Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

EnduronDon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:33:
Helemaal mee eens. Zit ook tegen m'n 10km aan te hikken vandaag, hoor de regen en wind tegen het huis slaan..
onder de douche wordt je ook nat :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 10:27

Dazzler2120

FP ProMod
EnduronDon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:33:
Helemaal mee eens. Zit ook tegen m'n 10km aan te hikken vandaag, hoor de regen en wind tegen het huis slaan..
Hier staat vanavond de looptraining weer op de planning bij de AV, is voor mij altijd wel een stok achter de deur :p Maar op zich met 10 graden vind ik een beetje regen ook geen groot drama. Daarna als je thuis komt lekker warm douchen doet wonderen!

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 14:37

GSX-MAN

de/het/een

Gisteravond eindelijk weer een keer een beetje meters gemaakt op de weg:

https://www.strava.com/activities/8267835553

In de aanloop naar de Wisent wel fijn om nog even een duurloopje te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Regen is vind ik met lopen ook niet zo heel erg, droog houden is leuker natuurlijk maar ik zie het maar als onderdeel van de uitdaging. Zeker in het terrein geeft het wel een extra dimensie aan de onderdgrond waar je op loopt.

Bij een evenement is regen wel kansloos voor al die vrijwilligers en eventuele toeschouwers. Ook de voorbereiding vanaf de parkeerplaats en in het startvak wordt het er met neerslag natuurlijk niet veel leuker op.
GSX-MAN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:52:
Gisteravond eindelijk weer een keer een beetje meters gemaakt op de weg:

https://www.strava.com/activities/8267835553

In de aanloop naar de Wisent wel fijn om nog even een duurloopje te doen.
d:)b goed bezig, ik heb er echt zin an

[knmi]
Vooruizichten lange termijn

dinsdag 27 december tot en met dinsdag 03 januari
Het weer wordt geleidelijk rustiger en droger, de neerslagkansen nemen af naar ca. 30%. De temperatuurverwachting is erg onzeker, de kans op een overgang naar een kouder weertype neemt toe naar zo'n 50%.

[/knmi]

Ziet er vooralsnog gunstig uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:08:
Regen is vind ik met lopen ook niet zo heel erg, droog houden is leuker natuurlijk maar ik zie het maar als onderdeel van de uitdaging. Zeker in het terrein geeft het wel een extra dimensie aan de onderdgrond waar je op loopt.

Bij een evenement is regen wel kansloos voor al die vrijwilligers en eventuele toeschouwers. Ook de voorbereiding vanaf de parkeerplaats en in het startvak wordt het er met neerslag natuurlijk niet veel leuker op.

[...]

d:)b goed bezig, ik heb er echt zin an

[knmi]
Vooruizichten lange termijn

dinsdag 27 december tot en met dinsdag 03 januari
Het weer wordt geleidelijk rustiger en droger, de neerslagkansen nemen af naar ca. 30%. De temperatuurverwachting is erg onzeker, de kans op een overgang naar een kouder weertype neemt toe naar zo'n 50%.

[/knmi]

Ziet er vooralsnog gunstig uit :)
Ik ga voor uitlopen. Een toptijd intereseert me niet, ik wil gewoon die 23k afronden.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-06 14:56
Eind vd middag heb ik deze interval op het programma staan, de tempo's staan iets te hoog, dus die pas ik zelf op gevoel wat aan, maar het wordt evenwel een pittige interval waar ik me mentaal nog wat op moet voorbereiden. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCpl43Pd7GvM_wXY5gZwnlSsvxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbqREDiYcdq2CsiszlafjfMw.png?f=user_large

De wind lijkt gelukkig wel iets weg te zakken, zo ook de regen, dus dat is alvast mooi meegenomen. Voor de lange termijn ziet het er ook heel aardig uit, ik hoop dat het zo blijft voor mijn oudejaarsloopje. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:16:
[...]

Ik ga voor uitlopen. Een toptijd intereseert me niet, ik wil gewoon die 23k afronden.
same here :)

Het krap binnen de 4 uur uitlopen van de 30km in Maasmechelen was een leuke opsteker als kersje op de taart bij die mijlpaal voor me, maar onderweg loop ik niet met de focus op tijd.
Tim_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:19:
Eind vd middag heb ik deze interval op het programma staan, de tempo's staan iets te hoog, dus die pas ik zelf op gevoel wat aan, maar het wordt evenwel een pittige interval waar ik me mentaal nog wat op moet voorbereiden. 8)7

[Afbeelding]

De wind lijkt gelukkig wel iets weg te zakken, zo ook de regen, dus dat is alvast mooi meegenomen. Voor de lange termijn ziet het er ook heel aardig uit, ik hoop dat het zo blijft voor mijn oudejaarsloopje. :)
Nou zie ik voor het eerst nog onderscheid in de verschillende hartslagzones :D

Is dat om het nog ff makkelijker te maken ofzo :P :+

edit: ff plaatje gezocht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB9QQh7Q3sVR4XVsUbefdDLb9yU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLDfSsWu1BP404WQjX9JOE9d.jpg?f=user_large

ppfff........zone 6 klinkt als een met adrenaline doordrenkte vluchtreactie :P

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 20-12-2022 14:04 . Reden: edit: ff plaatje gezocht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb de hartslagzones op mijn Garmin nooit goed ingesteld. Dat, of ik ben een freak. Op die 12 km gisteren 47% in zone 4 gelopen en 48% in in zone 5. 8)7

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:29:
Ik heb de hartslagzones op mijn Garmin nooit goed ingesteld. Dat, of ik ben een freak. Op die 12 km gisteren 47% in zonde 4 gelopen en 48% in in zone 5. 8)7
Ik heb me een keer gewoon voor snot gesprint een heuveltje op ergens in het bos na een loopsessie.
Dat was destijds 187bpm en die ingevoerd.

Met de laatste van Bearsports zag ik als max. nu 190 voorbijkomen, dus die heb ik nu in Connect gezet, die rammelt dan automatisch de overige zones eruit.

Voor mij nu even goed genoeg.

Aankomende voorjaar wil ik toch even zo'n VO2max test doen als basis voor het uitbreiden naar de 42,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:35:
[...]

Ik heb me een keer gewoon voor snot gesprint een heuveltje op ergens in het bos na een loopsessie.
Dat was destijds 187bpm en die ingevoerd.

Met de laatste van Bearsports zag ik als max. nu 190 voorbijkomen, dus die heb ik nu in Connect gezet, die rammelt dan automatisch de overige zones eruit.

Voor mij nu even goed genoeg.

Aankomende voorjaar wil ik toch even zo'n VO2max test doen als basis voor het uitbreiden naar de 42,2.
Ja, ik heb er nu ook 185 in staan. Vroegâh was dat bij mij de hartslag bij duurloop, maar ik word een dagje ouder ;)

Misschien mezelf toch maar eens dwingen tot een Zoladz.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ja, ik heb er nu ook 185 in staan. Vroegâh was dat bij mij de hartslag bij duurloop, maar ik word een dagje ouder ;)

Misschien mezelf toch maar eens dwingen tot een Zoladz.
Ik kan even kijken voor een paar biggeprikkers op marktplaats, dan jagen we de 31ste gewoon achter je aan :P

Heb je én een PB én je maxHR in beeld :+

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 20-12-2022 10:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04
GSX-MAN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:16:
[...]

Ik ga voor ontspannen uitlopen. Al tijden niet meer zo'n lange afstand gedaan.
Heel toevallig haalde ik afgelopen woensdagavond, toen het zo stervenskoud was, een keertje 18,5km. Was ruim voor aanvang van de groepstraining al klaar thuis, dus was al een stukje alleen gaan inlopen, vervolgens met een paar anderen nog een klein lusje extra gedaan na de intervaltraining (meegelopen met de rest, dus niet volle bak) en toen stond er dus bij thuiskomst ineens 18,5 op m'n klokje. Waren wel hele rustige kilometers, dus kwam fris thuis.

Dit was trouwens afgelopen zaterdagochtend in de buurt van de Wisent route:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RdinAggzn7UKvyY2_iXzQTtO0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzFoUJBPlp3bDEhPSum45dqE.jpg?f=user_large

Ik teken ervoor dat het er de 31e ook zo bij ligt!

[ Voor 19% gewijzigd door InZane op 20-12-2022 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Zonet erg leuke vondsten in de Nike Outlet Store in Groningen; Nike Invincible 2 voor €41 en Vaporfly Next%2 voor €59. Het kan dus nog gekker qua prijzen. :) Prijs was al laag en er ging nog 30% extra af bij de kassa.

Beide allebei in m’n maat, nu bijna spijt van m’n aankoop met Black Friday. ;)

Invincible heb ik in augustus zo’n €130 voor betaald en nu 600km op gelopen. Vind ze heerlijk voor de lange duurlopen. Hoopte al die te vinden in de store voor een mooi prijsje want het schuim is al aardig aangetast, maar dit was wel erg weinig.

Invincibles staan stapels nog van, vooral maat 44 en groter. Vaporfly bij de achterste rekken waar van alles door elkaar staat was een gelukje, wel eens eerder geweest maar nog niet eerder gezien. Kort gesproken met een verkoper en die had zelf ook een paar gekocht zei die en beaamde dat ze die eigenlijk nooit hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:33
Hartloper schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:28:
Ik zal wel in herhaling vallen, maar je moet vooral aerobe conditie opbouwen, dat doe je met duurlopen.
Wellicht dus ongeveer als volgt:
Maandag: A: Duurloop
Dinsdag: Squash (soms op woensdag
Woensdag: Rust
Donderdag: B: Snelle training
Vrijdag: Rust
Zaterdag: A: Duurloop
Zondag: Squash (vaste prik)

A: duurloop
  • Snelheid 10-12km/u
  • Afstand geleidelijk opbouwen van 5 tot 12km
B: Snelle training
  • Langzaam 10km/u en snel opbouwend
Ideeën/uitgangspunten:
  • Afstand langzaam opbouwen (maximaal 10%/week)
  • Baseline combinatie met 2x squash
  • In geval slechts 1x squash compenseren met wat extra afstand op duurloop
  • In geval 3x squash vervalt een duurloop
  • Snelheid op duurlopen blijft in de basis constant
Heeft het dan nog zin om in plaats van 2 gelijke duurlopen 1x lang en 1x korte afstand te doen?

Zijn er wellicht nog tips wat precies te doen met de snelle training?
Simpelweg langzaam-snel-langzaam? Opbouwen tot welke snelheid? Hoe lang?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik teken ervoor dat het er de 31e ook zo bij ligt!
pwoh, ja, helemaal goud, prachtig zeg _/-\o_

ik krijg zo de indruk dat er een rotte Tweakers straks zich achterin het deelnemers veld opstellen in het startvak :+
Slickk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:17:
Zonet erg leuke vondsten in de Nike Outlet Store in Groningen; Nike Invincible 2 voor €41 en Vaporfly Next%2 voor €59. Het kan dus nog gekker qua prijzen. :) Prijs was al laag en er ging nog 30% extra af bij de kassa.

Beide allebei in m’n maat, nu bijna spijt van m’n aankoop met Black Friday. ;)

Invincible heb ik in augustus zo’n €130 voor betaald en nu 600km op gelopen. Vind ze heerlijk voor de lange duurlopen. Hoopte al die te vinden in de store voor een mooi prijsje want het schuim is al aardig aangetast, maar dit was wel erg weinig.

Invincibles staan stapels nog van, vooral maat 44 en groter. Vaporfly bij de achterste rekken waar van alles door elkaar staat was een gelukje, wel eens eerder geweest maar nog niet eerder gezien. Kort gesproken met een verkoper en die had zelf ook een paar gekocht zei die en beaamde dat ze die eigenlijk nooit hebben staan.
kanonne, ik ga Saucony even mailen of ze even dat concept kunnen overnemen.

Zag gister nog een setje Endorphin Edge voor nog geen 125 euro langskomen.......in maatje 39 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 23:27
Zojuist een discussie met Zalando gehad over een aanbieding: Saucony Speed 3 (aldus de link en omschrijving) voor 112 euro, maar plaatje en kleur is van de Shift 3. Als ik die bestel en toch de Shift 3 krijg kan ik hem terugsturen en krijg ik geld terug. Ik vind het zonde van het transport als ze toch de verkeerde leveren en verwacht niet dat het de Speed 3 is. Wat denken jullie? linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
born2tweak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
Zojuist een discussie met Zalando gehad over een aanbieding: Saucony Speed 3 (aldus de link en omschrijving) voor 112 euro, maar plaatje en kleur is van de Shift 3. Als ik die bestel en toch de Shift 3 krijg kan ik hem terugsturen en krijg ik geld terug. Ik vind het zonde van het transport als ze toch de verkeerde leveren en verwacht niet dat het de Speed 3 is. Wat denken jullie? linkje
Dikke kans dat je de Shift krijgt. Amazon heeft trouwens de Speed 3 voor 118.79. Geen verkeerde deal op zich.
Helaas zijn ze in het zwart wel gelijk 168 euro. Ik vind de andere kleuren niet zo mooi, als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

born2tweak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
Welkom in het internet/webshop-tijdperk helaas.

Net als @InZane denk ik dat je gewoon de Shift krijgt en ik had voor het heen en weer sturen ook bedankt en keek lekker even verder.

Het artikelnummer op de site geeft op google ook maar 2 hits..Zalando NL en DE.

Een EAN-nummer had allicht wat meer uitsluitsel kunnen geven, met het EAN-nummer van de Speed 3 dan had ik de gok nog wel genomen, grote kans dat er dan alleen verkeerde foto's opstonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Op zich is de Speed 3 voor 110/120 een leuke aanbieding, maar voor een tientje of 3 a 4 meer heb je de Pro 3 of een Vaporfly, lastig. Alhoewel de laatste natuurlijk niet echt daily trainers zijn.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:16

Secsytime

Automagisch

Tim_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:37:
Op zich is de Speed 3 voor 110/120 een leuke aanbieding, maar voor een tientje of 3 a 4 meer heb je de Pro 3 of een Vaporfly, lastig. Alhoewel de laatste natuurlijk niet echt daily trainers zijn.
Beide zijn niet echt daily trainers hoor.. het is volgens mij helemaal niet zo goed om continue op schoenen met plaat te lopen. Dacht dat hierdoor meer spanning op de achilles/kuit staat (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Geen idee hoe een wat qua spanning op de kuit o.i.d., daar heb ik niet eerder wat over gehoord of gelezen.

