Goed bezig. En prima realistische doelstellingen denk ik. Wat ik wel knap vind is hoe je weet dat je het makkelijk 2 uur kunt volhouden op 162 bpm als je nog nooit langer dan zo'n 13km hebt gelopenbert74 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:46:
Na mijn halve marathon overpeinzingen, maar verstandig geweest en gewoon lekker 10km gelopen. Ik heb hem iets vlotter gelopen dan normaal: gemiddeld 5:38/km met een gemiddelde hartslag van 162. Mijn omslagpunt ligt ongeveer op 185, dus 162 bpm voelt voor mij behoorlijk gemakkelijk, en houdt ik makkelijk 2 uur vol.
https://www.strava.com/activities/3374774599
Puur conditioneel gezien zou ik mijn jaardoelstellingen: 10km <50 min en HM<2uur al prima kunnen halen. Nu de kilometers wat verder uitbouwen zodat het ook qua belastbaarheid past. Hopen dat er in het najaar nog wat loopjes georganiseerd worden om dit ook te kunnen bereiken.
Met volhouden bedoel ik conditioneel en dan met name hartslag/ademhaling. Naast hardlopen zit ik regelmatig 2-3 uur op een racefiets en dan lukt het me prima om gemiddeld 150-160 bpm te halen.Valorian schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:35:
[...]
Goed bezig. En prima realistische doelstellingen denk ik. Wat ik wel knap vind is hoe je weet dat je het makkelijk 2 uur kunt volhouden op 162 bpm als je nog nooit langer dan zo'n 13km hebt gelopen
Ik liep vorig jaar een 5km wedstrijdje in ruim 23 minuten met een gemiddelde hartslag van 188, met een piek van 196. Een gemiddelde hartslag van 162 zit bij mij nog net in Z2 en loopt best "gemakkelijk".
Ik denk dat het met mijn duurconditie wel goed zit, gevaar is dat mijn belastbaarheid nog niet zo goed is, waardoor ik mijn benen kan overbelasten. Daarom rustig opbouwen.
@Gaargod schoentjes zijn ook binnen! Vanavond gelijk maar ff het ruiterpad hier aanstampen!
Gisteren voor het eerst sinds de afgelopen 58 km van zondag weer gelopen. "Schade" lijkt me 100% mee te vallen. Trap op en af kon ik al maandag op de normale manier. (Ok, af deed nog wel een beetje pijn) en de 5 km van gisteren ging ook nagenoeg probleemloos en ook nog eens in een zeer lage hartslag. Voorlopig alleen nog even rustige loopjes maar heb ook wel weer zin in wat snelheidswerk!
Gisteren voor het eerst sinds de afgelopen 58 km van zondag weer gelopen. "Schade" lijkt me 100% mee te vallen. Trap op en af kon ik al maandag op de normale manier. (Ok, af deed nog wel een beetje pijn) en de 5 km van gisteren ging ook nagenoeg probleemloos en ook nog eens in een zeer lage hartslag. Voorlopig alleen nog even rustige loopjes maar heb ook wel weer zin in wat snelheidswerk!
[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 30-04-2020 17:51 ]
Toch wat pijn bij de enkel overgehouden aan mijn duurloop maandag, sindsdien ook niet meer gelopen. Maar even rustig aan doen en de racefiets maar wat vaker uit de garage halen. Hoop in of na het weekend weer te kunnen gaan lopen.
Vandaag, net eigenlijk, de 13 km aangetikt, ging prima, had nog een eindschotje over.
De H7 borstband gaat de kliko in. Had 'm weer 's om de de waarschuwingen dat ik een hartslag boven de 180 vlogen me om de oren om vervolgens weer terug te zakken naar een realistische ca. 150. Gegeven het feit dat de opbouw wel weer lukt, ga ik toch versneld kijken wat ik aan nieuwe hardware wil (ander topic).
Iets anders, niet meer dan 10% per week opbouwen is de regel, maar is er ook een vuistregel voor de opbouw als je terugkomt na 2 maanden inactiviteit? Mijn gestel is natuurlijk wel ruim 45 km/ week gewend vorig jaar en ik loop nu a; drie weken drie keer per week en ben van 6 -7 km per keer naar 10 -13km nu, zeg maar 30 km per week. Geen klachten so far, knie gaat wekelijks beter, heb zelfs de indruk dat lopen het herstel juist bevordert.
De H7 borstband gaat de kliko in. Had 'm weer 's om de de waarschuwingen dat ik een hartslag boven de 180 vlogen me om de oren om vervolgens weer terug te zakken naar een realistische ca. 150. Gegeven het feit dat de opbouw wel weer lukt, ga ik toch versneld kijken wat ik aan nieuwe hardware wil (ander topic).
Iets anders, niet meer dan 10% per week opbouwen is de regel, maar is er ook een vuistregel voor de opbouw als je terugkomt na 2 maanden inactiviteit? Mijn gestel is natuurlijk wel ruim 45 km/ week gewend vorig jaar en ik loop nu a; drie weken drie keer per week en ben van 6 -7 km per keer naar 10 -13km nu, zeg maar 30 km per week. Geen klachten so far, knie gaat wekelijks beter, heb zelfs de indruk dat lopen het herstel juist bevordert.
Ik zou eens met een fysio bellen daarvoor, denk ik. Je spieren kunnen de opbouw vaak wel aan, het probleem zijn je pezen. Die worden veel minder snel sterk, mogelijk worden ze ook veel minder snel minder sterk. Dat lijkt me overigens logisch.
Voor pezen echt sterker worden moet je 3 maanden rekenen gaf de fysio bij mij aan toen ik daar vorig jaar was met last aan de achillespees en de aanhechting aan de spieren.
Voor pezen echt sterker worden moet je 3 maanden rekenen gaf de fysio bij mij aan toen ik daar vorig jaar was met last aan de achillespees en de aanhechting aan de spieren.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Zojuist met 301km de maand april afgesloten. Gemiddeld 10km/dag / 11,5km / training (4 rustdagen gehad). Gemiddelde pace 5:05min/km. 25,5 uur aan loopjes. Erg tevreden. Vooral ook omdat ik heel gebleven ben. Was in januari van plan te streven naar 200km/maand. Dat werd met de corona-maatregelen 280 in maart en nu dus 300 in april.
Wel zou ik graag weer iets minder trainingen inlassen en iets meer kwaliteit. Ik zie aan mijn Garmin dat ik relatief laag scoor op 'aenarobe progressie'. Die tik ik eigenlijk uitsluitend af in mijn wekelijkse woe-avond intervaltraining:
(klik voor vergroting)
De andere trainingen komt mijn hartslag niet in de hoogste zone. Iemand nog tips voor een structurele tweede tempo-training, waarbij ik die hoge zones bereik maar wel even iets anders doe dan op de andere interval-dag? Op de woe gooi ik er eigenlijk altijd blokken in van 200 tot 1000m, en dan op snelheid waarmee je een 3 / 5 of 10km wedstrijd zou lopen. Ik denk nu aan misschien een wekelijkse tempo-training met blokken van bijv 2000 of 3000m op een tempo hoog genoeg om de hogere zones te bereiken maar niet zo fel als de woe-blokken.
Mijn streven zou zijn:
- zondag lange duurloop
- maandag herstelloopje
- woensdag zware interval
- vrijdag wat langere tempoblokken
- zaterdag optioneel nog een kort loopje
- ergens tussendoor: krachttraining en/of core-training
@Frenz64 Volgens mij kun je na een blessure altijd weer redelijk snel terug naar je oude volume, zolang je maar heel goed in de gaten houdt of je niet opnieuw last van zelfde punt krijgt. Die 10% is (los van dat het natuurlijk maar uit de lucht gegrepen is) denk ik vooral voor wanneer je voor het eerst naar meer km's gaat. Goed om te horen dat je weer vooruit gaat! Ik snap blessures niet meer. Heb zelf een vol jaar door de pijn heen geprobeerd zo goed mogelijk met een blessure om te gaan. Dat ging redelijk maar haalde een hooop enthousiasme uit de hobby. Uiteindelijk besloten 'met de pijn te leven' en maar gewoon weer op te bouwen naar meer volume. En dat lijkt zowaar geholpen te hebben. Al denk ik dat het bij mij vooral heeft geholpen dat ik in nov-jan heeeeeel veel loopjes op slakkengang gedaan heb. Heeft denk ik belastbaarheid vergroot. Maar blijft koffiedik kijken.
Edit: wat @Arjan90 zegt klopt natuurlijk wel. Als je er langer uit hebt gelegen verlies je wellicht spiermassa en moeten die pezen ook weer wennen. Maar als je altijd wel iets bent blijven doen heb je wellicht snel je vorm terug.
Wel zou ik graag weer iets minder trainingen inlassen en iets meer kwaliteit. Ik zie aan mijn Garmin dat ik relatief laag scoor op 'aenarobe progressie'. Die tik ik eigenlijk uitsluitend af in mijn wekelijkse woe-avond intervaltraining:
/f/image/ErMHhgJ2z5sJ9peLmtVutINM.png?f=fotoalbum_medium)
De andere trainingen komt mijn hartslag niet in de hoogste zone. Iemand nog tips voor een structurele tweede tempo-training, waarbij ik die hoge zones bereik maar wel even iets anders doe dan op de andere interval-dag? Op de woe gooi ik er eigenlijk altijd blokken in van 200 tot 1000m, en dan op snelheid waarmee je een 3 / 5 of 10km wedstrijd zou lopen. Ik denk nu aan misschien een wekelijkse tempo-training met blokken van bijv 2000 of 3000m op een tempo hoog genoeg om de hogere zones te bereiken maar niet zo fel als de woe-blokken.
