@glennvho Er is niets persoonlijkers dan je hartslag, de % zoals zones zijn indicatief. Je kan een sportmedisch onderzoek laten doen en dan kun je echt jouw omslagpunt vinden, voor zover je daar dan qua waarde wat aan hebt. Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt qua je tempo en hartslag en dan vooral hoe je in een lagere hartslag kan lopen. Doordat ik sinds kort met mijn zoon loop, krijg ik het nu wel voor elkaar om in een lagere hartslag te lopen. En dan loop ik echt tergend traag: 8:00 min/km, dan kom ik uit rond de 130 bpm. Als ik 6:15 loop loop ik tussen de 150 en 155 bpm. Op 5:10 zit ik op 170 bpm. Die verhouding kan bij anderen heel anders zijn. Dit zijn uiteraard "gemiddelden" van mij, want je hartslag kan een training later zomaar een stuk hoger uitvallen als je bijvoorbeeld even een mindere dag hebt of als het weer heel anders is. Overigens kun je door een stuk te fietsen (ongeacht of dit op een sportfiets is of niet) ook gemakkelijk een uur lang in een bepaalde "zone" trainen terwijl je nog wel lekker tempo kan maken.
Ik sluit me volledig aan bij de andere hardlopers in dit topic die je al hebben geadviseerd meer af te wisselen. Door je rondje elke keer een stukje sneller proberen te lopen boek je amper vooruitgang mee, juist door intervallen toe te passen laat je je lichaam wennen aan de hogere belasting. Zorg er bij een interval wel voor dat je dan een duidelijk verschil in snelheid hebt tussen je "tempo" en "herstel", zodat je ook echt even kan herstellen. Meer snelheid maken betekent meer belasting op je hele gestel, van pezen tot spieren tot uithoudingsvermogen. Je maakt vaak meer stappen per minuut waardoor je gewrichten ook meer belast worden. Je lichaam moet daar aan wennen en op deze manier kun je veel sneller je snelheid verhogen dan wanneer je bijv. elk loopje iets sneller gaat lopen.
Wederom even bij mezelf blijven: afgelopen training liep ik 12x 400m (dus in totaal 4.800m) op 120% van mijn 10 km tempo. Dit zou ik achter elkaar écht geen 5 km volhouden, maar doordat het een interval training was heb ik het wel goed vol kunnen houden (hoewel, het was wel pittig
) en heb ik aan het einde van de training toch bijna 5 km op dat tempo gelopen. Daardoor went mijn lichaam aan die belasting en kan ik het straks uiteindelijk wel volhouden, lichamelijk. Bovendien wen ik zelf aan het gevoel van die snelheid en worden mijn spieren er sterker van. Tegelijkertijd train ik mijn duurvermogen waardoor ik de snelheid ook langer kunnen volhouden, dit doe ik vaak 1x per week (tenzij ik 3x train, dat komt ook nogal eens voor als ik zin heb). Een leuke afwisseling om eens te doen is heuveltraining: zoek een stuk van 300 meter omhoog in de buurt en ga daar een aantal keer om lekker tempo omhoog. Daar train je je beenspieren enorm mee, waardoor je je tempo ook kan verhogen door grotere stappen te zetten (uiteraard ga je niet meteen sneller lopen na één heuveltraining, alles werkt met elkaar samen).
Ps. Bingo!
Ik sluit me volledig aan bij de andere hardlopers in dit topic die je al hebben geadviseerd meer af te wisselen. Door je rondje elke keer een stukje sneller proberen te lopen boek je amper vooruitgang mee, juist door intervallen toe te passen laat je je lichaam wennen aan de hogere belasting. Zorg er bij een interval wel voor dat je dan een duidelijk verschil in snelheid hebt tussen je "tempo" en "herstel", zodat je ook echt even kan herstellen. Meer snelheid maken betekent meer belasting op je hele gestel, van pezen tot spieren tot uithoudingsvermogen. Je maakt vaak meer stappen per minuut waardoor je gewrichten ook meer belast worden. Je lichaam moet daar aan wennen en op deze manier kun je veel sneller je snelheid verhogen dan wanneer je bijv. elk loopje iets sneller gaat lopen.
Wederom even bij mezelf blijven: afgelopen training liep ik 12x 400m (dus in totaal 4.800m) op 120% van mijn 10 km tempo. Dit zou ik achter elkaar écht geen 5 km volhouden, maar doordat het een interval training was heb ik het wel goed vol kunnen houden (hoewel, het was wel pittig

Ps. Bingo!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."