Dat werkt. Een cat 5E ondersteunt een verbindingssnelheid van 1 Gb/s op 100m kabel. En als ik me niet vergis 2,5 Gb/s op kortere afstand.daveytje schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:12:
Van de meterkast naar de woonkamer een utp 5e liggen. Als het goed is is dit voldoende toch om in de meterkast de glasvezelkastje te hebben en in de woonkamer het modem?
Ja in principe wel. Beter was minimaal een klasse hoger (CAT6) maar het zal gewoon werken.daveytje schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:12:
Van de meterkast naar de woonkamer een utp 5e liggen. Als het goed is is dit voldoende toch om in de meterkast de glasvezelkastje te hebben en in de woonkamer het modem?
Edit: antwoord is vannacht al gegeven zie ik

[ Voor 6% gewijzigd door Edje040 op 10-04-2022 10:33 ]
Oké. Ja de monteur mag van mij de kruipruimte in om een cat6 kabel te leggen maar denk niet dat ze dat gaan doen.Edje040 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:31:
[...]
Ja in principe wel. Beter was minimaal een klasse hoger (CAT6) maar het zal gewoon werken.
Edit: antwoord is vannacht al gegeven zie ik
Hele lange tijd geleden toen ze glasvezel aan het leggen waren hebben ze het glasvezelkastje in de meterkast gemaakt en in de woonkamer een aansluiting voor de telefonie internet en coax.( vroegere xmsnet).
En een losse uit cat5e kabel. Vandaar.
We hebben ook geen zin om een kabel van de meterkast langs de muur naar de woonkamer te krijgen en de monteur hoeft tegenwoordig niet meer in de kruipruimte te werken denk ik.
cat6 aan je oude 5e kabel vastknopen en zo naar de andere kant trekken? (werkt alleen als je genoeg ruimte in de buis hebt)daveytje schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:44:
[...]
Oké. Ja de monteur mag van mij de kruipruimte in om een cat6 kabel te leggen maar denk niet dat ze dat gaan doen.
Hele lange tijd geleden toen ze glasvezel aan het leggen waren hebben ze het glasvezelkastje in de meterkast gemaakt en in de woonkamer een aansluiting voor de telefonie internet en coax.( vroegere xmsnet).
We hebben ook geen zin om een kabel van de meterkast langs de muur naar de woonkamer te krijgen en de monteur hoeft tegenwoordig niet meer in de kruipruimte te werken denk ik.
Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben destijds.torretje2012 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:49:
[...]
cat6 aan je oude 5e kabel vastknopen en zo naar de andere kant trekken? (werkt alleen als je genoeg ruimte in de buis hebt)
Er lopen 5 dragen door het gootje en de vloer hoe het in de kruipruimte bevestigd is.
Ik weet het niet.
:strip_exif()/f/image/Of60IeMd392dAC8rk8fyahuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
knap dat ze dat gootje uberhaupt hebben dichtgekregen met 5 draden er in, in dit geval cat6 er aanknopen en trekken gaat hem niet worden.
Met deze constructie en een CAT5E tussen meterkast en deze wandcontactdoos hou je het nog vele jaren vol hoor.. niks aan doen.daveytje schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:44:
[...]
Oké. Ja de monteur mag van mij de kruipruimte in om een cat6 kabel te leggen maar denk niet dat ze dat gaan doen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ja die grijze kabel die er los naast zit is cat5e. De kabel die in het kastje zelf zit weet ik niet. Staat er niet op namelijk. Maar die kan ik anders ook gebruiken als dat 5e is.Barre73 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:06:
[...]
Met deze constructie en een CAT5E tussen meterkast en deze wandcontactdoos hou je het nog vele jaren vol hoor.. niks aan doen.
Edit: hmm. In de meterkast staat er wel 5e op dus dan heb ik 2 opties voor de monteur.
[ Voor 10% gewijzigd door daveytje op 10-04-2022 11:13 ]
Zijn er ook hier console gamers die de V12 gebruiken? Hoe zit het met de NAT versie, is dit 2 of 3?
