Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/mg
@technopeuter en @matthewtje Misschien een leuke link voor in de startpost van dit topic?
[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 16-07-2024 09:00 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klopt, die van de MG4 Standard is uiteindelijk niet zo heel indrukwekkendBarre73 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:59:
Dankzij @-tom-562 even gaan grasduinen op de Fastned site en hier vind je de laadcurves voor (bijna) elke MG. Waarschuwing: kan tegenvallen :-)
@technopeuter en @matthewtje Misschien een leuke link voor in de startpost van dit topic?
Heb het al eens in een eerder topic gepost, ik snap niet dat sommige mensen zo erg vallen over een afwijkende WLTP range, dat had je met ICE auto's ook namelijk. Laat ze liever duidelijiker zijn over het snelladen
Vaak bu'j te bang!
Dat laatste ja... toen ik in mei 2023 mijn MG5 SR bestelde vermeldde MG op haar site een DC snelheid van max 80 KW. Een aantal maanden later waren die getallen al helemaal weg van hun website (voor alle modellen volgens mij) en als ik naar de laadcurve van mijn auto op Fastned kijk dan zie ik inderdaad dat de max op 65 KW ligt. En dat zakt snel daarna...-tom-562 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:05:
[...]
Klopt, die van de MG4 Standard is uiteindelijk niet zo heel indrukwekkend
Heb het al eens in een eerder topic gepost, ik snap niet dat sommige mensen zo erg vallen over een afwijkende WLTP range, dat had je met ICE auto's ook namelijk. Laat ze liever duidelijiker zijn over het snelladen
Is dat een probleem? Nee, voor mij niet maar wees er dan vooraf eerlijk over.
Toegevoegd!Barre73 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:59:
Dankzij @-tom-562 even gaan grasduinen op de Fastned site en hier vind je de laadcurves voor (bijna) elke MG. Waarschuwing: kan tegenvallen :-)
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
ik haal met de ZS EV 25kWh ongeveer... echt niet indrukwekkend
diskeltische lurker
Dat is dan een Standard Range mk1 denk ik?technopeuter schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:00:
[...]
ik haal met de ZS EV 25kWh ongeveer... echt niet indrukwekkend
klopt, ooit wel 70 gehaald maar laatste tijd niet hoger dan 40kWh
Trouwens dit al gezien? de eerste EV-bouwer die dit durft!
MG shakes up EV market with industry-first lifetime battery warranty
diskeltische lurker
Ja dat is idd erg irritant. Net als het verwachte bereik. Haalt nooit iemand, tenzij je 40 rijd, met meewind, alles dichtgeplakt en buitenspiegels gedemonteerd.. Wees gewoon eerlijk daarover, maar we accepteren het allemaal.Barre73 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Dat laatste ja... toen ik in mei 2023 mijn MG5 SR bestelde vermeldde MG op haar site een DC snelheid van max 80 KW. Een aantal maanden later waren die getallen al helemaal weg van hun website (voor alle modellen volgens mij) en als ik naar de laadcurve van mijn auto op Fastned kijk dan zie ik inderdaad dat de max op 65 KW ligt. En dat zakt snel daarna...
Is dat een probleem? Nee, voor mij niet maar wees er dan vooraf eerlijk over.
blup
opzich is dat bereik nog best accuraat. Als je 90 rijdt op de snelweg kun je het echt wel halen.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:09:
[...]
Ja dat is idd erg irritant. Net als het verwachte bereik. Haalt nooit iemand, tenzij je 40 rijd, met meewind, alles dichtgeplakt en buitenspiegels gedemonteerd.. Wees gewoon eerlijk daarover, maar we accepteren het allemaal.
YouTube: MG 5 Electric Range Test | Recharging ⚡️
Ben ik niet met je eens. Ik heb de zs lr. En in de zomer maanden haal ik nog steeds 450km. De auto is 2,5 jaar oud met 40k op de teller. Ik ben daarover nog steeds aangenaam verrast.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:09:
[...]
Ja dat is idd erg irritant. Net als het verwachte bereik. Haalt nooit iemand, tenzij je 40 rijd, met meewind, alles dichtgeplakt en buitenspiegels gedemonteerd.. Wees gewoon eerlijk daarover, maar we accepteren het allemaal.
Met zo'n laadsnelheid hoef je niet meer economisch te rijden, ik kon gewoon lekker met 120-130 km/h doorrijden want met de kids in de auto moet je sowieso elke 2 uur even stoppen en dan even snel bijladen.
De opgegeven range in deze tijd (normale temperaturen) is 320 kilometer in mijn geval. Dat red ik prima, mits ik zoveel mogelijk van de snelweg afblijf en veel op 80km wegen rij. En op de snelweg 90 tot 100 max.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:09:
[...]
Maar dat bereik-probleem geldt net zo goed voor ICE voertuigen. Daar heb ik ook nog nooit de WLTP opgave kunnen halen.
En beiden accepteren we gewoon dat het eigenlijk minimaal 10% scheelt, maar met normaal gebruik meer richting de 20.Barre73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:47:
[...]
De opgegeven range in deze tijd (normale temperaturen) is 320 kilometer in mijn geval. Dat red ik prima, mits ik zoveel mogelijk van de snelweg afblijf en veel op 80km wegen rij. En op de snelweg 90 tot 100 max.
Maar dat bereik-probleem geldt net zo goed voor ICE voertuigen. Daar heb ik ook nog nooit de WLTP opgave kunnen halen.
blup
Heb je toevallig de nieuwste software update al gehad?VicTheTrader schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:52:
Ik ben met mijn ZS LR net naar Servië gereden, 1750 km, ik kon onderweg regelmatig 80-85 kW snelladen. Voor de Kerst was dit nog een drama met max 55 kW.
Met zo'n laadsnelheid hoef je niet meer economisch te rijden, ik kon gewoon lekker met 120-130 km/h doorrijden want met de kids in de auto moet je sowieso elke 2 uur even stoppen en dan even snel bijladen.
Dat gezegd hebbende, afgelopen zomer had ik bij FastNed ook 85kW, dus ik denk niet dat het met de updates te maken heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door VicTheTrader op 17-07-2024 18:58 ]
Maar nu net bij Tesla in Zwolle geweest. Maar nadda noppes niks. Krijg elke x de melding car not recognised.
Geprobeerd bij 3 verschillende palen. Met auto aan / uit en handmatig op start charging drukken. Ik hoor wel wat geklik in de auto maar er gebeurt verder niks en dan stopt de Tesla app er weer mee.
Iemand met dezelfde auto die wel weet hoe moet of hoe het zit???
Ik kom bij Van Mossel Rotterdam er nog steeds niet door. Kan je iets meer vertellen hoe je die “Tesla update” voor elkaar heb gekregen?VicTheTrader schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:58:
Ja, in februari de update gehad om bij Tesla te kunnen laden, en een paar weken geleden had ik de eerste servicebeurt, ga ik ervan uit dat ze toen de overige updates hebben toegepast.
Eerlijk gezegd maakt het bij mij niet uit. Ik prik de kabel er in, kies de paal in de app en klik start. Auto staat dan wel uit. Maar verder niets bijzonders. Het betreft een ZS MkII van december 2023. Ik heb hem sinds eind juni en mijn verkoper bij Van Mossel Rotterdam gaf aan dat ze bij de laatste X geleverde auto's van dit type geen problemen hadden met laden.mrjixies schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:53:
Ik heb er specifiek om gevraagd. Maar waren wel "problemen" met de updates volgens van Mossel Zwolle. Moest volgende dag terugkomen. Update duurde 6 uur. Ze zijn nu aan het overleggen met de expert.NrFive schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:00:
[...]