Mijn streven zou zijn:
- zondag lange duurloop
- maandag herstelloopje
@Frenz64 Volgens mij kun je na een blessure altijd weer redelijk snel terug naar je oude volume, zolang je maar heel goed in de gaten houdt of je niet opnieuw last van zelfde punt krijgt. Die 10% is (los van dat het natuurlijk maar uit de lucht gegrepen is) denk ik vooral voor wanneer je voor het eerst naar meer km's gaat. Goed om te horen dat je weer vooruit gaat! Ik snap blessures niet meer. Heb zelf een vol jaar door de pijn heen geprobeerd zo goed mogelijk met een blessure om te gaan. Dat ging redelijk maar haalde een hooop enthousiasme uit de hobby. Uiteindelijk besloten 'met de pijn te leven' en maar gewoon weer op te bouwen naar meer volume. En dat lijkt zowaar geholpen te hebben. Al denk ik dat het bij mij vooral heeft geholpen dat ik in nov-jan heeeeeel veel loopjes op slakkengang gedaan heb. Heeft denk ik belastbaarheid vergroot. Maar blijft koffiedik kijken.
Edit: wat @Arjan90 zegt klopt natuurlijk wel. Als je er langer uit hebt gelegen verlies je wellicht spiermassa en moeten die pezen ook weer wennen. Maar als je altijd wel iets bent blijven doen heb je wellicht snel je vorm terug.
[ Voor 44% gewijzigd door Valorian op 30-04-2020 22:19 ]
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik een schema opgesteld via Trenara, en ik moet zeggen, dat bevalt me wel. Ik volg het niet helemaal maar het is tof om te zien wat voor soort schema's dat ze genereren.Valorian schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:00:
Zojuist met 301km de maand april afgesloten. Gemiddeld 10km/dag / 11,5km / training (4 rustdagen gehad). Gemiddelde pace 5:05min/km. 25,5 uur aan loopjes. Erg tevreden. Vooral ook omdat ik heel gebleven ben. Was in januari van plan te streven naar 200km/maand. Dat werd met de corona-maatregelen 280 in maart en nu dus 300 in april.
[Afbeelding] (klik voor vergroting)
Mijn streven zou zijn:
- zondag lange duurloop
- maandag herstelloopje
Als je bv voor 3 runs per week kiest, bestaat een week meestal uit een interval, temporun en een lsd/recovery. Heeft mij in elk geval enkele frisse ideeen gegeven.
@Valorian als het je vooral om anaeroob gaat, is het dan niet een idee om om de week een training met strides of 200m's te doen?
Dat zijn typisch trainingen waar ik relatief hoog in mijn zones zit, maar de belasting niet zo heftig is als met lange tempoblokken oid. En stiekem vind ik het ook wel leuk om af en toe de remmen echt los te laten
Dat zijn typisch trainingen waar ik relatief hoog in mijn zones zit, maar de belasting niet zo heftig is als met lange tempoblokken oid. En stiekem vind ik het ook wel leuk om af en toe de remmen echt los te laten
If you can see, look. If you can look, observe
200 meter is toch relatief kort om hoog in je zones te komenRoozzz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:33:
@Valorian als het je vooral om anaeroob gaat, is het dan niet een idee om om de week een training met strides of 200m's te doen?
Hoeveel rust zou je dan tussendoor moeten pakken?
Bij 200 meter heb ik meestal, voordat mijn hartslag op gang is de rem er al weer op.
@Valorian intervallen spelenderwijs obv omgeving wel eens gedaan? Dat vond ik zelf van de week erg leuk en afwisselend om te doen, omgeving hier leent zich er ook voor maar ik ben ervan overtuigd dat je in elke omgeving wat kan bedenken. Bijvoorbeeld bij ons in de stad over de stadswallen tempo en dan weer rustig, toen zag ik een paar lantaarnpalen en ben ik om en om sprintjes gaan trekken, nog even door het stadspark (plm. 1,7km) op tempo. Doordat de afstanden en tijden niet zijn vastgezet, maar ik juist naar een punt toe loop, vond ik het heerlijk. En je kan zo heel veel combineren, ik zocht ook wat heuveltjes op waardoor het een beetje een alles-in-1 training werd. Je kan van boom tot boom, kunstwerk tot kunstwerk, etc.
Als ik tempo zeg pak ik vaak of 105% of 110% van mijn 10km tempo (zo werken ze bij ons op de AV). Ben benieuwd naar schema voor de komende weken, de zware trainingsweken zijn nu afgerond dus ik verwacht snelheden meer op 100% in de training (dat was immers in de afgelopen weken 105% of 110% en je moet ook rust inbouwen na het verhogen van je snelheid).
@Roadman Weet ik
Vind het overigens maar een rare naam, haha, en heb ook al paar keer gemerkt dat er van alles aan wordt toegevoegd wat niets met een "Vaartspel" te maken heeft.
Als ik tempo zeg pak ik vaak of 105% of 110% van mijn 10km tempo (zo werken ze bij ons op de AV). Ben benieuwd naar schema voor de komende weken, de zware trainingsweken zijn nu afgerond dus ik verwacht snelheden meer op 100% in de training (dat was immers in de afgelopen weken 105% of 110% en je moet ook rust inbouwen na het verhogen van je snelheid).
@Roadman Weet ik
[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 01-05-2020 08:43 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Zoiets heet in hardloopjargon een fartlekArjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:16:
@Valorian intervallen spelenderwijs obv omgeving wel eens? Dat vond ik zelf van de week erg leuk en afwisselend om te doen, omgeving hier leent zich er ook voor maar ik ben ervan overtuigd dat je in elke omgeving wat kan bedenken. Bijvoorbeeld bij ons in de stad over de stadswallen tempo en dan weer rustig, toen zag ik een paar lantaarnpalen en ben ik om en om sprintjes gaan trekken, nog even door het stadspark (plm. 1,7km) op tempo. Doordat de afstanden en tijden niet zijn vastgezet, maar ik juist naar een punt toe loop, vond ik het heerlijk. En je kan zo heel veel combineren, ik zocht ook wat heuveltjes op waardoor het een beetje een alles-in-1 training werd. Je kan van boom tot boom, kunstwerk tot kunstwerk, etc.
KortRoadman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:44:
[...]
200 meter is toch relatief kort om hoog in je zones te komen
Hoeveel rust zou je dan tussendoor moeten pakken?
Bij 200 meter heb ik meestal, voordat mijn hartslag op gang is de rem er al weer op.
Maar misschien ligt het aan mij en ben ik maf, maar dit is een training waar garmin mij typisch wat punten geeft bij anaeroob
Even ingelezen. Klinkt goed inderdaad. Ik pak nu wel eens 200's maar dan meer als onderdeel van een reeksRoozzz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:41:
[...]
Kortmet strides pak ik meestal 30s op 30s af of 20-40. Als je daarbij gewoon doorloopt in duurlooptempo, dan zit je na enkele reps bij de interval continu vrij hoog. Opbouwen naar 30 reps oid.
Maar misschien ligt het aan mij en ben ik maf, maar dit is een training waar garmin mij typisch wat punten geeft bij anaeroob
van een aantal keer 200-400-600 ofzo, met rust/dribbelen tussendoor, niet als blokjes tijdens een duurloop. Ik ga er eens wat mee experimenteren.
Het gaat mij overigens niet om het Garmin-labeltje "Anaerobe" hoor, maar het was wel Garmin die mij met de neus op de feiten drukt welke 'zones' ik het minst effectief train
Ik zou eigenlijk wel weer eens een Zoladztest willen doen om te zien hoe dat uitpakt t.o.v. vorige curve. Jammer dat de baan dicht is. Kan ook prima op openbare weg natuurlijk, maar baan loopt wel fijner en ongestoord.
Ik heb in april de 100km niet eens gehaald (92km). Duidelijk welke invloed de meer fietskilometers hebben op de hardloopkilometers. Logische teruggang dus.
Grappig, ik doe strides soms aan het eind van een duurloop en dan max een keer of 5 ofzo (of op een los loop loop voor een wedstrijd ofzo)Roozzz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:41:
[...]
Kortmet strides pak ik meestal 30s op 30s af of 20-40. Als je daarbij gewoon doorloopt in duurlooptempo, dan zit je na enkele reps bij de interval continu vrij hoog. Opbouwen naar 30 reps oid.
Intervallen op de 200 meter herhaal ik zo'n 12-15 keer, meestal 200 meter (dribbel rust)
500/500 intervallen zijn ook leuk en goed voor een hoge hartslag. Bijvoorbeeld 500 meter op 10 km tempo, 500 meter op halve marathon tempo en dat keer 10
Een van mijn favoriete trainingen is een 20 km op duurlooptempo met 15 keer na 850 meter een versnelling van 150 meter.
Mooie tips!Roadman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:56:
[...]
Grappig, ik doe strides soms aan het eind van een duurloop en dan max een keer of 5 ofzo (of op een los loop loop voor een wedstrijd ofzo)
Intervallen op de 200 meter herhaal ik zo'n 12-15 keer, meestal 200 meter (dribbel rust)
500/500 intervallen zijn ook leuk en goed voor een hoge hartslag. Bijvoorbeeld 500 meter op 10 km tempo, 500 meter op halve marathon tempo en dat keer 10
Een van mijn favoriete trainingen is een 20 km op duurlooptempo met 15 keer na 850 meter een versnelling van 150 meter.
