Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Geen idee, slechte loop houding ben ik bang??
Jammer dat die krengen tegenwoordig aardig in prijs zijn gestegen. 180 is mij echt teveel, wel super fijne schoen!
Bij Nike.com gaat op dit moment ALLES weg met 30% korting. Daar heb ik ook net de Fly 3's mee gehaald (normaal 160).

EDIT: Correctie, zie dat de "alles voor 30% korting"-aanbiedingen voorbij zijn. Al hoewel er nog steeds een hoop modellen in de sale zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 01-06-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:51:
Hoe bepalen jullie eigenlijk wanneer jullie schoenen toe zijn aan vervanging.
Vandaag tijdens een duurloop van 19km op mijn toch wel 700km oude Pegasus Turbo's toch wel pijn aan mijn voetzool.

Als ik ook naar de zool van de schoen kijk zie ik op 1 plek per schoen veel slijtage maar de rest ziet er volgens mij nog prima uit? (volgens mij ben ik een echte hak lander ;))

[Afbeelding]
Die slijtage is wel fors. Wat 'de rest' betreft, weinig over te zeggen. Probleem met hardloopschoenen is meestal niet dat de buitenste laag van de zool 'op' is. Als dat mij maatstaaf zou zijn liep ik nu denk ik nog steeds op mijn Pegasus 25-jubileum-editie uit 2009 ;) .. Punt is meer dat de dempende werking van het gebruikte foam steeds minder wordt. Of je daar echt last van hebt is een tweede, en zal per persoon verschillen. Er zijn immers ook legio mensen die op schoenen met vrijwel geen demping lopen ;) .. Zelf ben ik altijd zo blij als een klein kind met nieuwe schoenen omdat ik dan echt het idee heb dat er springveren onder zitten. Soms is dat ook zo (deze week mijn Fly 3's binnen met carbon-plaat) maar meestal is het meer een combi van nieuw foam en een klein beetje placebo-effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:42
TheDude84 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Als je schoenen er zo uit zien na 700km, raad ik je sterk aan om een loop analyse te laten maken voor de keus van je volgende paar. En eens (laten) kijken naar je looptechniek kan ook geen kwaad ;)

Voetlanding
Ja bedenk me nu dat ik het later ben gaan bijhouden op strava, kan dus goed inmiddels 1000km zijn.

Ben bekend met het verschil in landingen, maar heb eigenlijk geen behoefte om bij een groep te gaan met trainer.

Morgen maar eens naar de Nike outlet hopen dat er wat in mijn maat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Vandaag tijdens een duurloop van 19km op mijn toch wel 700km oude Pegasus Turbo's toch wel pijn aan mijn voetzool.

Als ik ook naar de zool van de schoen kijk zie ik op 1 plek per schoen veel slijtage maar de rest ziet er volgens mij nog prima uit? (volgens mij ben ik een echte hak lander ;))

[Afbeelding]
Holy shit, slof je niet heel erg ofzo?

De enige plek waar mijn schoenen echt slijten is onder mijn voorvoet, maar zelfs na 1000km zijn ze nog lang niet zover als die van jou :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[Afbeelding]
Deze zijn onderhand wel aan vervanging toe :P. Hele interessante techniek ;). Wat eerder is aangeraden lijkt het me wel eens verstandig om een analyse van je loophouding te laten maken. Je komt wel erg op de buitenkant van je voet neer moet ik zeggen :). Mijn Pegasus 35 (niet de Turbo) heeft nu 984km op de teller, maar zien er qua profiel nog veel beter uit.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
InZane schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:17:
[...]

Holy shit, slof je niet heel erg ofzo?

De enige plek waar mijn schoenen echt slijten is onder mijn voorvoet, maar zelfs na 1000km zijn ze nog lang niet zover als die van jou :o
Ik loop soms 4:10 per kilometer, dan zou je haast zeggen dat je niet kunt sloffen op dat tempo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 13:57
Frenz64 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:23:
Bij 5 jaar oud is de demping meestal niet heel jofel meer, hangt ook een beetje af van het materiaal van je zool.

De oorzaak zou zo maar eens daar kunnen liggen. Afhankelijk van je ambitie (het klinkt alsnog je serieus bezig wilt) zou je naar een goede hardloopwinkel kunnen gaan en je laten adviseren.
Ik heb de Nike Air Zoom Pegasus 36 gekocht, maar ik wacht nog op de bezorging. Ik hoop dat het hardlopen dan beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Net trouwens Asics DS Trainers besteld. Wil wel eens een snellere, lichtere schoen proberen. Ga ze op de baan en voor de kortere, snellere loopjes gebruiken.
Eens zien hoe dat bevalt.
Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:21:
[...]

Ik loop soms 4:10 per kilometer, dan zou je haast zeggen dat je niet kunt sloffen op dat tempo?
Tja, je weet het niet :+

[ Voor 40% gewijzigd door InZane op 01-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
handoff schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Ik heb de Nike Air Zoom Pegasus 36 gekocht, maar ik wacht nog op de bezorging. Ik hoop dat het hardlopen dan beter gaat.
Gewoon bij Nike online gekocht? Hopelijk zijn ze bij jou sneller dan bij mij. Mijn bestelling van de 28e ligt nog steeds ergens in DPD-land te wachten tot iemand het gaat bezorgen. Sowieso de bezorgservice waar ik over het algemeen de slechts ervaringen mee heb maar dat terzijde. En voor wat korting moet je dan maar wat geduld over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 13:57
Valorian schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Gewoon bij Nike online gekocht? Hopelijk zijn ze bij jou sneller dan bij mij. Mijn bestelling van de 28e ligt nog steeds ergens in DPD-land te wachten tot iemand het gaat bezorgen. Sowieso de bezorgservice waar ik over het algemeen de slechts ervaringen mee heb maar dat terzijde. En voor wat korting moet je dan maar wat geduld over hebben ;)
Ja gewoon bij Nike. Het duurt wel lang, veel langer dan de bestellingen die ik elders doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ook maar even een foto van mijn Nike Zoom Flyknit gemaakt, zelfde plaats slijtage, deze zijn 500 km oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ac954mxLXcJ611bc3gVhoDf1yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGFyBc5chgbqTNiFBqlwZUNT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
Sinds een paar weken tik ik met mijn langere rondes de 1,5+ uur en 16+ km aan. ik merk dat ik dan eigenlijk niet meer verder kan/wil rennen omdat ik flauw wordt. Wanneer ik dan thuis kom probeer ik zo snel mogelijk iets voedzaams te eten, het liefst binnen een half uur.
Na het eten voel ik mij dan eigenlijk weer prima, maar ik merk dat ik +- 1 uur na het eten erg moe wordt. Als in echt slaapmoe waardoor ik de rest van de dag eigenlijk mij best wel waardeloos voel, soms ook nog een deel van de dag erna! Ren ik een ronde van 10km, dan is er eigenlijk niets aan de hand.

Ik heb dit nu 4x meegemaakt van de 4x dat ik echt zin had om ver te gaan rennen, dus dit drukt wel aardig op m'n motivatie. Mijn huidige idee is dat ik zwaar door m'n reserves heen ga en daar niet snel van herstel, dus probeer ik nu iets te vinden wat ik tijdens het rennen kan eten/drinken.

Herkent iemand deze mate van moeheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@oddish2211 Op afstand over zo iets een advies geven blijft link, immers er kans iets medisch gerelateerds achter zitten en dan rest alleen overleg met de huisarts.

Wat je wel zou kunnen delen: Hoe ziet jouw dag-eetpatroon er uit, vooral de laatste 4 uren voor de training.
En wat is jouw mate van ervaring met hardlopen, hoe lang ben je al bezig en hoe heb je dat opgebouwd?
Kan er sprake zijn van overbelasting?
Hoe zit het met de andere activiteiten die je doet (potentieel) gezin/werk/doe je nog een (onvermelde...) 2e sport..... en verzin zelf vanuit je eigen situatie waar de (nadere mogelijke) energie vreters zitten die wij niet kunnen kennen....

Maar loop voor je zelf nog wel even de 1e zin na...

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 02-06-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Met de Futurum korting nieuwe Saucony Ride ISO 2 gekocht omdat de 1e versie zo goed bevalt. Van het weekend binnen gekregen in het volledig zwart (grijze zool) wat er erg strak uit ziet. Normaal heb ik juist fellere kleuren. Ik heb er nog niet op gelopen, maar het upper voelt/ziet er al wat verfijnder uit dan bij de eerste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
route99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:19:
@oddish2211 Op afstand over zo iets een advies geven blijft link, immers er kans iets medisch gerelateerds achter zitten en dan rest alleen overleg met de huisarts.

Wat je wel zou kunnen delen: Hoe ziet jouw dag-eetpatroon er uit, vooral de laatste 4 uren voor de training.
En wat is jouw mate van ervaring met hardlopen, hoe lang ben je al bezig en hoe heb je dat opgebouwd?
Kan er sprake zijn van overbelasting?
Hoe zit het met de andere activiteiten die je doet (potentieel) gezin/werk/doe je nog een (onvermelde...) 2e sport..... en verzin zelf vanuit je eigen situatie waar de (nadere mogelijke) energie vreters zitten die wij niet kunnen kennen....

Maar loop voor je zelf nog wel even de 1e zin na...
- Ik heb periodiek last van nierstenen waarvoor ik begin dit jaar een bloedtest heb gehad. Ik heb gevraagd of ze meer konden nakijken dan normaal (dus denk aan vitamine b12, ijzer etc.) en dan zag er eigenlijk allemaal goed uit.
- De enige sport die ik beoefen is hardlopen, ik loop nu sinds maart 2019, gemiddeld zo'n 2,5x per week
- M'n lange ronde begint steeds halverwege de ochtend en +- 2 uur daarvoor eet ik een stevige kom havermout met nootjes & soms vruchten.
- Voor m'n gevoel loop ik pas tegen problemen aan wanneer echt die stap verder maak. 12km rennen op 6:30 is gewoon geen probleem en doe ik ook al een hele poos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ijzer: Hebben ze ook naar het ferritine gehalte gekeken? Hb alleen is voor sporters vaak onvoldoende.
Je kunt een Hb van zeker 8 hebben en toch een Ferritine waarde van onder de 20 µg/l (daar liep ik zelf tegen aan, per toeval ontdekt).
De 6.30 /km lijkt me niet erg hard. Of je na ca een jaar voldoende belastbaar bent om 12 km achter elkaar te lopen kan ik niet beoordelen. Zaken als belastbaarheid hangen ook samen met gewicht/leeftijd/jouw trainbaarheid. Op afstand echt onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

Loop je alleen of bij een club, waar je een trainer nog advies kunt vragen?

Bij twijfel gezien jouw medisch verleden toch even de huisarts raadplegen?
Je zou eventueel ook/aanvullend een diëtist(e) naar jouw specifieke omstandigheden qua eetpatroon kunnen laten kijken. Wrs gezien jouw nierstenen achtergrond kan een huisarts meegaan hierin en je een verwijzing geven met meer kans op vergoeding vd verzekering (weet net zeker of het in de basis zorg zit).
Met "mijn ijzer"heb ik dat ook gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 02-06-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
bvsteyn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Nu zijn de guide iso schoenen bedoeld als je wat last hebt van overpronatie. Is dat met de Nike zoom structure's ook het geval? Ben totaal niet bekend met nike hardloopschoenen.

