Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 21:58
Reaper.JA2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:40:
Bij het starten van de auto (MG ZS '21) zien we steeds vaker de melding '12V Battery Charge Low Features May be Limited Please Start Vehicle!'. De accu is eigenlijk altijd nog >80% vol, we rijden er niet veel mee maar wel minimaal 100km per week dus het kan niet door stilstand komen.

Mogelijke oorzaken:
1. Te vaak / lang aan de lader nadat de auto vol is (link),
2. Lampen die aanstaan of accessoires (link argument).

Op zich zouden beide kunnen; we laten de auto wel aan de lader als die vol is, en er hangt een Android Auto accessoire aan de auto. Maar zou die combinatie 'voldoende' zijn om de 12V accu leeg te laten lopen? Lijkt onwaarschijnlijk toch...?

[Afbeelding]
Had ik ook met mijn MG ZS. Was duidelijk de 12v accu die rot was. Accu leeg, dan krijg je hem alleen nog met de noodsleutel open. Daarna jumpstarter op de accu om de auto aan te krijgen.

Hoop gedoe gehad met VM om die vervangen te krijgen (had private lease en heeft 4dagen gekost met een hoop frustratie).

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Zorian

What the fox?

Hoe kan ik bij de MG ZS EV (2021) de huidige software versie van de auto bekijken? En weet iemand toevallig wat de meest recente is?
Morgen gaat ie naar de garage om de koplampen af te laten stellen, de bandensensor die steeds verdwijnt na te laten kijken en de software te updaten. Mocht iemand dus de meest recente versie weten en/of hoe ik de huidige versie bekijk, kan ik gelijk checken of het gebeurd is. Ben benieuwd of dat wat oplost, met name de koplampen zijn een enorm probleem aangezien het praktisch net is alsof je met uitgeschakelde lampen rond rijd in het donker.

[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 25-08-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:22
rare vraag, maar wat is de procedure van de auto bij het leger worden van de accu?

Ik heb hooguit de accu op 9% gereden maar nooit verder
- het begint met een waarschuwing met geel driehoekje
- daarna een melding op het infotainment of er een laadpaal moet worden gezocht
- daarna ging het percentage volgens mij ook een keer knipperen, maar dat weet ik niet zeker

Ik neem aan dat er nog wat stappen volgen voordat je stilstaat, zoals een traagrij modus. Hoe werkt zoiets dan en wat kun je dan nog doen? Rij je ineens 45 op de snelweg?

Wie heeft dit ooit meegemaakt? voor mijn rangeanxiety is het wel prettig om te weten wat ik nog kan verwachten als de eerste waarschuwing is geweest, ik reed vroeger ook nog aardig ver door met het benzinelampje aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Nu online

Zorian

What the fox?

zalkc schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:46:
rare vraag, maar wat is de procedure van de auto bij het leger worden van de accu?

Ik heb hooguit de accu op 9% gereden maar nooit verder
- het begint met een waarschuwing met geel driehoekje
- daarna een melding op het infotainment of er een laadpaal moet worden gezocht
- daarna ging het percentage volgens mij ook een keer knipperen, maar dat weet ik niet zeker

Ik neem aan dat er nog wat stappen volgen voordat je stilstaat, zoals een traagrij modus. Hoe werkt zoiets dan en wat kun je dan nog doen? Rij je ineens 45 op de snelweg?

Wie heeft dit ooit meegemaakt? voor mijn rangeanxiety is het wel prettig om te weten wat ik nog kan verwachten als de eerste waarschuwing is geweest, ik reed vroeger ook nog aardig ver door met het benzinelampje aan ;)
Als ik me goed herinner gaat ie onder de 5% accu in turtle modus, dan kan je nog wel snelwegsnelheden rijden maar zal hij weigeren snel te acceleren, ongeacht hoe diep je hem intrapt. Als die inschakelt ben je eigenlijk al te laat.
Zodra de eerste melding komt zou ik rustig gaan nadenken of je het kan gaan halen met ~25km bereik over, zo niet dan rustig een laadpaal zoeken (voor het geval die bezet is of defect is wat overhouden dus). Zodra het accu lampje gaat knipperen zou ik direct de eerstvolgende laadpaal bezoeken in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nsden
  • Laatst online: 02-06 13:32

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Ik heb sinds oktober 2023 een ZS EV Luxury LR, mk2.

Naast een aantal kleine irritaties, heb ik sind een paar maanden ook 2 dingen die ik echt onacceptabel vind:

- Het klepje van de laadpoort is erg gevoelig. Soms springt hij bij sluiten vanzelf weer open, en soms loop ik naar mijn auto toe en staat hij op een kier. Eerste waar ik aan denk is dan "Hé ben in nou vergeten hem te sluiten?" Maar hoewel dat best zou kunnen, dan toch niet zó vaak, en bovendien verwacht je dan dat hij helemáál open staat, en niet op een kier. Ik heb het idee dat de klep te gemakkelijk door een schok, of (naar verhouding) licht indrukken opent. Nu is dat onlangs in een wasstraat gebeurt, en het resultaat laat zich raden. Ik weet zéker dat ik de klep niet ben vergeten te sluiten (aut staat met de neus naar mijn voordeur, dus dat zou direct opvallen), en ook de wasstraatmedewerker zou het zeker zien, aangezien ze bij elke auto de voorkant inspuiten met schuim.

- Het is me nu al een paar keer gebeurd dat plotseling tijdens het rijden alle rijhulpsystemen uitvallen. De laatste 2 keer dat dat gebeurde was in 1 week tijd, op de Autobahn nog al liefst, en in beide gevallen was ik net aan het inhalen. Vervelend als op dat moment je ACC uitvalt en je ineens snelheid verliest. Natuurlijk reageer ik door alsnog zelf mijn stroompedaal te bedienen, maar in die enkele seconden hebben je achterliggers al een schone onderbroek nodig.

Hebben meer mensen deze zaken al meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

Reaper.JA2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:40:
Bij het starten van de auto (MG ZS '21) zien we steeds vaker de melding '12V Battery Charge Low Features May be Limited Please Start Vehicle!'. De accu is eigenlijk altijd nog >80% vol, we rijden er niet veel mee maar wel minimaal 100km per week dus het kan niet door stilstand komen.

Mogelijke oorzaken:
1. Te vaak / lang aan de lader nadat de auto vol is (link),
2. Lampen die aanstaan of accessoires (link argument).

Op zich zouden beide kunnen; we laten de auto wel aan de lader als die vol is, en er hangt een Android Auto accessoire aan de auto. Maar zou die combinatie 'voldoende' zijn om de 12V accu leeg te laten lopen? Lijkt onwaarschijnlijk toch...?

[Afbeelding]
In de MG ZS EV 2020 zat een bug waardoor de 12V bleef leeglopen, ook als de auto stil stond of aan de lader hing. Dit is toen opgelost in latere softwareversies. Even langs Van Mossel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
Steefph schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:32:
[...]
Had ik ook met mijn MG ZS. Was duidelijk de 12v accu die rot was. Accu leeg, dan krijg je hem alleen nog met de noodsleutel open. Daarna jumpstarter op de accu om de auto aan te krijgen.
Dat probeer ik te voorkomen, bedankt voor je hulp.
rik schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:21:
[...] In de MG ZS EV 2020 zat een bug waardoor de 12V bleef leeglopen, ook als de auto stil stond of aan de lader hing. Dit is toen opgelost in latere softwareversies. Even langs Van Mossel dus.
Gelijk afspraak gemaakt. Ook bedankt :)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Drag0nsden schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:16:
Ik heb sinds oktober 2023 een ZS EV Luxury LR, mk2.

