Nou, na een ruime week wachten op Nike en DPD gisteren de eerste meters kunnen maken op de Nike Zoom Fly 3 schoenen. Ofwel, het kleine broertje van de Alpha/Next/4% mania. Met volledige carbon plaat, sinds uitvoering 2 (Fly 1 had nog nylon). Even wennen want voor mij:
- de eerste kilometers op niet-saucony sinds 6 jaar (afgezien van wat trail-kilometers)
- de eerste kilometers op niet-kinvara sinds 1 jaar
- de eerste kilometers met meer dan 4mm drop (Fly is 8mm denk ik) sinds 3 jaar
In de woonkamer rondlopen op de Fly's voelt vreemd aan. Logisch, want ze zijn 'made for speed' en door de combi van enorme stack height, demping én de stijfheid (door de plaat) voelt het gewoon compleet anders dan elke andere hardloopschoen die ik aangehad heb. De 'fit' was goed, dus maar snel besloten dat ik het risico van buiten lopen (en dus niet of lastig meer kunnen retourneren) wel aandurfde.
Eerst maar eens even opgewarmd in mijn normale schoenen, en 5km gepakt in de 'achtertuin' (ik woon 200m van een mooi stadspark

). Daarna de Fly's ondergebonden en de eerste meters gemaakt. Omdat ik al opgewarmd was kon ik meteen naar <4:30/km. Dat was prettig, want op lage snelheid voelde ze wel erg onwennig. Een beetje alsof je op sponzen loopt. En ook de dikte van de zolen helpt dan niet mee, je voelt gewoon dat je hoger boven de grond staat. Bij wat tempo wordt het normaler en voel je wel de enorme demping/return of energy maar dan op een prettige manier. En naarmate het tempo verder omhoog gaat ga ik meer richting mid/voor landing en voelt het allemaal natuurlijker aan.
Feit is dat ik niet zo lekker in mijn vel zat deze week, en nauwelijks gelopen had, dus was sowieso even inkomen (gelukkig dus al wel die eerste 5km op de teller). Daarom vond ik het lastig in te schatten of deze schoenen mij nu écht sneller (of efficiënter bij gelijke snelheid) maakten. Maar neig er wel naar. Daarbij wordt ik wel een beetje geholpen door marketing, reviews online, reviews van andere tweakers hier, etc. wat vast voor het nodige placebo zorgt. Maar ik denk óók dat er wel iets in zit in dat de schoenen net even de extra energie terug geven. Hoeveel dat toevoegt bewaar ik nog even voor een volgende review, als ik meer km's op de Fly's heb gemaakt en een eerlijkere review kan geven.
Wel kon ik het niet laten en heb ik na toch alweer een km of 10 op flink tempo gekeken of ik er een snelle 1000m uit kon persen langs het kanaal. Dat ging in 3:27/km en hoewel ik het niet zeker weet dénk ik dat ik daarmee wel een PR op de 1KM heb. Laatste keer dat ik het eens gemeten heb kwam ik op 3:36 geloof ik.
Kortom, met de Fly's ga ik de komende tijd lekker experimenteren als 2e paar schoenen. Denk dat ik zeker na weer een baantraining met intervallen beter kan zeggen of dit mij verder helpt. Plan is dan de lange inloop op de Kinvara's en de tempoblokken op de Fly's. Verder wil ik de komende maanden ergens een paar pogingen gaan doen voor snelle 5km's en 10km's solo, als PR-pogingen. Mooiste zou zijn die op beide schoenen te doen, om zo een beetje vergelijkingsmateriaal te hebben (al zijn er natuurlijk teveel andere factoren om zuiver te vergelijken), maar vraag mij af of ik mij kan inhouden en niet gewoon meteen op de Fly's weg ga
@
Secsytime Om je vraag te beantwoorden: erg blij dus met de aanschaf!
@
Dirk0s Er benieuwd hoe je de Saucony's gaat ervaren! Grappig is dat ik dus net experimenteer met de andere kant op: van Saucony naar Nike voor het eerst
EDIT: Nog een testje gedaan: mijn eerste <20 5K sinds jaren (afgezien van een hoge 19'er tijdens de 7H, maar dat vertekent nogal door de downhill stukken). Met
19:31 formeel geen PR, maar komt er wel ongeveer op neer. Want de enige eerdere <20 5K die ik heb gelopen was een wedstrijd die op 19:23 kwam maar waarbij het parcours een kleine 100m te kort was.
[
Voor 4% gewijzigd door
Valorian op 07-06-2020 13:57
]