Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
MG5 eindelijk verkocht. Veel verlies, maar beter weg dan iedere maand door laten lopen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 18:25
@CryptoNL Waarom wilde je er vanaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 08:15

DoctorV64

Cosmopoliet

BlupWoofer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:04:
Ik lease de mg zs facelift. Prima en fijne auto, het enige wat echt tegenvalt is de laadsnelheid aan de snellader. Ik heb nog niet sneller dan 45kw gezien. Dan duurt het wel lang soms.
MG ZS EV MK1 bezitter hier, vorige week zaterdag veel gereden (niet een 1000 km challenge zoals TeslaBjörn) aka Rotterdam - Utrecht - Rotterdam - Zaventem (Brussel) - Rotterdam (maar toch wat km's voor mijn doen) en toen was de accu zeg maar optimaal qua warmte en buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdO7m2m8z7s1i6bmzalFFJtBZqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cGHLLrI0xi11E3ytzEkA22Cm.png?f=fotoalbum_large

Tot mijn verbazing bij Fastned deze snelheid gehaald. Voorheen kwam ik nooit echt hoger dan 45/46 kW. Vanaf 40 procent ging de max snelheid weer omlaag richting 45 kW.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Auto vd zaak onbeperkt prive km en vrijstelling bpm dus hij koste alleen maar geld ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:22
eborn schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Op zich wel gek, want ik kijk wel eens video's van Bjørn Nyland en daar zie je toch regelmatig dat hij met 85 kW laadt. Dat is uiteraard niet in Nederland, maar het lijkt me toch dat die laadtechnieken vergelijkbaar zijn? In zijn geval was dat op zowel 13% als 33%.
Ik moest dit even opzoeken, en zie nu ook een filmpje dat hij zelfs in de sneeuw met 80+kw staat te laden. Wel met nog maar 8% over, zo lang wacht ik niet. Meestal 20 / 30%.
Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt, want ik haal dit dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

BlupWoofer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Ik moest dit even opzoeken, en zie nu ook een filmpje dat hij zelfs in de sneeuw met 80+kw staat te laden. Wel met nog maar 8% over, zo lang wacht ik niet. Meestal 20 / 30%.
Rij jij dan ook wel lange stukken voordat je gaat snelladen rond de 20/30%? Dat is wel bij hem zo hij rijdt vaak naar een lage SOC alvorens snel te laden.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
Hmm vaak max een uur denk ik tot nu toe. Ik moet volgende week een ritje van bijna 192km, ik zal eens kijken of ik op t einde van de rit eens kan snelladen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

BlupWoofer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:49:
Hmm vaak max een uur denk ik tot nu toe. Ik moet volgende week een ritje van bijna 192km, ik zal eens kijken of ik op t einde van de rit eens kan snelladen als test.
Dat is wel het verschil. Ik maak niet vaak hele lange ritten en ik stop meestal wel na ruim een anderhalf uur voor een pauze. Als ik dan ga snelladen dan haal ik die 45 kW. Vorige week zaterdag was voor mij echt een langere dag met rijden en veel KM's, ik denk dat dat het verschil maakt voor het snelladen met de MG ZE EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 08:34
BlupWoofer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Ook met vollere accu haalt hij deze getallen. In de 1.000 km challange zie je rond 18m20s dat hij op 91kw laadt:

YouTube: MG ZS EV 72 kWh 1000 km challenge

Geen idee waar het verschil dan in zit. Ik neem aan dat jij ook de long-range hebt, gezien je maximum range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
@eborn ha nee ik heb de shortrange. Maar volgens de specs zou de DC laad snelheid gelijk moeten zijn dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 13:27
Het is heel simpel, in dit deel van de markt zijn er geen betere aanbiedingen als je kijkt naar waarde voor je centen. In mijn optiek zou je nu eens goed moeten kijken op internet en een MG5 LR aanschaffen die uit duitsland zijn geimporteerd. Dan heb je echt een knaller voor je centen. De LR heeft een NMC accu en die is gewoon beter in staat met de kou om te gaan in de MG en dat resulteerd dus ook tot betere snellaadsnelheden bij koudere temperaturen en in het algeheel omdat de batterij groter is.
Dit weekend ben ik met de MG5 met een kleine motor op de trekhaak 280KM via gecombineerd belgische snelweg 110 en binnendoor gereden van 100% naar 10%. Echt super bruikbaar voor mij en die lading achterop is gewoon een echte windvanger.
Daarnaast let op de volgende zaken, de auto is wat lichter dan menig andere EV, dus kan een voordeel zijn als je belasting moet gaan betalen. De verzekering is vergelijkbaar met een normale auto uit dezelfde klasse. Daarnaast zitten ze mechanisch solide in elkaar echter is het een verre van complexe EV wat je dan ook weer in het verbruik ziet in de winter. Echter wat is belangrijk voor je, complexiteit of simpelheid. Ik ga hem oprijden zover het lukt, de prijzen tweede hands zijn niet hoog ook vanwege de duitse modellen die 8k subsidie hadden die ook naar ons toe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@zalkc Haha, ja, eens. Ik was/ben vooral benieuwd naar de algehele tendens. "Veel-auto-voor-je-geld" speelt natuurlijk altijd mee. Probeer een beetje te achterhalen of mensen er écht tevreden mee zijn of dat de prijs het doekje voor het bloeden is. :)
Qua (recente) reviews van de Marvel R houdt het niet over en zoals gewoonlijk komt alleen het topspec/performance model langs.. Dat geeft wel een beeld, maar ja, als je dan meer wilt weten over de comfort versie....

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 17-06-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 09:56
@PVPaneel
Zelf een MG5 comfort SR gekocht, eind '22.
Zeer tevreden mee over all. Rijd er 30.000 km per jaar mee, geen eigen oprit. Snelladen zou wat beter kunnen, maar dat doe ik toch maar weinig. Enige auto in het gezin en voor werk dus hij wordt 7 dagen per week ingezet. Qua geld bang for the buck, een Tesla is een betere ev overall. De MG heeft ons nooit laten staan, dat was met wat jonge/nieuw duitse auto's wel anders in het verleden. Gister toch toevallig bij Tesla SC geladen en 100 km rijden kostte mij zodoende €2,39 (10,9 Kwh/100 km) aan 'brandstof'. Hilarisch als je dat vergelijkt met de prijs/kwaliteit verhouding van 1 liter benzine. Restwaarde e.d. interresseren mij niet zo. Veel mensen rijden een ICE en smijten in een paar jaar nog veel meer over de balk. Ik zou er zo weer 1 kopen. Als het budget (veel) hoger was iets anders misschien. Een leaserijder zal misschien andere dingen zwaarder laten wegen..
N.B Een Marvel is notoir onzuinig, mocht je daar naar kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door buutvrij op 19-06-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@buutvrij Dank voor de informatie. Ik hoor inderdaad opnieuw "heel veel waar voor je geld". Ben zelf gistermiddag even naar de showroom in Amsterdam geweest en heb daar in wat modellen gezeten, puur ter oriëntatie. Gekeken naar de ZS, MG4 en Marvel R. Vooral die laatste was ik benieuwd naar (en dan met name in de goedkopere comfort uitvoering). In het kort; voor mij is het nu even klaar. :)

Ik vind de facelift van de ZS uiterlijk niet geslaagd (originele grill vond ik beter), de MG4 was van binnen ontzettend donker (qua interieur en gevoel) en de Marvel R gaf me totaal geen "vlaggenschip" gevoel (die laatste vind ik van buiten overigens nog steeds wel zeer geslaagd).

Zal ook niet bijgedragen hebben dat het er bij Van Mossel Amsterdam uitzag alsof je bij de uitverkoop van de V&D liep (kennen jullie dat nog?); alles hutje mutje op elkaar en de enige Marvel R in de showroom stond uit en werd - letterlijk - onderbelicht. Zelfs met het dakraam open was het binnen een verdomhoekje. Wat me daarbij vooral opviel is dat het dak voor de voorste rij aardig op de inzittende afkomt; iets dat ik ook bij de vorige generatie e-Niro had. Dan heb je een hele ruime auto (de beleving op de achterbank was totaal anders), maar dan lijkt het alsof je zowat door de ruit zit.

Nu goed, iedereen bedankt voor het reageren en veel zuinige, storingsvrije kilometers toegewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

PVPaneel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:39:
Zou iedereen hier opnieuw een ev van MG aanschaffen/leasen nu hij/zij er een tijd mee gereden heeft? Ik ben me op het merk aan het oriënteren (volgend jaar nieuwe lease auto), maar de verscheidene topics doorlezend lees ik vooral veel (klein) ongemak? Dat is natuurlijk inherent (als in, op een forum vind je meer hulpvraag/probleemanalyse dan louter positieve verhalen), dus vandaar mijn vraag.
Zijn het betrouwbare auto's? Liever niet door een bril van "goedkoop, dus ik knijp een oogje dicht" gezien?
Prijs kwaliteit prima auto.
Maar ik wil toch een betere auto. dus er komt een 2e tesla voor de deur, ipv een nieuwe mg.

We hebben de eerste generatie MG ZS-EV deluxe.
Maar na 14.000km in 4 jaar. en 40.000 km in 1 jaar in de nieuwe tesla die voor de deur staat. geeft wel aan waar wij liever in rijden.

Het is het allemaal net niet.
Grootste problemen waar we tegen aan lopen:
Auto kan niet slim laden, dus ik kan niet op werk laden, en ook minder goedkoop thuis.
Auto ligt minder stevig op de weg.
Geen climate controle.
Geen Goed UV filter in de ramen.
kan niet laden bij Tesla SC, maar ook fastned geeft de nodige problemen bij onze auto.
3x per dag snelladen wilt de auto ook niet doen, dan blijven we hangen op 25kw.
Geen frunk.
1 Fase laden.
Net te kleine accu achteraf.