Naast een aantal kleine irritaties, heb ik sind een paar maanden ook 2 dingen die ik echt onacceptabel vind:

- Het klepje van de laadpoort is erg gevoelig. Soms springt hij bij sluiten vanzelf weer open, en soms loop ik naar mijn auto toe en staat hij op een kier. Eerste waar ik aan denk is dan "Hé ben in nou vergeten hem te sluiten?" Maar hoewel dat best zou kunnen, dan toch niet zó vaak, en bovendien verwacht je dan dat hij helemáál open staat, en niet op een kier. Ik heb het idee dat de klep te gemakkelijk door een schok, of (naar verhouding) licht indrukken opent. Nu is dat onlangs in een wasstraat gebeurt, en het resultaat laat zich raden. Ik weet zéker dat ik de klep niet ben vergeten te sluiten (aut staat met de neus naar mijn voordeur, dus dat zou direct opvallen), en ook de wasstraatmedewerker zou het zeker zien, aangezien ze bij elke auto de voorkant inspuiten met schuim.

- Het is me nu al een paar keer gebeurd dat plotseling tijdens het rijden alle rijhulpsystemen uitvallen. De laatste 2 keer dat dat gebeurde was in 1 week tijd, op de Autobahn nog al liefst, en in beide gevallen was ik net aan het inhalen. Vervelend als op dat moment je ACC uitvalt en je ineens snelheid verliest. Natuurlijk reageer ik door alsnog zelf mijn stroompedaal te bedienen, maar in die enkele seconden hebben je achterliggers al een schone onderbroek nodig.

Hebben meer mensen deze zaken al meegemaakt?
Toen ik de auto net had is me dit ook overkomen. Na een update werd het minder. Bij mij liep dan het systeem vast en kon ik het alleen 'resetten' door ~10 seconde de home-knop ingedrukt te houden.

Lees even mijn 2 berichten in dit topic rondom de echt serieuze problemen die ik heb gehad.

Ik zou er mee uitkijken. Ga er mee terug naar MG/Van Mossel en zorg dat ze het oplossen voordat je een groter probleem hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47

DoctorV64

Cosmopoliet

Freekers schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:05:

@DoctorV64 @NrFive Standaard kan de Marvel R (en MG5) niet laden bij Tesla Superchargers. Hiervoor moeten inderdaad een drie-tal modules worden geüpdatet. Dit zijn losse updates waar je expliciet moet vragen. Deze updates worden niet standaard geïnstalleerd bij het bijwerken van de infotainment of andere software modules. Sterker nog, vaak heeft de vestiging geen flauw idee waar je het over hebt en moet je echt meerdere keren doorvragen totdat je de juiste technische persoon te pakken krijgt. Hinderlijk en zeker een verbeterpunt voor Van Mossel. De kosten van deze update bedragen 129 euro. Van Mossel kan deze blijkbaar niet doorbelasten aan MG onder garantie, omdat het een ‘comfort update’ betreft. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, maar ‘pick your battles’.
Nou eindelijk nadat ik zelf erachter aan ben gegaan bij VM Rotterdam, de kosten voor de update bedragen 139 euro nu volgens opgaaf. Nou is de vraag hoe vaak ga je dan bij Tesla laden?
Ga ik het afzetten tegen snelladen aan de snelweg bij Fastned dan kan Tesla een stuk goedkoper zijn.

De MG ZS EV MK1 hebben we nu 13 maanden in bezit en 185 kWh geladen bij fastned bij langere ritten aan de snelweg. Dat is dan qua laadkosten Fastned 127,65 euro. Als ik dit bij Tesla Schiedam zou laden tegen het duurste tarief is dat 33 cent per kWh. Scheelt dus 36 cent met Fastned. Ik zou dus theoretisch 139 euro gedeeld door 36 cent = 378 kWh bij Tesla moeten laden om de update terug te moeten verdienen als ik me niet vergis. Is de vraag wel, kom ik op mijn langere ritten wel tesla snelladers tegen.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smijter88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik ben op zoek naar een goed bagagerek / hondenrek voor de MG ZS. Iemand een suggestie voor 1 die goed past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Update 6-9-2024

Kennelijk een grote beurt zoals dat heet voor mijn MG ZS EV (de 4 jaar beurt, auto is uit dec 2019), prijs was wat hoger dan ik dacht.
De prijzen staan hier https://www.vanmossel.nl/...f-onderhoud/servicebeurt/ voor de verschillende MG modellen.

Als ik de bon lees is de Tesla update nog niet gedaan maar mijn auto moet terug ivm met een terugroepactie waarvan het onderdeel heel lang niet leverbaar is (renew the door assembly of charger SC060001).
Verder is de EVCC defect maar de werknemer achter de balie kon mij niet vertellen wat het is, maar dat ik gewoon kan rijden met mijn MG. Ze bellen wanneer de EVCC binnen is. Hoef dan pas alles te betalen.

Als ik in dit topic zoek is de EVCC module een onderdeel van de tesla update. We gaan het zien, dus wordt vervolgd.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 15:25
DoctorV64 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:43:
Update 6-9-2024

Kennelijk een grote beurt zoals dat heet voor mijn MG ZS EV (de 4 jaar beurt, auto is uit dec 2019), prijs was wat hoger dan ik dacht.
De prijzen staan hier https://www.vanmossel.nl/...f-onderhoud/servicebeurt/ voor de verschillende MG modellen.

Als ik de bon lees is de Tesla update nog niet gedaan maar mijn auto moet terug ivm met een terugroepactie waarvan het onderdeel heel lang niet leverbaar is (renew the door assembly of charger SC060001).
Verder is de EVCC defect maar de werknemer achter de balie kon mij niet vertellen wat het is, maar dat ik gewoon kan rijden met mijn MG. Ze bellen wanneer de EVCC binnen is. Hoef dan pas alles te betalen.

Als ik in dit topic zoek is de EVCC module een onderdeel van de tesla update. We gaan het zien, dus wordt vervolgd.
Ik heb ook de service beurt achter de rug. Ik schrik echter wel van de prijs van jaar 4. 695 euro??? Voor een service beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 14:37
mrjixies schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb ook de service beurt achter de rug. Ik schrik echter wel van de prijs van jaar 4. 695 euro??? Voor een service beurt?
Jaar 4 is voor alle modellen een flinke hogere prijs. Blijkbaar een grote of extra grote beurt met meer zaken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Op mijn werkbon staat onder de dure beurt onder andere dit:
Coolant - Electric drive train transmission 4.8
Coolant - HV battery pack 4.4

Zal dit het zo duur maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
DoctorV64 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:09:
Op mijn werkbon staat onder de dure beurt onder andere dit:
Coolant - Electric drive train transmission 4.8
Coolant - HV battery pack 4.4

Zal dit het zo duur maken?
Het vervangen van die vloeistoffen is inderdaad wat het onderhoud in jaar 4 aanmerkelijk duurder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

We rijden de MG ZS EV privé, leaserijders zien deze kosten niet en voelen hem niet direct in hun beurs (is geen rant, maar gewoon de realiteit). De bedoeling is om de auto minimaal 5 jaar te houden dus we weten in ieder geval wat nog op ons afkomt qua servicebeurten & kosten.

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:18
Gisteravond had ik nog 6% en 18km over, vanochtend was de 'HV battery unavailable' met 0% en kon ik niet rijden. Is er een kans als het vandaag iets warmer is dat ik de 50 meter naar de lader kan rijden?