Wat ik op de baan een top-training vind is een met steeds korter rust en steeds langer tempo, zoals onderstaand, waarbij de linker-rij tempo is en de rechter rij rust:
200 - 200
240 - 160
280 - 120
320 - 80
360 - 40
400 - ...
Dan wordt je tempo-blok steeds langer en je rust steeds korter. Geeft mooie hartslag-grafiekjes, soort trappetje omdat je hartslag steeds minder kans krijgt terug te zakken tijdens de rustblokken.
Grappig inderdaad, zelfde concept: andere uitvoering, totaal andere training. Jouw versie deed ik voorheen ook zo. Eigenlijk pas sinds een schema van mcmillan pak ik er ook meer, die lijkt hier groot fan van te zijn.
Die langere intervallen lijken mij voorlopig te pijnlijk, daar moet ik eerst weer wat verder voor groeien
maar ga ik zeker een keertje proberen.
Die langere intervallen lijken mij voorlopig te pijnlijk, daar moet ik eerst weer wat verder voor groeien
Mensen hier nog tips of aanbevelingen voor een alternatief van mijn huidige schoen: Nike Pegasus Turbo?
Vindt de demping van de turbo toch wel prettig zeker voor halve marathon, alleen het prijs kaartje en weinig sale op het moment toch benieuwd of er goede alternatieven zijn die net zo prettig lopen?
Vindt de demping van de turbo toch wel prettig zeker voor halve marathon, alleen het prijs kaartje en weinig sale op het moment toch benieuwd of er goede alternatieven zijn die net zo prettig lopen?
Ah, gelukt:Arjan90 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:13:
[...]
Als je naar deze link gaat kun je het aanpassen: https://connect.garmin.com/modern/progress-summary.
Je kan bij "Filter op: " kiezen voor Groepen per week, per maand of per jaar. Daarnaast kun je de activiteiten ook filteren op bijv. "Hardlopen". En ook voor @InZane.
Het staat dan wel onder elkaar, maar je kan ook verder kiezen welke velden je wel en niet wil zien.
Maand | Maart | April |
Afstand | 253 km | 267 km |
Hoogtewinst | 780 m | 717 m |
Gemiddelde snelheid | 10,7 kilometer per uur | 10,4 kilometer per uur |
Gemiddelde hartslag | 135 bpm | 136 bpm |
Gemiddelde cadans | 160 spm | 163 spm |
Al geeft het wel een wat vertekend beeld omdat hier ook de loopjes met mijn vrouw bij zitten. Die is nog bezig met haar C25K schema.
Ik had vorige maand eigenlijk rond de 280km willen aftikken, maar door omstandigheden toch niet wezen lopen gisteravond. Maak het vandaag wel weer goed
Nee, ik heb absoluut geen Nike voeten.Dirk0s schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:34:
Mensen hier nog tips of aanbevelingen voor een alternatief van mijn huidige schoen: Nike Pegasus Turbo?
[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 01-05-2020 09:53 ]
Hebben we naast de zonnebrillen, ondergoed en de schoenen eigenlijk ook al hardlooppetjes voor Tweakers?
Ik ga er toch maar even naar kijken met straks ook het hele warme weer wat eraan gaat zitten komen, maar zie zoveel soorten. Wat zijn aanraders?
Arjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
Hebben we naast de zonnebrillen, ondergoed en de schoenen eigenlijk ook al hardlooppetjes voor Tweakers?Ik ga er toch maar even naar kijken met straks ook het hele warme weer wat eraan gaat zitten komen, maar zie zoveel soorten. Wat zijn aanraders?

De petjes sla ik overArjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
Hebben we naast de zonnebrillen, ondergoed en de schoenen eigenlijk ook al hardlooppetjes voor Tweakers?
Ik gebruik zelf de Nike Aerobill TailwindArjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
Hebben we naast de zonnebrillen, ondergoed en de schoenen eigenlijk ook al hardlooppetjes voor Tweakers?Ik ga er toch maar even naar kijken met straks ook het hele warme weer wat eraan gaat zitten komen, maar zie zoveel soorten. Wat zijn aanraders?
Fijn lichtgewicht petje.
Laat deze nou ook net door mij (eergisteren) besteld zijn. Ok, officieel een golfpetje maar het ging bij mij om de perforaties op de achterzijde.Roadman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:23:
[...]
Ik gebruik zelf de Nike Aerobill Tailwind
Fijn lichtgewicht petje.

[ Voor 9% gewijzigd door __R__ op 01-05-2020 14:09 ]
Heb hier een Nike Heritage 86, die was wat goedkoper (ooit in de aanbieding op zalando). Zit prima voor het rennen, maar dat mesh materiaal van die andere die hierboven staat ziet er ook wel fijn uit.
Ik heb gewoon een heel simpel petje van Decathlon. Er staat Kalenji op, dus het zal wel een echt 'hardloop'-petje zijn.
Al gebruik ik hem niet zozeer met warm weer, maar vooral bij regen. Het zorgt ervoor dat mijn bril niet zo zeiknat wordt en dat ik dus nog wat kan zien.
Al gebruik ik hem niet zozeer met warm weer, maar vooral bij regen. Het zorgt ervoor dat mijn bril niet zo zeiknat wordt en dat ik dus nog wat kan zien.
Punctuality is the politeness of kings
Ik draag een petje van Buff tegen UV straling etc. Erg fijn petje
Ik heb een decathlon zonneklep (dus een petje zonder bovenkant), tegen de zon, en net zoals @dreamscape tegen de regen op m'n bril als dat nodig is.
Voordeel is dat je niet zo'n warm hoofd krijgt. Nadeel is dat je (lees: ik) nog wel de scheiding in je haar moet insmeren tegen zon als er hoge UVkracht is gemeten (ik verbrand snel).
Voordeel is dat je niet zo'n warm hoofd krijgt. Nadeel is dat je (lees: ik) nog wel de scheiding in je haar moet insmeren tegen zon als er hoge UVkracht is gemeten (ik verbrand snel).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Heb eigenlijk nooit een pet op. Heb nog genoeg haar op m'n knar en ik draag overdag lenzen, dus voor m'n bril hoef ik het ook niet te doen
Same here, heb wel eens een gewone cap gedragen bij hitte (om vochtverlies te beperken) maar vind het niet echt lekker lopen
Decathlon-pet hier, en eigenlijk alleen in de volle zon. Ik heb geen volle haardos (eigenlijk niets) om mijn hoofdhuid te beschermen, dus iets op mijn hoofd is dan bittere noodzaak. Al blijft het irritant, je krijgt er een enorm zweethoofd van...
Ook zo'n simpel decathlon ding. Gebruik hem juist als het warm en zonnig is, vooral tegen het overmatig zweten en duh de zon. Lopen met een zonnebril vind ik nou eenmaal ruk en die houd ook geen zweet in de ogen tegendreamscape schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:
Ik heb gewoon een heel simpel petje van Decathlon. Er staat Kalenji op, dus het zal wel een echt 'hardloop'-petje zijn.
Petje van Under Armour hier. Gekocht omdat het de enige was in petmaat 63 en bevalt uitstekend. Met regen houdt het de regen uit je gezicht en bij warm weer het zweet. En mijn coupé de corona kan wel wat bescherming tegen de zon gebruiken.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Heb een petje van Nike Tailwind Dri-Fit.
Als het koud is wel fijn en bij veel zon wat veiliger ivm verbranden/zonnesteek, maar loop meestal zonder. Vind het toch snel te warm, of ik vergeet hem......
Een buff doe ik soms ook over mijn hoofd als ik de pet vergeet en ik het koud krijg of het juist te warm krijg, dan maak ik de buff ook nog nat ter verkoeling.
Had hem net goed kunnen gebruiken, ging een kort rustig rondje lopen en kreeg een fikse bui over me heen. Bijna thuis scheen de zon weer even.....
Als het koud is wel fijn en bij veel zon wat veiliger ivm verbranden/zonnesteek, maar loop meestal zonder. Vind het toch snel te warm, of ik vergeet hem......
Een buff doe ik soms ook over mijn hoofd als ik de pet vergeet en ik het koud krijg of het juist te warm krijg, dan maak ik de buff ook nog nat ter verkoeling.
Had hem net goed kunnen gebruiken, ging een kort rustig rondje lopen en kreeg een fikse bui over me heen. Bijna thuis scheen de zon weer even.....
Bedankt voor de tips! Bij Nike hebben ze lente korting (25%) dus nu voor 21 euro te bestellen. Heb hem maar besteld in de witte kleur, ik snap dus niet dat ze een pet ook in het zwart aanbieden, wordt alleen maar warmer
Wit wordt alleen zo snel vies (zichtbaar dan)Arjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:38:
Bedankt voor de tips! Bij Nike hebben ze lente korting (25%) dus nu voor 21 euro te bestellen. Heb hem maar besteld in de witte kleur, ik snap dus niet dat ze een pet ook in het zwart aanbieden, wordt alleen maar warmer
Over dat laatste zijn de meningen nogal verdeeld. Probeer het maar eens te google'n, dan kom je eigenlijk nagenoeg geen wetenschappelijke onderbouwing tegen en vooral veel mode-blogs etc. maar uiteindelijk geen uitsluitsel. Los daarvan vind ik persoonlijk een pet sowieso een fijne keuze voor de zomer, want met hardlopen wordt je hoofd warm van inspanning, en die warmte kan je slecht kwijt of die pet nu wit of zwart isArjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:38:
@Valorian ik heb het wel eens uitgezocht met auto's en daar maakte het wel veel verschil. Ik neem dan maar aan dat het met mijn petje ook zo is. Liever 53 graden onder de pet, dan meer dan 80 graden! Dat heeft Volkswagen getest met auto's
Bron: https://m.hbvl.be/cnt/oid...wagen-bepaalt-temperatuur
Ik hoop ook dat de haardos nog wat behouden blijft met een petje op, nu het tempo langzaam omhoog gaat
Ik hoop ook dat de haardos nog wat behouden blijft met een petje op, nu het tempo langzaam omhoog gaat
[ Voor 21% gewijzigd door Arjan90 op 01-05-2020 18:41 ]
Ik wil het toch even kwijt, vandaag een mijlpaal bereikt. Afgelopen Augustus de laatste sigaret uitgedrukt en begonnen met hardlopen. Zojuist de 1.000 km voorbij gegaan op Strava, op naar de volgende 1.000.
