Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
@glennvho Er is niets persoonlijkers dan je hartslag, de % zoals zones zijn indicatief. Je kan een sportmedisch onderzoek laten doen en dan kun je echt jouw omslagpunt vinden, voor zover je daar dan qua waarde wat aan hebt. Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt qua je tempo en hartslag en dan vooral hoe je in een lagere hartslag kan lopen. Doordat ik sinds kort met mijn zoon loop, krijg ik het nu wel voor elkaar om in een lagere hartslag te lopen. En dan loop ik echt tergend traag: 8:00 min/km, dan kom ik uit rond de 130 bpm. Als ik 6:15 loop loop ik tussen de 150 en 155 bpm. Op 5:10 zit ik op 170 bpm. Die verhouding kan bij anderen heel anders zijn. Dit zijn uiteraard "gemiddelden" van mij, want je hartslag kan een training later zomaar een stuk hoger uitvallen als je bijvoorbeeld even een mindere dag hebt of als het weer heel anders is. Overigens kun je door een stuk te fietsen (ongeacht of dit op een sportfiets is of niet) ook gemakkelijk een uur lang in een bepaalde "zone" trainen terwijl je nog wel lekker tempo kan maken.

Ik sluit me volledig aan bij de andere hardlopers in dit topic die je al hebben geadviseerd meer af te wisselen. Door je rondje elke keer een stukje sneller proberen te lopen boek je amper vooruitgang mee, juist door intervallen toe te passen laat je je lichaam wennen aan de hogere belasting. Zorg er bij een interval wel voor dat je dan een duidelijk verschil in snelheid hebt tussen je "tempo" en "herstel", zodat je ook echt even kan herstellen. Meer snelheid maken betekent meer belasting op je hele gestel, van pezen tot spieren tot uithoudingsvermogen. Je maakt vaak meer stappen per minuut waardoor je gewrichten ook meer belast worden. Je lichaam moet daar aan wennen en op deze manier kun je veel sneller je snelheid verhogen dan wanneer je bijv. elk loopje iets sneller gaat lopen.

Wederom even bij mezelf blijven: afgelopen training liep ik 12x 400m (dus in totaal 4.800m) op 120% van mijn 10 km tempo. Dit zou ik achter elkaar écht geen 5 km volhouden, maar doordat het een interval training was heb ik het wel goed vol kunnen houden (hoewel, het was wel pittig O-)) en heb ik aan het einde van de training toch bijna 5 km op dat tempo gelopen. Daardoor went mijn lichaam aan die belasting en kan ik het straks uiteindelijk wel volhouden, lichamelijk. Bovendien wen ik zelf aan het gevoel van die snelheid en worden mijn spieren er sterker van. Tegelijkertijd train ik mijn duurvermogen waardoor ik de snelheid ook langer kunnen volhouden, dit doe ik vaak 1x per week (tenzij ik 3x train, dat komt ook nogal eens voor als ik zin heb). Een leuke afwisseling om eens te doen is heuveltraining: zoek een stuk van 300 meter omhoog in de buurt en ga daar een aantal keer om lekker tempo omhoog. Daar train je je beenspieren enorm mee, waardoor je je tempo ook kan verhogen door grotere stappen te zetten (uiteraard ga je niet meteen sneller lopen na één heuveltraining, alles werkt met elkaar samen).

Ps. Bingo! :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Roozzz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:46:
[...]. Je zit wel een beetje teveel in het grijze midden en gaat daardoor niet echt vooruit. Het is vaak efficiënter om voor meer afwisseling te zorgen. Ik kan me daarom goed vinden in het advies van @InZane, probeer 3x in de week (of vaker) te lopen en wissel meer af in soorten trainingen. Je traint nu vrij veel in Z3 (obv LTHR), probeer eens een tijdje een training een duurloopje in Z2 te doen (en ja, in het begin is dat traag!) en een training met een interval richting Z4 te werken. Ook is het prima dat de ene training wat langer of korter is dan de ander. :)
Je wordt beter van
  • meer trainen
  • ook rustigere trainingen
te doen....

Variatie is een sleutelwoord. Als je altijd hard traint dan train je de basis niet voldoende.
Dat kun je een tijdje volhouden maar in het algemeen raken de meesten die zo trainen, overtraind/raken geblesseerd.
Het is vergelijkbaar met metaal...... als je het te vaak overbelast... neemt de kans op metaalmoeheid sterk toe.....

Door gevarieerd te trainen krijgen je een veel groter scala aan belastingen voor je kiezen en dat heeft een zeer positief effect als een gevarieerde trainingsprikkel en van die variatie word je beter.
Train je "op een standje" dan is die prikkel er alleen in het begin, maar het lichaam gaat wennen aan die stevige prikkel maar krijgt ondertussen weinig tot geen nieuwe prikkels... dus wordt het lichaam als het ware een beetje lui ... en je raakt over je top heen.... .weg progressie..... en dan ook nog het eerder genoemde risico om geblesseerd te raken.

Dit is wel een aardig verhaal.
Beitel je niet vast in exact 80/20 rustig/harder trainen maar het gaat om het idee.... iig het is zeker geen 20/80.....
https://loopwijzer.nl/gep...principe-voor-hardlopers/

Edit: Om je een idee te geven, zo zag mijn km-verdeling in mijn topjaar richting de 50 jaren jong eruit. Met 10 min op de 3000m/35-igers op de 10km/55-iger op de 15 km)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAZjC9iVVJCXzhAJl1Th4BdZqSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/757SZ50AFrYpqZnO1gEptF5z.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-06-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Hoi allen!

Sinds kort ben ik ook weer eens begonnen met lopen en het begint ergens op te lijken. Om die reden ben ik gaan lurken in dit topic om wat inspiratie (lees: nog meer motivatie) op te doen.

Nu viel mijn oog op de Reebok FOREVER FLOATRIDE ENERGY 2.0, die ongeveer zo'n 100 keer in dit topic is genoemd. Aangezien ik snel overtuigd ben door onbekenden op het internet leek het mij ook wel wat!

Alleen is hij blijkbaar nu €100, daar waar hij bij aanvang €50 zou zijn geweest (https://www.reebok.nl/for...-2.0-schoenen/EH3253.html ). Weten jullie toevallig of hij blijvend is verhoogd of dat ik mogelijk nog een aanbieding kan wachten? Mijn huidige schoenen zijn in principe ook nog prima dus even wachten is geen probleem.

Dan misschien nog een wat lastigere vraag... Ik loop momenteel met steunzolen (platvoeten en lengteverschil in mijn benen) op advies van de orthopeed met Brooks Dyad 9:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lThU9qBv8blJdsfjOQm0Iex-nQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKHmUJKmBc41M1bh0Z4XKwJm.jpg?f=fotoalbum_large
https://all4running.nl/br...-heren-110231-1d-038.html

Zijn de schoenen van Reebok vergelijkbaar i.e. kan ik deze ook prima gebruiken met steunzolen? In ieder geval alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door matthijsqt op 10-06-2020 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
Om ook even een duit in het zakje te doen over trainingen. Ik probeer in mijn schema's die ik samen opstel met mijn trainer het skur principe een beetje aan te houden. Dat betekend. Ongeacht de functie van het schema ( duur of snelheid) altijd

Snelheid
Intervallen Intervallen intervallen
Kracht
Heuveltjes, bruggetjes, trapjes maar ook simpelweg gewichtenwerk
Uithoudingsvermogen
Duur training / Extensieve interval
Rust
Lange lange duurloop

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Envane
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 13:27
Ik merk dat ik het lastig vind om een goede looptechniek te houden als ik op duur train. Alles langzamer dan 11,5km/u loop ik ingehouden en krijg ik last van mijn knieën. Als ik 11,5 loop is er niets aan de hand. Als ik sneller ga dan ben ik met een kilometer of 7 gaar. Waar zou ik op kunnen letten als ik langer op bijv. 10,5 p/u wil rennen zonder het gevoel te hebben dat ik moet remmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Envane : Jouw geïsoleerde km/u zeggen (mij) weinig als ik bijv niet weet hoe hard je je 10 km (wedstrijd) loopt.
En hoe ziet de rest van jouw weektraining er uit, hoeveel, hoelang, balans duurloop/intervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
matthijsqt schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:20:
Hoi allen!

Sinds kort ben ik ook weer eens begonnen met lopen en het begint ergens op te lijken. Om die reden ben ik gaan lurken in dit topic om wat inspiratie (lees: nog meer motivatie) op te doen.

Nu viel mijn oog op de Reebok FOREVER FLOATRIDE ENERGY 2.0, die ongeveer zo'n 100 keer in dit topic is genoemd. Aangezien ik snel overtuigd ben door onbekenden op het internet leek het mij ook wel wat!

Alleen is hij blijkbaar nu €100, daar waar hij bij aanvang €50 zou zijn geweest (https://www.reebok.nl/for...-2.0-schoenen/EH3253.html ). Weten jullie toevallig of hij blijvend is verhoogd of dat ik mogelijk nog een aanbieding kan wachten? Mijn huidige schoenen zijn in principe ook nog prima dus even wachten is geen probleem.

Dan misschien nog een wat lastigere vraag... Ik loop momenteel met steunzolen (platvoeten en lengteverschil in mijn benen) op advies van de orthopeed met Brooks Dyad 9:

[Afbeelding]

Zijn de schoenen van Reebok vergelijkbaar i.e. kan ik deze ook prima gebruiken met steunzolen? In ieder geval alvast bedankt!
Ik heb op 14 April een paar besteld en toen waren ze ook al 100 euro. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze 50 euro zijn geweest?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Tim_W schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:17:
[...]

Ik heb op 14 April een paar besteld en toen waren ze ook al 100 euro. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze 50 euro zijn geweest?
Hij is zeker wel 50 geweest, anders had ik ze nooit op de gok (en op aanraden van @Rudedadude) gekocht.

Edit, net even nagkeken en sterker nog
Ik heb er 39,98 voor betaald op 27 maart dit jaar 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Roadman op 11-06-2020 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envane
route99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:30:
@Envane : Jouw geïsoleerde km/u zeggen (mij) weinig als ik bijv niet weet hoe hard je je 10 km (wedstrijd) loopt.
En hoe ziet de rest van jouw weektraining er uit, hoeveel, hoelang, balans duurloop/intervallen.
Eigenlijk is mijn huidige training heel simpel, ik loop 11 tot 14 kilometer op 11,5 kilometer per uur. 2 a 3x per week. Ik zou juist ook andere trainingen willen doen. Langzamer en langer vind ik lastig.

Misschien wat minder relevant, maar normaal doe ik 4 dagen krachttraining. Nu de gym dicht is doe ik 5 dagen bw training (Pistols, split Squats, goblet squats met objecten, step ups etc voor benen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Hoi allen!

[Afbeelding]

Die 50 was een stuntprijs. Zou altijd kunnen dat dat nog een keer gebeurt, maar kans lijkt mij klein. Over het algemeen duiken schoenen niet snel onder de 70-80% van adviesprijs. Soms iets verder als er een nieuw model uit is maar 50% off is wel uitzonderlijk.

Tip: via ING kan je een 35% kortingsbon aanschaffen voor 0 euro als je daar 'rentepunten' hebt verzameld:
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1005562

Aangezien 50% van NL zo'n rekening heeft kan je eventueel ook iemand anders vraggen als je zelf geen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
@Roadman wow, lekker prijsje zeg! Als die nog eens voorbij komt dan komt er op zeker een 2e paar. :*)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Maar wat is dan die inspanning van 11.5 km/u? Moet je daar veel moeite voor doen, is het een eitje, kun je veel harder?