Ik kan me wel voorstellen dat het over het algemeen beter is om beperkt op dergelijke schoenen te lopen. Enerzijds om tijdens wedstrijden net wat makkelijker te lopen op een raceschoen dan je deed op je (zwaardere/plaatloze) trainingsschoen(en), maar anderzijds ook voor de portemonnee. Alhoewel dat laatste iets minder aan de orde is met die extreme aanbiedingen van de laatste tijd. ;)

Gelukkig ben ik de laatste tijd iets minder vatbaar voor al het moois wat er is en heb ik naast de Vaporfly aanbieding de laatste tijd niets meer gekocht. Een paar of 15 werd ook wel te absurd, dus eerst maar eens een aantal paar laten uitfaseren. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Secsytime schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:45:
[...]

Beide zijn niet echt daily trainers hoor.. het is volgens mij helemaal niet zo goed om continue op schoenen met plaat te lopen. Dacht dat hierdoor meer spanning op de achilles/kuit staat (?)
De Speed heeft wel een nylon plaat, wat mogelijk iets minder heftig is dan de carbon plaat uit de Pro of Vaporfly.
Ik wil ze dan als aanvulling op mijn huidige shift 2 gebruiken, voor de snellere trainingen en mogeljik ook wedstrijden. Zo kan ik nog iets langer doen met m'n shift 2 en meteen schoenen afwisselen. Tot nu toe eigenlijk altijd maar op één paar gelopen en ik denk dat het beter is om af te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
born2tweak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:04:
[...]

De Speed heeft wel een nylon plaat, wat mogelijk iets minder heftig is dan de carbon plaat uit de Pro of Vaporfly.
Ik wil ze dan als aanvulling op mijn huidige shift 2 gebruiken, voor de snellere trainingen en mogeljik ook wedstrijden. Zo kan ik nog iets langer doen met m'n shift 2 en meteen schoenen afwisselen. Tot nu toe eigenlijk altijd maar op één paar gelopen en ik denk dat het beter is om af te wisselen.
Precies dat! De Speeds zou ik wel willen gebruiken voor de snelle trainingen. Constant op een schoen met plaat lopen zou ik ook niet doen. Het gros van de tijd loop ik op een hele simpele schoen zoals de Ride of een Pegasus. Die voldoen prima en er is altijd wel een leuke aanbieding voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

guys, hoe legit is deze Altra webshop :?

https://www.altraschoenennederland.com/

Het ruikt naar een scam. Klik ik op de Facebook-button dan worden je FB inloggegevens gevraagd.

Er gaan bij mij rode vlaggen en nekharen omhoog.

nou gooit de officiele Altra website https://www.altrarunning.eu/nl/ ook geen hoge ogen door wat fouten maar volgens mij komt dat door het automatisch vertalen, ook gekke hoofdletters op een vreemde plek.
Links naar hun socials werken gewoon.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:51:

Het ruikt naar een scam. Klik ik op de Facebook-button dan worden je FB inloggegevens gevraagd.

nou gooit de officiele Altra website https://www.altrarunning.eu/nl/ ook geen hoge ogen door wat fouten maar volgens mij komt dat door het automatisch vertalen, ook gekke hoofdletters op een vreemde plek.

Iemand een idee?
Nouja... Ze doen heel erg hun best om op de officiële site te 'lijken' van Altra. Maar dat sluit nog niet echt iets uit.
Is er een reden waarom je het via die site zou willen doen i.p.v. de officiële site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:43
born2tweak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:04:
[...]

Ik heb een vergelijkbare schoen-rotatie, wat voor mij heel goed werkt:
- Hoka Clifton voor de easy miles
- Endorphin Speed 2 voor VO2 max blokken/intervallen/baan training
- Endorphin Pro voor wedstrijden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:43
Who is

Domain:altraschoenennederland.com
Registrar:ALIBABA.COM SINGAPORE E-COMMERCE PRIVATE LIMITED

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Fraggert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:51:

Iemand een idee?
Ziet eruit als een scamAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_stKD6KbguV801ZzFubZaV8EQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvlWU8GFupuIaF3YFgm0sKmm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:01:
[...]

Nouja... Ze doen heel erg hun best om op de officiële site te 'lijken' van Altra. Maar dat sluit nog niet echt iets uit.
Is er een reden waarom je het via die site zou willen doen i.p.v. de officiële site?
Simpel, de prijzen om een gokje te wagen op een max. cushion zero drop trailschoen zoals een Olympus 4 of 5.

Er is ook een webshop die wera-gereedschap verkoopt maar daar zit tenminste een fatsoenlijke contactpagina, KVKinschrijving etc achter

https://www.weragereedschap.nl/

Dat is gewoon een reseller.

Kijk ik naar de contactpagina van die privacystatement van die

Altraschoenenscamsite dan krijg ik overal jeuk :r

https://www.altraschoenennederland.com/privacy.html

Ik heb even een bericht op de contactpagina van altrarunning.eu achtergelaten of ze op de hoogte zijn van die site of dat dat hun eigen shop is.

Ben benieuwd :P

@TheOmen @Secsytime thanks, mijn vermoeden was dus juist.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 20-12-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:51
@assje de lange duurloop inderdaad wat variëren, die in het weekend is bij de meeste mensen de langste.
Verder ziet je schema er niet slecht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Tim_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:56:
Geen idee hoe een wat qua spanning op de kuit o.i.d., daar heb ik niet eerder wat over gehoord of gelezen.

Ik kan me wel voorstellen dat het over het algemeen beter is om beperkt op dergelijke schoenen te lopen. Enerzijds om tijdens wedstrijden net wat makkelijker te lopen op een raceschoen dan je deed op je ...
Goh, de toppers gebruiken de carbonschoenen ook op training, hoor. Het gaat dan niet zozeer om de carbonplaat maar wel om het superschuim dat goede demping geeft.
Ze zouden sneller herstellen van workouts en lange duurlopen met blokken in marathontempo als ze de schoenen met superschuim gebruiken. Door het betere herstel na de zwaardere training kunnen ze meer trainen, en dat vertaalt zich in betere prestaties;
Bij hun rustige duurlopen (het grootste deel van hun activiteit) nemen ze wel een gewone duurloopschoen, denk Nike Pegasus of iets in die trant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
De voorbije twee weken liep mijn dinsdagse intervaltraining met blokjes in halvemarathontempo (T21) niet zo lekker, ik haalde de tempo's niet. Dus ik koos ervoor om op halve-marathoninspanning te lopen.
Ik liep zodoende eerder rond de 4:20/km, dit op oude Vaporfly 4%, en moest daar vrij veel moeite voor doen.

Vandaag beslist om eens mijn nieuwere Vaporfly Next % te nemen, en nu gingen de stukken in T21 wel goed.
6 blokjes van 4 minuten in T21 met dribbelpauze van 2 minuten.
Tweede en derde blokje gingen zelfs te snel, bij het vierde en vijfde blokje hield ik bewust wat in en had ik overschot.

Waren het de superschoenen, de vorm van de dag of het betere weer (10 graden= short), in elk geval ging het lekker.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:17
Laat ik me ook maar eens melden weer. Ben alweer een tijdje vrij steady 4x in de week aan het lopen. Rond de feestdagen is het altijd wat extra gepuzzel. Me ook ingeschreven voor de halve van Egmond. Zal de eerste keer worden. Ga niet voor een toptijd daar, maar gewoon lekker lopen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 12:48
Ik heb gisteren voor het eerst sinds (een paar weken voor) de marathon pijnvrij 10 km gelopen! Fartlek, dus lekker met tempo's en inspanning gespeeld. Eindelijk geen last meer van de kuit, de zere plek is echt verdwenen.

Maar met een paar dames in huis die al een paar weken aan het hoesten en snotteren zijn, en Mrs SkyR die er ook echt al een week ziek en moe van is, lijkt het erop dat ik nu toch ook mee ga doen. Al de hele dag last van de keel en nu heel moe en overal spierpijn. Dus misschien toch nog even een week extra rust... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Totrail schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:02:
Laat ik me ook maar eens melden weer. Ben alweer een tijdje vrij steady 4x in de week aan het lopen. Rond de feestdagen is het altijd wat extra gepuzzel. Me ook ingeschreven voor de halve van Egmond. Zal de eerste keer worden. Ga niet voor een toptijd daar, maar gewoon lekker lopen.
Goed te horen d:)b ik kan ook niet wachten op wat meer daglicht.

Vandaag 21-12 is de kortste dag in elk geval, dus ondanks dat de winter vandaag ook officieel is ingetreden gaat het wat daglicht betreft de goede kant weer op *O*
SkyR schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:24:
Ik heb gisteren voor het eerst sinds (een paar weken voor) de marathon pijnvrij 10 km gelopen! Fartlek, dus lekker met tempo's en inspanning gespeeld. Eindelijk geen last meer van de kuit, de zere plek is echt verdwenen.

Maar met een paar dames in huis die al een paar weken aan het hoesten en snotteren zijn, en Mrs SkyR die er ook echt al een week ziek en moe van is, lijkt het erop dat ik nu toch ook mee ga doen. Al de hele dag last van de keel en nu heel moe en overal spierpijn. Dus misschien toch nog even een week extra rust... |:(
Kijk, dat zijn de berichten :) niet te gek doen nu he :P

Zo'n snotneus et cetera is vervelend maar meer van overgaande aard dan een hardnekkige hardloopblessure.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Toegegeven, het is nog vroeg voor eindejaarslijstjes, maar aangezien ik vrijdag een weekje de bergen in verdwijn was het loopje vandaag waarschijnlijk mijn laatste dit jaar. En ik heb iets te *vieren*

Even mezelf quoten een jaartje geleden… (want ik ben de laatste tijd hier nogal stilletjes, niet zonder reden)
nokie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:08:
[...]

Tweede sukkeljaar op rij, maar gelukkig is het duidelijk geworden wat er scheelde... Zoals je ziet dateert de knieblessure al van februari 2020, maar heeft het uiteindelijk tot mei 2021 geduurd voor de (nochtans overduidelijke) diagnose werd gesteld: 2 gescheurde meniscus, een afgescheurde kruisband en een gescheurde kruisband in mijn rechterknie.

[…]

Doel voor volgend jaar: Terug pijnvrij rennen?
.
Niet dus. Is derde sukkeljaar op rij geworden, en nog wel het ergste van de 3. Revalidatie van mij knie “eindigde” eind maart met een eerste 5k (start2run voltooid) en het gevoel dat ik terug vertrokken was. Een week later lag ik opnieuw in de lappenmand. Wat eerst hevige astma leek te zijn (diagnose die achteraf gezien trouwens wél klopte), bleek een maand later een veel ernstiger probleem te verbergen.

Na 2 keer flauw te vallen op ski-vakantie (gelukkig niet op de piste) bleek ik een klonter van 15cm in mijn been te hebben op de plaats waar ze die spier hadden verwijderd om mijn kruisband te reconstrueren, en die klonters hadden de weg naar mijn longen gevonden (dubbele longembolie erbovenop). 10 dagen in een Italiaans ziekenhuis en alles wéér te overdoen.

In de eerste fase van het herstel kon ik op z’n best 2-3km rennen, maar dan was het echt op. Door de slechte doorbloeding, was herstel na elk loopje ook een drama. Uiteindelijk de zomer maar gestopt met rennen, het ging gewoon niet (fietsen dan weer wel, kan je op één been doen) tot de klonter in mijn been grotendeels weg was. Jammergenoeg heeft de ader het niet gered (dichtgegroeid), maar ik voel dat mijn bloed stilaan andere routes begint te vinden. Eind vorige week ook goed nieuws over mijn longen gekregen: daar is geen blijvende schade.

In september dan terug beginnen opbouwen. Snel gaat het niet, mentaal was het de klap teveel (als je plots beseft dat ze je niet zomaar met een helicopter uit je skidorp naar het ziekenhuis transporteren) dus er plakt nu gewoon 10kg teveel aan mijn lijf, etc.

Dat ik uiteindelijk nog 538km haal dit jaar, is een klein wonder. Echt pijn heb ik niet meer (behalve in het stuk spier onder mijn knie dat soms opspeelt als het te weinig bloed krijgt), dus dat is wel goed. Die 40minuten hardlopen zondag was écht een megasucces…

Op naar volgend jaar, nog eens een keertje uit een dal kruipen. Erger dan dit kan het toch echt niet meer zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
nokie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:29:
Toegegeven, het is nog vroeg voor eindejaarslijstjes, maar aangezien ik vrijdag een weekje de bergen in verdwijn was het loopje vandaag waarschijnlijk mijn laatste dit jaar. En ik heb iets te *vieren*

Even mezelf quoten een jaartje geleden… (want ik ben de laatste tijd hier nogal stilletjes, niet zonder reden)

[...]

Niet dus. Is derde sukkeljaar op rij geworden, en nog wel het ergste van de 3. Revalidatie van mij knie “eindigde” eind maart met een eerste 5k (start2run voltooid) en het gevoel dat ik terug vertrokken was. Een week later lag ik opnieuw in de lappenmand. Wat eerst hevige astma leek te zijn (diagnose die achteraf gezien trouwens wél klopte), bleek een maand later een veel ernstiger probleem te verbergen.

Na 2 keer flauw te vallen op ski-vakantie (gelukkig niet op de piste) bleek ik een klonter van 15cm in mijn been te hebben op de plaats waar ze die spier hadden verwijderd om mijn kruisband te reconstrueren, en die klonters hadden de weg naar mijn longen gevonden (dubbele longembolie erbovenop). 10 dagen in een Italiaans ziekenhuis en alles wéér te overdoen.

In de eerste fase van het herstel kon ik op z’n best 2-3km rennen, maar dan was het echt op. Door de slechte doorbloeding, was herstel na elk loopje ook een drama. Uiteindelijk de zomer maar gestopt met rennen, het ging gewoon niet (fietsen dan weer wel, kan je op één been doen) tot de klonter in mijn been grotendeels weg was. Jammergenoeg heeft de ader het niet gered (dichtgegroeid), maar ik voel dat mijn bloed stilaan andere routes begint te vinden. Eind vorige week ook goed nieuws over mijn longen gekregen: daar is geen blijvende schade.

In september dan terug beginnen opbouwen. Snel gaat het niet, mentaal was het de klap teveel (als je plots beseft dat ze je niet zomaar met een helicopter uit je skidorp naar het ziekenhuis transporteren) dus er plakt nu gewoon 10kg teveel aan mijn lijf, etc.

