Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sorry mensen, heb sinds kort een nieuwe job (in Duitsland) en ben iets minder in de gelegenheid om hier te reageren. Heb nog helemaal geen tijd gehad om mijn wtf moment van de laatste groepstraining te vertellen.

3 mannen liepen op kop, A, B & C. Het tempo wat me aan moesten houden was 85%, maar al gauw ging het in de kopgroep veel en veel te hard. Zelf laat ik me dan terugvallen, het is immers een training en geen "kijk eens hoe hard ik kan lopen" wedstrijd.

Anyway, persoon A, B & C liepen door. Met nog 1km te gaan gooiden A & B het tempo omhoog (richting 3.40'/km waar het eigenlijk 4.45'/km zou moeten zijn). Eenmaal terug bij de auto's begon de trammelant. Ruzie! Persoon C was not amused, wilde persoon A & B in elkaar schoppen. Maakte persoon A & B uit voor racisten (= trending atm), dreigde nogmaals om ze in elkaar te schoppen 8)7. Echt een WTF moment |:( |:(

Anyway, morgen nieuwe training, nieuwe kansen *O* *O*

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:10:
Sorry mensen, heb sinds kort een nieuwe job (in Duitsland) en ben iets minder in de gelegenheid om hier te reageren. Heb nog helemaal geen tijd gehad om mijn wtf moment van de laatste groepstraining te vertellen.
Gefeliciteerd *O*
Anyway, persoon A, B & C liepen door. Met nog 1km te gaan gooiden A & B het tempo omhoog (richting 3.40'/km waar het eigenlijk 4.45'/km zou moeten zijn). Eenmaal terug bij de auto's begon de trammelant. Ruzie! Persoon C was not amused, wilde persoon A & B in elkaar schoppen. Maakte persoon A & B uit voor racisten (= trending atm), dreigde nogmaals om ze in elkaar te schoppen 8)7. Echt een WTF moment |:( |:(
Holy F. Is C nog wel welkom bij de training? Dit is echt idioot gedrag. Zelfs als het wel een wedstrijd was is dit gewoon niet normaal.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
En wat was daarvoor dan de aanleiding? Dat ze te hard liepen, of was dat juist een gevolg van? :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Gefeliciteerd *O*

[...]

Holy F. Is C nog wel welkom bij de training? Dit is echt idioot gedrag. Zelfs als het wel een wedstrijd was is dit gewoon niet normaal.
Geen idee, de trainer was er in de heat van the moment niet bij, was onderweg terug met een achterblijver die zichzelf had opgeblazen. Heb hem na het voorval wel even apart gehaald en geïnformeerd over wat er was voorgevallen en geadviseerd om dit de komende training even in de gaten te houden, het kan de pan uit escaleren. Hoe hij hier verder mee omgaat, heb ik niets meer van vernomen en dat hoeft in principe ook niet. Maar dit gedrag verwacht je niet in een training van een atletiekvereniging. Daarnaast zitten we in een periode waar totaal niks op het spel staat en het doel is lekker samen lopen. Overigens was ik geen onderdeel van het A, B, C verhaal, dus was me niet kryptisch zelf aan het beschrijven :).

Als iedereen zich nu netjes aan de training blijft houden en geen haantjesgedrag gaat vertonen is de training zowieso al beter voor iedereen. Los van het feit dat dit compleet achterlijk gedrag is natuurlijk ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:22:
En wat was daarvoor dan de aanleiding? Dat ze te hard liepen, of was dat juist een gevolg van? :P
Klinkt als het nieuwe hazen: Een solo corona in een sketchy deel van de stad en dan de verkeerde opmerking maken naar de verkeerde persoon en dan voor de haas uit lopen 😅

@Calitomnication Inderdaad bizar, zoiets bij ons op de baan ook nog niet meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Hmm, zal aan het weer liggen, hier mijn relaas van zojuist (gekopieerd van Strava):

Goed, over het lopen kan ik kort zijn, ging prima, lekkere laatste kilometer. Dit gaat ergens anders over, ik draai de brug over in Maarssen-dorp en ga richting het wandelpad voor het gemeentehuis langs. Eerst komen me twee dartele honden tegemoet, de beide eigenaresse druk in gesprek. Honden vinden hardlopers leuk, hardlopers honden niet. Afijn, niet zoveel aan de hand, de honden gaan uiteindelijk aan de kant en ik pak het tempo weer op. Verderop zie ik een man, weer met twee honden, weer loslopend. Licht ontstemt door het voorgaande voel ik nattigheid en ja hoor, type blonde labrador loopt blaffend en springend met me mee. Ik vraag de eigenaar 'duidelijk' of hij z'n hond wil controleren, ik ben net al 'aangevallen'. Bovendien wees ik hem er 'fijntjes' op dat honden daar aangelijnd horen te zijn (wist ik niet zeker, maar bleek thuis inderdaad). Kreeg ik me daar een grote bek terug, ik moest maar doorlopen en dit en dat. Hondenbezitters schijnen sociale mensen te zijn, dit was zeker de uitzondering op de regel. Zijn trouwe viervoeter sprong nog steeds naast me, dus opnieuw vroeg ik, inmiddels zeer overtuigend vond ik, of hij z'n hond wilde controleren. Tot mijn verbazing bleef hij volharden dat ik door moest lopen (ik stond stil), dat ik daar dan maar niet moest gaan lopen en toen kwam het: want anders zou hij wel aanvallen. Krak, ja hoor, er knapte iets in m'n hoofd, ik draaide me om en liep op hem af, me zeer bewust van twee meter kokende woede, "Pardon?" Wat wilde je doen??? Ik ben de vredelievendheid zelve, maar ook ik heb een grens en deze hork was er ruim overheen gegaan. Als hij niet ingebonden had, en dat deed hij, heel verstandig, dan weet ik niet of ik me had kunnen beheersen. Je honden niet aanlijnen, ze dan ook nog niet onder controle hebben en vervolgens een redelijke hardloper bedreigen? Uiteindelijk draaide ik me om en liep door, een mix van adrenaline en verontwaardiging spuitend uit m'n oren. Lekker ontspannen een rondje rennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
Dirk0s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
De Kinvara 11 en Ride ISO 2 zijn binnen, de Ride ISO 2 gaat hem sowieso niet worden, de Kinvara voelt eigenlijk wel prima al heb ik het idee dat ze beetje te breed zijn bij mijn voorvoet. (of mijn voet te smal ;))

Is dit bij jullie ook of is deze schoen gewoon te breed voor mijn voet, bij de bal van mijn voet is nog wel een cm ruimte extra.
Op die vraag kan ik je later deze week antwoord geven. Maar wat valt je tegen aan de Rides?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 15:35
mefjoew schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Op die vraag kan ik je later deze week antwoord geven. Maar wat valt je tegen aan de Rides?
Gewoon gevoel als je ze aan hebt en stukje op en neer loopt, had ook verwacht dat er ook meer demping in zou zitten zoals Pegasus Turbo Boost. Misschien dat de Freedom 3 dan beter is.

Maar misschien komt het ook omdat ik altijd Nike heb gehad en moet ik het gewoon keer een kans geven.
Zo kan ik ook niet begrijpen dat mensen in bepaalde modellen Asics kunnen lopen, dat zijn voor mij stugge klompen waar je niet echt soepel op kunt lopen O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Dirk0s op 08-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
Zo, de eerste training op de Saucony gehad, ik ben verliefd! <3 Ze lopen soepeler en ik kan makkelijker afrollen. Ik had eerst naar de baan gehobbeld met de Asics om de voeten, daarna op de baan de Saucony. Die zijn niet meer afgegaan!

Sowieso een heerlijke training gelopen, 12x400m allemaal tussen de 1.45 en 1.49 (dus zo'n 4:20 a 4:30). Samen met iemand anders gelopen, dat helpt ook wel met de motivatie en het doorzetten. Aangemoedigd door de trainer die zag dat het goed ging, heerlijk! Ik ben vanavond een blije loper :*)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26
@Frenz64

Balen...

Je hebt overal eikels helaas, ook onder de hondenbezitters... Heb zelf een hond EN hardloop graag dus tja, heb/ken beide kanten.

Probeer mijn hond zelf altijd in de gaten te houden, even bij me te roepen als ik vermoed dat iets lastig kan worden (en dan vooral mijn hond die niet netjes links, rechts, links kijkt bij het oversteken... verder kijkt ie meestal niet op of om naar hardlopers). Meestal gaat het onderling prima, maar ook onder hardlopers heb je er eikels bij zitten. (Dit pad is van mij! Ik MOET mijn tempo vasthouden en sprint vol langs iedereen heen of er nu ruimte is of niet!)

Nu ging de mijne laatst ook opeens blaffend op een hardloper af, dus zorg ik dat de hond bij mij komt. Snap ook dat, helemaal als je niet gewend bent met honden, je je helemaal lam kan schrikken. (Ok, dat die hardloper langs het hondenspeelveld rende zullen we maar evene laten schieten).

