Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:44
Fraggert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
Rondje schoenadvies gevraagd :)

Nu ik in relatief korte tijd steeds wat grotere afstanden trail heb gelopen bij overweeg ik een wat zachtere schoen te proberen.

Het voelt niet alsof ik iets (permanent) ga stuklopen en na 2 dagen heb ik geen pijn meer in mijn voeten en en het ongemak lijkt mij normaal voor 36.000 stappen in korte tijd door pittig terrein.

Zeker afgelopen zaterdag in Maasmechelen vond ik mijn huidige Saucony's Xodus Ultra's aan de vrij stevige kant aanvoelen op de inmiddels toch wel harde, deels bevroren, ondergrond.
De pasvorm en het comfort is echt superfijn maar ik wil eens een schoen met meer/zachtere demping proberen.

Ik zoek dus een meer gedempte schoen met een vergelijkbare pasvorm en comfort.

Met wat reviews doorspitten viel mijn oog op de Inov8 Trailfly G 300 Max.

[Afbeelding]

Wie heeft ervaring met deze Inov8's of kan zelfs kan iets zeggen over het vergelijk met de Xodus Ultra.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. De Speedgoat 5 lijkt mij ook een zachtere schoen maar de oude versie zat mij destijds niet lekker genoeg.
Altra heeft in zijn stal de {url=https://www.altrarunning.eu/nl/man/shoes/trail/n-d-al0a7r6p880.html[Olympus 5[/url] en de Timp en MontBlanc. Altra's zijn echter Zero Drop schoenen en ik ben een haklander wat mij geen ideale combi lijkt.

Wie o wie :)
Waarom geen wegschoenen als de ondergrond toch hard bevroren is? Of denk ik nu te simpel? :?

Ik heb afgelopen zaterdagochtend 16km door het bos gehold op een paar oude Saucony Ride 14's. Geen enkel probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:46
Shinji schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:27:
Niemand die in een joggingbroek loopt? :P O-)
Jazeker wel, gisterenavond nog.
Joggingbroek, gewoon een regulier polo-shirt en een winddicht jack van de lidl en gaan. Wel goede schoenen.
Nu loop ik normaliter rond de 5km dus rond een half uurtje wel gedaan maar ik vind dat prima gaan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Deze week door de kou ook erg weinig motivatie om te lopen, ben al niet zo'n fan van de kou, laat staan dat ik er dan in ga lopen :+ . Toen ik vanmorgen dan ook niet helemaal fris wakker werd vond ik dat een prima smoes om niet te gaan, normaliter ga ik dan wel, vandaag echter nog iets langer geslapen. Uiteindelijk wel de kou in gemoeten met de honden, zo kon ik dat moment echter weer even uitstellen :p .

Maandag nog gelopen en zal morgen toch echt weer lopen, anders komt het er deze week helemaal niet van en koud is het toch wel...
Ergens hoop ik dat het morgenochtend nog iets warmer is, ijdele hoop, je kunt blijven dromen toch?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
[...]

Waarom geen wegschoenen als de ondergrond toch hard bevroren is? Of denk ik nu te simpel? :?

Ik heb afgelopen zaterdagochtend 16km door het bos gehold op een paar oude Saucony Ride 14's. Geen enkel probleem mee gehad.
Jij denkt helemaal niet te simpel, alle suggesties zijn natuurlijk welkom :)

Bij temperaturen boven nul merkte ik minder last, zeker als ik het heb over mijn bosrondje in Putten wat totaal niet zo spannend is qua terrein. Met droog, warm weer kan dat best op straatschoenen.

Als ik echter zulke trails ren als de afgelopen keren dan peins ik, persoonlijk, er niet over om dat niet op trailschoenen te doen.
Niet alles is natuurlijk keihard bevoren, genoeg modder, plassen en andere natte substanties mogen tegenkomen, maar ook gemeen los spul als grind, gravel en keien. Traptreden en boomstronken kunnen verradelijk glad zijn.

Bij de zomer"trails" zoals de VeluweTrail of zo'n gemengd rondje met wat bos in Lunteren dan zie je in het deelnemersveld heel wat lopers op straatschoenen en daar is natuurlijk niks mis mee.
Maar bij de Alfa Bear en de Terhilstrail is het aandeel straatschoenen redelijk verwaarloosbaar respectievelijk zo'n beetje helemaal nul (voor wat betreft mij opviel én ik zat bij de 30km loop, de langste afstand).

Onder alle trailomstandigheden wil ik in elk geval een noppenschoen :)

Aangezien er meer fors gedempte trailschoenen bestaan, blijf ik in elk geval even in die hoek zoeken.
Darkasantion schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:40:

Ergens hoop ik dat het morgenochtend nog iets warmer is, ijdele hoop, je kunt blijven dromen toch?
is -4 warmer genoeg dan -5.5 voor je :P ....want ik vrees dat het niet ineens +5 wordt morgenoctend ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:49

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:22:
[...]

Vrieskauw? Is dat nieuwe spelling? :+

Vanavond ook baantraining trouwens. Ben wel benieuwd hoe de baan er bij ligt hier. Heb in ieder geval niet gehoord dat 't niet doorgaat ofzo. Verwachting voor vanavond is -4. Dat is toch 3 graden minder koud dan toen ik gisterochtend de deur uitging voor m'n pre-work rondje.
Voordeel aan een baantraining is dat je altijd makkelijk je spulletjes kwijt kan. Zal tijdens de warmup en loopscholing waarschijnlijk nog wel een jasje en handschoenen dragen, maar goede kans dat die uitgaan als we aan 't kernprogramma toe zijn.. Ik dacht 6x800m met 400m herstel.
Euh... Ik was al aan het twijfelen over de spelling, laten we het maar de 'nieuwe' spelling noemen en dan praten we nergens meer over. |:(

De 'snelle' jongens van de vereniging die hebben gewoon op de baan gelopen met spikes, volgens mij ging dat wel redelijk. Maar de baan was absoluut te glad & bevroren om er zonder spikes op te lopen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Deze week m'n nieuwe schema gekregen en we gaan het volume toch wat meer opschroeven. Eerste maand zou ik eigenlijk 35 km per week moeten doen, maar het gemiddelde in november kwam op 51 km per week. Ik merk dat m'n duurloopjes steeds beter gaan met een gemiddeld lagere hartslag. Wel geeft m'n Garmin aan dat ik nog steeds een tekort laag aerobe training heb, maar dat is wel aan het bijtrekken nu.

Ik loop nu gemiddeld dus 3x per week waarvan twee verschillende soorten duurlopen in het weekend. Een vaartspel bijvoorbeeld op zaterdag en een rustige duurloop op zondag, soms met een afstand van 20-22 km.

Deze maand gaan we werken met 60 km per week, waar ik waarschijnlijk toch net boven wil uitkomen. Nu vroeg ik me nog af: kan ik beter lange duurlopen doen of mag het ook meerdere korte duurlopen zijn, eventueel twee op één dag? Ik zou 's ochtends of tijdens m'n pauze kunnen gaan lopen in combinatie met m'n andere trainingen waardoor ik eenvoudig aan deze afstanden kom. Ik loop nu 3x per week plus twee core trainingen (bootcamp en HIIT), maar ga naar 4x per week lopen in m'n schema. Iemand tips om meer kilometers in de week te kunnen plannen? Het gaat dan met name om de rustige en normale duurlopen.

Ik train dus richting mijn eerste marathon in Rotterdam in april. Ik heb me inmiddels ook ingeschreven voor 3 wedstrijden vooraf:
  • 25 km Midwinter Marathon in Apeldoorn op 5 februari
  • 30 km Achtkastelenloop in Vorden op 5 maart
  • 21 km Stevensloop in Nijmegen op 19 maart

[ Voor 20% gewijzigd door born2tweak op 14-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

born2tweak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:20:
Deze week m'n nieuwe schema gekregen en we gaan het volume toch wat meer opschroeven. Eerste maand zou ik eigenlijk 35 km per week moeten doen, maar het gemiddelde in november kwam op 51 km per week. Ik merk dat m'n duurloopjes steeds beter gaan met een gemiddeld lagere hartslag. Wel geeft m'n Garmin aan dat ik nog steeds een tekort laag aerobe training heb, maar dat is wel aan het bijtrekken nu.

Deze maand gaan we werken met 60 km per week, waar ik waarschijnlijk toch net boven wil uitkomen. Nu vroeg ik me nog af: kan ik beter lange duurlopen doen of mag het ook meerdere korte duurlopen zijn, eventueel twee op één dag? Ik zou 's ochtends of tijdens m'n pauze kunnen gaan lopen in combinatie met m'n andere trainingen waardoor ik eenvoudig aan deze afstanden kom. Ik loop nu 3x per week plus twee core trainingen (bootcamp en HIIT), maar ga naar 4x per week lopen in m'n schema. Iemand tips om meer kilometers in de week te kunnen plannen? Het gaat dan met name om de rustige en normale duurlopen.

Ik train dus richting mijn eerste marathon in Rotterdam in april. Ik heb me inmiddels ook ingeschreven voor 3 wedstrijden vooraf:
Ik zou eerder (tijdelijk) dan je corewerk gaan comprimeren, of zelfs 1 laten vallen voor een lange(re) duurloop.

Hoe je het went of keert, je lijf zal toch echt gewend moeten raken aan langere lopen aan 1 stuk. Ook zul je daar mentaal ervaring voor op moeten doen.

Ik heb nog geen marathon ervaring maar heb diep respect voor de consensus dat een marathon zoveel meer is dan 2 x een HM.

zoals altijd: mijn goedbedoelde advies en mening :)

ps: leuke lopen die je opgeeft, ga ook eens overwegen naast het trailwerk zo'n asfaltloop te doen, gewoon zien waar ik sta nu na een tijd offroaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 14-12-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Fraggert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:30:
[...]

Ik zou eerder (tijdelijk) dan je corewerk gaan comprimeren, of zelfs 1 laten vallen voor een lange(re) duurloop.

Hoe je het went of keert, je lijf zal toch echt gewend moeten raken aan langere lopen aan 1 stuk. Ook zul je daar mentaal ervaring voor op moeten doen.

zoals altijd: mijn goedbedoelde advies en mening :)

ps: leuke lopen die je opgeeft, ga ook eens overwegen naast het trailwerk zo'n asfaltloop te doen, gewoon zien waar ik sta nu na een tijd offroaden.
Ik loop nu in principe in het weekend ook één keer bos en één keer weg. De afstanden tot nu toe zijn dus tot zo'n 22 km geweest. Dit is denk ik nog wel uit te breiden maar ik wil niet veel of vaak over de 30 gaan en als ik over een maand 70 - 80 km in de week wil lopen lukt dat natuurlijk niet met 3x in de week. Opgeven van een core training is zeker mogelijk, maar het zijn ook gewoon leuke lessen om te volgen en daarmee werk ik wel lekker aan m'n core en algehele fysieke gesteldheid. Ik had al wel bedacht deze in maart en april tijdelijk te stoppen om specifiek richting de marathon te trainen.

Ik merk wel dat ik in een maand tijd al veel progressie heb gemaakt door met zo'n schema te trainen. Daar waar ik 30 oktober in Doetinchem de halve marathon nog in 1u56 liep, loop ik nu in het bos met > 250 hm een 21km tijdens een training in 1u54. Mijn doel is dus om straks de halve in 1u45 en de marathon onder 3u45 te lopen. Aangezien dit mijn eerste marathon zal zijn denk ik dat het een reëel doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

born2tweak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
[...]

Ik loop nu in principe in het weekend ook één keer bos en één keer weg. De afstanden tot nu toe zijn dus tot zo'n 22 km geweest. Dit is denk ik nog wel uit te breiden maar ik wil niet veel of vaak over de 30 gaan en als ik over een maand 70 - 80 km in de week wil lopen lukt dat natuurlijk niet met 3x in de week. Opgeven van een core training is zeker mogelijk, maar het zijn ook gewoon leuke lessen om te volgen en daarmee werk ik wel lekker aan m'n core en algehele fysieke gesteldheid. Ik had al wel bedacht deze in maart en april tijdelijk te stoppen om specifiek richting de marathon te trainen.

Ik merk wel dat ik in een maand tijd al veel progressie heb gemaakt door met zo'n schema te trainen. Daar waar ik 30 oktober in Doetinchem de halve marathon nog in 1u56 liep, loop ik nu in het bos met > 250 hm een 21km tijdens een training in 1u54. Mijn doel is dus om straks de halve in 1u45 en de marathon onder 3u45 te lopen. Aangezien dit mijn eerste marathon zal zijn denk ik dat het een reëel doel is.
Door meer looptraining te doen bij het inruilen van een core-training verlies je maar beperkt "core-werk" doordat je die core ook gebruikt en aan het werk zet tijdens het lopen. Maar echt specifieke core-oefeningen zijn het dan niet natuurlijk.

Als ex-krachtsporter weet ik hoe leuk krachtraining is en dat je er tegen opziet die lekkere afwisseling op het lopen zou kunnen inleveren.

En het is natuurlijk slechts tijdelijk om naar je gewenste doel te trainen waarna je loopbasis weer hoger ligt en je extra loopwerk weer kunt inruilen voor core-werk doordat je alleen nog onderhoudslopen hoeft te doen om dat nieuwe plafond vast te houden en met corewerk weer een steviger basis maakt om weer je loopvermogen te ondersteunen.