Dat ik uiteindelijk nog 538km haal dit jaar, is een klein wonder. Echt pijn heb ik niet meer (behalve in het stuk spier onder mijn knie dat soms opspeelt als het te weinig bloed krijgt), dus dat is wel goed. Die 40minuten hardlopen zondag was écht een megasucces…

Op naar volgend jaar, nog eens een keertje uit een dal kruipen. Erger dan dit kan het toch echt niet meer zijn…
Pfoe, heftig verhaal! Goed dat je dan nu 'eindelijk' weet wat er speelt, zodat je er iets aan kunt doen. Maar dat is wel een lijdensweg met lange ij.
Ik moet zeggen dat je dan alsnog de 538 km aantikt is zeker respectabel.
Ik zelf sta op 475 km als beginnend hardloper (april begonnen met een Couch to 5k programma), dit weekend gaat daar nog ca. 15km bij komen en volgende week nog ca. 20-25 km, maar dan zit dat er toch echt 'op'.

Ik zou vooral zeggen met revalideren en opbouwen, om niet te snel, te veel te willen. Maar dat is uiteraard ook erg gemakkelijk gezegd vanuit mijn positie.
Beterschap en geniet van de bergen komende week!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Tim_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:19:
Eind vd middag heb ik deze interval op het programma staan, de tempo's staan iets te hoog, dus die pas ik zelf op gevoel wat aan, ..

[Afbeelding]
...
Tim_W, deze tempo's zijn véél te hard voor je.
Marathon PR 3:32 en 10 km PR van 41 minuten, als ik me goed herinner?

Je hebt in totaal 6 km aan 10 km-tempo (of sneller) en dan nog eens 3 km aan sneller dan dan 5km tempo, dat is waanzinnig. En dan de easy dat is sneller dan je huidige marathontempo 8)7
Ofwel weet je coach niet wat je huidige niveau is, ofwel heb je per ongeluk het schema van een sub-3 uurloper gekregen.

Ik heb dit jaar 3:10 en 3:03 gelopen op de marathon, en ik denk niet dat ik die intervallen zou aankunnen.

Er zijn meerdere manieren om te trainen, niet iedereen zweert bij rustige duurlopen, dat begrijp ik, maar dit is echt een recept voor overtraining of blessures.

Excuses voor de directheid, maar het is uiteraard goed bedoeld. :)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28

polthemol

Moderator General Chat
assje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:23:
[...]

Wellicht dus ongeveer als volgt:
Maandag: A: Duurloop
Dinsdag: Squash (soms op woensdag
Woensdag: Rust
Donderdag: B: Snelle training
Vrijdag: Rust
Zaterdag: A: Duurloop
Zondag: Squash (vaste prik)

A: duurloop
  • Snelheid 10-12km/u
  • Afstand geleidelijk opbouwen van 5 tot 12km
B: Snelle training
  • Langzaam 10km/u en snel opbouwend
Ideeën/uitgangspunten:
  • Afstand langzaam opbouwen (maximaal 10%/week)
  • Baseline combinatie met 2x squash
  • In geval slechts 1x squash compenseren met wat extra afstand op duurloop
  • In geval 3x squash vervalt een duurloop
  • Snelheid op duurlopen blijft in de basis constant
Heeft het dan nog zin om in plaats van 2 gelijke duurlopen 1x lang en 1x korte afstand te doen?

Zijn er wellicht nog tips wat precies te doen met de snelle training?
Simpelweg langzaam-snel-langzaam? Opbouwen tot welke snelheid? Hoe lang?
waarom ga je snelheid gebruiken voor je training? Je hebt een vol programma in een week, dan is het niet slim om het kenmerk van je training op te hangen aan iets arbitrairs als snelheid, al helemaal niet als je marges pakt van 10 tot 12K/uur, dat is een pace dus van 6:00 tot 5:00, ik twijfel of dat binnen je 'easy pace' zone valt en al helemaal als je daarmee afstand wil uitbouwen. Afstand uitbouwen doe je het beste met langzame sloffen in mijn optiek en probeer daar of hartslag of zoiets als stryd hun power voor te gebruiken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Op naar volgend jaar, nog eens een keertje uit een dal kruipen.
Ik ga voor je duimen d:)b
Hartloper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:11:
[...]

Het was niet aan mij gericht, maar ik vind jouw bijdragen altijd prettig leesbaar en als opbouwende kritiek (y)
polthemol schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:14:
Afstand uitbouwen doe je het beste met langzame sloffen in mijn optiek
+1

• assje
polthemol schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:14:
waarom ga je snelheid gebruiken voor je training? Je hebt een vol programma in een week, dan is het niet slim om het kenmerk van je training op te hangen aan iets arbitrairs als snelheid, al helemaal niet als je marges pakt van 10 tot 12K/uur, dat is een pace dus van 6:00 tot 5:00, ik twijfel of dat binnen je 'easy pace' zone valt en al helemaal als je daarmee afstand wil uitbouwen. Afstand uitbouwen doe je het beste met langzame sloffen in mijn optiek en probeer daar of hartslag of zoiets als stryd hun power voor te gebruiken.
Die 10-12km/u noemde ik vooral als indicatie/verwachting, geen doel. 10km/u is gevoelsmatig de laagste snelheid waarop ik kan lopen. 10-11 ga ik vanuit dat echt wel mijn 'ease pace' is, op dat tempo heb ik een heel rustige ademhaling met 4 passen per ademteug o.i.d. 12km/u is inderdaad wat hoog, zeker nu ik net begonnen ben is dat wel een tempo met wat hogere inspanning.

Bij mijn voorbereiding 10 jaar geleden heb ik wel tijdje getraind met hartslagmeter maar vrij snel weer mee gestopt. Het voelt voor mij best prima om gewoon te lopen op een tempo dat op dat moment voor mij makkelijk/rustig aanvoelt (en dat is doorgaans 10-11km/u). Ik moet alleen soms opletten als er een lekker nummer met wat hogere BPM voorbij komt ofzo, dan wil ik ongemerkt nog wel eens te hard gaan lopen.

Maar het is in principe duidelijk; ik moet zo veel mogelijk afstand maken op zo'n laag mogelijk tempo. Ik weet dan alleen nog niet hoe ik (wellicht wat verder in het schema) de snelheidstraining het beste in zou richten.

Concept van mijn kant; 5 blokken van 1km, rustig-snel-rustig-snel-rustig. Rustig dan op het laagst haalbare tempo en snel beginnen op 12km/u in de eerste maanden en opbouwen tot 16km/u naar einde voorbereiding (o.i.d.?) Of heeft die hoge snelheid dat helemaal geen plaats in de voorbereiding?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:55

[...]

[...]
Pfff Nokie, heftig! We zullen maar zeggen dat het nu alleen nog maar omhoog kan...

Ik snap dat het vervelend is om wederom weer vanaf nul te gaan opbouwen, maar anderzijds mag je ook je zegeningen tellen. Bloedstolsels en een dubbele longembolie kan ook heel anders aflopen. Wees blij dat je er nog bent zou ik zeggen... Mijn moeder heeft ook een dubbele longembolie gehad op de 'verkeerde plaats' (ruiterembolie). Het is dat mijn zusje toevallig in huis was en haar direct heeft gereanimeerd...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:00:
[...]

Die 10-12km/u noemde ik vooral als indicatie/verwachting, geen doel. 10km/u is gevoelsmatig de laagste snelheid waarop ik kan lopen. 10-11 ga ik vanuit dat echt wel mijn 'ease pace' is, op dat tempo heb ik een heel rustige ademhaling met 4 passen per ademteug o.i.d. 12km/u is inderdaad wat hoog, zeker nu ik net begonnen ben is dat wel een tempo met wat hogere inspanning.

Bij mijn voorbereiding 10 jaar geleden heb ik wel tijdje getraind met hartslagmeter maar vrij snel weer mee gestopt. Het voelt voor mij best prima om gewoon te lopen op een tempo dat op dat moment voor mij makkelijk/rustig aanvoelt (en dat is doorgaans 10-11km/u). Ik moet alleen soms opletten als er een lekker nummer met wat hogere BPM voorbij komt ofzo, dan wil ik ongemerkt nog wel eens te hard gaan lopen.

Maar het is in principe duidelijk; ik moet zo veel mogelijk afstand maken op zo'n laag mogelijk tempo. Ik weet dan alleen nog niet hoe ik (wellicht wat verder in het schema) de snelheidstraining het beste in zou richten.

Concept van mijn kant; 5 blokken van 1km, rustig-snel-rustig-snel-rustig. Rustig dan op het laagst haalbare tempo en snel beginnen op 12km/u en opbouwen tot 16km/u (o.i.d.?)
snelheid: intervals in alle varianten, laatste paar K van je lange loop afsluiten met een hogere snelheid, of bij je lange loop een paar tempoblokken ertussen frotten.
Tempoblokken die van 12 tot 16km/u gaan twijfel ik over of dat zinnig /haalbaar is voor je. 16km/uur is een pace van een ~3:45. Haal je dat? fout gelezen :).

Wat zijn je tijden van je 5K en 10K? Gebruik die anders voor tempoblokken. Of je daarmee van 12km/u door kunt groeien naar 16km/uur kan ik je niet zeggen, ik heb geen idee wat je snelheid is en waar je staat, maar het is een significante sprong die je maakt (van 5:00 per km naar 3:45 per km).

Wat ook werkt: je snelheid gaat omhoog van alleen maar langzame lopen, alleen niet zo snel als dat je er intervals tussenduwt :)

Maar de grootste sleutel is afwisseling: afwisseling zorgt voor progressie, consistent trainen zorgt voor consistente progressie. Pak eventueel een trainingsschemas erbij als je twijfelt en gebruik dat (bv. garmin coach, stryd, runnersworld hun analoge schema's,...). Ik zou wel ervoor waken om veel te hard te gaan: dit gaat vooral een heel zware belasting geven op je lichaam. Als je de korte intervals bv. net wat sneller doet dan je 5K pace, haal je daar genoeg progressie uit. Bij de langere tempoblokken kun je dan ergens tussen je 5 en 10K pace in hangen en als je voor een fast finish gaat bij een lange loop, opteer voor ergens rond je 10K pace te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 22-12-2022 10:10 ]

• assje
polthemol schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:07:
snelheid: intervals in alle varianten, laatste paar K van je lange loop afsluiten met een hogere snelheid, of bij je lange loop een paar tempoblokken ertussen frotten.
Bedankt voor de feedback, ik ga hier nog even verder over nadenken/naar kijken.
Tempoblokken die van 12 tot 16km/u gaan twijfel ik over of dat zinnig /haalbaar is voor je. 16km/uur is een pace van een ~3:45. Haal je dat? Of wat zijn je tijden van je 5K en 10K? Gebruik die anders voor tempoblokken.
Die pace zal ik nu geen kilometer volhouden maar over paar maanden hopelijk/wellicht wel. Mijn doelsnelheid is 14,1km/u over een afstand van 10km dus over een kilometer moet ik straks sneller dan dat kunnen.

Het is 10 jaar geleden dat ik heb hardgelopen dus feitelijk heb ik geen tijden, mijn eerdere post:
assje schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:17:
Nu ging dat 10 jaar geleden ongeveer als volgt:
  • Week 1: C25k/beginners schema
  • Week 2: Wat traag allemaal, ben geen mietje :+ -> 10km 45min schema
  • Week 5: 9,22km op 11.46km/u -> dat doel wordt een makkie!
  • Week 7: Achillespees blessure O-)
  • Week 16: na 9 weken rustiger aan doen weer wat meer aan de bak
  • Week 19: Race day, toch nog 10km in 42:12 *O*
Overeenkomsten/verschillen 2013 -> 2023:
  • Leeftijd: 25 -> 35
  • Gewicht: onveranderd: ≈80kg (1,83m)
  • Startpunt: Couch -> squash 2x per week
  • Voorbereiding: 18 weken -> 20 weken
Dus toen 10km in 42:12 en de 5km heb ik zelf nog een keer binnen 20min geklokt. Maar ja, 10 jaar geleden dus :>

Ik ben er wel van overtuigd dat ik 1km op 14km/u nu zeker wel red (alhoewel waarschijnlijk niet productief).

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 22-12-2022 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:17:
[...]

Bedankt voor de feedback, ik ga hier nog even verder over nadenken/naar kijken.

[...]

Die pace zal ik nu geen kilometer volhouden maar over paar maanden hopelijk/wellicht wel. Mijn doelsnelheid is 14,1km/u over een afstand van 10km dus over een kilometer moet ik straks sneller dan dat kunnen.

Het is 10 jaar geleden dat ik heb hardgelopen dus feitelijk heb ik geen tijden, mijn eerdere post:

[...]

Dus toen 10km in 42:12 en de 5km heb ik zelf nog een keer binnen 20min geklokt. Maar ja, 10 jaar geleden dus :>

Ik ben er wel van overtuigd dat ik 1km op 14km/u nu zeker wel red (alhoewel waarschijnlijk niet productief).
vergeet ook niet dat je het niet 1 keer wil redden, maar repeterend zonder blessures ;) Eenmalig ver boven je kunnen een stuk doen lukt altijd wel, je gaat het echter repeterend willen doen.

On a personal note: als ik halverwege mijn intervalseries kom begin ik te voelen dat ik moet beginnen te 'duwen', dat het me moeite gaat kosten. De eerste blokken gaan in het algemeen wel redelijk eenvoudig, maar dat is ook een gevoel wat zal moeten groeien bij je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:00:
[...]

10km/u is gevoelsmatig de laagste snelheid waarop ik kan lopen.
ik kan je echt aanraden eens te proberen om een langzame duurloop te doen :)

Zoals gezegd bouw je daar behoorlijk snel je aerobe basis mee uit.

Ik pak rustig tussen de 10 en 20 km @ 6:30 of 7:00 pace of langzamer.

Dan loop ik zo tussen de 120 en 130 bpm.

Langzaam lopen is echt iets waar je even jezelf toe moet "forceren" (even bij gebrek aan een beter woord)

"Go slow to get fast" d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 22-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Hartloper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:11:
[...]

Tim_W, deze tempo's zijn véél te hard voor je.
Marathon PR 3:32 en 10 km PR van 41 minuten, als ik me goed herinner?

Je hebt in totaal 6 km aan 10 km-tempo (of sneller) en dan nog eens 3 km aan sneller dan dan 5km tempo, dat is waanzinnig. En dan de easy dat is sneller dan je huidige marathontempo 8)7
Ofwel weet je coach niet wat je huidige niveau is, ofwel heb je per ongeluk het schema van een sub-3 uurloper gekregen.

Ik heb dit jaar 3:10 en 3:03 gelopen op de marathon, en ik denk niet dat ik die intervallen zou aankunnen.

Er zijn meerdere manieren om te trainen, niet iedereen zweert bij rustige duurlopen, dat begrijp ik, maar dit is echt een recept voor overtraining of blessures.