Ondertussen zal het nodige wel verbeterd zijn, maar onze ervaring is dat we nu zekerheid willen van een goede auto. De prijs heeft een hoop goed gemaakt, zeker samen met de subsudie kwam de auto uit op 26K euro. een koopje dus.

Als 2e auto erbij. een prima dingetje. maar veel rijden we er dus niet mee, omdat we een beter alternatief hebben voor de deur.

[ Voor 41% gewijzigd door Smuggler op 21-06-2024 16:31 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
Niet gelijk over MG, maar wel een mooi stuk waarin uitgelegd wordt dat die import tarieven echt niets gaan doen.

https://newsletter.dunnei...a-is-assisting-a-european

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:05
Bij het wassen ben ik afbladderende lak / roest tegengekomen aan de onderkant van het achterportier bij de MG ZS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqC5C6SuFCRPUZ9kvZjD2oVTZnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5HrIxqfAKRd6zHq7gtsHcKD.jpg?f=fotoalbum_large

Zou toch eigenlijk niet mogen bij een auto van nog geen 1,5 jaar oud....

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflection
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:32
HandyLumberjack schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:35:
Bij het wassen ben ik afbladderende lak / roest tegengekomen aan de onderkant van het achterportier bij de MG ZS.

[Afbeelding]

Zou toch eigenlijk niet mogen bij een auto van nog geen 1,5 jaar oud....
Dat zou inderdaad niet mogen.
Mijn ZS is inmiddels 2 keer bij de spuiter geweest i.v.m. steenslag (deur en zijscherm).
De pitjes op de motorkap en voorbumper worden als gebruikersschade gezien. Maar deze pitjes zitten wel compleet door de lak heen. Ik kan mij niet heugen dat ik dit met eerdere auto's zo snel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Reflection schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Dat zou inderdaad niet mogen.
Mijn ZS is inmiddels 2 keer bij de spuiter geweest i.v.m. steenslag (deur en zijscherm).
De pitjes op de motorkap en voorbumper worden als gebruikersschade gezien. Maar deze pitjes zitten wel compleet door de lak heen. Ik kan mij niet heugen dat ik dit met eerdere auto's zo snel had.
Pitjes waar de verf in de motorkap heb ik ook, een stuk of 6 na 40.000 km, bij mijn vorige auto waren dat er precies 0, na 150.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflection
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:32
Zou iedereen hier opnieuw een ev van MG aanschaffen/leasen nu hij/zij er een tijd mee gereden heeft? Ik ben me op het merk aan het oriënteren (volgend jaar nieuwe lease auto), maar de verscheidene topics doorlezend lees ik vooral veel (klein) ongemak? Dat is natuurlijk inherent (als in, op een forum vind je meer hulpvraag/probleemanalyse dan louter positieve verhalen), dus vandaar mijn vraag.
Zijn het betrouwbare auto's? Liever niet door een bril van "goedkoop, dus ik knijp een oogje dicht" gezien?
Ik had geen keus en mocht enkel kiezen tussen de MG ZS en de MG5 (lease).
Als ik wel de keuze had dan had ik niet gekozen voor de MG. De auto's rijden lekker, maar het is het allemaal net niet, het voelt allemaal toch wat goedkoop.
Ik ervaar al op veel plekjes dat de lak weg is door steenslag. Als ik rustig over een heuveltje rijd dan hoor je de vering wat kraken. Het laden gaat geregeld maar met 40kw. Bluetooth bellen resulteert nog wel is dat de andere partij je niet hoort. Weinig laadruimte achterin.
Nee, voor mij geen MG meer als ik mocht kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Die van mij is lease, en voor wat ik betaal een prima wagen. Zou hem alleen nooit zelf willen hebben, vanwege de bouwkwaliteit. Denk niet dat die heel oud gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00
Ik rijd nu een maand 5-6 de MG4 en heb eerlijk gezegd niet het idee dat er technisch gezien iets mis is met de auto of dat deze het ieder moment kan begeven. Ook over de kwaliteit van de lak heb ik weinig te klagen. Interieur zit zeker niet op het niveau van een Golf (waarmee je 'm denk ik mag vergelijken qua formaat), maar enorm slecht is het ook niet. Deuren zijn solide, is stil en er past voldoende in. Rijd verder gewoon goed.

Herken wel de net-niet antwoorden met name in het infotainment gedeelte. Dat werkt, maar echt goed is het niet. Positieve is dat het werkt en in ieder geval weinig software technische issues kent. Verder kan je er alles mee.

Als ik hier 3 jaar probleemloos mee zou kunnen rijden en kan 'm tegen een schappelijk bedrag overnemen zou ik dat serieus overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-06-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 16:09
STIMPPYYY schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:33:
Herken wel de net-niet antwoorden met name in het infotainment gedeelte. Dat werkt, maar echt goed is het niet. Positieve is dat het werkt en in ieder geval weinig software technische issues kent. Verder kan je er alles mee.
Android Auto is een goed alternatief, en dat met een draadloze dongle werkt fijn. Het verbindt automatisch en biedt navigatie, muziek en bellen. Dus mocht je daar tegenaan lopen, is dat de €50 wat zo'n dongle kost, meer dan waard.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Android Auto is een goed alternatief, en dat met een draadloze dongle werkt fijn. Het verbindt automatisch en biedt navigatie, muziek en bellen. Dus mocht je daar tegenaan lopen, is dat de €50 wat zo'n dongle kost, meer dan waard.
Bedankt. Ik gebruik zelf Apple CarPlay. Mijn aanname is dat dit ongeveer hetzelfde is? Heb jij een draadloos sticktie met Android Auto op de MG4?

Ik heb geen ervaring met Android Auto. Buiten het feit dat het systeem willekeurig uitvalt (dat is een MG kwaaltje denk ik en past in dat rijtje) vind ik CarPlay sowieso gewoon ondermaats. Het voldoet, maar meer ook niet. Dat we met deze systemen kennelijk genoegen nemen in 2024 is echt om te janken :P.
Heb het al een keer eerder gezegd, maar ze moeten denk ik eens een bezoekje brengen aan Tesla om te kijken hoe het wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Laatst online: 11-09 16:09
STIMPPYYY schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:30:
[...]

Bedankt. Ik gebruik zelf Apple CarPlay. Mijn aanname is dat dit ongeveer hetzelfde is? Heb jij een draadloos sticktie met Android Auto op de MG4?
Ah, excuus. Ja CarPlay zou hetzelfde moeten zijn. Alles net wat beter (en ook mooier) dan de MG ervaring. Ik heb zelf een MG ZS '21 met Android Auto en dat werkt een stuk beter dan de MG infotainment. Je kunt zoeken in Spotify en Google Maps is altijd actueel. Ook een ANWB app werkt nu voor Android (vast ook voor ios) met laadpunten onderweg, dus er komt zeker verbetering aan.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 14:14
Rare vraag misschien, maar af en toe heb ik een ietwat smeulend ruikende lucht in de auto vanuit de ventilatie. Dit komt af en toe voor en lijkt niet echt wat te betekenen, het is ook niet heel sterk. Hebben meer mensen dat wel eens geroken?

Heb het ook wel bij onderhoud eens aangegeven, maar die konden niet iets vinden wat mis kon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
zalkc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:22:
Rare vraag misschien, maar af en toe heb ik een ietwat smeulend ruikende lucht in de auto vanuit de ventilatie. Dit komt af en toe voor en lijkt niet echt wat te betekenen, het is ook niet heel sterk. Hebben meer mensen dat wel eens geroken?

Heb het ook wel bij onderhoud eens aangegeven, maar die konden niet iets vinden wat mis kon zijn.
Filter vervangen door een fijnstof filter van bosch? Die in de mg4 was echt dun papier direct vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
@zalkc ik heb dat ook als ik direct als ik wegrij de ontwasem stand voor de voorruit aanzet. Alsof de heater erg heet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 14:14
BlupWoofer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:37:
@zalkc ik heb dat ook als ik direct als ik wegrij de ontwasem stand voor de voorruit aanzet. Alsof de heater erg heet staat.
Dat klinkt voor mij wel herkenbaar. Het lijkt daar redelijk mee samen te vallen inderdaad als ik er zo over nadenk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvdheijn
Heel simpel verhaal,

Als je een tijd de verwarming niet gebruikt gaat er stof op de PTC heater zich ophopen. Gaat de verwarming dan aan dan ruik je deze geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Maar waarom heeft de MG dat (bij mij vanaf dag 1), terwijl mijn vorige EV heeft daar nooit last van heeft gehad? Volgens de boordcomputer zit er een PM 2,5 interieur filter is, dus waar komt dat stof dan vandaan? Ook zou je stofschroei dan voornamelijk eenmalig aan het begin van het verwarmingsseizoen hebben, en niet iedere keer dat verwarming aan gaat.

Daarnaast is het voor mijn gevoel toch echt een ander luchtje dan de reguliere stofschroei.

Ik heb meer het idee dat het elektrische circuit niet helemaal goed gebouwd is voor de inrush current van de PTC. Want het is alleen maar heel kort als de verwarming met aan is.

[ Voor 35% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-06-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Weet iemand of the Marvel R Comfort met een gewone parkeercamera is uitgerust? Ik kom in de - toch al schaarse - documentatie alleen tegen dat ie niet met een 360 graden camera is uitgerust.

Edit: zelfde voor de navigatie. Zit die er op, maar ontbreekt alleen de weerinfo/verkeersinformatie?

[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 28-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic maar lees zeker nog mee. @PVPaneel Als Marvel R rijder van het eerste uur (Februari 2022), zal ik mijn ervaringen tot nu toe delen.