Ik vind zelf 11.5 km/u ook een heerlijk tempo bijvoorbeeld. Dat is voor mij zone 1 (of te wel, mijn rustige duurlooptempo). 10 km tempo ligt rond de 3:45-3:50/km. Het gevoel wat jij omschrijft heb ik als ik langzamer loop dan 10 km/u dat vind ik ook onnatuurlijk aanvoelen.

Langzamer lopen is wel te trainen hoor, door het gewoon vele te doen, maar wellicht is dit voor jou al langzaam en dan heet langzamer geen nut natuurlijk. Maar altijd op dezelfde manier trainen heeft weinig nut, dus variatie aanbrengen is zeker aan te raden.
Envane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Eigenlijk is mijn huidige training heel simpel, ik loop 11 tot 14 kilometer op 11,5 kilometer per uur. 2 a 3x per week. Ik zou juist ook andere trainingen willen doen. Langzamer en langer vind ik lastig.

Misschien wat minder relevant, maar normaal doe ik 4 dagen krachttraining. Nu de gym dicht is doe ik 5 dagen bw training (Pistols, split Squats, goblet squats met objecten, step ups etc voor benen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envane
Ik meet geen hartslag. Op 11,5km kan ik nu denk ik max 15km waarbij ik me redelijk goed voel tijdens het lopen. Geen gepuf, maar wel uitdagend na een km of 8. Zo loop ik nu 14km en ben niet helemaal uitgeteld, maar dan moet ik wel 2 dagen herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Roadman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Hij is zeker wel 50 geweest, anders had ik ze nooit op de gok (en op aanraden van @Rudedadude) gekocht.

Edit, net even nagkeken en sterker nog
Ik heb er 39,98 voor betaald op 27 maart dit jaar 8)
Same here, met name die extra 20% was helemaal hilarisch (dat je bijna ging twijfelen aan de kwaliteit van de schoen, maar ja, er zat een Rudedadude-stamp-of-approval op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Envane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:08:
Ik meet geen hartslag. Op 11,5km kan ik nu denk ik max 15km waarbij ik me redelijk goed voel tijdens het lopen. Geen gepuf, maar wel uitdagend na een km of 8. Zo loop ik nu 14km en ben niet helemaal uitgeteld, maar dan moet ik wel 2 dagen herstellen.
Als ik het zo lees op basis van je beschrijving loop je te snel voor een duurloop en misschien iets te traag voor een tempoloop. Na een duurloop zou je het gevoel moeten hebben dat je datzelfde rondje onmiddellijk nog eens opnieuw zou kunnen lopen. De sleutel tot succes is variatie, wat hier al meermaals gezegd is. Dus met drie trainingen per week kom je uit op: 1 duurtraining, 1 tempotraining (wat je nu doet denk ik) en 1 intervaltraining. Dat laatste kan soms wel wat belastend zijn en als je zou voelen dat je nog niet volledig hersteld bent van een vorige training mag je die intervaltraining zeker vervangen door nog een duurtraining. Zorg gewoon dat je consistent kan blijven trainen zonder geblesseerd te raken, dus luisteren wat je lichaam je vertelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Envane Dan vermoed ik dat, op afstand gezien,..... de eenzijdigheid van de trainingen je opbreekt.
Het is dan boven eigenlijk exact schreef
Train je "op een standje" dan is die prikkel er alleen in het begin, maar het lichaam gaat wennen aan die stevige prikkel maar krijgt ondertussen weinig tot geen nieuwe prikkels... dus wordt het lichaam als het ware een beetje lui .
Dus nu wordt vaak elke verandering een "vervelende" belasting.
Ben geen expert in dat veld, maar het kan ook nog zijn dat het niet alleen een vervelende fysiek component is, maar ook nog een mental component in die "vervelende" belasting.
Ook mentale componenten kunnen zich als fysiek ongemakkelijk voelen, met gevolg dat wat je voelt.

Dat je op zich kracht doet is prima, maar ik kan de mate van kracht niet inschatten. Wat ik wel kan vertellen dat je als loper van de afstanden die je loopt, bepaald dus geen sprinter... vooral baat hebt bij zaken met heel laag gewicht, dan wel je eigen lichaam als gewicht gebruikt, bijv met planken en bij de oefeningen veel herhalingen heel veel belangrijker zijn dan meer kilogrammen.
In mijn top tijd werkte ik meestal zonder gewichten en in die enkele oefeningen waar het wel zo was, hooguit 1-2 kg per arm.

Wil je echt progressie maken of iig van van de pijntjes af komen bij lagere snelheid dan zou je eigenlijk een reset moeten doen.
Even ca 3 weken vooral veel ontspanning zoeken, licht fietsen, wandel het nodige of zwem, zoek uit wat je leuk vindt om te doen, maar onderbreek het ritme dat je nu hebt compleet.
Zo werken trainers aan de top ook vaak als mensen van een andere trainer overstappen. Daar zit vaak een hoog risico van blessures bij gezien hun drive en de nieuwe trainer wil liever niet doorwerken met de erfenis van de vorige... dus 3 weken echt rust, wel bewegen maar geen hardlooptraining.

Tis aan jezelf, waar wl je heen, wil je zo oneerbiedig gezegd toch met die pijntjes doormodderen als je probeert rustiger hard te lopen of wil je juist fris en fruitig en met plezier veel meer de variatie op zoeken, ook in de kracht, maar zoals gezegd dat kan ik niet helemaal goede beoordelen.

Juist dat fruitig en met plezier, gretig voor wedstrijden, dat heeft mij op het niveau gebracht waar ik eerder over schreef. Ben zelfs later nog relatief veel gaan crossen om nog meer variatie te krijgen, terwijl ik me eigenlijk als baan-/weg atleet zie.

Succes met je overwegingen, de bal ligt helemaal bij jou.
Tip: Ga anders eens bij een loopgroep of club in de buurt eens op proef of je daar sparringspartners kunt vinden voor de weg die bij jou past, die is vast verschillend van anderen, maar het liefst zonder de genoemde pijntjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Hoi allen!

[Afbeelding]

Welke maat heb je nodig? Ik heb nog een setje 45 liggen, kan je overnemen voor de aanbiedingsprijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

.

[Afbeelding]

Die Reeboks waren een tijdje bijzonder ver afgeprijsd, vandaar dat ik ze in dit topic heb genoemd. Ze zijn degelijk, duurzaam en best stabiel voor een neutrale schoen. Inlegzool kan er uit (sterker nog, ik heb volgens mij nog nooit met de standaard inlegzool gelopen) en omdat het voetbed vrij vlak is kan er dus makkelijk wat anders in. Geen idee hoe ze zich verhouden tot de Brooks. Ik verwacht dat er nog wel meer wat bredere (vanwege inlegzool) neutrale schoenen geschikt zouden moeten kunnen zijn.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Reeboks zouden mij de € 100 ook waard zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Laatst online: 12-07-2024
Super bedankt voor alle reacties! Verhelderend.

@Valorian thanks, dat moet inderdaad vast wel lukken
@Shinji ik heb 44, ik weet niet of de Reeboks klein vallen, maar aangezien ruilen waarschijnlijk niet inbegrepen zit pas ik
@Rudedadude mooi, ik ben overtuigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
matthijsqt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:21:
Super bedankt voor alle reacties! Verhelderend.

@Valorian thanks, dat moet inderdaad vast wel lukken
@Shinji ik heb 44, ik weet niet of de Reeboks klein vallen, maar aangezien ruilen waarschijnlijk niet inbegrepen zit pas ik
@Rudedadude mooi, ik ben overtuigd
Ze vallen ruim, ik heb zelf 43 en ben daarom utieindelijk voor de 44,5 gegaan (ik denk dat 44 voor mij ook nog zou kunnen). Wat mij betreft mag je ze ook komen passen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 14:45
De Reeboks vallen normaal als je op de CM afgaat. Weet niet hoe dempend de Dyad 9 is heb zelf de Ravenna 9 (2 paar omdat de 10 aangepast was en ik nog een keer de 9 heb aangeschaft) Nu moest ik op zoek naar vervangers en ik heb voor een man relatief kleine smalle voeten 26 cm. Dus altijd lastig.
Ik heb maat 40,5 (26CM) van de Reeboks die door adidas BNL afgeschreven werden :*) passen goed maar zijn voor mij net iets te soft is ook gewenning. Maar proneer er iets meer mee naar binnen. Zeker ten opzichte van de Brooks Ravenna's.
Heb nu ook de Nike Air zoom structure 22 smalle variant gekocht en die heb ik gisteren ingelopen en voelen stabieler dan de Reeboks.
Als iemand de Reeboks in maat 40.5 wil kan hij/zij ze overnemen voor 35,- heb er no niet veel opgelopen ik gebruik ze nu voor de korte herstelloopjes.

@Envane denk dat je door de krachttraining wel sterke benen hebt en een aardig tempo aan kan houden, maar denk dat de tips hier gegeven je verder kunnen helpen.
Tenzij je over 3 weken de gym weer induikt en het lopen erbij blijft doen zou je die 3 weken rust niet persé hoeven doen maar anders is een reset wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26
Voor mij vielen de reeboks vrij ruim.

Normale schoenen heb ik ongeveer 40.5
Hardloopschoenen meestal 42 (over het algemeen Nike)

De reeboks heb ik in 41 en dat voelt nog steeds wat ruim, denk dat 40.5 beter zou zitten maar dit is goed genoeg (ruilen was een beetje een gedoe dus zo maar gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09 11:39
Envane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:08:
Even ter vergelijk, mijn halve marathon (wedstrijd) snelheid is zo'n 11,5 tot 12 km/u. Mijn langzame duurlopen gaan zo rond de 6:30 min/km (dik 9 km/u). Dit tempo houd ik ook aan bij warming up en cooling down voor intervallen en tempo lopen. Maar komt er wel op neer dat ik de meeste tijd op dit langzamere tempo loop. ik loop 3 keer per week en m'n totale weekafstand is zo'n 40-50 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
BernieW schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Even ter vergelijk, mijn halve marathon (wedstrijd) snelheid is zo'n 11,5 tot 12 km/u. Mijn langzame duurlopen gaan zo rond de 6:30 min/km (dik 9 km/u). Dit tempo houd ik ook aan bij warming up en cooling down voor intervallen en tempo lopen. Maar komt er wel op neer dat ik de meeste tijd op dit langzamere tempo loop. ik loop 3 keer per week en m'n totale weekafstand is zo'n 40-50 km.
Klinkt bekend. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je DL-tempo ongeveer 1,5 minuut langzamer zou moeten zijn dan je 10km-tempo. Die laatste is voor mij tegenwoordig ongeveer 4:20 en mijn DL zit ergens tussen de 5:40 en 5:50. Maar niks zo persoonlijk als maximale hartslag!tempo per hartslagzone! ✅

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die ca 1,5 minuut lijkt best een aardige vuistregel, tussen de 40-50 min op de 10km. Langzamer moet je meer verschil hebben. bij een uur op de 10km ruim 2 min..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:17
Envane schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:17:
Ik merk dat ik het lastig vind om een goede looptechniek te houden als ik op duur train. Alles langzamer dan 11,5km/u loop ik ingehouden en krijg ik last van mijn knieën. Als ik 11,5 loop is er niets aan de hand. Als ik sneller ga dan ben ik met een kilometer of 7 gaar. Waar zou ik op kunnen letten als ik langer op bijv. 10,5 p/u wil rennen zonder het gevoel te hebben dat ik moet remmen?
Waar je naar zou kunnen kijken is om wanneer je langzamer loopt, te zorgen dat je toch een hoge pasfrequentie (cadans) te houden. Als ik te grote stappen zet krijg ik teveel een haklanding en daardoor last van mijn knieën. Zolang ik zorg dat mijn pasfrequentie boven de 165 a 170 ligt heb ik daar geen last van. Dus ook bij langzame duurlopen. Het voelt in het begin wel gek, want je zet vrij korte stapjes, maar eigenlijk zou je pasfrequentie voor elke snelheid ongeveer gelijk moeten zijn (tussen de 170 en 190 schijnt ideaal te zijn) en je paslengte pas je aan afhankelijk van de snelheid.