22km is nog maar net de helft van rotterdam he. 30km gaat dan prima op karakter, ik ben ook van 24km naar 30km gegaan (beide trail).

Maar van 30 naar 42 vind ik persoonlijk te groot. Ik kijk er een beetje van op dat ik zoveel hoor over dat naar 30km trainen en dan een marathon doen.
Zelfde als een zwikje filmpjes over mensen die een marathon uitlopen door 5 minten rennen, 2 minuten wandelen.....rinse and repeat gedurende 42km (het run-walk-run-principe), ik had er niet eerder over gehoord maar het heeft een hoge "ik heb een marathon op mijn bucketlist en hoe ik het doe maakt me niet uit"-gehalte.

Zit er in jouw schema geen langere loop dan 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
De eerste 2 wedstrijden heb ik afgelopen jaar ook gedaan als voorbereiding op Rotterdam. Beide leuke wedstrijden! Helaas raakte ik vlak na de Achtkastelenloop geblesserd (stressfractuur), dus Rotterdam is het voor mij niet geworden helaas.

Ik heb mijn marathon ambities op een laag pitje gezet en ik ga nu voor een snelle 10em bij de Midwinter Marathon.

Meerdere duurlopen op een dag heb ik zelf nooit gedaan trouwens. Ik red het op zich wel met 4 keer in de week lopen (ca 50km) en 1 keer core training bij de sportschool. Als voorbereiding op de marathon heb ik eigenlijk niet heel veel anders gedaan. Ik heb alleen de duurlopen wat langer gemaakt en ben soms wat langer gaan uitlopen na een training. En natuurlijk de alternatieve Asselronde (want hij ging eigenlijk niet door) en de Achtkastelenloop gebruikt als voorbereiding. Bij de laatste ben ik aangehaakt bij de pacers die ongeveer mijn beoogde marathontempo liepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Fraggert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:54:
[...]
Door meer looptraining te doen bij het inruilen van een core-training verlies je maar beperkt "core-werk" doordat je die core ook gebruikt en aan het werk zet tijdens het lopen. Maar echt specifieke core-oefeningen zijn het dan niet natuurlijk.

Als ex-krachtsporter weet ik hoe leuk krachtraining is en dat je er tegen opziet die lekkere afwisseling op het lopen even moet inleveren.

En het is natuurlijk slechts tijdelijk om naar je gewenste doel te trainen waarna je loopbasis weer hoger ligt en je extra loopwerk weer kunt inruilen voor core-werk doordat je alleen nog onderhoudslopen hoeft te doen om dat nieuwe plafond vast te houden en met corewerk weer een steviger basis maakt om weer je loopvermogen te ondersteunen.

22km is nog maar net de helft van rotterdam he. 30km gaat dan prima op karakter, ik ben ook van 24km naar 30km gegaan (beide trail).

Maar van 30 naar 42 vind ik persoonlijk te groot. Ik kijk er een beetje van op dat ik zoveel hoor over dat naar 30km trainen en dan een marathon doen.
Zelfde als een zwikje filmpjes over mensen die een marathon uitlopen door 5 minten rennen, 2 minuten wandelen.....rinse and repeat gedurende 42km (het run-walk-run-principe), ik had er niet eerder over gehoord maar het heeft een hoge "ik heb een marathon op mijn bucketlist en hoe ik het doe maakt me niet uit"-gehalte.

Zit er in jouw schema geen langere loop dan 30?
Mee eens van die looptraining hoor! Ik loop op woensdagavond met een loopgroep en daar zit standaard de ABC looptraining in. Die doe ik ook wel voor de duurlopen, zodat ik in ieder geval de techniek blijf herhalen. Core kan straks wel op een lager pitje.

Mee eens hoor, dat de stap van 22 naar 42 te groot is, daarvoor zit ik ook nog in de opbouw. In principe zal ik in februari en maart denk ik pas echt aan die volumes komen voor de lange duurlopen. Dat zit er in deze maand in ieder geval nog niet in. Mijn schema nu geeft me als langste loop voor deze maand 85 minuten aan. Ik krijg iedere maand een bijgewerkt schema op basis van het niveau waar ik dan sta.

Ik ben ook zeker van plan om een goede marathon te lopen en het zal ook zeker niet m'n laatste zijn! En zoals ik ook al vaker hoor: de weg er naar toe is ook een grote beloning! Mijn conditie en gezondheid gaan met sprongen vooruit, dat is de winst die ik nu al heb.
InZane schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
[...]
De eerste 2 wedstrijden heb ik afgelopen jaar ook gedaan als voorbereiding op Rotterdam. Beide leuke wedstrijden! Helaas raakte ik vlak na de Achtkastelenloop geblesserd (stressfractuur), dus Rotterdam is het voor mij niet geworden helaas.

Ik heb mijn marathon ambities op een laag pitje gezet en ik ga nu voor een snelle 10em bij de Midwinter Marathon.

Meerdere duurlopen op een dag heb ik zelf nooit gedaan trouwens. Ik red het op zich wel met 4 keer in de week lopen (ca 50km) en 1 keer core training bij de sportschool. Als voorbereiding op de marathon heb ik eigenlijk niet heel veel anders gedaan. Ik heb alleen de duurlopen wat langer gemaakt en ben soms wat langer gaan uitlopen na een training. En natuurlijk de alternatieve Asselronde (want hij ging eigenlijk niet door) en de Achtkastelenloop gebruikt als voorbereiding. Bij de laatste ben ik aangehaakt bij de pacers die ongeveer mijn beoogde marathontempo liepen.
Wat balen dat je dan geblesseerd geraakt bent. Daarvan hoop ik dat 't mij bespaard blijft.

Dat van die pacers las ik ook en dat lijkt me een mooie toets om te zien of ik het juiste tempo in mijn hoofd heb. Ik kan nu wel denken dat ik 3u45 kan lopen, maar dat moet natuurlijk op de dag zelf nog maar blijken! In de trainingen gaat het wel steeds beter om bepaalde tempo's te lopen met lage hartslag, maar of dat laag genoeg is voor de marathon moet dus nog blijken. 3u45 is een tempo van 5:20/km, wat ik nu midden in zone 2 loop.

[ Voor 23% gewijzigd door born2tweak op 14-12-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
born2tweak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
[...]

Wat balen dat je dan geblesseerd geraakt bent. Daarvan hoop ik dat 't mij bespaard blijft.

Dat van die pacers las ik ook en dat lijkt me een mooie toets om te zien of ik het juiste tempo in mijn hoofd heb. Ik kan nu wel denken dat ik 3u45 kan lopen, maar dat moet natuurlijk op de dag zelf nog maar blijken! In de trainingen gaat het wel steeds beter om bepaalde tempo's te lopen met lage hartslag, maar of dat laag genoeg is voor de marathon moet dus nog blijken. 3u45 is een tempo van 5:20/km, wat ik nu midden in zone 2 loop.
Ach, shit happens. Ben er inmiddels wel weer bovenop :)
Moet eerlijk zeggen dat mijn voorbereiding ook wel wat beter had gekund. Het was iets aan korte kant zeg maar.

Ik vind je trouwens wel ambitieus! Je moet nog flink aan de bak om die halve marathon tijd op 1u45 te krijgen zo te horen. Als je dat red, dan moet die marathon ook wel in 3u45 kunnen.

Mijn opgegeven tijd voor Rotterdam was 3u40, maar toen had ik al een halve in 1u40 gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Docslik schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:17:
Zijn er hier nog deelnemers aan de Oliebollenloop in Schoonhoven op oudjaarsdag? Ziet er leuk uit, dus ingeschreven voor de volle 8 euro! Even kijken wat we kunnen op de 10km!

Afgelopen zondag trouwens de Bruggenloop gelopen in een mooie 1.09 (mijn op 1 na snelste tijd op de 15km), terwijl ik de hele week rond de toiletpot moest blijven wegens buikgriep. Ik merk alleen wel dat ik daar nu wel de rekening voor moet betalen, Er komt weer een verkoudheidje opzetten en voel me 'down'.

Deze week dus maar weer rustig aan, en dan toewerken naar een snelle 10 km!
Ik ga ook naar de oliebollenloop, voor mij een thuiswedstrijd. Heb lang getwijfeld om de 10 of 15 te doen, maar heb me gisteren ingeschreven voor de 15.

Ik wil heel graag de 10 onder de 40 lopen, mede door wat angst dat het slecht weer en/of glad zal zijn dat idee naar het voorjaar doorgeschoven.

1:09 is een mooie tijd! Wat is je doel op de 10 in Schoonhoven?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:43
Tim_W schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:39:
[...]

Ik ga ook naar de oliebollenloop, voor mij een thuiswedstrijd. Heb lang getwijfeld om de 10 of 15 te doen, maar heb me gisteren ingeschreven voor de 15.

Ik wil heel graag de 10 onder de 40 lopen, mede door wat angst dat het slecht weer en/of glad zal zijn dat idee naar het voorjaar doorgeschoven.

1:09 is een mooie tijd! Wat is je doel op de 10 in Schoonhoven?
Jammer dat je niet de 10 bent gaan doen, dan hadden we hetzelfde doel >:) . Moet toegeven dat het te snel komt en sowieso al een erg strak doel was, maar wil wel even een moment opname doen en vanaf daar verder trainen.

Ik deel je angst voor het weer wel! Het wordt mijn eerste keer in Schoonhoven, maar als ik de fotos opzoek van vorige editie's, wordt het een regenjack en Trial schoen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 20:36
Fraggert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
Rondje schoenadvies gevraagd :)

Nu ik in relatief korte tijd steeds wat grotere afstanden trail heb gelopen bij overweeg ik een wat zachtere schoen te proberen.

Het voelt niet alsof ik iets (permanent) ga stuklopen en na 2 dagen heb ik geen pijn meer in mijn voeten en en het ongemak lijkt mij normaal voor 36.000 stappen in korte tijd door pittig terrein.

Zeker afgelopen zaterdag in Maasmechelen vond ik mijn huidige Saucony's Xodus Ultra's aan de vrij stevige kant aanvoelen op de inmiddels toch wel harde, deels bevroren, ondergrond.
De pasvorm en het comfort is echt superfijn maar ik wil eens een schoen met meer/zachtere demping proberen.

Ik zoek dus een meer gedempte schoen met een vergelijkbare pasvorm en comfort.

Met wat reviews doorspitten viel mijn oog op de Inov8 Trailfly G 300 Max.

[Afbeelding]

Wie heeft ervaring met deze Inov8's of kan zelfs kan iets zeggen over het vergelijk met de Xodus Ultra.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. De Speedgoat 5 lijkt mij ook een zachtere schoen maar de oude versie zat mij destijds niet lekker genoeg.
Altra heeft in zijn stal de Olympus 5 en de Timp en MontBlanc. Altra's zijn echter Zero Drop schoenen en ik ben een haklander wat mij geen ideale combi lijkt.

Wie o wie :)
Inov-8 Trailtalon 235 V1 gebruik ik al enkele jaren als trailschoen. Wordt weggezet als geschikt voor ' hard pack trail', m.i. geschikt als allround schoen. Goede grip op bosgrond, zand en gras. Ik vind ze te zacht voor ruiger terrein, dan voel je steentjes erdoorheen komen. Anyhow, ik heb geen hinder ermee ondervonden met gebruik op verschillend terrein in Nederland. De schoenen hebben een ruime toe-box en drop van 8mm (wel zo fijn als je van een 'normale' wegschoen afkomt). Als je iets meer op gemixt terrein (asfalt, bos etc) wilt lopen is de parkclaw wellicht iets voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:56
NoReseth schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:23:
[...]

Zelf geloof ik eerlijk gezegd niet zo in power meten vanaf een horloge. Puur omdat de plek van meten gewoon niet handig is. Los daarvan is inmiddels wel bewezen dat stryd enorm sterk is in hun manier van meten en de sensoren die ze gebruiken.

Dus de vergelijking stryd vs garmin power vind ik niet zo interessant.
Wat ik persoonlijk wel interessant vindt is het feit dat garmin de boel zo vaak overhoop gooit, ik heb mijn strryd ingesteld op pace:always, en toch krijg ik regelmatig het gevoel dat garmin niet de pace van mijn stryd laat zien. Wellicht is hier nog een relatie met mijn hrm-pro, die volgens mij ook pace kan weergeven. Maar dat moet ik nog verder onderzoeken.
Tja, erin geloven is niet wat bepaalt of het (goed genoeg) werkt... Net als met OHR, ook dat is niet ideaal maar voor velen goed genoeg.

Maar was sowieso meer algemene info voor geinteresseerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Docslik schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:54:
[...]

Jammer dat je niet de 10 bent gaan doen, dan hadden we hetzelfde doel >:) . Moet toegeven dat het te snel komt en sowieso al een erg strak doel was, maar wil wel even een moment opname doen en vanaf daar verder trainen.