Toen wij in November 2021 besloten de Marvel R te kopen, was het op dat moment de meest ‘bang for your buck’ auto op de markt. Ik had de specs van zo ongeveer elke auto naast elkaar gezet in Excel en kwam op papier steeds uit bij de Marvel R. Elektrische achterklep, frunk, inklapbare deurhendels, stoelverwarming/koeling, standaard warmtepomp, elektrisch panoramadak, 360 graden camera, vehicle to load, 400+ km WLTP…. Er was op dat moment geen enkel ander aanbod wat ook maar in de buurt kwam voor die prijs. Bang voor ‘een Chinees merk’ was/ben ik niet. De spits had MG al afgebeten met de MG ZS EV 2 jaar eerder, dus ze hadden al wat feeling met de NLse markt plus een stevig dealer netwerk achter hun staan. Dit, in combinatie met de 7 jaar garantie, was voor ons voldoende geruststelling.

Nu 2,5 jaar en 27.500KM later, zijn wij nog steeds tevreden met onze aankoop. Hij heeft ons nog nooit laten staan. Er is één reparatie uitgevoerd, vanzelfsprekend onder garantie; de luidspreker van de bijrijder werkte opeens niet meer, maar enkel en alleen tijdens (DAB) radio. Tijdens Bluetooth/Android Auto/Apple Carplay werkte de luidspreker wel. Merkwaardig euvel, waarvoor de auto bijna 2 weken is weggeweest. Wel netjes een (gratis) leenauto gekregen. Volgens mij is uiteindelijk de radio module vervangen, maar echt uitsluitsel heb ik hier (helaas) nooit over gekregen.

We rijden circa 80% snelweg en 20% stadsverkeer. Met name op de snelweg komt deze auto tot z’n recht. Het is gewoon een genot om te rijden. De adaptive cruiscontrol (MG Pilot) werkt dan zeer goed; hij blijft netjes tussen de lijntjes en reageert niet nerveus of agressief als plots iemand invoegt. Op binnenwegen kunnen de hulpsystemen wel eens hinderlijk over komen, als je bijvoorbeeld over de belijning heen gaat om een fietser in te halen. Helaas hebben steeds meer auto’s dit, opgelegd vanuit Brussel…

Ook de app heeft grote stappen gemaakt. In het begin was deze echt spartaans, maar sinds een half jaartje is deze naar mijn mening volwassen geworden. Hij ziet er gelikt uit en de features werken gewoon zoals het hoort; voorverwarmen/koelen, laden starten/stoppen/inplannen, navigatie adres naar de auto sturen, kijken of de deuren op slot zijn, accutoestand etc… zit er allemaal op en aan (en kan middels een third-party plugin zelfs in Home Assistant, maar dat terzijde).

Zijn er dan geen nadelen? Jawel, die zijn er ook; het infotainment mag een tikkeltje sneller. D.m.v. updates is het al iets beter geworden qua snelheid, maar het is nog steeds niet vliegensvlug. Het is voldoende voor dagelijks gebruik.
Daarnaast hebben de 360 graden camera’s een lage resolutie, lage framerate en lichte vertraging in de weergave op het scherm. Laat ik het zo zeggen; als parkeercamera’s om te maneuvreren in een garage voldoen ze, maar ik zou ze niet inzetten als bewakingscamera…
Tevens vind ik het jammer dat MG hun belofte met ‘OTA Updates’ niet is nagekomen. Tot op heden staat dit wel in de brochure, maar voor elke update moet je gewoon terug naar de dealer.
Hetzelfde geldt voor de navigatie; die maakt gebruik van lokale kaarten. Ik had gehoopt dat dit online kaarten waren maar nee, het zijn offline kaarten van HERE en die lopen helaas minstens een half jaar achter. Je kunt ze wel zelf (thuis) updaten via een USB stickje, maar je bent wel afhankelijk van MG om een nieuwe versie vrij te geven. De navigatie spreekt overigens alleen Engels/Duits/Frans/Spaans/Italiaans en plant geen laadstops in, wat echt een gemiste kans is.
Last but not least; Android Auto gebruikt slechts de helft van het scherm terwijl Apple Carplay het hele scherm benut. Deze ‘landscape’ beeldverhouding was tot voor kort een vereiste vanuit Google, maar is sinds een jaartje losgelaten en werkt Android Auto ook in portrait mode. Helaas vereist dit wel een software update van de headunit ofwel MG, en die hebben ze nog steeds niet vrijgeven. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ie er ooit nog komt. Mocht je gebruik maken van Google/Apple Maps, dan wordt de navigatie helaas niet weergegeven naast de kilometerteller; daarvoor zich je echt vast aan de ingebouwde navigatie.

Als ik kijk naar wat er nu op de markt is in deze prijsklasse neig ik nog altijd naar de Marvel R. Het enige wat naar mijn mening in de buurt komt is de Tesla Model Y. Echter, ik kan me totaal niet vinden in het verwijderen van parkeersensoren en enkel gebruik te maken van camera’s. Het werkt gewoon niet. Tevens heb ik liever de snelheid recht voor me in beeld, tezamen met navigatie, zoals de Marvel R heeft i.p.v op een centraal scherm. Alles bij elkaar genomen geef ik de Marvel R 4 van 5 sterren.

Wisten jullie overigens dat handhaving in Rijswijk rondrijdt in Marvel R’s? https://regio15.nl/nieuws...-botst-met-tram-rijswijk/

@DoctorV64 @NrFive Standaard kan de Marvel R (en MG5) niet laden bij Tesla Superchargers. Hiervoor moeten inderdaad een drie-tal modules worden geüpdatet. Dit zijn losse updates waar je expliciet moet vragen. Deze updates worden niet standaard geïnstalleerd bij het bijwerken van de infotainment of andere software modules. Sterker nog, vaak heeft de vestiging geen flauw idee waar je het over hebt en moet je echt meerdere keren doorvragen totdat je de juiste technische persoon te pakken krijgt. Hinderlijk en zeker een verbeterpunt voor Van Mossel. De kosten van deze update bedragen 129 euro. Van Mossel kan deze blijkbaar niet doorbelasten aan MG onder garantie, omdat het een ‘comfort update’ betreft. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, maar ‘pick your battles’.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Freekers Dank voor je uitgebreide review; top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
PVPaneel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:52:
Weet iemand of the Marvel R Comfort met een gewone parkeercamera is uitgerust? Ik kom in de - toch al schaarse - documentatie alleen tegen dat ie niet met een 360 graden camera is uitgerust.

Edit: zelfde voor de navigatie. Zit die er op, maar ontbreekt alleen de weerinfo/verkeersinformatie?
Volgens de Carbase van Autoweek heb je inderdaad wel een normale achteruitrijcamera in de Comfort.
En als MG bij de Marvel R dezelfde strategie hanteert als bij de MG5 dan zou dat kloppen.
Daar heeft de Comfort wel een normale camera boven het kenteken zitten, en de Luxury heeft de 360 graden camera's (dit zeg ik uit persoonlijke ervaring).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Gisteren bij MG Rotterdam onze 'nieuwe' ZS EV van eind 2023 gehaald. Erg netjes geholpen en meteen mijn oude diesel bij ze achter gelaten.

Meteen even een ruime 120 km 'ingereden en bij de Tesla Supercharger om de hoek getest en dat werkte prima. Moet nog wel wennen aan de hoge zit bij de bijrijder, aangezien die stoel ook bij de Luxury niet in hoogte verstelbaar is. Dit wennen was voor de middenconsole echter snel gebeurd. Tijdens de proefrit vonden we die aan de hoge kant, maar als je er eenmaal 100km mee gereden hebt weet je eigenlijk niet meer beter.

Onze 8-jarige dochter zit achterin ook prima en is blij met een (werkende) A/C en dubbele laadpoorten achterin 🤣

Nu alleen nog Android Auto aan de praat krijgen. Ik had stille hoop dat deze ook draadloos zou werken, ook omdat dit op het scherm staat als je wilt verbinden. Maar tot nu toe is me dat nog niet gelukt. De kabel die ik bij me had was nogal gammel, dus daarmee draaide het niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

eborn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:01:
Gisteren bij MG Rotterdam onze 'nieuwe' ZS EV van eind 2023 gehaald. Erg netjes geholpen en meteen mijn oude diesel bij ze achter gelaten.

Meteen even een ruime 120 km 'ingereden en bij de Tesla Supercharger om de hoek getest en dat werkte prima. Moet nog wel wennen aan de hoge zit bij de bijrijder, aangezien die stoel ook bij de Luxury niet in hoogte verstelbaar is. Dit wennen was voor de middenconsole echter snel gebeurd. Tijdens de proefrit vonden we die aan de hoge kant, maar als je er eenmaal 100km mee gereden hebt weet je eigenlijk niet meer beter.

Onze 8-jarige dochter zit achterin ook prima en is blij met een (werkende) A/C en dubbele laadpoorten achterin 🤣

Nu alleen nog Android Auto aan de praat krijgen. Ik had stille hoop dat deze ook draadloos zou werken, ook omdat dit op het scherm staat als je wilt verbinden. Maar tot nu toe is me dat nog niet gelukt. De kabel die ik bij me had was nogal gammel, dus daarmee draaide het niet stabiel.
ik heb gewoon een goed kort kabeltje in de auto liggen standaard. 1 handeling, hoppa, telefoon verbonden en laad gelijk. Dan maar niet draadloos, moet toch wachten tot de auto opgestart i.s

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Vandaag even VM Amsterdam gebeld en gevraagd of een Marvel R Comfort is voorzien van een achteruitrijcamera en (basis) navigatie. In beide gevallen was het antwoord nee. Vind ik persoonlijk wel heel erg karig, maar goed, die 5k verschil moet ergens vandaan komen. Navigatie is niet zo'n probleem met AA en Carplay, maar een ontbrekende camera op een auto van deze omvang is wel een gemis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
Dat is wel vreemd zeg. Ik heb de mg zs comfort 2023 en daar zit beiden gewoon op. Waarom zou je dat bij de duurdere lijn niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqarAhPJXIrcW4ODFQ8Br2hdZLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx2IJZrNTlhkfRgPdPHwl2Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk, als de info niet consistent is..