Marathon staat inderdaad op 3:32, 10k pr staat officieus op 40:18. Dit was echter wel met het hele stuk wind mee, dus telt eigenlijk niet, maar ben er evenwel van overtuigd dat ik onder de 40 minuten kan tijdens een wedstrijd. Dus de tempo's waren inderdaad verre van correct, ik heb ze zelf tijdens het lopen op gevoel aangepast naar ± 4:15/20 voor de 1e 2 km en daarna de 3e in ± 3:50 gedaan. Nog altijd stevig, maar te doen.

Mijn trainer werkt met Trainingpeaks, o.a. met behulp van mijn recente Zoladz test schat hij in wat met tempo's zouden moeten zijn. Nu ging het op de dag van de Zolaldz wel ontzettend goed -en daarmee niet volledig representatief. Ook zijn we pas net begonnen, dus het moet allemaal nog wat vorm krijgen. Na de kerst ga ik weer bij hem langs om dit soort zaken door te nemen om zo dit soort zaken te voorkomen en de juiste doeltempo’s te bepalen.

Voor vandaag een 40 minuten Fartlek loopje en Zaterdag 20km duurloop aan ± 5:20, daar heb ik wel weer eens echt zin in. Zondag de week afsluiten met nog een tempo duurloop van 12 km aan zo’n 4:30/40.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:43
Met de kerst en wintersport voor de deur zullen er weinig kilometers bijkomen, dus tijd voor een year-in-review.
Eerst de harde cijfers.
2021 - 1.106,4 km in 109 runs
2022 - 791,4 km in 79 runs
Achterliggende reden van deze daling?
Leeftijd :P
ofwel, m'n knieën die langzaamaan aan het slijten zijn. Na een zomervakantie in de bergen bleef ik last van mijn linkerknie houden. Een tijdlang niet gelopen om de boel rust te geven, maar een bezoekje aan de specialist gaf het vervelende oordeel: artrose.....
Gelukkig is de zeurende pijn uiteindelijk wel weggetrokken en kon ik weer aan opbouwen denken. Dat ik daarna in december nog een leuke buikgriep kreeg waardoor ik meerdere weken op non-actief kwam te staan en je hebt de verklaring van de daling in kilometers.

Maar goed, er waren genoeg hoogtepunten op hardloopgebied om et geen verloren jaar te hoeven noemen.
Geen wedstrijden maar vooral lekker genieten.
Bijvoorbeeld Oostenrijk (Ried in Oberinnstal) met een afwisseling van hoogtemeters maken en rondjes door het dal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY82_CRzgSOGNhsS3l5nJWnIZoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr5GCZWdj8vClzvMmDGkwwLz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor volgend jaar nog geen doelen, maar ik ga me maar weer richten op een paar trails in het voorjaar/de zomer. Wie weet waar de caravan in 2023 wordt neergezet......

Iedereen alvast een sportief 2023 toegewenst en succes voor degenen die nog een wedstrijd/event hebben staan voor dit jaar. *O*

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• assje
Fraggert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:48:
ik kan je echt aanraden eens te proberen om een langzame duurloop te doen :)

Zoals gezegd bouw je daar behoorlijk snel je aerobe basis mee uit.

Ik pak rustig tussen de 10 en 20 km @ 6:30 of 7:00 pace of langzamer.

Dan loop ik zo tussen de 120 en 130 bpm.

Langzaam lopen is echt iets waar je even jezelf toe moet "forceren" (even bij gebrek aan een beter woord)

"Go slow to get fast" d:)b
Ik ga er vanavond weer eens mee aan de slag. Ik heb wel moeite begrijpen wat ik dan zo anders doe. Gevoelsmatig heb ik al bewust zo klein mogelijke stapjes gemaakt tot het punt dat ik bijna loop te schuifelen. Alsnog kom ik volgens de meting van Runkeeper (mobiel om arm) maar op een cadence van 160/min. Qua snelheid kom ik dan op minimaal 10km/u wat zou willen zeggen dat ik alsnog stappen van een goede meter maak. Zo voelt het voor mij dus echt totaal niet, ik land op mijn middenvoet en echt niet voor mijn lichaam; minimale stappen.

Als ik nog langzamer ga gaat bijna vanzelf mijn stapfrequentie omlaag. Ik denk echt niet dat mijn hartslag boven de 120 komt op dat tempo, ik kan de fitbit van mijn vrouw wel eens omdoen. Die metingen zijn voor piekbelasting niet zo nauwkeurig maar over langere tijd geeft het best een goed beeld geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 22-12-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51

Niku

Alagaesii

Ben net terug van drie weken Colombia, uitgestelde zomervakantie. In die drie weken veel gehiked en gewandeld, plus drie keer hardgelopen (20k in totaal). Niet gefeest ofzo, maar uiteraard wel lekker gegeten en bier/cocktails gedronken. In de week voordat ik ging, stak ik in topconditie en liep ik mijn 10k PR. Wat zou ik aan conditie kwijt zijn denken jullie?

In de tweede week van de vakantie trouwens de Ciudad Perdida gedaan voor degenen die dat niks zegt: een hike vier dagen door de vochtige (je leert een nieuwe definitie van zweet) jungle waarbij je flink op en af loopt, vier dagen en ruim 50 kilometer in totaal. Heb mede daardoor het idee dat mijn conditie niet al te grote klappen gehad heeft.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:44:
[...]

Ik ga er vanavond weer eens mee aan de slag. Ik heb wel moeite begrijpen wat ik dan zo anders doe. Gevoelsmatig heb ik al bewust zo klein mogelijke stapjes gemaakt tot het punt dat ik bijna loop te schuifelen. Alsnog kom ik volgens de meting van Runkeeper (mobiel om arm) maar op een cadence van 160/min. Qua snelheid kom ik dan op minimaal 10km/u wat zou willen zeggen dat ik alsnog stappen van een goede meter maak. Zo voelt het voor mij dus echt totaal niet, ik land op mijn middenvoet en echt niet voor mijn lichaam; minimale stappen.

Als ik nog langzamer ga gaat bijna vanzelf mijn stapfrequentie omlaag. Ik denk echt niet dat mijn hartslag boven de 120 komt op dat tempo, ik kan de fitbit van mijn vrouw wel eens omdoen. Die metingen zijn voor piekbelasting niet zo nauwkeurig maar over langere tijd geeft het best een goed beeld geloof ik.
Here we go :)

het is een bosloopje met wat stijgingen en dalingen over 4 rondjes, dus ik heb daar geen strak constant tempo en hartslag, maar hier krijg je een idee van een langzame duurloop van mij.

https://connect.garmin.com/modern/activity/9648237938

22km in 2h:45.

dat is gemiddeld dus 7:28min/km......staplengte 86cm, cadans van 156

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 13:19
Wat ik soms niet snap aan Strava:
- Ik heb een geschatte 1km PR van 4:10
- Vandaag ren ik mijn laatste KM in mijn interval in 4:00
- Strava registreert geen snelste KM en past mijn geschatte 1km niet aan..

Weet iemand hoe dit zit?

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
EnduronDon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:50:
Wat ik soms niet snap aan Strava:
- Ik heb een geschatte 1km PR van 4:10
- Vandaag ren ik mijn laatste KM in mijn interval in 4:00
- Strava registreert geen snelste KM en past mijn geschatte 1km niet aan..

Weet iemand hoe dit zit?
De schatting is o.b.v. je hartslag zones /vermogens curves bij verschillende loop tempo's.
Dat kan nog wel eens wat variatie hebben van de daadwerkelijke resultaten.
Bij mij was mijn 10km schatting 63:40 min, toen ik rende bleek dit 57 minuten te zijn. Daarna is de schatting een beetje aangepast, maar niet compleet naar 57'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Niku schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:00:
Ben net terug van drie weken Colombia, uitgestelde zomervakantie. In die drie weken veel gehiked en gewandeld, plus drie keer hardgelopen (20k in totaal). Niet gefeest ofzo, maar uiteraard wel lekker gegeten en bier/cocktails gedronken. In de week voordat ik ging, stak ik in topconditie en liep ik mijn 10k PR. Wat zou ik aan conditie kwijt zijn denken jullie?

In de tweede week van de vakantie trouwens de Ciudad Perdida gedaan voor degenen die dat niks zegt: een hike vier dagen door de vochtige (je leert een nieuwe definitie van zweet) jungle waarbij je flink op en af loopt, vier dagen en ruim 50 kilometer in totaal. Heb mede daardoor het idee dat mijn conditie niet al te grote klappen gehad heeft.
Qua conditie waarschijnlijk niet zoveel, maar je tempohardheid is vermoedelijk wat zoek. Maar niets dat je met een paar weekjes trainen niet weer terug hebt :P

Klinkt als een fijne vakantie! :)

• assje
Fraggert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:07:
dat is gemiddeld dus 7:28min/km......staplengte 86cm, cadans van 156
Zojuist tijdens een run van 6km wat geëxperimenteerd. Even de Fitbit van de vrouw geleend voor indicatie hartslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggcfvXV-AJGUslCRgskms4-JcMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YE5dSjEZkEemHr7rz0fP2ZEy.jpg?f=fotoalbum_large

Hartslag komt gemiddeld op 135, dat is hoger dan ik had verwacht. Het regende, ik had net friet op en teveel gedronken dus wellicht hielp dat niet. Pieken in hartslag tot 160, ik denk dat die verklaarbaar zijn door een trap waar ik op ren en het oversteken van twee kruispunten.

Bij benadering verschillende stukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDePvl0mJgXKa_xmARK3na4Wd2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/owcJKnrU8Q0qGNRtdAjs3CI4.jpg?f=user_large
  • A: even begonnen zonder na te denken op normale manier
  • B: poging snelheid te verlagen maar met zo hoog mogelijke stapfrequentie
  • C: snelheid verder terugbrengen, dit gaat bijna volledig ten koste van stapfrequentie
  • D: terug naar normaal
Ondanks dat ten tijde van B/C de hartslag iets lager lijkt te zijn voelt dat niet zo. Als ik de snelheid eruit haal zet ik voor mijn gevoel echt nog puur de ene voet voor de andere voet. De flow gaat eruit en het voelt een beetje als ploegen.

Zodra ik "lekker" ga lopen loop ik meer rechtop en verschuift de landing meer naar de voorvoet. Direct komt dan dat "inveren" met even zweven wat op lagere snelheid volledig verdween terug. Het voelt veel natuurlijker en niet vermoeiend (ondanks dat de hartslag wel iets omhoog gaat). Onvermijdelijk gaat echter de snelheid ook iets omhoog. Ik liep hier gevoelsmatig echt rustig zonder enige druk op een comforabel tempo dat ik lang vol kan houden en nog makkelijk een gesprek zou kunnen voeren.

Het verschil in paslengte tussen A/D en B/C is maar iets van 5%, bizar dat dit qua beleving zo'n verschil geeft. Gevoelsmatig is voor mij de enige manier om de snelheid verder te verlagen door de pasfrequentie te reduceren, kleinere stappen werkt echt niet voor mij.

Het is me een beetje onduidelijk waarom dit bij mij zo "anders" is dan bij anderen. Ik meen me te herinneren dat over het algemeen het devies is "hogere pasfrequentie is beter". Moet ik dan toch overwegen om mijn pasfrequentie bewust te verlagen om op een lagere hartslag te komen?

Of misschien gewoon niet teveel nadenken en lekker lopen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
@assje Ik denk dat je vooral niet moet overschatten hoe nauwkeurig een Fitbit is. Sporthorloges zijn over het algemeen geen nauwkeurige manier om hartslag en stride te meten. Ze geven een indicatie, wat nuttig kan zijn, maar zo precies als je het nu gebruikt in berekeningen zou ik niet doen.

Alsnog denk ik dat 150 laag is. Kleine stapjes maar meer per minuut zorgt voor minder belasting. Probeer eens te dribbelen zoals bij voetbal en van daaruit iets te versnellen.

Ik ben zelf ook van 160 naar 170 gegaan. Voelt raar in het begin, uiteindelijk werkt het wel beter.

Maar als het je loopplezier in de weg zit; gewoon lekker blijven lopen. Paslengte en frequentie zie ik zelf als factoren waar je in het begin nog niet veel mee wint. Het voorkomt blessures wel meer, maar daar lijkt nog geen sprake van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:05:
[...]

Zojuist tijdens een run van 6km wat geëxperimenteerd. Even de Fitbit van de vrouw geleend voor indicatie hartslag:
[Afbeelding]

Hartslag komt gemiddeld op 135, dat is hoger dan ik had verwacht. Het regende, ik had net friet op en teveel gedronken dus wellicht hielp dat niet. Pieken in hartslag tot 160, ik denk dat die verklaarbaar zijn door een trap waar ik op ren en het oversteken van twee kruispunten.

[Afbeelding]
  • C: snelheid verder terugbrengen, dit gaat bijna volledig ten koste van stapfrequentie
Ondanks dat ten tijde van B/C de hartslag iets lager lijkt te zijn voelt dat niet zo. Als ik de snelheid eruit haal zet ik voor mijn gevoel echt nog puur de ene voet voor de andere voet. De flow gaat eruit en het voelt een beetje als ploegen.

Zodra ik "lekker" ga lopen loop ik meer rechtop en verschuift de landing meer naar de voorvoet. Direct komt dan dat "inveren" met even zweven wat op lagere snelheid volledig verdween terug. Het voelt veel natuurlijker en niet vermoeiend (ondanks dat de hartslag wel iets omhoog gaat). Onvermijdelijk gaat echter de snelheid ook iets omhoog. Ik liep hier gevoelsmatig echt rustig zonder enige druk op een comforabel tempo dat ik lang vol kan houden en nog makkelijk een gesprek zou kunnen voeren.

Het verschil in paslengte tussen A/D en B/C is maar iets van 5%, bizar dat dit qua beleving zo'n verschil geeft. Gevoelsmatig is voor mij de enige manier om de snelheid verder te verlagen door de pasfrequentie te reduceren, kleinere stappen werkt echt niet voor mij.

Het is me een beetje onduidelijk waarom dit bij mij zo "anders" is dan bij anderen. Ik meen me te herinneren dat over het algemeen het devies is "hogere pasfrequentie is beter". Moet ik dan toch overwegen om mijn pasfrequentie bewust te verlagen om op een lagere hartslag te komen?

Wat is trouwens de reden dat je blijft werken met km/h ipv de gebruikelijke min/km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Shinji schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:46:
Wat is trouwens de reden dat je blijft werken met km/h ipv de gebruikelijke min/km?
Omdat min/km me precies niets zegt :P

Behalve dat het gebruikelijk is voor hardlopen, is er eigenlijk een voordeel aan die notatie t.o.v. km/u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
assje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:18:
[...]

Omdat min/km me precies niets zegt :P

Behalve dat het gebruikelijk is voor hardlopen, is er eigenlijk een voordeel aan die notatie t.o.v. km/u?
Ja, km/u is zwaar onnauwkeurig op deze tempo’s. Loop je met een horloge? Die geven namelijk meestal min/km weer.