Ik deel je angst voor het weer wel! Het wordt mijn eerste keer in Schoonhoven, maar als ik de fotos opzoek van vorige editie's, wordt het een regenjack en Trial schoen :+
2019 was prachtig weer! Weinig wind, frisjes, maar niet koud en een heerlijk zonnetje. Kort/kort was toen geen enkel probleem. Ik hoop stiekem een beetje op hetzelfde. :*)

Succes alvast met je 10k, als je een beetje vooraan start dan sta je zij aan zij met Pim Bijl. ;)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik loop nu gemiddeld dus 3x per week waarvan twee verschillende soorten duurlopen in het weekend. Een vaartspel bijvoorbeeld op zaterdag en een rustige duurloop op zondag, soms met een afstand van 20-22 km.
Just curious, maar hoe werkt dat in jouw schema? Er staat 3x per week ~10km, maar je eindigt op ruim 3x ~15km? :+ In mijn beleving is/kan een belangrijk onderdeel van een schema een gestage voorbereiding zonder te hard van stapel te lopen. Zeg maar 40-45% extra lopen is dan niet heel verstandig :>
Vaker lopen > langer lopen. Bij een vergelijkbaar volume, loop je liever 5x in de week minder ver, dan 3x in de week ver.
Ik denk dat de meest eenvoudige stap is om vaker te lopen, om voor jouw twee 'core trainingen' gewoon een half uurtje rustig te gaan lopen. Ben je meteen lekker warm en het kost nagenoeg geen extra tijd.

En je kan natuurlijk op de 2 dagen dat je nu niet sport, ook gaan lopen.
Dat zou ik eerder doen dan 2x op één dag lopen. De belasting is daar toch wel stevig van. Persoonlijk zou ik hier pas serieus naar gaan kijken als je meer dan 5 dagen in de week loopt (of als triatleet: sport).
Hmm, de Achtkastelenloop zet ik ook even me potlood in de agenda. Mooie laatste test voor de Two Rivers Marathon.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
Even vraag verplaats naar gps horloge topic ;)

@Slickk
Thanks, wist niet dat die er was. Even verplaatst.

[ Voor 92% gewijzigd door Highfive95 op 14-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Highfive95 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:42:
Mijn oude trouwe amazfit bip is aan het overlijden en dus tijd voor een nieuwe smartwatch. Nu twijfel ik heel erg tussen twee garmin watches. Probleem is dat ik smalle polsen heb en veel al snel afvalt omdat deze vaak dan veel te groot zijn. Heb nu 2 opties op mijn lijstje.

Garmin Vivoactive 4s
Voordelen:
  • looks (persoonlijk, weet ik)
  • klein
  • voldoende functies voor hardlopen
  • prijs
Nadelen:
  • ouder model
  • minder functies dan alternatief
En de Garmin Forerunner 255S
Voordelen:
  • Up-to-date
  • Heel veel mogelijkheden
  • Klein
Nadelen:
  • looks - is meer een sporthorloge
  • prijs
  • heel veel mogelijkheden
Nu moet ik echt een horloge hebben van zo rond de 40 mm dus deze twee zijn hier geschikt voor. Voordeel van de 255S is dat deze een stuk nieuwer is en zeer veel functies heeft. Nu vraag ik mij wel serieus af of ik deze ga gebruiken.

Daarnaast zijn de looks van de Vivoactive iets minder "sporty". Nu is dit niet iets wat echt zeer doorslaggevend is. Maar als ik de prijs bekijk dan is verschil twee keer zo groot.

Ik weet niet zo goed wat ik van de functies moet verwachten. Nu loop ik lekker mijn rondje op mijn BIP en kan alleen zien waar ik geweest ben,snelheid en hartslag. Zou leuk zijn dat wat uitgebreider is, maar volgens mij is dat op de vivoactive ook allemaal te zien.

Op zich ben ik best bereid meer te betalen. Maar vraag mij af of dat niet een overkill is.

Of hebben jullie wellicht nog tips?
Ik denk dat je beter in dit topic of in het subforum waar die staat jouw vraag kan stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Roozzz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
[...]
Just curious, maar hoe werkt dat in jouw schema? Er staat 3x per week ~10km, maar je eindigt op ruim 3x ~15km? :+ In mijn beleving is/kan een belangrijk onderdeel van een schema een gestage voorbereiding zonder te hard van stapel te lopen. Zeg maar 40-45% extra lopen is dan niet heel verstandig :>
Ja, dat is omdat ik het hardlopen en de voortuitgang zo verslavend vind werken. Ik ben vaak inderdaad een keer extra gaan lopen, op maandag of een uur voor de core op dinsdag een duurloop van 10k en daarnaast de weekend trainingen eigenlijk allemaal iets langer dan in eerste instantie gepland.
Roozzz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
Vaker lopen > langer lopen. Bij een vergelijkbaar volume, loop je liever 5x in de week minder ver, dan 3x in de week ver.
Ik denk dat de meest eenvoudige stap is om vaker te lopen, om voor jouw twee 'core trainingen' gewoon een half uurtje rustig te gaan lopen. Ben je meteen lekker warm en het kost nagenoeg geen extra tijd.

[...]
Ja, denk dat ik dit wel ga doen, dus structureel voor of na de core trainingen ook gaan lopen en eventueel dus een extra dag lopen er aan toevoegen. Dat zou wel betekenen dat ik maar één rustdag heb waarin ik helemaal niet loop, de rest van de week is dan als volgt:
  • maandag: rust of rustige duurloop
  • dinsdag: rustige duurloop + bootcamp/core
  • woensdag: loopgroep
  • donderdag: rustige duurloop + hiit/core
  • vrijdag: rust
  • zaterdag: lange duurloop / variatie uit schema
  • zondag: lange duurloop / variatie uit schema

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Docslik
Tim_W schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:41:
[...]

.....

Succes alvast met je 10k, als je een beetje vooraan start dan sta je zij aan zij met Pim Bijl. ;)
Als Pim gelukt heeft, finish't 'ie zij-aan-zij met mij! O-)

Ik duim met je mee! Veel succes alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 19:28
m0ridin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:15:
[...]

Tja, erin geloven is niet wat bepaalt of het (goed genoeg) werkt... Net als met OHR, ook dat is niet ideaal maar voor velen goed genoeg.

Maar was sowieso meer algemene info voor geinteresseerden.
Absoluut! Ik lees vaak artikelen van dcrainmaker die erg veel werk in zijn vergelijkingen stopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:13
Toch weer even een plug voor Krachtcentrale Zwolle. Nadat ik in september van Mrs. SkyR voor mijn verjaardag een vo2max-inspanningstest had gekregen en die met veel plezier bij de Krachtcentrale gedaan had, werd ik daar ook nog gewezen op de ORYX loopanalyse. Iets dat ik mijzelf als kerstcadeau wilde geven. Maar na de voltooide marathon van Spijkenisse vond ik dat ik wel iets leuks verdiend had, dus plande ik voor afgelopen zaterdag de loopanalyse in.

De test zelf is eigenlijk heel simpel: je krijgt een set sensoren rond je bekken, bovenbenen, onderbenen en op je schoenen geschoven. Vervolgens mag je eerst een stukje op en neer wandelen, en daarna een stukje op en neer hardlopen op 80 tot 90 procent inspanning. Dan ben je alweer klaar! In tegenstelling tot de vo2max-test dus niet eens de tijd om er moe van te worden.

Vervolgens wordt de data van de sensoren geanalyseerd en rollen daar aandachtspunten specifiek voor jouw techniek uit. Bij mij kwam eruit dat mijn kniestabiliteit onvoldoende is, de vrije bekkenhelft niet genoeg omhoog komt en de enkelstijfheid verder ontwikkeld moet worden. Kort gezegd zak ik op alle scharnieren van mijn been teveel door mijn hoeven :+ Daarnaast is de schaarreflex redelijk, maar kan beter.

Dit geeft mij wel de hoop dat ik echt nog wel meer uit het hardlopen kan halen: ik ervaarde de afgelopen maanden een plateau wat betreft snelheid/efficiëntie, alsof ik echt niet harder kon. Nu heb ik een programma gekregen van 12 weken met specifieke oefeningen waar ik 4x in de week mee aan de slag ga om specifiek die zwakke plekken te gaan trainen.

Zoals ook de vorige keer weer heel vriendelijk en persoonlijk geholpen. Nadat we de testresultaten doorgenomen hadden kreeg ik nog uitleg over een aantal oefeningen die zeker in het programma zouden komen en deden we daar ook even een set van om er een idee bij te krijgen wat de aandachtspunten per oefening zijn. Ik ben heel erg benieuwd naar het effect van deze specifiek op techniek gerichte trainingen met het oog op de marathon in april!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
born2tweak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:12:
[...]

Ja, dat is omdat ik het hardlopen en de voortuitgang zo verslavend vind werken. Ik ben vaak inderdaad een keer extra gaan lopen, op maandag of een uur voor de core op dinsdag een duurloop van 10k en daarnaast de weekend trainingen eigenlijk allemaal iets langer dan in eerste instantie gepland.

[...]

Ja, denk dat ik dit wel ga doen, dus structureel voor of na de core trainingen ook gaan lopen en eventueel dus een extra dag lopen er aan toevoegen. Dat zou wel betekenen dat ik maar één rustdag heb waarin ik helemaal niet loop, de rest van de week is dan als volgt:
  • maandag: rust of rustige duurloop
  • dinsdag: rustige duurloop + bootcamp/core
  • woensdag: loopgroep
  • donderdag: rustige duurloop + hiit/core
  • vrijdag: rust
  • zaterdag: lange duurloop / variatie uit schema
  • zondag: lange duurloop / variatie uit schema
Als het in praktische zin kan (omkleden, tijd, etc) zou ik eerst krachttraining en daarna lopen. Dan heb je de ‘snelle’ suikers nog voor je krachttraining en kun je daar flink knallen om vervolgens meer te verbranden tijdens je duurloop.

Dat traint ook lekkerder is m’n ervaring en meer focus om oefeningen goed uit te voeren dan andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:21
Gewoonlijk doe ik woensdag 's avonds intervaltraining op de baan met mijn atletiekclub. Maar vandaag was het zulk mooi weer dat ik naar buiten wilde. Maar het was koud, daarom had ik wel een activiteit nodig die mij warm zou houden. Hardlopen natuurlijk! Dus heb ik de intervaltraining vanmiddag gedaan. Heerlijk in het zonnetje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Nu online
SkyR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:12:
Toch weer even een plug voor Krachtcentrale Zwolle. Nadat ik in september van Mrs. SkyR voor mijn verjaardag een vo2max-inspanningstest had gekregen en die met veel plezier bij de Krachtcentrale gedaan had, werd ik daar ook nog gewezen op de ORYX loopanalyse. Iets dat ik mijzelf als kerstcadeau wilde geven. Maar na de voltooide marathon van Spijkenisse vond ik dat ik wel iets leuks verdiend had, dus plande ik voor afgelopen zaterdag de loopanalyse in.

De test zelf is eigenlijk heel simpel: je krijgt een set sensoren rond je bekken, bovenbenen, onderbenen en op je schoenen geschoven. Vervolgens mag je eerst een stukje op en neer wandelen, en daarna een stukje op en neer hardlopen op 80 tot 90 procent inspanning. Dan ben je alweer klaar! In tegenstelling tot de vo2max-test dus niet eens de tijd om er moe van te worden.

Vervolgens wordt de data van de sensoren geanalyseerd en rollen daar aandachtspunten specifiek voor jouw techniek uit. Bij mij kwam eruit dat mijn kniestabiliteit onvoldoende is, de vrije bekkenhelft niet genoeg omhoog komt en de enkelstijfheid verder ontwikkeld moet worden. Kort gezegd zak ik op alle scharnieren van mijn been teveel door mijn hoeven :+ Daarnaast is de schaarreflex redelijk, maar kan beter.

Dit geeft mij wel de hoop dat ik echt nog wel meer uit het hardlopen kan halen: ik ervaarde de afgelopen maanden een plateau wat betreft snelheid/efficiëntie, alsof ik echt niet harder kon. Nu heb ik een programma gekregen van 12 weken met specifieke oefeningen waar ik 4x in de week mee aan de slag ga om specifiek die zwakke plekken te gaan trainen.

Zoals ook de vorige keer weer heel vriendelijk en persoonlijk geholpen. Nadat we de testresultaten doorgenomen hadden kreeg ik nog uitleg over een aantal oefeningen die zeker in het programma zouden komen en deden we daar ook even een set van om er een idee bij te krijgen wat de aandachtspunten per oefening zijn. Ik ben heel erg benieuwd naar het effect van deze specifiek op techniek gerichte trainingen met het oog op de marathon in april!
Tof :) Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de VO2Max Inspanningstest, maar na jouw verhaal nog even teruggelezen te hebben denk ik toch dat ik er maar voor ga :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:13
KevinK92 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:42:
[...]

Tof :) Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de VO2Max Inspanningstest, maar na jouw verhaal nog even teruggelezen te hebben denk ik toch dat ik er maar voor ga :)
Aanrader! Vraag wel specifiek naar de loopband, op de fiets is vast ook leuk maar geeft toch net een iets ander beeld ;)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Koenbr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:24:
[...]