[ Voor 19% gewijzigd door PVPaneel op 01-07-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een MG ZS EV van een jaar oud.
Vandaag heb ik een tas uit de achterbak gehaald door de achterklep te ontgrendelen via de afstandsbediening.
Nu kom ik erachter dat ik de klep gewoon kan open ook als de auto verder op slot staat.
Heb ik iets verkeerd gedaan en hoe krijg ik de achterklep gewoon weer op slot als de deuren ook op slot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:40
henkleiden schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:01:
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een MG ZS EV van een jaar oud.
Vandaag heb ik een tas uit de achterbak gehaald door de achterklep te ontgrendelen via de afstandsbediening.
Nu kom ik erachter dat ik de klep gewoon kan open ook als de auto verder op slot staat.
Heb ik iets verkeerd gedaan en hoe krijg ik de achterklep gewoon weer op slot als de deuren ook op slot zijn.
Probeer de achterklep eens open te maken als de auto vergrendeld is en de sleutel niet in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Rdyksman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Probeer de achterklep eens open te maken als de auto vergrendeld is en de sleutel niet in de buurt
Bedankt voor de tip. Met de sleutel uit de buurt gaat de klep niet open. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
henkleiden schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor de tip. Met de sleutel uit de buurt gaat de klep niet open. :)
De achterklep is eigenlijk de enige toegang die echte keyless entry heeft 😁
Die knopjes op de hendels van de voordeuren zijn het net niet...

@eborn aawireless. Kleine uitgave, groot plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PVPaneel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:32:
[Afbeelding]

Heerlijk, als de info niet consistent is..
Inderdaad, frustrerend. Ik heb voor je gekeken of er toevallig een tweedehands Marvel R Comfort te koop staat op Autowereld oid als referentie materiaal, maar degene die ik kon vinden is zo summier qua info dat ik er niet kan uithalen of er wel/geen achteruitrij camera en navigatie op zit....

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Iemand eenzelfde ervaring?

MG5 Comfort uit dec 2023. Via deze site (en het invullen van je VIN nummer) krijg je zowel de nieuwe kaartupdate als een handleiding hoe deze te installeren.

En dat werkt dus niet... USB stick met de update erop in de linker USB poort, USB stick wordt herkend. Maar nergens in het menu van de auto is een kaart-update optie te vinden.

Mis ik iets of is deze handleiding wellicht voor de vorige MG5 serie (die in NL niet verkocht werd)?

Op basis van het VIN nummer krijg je toch wel die handleiding.

Ik zit vast en heb nog geen zin om naar VM Nijmegen-Oosterhout te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 02-07-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Laatst online: 10-09 15:58

Wrc

Barre73 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:06:

MG5 Comfort uit dec 2023. Via deze site (en het invullen van je VIN nummer) krijg je zowel de nieuwe kaartupdate als een handleiding hoe deze te installeren.

En dat werkt dus niet... USB stick met de update erop in de linker USB poort, USB stick wordt herkend. Maar nergens in het menu van de auto is een kaart-update optie te vinden.

Mis ik iets of is deze handleiding wellicht voor de vorige MG5 serie (die in NL niet verkocht werd)?

De kaartupdate in is dacht ik voor alle MG's het zelfde.

In mijn MG5 heb ik in "Instellingen" (kan je vinden als je het start scherm naar links swipet), onder menu "systeem" gewoon optie "kaartupdate" staan.

Ik heb dat al een paar keer gedaan vorig jaar maar nu heb ik alleen het probleem dat ik een foutmelding krijg als hij de USB stick checkt, hij geeft dat een MD5 fout. Mij lukt het dus niet meer om te updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaAAYSGwGyupImOUS_UN0ZZ6u-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhxEjatKK7kVHTFKZ5qKc64a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Wrc op 02-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden van een nieuwe MG ZS EV Long Range? Volgens Van Mossel heb ik de LR versie met 11kW lader. Ik merk echter dat ik op de 22kW paal in de wijk maar stabiel 6kW haal, terwijl ik als enige aangesloten ben. Normaal gesproken zou je daar toch de volledige 11kW (minus misschien ~10%) op verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
eborn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:59:
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden van een nieuwe MG ZS EV Long Range? Volgens Van Mossel heb ik de LR versie met 11kW lader. Ik merk echter dat ik op de 22kW paal in de wijk maar stabiel 6kW haal, terwijl ik als enige aangesloten ben. Normaal gesproken zou je daar toch de volledige 11kW (minus misschien ~10%) op verwachten?
Om mijn eigen laadpaal van 11kW zit ik tussen de 9.6 en 10 kW met de ZS LR. Openbare laadpalen worden vaak geknepen, zeker als er twee auto's tegelijk opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn

probeer het bijwerken in het instellingen menu. Je moet dan de usb stick met de kaartupdate in de poort steken en dit duurt even voordat deze herkent wordt.

weet wel exFAT formateren van de usb stick en pak een usb stick van 32gb of meer. Na de installatie in de auto wordt er ook een android mapje op de stick geschreven. Ik had na de update nog maar 800mb over terwijl de kaarten op het stickje zetten maar 21,4 gb is.

Dit zijn de laatste updates geweest, ik heb dit een maand geleden gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jpvdheijn op 03-07-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
Een andere vraag die ik heb, heeft iemand hier een MG5 met een trekhaak van MG? Ik heb al een keer aangevraagd dat ik eigenlijk een towmodus verwacht in de auto. Dit heb ik nu niet en als er nu iets aan/op de haak zit krijg ik met het achteruitrijden een failure van de parkeer sensoren en zie ik wel de achteruitrij camera.

Heeft de tow modus nog andere "nadelige" gevolgen? Werkt de MG pilot nog met towmodus?

mijn vraag is, kan iemand in zijn MG5 wat foto's schieten van het menu waar deze dan aanwezig is en wat dan het verwachte gedrag is in het instrument cluster.

Ik moet dit dan bij de volgende beurt gewoon goed laten maken door van mossel. Nu hebben ze het gebaggetaliseerd omdat ik ook geen referentie heb.

bij voorbaat dank voor jullie input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
eborn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:59:
Klinkt toch alsof je maar 1 fase laad dan. Ik haal met de standard range en 1 fase laden ook 6kW aan een 22kW paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
BlupWoofer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Klinkt toch alsof je maar 1 fase laad dan. Ik haal met de standard range en 1 fase laden ook 6kW aan een 22kW paal
Vandaar mijn verwarring. Ik zag in de OVO app dat de paal daar stond vermeld als 17kW. Maar goed, dat is volgens mij ook wat je effectief bij een 22kW paal kunt laden. Ik zal vanavond nog eens 1 of 2 palen in de gemeente testen die volgens OVO 22kW staan. Mogelijk komt daar meer uit.

Nu kan ik op zich niet klagen, want dankzij de OVO credits kon ik deze sessie gratis opvullen naar 80% :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 09:14
Freekers schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:05:
Standaard kan de Marvel R (en MG5) niet laden bij Tesla Superchargers. Hiervoor moeten inderdaad een drie-tal modules worden geüpdatet. Dit zijn losse updates waar je expliciet moet vragen. Deze updates worden niet standaard geïnstalleerd bij het bijwerken van de infotainment of andere software modules. Sterker nog, vaak heeft de vestiging geen flauw idee waar je het over hebt en moet je echt meerdere keren doorvragen totdat je de juiste technische persoon te pakken krijgt. Hinderlijk en zeker een verbeterpunt voor Van Mossel. De kosten van deze update bedragen 129 euro. Van Mossel kan deze blijkbaar niet doorbelasten aan MG onder garantie, omdat het een ‘comfort update’ betreft. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, maar ‘pick your battles’.
Ik heb binnenkort ook een afspraak bij van Mossel. Ik wil ook graag de updates om bij tesla te kunnen laden. Ik lees veel op het engelstalige forum dat inderdaad de ene dealer het wel onder garantie doet en de andere weer niet en er voor betaald moet worden.

Het gaat mij niet om het geld maar om het princiepe. Iemand enig idee onder welke wetgeving dit geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG2023!
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik tob met het probleem dat mijn MG ZS EV van 2020 zo af en toe en op totaal ongelukkige momenten niet in de ready stand komt, en dus niet start, geeft dan aan ''engine fault"'. Intussen geleerd van de ANWB hoe het systeem geresett moet worden. Is nu 3 keer bij van Mossel geweest, geen succes. Wie herkent dit probleem?

Probleem 2 is de update van de navigatie, van alles geprobeerd. Wie heeft de gouden tip?
Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 11:26
MG2023! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:40:
Ik tob met het probleem dat mijn MG ZS EV van 2020 zo af en toe en op totaal ongelukkige momenten niet in de ready stand komt, en dus niet start, geeft dan aan ''engine fault"'. Intussen geleerd van de ANWB hoe het systeem geresett moet worden. Is nu 3 keer bij van Mossel geweest, geen succes. Wie herkent dit probleem?

Probleem 2 is de update van de navigatie, van alles geprobeerd. Wie heeft de gouden tip?
Geert
Hoe moet het gereset worden? Ik heb al gehad dat HV Battery Shutoff in het geel komt en ' vehicle control system fault, please stop safely' in het rood. Dan moet je 15-20 min auto op slot met rust laten en doet hij het daarna weer..... Welke reset heb jij het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG2023!
Dank. IK bedoel met rest dat ik , zoals de anwb voordeed, de min pool van de accu los, wacht 5 minuten en dan doet ie het.