Ik kom bij Van Mossel Rotterdam er nog steeds niet door. Kan je iets meer vertellen hoe je die “Tesla update” voor elkaar heb gekregen?
Hoezo kom jij er niet door heen dan.
Ok bedankt het moet dus wel echt lukken met dit type auto. Ze zullen het in zwolle wel niet goed hebben gedaan.eborn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:24:
[...]
Eerlijk gezegd maakt het bij mij niet uit. Ik prik de kabel er in, kies de paal in de app en klik start. Auto staat dan wel uit. Maar verder niets bijzonders. Het betreft een ZS MkII van december 2023. Ik heb hem sinds eind juni en mijn verkoper bij Van Mossel Rotterdam gaf aan dat ze bij de laatste X geleverde auto's van dit type geen problemen hadden met laden.
Zeker, heb inmiddels zowel in Gouda als bij Breukelen succesvol geladen. Beide keren met maximaal zo'n 75kWmrjixies schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:39:
[...]
Ok bedankt het moet dus wel echt lukken met dit type auto. Ze zullen het in zwolle wel niet goed hebben gedaan.
Nooit update gehad en kan gewoon lader bij tesl 2022 zs srmrjixies schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:53:
Nou gisteren heeft mijn MG ZS mkii de allerlaatste software updates gehad. En de auto zou nu moeten kunnen laden bij tesla.
Maar nu net bij Tesla in Zwolle geweest. Maar nadda noppes niks. Krijg elke x de melding car not recognised.
Geprobeerd bij 3 verschillende palen. Met auto aan / uit en handmatig op start charging drukken. Ik hoor wel wat geklik in de auto maar er gebeurt verder niks en dan stopt de Tesla app er weer mee.
Same here, maar wordt tussen de medewerkers van die vestiging (of hoofdkantoor?) steeds heen en weer verwezen “kan je het even op de mail zetten” etc. En dat dus inmiddels al tig keer gedaan.mrjixies schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Ik heb er specifiek om gevraagd. Maar waren wel "problemen" met de updates volgens van Mossel Zwolle. Moest volgende dag terugkomen. Update duurde 6 uur. Ze zijn nu aan het overleggen met de expert.
Hoezo kom jij er niet door heen dan.
Sta op het punt om gewoon dagje langs te gaan en een afspraak te eisen voor de update.
Ik heb er ook niet veel meer vertrouwen in dat het goed komt voordat ik op vakantie ga. Kreeg als antwoord van de "expert" Of ik wil wel wist dat ik een app nodig had van tesla om te kunnen ladenNrFive schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:23:
[...]
Same here, maar wordt tussen de medewerkers van die vestiging (of hoofdkantoor?) steeds heen en weer verwezen “kan je het even op de mail zetten” etc. En dat dus inmiddels al tig keer gedaan.
Sta op het punt om gewoon dagje langs te gaan en een afspraak te eisen voor de update.
Nee ik steek de stekker er in en draai 3 rondjes...

Toen ik de mevrouw vroeg om dat even op Google op te zoeken, wou ze het niet.
Daarna heb ik het klachtformulier op de website ingevuld, en dan, een anderhalf maand later, op basis daarop door iemand van VM benaderd.
Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel laadpassen de gemiddelde EV rijder heeft. Mijn gevoel zegt dat dit hij tweakers wat hoger ligt dan bij de rest. Die zijn denk ik toch eerder geneigd om ook apps te gebruiken.mrjixies schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 06:53:
[...]
Nee ik steek de stekker er in en draai 3 rondjes...
Ik heb er eentje die overal werkt (Tesla nog niet geprobeerd), maar als leaserijder ben ik niet de doelgroep die je bedoelde denk ik 😁eborn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel laadpassen de gemiddelde EV rijder heeft. Mijn gevoel zegt dat dit hij tweakers wat hoger ligt dan bij de rest. Die zijn denk ik toch eerder geneigd om ook apps te gebruiken.
mrjixies schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 06:53:
[...]
Kreeg als antwoord van de "expert" Of ik wil wel wist dat ik een app nodig had van tesla om te kunnen laden![]()
![]()
Als ouderwetse benzinetanker sta ik hier toch wel van te kijken. Apps? Verschillende laadpassen? Het klinkt allemaal alsof het ontworpen is om klanten te binden. Waarom accepteren laadpalen niet gewoon een pinpas of creditcard?eborn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel laadpassen de gemiddelde EV rijder heeft. Mijn gevoel zegt dat dit hij tweakers wat hoger ligt dan bij de rest. Die zijn denk ik toch eerder geneigd om ook apps te gebruiken.
Precies wat je zegt.. binding. Dit zie je bij veel nieuwe markten.. tot het wat tot rust komt en er 1 protocol komt. Zoals bijvoorbeeld pin of creditcard.RemcoDelft schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:25:
[...]
[...]
Als ouderwetse benzinetanker sta ik hier toch wel van te kijken. Apps? Verschillende laadpassen? Het klinkt allemaal alsof het ontworpen is om klanten te binden. Waarom accepteren laadpalen niet gewoon een pinpas of creditcard?
Overigens kan dit meestal wel bij snelladers (Fastned bijvoorbeeld). Maar de laadpalen op straat niet dus.
Benzinetankers hebben dit ook hoor. Vooral zakelijk rijders. Dat je alleen bij pomp A met pas Z moet tanken "want dat is de beste deal"RemcoDelft schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:25:
[...]
[...]
Als ouderwetse benzinetanker sta ik hier toch wel van te kijken. Apps? Verschillende laadpassen? Het klinkt allemaal alsof het ontworpen is om klanten te binden. Waarom accepteren laadpalen niet gewoon een pinpas of creditcard?
Uiteindelijk zijn er 2 systemen. Tesla met de app en de rest met een kaartlezer. En dan mag jij uitzoeken wat de beste deal is wat meestal uiteindelijk uitkomt op 1 pas omdat die het goedkoopst is voor 80% van je laadsessies en dan neem je dat niet zo gunstig tarief op de koop toe.
blup
Het gaat voor mij als prive eigenaar niet eens om wel of niet weigeren, maar als ik 34 cent kan betalen terwijl mijn andere laadpas (zoals Shell) 53 cent rekent, dan tikt dat op een jaar toch aardig aan. 20 cent keer 35kWh is toch weer 7 euro voor andere leuke dingenbuutvrij schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:46:
Ik gebruik als particulier 1 laadpas die nog nergens geweigerd is, en zo'n 8 - 10 X per jaar de Tesla SC. Ik begrijp alndat gezeur niet van die ICE bangerikken. Rijd met die bak bijna heel europa door, geen problemen.
Alsnog dank voor de tip. Ik kon me niet voorstellen dat ze dat bij VM zouden zijn vergeten voor aflevering van de auto.. Maar wel dus. Bij beide voordeuren zat er nog een (doorzichtig) klein stickertje onderop de deur waar een klein rechthoekig gaatje onder bleek te zitten. Die verwijderd en gisteren bij de eerste echte flinke regen heb ik geen last gehad van beslaande ruiten.jpvdheijn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:48:
[...]
Ik heb er nu minder last van, je hebt toch wel alle stickers bij de voordeuren verwijdert van het afvoer van het regen water? Trek alle deuren open en kijk onder de deur of ze de stickers er niet zijn vergeten af te trekken over de gaatjes bij aflevering.
Ik heb er eentje van Vattenfall en van E-flux. Vattenfall omdat die hier (Gelderland) veruit de goedkoopste is. E-flux vanwege het laden op mijn werk.eborn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Snelladen doe ik in principe niet, pas 1x gedaan en dat was bij Tesla met de Tesla app
Vaak bu'j te bang!