Edit: Het betreft een MG ZS (LR) uit 2022.

[ Voor 10% gewijzigd door Bioman op 12-09-2024 07:49 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bioman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:42:
Gisteravond had ik nog 6% en 18km over, vanochtend was de 'HV battery unavailable' met 0% en kon ik niet rijden. Is er een kans als het vandaag iets warmer is dat ik de 50 meter naar de lader kan rijden?

Edit: Het betreft een MG ZS (LR) uit 2022.
Ik denk dat dat duwen wordt :X Toen ik zo laag zat ben ik direct naar de lader gegaan, want het is altijd maar een indicatie en sterk afhankelijk van de temperatuur.

blup

• Bioman
Tja, de paal was gisteren bezet, en het was al een uur na mijn normale bedtijd |:(

• Bioman
Duwen was geen optie, want niet in neutraal te krijgen. Heb nu een haspel en een granny charger geregeld. Inmiddels zit hij weer op 1%, ik wacht nog even en dan probeer ik hem weer te starten. Wel erg jammer dat het percentage zo onbetrouwbaar is.

• eborn
  • Laatst online: 03-06 14:55
Ik begrijp de bandenspanning van de nieuwe MG ZS EV niet helemaal. In de handleiding staat koud 2.3 bar. Bij oplevering in juni stonden de banden dacht ik op 2.6 bar of misschien hoger.

Eergisteren, toen het kouder werd, begon rechtsachter te klagen, omdat deze op 2.3 stond en de rest op 2.4. Dit zal door de temperatuur komen. Gisteren werden opeens alle banden geel. Rechtsachter stond op 2.2, de rest op 2.3 en 2.4. Dus blijkbaar is de 2.3 bar uit de handleiding niet de normale druk?

Gek genoeg verdwenen de gele indicatoren ook niet toen de band na wat rijden 2.5 aangaf.

Iemand hier ervaring mee? En in het verlengde hiervan: ik krijg met geen mogelijkheid de doppen van de ventielen. Is daar nog een specifieke truc voor? De ventielen zijn ook lastig bereikbaar door de wieldoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door eborn op 12-09-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
eborn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:02:
Ik begrijp de bandenspanning van de nieuwe MG ZS EV niet helemaal. In de handleiding staat koud 2.3 bar. Bij oplevering in juni stonden de banden dacht ik op 2.6 bar of misschien hoger.

Eergisteren, toen het kouder werd, begon rechtsachter te klagen, omdat deze op 2.3 stond en de rest op 2.4. Dit zal door de temperatuur komen. Gisteren werden opeens alle banden geel. Rechtsachter stond op 2.2, de rest op 2.3 en 2.4. Dus blijkbaar is de 2.3 bar uit de handleiding niet de normale druk?

Gek genoeg verdwenen de gele indicatoren ook niet toen de band na wat rijden 2.5 aangaf.

Iemand hier ervaring mee? En in het verlengde hiervan: ik krijg met geen mogelijkheid de doppen van de ventielen. Is daar nog een specifieke truc voor? De ventielen zijn ook lastig bereikbaar door de wieldoppen.
In mijn handleiding voor de MG ZS EV 2023 staat 2.8 bar voor de bandenspanning. Geen onderscheid voor de SR of LR uitvoering.
https://www.vanmossel.nl/...CE_EU_Owner_Manual_NL.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Ronbebelaar op 13-09-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
Nou ja... ik ben blijkbaar blind of heb gewoon een andere versie gepakt. Ik zie nu inderdaad 2.8.

Nog tips voor het lostrekken van de ventieldopjes? 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
eborn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:24:
Nou ja... ik ben blijkbaar blind of heb gewoon een andere versie gepakt. Ik zie nu inderdaad 2.8.

Nog tips voor het lostrekken van de ventieldopjes? 😄
Voorzichtig eerst met een tangetje losmaken en daarna ventiel licht invetten voor het terugdraaien.
Wel draaien, niet trekken. Het is schroefdraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronbebelaar op 13-09-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Het oppompen van de banden is inmiddels gelukt, dus dank voor de hulp. Uiteindelijk kreeg ik de dopjes ook gewoon handmatig los.

We hebben wel een ander gek probleem. Sinds eergisteren hoor ik opeens een gek geluid tijdens het rijden. Het lijkt alsof er iets aanloopt. Het viel me nu voor het eerst op, omdat het raam open stond (normaal A/C, dus dicht). Als je sneller gaat rijden, gaat de snelheid van het geluid ook omhoog. Ik heb een korte video gemaakt waar het op te horen is (helaas wel veel windgeluid ook).

De vraag staat ook al uit bij Van Mossel, maar iemand toevallig ook zoiets gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
eborn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:13:
Het oppompen van de banden is inmiddels gelukt, dus dank voor de hulp. Uiteindelijk kreeg ik de dopjes ook gewoon handmatig los.

We hebben wel een ander gek probleem. Sinds eergisteren hoor ik opeens een gek geluid tijdens het rijden. Het lijkt alsof er iets aanloopt. Het viel me nu voor het eerst op, omdat het raam open stond (normaal A/C, dus dicht). Als je sneller gaat rijden, gaat de snelheid van het geluid ook omhoog. Ik heb een korte video gemaakt waar het op te horen is (helaas wel veel windgeluid ook).

[YouTube: Geluid MG ZS EV 2023]

De vraag staat ook al uit bij Van Mossel, maar iemand toevallig ook zoiets gehad?
Volgens mij zijn dat de schijven die je hoort. Tenminste, ik ben gewend dat wanneer je het raam opent en wat langzamer rijdt (en het geluid weerkaatst) je dit altijd hoort. Kan zijn dat het wat meer is als hij wat langer heeft stilgestaan. Geen kenner ofzo, maar meer om aan te geven dat dit volgens mij normaal is. Misschien kan iemand het bevestigen met wat meer technische kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
eborn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:13:

[YouTube: Geluid MG ZS EV 2023]

Kan roest zijn op de remschijf. Is normaal. Even een paar keer wat harder remmen (dus niet op de motor) en het zou opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Nu online

Zorian

What the fox?

Weet iemand hoe je het panorama dakraam van de MG ZS EV (2021) in de kantelstand kan zetten ipv dat hij open schuift?

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 22-09-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Zorian schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:08:
Weet iemand hoe je het panorama dakraam van de MG ZS EV (2021) in de kantelstand kan zetten ipv dat hij open schuift?
Je zou de knop moeten kunnen kantelen ipv draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Nu online

Zorian

What the fox?

Steefph schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:43:
[...]

Je zou de knop moeten kunnen kantelen ipv draaien.
Wauw, met het gekraak wat dat geeft had ik die niet verwacht. Had het idee dat ik de boel ging slopen door de knop kapot te duwen ofzo. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:56
Wat leesvoer over die éne partij waar we graag omheen willen, maar niet kunnen. De Mosselmannetjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YhIY4YZ.png

Is een AD artikel, maar premium, ook hier te vinden:
https://archive.is/fOHSH
Origineel: https://www.ad.nl/waalwij...erk-jij-daarvan~acaf1766/

[ Voor 7% gewijzigd door Robonus op 25-09-2024 09:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 16:29
Hier een leuk bericht, ik ben aan de gang gegaan met de SAIC API in home assistant. Het leuke hiervan is dat ik de app van MG nu niet meer nodig heb om de auto te besturen. En dat ik nu met twee of meer personen de auto kan besturen omdat die nu geintegreerd is in homeassistant. Wel word je met de homeassistant login uit de MG app gegooit omdat er maar op 1 apparaat met je credentials ingelogd kan worden.

