Ha beste lopende Tweakers! Hier even een herintreder na 10 jaar afwezigheid, leuk om te zien dat er nog best een aantal bekende namen aanwezig zijn.
Een collega was aan het lobbyen voor medestanders voor de 10km in Rotterdam. Zo ook bij een collega die ik er zeg maar bepaald niet voor aanzag om dit te gaan doen en heb toen gezegd "als hij het doet ga ik ook". Week later is hij gestopt met roken en lijkt serieus plannen te maken dus moet ik er ook aan
Nu vind ik hardlopen heerlijk om te doen maar moeilijk me ertoe te zetten. Voor mij werkt het eigenlijk alleen als ik een specifiek doel stel voor mezelf. Ik heb dus 1x eerder de 10km in Rotterdam gelopen en tot mijn schrik bleek dat al weer 10 jaar geleden. Destijds als doel 45minuten gesteld maar 42:12 behaald, ik wil mezelf nu opnieuw 45 minuten als doel stellen (ben er inmiddels achter dat het nu 1/4 marathon is dus eigenlijk 10,6km).
Nu ging dat 10 jaar geleden ongeveer als volgt:- Week 1: C25k/beginners schema
- Week 2: Wat traag allemaal, ben geen mietje
-> 10km 45min schema - Week 5: 9,22km op 11.46km/u -> dat doel wordt een makkie!
- Week 7: Achillespees blessure

- Week 16: na 9 weken rustiger aan doen weer wat meer aan de bak
- Week 19: Race day, toch nog 10km in 42:12

Overeenkomsten/verschillen 2013 -> 2023:- Leeftijd: 25 -> 35
- Gewicht: onveranderd: ≈80kg (1,83m)
- Startpunt: Couch -> squash 2x per week
- Voorbereiding: 18 weken -> 20 weken
Nu ben ik fysiek natuurlijk 10 jaar ouder, ik hoop dus dat ik dit kan compenseren door ook 10 jaar wijzer te zijn

Als ik de opbouw rustiger aan doe en 9 weken onderbreking kan voorkomen is hetzelfde doel als toen wellicht haalbaar. (?)
Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn opbouw/verloop vorige keer en track mijn huidige voortgang daar tegenover:
Groot verschil met toen is dat ik nu squash speel, vrij intensief en consistent 2x per week. Ik ben bereid concessies te doen tijdens voorbereiding maar niet bereid te stoppen.
Hier zit dan ook vooral het deel waar ik hoop dat mensen met meer kennis/ervaring wellicht advies kunnen geven. In de voorbereiding in 2013 volgde in een schema dat (zoals vrij gebruikelijk) bestond uit lange langzame runs, kortere snellere runs, interval en herstelloopjes. In totaal 3-4 per week volgens het schema maar in de historie is duidelijk te zien dat ik maximaal 3x per week daadwerkelijk gehaald heb.
Ik ben nu begonnen met 3x per week kleine afstanden lopen. Tempo heb ik zo laag mogelijk gehouden maar langzamer dan 10km/u werkt voor mij niet en 12km/u loop ik het lekkerst (al is dat nu eigenlijk nog te snel waarschijnlijk). Eerste twee weken kwam het toevallig uit dat ik 3x gesquasht hebt (en dus 6x sport). Bij squash is achillespees ook aandachtspunt en ik voelde hem beetje dus dat ik ga ik alvast niet meer doen.
Nu vooruit kijkend wil ik als de eerste basis er is ook weer aan de slag met schema. In verband met combineren met squash denk ik dat ik dit misschien maar zelf moet maken/aanpassen i.p.v. standaard beschikbaar schema te gebruiken. Destijds heb ik gelopen met standaard schema via Runkeepr maar die zijn nu alleen nog betaald beschikbaar.
[
Voor 8% gewijzigd door
assje op 19-12-2022 19:44
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]