Ik heb ook (alleen maar) een e-flux pas en die zegt bij veel laadpunten in Gelderland: 25 ct wat ik echt goedkoop vind. Soms ook 57 ct trouwens. Maar vattenfall is dan nog goedkoper? Jammer dat ik een flink eind uit de buurt woon-tom-562 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Ik heb er eentje van Vattenfall en van E-flux. Vattenfall omdat die hier (Gelderland) veruit de goedkoopste is. E-flux vanwege het laden op mijn werk.
Snelladen doe ik in principe niet, pas 1x gedaan en dat was bij Tesla met de Tesla app
Ook nog een "leuke" ervaring met van Mossel:
Ik online onderhoud ingepland, moest een tijdslot kiezen. Nou, vooruit. Ik kies 11 uur 's ochtends ofzoiets. Vervolgens bevestigd gekregen en de dag van te voren een mailtje: U wordt om 8 uur 's ochtends verwacht... Ja, dat is niet afgesproken..
Dus ik bellen naar van Mossel. Mevrouw aan de telefoon geeft aan: "Oh, geen probleem! Is een automatisch mailtje en het tijdstip kunt u negeren." Nou, zo gezegd zo gedaan.
Kom ik om 11 uur aan bij die dealer, zeggen ze dat ik om 8 uur verwacht werd. Ik het verhaal aan hem uitgelegd, kan hij natuurlijk ook niks aan doen. Beste man zegt "U kunt alsnog uw auto nu achterlaten, maar dan is hij waarschijnlijk wel pas eind van de middag klaar, want er zijn nu anderen voor u."
Nouja, ik had geen vervangend vervoer en tegen mij was gezegd dat het met uiterlijk twee uurtjes gedaan zou zijn. Die paar uurtjes kon ik wel daar op afstand werken, maar van 11 uur tot aan eind van de middag vond ik toch iets te ver gaan.
Dus maar vertrokken... Oh wacht, voordat ik vertrok had ik gelijk een nieuwe afspraak gemaakt met een beste man aan de balie. Maar je raadt het al: Na enkele dagen, weken.. nog steeds geen bevestiging. Ik weer bellen, blijkt die tweede afspraak helemaal niet gemaakt.
Dus toen alsnog aan de telefoon nogmaals de tweede afspraak gemaakt, en je raadt het al: Weer met een aangegeven tijdslot. Ben benieuwd of ik de dag van te voren weer een mailtje krijg dat ik om 8 uur word verwacht. Nouja, ik heb dit keer wel aangegeven dat ik vervangend vervoer wil dus ik zal er ook wel gewoon om 8 uur zijn en snel weer weg rijden met mijn vervangend vervoer. Dan vraag ik ook gelijk of ze willen kijken naar mn USB aansluiting want dat is om gek van te worden. Heb nog nooit in m'n leven zo veel blackscreens en wegvallende CarPlay gehad
Bleek te liggen aan het feit dat er heel wat viezigheid in connection port van mijn iPhone zat, dat zich daar ophoopt door de telefoon in je broekzak mee te dragen. Dit zorgt ervoor dat er een slechte connectie is tussen je telefoon en de kabel.
Even met een tandenstoker voorzichtig de viezigheid pulken doet wonderen. Carplay werkt dan weer perfect.
Ik gebruik zelf Android Auto in mijn MG (want Samsung telefoon) maar ben binnen een paar dagen al overgestapt op de draadloze versie (AA Wireless). Ik heb even gegoogled of dat ook bestaat voor Apple en ja, dat bestaat:matthewtje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:56:
Ik ben zo gek geworden van mijn Apple CarPlay dat ik ondertussen gewoon weer terug ben naar het traditionele telefoon via Bluetooth voor muziek + Flitsmeister/Waze/Maps op de telefoon. Is er iemand hier met een MG ZS EV Luxury Long Range (MY23) die er geen last van heeft en mij het exacte linkje voor de kabel kan sturen zodat ik die maar eens kan gaan proberen? Ik ben ondertussen iets van 4 kabels verder waaronder originele Apple kabels, maar het mag niet baten...
Heb nog nooit in m'n leven zo veel blackscreens en wegvallende CarPlay gehadWaarom ze wel een draadloze oplader erin hebben gedaan maar geen draadloze CarPlay/Android Auto zal ik nooit begrijpen.
https://www.iphoned.nl/deals/carplay-draadloos-carlinkit/
Voordeel: Je legt je telefoon weg maar je hebt alsnog de voordelen van Carplay. En het maakt niet meer uit of de uitgang van je telefoon vies is of wat dan ook. Het kabeltje maakt ook niet meer uit (je krijgt er standaard een kabeltje bij om je MG te verbinden met het Wireless Carplay kastje, niet met de iPhone)
Nadeel: telefoon laadt niet automatisch op maar ik lees dat de Luxury versie wel een draadloze oplader heeft dus dat is dan geen probleem.
Tweede nadeel: Het kost eenmalig geld, maar daarna zou je ook geen kabels meer moeten hoeven proberen :-)
Probeer eens een Anker kabel (goedkoop te krijgen op Amazon). Ik heb zelf een Anker kabel die ik gebruik met Android Auto, 0 problemen mee. Specifiek gekocht omdat die goed aangeschreven stond op het Engelse MG forum, juist vanwege alle Carplay/Android Auto problemen.matthewtje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:56:
Ik ben zo gek geworden van mijn Apple CarPlay dat ik ondertussen gewoon weer terug ben naar het traditionele telefoon via Bluetooth voor muziek + Flitsmeister/Waze/Maps op de telefoon. Is er iemand hier met een MG ZS EV Luxury Long Range (MY23) die er geen last van heeft en mij het exacte linkje voor de kabel kan sturen zodat ik die maar eens kan gaan proberen? Ik ben ondertussen iets van 4 kabels verder waaronder originele Apple kabels, maar het mag niet baten...
Ook nog een "leuke" ervaring met van Mossel:
Ik online onderhoud ingepland, moest een tijdslot kiezen. Nou, vooruit. Ik kies 11 uur 's ochtends ofzoiets. Vervolgens bevestigd gekregen en de dag van te voren een mailtje: U wordt om 8 uur 's ochtends verwacht... Ja, dat is niet afgesproken..
Dus ik bellen naar van Mossel. Mevrouw aan de telefoon geeft aan: "Oh, geen probleem! Is een automatisch mailtje en het tijdstip kunt u negeren." Nou, zo gezegd zo gedaan.
Kom ik om 11 uur aan bij die dealer, zeggen ze dat ik om 8 uur verwacht werd. Ik het verhaal aan hem uitgelegd, kan hij natuurlijk ook niks aan doen. Beste man zegt "U kunt alsnog uw auto nu achterlaten, maar dan is hij waarschijnlijk wel pas eind van de middag klaar, want er zijn nu anderen voor u."
Nouja, ik had geen vervangend vervoer en tegen mij was gezegd dat het met uiterlijk twee uurtjes gedaan zou zijn. Die paar uurtjes kon ik wel daar op afstand werken, maar van 11 uur tot aan eind van de middag vond ik toch iets te ver gaan.
Dus maar vertrokken... Oh wacht, voordat ik vertrok had ik gelijk een nieuwe afspraak gemaakt met een beste man aan de balie. Maar je raadt het al: Na enkele dagen, weken.. nog steeds geen bevestiging. Ik weer bellen, blijkt die tweede afspraak helemaal niet gemaakt.
Dus toen alsnog aan de telefoon nogmaals de tweede afspraak gemaakt, en je raadt het al: Weer met een aangegeven tijdslot. Ben benieuwd of ik de dag van te voren weer een mailtje krijg dat ik om 8 uur word verwacht. Nouja, ik heb dit keer wel aangegeven dat ik vervangend vervoer wil dus ik zal er ook wel gewoon om 8 uur zijn en snel weer weg rijden met mijn vervangend vervoer. Dan vraag ik ook gelijk of ze willen kijken naar mn USB aansluiting want dat is om gek van te worden. Heb nog nooit in m'n leven zo veel blackscreens en wegvallende CarPlay gehadWaarom ze wel een draadloze oplader erin hebben gedaan maar geen draadloze CarPlay/Android Auto zal ik nooit begrijpen.