Inov-8 Trailtalon 235 V1 gebruik ik al enkele jaren als trailschoen. Wordt weggezet als geschikt voor ' hard pack trail', m.i. geschikt als allround schoen. Goede grip op bosgrond, zand en gras. Ik vind ze te zacht voor ruiger terrein, dan voel je steentjes erdoorheen komen. Anyhow, ik heb geen hinder ermee ondervonden met gebruik op verschillend terrein in Nederland. De schoenen hebben een ruime toe-box en drop van 8mm (wel zo fijn als je van een 'normale' wegschoen afkomt). Als je iets meer op gemixt terrein (asfalt, bos etc) wilt lopen is de parkclaw wellicht iets voor je.
Kijk, een tevreden Inov8 gebruiker :)

De Trailtalon heeft wat dunnere zool, die schoen lijkt mij vergelijkbaar met mijn Peregrine12 die ik ook erg hard vind aanvoelen. Dat paar is de reden dat ik de Xodus erbij heb gekocht. Ik ben namelijk ook allesbehalve een snelle loper.

Die Parkclaw ga ik even bekijken en wat reviews opsnorren gezien die dikkere zool.
Ook de breedte (4 t.o.v. 5 voor de Trailfly, op een schaal die loopt van 1-5) lijkt mij wat beter te passen, ik heb geen smalle voeten maar ik heb nooit de wide-versie van schoenen nodig gehad.

Die Parkclaw kwam niet naar voren op de Inov8 website voor mij omdat ik eigenlijk meteen klikte op het segment Ultra gezien de wat langere afstanden die ik loop en mijn zoektocht naar meer demping
https://www.inov-8.com/eu/mens-ultra-running-shoes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

nou, mijn collega heeft me zojuist zover gekregen om keer mee te gaan naar de looptraining waar hij ook aan mee doet. Eens kijken of ik daar wat nuttige tips kan krijgen.
En door wat omstandigheden vanmiddag thuis aan het werk, ga ik alsnog zo even mijn nieuwe schoenen maar testen, 's avonds is me toch te koud/donker..
En het plan is om begin volgend jaar met de Wooldereslopen mee te doen, 4x 15 km.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DaRoot schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:58:
nou, mijn collega heeft me zojuist zover gekregen om keer mee te gaan naar de looptraining waar hij ook aan mee doet. Eens kijken of ik daar wat nuttige tips kan krijgen.
En door wat omstandigheden vanmiddag thuis aan het werk, ga ik alsnog zo even mijn nieuwe schoenen maar testen, 's avonds is me toch te koud/donker..
En het plan is om begin volgend jaar met de Wooldereslopen mee te doen, 4x 15 km.
Leuk, en slim plan, dat kan nooit kwaad :)

en ik werdt even nieuwsgrierig naar de wooldereslopen maar die 4x15 kilometer is verspreid over 4 verschillende dagen, dan snap ik het ook weer :+

Hoe bevielen je schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

Fraggert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:53:
[...]

Leuk, en slim plan, dat kan nooit kwaad :)

en ik werdt even nieuwsgrierig naar de wooldereslopen maar die 4x15 kilometer is verspreid over 4 verschillende dagen, dan snap ik het ook weer :+

Hoe bevielen je schoenen?
ja in januari al 1 sessie van 60km lijkt me wat te hoog gegrepen..
je kunt bij die loopjes onderweg nog beslissen of je de 10 of 15 gaat doen volgens mij..

Schoenen bevielen goed! stuk minder gestamp dan met de Asics.. wel even iets wennen, begin nu wat andere spieren te voelen, maar vandaag nergens last van, dus komt wel goed.
Alleen in die kou... benen lijken maar niet helemaal warm te willen worden..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren toch niet gelopen, vond het te koud en qua ochtendplanning kwam het ook net niet uit(wat ook goede smoes was om niet te lopen :+ )
Vanmorgen dan toch (eindelijk) de schoenen aangetrokken en op pad gegaan. Heerlijk fris weertje, klein laagje sneeuw, en goed gevoel in de benen.
Plan was eigenlijk 45 minuten op rustig tempo, kreeg echter snel de smaak te pakken, dus het werd iets langer en sneller dan de bedoeling was :X . Voelde wel lekker om eens lekker door te lopen, zeker na de afgelopen weken op "langzaam" tempo.
Uiteindelijk 50min op stevig tempo gelopen en toen nog 10min uitloop om de benen wat te laten herstellen.
Strava or didn't happen

Morgen dan rustig duurloopje, misschien krijg ik dan wat spijt van de enthousiaste loop van vandaag, dat zie ik morgen wel en leer dan ik ook weer "moe" te lopen. Elk nadeel heb zijn voordeel toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tim_W
TLDR: gisteren stond er een Zoladz test op het programma, het laatste blok is niet gelukt wegens een hardnekkige zijsteek.

Gisterenmiddag ben ik 2 uurtjes eerder van mijn werk vertrokken zodat ik de Zoladz test nog in het licht kon doen, maar ook zodat het nog niet druk zou zijn met woon/werk verkeer wat potentieel voor problemen zou kunnen zorgen. Er zou maar weer net een rij auto’s je weg blokkeren tijdens je laatste tempo blok. De Zoladz als workout in mijn horloge gezet, 20 minuten WU, 6 minuten per zone met 2 minuten wandelpauze. Om half 3 stond ik omgekleed buiten en begon ik aan een WU van 20 minuten.

Tijdens de WU leek mijn HS ietsje aan de hoge kant en tijdens het 1e blok op ± 50 slagen onder mijn ingeschatte max leek inderdaad wat matig te gaan, voor mijn gevoel was het tempo iets te laag. Achteraf viel dat reuze mee, maar qua gevoel op het moment zelf niet het beste begin. Blok nummer 2 en 3 gingen echter weer best ok, dus dat gaf weer wat vertrouwen.

Dan het 1e serieuze blok, de 4e zo rond omslagpunt, ging prima. Ademhaling was onder controle en had het gevoel dit tempo -en HS niveau prima tijdens een 10 km te kunnen volhouden. Helaas kroop er richting het einde links een zijsteek in, dat was ongeveer de laatste minuut en viel nog wel doorheen te bijten. Tijdens de 200 meter wandelpauze zakte deze uiteraard wel iets weg, maar zeker niet helemaal. Tegen beter weten in toch de laatste herhaling gestart. Net zoals tijdens de andere blokken heb ik het 1e stuk aangezet om de HS richting doel te krijgen, dus weg aan zo’n 3:10 met het idee om deze daarna te temporiseren naar zo’n 3:25 a 3:30 welke ik realistisch achtte. Maar het duurde niet lang tot de zijsteek dusdanig pijnlijk werd dat ik er niet doorheen kon lopen, zeker niet 6 minuten lang, dus na zo’n 400 meter noodgedwongen moeten afbreken.

De gemiddelde tempo’s waren:

RondeDoel HSGem. HSTempoAfstand
1130-1451364:491,2
2140-1451424:321,32
3145-1551534:041,47
4160-1651623:401,63
5170-175+1723:100,4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nlaaaqKp-MsMb9OPNhxYgDQP4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBl1iYLpqySJo8TkbSWs8Woi.jpg?f=fotoalbum_large

In Januari ga ik 'm nog een keer proberen, dan toch maar gewoon in de ochtend op een licht ontbijt, dan ik ik sowieso nooit problemen met zijsteek.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Darkasantion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:51:
Uiteindelijk 50min op stevig tempo gelopen en toen nog 10min uitloop om de benen wat te laten herstellen.
Strava or didn't happen
Altijd mooi om te zien dat je in onze regio 4x rechtsaf kan en daarmee 15km kan lopen O-)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Darkasantion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:51:
Gisteren toch niet gelopen, vond het te koud en qua ochtendplanning kwam het ook net niet uit(wat ook goede smoes was om niet te lopen :+ )
Vanmorgen dan toch (eindelijk) de schoenen aangetrokken en op pad gegaan. Heerlijk fris weertje, klein laagje sneeuw, en goed gevoel in de benen.
Plan was eigenlijk 45 minuten op rustig tempo, kreeg echter snel de smaak te pakken, dus het werd iets langer en sneller dan de bedoeling was :X . Voelde wel lekker om eens lekker door te lopen, zeker na de afgelopen weken op "langzaam" tempo.
Strava or didn't happen

Morgen dan rustig duurloopje, misschien krijg ik dan wat spijt van de enthousiaste loop van vandaag, dat zie ik morgen wel en leer dan ik ook weer "moe" te lopen. Elk nadeel heb zijn voordeel toch?
Als ik zo door je Strava scroll, zie ik niet echt 'langzame' duurlopen er tussen staan. Weet je zeker dat je wel genoeg rustige lopen doet? Bij een tempoloop á 4:00 zou ik een langzaam duurlooptempo verwachten van 5:00~5:30. In veel loopjes zie ik 4:30 als langzaamste tempo staan. Zit niet echt veel ruimte tussen.

Het kan allemaal, maar lijkt me voor je herstel niet optimaal en misschen dat je daardoor meer verbetert. Ook ga je meer vet verbranden wat uiteindelijk handig is voor de langere afstanden.

Weet het niet beter te verwoorden, maar ik bedoel het vooral als positieve tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Slickk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:25:
[...]

Als ik zo door je Strava scroll, zie ik niet echt 'langzame' duurlopen er tussen staan. Weet je zeker dat je wel genoeg rustige lopen doet? Bij een tempoloop á 4:00 zou ik een langzaam duurlooptempo verwachten van 5:00~5:30. In veel loopjes zie ik 4:30 als langzaamste tempo staan. Zit niet echt veel ruimte tussen.

Het kan allemaal, maar lijkt me voor je herstel niet optimaal en misschen dat je daardoor meer verbetert. Ook ga je meer vet verbranden wat uiteindelijk handig is voor de langere afstanden.

Weet het niet beter te verwoorden, maar ik bedoel het vooral als positieve tip. :)
Klopt dat de duurloopjes eigenlijk nog iets te snel zijn, laat me soms nog iets teveel verleiden om sneller tempo te lopen en vaak voelt het gewoon ook goed en houd ik het tempo ook prima vol gedurende de afstand.
Na de marathon van volgende week zal het tempo op de lange lopen ook echt wat omlaag moeten om mij voor te bereiden op de ultra, geniet nu nog "even" van het iets snellere tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Erg herkenbaar fenomeen welke ik maar al te vaak voorbij zie komen op Strava. "Duurloopjes" welke maar amper langzamer gaan dan een beoogd wedstrijd tempo. Of in geval van een marathon, gaat de duurloop vaak op het beoogde tempo -of zelfs nog sneller, want "het voelde goed". Blijft mijns inziens toch een beetje een valkuil voor veel lopers, met verhoogd risico op blessureleed van dien.

Ik maak mezelf er ook weleens schuldig aan, maar tegelijkertijd heb ik er helemaal geen moeite mee om 1 tot zelfs 2 minuten/per km langzamer te lopen dan een beoogd wedstrijd tempo.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13
Tim_W schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:58:
Erg herkenbaar fenomeen welke ik maar al te vaak voorbij zie komen op Strava. "Duurloopjes" welke maar amper langzamer gaan dan een beoogd wedstrijd tempo.
Hier noemen ze het dan herstelloopje of herstelrit.
(en ja, soms is het met een knipoog. Maar ik heb een redelijk scherpe sarcasme radar).

Pas ook iemand op mijn strava, dik in de 40, en dan duurloopje met gemiddelde hartslag van 160+.
Het KAN best zijn dat zijn max hartslag 219 is, en precies in de goede zone liep, maar statistisch is die kans niet zo groot.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 16-12-2022 14:30 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Docslik
Ik denk dan altijd maar: Lopen, en laten lopen!

Misschien trainen ze niet op hartslag, maar op Wattages met Strydd. Als er dan een flinke mismatch zit tussen je effort en je hartslag, kan diegene zich opzich netjes aan een schema houden.... :+ /sarcasm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Iedereen moet zeker zelf weten wat hij/zij doet! Zo heb je ook heel veel lopers die altijd 1 en hetzelfde tempo lopen. Of altijd maar dat exact zelfde rondje. Zo lang je maar plezier hebt in wat je doet, dat is en blijft uiteindelijk het belangrijkste. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Och, profs werden we toch allemaal al niet en het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven. Mocht het leuke lopen voor iemand eigenlijk te hard/zacht, te monotoon, te lang of te ver ( @born2tweak :>) dan optimaal voor long term progres zijn, hoe erg is dat dan precies?

Zolang men zich niet de vernieling in loopt, lekker in beweging is en er lol uithaalt, dan is die paar procent niet zo spannend voor de meesten. Niet iedereen probeert het uiterste uit zichzelf te schrapen. Wees je er dan alleen bewust van dat keuzes ook consequenties kunnen hebben en dat je jezelf hiermee mogelijk beperkt.

Ik kan me er in ieder geval geen seconde druk om maken van wat ik langs zie komen op strava :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Roozzz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:05:
Och, profs werden we toch allemaal al niet en het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven. Mocht het leuke lopen voor iemand eigenlijk te hard/zacht, te monotoon, te lang of te ver ( @born2tweak :>) dan optimaal voor long term progres zijn, hoe erg is dat dan precies?