En hoe vallen de nike's qua maatvoering? Heb nu net nieuwe Saucony Guide ISO 2's gekocht in maat 42,5 (US 9). Vallen de Nike's qua maat gelijk? Of zou ik dat eerder aan @Rudedadude moeten vragen.. 8)
Inmiddels heb ik 1 paar gehouden; de maat 44, en van de Saucony Guide Iso's heb ik ook maat 44.
Op basis van deze zéér beperkte steekproef zou je kunnen concluderen dat de maten gelijk zijn. _/-\o_
Valorian schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:43:
[...]

ik heb bij Nike besteld de 25e en deze kwam de 28e aan; Nike riep leveren op 6-6- maar dat viel dus wel mee in de praktijk :9

[ Voor 29% gewijzigd door Len020 op 02-06-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Len020 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Inmiddels heb ik 1 paar gehouden; de maat 44, en van de Saucony Guide Iso's heb ik ook maat 44.
Op basis van deze zéér beperkte steekproef zou je kunnen concluderen dat de maten gelijk zijn. _/-\o_

[...]

ik heb bij Nike besteld de 25e en deze kwam de 28e aan; Nike riep leveren op 6-6- maar dat viel dus wel mee in de praktijk :9
Haha..ik had van beide nike's zowel maat 42 als 42,5 besteld. Van beide heb ik 42,5 gehouden omdat deze simpelweg het lekkerst zaten en ik iets meer ruimte had bij mijn tenen.

Bij mij werd het ook razendsnel geleverd. Voorspelling was 5 juni, maar kreeg ze voor het afgelopen weekend op vrijdag al binnen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37
oddish2211 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:34:
[...]

- Ik heb periodiek last van nierstenen waarvoor ik begin dit jaar een bloedtest heb gehad. Ik heb gevraagd of ze meer konden nakijken dan normaal (dus denk aan vitamine b12, ijzer etc.) en dan zag er eigenlijk allemaal goed uit.
- De enige sport die ik beoefen is hardlopen, ik loop nu sinds maart 2019, gemiddeld zo'n 2,5x per week
- M'n lange ronde begint steeds halverwege de ochtend en +- 2 uur daarvoor eet ik een stevige kom havermout met nootjes & soms vruchten.
- Voor m'n gevoel loop ik pas tegen problemen aan wanneer echt die stap verder maak. 12km rennen op 6:30 is gewoon geen probleem en doe ik ook al een hele poos.
Wordt het erger als je van tevoren niet gegeten hebt of minder? Het kan ook aan de omschakeling naar vetverbranding liggen die bij jou wat minder efficient verloopt. Dat zou wel stroken met de klachten die je ervaart. Weet alleen niet of je dat kan meten, je kan het opzich wel trainen. Gaat het helemaal niet meer of kan je nog wel door en voelt het niet lekker? Ik had toen ik langere afstanden ging lopen altijd standaard rond 13km een 'inzinking', ging niet lekker meer en voelde me wat slap (beetje man met de hamer gevoel). Maar was niet zo erg dat ik niet meer doorkon. Als ik dan doorliep ging het wel weer na 1 of 2 km. Heb het kunnen trainen zodat ik dat nu niet meer heb, denk dat dat ook een metabool iets was bij mij.

Maar goed, bij twijfel altijd naar de huisarts natuurlijk en niet zomaar dingen op tweakers aannemen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 02-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
route99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:42:
Ijzer: Hebben ze ook naar het ferritine gehalte gekeken? Hb alleen is voor sporters vaak onvoldoende.
Je kunt een Hb van zeker 8 hebben en toch een Ferritine waarde van onder de 20 µg/l (daar liep ik zelf tegen aan, per toeval ontdekt).
De 6.30 /km lijkt me niet erg hard. Of je na ca een jaar voldoende belastbaar bent om 12 km achter elkaar te lopen kan ik niet beoordelen. Zaken als belastbaarheid hangen ook samen met gewicht/leeftijd/jouw trainbaarheid. Op afstand echt onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

Loop je alleen of bij een club, waar je een trainer nog advies kunt vragen?

Bij twijfel gezien jouw medisch verleden toch even de huisarts raadplegen?
Je zou eventueel ook/aanvullend een diëtist(e) naar jouw specifieke omstandigheden qua eetpatroon kunnen laten kijken. Wrs gezien jouw nierstenen achtergrond kan een huisarts meegaan hierin en je een verwijzing geven met meer kans op vergoeding vd verzekering (weet net zeker of het in de basis zorg zit).
Met "mijn ijzer"heb ik dat ook gedaan.
Ik loop altijd alleen. De 6:30/km is ook een lekker tempo waarmee ik zo ver kom, volgens mij ren ik de eerste 45 min +- 6:00/km en daarna zak ik af.
Een diëtist is geen verkeerd idee mocht ik specifiek hier voor naar de huisarts gaan. Ik wil zeker eerst nog een tijdje spelen met m'n voeding.
Bartske schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Wordt het erger als je van tevoren niet gegeten hebt of minder? Het kan ook aan de omschakeling naar vetverbranding liggen die bij jou wat minder efficient verloopt. Dat zou wel stroken met de klachten die je ervaart. Weet alleen niet of je dat kan meten, je kan het opzich wel trainen. Gaat het helemaal niet meer of kan je nog wel door en voelt het niet lekker? Ik had toen ik langere afstanden ging lopen altijd standaard rond 13km een 'inzinking', ging niet lekker meer en voelde me wat slap (beetje man met de hamer gevoel). Maar was niet zo erg dat ik niet meer doorkon. Als ik dan doorliep ging het wel weer na 1 of 2 km. Heb het kunnen trainen zodat ik dat nu niet meer heb, denk dat dat ook een metabool iets was bij mij.

Maar goed, bij twijfel altijd naar de huisarts natuurlijk en niet zomaar dingen op tweakers aannemen ;)
Ik heb het niet aangedurfd om zo ver te rennen zonder gegeten te hebben 's ochtends, ik heb namelijk altijd al goed honger vanaf het moment dat ik op sta. Vanaf +- 1:15 krijg ik soms een rommelende maag, soms niets. Maar wanneer ik al een 1:30 aan het rennen ben dan voel ik mijn benen een beetje beurs worden met een beetje een krampgevoel wat wat erger wordt als ik stop voor een verkeerslicht. Daarnaast wordt ik ook wat licht in mijn hoofd. Motivatie ebt dan weg om nog verder te gaan, afgelopen zaterdag heb ik daardoor de laatste 2km van mijn 18km ronde uitgelopen. Ik kreeg wel een enorme zin in suiker/eten.

Dit zijn dus ook de redenen dat ik naar voeding voor onderweg wil kijken, bij 10km is er niets aan de hand en eet ik bijvoorbeeld gewoon een banaan na het rennen. 10km heb ik ook meerdere keren gewoon gedaan zonder 's ochtends ontbijt te hebben gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afgelopen weekend kwam ik de lokale survivalclub tegen tijdens een wandelingetje met de kinderen. Dat zag er toch wel erg leuk uit en deed me heel erg denken aan mijn scoutingtijd.
Zojuist mailtje verstuurd voor een proefles :Y zou dit dan de impuls zijn die me weer aan het lopen/sporten krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:59:
Ook maar even een foto van mijn Nike Zoom Flyknit gemaakt, zelfde plaats slijtage, deze zijn 500 km oud.
[Afbeelding]
Heb je weleens loopscholing bij een AV overwogen? Denk dat je hier misschien wel veel aan zult hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Heb je weleens loopscholing bij een AV overwogen? Denk dat je hier misschien wel veel aan zult hebben..
Hij had al aangegeven dat ie geen behoefte heeft om met een groep te gaan lopen. Denk persoonlijk ook dat ie er veel aan zou hebben, want deze slijtage is op z'n minst vreemd te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@oddish2211 Nu je wat uitgebreider er over schrijft met ook de diverse klachten, licht in het hoofd lijkt me niet prettig/goed, dan is de weg via de huisarts echt een aanrader.

Er hoeft niets ernstigs te zijn en mogelijk met een diëtist kom je er uit, maar bij dit soort tempo's mag het normaal niet.

Dat je ca 2 uur vooraf nog ontbijt is prima. Dat voelt imho niet echt vol aan. Mss de wat hardere noten bij een maaltijd na het lopen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@bvsteyn@Len020
Fijn dat het bij jullie wel snel ging! Ik heb 26e meerdere schoenen besteld (ook een meer casual Nike). Volgens mail zou alles vrijdag 29e bezorgd wroden. Een deel was er donderdag 28e. Maar Fly Zoom 3's zijn nog niet eens door DPD in het systeem gezet... Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
InZane schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Hij had al aangegeven dat ie geen behoefte heeft om met een groep te gaan lopen. Denk persoonlijk ook dat ie er veel aan zou hebben, want deze slijtage is op z'n minst vreemd te noemen.
Ik heb 25 jaar gevoetbald waarbij ik die hele tijd "vast" zat aan 2x pw trainen en wedstrijd. Daar was ik op gegeven moment klaar mee en wilde ik wat meer vrijheid daarin. Vandaar voorlopig even geen behoefte om me weer vast te zetten aan een groepstraining.

Ben nu uiteraard wel mezelf aan het inlezen hoe je deze techniek kunt aanpassen maar ik snap dat het zelf wel wat lastiger gaat worden dan dat er iemand met kennis langs staat om te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

route99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:25:
bij dit soort tempo's mag het normaal niet.
Pardon, is flauw worden alleen toegestaan aan snellere atleten? Dat is toch iets heel persoonlijks, zeker op langere afstanden kan dat best een effect hebben. Ik loop ook op dat soort tempo's mijn lange duurlopen en neem dan ook wat suikerigs (gel of gummibeertjes) mee, juist omdat ik ook wel eens gehad heb dat ik met flinke hongerklop thuis kwam. soms komen die ongebruikt weer terug, soms is het heel fijn dat ze mee zijn.

Ja, het is verstandig dat hij naar de huisarts gaat ivm het totale plaatje, maar hem aanpraten dat het vrijwel onmogelijk is dat je flauw wordt op een laag tempo vind ik wat vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 02-06-2020 11:39 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik word al flauw als ik op m'n reet zit en 2 uur niks eet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dit is wel binnen de hele context gezien....
Het is flauw... om dit "flauw" apart te nemen... :+

Verder vind ik persoonlijk dat je dit soort zaken bij de huisarts oid moet laten, het kan meer zin dan alleen een beetje flauw... anders had ie deze vraag ast niet gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb 25 jaar gevoetbald waarbij ik die hele tijd "vast" zat aan 2x pw trainen en wedstrijd. Daar was ik op gegeven moment klaar mee en wilde ik wat meer vrijheid daarin. Vandaar voorlopig even geen behoefte om me weer vast te zetten aan een groepstraining.

Ben nu uiteraard wel mezelf aan het inlezen hoe je deze techniek kunt aanpassen maar ik snap dat het zelf wel wat lastiger gaat worden dan dat er iemand met kennis langs staat om te kijken.
Als je op gemak 4:10 kunt lopen, zou ik toch naar een loopscholing gaan. Al is het maar 2-3 keer, want ik denk dat je redelijk wat sneller kunt worden hierdoor. En daarnaast misschien je lichaam ook op een wat natuurlijkere manier belast.