Maar dat moet natuurlijk niet zo en mijn vrouw wil al niet meer in de auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Even een vraag op mijn werk heb ik een 3 fase Schneider laadpaal met Schneider Load balancer aan laten sluiten door een elektricien.

Echter zodra ik de MG4 standard aansluit laadt deze heel langzaam laten we zeggen met 1.5 kw en binnen 5 minuten stopt het laden. Zet ik de load balancer uit dan wordt er constant geladen met 3 kW.

De Wallbox is een 11kW Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

en de load balancer https://www.amazon.nl/Sch...&pd_rd_i=B0BQCMGTS7&psc=1

Ik weet dat de MG4 een 1 fase boordlader heeft, maar hoe kan het dat er maar met 3 kW geladen wordt, bij een openbare laadpaal van 11 kW haal ik 5kW.

En waarom beeindigt de Load Balancer telkens het laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq7cBK8majlWeo6KAOZBW3S5Yig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utfgDdQG2cQHmq5nApRgFOd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 21:20
Mr. R. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:57:
Even een vraag op mijn werk heb ik een 3 fase Schneider laadpaal met Schneider Load balancer aan laten sluiten door een elektricien.

Echter zodra ik de MG4 standard aansluit laadt deze heel langzaam laten we zeggen met 1.5 kw en binnen 5 minuten stopt het laden. Zet ik de load balancer uit dan wordt er constant geladen met 3 kW.

De Wallbox is een 11kW Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Ik weet dat de MG4 een 1 fase boordlader heeft, maar hoe kan het dat er maar met 3 kW geladen wordt, bij een openbare laadpaal van 11 kW haal ik 5kW.

[Afbeelding]
Ik denk dat je de vraag beter hier kan stellen: Thuisladen van je EV deel 2

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Merk dat de Marvel R nog steeds trekt, dus vandaag nogmaals naar VM A'dam voor een oriënterend bezoekje.

De betongrijze Marvel R stond nog steeds in het verdomhoekje en ook de accu was (nog steeds?) leeg; op 18 juni ook al! Jammer als je het infotainment wil testen. :(

Gelukkig stonden er nu nog twee in de showroom; nightwatch grey en zwart. Die laatste vind ik persoonlijk overigens het meest geslaagd.

De bediening in de nightwatch grey ging redelijk vlot (in ieder geval aanzienlijk vlotter dan diverse YT videos) en ook de indeling vond ik logisch. Verder wat met de stoelen gespeeld en die in de acculoze versie stond blijkbaar op z'n hoogst; iets lager gaf een totaal ander beeld (dan de vorige ervaring). Al met al een stuk positiever dan mijn vorige bezoek...

En toen...wilde ik uitstappen en ontgrendelde het bestuurdersportier maar half! Dat wil zeggen, ik kon het portier iets openen (1 cm o.i.d.), maar daarna voelde je de vergrendeling en bleef de deur steken.. Muurvast.. Deur weer dicht; auto volledig uitgezet, aangezet, niets. Uiteindelijk heeft een verkoper van buiten af het portier moeten openen, anders zat ik vast! Geen goede indruk..

En daarna ging het rap bergafwaarts; de verkoper wist me te vertellen dat er geen navigatie op de comfort zat (dag ervoor n beweerde een verkoper bij VM Breda overigens precies het tegenovergestelde!) en volgde de ene na de andere "waarheid". Zo zou de comfort geen panoramisch schuifdak en geen parkeersensoren voor hebben en zou laden met 110 kW D/C kunnen..Eigenlijk moest ik de luxury hebben ...kortom..volledige l*lkoek...
Laatste was extra beschamend omdat ik voorafgaand al had aangegeven dat die laatste buiten lease budget valt en dus niet interessant is... Treurig

Hebben meer mensen dat met die portier meegemaakt? Of heb ik gewoon een bedieningsfout gemaakt?

Nb. Ander ding dat me opviel was dat bij de acculoze beton grey in de showroom de handgreep aan de bestuurderskant maar een cm naar buiten kwam en de andere 3 portieren wel gewoon volledig.. Toch een beetje twijfels over de kwaliteit zo..

[ Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 04-07-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luitini46
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik krijg sinds vandaag deze foutmelding. Iemand een idee wat ik hiermee moet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoIDHUdnOMq0fcOaCvd9bcXd_9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT5PFM0Xh4OFR9O6VZZVpsUt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Luitini46 Op een aantal andere internetfora komt dit ook voorbij (zie o.a. https://www.mgevs.com/thr...y-issue-at-start-up.1460/ voor een post over een MG ZS. De simpelste oplossing is wat de auto van je vraagt; d.w.z. houdt de auto in READY zodat de HV-batterij je 12V accu kan bijladen. Als dit aanhoudt heb je misschien een nieuwe 12V accu nodig, dus dan is het een kwestie van langs de dealer (uitgaande dat het onder garantie valt).

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 04-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:59

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]
Omdat je thuis maar 16A (per fase) hebt. Dus die 3.0kW ja redelijk normaal.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
-tom-562 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Omdat je thuis maar 16A (per fase) hebt. Dus die 3.0kW ja redelijk normaal.
Goed lezen, op mijn werk hebben we geen 3x 16a ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr. R. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Goed lezen, op mijn werk hebben we geen 3x 16a ;)
Je kan jouw post teruglezen maar je hebt nergens aangegeven wat voor zekeringen er zitten op de groepen die naar de oplader lopen.

Ik moest me even inlezen maar ik denk dat ik het snap.
Die drie fase lader op je werk is sowieso irrelevant want je auto kan maar 1 fase laden. Bij 1 fase laden zit je op 3,7kW of 7,4kW. Dat laatste is afhankelijk van de afzekering van de automaat(en) in de meterkast. Die zal dus in jullie geval op met standaard 16A zekeringen zijn afgezekerd. Een andere verklaring heb ik niet.
Bij een openbare laadpaal zal die afzekering hoger zijn waardoor je daar 5 kW kan halen.

Bron

Wat dat afslaan betreft zou je denken dat de loadbalancer vindt dat er teveel gebruikt wordt. Of hij krijgt de verkeerde informatie vanuit de oplader/auto terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Laatst online: 12-09 14:35

[Afbeelding]
De load balancer probeert per fase in je huis de load zo te houden dat je hoofdzekeringen niet overbelasten.

Nu kan een fase zekering wel een tijdje iets hebben wat hoger is dan zou mogen (bijv 20A ipv 16A) maar is niet geheel de bedoeling natuurlijk.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de load balancer terugschakelt, maar het kan ook heel goed dat de auto zelf stopt met laden omdat er te lang te weinig wordt aangeboden. (ik ben hier aan het lurken omdat we een MG willen gaan kopen als de importbelasting niet te veel schade doet) Onze Mazda schakelt uit onder de 1,5kW omdat de omvormer hier niet voor geschikt is.

Het ligt natuurlijk ook aan de instellingen van de loadbalancer. Omdat je zegt het is een 3 fase paal, zou het kunnen dat je load balancer alle drie de fasen controleerd en terugschaalt naar de laagste, dus terwijl "Fase A" en "Fase C" in theorie ruimte hebben voor 16A, maar "Fase B" maar ruimte heeft voor 8A worden alle drie terug gezet naar 8A. Dit kun je opzoeken in de handleidingen van je load balancer & laadpaal, hoe en of deze goed samenwerken.

Daarnaast verbruik je misschien wel te veel op de fase waar ook de laadpaal op zit. Ik weet je totale opzet niet natuurlijk, maar ik gok dat je 3x25A hebt thuis? Dan zou de laadpaal waarschijnlijk 3x16A mogen trekken, en is de load balancer ingesteld op het totaal per fase onder de 22A houden (overal een beetje marge). Dus als de oven of kookplaat aan hebt staan zit je al snel op het punt dat je laadpaal wordt terug geschaald. Maar gezien je het zegt alsof dit altijd het geval is gok ik eerder dat de load balancer wellicht te laag is ingesteld, of je hebt maar 3x16A thuis en is de load balancer dus uberhaupt lager ingesteld.

Je zou met een P1 uitlezer kunnen zien wat je thuis verbruikt volgens de electriciteitsmeter, dan kun je in ieder geval inschatten of het goed gaat zo, of dat er toch ergens wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Barre73 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Je kan jouw post teruglezen maar je hebt nergens aangegeven wat voor zekeringen er zitten op de groepen die naar de oplader lopen.

Ik moest me even inlezen maar ik denk dat ik het snap.
Die drie fase lader op je werk is sowieso irrelevant want je auto kan maar 1 fase laden. Bij 1 fase laden zit je op 3,7kW of 7,4kW. Dat laatste is afhankelijk van de afzekering van de automaat(en) in de meterkast. Die zal dus in jullie geval op met standaard 16A zekeringen zijn afgezekerd. Een andere verklaring heb ik niet.
Bij een openbare laadpaal zal die afzekering hoger zijn waardoor je daar 5 kW kan halen.

Bron

Wat dat afslaan betreft zou je denken dat de loadbalancer vindt dat er teveel gebruikt wordt. Of hij krijgt de verkeerde informatie vanuit de oplader/auto terug.
Ik laad thuis op 4,4kW met een 3x16A laadpaal. Hij pakt meer amperes dan 16. Waarom weet ik niet. Zet ik de auto op 16A dan is het zoals verwacht 3,3kW. Ik vermoed dat de hoofdzekering wat meer kan hebben per groep ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. R.
Martin.Air schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:48:
[...]

De load balancer probeert per fase in je huis de load zo te houden dat je hoofdzekeringen niet overbelasten.