Zolang men zich niet de vernieling in loopt, lekker in beweging is en er lol uithaalt, dan is die paar procent niet zo spannend voor de meesten. Niet iedereen probeert het uiterste uit zichzelf te schrapen. Wees je er dan alleen bewust van dat keuzes ook consequenties kunnen hebben en dat je jezelf hiermee mogelijk beperkt.

Ik kan me er in ieder geval geen seconde druk om maken van wat ik langs zie komen op strava :P
haha, ik ben al zenuwachtig omdat ik nog maar 10km gelopen heb deze week! Dit weekend wel (echte) duurloopjes gepland staan, maar toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Ik ga ook niet iedereen op Strava corrigeren of de zogenaamde coach uithangen op Strava, heb wel wat beters te doen. :P Het was goed bedoeld, ook omdat @Darkasantion mooie progressie boekt en dit soort veranderen nog verder kunnen helpen.

Heb het al druk genoeg met 'corrigeren' van beste vrienden die door sporadisch een 5km te lopen het idee hebben dat ze makkelijk een halve marathon uit kunnen lopen. Uitlopen gaat vast wel lukken, maar plezier in hardlopen krijg je er niet echt van geloof ik. En ja, dat zou ik het liefst wel hebben zodat we ik meer loopgekken onder m'n vrienden heb. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
born2tweak schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:32:
[...]

haha, ik ben al zenuwachtig omdat ik nog maar 10km gelopen heb deze week! Dit weekend wel (echte) duurloopjes gepland staan, maar toch :)
Haha, ik maak me nu eerder zorgen dat ik ruim boven mijn 'weekvolume' uit ga komen. Alweer ruim 42km onderweg, dus vrees dat we ergens >70 gaan eindigen :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 21:35
Meld me hier ook maar, ingeschreven voor Rotterdam marathon. Eerste wedstrijd ooit. Doel, 3:45, maar uitlopen binnen 4 uur is mooi. Combineer looptraining met veel fietsen/zwiften. Loop 3 à 4 keer per week, waarvan 1 tempoloop, 1 interval, 1 lange duurloop en soms nog een kort tempoloopje. Zwift daarnaast 4 à 5 keer per week, waarvan 3x een variant voornamelijk in zone 2, 1x SST en 1 zwaardere lange training. Reden dat ik veel fiets is dat veel meer lopen dan dit resulteert in last van knie/heup (wordt ook aan gewerkt).

Wat trainingen van onlangs:
Halve marathon @ 5:10 (1:49:00)
10k @ 4:46 (47:44)
17,5k @ 5:06 (1:29:20)

Anyways, om even in te haken op discussie hierboven over te snelle lange duurlopen: ik zie die wat vlotte lange duurloop juist als goede manier om de marathon (bv) te simuleren/te trainen. Te korte tempoloop komt m.i. niet in de buurt van de marathon en de lange duurloop (significant) onder het marathontempo lopen maakt m.i. ook dat je maar beperkt kan inschatten of je daadwerkelijk je gewenste tempo kan aanhouden.

Hoe zien jullie dit?

[ Voor 5% gewijzigd door EnduronDon op 16-12-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Vraagje over zooltjes.

Ik heb Hoka's Arahi 6, lopen verder prima. Zijn nog niet versleten, maar kwam toevallig bij de winkel. Even gelopen voor de camera, kwamen er een paar Brooks Adrenaline GTS 22 uit rollen.
Nog stabieler, helemaal mooi.
(Wel veel verschil in drop volgens mij, maar dat zegt mij weer niks).

Maar heb ze nu een paar keer aangehad, alleen krijg ik beetje last van mijn voorvoet. Het is ook net of dat ik het plastic in de zool voel (dat het niet afgewerkt uit de plasticspuitmachine komt).
Nu heb ik even een paar zooltjes uit oude hardloopschoenen getrokken en er in gedaan, en dat wandelt iig al veel beter.

Nu is de vraag, kan je zomaar zooltjes wisselen in je schoenen, is er een speciaal merk neutrale zooltjes etc? Of beinvloed dit het effect van je schoenen?
Ik heb verder geen bijzondere ondersteuning nodig ofzo (althans niet op het gebied van lopen :+ ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
EnduronDon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:14:
Meld me hier ook maar, ingeschreven voor Rotterdam marathon. Eerste wedstrijd ooit. Doel, 3:45, maar uitlopen binnen 4 uur is mooi. Combineer looptraining met veel fietsen/zwiften. Loop 3 à 4 keer per week, waarvan 1 tempoloop, 1 interval, 1 lange duurloop en soms nog een kort tempoloopje. Zwift daarnaast 4 à 5 keer per week, waarvan 3x een variant voornamelijk in zone 2, 1x SST en 1 zwaardere lange training. Reden dat ik veel fiets is dat veel meer lopen dan dit resulteert in last van knie/heup (wordt ook aan gewerkt).
Welkom :) Klinkt alsof je al lekker aan het sporten bent 8)
Anyways, om even in te haken op discussie hierboven over te snelle lange duurlopen: ik zie die wat vlotte lange duurloop juist als goede manier om de marathon (bv) te simuleren/te trainen. Te korte tempoloop komt m.i. niet in de buurt van de marathon en de lange duurloop (significant) onder het marathontempo lopen maakt m.i. ook dat je maar beperkt kan inschatten of je daadwerkelijk je gewenste tempo kan aanhouden.

Hoe zien jullie dit?
Vanuit de sportwetenschap gezien is er niet heel veel noodzaak om veel op het marathontempo te trainen. Het lijkt efficiënter te zijn om harder (tegen je anaerobe drempel) óf zachter (onder je aerobe drempel) te lopen, dan op je marathontempo (dat daar tussenin hangt). Desalniettemin zie je lange blokken op marathontempo wel vaak terug in schema's. Zo kan je aan het tempo wennen en het helpt mentaal: je weet waar je aan begint.

Zelf vind ik het altijd wel lekkere trainingen. Ik werk nu met Daniels Q2 naar een voorjaarsmarathon toe. Die is fan van lange lopen met snelheidswerk en het regelmatig op marathontempo trainen. Zo mag ik zondag 16km op marathontempo en 8 easy. Dit soort trainingen geven mij in ieder geval een hoop vertrouwen. Lange blokken op marathontempo zit er eens per 3 weken in geloof ik.

Om de long run iedere week op marathontempo te doen lijkt me niet handig. Dan mis je echt wel een stukje trainingseffect van het lange rustige lopen. Maar wissel het dan bijvoorbeeld af: de ene week lang rustig, de andere week lang incl marathontempoblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Roozzz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:35:
[...]

Welkom :) Klinkt alsof je al lekker aan het sporten bent 8)

[...]

Vanuit de sportwetenschap gezien is er niet heel veel noodzaak om veel op het marathontempo te trainen. Het lijkt efficiënter te zijn om harder (tegen je anaerobe drempel) óf zachter (onder je aerobe drempel) te lopen, dan op je marathontempo (dat daar tussenin hangt). Desalniettemin zie je lange blokken op marathontempo wel vaak terug in schema's. Zo kan je aan het tempo wennen en het helpt mentaal: je weet waar je aan begint.

Zelf vind ik het altijd wel lekkere trainingen. Ik werk nu met Daniels Q2 naar een voorjaarsmarathon toe. Die is fan van lange lopen met snelheidswerk en het regelmatig op marathontempo trainen. Zo mag ik zondag 16km op marathontempo en 8 easy. Dit soort trainingen geven mij in ieder geval een hoop vertrouwen. Lange blokken op marathontempo zit er eens per 3 weken in geloof ik.

Om de long run iedere week op marathontempo te doen lijkt me niet handig. Dan mis je echt wel een stukje trainingseffect van het lange rustige lopen. Maar wissel het dan bijvoorbeeld af: de ene week lang rustig, de andere week lang incl marathontempoblok.
Dank voor de reactie :). Ik heb na iedere 2 of 3 weken een soort lichte deload (dus van lange duurloop terug naar 15k of 18k), wellicht dat ik deze echt even omlaag schroef qua tempo richting de 5:30 bijvoorbeeld.

En idd, al langer serieus bezig met endurance training. Met een beetje guts ook nog een 70.3 triathlon doen dit jaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
mhr-zip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:16:
Vraagje over zooltjes.

Ik heb Hoka's Arahi 6, lopen verder prima. Zijn nog niet versleten, maar kwam toevallig bij de winkel. Even gelopen voor de camera, kwamen er een paar Brooks Adrenaline GTS 22 uit rollen.
Nog stabieler, helemaal mooi.
(Wel veel verschil in drop volgens mij, maar dat zegt mij weer niks).

Maar heb ze nu een paar keer aangehad, alleen krijg ik beetje last van mijn voorvoet. Het is ook net of dat ik het plastic in de zool voel (dat het niet afgewerkt uit de plasticspuitmachine komt).
Nu heb ik even een paar zooltjes uit oude hardloopschoenen getrokken en er in gedaan, en dat wandelt iig al veel beter.

Nu is de vraag, kan je zomaar zooltjes wisselen in je schoenen, is er een speciaal merk neutrale zooltjes etc? Of beinvloed dit het effect van je schoenen?
Ik heb verder geen bijzondere ondersteuning nodig ofzo (althans niet op het gebied van lopen :+ ).
Ik heb beide schoenen, alleen in omgekeerde volgorde aan de collectie toegevoegd, en herken je 'klacht' over de zool niet. Wel is het zo dat de drop van de Hoka's meer is (uit m'n hoofd) waarvoor je wellicht wat meer op je voorvoet landt, dan waar de duurloopschoen van Brooks voor gemaakt, waardoor je veel druk uitoefent op die specifieke plek.

Ik vind zelf zooltjes als pronatie loper een lastig onderwerp (is de zool anti-pronatie, of de schoen zonder zool, etc). Is het geen optie om dit bij de schoenenboer te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Docslik schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb beide schoenen, alleen in omgekeerde volgorde aan de collectie toegevoegd, en herken je 'klacht' over de zool niet. Wel is het zo dat de drop van de Hoka's meer is (uit m'n hoofd) waarvoor je wellicht wat meer op je voorvoet landt, dan waar de duurloopschoen van Brooks voor gemaakt, waardoor je veel druk uitoefent op die specifieke plek.
Arahi = 5 mm drop
GTS 22 = 12 mm drop

Is de drop van die Brooks niet meer, of snap ik het weer niet 8)7
Ik vind zelf zooltjes als pronatie loper een lastig onderwerp (is de zool anti-pronatie, of de schoen zonder zool, etc). Is het geen optie om dit bij de schoenenboer te proberen?
Dat is een optie, maar vrije tijd is schaars.
En daarnaast, echt super geholpen vond ik me de vorige keer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Slickk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:07:
Ik ga ook niet iedereen op Strava corrigeren of de zogenaamde coach uithangen op Strava, heb wel wat beters te doen. :P Het was goed bedoeld, ook omdat @Darkasantion mooie progressie boekt en dit soort veranderen nog verder kunnen helpen.

Heb het al druk genoeg met 'corrigeren' van beste vrienden die door sporadisch een 5km te lopen het idee hebben dat ze makkelijk een halve marathon uit kunnen lopen. Uitlopen gaat vast wel lukken, maar plezier in hardlopen krijg je er niet echt van geloof ik. En ja, dat zou ik het liefst wel hebben zodat we ik meer loopgekken onder m'n vrienden heb. :)
Feedback wordt zeker gewaardeerd, zoals gezegd weet ik eigenlijk ook dat iets te hard ga, echter voelt het vaak gewoon goed. Resultaten de afgelopen jaren waren ook altijd positief dus ergens werkte het wel :+ . Dus waarom veranderen :p ?
Sinds 2 maanden in het bezit van mijn Garmin en heb nu een solide data basis om naar te kijken en in grote lijnen mijn grenswaarden uit te zetten.
Na de marathon wil nog mijn maximale hartslag bepalen om ook die enigsinds te weten.
Erma dan middels hartslag en tempo gaan trainen en waar nodig afremmen :p .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
mhr-zip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:05:
[...]

Arahi = 5 mm drop
GTS 22 = 12 mm drop

Is de drop van die Brooks niet meer, of snap ik het weer niet 8)7
Oh wauw, niet goed gekeken denk ik! In dat geval kan mijn theorie de deur uit! Scuzi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
[b]EnduronDon in "Hardlopen - deel 9"

Hoe zien jullie dit?
Zoals @Roozzz ook al zei, een lange duurloop dient om je aerobe conditie te verbeteren (capillairen, mitochondriën enz.). Om dit effect te bekomen moet een lange duurloop niet snel zijn. Is een lange duurloop wel snel, dan moet je er vaak enige tijd van herstellen, wat dan weer de volgende trainingen compromitteert.

Ik heb mijn verhaal hier al een paar keer gedaan, ik maakte vroeger zelf mijn schema's en plafonneerde op 3:13 marathontijd. Op zich mooi, een gemiddelde van 13km/uur voor zo'n lange afstand. In 2019 2 marathons gelopen, ook in 2021 2 marathons, alle 4 in 3:13.
Dan ben ik met een online coach beginnen werken, en het aantal kilometers ging omhoog, vooral rustige kilometers. Per week liep ik maximaal 40 minuten (4 x 10 minuten met 8 minuten rustig ertussen) in marathontempo. Lange duurloop niet sneller dan 5 min/km ofwel 12km/uur.
Resultaat was een marathon onder de 3:04, een dik PR.