Vaak bu'j te bang!
Hoe gaan die dingen om met twee gebruikers? Soms rij ik, soms mijn vrouw, en soms zitten we allebei in de auto.Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:46:
[...]
Ik gebruik zelf Android Auto in mijn MG (want Samsung telefoon) maar ben binnen een paar dagen al overgestapt op de draadloze versie (AA Wireless). Ik heb even gegoogled of dat ook bestaat voor Apple en ja, dat bestaat:
https://www.iphoned.nl/deals/carplay-draadloos-carlinkit/
Voordeel: Je legt je telefoon weg maar je hebt alsnog de voordelen van Carplay. En het maakt niet meer uit of de uitgang van je telefoon vies is of wat dan ook. Het kabeltje maakt ook niet meer uit (je krijgt er standaard een kabeltje bij om je MG te verbinden met het Wireless Carplay kastje, niet met de iPhone)
Nadeel: telefoon laadt niet automatisch op maar ik lees dat de Luxury versie wel een draadloze oplader heeft dus dat is dan geen probleem.
Tweede nadeel: Het kost eenmalig geld, maar daarna zou je ook geen kabels meer moeten hoeven proberen :-)
Je kan beide telefoons er op koppelen, maar ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als beide telefoons in de auto zijn :-)marvel27 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Hoe gaan die dingen om met twee gebruikers? Soms rij ik, soms mijn vrouw, en soms zitten we allebei in de auto.
Maar ik heb de AA Wireless dus geen gebruikservaring met de Carplay versies die ik hierboven linkte.
Af en toe valt mijn verbinding kort weg maar dat komt dan omdat de BT verbinding van de MG met mijn telefoon ook niet altijd even lekker is... (dat ligt aan de MG trouwens) en opnieuw moet worden gekoppeld.
Voor een draadloze Carplay of Android Auto verbinding moet je MG met BT gekoppeld zijn aan je telefoon en je Wifi op de telefoon moet aan staan want die wordt gebruikt voor de draadloze verbinding met het AA wireless kastje. Als 1 van beide uitvalt, valt de hele Android Auto verbinding weg. Dat zal ook gelden voor de Carplay versies dus ik waarschuw maar vast dat dit kan gebeuren. Maar het is maar heel af en toe.
@CryptoNL mag ik vragen of dit inmiddels is gelukt (mocht ik daar niet overheen gelezen hebben)?CryptoNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:42:
[...]
Ja hoor. 14.000 km ( 1 jaar oud ). 26k € volgens mij en dan krijg je nog 2k terug.
Het probleem is de MG5 zelf begreep ik van v mossel onder andere. Niemand kent deze auto, terwijl het uitstekende auto's zijn voor Jan Modaal. Dit heeft de Skoda Spacebag ook gehad ( was 0 animo voor, prima auto destijds).
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Echter, als ik handmatig de koplampen aan zet, verduisteren de schermen in de auto want de auto de conclusie trekt dat het buiten donker is.
Is er een mogelijkheid ergens in de settings om dit aan te passen?
Ja, alhoewel het handiger is om te vertellen welke auto je hebt.VicTheTrader schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:35:
In het land waar ik met vakantie ben is het verplicht om de koplampen 24u per dag aan te hebben.
Echter, als ik handmatig de koplampen aan zet, verduisteren de schermen in de auto want de auto de conclusie trekt dat het buiten donker is.
Is er een mogelijkheid ergens in de settings om dit aan te passen?
Bij mijn MG5: Instellingen ->Achtergrond automatisch schakelen
Zet je deze uit, dan kan je kiezen tussen licht en donker.
Dan zal je wel zelf de achtergrond weer op donker moeten zetten als het buiten ook donker wordt uiteraard :-)
Gelukt 6k moeten bijleggen.... 20k dusmagiel schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:05:
[...]
@CryptoNL mag ik vragen of dit inmiddels is gelukt (mocht ik daar niet overheen gelezen hebben)?
Karig. Maar alsnog goed dat het gelukt is. 20k is meer dan 0

Ik wil het er _niet_ over hebben.
Duurt wel een poos voordat de auto contact heeft met laadpaal maar het lukt.
Herkent iemand dit?
Nee, ik herken dat niet (MG5 2023), maar ik krijg wel het gevoel dat dit niet hoort en ook niet conform de regelgeving in NL is (rechterzijde zou bijvoorbeeld duidelijk verlicht moeten zijn). Citaat ANWB:Zorian schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:31:
Ik heb een MG ZS EV (2021) en het valt me op hoe zwak de verlichting van de koplampen is. Het is net alsof ik met uitgeschakelde lampen rond rij. Verkeersborden lichten wel heel erg intens op alsof ik ze omtover in een kerstboom maar het wegdek zelf is praktisch altijd aardedonker met een hint van verlichting. Het licht wat er is, is enkel aan de linkerkant te zien, alsof de rechter koplamp defect is (staat aan, niet defect) of alsof de lampen scheef erin zitten en sterk naar links schijnen (en dan nog zwakjes).
Herkent iemand dit?
Dimlichten verlichten vooral het gebied recht voor de auto en de berm rechts en dus niet het linker gedeelte van de weg.
Al mee naar de garage geweest om te laten checken?
Ik heb een MG ZS EV (2021) en het valt me op hoe zwak de verlichting van de koplampen is. Het is net alsof ik met uitgeschakelde lampen rond rij. Verkeersborden lichten wel heel erg intens op alsof ik ze omtover in een kerstboom maar het wegdek zelf is praktisch altijd aardedonker met een hint van verlichting. Het licht wat er is, is enkel aan de linkerkant te zien, alsof de rechter koplamp defect is (staat aan, niet defect) of alsof de lampen scheef erin zitten en sterk naar links schijnen (en dan nog zwakjes). /(quote)
Je weet dat je de koplampen hoger en lager kan zetten? (Hoek) Misschien dat dit helpt?
Nog niet mee naar de garage geweest, maar heb wel een afspraak gemaakt voor over een maand (Barre73 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Nee, ik herken dat niet (MG5 2023), maar ik krijg wel het gevoel dat dit niet hoort en ook niet conform de regelgeving in NL is (rechterzijde zou bijvoorbeeld duidelijk verlicht moeten zijn). Citaat ANWB:
Dimlichten verlichten vooral het gebied recht voor de auto en de berm rechts en dus niet het linker gedeelte van de weg.
Al mee naar de garage geweest om te laten checken?
Ze staan op 0, als ik dit nummer verhoog gaan ze nog hoger en is er helemaal niks meer zichtbaar.mrjixies schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:23:
[quote]Zorian schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:31:
Ik heb een MG ZS EV (2021) en het valt me op hoe zwak de verlichting van de koplampen is. Het is net alsof ik met uitgeschakelde lampen rond rij. Verkeersborden lichten wel heel erg intens op alsof ik ze omtover in een kerstboom maar het wegdek zelf is praktisch altijd aardedonker met een hint van verlichting. Het licht wat er is, is enkel aan de linkerkant te zien, alsof de rechter koplamp defect is (staat aan, niet defect) of alsof de lampen scheef erin zitten en sterk naar links schijnen (en dan nog zwakjes). /(quote)
Je weet dat je de koplampen hoger en lager kan zetten? (Hoek) Misschien dat dit helpt?