Neemt niet weg dat dit gewoon ruk is, als je honden tegen iemand opspringen, hardlopers of niet, moet je als baasje ingrijpen en zorgen dat dit niet gebeurt. Een ongelukje kan altijd, maar handel ernaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
Frenz64 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:32:
Hmm, zal aan het weer liggen, hier mijn relaas van zojuist (gekopieerd van Strava):

Goed, over het lopen kan ik kort zijn, ging prima, lekkere laatste kilometer. Dit gaat ergens anders over, ik draai de brug over in Maarssen-dorp en ga richting het wandelpad voor het gemeentehuis langs. Eerst komen me twee dartele honden tegemoet, de beide eigenaresse druk in gesprek. Honden vinden hardlopers leuk, hardlopers honden niet. Afijn, niet zoveel aan de hand, de honden gaan uiteindelijk aan de kant en ik pak het tempo weer op. Verderop zie ik een man, weer met twee honden, weer loslopend. Licht ontstemt door het voorgaande voel ik nattigheid en ja hoor, type blonde labrador loopt blaffend en springend met me mee. Ik vraag de eigenaar 'duidelijk' of hij z'n hond wil controleren, ik ben net al 'aangevallen'. Bovendien wees ik hem er 'fijntjes' op dat honden daar aangelijnd horen te zijn (wist ik niet zeker, maar bleek thuis inderdaad). Kreeg ik me daar een grote bek terug, ik moest maar doorlopen en dit en dat. Hondenbezitters schijnen sociale mensen te zijn, dit was zeker de uitzondering op de regel. Zijn trouwe viervoeter sprong nog steeds naast me, dus opnieuw vroeg ik, inmiddels zeer overtuigend vond ik, of hij z'n hond wilde controleren. Tot mijn verbazing bleef hij volharden dat ik door moest lopen (ik stond stil), dat ik daar dan maar niet moest gaan lopen en toen kwam het: want anders zou hij wel aanvallen. Krak, ja hoor, er knapte iets in m'n hoofd, ik draaide me om en liep op hem af, me zeer bewust van twee meter kokende woede, "Pardon?" Wat wilde je doen??? Ik ben de vredelievendheid zelve, maar ook ik heb een grens en deze hork was er ruim overheen gegaan. Als hij niet ingebonden had, en dat deed hij, heel verstandig, dan weet ik niet of ik me had kunnen beheersen. Je honden niet aanlijnen, ze dan ook nog niet onder controle hebben en vervolgens een redelijke hardloper bedreigen? Uiteindelijk draaide ik me om en liep door, een mix van adrenaline en verontwaardiging spuitend uit m'n oren. Lekker ontspannen een rondje rennen
Niet alle hondenbezitters zijn hetzelfde hoor. Ik heb een border collie en ben ook hardloper, dus ik ken het van beide kanten. Werd afgelopen week trouwens ook nog half besprongen door een blije labrador in het bos. Aan de ene kant snap ik wel dat mensen hun hond graag loslaten, maar het mag daar gewoon niet. Kom trouwens ook vaak genoeg mensen met honden tegen die alleen maar oog voor hun telefoon hebben :(

Maar het is me aan de andere kant ook weleens overkomen dat ik op de hondenuitlaatplaats ineens een hardloper tegenkwam die ik in eerste instantie niet had gezien. Helaas vind mijn border hardlopers prachtig, dus die schoot er ook achteraan. Niet om hem wat aan te doen hoor, maar borders houden gewoon van rennen. Het liefst laat ie zien dat ie de snelste is :+
Dat vond ik een beetje een dubbele situatie. Ja, ik had die hardloper moeten zien, maar aan de andere kant.. wat heeft ie op een uitlaatplaats te zoeken? :?

Edit: Wat @m0ridin ook zegt dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@InZane Haha, dat zijn inderdaad wel 2 heel op elkaar lijkende reacties :)

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 08-06-2020 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Ach ja, de grap is dat mijn vriendin al een hond had voordat ik erbij kwam wonen, een Jack Russell XL (iets forser/groter, maar wel het karakter van terrier en een rugzakje (komt uit Spanje). Die laat ik ook vaak uit, maar vrijwel nooit los, hij luistert goed naar mij, maar ik ken zijn zelfbeheersing. Zelfs een keer hardgelopen met hem, was niks, hij vond dat ik niet doorliep en trok me voortdurend vooruit.

Deze man was gewoon een zak hooi, maar ik had me niet zo moeten opwinden. Vervelende is dat sommige honden denken, ah, hij rent weg, die is van mij en een uitval naar je enkels doen. Nou was ik de vorige keer op dezelfde route een kilometer verderop al gevallen, ik had geen zin weer gedoe. En ja, ik erger me aan hondenbezitters die hun hond niet tot de orde kunnen roepen en zeker ook ja, de meeste doen het netjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 08-06-2020 21:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@Frenz64 Wat een ellende. Ik denk dat 90% van de hondenbezitters gewoon netjes is. Dan heb je die 10% procent die het eigenlijk verprutst voor de rest door zijn hond los te laten lopen waar dat duidelijk niet mag. En waar van die 10% dan het grootste deel zich netjes opstelt als je ze er op aanspreekt zitten daar natuurlijk ook altijd wel weer een paar mensen bij die dat niet doen en zich op de tenen getrapt voelen. Balen als je dan net zo'n figuur treft...

Goed dat je niet over je heen laat lopen. Of het nou echt verstandig is weet ik niet maar zou soms willen dat ik dat zelf ook vaker zou doen ;) ..

Verder van je af laten glijden en niet langer bij stilstaan. Of je nu wielrenners, motoren, auto's of hondenbezitters tegenkomt, er zitten altijd rotte appels bij die het beeld bepalen voor de rest. Alleen bij andere hardlopers niet natuurlijk, die zijn zeldzaam relaxed, maken altijd ruimte voor elkaar, etc. Tenzij je het in het wielren/honden/motoren-topic vraagt dan zijn wij vast de aso's ;)

PS: Ik liep laatst weer eens 5km door een stadspark. Daar geen last van loslopende honden, maar wel van mensen die het leuk vinden om de hele collectie duiven/pauwen/kippen uit het park samen te laten horden op het enige verharde rond-pad van 3 meter breed door daar brood te gaan voeren. Op die manier werd elk 1km rondje onderbroken door een hink-stap-sprong-combinatie waar de gemiddelde olympier nog wat van kon leren 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:12:
@Frenz64 Wat een ellende. Ik denk dat 90% van de hondenbezitters gewoon netjes is. Dan heb je die 10% procent die het eigenlijk verprutst voor de rest door zijn hond los te laten lopen waar dat duidelijk niet mag. En waar van die 10% dan het grootste deel zich netjes opstelt als je ze er op aanspreekt zitten daar natuurlijk ook altijd wel weer een paar mensen bij die dat niet doen en zich op de tenen getrapt voelen. Balen als je dan net zo'n figuur treft...

Goed dat je niet over je heen laat lopen. Of het nou echt verstandig is weet ik niet maar zou soms willen dat ik dat zelf ook vaker zou doen ;) ..

Verder van je af laten glijden en niet langer bij stilstaan. Of je nu wielrenners, motoren, auto's of hondenbezitters tegenkomt, er zitten altijd rotte appels bij die het beeld bepalen voor de rest. Alleen bij andere hardlopers niet natuurlijk, die zijn zeldzaam relaxed, maken altijd ruimte voor elkaar, etc. Tenzij je het in het wielren/honden/motoren-topic vraagt dan zijn wij vast de aso's ;)

PS: Ik liep laatst weer eens 5km door een stadspark. Daar geen last van loslopende honden, maar wel van mensen die het leuk vinden om de hele collectie duiven/pauwen/kippen uit het park samen te laten horden op het enige verharde rond-pad van 3 meter breed door daar brood te gaan voeren. Op die manier werd elk 1km rondje onderbroken door een hink-stap-sprong-combinatie waar de gemiddelde olympier nog wat van kon leren 8)7
Ah, ik rij ook motor trouwens. Uiteraard heb ik een pleuris hekel aan wielrenners..

.... Nee hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Valorian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:12:
Alleen bij andere hardlopers niet natuurlijk, die zijn zeldzaam relaxed, maken altijd ruimte voor elkaar, etc. Tenzij je het in het wielren/honden/motoren-topic vraagt dan zijn wij vast de aso's ;)
Dappere uitspraak met de ervaring van @Calitomnication van eerder vandaag :+

Maar helemaal eens verder, overal heb je rotte appels. Maar dat maakt het niet minder vervelend voor als je ermee te maken krijgt.
Ik word ook spuugzat van alle loslopende honden die niet onder apel staan, als ik met onze hond aan het rennen ben. Een hardloper met hond is kennelijk nog leuker dan alleen een hardloper :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Dappere uitspraak met de ervaring van @Calitomnication van eerder vandaag :+
Ik ga er stiekum nog steeds vanuit dat die scheldende persoon C eigenlijk een wielrenner was die helemaal niet bij het Clubje van A + B hoorde en die zijn fiets geprakt had nadat hij moest uitwijken voor een loslopende hond die weg sprong voor het geluid van een aso-motorrijder. En dat hij in shock vervolgens dacht dat de hardlopers er iets mee te maken hadden. 😬 .. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben 😶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Ik heb eigenlijk zelden problemen met andere weggebruikers, met name automobilisten vind ik zowaar socialer voor hardlopers dan voor wandelaars. Toch regelmatig dat ik voorrang krijg, waar ik het niet heb. Vooral fijn als je net in een tempo stuk zit. Ook honden gaat eigenlijk altijd wel goed, maar je moet er wel op bedacht zijn dat rennende mensen voor honden op zijn minst interessant zijn. Dus als ik iemand van achteren benader, ben ik gewoon voorzichtig.

