Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
nokie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Had ik het woordje "soms" wat meer in de verf moeten zetten? Je hebt uiteraard gelijk en ik heb het veel te kort neergezet (de conversatie duurde ook wel behoorlijk lang want ik heb stevig getwijfeld, precies hierom, maar ik kan alleen maar zeggen dat dat voor mij persoonlijk niet verkeerd is uitgedraaid). Maar ik vind schoenen sowieso verschrikkelijk persoonlijk, ik wou dus alleen maar zeggen dat het ok kan zijn.
[...]
Haha, ik heb ook wat kort verwoord ;) Ik zie in de trailwereld helaas (te) veel mensen die door alle positieve verhalen de overstap naar Altra/Hoka/etc met zero drop maken. Vaak wordt hier niet voldoende rekening gehouden met de andere belasting en enige gewenningstijd, waardoor ze binnen enkele dagen/weken met betonnen kuiten en soms achillespeesklachten lopen. Ik zou willen dat het enkelingen zijn, maar ik zie er letterlijk tientallen langskomen in mijn omgeving en bij clinics. De voorlichting van de winkel in deze kan (en moet) wat mij betreft beter, en ik ben hier dan ook vrij fel op. Ik hanteer bij het lopen altijd het credo liever iets te langzaam opgebouwd, dan te snel :>

Overstappen is inderdaad prima mogelijk, maar dan moet je je wel bewust zijn van de evt problemen en randvoorwaarden. Klinkt alsof jij (en de verkoper) het er uitgebreid over gehad hebben en een bewuste keuze hebben gemaakt (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ga hem héél kort door de bocht neerzetten:

Heel drop heeft vooral nut voor haklanders. Hoe meer je op je midden- tot voorvoet landt, hoe minder nut de heel drop heeft én hoe natuurlijker het dan voor je voetstand is om zero drop te lopen.

Dan de nuance:
Loop vooral in wat goed voelt. Veranderen om het veranderen is onzin. Veranderingen aanbrengen is interessant als je daar een goede reden voor hebt: blessures, overbelasting of een onbedwingbare behoefte je bij een andere groep lopers aan te sluiten.
In alle andere gevallen zou ik toch echt zeggen: hardloper blijf bij je leest!

Ik ben ooit overgestapt door belastingsklachten én omdat ik het tof vond. Nog steeds geen spijt van, ik vind dat ik veel fijner loop zonder een hakverhoging.

[ Voor 12% gewijzigd door Pathogen op 27-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Alhoewel ik best veel een middenvoetslanding heb koop ik altijd nog schoenen met een "hoge" drop van 8mm.
Misschien dat ik de volgende keer in de winkel eens voor een lagere drop informeer, waarschijnlijk mijn volgende paar trailschoenen. Dat duurt nog even want die ik nu gebruik heeft nog geen 100km gelopen. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:07

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:04:
@nokie @Roozzz
Dank voor de feedback. Ik heb ze (de Fly 3's) maar gewoon besteld. Kom ik misschien ook ooit eens af van mijn bijgeloof dat er maar één merk en eigenlijk daarbinnen één model is waar ik wat mee kan ;)

Dat van dat de schoenen vooral geschikt zijn voor snelle loopjes hoor ik vaker. Daar wil ik ze ook voor gebruiken, dus dat scheelt. Verder zijnd e Fly 3's wel aanzienlijk veranderd t.o.v. eerdere fly / flyknit varianten. Daar zat geloof ik nog nylon in de plaat, inmiddels is het echt een volwaardige carbon-plaat, net als zijn grote (dure) broer.

In de reviews komt de schoen regelmatig uit de test als haat-liefde. Mensen vinden het een onding met teveel zwaarte naar voorkant, mede door die plaat. Maar ze be-amen dan wel weer dat ze er snel op lopen. Zoals deze N=1 reviewer wel mooi aangeeft: "For me, it's such a clunky shoe. It's so front heavy with the plate. I don't know what they've done with the front. It's dragging you forward. It's a bizarre feeling. I did not get that wow-factor when I put it on. It's heavy. Going in the wrong direction. However: every time I worn this shoe, raced in it, trained in it, it delivers. It delivers the pace, the duration, causes no issues. Can't complain. Love hate relationship. ;)

Wat betreft die mm's: ik denk dat een verschil van 0 of 4 naar 10 en dan met name de andere kant op zeker wel merkbaar is. Maar 8 naar 4 bijvoorbeeld ging bij mij ook geruisloos. En ik twijfel ook wel eens bij de werkelijke mm's, want binnenzooltjes wel/niet meegemeten, etc.
Zijn mijn favoriete schoenen, voor zowel snelle lopen als langzame lopen! Wat ik prettig vind voor de snelle lopen is dat als je houding goed is (een beetje vooroverhellend) je een soort "afstapje" gevoel krijgt waardoor je automatisch sneller loopt. Ze zijn wel een beetje zwaar (255 gram in mijn maat), maar dat is goed voor een trainingschoen toch? Dan ben je sneller op je wedstrijdschoenen die lichter zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:20
Secsytime schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Zijn mijn favoriete schoenen, voor zowel snelle lopen als langzame lopen! Wat ik prettig vind voor de snelle lopen is dat als je houding goed is (een beetje vooroverhellend) je een soort "afstapje" gevoel krijgt waardoor je automatisch sneller loopt. Ze zijn wel een beetje zwaar (255 gram in mijn maat), maar dat is goed voor een trainingschoen toch? Dan ben je sneller op je wedstrijdschoenen die lichter zijn :+
Ha ja, ik denk dat ze ze stiekum nog net iets zwaarder hebben gehouden dan nodig zodat je verleid wordt deze als trainer te gebruiken en daarnaast nog de Vaporfly's aan te schaffen voor de wedstrijddagen. Ben je bij de adviesprijs wel 435 euro verder maar dan heb je toch je 4% te pakken ;)

Heel benieuwd, als het goed is heb ik ze vrijdag in huis. PS: Hopelijk zijn ze 'true to size' want heb 11 jaar geen Nike meer aangehad en geen idee hoe die vallen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@hefaistos ik ken het 'ugh, ik kan ook níet gaan' gevoel wel. Op zo'n dag 'moet' ik van mezelf dan in ieder geval mijn dagelijkse mijl lopen, en vrijwel altijd loop ik dan uiteindelijk wel meer.
Op de dagen waar ik na die mijl nog steeds een meh gevoel heb, ga ik terug naar huis. Het moet wel leuk blijven!

Zeker in het begin van de coronamaatregelen heb ik mezelf voornamelijk naar buiten weten te bewegen omdat ik anders echt alleen maar achter de laptop of op de bank zat. Mezelf bijna elk weekend wel voorgenomen 'nu ga ik weer verder dan 10km lopen' en dan uiteindelijk toch maar op 5 of 6 uitkomen omdat meh. Een hulp om in ieder geval nog op die 5/6km uit te komen was op Strava aan vrijwel alle hardloopchallenges meedoen, virtuele badges zijn blijkbaar mijn catnip. Smashrun is daar ook een hele goede voor. Het hield me sowieso een stuk gemotiveerder toen ik nog niet dagelijks liep, maar nu dus ook. Motivatie om elke dag een half uur te lopen bijvoorbeeld. Niet maar die tien minuutjes voor die mijl. En net toevallig een week geleden ging er weer even een knopje om en heb ik inmiddels weer lol in mijn lange afstanden. Heeft me toch zeker anderhalve maand gekost om weer zover te komen.

Soms heb je gewoon een dipje in motivatie. Zolang je in ieder geval af en toe blijft lopen, al is het maar een paar km, gewoonte houden dus, blijft het vast bij een dipje en wordt het geen steile afgrond. Plezier komt dan wel weer terug. Het zijn nu ook rare tijden.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 19:59
Op de valreep van mei nog een 10km gelopen in de vorm van een progressieve loop. Vind dat fijne trainingen met lekker wat extra tempo erin. Hey ging ook lekker dus tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb zo'n schoen (Hoka one one) in mijn kast die wat strakker aanvoelt waardoor mijn voet op een gegeven moment gaat 'slapen'. Uiteindelijk heb ik deze wat anders gestrikt waardoor ik er (bijna) geen last meer van heb. Met mijn Saucony's heb ik nergens last van

[Afbeelding]
Heb ook een keer ergens gelezen dat als je de lus andersom doet (the rabbit goes round the tree and into the hole), je veters dan nooit meer los raken. Soms gaan de veters 3x per training los, soms zitten ze zo strak dat ze zelfs bij thuiskomst los weigeren te gaan.

Overigens ook een goed systeem is de lussen tussen je veters op de wrijf halen zodat ze niet gaan fladderen. Dit voorkomt bij mij iig dat ze los raken :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Eigenlijk nog nooit last gehad van losse veters tijdens een loop. Ik haal ze wel altijd extra door dat 'blarengaatje' door middel van los en kruislings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Vreselijk irritant als dat gebeurt tijdens het lopen, stoppen om je veters te strikken, argghhh, om gek van te worden.

Vroeger deed ik altijd een dubbele knoop erin: de lusjes nog een keer knopen dus. Ook Hoka's gehad met zo'n stopper en elastische veters, mwah, ging wel, maar beetje strak.

De veters van m'n inmiddels derde paar Bondi's (ook Hoka) zijn i-de-aal, nog nooit los gegaan, helemaal fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Calitomnication schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:52:
[...]