Iets anders, van de week had ik bij mijn rondje Naardermeer (wat bekent staat om zijn vele vogels) een keer geen last van honden, groepen wielrenners of appende tieners op de fiets maar een stuk of 30 ganzen die midden op het fietspad stonden. Met ingehouden snelheid er op af gelopen en op zich gingen ze wel een beetje aan de kant, maar een erehaag van 30 blazende ganzen die je boos aankijken is niet heel ontspannend :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Thy... schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Waar je naar zou kunnen kijken is om wanneer je langzamer loopt, te zorgen dat je toch een hoge pasfrequentie (cadans) te houden. Als ik te grote stappen zet krijg ik teveel een haklanding en daardoor last van mijn knieën. Zolang ik zorg dat mijn pasfrequentie boven de 165 a 170 ligt heb ik daar geen last van. Dus ook bij langzame duurlopen. Het voelt in het begin wel gek, want je zet vrij korte stapjes, maar eigenlijk zou je pasfrequentie voor elke snelheid ongeveer gelijk moeten zijn (tussen de 170 en 190 schijnt ideaal te zijn) en je paslengte pas je aan afhankelijk van de snelheid.

Iets anders, van de week had ik bij mijn rondje Naardermeer (wat bekent staat om zijn vele vogels) een keer geen last van honden, groepen wielrenners of appende tieners op de fiets maar een stuk of 30 ganzen die midden op het fietspad stonden. Met ingehouden snelheid er op af gelopen en op zich gingen ze wel een beetje aan de kant, maar een erehaag van 30 blazende ganzen die je boos aankijken is niet heel ontspannend :')
* Roadman ideale pasfrequentie afstreept van de bingo kaart. 8)

Laatst ook al gepost, staar je niet blind op een ideale pasfrequentie/cadans
Zie hier verhaal met goede uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
[...]
Zolang ik zorg dat mijn pasfrequentie boven de 165 a 170 ligt heb ik daar geen last van. Dus ook bij langzame duurlopen. Het voelt in het begin wel gek, want je zet vrij korte stapjes, maar eigenlijk zou je pasfrequentie voor elke snelheid ongeveer gelijk moeten zijn (tussen de 170 en 190 schijnt ideaal te zijn) en je paslengte pas je aan afhankelijk van de snelheid.
Mijn pasfrequentie ligt vaak rond de 150, veel te laag. Ik probeer wel eens om het op te hogen maar zodra ik dan weer in gedachten raak dan gaat mijn pasfrequentie vanzelf weer omlaag. Op spotify wel eens lijstjes gezocht met muziek met 175-180 bpm maar daar ben ik blijkbaar ook niet erg gevoellg voor. Ook wel eens geprobeerd om met een metronoom te lopen maar dat geluid filter ik na 5 minuten lopen ook weg :')

Misschien toch maar eens wat cadans trainingen in mijn schema opnemen, maar ik vind ze dus erg lastig!

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Mijn cadans ligt grotendeels tussen 160 en 165 bij duurloopjes/rustig tempo.

Bij tempoloopjes wordt het rond de 170 en alleen bij forst tempo tijdens intervallen ga ik naar 180/190.

Ik probeer er af en toe op te letten, maar het valt niet mee om een hogere pasfrequentie op lage snelheid vast te houden. Het lijkt me relatief veel energie te kosten dus meestal geef ik het weer op na een tijdje. Vraag me af of dat aan gebrek aan techniek ligt of dat het toch gewoon een beetje persoonlijk is...

Pasfrequentie en snelheid lijken een verband te hebben, maar ik vraag me ook weleens af hoe het met lengte zit. Heeft een korter persoon niet automatisch een hogere pasfrequentie dan iemand die lang is?

[ Voor 7% gewijzigd door Tim_W op 11-06-2020 11:56 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Die ganzen kunnen idd behoorlijk stoïcijns in weg blijven zitten, je verhaal maakt bij mij trouwens een herinnering los @Thy...

Ongeveer 15 jaar terug was ik een trouwe member van een windsurfforum, daar had je allerlei secties: wave surfers, freestyle liefhebbers en natuurlijk de speed georiënteerde slalomsurfers. Wij wavesurfers amuseerden ons kostelijk om de vele excuses waarom ze nu weer niet hard gingen (op Strand Horst, de speed strip to be) en maakten een ellenlange lijst met redenen waarom, teveel zwanen op 't water was er eentje, dus daarom triggerde dat ganzenverhaal me. Maar zo langzamerhand zie ik hier ook een trend en mss is het leuk om een soortgelijk lijstje te produceren, er is hier itt tot daar toen wel behoorlijke zelfrelativering:

Dus, ik kon geen tempo lopen want:

Mijn GPS reageert te traag
De route werd niet goed/te laat aangegeven door m'n Fenix
Één of meerdere honden belemmerden mijn doorgang
Er liepen ganzen in de weg
Ik had het te koud
Het was veel te warm
Ik kreeg een hongerklop
Ik had te laat gegeten
Ik zat te hoog in m'n hartslag (nogal persoonlijk)
M'n tights zaten te tight
M'n schoenen zijn ........eindeloos veel redenen
M'n pasfrequentie was te hoog/te laag

Vul naar believen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Verdomme, ik heb dus eigenlijk zonder onderzoek doen iets besteld bij runnerinn.com nu blijkt dat ondanks de goed uitziende site (daarom eigenlijk zonder nadenken er besteld) het nogal eens lang kan duren voordat ze de bestellingen opsturen.
Hij staat al op verzenden inc track code, alleen staat hij al 2-3 dagen op verzonden maar de tracking code doet verder niks nieuws. Precies wat er in de klachten staat

Balen! bestel er dus niet zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tim_W
Ik heb zelf een betere ervaring met runnerinn, tussen bestellen en leveren zaten 6 kalenderdagen, om nou meteen aan te moedigen om er vooral niet te bestellen gaat mijns inziens wat te ver. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 09:16
Tim_W schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:55:
Pasfrequentie en snelheid lijken een verband te hebben, maar ik vraag me ook weleens af hoe het met lengte zit. Heeft een korter persoon niet automatisch een hogere pasfrequentie dan iemand die lang is?
Als ik mijn 5km PR vergelijk met een recente rustige duurloop van 21km dan is de cadans redelijk vergelijkbaar (5km vs 21km gemiddeld 191 vs 189, max 199 vs 201), bij mij is het dus vooral de stap grootte die invloed lijkt te hebben. Al heb ik recent ook een heeele traag loopje gedaan (tempo bijna de helft van 5km PR tempo), daar was de cadans wel wat lager (gemiddeld ~180).

Voor zover relevant: Ik ben met 1m70 niet de langste, dus zal wellicht een wat hogere cadans hebben als iemand van 2m (maar dat doet weinig af aan het feit dat m'n cadans dus vrij stabiel lijkt te zijn tenzij ik heul langzaam ga).
Frenz64 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:00:
Dus, ik kon geen tempo lopen want:

Mijn GPS reageert te traag
De route werd niet goed/te laat aangegeven door m'n Fenix
Één of meerdere honden belemmerde mijn doorgang
Er liepen ganzen in de weg
Ik had het te koud
Het was veel te warm
Ik kreeg een hongerklop
Ik had te laat gegeten
Ik zat te hoog in m'n hartslag (nogal persoonlijk)
M'n tights zaten te thight
M'n schoenen zijn ........eindeloos veel redenen
M'n cadans was te hoog/te laag

Vul naar believen aan
Ik kreeg gruwelijke steken in m'n zij (lever/nieren).

Wel balen, de vorige keer dat ik een langere afstand op hoog tempo wilde lopen ook al. De meest makkelijk aan te wijzen oorzaak: ik heb de afgelopen maanden niet genoeg gelopen, dus ik ben uit vorm. Voorlopig dus maar weer vooral kilometers maken en niet proberen PR's te verbreken. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ook wel eens negatieve ervaringen gelezen over runnerinn maar ik heb er een stuk of vijf keer zonder problemen besteld. Niet de snelste in leveren maar als de prijs lager is dan bij bijv. runningwarehouse bestel ik er wel eens.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Dirk0s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:04:
Balen! bestel er dus niet zou ik zeggen ;)
Wat @Tim_W net schrijft. Mijn sporthorloge was er binnen een week, met volledige T&T all the way, dus niet zo kort door de bocht....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dan ben ik misschien te snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Ik herken dat wel. Zondag een langzaam herstelloopje gedaan, met een gemiddelde frequentie van 175. Bij een wedstrijd ligt die frequentie wel wat hoger (180-182), maar is het vooral de paslengte die een stuk omhoog gaat.
Jory schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Als ik mijn 5km PR vergelijk met een recente rustige duurloop van 21km dan is de cadans redelijk vergelijkbaar (5km vs 21km gemiddeld 191 vs 189, max 199 vs 201), bij mij is het dus vooral de stap grootte die invloed lijkt te hebben. Al heb ik recent ook een heeele traag loopje gedaan (tempo bijna de helft van 5km PR tempo), daar was de cadans wel wat lager (gemiddeld ~180).

Voor zover relevant: Ik ben met 1m70 niet de langste, dus zal wellicht een wat hogere cadans hebben als iemand van 2m (maar dat doet weinig af aan het feit dat m'n cadans dus vrij stabiel lijkt te zijn tenzij ik heul langzaam ga).

[...]

Ik kreeg gruwelijke steken in m'n zij (lever/nieren).

Wel balen, de vorige keer dat ik een langere afstand op hoog tempo wilde lopen ook al. De meest makkelijk aan te wijzen oorzaak: ik heb de afgelopen maanden niet genoeg gelopen, dus ik ben uit vorm. Voorlopig dus maar weer vooral kilometers maken en niet proberen PR's te verbreken. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ze hebben meerdere warehouses en interne leveranciers. Soms wordt iets eerst intern gestuurd voor het jouw kant op komt. Ze hebben Altra en Topo, dus ik heb er al regelmatig besteld. Nu net trouwens wat binnen van Ecosport: trailrunning poles. Berg gezocht, dus om te gaan testen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12
Ik zag trouwens net dat iBOOD Mizuno Wave Riders in de aanbieding heeft:
https://www.ibood.com/spo...uno-hardloopschoenen.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

Tim_W schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:55:
Mijn cadans ligt grotendeels tussen 160 en 165 bij duurloopjes/rustig tempo.

Bij tempoloopjes wordt het rond de 170 en alleen bij forst tempo tijdens intervallen ga ik naar 180/190.

Ik probeer er af en toe op te letten, maar het valt niet mee om een hogere pasfrequentie op lage snelheid vast te houden. Het lijkt me relatief veel energie te kosten dus meestal geef ik het weer op na een tijdje. Vraag me af of dat aan gebrek aan techniek ligt of dat het toch gewoon een beetje persoonlijk is...

Algemeen
Mijn theorie is dat het voor je spieren veel makkelijk er reageren op de impact is indien de pasfrequentie altijd hetzelfde.
Lange personen maken natuurlijk gebruik van de langen benen! Soms het haklanding en blessures als gevolg.
Iedereen probeert zo efficiënt mogelijk vooruit te komen maar ieder lichaam is anders zo ook de loopstijlen.