Zo twee weken geleden ook, man liep met een heel klein hondje over een wandelpad. Niet heel breed, maar als hij de hond aan de kant hield en strak aan de lijn en mij vervolgens liet passeren, niets aan de hand. Als. Het eindigde met die idioot die zich vlak voordat ik er voorbij kwam (met max 7kmpu, ik had mijn tempo al laten zakken) zich breed maakte waardoor ik met mijn borstbeen tegen zijn elleboog aanliep. Toen was ik ook niet heel gelukkig, hij had al drie keer achterom gekeken dus hij had me gewoon gezien. Ik liep te snel voorbij vond hij, ik had zijn hond wel dood kunnen lopen! Nou, sorry hoor, als je je hond gewoon goed bij je houdt kan er niet zoveel gebeuren en als je zelf stevig doorloopt dan is met 7kmpu in halen alles behalve te snel. Afijn, mijn ergernis heb ik maar voor me gehouden. Die man was duidelijk niet voor rede vatbaar.

@Calitomnication bizarre situatie op de AV, dat verwacht je toch niet? Je bent notabene aan het trainen samen. Dat een paar dan verzinnen om de boel qua snelheid wat op te naaien, prima, je traint voor jezelf. Maar fatsoen is soms ver te zoeken. Leven en laten leven, zeg ik altijd maar.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@Frenz64 Ik ben dan iemand die er melding van maakt bij de gemeente. Elke keer dat ik daar dan loslopende honden zie. Hondenbezitters (niet alle) denken vaak dat zij het beter weten. "Hij doet niks hoor" geeft helemaal niks als een hond op je af komt rennen en je wilt bespringen omdat die wil spelen.

Verder ben ik een hondenliefhebber hoor, alleen sommige baasjes verdienen geen hond.
* Xaverius gaat nu eerst koffie zetten.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik had het deze week zowaar weer eens dat een hond tot buiten het erf axhter me aanrende ( meestal houden ze zich keurig aan de onzichtbare lijn van de erfgrens). Deze had ik aan zien komen (type kleine keffer), dus ik heb me plotseling omgedraaid en ben schreeuwend op de hond afgerend. Ik heb nog nooit een hond zo snel slippend en jankend zien omdraaien en terugrennen.

*Het resultaat bij een hond die boven je knieen komt kan verschillen, maar de stelregel dat je moet stoppen met weglopen en je even op de hond moet afkomen werkt best goed. Ook bij baasjes, mits gebruik gemaakt van Goodr zonnebril en kindonvriendelijk vocabulaire. Denk ik :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 06:40:
Ik heb eigenlijk zelden problemen met andere weggebruikers, met name automobilisten vind ik zowaar socialer voor hardlopers dan voor wandelaars.
Nou, ik loop ook wel regelmatig langs zo'n 60km weg, maar sommige automobilisten vinden het leuk om rakelings en met te hoge snelheid langs je heen te razen.
Ook al eens meegemaakt dat wij keurig achter mekaar aan de linkerkant van de weg liepen en dat er een automobilist recht op ons af kwam rijden en pas op het laatste moment aan de kant ging. Vervolgens ging het raampje open begon ie te schreeuwen dat we aan de verkeerde kant van de weg liepen.

Dus zo zie je maar dat er altijd wel rotte appels tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:10
Hier is het ongeveer 60/40 met hondenbezitters. 40% die het voor de rest verpest. Ik heel de gemeente geld een losloop verbod met uitzondering van een aantal losloop gebieden (die afgekaderd zijn). Maar ondanks dat laat een groot deel van de eigenaren hun hond gewoon loslopen en tevens de poep niet opruimen terwijl dat verplicht is.

Als je er wat van zegt krijg je helaas een grote bek. De kinderen uit de buurt hebben nu overal a4tjes opgehangen met dat de poep opgeruimd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Elke verkeersdeelnemer doet dingen fout. Gisteren een fietser gehad die bijna door eigen toedoen vol op een scooter klapte maar de scooter had het volgens hem gedaan. Dat meneer geen richting aangaf voordat hij naar links draaide is natuurlijk aan dovemansoren gericht.

Even later twee hardlopers die mij aan zagen komen. In plaats van oversteken zodat ze aan de andere kant van de weg liepen, pas op het moment dat ik naar links ging dat te gaan doen en dus zaten we alsnog op dezelfde baan.

Verkeersinzicht is soms een vak apart

[ Voor 39% gewijzigd door Webgnome op 09-06-2020 09:12 . Reden: zinsbouw aangepast ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
Na een half jaar niet meer te hebben gelopen (verhuizing, druk, motivatie, smoesjes) ben ik dit weekend maar weer eens begonnen. Het plan is nu 2-3 keer in de week te gaan lopen. Voorheen zat ik zo rond de 8-9 km in ongeveer 40-45 minuten.

Ik ben rustig begonnen want merk dat conditie slecht is en mijn knieën weer erg moeten wennen aan de klappen van het lopen.

Helaas heb ik nu al 2 dagen last van enorme spierpijn in mijn kuiten. Iets dat ik helemaal niet gewend ben. Zou het de manier van lopen zijn? Eerder had ik hier helemaal geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Highfive95 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:04:
Na een half jaar niet meer te hebben gelopen (verhuizing, druk, motivatie, smoesjes) ben ik dit weekend maar weer eens begonnen. Het plan is nu 2-3 keer in de week te gaan lopen. Voorheen zat ik zo rond de 8-9 km in ongeveer 40-45 minuten.

Ik ben rustig begonnen want merk dat conditie slecht is en mijn knieën weer erg moeten wennen aan de klappen van het lopen.

Helaas heb ik nu al 2 dagen last van enorme spierpijn in mijn kuiten. Iets dat ik helemaal niet gewend ben. Zou het de manier van lopen zijn? Eerder had ik hier helemaal geen last van.
volgens mij is het eerder een kwestie van dat je na een half jaar weer iets gaat op pakken. Ik zou eerst even kijken of 2 keer in een week werkt en dan rustig uitbouwen.
Om je een idee te geven hoe snel iets kan gaan: Ik heb 2018 na de marathon van Berlijn 4 maanden verplicht op bed gelegen. Je referentiekader is dan dus de marathon van Berlijn (lees: topfit) de werkelijkheid is echter iets compleet anders. Het is nu Juni 2020 en ben nog steeds niet op het niveau waar ik toen zat.

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 09-06-2020 09:49 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

InZane schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Nou, ik loop ook wel regelmatig langs zo'n 60km weg, maar sommige automobilisten vinden het leuk om rakelings en met te hoge snelheid langs je heen te razen.
Ook al eens meegemaakt dat wij keurig achter mekaar aan de linkerkant van de weg liepen en dat er een automobilist recht op ons af kwam rijden en pas op het laatste moment aan de kant ging. Vervolgens ging het raampje open begon ie te schreeuwen dat we aan de verkeerde kant van de weg liepen.

Ik heb dat laatst uitgezocht. Er is geen regel aan welke kant je moet/hoort te gaan lopen. Vanuit de VVN (dacht ik) werd gezegd dat je aan de kant kan lopen waar je je het prettigst bij voelt.

Bij mij is dat in de stad op het fietspad vaak gewoon rechts terwijl mijn vrouw het liefst links loopt. Met achteropkomende scooters heb ik meestal geen problemen, zij vind dat weer onprettig.

Op een weg waar auto's rijden hardlopen probeer ik altijd te voorkomen. Zeker als ik alleen loop.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Xaverius schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Ik heb dat laatst uitgezocht. Er is geen regel aan welke kant je moet/hoort te gaan lopen. Vanuit de VVN (dacht ik) werd gezegd dat je aan de kant kan lopen waar je je het prettigst bij voelt.

Bij mij is dat in de stad op het fietspad vaak gewoon rechts terwijl mijn vrouw het liefst links loopt. Met achteropkomende scooters heb ik meestal geen problemen, zij vind dat weer onprettig.

Op een weg waar auto's rijden hardlopen probeer ik altijd te voorkomen. Zeker als ik alleen loop.
Klopt inderdaad. Het hangt ook geheel van de weginrichting af wat de kant is waar je het meeste overzicht hebt. In de praktijk loop ik zelf op de weg vaak tegen het verkeer in en op het fietspad met het verkeer mee. Te vaak bijna frontaal op een appende fietser ingerend :+

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
BastiaanN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Klopt inderdaad. Het hangt ook geheel van de weginrichting af wat de kant is waar je het meeste overzicht hebt. In de praktijk loop ik zelf op de weg vaak tegen het verkeer in en op het fietspad met het verkeer mee. Te vaak bijna frontaal op een appende fietser ingerend :+
Over het algemeen loop ik ook links. Ik zie liever het gevaar naderen, dan dat ik van achteren word aangereden door niet oplettende fietsers (dat is over het algemeen het grootste probleem).Als ik een onoverzichtelijk heuveltje over moet ga ik dan wel weer rechts lopen. Desondanks moet ik toch we regelmatig opzij springen, omdat vooral wat jongere fietsers met van alles bezig zijn behalve met opletten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Xaverius schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:
[...]
Op een drukke weg zou ik het zelf ook niet snel doen, maar het is gewoon een smalle weg tussen de weilanden door. Er rijdt over het algemeen maar zeer weinig verkeer.

Hier bijvoorbeeld: https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Over loslopende honden: hier in het bos is een losloopgebied. Dat is redelijk goed gemarkeerd met groene borden. De gemeente geeft ze zelfs netjes weer op https://geo.ede.nl/index.php?@Hondenlosloopgebieden. De rest van het bos is is wat onduidelijk. Deels is er een aanlijngebod en deels een ' honden onder controle' aanwijzing. Hoe die zich tot elkaar verhouden heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar die aanwijzingen staan redelijk duidelijk bij iedere toegang tot het bos.
De loslooopgebieden probeer ik als hardloper zo veel mogelijk te vermijden. Ben al niet zo'n hondenliefhebber, en als ik ren wil ik niet het risico lopen dat zij of ik elkaar schrik aanjagen.