Ik zou er aan proberen te wennen. Als je het eenmaal gewend ben wil je nooit meer terug ;)

Km/h zegt mij eigenlijk qua hardlopen niks meer, terwijl 5:00min/km voor mij meteen duidelijk is welk tempo iemand dan loopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Shinji op 23-12-2022 20:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 22:07
Startnummers Egmond zijn binnen, ik heb er zin in. Gaan met een groepje lopen voor de lol, 2 pacers in ons groepje op 2:00 dus lekker rustig. Hotel met spaghetti buffet geboekt, kinderen zijn thuis ook onder de pannen *O*

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zit in een schema (Wim) voor snellere 10K. Eergister was een extensieve interval aan de beurt: 5x setje van 1KM + 1 min rust. Ging maar zozo.. Was niet tevreden. Ik dacht aan offday ofzo.

Nu twee dagen later blijkt dat ik niet goed gekeken heb en het 2,5min rust was... Dat verklaart een hoop. Shit happens :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
Hier inmiddels een positieve coronatest in huis, in totaal alweer de derde keer dat ik het heb :') Een van de vele slachtoffers van het eindejaarsfeest van het werk. Verkouden, wat sneller moe, af en toe een kuch.

Ik doe wel nog netjes mijn 15 minuten oefeningen voor enkels, knieën en heupen, maar laat het hardlopen dus even voor wat het is. Hopelijk wel op tijd genezen voor de oliebollenloop volgende week, dan kan ik het jaar nog positief en op de benen afsluiten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
SkyR schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:20:
Hier inmiddels een positieve coronatest in huis, in totaal alweer de derde keer dat ik het heb :') Een van de vele slachtoffers van het eindejaarsfeest van het werk. Verkouden, wat sneller moe, af en toe een kuch.

Ik doe wel nog netjes mijn 15 minuten oefeningen voor enkels, knieën en heupen, maar laat het hardlopen dus even voor wat het is. Hopelijk wel op tijd genezen voor de oliebollenloop volgende week, dan kan ik het jaar nog positief en op de benen afsluiten!
Beterschap!
De kinders hier zijn allebei flink aan het hoesten en m'n dochter had gisteravond ook koorts. Straks maar weer eens wat testen doen. We zouden beide kerstdagen elders onder de pannen zijn. Hoop dat het door kan gaan, anders moet ik straks als de donder nog wat te eten in huis gaan halen.

@Fraggert ik heb zo de generale voor de wisent. Trainer heeft een trailtje van 20km bedacht :)

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 24-12-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:44:
[...]

@Fraggert ik heb zo de generale voor de wisent. Trainer heeft een trailtje van 20km bedacht :)
Ah leuk man d:)b de laatste 3 van de 23 op de 31ste komen wel goed, gewoon op karakter en de gezelligheid en sfeer met je medelopers en het evenement.

Ik ben echt razend benieuwd hoe groot dat evenement trouwens is.

Ik heb een keer in Rheden gelopen met echt nog geen 80 man ofzoiets en de VeluweTrail was een enorm spektakel met honderden lopers en een compleet festijn met tenten en foodtrucks etc. :P

Ik heb gister nog even 10km gedaan en ik doe nog een korte 5km en een langzame 20km er tussen proppen denk ik.

Ik heb echt heel veel zin in de Wisent *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SkyR schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:20:

Ah shit, beterschap joh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

assje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral dat laatste, de rest komt wel :)

Het effect van lange langzame duurlopen heeft natuurlijk ook wat tijd nodig, het is niet zo dat als je een stuk langzamer rent je ineens een veel lagere hartslag hebt tijdens die run en het ook kilometers langer en verder uithoudt.
Een aërobe basis breidt je wel snel op, maar dat heeft echt tijd nodig.

Voor wat betreft het lopen en wat jij ervaart: hoe land jij? Ik ben een haklander en heb gister nog even wat geklooit voor je onderweg.

Ik heb gemerkt dat als ik op mijn middenvoet land ik een stukje minder stabiel loop en de neiging krijg wat naar voren te buigen. Mijn snelheid gaat daarbij een fractie omhoog en mijn hartslag volgt.

Ga ik op mijn voorvoet landen dan worden die effecten groter. Ik leun nog meer naar voren en mijn pace gaat significant omhoog. Het landen voelt wel aan als een fysiek minder zware loopvorm met een betere “running economy” (sorry, ik kijk veel engelse youtube). Maar doordat ik dit nooit toepas is het voor mij wel zwaar na een tijdje.

Het haklanden echter voelt voor mij eigenlijk als een veel natuurlijkere loopvorm voor mij. Allicht kan ik daardoor makkelijker langzaam lopen dan iemand die niet hakland?

Fysieke aspecten zoals je lichaamsbouw kunnen natuurlijk ook nog een rol spelen.

Voor nu zou ik gewoon lekker gaan lopen :) gaandeweg leer je je lijf beter kennen, ik heb me in mijn couch 2 5K ook sufgestaard op mijn Garmin-data tot ik het spuugzat werdt en mijn intervallen op mijn telefoon ging lopen kwam er weer een heel stuk ontspannen loopplezier terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Fraggert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:55:
Voor wat betreft het lopen en wat jij ervaart: hoe land jij? Ik ben een haklander en heb gister nog even wat geklooit voor je onderweg.
Ik land beetje middenvoet, hoe sneller hoe verder naar voren. Als ik gewoon loop (wandel) loop ik ook een beetje op mijn tenen dus dat is wel echt mijn natuurlijke manier (altijd goed te zien aan hoe mijn schoenen slijten :P

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 24-12-2022 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Right…….

naast de 13de maand zat er 100 euro extra bonus voor elke collega in het loonzakje deze maand vanwege een zeer tevreden baas :)

Mooie reden voor het volgende experiment…..een “max. cushion”-schoen……en zero drop.

* drumroll *

De Altra Olympus 5 in knaloranje d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDaRss3r87LvaY_TnVBAKsuKnG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LcrTsbWU0x3CkSPArHZ3QcVk.jpg?f=user_large

Ik weet niet of die binnen is voor de Wisent Trail, het is tenslotte Kerst en de pakjesjongens hebben het gierend druk.
assje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ik land beetje middenvoet, hoe sneller hoe verder naar voren. Als ik gewoon loop (wandel) loop ik ook een beetje op mijn tenen dus dat is wel echt mijn natuurlijke manier (altijd goed te zien aan hoe mijn schoenen slijten :P
Ok, dus geen haklander. Misschien kan de rest hier nog wat zinnigs zeggen over hun ervaringen met langzaam lopen en de verschillende landingen.

Maar zoals gezegd, ga lekker trainen, geniet ervan, bouw langzaam uit door een schema als basis te pakken. De meeste schemas zijn gebaseerd op decennia lange ervaringen in de loopsport inmiddels.

@polthemol omschreef het al mooi voor je in zijn post van @ 10:07 op de 22ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:17
Fraggert schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:39:

Misschien kan de rest hier nog wat zinnigs zeggen over hun ervaringen met langzaam lopen en de verschillende landingen.
Mijn ervaring, en dat wordt van tijd tot tijd hier ook bevestigd, is dat je pas langzaam kunt lopen in een bepaalde landing wanneer je daar volledig aan gewend bent.
In de thread hier meldt men dat een voorvoet-/midvoetlanding niet lukt op lage snelheid. Naar mijn mening beheers je die landing dan nog niet. In het verleden zat ik met hetzelfde probleem, maar inmiddels kan ik ook onder de 10 km/u lopen met een voorvoetlanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:19
@Fraggert gaaf, uiteraard in funky orange ;)
Zo'n paartje zero drop schoenen staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje!

Weet niet of het verstandig is om direct zo'n afstand te lopen op zero drop schoenen, daar kun je beter rustig mee opbouwen als ik de verhalen moet geloven. Iets om in je achterhoofd te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26

Mystikal

It never hurts to help!

Zo, ik ben ook aardig aan het opbouwen. Helaas voor mijn gevoel altijd te weinig tijd om te lopen.

Nadat ik op 4 december 10k@6:10 liep, daarna 5k@5:24, 10k@5:43, 5k@5:13, 13k@5:42 en vanochtend 16k@5:52.

Heb 2x in mijn leven de halve gelopen. 1 keer net boven de 2 uur en de 2e keer onder de 2 uur. Ik wil nu de 25k lopen. Ik loop altijd zelf, nooit wedstrijden en eigenlijk altijd als anderen nog slapen. Vanochtend dus om 6:45. Volg ook geen schema. Ik begin gewoon te lopen. Zou graag nog wat kilo's kwijtraken (91kilo@1:98m@44jr). Maar dat is lastig in deze dagen.

Heb er wel weer plezier in.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nogeeninlog schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:29:
[...]

Mijn ervaring, en dat wordt van tijd tot tijd hier ook bevestigd, is dat je pas langzaam kunt lopen in een bepaalde landing wanneer je daar volledig aan gewend bent.
In de thread hier meldt men dat een voorvoet-/midvoetlanding niet lukt op lage snelheid. Naar mijn mening beheers je die landing dan nog niet. In het verleden zat ik met hetzelfde probleem, maar inmiddels kan ik ook onder de 10 km/u lopen met een voorvoetlanding.
Ik kan inmiddels aardig langzaam “rennen”. Dat was tijdens mijn eerste trails ook waar ik de fout mee inging.

Ik bleef, hoe langzaam dan ook, doorrennen waar ik eigenlijk moest gaan lopen op steile stukken of in mul zand.

Dat was natuurlijk heel inefficient.

Ik denk dat ik ook van het voorjaar eens wil gaan kijken naar mijn looptechniek, eens zien of ik allicht naar een voorvoetlanding kan. Als ik renners zie lopen dan komt dat wel op mij over als efficienter lopen. Het kleine stukje dat ik dat kan volhouden voelt ook heel “actief” aan, totaal anders dan “plodding along”.
Gaargod schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:48:
@Fraggert gaaf, uiteraard in funky orange ;)
Zo'n paartje zero drop schoenen staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje!

Weet niet of het verstandig is om direct zo'n afstand te lopen op zero drop schoenen, daar kun je beter rustig mee opbouwen als ik de verhalen moet geloven. Iets om in je achterhoofd te houden.
Over de kleur hoefde ik inderdaad niet lang na te denken :P :+

Ik ben echt heel benieuwd hoe die Altra’s lopen :)

En ja, ik hoop eigenlijk dat ze na de Wisent arriveren want de verleiding is wel erg groot ze maar gewoon aan te doen ;)

Gelukkig heb ik er wel iets over nagedacht, mijn eerste paartje, de Ghost13 waar ik mijn couch25k opliep, zijn 12mm drop.

Daarna heb ik bewust een lagere drop meegenomen in mijn schoenkeuze.
Volgens het Youtube Institute of Technology en Google University is het raadzaam om niet meer dan 4mm te veranderen in drop.

De asfaltschoenen Endorphin Speed 2 en Ride 15 hebben een drop van 8mm.
Voor het onverharde werk hebben de Xodus Ultras en de Peregrine 12 een drop van 6mm respectievelijk 4mm.

De reden voor een max. gedempte schoen is dat ik na 30km stekkeren best wel pijn in mijn poten heb, maar met 0 referentiekader weet ik niet in hoeverre ik teveel pijn heb. Met een dag of zoiets heb ik nergens meer last van, maar ik weet niet of ik termijn iets aan het stuklopen ben.

Dus tijd voor het grote “Altra Experiment” d:)b 33mm cushion voor én achter _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mystikal schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:15:
Zo, ik ben ook aardig aan het opbouwen. Helaas voor mijn gevoel altijd te weinig tijd om te lopen.

Nadat ik op 4 december 10k@6:10 liep, daarna 5k@5:24, 10k@5:43, 5k@5:13, 13k@5:42 en vanochtend 16k@5:52.

Heb 2x in mijn leven de halve gelopen. 1 keer net boven de 2 uur en de 2e keer onder de 2 uur. Ik wil nu de 25k lopen. Ik loop altijd zelf, nooit wedstrijden en eigenlijk altijd als anderen nog slapen. Vanochtend dus om 6:45. Volg ook geen schema. Ik begin gewoon te lopen. Zou graag nog wat kilo's kwijtraken (91kilo@1:98m@44jr). Maar dat is lastig in deze dagen.

Heb er wel weer plezier in.
Goed om dat laatste even flink te benadrukken :) dat zorgt in elk geval voor het makkelijker volhouden.

Ik ben echt geen ochtendloper…..na 9 uur gaat het inmiddels wel nu ik evenementen loop en dan geen keuze heb maar daar houdt het echt bij op :P

Ik denk dat een schema je wel kan gaan helpen met een consistentere training en allicht meer loopvolume en wat vaker waardoor je ook meer calorieen kwijtraakt.

Maar,……..top bezig (y) vooral doorgaan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Fraggert Ik zou voorzichtig zijn met de omschakeling, en in het begin afwisselen tussen de lage drop en de hoge dropschoenen.
Zelfde geldt ook voor overschakeling naar voorvoetlanding, ook hier heel geleidelijk te werk gaan.

Ik ben lang geleden ooit geswitcht naar een paar Asics met lage drop, een paar weken later was ik geblesseerd. Nooit meer Asics gekocht nadien, al lag het waarschijnlijk eerder aan de verandering van drop dan aan het veranderen van merk.

Het enige wat ik ooit aan mijn loopstijl bewust veranderd heb is het licht verhogen van mijn cadans. Automatisch wordt je dan iets minder haklander en meer middenvoetlander. Ik ben nu iets tussen de twee.
Deze ochtend nog 21km gelopen in rustig tempo, met gemiddeld cadans van 182/'.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kom dit jaar op een dikke 2600km. Tot juni liep ik meestal 160 tot 180km per maand. Dit flink uitgebreid. Nu komen we elke maand boven de 300km. Loop ook elke dag. 2 dagen minimaal, dwz max 5km (soms maar 1,6km) de overige 5 dagen van 10t/m 25km. En over het algemeen 80% rustig, 20% snel. Dat heeft mij vanaf juni enorm geholpen om een goede basis te krijgen. Roeide er ook nog bij, maar dat werd een beetje teveel van het goede.
Vanochtend meteen maar het grote halve marathondoel volbracht: Onder de 2 uur lopen. Dat is voor deze oude man van bijna 60 (dienog geen 3 jr hardloopt) heeeel snel. Was flink buffelen, maar heb het dan toch maar mooi gedaan. Of ik mijn andere grote hoofddoel ook haal, de marathon onder de 4 uur? Oef, dat lijkt nu nog een onmogelijkheid. Maar we gaan zien wat 2023 brengt. Iig een lidmaatschap bij Laac, die ook de halve marathon van Oldenzaal organiseert. Wie weet kan ik daar wat aan mijn looptechniek en soepelheid doen.
Iedreen veel mooie loopkilometers in 2023 gewenst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2czl0xE7ywle-BViCMNVbmiKBHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbc3eMDVf7PwXohsFQ7TbIZK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Hier 1994 km, bijna voor het eerst de kaap van de 2000 km gerond.