Ik kan nu mij abonnement opzeggen, staat op mijn naam.Jumpman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:02:
Een erg goede KPN glasvezel 1000 Mbit aanbieding afgesloten: €35,00 per maand + €25,00 eenmalige aansluitkosten = €445,00. €445,00 - €100,00 (Breedbandwinkel.nl) - €27,50 (CashbackXL.nl) = €317,50 : 12 maanden = €26,46 per maand.
(oud zakelijk abonnement)
Mijn naam is niet aan het adres gekoppeld.
Kan mijn vrouw het weer aansluiten op haar naam?
Andere naam, zelfde adres andere bankrekening.
Zodat zij dan gebruik kan maken van het actie abonnement en een gratis monteur..
Zomaar een vraag.
Gaat per aansluiting volgens mij, dus als er nu KPN op zit, kan je niet als nieuwe klant naar KPN.TheDuvel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:05:
[...]
Ik kan nu mij abonnement opzeggen, staat op mijn naam.
(oud zakelijk abonnement)
Mijn naam is niet aan het adres gekoppeld.
Kan mijn vrouw het weer aansluiten op haar naam?
Andere naam, zelfde adres andere bankrekening.
Zodat zij dan gebruik kan maken van het actie abonnement en een gratis monteur..
Zomaar een vraag.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
En als ik opzeg, mijn vrouw overstapt, zich bedenkt binnen de termijn en annuleert en nieuw KPN abonnement afsluit?
Dat zou vervelend zijn voor verhuizende klanten.Jumpman schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:06:
[...]
Gaat per aansluiting volgens mij, dus als er nu KPN op zit, kan je niet als nieuwe klant naar KPN.
Lijkt me inderdaad dat dat moet kunnen, geen idee dan dus.darkdesign schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:34:
[...]
Dat zou vervelend zijn voor verhuizende klanten.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Vandaag is mijn glasvezel actief.
Eerste ervaring met de V12 modem is niet best, bij het instellen wordt ik er constant uit geknikkerd naar het inlogscherm, om vervolgens doodleuk te vertellen dat het wachtwoord verkeerd is.
De wifi verbinding verbreken en opnieuw verbinding maken doet hij het weer.
Snelheid vooralsnog goed 1000Mbit haal ik 908Mbit
Eerste ervaring met de V12 modem is niet best, bij het instellen wordt ik er constant uit geknikkerd naar het inlogscherm, om vervolgens doodleuk te vertellen dat het wachtwoord verkeerd is.
Probeer eens een andere browser. Dacht dit ook ervaren te hebben in het begin.screenager schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:13:
Vandaag is mijn glasvezel actief.
Klopt in FireFox kon ik ook niet inloggen, onder Edge ging het weer wel.Witlof schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:10:
[...]
Probeer eens een andere browser. Dacht dit ook ervaren te hebben in het begin.
die staat er al weken. Bovenop die deal kan je cashbackxl & breedbandwinkel combineren (127,50 totaal)AMARONE schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:28:
Er staat wel een hele goede deal bij kpn.. 35 euro voor 12 maanden.
Die cashback is inmiddels nog maar 37,50...torretje2012 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:01:
[...]
die staat er al weken. Bovenop die deal kan je cashbackxl & breedbandwinkel combineren (127,50 totaal)
Asus G501
Afhankelijk wat voor soort abbo je neemt:RemcoINC08 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:30:
[...]
Die cashback is inmiddels nog maar 37,50...
100 breedbandwinkel
60 of minder cashbackxl.
Mobiel krijg je tot 85 terug bij cashbackxl(24maand/onbeperkt)
Ah oké, ik moest 4x kijken om het te geloven. Mijn contract bij ziggo loopt net af en tot op heden geen reden gehad om ovr te stappen. Maar voor 15 euro minder en 8x zo snel internet doe ik het graag.torretje2012 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:01:
[...]
die staat er al weken. Bovenop die deal kan je cashbackxl & breedbandwinkel combineren (127,50 totaal)
@screenager Als je Egde gebruikt is er idd niets aan de hand, via Firefox heb ik ook problemen.