Maar die kleine groep hondeneigenaren (m/v) die het verpest voor de rest door buiten de losloopgebieden hun hond vrij te laten...arggh.
  • niet ingrijpen, niet reageren, gewoon de andere op kijken (of inderdaad druk met de telefoon).
  • hun hond niet onder controle krijgen (dit weekend nog, dame met twee middelgrote honden. Blaffend mij kant op en mevrouw maar roepen. 'niet doen, kom hier,' etc, maar nul overwicht en ik zie die beesten steeds dichterbij komen)
  • mij de schuld geven van hun dolle hond (' ga dan ergens anders rennen, fikkie schrok ervan' )
  • met slappe excuses aankomen (' ja maar, het is hier nu toch rustig')
En dat aanlijngebod is er echt niet (alleen) voor de sporters. Het bos zit vol met prachtig wild. Bijna wekelijks moet de lokale boswachter weer een aangevreten reekalf afvoeren omdat er een hond z'n instinct achterna ging.

/rant

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
Webgnome schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:14:
[...]
volgens mij is het eerder een kwestie van dat je na een half jaar weer iets gaat op pakken. Ik zou eerst even kijken of 2 keer in een week werkt en dan rustig uitbouwen.
Rustig opbouwen wil ik zeker. Merk dat mijn lichaam weer heel erg moet wennen. Ben eigenlijk weer gewoon met schema "start to run" begonnen. Omdat ik niks wil forceren en dadelijk een blessure oplopen.

Merk wel dat ik in mijn hoofd harder wil lopen. Mijn ideale tempo ligt zo rond de 11-12 km/u maar dat is nu niet gewenst. Is wel lastig om mijzelf af te remmen. :'(

Is toch wel weer lekker om je hoofd leeg te lopen en vermoeid en bezweet weer thuis te komen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Ik loop hard met mijn honden, soms aangelijnd, soms los. Beetje afhankelijk van wat mogelijk is. Ik snap heel goed dat niet iedereen zit te wachten op loslopende honden. Die van mij zijn vooral geïnteresseerd in heel hard rennen, maar als er eentje langskomt met 40-50 km/u kan dat wel schrikken zijn. Dus ik probeer zeker wel rekening te houden met andere mensen. Om die reden ga ik ook meestal heel vroeg (ook qua temperatuur beter voor de honden) en op plekken waar weinig mensen komen. Dus per saldo kom ik nauwelijks iemand tegen.

Maar als hondenbezitter kan ik me ook mateloos storen aan het gedrag van anderen hoor ;)
TheOmen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:44:
Over loslopende honden: hier in het bos is een losloopgebied. Dat is redelijk goed gemarkeerd met groene borden. De gemeente geeft ze zelfs netjes weer op https://geo.ede.nl/index.php?@Hondenlosloopgebieden. De rest van het bos is is wat onduidelijk. Deels is er een aanlijngebod en deels een ' honden onder controle' aanwijzing. Hoe die zich tot elkaar verhouden heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar die aanwijzingen staan redelijk duidelijk bij iedere toegang tot het bos.
De loslooopgebieden probeer ik als hardloper zo veel mogelijk te vermijden. Ben al niet zo'n hondenliefhebber, en als ik ren wil ik niet het risico lopen dat zij of ik elkaar schrik aanjagen.

Maar die kleine groep hondeneigenaren (m/v) die het verpest voor de rest door buiten de losloopgebieden hun hond vrij te laten...arggh.
  • niet ingrijpen, niet reageren, gewoon de andere op kijken (of inderdaad druk met de telefoon).
  • hun hond niet onder controle krijgen (dit weekend nog, dame met twee middelgrote honden. Blaffend mij kant op en mevrouw maar roepen. 'niet doen, kom hier,' etc, maar nul overwicht en ik zie die beesten steeds dichterbij komen)
  • mij de schuld geven van hun dolle hond (' ga dan ergens anders rennen, fikkie schrok ervan' )
  • met slappe excuses aankomen (' ja maar, het is hier nu toch rustig')
En dat aanlijngebod is er echt niet (alleen) voor de sporters. Het bos zit vol met prachtig wild. Bijna wekelijks moet de lokale boswachter weer een aangevreten reekalf afvoeren omdat er een hond z'n instinct achterna ging.

/rant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
InZane schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:45:
[...]

En juist om zulke idioten aan te zien komen loop ik veelal in het buitengebied aan de linkerkant van de weg.

Wat betreft honden, leuk dat je hond in een losloop gebied tegen mij opspringt. Alleen een losloop gebied is geen vrijbrief om andere lastig te vallen. Dus wanneer je hond niet onder appel staat (of simpel weg niet goed luistert omdat het baasje verzuimd heeft het arme beestje netjes op te voeden) hou je hond dan gewoon aangelijnd.

Overigens, als ik merk dat het een vriendelijk hond is die alleen maar mee wil rennen jut ik het beest juist op om mee te rennen. Kan dat baasje lekker weer achter zijn hond aan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Roadman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:53:
[...]
Overigens, als ik merk dat het een vriendelijk hond is die alleen maar mee wil rennen jut ik het beest juist op om mee te rennen. Kan dat baasje lekker weer achter zijn hond aan. :+
Kom een keer een eindje meerennen met die van mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Kom een keer een eindje meerennen met die van mij :P
Haha ik lees net dat die van jou mij ietsjepietsje te hard gaan :D

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:26

vhal

ಠ_ಠ

Wie doet er mee!?!? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67iv_DoQQrWkgaW9gLnSbWJauHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p03elTjNcLnkhxbZXyoSPoNj.jpg?f=user_large

#disclaimer, gelieve met een ;) te benaderen

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
Als langdurig meekijker, toch maar eens een account aangemaakt (als bewijs: ik heb de Reebok's ook gekocht ;-))

Bij ons in de buurt is het bos ook losloopgebied, als 1 van de weinige bossen hier. Dus veel mensen komen met de auto hierheen (de poeplucht bij een parkeerplaats is het bewijs daarvan). Over het algemeen gaat het wel goed, maar je weet gewoon niet wat de hond doet. Dat vind ik het lastige. En ik denk dat zeker 40% van de baasjes te weinig controle heeft over de hond hier om daadwerkelijk los te kunnen lopen.

En wat me opvalt aan de verkeersvragen hierboven: het viel altijd wel mee met de renners op provinciale wegen. Maar in de Corona-tijd zie ik echt wel heel veel mensen rennen op 60 wegen waar erg weinig auto's daadwerkelijk 60 gaan. En ook best drukke wegen. Dat snap ik niet echt, er zijn genoeg andere wegen te vinden, lijkt me ook een stuk fijner lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
En om het luchtig te houden drop ik deze link even:
https://trailrunnermag.co...ng-dog-under-control.html

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Roadman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Haha ik lees net dat die van jou mij ietsjepietsje te hard gaan :D
Ja, los kan niemand ze bijhouden uiteraard, maar aangelijnd kun je er een leuk PR mee lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier in Hengelo staat gewoon in de APV dat je een hond aan een lijn van max. 1.5m moet hebben, behalve in de aangegeven losloopgebieden. Nou weet ik van één plek dat het een losloopgebied is, dat is een grasveldje tegenover een school, die zelf ook een flink grasveld heeft. Er ligt wel een weg en een stoep tussen. Maar daar gaat het al mis - en er ligt ook regelmatig poep. Ik snap niet hoe mensen dat al niet snappen. En het plaatselijke bos en verderop een waterpartij waar honden dus helemaal niet los mogen is helemaal een feest.
Er was hier een jaar geleden een kind die een brief naar de gemeente had gestuurd omdat ze bordjes hadden geplaatst dat honden aangelijnd moesten en zij wilde haar hond los laten lopen 'er is ruimte genoeg', en waarom honden niet mochten loslopen, blahblah. Gelukkig heeft de gemeente voet bij stuk gehouden, maar controleren doen ze nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hier in mijn "achtertuin" ligt een flink stuk gras met een fietspad er doorheen. De ene kant is hondenveld, de andere kant is speelveld. Dat gaat dus ook standaard mis :)
Gelukkig komt er regelmatig een poepstofzuiger langs, daar blijft het redelijk binnen de perken van :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:50:
Ik loop hard met mijn honden, soms aangelijnd, soms los. Beetje afhankelijk van wat mogelijk is. Ik snap heel goed dat niet iedereen zit te wachten op loslopende honden. Die van mij zijn vooral geïnteresseerd in heel hard rennen, maar als er eentje langskomt met 40-50 km/u kan dat wel schrikken zijn. Dus ik probeer zeker wel rekening te houden met andere mensen. Om die reden ga ik ook meestal heel vroeg (ook qua temperatuur beter voor de honden) en op plekken waar weinig mensen komen. Dus per saldo kom ik nauwelijks iemand tegen.

Maar als hondenbezitter kan ik me ook mateloos storen aan het gedrag van anderen hoor ;)

[...]
Houd meestal even mijn rechterhand naar beneden naast mijn been zodat in het ergste geval de hond daar even aan kan snuffelen. Honden zijn meestal inderdaad nieuwsgierig, maar voor mij als oud honden bezitter is dat wat makkelijker om mee om te gaan natuurlijk.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:56:

[Afbeelding]

Je mist nog Sokken, Ondergoed, #teamochtend/#teamavond, 'het is weer koud wat moet ik aan..'
Toch weer 4 categorieën :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is, zoals gewoonlijk zijn het vooral de aso-eigenaren en mensen die het probleem zijn...