Ik ben 1 keer naar een sportfysio geweest, en die ene keer heeft echt wonderen verricht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Secsytime schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:57:
[...]

Als je op gemak 4:10 kunt lopen, zou ik toch naar een loopscholing gaan. Al is het maar 2-3 keer, want ik denk dat je redelijk wat sneller kunt worden hierdoor. En daarnaast misschien je lichaam ook op een wat natuurlijkere manier belast.

Ik ben 1 keer naar een sportfysio geweest, en die ene keer heeft echt wonderen verricht!
Ho, dat is niet op het gemak, heb vorige maand een HM gelopen in tempo 4:25 dus dat is iets meer op "gemak"

Heb al veel gelezen over cadans, en dat 180 beetje het ritme zou moeten zijn (en hierdoor bijna geen tijd hebt om op je hiel te landen)
Volgens mijn Garmin had ik tijdens mijn HM van vorige maand had ik een gemiddelde cadans van: 171
Vanavond eens een klein duurloopje doen met een metronome meter op 180. En mezelf eens filmpen kijken hoe ik mijn voeten neer zet.

Zou het mogelijk zijn om 3x ergens een loopscholing te krijgen?
En hoezo heeft 1x een sportfysio bezoek je veel gebracht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Net een kort rondje gemaakt op mijn nieuwe Nike Zoom Structure's en ze bevallen prima. Heb nu dus naast de nieuwe Saucony's een extra paar waar ik mee kan wisselen. Was wel wat aan de warme kant en zat daardoor hoog in mijn ademhaling.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km3BfzRf6Xqr9yO-BpC1AyeZxu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7MaofjWV8GkJ0jIhPOvwxiD.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteraard een linkje:

https://www.strava.com/activities/3551708127

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Ho, dat is niet op het gemak, heb vorige maand een HM gelopen in tempo 4:25 dus dat is iets meer op "gemak"

Heb al veel gelezen over cadans, en dat 180 beetje het ritme zou moeten zijn (en hierdoor bijna geen tijd hebt om op je hiel te landen)
Volgens mijn Garmin had ik tijdens mijn HM van vorige maand had ik een gemiddelde cadans van: 171
Vanavond eens een klein duurloopje doen met een metronome meter op 180. En mezelf eens filmpen kijken hoe ik mijn voeten neer zet.

Ik denk dat cadans iets heel persoonlijks is. Ik zit ook altijd rond de 170. Sterker nog, mijn laatste loopje zat volgens Strava ook op gemiddeld 171. Nu is het zo dat ik bij tempo blokken, zoals bij een intervaltraining, wel de 180+ in ga.

Wat loopscholing betreft zou je eens kunnen informeren bij een AV bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
InZane schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat cadans iets heel persoonlijks is. Ik zit ook altijd rond de 170. Sterker nog, mijn laatste loopje zat volgens Strava ook op gemiddeld 171. Nu is het zo dat ik bij tempo blokken, zoals bij een intervaltraining, wel de 180+ in ga.

Wat loopscholing betreft zou je eens kunnen informeren bij een AV bijvoorbeeld :)
Dit dus. Staar je niet blind op die 180, Dat komt uit een onderzoek gehouden onder elite lopers. Wel heb je inderdaad bij een te lage pasfrequentie meer kans om op je hak te landen.
Dit verhaal legt het wel mooi uit wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Roadman op 02-06-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:24
@Dirk0s

Cadans wordt vanzelf hoger als je tempo hoger wordt, verder is cadans ook niet echt heilig hoor...

Maar ehm, heb je al eens een loopfilmpje laten maken bij aanschaf schoenen? Want die slijtage is echt niet normaal... Los van efficientie ook voor je lichaam op den duur niet goed lijkt me.

Je bent jezelf echt niet bewust van welke trekjes je hebt. Door een loopfilmpje bij mijn nieuwe schoenen even geleden kwam ik ereachter dat ik mn rechtervoet kort naar buiten zwiep vlak voor ik land. Komt precies goed terecht, kon geen kwaad maar de verkoper zat ook te kijken van 'dit is nieuw'.

Geen idee of ik het nog doe, heb er daarna bewust op proberen te letten, maar onbewust kun je rare dingen hebben. Of als de stand van je voeten iets gekanteld staat oid.

Je hoeft niet meteen op loopscholing of bij een vereniging, je kan ook zat zelf doen en het hoeft natuurlijk niet maar als je je stoort aan het feit dat je schoenen zo snel slijten en je evt problemen/blessures in de toekomst wil verkomen zou ik er zeker wat mee doen. (En ach, als je daardoor nog een PR kan lopen is dat mooi meegenomen toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
m0ridin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:22:
@Dirk0s

Cadans wordt vanzelf hoger als je tempo hoger wordt, verder is cadans ook niet echt heilig hoor...

Maar ehm, heb je al eens een loopfilmpje laten maken bij aanschaf schoenen? Want die slijtage is echt niet normaal... Los van efficientie ook voor je lichaam op den duur niet goed lijkt me.

Je bent jezelf echt niet bewust van welke trekjes je hebt. Door een loopfilmpje bij mijn nieuwe schoenen even geleden kwam ik ereachter dat ik mn rechtervoet kort naar buiten zwiep vlak voor ik land. Komt precies goed terecht, kon geen kwaad maar de verkoper zat ook te kijken van 'dit is nieuw'.

Geen idee of ik het nog doe, heb er daarna bewust op proberen te letten, maar onbewust kun je rare dingen hebben. Of als de stand van je voeten iets gekanteld staat oid.

Je hoeft niet meteen op loopscholing of bij een vereniging, je kan ook zat zelf doen en het hoeft natuurlijk niet maar als je je stoort aan het feit dat je schoenen zo snel slijten en je evt problemen/blessures in de toekomst wil verkomen zou ik er zeker wat mee doen. (En ach, als je daardoor nog een PR kan lopen is dat mooi meegenomen toch?)
Thx voor alle hulp!
Heb 2x (langer geleden al) schoenen gekocht dmv een loop analyse. Mijn gedachte naderhand was eigenlijk 2x dat de enige info die ik eruit haalde was dat ik neutrale schoenen moest kopen.
Die kreeg ik dan 4-5 voor gedragen en moest ik zelf maar kiezen welke de fijnste waren.

Ik heb dit bij 2 verschillende zaken laten doen in Eindhoven.
Sindsdien heb ik eigenlijk besloten om dat niet meer te gaan doen, misschien dat het nu allemaal beter is of dat ik gewoon op dat moment 2x slechte verkopers heb gehad die er zelf ook niet veel van wisten??

Misschien dat mensen dan hier tips kunnen geven mbt hardloopwinkels waarbij je echt goed geholpen wordt?

Wil overigens vanavond mezelf proberen te filmen en dan eens kijken hoe het met mijn hak zit tijdens het landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Thx voor alle hulp!
Heb 2x (langer geleden al) schoenen gekocht dmv een loop analyse. Mijn gedachte naderhand was eigenlijk 2x dat de enige info die ik eruit haalde was dat ik neutrale schoenen moest kopen.
Die kreeg ik dan 4-5 voor gedragen en moest ik zelf maar kiezen welke de fijnste waren.

Ik heb dit bij 2 verschillende zaken laten doen in Eindhoven.
Sindsdien heb ik eigenlijk besloten om dat niet meer te gaan doen, misschien dat het nu allemaal beter is of dat ik gewoon op dat moment 2x slechte verkopers heb gehad die er zelf ook niet veel van wisten??

Misschien dat mensen dan hier tips kunnen geven mbt hardloopwinkels waarbij je echt goed geholpen wordt?

Wil overigens vanavond mezelf proberen te filmen en dan eens kijken hoe het met mijn hak zit tijdens het landen.
Oh, maar dan zal dat verder prima zijn hoor... Wist niet of je dat uberhaupt al een keer had laten doen.

Zelf bij de runnersworld wel fijne ervaringen, maar of het allemaal nou zo anders is... denk t niet. Misschien dat je zelf anders bent gaan lopen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
m0ridin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Oh, maar dan zal dat verder prima zijn hoor... Wist niet of je dat uberhaupt al een keer had laten doen.

Zelf bij de runnersworld wel fijne ervaringen, maar of het allemaal nou zo anders is... denk t niet. Misschien dat je zelf anders bent gaan lopen oid.
Kan zijn dat dat per filiaal en verkoper dan ook nog eens verschilt.
Mijn ervaring in Eindhoven met runnersworld was de slechtste van de 2, moest daar op de loopband staan, conclusie: Neutraal.
Merk voorkeur? Nee, wil van alles graag proberen.
Kreeg 4-5 merken die ik buiten even kon testen, waarbij de verkoper keek maar ondertussen ook andere binnen aan het helpen was 8)7 en aan het eind het advies kreeg: Alle modellen zijn goed voor je, dus zelf kiezen welke je het fijnste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Mijn ervaring in Eindhoven met runnersworld was de slechtste van de 2, moest daar op de loopband staan, conclusie: Neutraal.
Kreeg 4-5 merken die ik buiten even kon testen, waarbij de verkoper keek maar ondertussen ook andere binnen aan het helpen was 8)7 en aan het eind het advies kreeg: Alle modellen zijn goed voor je, dus zelf kiezen welke je het fijnste vindt.
Zal idd nogal verschillen, bij de vestiging in Utrecht (bij stadion galgenwaard) ben ik altijd wel goed geholpen. Veel modellen en afhankelijk van hoe een en ander voelde werden er weer anderen tevoorschijn gehaald. Ook op basis voorkeur, gevoel, etc.

Altijd vriendelijk en de tijd nemend, blijft mensenwerk en de ene is wat minder enthousiast dan de ander. (Of heeft zijn/haar dag net niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Runnersworld (en Run2Day) is een franchise toch? Valt en staat met de franchisenemer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Poekie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:57:
Runnersworld (en Run2Day) is een franchise toch? Valt en staat met de franchisenemer lijkt me.
Ja klopt. Hier is de Runnersworld een tijdje geleden veranderd in RunX, maar er staan nog steeds exact dezelfde mensen in de winkel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Hij heeft mij bekeken en me verteld wat er uit balans was (ik kwam met rugklachten), nu werk ik aan die spiergroepen. En dit heeft echt bijzonder veel invloed gehad! Een max tempo van 4:00 naar ~ 3:15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Poekie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:57:
Klopt, Run2Day en ook RunX waren allemaal ontevreden Runnersworld franchisenemers die zich hebben afgescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Secsytime schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Hij heeft mij bekeken en me verteld wat er uit balans was (ik kwam met rugklachten), nu werk ik aan die spiergroepen. En dit heeft echt bijzonder veel invloed gehad! Een max tempo van 4:00 naar ~ 3:15.
Dat klinkt wel positief, maar dat is omdat je lichamelijke klachten hebt/had. Wel lekker tempo overigens.