Ik heb vaak een wat gevoelige linkerkuit, maar vandaag zit de last lager, echt thv de achillespees :(

Paar dagen niet hardlopen en intussen wat achillespeesoefeningen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hartloper schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:05:
@Fraggert Ik zou voorzichtig zijn met de omschakeling, en in het begin afwisselen tussen de lage drop en de hoge dropschoenen.
Zelfde geldt ook voor overschakeling naar voorvoetlanding, ook hier heel geleidelijk te werk gaan.

Ik ben lang geleden ooit geswitcht naar een paar Asics met lage drop, een paar weken later was ik geblesseerd. Nooit meer Asics gekocht nadien, al lag het waarschijnlijk eerder aan de verandering van drop dan aan het veranderen van merk.

Het enige wat ik ooit aan mijn loopstijl bewust veranderd heb is het licht verhogen van mijn cadans. Automatisch wordt je dan iets minder haklander en meer middenvoetlander. Ik ben nu iets tussen de twee.
Deze ochtend nog 21km gelopen in rustig tempo, met gemiddeld cadans van 182/'.
Zekers, als de Altra’s me goed passen en comfortabel zijn en ik zeker weet dat ze blijven dan ga ik er allicht ook eerst gewoon even op lopen. Ik hobbel er gewoon mee op kantoor rond desnoods :P

Ik schreef al even dat ik bewust in mijn schoenkeuze langzaam omlaag was gegaan in drop en ik heb daar gelukkig geen hinder van ondervonden.
De Peregrine 12 zijn met 4mm mijn laagste drop schoenen en daar loop ik plezierig op, superfijne schoenen maar te hard om echt lang op te lopen door de dunnere harde zool.

Aankomend voorjaar staat in het teken van een trainingsschema oppakken naar de 42,2, zo’n VO2max test voor mijn hs-zones en voor wat betreft mijn looptechniek daar wil ik eens met iemand die verstand van zaken heeft een keer een afspraak maken of een clinic volgen voor als dat bestaat.

Ik vermaak me voorlopig met wat aanklooien door te blijven deelnemen aan trailruns, zelf te trainen en lekker te experimenteren met wat zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:11:
Kom dit jaar op een dikke 2600km. Tot juni liep ik meestal 160 tot 180km per maand. Dit flink uitgebreid. Nu komen we elke maand boven de 300km. Loop ook elke dag. 2 dagen minimaal, dwz max 5km (soms maar 1,6km) de overige 5 dagen van 10t/m 25km. En over het algemeen 80% rustig, 20% snel. Dat heeft mij vanaf juni enorm geholpen om een goede basis te krijgen. Roeide er ook nog bij, maar dat werd een beetje teveel van het goede.
Vanochtend meteen maar het grote halve marathondoel volbracht: Onder de 2 uur lopen. Dat is voor deze oude man van bijna 60 (dienog geen 3 jr hardloopt) heeeel snel. Was flink buffelen, maar heb het dan toch maar mooi gedaan. Of ik mijn andere grote hoofddoel ook haal, de marathon onder de 4 uur? Oef, dat lijkt nu nog een onmogelijkheid. Maar we gaan zien wat 2023 brengt. Iig een lidmaatschap bij Laac, die ook de halve marathon van Oldenzaal organiseert. Wie weet kan ik daar wat aan mijn looptechniek en soepelheid doen.
[Afbeelding]
Grote klasse joh _/-\o_

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:20
Na lang lurken in dit topic kom ik ook even melden dat ik me ingeschreven heb voor de Rotterdam Marathon.
Na 3 eerdere pogingen die tijdens de training al afgeblazen werden doordat de wedstrijd geannuleerd werd in Corona tijd wil ik het opnieuw gaan proberen.

Na wat meer ingelezen te hebben kom ik er achter dat ik altijd veel te snel loop met trainen. Hierdoor vaak futloos gedurende de week. Heb echt moeite met langzame lopen dus daar ga ik nu de focus op leggen. Door middel van trainen op hartslag en minder te letten op tempo hoop ik meer resultaat uit de training te halen.
Enkele maanden geleden ook een test gedaan (leeftijd 37 jaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaKJqULLfxLnLLTYQQtBPBOhBTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwXPzTnqRYHF5F40wzxKAUTK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het trainen heb ik gekozen voor het sportrusten schema. Mijn voornaamste doel is het uitlopen van mijn eerste marathon en niet zo zeer een top tijd. Daarnaast lukt het mij niet om zoveel tijd beschikbaar te stellen voor een regulier schema. Afgelopen maand net te weinig gesport en net te veel gegeten dus hoop ook nog wat kilo’s kwijt te raken. Bij het hardlopen blijf ik nog 2x crossfitten en af en toe tennissen. Benieuwd hoe het gaat lopen :)

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Slickk
Zaterdag was het tijd voor de Gaasterland Rabo Run. In maart was ik bij de Halve van Haren net 8 seconden te langzaam om op de halve marathon onder de 1u20m te duiken. Tijd voor revanche dus.

Qua voorbereiding vooral rustige kilometers gemaakt en in de laatste weken wat meer snelheid en beoogd tempo proberen.

Met een groep vanuit de plaatselijke sportschool/loopclub erheen gegaan dus gezellige boel. Ruim op tijd aanwezig, dus alle tijd om om te kleden en klaar te maken. Het was nog wat fris dus korte broek aan met kort shirt en daarover een langer dun shirt. Voldoende kleedkamers ook omdat het bij de voetbalvereniging in Balk werd georganiseerd.

Startnummer opspelden, schoenen aan, wc, je kent het wel.

5 minuten voor start bleek het warmer te zijn dan eerst dus lange shirt uit, startnummer op tshirt (bib magneetjes dus dat ging snel). 3 minuten tot start en via de zijkant voorin het startvak gaan staan. Op basis van uitslagen uit 2019/2018 zou m’n tijd wel in de top 10 eindigen dus voorin leek me handig.

Startschot en na wat dringen en inhalen liep ik vrij snel 3e met twee snellere mannen voor me. Een saai lang stuk á 4km volgde, dat wist ik op voorhand gelukkig. Ik kon m’n tempo niet vinden; eerste km in 3:38, tweede in 3:53. Wind tegen maakt dat nog moeilijker.

Iemand haalde me in en ik haakte bij hem aan. Hij zei op 3:50 te lopen… Dat was langzamer dan mijn doel, maar hij liep voor mn gevoel een stuk harder dan dat. M’n horloge gaf wel tijden aan maar leek door de bomen qua gps ook wat in de war. Dan maar doorzetten en mn eigen race blijven lopen. Vierde plek, geen podium, jammer.

Echter was er op het eind van het lange saaie rechte stuk een splitsing, waar de 1e loper linksaf sloeg voor de 12km. De rest ging rechts voor de halve. Dat gaf mij motivatie om door te zetten. Ook was het saaie stuk voorbij en was het vanaf toen alleen maar mooie kronkelige verharde bospaadjes. Perfecte ondergrond, geen last van de wind, eigenlijk ideale omgeving om te genieten. Dat heb ik eerlijk gezegd weinig gedaan. :P

Kilometers daarna gingen redelijk, maar kwam niet in de flow. Het voelde niet lekker. Eenmaal bij km 10 had ik het zwaar, begin van steken in mn zij, etc. Een gel genomen want slechter konden die steken in mn zij niet worden en wie weet helpen de suikers wat.

Dat mocht niet baten. Bij 13km liep ik half voorover gebogen; slechtere loopvorm, 15 seconden langzamer dan beoogd tempo, kost allemaal meer energie. Was mentaal niet doorheen te bijten, dus bij neergelegd en sub 1u20 los gelaten.

Omdat ik te snel was gegaan in de eerste kilometers (grootste fout waarschijnlijk), had ik wel een voorsprong op de #4 opgebouwd. Ik liep niet meer m’n eigen race (wel steeds in m’n hoofd dat mantra benoemd maar nooit gelukt) en nieuwe doel werd een podiumplek. Als dit geen wedstrijd was, had ik het allang afgebroken. Een andere dimensie in het lopen, best leuk. :)

Jammer genoeg waren de steken / kramp in m’n rechterzij (ik gok de milt) niet te verdringen of ‘doorheen’ te lopen. Ademhaling op tilt, proberen door te zetten maar helaas tempo bleef rond de 4min/km.

Bij 17km de gedachte dat een 3e plek er toch nog steeds in zat, ook al liep de #4 meer op mij in. In schatte in dat de afstand ongeveer een minuut was, dus dat ik niet nog veel meer moest verliezen. Dat lukte gelukkig wel en elke kilometer was er 1.

Finish in zicht, opgelucht en de derde prijs binnen met 1u22m! Startnummer ingeleverd, prijsuitreiking waar een medaille en envelop met inhoud (€20, toch leuk rondje bier voor de groep) volgde. :D Top georganiseerd, gezellige deelnemers, mooie dag!

Volgende keer wel een warming-up, anders qua drinken proberen van tevoren, meer m’n eigen tempo oefenen en kijken of dat helpt. Veel geleerd en pas de tweede keer op deze afstand dus al met al tevreden. Doel blijft staan voor een volgende keer. ;)

Strava

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vandaag vol goede moed naar het bos _O-

Geen plan, maar wel het idee om voor de wisent trail nog een lange loop te pakken.

Na al 2 zeer korte nachten (want vakantie, dus film kijken :P ), een voedingstechnisch dieptrieste slechte decembermaand van pepernoten, langs roomboteramandelstaven via de kerststol naar de kerstmenus met ongelimiteerde schransfestijnen.

Uit de auto gestapt ging het de eerste kilometers lekker ontspannen en bolletjes aan in kerstkransjesverbrandingsmodus, lage snelheid en HSzone.

Ow ja, vergeten fatsoenlijk te lunchen want nog vol |:(

De handvol chocospekken die voor de middagmaaltijd door moesten gaan en de optelsom van de hele decembermaand hakten er zwaar in.

Het idee om stoer op 2de kerstdag ff een HM af te tikken ging het niet meer worden :+

Wat wel lukte was gewoon lekker lopen zonder water mee. Ik had tevoren een 300ml water gedronken en een bidon in de auto voor na afloop.

Uiteindelijk nog 18,4km weggetikt in 2h:14min en tevreden gestopt en richting huis :)

@ÜberWicked welkom hier d:)b

@Slickk netjes gedaan man, sterk werk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:26
Philo Melos schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]
Wow, echt super hoor.

Ik ben tegenwoordig aan het volgen wat mijn Garmin aangeeft om te trainen voor de marathon van Rotterdam, mijn doel is om hem onder de 3u45m te lopen. Op dit moment ben ik nog flink bezig met het opbouwen van de base. Vooralsnog bevalt het me echt goed. Elke dag wel wat lopen met soms een dagje rust. Ik voel ook dat het steeds soepeler/makkelijker gaat met het lopen op hartslag.

Als doel had ik om dit jaar 1000km te lopen en daar ben ik inmiddels overheen (1175), daarnaast heb ik mij opgegeven voor een sportschool die in februari word geopend in de buurt, om toch ook wat krach training erbij te doen. Ik ben zeer benieuwd wat voor effect dit op het lopen gaat hebben.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:43
Slickk schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:08:
Zaterdag was het tijd voor de Gaasterland Rabo Run. In maart was ik bij de Halve van Haren net 8 seconden te langzaam om op de halve marathon onder de 1u20m te duiken. Tijd voor revanche dus.

Qua voorbereiding vooral rustige kilometers gemaakt en in de laatste weken wat meer snelheid en beoogd tempo proberen.

Met een groep vanuit de plaatselijke sportschool/loopclub erheen gegaan dus gezellige boel. Ruim op tijd aanwezig, dus alle tijd om om te kleden en klaar te maken. Het was nog wat fris dus korte broek aan met kort shirt en daarover een langer dun shirt. Voldoende kleedkamers ook omdat het bij de voetbalvereniging in Balk werd georganiseerd.

Startnummer opspelden, schoenen aan, wc, je kent het wel.

5 minuten voor start bleek het warmer te zijn dan eerst dus lange shirt uit, startnummer op tshirt (bib magneetjes dus dat ging snel). 3 minuten tot start en via de zijkant voorin het startvak gaan staan. Op basis van uitslagen uit 2019/2018 zou m’n tijd wel in de top 10 eindigen dus voorin leek me handig.

Startschot en na wat dringen en inhalen liep ik vrij snel 3e met twee snellere mannen voor me. Een saai lang stuk á 4km volgde, dat wist ik op voorhand gelukkig. Ik kon m’n tempo niet vinden; eerste km in 3:38, tweede in 3:53. Wind tegen maakt dat nog moeilijker.

Iemand haalde me in en ik haakte bij hem aan. Hij zei op 3:50 te lopen… Dat was langzamer dan mijn doel, maar hij liep voor mn gevoel een stuk harder dan dat. M’n horloge gaf wel tijden aan maar leek door de bomen qua gps ook wat in de war. Dan maar doorzetten en mn eigen race blijven lopen. Vierde plek, geen podium, jammer.

Echter was er op het eind van het lange saaie rechte stuk een splitsing, waar de 1e loper linksaf sloeg voor de 12km. De rest ging rechts voor de halve. Dat gaf mij motivatie om door te zetten. Ook was het saaie stuk voorbij en was het vanaf toen alleen maar mooie kronkelige verharde bospaadjes. Perfecte ondergrond, geen last van de wind, eigenlijk ideale omgeving om te genieten. Dat heb ik eerlijk gezegd weinig gedaan. :P

Kilometers daarna gingen redelijk, maar kwam niet in de flow. Het voelde niet lekker. Eenmaal bij km 10 had ik het zwaar, begin van steken in mn zij, etc. Een gel genomen want slechter konden die steken in mn zij niet worden en wie weet helpen de suikers wat.

Dat mocht niet baten. Bij 13km liep ik half voorover gebogen; slechtere loopvorm, 15 seconden langzamer dan beoogd tempo, kost allemaal meer energie. Was mentaal niet doorheen te bijten, dus bij neergelegd en sub 1u20 los gelaten.