Ik bedoel, we hebben hier ook honden- en poep velden (maar ja, daar moet ik toch eerst heen lopen en als mijn hond dan denkt 'dit is een mooie plek' kan ik haar niet al poepend meetrekken, tenminste... dat doe ik niet) en als mijn hond het daarbuiten doet ruim ik het netjes op (poepzakjes in elke jas en broekzak), maar er zijn er jammer genoeg idd niet doen en er HAH! "schijt aan hebben".

Zelfde dus met honden die ergens op af gaan, ja... ook de mijne heeft het wel eens gedaan. Over het algemeen luistert ze goed, maar soms is er opeens een trigger en dan krijg je moeilijker contact.

Wat dan ook niet helpt is dat ik dan schreeuwend en roepend naar mijn hond loop, terwijl die echt niks zal doen maar gewoon vindt dat die persoon wel een heel rare techniek heeft (ik heb een correlatie gevonden met hoe hard mensen stampen tijdens het lopen en hoeveel armbewegingen er worden gemaakt) omdat het daardoor nog dreigender lijkt allemaal.

Gelukkig is het 9 vd 10 keer allemaal ok en begrijpen we onderling (hardloper en hondeneigenaar, soms in de ene rol en soms in de andere) heel goed van elkaar dat we het goed bedoelen en er uiteindelijk niks aan de hand is. Maar je hebt ook altijd die hondeneigenaar die het allemaal niks kan schelen (ook een ergernis als een hond dreigend op de mijne af komt en er overheen hangt 'doet niks hoor') of die hardloper die alle frustratie van zich af schreeuwt.

Maar ik herken het ook wel, vooral van vakanties in frankrijk en spanje (bergen) waar je langs de boerderijen rent en er opeens zo'n hond op je af komt... Dan schrik ik me ook kapot, simpelweg omdat ik het niet kan inschatten (en na een ervaringen waar een hond achter ons aan kwam die nog een afgebroken ketting met zich meesleurde).

Wat zou het leven toch mooi zijn als iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar zou houden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 20:33
@vhal ik moest lachen. Suggesties voor v2 zijn; Ekiden GoT team, schurende / bloedende tepels en verdwenen teennagels :p

[ Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 09-06-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:50:
Ik loop hard met mijn honden, soms aangelijnd, soms los. Beetje afhankelijk van wat mogelijk is. Ik snap heel goed dat niet iedereen zit te wachten op loslopende honden.
[...]
Ik loop ook wel eens hard met onze hond (mits het niet te warm is). Heb daar toen een tijdje terug zo'n lijn voor aangeschaft die je om je middel kunt doen, daar kunnen dan gelijk de noodzakelijke zakjes in. Enorme bonus is ook dat de lijn die er aan zit in elk geval een beetje elastisch is. Best wel fijn als je hond opeens besluit om toch maar even te stoppen om ergens te snuffelen... :P

Eigenlijk heb ik hem in dat geval altijd wel vast, behalve als ik in de middle of nowhere loop. Als ik aan het hardlopen ben let hij namelijk alleen maar op mij en dat is niet in alle situaties handig.
Poekie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:01:
Er was hier een jaar geleden een kind die een brief naar de gemeente had gestuurd omdat ze bordjes hadden geplaatst dat honden aangelijnd moesten en zij wilde haar hond los laten lopen 'er is ruimte genoeg', en waarom honden niet mochten loslopen, blahblah. Gelukkig heeft de gemeente voet bij stuk gehouden, maar controleren doen ze nauwelijks.
Ah, de kleigaten. Onze vaste uitlaatroute. Wij lopen daar al acht jaar met onze hond elke dag. Ik moet eerlijk zeggen dat onze hond daar ook wel eens los loopt al we hem altijd bij ons roepen als er iemand zit te vissen / aan het hardlopen is enz.

Overigens is er in Hengelo wel een aanlijnplicht, maar die 1,5 meter geldt vziw. alleen voor 'gevaarlijke' honden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
BastiaanN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:41:
Overigens is er in Hengelo wel een aanlijnplicht, maar die 1,5 meter geldt vziw. alleen voor 'gevaarlijke' honden.
1,5 meter is ook wel heul kort hoor!
Ik gebruik zelf een looplijn van 5 meter. Waar het kan mag ie lekker z'n gang een beetje gaan en als het niet kan, zoals bij oversteken e.d., dan gaat ie kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Altijd aangelijnd is niet te doen voor me. Mijn honden zijn getraind om aangelijnd (in harnas) zo hard mogelijk te trekken, voor de canicrosswedstrijden die ik doe.Continu kilometers lopen tussen 3:00 en 3:20 is leuk, maar niet al te vaak per week....
BastiaanN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Eigenlijk heb ik hem in dat geval altijd wel vast, behalve als ik in de middle of nowhere loop. Als ik aan het hardlopen ben let hij namelijk alleen maar op mij en dat is niet in alle situaties handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:01:
Altijd aangelijnd is niet te doen voor me. Mijn honden zijn getraind om aangelijnd (in harnas) zo hard mogelijk te trekken, voor de canicrosswedstrijden die ik doe.Continu kilometers lopen tussen 3:00 en 3:20 is leuk, maar niet al te vaak per week....

[...]
Voor die tempo's heb je toch geen hond nodig? :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Offroad schud ik die niet uit mijn mouw, zeker niet 5-6km lang achter elkaar. Maar voor sommige mensen uiteraard peanuts :+ En anderen lopen die tempo's juist als er een hond achter hun aan loopt :P
Secsytime schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Voor die tempo's heb je toch geen hond nodig? :+ :+

[ Voor 12% gewijzigd door influenza op 09-06-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 16:05

[Afbeelding]

Ik mis de max hartslag discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:08:
Offroad schud ik die niet uit mijn mouw, zeker niet 5-6km lang achter elkaar. Maar voor sommige mensen uiteraard peanuts :+ En anderen lopen die tempo's juist als er een hond achter hun aan loopt :P

[...]
Ja hey, met die instelling haal je nooit dat wereld record op de marathon natuurlijk (hel... 2:53 pace, blijf het bizar vinden. Misschien mooie optie voor de volgende sub2, meute honden meesturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:08:
En anderen lopen die tempo's juist als er een hond achter hun aan loopt :P

[...]
Of een highlander :p ik ben in April in de duinen bij Castricum even achtervolgt tijdens een duurloop :X moest ik er toch echt even een sprintje uit persen, later teruggekeken in Garmin van 3:20 / km, dat was heerlijk met reeds 25km in de benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Momenteel de snelst geregistreerde 5 KM offroad met hond is 12:23. Dat is iemand die best lekker kan lopen uiteraard, maar stel je voor dat je een elite loper achter zo'n hond zou aansturen.... Uiteraard is er wel een limiet, al zal de mens wel de beperkende factor zijn. Mijn eigen hond kan ongeveer 5 km lang 1:50-1:55/km voor de fiets lopen, maar er zijn ook honden bij die richting de 1:35/km gemiddeld gaan.
m0ridin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Ja hey, met die instelling haal je nooit dat wereld record op de marathon natuurlijk (hel... 2:53 pace, blijf het bizar vinden. Misschien mooie optie voor de volgende sub2, meute honden meesturen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Bartske schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Ik mis de max hartslag discussie!
Neeejjjj, das de 220 minus leeftijd regel!

en de grootste omissie natuurlijk: welke RGB-verlichting in het donker?

[ Voor 15% gewijzigd door Frenz64 op 09-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Gaargod @Poekie @Bartske Keuzes moeten gemaakt worden, toevallig stonden deze ook al op mijn shortlist :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
influenza schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:53:
Momenteel de snelst geregistreerde 5 KM offroad met hond is 12:23. Dat is iemand die best lekker kan lopen uiteraard, maar stel je voor dat je een elite loper achter zo'n hond zou aansturen.... Uiteraard is er wel een limiet, al zal de mens wel de beperkende factor zijn. Mijn eigen hond kan ongeveer 5 km lang 1:50-1:55/km voor de fiets lopen, maar er zijn ook honden bij die richting de 1:35/km gemiddeld gaan.

[...]
Wow, wat een gave sport. Had wel eens gehoord van canicross maar nooit echt in verdiept, dus dacht dat het meer iets recreatiefs was voor mensen die graag hardlopen samen met hond, maar je kan dus echt (veel) energie besparen en snelheidsrecords breken? Inderdaad benieuwd wat Kipchoge doet op de marathon met een Alaskan husky Die lopen tijdens de Iditarod in Alaska soms zo'n 1700km in 10 dagen en hebben dan op de marathon een doorlooptijd <1:30 uur :9~ Schijnt wel een beetje de ultraloper van het dierenrijk te zijn :) .. En van oververhitting in die regio ook geen last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin

[...]
Haha, de knetters... maar inderdaad, je eigen benen moeten het ook maar bij kunnen houden allemaal.

Dat gezegd hebbende, ik ga me ook maar even omkleden voor een interval training. Zonder hond, en een sutk bescheidener tempos

[ Voor 9% gewijzigd door m0ridin op 09-06-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Valorian schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Wow, wat een gave sport. Had wel eens gehoord van canicross maar nooit echt in verdiept, dus dacht dat het meer iets recreatiefs was voor mensen die graag hardlopen samen met hond, maar je kan dus echt (veel) energie besparen en snelheidsrecords breken? Inderdaad benieuwd wat Kipchoge doet op de marathon met een Alaskan husky Die lopen tijdens de Iditarod in Alaska soms zo'n 1700km in 10 dagen en hebben dan op de marathon een doorlooptijd <1:30 uur :9~ Schijnt wel een beetje de ultraloper van het dierenrijk te zijn :) .. En van oververhitting in die regio ook geen last.
Het wordt gedaan op alle niveaus, van heel recreatief met een poedel of labrador, tot heel competitief met speciaal daarvoor gefokte (slede) honden. In Europa zie je veel variaties op Alaskan Huskies. De Europese sledehonden hebben over het algemeen en heel klein percentage husky en Greyhound en veel jachthond (pointer, Duitse staande). Dat levert dan kortharige honden op met een enorme drive, snelheid en uithoudingsvermogen.