Heb ook een keer ergens gelezen dat als je de lus andersom doet (the rabbit goes round the tree and into the hole), je veters dan nooit meer los raken. Soms gaan de veters 3x per training los, soms zitten ze zo strak dat ze zelfs bij thuiskomst los weigeren te gaan.

Overigens ook een goed systeem is de lussen tussen je veters op de wrijf halen zodat ze niet gaan fladderen. Dit voorkomt bij mij iig dat ze los raken :).
Nog nooit last van gehad. Ik loop alleen maar op Asics en ik strik ze altijd normaal met een extra knoop erop.

Vanavond voor het eerst sinds lange tijd weer eens op de baan getraind. Wat was dat weer heerlijk zeg, al zuig ik als het om loopscholing oefeningen gaat :+
Loop al een paar jaar met een loopgroep in de buurt, maar daar is loopscholing een ondergeschoven kindje.

Maar goed, gewoon blijven oefenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
Pffff. Loopscholing, sommige dingen vind ik prima maar andere dingen kan ik motorisch gewoon niet. Kaatsen... Van de week had de trainer bedacht dat we gingen knieheffen en tussendoor dan kaatsen, nou, dan kun je mij opvegen :+ Ik struikel nog net niet bij dat soort oefeningen. Maar goed, je ziet wel dat iedereen zijn eigen "zwaktes" heeft bij loopscholing.

Meestal helpt het me trouwens wel met houding e.d. en soms pakken ze wat meer loopscholing op trailing, dat vind ik wel leuk en met een paar simpele tips loop je gelijk anders in het bos en let je beter op je voetplaatsing. Maar goed, mijn landing en gelijk de afzet naar voren blijft gewoon net niets, ik krijg het er niet goed in en afgelopen maandag echt belachelijk geforceerd gelopen. Ik ging of teveel op mijn tenen lopen, of ik maakte mijn pas naar achteren niet af, of ik maakte de pas goed af maar dan gaat de afzet naar boven ipv naar voren. Afijn, 10 weken lopen zonder trainer die zegt waar je moet opletten was dus best ontspannend :+ De komende weken word ik afgebeuld: sneller lopen zodat ik gedwongen word de techniek beter toe te passen en vanuit daar de techniek ook op rustiger tempo leren. Want bij hogere snelheid ziet hij dat het beter gaat, dus we doen het "gewoon" andersom.

Met veters heb ik echt nog nooit problemen gehad dat ze loskomen, maar ik heb weleens dat ik ze dan niet goed krijg en dan kan ik het eigenlijk het hele rondje wel vergeten. Vaak krijg ik ze dan net niet goed, gevoel zit dan toch in je hoofd ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 27-05-2020 22:20 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik heb het net eens gedaan, maar ik kan kaatsen niet echt uitleggen. Ook kan ik het niet als ik erover ga nadenken. Als je struikelt, is het misschien goed om je te bedenken dat je die oefening recht naar voren moet uitvoeren. Om te oefenen is het misschien handig om een tussenstap te introduceren: op en neer springen met afwisselend de linker en rechter knie omhoog, met daar tussenin beide voeten op de grond. Dus een sprongetje met de linker knie in de lucht en op alleen rechts landen, knie weer naar beneden brengen en landen op beide voeten, dan rechter knie de lucht in en alleen op links landen, knie weer naar beneden en landen op beide voeten, et cetera. En dan langzaam het tempo opvoeren.

Kruislings is ook zo'n lastige. Of de armen draaien in tegengestelde richting.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Frenz64 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:47:
Vreselijk irritant als dat gebeurt tijdens het lopen, stoppen om je veters te strikken, argghhh, om gek van te worden.

Vroeger deed ik altijd een dubbele knoop erin: de lusjes nog een keer knopen dus. Ook Hoka's gehad met zo'n stopper en elastische veters, mwah, ging wel, maar beetje strak.

De veters van m'n inmiddels derde paar Bondi's (ook Hoka) zijn i-de-aal, nog nooit los gegaan, helemaal fijn.
Ik leg er ook altijd een dubbele knoop in, ongeacht het type veter. Want sommige gaan véél sneller los dan anderen. Nooit echt begrepen waarom een merk voor dat soort veters/materiaal kon kiezen bij hardloopschoenen :? Maar goed, dat werkt bij mij prima, sta zelden stil om iets te strikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28
TheDude84 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Ik leg er ook altijd een dubbele knoop in, ongeacht het type veter. Want sommige gaan véél sneller los dan anderen. Nooit echt begrepen waarom een merk voor dat soort veters/materiaal kon kiezen bij hardloopschoenen :? Maar goed, dat werkt bij mij prima, sta zelden stil om iets te strikken.
Door het doen van triathlons ben ik jaren geleden al geswitched naar elastische veters.
Wat een verademing is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Hatsjoe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:
Ik merk dat ik na wat langere afstanden rennen (lees: na ~30 min rennen) mijn voeten een beetje een slapend gevoel krijgen. In het begin dacht ik dat mijn veters te strak zaten maar na een stukje rustig lopen gaat dit gevoel weer weg (zonder aan de veters te zitten). Mijn veters voelen ook niet strak aan.

Het lijkt haast wel alsof het komt dat mijn aderen door mijn kuitspier "dichtgedrukt" worden, als in, hoe harder mijn kuitspier is hoe meer ik het lijk te voelen. Echter kan dit natuurlijk ook niks met elkaar te maken hebben en puur toeval zijn.

Is dit iets dat relatief onschuldig/normaal is? Ik ben een beginnende renner die nu 6 weken bezig is en die ook wat te zwaar is (mag gerust 20kg vanaf). Is het verstandig hier even naar te laten kijken door een professional of nog even aankijken hoe het gaat?
Laat eens weten als je een oplopssing hebt gevonden. Ik sukkel met exact hetzelde probleem. Heb al zitten spelen met andere veter technieken maar kreeg het niet opgelost. Andere loopkousen hielpen ook niet. Uiteindelijk ben ik er mee naar de sportdokter gegaan. De diagnose volgens hem is: "slijtpatroon van de schoen toont duidelijk overpronatiepatroon". Vervolgens heeft hij mijn beide voeten ingetapet en bij mijn volgende loop had ik geen last van slapende voeten, terwijl dat voordien quasi bij elke loopsessie voorkwam.
Nu komt het leuke, bij mijn sessie van eergisteren had ik plots een heel zwaar gevoel in mijn kuit/achillespees waardoor ik mijn normale loopafstand heb moeten staken. Ook het tintelende gevoel kwam een beetje terug in mijn voeten. (met de tape aan dus) De uren en dag erna had ik last van een pijnlijk gevoel in achillespees waardoor ik besloten heb enkele dagen rust te nemen. Of het één nu met het ander te maken heeft, geen idee. Ik begin er alleszins een beetje moedeloos van te worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
TheDude84 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Ik weet dat het een huge first world problem is, maar bij een dubbele knoop vind ik het dan ook weer irritant dat je die eruit moet peuteren na de training. Verder ben ik heul makkelijk, hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 13:33
Ik heb 1 paar schoenen waarbij een dubbele knoop nodig is, bij de andere is een "enkele" knoop voldoende.
Die dubbele knoop er uit halen is bij mij gewoon een kwestie van 1 van de 2 losse eindes pakken en daar goed hard aan trekken. 9/10 keer komt de knoop dan gewoon los. 1/10 keer is het wel vervelend, want dan zit de knoop ook meteen echt goed vast. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik doe de Ian's secure shoelace knot

Werkt zichzelf niet los, maar is als de training over is wel makkelijk uit te halen. En heel makkelijk te strikken.

Als je veters vaak los gaan met een 'gewone' strik dan doe je de basisknoop hetzelfde als je strik met over/onder in plaats van andersom. Dus ja, afhankelijk van je basisknoop moet je konijn andersom rond de boom, @Calitomnication zei dat al.
Ook daar heeft Ian een mooie uitleg over.

[ Voor 44% gewijzigd door Poekie op 28-05-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hoe makkelijk de veters los gaan zal ook te maken hebben met het soort stof waarvan de veter gemaakt is. Ik ben geen kenner maar kan mij voorstellen als de vezels wat beter in elkaar haken op microniveau het 'glijden' van de veter ook minder snel plaatsvindt. Als ik mijn schoenen strik en dan gewoon een keer heel hard aantrek (dus niet te verwarren met strak veteren, maar de strik die gelegd is gewoon even flink aantrekken, aan beide lussen tegelijk) dan is er er echt no-way dat 'ie nog loskomt tijdens het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben absoluut een Granny Knotter, zal er eens op letten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het moment dat je met je grote teen nog net even een boomwortel meepakt... dan merk je pas wat je core allemaal doet als je voorover dreigt te vallen.

Gelukkig net een sessie bij de chiropractor achter de rug, dus weer helemaal recht getrokken na 3 maanden gebrek aan onderhoud :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
pjlgt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:24:
Het moment dat je met je grote teen nog net even een boomwortel meepakt... dan merk je pas wat je core allemaal doet als je voorover dreigt te vallen.
Been there, done that :X
Gewoon voluit voorover midden op een bospad te midden van de hele loopgroep :+
Gelukkig viel de landing mee en kon ik snel weer opkrabbelen en weer door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

pjlgt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:24:
Ik blijk op zo'n moment met name een woordenschat te hebben die ik liever niet aan mijn kinderen overdraag :X Ik had het afgelopen zaterdag nog na 28 van de 32 km trail. Wel overeind gebleven overigens.