Resume voor mij, ik heb nu al meer als een maand geen gebruik meer gemaakt van de MG app! Zie hier mijn simpele dashboard wat ik gemaakt heb in homeassistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nBH4pDbcjH6W3HsWBJhSuxLzuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwptecGJRpb8J2OjNqFbWxHo.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast kun je met de SAIC integratie ook de live data van de auto doorsturen naar ABRP. Dit weekend heb ik met een fietsen drager op de MG5 van de belgische grens naar lelystad en terug gereden. Ik wist dat ik moest laden op de terug weg en ik heb dus ABRP gebruikt met de live data om te bepalen waar ik moest laden. Met het verhoogde verbruik werd keurig rekening gehouden en de SoC klopte precies bij aankomst van de lader. Zelfs heb ik nog een lader later genomen om met minder SoC aan te komen omdat dat kon volgens ABRP. En het lukte om met 9% aan te komen in oosterhout supercharger zoals voorspelt door ABRP en ik kon met vertrouwen wat harder doorrijden. Echt een aanrader maar dan geef je wel de MG op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FiHht3z9U8pZiG5247OTD2SHLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpOMQf8pQspnWYUalQsjQsQ2.jpg?f=fotoalbum_large

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13
Geweldig! Heb je hiervoor een blueprint ofzo gebruikt?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

• eborn
Interessante ontwikkeling. Waar ik wel benieuwd naar ben: om de informatie in de app te verversen moet de auto neem ik aan elke keer iets booten? Het duurt namelijk altijd best lang voordat een opdracht verzonden is. Ik neem aan dat het dashboard in HA dan ook niet continue kan updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godard
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Heeft iemand ervaring met een ZS short range 2022 bij het echt leegrijden. Gaat ie in turtle-mode bij 0 km resterend of eerder en hoeveel km heb je nog over bij 0 km? Soms is het spannend en zou ik net bij 0 km aankomen maar heb ik dan nog iets over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:27
Godard schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:51:
Heeft iemand ervaring met een ZS short range 2022 bij het echt leegrijden. Gaat ie in turtle-mode bij 0 km resterend of eerder en hoeveel km heb je nog over bij 0 km? Soms is het spannend en zou ik net bij 0 km aankomen maar heb ik dan nog iets over?
1 keer tot 1% gereden en best laadstress. Probeer altijd tenminste 5% over te houden. Airco stopt er wel mee en reduced power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Godard schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:51:
Nope. Je hebt niets over. Hij gaat al bij iets van 5% over al niet meer weergeven hoe ver je nu zou komen want met zo weinig kilometers is het puur gokwerk. Ik heb het 1x gehad vanwege zware wind tegen, regen en kou en kwam met zo'n 3% bij de laadpaal en dat was al echt niet fijn. Neem dat risico gewoon niet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

jpvdheijn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:36:
Hier een leuk bericht, ik ben aan de gang gegaan met de SAIC API in home assistant. Het leuke hiervan is dat ik de app van MG nu niet meer nodig heb om de auto te besturen. En dat ik nu met twee of meer personen de auto kan besturen omdat die nu geintegreerd is in homeassistant. Wel word je met de homeassistant login uit de MG app gegooit omdat er maar op 1 apparaat met je credentials ingelogd kan worden.

Resume voor mij, ik heb nu al meer als een maand geen gebruik meer gemaakt van de MG app! Zie hier mijn simpele dashboard wat ik gemaakt heb in homeassistant.

[Afbeelding]

Daarnaast kun je met de SAIC integratie ook de live data van de auto doorsturen naar ABRP. Dit weekend heb ik met een fietsen drager op de MG5 van de belgische grens naar lelystad en terug gereden. Ik wist dat ik moest laden op de terug weg en ik heb dus ABRP gebruikt met de live data om te bepalen waar ik moest laden. Met het verhoogde verbruik werd keurig rekening gehouden en de SoC klopte precies bij aankomst van de lader. Zelfs heb ik nog een lader later genomen om met minder SoC aan te komen omdat dat kon volgens ABRP. En het lukte om met 9% aan te komen in oosterhout supercharger zoals voorspelt door ABRP en ik kon met vertrouwen wat harder doorrijden. Echt een aanrader maar dan geef je wel de MG op.

[Afbeelding]
Dit is echt geweldig! Heel knap gedaan _/-\o_

Kan je met ons delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Die ene, met die snor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
Tjado schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:35:
[...]

Dit is echt geweldig! Heel knap gedaan _/-\o_

Kan je met ons delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Bij deze de documentatie van de SAIC api. Gebruik in homeassistant de python versie via mqtt..

https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-home-assistant-addon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 19:13
Sinds vandaag een 2020 MG ZS EV gekocht. Was tijdens de proefrit niet helemaal gelukt om te laden terwijl ik zelf in de auto plaatsnam. Nu thuis wat meer tijd en aandacht er aan besteed, maar lijkt dit niet mogelijk te zijn? Klopt dit? Moet je echt in situatie buitens huis, buiten blijven wachten of het tankstation binnen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflection
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:25
errox schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:17:
Sinds vandaag een 2020 MG ZS EV gekocht. Was tijdens de proefrit niet helemaal gelukt om te laden terwijl ik zelf in de auto plaatsnam. Nu thuis wat meer tijd en aandacht er aan besteed, maar lijkt dit niet mogelijk te zijn? Klopt dit? Moet je echt in situatie buitens huis, buiten blijven wachten of het tankstation binnen lopen?
Je kan tijdens het laden gewoon in de auto zitten; ook kan je dan gebruik maken van de verwarming etc. maar uiteraard niet de auto naar voren of naar achteren rijden.

Wat mijn ervaring is, zeker bij FastNed, is dat ik de auto uit moet zetten, op slot moet doen, van slot af en dan de stekker erin plaatsen. Wil ik laden terwijl de auto aanstaat, dan pakt die dat niet goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Reflection schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Je kan tijdens het laden gewoon in de auto zitten; ook kan je dan gebruik maken van de verwarming etc. maar uiteraard niet de auto naar voren of naar achteren rijden.

Wat mijn ervaring is, zeker bij FastNed, is dat ik de auto uit moet zetten, op slot moet doen, van slot af en dan de stekker erin plaatsen. Wil ik laden terwijl de auto aanstaat, dan pakt die dat niet goed op.
Hmm ik heb het idee dat het thuis soort gelijk aan je Fastned ervaring gaat. Dus uitzetten, laadkabel erin en op slot.

Maar het zou dus ook moeten kunnen met de auto “aan” (en airco dus ook) en vervolgens laadkabel erin en deur sluiten? (met jezelf in de auto dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflection
errox schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Hmm ik heb het idee dat het thuis soort gelijk aan je Fastned ervaring gaat. Dus uitzetten, laadkabel erin en op slot.

Maar het zou dus ook moeten kunnen met de auto “aan” (en airco dus ook) en vervolgens laadkabel erin en deur sluiten? (met jezelf in de auto dus)
Als de auto eenmaal aan het laden is kan je instappen en de auto met de rem ingedrukt aanzetten. Vanaf dat moment kan je alles bedienen. Volgens mij heb ik het niet bij de straat laadpaal. Of de rem indrukken noodzakelijk is weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Reflection schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:40:
[...]