Voor jou
Met een reguliere pasfrequentie van 160 maak je weinig gebruik van de opgevangen energie van kuitspieren. Met een paar loopjes meer passen maken is dat niet in 1x opgelost/geactiveerd. Je moet dat trainen en het zal in het begin inderdaad meer energiekosten.
bij een landing moet heel je lichaam stijf zijn zodat energie wordt opgevangen in je kuitspieren.
Kaatsen en dubbele skipping zijn goede oefeningen.

Persoonlijk
Ik zit altijd ronde de 185 tempo 3:00~5:30 maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:17
Roadman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:44:
[...]

* Roadman ideale pasfrequentie afstreept van de bingo kaart. 8)

Laatst ook al gepost, staar je niet blind op een ideale pasfrequentie/cadans
Zie hier verhaal met goede uitleg
Oeps, blijkbaar een Bingokaart-onderwerp aangesneden _O-

Helemaal mee eens dat er geen enkele ideale universele pasfrequentie bestaat Maar voor mij was het verhogen wel een goede manier om van een hak- naar een middenvoetlanding te gaan en daardoor mijn knieën te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Algemeen
Mijn theorie is dat het voor je spieren veel makkelijk er reageren op de impact is indien de pasfrequentie altijd hetzelfde.
Lange personen maken natuurlijk gebruik van de langen benen! Soms het haklanding en blessures als gevolg.
Iedereen probeert zo efficiënt mogelijk vooruit te komen maar ieder lichaam is anders zo ook de loopstijlen.

Voor jou
Met een reguliere pasfrequentie van 160 maak je weinig gebruik van de opgevangen energie van kuitspieren. Met een paar loopjes meer passen maken is dat niet in 1x opgelost/geactiveerd. Je moet dat trainen en het zal in het begin inderdaad meer energiekosten.
bij een landing moet heel je lichaam stijf zijn zodat energie wordt opgevangen in je kuitspieren.
Kaatsen en dubbele skipping zijn goede oefeningen.

Persoonlijk
Ik zit altijd ronde de 185 tempo 3:00~5:30 maakt niet uit.
Waar baseer je die theorie precies op?
Ik vind persoonlijk dat het artikel dat @Roadman aanhaalt behoorlijk logisch klinkt en het komt ook aardig overeen met mezelf. Mijn rustige duurloopjes zitten rond de 170, maar met tempo's kan het best eens 200+ worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Bij mij ook verschil bij verschillende tempo's. Een hele snelle 5K loop ik 190+. Een duurloop of tempoblok 175-180 ongeveer. En gisteren een paar snelle 200's op de baan waarbij ik bij de laatste waarbij ik altijd even voluit ga – in dit geval 2:50/km – 210+ aantikte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik ben dan wel benieuwd of er hier dan ook tweakers zijn die ook zijn begonnen met een te lage cadans en uiteindelijk door hier specifiek op te trainen beter zijn geworden. Bij de hardloopclinic die ik twee jaar geleden heb gevolgd werd er ook op een 'ideale cadans' van 180 stappen per minuut gelet. Soms liepen ze dan een stukje met een metronoom op 180 met je mee.

Bij mijn laatste PR op de 5k liep ik deze in 29:34 (5:57/km) dus met een gemiddelde snelheid van 10km/h. Dat met een cadans van 155 spm. Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor mij de optimale cadans is op deze snelheid. Nu heb ik wel lange benen (binnenbeenlengte ca. 90cm), maar dan nog. Ik vermoed dat ik misschien wel meer op techniek zou moeten letten dan op cadans aangezien ik tijdens het lopen ook wel het idee heb dat mijn hak net voorbij mijn knie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

InZane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Waar baseer je die theorie precies op?
Ik vind persoonlijk dat het artikel dat @Roadman aanhaalt behoorlijk logisch klinkt en het komt ook aardig overeen met mezelf. Mijn rustige duurloopjes zitten rond de 170, maar met tempo's kan het best eens 200+ worden.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten onderschrijft het artikel:
"De zelfgekozen (self-selected) pasfrequentie is qua energieverbruik, bij ervaren lopers, vrijwel altijd optimaal."
en ik ook:
"Iedereen probeert zo efficiënt mogelijk vooruit te komen maar ieder lichaam is anders zo ook de loopstijlen."

Indien ik mijzelf analyseer
freq 189 14K tempo 5:19 HR 152
freq 187 20K tempo 4:55 HR 152
freq 183 10k tempo 3:39 HR 178
Bij sprints tik ik natuurlijk wel de 220 aan

Zoals je ziet is bij een duurloop mijn frequentie zelfs hoger. Ik denk dat dit komt doordat de primaire wijze van voortbewegen voor mij de valbeweging is i.p.v. afzetten.* Bij lagere frequentie en dus grote stappen zou ik meer kracht moeten zetten voor een langere zweeffase en is de valbeweging minder aanwezig.

*mijn top snelheid is ook vrij slecht. :+

Een interessante test die ik tegen kwam en wel eens wil proberen:
Individuele sporters zouden bij een constante duurloopsnelheid (bij voorkeur op een lopende band) met behulp van een metronoom zelf kunnen experimenteren met het lopen op verschillende pasfrequenties. De pasfrequentie waarbij de hartslagfrequentie dan minimaal is, is dan de meest economische pasfrequentie. Het voordeel van deze manier van werken zou kunnen zijndat een metingop basisvan de hartslagfrequentieprobleemloosop een aantal verschillende dagen herhaald kan worden en dat er zodoende een heelbetrouwbaar beeld te krijgen isvan de optimale, meest economischeindividuele pasfrequentie
moeten we wel weer wachten tot de sportschool open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58

EgoPro

Time is an illusion.

Mmm interessant om dit topic te volgen, ik ben net een paar weken begonnen met hardlopen en lurk lekker mee in dit topic.
Die 180spm ga ik eens proberen, ik zag op Apple music dat er tal van playlists zijn met alleen maar 180bpm nummers. Morgen is het weer ren-dag dus proberen kan geen kwaad. En het is toch ook prettiger dan met een metronoom lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door EgoPro op 11-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Is een hogere cadans bij hogere snelheid niet ook gewoon logisch? Als je dezelfde cadans houdt bij (veel) hogere tempo's, maak je wellicht op dat tempo te lange passen en heb je kans op overstriding (dus je voet neerzetten voor je zwaartepunt, niet per se haklanding, want die is niet per se slecht, haklanding icm overstriding is dat wel, toch?). Of je cadans is relatief hoog bij lage tempo's, maar hoe dan ook loop je volgens mij in dat geval ook heel anders op lage dan op hoge tempo's, omdat je dus met eenzelfde stapfrequentie opeens veel grotere passen neemt (anders kan je niet veel sneller zijn). En bij het ene tempo opeens heel anders bewegen dan bij het andere is dus kans dat je bij een van de twee slecht bezig bent, of je nu bij het snelle of het langzame slecht beweegt kan je alleen zelf merken.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

BastiaanN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:43:
Ik ben dan wel benieuwd of er hier dan ook tweakers zijn die ook zijn begonnen met een te lage cadans en uiteindelijk door hier specifiek op te trainen beter zijn geworden. Bij de hardloopclinic die ik twee jaar geleden heb gevolgd werd er ook op een 'ideale cadans' van 180 stappen per minuut gelet. Soms liepen ze dan een stukje met een metronoom op 180 met je mee.

Bij mijn laatste PR op de 5k liep ik deze in 29:34 (5:57/km) dus met een gemiddelde snelheid van 10km/h. Dat met een cadans van 155 spm. Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor mij de optimale cadans is op deze snelheid. Nu heb ik wel lange benen (binnenbeenlengte ca. 90cm), maar dan nog.
Vrijwel elke beginnende loper begint met een te lage frequentie.
zie bv dit onderzoek, waarwschuwing zeer wetenschappelijk zoek naar de conclusie kopjes. ;)
https://pdfs.semanticscho...0af66c96185bacbe24f8b.pdf
en deze waar inzane naar refereerde
https://www.prorun.nl/tra...180-stappen-of-toch-niet/

Verschil tussen beginnend en ervaren suggereert dat het in loop van tijd verbetert.
Ik vermoed dat ik misschien wel meer op techniek zou moeten letten dan op cadans aangezien ik tijdens het lopen ook wel het idee heb dat mijn hak net voorbij mijn knie komt.
hogere cadans is ook techniek aanpassing, een techniek waarbij je minder kans (en tijd :+ ) hebt je voet voorbij je knie te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:27:
Hogere cadans is ook techniek aanpassing, een techniek waarbij je minder kans (en tijd :+ ) hebt je voet voorbij je knie te plaatsen.
Zorgt een hogere pasfrequentie er dan automatisch ervoor dat je looptechniek beter wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ben dan wel benieuwd of er hier dan ook tweakers zijn die ook zijn begonnen met een te lage cadans en uiteindelijk door hier specifiek op te trainen beter zijn geworden.
Ik geloof dat ik het hier wel eerder heb gedeeld, maar ik heb hier echt actief op gelet om de belasting op mijn knie te verminderen én tegelijkertijd meer op mijn middenvoet te landen. Ik ben er in februari mee begonnen toen ik mijn Garmin horloge had (daarvoor had ik niet echt een middel) en heb in de training het scherm zo ingesteld dat ik alleen maar mijn snelheid en mijn cadans zag. Meer niet. Ik kan het op Garmin altijd heel mooi zien in de trainingen door de "kleurtjes" van de cadans. Trainer ziet een enorm verschil in hoe ik mijn voet neerzet (veel minder op de hak, veel meer op de middenvoet). Maar het is natuurlijk een combinatie van loopscholing, aandacht voor cadans, etc. die eraan bijdragen. Misschien was ik zonder op cadans te letten ook wel zonder blessures geweest, maar gezien ik maanden heb lopen aanmodderen en al wel loopscholing had (minder actief, dat wel), geloof ik wel dat dit echt heeft bijgedragen.

Ik heb er even een paar trainingen uitgepikt in januari-februari:
- Regulier tempo tussen 5:30 en 6:15. Cadans 160 - 170.
- Duurloop tempo tussen 6:30 en 6:45. Cadans 155 - 160.

In maart:
- Regulier tempo tussen 5:30 en 6:15. Cadans 165 - 175.
- Duurloop tempo tussen 6:45 en 7:00. Cadans 170 - 178.

Eind mei/begin juni:
- Regulier tempo tussen de 5:05 en 5:30. Cadans 174 - 177.
- Duurloop tempo rond de 6:30. Cadans 175 - 179.
- Snel tempo rond de 4:30. Cadans 181 - 185.
- Met zoonlief rond de 8:00. Cadans plm. 170.

Wat mij dan opvalt, is dat ik vooral op duurloop tempo meer naar kleinere stappen en dus een hogere pasfrequentie ben gegaan. Daarnaast is het "verschil" kleiner geworden, ik heb een veel stabielere cadans omdat ik er veel meer op let. Mijn reguliere tempo is met sprongen vooruit gegaan. In het begin had ik nog wel eens wat last van mijn heupgewricht (door de vele bewegingen denk ik), maar dat is inmiddels weg.