Vorige maand vanuit het niets een vormdip en ook deze lijkt weer volledig voorbij, dubbele blij dus.
Vorige maand vanuit het niets een vormdip en ook deze lijkt weer volledig voorbij, dubbele blij dus.
Strava Garmin 265
Zoals ik zei, wetenschappelijke artikelen kan ik er zo niet over vinden, maar het verhaal zou zijn dat zwart juist koeler is omdat je lichaam ook warmte produceert en die bij wit dan ook niet goed geabsorbeerd wordt. Dus wit zou wel helpen tegen de hitte van buitenaf, maar acerechts werken voor je lichaamswarmte. Zoals oa hier staat:Arjan90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:39:
@Valorian ik heb het wel eens uitgezocht met auto's en daar maakte het wel veel verschil. Ik neem dan maar aan dat het met mijn petje ook zo is. Liever 53 graden onder de pet, dan meer dan 80 graden! Dat heeft Volkswagen getest met auto's
https://www.google.nl/amp...ar-black-this-5903956/amp
Maar goed, het fijne weet ik er ook niet van
Edit: toch ook nog een wetenschappelijke bron gevonden (onderzoek Nature, via artikel The Guardian) die meldt dat het geen drol uit maakt, zwart of witte kleding:
https://www.google.nl/amp...entific-research-abrahams
Maar goed, dat gaat dan weer om losse kleding, misschien bij petje dat strak tegen je hoofd zit weer anders
[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 01-05-2020 19:48 ]
Nog even korte intervals gedaan voor dat het echt weekend is. Komt m'n voetbalachtergrond toch nog altijd even naar boven, gezien ik intervallen erg fijn vind.
Goed zo, die peuken heb je niks aanTim_W schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:35:
Ik wil het toch even kwijt, vandaag een mijlpaal bereikt. Afgelopen Augustus de laatste sigaret uitgedrukt en begonnen met hardlopen. Zojuist de 1.000 km voorbij gegaan op Strava, op naar de volgende 1.000.![]()
Ik kan wel zeggen dat hardlopen me helemaal van het roken af heeft gekregen.
Goed bezig man!Tim_W schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:35:
Ik wil het toch even kwijt, vandaag een mijlpaal bereikt. Afgelopen Augustus de laatste sigaret uitgedrukt en begonnen met hardlopen. Zojuist de 1.000 km voorbij gegaan op Strava, op naar de volgende 1.000.![]()
Ook geen wetenschapper hier, maar dat artikel is zeker ook niet wetenschappelijk. Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, de mate van absorptie en reflectie van een kleur en het vermogen warmte te transporteren. Tussen huid en stof, hersenpan en binnenkant petje hier dus, maakt de kleur hoegenaamd niks uit, er komt geen licht bij en gaat het puur om de mate waarin de stof warmte kan doorgeven. Dat wordt min of meer bevestigd door dat andere artikel (ook niet echt een intensieve studie trouwens), omdat daar ruimt eis tussen stof en huid.Valorian schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:44:
[...]
Zoals ik zei, wetenschappelijke artikelen kan ik er zo niet over vinden, maar het verhaal zou zijn dat zwart juist koeler is omdat je lichaam ook warmte produceert en die bij wit dan ook niet goed geabsorbeerd wordt. Dus wit zou wel helpen tegen de hitte van buitenaf, maar acerechts werken voor je lichaamswarmte. Zoals oa hier staat:
https://www.google.nl/amp...ar-black-this-5903956/amp
Maar goed, het fijne weet ik er ook niet van
Edit: toch ook nog een wetenschappelijke bron gevonden (onderzoek Nature, via artikel The Guardian) die meldt dat het geen drol uit maakt, zwart of witte kleding:
https://www.google.nl/amp...entific-research-abrahams
Maar goed, dat gaat dan weer om losse kleding, misschien bij petje dat strak tegen je hoofd zit weer anders
@Tim_W Lekker man, ga zo door (jaar of 5 gestopt)
Gister mijn eerste paar Hoka One One's mogen ontvangen, de Rincon. Pasvorm is erg goed, had ik eigenlijk niet verwacht aangezien ik Nike voeten heb
. Wel merk ik dat de sizing van Hoka heel anders is, gelukkig had ik naar de maattabel gekeken en daardoor de juiste maat gepakt (41 1/3 ipv 42,5). Dinsdag tijdens de intervallen maar eens uitproberen, de reviews zijn namelijk allemaal erg positief!
Als pet draag ik de duckbill van patagonia, maar meestal vind ik een pet te warm en draag ik gewoon een zonnebril
De zonnebrillen van Oakley met Prizm technologie zijn echt geweldig, een aanrader voor iedereen wat mij betreft!
Als pet draag ik de duckbill van patagonia, maar meestal vind ik een pet te warm en draag ik gewoon een zonnebril

Positieve reviews over die Rincons @Secsytime , ben benieuwd hoe ze bevallen. Mss een leuk paar voor erbij, ze zijn ook wat vriendelijker geprijsd dan mijn Bondi's (oh god, ik krijg toch geen last van het syndroom van Rudadude)
Onze hardloopbuggy mag de deur uit, en staat dus nu op MP. Ik dacht misschien is iemand hier nog geïnteresseerd?
Het is een BOB uit 2015, geweldig ding maar hij wordt gewoon niet meer gebruikt. De jongste is niet zo van de wagens, nooit geweest eigenlijk.
http://link.marktplaats.nl/m1545056728
Het is een BOB uit 2015, geweldig ding maar hij wordt gewoon niet meer gebruikt. De jongste is niet zo van de wagens, nooit geweest eigenlijk.
@Totrail vroeg volgens mij heel recent nog naar ervaringen hiermee.Pathogen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:32:
Onze hardloopbuggy mag de deur uit, en staat dus nu op MP. Ik dacht misschien is iemand hier nog geïnteresseerd?
Nog maar weer eens een schoenen vraag. Ik heb wat lastige voeten, smal en lage wreef dus veel schoenen zitten al snel te ruim. Daarnaast ook nog wat ondersteuning nodig hierdoor zat ik altijd in de support categorie maar Sind het najaar heb ik zooltjes op maat laten maken waardoor ik nu (uit de grotere groep) neutral kan kiezen. Vorig jaar kwam ik op solereview een lijst met smalle schoenen tegen. Op de gok (online) de Adidas adizero 4 gekocht als snelle schoen voor de intervallen en wedstrijdjes (toen die nog mochten😭) deze zitten best goed, maar zou zelfs nog iets strakker mogen. Naast de adidasjes vallen mijn andere schoenen, Brooks ricochet ruim maar waren hier bij de lokale schoenenshop de best zittende. Nu ik de adizero’s ken ben ik op zoek naar smalle schoenen voor de langere duurloopjes.
Wie heeft nog meer smalle pootjes en heeft nog tips? Of wie loopt ook op de adizero 4 en heeft ook andere minimaal zo strakke schoenen?
Wie heeft nog meer smalle pootjes en heeft nog tips? Of wie loopt ook op de adizero 4 en heeft ook andere minimaal zo strakke schoenen?
Nike.. en dus blijkbaar ook Hoka.RobinE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:26:
Nog maar weer eens een schoenen vraag. Ik heb wat lastige voeten, smal en lage wreef dus veel schoenen zitten al snel te ruim. Daarnaast ook nog wat ondersteuning nodig hierdoor zat ik altijd in de support categorie maar Sind het najaar heb ik zooltjes op maat laten maken waardoor ik nu (uit de grotere groep) neutral kan kiezen. Vorig jaar kwam ik op solereview een lijst met smalle schoenen tegen. Op de gok (online) de Adidas adizero 4 gekocht als snelle schoen voor de intervallen en wedstrijdjes (toen die nog mochten😭) deze zitten best goed, maar zou zelfs nog iets strakker mogen. Naast de adidasjes vallen mijn andere schoenen, Brooks ricochet ruim maar waren hier bij de lokale schoenenshop de best zittende. Nu ik de adizero’s ken ben ik op zoek naar smalle schoenen voor de langere duurloopjes.
Dank voor de mention.Valorian schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:38:
[...]
@Totrail vroeg volgens mij heel recent nog naar ervaringen hiermee.
Ik heb hele smalle voeten en steunzolen voor ondersteuning.RobinE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:26:
Ik vind de Brooks toch het lekkerste zitten. Ik heb de Brooks launch maar die hebben weinig demping maar ook de glycerine. Wil je meer demping dan de glycerine of de ghost.
Nog eens bedankt voor de tips voor de Reebok Float(Tweak
)ride 2.0.
Heb er ondertussen 70KM mee gelopen, super schoen voor dat geld
!