Als de auto eenmaal aan het laden is kan je instappen en de auto met de rem ingedrukt aanzetten. Vanaf dat moment kan je alles bedienen. Volgens mij heb ik het niet bij de straat laadpaal. Of de rem indrukken noodzakelijk is weet ik niet 100% zeker.
Morgen even opnieuw proberen. Nu lijkt het alsof hij pas begint te laden nadat de auto afgesloten is. Maar alleen met de sleutel. Een andere variant “locked” de kabel niet in de auto. Althans tot nu toe. Bedankt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Ik vind dit ook echt een euvel van de mg. Dat het niet altijd duidelijk is hoe je nu moet snelladen. Vooral tijdens de vakantie was het soms echt klooien om het laden te starten. Auto uit zijn alle deuren dicht, op slot van het slot. Auto aan zonder rem, op standby enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Er is gisteren ingebroken in mijn ZS. De auto was op slot en er zijn geen inbraaksporen. Op de Ring-video van de buren is te zien hoe de inbreker erg simpel meerdere auto's openmaakt.

Weet iemand hoe hij dit klaargespeeld heeft?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 15-05 12:03
Robonus schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:14:
Wat leesvoer over die éne partij waar we graag omheen willen, maar niet kunnen. De Mosselmannetjes:

[Afbeelding]

Is een AD artikel, maar premium, ook hier te vinden:
https://archive.is/fOHSH
Origineel: https://www.ad.nl/waalwij...erk-jij-daarvan~acaf1766/
Moet zeggen dat ik persoonlijk weinig gedoe heb. Sterker nog, de zaken zijn beter voor elkaar dan bij Athlon. Moet gezegd: enkel de bandenwissel doe ik bij van mossel (kunnen ze niks aan verkloten) de rest van mijn onderhoud gaat bij de merkdealer. Ik rijd geen MG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Reflection schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:40:
[...]

nee, is niet noodzakelijk. 2 keer drukken op de knop en de hele auto is wakker (MG5), terwijl deze nog aan het laden is. Uiteraard krijg je wel de melding in beeld dat rijden niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
marvel27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:33:
Er is gisteren ingebroken in mijn ZS. De auto was op slot en er zijn inbraaksporen, . Op de Ring-video van de buren is te zien hoe de inbreker erg simpel meerdere auto's openmaakt.

Het is helaas tegenwoordig steeds makkelijker lijkt het wel. Meest gezien:

De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: Relay attack. Ze onderscheppen het signaal van de autosleutel naar de auto (smart key) en sturen dat versterkt door.

Ik weet natuurlijk niet of er twee inbrekers te zien waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Barre73 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Het is helaas tegenwoordig steeds makkelijker lijkt het wel. Meest gezien:

De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: Relay attack. Ze onderscheppen het signaal van de autosleutel naar de auto (smart key) en sturen dat versterkt door.

Ik weet natuurlijk niet of er twee inbrekers te zien waren?
Als er braaksporen zijn dan lijkt het me dat dat men geen relay heeft gedaan? Anders hadden ze hem gewoon open kunnen drukken. Ik vraag me altijd af wat er te halen is in zo'n MG. Voor de onderdelen zal men hem niet open breken, dus dan gaat men er echt vanuit dat er iets van waarde in ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
eborn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Als er braaksporen zijn dan lijkt het me dat dat men geen relay heeft gedaan? Anders hadden ze hem gewoon open kunnen drukken. Ik vraag me altijd af wat er te halen is in zo'n MG. Voor de onderdelen zal men hem niet open breken, dus dan gaat men er echt vanuit dat er iets van waarde in ligt.
Oeps. Te snel gelezen. Dan is het wel apart dat ze zo snel in de auto kunnen komen inclusief inbraaksporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Sorry, woord vergeten in mijn oorspronkelijke comment. Er zijn GEEN braaksporen te zien. En er was ook geen tweede dief bij de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
mrjixies schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:17:
Ik vind dit ook echt een euvel van de mg. Dat het niet altijd duidelijk is hoe je nu moet snelladen. Vooral tijdens de vakantie was het soms echt klooien om het laden te starten. Auto uit zijn alle deuren dicht, op slot van het slot. Auto aan zonder rem, op standby enz enz
Ja precies, maar dus ook thuis aan de laadpaal. Aan de energiemeter van de p1 lijkt het de auto oplaad terwijl ik er nu in zit. Maar de auto zelf geeft niks weer (ja een accu / tank icoon, maar geen laadsnelheid/tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflection
errox schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Ja precies, maar dus ook thuis aan de laadpaal. Aan de energiemeter van de p1 lijkt het de auto oplaad terwijl ik er nu in zit. Maar de auto zelf geeft niks weer (ja een accu / tank icoon, maar geen laadsnelheid/tijd).
Dan denk ik niet dat de auto aan het laden is. Heb je ook al de iSMART-app geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Laatst online: 02-06 07:55
Reflection schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Als je alleen kan laden terwijl de auto op slot gaat, heb je een antieke BMS. Dat betekend dat de auto ook stopt met laden op openbare palen als het laden even onderbroken wordt, bijvoorbeeld omdat een andere auto ook op dezelfde paal wordt aangesloten.
Voorts heeft deze oude BMS het nadeel dat het balanceren van de cellen niet correct wordt gedaan, dit is vaak in een kwartier klaar. Als je de laatste BMS er op laat zetten en gaat tot 100% laden moet je wel rekenen met een balanceertijd van meerdere uren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Laatst online: 02-06 07:55
marvel27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:33:
Er is gisteren ingebroken in mijn ZS. De auto was op slot en er zijn geen inbraaksporen. Op de Ring-video van de buren is te zien hoe de inbreker erg simpel meerdere auto's openmaakt.

Stop je sleutels in een kooi van Faraday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Reflection schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Dan denk ik niet dat de auto aan het laden is. Heb je ook al de iSMART-app geïnstalleerd?
Nee :( ik heb een 2020 ZS EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 22:05
Als de lader klikt, dan hoor je in de auto ook een relais klikken. Dan hoef ik niet op het dashboard te kijken.
Afgelopen week is bij mijn zs de laadpoort vervangen, dus nu weer lampjes op de voorkant ( zo cool!)

Kreeg een mg5 mee als vervanging, stond de eerste 10 min te ontwasemen. ( euvel van elke MG) Vond de auto van binnen wel mooi, maar ook kitscherig. Comfort in mijn zs is beter

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
technopeuter schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Als de lader klikt, dan hoor je in de auto ook een relais klikken. Dan hoef ik niet op het dashboard te kijken.
Ja idd, alleen kan je dat niet vanuit de auto doen. Want dan laad er niks. Ga dat waarschijnlijk ook niet veel gebruiken (vooral thuis laden). Maar kan altijd zijn dat ‘ie toch leeg is. Vooral omdat we thuis alleen EV rijden, maar wel maar 1 laadpaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
errox schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Ja idd, alleen kan je dat niet vanuit de auto doen. Want dan laad er niks. Ga dat waarschijnlijk ook niet veel gebruiken (vooral thuis laden). Maar kan altijd zijn dat ‘ie toch leeg is. Vooral omdat we thuis alleen EV rijden, maar wel maar 1 laadpaal hebben.
Er is een update, als ik de laadstekker aansluit gaat ie laden, of de auto op slot is of niet.
Waarschijnlijk heeft je auto die update niet ( wat heel vreemd zou zijn)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflection
Henno Keers schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Als je alleen kan laden terwijl de auto op slot gaat, heb je een antieke BMS. Dat betekend dat de auto ook stopt met laden op openbare palen als het laden even onderbroken wordt, bijvoorbeeld omdat een andere auto ook op dezelfde paal wordt aangesloten.
Voorts heeft deze oude BMS het nadeel dat het balanceren van de cellen niet correct wordt gedaan, dit is vaak in een kwartier klaar. Als je de laatste BMS er op laat zetten en gaat tot 100% laden moet je wel rekenen met een balanceertijd van meerdere uren...
Het is niet zo dat de auto alleen oplaad als deze op slot staat. Het is alleen zo, dat wanneer ik bij de FastNed aankom, ik eerst de auto moet uitschakelen, op slot moet zetten, van slot afhalen, stekker erin en laden maar. Tijdens het laden kan ik de auto gewoon aanzetten en wachten tot dat deze genoeg is opgeladen.
Dit heb ik niet bij de laadpalen aan de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
technopeuter schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:22:
[...]