Energiebesparend zou ik het niet willen noemen, want als je met een enorm hard trekkende hond loopt kun je niet anders dan zo goed mogelijk proberen te volgen en da is best wel vermoeiend aangezien je harder gaat dan je eigenlijk kunt en meestal is helemaal vlak lopen er ook niet bij :P. Een seconde of 20-230/km tijdwinst kun je wel halen. Soms wel meer ook.

Maar super leuk om te doen en je moet ook echt wel een team vormen met je hond om het uiterste eruit te halen samen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik zie af en toe weer mensen die zich bij Strava opgeven voor de Tweakersgroep, maar geen DM sturen naar @Calitomnication en/of mij. Bij deze nog een ping om dat dus even te doen, dat is onze controle dat er geen mensen in de groep komen die het alleen maar doen om op zoveel mogelijk leaderboards op 1 te staan ofzo.
Voor Garmin contact opnemen met Calitomnication.
Ik kan wel gaan gokken dat jullie inderdaad Tweakers zijn, maar even een DM'etje is zo gepiept toch, heren? :) Het staat niet voor niets op de groepspagina op Strava én hier in de quickreplybanner of hoe dat roze ding ook al weer heet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Did you just assume our gender? :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mrwolf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:55:
Did you just assume our gender? :P
Yup O-)
Aangezien het eerder over bloedende tepels ging en ik als enige #teamsportbh was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45

[...]
Dat is echt wel hard hoor! Het WR op de 5000 meter staat op 12.37
Ik loop ook hard met onze hond (Vizsla draadhaar) maar niet zo hard en vooral op de trails (canitrailen) en in de stad naar de parken om te spelen. De hond dan ;)
Vaak aan de lijn heupgordel met elastische lijn maar ze mag vaak zat los. Staat goed onder appél en blijft in de buurt ondanks dat het een staande jachthond is. Maar als er fietsers/lopers etc komen moet ze naast blijven en gaat ze aan de lijn als het echt druk is. Om onderstaande problemen te voorkomen en ik vind het zelf ook irritant als een hond springt of op je af stormt losloopgebied of niet :P
Kom vaak honden tegen met en zonder m'n eigen hond waar de baas echt 100 meter of verder weg is van de hond, zelfs in losloopgebieden is dit irritant omdat de hond dan niet onder appél staat en gecorrigeerd kan worden. Als de baas echt geen interesse heeft wandelen we wel eens door zodat er heel hard geroepen wordt om een hond O-)
Afgelopen winter nog in het bos een groep mensen met paar hondjes allemaal los prima even spelen met Suzie en ik weer verder met rennen. Ik vraag nog blijven ze bij jullie komt ie een stuk mee en draait die dan om ja hoor geen probleem! Prima ik verder met Suzie mee en ja hoor een hond extra erbij nouja die was wel leuk maar luisterde voor geen centimeter dus :D
Ik even wachten baas proberen de hond te vangen, en weer verder. Nu is het bos daar met paadjes die elkaar kruisen, en je raadt het al weer een hond extra dezelfde want die kwam ons weer achterna zelfde ritueel man boos op vrouw want hond moet vast waarop haar reactie was hoezo hij luisterde toch 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
xray79 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Dat is echt wel hard hoor! Het WR op de 5000 meter staat op 12.37
Ik loop ook hard met onze hond (Vizsla draadhaar) maar niet zo hard en vooral op de trails (canitrailen) en in de stad naar de parken om te spelen. De hond dan ;)
Vaak aan de lijn heupgordel met elastische lijn maar ze mag vaak zat los. Staat goed onder appél en blijft in de buurt ondanks dat het een staande jachthond is. Maar als er fietsers/lopers etc komen moet ze naast blijven en gaat ze aan de lijn als het echt druk is. Om onderstaande problemen te voorkomen en ik vind het zelf ook irritant als een hond springt of op je af stormt losloopgebied of niet :P
Klopt is bizar hard. Kan zo snel die link niet vinden, maar deze is ook niet echt langzaam... https://www.strava.com/activities/1842234470/overview (weet niet of hij openbaar is).

Heb zelf ook een staande jachthond (Engelse pointer) en die zijn nu eenmaal gewend om heel zelfstandig te werken. Loopt dus ook wel regelmatig 200 meter voor me uit, komt me wel altijd opzoeken. Woon zelf aan ene losloopgebied waar maar weinig honden komen (zeker op de tijdstippen dat ik ze uitlaat) dus daar kan hij zijn energie gelukkig wel kwijt en lekker zijn gang gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
xray79 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Ik loop ook hard met onze hond (Vizsla draadhaar) maar niet zo hard en vooral op de trails (canitrailen)
Hah! Ik dacht net ook een beetje naar aanleiding van dit topic; ach het is niet te warm en ik moet toch een intervaltraining doen dus ik kan hem wel weer eens meenemen. (Witte Herder).

Interval van 400 meter hard (4:55ish voor mij, dus voor jullie waarschijnlijk niet zo hard :+ ) en dan weer twee minuten wandelen en dan kan hij mooi los en even snuffelen/z’n behoefte doen enzo. Na de 7e keer dacht hij doe het zelf maar! Dus toen maar gestopt en rustig naar huis gelopen. Hij ligt nu ook knock out in de gang :P

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 09-06-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
BastiaanN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:16:
[...]

Hah! Ik dacht net ook een beetje naar aanleiding van dit topic; ach het is niet te warm en ik moet toch een intervaltraining doen dus ik kan hem wel weer eens meenemen. (Witte Herder).

Interval van 400 meter hard (4:55ish voor mij, dus voor jullie waarschijnlijk niet zo hard :+ ) en dan weer twee minuten wandelen en dan kan hij mooi los en even snuffelen/z’n behoefte doen enzo. Na de 7e keer dacht hij doe het zelf maar! Dus toen maar gestopt en rustig naar huis gelopen. Hij ligt nu ook knock out in de gang :P
Witte herders zie je ook best veel in de canicross. Zijn met hun vacht wel wat in het nadeel uiteraard. Maar lekker toch zo’n uitlaatrondje combineren met hardlopen. Scheelt weer een rondje lopen 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Poekie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:07:
[...]

Yup O-)
Aangezien het eerder over bloedende tepels ging en ik als enige #teamsportbh was :P
Wacht maar, als ik 50 kilo aankom.... :7

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002

[Afbeelding]

Ik mis de Tracer360 en de Reebokjes ;) Volgens mij zijn die meer gemeengoed dan Goodr. Maar je kan ze ook in een vakje zetten als Tweakers style items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een lekker loopweer vanavond :). Even uitbuiken en dan gaaaaaan.

Heb m'n marathon schema weer gepakt. Misschien helpt t :+

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2020 19:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

Schoenen staan er niet tussen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

[Afbeelding]

Ik scoor hier veel te slecht op voor de tijd dat ik hier al rondhang :+

Dusseh:
  • ik loop rechts
  • met een middenvoetlanding
  • en zeker met schoenen aan.
  • heb een 945 met hrm-run
  • probeer weer terug te komen in ultratrailen
  • gebruik strava om op te scheppen
Zo, dat zou het voor nu even moeten doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Poekie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:49:
die het alleen maar doen om op zoveel mogelijk leaderboards op 1 te staan ofzo.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90

[Afbeelding]

Streaken heb ik toch echt een ander beeld bij :+ Kunnen we niet een groter bingo kaartje maken? Dan kunnen we weer! OHR vs Chest Strap moet er dan wel bij natuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@Arjan90 Voor een echte Bingo zou je natuurlijk een grote poole aan termen moeten hebben en een plek waar je random bingo-kaarten met een selectie uit die termen kan genereren. Zodat iedereen een kaart heeft. En dan steeds vanaf moment X kan iedereen het topic bijhouden tot er iemand bewezen Bingo heeft en dat start het moment weer opnieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
We zitten hier toch op Tweakers? Kunnen we niet zo'n bingo kaart maken? O-) Hoewel, dat wordt dan vast een selfulfilling prophecy... Hoe zit het eigenlijk ook alweer met die maximale hartslag? Was daar nou een formule voor? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
Oh ja, was de (on)zin van compressiekousen al genoemd voor de bingo?

Net terug van een kleine 15km heerlijke duin / strand / bos loop, wat was het lekker weer in ene zeg.
De benen waren gretig, keurig gemiddelde van 4:50/km aangehouden terwijl ik in m'n hoofd had om het wat rustiger aan te doen.

