Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:54:
Ik zie hier wat opmerkingen over dat het forcerende gedrag van ouders wel vaker is voorgekomen in de topsport en dat het ook positieve kanten heeft.
Ik hoop dat mensen begrijpen dat je deze argumenten niet aan de andere kant van de weegschaal kunt leggen om te beoordelen of dit acceptabel gedrag is of niet. Dat het vaker voorkomt maakt het alleen maar triester en de positieve effecten hadden ook op andere manieren kunnen worden bereikt.
Het is inderdaad erg dubbel. In dit geval met Max (en in feite vele andere topsporters die ook daadwerkelijk de top hebben bereikt) heeft het goed uitgepakt en
lijkt het op dit moment geen negatieve invloed op Max te hebben gehad. Maar die honderden kinderen die het niet hebben gered, maar tóch door hun ouders/trainers geestelijk (en misschien zelfs lichamelijk) zijn mishandeld om de top te bereiken, daar hoor je niets over natuurlijk. Kinderen die opgroeien met het idee dat ze niet goed genoeg zijn voor hun ouders...da's niet best voor je gevoel van eigenwaarde. Je wilt het goed doen voor je ouders, en als die je dan afwijzen door je uit te schelden en er zelfs uit te trappen, nou...ik ben geen psycholoog, maar ik denk niet dat het goed is. Dat verhaal van Italië, dat Jos Max eruit zette bij dat benzinestation is overigens een verhaal dat ze al heel lang vertellen. Eigenlijk alleen dat verhaal. Past wel een beetje in de strakke regie die de Verstappens hebben over de carrière en de media rond Max.
Tegelijkertijd begrijp ik dat we het hier over een documentaire hebben die alleen bepaalde momenten eruit licht. Dat maakt het lastig een genuanceerd beeld te krijgen.
Dat is ook weer waar. Maar ik geloof niet dat Jos meer of minder erg is geweest dan ze in de docu laten zien. Ik pretendeer niet Jos te kennen, maar het is wél precies zoals we hem kennen. Hij heeft zijn harde lessen heel goed overgebracht op Max.
En of we de 'training' of 'begeleiding' van Jos nu goedkeuren of niet, het resultaat is daar. En ik denk dat je om een topsporter te 'maken' ook hard moet zijn. De Spartaanse opvoeding zeg maar. We hebben denk ik door de geschiedenis van de autosport heen wel gezien dat je meedogenloos moet zijn. De wil om te presteren, te winnen, moet zó sterk zijn, dat je ook daadwerkelijk gáát winnen. Maar daarvoor moet je alles opzij willen en kunnen zetten. Tsja...dat doe je niet door vriendelijk te glimlachen en het kind het in zijn eigen tijd te laten doen. Maar het is een hele zware opvoeding. Ik ben blij dat Max er zo te zien goed doorheen is gekomen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.