Er is een update, als ik de laadstekker aansluit gaat ie laden, of de auto op slot is of niet.
Waarschijnlijk heeft je auto die update niet ( wat heel vreemd zou zijn)
Idd, want hij zou een beurt hebben gehad voor de auto gekocht was en er na (afleverbeurt). Ik zie ik scherm staan 5.8.0. Of waar is dat nummer terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Reflection schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Het is niet zo dat de auto alleen oplaad als deze op slot staat. Het is alleen zo, dat wanneer ik bij de FastNed aankom, ik eerst de auto moet uitschakelen, op slot moet zetten, van slot afhalen, stekker erin en laden maar. Tijdens het laden kan ik de auto gewoon aanzetten en wachten tot dat deze genoeg is opgeladen.
Dit heb ik niet bij de laadpalen aan de straat.
Ik had het ook hoor bij fastnet in belgie. Allerlei capriolen uithalen om te kunnen laden. Ik heb de mk2 met de laatste updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 12:00

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Ik heb een MG ZS EV uit 2020 (1e generatie), en een thuis laadpaal die gaat laden zodra ik de (vaste) kabel in de auto aansluit.

Recent is er een reparatie uitgevoerd aan het laadsysteem, en zijn de laatste software versies geinstalleerd.

Voorheen ging de auto pas laden als deze op slot was, en stopte laden bij het ontgrendelen van de auto. Nu gaat de auto meteen laden, zelfs als de portieren open staan enz.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop, is dat ik niet weet hoe ik laden moet stoppen als ik de auto nodig heb terwijl deze nog niet klaar is met laden. Zoeken online geeft alleen het antwoord dat de stekker los komt als laden wordt onderbroken aan de kant van de laadpaal, maar behalve de groep uit zetten heb ik daar dus geen mogelijkheid voor.

Weet iemand of er ergens een knop verborgen is waarmee ik het laden kan stoppen aan de kant van de auto?

In times of war the law falls silent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
Skimmer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:36:
Ik heb een MG ZS EV uit 2020 (1e generatie), en een thuis laadpaal die gaat laden zodra ik de (vaste) kabel in de auto aansluit.

Recent is er een reparatie uitgevoerd aan het laadsysteem, en zijn de laatste software versies geinstalleerd.

Voorheen ging de auto pas laden als deze op slot was, en stopte laden bij het ontgrendelen van de auto. Nu gaat de auto meteen laden, zelfs als de portieren open staan enz.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop, is dat ik niet weet hoe ik laden moet stoppen als ik de auto nodig heb terwijl deze nog niet klaar is met laden. Zoeken online geeft alleen het antwoord dat de stekker los komt als laden wordt onderbroken aan de kant van de laadpaal, maar behalve de groep uit zetten heb ik daar dus geen mogelijkheid voor.

Weet iemand of er ergens een knop verborgen is waarmee ik het laden kan stoppen aan de kant van de auto?
Heb je geprobeerd meerdere keren op de afstandsbediening open te drukken? Dit moet je ook doen om soms de laadklep te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-05 23:56
Hier probleemloze 40.000km gereden met een MG5. (Behalve dan toen de app geupdate was)
Nu zijn de orginele zomer voorbanden toch wel flink gesleten tot het punt dat het nokje in de sleuf bijna gelijk ligt met het loopvlak.
Ik vind het wat vroeg aangezien we redelijk sloom rijden, in eco-mode.
Wat vinden jullie?

Ook denk ik aan het verhaal dat fabrikanten merkbanden monteren op nieuwe auto's, die dan van mindere kwaliteit zijn dan dezelfde band aftermarket bij de bandenboer. Dit in verband met kostenbesparing voor het merk. Weet niet of dit waar is overigens.
Ik heb de Bridgestone ecopia's er om.
Ik ben op de hoogte van het feit dat voorbanden harder slijten dan achterbanden,
Tenzij je een 300 pk achterwielaandrijver hebt.
Graag jullie visie en welke sloffen gebruik je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:38
Skimmer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:36:

JE auto alsnog ontgrendelen ook al staat deze open. Je hoort dan ook een soort RRR RRRrrr geluid alsof die de kabel los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 22:49
Wat betekent 'smart key not detected' bij een MG4?

Ik kreeg een MyWheels deelauto niet op slot, maar die heeft dus geen sleutel :) Openen en sluiten gaat via een app. Auto heeft hele nacht met rijverlichting aan gestaan :P Hij is nu uit.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:23

-tom-562

Oliesjeik

buutvrij schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:03:
Hier probleemloze 40.000km gereden met een MG5. (Behalve dan toen de app geupdate was)
Nu zijn de orginele zomer voorbanden toch wel flink gesleten tot het punt dat het nokje in de sleuf bijna gelijk ligt met het loopvlak.
Ik vind het wat vroeg aangezien we redelijk sloom rijden, in eco-mode.
Wat vinden jullie?

Ook denk ik aan het verhaal dat fabrikanten merkbanden monteren op nieuwe auto's, die dan van mindere kwaliteit zijn dan dezelfde band aftermarket bij de bandenboer. Dit in verband met kostenbesparing voor het merk. Weet niet of dit waar is overigens.
Ik ben op de hoogte van het feit dat voorbanden harder slijten dan achterbanden,
Tenzij je een 300 pk achterwielaandrijver hebt.
Graag jullie visie en welke sloffen gebruik je zelf?
40k kilometer met een setje voorbanden bij een FWD auto is niet zo heel gek, zeker voor een elektrische auto met een bult instant koppel lijkt mij dat echt meer dan prima. Of je moet perse knetterhard griploos rubber onder je auto willen, dan kan je wel meer kilometers halen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-05 23:56
Zeker niet, ik ga ook eens rondkoekeloeren, maar de ecopia's worden wel wat anders denk ik. Jammer dat Hankook niet in 205/60/R16 levert met de ion-band, die heeft goede recensies en niet al te duur, behalve de exotische maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:56
DoctorV64 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:43:
Update 6-9-2024

@DoctorV64 ik heb jouw bericht van een tijd geleden gevonden en was benieuwd of jij (of iemand anders kan bevestigen) bij welke superchargers de MG ZS succesvol kon laden?
Ik zit namelijk met een MG ZS 2020 die ik recent heb gekocht, bij aankoop aangegeven dat ik Tesla punten wil laden maar desondanks werkte dit nog niet. Omdat de auto ook net aan eerstevolgende onderhoud toe was is besproken daarbij Tesla supercharger mogelijk te maken, hij vroeg geen extra betaling (las sommigen rond €129-139 kwijt waren).