//Edit: Heb even een screenshot gemaakt uit een filmpje van de dashcam, niet de beste kwaliteit maar het geeft een idee. De afbeelding is ongeveer een keer zo helder als in de praktijk, de belijning rechts is met het oog amper zichtbaar. Het blauwe verkeersbord verderop wordt ook door mij verlicht. net als de groene streep wat een hectometerpaaltje is. Die dingen lichten al vanaf grote afstand superfel op.
:strip_exif()/f/image/qOghcna10vsnfQzeVMW7pLNg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Zorian op 14-08-2024 11:03 ]
Kan zo wel eens even onder de kap gluren, maar zou het zo niet weten. Heb zelf het idee dat de rechter lamp sterk naar links schijnt. Je kan naar mijn idee nog net 2 "bollen" boven elkaar zien aan de linkerkant, alsof daar de spotlights op gericht zijn.STIMPPYYY schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:18:
Volgens mij schijnt die lamp gewoon omhoog. Kun je ‘m niet bijstellen zelf. Vroegah zat er een torx op de koplamp.
Moet toch naar de garage want sinds gister heb ik ook dat er een TPMS Fault loopt te pingelen om de zoveel tijd voor een halve minuut. Zie dan ook dat linksachter geen bandenspanningwaarde meer heeft, en na een halve minuut komt ie terug.
Over bandenspanning gesproken, hoeveel bar moet er eigenlijk in die banden? Er zit namelijk geen sticker bij mijn portier met de waardes. Momenteel hebben beide voorbanden 2.6 bar en beide achterbanden 2.5 bar tijdens het rijden.
[ Voor 26% gewijzigd door Zorian op 14-08-2024 11:32 ]
Volgens deze bron 2,3 BarZorian schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Kan zo wel eens even onder de kap gluren, maar zou het zo niet weten. Heb zelf het idee dat de rechter lamp sterk naar links schijnt. Je kan naar mijn idee nog net 2 "bollen" boven elkaar zien aan de linkerkant, alsof daar de spotlights op gericht zijn.
Moet toch naar de garage want sinds gister heb ik ook dat er een TPMS Fault loopt te pingelen om de zoveel tijd voor een halve minuut. Zie dan ook dat linksachter geen bandenspanningwaarde meer heeft, en na een halve minuut komt ie terug.
Over bandenspanning gesproken, hoeveel bar moet er eigenlijk in die banden? Er zit namelijk geen sticker bij mijn portier met de waardes. Momenteel hebben beide voorbanden 2.6 bar en beide achterbanden 2.5 bar tijdens het rijden.
Dank, dan kan dat nog wel eventjes vooruit in elk geval.
Als je geen signalen van mede weggebruikers ontvangt dan staan ze inderdaad “heel” verkeerd afgesteld. Iets omhoog bijvoorbeeld is voor jezelf prettif, maar je verblindt anderen. Nu zal dat dus niet zo zijn denk ik.Zorian schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Kan zo wel eens even onder de kap gluren, maar zou het zo niet weten. Heb zelf het idee dat de rechter lamp sterk naar links schijnt. Je kan naar mijn idee nog net 2 "bollen" boven elkaar zien aan de linkerkant, alsof daar de spotlights op gericht zijn.
Ik zat me inderdaad al tijdens het rijden af te vragen wanneer iemand me erop ging wijzen, maar tot zover heeft niemand me erop geattendeerd.STIMPPYYY schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:33:
[...]
Als je geen signalen van mede weggebruikers ontvangt dan staan ze inderdaad “heel” verkeerd afgesteld. Iets omhoog bijvoorbeeld is voor jezelf prettif, maar je verblindt anderen. Nu zal dat dus niet zo zijn denk ik.
Het grappige is, als ik groot licht inschakel zie ik helemaal niks meer op het wegdek maar verlicht ik alle verkeersborden en auto's nog veel meer.
Ter illustratie, dit was toen kortstondig het lichtbeeld (en nee, het is niet auto high beam want die functie staat uit en er brandde ook geen blauw lampje van grootlicht):
:strip_exif()/f/image/qySDQmiCrvQh46mAdKj3HRfu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 14-08-2024 23:57 ]
Alles zegt mij, in dit geval, dat je eens langs de dealer moetZorian schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:56:
Zojuist weer gereden, en vlak voor thuiskomst zag ik ineens wat raars. De lichtbundel ging opeens aan de wandel naar rechts, en hij werd veel feller alsof ie ineens de lampen echt inschakelde. Toen had ik ineens degelijk zicht. Helaas was de pret van korte duur, na 5 minuten schoof de lichtbundel weer naar links en dimden de lampen weer. Volgens mij heb ik een bug te pakken in de software die de lampen aanstuurt.
Ter illustratie, dit was toen kortstondig het lichtbeeld (en nee, het is niet auto high beam want die functie staat uit en er brandde ook geen blauw lampje van grootlicht):
[Afbeelding]
Gaat ook zeker gebeuren, helaas nog even geduld. Afspraak staat al, alles zat alleen vol op korte termijn. Heb het ding amper 3 maanden dus mag aannemen dat dit lekker onder de garantie gaat vallen.zalkc schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Alles zegt mij, in dit geval, dat je eens langs de dealer moet
Wel jammer dat er geen OTA op zit voor updates eigenlijk. Of dat je het zelf kan doen met een usb stick.
[ Voor 25% gewijzigd door Zorian op 15-08-2024 00:11 ]
13 maanden geleden ben ik stil komen te staan in mijn woonplaats. Dat is toen verholpen en na ongeveer 2 weken had ik de ZS terug. Van Mossel gaf toen aan niet zeker te weten waar het issue vandaan kwam. Er was een reset uitgevoerd en voor zover ik heb begrepen wat sensoren rondom de vacuümpomp vervangen.markv93 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:37:
Helaas heeft mijn ZS gisteren bedacht dat hij niet meer wilde rijden. Twee straten van huis kreeg ik bijgevoegde meldingen. De auto wilde op dat moment niet harder dan 25 km/u en het rempedaal was volledig onbruikbaar. Met de KERS en schakelen heb ik hem op de oprit gekregen. Accu reset of opladen haalt niets uit. De auto staat gewoon stil nu.
Maandag wordt hij opgehaald door de berger.
Een advies aan iedereen: zorg dat je onderhoud op orde is. Ik was in de veronderstelling dat dat zo was. Echter heb ik de auto bij een dealer gekocht welke hem geïmporteerd had uit Duitsland. Het rijklaar maken van de auto telt niet mee. Mijn ZS was uit december 2021 en was een gloednieuw model… 10km op de teller. Ik heb hem net een jaar. Voor Van Mossel betekent dat: anderhalf jaar geen onderhoud dus geen pechhulp, ondanks dat hij een jaar geleden nieuw aan mij verkocht is tellen ze dat half jaar showroom mee.
Met een hele dag op en meer mailen en bellen is het nu geregeld maar mag ik wel zelf €175 aftikken voor de berging. Kleine kosten in het geval dit wordt opgelost, maar wel zuur.
Het kan op het lijstje met eerdere problemen. Ik hoop dat met de komende reparatie alles een keer klaar is. Mijn plezier in de auto verlies ik beetje bij beetje natuurlijk. Mijn vrouw wil er al niet meer in rijden.
[Afbeelding]
Gisteren is het probleem echter wederom voorgekomen. Dit keer helaas niet thuis of in een 30km zone… dit keer op een superstrada in Italie. Door dit euvel valt je remdruk nagenoeg volledig weg en heb je alleen minimale remkracht volledig onderin het pedaal. Gevolg is dat ik met bijna 70km/u over een rotonde ben gevlogen alvorens ik de auto kon afremmen op de KERS tot ongeveer 30km/u en toen ben ik een zandberm in geknald.