Ik ben een voorbeeld van iemand die verbeterd is door vooral meer kilometers te doen, en dan specifiek veel rustige kilometers.

En dan, om mezelf tegen te spreken, heb ik voor mijn nieuwe schema gevraagd om meer kilometers in marathontempo te doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
EnduronDon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:14:

Hoe zien jullie dit?
Ik hamer op zone 2, maar ik trainde dus voor de marathon met het doel om zo snel mogelijk te lopen, wat ook gelukt is. Anderen zeiden continu dat m'n trage duurlopen te snel waren, maar op den duur ontwikkel je echt wel een gevoel voor wat te snel is en wat niet. Duurlooptempo was 4:05-4:15/km, marathontempo bleek uiteindelijk 3:43/km. Dusja, op zich eens met het algemene idee dat het niet te snel moet gaan, maar te langzaam heb je ook niks aan. Zo was er een loopmaatje van me die trainde op een schema onder de drie uur, maar van zijn trainer 5:00/km moest lopen. Daar ga je niks aan hebben.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
@Roozzz Heb je het Jack Daniels 2Q schema zelf omgezet van miles naar kilometers? Vind het zonde dat daar niks online over te vinden is. Je kunt wel op basis van dat VDOT systeem een custom schema laten maken, maar dan ben je minstens $70 kwijt.

2Q (twee kwalitatieve sessies, de rest opvullen met lopen / sporten naar wens) sluit het meest aan bij wat ik eerder heb gedaan en ook binnen de rest van het leven met werk en gezin.

Toevallig het boek van Daniels gekocht als handig naslagwerk maar was benieuwd hoe jij het hebt gedaan en welke 2Q variant je hebt gekozen. Hij begint wel meteen pittig trouwens, maar dat komt mij wel goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Krylinck schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:12:
[...]

Ik hamer op zone 2, maar ik trainde dus voor de marathon met het doel om zo snel mogelijk te lopen, wat ook gelukt is. Anderen zeiden continu dat m'n trage duurlopen te snel waren, maar op den duur ontwikkel je echt wel een gevoel voor wat te snel is en wat niet. Duurlooptempo was 4:05-4:15/km, marathontempo bleek uiteindelijk 3:43/km. Dusja, op zich eens met het algemene idee dat het niet te snel moet gaan, maar te langzaam heb je ook niks aan. Zo was er een loopmaatje van me die trainde op een schema onder de drie uur, maar van zijn trainer 5:00/km moest lopen. Daar ga je niks aan hebben.
Hoe minder je traint, hoe sneller je duurlopen kunnen zijn.

Het gaat er uiteindelijk om of je hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://media1.giphy.com/media/d3mlE7uhX8KFgEmY/giphy.gif?cid=ecf05e47gsbhf23m2mh6vprpm1h0y7mvrjcoodq4wumonmpd&rid=giphy.gif&ct=g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Slickk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:44:
@Roozzz Heb je het Jack Daniels 2Q schema zelf omgezet van miles naar kilometers? Vind het zonde dat daar niks online over te vinden is. Je kunt wel op basis van dat VDOT systeem een custom schema laten maken, maar dan ben je minstens $70 kwijt.

2Q (twee kwalitatieve sessies, de rest opvullen met lopen / sporten naar wens) sluit het meest aan bij wat ik eerder heb gedaan en ook binnen de rest van het leven met werk en gezin.

Toevallig het boek van Daniels gekocht als handig naslagwerk maar was benieuwd hoe jij het hebt gedaan en welke 2Q variant je hebt gekozen. Hij begint wel meteen pittig trouwens, maar dat komt mij wel goed uit.
Het idee met twee kwalitatieve sessies sprak mij ook erg aan én bevalt prima. De rest van de week kan je gewoon doen en laten waar je zin in hebt. Ik loop (vooral) en fiets (een beetje) daarin.

Ik ben ooit begonnen met een en ander omzetten naar kilometers. Maar toen leerde ik al snel dat je trainingen in garmin op afstand ook gewoon kan inprogrammeren in mijlen, terwijl de tempo's en alle prompts e.d. wel keurig in kilometers zijn. Dus ik klop ze er gewoon in mijlen in. Een training van 2m Easy, 8m Marathon, 2m Easy, wordt tijdens het lopen dan vanzelf 3,2k Easy, 12,9k Marathon, 3,2k Easy. Dat werkt voor mij prima. Ik volg gewoon de bliepjes op mijn horloge... De grootste puzzel zit erin om vooraf ongeveer een beeld te hebben van hoe lang je bezig gaat zijn en wat een passende route is, maar dat went snel genoeg.

De instap kan inderdaad wel een dingetje zijn. En maakt Q2 voor meer beginnende lopers mogelijk niet ideaal. Gezien ik wat weken overhad tot mijn doel, ben ik eerst relatief rustig begonnen met het Q2 schema tot 40mijl in de week. En na een paar weken heb ik de overstap gemaakt naar de 41-55mijl Q2-variant. Wat ook netjes aansluit bij mijn volume. Dat beviel mij opzich wel goed, zo kan je een beetje wennen en wat vertrouwen opdoen :P

Daniels raadt zelf ook aan om de eerste 6 weken een iets lagere VDOT te hanteren voor je trainingstempo's en die iedere 6 weken te verhogen. Dat doe ik in principe ook; ook heb ik mijn VDOT gebaseerd op recente wedstrijden. Hiermee zijn de trainingen gewoon goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Krylinck schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:12:
[...]
Niet akkoord. Ik heb met lange en korte duurlopen aan 5:00-5-20min/km een marathon onder de 3:04 gelopen. De lange duurlopen zorgen voor aerobe ontwikkeling. Het tempo is daarbij minder belangrijk.
Ik vermoed dat het schema van je loopmaatje op andere momenten wel marathontempo en snelheidswerk bevatte, maar dus niet tijdens de duurlopen. Dat kan zeker werken.
Overigens liep ik mijn langste duurlopen eerder aan 5:00 dan aan 5:20min/km , gewoon omdat het anders te lang zou duren.

N=1 uiteraard, maar dat geldt ook voor jouw ervaring ;)

Ik heb ook een loopmaatje (maar dan zonder trainer), die sneller is dan ik (2:58), en hij loopt niet graag rustig. 5:00 is het traagste dat hij wil lopen, gewoonlijk doet hij zijn duurlopen aan 4:35, terwijl zijn marathontempo rond de 4:12/km lag. Dus bij hem is het verschil tussen zijn duurlooptempo en zijn marathontempo zelfs nog kleiner dan bij jou.
Zoals @mhr-zip zegt, uiteindelijk gaat het erom dat je vlot herstelt van je duurlopen. Voor sommigen zal dat betekenen dat de duurlopen echt rustig moeten zijn, voor anderen kunnen de duurlopen wat sneller zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 17-12-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:04:
[...]

Was je al terug geweest met je XO's? :)
Beetje late reactie, maar had er nog geen tijd voor gehad. Inmiddels terug naar de winkel geweest met de schoenen, idd lijkt het een productie fout dus ik mag ze ruilen voor een nieuw paar. Echter leken die niet voorradig dus ik ben nog even in afwachting hoe / wanneer het kan worden opgelost. Zou leuk zijn als ik ze op tijd heb voor de Drents-Friese Wold trail begin januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Roozzz schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:52:
[...]

Het idee met twee kwalitatieve sessies sprak mij ook erg aan én bevalt prima. De rest van de week kan je gewoon doen en laten waar je zin in hebt. Ik loop (vooral) en fiets (een beetje) daarin.

Ik ben ooit begonnen met een en ander omzetten naar kilometers. Maar toen leerde ik al snel dat je trainingen in garmin op afstand ook gewoon kan inprogrammeren in mijlen, terwijl de tempo's en alle prompts e.d. wel keurig in kilometers zijn. Dus ik klop ze er gewoon in mijlen in. Een training van 2m Easy, 8m Marathon, 2m Easy, wordt tijdens het lopen dan vanzelf 3,2k Easy, 12,9k Marathon, 3,2k Easy. Dat werkt voor mij prima. Ik volg gewoon de bliepjes op mijn horloge... De grootste puzzel zit erin om vooraf ongeveer een beeld te hebben van hoe lang je bezig gaat zijn en wat een passende route is, maar dat went snel genoeg.

De instap kan inderdaad wel een dingetje zijn. En maakt Q2 voor meer beginnende lopers mogelijk niet ideaal. Gezien ik wat weken overhad tot mijn doel, ben ik eerst relatief rustig begonnen met het Q2 schema tot 40mijl in de week. En na een paar weken heb ik de overstap gemaakt naar de 41-55mijl Q2-variant. Wat ook netjes aansluit bij mijn volume. Dat beviel mij opzich wel goed, zo kan je een beetje wennen en wat vertrouwen opdoen :P

Daniels raadt zelf ook aan om de eerste 6 weken een iets lagere VDOT te hanteren voor je trainingstempo's en die iedere 6 weken te verhogen. Dat doe ik in principe ook; ook heb ik mijn VDOT gebaseerd op recente wedstrijden. Hiermee zijn de trainingen gewoon goed te doen.
Ah helder, wel relaxed dat Garmin dat doet. Ik denk dat ik er gewoon een keer goed voor ga zitten en alles wel omzet en m’n schema opbouw. Dan weet ik ook meteen de totale afstanden. Schema is geloof ik 18 weken?Marathon is in week 15 en plan was om in week 1 te beginnen, dus moet sowieso wat aanpassen.

Ik loop ook liever hele kilometers dan paar honderd meter minder of meer. Geen echte reden, volume van de tv staat ook nooit op 19 maar 20, dat idee. Een blok van 4 mijl op tempo heb ik er wel in staan als 6,5km maar maak het altijd vol tot 7km. Wat neurotisch, staat die km tenminste ook netjes in Strava. ;)

Nu in aanloop naar een halve marathon heb ik die basis wel dus ben niet ‘bang’ om meteen aan de bak te moeten. Het aanpassen van VDOT is geen gek idee, zorgt ook voor minder teleurstelling dat de eerste trainingen wel te hard gaan en neem je de verbeteringen op gedaan in trainingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Slickk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:11:
[...]

Ik loop ook liever hele kilometers dan paar honderd meter minder of meer. Geen echte reden, volume van de tv staat ook nooit op 19 maar 20, dat idee. Een blok van 4 mijl op tempo heb ik er wel in staan als 6,5km maar maak het altijd vol tot 7km. Wat neurotisch, staat die km tenminste ook netjes in Strava. ;)

Nu in aanloop naar een halve marathon heb ik die basis wel dus ben niet ‘bang’ om meteen aan de bak te moeten. Het aanpassen van VDOT is geen gek idee, zorgt ook voor minder teleurstelling dat de eerste trainingen wel te hard gaan en neem je de verbeteringen op gedaan in trainingen mee.
Haha, ja als je ocd issues heeft met niet hele kilometers dan zal je aan de bak moeten :P Mijn methode zorgt voor heel veel reststukjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
First world problem.
Morgen duurloop van 18 km gepland.
Maar op de straten en op de stoepen liggen er veel ijsplekken. In de duinen gaan lopen spreekt me ook niet aan, ik heb vandaag gewandeld in de duinen en het zand ligt zeer hard bevroren en ongelijk.
Er is een soort Finse piste rond het atletiekterrein van 1 km, maar 18 keer een rondje lopen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 17-12-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Doen jullie ook aan krachttraining?

Ik ben hardlopen steeds meer aan het uitbouwen weer (loop 35+ jaar met ups en down, en na dikke corona eind 2020 waar ik nog steeds last van heb valt het wat tegen). Inmiddels weer 10+ km's op aardige tempo's waar ik tevreden over ben. Hartslag wel hoger dan normaal in het verleden was, maar soit.

Nu is er iets geks. Zodra iets spierkracht kost, anders dan als een strijkijzer op zelfde tempo lopen, ga ik kapot. Zo heb ik vandaag gemountainbiked en elk heuveltje was 1000 doden. Of even de piepende wasmachine op zolder uitzetten 2 verdiepingen op rennen: zeurende benen en hijgen als een paard. Om vervolgens weer 18km hard te lopen.

Bij dokter geweest, ECG, bloed en rontgen laten maken maar komt weinig uit vooralsnog. Ik overweeg nu krachttraining voor mijn benen. Jullie ervaring mee? Ben geen dokter maar lijkt erop als ik out of the blue ineens heel veel zuurstof in mijn benen nodig heb de haarvaten dat niet trekken om te leveren. Ofzoiets :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
1. Je conditie is nog niet zo goed als vroeger (hogere hartslag bij zelfde inspanning). Dat komt meer tot uiting wanneer de intensiteit naar omhoog gaat (bergop rennen, trappen doen, MTB).

2. Aangezien je al 35+ jaar loopt, betekent dat dat je niet meer van de jongsten bent. Kracht is één van de dingen die duidelijk achteruitgaan met de leeftijd. Dus inderdaad, krachttraining is iets wat je best toevoegt als oudere loper. Maar beperk je niet tot de onderste ledematen (squats, lunges, ...) en doe ook wat algemene core en bovenlichaam (plank, zijwaartse plank, pompen, ...).