Persoonlijke mening erover:
Kan ze eigenlijk best vergelijken met de Nike Pegasus Turbo 2 qua fit en gevoel,
Reebok is iets stabieler vind ik bij de landing en de voorvoet plooit ook wat meer door,
wat een voordeel is bij snelheden boven de 4:00 per km.
De Nike liep echt super op snelheden onder de 4:00 min in wedstrijden en in trainingen van 4:00 t.e.m. 4:20.
In de duurloop trainingen is de reebok echt beter en vervangt ie zelfs de Nike
.
Bij hogere snelheden zou ik hem enkel t.e.m. de 5K afstand gebruiken...
Wss doordat die voorvoet te flexibel is voor mij, kuiten en soleus werken veel harder.
Nog een voordeel is dat de reebok iets meer allround is,
je kan hem dus ook makkelijker voor tragere trainingen kan gebruiken
.
En je heb 3 paar reeboks voor de prijs van 1 Nike
.
Heb er ondertussen 70KM mee gelopen, super schoen voor dat geld
Persoonlijke mening erover:
Kan ze eigenlijk best vergelijken met de Nike Pegasus Turbo 2 qua fit en gevoel,
Reebok is iets stabieler vind ik bij de landing en de voorvoet plooit ook wat meer door,
wat een voordeel is bij snelheden boven de 4:00 per km.
De Nike liep echt super op snelheden onder de 4:00 min in wedstrijden en in trainingen van 4:00 t.e.m. 4:20.
In de duurloop trainingen is de reebok echt beter en vervangt ie zelfs de Nike
Bij hogere snelheden zou ik hem enkel t.e.m. de 5K afstand gebruiken...
Wss doordat die voorvoet te flexibel is voor mij, kuiten en soleus werken veel harder.
Nog een voordeel is dat de reebok iets meer allround is,
je kan hem dus ook makkelijker voor tragere trainingen kan gebruiken
En je heb 3 paar reeboks voor de prijs van 1 Nike

Vannacht had ik een droom over een 10km wedstrijd!
. Ik stond helemaal vooraan met enkele bekenden van andere wedstrijden en Strava.
Helaas werd ik net voor de start wakker
Helaas werd ik net voor de start wakker
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2020 11:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Omdat ik niet wist dat er op tweakers ook een hardloop topic was had ik mijn vraag ook al ergens anders gesteld.
Ik heb een Samsung Gear S3 Frontier liggen. Nu is mijn vraag is dit een beetje goed horloge om te gebruiken voor hardlopen? Heb na wat lezen op internet wel gevonden dat je via de gear tracker app op je horloge je hardloop gegevens kan synchroniseren met de app strava.
Voor de rest heeft het horloge niet echt veel apps waar hij mee compatible is alleen endomondo zag ik maar runkeeper weer niet
Mijn vraag is dus kan je dit horloge gebruiken voor hardlopen kwa hardslag ect
Ik heb een Samsung Gear S3 Frontier liggen. Nu is mijn vraag is dit een beetje goed horloge om te gebruiken voor hardlopen? Heb na wat lezen op internet wel gevonden dat je via de gear tracker app op je horloge je hardloop gegevens kan synchroniseren met de app strava.
Voor de rest heeft het horloge niet echt veel apps waar hij mee compatible is alleen endomondo zag ik maar runkeeper weer niet
Hi,
net weer een kort loopje gedaan puur op hr - na advies hierover. Hieruit met de data zitten stoeien maar kom er toch niet helemaal tevreden uit. En nog een andere vraag
1) De coach (eenmalig advies obv sportmedische keuring) zei dat het goed is vaker in lage zone te trainen, met het idee dat mijn hr lager zal zijn bij hetzelfde tempo. Ik wil graag zien of dit zo is. Is er een waarde die je kunt pakken? HR/Pace? Bijvoorbeeld? Hoe zet je dit handig uiteen? (1.2 En na hoeveel weken zou dit een zichtbaar verschil moeten geven)
2) Ik heb een dunne, gevoelige huid en die is vaak stuk op de bekende plekjes, zeker bij meer/regelmatig inspannen. Met veel fietsen/lopen liggen mn liezen vaak helemaal open. En zo nu ook weer.
Douchen, creme, frisse onderbroek, allemaal goede methodes om het probleem te bestrijden. Zou een sportonderbroek (nu gewoon HEMA boxer) hierin veel uitmaken? Ik vind die (bijvoorbeeld) ODLO dingen namelijk vrij aan de prijs om het zomaar te testen. Maar ja, dit is ook niet aangenaam.
Tijdens t loopje net geluisterd naar de podcast Science of Ultra over de SPRING 'gels'. Aangezien ik regelmatig wegzakkers/pieken in mijn bloedsuiker met intensief sporten meteen een proefpakketje besteld. Ben zeer benieuwd, met name met het oog op de langere lopen. Iemand (goede) ervaringen?
net weer een kort loopje gedaan puur op hr - na advies hierover. Hieruit met de data zitten stoeien maar kom er toch niet helemaal tevreden uit. En nog een andere vraag
1) De coach (eenmalig advies obv sportmedische keuring) zei dat het goed is vaker in lage zone te trainen, met het idee dat mijn hr lager zal zijn bij hetzelfde tempo. Ik wil graag zien of dit zo is. Is er een waarde die je kunt pakken? HR/Pace? Bijvoorbeeld? Hoe zet je dit handig uiteen? (1.2 En na hoeveel weken zou dit een zichtbaar verschil moeten geven)
2) Ik heb een dunne, gevoelige huid en die is vaak stuk op de bekende plekjes, zeker bij meer/regelmatig inspannen. Met veel fietsen/lopen liggen mn liezen vaak helemaal open. En zo nu ook weer.
Douchen, creme, frisse onderbroek, allemaal goede methodes om het probleem te bestrijden. Zou een sportonderbroek (nu gewoon HEMA boxer) hierin veel uitmaken? Ik vind die (bijvoorbeeld) ODLO dingen namelijk vrij aan de prijs om het zomaar te testen. Maar ja, dit is ook niet aangenaam.
Tijdens t loopje net geluisterd naar de podcast Science of Ultra over de SPRING 'gels'. Aangezien ik regelmatig wegzakkers/pieken in mijn bloedsuiker met intensief sporten meteen een proefpakketje besteld. Ben zeer benieuwd, met name met het oog op de langere lopen. Iemand (goede) ervaringen?
De Samsung horloges staan niet echt bekend om hun betrouwbare meting van je hartslag, maar goed, er is hier sowieso nogal discussie over meting aan de pols. Hoe betrouwbaar de GPS is weet ik niet, wel dat de Samsungs meer een reputatie hebben als smartwatch dan als dedicated sporthorloges. Wat je kan doen is een keer zowel je horloge als je telefoon meenemen en kijken of de metingen veel afwijken.legioen12 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:59:
Omdat ik niet wist dat er op tweakers ook een hardloop topic was had ik mijn vraag ook al ergens anders gesteld.
1) tempozones en hartslagzones analyse van Strava Summit geven dit imo goed weer.Blomminator schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:38:
Hi,
2) poos geleden heb ik over mijn boxers gepost, dit zijn merino boxers en zouden jouw probleem ook moeten oplossen.
Spring gels heb ik geprobeerd en was ik in principe erg tevreden over. Echter de customer service in Europa is echt bedroevend. Een zending van mij bleef vastzitten in een distributiecentrum, uiteindelijk zelf achteraan gebeld, bleek de verpakking beschadigd en gingen ze het return to sender. Spring gaf geen gehoor, mails, bellen, helemaal niks. Via Paypal geschil mijn geld terug gekregen.
Nu gebruik ik de gels van hüma, en deze bevallen mij het beste. Heb alles zo'n beetje wel geprobeerd, Gu, Maurten, SiS, noem maar op.
@legioen12 sporthorloge-experts zitten in dit topic. Maar de consensus is dat voor recreatief hardlopen een Samsung prima is. Niet zo precies in HR-meting maar natuurlijk eigenlijk ook een ander gebruiksdoel dan een Garmin of Polar.
@Blomminator toevallig een week of twee terug de discussie over ondergoed gehad hier en toen gaf ik ook al aan dat body glide (blauwe 'stick' lijkt beetje op een deostick) prima helpt bij schuurplekken en zweetresistent is. Misschien kun je dat proberen (of een andere chamoiscreme - vooral fietsers hebben problemen met schuurplekken). Wat de conclusie was qua onderbroeken weet ik niet meer.
@Blomminator toevallig een week of twee terug de discussie over ondergoed gehad hier en toen gaf ik ook al aan dat body glide (blauwe 'stick' lijkt beetje op een deostick) prima helpt bij schuurplekken en zweetresistent is. Misschien kun je dat proberen (of een andere chamoiscreme - vooral fietsers hebben problemen met schuurplekken). Wat de conclusie was qua onderbroeken weet ik niet meer.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
@Blomminator je zou eens een microfiber boxer van Decathlon oid kunnen proberen? Voor een paar euro het proberen waard. Loop zelf altijd in Sapph microfiber boxers, zie alleen net op hun website dat ze die niet meer verkopen
ga maar eens op zoek naar nieuwe...
@Blomminator je zou ook nog kunnen kijken naar broeken met een onderbroek erin verwerkt? Heb er toevallig gisteren een opgehaald bij Decathlon (baggy short trail, dus ook wat extra zakjes voor drinken, gelletjes en/of repen), zit prima en minder frictie dan met een gewone boxer! Ik vond het wat onwennig in het begin omdat je het gevoel hebt geen ondergoed aan te hebben, maar het enige verschil is dat het 1 geheel is ipv een losse onderbroek met broek eroverheen. Grootste verschil voor mij is dat het veel beter lucht en vocht afvoert dan wanneer ik een gewone boxer met hardloopbroekje draag, dat was in ieder geval mijn eerste indruk vandaag omdat mijn broekje totaal niet vochtig was.