Edit
Sorry, dat was een valse bingo natuurlijk. Want Strava or...
https://www.strava.com/activities/3589740496

[ Voor 16% gewijzigd door Gaargod op 09-06-2020 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Qua bingo items / tweakers running gear scoor ik niet zo goed :/ :)

Of behoort de AfterShokz Aeropex ook tot tweakers running gear want heb hem toch dankzij dit topic gekocht en nog geen seconde spijt van gehad.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:33:

AfterShokz Aeropex
Dat klinkt ook echt heel erg als een sport-bh :P

Die bingokaart kan best groot worden, met 'met welke verlichting ben ik zichtbaar', in een tight of niet in een tight lopen, #teamochtend, foamrollen of kinetische trilballen, en 'ik zit op schema om dit jaar toch zeker xxxx kilometer per maand meer te lopen dan ik vorig jaar in totaal liep'. Enzo :)

Om nog iets hardloopgerelateerds te noemen. In mijn dorp wordt via Strava een corona wedstrijd georganiseerd: loop op 20 juni voor jezelf 5k. Iedereen die deelneemt kan zelfs een medaille erbij bestellen en er doen zeker 60 personen al mee. Moet op het grondgebied van de gemeente Barneveld zijn en start en finish moeten binnen 500 meter liggen. Vanavond heb ik een derde rondje uitgeprobeerd en als test 18:38 gelopen. Geen idee of ik nog zoveel sneller ga komen, maar het deze keer liep het wel lekker.

[ Voor 31% gewijzigd door Rudedadude op 09-06-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Rudedadude schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:55:
[...]

Dat klinkt ook echt heel erg als een sport-bh :P

Die bingokaart kan best groot worden, met 'met welke verlichting ben ik zichtbaar', in een tight of niet in een tight lopen, #teamochtend, foamrollen of kinetische trilballen, en 'ik zit op schema om dit jaar toch zeker xxxx kilometer per maand meer te lopen dan ik vorig jaar in totaal liep'. Enzo :)
Ja, en ik denk ook veel kans op valse bingo's, dus zingende tweakers, want minimale demping is niet hetzelfde als zero drop. En skyrunning is wel een vorm van trailrunning maar andersom weer niet. En is met 'hoeveel water drink je onderweg' het vakje "voeding" afgevinkt of alleen "hydratatie" .. Spanning en sensatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:33:
Ik ook niet. Het enige dat ik kan bedenken is het Ekiden shirt, telt die eigenlijk mee? Weet niet of die wel het GoT seal of approval had gehad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zeker wel (weer een vakje gechekt)

Eigenlijk is er een innercrowd groepje: zij die 'm gelopen hebben 8) (en houder van het pr zijn is dan nog weer de elite groep binnen de groep, whahahaha)

[ Voor 79% gewijzigd door Frenz64 op 10-06-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Woah, Ekiden. Is daar niet een distance veilig alternatief voor te verzinnen? Paar teams opzetten, 5k's 10k's en 7.2k's laten lopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:48:
Woah, Ekiden. Is daar niet een distance veilig alternatief voor te verzinnen? Paar teams opzetten, 5k's 10k's en 7.2k's laten lopen :)
Hier 'intern' moet dat wel lukken denk ik. Enige nadeel is dat je geen wissels hebt zodat jij niet in je element bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poekie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Hier 'intern' moet dat wel lukken denk ik. Enige nadeel is dat je geen wissels hebt zodat jij niet in je element bent ;)
Daar had ik ook nog wel een ideetje over, maar dan moeten we het daadwerkelijk allemaal in volgorde doen :P

Zoiets als, ben je klaar, stuur een appje in de groep met de naam van de volgende loper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
Ik heb die Ekiden ook gewoon nog in mijn agenda staan voor zat 4 Juli, let's go met die handel!
Ik wil wel weer een 10k lopen :)

Kijken of we de 2 teams kunnen volmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 12:51
Ik loop nu al een aantal jaren, de laatste 2 jaren loop ik eigenlijk op regelmatige basis 2 en recentelijk tot 3x per week 7 tot 8km per keer. Meestal loop ik dezelfde routes en telkens ook op redelijk hetzelfde tempo. Ik merk nu eigenlijk dat ik geen vooruitgang zie in de snelheid die ik kan lopen. Nu zit ik gemiddeld op 10km/h en zou het graag wat sneller zien.

Wat ik merk is dat bij het starten, hoe rustig ik ook begin, mijn hartslag binnen de 5 minuten meestal rond de 160 zit, daar blijft die dan hangen tot ongeveer halverwege (4km), daarna stijgt hij geleidelijk tot boven de 170. Ik denk dus dat ik iets fout aan het doen ben. Ik dacht dat het misschien aan mijn ademhaling lag, ik ademde vooral via de borstkas, nu probeer ik mij te focussen op hetgeen ze in onderstaande video uitleggen. Niet altijd even makkelijk maar ik merk dat het al meer vanzelf gaat zonder dat ik er constant moet op focussen.

Ik wil mijn trainingen beter gaan variëren en daarvoor heb ik mij ook verder verdiept in de hartslagzones. Mijn zones zijn volgens polar (ik gebruik een M430): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJh3P4tZs60MLUWGY3brdBvo13k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PO816DAUe4juHvxCKIWrwWcZ.png?f=user_large

Als ik dus in zone 2 wil gaan trainen wat ze dan aanraden bij de MAF methode kan ik dus maar 1 minuut lopen en dan moet ik alweer stappen. Vind ik gek terwijl ik wel gewoon 10km kan lopen.

Ik zag in een andere filmpje (https://youtu.be/wba-vFbFO4E?t=328) dan weer dat je je beter kan baseren op de Lactate Treshold Heartrate (LTHR).
Gisteren ben ik dus zelf een test gaan doen om deze waarde te bekomen.
Dus eerst 8 minuten rustig opwarmen, dan 30 min race pace en vervolgens 5 min rustig uitlopen. Als ik dan de laatste 20 minuten van de 30 min neem kom ik op een LTHR van 180.
Link naar de resultaten: Polar
Ik ben dan mijn zones gaan berekenen en kom op dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR8X4NsrX-B75tBC2tOuhGJBwrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqGnLVaN2H38qqq9W4EErEG9.png?f=user_large

Dit zijn dus wel heel andere waarden dan de standaard van polar. Maar mijn zone 2 ligt in principe al te hoog om het aerobisch te houden?

Nu vraag ik mij dus af, heb ik gewoon een hoge hartslag en zijn de nummers normaal? Ik wil namelijk niet denken dat ik aerobisch aan het trainen ben terwijl ik eigenlijk al anaerobisch aan het trainen ben.

EDIT: Misschien belangrijk om te vermelden, ik ben 30 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gaargod schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:44:
Ik heb die Ekiden ook gewoon nog in mijn agenda staan voor zat 4 Juli, let's go met die handel!
Ik wil wel weer een 10k lopen :)

Kijken of we de 2 teams kunnen volmaken.
Ik zou een andere race hebben maar die gaat uiteraard ook niet door en ik ga niet voor de lol 21 + 16km hardlopen als vervanging voor díe wedstrijd dus ik doe ook mee met de GoT-Ekiden-op-afstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@glennvho

Waarmee meet je je hartslag? OHR? Die is namelijk niet altijd even nauwkeurig zullen we maar zeggen... geen idee hoe het met de Polar zit, maar op mijn forerunner 945 gebruik ik een (arm)band als ik echt op hartslag loop.

Hoe dan ook, kan het niet OF zijn dat je helemaal niet zo rustig begint als je denkt? Kan frustrerend zijn, maar soms moet je je echt inhouden om in de lage zones te komen (voelt op een gegeven moment ook wel natuurlijker).

Als je standaard te intensief bezig bent, tja... dan zul je niet verbeteren.

Heb je al eens aan een wedstirjdje meegedaan en daar een link van? (Om een idee te krijgen van hartslag en tempo) en ook nog 1 of 2 van 'rustige loopjes'?

Zones blijf ik ook lastig vinden, zoveel methodes, zoveel variaties. Ik loop nu op LHTR (en ook daar is het weer geen exacte wetenschap) maar dat is omdat ik me daar prettig bij voel en het voor mij ok voelt.

Belangrijkste voor vooruitgang is variatie, veel rustig (lange duurlopen) en dat combineren met hier en daar tempo/intervallen. Vooral niet teveel te intensief, dan overtrain je je. Geloof dat 20% van de totale km's op tempo mag?

Wat is je rust hartslag? (Als in, als je zit op de bank bijvoorbeeld, of in bed ligt). Wat is je hartslag als je gewoon rond wandelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
@m0ridin
Ik meet mijn hartslag gewoon met de sensor van mijn Polar M430 horloge. Ik heb ondertussen wel een borstband besteld maar die moet nog binnen komen dus nog niet kunnen testen.

Gisteren ben ik naar mijn gevoel tijdens de opwarming echt heel rustig begonnen (als ik ga wandelen stap ik bijna even snel), toen steeg mijn hartslag al snel naar 140-145.

Afgelopen zaterdag ben ik bijvoorbeeld heel rustig gaan lopen, gemiddeld 8,7 km dus ruim een km/h trager als normaal. Ik heb toen een uur gelopen en mijn gemiddelde hartslag zat op 157hsm. Ook al te hoog volgens de MAF methode. Link

Hier ook nog een van mijn normale loopjes: Link
Daar was mijn gemiddelde 166hsm. Volgens de polar zat ik dus bijna constant in zone 4.

Mijn hartslag in rust (als in ik zit aan mijn bureau) zit op 55-60 hsm.
Als ik rustig ga wandelen ongeveer 90-100 en als ik goed doorstap, wat ik eigenlijk altijd doe bij het wandelen :9 , zit ik tussen 110 en 120hsm.