Nu kan een fase zekering wel een tijdje iets hebben wat hoger is dan zou mogen (bijv 20A ipv 16A) maar is niet geheel de bedoeling natuurlijk.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de load balancer terugschakelt, maar het kan ook heel goed dat de auto zelf stopt met laden omdat er te lang te weinig wordt aangeboden. (ik ben hier aan het lurken omdat we een MG willen gaan kopen als de importbelasting niet te veel schade doet) Onze Mazda schakelt uit onder de 1,5kW omdat de omvormer hier niet voor geschikt is.

Het ligt natuurlijk ook aan de instellingen van de loadbalancer. Omdat je zegt het is een 3 fase paal, zou het kunnen dat je load balancer alle drie de fasen controleerd en terugschaalt naar de laagste, dus terwijl "Fase A" en "Fase C" in theorie ruimte hebben voor 16A, maar "Fase B" maar ruimte heeft voor 8A worden alle drie terug gezet naar 8A. Dit kun je opzoeken in de handleidingen van je load balancer & laadpaal, hoe en of deze goed samenwerken.

Daarnaast verbruik je misschien wel te veel op de fase waar ook de laadpaal op zit. Ik weet je totale opzet niet natuurlijk, maar ik gok dat je 3x25A hebt thuis? Dan zou de laadpaal waarschijnlijk 3x16A mogen trekken, en is de load balancer ingesteld op het totaal per fase onder de 22A houden (overal een beetje marge). Dus als de oven of kookplaat aan hebt staan zit je al snel op het punt dat je laadpaal wordt terug geschaald. Maar gezien je het zegt alsof dit altijd het geval is gok ik eerder dat de load balancer wellicht te laag is ingesteld, of je hebt maar 3x16A thuis en is de load balancer dus uberhaupt lager ingesteld.

Je zou met een P1 uitlezer kunnen zien wat je thuis verbruikt volgens de electriciteitsmeter, dan kun je in ieder geval inschatten of het goed gaat zo, of dat er toch ergens wat mis is.
Kijk aan dit antwoord heb ik wat, ik denk dat je weleens gelijk kan hebben dat de auto stopt met laden onder 1-1.5 kW. Ik heb door middel van de dipswitches al verschillende standen geprobeerd. Alleemaal met hetzelfde resultaat, het laden is zeer traag en stopt op den duur.

Wat ik idd noig kan doen is de Homewizard dongle in een P1 poort te steken om te kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Ik laad thuis op 4,4kW met een 3x16A laadpaal. Hij pakt meer amperes dan 16. Waarom weet ik niet. Zet ik de auto op 16A dan is het zoals verwacht 3,3kW. Ik vermoed dat de hoofdzekering wat meer kan hebben per groep ofzo.
Ik verwacht dat de laadpaal niet ingesteld is op 3x16A waardoor je meer kan trekken. Uiteindelijk zal de auto puur trekken wat kan tenzij iets hem bewust beperkt. Of dit dan de laadpaal of de auto is maakt daar uiteindelijk niet voor uit. Maar trek je meer dan kan klapt er een keer een zekering uit.
Echter is het normaal de bedoeling dat de laadpaal ingesteld wordt op wat veilig is, zo is mijn thuispaal beperkt op 1x20A (25A zekering, 35A fase). En stuurt de load balancer (en HomeAssistant via OCPP) hem aan om in de range van 8-20A afhankelijk van de rest van de fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wrc schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:35:
De kaartupdate in is dacht ik voor alle MG's het zelfde.

In mijn MG5 heb ik in "Instellingen" (kan je vinden als je het start scherm naar links swipet), onder menu "systeem" gewoon optie "kaartupdate" staan.

Ik heb dat al een paar keer gedaan vorig jaar maar nu heb ik alleen het probleem dat ik een foutmelding krijg als hij de USB stick checkt, hij geeft dat een MD5 fout. Mij lukt het dus niet meer om te updaten.

[Afbeelding]

jpvdheijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:19:
[...]

probeer het bijwerken in het instellingen menu. Je moet dan de usb stick met de kaartupdate in de poort steken en dit duurt even voordat deze herkent wordt.

weet wel exFAT formateren van de usb stick en pak een usb stick van 32gb of meer. Na de installatie in de auto wordt er ook een android mapje op de stick geschreven. Ik had na de update nog maar 800mb over terwijl de kaarten op het stickje zetten maar 21,4 gb is.

Dit zijn de laatste updates geweest, ik heb dit een maand geleden gedaan.
De laatste kaart update (2023-Q4) is defect/corrupt en faalt inderdaad steeds bij de MD5 hash check. De laatst werkende kaart update is 2023-Q3.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
jpvdheijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:27:
Een andere vraag die ik heb, heeft iemand hier een MG5 met een trekhaak van MG? Ik heb al een keer aangevraagd dat ik eigenlijk een towmodus verwacht in de auto. Dit heb ik nu niet en als er nu iets aan/op de haak zit krijg ik met het achteruitrijden een failure van de parkeer sensoren en zie ik wel de achteruitrij camera.

Heeft de tow modus nog andere "nadelige" gevolgen? Werkt de MG pilot nog met towmodus?

mijn vraag is, kan iemand in zijn MG5 wat foto's schieten van het menu waar deze dan aanwezig is en wat dan het verwachte gedrag is in het instrument cluster.

Ik moet dit dan bij de volgende beurt gewoon goed laten maken door van mossel. Nu hebben ze het gebaggetaliseerd omdat ik ook geen referentie heb.

bij voorbaat dank voor jullie input
De tow modus zet volgens mij alleen de parkeersensoren uit en that's it.. MG Pilot werkt volgens mij wel nog met towmodus.

Ik gok dat de functie op dezelfde plek zit als in de ZS EV: YouTube: Fix MG ZS Tow mode
PVPaneel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:02:
En daarna ging het rap bergafwaarts; de verkoper wist me te vertellen dat er geen navigatie op de comfort zat (dag ervoor n beweerde een verkoper bij VM Breda overigens precies het tegenovergestelde!) en volgde de ene na de andere "waarheid". Zo zou de comfort geen panoramisch schuifdak en geen parkeersensoren voor hebben en zou laden met 110 kW D/C kunnen..Eigenlijk moest ik de luxury hebben ...kortom..volledige l*lkoek...
Laatste was extra beschamend omdat ik voorafgaand al had aangegeven dat die laatste buiten lease budget valt en dus niet interessant is... Treurig
Ik zou dit eens aankaarten bij de commercieel directeur van Van Mossel. Dit kan echt niet, anders heb je dadelijk een situatie zoals deze: Verkoper biedt een alternatief dat 2000 euro meer kost
Onderaan deze pagina staat z'n email adres (en 06 nummer): https://www.vanmossel.nl/
PVPaneel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:02:
En toen...wilde ik uitstappen en ontgrendelde het bestuurdersportier maar half! Dat wil zeggen, ik kon het portier iets openen (1 cm o.i.d.), maar daarna voelde je de vergrendeling en bleef de deur steken.. Muurvast.. Deur weer dicht; auto volledig uitgezet, aangezet, niets. Uiteindelijk heeft een verkoper van buiten af het portier moeten openen, anders zat ik vast! Geen goede indruk..

Hebben meer mensen dat met die portier meegemaakt? Of heb ik gewoon een bedieningsfout gemaakt?

Nb. Ander ding dat me opviel was dat bij de acculoze beton grey in de showroom de handgreep aan de bestuurderskant maar een cm naar buiten kwam en de andere 3 portieren wel gewoon volledig.. Toch een beetje twijfels over de kwaliteit zo..
Klinkt als een defecte deurgreep. Heb ik eerder voorbij zien komen op Goingelectric maar kan het topic zo snel niet vinden. Slecht van Van Mossel om dit niet te repareren bij uitgerekend het show model. Geeft idd een heel verkeerde eerste indruk...
Luitini46 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:18:
Ik krijg sinds vandaag deze foutmelding. Iemand een idee wat ik hiermee moet?[Afbeelding]
Heeft de auto een tijdje stil gestaan of heb je veel korte ritjes gemaakt?
Zo niet dan begint de 12V accu slecht te worden en dien je deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Martin.Air schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Ik verwacht dat de laadpaal niet ingesteld is op 3x16A waardoor je meer kan trekken. Uiteindelijk zal de auto puur trekken wat kan tenzij iets hem bewust beperkt. Of dit dan de laadpaal of de auto is maakt daar uiteindelijk niet voor uit. Maar trek je meer dan kan klapt er een keer een zekering uit.
Echter is het normaal de bedoeling dat de laadpaal ingesteld wordt op wat veilig is, zo is mijn thuispaal beperkt op 1x20A (25A zekering, 35A fase). En stuurt de load balancer (en HomeAssistant via OCPP) hem aan om in de range van 8-20A afhankelijk van de rest van de fase.
Is een Tesla V2. Die is max 11kW, maar wellicht kan hij dus wat meer per fase zodra deze individueel worden aangesproken? Last heb ik er niet van omdat er geladen wordt tussen 23:00 - 07:00. Zou wel een probleem zijn overdag zodra er veel apparaten aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00
marvel27 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:04:
Ik heb een ZS van december 2023. In februari iets moeten laten repareren en toen gevraagd om de tesla update uit te voeren. Maar vanuit van mossel kwam toen het antwoord dat de auto al alle laatste updates had.
Vandaag even getest of ik bij Tesla kon laden, en dat lukte gewoon. Handig om te weten, net voor de vakantie naar Zuid-Frankrijk 😉

ZS SR van december 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 02-09 12:19

rik

Luitini46 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:18:
Ik krijg sinds vandaag deze foutmelding. Iemand een idee wat ik hiermee moet?[Afbeelding]
Bij de ZS EV 2020 was er een bekend probleem waarbij de 12v accu werd leeggetrokken door een accessoire of ventilator oid, terwijl de auto ‘uit’ stond. Hier is een update voor uitgebracht waarna het probleem was verholpen. Even langs de dealer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Martin.Air schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb bericht van Schneider en eigenlijk zeggen ze hetzelfde als jij zegt, wat lastig achterhalen wordt of het zo is omdat de meter geen slimmem meter is;
Ik verwacht dat dit komt door de belasting in uw huis, of de instelling van de peak controller.