Ik vond die playlists overigens afschuwelijk, het was het bij mij allemaal net niet. Terwijl ik heel graag met muziek loop, maar ik had behoefte aan echt een continue 180bpm. Dat is met muziek natuurlijk zelden zo. Ik had op een gegeven moment gewoon een riedeltje (ritme) in mijn hoofd wat ik de hele tijd herhaalde. Je kan ook een loopmaatje zoeken waarvan je weet dat die een hogere cadans heeft, dan pas je je vrij makkelijk aan (zolang diegene zich niet aan jou aanpast).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Aah ik zie nu dat ik op mijn Apple watch ook de cadence kan zien.
Ik zie dat ik afgelopen weken ongeveer op 160 loop. Dus interessant om eens een tijdje te proberen om dit wat omhoog te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Hier nog weinig op cadence gelet, maar zo te lezen moet ik dat ook maar is gaan doen :)
EgoPro schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:48:
Aah ik zie nu dat ik op mijn Apple watch ook de cadence kan zien.
Ik zie dat ik afgelopen weken ongeveer op 160 loop. Dus interessant om eens een tijdje te proberen om dit wat omhoog te brengen.
PS gebruik je de app "workoutdoors" die maakt van je apple watch een Garmin horloge >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTkOLdKRbFcidmC7bTd5ShWv6Y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0oNvvF2RoDxE9ypp3aY06s9E.png?f=user_large

PPS: dit zelf nog niet getest dus pas net aangezet.

[ Voor 19% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-06-2020 15:57 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 20:33
Ik ben dan wel benieuwd of er hier dan ook tweakers zijn die ook zijn begonnen met een te lage cadans en uiteindelijk door hier specifiek op te trainen beter zijn geworden.
Toen ik in 2017 begon met het dragen van een sporthorloge en dus registreren van dit soort data zat ik op een cadans van ergens rond de 155. Door te trainen met een metronoom (500m wel / 500m niet / km wel / km niet etc etc.) heb ik dit rustig in stapjes opgebouwd. Nu loop ik zo'n beetje rond 170 - 175, en als ik echt tempo maak wel wat meer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Wel enorm verschil in tempo zeg van 4:55 op 20K naar 3:39 op 10K ;)
Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten onderschrijft het artikel:
"De zelfgekozen (self-selected) pasfrequentie is qua energieverbruik, bij ervaren lopers, vrijwel altijd optimaal."
en ik ook:
"Iedereen probeert zo efficiënt mogelijk vooruit te komen maar ieder lichaam is anders zo ook de loopstijlen."

Indien ik mijzelf analyseer
freq 189 14K tempo 5:19 HR 152
freq 187 20K tempo 4:55 HR 152
freq 183 10k tempo 3:39 HR 178
Bij sprints tik ik natuurlijk wel de 220 aan

Zoals je ziet is bij een duurloop mijn frequentie zelfs hoger. Ik denk dat dit komt doordat de primaire wijze van voortbewegen voor mij de valbeweging is i.p.v. afzetten.* Bij lagere frequentie en dus grote stappen zou ik meer kracht moeten zetten voor een langere zweeffase en is de valbeweging minder aanwezig.

*mijn top snelheid is ook vrij slecht. :+

Een interessante test die ik tegen kwam en wel eens wil proberen:

[...]

moeten we wel weer wachten tot de sportschool open is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Poekie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:24:
Is een hogere cadans bij hogere snelheid niet ook gewoon logisch? Als je dezelfde cadans houdt bij (veel) hogere tempo's, maak je wellicht op dat tempo te lange passen en heb je kans op overstriding (dus je voet neerzetten voor je zwaartepunt, niet per se haklanding, want die is niet per se slecht, haklanding icm overstriding is dat wel, toch?).

Of je cadans is relatief hoog bij lage tempo's, maar hoe dan ook loop je volgens mij in dat geval ook heel anders op lage dan op hoge tempo's, omdat je dus met eenzelfde stapfrequentie opeens veel grotere passen neemt (anders kan je niet veel sneller zijn). En bij het ene tempo opeens heel anders bewegen dan bij het andere is dus kans dat je bij een van de twee slecht bezig bent, of je nu bij het snelle of het langzame slecht beweegt kan je alleen zelf merken.
Door krachtiger af te zetten verandert alleen je afstand die je aflegd in de zweeffase, de rest kan inprincipe hetzelfde blijven. verschil tussen pasfrequentie bij tempo verschillen zoals een 5k (arobe) en 100 sprint( anarobe) zal natuurlijk wel zijn.
Pinguu schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:34:
[...]
Zorgt een hogere pasfrequentie er dan automatisch ervoor dat je looptechniek beter wordt?
In het algemeen wel maar het is allemaal aan elkaar gerelateerd. Indien je bijvoorbeeld een slappe core hebt zul je bij elke landing wat inzakken en weer overeind moeten komen waardoor je grondcontact langer is. dit gaat ook ten koste van pasfrequentie.

Om een gevoel te krijgen: Maak kleine stuitersprongen op de plaats op de voorvoet, Je merkt als het goed is dat 2 keer per seconden springen niet veel zwaarder is dan 1 per seconden.(Je kuiten voel je mogelijk wel. ) Dit komt doordat je landingsenergie dan hergebruikt. De landingsenergie is echter maar korte tijd beschikbaar. Met een te lage pasfrequentie kun je die energie niet benutten.

@influenza
haha zal er dan maar bij zeggen dan de 20k een duurloop en niet zoals de 10k een wedstrijd . :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Door krachtiger af te zetten verandert alleen je afstand die je aflegd in de zweeffase, de rest kan inprincipe hetzelfde blijven. verschil tussen pasfrequentie bij tempo verschillen zoals een 5k (arobe) en 100 sprint( anarobe) zal natuurlijk wel zijn.
Is het niet veel moeilijker om krachtiger af te zetten dan om je voorwaartse beweging te versnellen door je benen sneller te scharen? Grondcontact wil je minimaal hebben, want grondcontact is energieverlies. Dus harder afzetten lijkt me moeilijker hoe sneller je gaat.
Is het niet zo dat je door je cadans te verhogen juist makkelijker kort grondcontact krijgt, minder je hele lichaam op en neer laat bewegen (ook zonde energie), omdat je je veel meer concentreert op je voorwaartse beweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Ik geloof dat ik het hier wel eerder heb gedeeld, maar ik heb hier echt actief op gelet om de belasting op mijn knie te verminderen én tegelijkertijd meer op mijn middenvoet te landen. Ik ben er in februari mee begonnen toen ik mijn Garmin horloge had (daarvoor had ik niet echt een middel) en heb in de training het scherm zo ingesteld dat ik alleen maar mijn snelheid en mijn cadans zag. Meer niet. Ik kan het op Garmin altijd heel mooi zien in de trainingen door de "kleurtjes" van de cadans. Trainer ziet een enorm verschil in hoe ik mijn voet neerzet (veel minder op de hak, veel meer op de middenvoet). Maar het is natuurlijk een combinatie van loopscholing, aandacht voor cadans, etc. die eraan bijdragen.
Toen ik begon met de clinic in 2018 had ik direct na de eerste runs veel last van mijn knie. Toen is er ook veel aandacht besteed aan het maken van kleinere passen en sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer last van mijn knie gehad. Eigenlijk dacht ik tot voor kort dat ik vet goed bezig was, maar dat valt dus nog wat tegen :P Ik denk dat ik hier in de buurt eens ga zoeken naar een goede trainer die mij kan helpen, loopscholing doe ik eigenlijk zelf ook nooit dus ik denk dat ik daar veel aan ga hebben :)
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:55:
PS gebruik je de app "workoutdoors" die maakt van je apple watch een Garmin horloge >:)
Inderdaad een hele fijne app! Echt alles is in te stellen. Ook fantastisch dat je er offline kaarten op weer kan geven en er ook routes op in kan laden enzo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Poekie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:31:
[...]
Is het niet veel moeilijker om krachtiger af te zetten dan om je voorwaartse beweging te versnellen door je benen sneller te scharen? Grondcontact wil je minimaal hebben, want grondcontact is energieverlies. Dus harder afzetten lijkt me moeilijker hoe sneller je gaat.
Krachtigere afzet hoeft niet samen te gaan met langer grondcontact (sprinters). Een snellere schaarbeweging voegt ook extra kracht aan je afzet toe.
Is het niet zo dat je door je cadans te verhogen juist makkelijker kort grondcontact krijgt, minder je hele lichaam op en neer laat bewegen (ook zonde energie), omdat je je veel meer concentreert op je voorwaartse beweging?
daar heb je helemaal gelijk in. Maar indien je (zoals ik) met 'langzaam' al rond de 180~190 zit is er geen efficiëntie te behalen met een nog hogere cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Ik gebruik momenteel Nike Running daar ben ik niet super positief over maar hij schrijft wel een work-out in de activity app van Apple. Doet WorkOutdoor dat ook?
Het lijkt wel dat WorkOutDoor veel toffe features heeft. Echte hardloop app voor Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Krachtigere afzet hoeft niet samen te gaan met langer grondcontact (sprinters). Een snellere schaarbeweging voegt ook extra kracht aan je afzet toe.

[...]

daar heb je helemaal gelijk in. Maar indien je (zoals ik) met 'langzaam' al rond de 180~190 zit is er geen efficiëntie te behalen met een nog hogere cadans.
Maar jouw theorie ging er over dat je beter zou lopen als je altijd rond dezelfde cadans zit, ongeacht je snelheid. Ik probeer uit te vinden of je dan niet gewoon eigenlijk veel minder efficient loopt, of op je lage snelheid, of op je hoge. Gezien je lagere cadans bij een hogere snelheid (alhoewel, n=1) denk ik dat je zeker wel sneller kan als je beter op je cadans zou trainen, zeker aangezien de meesten bij een hogere snelheid een hogere cadans hebben. Zie de bron van @Roadman - Mo Farah en Dafne komen ruim boven de 200 uit.
Wat je hier zegt (snellere schaarbeweging = extra kracht) klopt ook vooral met hogere cadans = sneller bij dezelfde loper, en niet met altijd dezelfde cadans = efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Enkele maanden terug had iemand een link geplaatst naar een Youtube video, waarbij uit werd gelegd dat sommige snellere lopers een langere zweeffase hebben door hoger af te zetten.
Ik heb dat geprobeerd bij een wedstrijd (de laatste voor de corona crisis, CPC). Goede nieuws: werd een PR . Slechte nieuws heb nu (waarschijnlijk) last van het piriformis syndroom. Die is best hardnekkig.

Maar het is wel gaaf om een lange zweeffase te hebben, ik merk echt dat het minder kracht kost.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2020 17:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
EgoPro schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:27:
Ik gebruik momenteel Nike Running daar ben ik niet super positief over maar hij schrijft wel een work-out in de activity app van Apple. Doet WorkOutdoor dat ook?
Het lijkt wel dat WorkOutDoor veel toffe features heeft. Echte hardloop app voor Tweakers.
De app schrijft gewoon netjes weg naar Apple Workouts maar kan ook direct naar Strava of je kan de GPX/TCX exporteren.

Verder gebruik ik HealthFit om naar smashrun, iCloud, Google sheets en Dropbox te exporteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-06-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
InZane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:44:
Ik zag trouwens net dat iBOOD Mizuno Wave Riders in de aanbieding heeft:
https://www.ibood.com/spo...uno-hardloopschoenen.html :)
Prima duurloop schoen, lekker stabiel licht reactief maar niet snel. Heb hem zelf sinds n maand of drie in de poule met m'n oude new balance 880v9. De NB blijven voor het snelheidswerk, toch wel ultieme allrounders.

Zie mezelf geen interval doen op de Mizuno maar voor duurtraining prima. Heb ze wel n maatje kleiner dan mijn NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Tinusvolkel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:36:
[...]

De app schrijft gewoon netjes weg naar Apple Workouts maar kan ook direct naar Strava of je kan de GPX/TCX exporteren.