Misschien zijn er hier ervaren lopers die ook kennis hebben mbt voetlanding, als ik mezelf film ik daarop advies/enkele oefeningen krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
@Dirk0s als je eens op Google zoekt naar Runlab vind je wel wat mogelijkheden voor uitgebreide analyses gericht op hoe je loopt en adviezen die daarop komen. Er zijn verschillende aanbieders. Zij kunnen die uitgebreide analyse voor je doen.

Ik kan me herinneren dat één van de Tweakers in dit topic heel uitgebreid een uitleg heeft gegeven over looptechniek en - houding. Kan de post zo even niet vinden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Arjan90 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:53:
Ik kan me herinneren dat één van de Tweakers in dit topic heel uitgebreid een uitleg heeft gegeven over looptechniek en - houding. Kan de post zo even niet vinden.
Deze:
kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komt het. Hardlopen lijkt heel makkelijk, toch gaat er veel schuil in een goede looptechniek. Het is niet heel moeilijk te begrijpen als je het vergelijkt met fietsen. Lopen is net als fietsen zo efficiënt mogelijk voorwaarts rollen. Elke beweging die niet bijdraagt aan voorwaarts bewegen is dus in principe overbodig, nutteloos en soms zelfs tegenwerkend. Fietsen doe je niet met de rem erop, fietsen bevat ook geen zijwaartse bewegingen en de wielen zijn niet vierkant (rolt dus soepel). Zo werkt hardlopen ook. Alle beweging is dus in de looprichting (voorwaarts) en zo min mogelijk remmend.

Houding:
  • Rechtop, niet voor-, of achterover hangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)
  • Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
  • Borst blijft naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
In de loophouding is het belangrijk dat je rechtop loopt en zo min mogelijk beweegt. Elke beweging is in principe verspilde energie omdat het niet bijdraagt aan de voorwaartse snelheid. De reden dat je rechtop wil lopen is dat de neerwaartse kracht opgevangen wordt door je wervelkolom en benen. Deze zijn daar evolutionair voor gemaakt. Als je achterover hangt krijgen je buikspieren elke keer een grote klap, hang je voorover komt deze belasting veel op je rugspieren. Daarnaast krijg je met achterover hangen sneller een overstrekking van het onderbeen (zie hieronder) en is het met voorover hangen veel moeilijker een knie in te zetten. Rechtop is the way to go. (Noot: Uiteindelijk resulteert het in een hele lichte voorwaartse leun vanwege de biomechanica, maar denk rechtop. Denk je voorover, leun je veel te ver voorover.)

Armen:
  • Armen scharnieren vanuit de schouders in de looprichting, dus geen zijwaartse rotatie
  • Achterzwaai is kernpunt in de armzwaai. Vanuit de elleboog achterwaarts langs je lichaam ‘trekken’
  • Voorwaarts ophalen met borstspieren (denk 'elleboog')
  • ~90° ellebooghoek (niet meer, bij het ophalen is het minder)
  • Denk bij de armzwaai aan je “handen door de broekzak halen”
  • Handen ontspannen (geen vuist/gestrekte hand, heel licht wijsvinger/duim is ok)
Bij de armen is het allerbelangrijkst dat je schouders ‘scharnieren’. Je borst roteert niet mee en armen gaan van voor naar achteren in de looprichting dus. Alle energie die niet in de looprichting gaat is (deels) verspild. Door bij de armzwaai een puntfocus in je elleboog te hebben en van daaruit de trekken (zowel achterwaarts als voorwaarts) gebruik je de grotere spiergroepen, borst- en rugspieren. Mocht je een te kleine arm-hoek krijgen, let dan op je handen. Met een gebalde vuist wordt je arm-hoek kleiner, met je hand open en vingers gestrekt je arm-hoek groter. Dit heeft te maken met agonisten/antagonisten paren van je hand en armspieren. Een ontspannen hand zorgt voor een natuurlijke ontspannen arm-hoek (van ongeveer 90 graden). Om te voorkomen dat je een te los handje krijgt (zoals ik in de foto’s) kun je heel licht je duim en wijsvinger op elkaar knijpen, maar doe dat niet te hard (te hard resulteert weer in te kleine arm-hoek).

Benen:
  • Knie inzet met een voorwaartse push
  • Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
  • Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
  • ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Bij de benen is het belangrijkst dat je zo min mogelijk remt. Op het moment dat je een overstrekking van het onderbeen krijgt, gaat er op het moment van landing energie de grond in voor je COG (centre of gravity). Dit betekent een remmende werking op de snelheid. Idealiter zou je de voeten dus ónder je COG plaatsen, maar natuurkundig kan dat niet. Dan zou je voorover kantelen. Je zult je voeten dus altijd iets voor je COG moeten plaatsen, maar probeer dit dus zo min mogelijk. Door vanuit de knie te trekken en te duwen (de knie-inzet) gebruik je je gehele bovenbeen. Bij een overstrekking zul je eerst met alleen je hamstrings je lichaamsgewicht boven je landingspunt moeten trekken. De fameuze hak-landing heeft dus niet alleen als nadeel dat je remt, je kunt daarna ook maar met een halve spiergroep de snelheid weer op gang brengen.

Voeten:
  • Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (zoals gezegd dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
  • Voetspanning, tenen optrekken naar de knie
  • Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
  • Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava ;) wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
  • Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Bij voeten is het belangrijk dat er spanning op staat. Spieren en pezen zijn elastisch. Door een goede voetspanning worden de kuiten op spanning gebracht en wordt deze elasticiteit daardoor het meest benut. Dit betekent dat een groot deel van de energie van landen opgeslagen wordt in de spieren en bij afzet weer gereleased. Hoe minder energie je zelf hoeft op te wekken, hoe efficiënter je loopt. De focus van van de voeten moet liggen op het naar de knie optrekken van de tenen. Dan is de landing vrijwel automatisch een mid-voet landing en komt de voet niet voor knie. Het is met opgetrokken (probeer maar eens de tenen naar de knie te trekken en dan je been te overstrekken) bijna niet mogelijk om te overstrekken. Dit is wederom vanwege antagonisten paren in het onderbeen.

Toevoeging over voetplaatsing:
Dit is helaas niet iets wat heel makkelijk is aan te leren. Het is namelijk net als balanceren op de evenwichtsbalk iets wat je moet trainen en wat vrij nauw komt. Plaats je je voet te dicht bij je COG dan val je voorover, plaats je hem ervoor, rem je af. Er is dus precies een punt waarbij dit in evenwicht is en je niet voorover valt en niet remt. Zoals elk evenwicht is dit dus heel klein. Het is heel makkelijk om er lekker veilig voor te gaan zitten. Dan val je in ieder geval niet. Het nadeel is dat je dus veel energie verliest in een remmende beweging (die je ook nog weer eens moet opstarten).

Tot zover de theorie.

De voorbeelden (3x mijzelf tijdens duizendjes op 10k tempo). Niemand wordt namelijk wijs uit een stuk tekst :9 . Excuus voor de lage resolutie, daarvoor niet bij mij zijn, maar ff iemand anders aanklagen (de fotograaf in kwestie: een teamgenoot met een ouderwetse telefoon):

Goed: rechtop, stabiele torso, knie-inzet, actieve voet, volle flexie afzet, elleboogactie, 90 graden arm, voorwaartse arm opwaarts
Slecht: iets te ver voorover hangen (niet heel goed zichtbaar, maar ik ken mijzelf) en mijn eeuwige slappe handje

Goed: actieve landing, voetspanning trekbeen, loading van de kuitspieren (geen hak aan de grond), knie -inzet, arm-hoek en opwaartse hand, geen torsorotatie
Slecht: ingezakte houding (niet meer rechtop), door slappe core en te ver voorover hangen

Goed: knie-inzet, actieve voetspanning, voorwaartse push, elleboog trekken, voorwaartse arm opwaarts, geen torsorotatie
Slecht: slappe handje (leidt tot te grote arm-hoek), voorover hangen, niet rechtop

Zoals je in 3 foto's ziet loop ik qua benen vrij stabiel en recht, maar doordat ik iets te ver voorover hang zak ik in bij de landing. De impact van landing kun je niet opvangen met je buikspieren, daar is je ruggengraat voor. Dan kom ik weer redelijk overeind bij de afzet, maar dit kost dus kracht. Mijn slappe handje leidt tot een te grote arm-hoek, die ik moet corrigeren (en dus kracht kost). Daarnaast moet ik dit uiteindelijk opvangen met mijn spierballen. Iets wat ik na een tijd niet meer kan en dus gebruik ik mijn armen dan minder en begin ik met roteren van mijn bovenlichaam om het niet-gebruiken van de armen te compenseren. Zo kun je zien dat een klein 'handje' leiden tot een veel groter probleem.

Masterclass: En dan nu in slow motion van de meester. Hier is weinig op aan te merken, maarja, een 2.01 marathon loop je ook niet inefficiënt:

[YouTube: ELIUD KIPCHOGE RUNNING STYLE In Slow Motion]
Let hierbij eens op de volgende punten: Voetplaatsing, achterwaartse snelheid van de voet (het trekken voordat hij landt), zijn arm-inzet en rompstabiliteit. Naast dat er nagenoeg geen remmende krachten zijn, gaat er ook nagenoeg geen energie in iets anders dan voorwaartse snelheid. Hier kunnen wij natuurlijk enkel van dromen ;)

Nu zijn bovenstaande punten allemaal gemaakt op "tempo". De techniek blijft echter gelijk wanneer je rustiger gaat lopen. Hoewel de gehele beweging kleiner wordt, verandert er niets aan de actie zelf. Onderstaand een groepje Keniaanse lopers voor de marathon van London die de dag van tevoren loslopen. Uit ervaring weet ik dat Kenianen absurd langzaam inlopen. Inschattend op de beweging zal dit echt rond de 5.00/km liggen. Niet veel harder. Kijk dan nog eens naar de hele beweging: Voetspanning, -plaatsing, knie-hoek, arm-inzet en rompstabiliteit:

[YouTube: Eliud Kipchoge Training & Stretching | LONDON MARATHON 2018]

Hier kunnen we allemaal wat van leren. Succes, have fun en run safe!

P.S. Als er vragen zijn hoor ik het graag ;)
Ergens is het jammer dat gepinde posts alsnog uit beeld verdwijnen als er een nieuw topic gestart wordt. Misschien kunnen deze aan de TS worden toegevoegd de volgende keer?

[ Voor 94% gewijzigd door Roozzz op 02-06-2020 17:12 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Heeft iemand ervaring met maximale hartslag? Ik heb daar nooit echt bij stil gestaan, maar merk de afgelopen weken dat mijn hartslag niet boven de 175 uitkomt (36, mannelijk), zelfs bij hoogtetraining en interval. Vanochtend was ik kapot na 3 x maximaal snel 0,8km, maar mijn hartslag was 172. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? Of betekent dit alleen dat ik ervoor moet zorgen dat mijn hartslag zones in garmin goed komen te staan?