Om 3.7 kW te kunnen laden moet u 16A vrij hebben op de eerste fase. Als op deze fase ook andere grootverbruikers zitten (denk aan desktop computers, verwarming, witgoed, etc.) dan zal er als snel geen 16A meer beschikbaar zijn om mee te laden, waardoor de beschikbare laadstroom veel lager word. Dit betekent dat de load controller goed werkt, want als dit niet gebeurt kan de hoofdautomaat er uitspringen.

Het kan ook zijn dat de peak controller te laag is ingesteld. Als deze bijvoorbeeld maar op 16A staat max in plaats van 25 dan zal deze te vroeg gaan remmen.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u direct reageren op deze e-mail via e-mail adres support@nl.schneider-electric.com zonder het onderwerp aan te passen of contact opnemen met het Customer Care Center +31 88 003 0750.

Met vriendelijke groet, Kind regards,

Schneider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Mr. R. schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb bericht van Schneider en eigenlijk zeggen ze hetzelfde als jij zegt, wat lastig achterhalen wordt of het zo is omdat de meter geen slimmem meter is;
Ik verwacht dat dit komt door de belasting in uw huis, of de instelling van de peak controller.

Om 3.7 kW te kunnen laden moet u 16A vrij hebben op de eerste fase. Als op deze fase ook andere grootverbruikers zitten (denk aan desktop computers, verwarming, witgoed, etc.) dan zal er als snel geen 16A meer beschikbaar zijn om mee te laden, waardoor de beschikbare laadstroom veel lager word. Dit betekent dat de load controller goed werkt, want als dit niet gebeurt kan de hoofdautomaat er uitspringen.

Het kan ook zijn dat de peak controller te laag is ingesteld. Als deze bijvoorbeeld maar op 16A staat max in plaats van 25 dan zal deze te vroeg gaan remmen.

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u direct reageren op deze e-mail via e-mail adres support@nl.schneider-electric.com zonder het onderwerp aan te passen of contact opnemen met het Customer Care Center +31 88 003 0750.

Met vriendelijke groet, Kind regards,

Schneider
In basis, heb je een 3x16 of 3x25 aansluiting thuis? (je netaansluiting niet de laadpaal)

Daarnaast zou dit iets moeten zijn wat je installateur je over had moeten informeren als er geen ruimte zou zijn voor het laden, als de installateur een fout heeft gemaakt met het instellen/uitkiezen van de load balancer bijvoorbeeld moet dit natuurlijk op te lossen zijn. Mijn load balancer is helaas nogal simpel, maar is enkel geschikt voor 35A en dus niet instelbaar. Wat staat er op die van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Martin.Air schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:14:
[...]

In basis, heb je een 3x16 of 3x25 aansluiting thuis? (je netaansluiting niet de laadpaal)

Daarnaast zou dit iets moeten zijn wat je installateur je over had moeten informeren als er geen ruimte zou zijn voor het laden, als de installateur een fout heeft gemaakt met het instellen/uitkiezen van de load balancer bijvoorbeeld moet dit natuurlijk op te lossen zijn. Mijn load balancer is helaas nogal simpel, maar is enkel geschikt voor 35A en dus niet instelbaar. Wat staat er op die van jou?
Aansluiting is een 3x 25A en de Load balancer is in te stellen.

16A
20A
25A
32A
40A
50A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Mr. R. schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Aansluiting is een 3x 25A en de Load balancer is in te stellen.

16A
20A
25A
32A
40A
50A
Dan zou ik verwachten dat de load balancer ingesteld staat op 25A, en de laadpaal op 16A (als de zekeringen inderdaad 16A zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Freekers schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:28:

[...]
De tow modus zet volgens mij alleen de parkeersensoren uit en that's it.. MG Pilot werkt volgens mij wel nog met towmodus.

Ik gok dat de functie op dezelfde plek zit als in de ZS EV: YouTube: Fix MG ZS Tow mode
MG5 software is (bij mij) flink anders. Die ZS software ziet er veel doordachter uit met klimaatbeheersing onderaan beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2024 15:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Freekers schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:28:

De laatste kaart update (2023-Q4) is defect/corrupt en faalt inderdaad steeds bij de MD5 hash check. De laatst werkende kaart update is 2023-Q3.

***members only***
Ik heb alsnog het bestand gedownload dat jij linkte en die upgrade heeft uiteindelijk gewerkt. Maar... als ik de kaartgegevens check zegt deze toch echt dat het 2023-Q4 is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkwin
  • Registratie: Januari 2007
Barre73 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Ik heb alsnog het bestand gedownload dat jij linkte en die upgrade heeft uiteindelijk gewerkt. Maar... als ik de kaartgegevens check zegt deze toch echt dat het 2023-Q4 is :-)
Hier helaas nog steeds een MD5 check fout :-( .
32GB PNY USB ExFat gebruik ik.

Heb de MG4 link gebruikt voor de ZS LUX, omdat deze ook in de PDF genoemd wordt.

Iemand nog tips :) ?

[ Voor 8% gewijzigd door Folkwin op 09-07-2024 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Folkwin schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:08:
[...]

Hier helaas nog steeds een MD5 check fout :-( .
32GB PNY USB ExFat gebruik ik.

Heb de MG4 link gebruikt voor de ZS LUX, omdat deze ook in de PDF genoemd wordt.

Iemand nog tips :) ?
Even los van die fout is het natuurlijk absurd dat zo'n update 65.000 losse files bevat. Wie bedenkt zoiets? Gooi het lekker in een eigen formaat met index of gebruik een van de vele formaten die dit al doen. Zelfs Doom had in de jaren 90 al wad files!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkwin
  • Registratie: Januari 2007
eborn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Even los van die fout is het natuurlijk absurd dat zo'n update 65.000 losse files bevat. Wie bedenkt zoiets? Gooi het lekker in een eigen formaat met index of gebruik een van de vele formaten die dit al doen. Zelfs Doom had in de jaren 90 al wad files!
Ja, het is echt bizar.
Nu nog een oplossing, en anders langs de van Mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG2023!
mijn MG ZS van 2020 krijg ik de navi niet geüpdatet. van alles geprobeerd, wie kan me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04:14
Hoi,

even mijn bevindingen van de MG5 meegeven die wij 2 dagen als testwagen gehad hebben voor iemand die er mss in geinteresseerd is:

wij hebben 2 dagen een MG MG5 meegekregen als vervangwagen die pas 9000km had, dus nieuw. leuke wagen voor het geld (35.000 euro in Belgie) maar na de eerste paar minuten valt je toch op dat de kwaliteit niet dat is.

wat ons meteen opviel (maar niets te maken heeft met kwaliteit) was het irritante geluid dat ze gekozen hebben voor de richtingaanwijzers, echt te luid en ook een irritante toon.

bij het sluiten van de wagen klappen de spiegels in met vrij veel gekraak en gesleep van plastiekdelen.

de camera's (voor- en achter en de 360°) lijken wel van een laptop van 20 jaar geleden terug te komen.(en ja ze waren proper)

stugge deuren die als je ze niet hard dichtslaat gewoon halverwege blijven staan.

lichtjes water binnen aan de binnenkant deur waar de spiegels zitten

alsook druppels op de achterzetel.

als je in de wagen zit voel je het plastiek door de padding van de deurkaarten heen.

ik zit met de knie tegen de deur kaart en die druk je met gemak gewoon naar binnen.

het stuur ziet er op 1ste zicht leder uit met geperforeerde delen. tot je het vastpakt en beseft dat het gewoon plastiek is.

oncomfortabele zetels, wel kuipzetels maar niet stevig, en na paar uur zitten kreeg ik al pijn aan het zitvlak (wat bij onze tucson plug in niet zo is)

het rijwielgedeelte was wel in orde, beetje stug maar wij zijn dan ook elektronische ophanging gewend van de tucson, het elektrisch rijden vind ik erg aangenaam, meteen power en lekker liniaire koppelcurve. over de elektromotoren kan ik dus niets slechts zeggen. gewoon goed. maar het had gerust 4wiel aangedreven mogen zijn, want bij stevig optrekken gaat de neus toch redelijk zoeken. Maar goed, dat zou de prijs niet ten goede komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rietveldusa op 09-07-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

https://www.mgmotor.eu/nl-NL/owners/user-manuals

Is de site waar je je VIN in moet typen voor de juiste kaart voor je auto.

Weet niet of dit al bekend was. Te weinig terug gelezen. Maar werkte bij mij prima.