Als ik de Decathlon boxers een paar keer heb gedragen zal ik mijn ervaringen ook even delen
Vanochtend rond 11 uur lekker gelopen in het bos voor Run for KiKa @home, veel volk op de been, met name gezinnen met jonge kinderen en MTB'ers.
Als ik de Decathlon boxers een paar keer heb gedragen zal ik mijn ervaringen ook even delen
Vanochtend rond 11 uur lekker gelopen in het bos voor Run for KiKa @home, veel volk op de been, met name gezinnen met jonge kinderen en MTB'ers.
Bovendien heeft Decathlon ook Merino boxers die heel betaalbaar zijn, heb er net twee gehaald en die zitten heel fijn, Die trail loopbroek die @Arjan90 bedoelt heb ik ook, draag ik ook graag (maar ik heb geen gevoelige huid.) #teamdecathlon
Nu echt herstellen, vorige week opgerukt naar de bovenste helft van de tweakers/strava groep qua afstand, yaaayyy. Maar de 10km (en dus 31km tottaal) van gisteren was ondanks het zeer bescheiden tempo net over de grens. Overal wat pijntjes en de 13 km van donderdag zat nog teveel in de benen. Deze week de ambitie terugschroeven is het voornemen, lekker soepeltjes lopen, heel blijven, niet meer, mss fietstochtje tussendoor.
Nu echt herstellen, vorige week opgerukt naar de bovenste helft van de tweakers/strava groep qua afstand, yaaayyy. Maar de 10km (en dus 31km tottaal) van gisteren was ondanks het zeer bescheiden tempo net over de grens. Overal wat pijntjes en de 13 km van donderdag zat nog teveel in de benen. Deze week de ambitie terugschroeven is het voornemen, lekker soepeltjes lopen, heel blijven, niet meer, mss fietstochtje tussendoor.
Mijlpaaltje gehaald. 11 weken na mijn bezoekje aan spoed een eerste keer >10km gerend (45 min), en ineens ook voor het eerst een hele week helemaal zonder knie-brace gerend (net geen 30km in totaal).
Ik hoop dat ik met nog 3 weken revalidatie terug pijnvrij een uurtje ga kunnen rennen, dan kan ik ook terug wat snelheid gaan inbouwen. Met 100km in april zit ik op half volume maar ook dat gaat de goeie richting uit.
Ik hoop dat ik met nog 3 weken revalidatie terug pijnvrij een uurtje ga kunnen rennen, dan kan ik ook terug wat snelheid gaan inbouwen. Met 100km in april zit ik op half volume maar ook dat gaat de goeie richting uit.
Niks ten nadele van de Decathlon hoor, maar die kwaliteit is niet te vergelijken met bijv. een Icebreaker of Ortovox.Frenz64 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:05:
Bovendien heeft Decathlon ook Merino boxers die heel betaalbaar zijn, heb er net twee gehaald en die zitten heel fijn, Die trail loopbroek die @Arjan90 bedoelt heb ik ook, draag ik ook graag (maar ik heb geen gevoelige huid.) #teamdecathlon
Vandaag voor de tweede keer mijzelf door mijn vrouw ergens laten afzetten om vervolgens terug naar huis te lopen.
Leuk om weer eens wat andere paden te ontdekken. Ongepland een pr op de 10EM gelopen. Door een dipje na 14km helaas niet onder de 1:30:00.
Strava
Leuk om weer eens wat andere paden te ontdekken. Ongepland een pr op de 10EM gelopen. Door een dipje na 14km helaas niet onder de 1:30:00.
Strava
Dat neem ik blind van je aan (ik heb er geen ervaring mee), maar mss aardig om te proberen of het werkt, het is per slot van rekening wel merinowolSecsytime schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:25:
[...]
Niks ten nadele van de Decathlon hoor, maar die kwaliteit is niet te vergelijken met bijv. een Icebreaker of Ortovox.
Ik heb er inmiddels ook wel iets van 70km op gelopen, waarbij de 27km van vorige week zondag goed meehielp. Ik vind het wel een prettige neutrale schoen. De drop zit me niet echt in de weg, in de zin dat ik alsnog een voorvoet/midvoet landing heb, maar nu ook wat duidelijker mijn hiel gebruik in de loopbeweging. Door het grote contactoppervlak van de zool lopen ze behoorlijk stabiel. Gewicht had nog iets lager mogen zijn van mij (maar ik ben heel kieskeurig daarin), maar dat is geen dealbreaker. Ze zijn een aardig alternatief voor een viertal andere schoenen die ik voor 'allround' trainingen gebruik. Redelijk kort erna kocht ik ook als koopje een paar Skechers (go run 7). Die zijn en een stuk lichter en hebben een nog wat betere middenzool (ietsjes zachter maar met meer rebound) alleen de pasvorm en 'afrol' tijdens het lopen zijn minder. Die pasvorm heb ik gefixt door met een schaar wat extra ruimte te maken voor mijn 2 kleinste tenen. Dat beviel zo goed dat ik het inmiddels ook bij een andere schoen heb toegepast en dat leverde zoveel meer loopcomfort op dat die schoen ( die ik al een jaar had) nu weer een stuk vaker zal gebruiken.illus!0n schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:39:
Nog eens bedankt voor de tips voor de Reebok Float(Tweak)ride 2.0.
Heb er ondertussen 70KM mee gelopen, super schoen voor dat geld!
Aan de andere kant loop (ja) ik nu al een maand te hannessen met iets van een spier/pees/slijmbeurs/whatever in m'n heup of bilspier. Ik weet dat toen ik m'n marathon pr liep ik er al wat last van had en daarna is het alleen maar erger geworden. 80+km weken helpen daarbij ook niet echt denk ik. Laatste weken deed gewoon elke stap met het rechterbeen eigenlijk pijn, totdat het na een tijdje wat verdoofd was. Niet heel bevordelijk voor de zin om lekker te lopen. Naast foamrollen ben ik uiteindelijk deze week ook begonnen met het smeren van een spiergel en heb ik besloten om om de dag te lopen. Die combi lijkt gelukkig te werken. Vandaag heb ik uiteindelijk 31km gelopen en eigenlijk ging het best goed. Het zeurende gevoel is er nog steeds, de pijn lijkt weg. Ik hoop dat het doorzet, ik heb wel weer zin om weer wat echte tempo's te lopen. Vandaag en vrijdag liep ik telkens 1 of 2 km met dan een km rust ( voor mij 5:00-5:30) er tussendoor. Gemiddelde kwam uit op 4:39/km, dus het tempo heeft er eigenlijk niet onder geleden.
In zo'n periode kom je er dan eigenlijk achter hoe prettig het is om blessure en pijnvrij te kunnen lopen (en hoe dom ik eigenlijk ben om ondanks de pijn weken van 70+km te blijven lopen)
Maar op deze manier hou ik goede hoop om weer ergens deze maand een corona-style marathon te lopen. Ik zag laatst een mooie route door de bossen van Montferland voorbij komen, dus dat lijkt me wel wat.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De meeste van jullie herkennen het vast wel, verder lopen dan aanvankelijk de bedoeling was omdat het lekker gaat en het prachtig weer is?
Zo ook ik, gisteren eigenlijk van plan iets van 15km te doen met tussendoor een segmentje voor de fun. Al vrij snel na het segmentje besloten om de afstand op te rekken richting de 20k. Heerlijk gelopen, eenmaal dicht bij huis kon ik het natuurlijk niet nalaten om het af te ronden op de 21.1 en het werd daarmee mijn 2e officieuze halve marathon.
De 1e ging in 2:04:52, gisteren ging in 1:55:49. Een PR uiteraard.
Hiermee kwam mijn weektotaal ook uit op een record, namelijk 55km. Deze week dus maar even rustig aan.
Zo ook ik, gisteren eigenlijk van plan iets van 15km te doen met tussendoor een segmentje voor de fun. Al vrij snel na het segmentje besloten om de afstand op te rekken richting de 20k. Heerlijk gelopen, eenmaal dicht bij huis kon ik het natuurlijk niet nalaten om het af te ronden op de 21.1 en het werd daarmee mijn 2e officieuze halve marathon.
De 1e ging in 2:04:52, gisteren ging in 1:55:49. Een PR uiteraard.

Hiermee kwam mijn weektotaal ook uit op een record, namelijk 55km. Deze week dus maar even rustig aan.
Strava Garmin 265
Wij gebruikten deze dan ook als primaire wagenTotrail schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:56:
[...]
Dank voor de mention.We hebben besloten niks extra's meer aan te schaffen. Vervoer genoeg inmiddels voor de kleine.
Nu hebben we nog een buggy staan voor noodgevallen (lange dag dierentuin oid) maar die wordt 10x vaker in de auto geladen dan daadwerkelijk gebruikt.
Qua hardlopen ben ik erg tevreden geweest over de kwaliteit van deze wagen, ook als ik nu geen reclame zou maken om hem te verkopen. Hij rolt licht en is echt goed recht af te stellen. De handrem komt ook echt van pas als je een beetje een heuveltje af moet en de gordel is gewoon echt goed stevig. De vering is gewoon echt fijn voor de kindjes en door het bos lopen kan echt zonder extra nadenken.