Ik hoop dat ze ook nog een keer die ip-range open gooien. Toen ik omging van Ziggo naar KPN kon ik al m'n apparaten met vaste ip omgooien
Ik hoop dat ze ook nog een keer die ip-range open gooien. Toen ik omging van Ziggo naar KPN kon ik al m'n apparaten met vaste ip omgooien

Als je meer controle wilt over je eigen netwerk kun je voor een Fritzbox (of andere geschikte router) kiezen.Eraser127 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:58:
@screenager
Persoonlijk zou ik (ver) weg blijven de Experiabox. Ik heb er een paar gehad. Weinig mogelijkheden, dichtgetimmerd door KPN, verbindingsproblemen bij de vleet etc. Sinds het gebruik van een FritzBox nergens last van. 100% stabiel en voor mij voldoende mogelijkheden.Muis666 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
[...]
Als je meer controle wilt over je eigen netwerk kun je voor een Fritzbox (of andere geschikte router) kiezen.
Fritzbox huur per maand is € 7,49 pm, best stevig. Kun je ook zelf een Fritzbox kopen en die laten aansluiten als de KPN monteur langskomt voor installatie? Ik zit namelijk te denken aan overstappen van Ziggo naar KPN.Muis666 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:22:
[...]
Als je meer controle wilt over je eigen netwerk kun je voor een Fritzbox (of andere geschikte router) kiezen.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Dat zal bij de meeste monteurs best kunnen maar dan moeten ze er wel zin in hebben. Het kost ze namelijk iets meer tijd aangezien hun eigen fritzbox al geconfigureerd is. Bij jouw eigen Fritzbox moet er iets meer gebeuren (zie hieronder).mcmiles schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:19:
[...]
Fritzbox huur per maand is € 7,49 pm, best stevig. Kun je ook zelf een Fritzbox kopen en die laten aansluiten als de KPN monteur langskomt voor installatie? Ik zit namelijk te denken aan overstappen van Ziggo naar KPN.
Dus ook makkelijk: Monteur de Experiabox laten aansluiten en alles werkend achterlaten. Daarna de UTP kabel uit de Experiabox halen, in je eigen Fritzbox stoppen, 1 keer de FB Wizard draaien met KPN Glas profiel. En klaar...
(en als je TV decoders hebt, uiteraard die ook even ompluggen naar je Fritzbox).
Vragen kun je, maar de bedoeling is dat je het dan zelf aansluit. Meeste monteurs zullen je een kwartier meerwerk aanrekenen als je wilt dat hun het doen (15 euro). Sommige kun je met een kop koffie wel overhalen.mcmiles schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:19:
[...]
Fritzbox huur per maand is € 7,49 pm, best stevig. Kun je ook zelf een Fritzbox kopen en die laten aansluiten als de KPN monteur langskomt voor installatie? Ik zit namelijk te denken aan overstappen van Ziggo naar KPN.
Die 7,49 p/m is tevens inclusief toegang tot de wat meer technische onderlegde helpdesk waar je ook met eigen apparatuur en domotica vragen terecht kunt. Zo betracht nog geen eens zo verkeerd geprijsd.
hey hoi, nieuw in dit topic, ik wordt over minder dan 30 dagen bij kpn aangesloten, overstap vanuit t-mobile glas. (beiden 1000/1000)
welke apparatuur ga ik krijgen bij kpn?
Qua NT niet te zeggen met deze info. Qua router de Box12 en een Arris VIP 5202 decoder voor TV (als je dat afneemt).DaveFlash schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:39:
hey hoi, nieuw in dit topic, ik wordt over minder dan 30 dagen bij kpn aangesloten, overstap vanuit t-mobile glas. (beiden 1000/1000)
Hoe lang heb je al een glasaansluiting in huis?
het ging me vooral om de router. box 12 lijkt me prima, geen Amerikaans of chinees spul iig, 't is een frans merk dacht ik?