Omdat ik te snel was gegaan in de eerste kilometers (grootste fout waarschijnlijk), had ik wel een voorsprong op de #4 opgebouwd. Ik liep niet meer m’n eigen race (wel steeds in m’n hoofd dat mantra benoemd maar nooit gelukt) en nieuwe doel werd een podiumplek. Als dit geen wedstrijd was, had ik het allang afgebroken. Een andere dimensie in het lopen, best leuk. :)

Jammer genoeg waren de steken / kramp in m’n rechterzij (ik gok de milt) niet te verdringen of ‘doorheen’ te lopen. Ademhaling op tilt, proberen door te zetten maar helaas tempo bleef rond de 4min/km.

Bij 17km de gedachte dat een 3e plek er toch nog steeds in zat, ook al liep de #4 meer op mij in. In schatte in dat de afstand ongeveer een minuut was, dus dat ik niet nog veel meer moest verliezen. Dat lukte gelukkig wel en elke kilometer was er 1.

Finish in zicht, opgelucht en de derde prijs binnen met 1u22m! Startnummer ingeleverd, prijsuitreiking waar een medaille en envelop met inhoud (€20, toch leuk rondje bier voor de groep) volgde. :D Top georganiseerd, gezellige deelnemers, mooie dag!

Volgende keer wel een warming-up, anders qua drinken proberen van tevoren, meer m’n eigen tempo oefenen en kijken of dat helpt. Veel geleerd en pas de tweede keer op deze afstand dus al met al tevreden. Doel blijft staan voor een volgende keer. ;)

Strava
Mooi verslag van de loop in mijn oude woonplaats B-) Bizar tempo joh, goed gedaan!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 30-06 14:35

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zaterdag als "support" meegelopen in de Wintermaraton van Leeuwaarden . Vriend van mij ging voor zijn eerste marathon ooit en had gevraagd of ik mee wou lopen om hem waar nodig af te remmen of aan te sporen .
Samen gaan we ook de 24 uurs van Sittard doen, dus mooie team-building voor dat grote afzien.

We wisten van te voren dat hij het zwaar zou hebben, is pas halverwege het jaar echt begonnen met trainen voor de wedstrijd en heeft ook de voornamelijke focus op cross-fit. Hij ging het echter gewoon doen _/-\o_ !
In zijn lange lopen tijdens het trainen was het ook steeds na ~30Km dat hij op was en moeite had met voldoende eten, dus focus zaterdag was om zo "rustig" mogelijk naar die 30Km toe te lopen, hem goed te laten eten en erna hem door de laatste 12Km heen te praten/loodsen.

In het kort heb ik de eerste 30Km heel rustig naast hem gelopen, doeltempo was ~4:50min/km en hem waar nodig af geremd als ie weer te snel wou lopen. Herkende dat competitie-stukje helemaal, ervaring leert echter dat je ook op het einde nog wat over moet hebben . Bij elke post hem van een stukje banaan voorzien en erop gelet dat ie bleef drinken.
Na 30Km kwam hij de man met de hamer tegen, dus vanaf dat moment was het motiveren, aansporen en relativeren. Hij heeft stukjes moeten wandelen, echter was het nog steeds knap wat hij deed en ging hij ook weer elke keer lopen. Zij het soms met wat aanmoediging of herinnering dat de minuut wandelen alweer voorbij was :+ .

Uiteindelijk hebben we er 3:44 over gedaan en een kilometer extra gelopen, echter heeft hij het wel gewoon gelopen en was terecht zeer trots op zijn prestatie!

Strava

Voor mij persoonlijk was het ook "leuk" om mee te maken, allereerst om hem te ondersteunen en tijdens de wedstrijd aan te moedigen.
Echter ook om het verschil tussen een "crossfitter" en duursporter te zien.
Daar waar hij na 30Km op was, kon ik nog in alle rust lopen en voelde bijna niks qua verzuring/pijn.
Dag na de marathon dan ook nog 8Km rustig gelopen, eerste 2Km waren de benen wat stram/stijf, erna liep het echter wel weer lekker. Iets langzamer dan normaal, qua gevoel kon ik echter nog een heel stuk lopen na die 8Km. Geeft wel wat vertrouwen voor Sittard, waar ook ik heel erg veel zal afzien .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

Galois

1811 - 1832

ÜberWicked schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
Na lang lurken in dit topic kom ik ook even melden dat ik me ingeschreven heb voor de Rotterdam Marathon.
Na 3 eerdere pogingen die tijdens de training al afgeblazen werden doordat de wedstrijd geannuleerd werd in Corona tijd wil ik het opnieuw gaan proberen.

Na wat meer ingelezen te hebben kom ik er achter dat ik altijd veel te snel loop met trainen. Hierdoor vaak futloos gedurende de week. Heb echt moeite met langzame lopen dus daar ga ik nu de focus op leggen. Door middel van trainen op hartslag en minder te letten op tempo hoop ik meer resultaat uit de training te halen.
Enkele maanden geleden ook een test gedaan (leeftijd 37 jaar):
[Afbeelding]

Voor het trainen heb ik gekozen voor het sportrusten schema. Mijn voornaamste doel is het uitlopen van mijn eerste marathon en niet zo zeer een top tijd. Daarnaast lukt het mij niet om zoveel tijd beschikbaar te stellen voor een regulier schema. Afgelopen maand net te weinig gesport en net te veel gegeten dus hoop ook nog wat kilo’s kwijt te raken. Bij het hardlopen blijf ik nog 2x crossfitten en af en toe tennissen. Benieuwd hoe het gaat lopen :)
Met deze gegevens en VO2max denk ik dat je doel wel wat meer mag zijn dan 'uitlopen'. Een marathon uitlopen voor jou in bv 6 uur zal niet echt een prestatie zijn. Dat ben je vast met mij eens en dus is je doel nu eigenlijk al niet alleen maar uitlopen.

Met een beetje gedegen training en wat lagere duurlopen, denk ik dat je makkelijk onder de 3:30 uit moet kunnen komen, wat natuurlijk een hele mooie prestatie is voor een eerst marathon. Dat je dan het jaar erop je als doel stelt om onder de 3:00 uit te komen, is met deze VO2max ook niet geheel ondenkbaar...

Je geeft aan niet veel tijd te hebben, maar als je 3-4x per week gaat hardlopen, dan moet het haalbaar zijn hoor. Bijvoorbeeld iets van:

training 1: tempoduurloop van 8-12 km (uurtje)
training 2: intervaltraining 6-10x 800 m (uurtje)
training 3: duurloop 20-35 km (eens per week dus 2-3 uur)
training 4: herstelloopjes (30 minuten)

Afhankelijk van je belastbaarheid zal je meerdere herstelloopjes in moeten plannen ten koste van tempoduurloop en interval. Heel blijven is het belangrijkste bij een marathonvoorbereiding.

Toen ik voor de marathon (onder de 3 uur) aan het trainen was, deed ik dit schema in 10 dagen. Vaker redde ik niet qua belastbaarheid. Ik liep dan wel 5-6x per week, maar dan dus vaker herstelloopjes. Die kosten ook niet zoveel tijd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
Galois schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:41:
[...]

Met deze gegevens en VO2max denk ik dat je doel wel wat meer mag zijn dan 'uitlopen'. Een marathon uitlopen voor jou in bv 6 uur zal niet echt een prestatie zijn. Dat ben je vast met mij eens en dus is je doel nu eigenlijk al niet alleen maar uitlopen.

Met een beetje gedegen training en wat lagere duurlopen, denk ik dat je makkelijk onder de 3:30 uit moet kunnen komen, wat natuurlijk een hele mooie prestatie is voor een eerst marathon. Dat je dan het jaar erop je als doel stelt om onder de 3:00 uit te komen, is met deze VO2max ook niet geheel ondenkbaar...

Je geeft aan niet veel tijd te hebben, maar als je 3-4x per week gaat hardlopen, dan moet het haalbaar zijn hoor. Bijvoorbeeld iets van:

training 1: tempoduurloop van 8-12 km (uurtje)
training 2: intervaltraining 6-10x 800 m (uurtje)
training 3: duurloop 20-35 km (eens per week dus 2-3 uur)
training 4: herstelloopjes (30 minuten)

Afhankelijk van je belastbaarheid zal je meerdere herstelloopjes in moeten plannen ten koste van tempoduurloop en interval. Heel blijven is het belangrijkste bij een marathonvoorbereiding.

Toen ik voor de marathon (onder de 3 uur) aan het trainen was, deed ik dit schema in 10 dagen. Vaker redde ik niet qua belastbaarheid. Ik liep dan wel 5-6x per week, maar dan dus vaker herstelloopjes. Die kosten ook niet zoveel tijd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Je hebt gelijk dat uitlopen niet mijn enige doel kan/moet zijn. Voor nu hoop ik rond de 3:45 uit te komen maar hoop mijn doel wat scherper te stellen als ik verder ben in mijn schema. 3:30 zou super zijn maar heel blijven is wel het belangrijkste, zeker in de trainingsfase.

Het sportrusten schema gaat maar tot max 14 km, dat vind ik zelf wat aan de magere kant. Een regulier schema zal ik niet halen maar ik denk zelf af en toe de lange duurlopen te verlengen. Dus eigenlijk een eigen variant op het sportrusten schema met iets meer kilometers, af en toe een 20km of halve marathon en wellicht een 30-er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

Galois

1811 - 1832

ÜberWicked schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:34:
[...]

Je hebt gelijk dat uitlopen niet mijn enige doel kan/moet zijn. Voor nu hoop ik rond de 3:45 uit te komen maar hoop mijn doel wat scherper te stellen als ik verder ben in mijn schema. 3:30 zou super zijn maar heel blijven is wel het belangrijkste, zeker in de trainingsfase.

Het sportrusten schema gaat maar tot max 14 km, dat vind ik zelf wat aan de magere kant. Een regulier schema zal ik niet halen maar ik denk zelf af en toe de lange duurlopen te verlengen. Dus eigenlijk een eigen variant op het sportrusten schema met iets meer kilometers, af en toe een 20km of halve marathon en wellicht een 30-er.
Dat lijkt mij een hele goede aanpassing. Zo doe ik het ook altijd: ik pas een schema aan, aan wat bij mij past. En ik denk dat als het je lukt om 1 of 2x een echt lange duurloop te doen (30-32, misschien zelfs 34), dat je dan echt een hele mooie voorbereiding hebt voor zo'n eerste marathon.

Je weet dat je jezelf gaat tegenkomen bij km 35. Dat heeft iedereen (zeker de eerste keer), dus jij ook ;) En daarom is het wel fijn om dat gevoel al eens eerder ervaren te hebben. En uiteraard een goed schema te maken voor jezelf wat betreft het nemen van gelletjes en daar ook mee oefenen tijdens de lange duurlopen.

Wat ik ook wel eens deed met die lange duurlopen is om met de trein ergens heen te gaan en dan hardlopend naar huis. Dat is ten eerste een leuke afwisseling op zo'n lange (en toch wel soms saaie) duurloop en je hebt geen optie om als je er toch doorheen zit, om toch af te snijden :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Net weer 7km gelopen, laatste stuk over een heuvel annex bos. Heerlijk ondergaand zonnetje erbij. Misschien 31 december de traditionele oudejaarsloop in ons dorp. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@ÜberWicked Indrukwekkende VO2max. Zeker als je nog 5 kg afvalt, dan heb je een VO2max van 66 wat echt wel hoog is. Maar voor een marathon heb je veel meer nodig dan een hoge V02-max.
In feite denk ik dat de VO2-max belangrijker is voor kortere afstanden zoals 3-5km, bij een marathon zijn lactaatdrempel en loopeconomie heel belangrijk.
Wat sportrusten betreft, het schema is niet slecht, maar veel mensen (en ik lees in een latere post dat jij dat ook gaat doen) doen wel wat langere duurlopen tussen 20 en 30 km, dus ze volgen het schema niet op de letter.
Ik volg ook buitenlandse loopforums (letsrun.com voor de VS en fetcheveryone voor de UK) en het schema van sportrusten is daar totaal niet gekend. Sportrusten is iets dat enkel in Nederland (en Vlaanderen) wat aanhangers heeft.
Terwijl bijvoorbeeld Klaas Lok met zijn souplessemethode (in het Engels de Easy Interval Method) wel bediscussieerd wordt op die forums, dus dat kennen ze tot in Amerika.
Er is wel een reden dat het 14k-schema niet doorbreekt in het buitenland.

Voor een eerste marathon is 3:30 een mooi doel, dat is gemiddeld 5min/km of 12 km/uur. En Rotterdam is een mooie marathon. Been there, done that, got the T-shirt.

@Slickk geen superdag en dan 1:22 lopen _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
En we hebben het kerstweekend weer overleefd! We zijn dit jaar natuurlijk zoet geweest, dus ik heb echt leuke cadeau's gekregen van de sinterkerstvrouw (of was dat zoet zijn van een ander feest?)
Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik onze cadeau's uitgewisseld en heb ik van haar de Coros Pod 2 gekregen! Dat kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder een testrondje te lopen.

Het had natuurlijk al de hele week geregend, maar toch dacht ik "het is een goed idee om naar het bos te gaan". Vol goede moed de trailschoenen aangedaan, en de Coros Pod erop geclipt.

Foto voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aGSwHzF7XSCT46KIeHVetzhJr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSeTYqcbcEK6UOLB2gK3SxmW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat op mij wachtte was een run vol met glibberen, glijden, modder en regen.
Een paar keer bijna op mijn plaat gegaan bij een afdaling, een paar keer om moeten draaien omdat de afdaling te stijl / glad / gevaarlijk was in de omstandigheden.
Om het dus kort samen te vatten, het was ge-wel-dig! Dit is tot nu toe de loop geweest waar ik het meest plezier in heb gehad :'), echt even lekker 'spelen' in de modder. Helaas halverwege een belletje van de vriendin gekregen, dat we toch een uurtje eerder naar de schoonfamilie gaan. Dus de run moeten inkorten :(

Wat sfeerbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo1SuUFF0P3CjP2V3REguyOlLmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YgJjUqXdOPYpHQ5dPS0fJrb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jo6RTMEDG-d-KLZLyJjrAIyRAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT4Ya3CZJE9gx84d1jtNMAx9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_X2yOy3-fjU_3g4oUlZDx2dwH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na4xc4gbIyvEYS0ZsDmEIpC4.jpg?f=fotoalbum_large

Op de heuvels wss iets te hard gegaan voor mijn gevoel, daar flink spierpijn van gekregen - toch meer temperen en sneller gaan wandelen op de stijle klimmen, i.p.v. eigenwijs blijven rennen. Stevig doorwandelen is op die stijle stukken bijna net zo snel als dat ik er omhoog ren en kost minder energie.