Natuurlijk bij ophalen bij navraag gaf VM als antwoord “de ZS kan nu opladen aan Tesla supercharger maar het kan zijn dat bij sommige chargers nog niet zijn opengesteld”. Nu heb ik de dichtstbijzijnde in Noord-Holland geprobeerd bij Akersloot en daar werkt laden nog niet (laden start niet, in app aantal keer enkele minuten gewacht), ik vrees toch een beetje dat update nog niet is gelukt? De enige manier om bevestigen lijkt mij langs meerdere superchargers langsgaan, mogelijk weten sommigen of verhaal van VM klopt en ben benieuwd of iemand locatie van charger weet die bevestigd ‘opengesteld’ is door Tesla.

[ Voor 13% gewijzigd door olympusdenk op 26-10-2024 08:08 . Reden: Post met vraag iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

@olympusdenk Lang verhaald kort, deze week moet er een onderdeel vervangen worden in mijn MG ZS EV december 2019 model. Specifiek voor het snelladen bij Tesla. Ik hoop dat het onderdeel / onderdelen aanwezig zijn.
Ik ga ze een mail sturen met de vraag of deze er is, anders ga ik voor jan met de korte achternaam.
Ik moet betalen voor deze update, dus als jij dat niet hoeft is dat een meevallertje voor je.
Hopelijk weet ik eind deze week meer over snelladen bij Tesla en welke het wel niet doen (V2/V3/V4?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
DoctorV64 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:22:
@olympusdenk Lang verhaald kort, deze week moet er een onderdeel vervangen worden in mijn MG ZS EV december 2019 model. Specifiek voor het snelladen bij Tesla. Ik hoop dat het onderdeel / onderdelen aanwezig zijn.
Kijk dat is nuttige info. Ik zal nog even verhaal halen bij mijn VM maar hoop niet dat de verkoper ongeïnformeerd heeft verkocht dat Tesla snelladen al in mijn 2019 model mogelijk was. Ik hoop dan ook niet dat dit onverwachts na redelijke recente aanschaf duurder uitpakt, zal hierover nog even update delen t.z.t.
Ik ga ze een mail sturen met de vraag of deze er is, anders ga ik voor jan met de korte achternaam.
Ik moet betalen voor deze update, dus als jij dat niet hoeft is dat een meevallertje voor je.
Hopelijk weet ik eind deze week meer over snelladen bij Tesla en welke het wel niet doen (V2/V3/V4?).
Ik heb alleen de V3 en de V4 kunnen proberen bij Akersloot, zal hier nog even een screenshot bijvoegen bij beide palen krijg ik dezelfde fout. Ook nog even naar Van der Valk Hoorn gereden daar staan alleen V3 superchargers, bij een tiental pogingen inmiddels krijg ik deze melding in de Tesla app. Toevallig bekende foutmelding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVw4_eFaVFYw0JIPA68KTu-VowQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNdHbU505hIlr1F7TioHfyq4.jpg?f=fotoalbum_large
“Unauthorized vehicle. Your vehicle is not able to charge at Superchargers at this time”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

@olympusdenk Het laden bij Tesla met het oude model ZS EV (ons model/MK1) zeg maar, deed het eerst wel maar wat ik heb begrepen is dat de handshake protocol van MG in onze ZS model niet helemaal voldeed aan wat Tesla wilde en dat toen bij tesla het snelladen voor de ZS MK1 is uitgezet. Nieuwere & andere modellen van MG (na 2021) konden wel (blijven) snelladen. De update voor ons model is dus het updaten van 3 modules (software en/of hardware) wat dus voor sommige dealers geen standaard update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 22:46
-tom-562 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

40k kilometer met een setje voorbanden bij een FWD auto is niet zo heel gek, zeker voor een elektrische auto met een bult instant koppel lijkt mij dat echt meer dan prima. Of je moet perse knetterhard griploos rubber onder je auto willen, dan kan je wel meer kilometers halen.
ik zit nu op 46k waarvan het gros met de originele zomerbanden gereden is. De winterbanden slechts 1x 4 maanden erop gehad. Heb denk ik wel 38k met de zomerbanden gereden.

Gemeten slijtage was bij de laatste bandenwissel miniem. Als ik na ~40k al de banden versleten had, was ik daar niet blij mee geweest.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 12:00

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

jpvdheijn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Heb je geprobeerd meerdere keren op de afstandsbediening open te drukken? Dit moet je ook doen om soms de laadklep te ontgrendelen.
gertraaf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

JE auto alsnog ontgrendelen ook al staat deze open. Je hoort dan ook een soort RRR RRRrrr geluid alsof die de kabel los laat.
Vandaag geprobeerd, maar werkt helaas niet. Hij wilde vandaag ook niet vrij geven toen laden wel klaar was.

In times of war the law falls silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:38
Dan moet je denk toch contact opnemen met mg(van mossel)
Als je geluk hebt en geduld (veel zelf achteraan) heb je snel een afspraak en hoop ook garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 11:10
olympusdenk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:49:
[...]
Natuurlijk bij ophalen bij navraag gaf VM als antwoord “de ZS kan nu opladen aan Tesla supercharger maar het kan zijn dat bij sommige chargers nog niet zijn opengesteld”.
Alle superchargers in Nederland zijn "opengesteld" voor niet-Tesla's: https://www.anwb.nl/auto/...en-bij-tesla-supercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Wie heeft er een oud model ZS en kan wel bij tesla laden?
( ik iig niet meer)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
buutvrij schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:03:

Ik ben op de hoogte van het feit dat voorbanden harder slijten dan achterbanden
Ik heb volgens mij michelins eronder liggen vanaf de dealer, en na 75.000 km zijn die nog prima. zowel voor als achter. Nu rij ik ook wel redelijk rustig en veel lange stukken snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
zalkc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

Ik heb volgens mij michelins eronder liggen vanaf de dealer, en na 75.000 km zijn die nog prima. zowel voor als achter. Nu rij ik ook wel redelijk rustig en veel lange stukken snelweg.
Ik heb ook de michelins eronder en nog lang niet versleten bij 45000km. Ik heb ook een rustige rijstijl en veel snelweg. Ik ben benieuwd hoe ver je op de banden gaat komen, laat je ze nog roteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
jpvdheijn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Ik heb ook de michelins eronder en nog lang niet versleten bij 45000km. Ik heb ook een rustige rijstijl en veel snelweg. Ik ben benieuwd hoe ver je op de banden gaat komen, laat je ze nog roteren?
Dat mag de garage gaan bedenken. Ik laat er sowieso geen banden onder zetten door van Mossel, ik heb daar nu alleen het onderhoud voor de garantie, voor de rest heb ik mijn vaste garage in het dorp.

Eigenlijk geen idee hoe vast je nu aan van Mossel zit voor de garantie op de batterij/auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Hopelijk was het nog gelukt met dit onderdeel @DoctorV64, ik was even benieuwd of je ergens specifiek een beschrijving hebt welk onderdeel is vervangen? Mogelijk kan ik zelf ook op één of andere manier controleren want voor nu is met mijn ZS bij geen enkele Tesla supercharger type nog succes. Is ook lastig de correcte actuele info te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

@olympusdenk Helaas geen foto kunnen maken van de werkbon gisteren. Ze waren even de auto kwijt bij VM, maar hij stond uiteindelijk aan de lader in de werkplaats.