Ik heb echt nooit last van m'n veters, bij al m'n 30 paar nooit gehad. Ik stop de lussen wel altijd onder m'n andere veters en gebruik meestal de exra gaatjes voor een of andere kunstige rijgmethode (net weer wat anders dan hierboven voorbij kwam volgens mij)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

In het kader van don't try this at home: ik heb me de afgelopen periode ook dwars door een blessure heengelopen. Iets wat leek op een slijmbeursontsteking of iets van zweepslag of wat dan ook rond de heup. Er waren dagen dat ik echt niet lekker kon ademhalen omdat ik me bij elke stap met m'n rechterbeen voorbereidde op een pijnscheut en ik na afloop mank liep. Of dat ik vooraf al paracetamol nam. En weken dat ik om de dag liep omdat 2 dagen achter elkaar echt niet ging. Op een gegeven moment ben ik met 2 compressieshort over elkaar gaan lopen omdat het stevig aandrukken leek te werken. En ik heb lopen smeren met van die eucalyptus / mint spierzalf. en de trilbal heeft overuren gemaakt. Hoe dan ook, het is uiteindelijk geleidelijk weggegaan en ik heb al die tijd toch minimaal 70km per week gelopen. Het is nog steeds niet helemaal weg, ik voel soms nog wat uitstraling richting knie en onderbeen, maar ik heb er vertrouwen in.dat ik er overheen ben. Stom genoeg had ik al lichte klachten toen ik 1,5 maand terug m'n corona-marathon pr van 2:58 liep, maar heb ik het toen niet serieus genoeg genomen. En ik ben er dus nooit precies achtergekomen wat het was. Ik kon wel bewegingen maken waarbij ik het voelde, maar niet 1 specifieke beweging waarmee ik het kon pinpointen. Hoe dan ook, vrolijk verder met hopelijk weer een hoop pijnvrije kilometers.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
vhal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb zo'n schoen (Hoka one one) in mijn kast die wat strakker aanvoelt waardoor mijn voet op een gegeven moment gaat 'slapen'. Uiteindelijk heb ik deze wat anders gestrikt waardoor ik er (bijna) geen last meer van heb. Met mijn Saucony's heb ik nergens last van

[Afbeelding]
dotacom schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:11:
[...]

Laat eens weten als je een oplopssing hebt gevonden. Ik sukkel met exact hetzelde probleem. Heb al zitten spelen met andere veter technieken maar kreeg het niet opgelost. Andere loopkousen hielpen ook niet. Uiteindelijk ben ik er mee naar de sportdokter gegaan. De diagnose volgens hem is: "slijtpatroon van de schoen toont duidelijk overpronatiepatroon". Vervolgens heeft hij mijn beide voeten ingetapet en bij mijn volgende loop had ik geen last van slapende voeten, terwijl dat voordien quasi bij elke loopsessie voorkwam.
Nu komt het leuke, bij mijn sessie van eergisteren had ik plots een heel zwaar gevoel in mijn kuit/achillespees waardoor ik mijn normale loopafstand heb moeten staken. Ook het tintelende gevoel kwam een beetje terug in mijn voeten. (met de tape aan dus) De uren en dag erna had ik last van een pijnlijk gevoel in achillespees waardoor ik besloten heb enkele dagen rust te nemen. Of het één nu met het ander te maken heeft, geen idee. Ik begin er alleszins een beetje moedeloos van te worden.
Vandaag de vetertechniek geprobeerd waar @vhal mee kwam. Na een rondje van een half uur geen last van een doof/slapend gevoel in mijn voeten waar ik dat eerst wel kreeg na deze afstand. Kan natuurlijk toeval zijn, maar vooralsnog lijkt het te werken.

Mijn schoenen zagen er nu wel best achterlijk uit. Bleef geen veter bijna meer over, enkel helemaal aan het begin en daarna de strik aan het einde :+ Maar zolang het werkt ben ik blij! Ondanks ik nu dus veel minder veter bovenop mijn voet heb voelde de schoen alsnog stevig aan. Niet het idee gehad dat deze losjes zat of iets dergelijks.

Zal de komende tijd met deze vetertechniek blijven lopen en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Gisteren voor het eerst gehad dat m'n FR245 echt de fout in ging met m'n hartslag. Heb een aantal 200tjes gedaan met m'n vrouw om een beetje aan haar tempogevoel te werken. Dat was de eerste 4.x km en daarna ben ik zelf nog een klein rondje wezen lopen. Na afloop zie ik ineens dit op Garmin Connect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFS5ceriFv4G-4cvOwbKkA3Pnfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6l0HRpfqCRyxL5UssZnhcP2Q.png?f=user_large

Er zijn een paar rare pieken te zien in m'n hartslag en hij geeft een max aan van 188bpm. Dat is zo ongeveer m'n max hartslag :D Of kwam het gewoon doordat ze voor me liep? :+
Tijdens m'n rondje uitlopen lijkt het wel weer netjes te kloppen.

(ja de dip klopt ook, want ik ben even gestopt voor een fotootje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:09
@InZane is dit met een band of optisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Ik heb zojuist besloten om waarschijnlijk lid te worden van de plaatselijke AV. Althans, ik ga binnenkort eens sfeer proeven om te kijken of het wat voor me is.

Nu hang ik voor me gevoel tussen 2 groepen in, de zogenaamde A en B groep en twijfel wat wijsheid is. In de B groep instromen om zo relatief rustig te starten, of vol aan de bak met de mannen van de A groep, wat te doen?

Is er misschien iemand die ooit voor dezelfde keuze heeft gestaan en kan delen hoe de gemaakte keuze wel -of niet is bevallen?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Dit is wel op de optisch op de pols, dus lang niet zo betrouwbaar als een band, al ken ik ook mensen met onbetrouwbare banden.
Toch heb ik het tot nu toe nog niet zo erg meegemaakt. Over het algemeen geeft ie wel een redelijk nauwkeurig beeld met intervallen, voor zover dat kan natuurlijk.

Ik heb de HRM Run wel op m'n lijstje staan, al houdt dat gedoe met een band me wel een beetje tegen.
Tim_W schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:54:
Ik heb zojuist besloten om waarschijnlijk lid te worden van de plaatselijke AV. Althans, ik ga binnenkort eens sfeer proeven om te kijken of het wat voor me is.

Nu hang ik voor me gevoel tussen 2 groepen in, de zogenaamde A en B groep en twijfel wat wijsheid is. In de B groep instromen om zo relatief rustig te starten, of vol aan de bak met de mannen van de A groep, wat te doen?

Is er misschien iemand die ooit voor dezelfde keuze heeft gestaan en kan delen hoe de gemaakte keuze wel -of niet is bevallen?
Ja voor dezelfde keuze heb ik ook gestaan. Ben ook nog niet zolang lid van een AV. Bij ons heb je 4 groepen. Groep 1 is beginners/langzaam en groep 4 is voor de snellere lopers. Zelf loop ik maar max 2 keer in de week bij de AV, want ik loop ook nog bij een loopgroep hier in de buurt. Op woensdagavond ga ik dan richting baan en/of bos en op zaterdagochtend pak ik regelmatig een duurloop mee.
Het grappige is dat ik de baantraining tot nu toe in groep 3 doe en de duurloop in groep 4. De duurloop is altijd in het bos (lekker onverhard en veel heuvels) en over het algemeen ca. 15km @ rond de 5.30min/km. Dat is voor mij prima vol te houden.
Wat baantraining betreft twijfel ik nog. Ik denk dat ik binnenkort wel een keer groep 4 ga proberen, want bij groep 3 loop ik wel altijd vrij vooraan. Het niveauverschil in de groep is nogal.. ahum.. groot en op gegeven moment ben je zelf allang klaar met het interval deel en zijn sommige anderen er nog lang niet.

Ah, overzichtje gevonden:
Groep 1: omvang duurloop 7-10 km, duurlooptempo ca 7-8 km/u
Groep 2: omvang duurloop 8-11 km, duurlooptempo ca 9-10 km/u
Groep 3: omvang duurloop 13-15 km, duurlooptempo ca 10-11 km/u
Groep 4: omvang duurloop 14-17 km, duurlooptempo ca 11-12 km/u

[ Voor 65% gewijzigd door InZane op 29-05-2020 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Bij twijfel starten bij de langzamere groep zou ik zeggen. Als na een maandje blijkt dat dit een te laag niveau is kun je overstappen.

Als je start bij de snelle groep, dan ken ik mezelf: als dit niveau toch te hoog ligt blijf ik hier toch bij, met alle ellende (blessures, overbelasting) als gevolg. Een stapje terugzetten is altijd moeilijker dan een stap omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64

En een tijdje vooraan lopen in de B-groep is toch ook wel vol te houden, zo nu en dan de rest op een hoop lopen O-) . Maar serieuzer, eerst aan het trainen met een groep wennen, wat routine opdoen en dan overstappen lijkt me beter dan het risico je over de kop te lopen, danwel continu op je tenen te moeten lopen om te kunnen volgen. Met mogelijke blessures als gevolg, maar ook stress. Ik heb wel eens met een groepje mannen gefietst de een tempo konden rijden wat ik in het wiel nog niet volhield, elke bocht weer aanzetten enzo, niet trelaxed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Bedankt zo ver, in de langzamere groep starten lijkt eigenlijk wel zo logisch. Liever op relatief gemak daar vooraan meedoen en doorschuiven wanneer je het gevoel hebt daaraan toe te zijn. Mijn ouders zitten ook in die groep dus misschien nog wel even gezellig ook. :)

Dit zijn overigens de omschrijvingen van de 3 basisgroepen:

Niveau C-groep

De C-groep is bedoeld voor beginnende lopers vanuit de startersgroep en voor lopers die na lange afwezigheid of blessure het lopen weer oppakken. In de C-groep wordt vooral gezorgd voor een voorzichtige opbouw van het duurvermogen, waarna een overstap naar de B-groep kan worden gemaakt. Het basisniveau van de C-groep is 30 minuten en circa 5 kilometer achtereen kunnen hardlopen. De trainingsomvang is ca 5-8 km.