Do what you love, do it often

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
macciez schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:55:
Heeft iemand ervaring met maximale hartslag? Ik heb daar nooit echt bij stil gestaan, maar merk de afgelopen weken dat mijn hartslag niet boven de 175 uitkomt (36, mannelijk), zelfs bij hoogtetraining en interval. Vanochtend was ik kapot na 3 x maximaal snel 0,8km, maar mijn hartslag was 172. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? Of betekent dit alleen dat ik ervoor moet zorgen dat mijn hartslag zones in garmin goed komen te staan?
Allereerst, je maximale hartslag is persoonlijk. Dat je 36 bent en man zegt daarin net zoveel dat ik 37 ben en schoenmaat 47 draag van Saucony. :+

Hoe meet je je hartslag? Op de pols met je horloge of met een borstband?
Wil je echt je maximale hartslag bepalen kun je een sport medische keuring overwegen. Ben je tevreden met wat minder nauwkeurig, doe een borstband om, en ga voor een veldtest. Bijvoorbeeld:
Loop 15 minuten warm op een vlakke ondergrond. Bouw geleidelijk op naar je gebruikelijke trainingstempo.
Kies een heuvel waarbij je meer dan 2 minuten nodig hebt om naar boven te rennen. Ren de heuvel op (ren gedurende minstens 2 minuten) en voer je tempo op tot een tempo dat je denkt 20 minuten vol te kunnen houden. (Je hoeft niet 20 minuten te blijven rennen, je moet alleen een tempo opbouwen dat je minstens 20 minuten zou kunnen volhouden). Ga terug naar het begin van de heuvel.
Ren opnieuw de heuvel op, in een sneller tempo. Zorg voor een steeds snellere hartslag door steeds harder te lopen, totdat je een tempo hebt bereikt dat je naar schatting 3 kilometer lang zou kunnen volhouden. Bekijk je hoogste hartslag op het display. Je maximale hartslag is ongeveer 10 slagen hoger dan de waarde die nu wordt aangegeven.
Ren terug de heuvel af, en laat je hartslag 30-40 slagen per minuut dalen vanaf het punt waarop deze zich bevond.
Ren opnieuw de heuvel op, in een tempo dat je maar 1 minuut kunt volhouden. Probeer tot halverwege de heuvel te komen. Kijk wat je hoogste hartslag is. Deze komt in de buurt van je maximale hartslag. Je kunt deze waarde gebruiken als de maximale hartslag bij het instellen van je hartslagzones. Neem minimaal 10 minuten de tijd voor een coolingdown.[/code]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dirk0s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Tsja.. ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel raar advies hoor. Kennelijk is de conclusie van die loopband/filmpje moment-opname dat je op dat moment 'neutraal' liep. Of dat overeenkomt met de praktijk kan niemand hier iets over zeggen (10 meter in een winkel terwijl je je best doet netjes te lopen is toch anders dan in praktijk) maar als die conclusie juist was dan heb je vervolgens 'geluk' want dan hoef je niet uit te wijken naar (anti)pronatie-schoenen en heb je over het algemeen de meeste keuze.

Als je er vervolgens niet specifiek bij hebt gezegd dat je zoekt naar een niche (race schoenen, schoenen met enorme stack-height of drop of juist zeer minimale schoenen, etc.) en ook niet heel specifiek wat voor plannen je er mee hebt anders dan "recreatief lopen" dan is het niet zo raar dat de verkoper gewoon een stuk of 4-5 'allround neutrale schoenen' voor je pakt.

En dat 'ie dan zegt "deze zijn allemaal goed voor je" klopt in theorie ook nog. Want neutraal, niet zeer uitgesproken, etc. Hij had je nog een heel marketing-verhaal kunnen vertellen over het soort foam, of de upper in 3D geprint is of niet, hoe lang crystalized rubber meegaat, en hoeveel gram het model lichter is dan de vorige versie, etc etc maar de bottom line is dat al die zaken in praktijk minder belangrijk zijn dan hoe jij de schoen vindt aanvoelen. Dus logisch dat 'ie zegt "kies maar welke je het beste vindt".

Enige wat er zo vanuit de zij-lijn op aan te merken is lijkt dat 'ie je niet nog even een rondje op slomo-film of band heeft laten lopen op die nieuwe schoenen om te zien of je daar ook daadwerkelijk nog steeds goed op loopt. En dat 'ie misschien je loopstijl in eerste instantie verkeerd beoordeeld heeft, maar daar heb ik geen zicht op en die kan nu ook weer anders zijn dan toen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macciez
Roadman schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Allereerst, je maximale hartslag is persoonlijk. Dat je 36 bent en man zegt daarin net zoveel dat ik 37 ben en schoenmaat 47 draag van Saucony. :+

Hoe meet je je hartslag? Op de pols met je horloge of met een borstband?
Wil je echt je maximale hartslag bepalen kun je een sport medische keuring overwegen. Ben je tevreden met wat minder nauwkeurig, doe een borstband om, en ga voor een veldtest. Bijvoorbeeld:

[...]
Hehe, ik noemde dat erbij, omdat het internet (altijd betrouwbaar) het bepaald aan de hand van je leeftijd. Ik ga volgende week maar eens zo'n zelftest doen en dan kijken of ik mijn zones moet aanpassen. Thanks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@macciez Het klopt dat je leeftijd invloed heeft op je maxHR. Die zakt over het algemeen langzaam naarmate je ouder wordt. Dat is zo ongeveer het enige soort-van feitje wat je er over kan noemen, samen met dat het persoonlijk (genetisch?) is en het met training niet of nauwelijks te veranderen is (in tegenstelling tot rustHR, die je als frequent sporter omlaag kan brengen) ..

Als je nu 36 bent dan zou je volgens de (inderdaad compleet onbetrouwbare) 220-leeftijd-internet-formule een max kunnen hebben van ongeveer 184. In praktijk kan je net zo goed een max hebben van 155 maar ook van 215. Even heel ruim genomen. En of je nu 155, 184 of 215 hebt: geen van die getallen is gezonder of ongezonder dan een maat 39, maar 43 of maat 47 van je schoenen, om het maar terug te brengen naar @Roadman's metafoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
Cool, bedankt voor alle informatie :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 21-09 10:00
Fijne Global Running Day Tweakers! Mijn vroege ochtend bijdrage is met 6,09 km voor het ontbijt in de pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Gaargod schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 06:56:
Fijne Global Running Day Tweakers! Mijn vroege ochtend bijdrage is met 6,09 km voor het ontbijt in de pocket.
Ha inderdaad!
Ik ga vanavond pas lopen, op de baan bij de AV. Zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Leuk, doe mee, weer in Groningen-stad en wil ergens een mooi bosrondje plannen tusssen de 10 en 15km (liever nog niet asfalt, qua schaafwond aan de knie). Wel heel erg in om te lopen, wilde gisteren al, maar het programma liet het niet toe.

Leuke suggesties welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Frenz64 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:01:
Leuk, doe mee, weer in Groningen-stad en wil ergens een mooi bosrondje plannen tusssen de 10 en 15km (liever nog niet asfalt, qua schaafwond aan de knie). Wel heel erg in om te lopen, wilde gisteren al, maar het programma liet het niet toe.

Leuke suggesties welkom.
De meeste bossen/zandpaden liggen bij de dorpen ten zuiden van de stad Groningen. In mijn dorp, Eelde-Paterswolde heb je redelijk wat bos, maar voor 10-15 km moet je wel een paar lusjes maken.

Ook in bij in het gebied bij Glimmen/Noordlaren veel bos en zandpaden.

Als je wel op asfalt wil lopen is een rondje Paterswoldse meer altijd een aanrader, dan heb je zo 10-15km te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik was eigenlijk niet van plan om aan GRD mee te doen, aangezien er geen training in mijn schema staat. Maar ik zie net dat je er een badge voor krijgt, dus toch maar een klein rondje Z1 vanmiddag/vanavond :P

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
AppieR schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:22:
Ik was eigenlijk niet van plan om aan GRD mee te doen, aangezien er geen training in mijn schema staat. Maar ik zie net dat je er een badge voor krijgt, dus toch maar een klein rondje Z1 vanmiddag/vanavond :P
Ik zie er niet direct een badge voor van Strava, alleen de branded badges waar er elke dag tig van zijn in mijn beleving. Die branded badges doe ik alleen als ik toevallig toch ergens van plan was wat te bestellen en het komt toevallig goed uit. Voor de rest laat ik ze links liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Ik zie er niet direct een badge voor van Strava, alleen de branded badges waar er elke dag tig van zijn in mijn beleving. Die branded badges doe ik alleen als ik toevallig toch ergens van plan was wat te bestellen en het komt toevallig goed uit. Voor de rest laat ik ze links liggen :)
Garmin heeft een badge voor GRD :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
InZane schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Dat veranderd de zaak!! Puntjes sprokkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Leuke suggesties welkom.
Jaagpad omhoog en dan langs het kanaal, bij selwerderhof eraf en dan via het noorderplantsoen terug. Heb je ongeveer 15 km te pakken. Verder is er weinig bos in de stad, tenzij je rondjes in het stadspark wilt doen. Daar heb je bij de Heemtuin wel hele mooie stukken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

InZane schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Verdorie! :(
Moet ik vanavond alweer hardlopen. Gisteravond al genoten in Park hoge Veluwe! Diertjes spotten en technisch stukje trailen. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Er is inderdaad een GRD badge op Garmin! Whoo, badge! :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Vanmorgen om 6:45 weer een heerlijk rondje hardgelopen voor het werk. Altijd een mooie sfeer als het nog rustig en koel is.

https://www.strava.com/activities/3556151775

Gewoon op een glas water en een kop espresso om wakker te worden.

Ik merk dat mijn conditie drastisch is verbeterd na 2 maanden 100km per maand hardlopen en 400km per maand op de racefiets. Dat vond Garmin ook, Vo2 max voor het eerst op 51.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk0s
Dirk0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:59:
[Afbeelding]
Zojuist maar even tussendoor gestopt om mijn loop te filmen, en het is wel duidelijk waar de slijtage vandaan komt ;)
De landing is dus duidelijk op dat punt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiWvjxjVuPmlZTQQLdbfq7-TCc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jSMa53pe2r9gEmVrZa4099F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
@Dirk0s Ronnor op de Geldropseweg zijn wel goed in aanmeten en filmen je ook. https://ronnoreindhoven.nl/ even de tijden controleren en parkeren is daar nu lastig omdat de weg open ligt. Maar op de fiets vanaf kanaal kom je er makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
Pas op: Nerd alert!

Er is dus iemand die 'Design of Experiment' (DoE, een wetenschappelijke manier om veel variabelen te kunnen modelleren) heeft gebruikt om te kijken welke variabelen invloed hebben op zijn runs.

De blog lees je hier: https://community.jmp.com...-short-shorts/ba-p/262002

Wat is DoE?
For those unfamiliar with DOE, it is a method to systematically vary a series of factors (inputs) and monitor the ensuing responses (outputs). After entering the factors and their respective ranges, doing the same for the responses, and completing the runs, I used JMP to combine that information into a predictive model. My hope was that, upon completing this DOE, I would have a better understanding of how seemingly inconsequential decisions I make (for instance, which running shoes I wear) affect how fast I run.
Wat je dus doet is je variabelen invoeren (bijvoorbeeld soort schoenen en sportdrank vooraf), en het programma spuugt dat een lijstje uit dat je in run 1 schoen a aandoet en niet drinkt vooraf, en in run 2 schoen C en wel drinkt vooraf.