Verder gebruik ik HealthFit om naar smashrun, iCloud, Google sheets en Dropbox te exporteren.
Ik heb de app gekocht en net even een wandelingetje gemaakt. Leuke app met veel statistieken, leuk! Bedankt daarvoor.
Kleine aanvulling; alvorens deze apps die te kopen heb ik de privacy policies doorgelezen en die stemmen mij ook vrolijk.

[ Voor 11% gewijzigd door EgoPro op 11-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Sport_Life schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:34:
Enkele maanden terug had iemand een link geplaatst naar een Youtube video, waarbij uit werd gelegd dat sommige snellere lopers een langere zweeffase hebben door hoger af te zetten.
Ik heb dat geprobeerd bij een wedstrijd (de laatste voor de corona crisis, CPC). Goede nieuws: werd een PR . Slechte nieuws heb nu (waarschijnlijk) last van het piriformis syndroom. Die is best hardnekkig.

Maar het is wel gaaf om een lange zweeffase te hebben, ik merk echt dat het minder kracht kost.
Deels herkenbaar. Mijn looptechniek bestaat zeker als ik fysiek vermoeider ben (of tijdens trails op oneffen terrein) uit snellere kortere passen, maar voor hogere tempo's wil ik meer 'op de grote molen' lopen met meer afzet en een langer zweefmoment. Maar de impactbelasting van elke landimg neemt dan idd toe. Ik wil nu weer meer zweefmoment inbouwen, zeker op hogere tempo's, maar dat vraagt voor mij heel bewust lopen, mijn standaardcadans ligt ergens tussen de 170-175.

Trouwens, vragen of een hogere cadans van invloed is op je looptechniek is vragen of het lopen op 1 been helpt om te gaan hinkelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hoe je het ook went of keert: als je harder wilt lopen zul je óf een hogere pasfrequentie moeten ontwikkelen óf grotere passen nemen :) .. Ergens zal er voor iedereen een optimale balans bestaan, deels afhankelijk van lengte, maar ook van hoeveel kracht je hebt, looptechniek, etc.

Op youtube vind je ook veel mooie filmpjes m.b.t. stride length. Een ervan die ik wel aardig vond is deze:
YouTube: Stride Length Farah Bekele Gebrselassie BUPA Great North Run

Daarin zie je hoe Mo Farah een paslengte heeft van 175cm. Kipchoge (niet in dat filmpje overigens) schijnt zelfs richting de 190cm te gaan qua paslengte. Als hij met die stride length zijn 1:59 op de marathon heeft gelopen dan zal 'ie dus ook ongeveer een cadans van 190 passen per minuut hebben gehad.

PS: Woensdag op de baan liep ik mijn snelste (en laatste) 200m interval voor de lol even flink aangezet en haalde ik de 2:50/km. Bizar idee dat dat de 'kipchoge speed' is die zo'n man 2 uur vol hield ;) .. Zelf lukte het 200m maar denk ik dat ik de 400m al niet vol kan maken op die snelheid ;)

Leuk om eens te doen: je kan natuurlijk vrij makkelijk uitrekenen wat je eigen stride length is.
- In bovenstaand geval liep ik 210m in 36,4 seconden met een cadans van 215 stappen per minuut gemiddeld. Dat komt dus neer op 130 passen in 210m, ofwel een paslengte van 161cm.
- Mijn 1000m's loop ik normaal rond de 3:45-3:50, met een cadans van zo'n 195 stappen per minuut. Dat komt neer op paslengte van 138cm.
- En tijdens een duurloop op 5:00/km loop ik zo'n 180 stappen per minuut, dus 'maar' 111cm paslengte.

Edit: Deze is ook wel aardig:
https://zigapskraba.com/2...his%20100m%20WR%20run.%5D

Daarin zie je de opbouw van een 400m sprint van lopers als Niekerk en Johnsson. Die gaan in de piek van die 400m (het stuk tussen de 100 en 200) richting de 250 passen per minuut en hebben dan paslengtes van zo'n 250cm !) .. Geen zin in getalletjes en zien hoe je bij zo'n absurde stride length nog technisch netjes loopt? Dan deze voor de slowmo+visual-layover beelden: YouTube: RUNNING FORM: THE FASTEST 400M RUNNER IN THE WORLD

[ Voor 56% gewijzigd door Valorian op 11-06-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Poekie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Maar jouw theorie ging er over dat je beter zou lopen als je altijd rond dezelfde cadans zit, ongeacht je snelheid. Ik probeer uit te vinden of je dan niet gewoon eigenlijk veel minder efficient loopt, of op je lage snelheid, of op je hoge.
Voor je reflexen en motoriek is dat mogelijk voordelig omdat die dan ongeacht het tempo hetzelfde ritme hebben. lk zal eerder aan de kant zitten van 'teveel stapjes maken op lage snelheid' dan 'te weinig op hoog'.
Verder lijkt het mij wel interessant om die efficiëntie test (eerst wachten op een loopband). Hoewel ik daar niet zoveel verandering van verwacht gezien je lichaam zich zal moeten aanpassen aan een nieuwe cadans waardoor je huidige cadans waarschijnlijk al het efficiëntst is.
Gezien je lagere cadans bij een hogere snelheid (alhoewel, n=1) denk ik dat je zeker wel sneller kan als je beter op je cadans zou trainen, zeker aangezien de meesten bij een hogere snelheid een hogere cadans hebben.
Dat ik in een wedstrijd gemiddeld een lagere cadans heb komt omdat ik aan het eind van de wedstrijd wegens vermoeidheid op de 180~183 zit.(is bij de meeste wedstrijden ook te zien) een hogere cadans is alleen mogelijk als deze laag zou zijn, om met 195 te gaan lopen wordt voor 5k en langer inefficiënt gezien het soort spiervezels die je daar voor nodig hebt..
Het is dan eerder dat ik mijn cadans moet gaan verlagen op langzame tempo`s. Maar het aantal pasfrequentie tijden mijn duurloop boeit mij eigenlijk niet zo. Sterker; door dat de pasfrequentie tijdens een duurloop even hoog is als bij een wedstrijd is dit mogelijk extra efficiënt trainen.
Maar mogelijk ben ik de enige met zo`n raar lichaam.
Zie de bron van @Roadman - Mo Farah en Dafne komen ruim boven de 200 uit.
Wat je hier zegt (snellere schaarbeweging = extra kracht) klopt ook vooral met hogere cadans = sneller bij dezelfde loper, en niet met altijd dezelfde cadans = efficiënter.
Mijn theorie trek ik ook niet door naar de Pro`s of de baan maar voor 5K tm marathon. Die hoge cadans van Mo Farah en Dafne zijn op de 1500 en 200 meter daar tik ik de 200+ ook wel aan.
"verschil tussen pasfrequentie bij tempo verschillen zoals een 5k (aerobe) en 100 sprint( anaerobe) zal natuurlijk wel zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tazzios schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:03:
[...]

Voor je reflexen en motoriek is dat mogelijk voordelig omdat die dan ongeacht het tempo hetzelfde ritme hebben. lk zal eerder aan de kant zitten van 'teveel stapjes maken op lage snelheid' dan 'te weinig op hoog'.
Verder lijkt het mij wel interessant om die efficiëntie test (eerst wachten op een loopband). Hoewel ik daar niet zoveel verandering van verwacht gezien je lichaam zich zal moeten aanpassen aan een nieuwe cadans waardoor je huidige cadans waarschijnlijk al het efficiëntst is.

[...]

Dat ik in een wedstrijd gemiddeld een lagere cadans heb komt omdat ik aan het eind van de wedstrijd wegens vermoeidheid op de 180~183 zit.(is bij de meeste wedstrijden ook te zien) een hogere cadans is alleen mogelijk als deze laag zou zijn, om met 195 te gaan lopen wordt voor 5k en langer inefficiënt gezien het soort spiervezels die je daar voor nodig hebt..
Het is dan eerder dat ik mijn cadans moet gaan verlagen op langzame tempo`s. Maar het aantal pasfrequentie tijden mijn duurloop boeit mij eigenlijk niet zo. Sterker; door dat de pasfrequentie tijdens een duurloop even hoog is als bij een wedstrijd is dit mogelijk extra efficiënt trainen.
Maar mogelijk ben ik de enige met zo`n raar lichaam.

[...]

Mijn theorie trek ik ook niet door naar de Pro`s of de baan maar voor 5K tm marathon. Die hoge cadans van Mo Farah en Dafne zijn op de 1500 en 200 meter daar tik ik de 200+ ook wel aan.
"verschil tussen pasfrequentie bij tempo verschillen zoals een 5k (aerobe) en 100 sprint( anaerobe) zal natuurlijk wel zijn."
Wel interessant. Ben zelf nooit zo met cadans bezig geweest. Als ik nu terugkijk naar mijn laatste vier PR's (allemaal van afgelopen 6 maanden) dan zie ik dat ik de 15, 16 en 21km allemaal net boven de 180 zit. Alleen de 5km zat ik vorige week op 190 stappen per minuut. Veel hoger kom ik eigenlijk ook alleen bij korte intervalblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Vanavond een heerlijk duurloopje gehad en leuk de discussie over de pasfrequentie te lezen. Zit zelf ongeveer rond de 170 gemiddel bij een rustige loop. En dat is al vanaf ik hardloop en zonder dat ik ooit specifieke looptraining/techniek training heb gehad (moet er een keer van komen omdat ik geloof dat het me verder kan helpen). Bij snellere runs zit ik al snel tussen de 177 en 185.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
Vanavond weer 15 km duurloopje gedaan, zware bevalling, eerst deed m'n knie dermate pijn dat ik bijna omkeerde de eerste km, maar dat trok weg. Het leek wel of het asfalt plakte, pas na 6 km kwam er wat ritme. Wel de hartslag redelijk laag gehouden, maar het was afzien. Oh ja, cadans: tot mijn verrassing was de gem. cadans 178 bij een duurlooptempo van iets onder de 6 min/km. Best hoog, zeker omdat ik ook nog eens lang ben.

En tijdens het douchen was ik ineens lid geworden van #teamgevoeligetepels. Wss omdat ik het Ekiden shirt aan had, dat ligt gevoelig :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Rudedadude schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:57:
[...]Mijn looptechniek bestaat zeker als ik fysiek vermoeider ben (of tijdens trails op oneffen terrein) uit snellere kortere passen, maar voor hogere tempo's wil ik meer 'op de grote molen' lopen met meer afzet en een langer zweefmoment. Maar de impactbelasting van elke landimg neemt dan idd toe. Ik wil nu weer meer zweefmoment inbouwen, zeker op hogere tempo's, maar dat vraagt voor mij heel bewust lopen, mijn standaardcadans ligt ergens tussen de 170-175.
Ik vermoed dat je het vooral in je reactiviteit moet zoeken en niet alleen in de kracht van de afzet zelf. Je kunt nl wel hard afzetten maar het is wel de kunst om daar de juiste energiebron voor te gebruiken, stampen is ook hard afzetten, maar totaal niet efficient.

Sterker nog als je al hard loopt heb je daar (de afzet) amper de tijd voor, het moet zo snel en reactief, dus de potentiële energie die opgeslagen wordt tijdens de landingsfase zo reactief weer omzetten in een zodanige spanning dat je contacttijd erg kort wordt/blijft.
Uit de "perfecte" ondersteuning in de zweeffase die heel veel langer duurt dan de grond contact fase, daar kun je veel meer doen: Een optimale armzwaai, en ook hoe goed kun je met het zwaaibeen werken?

Die armzwaai: Dat verbeter je onder andere door met 1-2 kg gewichtjes een aantal series arm inzetten te doen. Vaak herhalen bij die lage kg's is erg belangrijk, zeker voor mensen die het langere werk doen (10 km en meer wedstrijden bijv).