Niveau B-groep

De B-groep is bedoeld voor lopers die afstanden tot ongeveer 10 á 15 kilometer kunnen lopen in tempo's tussen 5:00-6:30min/km. De trainingsomvang is 7-12 km. Na afloop drinken de meeste deelnemers gezamenlijk gezellig koffie en thee.

Niveau A-groep

Is bedoeld voor wedstrijdlopers en lopers die een halve marathon of 10 km kunnen lopen in een tempo van 5:30 min/km of sneller. De trainingen kunnen zeer intensief worden uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_W op 29-05-2020 12:27 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Tim_W Wat is het verschil tussen de groepen en wat is de beoogde snelheid? Wat is je eigen snelheid? Bij ons op de AV hebben ze ook twee groepen, het snelle schema en langzame schema: op de maandag trainen we gelijktijdig en kan dat heel goed met elkaar samen. Op woensdag gaan we vaak richting het bos en dan kunnen de "langzamere" op de carpool verzamelen en de "snellere" gaan al vanaf de AV. De snelle groep loopt nl. ook een stuk sneller in. Ik heb nu net aangegeven dat ik naar het snellere schema wil omdat ik merkte dat ik te snel klaar was en meer uitdaging wil.

Ik zou bij twijfel ook gewoon even met de AV contacten. Als ze alleen op de baan trainen dan krijgt de snellere groep vaak meer afstand af te leggen, de langzamere groep krijgt dan een aantal series minder (bijv. 5x800m ipv 7x800m). Als je sneller bent kun je nou eenmaal meer meters maken. Als je op het kantelpunt zit, zou dat dan mogelijk betekenen dat je op het snelle schema als laatste klaar bent. Als je dat vervelend vindt, kun je het langzamere schema doen. Maar goed, dan ben je waarschijnlijk het eerste klaar en mis je misschien uitdaging. Ligt dus aan je doel.

Edit: Je hebt het net toegevoegd zie ik, top! Je liep eind december de 10km onder de 5:00 min/km. Je hebt het tempo dus in je in, maar afgelopen tijd heb je dat wat minder gelopen (maar de 5km loop je gemakkelijk onder de 25 minuten geloof ik). Dan loop je de 10km zeker wel op 5:30 min/km, toch? Ik zou denk ik bij de A groep gaan. De B groep gaat je mogelijk niet genoeg uitdagen, maar dat ligt dus aan je doel, zoals ik hierboven al schreef.

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 29-05-2020 12:35 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

InZane schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Ik heb de HRM Run wel op m'n lijstje staan, al houdt dat gedoe met een band me wel een beetje tegen.

[...]
Welk gedoe? Ik doe hem om voor ik begin en uit als ik klaar ben. Natuurlijk is het de eerste paar keer even zoeken naar hoe strak hij moet, maar gedoe?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
m-vw schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Welk gedoe? Ik doe hem om voor ik begin en uit als ik klaar ben. Natuurlijk is het de eerste paar keer even zoeken naar hoe strak hij moet, maar gedoe?
Tja, misschien moet het gewoon onderdeel van mijn omkleed ritueel worden. Waarschijnlijk zal ik die band de eerste x keer wel vergeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22
Hoe lang doen jullie gemiddeld met je schoenen? Ik ben dit jaar veel meer gaan lopen (begon met 5 a 10km per week vorig jaar naar 30/40 km per week sinds dit jaar)

Eind november heb ik nieuwe pegasus 36 gekocht en nu staat er al 850km op de teller van deze schoentjes.

Heb vorige week nieuwe schoenen gehaald om af te wisselen (Adidas boston 8) maar vroeg me af of de oude niet bijna op zijn. Ze zitten er nog prima uit, wel aardig wat slijtage zool maar nog genoeg rubber over 😉

Als ik Google lees ik heel veel verschil tussen 500 en duizenden kms. Wil natuurlijk blessures voorkomen en niet te lang doorlopen. Ze voelen niet op maar hoe kom ik hier beste achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:09
Crysania schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:59:
How lang doen jullie gemiddeld met je schoenen? Ik ben dit jaar veel meer gaan lopen (begon met 5 a 10km per week vorig jaar naar 30/40 km per week sinds dit jaar)

Eind november heb ik nieuwe pegasus 36 gekocht en nu staat er al 850km op de teller van deze schoentjes.

Heb vorige week nieuwe schoenen gehaald om af te wisselen (Adidas boston 8) maar vroeg me af of de oude niet bijna op zijn. Ze zitten er nog prima uit, wel aardig wat slijtage zool maar nog genoeg rubber over 😉

Als ik Google lees ik heel veel verschil tussen 500 en duizenden kms. Wil natuurlijk blessures voorkomen en niet te lang doorlopen. Ze voelen niet op maar hoe kom ik hier beste achter?
Ik probeer de meeste schoenen iig tot 1000km aan te houden vervolgens hou ik de schoenen in de gaten of ik geen rare klachten krijg.
Bij mij is nu het nu een beetje gaar omdat volgens mij twee schoenen het tegelijk op geven een met 1000km op de teller en de andere 1600. Dus het kan heel erg verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Crysania schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:59:
How lang doen jullie gemiddeld met je schoenen? Ik ben dit jaar veel meer gaan lopen (begon met 5 a 10km per week vorig jaar naar 30/40 km per week sinds dit jaar)

Ik hou max 1000km aan, maar ik hou ook een beetje in de gaten hoe de schoen er verder aan toe is en ik heb over het algemeen 2 paar schoenen in omloop. Momenteel heb ik 1 paar schoenen met 800+ km een paar met 265 km. Het paar met de minste kilometers gebruik ik voornamelijk voor verharde duurlopen en het paar met de meeste kilometers neem ik dan mee naar de baan of bos. Daar is demping toch wat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
Afhankelijk van de schoen en hoe die voelt maar ik heb nu 2 paar wegschoenen in gebruik. De Brooks Ravenna 9 het 1e paar staat op 1400 de andere bijna 700. Op en de tweeakters certified Reeboks maar daar doe ik de kortere rondjes op is niet mijn schoen heb ik gemerkt.
Ga dus binnenkort op zoek naar nieuwe weg schoenen. De Ravenna is zodanig aangepast dat ik denk aan de Adrenaline 20. Die is bij de hardloopwinkel waar ik kom te krijgen en leest B ipvD. De Ravenna 9 was niet leverbaar maar wie weet kan Amazon me helpen......
Heb een smalle voet voor een man en beetje steun is wel fijn voor mijn pronatie,maar echte anti pronatie heb ik niet nodig en zit vaak niet fijn bij mij. Mijn trailschoenen zijn ook aan vervanging toe maar dat is door de gaten :D worden misschien wel dames trail schoenen aangezien die wat smaller vallen. Tenzij iemand een goede tip heeft voor een smalle voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Er stond weer een stride-workout op het Garmin Coach programma. Deze vandaag gedaan ipv morgen. Lekker in het zonnetje met een (reeds 2 in gebruik hebbende) Goodr zonnebril op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Ik loop nog met een oude polar m400 tot vorige week werden mijn polar flow gegevens gesynchroniseerd naar strava. Maar sinds een week dus niet meer? Weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de prestaties bij hardlopen sinds we zoveel mogelijk thuis moeten werken? Het kan zijn dat ik een mooie piek qua fitheid door maak, maar het is wel toevallig dat ik bijna wekelijks een PR (2x5km, 2x10km en 1x HM) verbeter in de afgelopen 2 maanden terwijl ik nu zo’n vijf jaar hardloop en al tijden niet meer in de buurt van deze PRs kwam. Het is bijna alsof ik een complete hartslag zone lager loop bij een zelfde tempo. Mijn VO2max volgens Garmin is ook met 2 punten gestegen en ik zit eindelijk in de paarse zone (54) :+

Het lijkt alsof de verlaagde stress van overal op tijd zijn en kinderen brengen een positieve uitwerking heeft op mijn fysieke gesteldheid. Ik ben niet noemenswaardig afgevallen wat natuurlijk ook zou verklaren dat het wat soepeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:08
Aghanim schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:23:
Wat is jullie ervaring met de prestaties bij hardlopen sinds we zoveel mogelijk thuis moeten werken? Het kan zijn dat ik een mooie piek qua fitheid door maak, maar het is wel toevallig dat ik bijna wekelijks een PR (2x5km, 2x10km en 1x HM) verbeter in de afgelopen 2 maanden terwijl ik nu zo’n vijf jaar hardloop en al tijden niet meer in de buurt van deze PRs kwam. Het is bijna alsof ik een complete hartslag zone lager loop bij een zelfde tempo. Mijn VO2max volgens Garmin is ook met 2 punten gestegen en ik zit eindelijk in de paarse zone (54) :+

Het lijkt alsof de verlaagde stress van overal op tijd zijn en kinderen brengen een positieve uitwerking heeft op mijn fysieke gesteldheid. Ik ben niet noemenswaardig afgevallen wat natuurlijk ook zou verklaren dat het wat soepeler gaat.
Minder reistijd. Meer tijd in de ochtend en na het werk. Ik kon met gemak om 8 uur opstaan en nog op tijd klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ervaar het tegenovergestelde. Meer stress, minder lopen, geen wedstrijden /motivatie etc.
Laatst meegedaan aan zo'n 5km challange, kwam met moeite op 19:30. Ter vergelijk: liep de cpc afgelopen maart in 1u24 :D.