Hij heeft dat dus met de volgende variablen gedaan:
Factors (inputs)

Warm up — a five-minute warm up on a rowing machine (I never warm up)
Caffeine — drinking coffee right before my run (I prefer my coffee after I run)
Timing of run — first thing in the morning or afternoon (I love morning runs)
Shoes — trail or road shoes (usually it's road on road and trail and trail)
Diet — did I eat meat in the previous 24 hours? (I was very curious if this has an effect)
Running hydration — water or electrolyte (prefer water)
Apparel — 7”, 5”, or 2” inseam shorts*
*A fellow JMP Systems Engineer (and ultramarathoner) and I had a pet theory that shorter shorts make you run faster. It was time to prove this theory once and for all.

Uncontrolled factors

Weather (temperature, humidity, cloud cover, and heat index)
Sleep (time in bed and time asleep)
Additive effect of running 5x per week. This was captured as a blocking value to account for this.
Responses (outputs)

Grade adjusted pace (GAP) — pace adjusted for changes in grade/slope.
Heart rate — average heart rate of the entire run
Perceived effort — 1-10 subjective score of how I felt after each run
Controls

I didn’t have the capacity and certainly not the will to run an identical route 15 times in three weeks, so how did I control for variations in runs? Great question! I am glad you asked.

The best method I could come up with to "normalize" the runs relative to each other was to try to run them in the same manner. To accomplish this, I attempted to finish each run with a mean heart rate of 144 bpm. I went as far as to run faster downhill and slower uphill; in general, despite intrarun variations, I was able to get within 1-2 bpm of this goal despite variations in routes and run distance.
uiteindelijk vond hij de volgende effecten:

Afbeeldingslocatie: https://community.jmp.com/t5/image/serverpage/image-id/23531iD49A8FD6412127E6/image-size/large?v=1.0&px=999

Vroeger starten op een run en een korte broek dragen dragen dus positief bij aan zijn runs. Maar dat zal ongetwijfeld persoonlijk zijn ;). Grappig dus dat soort drinken, schoentype, warmup en caffeine dus totaal geen effect hebben bij hem. Lees voor wat meer nuance en resultaten de blog (en de 3 andere die in die post gelinkt staan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Ja leuk, maar dit komt natuurlijk wel neer op het adagium: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." :+

Ik heb helaas iets teveel met statistiek in mijn leven gewerkt om niet meteen een stapel problemen te zien. Met als meest voor de hand liggende: het streven naar gelijke gemiddelde hartslag. Tja, dat kan dan dus zowel een lange duurloop zijn als een interval training; en dan begin ik nog maar niet eens over het effect van temperatuur en ondergrond :P

-edit-
Met mijn data science bril op:
Ik denk dat deze actie een stuk interessanter zou zijn als je gewoon de data van een "veelloper" zou nemen, zoals @Rudedadude, @kenneth of ene mijnheer Butter ofzo. Ik ga er zo even vanuit dat jullie schoenen registreren, starttijden en trainingsvormen zijn makkelijk te herleiden. En met een beetje gis-werk kunnen we ook de ondergrond en weersomstandigheden (wind/regen) nog wel vaststellen voor alle activiteiten. Kleding en voeding is wel lastiger, maar misschien houden jullie wel hele goede trainingslogs bij :>

@Bartske begrijp ik helemaal, daarom vind ik het ook wel een leuke vingeroefening :) Het triggert mij meteen om na te denken hoe dit beter te doen. De grap hierbij is dat je eigenlijk niet per se naar maximaal gecontroleerd hoeft te gaan. Als je maar voldoende datapunten hebt kan je ook zonder dat best wel een aardige voorspelling doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Roozzz op 03-06-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Roozzz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:02:
Ja leuk, maar dit komt natuurlijk wel neer op het adagium: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." :+

Ik heb helaas iets teveel met statistiek in mijn leven gewerkt om niet meteen een stapel problemen te zien. Met als meest voor de hand liggende: het streven naar gelijke gemiddelde hartslag. Tja, dat kan dan dus zowel een lange duurloop zijn als een interval training; en dan begin ik nog maar niet eens over het effect van temperatuur en ondergrond :P
Ik denk dat je het ook meer moet zien als iemand die iets te weinig te doen had in coronatijd. Niet al te serieus nemen dus en dit is ook niet gepubliceerd als zijnde wetenschappelijk onderzoek. Beter zou het zijn om dit in een totaal gecontroleerde omgeving te doen met precies hetzelfde rondje. Wat het wel doet is statistiek en dit soort methodes een stuk begrijpelijker maken voor 'het grote publiek', en zo begrijpen hoe men bijvoorbeeld proces optimalisatie in een fabriek doet :).

@Roozzz Nu wordt ik weer een beetje getriggered haha. Ik begrijp dat je met meer datapunten een beter model krijgt maar het doel van DoE is juist om predictief model te kunnen maken met weinig 'runs'. Nu kost een rondje hardlopen natuurlijk vrijwel niks en is het dus niet echt nodig om DoE te doen omdat je ook met historische data van 5 jaar 5x per week hardlopen wel wat mooiers kunt doen. Maar het gaat om het DoE idee. als je ook naar de vraagstelling kijkt:
What is the most efficient way to improve my running economy in a minimum amount of time?
Er even vanuitgaande dat hij nog geen data had verzameld over zijn kleding, caffeine intake etc. Dan daag ik jou uit om een beter experiment te verzinnen om in 3 weken de data te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Bartske op 03-06-2020 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De manier waarop hij zijn runs scorede met 'perceived effort' is ook niet bias-vrij. Als je een ochtendloper bent, zul je waarschijnlijk perceived effort onbewust hoger inschatten in je middagloop. Het loopt gewoon echt anders, als je niet op je standaard-tijdstip gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Bartske schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Er even vanuitgaande dat hij nog geen data had verzameld over zijn kleding, caffeine intake etc. Dan daag ik jou uit om een beter experiment te verzinnen om in 3 weken de data te hebben.
Tja, dat gaat dus niet zo makkelijk lukken. Als er geen ruimte is om de benadering te veranderen en de focus op een DoE moet liggen, met beperkte tijd en data, dan moet je proberen alle factoren te controleren. Dus dan zou je op indoortrack of (goede) loopband moeten gaan lopen met een vaste tijd of afstand, daarmee kan je al vrij goed variatie/ruis uitsluiten. Gezien zijn focus lijkt te liggen op "gratis" running economy verbeteren, dus niet door middel van trainingen, kan je dan vrij goed div factoren voor het voetlicht brengen. Maar dat buiten doen met verschillende routes, verschillende omstandigheden en trainingen is gewoon hopeloos :>

Het zou trouwens een goede toevoeging zijn geweest als ie een deel van zijn metingen (zeg week 4) in eerste instantie ter zijde had geschoven en daarmee had gepoogd om de bevindingen gemodelleerd op week 1-3 te valideren.

Persoonlijk denk ik dat ie zijn tijd beter had besteed aan een belletje met een coach of een klein literatuuronderzoekje naar trainingsvormen om zijn running economy te verbeteren, dat had waarschijnlijk meer resultaat met 3 weken trainen :+
Het resultaat oogt wel aardig maar is waarschijnlijk ook hoogst onbetrouwbaar. Vandaar leuke vingeroefening, maar ik zou er geen definitieve conclusies aan verbinden :P
Desalniettemin best vermakelijk :)

In ander nieuws, net terug van een kort rondje met wat strides. Die gingen best soepeltjes tegen de wind in, maar het uitlopen (zonder wind...) daarna was serieus warm!

Wel goed om te merken dat mijn benen alweer helemaal hersteld waren van het rondje op de racefiets van afgelopen maandag. Dat was mijn langste afstand sinds tijden (sinds mijn ongeluk zeg maar) en op het einde voelden ze toch wel minder fris. Het is opvallend hoe laag de belasting van fietsen is in verhouding t.o.v. lopen. Ik kan het hersteltempo nog niet helemaal rijmen. Als ze door het lopen zo hadden gevoeld dan had ik er waarschijnlijk vandaag nog wel spierpijn van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@BartskeWel leuk dat je dit deelt!

De nodige opmerkingen kwamen al voor bij waarbij oa dei vaan @Poekie dat het allemaal erg persoonlijk is.
SuperPoekie schreef op woensdag 3 juni 2020 [~ i.Stijn] 17:15:
[...]De manier waarop hij zijn runs scorede met 'perceived effort' is ook niet bias-vrij. Als je een ochtendloper bent, zul je waarschijnlijk perceived effort onbewust hoger inschatten in je middagloop. Het loopt gewoon echt anders, als je niet op je standaard-tijdstip gaat.
En richting big data de reactie van @Roozzz
@Bartske begrijp ik helemaal, daarom vind ik het ook wel een leuke vingeroefening :) Het triggert mij meteen om na te denken hoe dit beter te doen. De grap hierbij is dat je eigenlijk niet per se naar maximaal gecontroleerd hoeft te gaan. Als je maar voldoende datapunten hebt kan je ook zonder dat best wel een aardige voorspelling doen.
HET nadeel van DOE en veel andere statistische methoden: Het feit dat er een verband gevonden wordt is nog geen bewijs dat er een oorzakelijk verband is. Dat aantonen is echt nog wel een heel stuk om te gaan...

Bij het dragen van een korte broek kan ik me nog wel wat voorstellen... uit ervaring (!) weet ik dat je echt harder loopt bij gelijke inspanning in een wedstrijd dan met een lange broek zoals de velen "normaal" bij een training gebruiken (een wat strakkere tight).
Een mogelijke verklaring: De extra stof geeft op diverse plaatsen toch een stuk meer weerstand, tja en daar besteed je een deel van je energie aan en die is dan niet meer beschikbaar voor het hard lopen. Welke invloed de wind daar nog heeft? En of je met een soort "haaienvinnenpak" dat (sterk) zou kunnen verbeteren, is dan weer en andere vraag.

Kortom: Was best leuk om te lezen...

Waar wel een kern inzit: Probeer voor je zelf de sterke kanten te ontdekken. In de 35 jaar die ik vanaf 1995 nu loop bleek vooral belangrijk om te ontdekken welk type loper je bent. Deel is dat gevoelsmatig omdat je liever trailt of juist sprint of juist een diesel op de marathon wilt zijn.
Het meest wetenschappelijke zou zijn een spier biopt kennis te hebben want dan ligt eigenlijk voor een heel groot deel vast welke vezel type je hebt en dat bepaalt toch wel heel sterk welk type loper je bent, een sprinter of juist een lange afstand type loper.
Als dat nu eenmaal goed macht met je interesse, dan kun je daar proberen je te verbeteren. Kies je voor het type loper die je volgens de vezels niet bent... dan kun je nog steeds best een goede loper worden maar je maakt veel minder gebruik van wat je in je aanleg eigenlijk bent....