Al met al erg complex deze biomechanica.
Wil je wat meer wetenschappelijke achtergrond kijk eens of je in een bieb vast, het boek van Bosch & Klomp kunt lenen/aanvraqen
Soms op dit soort adressen kun je goedkoper uit zijn met een 2e hands, soms wat ouder soms wat nieuwer, maar meestal wel een heeeel stuk goedkoper.
Ook de fysiologie v/h lichaam komt aan bod.
Bijzonder interessant als je er ook werkelijk zin in hebt.

Lees dit stukje eens:
https://optimaalsporten.n.../looptechniek-verbeteren/
Reactief lopen
Reactief lopen bereik je door bewust te zijn van het feit dat in het bewegingsverloop de loopspieren constant actief zijn. Hier dien je ook naar te streven zodat je in de spieren voorspanning creëert en je daardoor vloeiender de loopcyclus kunt doorlopen. Meestal is dit voor een beginnende hardloper de grootste technische uitdaging, omdat het aanvankelijk veel energie kost, maar na een gewenningsperiode zal het in je voordeel werken.

Eenmaal op snelheid is de afzetfase niet het meest geschikte moment voor het ontwikkelen en behouden van je loopsnelheid. De zwaaifase in de zweeffase is daar meer geschikt voor, maar dit is ook afhankelijk van je snelheid. Hoe hoger je loopsnelheid des te meer je afhankelijk bent van je zwaaibeen in de zweeffase. Daarentegen zal een hardloper op lage snelheid meer een beroep doen op de afzetfase omdat je op lage snelheid simpelweg amper een zweeffase hebt.

Advies voor een ‘reactieve loopstijl’: de loopsnelheid genereer je door een vlugge knie-inzet van het zwaaibeen en niet zo zeer door de grootte van de looppas. Om een te grote staplengte te voorkomen kun je daarnaast nog de pasfrequentie opschroeven waardoor de stappen kleiner worden zonder dat dit snelheidsverlies oplevert. Met deze tips beoog je dat het zwaaibeen in de landingsfase vrijwel naast het standbeen komt. Op dat moment ontstaat er een zogenaamde ‘schaarbeweging’, wat bijdraagt aan het doel om de voegt van het standbeen onder het lichaamszwaartepunt te plaatsen.
Het is toch een beetje uitvinden wat bij jezelf het meeste rendement uit te halen valt. Als je bijv een gezin hebt & werkt dan heb je niet de tijd om alles tot in de puntjes te doen zoals een topper dat doet, maar op een bepaald moment merk je toch dat bepaalde oefeningen veel meer aanslaan dan anderen, dus een beetje cherry picking helpt echt...
Dan is een trainer super handig omdat die op afstand naar je kan kijken... en dat leert meer info op icm met wat sparren dan dat je het allemaal zelf uit moet zoeken.
Ik was zelf vast nooit zo ver gekomen als ik niet het geluk had om ca 16 jaar bij 2 toptrainers te zitten, een kwam net toevallig bij de club waar ik ook net zat... en de ander die zat toevallig bij de club in de plaats waar ik werkte en vanwege de files een oplossing zocht....

@Valorian
Leuk om eens te doen: je kan natuurlijk vrij makkelijk uitrekenen wat je eigen stride length is.
- In bovenstaand geval liep ik 210m in 36,4 seconden met een cadans van 215 stappen per minuut gemiddeld. Dat komt dus neer op 130 passen in 210m, ofwel een paslengte van 161cm.
Niet alleen leuk om te doen.... niet te vaak doen zulke trainingen.... maar die hoge snelheid dwingt je om echt netjes te lopen, rechtop, niet in te kakken want daar heb je bij zo een snelheid geen tijd voor...
Wees voorzichtig maar plan gerust een paar van zulke trainingen maar alleen als de temperatuur goed is, je heel goed ingelopen bent en je losgemaakt hebt, want het is anders te belastend.
Het zijn hele positieve prikkels, zulke pittige trainingen.
Maar wel een tempo kiezen die al alle herhalingen vol kunt houden! Dus niet overmoedig beginnen want dan voegt het niks toe en moet je je zelf naar het eind sleuren... super slecht...

Wat deed ik dan?
12 tot 16 maal 200 m in 32 seconden. En de laatste dan ook 32 seconden!
Rust: 1 max 2 minuten en blijf rustig dribbelen....
Dat gaf zo'n boost en het kon makkelijk, ik had zoveel langzamere km's in mijn schema dat dit er best bij kon.
Ik vind dit dan ook alleen geschikt voor ervaren wedstrijd lopers. Maar pas aan wat bij je hoort!

Ben je dat niet probeer dan op een heel stuk rustiger niveau ook zulke prikkels te geven, maar kijk uit of jouw getraindheid, beter wellicht "belastbaarheid", wel voldoende is om dit zonder blessures te doorstaan.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 12-06-2020 08:44 . Reden: typos.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Even in Connect naar mijn loopjes gekeken. Mijn gemiddelde cadans zit tussen de 177 en de 183. Ik zie vooral paslengte verschil.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Lezen jullie hier de standaard gegevens van het horloge af of gebruiken jullie extra accessoires zoals een RD-pod voor deze gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envane
[...]

Dit is een goede tip! Ga ik proberen. Ik focus wel op landen onder mijn lichaam, maar ik verlaag denk ik wel steeds mijn cadans.

Ik lees nu ook het stuk over reactief lopen. Als ik sneller ga kan ik ook beter zwaaien en dat maakt het rennen makkelijker voor mijn gevoel.

Ook de rest bedankt voor de tips. Een kleine periode (actieve) rust voor de pijntjes is denk ik wel goed. Daarna afwisselender trainen.

[ Voor 9% gewijzigd door Envane op 12-06-2020 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:27:
[...]

@Valorian
[...]

Niet alleen leuk om te doen.... niet te vaak doen zulke trainingen.... maar die hoge snelheid dwingt je om echt netjes te lopen, rechtop, niet in te kakken want daar heb je bij zo een snelheid geen tijd voor...
Wees voorzichtig maar plan gerust een paar van zulke trainingen maar alleen als de temperatuur goed is, je heel goed ingelopen bent en je losgemaakt hebt, want het is anders te belastend.
Het zijn hele positieve prikkels, zulke pittige trainingen.
Maar wel een tempo kiezen die al alle herhalingen vol kunt houden! Dus niet overmoedig beginnen want dan voegt het niks toe en moet je je zelf naar het eind sleuren... super slecht...

Wat deed ik dan?
12 tot 16 maal 200 m in 32 seconden. En de laatste dan ook 32 seconden!
Rust: 1 max 2 minuten en blijf rustig dribbelen....
Dat gaf zo'n boost en het kon makkelijk, ik had zoveel langzamere km's in mijn schema dat dit er best bij kon.
Ik vind dit dan ook alleen geschikt voor ervaren wedstrijd lopers. Maar pas aan wat bij je hoort!

Ben je dat niet probeer dan op een heel stuk rustiger niveau ook zulke prikkels te geven, maar kijk uit of jouw getraindheid, beter wellicht "belastbaarheid", wel voldoende is om dit zonder blessures te doorstaan.
Dank voor de goede zorgen. Ben mij inderdaad bewust van de voordelen van je grenzen opzoeken maar zéker ook van de risico's. Zo'n < 3:00 200m is er een die ik er zeker niet regelmatig uit pers. In dit geval was het op de baan, en de laatste 200m na een interval-serie. Dus perfect opgewarmde spieren ook en vooruitzicht dat de training daarmee ook klaar was. Dan durf ik het wel aan om even nagenoeg voluit te gaan. "Nagenoeg voluit", want ik let er altijd op dat ik het gevoel heb dat ik technisch nog netjes loop, ook in zo'n korte 100m of 200m .. Anders is het inderdaad vragen om blessures! Heb al eens bij een reeks steigerungen te hard ingezet waardoor ik de 'controle' verloor en dan merk je meteen dat je spieren een oplawaai krijgen omdat ze ineens én een hoog tempo én een andere belasting (want technisch waardeloze uitvoering) te verwerken krijgen. Dat was niet prettig en sindsdien doe ik gewoon geen ongecontroleerde sprints meer, is mij het niet waard. ;)

Mijn normale interval-snelheden liggen een stuk lager, globaal loop ik de 600-1000m -> 3:40-3:50/km en de 200-400m -> 3:20-3:35/km. En dan meestal blokken van in totaal zo'n 8km (waarvan dan weer een deel rust-blokjes). Mijn doel is inderdaad áltijd om de laatste serie nog net zo strak te lopen als de eerste. Als ik de laatste reeks inzak weet ik dat ik de eerste reeks te enthousiast ben geweest. Woensdag hadden we een 3x 1000 + 3x 600 + 3x 200 reeks. Dan zijn die 200's achter elkaar geplakt (ipv afgewisseld door langere blokken) en durf ik die wel wat harder in te zetten dan normaal.

PS: 32s op de 200 in een serie van 12-16x is wel andere koek! Mooie resultaten!
Totrail schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:32:
Lezen jullie hier de standaard gegevens van het horloge af of gebruiken jullie extra accessoires zoals een RD-pod voor deze gegevens?
Ik heb geen accessoires, dus in mijn geval alles vanuit wat horloge aangeeft. Maar denk dat cadans vanuit een horloge redelijk 'safe' is qua nauwkeurigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Totrail schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:32:
Horloge + HRM-Run borstband. Ik heb ook nog ergens een milestone pod, maar ik weet niet meer waar 'ergens' is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:24
Ik merk hier juist dat mijn cadans wat omlaag gaat. Voorheen liep ik meestal 180+ en nu gemiddeld rond de 175. De snelheid is wel hoger en daarmee de paslengte ook. Twee jaar geleden nog gemiddeld 1 meter, nu 1,15 meter. Voor mijn gevoel loop ik nu beter, maar is dat ook zo?

Alles gemeten met een Garmin FR230 trouwens :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Bah, word een beetje onzeker van al die verhalen over de hartslag..

net een test run gedaan: 6:30 m/km: HRM = 139-144

Mijn andere runs zijn echt met veel hogere HRM... woensdag een 14 KM@ 5:20 m/km met HRM 177 gemiddeld....

Mijn normale tempo ligt op de 5:30 en dat is gevoelsmatig echt normale inspanning @ gem 170 HRM..l

Naja, toch maar lekker blijven lopen en hopen dat het volgen van een schema verbetering gaat geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Weet je ook wat je maximale hartslag is?
ThatsHollywood schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:26:
Bah, word een beetje onzeker van al die verhalen over de hartslag..

net een test run gedaan: 6:30 m/km: HRM = 139-144

Mijn andere runs zijn echt met veel hogere HRM... woensdag een 14 KM@ 5:20 m/km met HRM 177 gemiddeld....

Mijn normale tempo ligt op de 5:30 en dat is gevoelsmatig echt normale inspanning @ gem 170 HRM..l

Naja, toch maar lekker blijven lopen en hopen dat het volgen van een schema verbetering gaat geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
@influenza 189 als het goed is

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 12-06-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Dan is 170 geen 'normaal tempo' inspanning @ThatsHollywood dat zit er ruim boven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
@ThatsHollywood Het laatste wat je moet doen is onzeker worden! Hartslag volgt vanzelf met je training en zoals al vaak gezegd, het is enorm persoonlijk. Je hartslag op 6:30 ziet er prima uit, door met interval je lichaam te laten wennen aan de hogere belasting gaat je hardslag op die tempo's ook vanzelf omlaag. En door veel te lopen op 6:30 ga je ook je duurvermogen verbeteren.