Begin nu weer een beetje aan het opbouwen. Ben ook weer paar kg zwaarder (69 kg nu)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

zal voor iedereen anders zijn maar ik denk inderdaad dat het een kwestie is van minder reistijd, dus fitter na het werk dus betere prestaties.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Arjan90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:30:
@Tim_W Wat is het verschil tussen de groepen en wat is de beoogde snelheid? Wat is je eigen snelheid? Bij ons op de AV hebben ze ook twee groepen, het snelle schema en langzame schema: op de maandag trainen we gelijktijdig en kan dat heel goed met elkaar samen. Op woensdag gaan we vaak richting het bos en dan kunnen de "langzamere" op de carpool verzamelen en de "snellere" gaan al vanaf de AV. De snelle groep loopt nl. ook een stuk sneller in. Ik heb nu net aangegeven dat ik naar het snellere schema wil omdat ik merkte dat ik te snel klaar was en meer uitdaging wil.

Ik zou bij twijfel ook gewoon even met de AV contacten. Als ze alleen op de baan trainen dan krijgt de snellere groep vaak meer afstand af te leggen, de langzamere groep krijgt dan een aantal series minder (bijv. 5x800m ipv 7x800m). Als je sneller bent kun je nou eenmaal meer meters maken. Als je op het kantelpunt zit, zou dat dan mogelijk betekenen dat je op het snelle schema als laatste klaar bent. Als je dat vervelend vindt, kun je het langzamere schema doen. Maar goed, dan ben je waarschijnlijk het eerste klaar en mis je misschien uitdaging. Ligt dus aan je doel.

Edit: Je hebt het net toegevoegd zie ik, top! Je liep eind december de 10km onder de 5:00 min/km. Je hebt het tempo dus in je in, maar afgelopen tijd heb je dat wat minder gelopen (maar de 5km loop je gemakkelijk onder de 25 minuten geloof ik). Dan loop je de 10km zeker wel op 5:30 min/km, toch? Ik zou denk ik bij de A groep gaan. De B groep gaat je mogelijk niet genoeg uitdagen, maar dat ligt dus aan je doel, zoals ik hierboven al schreef.
Qua snelheid val ik er een beetje tussenin. Bij groep B beschrijven ze als uiterste 5:00/km op 15km, dat kan ik op zich wel maar dat is wel pittig. Bij A schrijven ze als uiterste 5:30 op 10/km en dat is dan weer een makkie. Vandaar de lichte twijfel :P

Bij mijn plaatselijke AV bieden ze overigens aan dat je 4 keer mag meedraaien voordat je lid moet worden. Ik heb inmiddels besloten om gewoon eens 2 om 2 te doen en zo beide groepen mee te maken. Ik wil op termijn sowieso wel in A te gaan meedraaien, maar misschien is het ook gewoon wel even lekker om relatief rustig in B mee te draaien. Ik ga er volgende week heen dus we gaan het zien. :)

PS: die 10km onder de 5:00/km was mijn 1e (en enige) wedstrijd, in trainingen loop ik dat in principe niet, maar zou het op zich wel weer kunnen. Als ik nu als training een tempoloopje doe van onder de 5:00/km dan blijft het vaak bij een km of 6/7.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Is dat wedstrijdpace of trainingspace die je als uiterste beschrijft @Tim_W ? Want 5'/km op 15 km als uiterste trainingspace lijt me voor jou best een strech, als je nu dat alleen doet tot 6/7 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
5:00 op 15 is te doen, maar zeker best een stretch voor me @Frenz64

De AV beschrijft die tijden/afstanden als "kan lopen". Kan lopen is natuurlijk een rekbaar begrip, het kan je wedstrijd uiterste zijn of je loopt het fluitend. Vandaar dat ik het dus een wat onduidelijk vond.

Maar zoals gezegd ga ik het gewoon doen. Aankomende week ga ik een keer met mijn ouders mee en dan zie ik daar wel hoe en wat. Misschien gewoon minimaal 1 keer met beide groepen meedoen om ze te bepalen waar ik voor nu het beste in zou passen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Je loopt bij de AV zelden die snelheid aan een stuk door, je hebt loopscholing tussendoor, je loopt rustiger in. Tussendoor versnellingsloopjes en dan weer terug dribbelen. Ik zou me er niet al te druk om maken als ik hun beschrijving zo lees, maar mooi dat je het zo even kan proberen en dat je zo ook bij twee groepen kan kijken! En het kan zomaar zijn dat je groep B leuker vind omdat je ouders daar ook lopen, dat is ook wat waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Lekker rondje op rustig tempo gemaakt vanmorgen voor de hitte warmte. 12.7 @ gem 5:36.
Alleen had ik snel een paar sokken gepakt uit de la welke ik nooit aan heb, en dat begon na een tijdje lekker te schuren ;( Sokken waar ik normaal op loop zijn van de Decatlon en zijn ook wel aan vervangen toe.

Welke sokken lopen jullie op en kunnen jullie aanbevelen? ik loop het liefste met lage sokken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier deze week ook weer begonnen na een maand rust en daarvoor ook al een flinke afbouw *O* maar wat gaat je conditie snel achteruit -O- hartslag is een stuk hoger dan eerst (de huidige temperaturen zullen daar ook wel aan bijdragen hoewel ik weinig last van de warmte heb)

Gelukkig voelt m’n enkel weer goed :)

Maar ik heb er weer een tempo, langzaam en interval rondje op zitten :)

Maar moet je nu alles weer vanaf 0 opbouwen of gaat dat redelijk snel omdat je lichaam toch wat gewend is?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Zo, nog precies op tijd gelopen voor m'n maandelijkse marathonstreak. Om 7:45 begonnen en om 12:30 weer terug bij de auto. Ik kon wel merken dat ik de afgelopen tijd weinig getraind heb op hoogtemeters. De 1000 van vandaag zijn een aardige inhaalslag. En dwmap snijdt alle bochten af, volgens mij bespaart de app op de gps metingen om het te kunnen trekken op mijn horloge. De route was formeel 52km, met een paar foutjes erin, ( maar die heb ik ook gemaakt bij het navigeren). Grote routes lopen ook altijd net een aantal seconden achter op mijn echte positie.

https://strava.app.link/c5I0gOPrU6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

Rhapsody

In Metal We Trust

Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Thanks! Het duurde even, maar het gaat langzaam weer echt ergens op lijken :)

[...]

Nope, improvisatie rondje in mijn achtertuin ;) al duizenden kilometers hier gemaakt, dus ik kan de paadjes dromen.
Dit is wel een aardig rondje met mooie lanen maar ook smalle singletrackjes. Pik gerust de gpx, je kan en mag overal lopen :>
Erg leuke route om te lopen. Het was wel een beetje warm en de eerste kilometers waren wat lastig, maar verder lekker gelopen. Thanks!

https://www.strava.com/activities/3536335647

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Rhapsody schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Erg leuke route om te lopen. Het was wel een beetje warm en de eerste kilometers waren wat lastig, maar verder lekker gelopen. Thanks!

https://www.strava.com/activities/3536335647
Ah ja, snap ik als je daar start. Dan mag je meteen lekker omhoog :P

Maar mooi dat je lekker gelopen hebt!

-edit- En join meteen ook even de strava groep van dit topic :) https://www.strava.com/clubs/594010/leaderboard

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 30-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

Rhapsody

In Metal We Trust

Roozzz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Ah ja, snap ik als je daar start. Dan mag je meteen lekker omhoog :P

Maar mooi dat je lekker gelopen hebt!

-edit- En join meteen ook even de strava groep van dit topic :) https://www.strava.com/clubs/594010/leaderboard
Zit ik al bij :)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Top, dan keek ik scheef :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Zo, de Reebokjes hebben (eindelijk) hun debuut gemaakt. Voor de zekerheid een rondje door het bos gegaan, ihkv dat valt niet zo hard dan. Sloeg uiteindelijk nergens op, want het overgrote deel heb ik op gravel fietspaden gelopen en daar kun je beter niet struikelen. Lekker schoentje, voelt idd sneller aan, maar tegen het einde voelde ik mijn voeten iets meer branden dan normaal, veel langer dan 10km moet ik er niet op lopen. Voelde wel prima, lekker licht vergeleken bij m'n Hoka's en daarom liep ik relaxed.Heen en terug op het fietsje dus er ook nog een lichte biatlon van gemaakt (10 km hardlopen, 30km fietsen).