ja ik neem ook tv af in het eerste jaar, maar ik wacht eigenlijk op de kpn itv app voor Apple TV, naar verluidt werkt kpn daar al tijden aan
ja ik neem ook tv af in het eerste jaar, maar ik wacht eigenlijk op de kpn itv app voor Apple TV, naar verluidt werkt kpn daar al tijden aan
[ Voor 36% gewijzigd door DaveFlash op 15-04-2022 16:44 ]
Type bovenaan de pagina even "ervaringen box 12" (in het zoekveld..)DaveFlash schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:43:
wat zijn daar de ervaring mee met box 12?
vooral mbt. wifi 6
En ja, is van het franse Sagemcom
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 15-04-2022 16:48 ]
haha grappenmaker, ik vroeg om een Tl;dr. ga toch niet 305 pagina's terug lezen johBarre73 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:46:
Type bovenaan de pagina even "ervaringen box 12" (in het zoekveld..)

hoe werkt die?Jumpman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:02:
Een erg goede KPN glasvezel 1000 Mbit aanbieding afgesloten: €35,00 per maand + €25,00 eenmalige aansluitkosten = €445,00. €445,00 - €100,00 (Breedbandwinkel.nl) - €27,50 (CashbackXL.nl) = €317,50 : 12 maanden = €26,46 per maand.
Nee 300 x dezelfde vraag stellen ?DaveFlash schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:51:
[...]
haha grappenmaker, ik vroeg om een Tl;dr. ga toch niet 305 pagina's terug lezen joh![]()
![]()
Je hoeft heus geen 305 pagina's te gaan lezen. Maar de zoekfunctie geeft ook een antwoord op jou vraag.
Huh? Snap je wel wat een zoekfunctie is? Daardoor krijg je 2 paginas met ervaringen in plaats van 305....DaveFlash schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:51:
[...]
haha grappenmaker, ik vroeg om een Tl;dr. ga toch niet 305 pagina's terug lezen joh![]()
![]()
Dank voor je reactie, is helemaal helder! Even check double check het gaat om de FB 5530?Barre73 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:01:
[...]
Dat zal bij de meeste monteurs best kunnen maar dan moeten ze er wel zin in hebben. Het kost ze namelijk iets meer tijd aangezien hun eigen fritzbox al geconfigureerd is. Bij jouw eigen Fritzbox moet er iets meer gebeuren (zie hieronder).
Dus ook makkelijk: Monteur de Experiabox laten aansluiten en alles werkend achterlaten. Daarna de UTP kabel uit de Experiabox halen, in je eigen Fritzbox stoppen, 1 keer de FB Wizard draaien met KPN Glas profiel. En klaar...
(en als je TV decoders hebt, uiteraard die ook even ompluggen naar je Fritzbox).
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Dank voor je reactie, ik las inderdaad over de helpdesk. Mijn ervaring tot nu toe is dat ik eigenlijk nog nooit contact met een helpdesk heb gehad. Maar ik neem het mee.gjtm schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:03:
[...]
Vragen kun je, maar de bedoeling is dat je het dan zelf aansluit. Meeste monteurs zullen je een kwartier meerwerk aanrekenen als je wilt dat hun het doen (15 euro). Sommige kun je met een kop koffie wel overhalen.
Die 7,49 p/m is tevens inclusief toegang tot de wat meer technische onderlegde helpdesk waar je ook met eigen apparatuur en domotica vragen terecht kunt. Zo betracht nog geen eens zo verkeerd geprijsd.
Het is niet alleen de helpdesk. Als er een monteur nodig is en het blijkt niet aan KPN te liggen maar aan de klant, dan hoef je met de Plus Service geen €60 voorrijkosten te betalen.mcmiles schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:17:
[...]
Dank voor je reactie, ik las inderdaad over de helpdesk. Mijn ervaring tot nu toe is dat ik eigenlijk nog nooit contact met een helpdesk heb gehad. Maar ik neem het mee.
Nu wordt het iets ingewikkelder. Gaat het om een nieuwe KPN aansluiting (is jouw wijk onlangs voorzien van glasvezel)?mcmiles schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:16:
[...]