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mijn eerste hardloopwedstrijd zit erop. 6km voor Villa Pardoes. Toch veel meer gespannen dan dat ik van te voren had gedacht en mijn hartslag zat al boven de 100 voordat ik überhaupt begon. Gezonde spanning zullen we maar zeggen. Ik had mezelf voorgenomen om op mijn hartslag te lopen zodat ik in zone 4 zou lopen, maar eenmaal gestart ging het toch anders. Ik wilde het maximale eruit halen en ik dacht zolang het goed voelt en goed gaat, prima. Heeft me wel mijn snelste tijd opgeleverd op de 5km (26 min) tot nu toe en uiteindelijk 31e geworden van de 289 deelnemers. Maargoed, wel maximaal gegeven, terwijl jullie advies was om juist in te houden. Of is dat bij een wedstrijd anders voor jullie? Al met al wel tevreden en zonder afzien geen trots zullen we maar zeggen. En dat is het mooie eraan. 30 minuten lang aangewezen op jezelf en alle moeilijkheden niet in je kop laten komen en die mentale strijd voeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3fnnb_FewFr-3prG1brswsK-hM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ1pEgPgspkL5pSvzKiLuzdj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpNk-JxF6g9FntEvpFcVgBLQI5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8kS6gzJHrharSxrfsDFqzn2.jpg?f=fotoalbum_tile

@smazo @Slickk @Hartloper omdat jullie vorige keer de moeite hadden genomen met goede feedback, vond ik de terugkoppeling van mij wel op zijn plaats :)

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 17-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
@vinom Trainingen 80/20 rustig/hard is een algemeen aanvaard principe, en daar ga je de meeste vooruitgang mee boeken met de minste kans op blessures.

Maar bij een wedstrijd moet je voluit gaan, 100% tot aan het gaatje. Balls to the wall.

Opdracht volbracht zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hartloper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:49:
1. Je conditie is nog niet zo goed als vroeger (hogere hartslag bij zelfde inspanning). Dat komt meer tot uiting wanneer de intensiteit naar omhoog gaat (bergop rennen, trappen doen, MTB).

2. Aangezien je al 35+ jaar loopt, betekent dat dat je niet meer van de jongsten bent. Kracht is één van de dingen die duidelijk achteruitgaan met de leeftijd. Dus inderdaad, krachttraining is iets wat je best toevoegt als oudere loper. Maar beperk je niet tot de onderste ledematen (squats, lunges, ...) en doe ook wat algemene core en bovenlichaam (plank, zijwaartse plank, pompen, ...).
Klinkt logisch. Zat zelf nog wat te lezen. Onderscheid tussen endurance en stamina lijkt hier ook te spelen. Endurance is langere tijd kunnen leveren (dat gaat redelijk goed), stamina over max power over korte tijd (klimmetje). Dat laatste laat te wensen over hehe. Overigens ook voor Corona was ik daar geen uitblinker in.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JayPe schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:37:
[Afbeelding]

Ik heb last van deze 'dipjes' in m'n schoenen.. Saucony Xodus Ultra Runshield. Gebruik ze, in de winter, als lekker warme trailrun schoenen, maar na 2 weken deze irritante knikjes in de neuzen. Hoe dan? Dacht eerst, dat trekt wel bij, maar inmiddels contact opgenomen met de leverancier.
M'n zomer-schoenen ( Xodus 11 ) hebben hier totaal geen last van. Enige wat ik kan verzinnen is een verkeerde maat? 44 (10) waar m'n normale schoenen 43-43,5 (9-1/2) zijn?

Iemand een suggestie?
Ik was jouw post vergeten, maar ik heb hier totaal geen last van bij mijn Xodussen. Let wel, ik heb de gewone versie, en niet de Runshield!

Mijn XU’s hebben er inmiddels 200km op zitten.

Dat halve maatje groter zou niet zo fors die neus moeten trekken, eenvoudig te toetsen door ergens de andere maat te passe.

Wat ik niet snap is waarom je uberhaupt maat 44 hebt gepakt want die XU’s zijn best ruim aan de voorkant. Nou is niet elke voet normaal maar mijn 4 paar Sauconys zijn allemaal maat 44,5 EU.

Had je al wat gehoord van de winkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
@vinom Alle voorbereidingen en trainingen zijn juist bedoeld voor de wedstrijden. Doorbijten, tot het gaatje gaan, maximaal; dat is precies wat je wilt doen. Je leert dan ook dat een 5km race anders is dan een 10km, en een halve marathon weer anders dan 10km. Goed dat je je gevoel gevolgd hebt, lekker gelopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Fraggert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:46:
[...]

Ik was jouw post vergeten, maar ik heb hier totaal geen last van bij mijn Xodussen. Let wel, ik heb de gewone versie, en niet de Runshield!

Mijn XU’s hebben er inmiddels 200km op zitten.

Dat halve maatje groter zou niet zo fors die neus moeten trekken, eenvoudig te toetsen door ergens de andere maat te passe.

Wat ik niet snap is waarom je uberhaupt maat 44 hebt gepakt want die XU’s zijn best ruim aan de voorkant. Nou is niet elke voet normaal maar mijn 4 paar Sauconys zijn allemaal maat 44,5 EU.

Had je al wat gehoord van de winkel?
Mijn Xodus 11's zijn idem maar 44, en passen perfect: ruimte voor m'n tenen en zijn 'aangemeten' door de verkoper ( live winkel )

Maar: Die Saucony klantenservice zit wel snor. Hoewel de communicatie niet heel snel ging, zonder problemen opgelost:

Samengevat in mijn eigen woorden:
Excuses voor de ervaren problemen. Dit defect ligt buiten de door Saucony getollereerde marges. Normaliter zou er een schoen - voor - schoen omruiling plaatsvinden, maar omdat model niet meer op voorraad is, en ook niet meer op voorraad komt, graag de schoenen uit roulatie nemen en u ontvangt uw aankoopbedrag retour.
Ergo: Niet goed? Geld terug! Binnenkort ga ik dus nog eens naar de winkel waar ik de Xodus 11's gekocht heb, om te informeren naar een goede vervanger van de Xodus Ultra's Runshield. Ik heb namelijk wel gemerkt, nu ik weer op de Xodus 11's loop, dat ze écht veel kouder zijn dan de Runshield's.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JayPe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
[...]

Mijn Xodus 11's zijn idem maar 44, en passen perfect: ruimte voor m'n tenen en zijn 'aangemeten' door de verkoper ( live winkel )

Maar: Die Saucony klantenservice zit wel snor. Hoewel de communicatie niet heel snel ging, zonder problemen opgelost:

Samengevat in mijn eigen woorden:

[...]

Ergo: Niet goed? Geld terug! Binnenkort ga ik dus nog eens naar de winkel waar ik de Xodus 11's gekocht heb, om te informeren naar een goede vervanger van de Xodus Ultra's Runshield. Ik heb namelijk wel gemerkt, nu ik weer op de Xodus 11's loop, dat ze écht veel kouder zijn dan de Runshield's.
Ow wauw, dat is netjes opgelost dan zeg.

Dus die Runshields gaan er alweer uit? Dan ben ik benieuwd wat er voor in de plaats terugkomt. Gaat de gewone Xodus Ultra er ook uit? Die is nog maar net op de markt.

Ik heb inmiddels wel door dat er in de hardloopschoenenwereld haast elk merk zijn gehele line-up, hoe minimaal dan ook, tweakt voor het nieuwe jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Fraggert schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:09:
[...]
Dus die Runshields gaan er alweer uit?
Durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen. Op het moment is er géén stock aanwezig...

Letterlijk:
The assessment is now over and we would like to offer you a refund on your order, as we only replace like for like and the item you have is no longer in stock and we do not offer repairs.
Ze zijn (via de eigen website) uitverkocht op het moment,. en ik kán mij voorstellen dat ze géén productie hebben op dít moment, omdat het echt wel om een winterschoen gaat natuurlijk. De normale XU's verkopen waarschijnlijk wèl het hele jaar door, deze voornamelijk in herfst en begin winter..?

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 18-12-2022 16:18 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JayPe schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:18:
[...]

Durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen. Op het moment is er géén stock aanwezig...

Letterlijk:

[...]

Ze zijn (via de eigen website) uitverkocht op het moment,. en ik kán mij voorstellen dat ze géén productie hebben op dít moment, omdat het echt wel om een winterschoen gaat natuurlijk. De normale XU's verkopen waarschijnlijk wèl het hele jaar door, deze voornamelijk in herfst en begin winter..?
Ok, snap het, saucony gaat vanuit hun serviceafdeling niet zoeken naar een paar bij 1 van hun winkeliers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
mhr-zip schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:25:
[...]

Hoe minder je traint, hoe sneller je duurlopen kunnen zijn.
Qua herstel zou het verschil tussen zone 1 en 2, of kleine stapjes in dezelfde zone, niet enorm veel verschil moeten maken. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met 'minder trainen', maar je hebt een bepaalde ondergrens voor een marathon. Ik liep gemiddeld 100km per week gedurende zeven weken, bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn je kortere weken anders ingedeeld dan je lange, maar dan heb je bijvoorbeeld een extra interval- of tempotraining + een rustdag of dagje crosstrainen. Niet drie snelle duurlopen tegenover vier langzame of zo.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Hartloper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:57:
[...]

Ik vermoed dat het schema van je loopmaatje op andere momenten wel marathontempo en snelheidswerk bevatte
Niet bepaald. Ik was erbij ;)
Ik ben het met je eens dat het individueel moet worden bekeken. Beginnende lopers moeten eerst die inschatting leren maken (en misschien gewoon geen marathon lopen). Maar de algemene gedachte heerst dat langzame duurlopen heel langzaam moeten zijn. Daar ageer ik wat tegen, want zoals je zei is er een individueel verschil. Ik heb het helemaal niet over in zone drie trainen tov zone 1, maar over 5-10% verschil op hartslagniveau.

Neem even die 5:00/km, voor mij is dat qua perceived effort misschien 4:45. Bij een tempo onder de 4:35/km (dus 4:45 oid) liep mijn hartslag omhoog tov die 4:35 en voelde het ook enorm stroef aan. Inderdaad, n=1, maar ik zal echt niet de enige zijn die dat zo ervaart. Ik kom van 20+ jaar trainen op de baan en het lopen van korte wegwedstrijden en ben daarom vooral gewend aan snelheidstrainingen. Als ik om mee heen kijk, zie ik ongeveer dezelfde aanpak van mensen die ik van vroeger ken die nu marathons lopen. Zo zal dat wellicht ook gelden voor een hoop anderen.

[ Voor 66% gewijzigd door Krylinck op 18-12-2022 21:33 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gister nog even een stukje wezen hobbelen overigens.

Niks bijzonders overigens, ff lekker bos in met -1 en heerlijke sfeervolle witte bospaden. Even loslopen na de Terhills Trail van vorige week.
Iets meer dan 12km in krap 1h30min op een ontspannen tempotje.

https://strava.app.link/YS3n9TvRRvb

Wat ik wel even geprobeerd heb is een flink stuk lopen zonder drinken mee en dat viel me niks tegen met deze temperatuur. :)

Uurtje van tevoren een bak havermout met bosvruchten waar dus ook al melk bij zit en voor vertrek een 300ml water.
Dan zit er 30 minuutjes tussen het laatste drinkmoment en dat ging meer dan prima.

Ook niet ondersteboven gezweet door de lage temperatuur maar toch verbruik je in 90min een hoop vocht natuurlijk.

Prima oefeningetje om even door te hebben dat ik een stuk minder afhankelijk ben van vocht dan ik dacht.

Edit: ik had dus totaal geen drinken of gels mee for the record :+

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 19-12-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
.

[ Voor 99% gewijzigd door Krylinck op 18-12-2022 21:32 . Reden: Quote ipv edit 😅 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Een kleine update van mijn programma. Ondertussen 37/100 5K lopen gedaan. Tempo gaat nu ook redelijk omhoog :)

We naderen de 5:00/km en vooralsnog gaat het prima. zonder gekke fratsen loop ik grotendeels in zone 2. Vandaag was buiten lopen geen optie (25 cm sneeuw) dus op de band de 5km als interval afgewerkt. Laatste interval was 400m @3:20, dat jaagde mijn HR wel de lucht in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVUCWzHrZOV5uQ2Dp8-46d-M160=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBBRLUDJ4ED9EnpIqzdQzh6T.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komen er 2 zware weken aan. En na de kerst is het doel om mijn gewicht van 78kg weer richting de 68-70 te krijgen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Dat. En ik ben geen IT'er dus druk eigenlijk maar gewoon op wat knopjes :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Nou, afgelopen weekend een wat kortere duurloop gehad, gelijk maar eens geprobeerd echt in Z2 te blijven. Valt me niet mee, is weer zoeken naar tempo. Tevens hielp de gladde ondergrond niet mee. Moet zeggen dat het ook niet bijzonder comfortabel loopt, een beetje uit de pas of zo, terwijl benen wel moe worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

EnduronDon schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:44:
Nou, afgelopen weekend een wat kortere duurloop gehad, gelijk maar eens geprobeerd echt in Z2 te blijven. Valt me niet mee, is weer zoeken naar tempo. Tevens hielp de gladde ondergrond niet mee. Moet zeggen dat het ook niet bijzonder comfortabel loopt, een beetje uit de pas of zo, terwijl benen wel moe worden.
Dat is ook heel erg lastig, maar je zult verbaast staan kijken wat Langzame Lange DuurLopen gaan doen voor je.