Let wel: er is geen melding op het dashboard gekomen. Pas toen ik al geruime tijd stilstond in de zandberm kwamen de meldingen over de vacuümpomp op het dashboard.
Vervolgens achteruit een zijstraatje in om veilig te staan.. de remdruk is dan echt minimaal. De ABS lijkt dan volledig in te springen en stil komen te staan vanaf 10km/u naar 0 duurt dan gewoon meer dan een seconde.
Vorig jaar heb ik aan MG al aangegeven dat ik bang was wat er zou gebeuren als dit op een snelweg o.i.d. zou gebeuren. Dat heb ik dus gisteren ondervonden. Een SS weg in Italie varieert nogal qua snelheid maar tussen de 70 en 110 is de standaard. Ik heb het nu nog enigszins kunnen opvangen zonder schade… maar je zou maar met 110 bij iemand achterin knallen omdat je remmen het ineens begeven.
De auto is nu geborgen en zal naar Nederland worden gehaald. Zaterdag vlieg ik terug op kosten MG.
Al met al ben ik op zijn zachtst gezegd niet happy. De afhandeling qua berging enz. is prima, maar deze auto vertrouw ik natuurlijk nooit meer.
Als we thuis zijn zien we wel weer verder… w.m.b. gaat hij direct in de verkoop, maar ik ga eerst maar eens zien wat MG/van Mossel kan betekenen qua terugkopen… want ik kan deze auto niet met een goed geweten aan een willekeurig iemand verkopen.
Jeetje, dit is echt onacceptabel. Wat mij betreft zelfs nieuwswaardig. Doodskist op wielenmarkv93 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
13 maanden geleden ben ik stil komen te staan in mijn woonplaats. Dat is toen verholpen en na ongeveer 2 weken had ik de ZS terug. Van Mossel gaf toen aan niet zeker te weten waar het issue vandaan kwam. Er was een reset uitgevoerd en voor zover ik heb begrepen wat sensoren rondom de vacuümpomp vervangen.
Gisteren is het probleem echter wederom voorgekomen. Dit keer helaas niet thuis of in een 30km zone… dit keer op een superstrada in Italie. Door dit euvel valt je remdruk nagenoeg volledig weg en heb je alleen minimale remkracht volledig onderin het pedaal. Gevolg is dat ik met bijna 70km/u over een rotonde ben gevlogen alvorens ik de auto kon afremmen op de KERS tot ongeveer 30km/u en toen ben ik een zandberm in geknald.
Let wel: er is geen melding op het dashboard gekomen. Pas toen ik al geruime tijd stilstond in de zandberm kwamen de meldingen over de vacuümpomp op het dashboard.
Vervolgens achteruit een zijstraatje in om veilig te staan.. de remdruk is dan echt minimaal. De ABS lijkt dan volledig in te springen en stil komen te staan vanaf 10km/u naar 0 duurt dan gewoon meer dan een seconde.
Vorig jaar heb ik aan MG al aangegeven dat ik bang was wat er zou gebeuren als dit op een snelweg o.i.d. zou gebeuren. Dat heb ik dus gisteren ondervonden. Een SS weg in Italie varieert nogal qua snelheid maar tussen de 70 en 110 is de standaard. Ik heb het nu nog enigszins kunnen opvangen zonder schade… maar je zou maar met 110 bij iemand achterin knallen omdat je remmen het ineens begeven.
De auto is nu geborgen en zal naar Nederland worden gehaald. Zaterdag vlieg ik terug op kosten MG.
Al met al ben ik op zijn zachtst gezegd niet happy. De afhandeling qua berging enz. is prima, maar deze auto vertrouw ik natuurlijk nooit meer.
Als we thuis zijn zien we wel weer verder… w.m.b. gaat hij direct in de verkoop, maar ik ga eerst maar eens zien wat MG/van Mossel kan betekenen qua terugkopen… want ik kan deze auto niet met een goed geweten aan een willekeurig iemand verkopen.

:strip_exif()/f/image/H8nDzgPdaAfQpN5JE9tUPAx5.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorkant kreeg ik niet op de foto, maar is hetzelfde als op dit X bericht (niet gelieerd): https://x.com/electricfelix/status/1820495290128032037
Blijkbaar de facelift/opvolger van de ZS na wat gegoogeld te hebben.
Edit: autoweek artikel over iemand die z'n broertje in Tsjechië heeft gezien (nummerbord praktisch identiek). Gaat blijkbaar om de MG S5:
https://www.autoweek.nl/a...ss-over-komt-naar-europa/
[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 15-08-2024 19:40 ]
Ongelofelijk!!! Ik heb ook een zs mk2 uit 2021. Ik rijd nu regelmatig in de bergen in zuid frankrijk en moet daar ook aan denken wat als er nu wat gebeurd met de remmen! Ik moest namelijk denken aan een vergelijkbaar verhaal van een volkswagen id4 op de snelweg die niet meer wou remmen.markv93 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
13 maanden geleden ben ik stil komen te staan in mijn woonplaats. Dat is toen verholpen en na ongeveer 2 weken had ik de ZS terug. Van Mossel gaf toen aan niet zeker te weten waar het issue vandaan kwam. Er was een reset uitgevoerd en voor zover ik heb begrepen wat sensoren rondom de vacuümpomp vervangen.
Heb je ook het noodrem mechanisme proberen in te schakelen toevallig? Veel mensen schijnen dit ook niet te weten hoe dit werkt of dat het op hun auto zit.
Hey!mrjixies schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:22:
[...]
Ongelofelijk!!! Ik heb ook een zs mk2 uit 2021. Ik rijd nu regelmatig in de bergen in zuid frankrijk en moet daar ook aan denken wat als er nu wat gebeurd met de remmen! Ik moest namelijk denken aan een vergelijkbaar verhaal van een volkswagen id4 op de snelweg die niet meer wou remmen.
Heb je ook het noodrem mechanisme proberen in te schakelen toevallig? Veel mensen schijnen dit ook niet te weten hoe dit werkt of dat het op hun auto zit.
Een mk2 uit 2021 is vrij zeldzaam in Nederland? Heb je wel alle updates kunnen krijgen bij het jaarlijks onderhoud? Dat was bij mij nog wel een dingetje omdat de auto niet werd herkend door de MG software.
Over het noodremsysteem: nee, niet eens aan gedacht. Dit hele verhaal heeft me echt in een primaire reactie getriggerd waarbij ik vooral voor auto’s op de rotonde moest uitwijken en vooral bezig was met waar ik veilig kon crashen of stoppen.
Maar ik betwijfel ook of het zou hebben gewerkt… normaal als ik ook maar met enige snelheid op iets afrijd krijg ik een forward collission warning en kan hij ingrijpen… in deze situatie ging ik echt met hoge snelheid op een auto voor me op de rotonde af die ik maar net heb kunnen ontwijken en de MG heeft niets gedaan.
Ik heb wel alle laatste updates in juni gehad. Alleen wil hij nog steeds niet laden bij tesla. Ik ben nu op vakantie dus hij moet binnenkort weer bij van mossel langs om te kijken waar het nu aan ligt.markv93 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:16:
[...]
Hey!
Een mk2 uit 2021 is vrij zeldzaam in Nederland? Heb je wel alle updates kunnen krijgen bij het jaarlijks onderhoud? Dat was bij mij nog wel een dingetje omdat de auto niet werd herkend door de MG software.
Over het noodremsysteem: nee, niet eens aan gedacht. Dit hele verhaal heeft me echt in een primaire reactie getriggerd waarbij ik vooral voor auto’s op de rotonde moest uitwijken en vooral bezig was met waar ik veilig kon crashen of stoppen.