Dank voor je reactie, is helemaal helder! Even check double check het gaat om de FB 5530?
Zo ja, dan zal dat een XGS-PON aansluiting zijn. De 5530 is vooral bedoeld om de glasvezel direct op aan te sluiten. Voor XGS-PONPON is dat theoretisch mogelijk maar in de praktijk volgens mij nog niemand gelukt. Mede door het gebrek aan de juiste modules.
Een KPN monteur zal het zeker niet voor je doen. Ook niet tegen meerwerk vergoeding. Hij mag alleen aansluiten middels de ONT die op je aansluiting komt. En vanaf daar met een UTP naar de router.
Een 5530 kan ook vast wel met UTP aangesloten worden maar dan ben je wel meteen een LAN poort kwijt. En er zijn niet zoveel LAN poorten ..
Zit de glasaansluiting al meer dan drie jaar in huis dan is het allemaal makkelijker.
Overigens zal de KPN monteur dit dan nog steeds niet voor je doen. Een eigen router aansluiten middels een directe glaskabel doet de KPN monteur niet. Punt.
Dank voor je reactie Barre. Mijn glasvezel aansluiting in de meterkast zit er al een jaar of zeven en is nooit gebruikt. Het gaat inderdaad om een nieuwe KPN-aansluiting. Je toelichting wat betreft plaatsing is me helder. Ik zit ook aan Solcon te denken want daar wordt de FB standaard geleverd. Nog even verder dubben.Barre73 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:04:
[...]
Nu wordt het iets ingewikkelder. Gaat het om een nieuwe KPN aansluiting (is jouw wijk onlangs voorzien van glasvezel)?
Zo ja, dan zal dat een XGS-PON aansluiting zijn. De 5530 is vooral bedoeld om de glasvezel direct op aan te sluiten. Voor XGS-PONPON is dat theoretisch mogelijk maar in de praktijk volgens mij nog niemand gelukt. Mede door het gebrek aan de juiste modules.
Een KPN monteur zal het zeker niet voor je doen. Ook niet tegen meerwerk vergoeding. Hij mag alleen aansluiten middels de ONT die op je aansluiting komt. En vanaf daar met een UTP naar de router.
Een 5530 kan ook vast wel met UTP aangesloten worden maar dan ben je wel meteen een LAN poort kwijt. En er zijn niet zoveel LAN poorten ..
Zit de glasaansluiting al meer dan drie jaar in huis dan is het allemaal makkelijker.
Overigens zal de KPN monteur dit dan nog steeds niet voor je doen. Een eigen router aansluiten middels een directe glaskabel doet de KPN monteur niet. Punt.
Dan zal dat geen PON worden maar reguliere AON. En dat maakt een eigen router met glasaansluiting wel mogelijk.mcmiles schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:21:
[...]
Dank voor je reactie Barre. Mijn glasvezel aansluiting in de meterkast zit er al een jaar of zeven en is nooit gebruikt. Het gaat inderdaad om een nieuwe KPN-aansluiting. Je toelichting wat betreft plaatsing is me helder. Ik zit ook aan Solcon te denken want daar wordt de FB standaard geleverd. Nog even verder dubben.
Welke FTU heb je in de meterkast als je hier kijkt? TY01 of TK01?
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 16-04-2022 19:59 ]
@Barre73
Kun jij misschien de status van hier bekijken?
Glasvezel ligt tot in mijn meterkast inmiddels, maar na contact met kpnnetwerk wanneer ik actief gezet ging worden, vertelde hij mij dat er een fout is gemaakt met de kabels, waardoor de verbinding nog niet doorgemeten is. Een planning had die niet helaas.
Glasvezel ligt tot in mijn meterkast inmiddels, maar na contact met kpnnetwerk wanneer ik actief gezet ging worden, vertelde hij mij dat er een fout is gemaakt met de kabels, waardoor de verbinding nog niet doorgemeten is. Een planning had die niet helaas.
Leerzaam dit draadje Barre, dank daarvoor. Volgens mij een GN02, zie fotoBarre73 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:58:
[...]