Nu weer verder met de opbouw, gewicht gaat eindelijk ook de goede kant op, voorzichtig, maar gestaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:42
Begin steeds serieuzer te worden met hardlopen en nu wil ik graag tijden / hartslag en tempo vanaf nu gaan bijhouden en vergelijken met wat ik dan loop.
Ik vind het beetje irritant om elke keer naar Strava te gaan om daar naar een loop te moeten zoeken die in hetzelfde tempo was om te kijken wat mijn hartslag toen was.

Aangezien ik de basis van excel wel weet en dus wel iets kan maken, maar een held ben ik er ook niet in, nu vroeg ik me af of mensen hier hetzelfde doen en of ze de sheet evt willen linken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:26
Zeg, waar bestellen jullie de Goodr brillen? Ik wilde dit bij de eigen website doen maar deze verzend alleen naar U.S. en Canada.

Futurumshop lijkt een aardige collectie te hebben maar misschien doen jullie het anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

__R__ schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:31:
Zeg, waar bestellen jullie de Goodr brillen?
https://www.runningwarehouse.eu/ en ik zie net dat de zonnebrillen daar in de aanbieding zijn. Vanaf €50 gratis verzending.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@ThatsHollywood Ik heb ook de Decathlon hardloopsokken die ik afwissel met mijn Stox hardloopkousen. Ik heb deze van Decathlon: https://www.decathlon.nl/...488454?mc=8488454&c=ZWART. Dunne hardloopsokken met wat extra ondersteuning voor de enkel (so they say).

@Tinusvolkel Goed bezig! Je pezen zijn vaak het lastigste om weer aan te sterken omdat dit veel langer duurt, maar omdat je er niet heel lang uit bent geweest zal dat waarschijnlijk wel meevallen. Het is vooral relevant of je verder veel bewogen hebt (zoals fietsen e.d., maar gezien je post dat het tegenviel denk ik van niet :+ ) of dat je krachttraining bent blijven doen voor je spieren en dus ook pezen. Snelheid van opbouw gaat in deze volgorde (en daarom lopen beginnende hardlopers vaak een hardloopblessure op, heb ik wel eens gelezen):
1. Uithoudingsvermogen
2. Spieren
3. Pezen

Gewoon alert blijven dus op pijntjes die je voorheen niet had en het hardlopen, als je grotere stukken gaat lopen, opknippen met rust tussendoor. Dat is in ieder geval hoe ik het zo oppakken, luisteren naar je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Net maar even de maandelijkse balans opgemaakt via Garmin: 176 km hardgelopen deze maand. Wel wat minder hoogtemeters dan vorige maand, daar moet ik wel even wat aandacht aan besteden omdat mijn benen sterker moeten worden. Tegelijkertijd de gehele maand gelopen in een tempo wat een fractie hoger ligt, een hartslag die gemiddeld een fractie lager ligt en een gemiddelde cadans die weer mooi een paar stappen per minuut omhoog is gegaan. Al met al: de focus blijft zijn vruchten afwerpen.

Gisterochtend lekker met de kinderen gelopen (de jongste in de kinderwagen, wat overigens stiekem wel wat zwaarder was dan ik had verwacht! Tegelijkertijd dwong het mij om meer afzet van mijn benen te doen als we omhoog gingen, dus het was vast ook een goede training). De oudste (6) heeft (bijna) 5 km hardgelopen, ik was dus een hele trotse papa! Vrouwlief kan gelukkig ook weer trainen, die heeft nu een zooltje in haar schoon die net wat stevigheid biedt en opeens heeft ze geen last meer van haar knie (na 2 maanden rust wat totaal niet hielp om klachten te verminderen). Het lichaam blijft een raar iets: ze had al 300 kilometer op die schoen gelopen (een Nimbus 21) en ze liep al afstanden van 25 km. Opeens kon ze niet meer dan 3 kilometer lopen zonder pijn. Afijn, ze bouwt weer op dus gisteravond nog even de hort op gegaan samen: 5 kilometer met mijn vrouw en daarna zelf nog even de interval training gedaan die voor woensdag op het programma stond. 's Avonds stond er stiekem wel veel wind, maar het ging prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:26
kenneth schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:37:
[...]

https://www.runningwarehouse.eu/ en ik zie net dat de zonnebrillen daar in de aanbieding zijn. Vanaf €50 gratis verzending.
Gelijk met een paar vrienden dan maar een gezamenlijke inkoop gedaan. Thanks voor de tip!

Ow ja, Ook nog even wezen lopen in de natoer! :Y

https://www.strava.com/activities/3539655355

[ Voor 14% gewijzigd door __R__ op 31-05-2020 12:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Vanochtend 5x100,4x200,3x300,2x400m, zelfde afstand rust interval gedaan en nog lekker uitgelopen. Uiteindelijk is het 22.3km geworden en daarmee heb ik de maand afgesloten op 293km. Net iets te weinig voor de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

@Valorian En, fijne schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik moet nog even geduld hebben, zijn nog ergens in het verzendproces... Nike waarschuwde al dat het mogelijk iets langer zou duren ivm drukte. Had gehoopt dat ze er zaterdag waren maar nu wordt het dus op zijn vroegst dinsdag. En bij pech nog later want mijn ervaringen met DPD zijn alles behalve florissant ;)

Maar goed, geen haast. Al zou het mooi zijn als ik er woe-avond mijn interval-training mee kan lopen zodat ik meteen zie hoe ze presteren op snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
Lekker wat trails gepakt vandaag op m'n rustige"duurloop" van 45-50 minuten. Door de natuur lopen blijft toch wel één van m'n favoriete bezigheden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Valorian
Was van plan weer de 300km aan te tikken deze maandn. Met nog 73km te gaan aan het begin van de week twijfel of dat nu nog wel ging lukken. Maar 10km/dag leek overzichtelijk... echter dinsdaf geen motivatie en niet gelopen. Woensdag ter compensatie daarvan bijna 20km. Maar donderdag weer 0. Toen bleef er ineens nog ruim 43km over voor vrij-zon. Vrijdag goed begonnen met een snelle 16km. Gisteren een “recovery run” van iets meer dan 13 en daarmee exact datzelfde aantal meters nog over voor vandaag. Zojuist ook die km’s afgetikt. Allemaal voor de fun, want er is op deze wereld wekelijk niemand die het wat uit zou moeten maken of je op 295 of 305 eindigt. Maar hetnis toch weer gelukt!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, de inmiddels wekelijkse update :p

Streak van tien weken, 898km, dus krap 90/wk waarvan de laatste vijf weken ook daadwerkelijk boven de negentig. Maandrecord met bijna dertig kilometer aangescherpt tot 417km.

En wederom erg goede benen op zondag: zonder moeite 25km @ 4'38 met de laatste kilometers progressief.

Heel blijven en ik ga voor het eerst 2000km binnen een half jaar lopen :o

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Met nog een (5k) tempoloopje de maand afgesloten op 172km, begint weer ergens op te lijken. Revalidatie van de knie is nu wel voldoende gevorderd (vind ik) om volgende week de eerste intervalletjes te plannen. Deze week was een rustige week maar vorige week een uur aan één stuk gelopen zonder al te veel klachten, dus ik ben tevreden na ruim 3 maanden last. Alleen op losse ondergrond voel ik me nog onzeker, dus trails zit er nog niet direct in (maar komt hopelijk wel, moet gewoon de kracht en stabiliteit terugkrijgen).

Volgende maand hopelijk terug 200km op de teller, want we zitten nog maar op 575 dit jaar dus er is werk aan de winkel om terug op 2000km te eindigen dit jaar. Vervangend wel al 2000km gefietst dit jaar, dus dat zit dan weer wel goed. En de conditie ook, Garmin VO2Max staat op all time high/even hoog als vorig jaar in aanloop van de marathon. Dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@ThatsHollywood : Ik draag vaak deze van de Decathlon.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:25:
@Tinusvolkel Goed bezig! Je pezen zijn vaak het lastigste om weer aan te sterken omdat dit veel langer duurt, maar omdat je er niet heel lang uit bent geweest zal dat waarschijnlijk wel meevallen. Het is vooral relevant of je verder veel bewogen hebt (zoals fietsen e.d., maar gezien je post dat het tegenviel denk ik van niet :+ ) of dat je krachttraining bent blijven doen voor je spieren en dus ook pezen. Snelheid van opbouw gaat in deze volgorde (en daarom lopen beginnende hardlopers vaak een hardloopblessure op, heb ik wel eens gelezen):
1. Uithoudingsvermogen
2. Spieren
3. Pezen

Gewoon alert blijven dus op pijntjes die je voorheen niet had en het hardlopen, als je grotere stukken gaat lopen, opknippen met rust tussendoor. Dat is in ieder geval hoe ik het zo oppakken, luisteren naar je lichaam.
Aha maar werkt dit dus dan ook andersom dat de snelheid van afbouw ook in deze volgorde gaat dus je uithoudingsvermogen het snelste achteruit gaat en dat je spieren / pezen niet heel veel zijn afgebouwd in een maandje tijd? m.a.w. als mijn conditie weer op peil is dan kan mijn lichaam het verder ook wel weer aan? (mits ik geen pijntjes krijg natuurlijk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Andersom weet ik niet of het ook zo gaat, maar ik veronderstel voor mezelf van wel mocht het zich voordoen. Bij mijn vrouw zie ik dat nu ook, die is twee maanden uit de running geweest en heeft na het lopen geen spierpijn maar gaat met 5 kilometer hardlopen wel kapot doordat het uithoudingsvermogen flink verminderd is.