Tja.. of het interesseert je geen biet en gaat gewoon lekker lopen wat je leuk vindt, zonder deze kennis... je zul wrs deze DOE nooit uitvoeren of maar iets wat in die richting gaat..
En die keuze ligt bij de loper zelf. En das maar goed ook... het voorkomt een eenheidsworst en dat is dan ook nog super saai op het forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Als er een relatie is, betekent niet meteen dat er een causaal verband is. Dit is zo een beetje het eerste wat je leert bij statistiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Vanavond ben ik nog een uurtje aan de loop geweest met m'n Garmin Coach. Na een goede warming-up 4 tempoblokken op doeltempo van 5 minuten met steeds 3 minuten rust. Van dit soort trainingen kan ik echt genieten. Lekker wat meer vragen van m'n lijf, de drukke werkdag er echt even goed uit lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Secsytime Maar er wordt wel heel veel "misbruik" van gemaakt... hebben zeker allemaal bij de eerste les zitten te slapen???? Vaak kromme tenen trekkend.
Vraagteken... want alleen maar een opmerking, geen bewijs voor een causaal verband.... :+

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 03-06-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

route99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:14:
@Secsytime Maar er wordt wel heel veel "misbruik" van gemaakt... hebben zeker allemaal bij de eerste les zitten te slapen???? Vaak kromme tenen trekkend.
Vraagteken... want alleen maar een opmerking, geen bewijs voor een causaal verband.... :+
Tsja, tegenwoordig krijg je een master bij een pakje boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn ega en ik zijn nog van het pre-master-tijdperk...pfff/pooh.. gelukkig.... ;)
PS zij hoorde bij een van de laatste drs (dra)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 20:41
Nou, de badge van Garmin voor GRD is binnen :+ Training stond al gepland, maar ik had het erg zwaar vandaag. Moeite met ademhaling onder controle krijgen en mijn ritme te pakken (training met 8x3' op 105%), daarnaast gutste het zweet van mijn hoofd. Wel de training af kunnen maken, maar toen ik heuvel op moest en ook wind tegen ben ik in de herstel twee keer even een minuutje gaan wandelen om bij te komen. Ach, die trainingen heb je nou eenmaal ook! Wel goede keuze gemaakt qua route, als ik de andere kant op was geweest had flinke buien op mijn hoofd gekregen, het was flink tekeer gegaan bij ons thuis. Mijn vrouw had medelijden, maar ik heb geen druppel gevoeld (behalve dus zweet).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Leuke suggesties welkom.
Noordlaarderbos - Vijftig Bunder - Appélbergen Daar kan je vast wel een 10 tot 15 km van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:20:
Nou, de badge van Garmin voor GRD is binnen :+ Training stond al gepland, maar ik had het erg zwaar vandaag. Moeite met ademhaling onder controle krijgen en mijn ritme te pakken (training met 8x3' op 105%), daarnaast gutste het zweet van mijn hoofd. Wel de training af kunnen maken, maar toen ik heuvel op moest en ook wind tegen ben ik in de herstel twee keer even een minuutje gaan wandelen om bij te komen. Ach, die trainingen heb je nou eenmaal ook! Wel goede keuze gemaakt qua route, als ik de andere kant op was geweest had flinke buien op mijn hoofd gekregen, het was flink tekeer gegaan bij ons thuis. Mijn vrouw had medelijden, maar ik heb geen druppel gevoeld (behalve dus zweet).
Die van mij ook! :D
Ik wist trouwens niet dat het al ergens regende in Nederland. Hier is het nog kurkdroog.

Vanavond 3 series van 4x300m met 100m rust op de baan gedaan. Ging eigenlijk wel weer lekker, op de loopscholing na, as usual.
Kreeg het ook al te horen: "Loopscholing is niet jouw ding hè, maar toch loop je best hard". Tja, ach :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
artharpe schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Noordlaarderbos - Vijftig Bunder - Appélbergen Daar kan je vast wel een 10 tot 15 km van maken.
Het kostte teveel moeite om via afstandmeten.nl een bospaden route samen te stellen, dan maar asfalt. Wel het advies van @bert74 opgevolgd en een ronde Paterswoldsemeer gedaan, mooie route. Had wederom de Reebokjes aan, heerlijk licht en wilde toch ff testen of ik nog een beetje tempo in me had, bij km 5 het gas er een beetje op en zowaar er een km onder de 5 min/km eruit geperst "it's gotta be the shoes" :+ Overigens me in het begin wel weer geërgerd (voornamelijk aan mezelf) dat de veters wéér los gingen. Bij km 9 begon het tricky stuk terug naar het beginpunt, kijk de Strava route hoe 'goed' dat ging: de 10 km werden er bijna 13 |:(
Desalniettemin heerlijk gelopen.

It did happen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren geen zin en dus de badge misgelopen, dus vanmorgen maar even goed gemaakt met een 5x800 op racetempo. Om half 6 twee glazen water erin en gaan met die banaan. Heerlijke temperatuur en bijna geen kip op de weg. #teamvroeg :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Het kostte teveel moeite om via afstandmeten.nl een bospaden route samen te stellen, dan maar asfalt. Wel het advies van @bert74 opgevolgd en een ronde Paterswoldsemeer gedaan, mooie route. Had wederom de Reebokjes aan, heerlijk licht en wilde toch ff testen of ik nog een beetje tempo in me had, bij km 5 het gas er een beetje op en zowaar er een km onder de 5 min/km eruit geperst "it's gotta be the shoes" :+ Overigens me in het begin wel weer geërgerd (voornamelijk aan mezelf) dat de veters wéér los gingen. Bij km 9 begon het tricky stuk terug naar het beginpunt, kijk de Strava route hoe 'goed' dat ging: de 10 km werden er bijna 13 |:(

It did happen
Hoornsedijk is ook geen straf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Andere kant van de Meerweg rondom het Friesche Veen is ook wel een leuk stuk om te lopen. Of verder richting het vliegveld het bos in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Frenz64 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:20:
[...]

It did happen
Ik heb een route bij elkaar geklikt voor je. Voor wellicht een komende keer.

http://afstandmeten.nl/index.php?id=2663825

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zeker niet @Secsytime , morgen maar eens kijken of @pjlgt gelijk heeft.

Wat een service @artharpe heb 'm al opgeslagen, die gaat 'm worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Zou een lagere drop in schoenen veel verschil gaan uitmaken voor een haklanding? of is dit toch meer aanpassing in techniek en is die verlaagde drop maar een klein percentage wat daarbij helpt.

Heb eigenlijk altijd Nike gehad, nu dus de Pegasus Turbo 1 en Nike Zoom Fly Flyknit. Allebei 10mm drop als ik het goed heb en zit nu dus te kijken naar bv Saucony Ride ISO 2 of Kinvara 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:27:
Zou een lagere drop in schoenen veel verschil gaan uitmaken voor een haklanding? of is dit toch meer aanpassing in techniek en is die verlaagde drop maar een klein percentage wat daarbij helpt.

Heb eigenlijk altijd Nike gehad, nu dus de Pegasus Turbo 1 en Nike Zoom Fly Flyknit. Allebei 10mm drop als ik het goed heb en zit nu dus te kijken naar bv Saucony Ride ISO 2 of Kinvara 11.
Ik quote maar weer eens een gepinde post :>
Valorian schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:34:
[...]

Ik sluit mij aan bij @kenneth: er is niet zoiets als een algemene consensus over wat 'het beste voor je is', dat is niet alleen persoonlijk maar ook qua beschikbare data m.b.t. blessures en prestaties zijn er geen redenen om specifiek voor het een of ander te kiezen. Verder heeft @Rudedadude zijn eigen beweegredenen voor minimale demping en drop al mooi verwoord. Helder verhaal.

Om er voor jezelf achter te komen wat voor jou werkt kan je gaan experimenteren. Doe dat alleen geleidelijk, dan voorkom je (nieuwe) blessures. Verder heb je het over demping, maar ook over afwikkeling/landing. Het is dan ook goed om in ieder geval een paar zaken uit elkaar te houden, dan weet je ook wáár je mee kan experimenteren en wat grosso modo effecten kunnen zijn. Een paar termen:

Stack height:
Dit is letterlijk de hoeveelheid zool tussen de binnenzool en het asfalt. Dat kan enkele mm's zijn (vibrams, etc.) maar is bij de meeste schoenen al snel meerdere cm's. Verder zijn er nog schoenen met extreem grote stack height zoals diverse Hoka's of de Nike Vaporfly series. Denk dan aan zolen tot zo'n 5cm aan de hakzijde. Stack height wordt op twee plekken gemeten: voorvoet en hak. Hak is vrijwel altijd dikker dan de voorzijde, en dat verschil heet 'offset' of 'drop'.

Offset (drop)
Geheel los van de stack height staat het verschil tussen zooldikte voor en achter. Die kan varieren van heel minimaal (0 mm) tot zeer groot (denk dat 12-16mm de max is?). De meeste standaard hardloopschoenen (voor zover je die kan benoemen) zitten denk ik rond de 8-10mm offset. Zoals je je kan voorstellen betekent een grote offset dat je schoen dus letterlijk schuin staat, dus achterzijde hoger dan voorzijde.

Wat doet nu precies wat?

(vanaf hier is het iets subjectiever, en ik ben ook maar een leek...)

"Stack height' an zich zorgt letterlijk voor demping. Hoe meer foam je onder een zool stopt, hoe meer demping en hoe minder de schok bij de landing zou moeten zijn. De landing zelf zal met meer of minder foam niet echt moeten veranderen. Alleen bij heel weinig demping zou het kunnen zijn dat je automatisch iets meer op voorvoet gaat lopen, omdat bij weinig demping het niet fijn aanvoelt om op hak te landen. Verder zijn er ook 1001 soorten foam en meent elke fabrikant nog weer betere foam te hebben uitgevonden waardoor je met minder gewicht betere demping of reactiviteit hebt. Daarom zie je altijd zoveel mooie marketing termen en 'exposive view' images van hoe zolen zijn opgebouwd.

Verandering in "Offset" zorgt mijns inziens veel meer voor een verandering van landing. Door het verschil tussen voor en achterzijde kleiner te maken wordt het minder comfortabel en logisch om op je hak te landen en ga je automatisch iets meer naar midden of voorvoetlanding toe. Zo'n landing geeft echter wel weer andere krachten op je kuiten, achilles, etc.

Is een voorvoetlanding dan ook de beste landing?
Daar kun je nog 200 pagina's topic over vullen. Feit is dát er stromen zijn die dit een meer 'naturel' landing vinden en die denken dat je er ook sneller mee kan lopen. Feit is ook dat er mensen zijn die hier helemaal geen waarde aan hechten en de hele voorvoet-landing-stroom als bijkomstigheid zien van een boek van een slimme auteur van een jaar of 10 geleden zonder dat er wetenschappelijk bewijs aan ten grondslag ligt. Hoe je het ook wend of keert: vanuit de resultaten van topatleten, fysio's, etc. is er voor zover bij mij bekend nog geen enkel bewijs dat welke landing dan ook resulteert in betere prestaties óf minder blessures. Wél denk ik dat het voor iedereen goed zou zijn om te zoeken naar welke manier van lopen voor jou persoonlijk het beste werkt, en kán dat ervoor zorgen dat jij een manier vindt die juist minder blessures oplevert (of betere tijden). Of dat dan juist minimaler is of juist een blok foam van 4cm dat kan alleen jij uitvogelen ;)

Is er dan niets wat wel bewezen werkt?
Nou, niet helemaal. Maar de consensus is wel dat gevorderde atleten bij wedstrijden op korte afstanden vaak minimalere schoenen dragen. Ook wel 'racing flats' genoemd. Alleen al het gewichtsverschil zou in dat geval al positief moeten werken op je eindtijd. Maar voor de meeste amateurs zoals wij is een veelvoud van dat gewichtsverschil overigens makkelijker en goedkoper te realiseren aan de voedsel-inname-zijde dan aan de schoenen :) ..