Dan zal dat geen PON worden maar reguliere AON. En dat maakt een eigen router met glasaansluiting wel mogelijk.
Welke FTU heb je in de meterkast als je hier kijkt? TY01 of TK01?
:strip_exif()/f/image/FFN0m15hc79HeIy2bDG9zGG6.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een vraagje...
Ik ga binnenkort over van Solcon (Inet/TV/Tel.) naar KPN (Inet/TV) omdat ik naar een 1Gb verbinding wil en daar is Solcon gewoon te duur mee.
Nu las ik dat je met het standaard Box12 modem/router de DHCP niet uit kunt zetten en ook geen eigen LAN range kunt instellen.
Dat kan echter wel op bv een Fritz!Box, maar die moet je per maand huren.
Je zou dan een 7590 of 7583 krijgen.
Uiteindelijk wil ik mijn MikroTik (RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN) hiervoor gaan gebruiken, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor om dat uit te zoeken.
Mijn vraag is nu of een Fritz!Box 7530 ook zou werken, want deze heb ik nog liggen.
Ik ga binnenkort over van Solcon (Inet/TV/Tel.) naar KPN (Inet/TV) omdat ik naar een 1Gb verbinding wil en daar is Solcon gewoon te duur mee.
Nu las ik dat je met het standaard Box12 modem/router de DHCP niet uit kunt zetten en ook geen eigen LAN range kunt instellen.
Uiteindelijk wil ik mijn MikroTik (RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN) hiervoor gaan gebruiken, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor om dat uit te zoeken.
Mijn vraag is nu of een Fritz!Box 7530 ook zou werken, want deze heb ik nog liggen.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ja hoor, zou niet weten waarom deze niet zou werken. Het KPN profiel selecteren en gaan met die banaan. Kind kan de was doen.Thasaidon schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:16:
Even een vraagje...
Wel opletten dat je de functie van updates vanuit de provider hebt uit staan
In dat geval: laat rustig de hele aansluiting uitvoeren door de monteur van KPN. Daarna vraag je een gratis FTU vervanging aan (op deze FTU kan je geen glaskabel direct aansluiten). Als de aannemer dat heeft gedaan koop je een patchcover voor 15 euro en een glaskabeltje en dan kan je die Fritzbox direct op glas aansluiten.mcmiles schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:25:
[...]
Leerzaam dit draadje Barre, dank daarvoor. Volgens mij een GN02, zie foto
[Afbeelding]
Staan die profielen dan standaard in iedere (NL) Fritz!Box?Nuevocasa schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:23:
[...]
... Het KPN profiel selecteren en gaan met die banaan. Kind kan de was doen...
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken.
---edit---
Ik lees net dat de 7530 op zijn WAN een max througput heeft van slechts 300Mbs.
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530
Geen optie dus voor een 1Gb verbinding...
Of geldt dat alleen voor een DSL aansluiting?
[ Voor 35% gewijzigd door Thasaidon op 18-04-2022 16:50 ]
Dat is alleen bij DSL. Via glas kun je ongeveer 1Gbps halen, tenminste dat is mijn ervaring.Thasaidon schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:31:
[...]
Ik lees net dat de 7530 op zijn WAN een max througput heeft van slechts 300Mbs.
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530
Geen optie dus voor een 1Gb verbinding...
Of geldt dat alleen voor een DSL aansluiting?
Wat voor problemen? Ik heb het namelijk aan staan, maar niets gemerkt.Nuevocasa schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:23:
[...]
Wel opletten dat je de functie van updates vanuit de provider hebt uit staandie stond bij mij standaard aan en kreeg daardoor problemen omdat het een eigen router was.
Ja hoor. Dat kan zeker. Ik gebruik nu een 7590 maar heb eerder ook een tijdje als test een 7530 (AX) gehad. Gewoon op de beginpagina van de FB links onderin kiezen voor de wizard. Dan kiezen voor KPN.Thasaidon schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:16:
Even een vraagje...
Vandaag de overstap van Freedom naar KPN glasvezel gemaakt. Ging allemaal vlekkeloos (eigen apparatuur).