Kijk even in deze tread, daar wordt ook gesproken over het moeten vervangen van de oude EVCC van ons model om de tesla update te laten werken. https://www.mgevs.com/thr...low-tesla-charging.17079/

De EVCC is sowieso vervangen omdat deze defect was, maar ik kon wel nog gewoon laden aan laadpalen (enkele equans punten in de wijk daar deed de lader het niet, volgens de medewerker van MG had dat ook te maken met de EVCC die defect was). In totaal moesten er 3 modules worden geüpdatet, sowieso de evcc.
Ik heb meteen ook een terugroepactie reparatie gehad voor de laadklep.

Ik ga dit weekend bij een tesla laadpunt laden.

[ Voor 33% gewijzigd door DoctorV64 op 31-10-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
zalkc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Dat mag de garage gaan bedenken. Ik laat er sowieso geen banden onder zetten door van Mossel, ik heb daar nu alleen het onderhoud voor de garantie, voor de rest heb ik mijn vaste garage in het dorp.

Eigenlijk geen idee hoe vast je nu aan van Mossel zit voor de garantie op de batterij/auto.
Als consument verkrijg je garantie via de officiële verkoper, niet direct van de fabrikant. In NL is dat alleen VM dus wat dat betreft zit je aan ze vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambiorix2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11-2024
Onlangs heb ik me een MG 4 aangeschaft
Intussen weet ik nog steeds niet hoe ik favoriete radiozenders als eerste in kan stellen.
Iemand die me kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ambiorix2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:54:
Onlangs heb ik me een MG 4 aangeschaft
Intussen weet ik nog steeds niet hoe ik favoriete radiozenders als eerste in kan stellen.
Iemand die me kan helpen ?
Hoe bedoel je "als eerste"?
Zenders als favoriet instellen is een kwestie van op het hartje tikken, maar de volgorde lijkt daarna niet te bepalen. Trouwens ook niet dat je met de up en down knoppen op je stuur tussen die favorieten kan wisselen. Met die knoppen ga je door de volgorde van zenders in de DAB blokken zelf. Heel irritant als je anders gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambiorix2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11-2024
Als ik naar radio ga komt er ergens een zender op die ik niet ken ,als ik dan mijn favoriet aanklik schakelt hij over. Ik wil graag mijn favoriet als eerste horen . Moet toch kunnen ingesteld? Grtj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ambiorix2 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:31:
Als ik naar radio ga komt er ergens een zender op die ik niet ken ,als ik dan mijn favoriet aanklik schakelt hij over. Ik wil graag mijn favoriet als eerste horen . Moet toch kunnen ingesteld? Grtj
Huh? Dat klinkt wel heel apart ja. Ik rij weliswaar een MG5 maar bij mijn weten is het entertainment systeem hetzelfde als de MG4.
Als ik naar radio overschakel komt gewoon de zender op die ik het laatste aan had staan. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit ergens heb moeten instellen en ik weet ook niet anders dan dat het zo werkt. Op elke autoradio ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Sinds een week fluctueert de bandenspanning van onze ZS EV ‘23 tussen 2,3 en 2,5 wat tot continu meldingen leidt. Het zal wel met het weer te maken hebben, maar irritant is het wel. Hebben jullie dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pea6rObGud6YvEJvHlbbClL8R2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uUmi8dCmmwvSztHcBV4y098.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reflection
rik schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:25:
Sinds een week fluctueert de bandenspanning van onze ZS EV ‘23 tussen 2,3 en 2,5 wat tot continu meldingen leidt. Het zal wel met het weer te maken hebben, maar irritant is het wel. Hebben jullie dit ook?

[Afbeelding]
Banden tot 2.7/2.8 bar brengen en het probleem is opgelost. Althans, bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier, met dezelfde auto 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Gisteren weer problemen met laden bij een paal van Allegon. Van alles geprobeerd maar zonder succes hoop getik onder de motorkap. Andere autos zag ik wel laden bij deze paal dus daar lag het niet aan.

Begin het nu toch wel echt irritant te vinden. 9 van de 10 x gaat het goed, maar dit is nu de 3e x bij een snellader dat hij niet wil laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

[Afbeelding]
Als hij waarschuwing gaat geven is de spanning te laag. De oplossing is dan toch wel duidelijk, of niet?

En ja, dit ligt aan de temperatuur, maar optimale bandenspanning is 2,9 zo uit m'n hoofd, dus stop er wat meer in en je bent klaar.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:27

Wrc

Ambiorix2 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:31:
Ik rij zelf een MG5 (ruim 2 jaar) en heb in deze tijd een keer of 3 gehad dat er ineens een andere zender op stond die ik niet ken en ook niet in mijn favorieten heb staan. Normaal komt echter de zender op die het laatst op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 22:46
Wrc schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:28:
[...]

Ik rij zelf een MG5 (ruim 2 jaar) en heb in deze tijd een keer of 3 gehad dat er ineens een andere zender op stond die ik niet ken en ook niet in mijn favorieten heb staan. Normaal komt echter de zender op die het laatst op stond.
Zelfde auto, ook ruim 2 jaar. bij mij gebeurt het elke keer als ik rij* dat er opeens knetterhard een andere zender op komt. Niet bij het starten van de auto/boordcomputer maar tijdens het rijden op ogenschijnlijk willekeurige momenten.

*Mits ik niet al audio via Carplay aan heb staan. Wat meestal wel zo is.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Bezulba schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:55:
[...]

Als hij waarschuwing gaat geven is de spanning te laag. De oplossing is dan toch wel duidelijk, of niet?

En ja, dit ligt aan de temperatuur, maar optimale bandenspanning is 2,9 zo uit m'n hoofd, dus stop er wat meer in en je bent klaar.
Niet per se te laag, maar elke verandering flagt ‘ie. Nu fluctueert hij continu tussen 2,3 en 2,5 dus zowel op als neer. Volgens VM moest de bandenspanning 2,5 zijn btw, heb nog niet in het boekje gekeken of het klopt.

Edit: het boekje spreekt van 2,8. Oppompen dus maar :)

[ Voor 4% gewijzigd door rik op 05-11-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
rik schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:14:
[...]

Niet per se te laag, maar elke verandering flagt ‘ie. Nu fluctueert hij continu tussen 2,3 en 2,5 dus zowel op als neer. Volgens VM moest de bandenspanning 2,5 zijn btw, heb nog niet in het boekje gekeken of het klopt.

Edit: het boekje spreekt van 2,8. Oppompen dus maar :)
Bij de MK1 versie is het inderdaad lager. Ik was daardoor initieel ook in de war toen ik de verkeerde handleiding gepakt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilnis99
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 21:55
Sinds deze week hebben wij ook een ZS (2020) op de oprit staan. Heel erg tevreden over de prijs/kwaliteit van de auto.

Wel is het HVAC scherm wat onduidelijk en lijkt het alsof iedereen online een andere versie heeft.

Weet iemand wat in het scherm de "LO" aan de rechterkant betekent en waarom er SYNC bovenaan staat. De handleiding is allemaal van de oude software en daar wordt het allemaal niet heel veel duidelijker van. :-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5XsNTR4R5G6lc5JfjD1qpJKa70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gKDXKGJAJIlEhS9RLLFctSm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Zijn behoorlijke acties op de MG’s, zouden ze het lastig hebben?

27k MG4 ex subsidie
30k MG5 ex subsidie
Etc..

Rijd zelf de MG4 in private lease, maar met deze prijzen en 2% financiering kan je (bijna) beter kopen.

Zijn er specifieke problemen met de MG5? Heb er niks mee, maar zou wel weer een station willen.

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-11-2024 09:57 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2