Uiteindelijk 7,6 km gedaan in een uurtje, met als eindresultaat van de schoenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1Kq6JHpWWt4xRNxOnPCOOAL3Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtNdQGSKtCvwcSMqMTpGYHgM.jpg?f=fotoalbum_large

Even de tuinslang erop gezet en ze daarna in de schuur gezet om uit te drogen :+

Gisteren gewoon een rustig loopje gedaan op de weg, beetje door de velden heen en de kuiten een beetje losgelopen van de spierpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hier ondertussen nog steeds zoekende tussen de berg parameters hoe ik er voor sta. Uitgebreide analyses van bloed, longen (x-thorax), bloeddruk en ECG-filmpje leveren weinig op (ik heb 2 jaar na pittige corona nog steeds last zoals snel moe, weinig kracht, etc). Bloed heeft wat afwijkende leverwaarden, longfoto is goed, bloeddruk ook keurig, ECG niets vreemds (af en toe overslagje, maar dat mag).

Conditioneel gaat het ook ok. Althans die indruk heb ik. Echter alles wat kracht kost zoals mtb-en is foute boel (endurence vs stamina? dus hoe lang kan je spierkracht leveren vs hoeveel procent pers je er uit in het moment?).

Momenteel sport ik 2 a 3x per week. Twee keer hardlopen volgens int. interval, ext. interval, duurloopje. En ik doe er vaak nog extra sportmoment bij zoals schaaten, mtb-en of anderzins.

Nu gister 15km duurloopje gedaan (vorige week 18km) en dat ging ok-ish op 5:44 pace. Ik loop echter wel de hele tijd rond de hartslag 165. Mijn HRmax zou met 43 jaar rond de 177 moeten zijn, maar in praktijk gok ik op 190-192 ongeveer (twee jaar terug de 193 aangetikt met training en als ik interval piek ik wel eens richting 188 etc. Op basis van de vuistregel doe ik zo'n duurloopje dus continu in zone 4 van de 5. Op basis van mijn praktijkervaring 3 van de 5. Hoe dan ook aan de hoge kant van een duurloopje in 'dieselen'-modus.

Garmin vindt er het zijne van. Die berekent een VO2max van 49 wat gewoon goed is.
Heb je ook vuistregels voor herstel? Dus hoe veel en hoe snel je hartslag moet zakken nadien?

Overigens zit zekere overtraining ook in het vat: ik was he-le-maal bekaf na het duurloopje. Als in afgepeigerd. Spierpijn was te doen. En last van de heupen (kan ook van alles zijn). Misschien maar even tandje eraf. En wat krachttraining en core invoeren lijkt me ook verstandig.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
ÜberWicked schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:34:
[...]

Ik weet niet wat je huidige 5km, 10km of HM tijden zijn, maar hier een recente ervaringsdeskundige van het sportrusten-schema. Ik heb het gebruikt in de aanloop naar mijn eerste marathon, die van Spijkenisse op 27 november jongstleden.

Het schema houdt de benodigde tijd voor het hardlopen beperkt. Handig. En geeft ook wel goede handvatten qua hartslag en tempo, waardoor ik bij geen enkele loop echt helemaal kapot was. Het heeft me wel een goed gevoel gegeven voor het lopen in een comfortabel vlot tempo, maar uiteindelijk mistte ik voor mijzelf wat "kilometer-hardheid". En met alle adrenaline en spanning aan de start van de eerste marathon zat ik vanaf het begin van de wedstrijd te hoog in de hartslag als je op het schema afgaat, wat ik na kilometer 28 wel gemerkt heb - waarna ik het wat rustiger aan heb gedaan om de hartslag serieus lager te krijgen en comfortabel uit kon lopen. Ik begon het schema met een doel van 3:30u, dacht in de loop van het schema misschien wel onder de 3:15u te kunnen lopen, en eindigde uiteindelijk met een tijd van 3:18:33.

Voor mijn volgende marathon, in april die van R'dam, ga ik met een traditioneel schema werken met een stuk meer kilometers. En daar kijk ik eerlijk gezegd echt naar uit! Vooral naar de lange, langzame duurloop. Weer wat meer van de omgeving zien, er lekker lang op uit, heerlijk! In januari ga ik starten met mijn schema.

Vanmiddag ga ik mijn eerste loopje doen sinds de coronabesmetting. Voel me niet heel fit, maar ook niet ziek; enkel nog wat slijm in de keel. Dus hopelijk brengt een beetje beweging vanmiddag me juist wat energie. Vervolgens zaterdag nog 4 Engelse Mijl en na afloop wame chocolademelk en een oliebol, dan zit het hardloopjaar er weer op! :)

[ Voor 3% gewijzigd door SkyR op 28-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Of ik mij zojuist in een vlaag van verstandsverbijstering heb ingeschreven voor de Kardingebultra? Misschien… :o

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
SkyR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet wat je huidige 5km, 10km of HM tijden zijn, maar hier een recente ervaringsdeskundige van het sportrusten-schema. Ik heb het gebruikt in de aanloop naar mijn eerste marathon, die van Spijkenisse op 27 november jongstleden.

Het schema houdt de benodigde tijd voor het hardlopen beperkt. Handig. En geeft ook wel goede handvatten qua hartslag en tempo, waardoor ik bij geen enkele loop echt helemaal kapot was. Het heeft me wel een goed gevoel gegeven voor het lopen in een comfortabel vlot tempo, maar uiteindelijk mistte ik voor mijzelf wat "kilometer-hardheid". En met alle adrenaline en spanning aan de start van de eerste marathon zat ik vanaf het begin van de wedstrijd te hoog in de hartslag als je op het schema afgaat, wat ik na kilometer 28 wel gemerkt heb - waarna ik het wat rustiger aan heb gedaan om de hartslag serieus lager te krijgen en comfortabel uit kon lopen. Ik begon het schema met een doel van 3:30u, dacht in de loop van het schema misschien wel onder de 3:15u te kunnen lopen, en eindigde uiteindelijk met een tijd van 3:18:33.

Voor mijn volgende marathon, in april die van R'dam, ga ik met een traditioneel schema werken met een stuk meer kilometers. En daar kijk ik eerlijk gezegd echt naar uit! Vooral naar de lange, langzame duurloop. Weer wat meer van de omgeving zien, er lekker lang op uit, heerlijk! In januari ga ik starten met mijn schema.

Vanmiddag ga ik mijn eerste loopje doen sinds de coronabesmetting. Voel me niet heel fit, maar ook niet ziek; enkel nog wat slijm in de keel. Dus hopelijk brengt een beetje beweging vanmiddag me juist wat energie. Vervolgens zaterdag nog 4 Engelse Mijl en na afloop wame chocolademelk en een oliebol, dan zit het hardloopjaar er weer op! :)
Leuk je ervaring met het schema te lezen, en een mooie tijd gehaald dan voor een eerste keer!
Helaas heb ik geen recente 5/10/HM tijden, meest recente is een 5 (onder 21 min) maar al van ruim een jaar geleden.

Succes met je nieuwe schema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie je trainingsvoortgang bijhouden. Natuurlijk gebruikt (bijna) iedereen Strava, maar doen jullie daarnaast ook nog iets? Misschien specifiek om een training richting een evenement zoals 'n marathon te plannen en bij te houden?

Ik heb een Excel gemaakt met de weken leidend naar Rotterdam volgend jaar. Daarin per week vul ik mijn schema in, wat iedere 4 weken wordt bijgewerkt op basis van de stand van dat moment. Daarnaast log ik iedere run de afstand, tijd en relative effort (strava). Ook geeft me dat een grafiekje die weergeeft wat de langste duurloop van de week is in tijd en afstand.

Wat houden jullie zoal bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Jazzper schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:22:
[...]
Overigens zit zekere overtraining ook in het vat: ik was he-le-maal bekaf na het duurloopje. Als in afgepeigerd. Spierpijn was te doen. En last van de heupen (kan ook van alles zijn). Misschien maar even tandje eraf. En wat krachttraining en core invoeren lijkt me ook verstandig.
Loop je niet te hard van stapel was exact wat ik me afvroeg toen ik jouw post(s) las, totdat ik hier was. Toen was het antwoord wel duidelijk. Dit lijkt me geen goede wijze van terugkomen na Covid. Van wat ik om me heen gezien heb is _rustig_ trainen en vandaar langzaam uitbouwen de weg hieruit. Juist bij mensen met serieuze klachten na corona.

Mik op rustige duurloopjes en ga de basis weer opbouwen. Kom je uit zone 2 tijdens je loopje, dan ga je te hard. Stukje wandelen om de hartslag te laten zakken en weer rustig door. Fietsen is ook prima: zelfde recept. En vergeet alsjeblieft die "vuistregel-hartslag"; werk gewoon met je eigen hartslag.

Je weet dat je via de basisverzekering (in Nederland) gebruik kan maken van paramedische zorg na covid? Ik zou sterk overwegen om samen met een fysiotherapeut weer naar een normale situatie toe te werken. Met deze 50 behandelingen zou je een aardige stap moeten zetten qua fitheid en spierkracht. Waarschijnlijk kan men ook even meekijken met het opbouwen van de conditie... Te veel, te snel werkt gewoon niet.

Voor het beeld, twee vrienden van mij hebben op deze wijze (rustig trainen, kracht mbv fysio) na zware covid weer vanaf nul opgebouwd en functioneren inmiddels weer vrij normaal. Ik weet niet of het bij jou speelt, maar het is niet erg om hulp hierbij te zoeken. Zij, de een onderdeel van de WK-selectie ultratrail en de ander marinier & fitnessinstructeur KL, hebben hier veel baat bij gehad. Het is wel een kwestie van de lange adem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27
born2tweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:25:
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie je trainingsvoortgang bijhouden. Natuurlijk gebruikt (bijna) iedereen Strava, maar doen jullie daarnaast ook nog iets? Misschien specifiek om een training richting een evenement zoals 'n marathon te plannen en bij te houden?
Naast de Garmin app gebruik ik vooral Runalyze om trends en details bij te houden. Het is een flinke hoeveelheid data. Tempo's, paslengte, verticale oscillatie, hartfrequentie, prognoses en nog veel meer. Je moet er zelf nog steeds wel met een getraind oog naar kijken, maar ik vind het wel informatief.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jazzper schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:22:
Hier ondertussen nog steeds zoekende tussen de berg parameters hoe ik er voor sta. Uitgebreide analyses van bloed, longen (x-thorax), bloeddruk en ECG-filmpje leveren weinig op (ik heb 2 jaar na pittige corona nog steeds last zoals snel moe, weinig kracht, etc). Bloed heeft wat afwijkende leverwaarden, longfoto is goed, bloeddruk ook keurig, ECG niets vreemds (af en toe overslagje, maar dat mag).

Conditioneel gaat het ook ok. Althans die indruk heb ik. Echter alles wat kracht kost zoals mtb-en is foute boel (endurence vs stamina? dus hoe lang kan je spierkracht leveren vs hoeveel procent pers je er uit in het moment?).

Momenteel sport ik 2 a 3x per week. Twee keer hardlopen volgens int. interval, ext. interval, duurloopje. En ik doe er vaak nog extra sportmoment bij zoals schaaten, mtb-en of anderzins.

Nu gister 15km duurloopje gedaan (vorige week 18km) en dat ging ok-ish op 5:44 pace. Ik loop echter wel de hele tijd rond de hartslag 165. Mijn HRmax zou met 43 jaar rond de 177 moeten zijn, maar in praktijk gok ik op 190-192 ongeveer (twee jaar terug de 193 aangetikt met training en als ik interval piek ik wel eens richting 188 etc. Op basis van de vuistregel doe ik zo'n duurloopje dus continu in zone 4 van de 5. Op basis van mijn praktijkervaring 3 van de 5. Hoe dan ook aan de hoge kant van een duurloopje in 'dieselen'-modus.

Garmin vindt er het zijne van. Die berekent een VO2max van 49 wat gewoon goed is.
Heb je ook vuistregels voor herstel? Dus hoe veel en hoe snel je hartslag moet zakken nadien?

Als ik je 10k unofficial PR op Stava aanhoud, is je duurlooptempo wel wat langzamer dan het tempo waarop je die 15km hebt gelopen. Daarnaast doe je wel erg veel kwaliteit, dat is echt niet nodig.. 1 keer per 2 weken kwaliteit zal ook voldoende zijn.

Run slow to run fast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zoek het ook in die hoek inmiddels. Toch maar achter die fysio aan dan. Thanks voor het meedenken!

Qua bijhouden: ik gebruik een excel met regels met per regel:
  • weeknummer
  • datum
  • soort activiteit
  • opmerking/details
  • afstand
  • tijd
  • tempo
  • HRgem
  • HRmax
  • calorieen
  • diverse afstanden wat daar de beste was (met pbviewer.com)
  • URL naar strava
Daarnaast zoom ik soms in via Strava, Polar Flow of Garmin Connect als ik wat aan het puzzelen ben.
In een ander tabblad heb ik schema o.b.v. Wim's schema's (website) gemaakt waar ik de regels copy/paste naar hoofdblad als ik die training doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 28-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
born2tweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:25:

Ik heb een Excel gemaakt met de weken leidend naar Rotterdam volgend jaar. Daarin per week vul ik mijn schema in, wat iedere 4 weken wordt bijgewerkt op basis van de stand van dat moment. Daarnaast log ik iedere run de afstand, tijd en relative effort (strava). Ook geeft me dat een grafiekje die weergeeft wat de langste duurloop van de week is in tijd en afstand.

Goede vraag. Strava gebruik ik voor het 'sociale aspect', maar qua trainingsvoortgang totaal niet. Het Garmin platform vind ik waardeloos, dat gebruik ik hoogstens voor een snelle blik op de zojuist afgeronde training.
Primair gebruik ik intervals.icu voor het loggen en analyseren van alle trainingen en het grote plaatje.

Voorheen gebruikte ik ook wel Runalyze. Voor de hardlopende statnerds onder ons fantastisch, maar als je ook andere sporten doet dan werkt het minder. Specifiek voor VO2max trends en de marathonvorm richting een wedstrijd nog wel in gebruik.

Smashrun gluur ik ook regelmatig naar. Sjieke grafiekjes waar je volume progressie over het jaar in een oogopslag kan zien. En badges, die heb je nooit genoeg :+

Vanaf 1 januari heb ik het plan opgevat om een papieren trainingslog bij te houden. Het concept daarvan spreekt me aan, alle apps ed maakt het vluchtig. In mijn beleving is het goed om soms ietsje langer bij de grote lijnen stil te staan. Voorlopig staat op het lijstje om bij te houden: sport, workout, tijd, afstand, 'gevoel', opmerkingen en slaap. Dus ik lees even met interesse mee :)

Pagina: 1 ... 218 ... 378 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.