Maar ik betwijfel ook of het zou hebben gewerkt… normaal als ik ook maar met enige snelheid op iets afrijd krijg ik een forward collission warning en kan hij ingrijpen… in deze situatie ging ik echt met hoge snelheid op een auto voor me op de rotonde af die ik maar net heb kunnen ontwijken en de MG heeft niets gedaan.
Is het bij de nieuwe update (MG ZS EV mk2) nu mogelijk om te laden bij snelladers terwijl de auto aan is? Ik heb gelezen dat dat nu mogelijk moet zijn?
Ik moet nu nog steeds eerst de auto helemaal uit doen dan starten met laden. En dan pas kan ik de auto weer helemaal aan doen.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit snel zal veranderen. Het staat ook zo in de voertuig handleidingen uitgelegd. De vraag is of de chinezen dan gevoelig zijn om dit te veranderen.mrjixies schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:58:
Vraag:
Is het bij de nieuwe update (MG ZS EV mk2) nu mogelijk om te laden bij snelladers terwijl de auto aan is? Ik heb gelezen dat dat nu mogelijk moet zijn?
Ik moet nu nog steeds eerst de auto helemaal uit doen dan starten met laden. En dan pas kan ik de auto weer helemaal aan doen.
Daar gaat het mij niet om. Het gaat er bij mij om dat als ze dat veranderd hebben en bij mij werkt het niet. Van mossel gewoon niet de updates heeft goed geïnstalleerd. Aangezien ik ook nog steeds niet kan laden bij tesla. Dus zijn er 2 dingen niet goed.jpvdheijn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit snel zal veranderen. Het staat ook zo in de voertuig handleidingen uitgelegd. De vraag is of de chinezen dan gevoelig zijn om dit te veranderen.
[ Voor 3% gewijzigd door mrjixies op 20-08-2024 09:14 ]
Ik heb zakelijk al een tweetal jaren een Ioniq5.
We hebben ook een Skoda Octavia Combi uit 2015.
Die laatste zouden we willen verkopen en verkennen de markt in tweedehands EV's.
Er is in Vlaanderen namelijk nog een premie van €3000 tot het einde van het jaar op tweedehands EV's.
We hebben ons oog laten vallen op twee types:
- Hyundai Kona EV 2020
- MG ZS EV 2020/2021
Beide wagens zijn te koop voor rond de 18k en hebben ongeveer 30k op de teller.
De MG is ruimer en beter uitgerust, maar heeft wel een traag infotainment en enkel manuele airco.
De Hyundai heeft als voordeel dat de software meer lijkt op die van onze Ioniq5 en dat het een groter merk is.
Enkele beginnersvragen:
- Zijn er punten waar ik op moet letten bij een MG ZS EV uit 2020/21?
- Kan het laden van de wagen gestart en gestopt worden via een app?
- Ik vermoed dat updaten niet OTA gaat, kan dit zelf gedaan worden of moet dit door de dealer gedaan wroden??
En is er hier toevallig iemand met ervaring met beide wagens die mij in de richting van een wagen kan duwen, want momenteel weet ik niet te kiezen.
De Kona zal bijna dubbel het rijbereik hebben. Hij is inderdaad wel wat compacter.eyegraphic schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:01:
Sorry dat ik even inbreek in dit topic.
Die laatste zouden we willen verkopen en verkennen de markt in tweedehands EV's.
Er is in Vlaanderen namelijk nog een premie van €3000 tot het einde van het jaar op tweedehands EV's.
- Hyundai Kona EV 2020
- MG ZS EV 2020/2021
De MG is ruimer en beter uitgerust, maar heeft wel een traag infotainment en enkel manuele airco.
De Hyundai heeft als voordeel dat de software meer lijkt op die van onze Ioniq5 en dat het een groter merk is.
Enkele beginnersvragen:
- Ik vermoed dat updaten niet OTA gaat, kan dit zelf gedaan worden of moet dit door de dealer gedaan wroden??
En is er hier toevallig iemand met ervaring met beide wagens die mij in de richting van een wagen kan duwen, want momenteel weet ik niet te kiezen.
Het belangrijkste aspect van de mg vond ik de 7 jaar garantie. Bij renault was/is dat slechts 2 jaar vior een auto van 40k wat ik echt absurd weinig garantie vondeyegraphic schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:01:
Sorry dat ik even inbreek in dit topic.
- Hyundai Kona EV 2020
- MG ZS EV 2020/2021
Enkele beginnersvragen:
Vergeten te melden dat de Kona een Duitse import is met een 39.2kWh batterij.matthewtje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:41:
De Kona zal bijna dubbel het rijbereik hebben. Hij is inderdaad wel wat compacter.
Bereik speelt hier niet zo een rol. Tweede wagen doet bij ons nog geen 100km per week.
Op de Kona zit 5 jaar fabrieksgarantie en 8 jaar op de batterij.mrjixies schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:51:
Het belangrijkste aspect van de mg vond ik de 7 jaar garantie.
Beide wagens nog in fabrieksgarantie dus.
Voor de rest een prima wagen, zeker als 2de auto. Helaas woon je niet in de buurt anders had je de mijne mogen kopen (was een optie geweest dan ;-) .) (Ergens komende maanden gaat de auto weg voor een andere auto)
Verder vond ik de MG ZS 2021 erg goed uitgerust, zeker als je een Luxury neemt. Manuele airco klopt, en MG's hebben de neiging om erg te beslaan als het wat vochtiger wordt buiten. Vervelend, maar volgens mij geen dealbreaker. Ik denk wel dat de elektrische techinek van de Kona net wat verder staat, met sneller laden, grotere efficientie (en dus grote bereik bij zelfde batterijinhoud) en dingen als bv regenereren terwijl je cruise control aanstaat, wat bij MG's niet mogelijk is.
Maar ik was erg tevreden over die MG als auto, ik kan hem je aanbevelen.
Tsja als je Luxury doet met 11kW boordlader een 440WLTP zit je op €39.035marvel27 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:40:
Trage (en verouderd) infotainment is waar, maar niet echt een issue als je gewoon Android Auto of Apple Carplay gebruikt.
Verder vond ik de MG ZS 2021 erg goed uitgerust, zeker als je een Luxury neemt. Manuele airco klopt, en MG's hebben de neiging om erg te beslaan als het wat vochtiger wordt buiten. Vervelend, maar volgens mij geen dealbreaker. Ik denk wel dat de elektrische techinek van de Kona net wat verder staat, met sneller laden, grotere efficientie (en dus grote bereik bij zelfde batterijinhoud) en dingen als bv regenereren terwijl je cruise control aanstaat, wat bij MG's niet mogelijk is.
Maar ik was erg tevreden over die MG als auto, ik kan hem je aanbevelen.
En een Tesla Model Y heb je al voor €43.040
(Beide moet nog sepp vanaf)
Mijn broertje heeft de model Y, en dacht ook aan een MG te nemen als tweede auto voor de vrouw. En dus uitgebreid heeft proefgereden. Hij vond het maar bagger vergeleken met zijn Y. Maar zegt dat die dat zijn vrouw niet wil aan doen en dus nu liever doorspaart voor een Model Y voor de vrouw.
Zit toch wel een gigantisch verschil tussen die 2 auto's met maar 3K verschil in Euro's.. Dan ben je dus gek als je de MG koopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 22-08-2024 06:38 ]
Zakelijk rij ik inmiddels 1,5 jaar de MG5 en ben ik over het algemeen erg tevreden over de auto.
Binnenkort ga ik met de auto ook naar de camping en zou ik graag eens de V2L functie willen uitproberen.
Ik vind het echter jammer om €120 neer te leggen om zo'n adapter een weekje te proberen/gebruiken.
Is er toevallig iemand met zo'n adapter die er voor open staat om deze uit te lenen, eventueel voor een kleine vergoeding?
Dat is echt een no-brainer inderdaad. Of je moet enorme hekel hebben aan Musk bijvoorbeeldImmutable schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:37:
[...]