Bottom line
Test er vooral lekker op los, en zoek een manier van lopen (lees: type schoen) waar je je comfortabel bij voelt, waarmee je jouw doelen bereikt en vooral wat voor jou het lopen leuk maakt en houdt.

Mijn persoonlijke voorkeuren: ik ben zelf erg fan van Saucony schoenen en ben op den duur overgestapt van Ride's (vrij basic trainers, 8mm drop) naar Kinvara's (lichtgewicht, 4mm drop, geen racing flats maar voor mijn gevoel wel een stuk geschikter voor hoge snelheden dan de Ride's). Alleen bij lange afstanden vind ik ze minder prettig, daarom voor de Marathon destijds Freedom's (ook 4mm, maar iets stevigere schoenen) gekocht.
&
Roozzz schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:04:
@Valorian goed verhaal, wel een puntje over de landing (uiteraard :+). In principe wil je in mijn beleving zo dicht mogelijk bij je center of gravity landen. Want dan "rol" je het makkelijkst door en rem je de voorwaartse beweging het minst. Naar mijn idee gaat je dat in ieder geval niet lukken met een haklanding en is een voorvoet/middenvoet landing daar beter passend bij.
Daarmee wil ik niet te zeggen dat je je blind op de landing moet staren, beter focus je op cadans en zo min mogelijk remmend lopen. Dan volgt de landing vanzelf denk ik.
Als je gaat overstappen naar schoenen met een lagere drop dan maakt dit het makkelijker om op de voor/middenvoet te landen. Ik ervaar een hak die in de weg gaat zitten namelijk indien andersom :P Maar dit is niet de "fix". Een Kinvara was altijd 4 mm drop (nog steeds?) dus dat is best wel een stukje lager dan jouw huidige 10mm. Dus neem de tijd om hier rustig aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Ik zie de laatste tijd vaak reclame voorbij komen van running shorts met hieronder een tight met een zakje waar je telefoon in past (en hopelijk blijft zitten). Iemand hier ervaring mee toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
influenza schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:27:
Ik zie de laatste tijd vaak reclame voorbij komen van running shorts met hieronder een tight met een zakje waar je telefoon in past (en hopelijk blijft zitten). Iemand hier ervaring mee toevallig?
Op Instagram word je er mee dood gegooid idd. Ik heb geen ervaring met specifiek die broek, wel met die van Fusion. En die bevalt erg goed! Ik heb een Iphone 8 en die blijft goed zitten. Met intervallen voel ik hem wel bewegen, maar niet hinderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
influenza schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:27:
Die ken ik niet, maar wel ervaring met de tights van fusion die ook zo'n zakje hebben. Die zijn top, telefoon gaat nergens heen en je merkt er bijna niets van. Kwaliteit ook prima, would recommend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Roozzz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Ik quote maar weer eens een gepinde post :>

[...]

&

[...]

Als je gaat overstappen naar schoenen met een lagere drop dan maakt dit het makkelijker om op de voor/middenvoet te landen. Ik ervaar een hak die in de weg gaat zitten namelijk indien andersom :P Maar dit is niet de "fix". Een Kinvara was altijd 4 mm drop (nog steeds?) dus dat is best wel een stukje lager dan jouw huidige 10mm. Dus neem de tijd om hier rustig aan te wennen.
Is het verschil misschien te groot? Heb nu nog meer 2 paar Zoom Fly Flyknit sinds ik de Pegasus Turbo boost maar met pensioen heb gestuurd ;)
Ben dus nog opzoek naar een andere schoen om beetje te kunnen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Is het verschil misschien te groot? Heb nu nog meer 2 paar Zoom Fly Flyknit sinds ik de Pegasus Turbo boost maar met pensioen heb gestuurd ;)
Ben dus nog opzoek naar een andere schoen om beetje te kunnen wisselen.
Ik vond zelf de Kinvara's vrij vergevingsgezind, had weinig last van de overgang. Ben ook binnen vrij korte tijd gestopt met mijn oude schoenen en alleen nog maar op Kinvara gaan lopen. Wel ging ik van 8mm naar 4mm. Als je vanuit 10mm komt is het misschien anders. Wellicht is dan de "Ride" waar je het over had een mooie tussenvorm.

PS: Misschien is een voordeel van Kinvara is dat 'ie voor een schoen met weinig drop/offset wel relatief veel demping heeft. Dus zelfs als je toch nog relatief veel haklanding hebt is het niet meteen zo dat je in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Valorian schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Ik vond zelf de Kinvara's vrij vergevingsgezind, had weinig last van de overgang. Ben ook binnen vrij korte tijd gestopt met mijn oude schoenen en alleen nog maar op Kinvara gaan lopen. Wel ging ik van 8mm naar 4mm. Als je vanuit 10mm komt is het misschien anders. Wellicht is dan de "Ride" waar je het over had een mooie tussenvorm.

PS: Misschien is een voordeel van Kinvara is dat 'ie voor een schoen met weinig drop/offset wel relatief veel demping heeft. Dus zelfs als je toch nog relatief veel haklanding hebt is het niet meteen zo dat je in de problemen komt.
Thx, zie bij futurumshop dat je schoenen 14 dagen kunt proberen en alsnog terug sturen en volgens mij gewoon geld terug krijgen. Vreemde actie in mijn ogen maar misschien wel interessant in mijn geval nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Thx, zie bij futurumshop dat je schoenen 14 dagen kunt proberen en alsnog terug sturen en volgens mij gewoon geld terug krijgen. Vreemde actie in mijn ogen maar misschien wel interessant in mijn geval nu.
Klopt, daar adverteren ze mee. Zelfs als je er mee het bos in wil, bijv met trailschoenen, mag dat. Het klinkt als 'vreemde actie' omdat je verwacht dat het veel retouren oplevert die slecht her-verkoopbaar zijn. Maar kennelijk valt dat mee, of hebben ze goede deals met inkoop, want dit doen ze nu al jaren op deze manier. Misschien valt het mee met aantal retouren en verkopen ze vooral veel extra zo.

PS: Zelf vind ik dit overigens een betere service en manier van testen dan wat de fysieke hardloopwinkel aanbiedt. Met 10km op straat in een schoen lopen krijg je wél echt goed gevoel van of een schoen echt prettig is. Met een rondje om de winkel nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Valorian schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Klopt, daar adverteren ze mee. Zelfs als je er mee het bos in wil, bijv met trailschoenen, mag dat. Het klinkt als 'vreemde actie' omdat je verwacht dat het veel retouren oplevert die slecht her-verkoopbaar zijn. Maar kennelijk valt dat mee, of hebben ze goede deals met inkoop, want dit doen ze nu al jaren op deze manier. Misschien valt het mee met aantal retouren en verkopen ze vooral veel extra zo.

PS: Zelf vind ik dit overigens een betere service en manier van testen dan wat de fysieke hardloopwinkel aanbiedt. Met 10km op straat in een schoen lopen krijg je wél echt goed gevoel van of een schoen echt prettig is. Met een rondje om de winkel nauwelijks.
Vooral dat laatste! Daarom twijfel nog beetje wat te doen gezien mijn flinke slijtage aan de hak.
Of de gok nemen en bv saucony ride 2 of Kinvara 11 bestellen bij futurum.

Of toch fysieke winkel en laten filmen al gaan die zeggen gezien mijn slijtage dat ik loopscholing zou moeten gaan doen en betaal ik dus 50 euro meer voor eenzelfde schoen. ;)

Denk overigens dat als ik ga bestellen dat ik voor de Kinvara ga, wil eens een lagere drop proberen ivm die slijtage. De ride 2 iso is hetzelfde als de Nike Pegasus turbo qua drop. Vandaar de keuze

[ Voor 8% gewijzigd door Dirk0s op 04-06-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Bij de twee fysieke winkels waar ik kom mag ik 'thuis' ook nog lopen (bij de ene winkel is dat 900m verderop :P), twee weken de kans om de schoenen te lopen (maar niet door de modder zeg maar). Bevalt t toch niet, andere schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Poekie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Bij de twee fysieke winkels waar ik kom mag ik 'thuis' ook nog lopen (bij de ene winkel is dat 900m verderop :P), twee weken de kans om de schoenen te lopen (maar niet door de modder zeg maar). Bevalt t toch niet, andere schoenen.
Ja klopt, meeste winkels geven aan "Je mag er binnen mee lopen." In praktijk interpreteer ik dat als "Als je zorgt dat er geen zichtbaar gebruik is mag je nog ruilen" ;) .. Bij zwarte zolen is dat wel een stuk makkelijker dan bij lichte zolen. Maar bij droog weer en asfalt kan je best even een paar meter pakken.

De laatste keer dat ik in een fysieke winkel gekocht heb was bij Run2Day Utrecht. Daar mocht ik ter plekke wel even een blokje om lopen. Dus heb toen even 500 meter gepakt ofzo, letterlijk een blokje om. Dat geeft toch iets beter beeld dan alleen in de winkel tussen de schappen door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 21-09 10:00
Mijn lokale hardloopboer is aardig flex :) die zeggen, loop er rustig een km of 30 op, als het niet bevalt, terugkomen! Heb ik tot dusver nog nooit hoeven doen, maar zorgt er wel voor dat ik er al jaren trouwe klant ben.

Zat trouwens net even te browsen naar info & reviews van die Saucony Endorphin serie, de Speed ziet er wel nice uit... Vanaf Juli zo'n beetje in de winkel als ik het goed begrijp, binnenkort maar weer eens langs de winkel om te horen of ze die binnen krijgen. Kijken kost niets toch :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Vanaf morgenmiddag heb ik verplicht een week rust, dus ik ben nu de trainingen van komend weekend er doorheen aan het jassen. Gisteren die van vandaag, vandaag die van zaterdag en morgenochtend die van zondag :-). En dan hoop ik dinsdag weer een rustig duurloopje te kunnen doen. Maar wat een verschil vandaag met 2 dagen geleden! Denk dat het wel 15 graden koeler was. En met een paar regendruppels ging de interval als een jekko: 15'Z1 - 10x4'Z2-Z3 p90"Z1 - 15'Z1. Die progressieve intervallen vind ik echt leuk om te doen! Het idee is dat je in 10 intervallen stijgt van onderin Z2 naar bovenin Z3. Doordat iedere interval iets sneller is dan de vorige voelt het ook mentaal zwaarder (zeker als je te snel begint). In mijn geval begonnen rond 5:08 en de laatste ging in 4:29.

Even iets heel anders: wie heeft er weleens last (gehad) van blauwe teennagels? Tot 2 jaar geleden had ik het standaard aan 1 teen. Sinds ik eind vorig jaar weer ben begonnen had ik nergens last van en nu sinds een week zijn er opeens weer 2 nagels blauw (2e teen vanaf het midden, beide voeten). Maat van de schoenen is goed, maar ik denk wel richting de toe-box van Asics. Ik had 2 jaar geleden Kayano's en sinds een paar maanden Pursue's. Misschien met iets opgezette voeten door de warmte dat de tenen net tegen de bovenkant aankomen oid?

Pagina: 1 ... 26 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.