Ik vind de zones die ik uitreken op basis van mijn LTHR wel vrij hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
glennvho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:28:
Ik loop nu al een aantal jaren, de laatste 2 jaren loop ik eigenlijk op regelmatige basis 2 en recentelijk tot 3x per week 7 tot 8km per keer. Meestal loop ik dezelfde routes en telkens ook op redelijk hetzelfde tempo. Ik merk nu eigenlijk dat ik geen vooruitgang zie in de snelheid die ik kan lopen. Nu zit ik gemiddeld op 10km/h en zou het graag wat sneller zien.
Als ik dit zo lees train je in ieder geval te eenzijdig en met 2 keer per week zul je er ook niet echt op vooruit gaan. Dat je nu dus 3 keer per week loopt is al een stap in de goede richting.
Verder zou ik er in ieder geval een intervaltraining en een langzame duurloop, op een tempo dat je nog een conversatie kan voeren, in gooien.
Af en toe een wedstrijd meepakken kan ook zeker helpen, maar dat gaat hem op dit moment niet worden.

Verder is hartslag een individueel ding. Persoonlijk let ik wel op mijn hartslag, maar ik hecht er niet heel erg veel waarde aan.
Ik weet dat er mensen heel krampachtig op Z0/1/2/3/4/5 trainen, maar dat doe ik zelf verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Wat ik merk is dat bij het starten, hoe rustig ik ook begin, mijn hartslag binnen de 5 minuten meestal rond de 160 zit, daar blijft die dan hangen tot ongeveer halverwege (4km), daarna stijgt hij geleidelijk tot boven de 170.
Als ik in zone 2 wil trainen moet ik toch wel ruim een minuut langzamer lopen dan mijn 'standaard zonder na te denken tempo' in zone 3. Dus daar moet ik wel even op focussen in het begin van de run en voelt dan echt traag.

Ik zou eens gaan lopen op een héél laag tempo, 8 min. per kilometer of zo. Kijken of je nog in zone 1 zit en zo het tempo langzaam verhogen. Tot je de snelheid hebt gevonden dat je in zone 2 zit en blijft.

Je geeft aan dat je nu ongeveer 6 minuten per kilometer loopt (en dat zit dan rond de 160) dus ik denk dat je echt wel rond de 7 minuten per kilometer moet gaan proberen om in zone 2 te komen. Misschien nog wat langzamer zelfs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@glennvho Wat is je 10 km wedstrijd hartslag?
Die zit aardig rond de drempel, je leest ca 103%
https://www.runinfo.nl/hartslagmeterwedstrijden.htm

Herijk dan je waarden nog eens als je dat weet.
HET voordeel is dat je uitgaat van een echt gemeten HF_waarde waaraan die 103% al aan verankerd is.....

Verder sluit ik me ook bij dit aan: 2x trainen is echt te weinig , zeker als je wilt gaan rekenen/HF gebruiken.
InZane schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:04:
[...]Als ik dit zo lees train je in ieder geval te eenzijdig en met 2 keer per week zul je er ook niet echt op vooruit gaan. Dat je nu dus 3 keer per week loopt is al een stap in de goede richting.
Verder zou ik er in ieder geval een intervaltraining en een langzame duurloop, op een tempo dat je nog een conversatie kan voeren, in gooien.

[ Voor 48% gewijzigd door route99 op 10-06-2020 18:26 . Reden: 1003% moet zijn 103% ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
@glennvho, hoe zit het met je gewicht? Als je teveel kilo’s zou meedragen dan heeft dat ook aardig wat invloed op je hartslag en looptempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Pinguu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:14:
@glennvho, hoe zit het met je gewicht? Als je teveel kilo’s zou meedragen dan heeft dat ook aardig wat invloed op je hartslag en looptempo.
Ik meet 178cm en weeg 80KG, dit gewicht heb ik nu redelijk constant maar wil terug zoals vroeger naar 75KG.
Sinds 2 weken probeer ik ook bijna niks meer van suiker te eten en probeer ik elke dag een stuk fruit te eten. Sinds de lockdown en thuiswerk merkte ik dat ik meer en meer suiker begon te eten, wat natuurlijk niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Dit zijn dus wel heel andere waarden dan de standaard van polar. Maar mijn zone 2 ligt in principe al te hoog om het aerobisch te houden?

Nu vraag ik mij dus af, heb ik gewoon een hoge hartslag en zijn de nummers normaal? Ik wil namelijk niet denken dat ik aerobisch aan het trainen ben terwijl ik eigenlijk al anaerobisch aan het trainen ben.

EDIT: Misschien belangrijk om te vermelden, ik ben 30 jaar oud.
Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken dat je anaeroob aan het trainen bent, dan kan ik me namelijk niet voorstellen dat je dat zo lang volhoud :P Dus klaarblijkelijk liggen jouw zones aanmerkelijk hoger.

Jouw overzicht obv LTHR is redelijk vergelijkbaar met dat van mij (LTHR 184; max 210). De methode van @route99 geeft voor mij een zelfde beeld: 10k met 190bpm = 184,4 (y)

Persoonlijk zou ik zeggen dat je met reguliere trainingen rond 160 helemaal niet zo gek doet. Je zit wel een beetje teveel in het grijze midden en gaat daardoor niet echt vooruit. Het is vaak efficiënter om voor meer afwisseling te zorgen. Ik kan me daarom goed vinden in het advies van @InZane, probeer 3x in de week (of vaker) te lopen en wissel meer af in soorten trainingen. Je traint nu vrij veel in Z3 (obv LTHR), probeer eens een tijdje een training een duurloopje in Z2 te doen (en ja, in het begin is dat traag!) en een training met een interval richting Z4 te werken. Ook is het prima dat de ene training wat langer of korter is dan de ander. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
@glennvho
Ik zit nu op ongeveer dezelfde hartslag, maar heb een half jaar niks gedaan. Heb ongeveer dezelfde lengte/gewicht. Dus 160 na 5 minuten vind ik wel hoog. Half jaar geleden zat de hartslag op zo ongeveer 120-130 bij normaal tempo. Maar hartslag is volgens mij echt persoonlijk.

Hier gaan we gestaag door met opbouwen want ik merk dat ik het lopen wel gemist heb afgelopen half jaar. :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
Highfive95 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:

[...]
Maar hartslag is volgens mij echt persoonlijk.
[...]
OMG @vhal hoe heb je deze kunnen missen op de bingo-kaart? :+

Een waarheid als een koe trouwens (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
Dat kun je toch allemaal niet vergelijken? Is gewoon enorm persoonlijk. Ik ben zelf 45, 84 kilo bij 1.82 (dus niet aan de lichte kant). Mijn max hartslag ligt net boven de 200, dus een hartslag van 160 zou voor mij niet heel hoog zijn (dan loop ik rond de 4:40/km).

Als je er al iets van wilt zeggen moet je je hartslag bij inspanning relateren aan je max hartslag (en je minimum hartslag) en tevens aan de tijd die het duurt om je hartslag vanuit inspanning weer terug te brengen naar een laag niveau.

Zelf ga ik me pas "zorgen maken" als ik een groot verschil zie in mijn normale rusthartslag of als ik een veel hogere hartslag heb dan ik normaal zou hebben bij een bepaalde inspanning. Maar goed de ene dag is de andere niet: vermoeidheid, temperatuur, luchtvochtigheid, ondergrond kunnen allemaal een invloed hebben.
Highfive95 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:
@glennvho
Ik zit nu op ongeveer dezelfde hartslag, maar heb een half jaar niks gedaan. Heb ongeveer dezelfde lengte/gewicht. Dus 160 na 5 minuten vind ik wel hoog. Half jaar geleden zat de hartslag op zo ongeveer 120-130 bij normaal tempo. Maar hartslag is volgens mij echt persoonlijk.

Hier gaan we gestaag door met opbouwen want ik merk dat ik het lopen wel gemist heb afgelopen half jaar. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Roozzz keuzes keuzes maar inderdaad, die had ik eigenlijk niet kunnen missen :F :+ Volgende keer een kaart met 25 vakjes :P

Strava

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik scoor gelukkig niet zo hoog op de bingokaart. :+

Maar goed. Dinsdag, na werktijd. Afgesproken met de mrs. om voor het avondeten bij Deelerwoud te trainen. Thuisgekomen haar eerst gefeliciteerd met haar verjaardag (om haar daarvoor voor 06uur wakker te maken voordat ik weg moest ging me net te ver) en daarna gaven we allebei aan geen zin te hebben om te lopen.

Dus we gaan toch. Inlopen, mhoa. Niet echt soepel. En na een paar kilometer veranderd het.

Ineens zie ik vlakbij de plek waar ik mijn rechterschoen neer wil zetten iets. Dat iets bewoog een beetje. En het bleek een jonge slang te zijn van zo'n 25-30 cm, bij het plaatsen op waarneming.nl blijkt het een gladde slang 🐍 te zijn. Na een paar minuten kijken, hoe langzaam hij beweegt, en uitleggen aan de mrs dat er inderdaad in onze omgeving slangen zitten waaronder ook de adder lopen we weer verder.

Weer een paar kilometer verder slaan we linksaf, ik kijk naar rechts en zie twee damhertjes 🦌. En weer wat verder slaan we weer linksaf en ik zie in de verte iets klein licht bruins op het pad opspringen en het bos verder in vluchten. Eerst associatie was een wilde zwaar behaarde kat, toch een jong wolfje maar dat kan volgens mij in die omgeving net niet. Uiteindelijk zag ik het beestje wat beter en bleek het een jonge vos 🦊 te zijn. Schattig beestje om te zien hoor.

En deze keer stond op de standaardplek weer een groepje damherten🦌, verrassend vroeg maar wel aanwezig. Uiteindelijk met een goed gevoel gelopen! En toen hadden we het stukje taart 's avonds ook verdiend.

Strava or it didn't... :+

Stop de verwelking!

Pagina: 1 ... 28 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.