Tsja als je Luxury doet met 11kW boordlader een 440WLTP zit je op €39.035
Mijn broertje heeft de model Y, en dacht ook aan een MG te nemen als tweede auto voor de vrouw. En dus uitgebreid heeft proefgereden. Hij vond het maar bagger vergeleken met zijn Y. Maar zegt dat die dat zijn vrouw niet wil aan doen en dus nu liever doorspaart voor een Model Y voor de vrouw.
Zit toch wel een gigantisch verschil tussen die 2 auto's met maar 3K verschil in Euro's.. Dan ben je dus gek als je de MG koopt.
Ik zou er gewoon eentje van AliExpress halen voor een paar tientjes. Ook makkelijk als je een keer je auto wilt stofzuigenantoniebouwhuis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:01:
Hallo allemaal,
Zakelijk rij ik inmiddels 1,5 jaar de MG5 en ben ik over het algemeen erg tevreden over de auto.
Binnenkort ga ik met de auto ook naar de camping en zou ik graag eens de V2L functie willen uitproberen.
Ik vind het echter jammer om €120 neer te leggen om zo'n adapter een weekje te proberen/gebruiken.
Is er toevallig iemand met zo'n adapter die er voor open staat om deze uit te lenen, eventueel voor een kleine vergoeding?
Vaak bu'j te bang!
Kan een optie zijn. Toen ik online aan het rondkijken was zag ik wel overal merknamen bij staan.-tom-562 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Ik zou er gewoon eentje van AliExpress halen voor een paar tientjes. Ook makkelijk als je een keer je auto wilt stofzuigen
Moet je er dan speciaal een voor MG hebben of is het eigenlijk allemaal precies hetzelfde?
Mogelijke oorzaken:
1. Te vaak / lang aan de lader nadat de auto vol is (link),
2. Lampen die aanstaan of accessoires (link argument).
Op zich zouden beide kunnen; we laten de auto wel aan de lader als die vol is, en er hangt een Android Auto accessoire aan de auto. Maar zou die combinatie 'voldoende' zijn om de 12V accu leeg te laten lopen? Lijkt onwaarschijnlijk toch...?
:strip_exif()/f/image/8CUQ6J8G9EIXJjB1YKJtYHWc.jpg?f=fotoalbum_large)
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Ik heb het laatst 2x gehad met m'n MG4 na een nacht aan de thuislader gehangen te hebben, 12V helemaal plat. Auto nieteens open te krijgen. (zie Robonus in "Het grote MG4 topic")Reaper.JA2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:40:
Bij het starten van de auto (MG ZS '21) zien we steeds vaker de melding '12V Battery Charge Low Features May be Limited Please Start Vehicle!'. De accu is eigenlijk altijd nog >80% vol, we rijden er niet veel mee maar wel minimaal 100km per week dus het kan niet door stilstand komen.
Mogelijke oorzaken:
1. Te vaak / lang aan de lader nadat de auto vol is (link),
2. Lampen die aanstaan of accessoires (link argument).
Vattenvall heeft de laadpaal geupdate, dat lijkt te helpen maar heb voor de zekerheid een jumpstarter gekocht.
Er schijnt wel verschil te zijn. Je moet er eentje hebben die voor MG geschikt is, die adapter moet een bepaalde weerstand hebben anders herkent de auto 'm niet (toevallig las ik daar deze week iets over)antoniebouwhuis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Kan een optie zijn. Toen ik online aan het rondkijken was zag ik wel overal merknamen bij staan.
Moet je er dan speciaal een voor MG hebben of is het eigenlijk allemaal precies hetzelfde?
Vaak bu'j te bang!
Oef dat is wel erg pittig. Is er naast de software-update van de laadpaal nog iets anders aan te doen? Als dit in de winter nog harder gaat dan hoop ik niet dat we er vaker last van krijgen.Robonus schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:53:
[...]
Ik heb het laatst 2x gehad met m'n MG4 na een nacht aan de thuislader gehangen te hebben, 12V helemaal plat. Auto nieteens open te krijgen. (zie Robonus in "Het grote MG4 topic")
Vattenvall heeft de laadpaal geupdate, dat lijkt te helpen maar heb voor de zekerheid een jumpstarter gekocht.
Ga sowieso een weekje zonder Android Auto proberen (
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Ik zou het aankaarten bij de dealer, en dan bij de volgende beurt het laten bekijken.Reaper.JA2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:02:
[...]
Oef dat is wel erg pittig. Is er naast de software-update van de laadpaal nog iets anders aan te doen? Als dit in de winter nog harder gaat dan hoop ik niet dat we er vaker last van krijgen.
Ga sowieso een weekje zonder Android Auto proberen () om te kijken of de melding verdwijnt. En dan alleen laden mits noodzakelijk.
Allemaal waar, en natuurlijk is de Y in deze diëtiste situatie een no-brainer. Maar de vraag ging over een occasion voor +- 18k, dan is het een ander verhaal.Immutable schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:37:
[...]
Tsja als je Luxury doet met 11kW boordlader een 440WLTP zit je op €39.035
Ik las op Tesla forum hetvolgende door poster dikkie dik.
Paper van Jef Dahn et al over de levensduur van LFP.
Die levensduur kan aanzienlijk verhoogd worden door te cyclen op lagere SoC waarden, dus net als NMC of NCA.
Het verhaal dat LFP niet te lijden heeft onder regelmatig de 100% aan te tikken is hiermee definitief ontkracht.
Die 100% is dus echt enkel om een betere inschatting van de SoC te krijgen van het BMS.
https://iopscience.iop.or...1149/1945-7111/ad6cbd/pdf
/f/image/jUvKG3H8Lfpp19NH55Fr9TVe.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/v6fMgoqt1l1Q4VmyyrSZCahb.webp?f=fotoalbum_large)
Zal vast allemaal wel kloppen, maar zolang het niet overduidelijk effect laat zien is het een beetje een academische discussie.jpvdheijn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:45:
Misschien wel een beetje off-topic hier maar niet minder relevant.
Ik las op Tesla forum hetvolgende door poster dikkie dik.
Paper van Jef Dahn et al over de levensduur van LFP.
Die levensduur kan aanzienlijk verhoogd worden door te cyclen op lagere SoC waarden, dus net als NMC of NCA.
Het verhaal dat LFP niet te lijden heeft onder regelmatig de 100% aan te tikken is hiermee definitief ontkracht.
Die 100% is dus echt enkel om een betere inschatting van de SoC te krijgen van het BMS.
https://iopscience.iop.or...1149/1945-7111/ad6cbd/pdf
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Het BMS laat waarschijnlijk niet toe dat de volledige capaciteit wordt opgeladen, hoger als 99% lijkt onwaarschijnlijk
- LFP kent tussen de 4 tot 6 duizend cycli als levensduur, de welbekende 80% capaciteit die overblijft
- Als mijn MG5 4000 cycli heeft gereden is dat minimaal een miljoen kilometer, ik denk dat de Chinese kwaliteit garandeert dat de rest van de auto er dan al vanaf gevallen is voordat dit bereikt is
- Voor thuisbatterijen is dit misschien een stuk interessanter
Het lijkt erom te gaan dat een lager SoC de voornaamste factor is die meespeelt. Zo zal een patroon van 100 naar 20% ook gunstiger zijn als een patroon 80% naar 50%
Maar of dit alleen voor gebruik geld maar ook voor stilstand is mij niet duidelijk, dat zou kunnen betekenen dat het voor de levensduur interessant kan zijn als je de auto pas laad vlak voor gerbuik en bij langdurige stilstand dit zoveel mogelijk doet met een bijna lege accu.
[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 23-08-2024 14:50 ]
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2