Het leuke van dit topic is, vind ik, dat we juist allemaal hardlopers zijn van verschillende niveaus, met verschillende doelen en verschillende leeftijden. We zijn allemaal op ons niveau lekker aan het trainen, worden zo sneller of gaan juist grotere afstanden lopen, of soms allebei. Maar je kan het allemaal niet vergelijken met elkaar: je weet niet hoelang iemand al hardloopt, of bijvoorbeeld veel heeft gevoetbald, hoe ze lopen, etc. Volg je eigen plan en volg je eigen gevoel! Dan komt de vooruitgang die je zoekt vanzelf.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Nou dat ging snel. Gisteren in de buurt rondgekeken naar een hardlooptrainer, blijkt er drie avonden in de week een groep op 2 minuten van mijn huis te starten. Gelijk maar even contact opgenomen en een uitgebreide reactie teruggekregen. Ik mag komende dinsdagavond gelijk meedoen om te kijken of dit is wat ik zoek. Er wordt in de training veel aandacht besteed aan zaken zoals warmingup/coolingdown, loopscholing en houding, oefeningen en intervaltrainingen.

Ik heb er zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@InZane Hoe bevalt je Pegasus 37? En dan specifiek het 'lipje' op je wreef waar de veterknoop komt als je de schoen strikt (snap je hem nog ;) ). Bij de 36 hebben ze dat compleet veranderd en is dit een heel dun en klein lapje geworden. Het resultaat is dat de schoenen na strikken niet fijn zitten, je voelt echt de veter knellen op je been/voet. Dat was bij de 32 t/m 35 nog een dikkere en grotere lap stof. Tijdens het hardlopen voel ik het overigens totaal niet, maar even 10 minuten wandelen op de 36 voorafgaand aan hardlopen voelt oncomfortabel. Ik ben benieuwd of dat bij de 37 ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ben nog een beetje aan het zoeken naar een schoen naast mijn Kinvara 11 voor de langere en rustige duurlopen. Schoenen met iets meer demping zoals ik b.v. bij mijn Pegasus turbo had.
Denk dat ik ze ook wel van Saucony wil en zit te twijfelen tussen 3 modellen:
-Triumph 17
-Freedom ISO 2
-Freedom 3

Mensen misschien die eenzelfde combinatie hebben? Snap dat schoenen erg persoonlijk is en dat wat iemand anders fijn vindt ik misschien niet fijn ga vinden.
Toch zoek ik beetje hulp ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@ThatsHollywood Als je normale duurtempo op 170 loopt en een net-een-tandje-harder tempo op 177 dan zou je bij een max van 189 op respectievelijk 90% à 94% lopen. Dat zou erg hard zijn voor een duurloopje en bij de meeste recreatieve lopers ook boven je omslagpunt. Als je HR in die duurloop klopt dan verwacht ik dat je HRmax in praktijk misschien nog een stuk hoger ligt. Heb je die gemeten in een zelf-test, laten meten bij een sportmedische omgeving, of berekend aan de hand van formules?

Verder: geen zorgen maken, zolang je bij je duurlopen maar relatief uitgerust kan afleggen. Als je je normale tempo echt op 90%-94% van maxHR zou ik mij wel zorgen maken. Niet meteen om je hart, maar wel om blessures ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dirk0s schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:25:
Ben nog een beetje aan het zoeken naar een schoen naast mijn Kinvara 11 voor de langere en rustige duurlopen. Schoenen met iets meer demping zoals ik b.v. bij mijn Pegasus turbo had.
-Triumph 17
-Freedom ISO 2
-Freedom 3

Mensen misschien die eenzelfde combinatie hebben? Snap dat schoenen erg persoonlijk is en dat wat iemand anders fijn vindt ik misschien niet fijn ga vinden.
Ik had zelf naast Kinvara 9 de Freedom 2 vorig jaar als 'marathon schoen' omdat ik dacht dat kinvara te minimaal was voor zo'n lang eind. Die beviel goed, maar zat denk ik grotendeels in mijn hoofd omdat 'ie dezelfde 'drop' had dus dacht dat komt het dichste in de buurt. Ik denk dat de Freedom vooral in markt gezet is als schoen voor hoge tempo's maar met net iets meer stevigheid dan Kinvara.

Als "plush ride" met veel demping wordt echter veel vaker de Triumph (als een soort super-model, erg duur ook) of de Ride (als prima 'trainingsschoen') geadviseerd. Met Ride wel ervaring maar dat is 4 jaar terug, was toen mijn enige schoen en beviel best goed maar had niet echt veel referentie. Triumph nooit geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Valorian schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Ik had zelf naast Kinvara 9 de Freedom 2 vorig jaar als 'marathon schoen' omdat ik dacht dat kinvara te minimaal was voor zo'n lang eind. Die beviel goed, maar zat denk ik grotendeels in mijn hoofd omdat 'ie dezelfde 'drop' had dus dacht dat komt het dichste in de buurt. Ik denk dat de Freedom vooral in markt gezet is als schoen voor hoge tempo's maar met net iets meer stevigheid dan Kinvara.

Als "plush ride" met veel demping wordt echter veel vaker de Triumph (als een soort super-model, erg duur ook) of de Ride (als prima 'trainingsschoen') geadviseerd. Met Ride wel ervaring maar dat is 4 jaar terug, was toen mijn enige schoen en beviel best goed maar had niet echt veel referentie. Triumph nooit geprobeerd.
Thx, wil wel mijn HM met een snelle tijd neerzetten. tijd staat nu op 1:33 op Nike Fly Flyknit. Zoals je begrijpt wil ik hem dus onder de 1:30 krijgen.;)
Kans is dus aanwezig dat ik hem gewoon ga lopen op de Kinvara (mocht er nog 1 komen dit jaar) maar voor trainingen waar ik tempo 5:20 loop vindt ik b.v. de Nike Fly Flyknit niet echt fijn lopen en zoek ik dus iets anders daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:30:
@ThatsHollywood Als je normale duurtempo op 170 loopt en een net-een-tandje-harder tempo op 177 dan zou je bij een max van 189 op respectievelijk 90% à 94% lopen. Dat zou erg hard zijn voor een duurloopje en bij de meeste recreatieve lopers ook boven je omslagpunt. Als je HR in die duurloop klopt dan verwacht ik dat je HRmax in praktijk misschien nog een stuk hoger ligt. Heb je die gemeten in een zelf-test, laten meten bij een sportmedische omgeving, of berekend aan de hand van formules?

Verder: geen zorgen maken, zolang je bij je duurlopen maar relatief uitgerust kan afleggen. Als je je normale tempo echt op 90%-94% van maxHR zou ik mij wel zorgen maken. Niet meteen om je hart, maar wel om blessures ;)
de max HR berekend (220-leeftijd) zou rond de 180 moeten liggen, de 189 komt van de Garmin..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ThatsHollywood schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:44:
[...]

de max HR berekend (220-leeftijd) zou rond de 180 moeten liggen, de 189 komt van de Garmin..
220-leeftijd moet je nooit gebruiken. Is een waardeloze formule. Niet alleen is de individuele afwijking groot, zelfs voor complete groepen mensen is het een onnauwkeurige schatting.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Aghanim schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:23:
@InZane Hoe bevalt je Pegasus 37? En dan specifiek het 'lipje' op je wreef waar de veterknoop komt als je de schoen strikt (snap je hem nog ;) ). Bij de 36 hebben ze dat compleet veranderd en is dit een heel dun en klein lapje geworden. Het resultaat is dat de schoenen na strikken niet fijn zitten, je voelt echt de veter knellen op je been/voet. Dat was bij de 32 t/m 35 nog een dikkere en grotere lap stof. Tijdens het hardlopen voel ik het overigens totaal niet, maar even 10 minuten wandelen op de 36 voorafgaand aan hardlopen voelt oncomfortabel. Ik ben benieuwd of dat bij de 37 ook het geval is?
Ze bevallen heel goed. Heb er afgelopen zondag gelijk 22+ km mee gelopen en ik heb ze afgelopen woensdag ook meegenomen naar de baan. Vooral met de tempo's vind ik ze heerlijk lopen. Veel minder lomp en stug dan bijv. mijn Asics GT-2000 8, maar dat is dan ook een stabiliteits-schoen, dus dat is misschien niet helemaal eerlijk vergelijken.

Bij de 37 hebben ze dat lipje trouwens wat aangepast van vorm, maar het blijft een dun, klein lipje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8H7c20NyZxtm6fpLTYM6TZmsaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8rIsISNjqb6wyah63XKGECfU.png?f=user_large

Ik kan het niet vergelijken met de 36, want die heb ik verder niet gehad. Heb er verder met hardlopen en wandelen geen last van. Kan misschien ook komen doordat ze van het Flywire gebeuren zijn afgestapt, maar dat durf ik niet te zeggen.
Was er trouwens van tevoren wel een beetje sceptisch over en het ziet er, als ik eerlijk ben, ook een beetje raar uit. Mijn vrouw vindt ze sowieso verschrikkelijk. Die heeft voornamelijk niks met die puntige, oplopende hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Via pepper 25% extra korting op de sale bij Adidas. Staan ook nog wel wat leuke hardloopschoenen tussen voor de liefhebbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Dirk0s schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:25:
-Triumph 17
-Freedom ISO 2
-Freedom 3

De 11 staat helaas niet op deze site maar misschien heb je er iets aan :)

Afbeeldingslocatie: https://www.solereview.com/wp-content/uploads/2019/07/Saucony_Kinvara_10_rotation.jpg

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb vandaag hetzelfde rondje gelopen als in december mijn allereerste 10km, 5 minuten sneller (5:28 vs 5:56) en een lagere hartslag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJhk4uX4XUIkVAqa0iZ-HIGinJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMTVkb8tbsu97WSjFUT9Fs3T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
@Shinji wind in de rug? ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Deels, maar met een rondje heb je hem evenveel tegen ;)

(Bij gelijke windrichting / windkracht)

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 12-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En het was vandaag ietsje warmer. Goed bezig @Shinji!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roadman
Ik loop er eigenlijk al de laatste weken een beetje tegenaan te hikken maar dacht, het gaat wel over. Tijdens mijn running streak van 42 dagen achter elkaar een aantal weken geleden merkte ik al dat ik het soms mentaal moeilijker vond om vol te houden dan fysiek. En vandaag tijdens een loop bedacht ik me, weet je wat. Ik ga nu gewoon eens rust pakken. Echte rust, als in niet hardlopen. Zoiets besluit je dan op een aantal kilometer van huis af natuurlijk :+ zodat je rustig naar huis kunt wandelen.

En tijdens het wandelen zat ik eens na te denken... wanneer heb ik nou eigenlijk echt voor het laatst rust genomen? Dat was ergens in mei/juni 2017 vlak voor mijn allereerste marathon in Berlijn wegens overbelasting... En sindsdien kan ik me eigenlijk niet herinneren dat ik een noemenswaardige periode van rust heb genomen. Soms wel eens een pijntje hier en daar, paar dagen rust en weer verder.

Ook dat ik 0,0 hardloopdoelen heb waar ik momenteel naar toe kan werken helpt ook mentaal niet echt mee ben ik bang. Eigenlijk moet ik gewoon eerlijk zijn tegen mijzelf en concluderen dan ik gewoon mentaal hardloop moe ben. Daarom nu eindelijk eens een periode van rust. Voor hoelang, geen idee. Totdat de echte zin om te hardlopen weer komt denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:56:
Wie doet er mee!?!? :+

[Afbeelding]

#disclaimer, gelieve met een ;) te benaderen
Wel trots dat het binnen vrij korte tijd is gelukt om Goodr op deze lijst te krijgen. :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Pagina: 1 ... 29 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.