Nadelen zijn er ook: ik vind de zonnekap niet geweldig, die kruipt af en toe omhoog. Hij is groot. Ook ingeklapt is het best een bakbeest, al kun je de extra moeite doen en de wielen losmaken om hem toch wat platter te krijgen.
Hij is ook breed, en lang, dat is absoluut wennen. Met name de voorkant nergens tegenaan laten botsen in een winkel is een kunst
Ik heb er zelfs een keer een wedstrijdje mee gelopen! Niet vol gas uiteraard, maar leuk was het wel

https://www.strava.com/activities/1050692181
@Tim_W lekker gelopen, wat mij vooral opvalt is je lage hartslag! Tenminste, voor mij is dat laag. Netjes hoor, lekker rondje ook zo te zien. Strava is het overigens niet eens met je PR en heeft 2:05 voor 21,49km
Zijn er mensen die gisteren nog hebben mee gedaan met de virtuele wings for life 2020? Zelf kon ik dit jaar niet helaas.
Je had twee dezelfde linkjes gedeeld.Tim_W schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:49:
@Arjan90 Hartslag is natuurlijk relatief he, de mijne gaat wellicht ook wat minder ver dan die van jou?
PS: ik zie wel gewoon die 1:55?
[Afbeelding]
Dit is de goede
https://www.strava.com/activities/3389744435
@Tim_W das ook zo! Ik zat voor je HM PR te kijken bij je strava run zelf, maar mogelijk is het daar geen PR? Hij laat alleen een beste poging zien op je 10EM en 15km.
Oh wacht, je hebt twee keer dezelfde link gedeeld zie ik via je profiel.
Edit: met ^ dus.
Oh wacht, je hebt twee keer dezelfde link gedeeld zie ik via je profiel.
Edit: met ^ dus.
[ Voor 21% gewijzigd door Arjan90 op 04-05-2020 10:13 ]
Heb je misschien een linkje van die route? Woon zelf vlakbij en ren regelmatig in het Montferlandse bos (behoorlijk stoffig momenteel). Misschien kan ik een deel van die route voor mijzelf gebruikenRudedadude schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:46:
[...]
Maar op deze manier hou ik goede hoop om weer ergens deze maand een corona-style marathon te lopen. Ik zag laatst een mooie route door de bossen van Montferland voorbij komen, dus dat lijkt me wel wat.
Ik zit echt sinds begin april in een dip. Mijn lies werkt de laatste weken tegen. Heb er niet super veel last van, maar voel er af en toe een pijnscheutje doorheen schieten. Als ik loop krijg ik er na een kilometer of zes last van. Heel irritant. Heb mijn schema met drie trainingen per week al losgelaten, rustdagen worden er steeds meer. Wellicht toch maar even een hele week rust nemen. Denk overigens dat het een gevolg is van mijn te enthousiaste aantal kilometers in maart.
Ik zou hem van deze route afleiden (en je kunt gpx-en inmiddels best goed exporteren vanuit Strava):UdiBenLudi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:13:
[...]
Heb je misschien een linkje van die route? Woon zelf vlakbij en ren regelmatig in het Montferlandse bos (behoorlijk stoffig momenteel). Misschien kan ik een deel van die route voor mijzelf gebruiken.
https://www.strava.com/activities/3249902511
50km en 1000 HM, dat is toch iets moois
Ik heb zelf in het verleden de Montferland trail van MST en de Montferland nighttrail (rip
https://www.strava.com/activities/1842687474
https://www.strava.com/activities/453232655
In beide gevallen deed de maker van de bovenste route overigens ook mee en eindigde hij een stuk voor me
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Thnx.Rudedadude schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:42:
[...]
Ik zou hem van deze route afleiden (en je kunt gpx-en inmiddels best goed exporteren vanuit Strava):
https://www.strava.com/activities/3249902511
50km en 1000 HM, dat is toch iets moois![]()
Ik heb zelf in het verleden de Montferland trail van MST en de Montferland nighttrail (rip) gelopen
https://www.strava.com/activities/1842687474
https://www.strava.com/activities/453232655
In beide gevallen deed de maker van de bovenste route overigens ook mee en eindigde hij een stuk voor me
Maak inderdaad automatisch redelijk wat hoogtemeters voor NL begrippen wanneer ik in het bos ga lopen
Jammer dat die trails er niet meer zijn. Was er inderdaad naar aan het kijken die een keer te kunnen doen. Er zijn in de winter nog wel wat andere loopjes, maar meer aan de Beekse kant van het bos. Die dan maar eens bekijken
Gut Montferland, das een trip down memory lane. Ben opgegroeid in Zevenaar en heb voor m'n basketball carriere nog op AV de Liemers gezeten.Ik kan me nog een clubkamppioenschap 1500 meter als junior herinneren op Montferland. En later heb ik met m'n broers aan 5 en 10 km wedstrijdjes meegedaan idd aan de Beekse kant, bij dat restaurant aan de voet van de heuvel. We hebben het hier over 1975.
Prachtige streek, heb er ook veel gefietst
Prachtige streek, heb er ook veel gefietst
Zevenaar en basketbal: Bij de Basketiers? De Marcel Bezemer, die er zover ik weet niet meer is, daar heb nog mee gehandbald toen hij er naar overstapte. Begin jaren 80 ca 25 jaren jong, Marcel iets jonger....
Ook mijn "college-stad"
Ook mijn "college-stad"
/f/image/kVzA7YM9WTTL3CAI4ldkGjOL.png?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag na het hardlopen even een het klooien geweest met Veloviewer en de waarde speed per heartbeat afgezet in de tijd. Speed per heartbeat is voor mij de beste indicatie hoe fit ik op een moment ben.
Speed per heartbeat ging van ongeveer ~62 naar 67/68 in deze periode.
Ik heb even een cross-check gedaan met de rapporten in Gramin. Mijn Vo2 max steeg in deze periode van 47 naar 50.
/f/image/iTNRcWVr13unmx1cM5HMcwhm.png?f=fotoalbum_large)
Dat ik nu fitter ben dan in januari wordt veroorzaakt dat ik van af medio maart meer ben gaan lopen, 20-25 km in de week, versus 12-15 in januari. Tevens vanaf eind maart zo'n 400 km op de racefiets gefietst, daar stijgt mijn duurconditie altijd van.
Ik ga lekker door met opbouwen voor mijn halve marathon, conditioneel lukt dat me dat al wel, maar moet even wat meer kilometers in de benen hebben om het voor mijn benen goed te houden.
Vervelend. Op je gevoel af gaan en minderen met lopen, minder ver, minder vaak minder snel. In plaats van een week helemaal niet te lopen, zou je ook gewoon minder kunnen lopen? Van helemaal niet lopen wordt het vaak ook niet beter.Niku schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:25:
Ik zit echt sinds begin april in een dip. Mijn lies werkt de laatste weken tegen. Heb er niet super veel last van, maar voel er af en toe een pijnscheutje doorheen schieten. Als ik loop krijg ik er na een kilometer of zes last van. Heel irritant. Heb mijn schema met drie trainingen per week al losgelaten, rustdagen worden er steeds meer. Wellicht toch maar even een hele week rust nemen. Denk overigens dat het een gevolg is van mijn te enthousiaste aantal kilometers in maart.
Eventueel contact met (sport)fysio opnemen (als ze weer open zijn).
Duhh, ik heb veel Marcel gespeeld op het pleintje op Zonnemaat, Basketiers ook idd, hij was een paar jaar ouder.route99 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:12:
Zevenaar en basketbal: Bij de Basketiers? De Marcel Bezemer, die er zover ik weet niet meer is, daar heb nog mee gehandbald toen hij er naar overstapte. Begin jaren 80 ca 25 jaren jong, Marcel iets jonger....
Ook mijn "college-stad"
Met het minder lopen ben ik inderdaad al drie weken bezig nu (van 35 naar 12k per week). Misschien nog wat verder afbouwen en even kijken wat de reactie is.bert74 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:59:
[...]
Vervelend. Op je gevoel af gaan en minderen met lopen, minder ver, minder vaak minder snel. In plaats van een week helemaal niet te lopen, zou je ook gewoon minder kunnen lopen? Van helemaal niet lopen wordt het vaak ook niet beter.
Bijzonder. Hij zat qua leeftijd tussen ons in.Frenz64 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:29:
[...]Duhh, ik heb veel Marcel gespeeld op het pleintje op Zonnemaat, Basketiers ook idd, hij was een paar jaar ouder.
Ik loop al regelmatig een rondje en ben nu vooral aan het trainen in z2. Omdat ik vrij hoog in dehr zat steeds. Los daarvan vroeg ik 2 weken terug al ofzo iets over sporten ernaast voor de core. En ben begonnen met de welbekende Darabee schema en dan Viking (ik zat Vikings te kijken en tja.. voor je t weet bestel je een enorme bijl en laat je ook je baard staan).
Enfin, ben best fit, geen overgewicht, kan leuk rondje sporten. En die workout valt toch een partij tegen elke keer weer! 20 pushups is gewoon pittig! Ben er een half uurtje mee zoet maar t hele lichaam merkt.
Wel tof om te merken dat je ondanks een prima basisconditie echt meer moet doen wil je fitter worden. Ben benieuwd of ik wat van ga merken qua algemene loopprestaties. Minder vermoeide benen, sneller stijgen, minder lage rugpijn. En misschien ook wel een stoere Viking in het algemeen. Zou leuk extraatje zijn.
Enfin, ben best fit, geen overgewicht, kan leuk rondje sporten. En die workout valt toch een partij tegen elke keer weer! 20 pushups is gewoon pittig! Ben er een half uurtje mee zoet maar t hele lichaam merkt.