Dan idd een 32GB stick gebruiken en de maps folder daarop kopiëren. Meer was er niet nodig. Kopiëren duurt idd wel een hele lange tijd door al die tig duizend files helaas.
Folkwin schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Ja, het is echt bizar.
Nu nog een oplossing, en anders langs de van Mossel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
TriLithium schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:40:
https://www.mgmotor.eu/nl-NL/owners/user-manuals

Is de site waar je je VIN in moet typen voor de juiste kaart voor je auto.
Volgens mij verwijzen alle actuele documenten die je daar kunt vinden naar 1 URL: https://www.mgmotor.eu/downloads/maps.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Rietveldusa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:37:
Hoi,

even mijn bevindingen van de MG5 meegeven die wij 2 dagen als testwagen gehad hebben voor iemand die er mss in geinteresseerd is:

wij hebben 2 dagen een MG MG5 meegekregen als vervangwagen die pas 9000km had, dus nieuw. leuke wagen voor het geld (35.000 euro in Belgie) maar na de eerste paar minuten valt je toch op dat de kwaliteit niet dat is.

wat ons meteen opviel (maar niets te maken heeft met kwaliteit) was het irritante geluid dat ze gekozen hebben voor de richtingaanwijzers, echt te luid en ook een irritante toon.

bij het sluiten van de wagen klappen de spiegels in met vrij veel gekraak en gesleep van plastiekdelen.

de camera's (voor- en achter en de 360°) lijken wel van een laptop van 20 jaar geleden terug te komen.(en ja ze waren proper)

stugge deuren die als je ze niet hard dichtslaat gewoon halverwege blijven staan.

lichtjes water binnen aan de binnenkant deur waar de spiegels zitten

alsook druppels op de achterzetel.

als je in de wagen zit voel je het plastiek door de padding van de deurkaarten heen.

ik zit met de knie tegen de deur kaart en die druk je met gemak gewoon naar binnen.

het stuur ziet er op 1ste zicht leder uit met geperforeerde delen. tot je het vastpakt en beseft dat het gewoon plastiek is.

oncomfortabele zetels, wel kuipzetels maar niet stevig, en na paar uur zitten kreeg ik al pijn aan het zitvlak (wat bij onze tucson plug in niet zo is)

het rijwielgedeelte was wel in orde, beetje stug maar wij zijn dan ook elektronische ophanging gewend van de tucson, het elektrisch rijden vind ik erg aangenaam, meteen power en lekker liniaire koppelcurve. over de elektromotoren kan ik dus niets slechts zeggen. gewoon goed. maar het had gerust 4wiel aangedreven mogen zijn, want bij stevig optrekken gaat de neus toch redelijk zoeken. Maar goed, dat zou de prijs niet ten goede komen.
Niet om alles goed te praten, maar dat zijn ook wel twee compleet verschillende (prijs)klasse auto's die je hier aanhaalt. Waterdruppels/condens en piepen/kraken hoort vanzelfsprekend niet maar, het geluid van de richtingaanwijziger kun je zelf stiller (of harder) zetten: YouTube: MG4 EV Indicator Volume Adjustment (default setting is a bit LOUD!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Freekers schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Niet om alles goed te praten, maar dat zijn ook wel twee compleet verschillende (prijs)klasse auto's die je hier aanhaalt. Waterdruppels/condens en piepen/kraken hoort vanzelfsprekend niet maar, het geluid van de richtingaanwijziger kun je zelf stiller (of harder) zetten: YouTube: MG4 EV Indicator Volume Adjustment (default setting is a bit LOUD!)
Held!! Nooit gemerkt of geweten dat dit het geluid van de richtingaanwijzer ook aanpaste. Stukken beter zo....

Wat de rest betreft: Ik rij een MG5, afgeleverd in december 2023 en het enige dat ik tot nu toe altijd nog merk is het snellere beslaan van de ruiten. Er komt op de een of andere manier meer vocht in het interieur (of het kan het vocht minder goed wegwerken) dan bij mijn vorige VAG autos (Skoda en Seat). Andere bevindingen van @Rietveldusa kan ik niet onderschrijven, behalve dan de zit van de stoel. Ook ik zou met deze auto niet graag naar Zuid-Frankrijk rijden. Zal niet goed zijn voor mijn rug ben ik bang.

Qua klasse vergelijking: Binnen de EV's is dit een goeie prijs-kwaliteit verhouding vind ik. Maar vergeleken met een benzine Skoda Octavia (mijn persoonlijke vergelijking) is er nog wel een lange weg te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:59

-tom-562

Oliesjeik

Barre73 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Held!! Nooit gemerkt of geweten dat dit het geluid van de richtingaanwijzer ook aanpaste. Stukken beter zo....

Wat de rest betreft: Ik rij een MG5, afgeleverd in december 2023 en het enige dat ik tot nu toe altijd nog merk is het snellere beslaan van de ruiten. Er komt op de een of andere manier meer vocht in het interieur (of het kan het vocht minder goed wegwerken) dan bij mijn vorige VAG autos (Skoda en Seat). Andere bevindingen van @Rietveldusa kan ik niet onderschrijven, behalve dan de zit van de stoel. Ook ik zou met deze auto niet graag naar Zuid-Frankrijk rijden. Zal niet goed zijn voor mijn rug ben ik bang.

Qua klasse vergelijking: Binnen de EV's is dit een goeie prijs-kwaliteit verhouding vind ik. Maar vergeleken met een benzine Skoda Octavia (mijn persoonlijke vergelijking) is er nog wel een lange weg te gaan...
Hoe staan je instellingen van je climate control? Bij de MG4 zijn er ook veel klachten over beslagen ramen, maar dit is 99% van de tijd op te lossen door de instellingen van de climate control aan te passen. Je moet 'm iig nooit op 'auto' zetten, dan gebruikt de climate control zoveel mogelijk de recirculatiefunctie. Je moet 'm echt handmatig op buitenlucht zetten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvdheijn
Barre73 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb er nu minder last van, je hebt toch wel alle stickers bij de voordeuren verwijdert van het afvoer van het regen water? Trek alle deuren open en kijk onder de deur of ze de stickers er niet zijn vergeten af te trekken over de gaatjes bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
MG2023! schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:30:
mijn MG ZS van 2020 krijg ik de navi niet geüpdatet. van alles geprobeerd, wie kan me helpen.
Via deze portal zijn kaartupdates voor de MG ZS EV 2020 aan te schaffen. https://mgtouch.naviextras.com/shop/portal

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
-tom-562 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Hoe staan je instellingen van je climate control? Bij de MG4 zijn er ook veel klachten over beslagen ramen, maar dit is 99% van de tijd op te lossen door de instellingen van de climate control aan te passen. Je moet 'm iig nooit op 'auto' zetten, dan gebruikt de climate control zoveel mogelijk de recirculatiefunctie. Je moet 'm echt handmatig op buitenlucht zetten.
Ik heb de Comfort versie dus geen Climate Control. En in de eerste paar dagen kwam ik erachter dat recirculatie standaard aan stond. Sindsdien uiteraard niet meer dus die staat altijd op buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 09:14
Rietveldusa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:37:

Tip! Het volume van de richtingaanwijzers kun je gewoon wijzigen in het menu. Tenminste dat kan ik wel in de MG ZS. Dus ik neem aan ook bij de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mrjixies schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:44:
[...]

Tip! Het volume van de richtingaanwijzers kun je gewoon wijzigen in het menu. Tenminste dat kan ik wel in de MG ZS. Dus ik neem aan ook bij de 5.
Tip: even de volgende reacties lezen want dan zie je dat dit al gezegd was. Met YouTube uitleg erbij 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Terugkomend op de issue met het laden, laatst getest met een EV die 3 fase kan laden en dit gaat gewoon goed met de loadbalancer aan. Weer con tact met Schneider gehad en zij geven aan dat het ook aan het voertuig kan liggen dat er uitgeschakeld wordt, daar hebben zij natuurlijk geen invloed in.

Dus ik laad nu gewoon met de loadbalancer uit en met 3.1kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 11:48
Sinds een maand heb ik mijn MG 5 Comfort long range (leaseauto van de zaak). Ik moet zeggen dat ik vooral verbaasd was over de opties voor een standaaruitvoering: Lichtmetalen velgen, Achteruitrijcamera, adaptive cruisecontrol Lane assist, het enige wat ik nog mis is sensoren aan de voorkant. Inmiddels 2000 KM mee gereden, maar echt een topauto. Lekker vlot ook (zeker als je bedenkt dat je in een 1600kg station zit). Ook het rijbereik valt me niet tegen (even afwachten hoe dit in de winter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
BlupWoofer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Om hierop terug te komen: ik heb nu een paar keer 9.7kW geladen, dus de 3-fase lader werkt gewoon. Wel zie ik regelmatig in de app dat de auto terugvalt naar 4.6kW, maar als ik het gemiddelde bereken, kom ik nog steeds rond de 9.5kW uit over een langere periode. Gisteren bijvoorbeeld 37.67kW geladen in krap 4 uur tijd, wat neerkomt op dat gemiddelde.

[ Voor 3% gewijzigd door eborn op 12-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wereldrijziger
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-08 14:58
Hoi fooks,
Lekker op vakantie in luxemburg,even aan de stekker maar man man wat een trage laadsnelheid ,temp is 20 gr. Accu op temp 150 kw lader en gewoon het gevoel dat je aan 11kw lader bent aan gesloten.
Maarja tis vakantie !!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0utcZZw0xcJuQldcDM_MgSaTSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwwzzEqe54FsC2VsB5YWyuHk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Wereldrijziger schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:25:
Hoi fooks,
Lekker op vakantie in luxemburg,even aan de stekker maar man man wat een trage laadsnelheid ,temp is 20 gr. Accu op temp 150 kw lader en gewoon het gevoel dat je aan 11kw lader bent aan gesloten.
Maarja tis vakantie !![Afbeelding]
Wel een knappe 11kW lader zou dat zijn dan ;) Maar inderdaad, het is niet echt geweldig. Ligt het dan aan de paal? Jammer genoeg kun je bij je buurman niet meer gluren. Mijn ZS Mk2 komt normaal ook niet veel verder dan 75kW, maar dat is alsnog 1,5x zo snel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wereldrijziger schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:25:
Hoi fooks,
Maarja tis vakantie !![Afbeelding]
Mijn stelling: Expres naar beneden geschroefd door de netbeheerder of de laadpaalbeheerder. In deze drukke vakantietijd zit je niet te wachten op een overbelast stroomnet ter plaatse. Dan maar wat langer laten laden.

Je vertelt er trouwens niet bij welke MG dit is? Voor mijn MG5 ben in NL niet meer gewend dan rond de 50 KW. Dus dit is volkomen normaal voor mij...

Pagina: 1 ... 86 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2