Zoals je zelf al zegt: opletten op pijntjes. Ga ook niet opeens 15 kilometer rondjes rennen en bouw het evengoed rustig op, zowel qua tempo als qua afstand. Of je wel of geen spierpijn hebt zijn ook indicaties of je spieren in kracht zijn afgenomen. Bij twijfel kun je altijd even nagaan bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut wat verstandig is, of een sportmedisch arts. Die kunnen je uitsluitsel geven over je aanpak en opbouw. Hier nog wat extra achtergrond die ik tegenkwam:
https://www.fit.nl/kracht...en-spierkracht-spiermassa

Voor specifiek pezen kan ik het niet echt vinden, er wordt wel één keer iets over vermeld in bovenstaand artikel. Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Over dit weekend. Bijna twee uur rijden om in Drenthe ongeveer 28 kilometer gaan hardlopen. Lekker op slippers in de auto zitten want ik heb een privéchauffeur. Wil ik ter plekke mijn schoenen aantrekken en dan kom ik er achter dat de zooltjes nog thuis liggen.

Wel genoten bij Gasselte, mooie omgeving. Alleen merkte ik dat mijn lichaam nog moe was van de 42km vorig weekend bij Vaals. Dat was me dinsdag tijdens een heuveltraining ook al opgevallen. We kwamen na 17 km weer bij de auto langs en hebben toen een radler gedronken (lekker hoor, zo'n koelbox mee) en daarna ging het weer beter. Maar de geplande ongeveer 20km op zondag hebben we lekker laten schieten en hebben vanochtend een pre-breakfast loopje gedaan van 7,5km. En het was al best warm om half acht.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Arjan90 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:17:
@Tinusvolkel Andersom weet ik niet of het ook zo gaat, maar ik veronderstel voor mezelf van wel mocht het zich voordoen. Bij mijn vrouw zie ik dat nu ook, die is twee maanden uit de running geweest en heeft na het lopen geen spierpijn maar gaat met 5 kilometer hardlopen wel kapot doordat het uithoudingsvermogen flink verminderd is.

Zoals je zelf al zegt: opletten op pijntjes. Ga ook niet opeens 15 kilometer rondjes rennen en bouw het evengoed rustig op, zowel qua tempo als qua afstand. Of je wel of geen spierpijn hebt zijn ook indicaties of je spieren in kracht zijn afgenomen. Bij twijfel kun je altijd even nagaan bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut wat verstandig is, of een sportmedisch arts. Die kunnen je uitsluitsel geven over je aanpak en opbouw. Hier nog wat extra achtergrond die ik tegenkwam:
https://www.fit.nl/kracht...en-spierkracht-spiermassa

Voor specifiek pezen kan ik het niet echt vinden, er wordt wel één keer iets over vermeld in bovenstaand artikel. Misschien heb je er iets aan.
Bedankt voor het artikel, zo te lezen valt de "schade" dan wel mee en is het vooral conditie opbouwen :)
Spierpijn heb ik eigenlijk nooit last van, dus dan zou het goed moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een progressieve DL van 20km. Eigenlijk ging alles goed, geen problemen, geen pijntjes. Bij thuiskomst lekker te schoenen uit en op sokken aan de wandel om water te halen. Nadat ik de bidon heb gevuld en terug in de tuin aan kwam bleek er een heel bloedspoor door het huis te lopen. Geen idee wat er precies is gebeurd. Ik denk dat de sok dubbel is gaan zitten, met een bloedblaar tot gevolg. Deze is gesprongen en is leeg gaan lopen ofzo. Heb niks van pijn of andere indicatie gevoeld dat er iets aan de hand moet zijn geweest.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik dacht dat ik een mooie site had gevonden met Saucony oude modellen tegen outlet prijzen.. Maar lijkt toch een beetje een gevalletje 'te mooi om waar te zijn'. Ze hebben van de vorige model-series vrijwel alle maten en kleuren op voorraad, wat zeer onwaarschijnlijk lijkt. Verder geen contact info (alleen formulier), alleen betaling via creditcard en alle pagina's met 'meer info' bestaan uit google-translate teksten met elk woord in hoofdletters. Verder lijkt het schaamteloos mee te liften op het webdesign van Saucony zelf. Wat denken jullie, is dit oplichting of legit? www.sauconyaanbieding.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:26:
Ik dacht dat ik een mooie site had gevonden met Saucony oude modellen tegen outlet prijzen.. Maar lijkt toch een beetje een gevalletje 'te mooi om waar te zijn'. Ze hebben van de vorige model-series vrijwel alle maten en kleuren op voorraad, wat zeer onwaarschijnlijk lijkt. Verder geen contact info (alleen formulier), alleen betaling via creditcard en alle pagina's met 'meer info' bestaan uit google-translate teksten met elk woord in hoofdletters. Verder lijkt het schaamteloos mee te liften op het webdesign van Saucony zelf. Wat denken jullie, is dit oplichting of legit? www.sauconyaanbieding.com
Keihard van wegrennen. Dan maar op wat duurdere sauconys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:54
Valorian schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:26:
Als je naar de privacy en verzenden & retourneren secties gaat zie je ook allemaal brakke auto-translate nederlands staan... zou er idd ver weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zonder de site te bekijken: ik denk oplichting. Als het officieel was dan hadden ze wel een pagina of subdomein van saucony.com gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 19:37
Domein is ook gehost in Zweden, geregistreerd in de US en geen enkele contractinfo te vinden verder. Lijkt me vrij duidelijk een scam. Ook een onbeveiligde site dus nooit je betaalgegevens daar invoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 01-06-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 13:57
Ik heb een hele tijd niet hard gelopen en sinds kort probeer ik het weer op te pakken. Helaas krijg ik bij een kilometer of drie last van mijn zolen. Wie van jullie heeft er ervaring met inlegzooltjes? Moeten die op maat gemaakt zijn bij de podoloog, deze zijn namelijk er duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

handoff schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:52:
Ik heb een hele tijd niet hard gelopen en sinds kort probeer ik het weer op te pakken. Helaas krijg ik bij een kilometer of drie last van mijn zolen. Wie van jullie heeft er ervaring met inlegzooltjes? Moeten die op maat gemaakt zijn bij de podoloog, deze zijn namelijk er duur.
Zooltjes - als je ze echt nodig hebt zijn ze het geld wel waard. Als je 'maar wat probeert' heb je kans dat je jezelf alleen maar kapot maakt als je echte zooltjes nodig hebt.

Misschien proberen wat korter te lopen en het meer op te bouwen - een couch to 5k of vergelijkbaar. Net begonnen met lopen en last van je voetzolen klinkt eerder als overbelasting.

Op wat voor gewone schoenen loop je? (Dus huis/kantoor). Vaak hebben mensen vrij stugge gewone schoenen en dan is je voetzool gewoon super verwend - hoeft nooit wat te doen dat doet de schoen voor je. Ook dan - hardlopen beter opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Poekie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Zooltjes - als je ze echt nodig hebt zijn ze het geld wel waard. Als je 'maar wat probeert' heb je kans dat je jezelf alleen maar kapot maakt als je echte zooltjes nodig hebt.

Misschien proberen wat korter te lopen en het meer op te bouwen - een couch to 5k of vergelijkbaar. Net begonnen met lopen en last van je voetzolen klinkt eerder als overbelasting.

Op wat voor gewone schoenen loop je? (Dus huis/kantoor). Vaak hebben mensen vrij stugge gewone schoenen en dan is je voetzool gewoon super verwend - hoeft nooit wat te doen dat doet de schoen voor je. Ook dan - hardlopen beter opbouwen.
Ik ga even kijken of ik iets rustiger aan kan opbouwen. Het punt is dat ik mijn conditie wil verbeteren, ik zou graag 5 km in een nette tijd willen halen.

Ik loop normaal gesproken op sneakers, die zijn op dit moment wel een beetje uitgelopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Calitomnication schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:51:
Gisteren een progressieve DL van 20km. Eigenlijk ging alles goed, geen problemen, geen pijntjes. Bij thuiskomst lekker te schoenen uit en op sokken aan de wandel om water te halen. Nadat ik de bidon heb gevuld en terug in de tuin aan kwam bleek er een heel bloedspoor door het huis te lopen. Geen idee wat er precies is gebeurd. Ik denk dat de sok dubbel is gaan zitten, met een bloedblaar tot gevolg. Deze is gesprongen en is leeg gaan lopen ofzo. Heb niks van pijn of andere indicatie gevoeld dat er iets aan de hand moet zijn geweest.
Pics or it didn't happen :9

@handoff specificeer last van je zolen. Dat kan nog echt van alles zijn. Voetzooltjes zijn toch meestal bedoeld om je voetafwikkeling te beinvloeden?

Ik had vandaag nog spierpijn van zaterdag (trap af lopen gaat niet heel soepel), maar gek genoeg tijdens het lopen veel minder last van. Het windje maakte het ook echt lekker om te lopen. Vorige maand afgesloten met een maandrecord van 394km ( vorige maandrecord was een maand eerder met 330) en nu gaan we weer vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Rudedadude schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:34:
[...]

@handoff specificeer last van je zolen. Dat kan nog echt van alles zijn. Voetzooltjes zijn toch meestal bedoeld om je voetafwikkeling te beinvloeden?