Wel tof om te merken dat je ondanks een prima basisconditie echt meer moet doen wil je fitter worden. Ben benieuwd of ik wat van ga merken qua algemene loopprestaties. Minder vermoeide benen, sneller stijgen, minder lage rugpijn. En misschien ook wel een stoere Viking in het algemeen. Zou leuk extraatje zijn.
Sinds januari ben ik aan het sukkelen met pijn boven/zijlangs m'n knie. Ik loop sinds dan ook bij een fysio, die zegt dat het waarschijnlijk een irritatie van de peesplaat, heb vooral oefeningen gekregen voor het verbeteren loophouding, stabiliteit, core en voorkoming trendelenburg. Vreemd genoeg heb ik meer last bij laag tempo dan hoog tempo.
Omdat na oefeningen en aanpassen van de hoeveelheid km's ik niet het idee heb dat het herstel een stijgende lijn heeft, vraag ik me af of er iets niets anders aan de hand zou kunnen. Zou het nut hebben om een andere fysio of misschien sportarts raad te plegen? Of ben ik hier te ongeduldig?
(Teruggaan in hoeveelheid km's was van 160km/maand aan het eind van 2019, naar feb 30km, mrt 60km en april 80km)
Omdat na oefeningen en aanpassen van de hoeveelheid km's ik niet het idee heb dat het herstel een stijgende lijn heeft, vraag ik me af of er iets niets anders aan de hand zou kunnen. Zou het nut hebben om een andere fysio of misschien sportarts raad te plegen? Of ben ik hier te ongeduldig?
(Teruggaan in hoeveelheid km's was van 160km/maand aan het eind van 2019, naar feb 30km, mrt 60km en april 80km)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
@Keiichi het is heel moeilijk om dit op basis van internet te zeggen, ik heb bijvoorbeeld zelf ook knieklachten gehad aan de buitenkant van de aanhechting knie-scheen (nog wel aan de voorkant dus, maar aan de onderkant van de knie). Ik ben niet naar de fysio gegaan. Ik ben toen wel op de baan gaan training bij onze AV. Ik heb/ben toen vier verschillende dingen zo goed als tegelijk veranderd/gaan trainen na 2 weken geen hardlopen:
- Mijn Asics GT2000-7 verwisseld voor GT4000
- Mijn cadans langzaam verhogen (van 160 naar nu 175)
- Van haklanding naar middenvoetlanding, loopscholing van een AV helpt hierbij met hakkenbillen, knie heffen, etc. Steeds stukken afwisselend op mijn voorvoet om mijn kuit te trainen, die heeft het zwaar gehad de afgelopen maanden
- Tempo structureel op 6:30 min/km, niet harder.
Ik merk een enorm verschil in belastbaarheid, stabiliteit, etc. Ik train ook veel meer onverhard en op heuveltjes omdat je hier ook je kuiten, enkels, etc. sterker mee maakt. We zouden nu, net voor corona kwam, net de volgende stap maken door de energie mijn middenvoetlanding minder naar boven te richten maar naar voren te richten.
Maar, mijn vrouw heeft nu ook een blessure en dat zit denk ik zo'n 2 a 3 cm hoger. Dat is mogelijk de meniscus, dus het laat zich raden dat het op afstand wat moeilijk te bepalen is. Is je fysio gespecialiseerd in sport? Wij hebben daar nogal wat verschil in zitten in onze regio, ik ben vorig jaar wel eens naar een fysio gaan voor hardlopers, dat vond ik erg prettig. Peesblessures zijn wel hardnekkig. Ik heb toen trouwens ook 3 weken lang elke ochtend 1 ibuprofen van 400mg genomen, dat kan geen kwaad maar je zou het even met de fysio kunnen bespreken. Ibuprofen is ontstekingsremmend.
- Mijn Asics GT2000-7 verwisseld voor GT4000
- Mijn cadans langzaam verhogen (van 160 naar nu 175)
- Van haklanding naar middenvoetlanding, loopscholing van een AV helpt hierbij met hakkenbillen, knie heffen, etc. Steeds stukken afwisselend op mijn voorvoet om mijn kuit te trainen, die heeft het zwaar gehad de afgelopen maanden
- Tempo structureel op 6:30 min/km, niet harder.
Ik merk een enorm verschil in belastbaarheid, stabiliteit, etc. Ik train ook veel meer onverhard en op heuveltjes omdat je hier ook je kuiten, enkels, etc. sterker mee maakt. We zouden nu, net voor corona kwam, net de volgende stap maken door de energie mijn middenvoetlanding minder naar boven te richten maar naar voren te richten.
Maar, mijn vrouw heeft nu ook een blessure en dat zit denk ik zo'n 2 a 3 cm hoger. Dat is mogelijk de meniscus, dus het laat zich raden dat het op afstand wat moeilijk te bepalen is. Is je fysio gespecialiseerd in sport? Wij hebben daar nogal wat verschil in zitten in onze regio, ik ben vorig jaar wel eens naar een fysio gaan voor hardlopers, dat vond ik erg prettig. Peesblessures zijn wel hardnekkig. Ik heb toen trouwens ook 3 weken lang elke ochtend 1 ibuprofen van 400mg genomen, dat kan geen kwaad maar je zou het even met de fysio kunnen bespreken. Ibuprofen is ontstekingsremmend.
Ben je zeker dat de oorzaak bij het sporten ligt? Vorig jaar heb ik ook enkele maanden gesukkeld met een knieblessure (eerder irritatie van de knie) en verschillende dokters geraadpleegd zonder verbetering te merken. Uiteindelijk heeft er dan toch iemand naar het ruimer plaatje gekeken. Door een kleine aanpassing op mijn werkplaats ben ik nu al maanden klachtenvrij.Keiichi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:54:
Sinds januari ben ik aan het sukkelen met pijn boven/zijlangs m'n knie. Ik loop sinds dan ook bij een fysio, die zegt dat het waarschijnlijk een irritatie van de peesplaat, heb vooral oefeningen gekregen voor het verbeteren loophouding, stabiliteit, core en voorkoming trendelenburg. Vreemd genoeg heb ik meer last bij laag tempo dan hoog tempo.
Hoewel velen je vraag zullen begrijpen zijn wij hier niet gespecialiseerd om je vraag vanachter een toetsenbord te beantwoordenKeiichi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:54:
Blessures kunnen lang duren. Ter referentie; vorig jaar september flink door mijn enkel gegaan, als ik nu de tenen naar me toe trek en daarmee mijn achillespees op spanning zet, merk ik dat er nog 'iets" zit. Vanaf november 2019 ben ik weer aan het lopen, dus ruim 7 maanden later (9 maanden na ontstaan blessure) is het nog steeds voelbaar.
Als je het niet vertrouwt kun je altijd een second opinion vragen bij een andere fysio of sportarts. Echter is dat een beslissing daar kunnen wij je, hoe goed we het ook bedoelen, niet in sturen
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
@Keiichi Ben het met @Calitomnication eens, de 2nd opinion.
Vooral bij arts of goede fysio die echt het complete beeld bekijken, iets dat @Pinguu ook al meldt, het complete plaatje.
Zal nu wel lastig zijn ivm het corona virus. Er is nl alleen telefonisch overleg mogelijk voor dit soort gevallen tot er een vrijgave komt.
Met zulke mensen heb ik over het algemeen goede ervaringen.
Vraag eens bij actieve/meer wedstrijd gerichte lopers eens rond wie dat in jouw regio zijn.
Dan ff op hun website kijken en icm met de tips er een uit kiezen.
Beterschap er mee.
Vooral bij arts of goede fysio die echt het complete beeld bekijken, iets dat @Pinguu ook al meldt, het complete plaatje.
Zal nu wel lastig zijn ivm het corona virus. Er is nl alleen telefonisch overleg mogelijk voor dit soort gevallen tot er een vrijgave komt.
Met zulke mensen heb ik over het algemeen goede ervaringen.
Vraag eens bij actieve/meer wedstrijd gerichte lopers eens rond wie dat in jouw regio zijn.
Dan ff op hun website kijken en icm met de tips er een uit kiezen.
Beterschap er mee.
Zit gevoelsmatig nu op de grens van iemand anders er naar laten kijken en ik ben ongeduldig :-) De hoeveelheid last is af toe geen pijl op te trekken, een half uur langzaam leverde me laatst meer last op dan een training bij een geluidswal van 15m hoog :-)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Mss kak je wel in bij die lagere tempos en gaat je loopstijl zo achteruit met dit als gevolg?
Reactiever lopen, hoe lastig ook bij lagere snelheid zou dat iets zijn? Kortere paslengte/ flinke arm inzet?
Je zet dan wat meer voorspanning er op ipv dat je, excusez mes mots..... als een slappe dweil loopt...
Die geluidswal gaat reactief neem ik aan... maar is uiteraard ook maar heel kort qua tijd.. lastig vergelijk.
Reactiever lopen, hoe lastig ook bij lagere snelheid zou dat iets zijn? Kortere paslengte/ flinke arm inzet?
Je zet dan wat meer voorspanning er op ipv dat je, excusez mes mots..... als een slappe dweil loopt...
Die geluidswal gaat reactief neem ik aan... maar is uiteraard ook maar heel kort qua tijd.. lastig vergelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 05-05-2020 13:00 ]
Heerlijke interval van 8,94 km gelopen
15' WU + 3 versnellingen + 10 x 500m T10k p1' + 10'CD
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Heb je de vertaling er ook bij?racoon schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:54:
Heerlijke interval van 8,94 km gelopen
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.