Je moet jezelf haast echt dwingen om een beduidend langzamer tempo dan normaal te lopen.

Het zorgde er bij mij voor dat mijn basisconditie, om op gematigd tempo langere afstanden te kunnen, in korte tijd flink vooruit ging zonder echt een dedicated schema te volgen maar door vaker long and slow te gaan. Ook is je belasting wat lager doordat je fysiek minder te verduren krijgt op je gewrichten etc.

Tevens merkte ik dat ik veel makkelijker ging ademen en dat mijn lijf zuiniger om ging met mijn lucht. Voorheen was concentratie op ademen meer nodig, op de trails merk ik ook onderweg dat ik meer lucht heb en ook bijv. makkelijker en langer én meer ontspannen kan ouwehoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rene schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:04:
Vandaag was buiten lopen geen optie (25 cm sneeuw) dus op de band de 5km als interval afgewerkt.
Wait, wut? :P je woont dan niet ergens in Surhuisterveen ofzo _O-

Waar resideert u? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Fraggert schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:22:
[...]

Wait, wut? :P je woont dan niet ergens in Surhuisterveen ofzo _O-

Waar resideert u? :+
Noorwegen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7_5Ge0AoBh8wRKhqJJnUY3H08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REzXVJSVyxibm3Z9mGTanxQW.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat vandaag gelukkig weer dooien :)

Dit was een foto van vorige week. Laatste training die nog net aan ging op de baan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBD_OBMCZvFKhdcqAdDgZV7HZPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueUKFIm2raaSI1TZgOy2OHQX.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:49

Dazzler2120

FP ProMod
Ik moet zeggen dat ik de winter tot nu toe heerlijk vind om te lopen.
Lekker warm aangekleed, afgelopen weekend 2 keer door de sneeuw, één keer een lokaal rondje bij mij op de weide en gisteren een langer rondje gemaakt, 75' rustige duurloop door de heuvels.

Gisteren gekozen voor het Danikerbos (aantal van jullie zijn daar geweest met de Alpha Bear trail ;)) en het ging wel lekker, gewoon rustig stappen, veel hoogtemeters (200 hm) en uiteindelijk 9km in 75 minuten gelopen.
Is nog lastig om mezelf goed te pacen, wanneer ren ik een heuvel op en wanneer is het beter om hem gewoon op te lopen/wandelen.

Volgende week staat 80' op de planning en zo ga ik iedere week mijn rustige weekend loop met 5' uitbreiden gedurende de winter. Alleen voor volgende week nog bepalen in welk bosje ik ga lopen!

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zaterdag stond er eigenlijk nog een iets langer loopje op het programma, ging echter in de vroege morgen niet door. Toen ik mijzelf aan het aankleden was, werd er in de kamer verderop ook iemand wakker die het wel heel gezellig vond om met Papa te knuffelen... Dan maar geen duurloopje, die enne training zal niet het verschil maken op de marathon :P .
Eind van de middag uiteindelijk met de kleine in de buggy toch nog een kort stukje rustig gelopen, hij vindt het prachtig om buiten te zijn en ik kan zo ook even de benen streken. Door de buggy ben ik al wat langzamer(en kan ik een lager tempo makkelijker "accepteren" ) dus hartslag mocht gedurende de ~40min niet boven de 145 uitkomen. Vond ik lastig, gevoel wil harder, uiteindelijk was het gemiddelde 144 bpm, dus prima :+ .

Vanmorgen weer in de benen, laatste echte loopje voordat we gaan afbouwen, dus 45min door de buurt gehobbeld met een hartslag van ~151bpm. Bewust op hartslag gelopen en kunt aan de bpm-lijn ook zien dat er meer focus op was, hartslag was vlakker dan in andere loopjes ervoor, tempo was verder ook prima met 4:17 de Km...

Op naar zaterdag 8) .

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:54
Zaterdag stond in Scheveningen de jaarlijkse Meeuwen Makrelenloop op het programma. Die gaat volgens de overlevering "altijd door!". Behalve de afgelopen twee jaar. Vanwege bekende redenen. Er komen ruim 600 lopers op af, dus niet al te groot en buiten een klok waar je zelf kunt zien hoe lang je onderweg was is er geen tijdregistratie. Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit. Want het gaat om de ervaring. 8 km over het strand richting Monster en dan weer 8 km terug.

Het was prachtig weer. De eerste 8 km was er een beetje wind tegen, maar in een groepje was het goed te doen. Met wat afwisseling in het kopwerk heb je echt het gevoel er samen voor te gaan. Het keerpunt was ook even zoeken. Dus dan is het ook fijn als je niet in je eentje loopt. Op de weg terug wind mee, dus dan kan je helemaal je eigen tempo kiezen. Ik heb ook niet op mijn klokje gekeken, maar gewoon lekker gelopen.

Bij de finish staat een kop snert, een lekkerbek en een gestoomde makreel op je te wachten. Hier wat sfeerfoto's: https://myalbum.com/album/QABb9G3nSGoqAQ/ en https://www.strava.com/activities/8258822010

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Goeie sfeerbeelden @sander_g ! Inderdaad topweer. Waarvoor zijn er eigenlijk startnummer als er toch geen tijdsregistratie is? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Slickk schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:16:
Goeie sfeerbeelden @sander_g ! Inderdaad topweer. Waarvoor zijn er eigenlijk startnummer als er toch geen tijdsregistratie is? :P
Heeft vaak ook met verguningen te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:54
Slickk schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:16:
Vergunningen zou kunnen, maar het nummer moest je nu ook na afloop weer inleveren voor een kop soep en de vissen. :P

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Ha beste lopende Tweakers! Hier even een herintreder na 10 jaar afwezigheid, leuk om te zien dat er nog best een aantal bekende namen aanwezig zijn.

Een collega was aan het lobbyen voor medestanders voor de 10km in Rotterdam. Zo ook bij een collega die ik er zeg maar bepaald niet voor aanzag om dit te gaan doen en heb toen gezegd "als hij het doet ga ik ook". Week later is hij gestopt met roken en lijkt serieus plannen te maken dus moet ik er ook aan :P

Nu vind ik hardlopen heerlijk om te doen maar moeilijk me ertoe te zetten. Voor mij werkt het eigenlijk alleen als ik een specifiek doel stel voor mezelf. Ik heb dus 1x eerder de 10km in Rotterdam gelopen en tot mijn schrik bleek dat al weer 10 jaar geleden. Destijds als doel 45minuten gesteld maar 42:12 behaald, ik wil mezelf nu opnieuw 45 minuten als doel stellen (ben er inmiddels achter dat het nu 1/4 marathon is dus eigenlijk 10,6km).

Nu ging dat 10 jaar geleden ongeveer als volgt:
  • Week 1: C25k/beginners schema
  • Week 2: Wat traag allemaal, ben geen mietje :+ -> 10km 45min schema
  • Week 5: 9,22km op 11.46km/u -> dat doel wordt een makkie!
  • Week 7: Achillespees blessure O-)
  • Week 16: na 9 weken rustiger aan doen weer wat meer aan de bak
  • Week 19: Race day, toch nog 10km in 42:12 *O*
Overeenkomsten/verschillen 2013 -> 2023:
  • Leeftijd: 25 -> 35
  • Gewicht: onveranderd: ≈80kg (1,83m)
  • Startpunt: Couch -> squash 2x per week
  • Voorbereiding: 18 weken -> 20 weken
Nu ben ik fysiek natuurlijk 10 jaar ouder, ik hoop dus dat ik dit kan compenseren door ook 10 jaar wijzer te zijn :+ Als ik de opbouw rustiger aan doe en 9 weken onderbreking kan voorkomen is hetzelfde doel als toen wellicht haalbaar. (?)

Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn opbouw/verloop vorige keer en track mijn huidige voortgang daar tegenover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxYE8Ujc9KY-SC6iPmw-63H09vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dryYnmE3NbMQ7qsPhSmIzNNW.jpg?f=fotoalbum_large

Groot verschil met toen is dat ik nu squash speel, vrij intensief en consistent 2x per week. Ik ben bereid concessies te doen tijdens voorbereiding maar niet bereid te stoppen.

Hier zit dan ook vooral het deel waar ik hoop dat mensen met meer kennis/ervaring wellicht advies kunnen geven. In de voorbereiding in 2013 volgde in een schema dat (zoals vrij gebruikelijk) bestond uit lange langzame runs, kortere snellere runs, interval en herstelloopjes. In totaal 3-4 per week volgens het schema maar in de historie is duidelijk te zien dat ik maximaal 3x per week daadwerkelijk gehaald heb.

Ik ben nu begonnen met 3x per week kleine afstanden lopen. Tempo heb ik zo laag mogelijk gehouden maar langzamer dan 10km/u werkt voor mij niet en 12km/u loop ik het lekkerst (al is dat nu eigenlijk nog te snel waarschijnlijk). Eerste twee weken kwam het toevallig uit dat ik 3x gesquasht hebt (en dus 6x sport). Bij squash is achillespees ook aandachtspunt en ik voelde hem beetje dus dat ik ga ik alvast niet meer doen.

Nu vooruit kijkend wil ik als de eerste basis er is ook weer aan de slag met schema. In verband met combineren met squash denk ik dat ik dit misschien maar zelf moet maken/aanpassen i.p.v. standaard beschikbaar schema te gebruiken. Destijds heb ik gelopen met standaard schema via Runkeepr maar die zijn nu alleen nog betaald beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 19-12-2022 19:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Voornaamste vragen die ik heb m.b.t. combineren squash/lopen:
  • Is het logisch intervaltraining weg te laten (squash = interval?)
  • Hoe squash/lopen combineren, heeft het zin volume aan te passen als ik eens 1x ipv 2x squash?
  • Hoe rustdagen te plannen, lange loop dag voor of na squash, snelle loop voor of na squash?
Hoop dat er hier wellicht ervaring en/of goede tips zijn. Andere feedback of opmerkingen natuurlijk ook welkom :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Als je moet opletten voor je achillespees is het inderdaad goed om het interval weg te laten. Sowieso is squash een soort HIIT.
Beter een beetje ondertraind dan geblesseerd.
Ik zal wel in herhaling vallen, maar je moet vooral aerobe conditie opbouwen, dat doe je met duurlopen.

Ik had een loopmaatje vroeger die meeliep op zondag (liepen een tijdje met vier). De meest sportieve van de drie anderen kreeg het in zijn hoofd om vier weken later een 5km in 20 minuten te willen lopen.
Hij begon drie keer per week te lopen (ipv 1 keer voordien). Hij "moest snelheid opbouwen" en deed dus veel interval. Na 2 weken was hij geblesseerd en was het gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47
Zo wat een verschil in temperatuur vergeleken met twee dagen terug. Zondagochtend gevoelstemperatuur -11, en nu gewoon 9 graden op de thermometer.

Dan loopt vanmorgen toch een heel stuk lekkerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Jovatov schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:06:
Zo wat een verschil in temperatuur vergeleken met twee dagen terug. Zondagochtend gevoelstemperatuur -11, en nu gewoon 9 graden op de thermometer.

Zolang de regen en wind maar weg blijven! (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Jovatov schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:06:

Mwah, ik twijfel nog wat ik beter vind. Vorige week dinsdag ging ik 's ochtends de deur uit met -7 en vanochtend was het 10 graden met wat regen en wind. Denk dat ik toch liever een paar graden vorst en droog weer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:30:
Is nog lastig om mezelf goed te pacen, wanneer ren ik een heuvel op en wanneer is het beter om hem gewoon op te lopen/wandelen.
Dit! :)

Dat hele trailrun-gebeuren is voor mij ook nog zo'n ontdekkingsreis nog qua tactiek en elke trail is weer anders. Op de Veluwe liep ik veel meer op bosgrond en zand waar in Limburg en BE er veel meer variatie was zoals grind/gravel en keien.

Hoogtemeters zijn ook nog een dingetje.......bij de N70 zijn het lange en steile stukken die elkaar in rap tempo opvolgen op een relatief korte trail, heel veel trappen ook nog eens.

Bij de Bear-trails zijn het meer hoogtemeters maar naast echt wat steile stukken zat er ook heel veel lange glooiingen in.

Het haalt bij mij nog meer de focus weg van eindtijden, verschillende trails maar mét eenzelfde afstand zijn onderling sowieso slecht vergelijkbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:15:
[...]

Mwah, ik twijfel nog wat ik beter vind. Vorige week dinsdag ging ik 's ochtends de deur uit met -7 en vanochtend was het 10 graden met wat regen en wind. Denk dat ik toch liever een paar graden vorst en droog weer heb.
hear! hear! :P

Vorst rules d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Helemaal mee eens. Zit ook tegen m'n 10km aan te hikken vandaag, hoor de regen en wind tegen het huis slaan..
Pagina: 1 ... 217 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.