Ik had vandaag nog spierpijn van zaterdag (trap af lopen gaat niet heel soepel), maar gek genoeg tijdens het lopen veel minder last van. Het windje maakte het ook echt lekker om te lopen. Vorige maand afgesloten met een maandrecord van 394km ( vorige maandrecord was een maand eerder met 330) en nu gaan we weer vrolijk verder.
Ik bedoel dan mijn voetpalm, dus op de plek van de "inham" zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

handoff schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Ik bedoel dan mijn voetpalm, dus op de plek van de "inham" zeg maar.
Maar dat kan zijn omdat je schoen te veel of in het geheel gaan ondersteuning biedt daar. Meestal gaat het juist irriteren wanneer je daar te veel ondersteuning hebt, minder is in principe beter (omdat heel het mechanisme van (hard)lopen door de mens gebaseerd is op het kunnen gebruiken van je voetboog om de impact op te vangen.) Maar goed, andersom kan an sich ook. Als je voeten voor de rest voldoende ruimte hebben in de schoenen (soms is bijvoorbeeld de midvoet te strak en krijg je daar last van) dan is het ook een kwestie van geleidelijk trainen. En probeer in dat kader eens verschillende veterstrikcombinaties om uit te sluiten dat het ligt aan hoe je je schoenen aantrekt. Kortgeleden zijn er in dit topic een aantal voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Ramptoerist :p

394km in 1 maand is serieus veel, respect! Afgelopem maand “slechts” 217km aangetikt. Ook meer dan ik van te voren had verwacht overigens. Nu de temperaturen eindelijk richting standje acceptabel gaan ;) zal ik wel meer km’s gaan draaien :D

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:57
Vandaag rondje door de bos gerend van een 9 km, ging niet fantastisch maar ok. Na het douchen even gehurkt om wat op te rapen steek in mijn rechter enkel. Sindsdien behoorlijke zwelling en ondanks koelen en pijnstillers nog best wat pijn. Geen idee wat ik nu weer heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

__R__ schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:31:
Zeg, waar bestellen jullie de Goodr brillen? Ik wilde dit bij de eigen website doen maar deze verzend alleen naar U.S. en Canada.

Futurumshop lijkt een aardige collectie te hebben maar misschien doen jullie het anders.
Wat @kenneth zegt. Op Runningwarehouse.com hebben ze overigens een groter assortiment. Maar dan komen ze wel vanuit de VS, wat voor het bestellen van 1 bril niet zo interessant is, tenzij je bril niet in Europa verkrijgbaar is.

Heb zelf 3 Goodr's op voorraad, waaronder de Donkey Goggles. Maar deze is wel erg oranje.. Zo oranje dat ik hem nog niet op heb durven zetten :P.

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:41:
Heb zelf 3 Goodr's op voorraad, waaronder de Donkey Goggles. Maar deze is wel erg oranje.. Zo oranje dat ik hem nog niet op heb durven zetten :P.
Zelfs niet op Koningsdag? Ik heb niet veel oranje kleding maar met hardlopen wel en dat is dan meestal de uitgesproken dag er voor :)

@handoff je loopt nu op sneakers? Zeg maar converses, etnies of nikes ofzo? Ik loop dagelijks op die dingen (whoohoo geen dresscode) maar ik zou er niet op gaan hardlopen.... al is het maar omdat ze na een half jaar al zo uitgelopen zijn dat het bijna is of je op een soort harde, lubberige sokken loopt, maar dan met een dikke harde zool. Vind ik prima voor beetje kantoorlopen maar een ronde hardlopen brrr.
Probeer eerst om pijnvrij te lopen en daarna pas je te concentreren op 5km. Een paar hardloopschoenen van de Decathlon zouden je portemonnee niet al te hard moeten raken en zijn denk ik beter dan wat je nu doet. Of je gaat er echt voor en gaat naar een speciaalzaak waar ze letten op hoe je loopt en dergelijke.

Gisteren mei afgesloten met 256km, dik persoonlijk record, meestal kwam ik met moeite over de 200km in een drukke maand. Vandaag rustig aan en morgen weer wat verder, van werk naar huis met een omweggetje. Niet vergeten mijn drinkrugzak mee te nemen. 28°C... Die warmte kan me nu al weer gestolen worden. Bleh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Poekie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:20:
[...]

Zelfs niet op Koningsdag? Ik heb niet veel oranje kleding maar met hardlopen wel en dat is dan meestal de uitgesproken dag er voor :)

@handoff je loopt nu op sneakers? Zeg maar converses, etnies of nikes ofzo? Ik loop dagelijks op die dingen (whoohoo geen dresscode) maar ik zou er niet op gaan hardlopen.... al is het maar omdat ze na een half jaar al zo uitgelopen zijn dat het bijna is of je op een soort harde, lubberige sokken loopt, maar dan met een dikke harde zool. Vind ik prima voor beetje kantoorlopen maar een ronde hardlopen brrr.
Probeer eerst om pijnvrij te lopen en daarna pas je te concentreren op 5km. Een paar hardloopschoenen van de Decathlon zouden je portemonnee niet al te hard moeten raken en zijn denk ik beter dan wat je nu doet. Of je gaat er echt voor en gaat naar een speciaalzaak waar ze letten op hoe je loopt en dergelijke.

Gisteren mei afgesloten met 256km, dik persoonlijk record, meestal kwam ik met moeite over de 200km in een drukke maand. Vandaag rustig aan en morgen weer wat verder, van werk naar huis met een omweggetje. Niet vergeten mijn drinkrugzak mee te nemen. 28°C... Die warmte kan me nu al weer gestolen worden. Bleh.
Sorry, ik dacht dat je vroeg waarmee ik overdag loop. Ik heb Nike hardloopschoenen, maar deze zijn al vijf jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Bij 5 jaar oud is de demping meestal niet heel jofel meer, hangt ook een beetje af van het materiaal van je zool.

De oorzaak zou zo maar eens daar kunnen liggen. Afhankelijk van je ambitie (het klinkt alsnog je serieus bezig wilt) zou je naar een goede hardloopwinkel kunnen gaan en je laten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

handoff schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Sorry, ik dacht dat je vroeg waarmee ik overdag loop. Ik heb Nike hardloopschoenen, maar deze zijn al vijf jaar oud.
Derp, dat klopt.

Tja sneakers - zoals ik zei geven die niet echt support. Dus als je overdag op sneakers loopt en geen last hebt en dan met hardlopen wel last krijgt van je voetzolen denk ik niet dat je dat even oplost met een zooltje voor het hardlopen...
Misschien geven je Nikes juist te veel support in vergelijking met je sneakers - dat kan ook pijn opleveren. Kan zijn dat je die support eigenlijk nodig hebt hoor en dat je dagelijkse schoenen dus eigenlijk je voeten hebben verpest. Ik zou toch even langs een speciaalzaak gaan om te kijken of je evt. support echt nodig hebt.

Ik heb een collega die altijd op 10+cm hakken liep en toen bij het hardlopen gigantisch last van haar voeten en kuiten kreeg en ook niet meer op die hakken kon lopen. Was volledig de schuld van het hardlopen zei ze. Maar eigenlijk heeft ze dan haar voeten dus zodanig aan foute schoenen laten wennen dat 'normale' schoenen pijn doen.
Zoiets kan bij jou ook aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Hoe bepalen jullie eigenlijk wanneer jullie schoenen toe zijn aan vervanging.
Vandaag tijdens een duurloop van 19km op mijn toch wel 700km oude Pegasus Turbo's toch wel pijn aan mijn voetzool.

Als ik ook naar de zool van de schoen kijk zie ik op 1 plek per schoen veel slijtage maar de rest ziet er volgens mij nog prima uit? (volgens mij ben ik een echte hak lander ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wptGofTgLH8h3lxdGS4pbte5yM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QurYyqQkc1r1OCiM7LcVr18k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:51:
Hoe bepalen jullie eigenlijk wanneer jullie schoenen toe zijn aan vervanging.
Vandaag tijdens een duurloop van 19km op mijn toch wel 700km oude Pegasus Turbo's toch wel pijn aan mijn voetzool.

Als ik ook naar de zool van de schoen kijk zie ik op 1 plek per schoen veel slijtage maar de rest ziet er volgens mij nog prima uit? (volgens mij ben ik een echte hak lander ;))

[Afbeelding]
Hie krijg je dat voor elkaar?? Ik heb ook 700+ km op een paar Turbos en Zoom flys staan.. en de zolen zien er nog bijna als nieuw uit xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Secsytime schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Hie krijg je dat voor elkaar?? Ik heb ook 700+ km op een paar Turbos en Zoom flys staan.. en de zolen zien er nog bijna als nieuw uit xD
Geen idee, slechte loop houding ben ik bang??
Jammer dat die krengen tegenwoordig aardig in prijs zijn gestegen. 180 is mij echt teveel, wel super fijne schoen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Jammer dat die krengen tegenwoordig aardig in prijs zijn gestegen. 180 is mij echt teveel, wel super fijne schoen!
Ik koop ze nooit voor de rrp, ze zijn altijd wel ergens in de aanbieding. Al is het de laatste maanden wel een uitdaging, met de hoeveelheid nieuwe lopers lijkt er schaarste te zijn ontstaan. Bij de volgende pandemie maar hardloopschoenen hoarden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Als je schoenen er zo uit zien na 700km, raad ik je sterk aan om een loop analyse te laten maken voor de keus van je volgende paar. En eens (laten) kijken naar je looptechniek kan ook geen kwaad ;)

Voetlanding
Pagina: 1 ... 25 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.