Het viel me alleen op dat KPN de tussenliggende hops bij een traceroute lijkt te blokkeren. Dit is nieuw voor mij, zien meer mensen dit?
Het viel me alleen op dat KPN de tussenliggende hops bij een traceroute lijkt te blokkeren. Dit is nieuw voor mij, zien meer mensen dit?
@Marsjee Stuur maar een DM. Maar uit je verhaal maak ik dat ik ook niet veel meer kan zien dan wat je nu vertelt.Marsjee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:04:
@Barre73
Standaard icmp gedrag bedoel je? Stuur je probes eens over TCP over bijv. port 22, gebruik ipv6, resolving uit of dergelijk: traceroute -T -p 22 of -U -p 514.DatKanVeiliger schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:41:
Er staat altijd wel een pad open van begin tot eind.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Wat is jullie ervaring met de tv app? Volgende week komt er een monteur het modem plaatsen en ook het tv kastje. Eigenlijk zou ik liever geen kastje bij de tv hebben, want dan komt er ook een hdmi kabel onder mijn tv te hangen. Nu hangt hij mooi los met alleen een stekker naar het stopcontact.
Werkt de app lekker op een Android tv en is de beeldkwaliteit goed?
Interessante vraag, ik merk dat de tv-app op iOS het in elk geval prima doet. Op dit moment Ziggo Go op Apple TV en die werkt goed en vloeiend. Benieuwd hoe de tv-app van KPN het op Android/LG WebOS doet.darkdesign schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:58:
Wat is jullie ervaring met de tv app? Volgende week komt er een monteur het modem plaatsen en ook het tv kastje. Eigenlijk zou ik liever geen kastje bij de tv hebben, want dan komt er ook een hdmi kabel onder mijn tv te hangen. Nu hangt hij mooi los met alleen een stekker naar het stopcontact.
Het kastje is bij ons geen optie omdat er geen UTP in de buurt is en ik geen draadloze ontvangers wil.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Is er geen mogelijkheid dan? Bij mij zat toevallig een telefoonaansluiting vlakbij de TV (een 'varkenssnuit'). Deze heeft de KPN-monteur vervangen door een UTP-kabel te trekken.THE_BASE schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:13:
[...]
Interessante vraag, ik merk dat de tv-app op iOS het in elk geval prima doet. Op dit moment Ziggo Go op Apple TV en die werkt goed en vloeiend. Benieuwd hoe de tv-app van KPN het op Android/LG WebOS doet.
Het kastje is bij ons geen optie omdat er geen UTP in de buurt is en ik geen draadloze ontvangers wil.
Ik was het zelf van plan om te doen, dus had al een bijpassende zwarte UTP wandcontactdoos en goede UTP kabel gekocht. Ze hebben zelf spullen bij om dat te doen, maar de monteur heeft het met mijn aangekochte spullen gedaan. Het aansluiten van de TV zat namelijk bij de gratis monteursafspraak die ik erbij kreeg. Ik had verwacht dat hij gewoon een UTP kabel langs de plint ging leggen om de TV aan te kunnen sluiten maar nee dus. Switch neergezet zodat mijn LG WebOS-TV nu ook vast aangsloten zit.
Mijn tip: kijk of er misschien toch een mogelijkheid is en maak gebruik van die service.
Ah, dat is wel fijne informatie. Wij hebben helaas geen telefoonaansluiting in onze woonkamer boven, deze zit beneden in de woonkeuken. Alleen COAX is er beschikbaar en daar zal de beste man (of vrouw) weinig mee kunnen. De loze leiding wordt gebruikt voor een UTP-kabel naar een Unifi AC, dus ook die is al bezet, overigens van daaruit nog naar de andere kant van de woonkamer waar de tv staat. Wordt dus een lastige.xFeverr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:48:
[...]
Is er geen mogelijkheid dan? Bij mij zat toevallig een telefoonaansluiting vlakbij de TV (een 'varkenssnuit'). Deze heeft de KPN-monteur vervangen door een UTP-kabel te trekken.
Ik was het zelf van plan om te doen, dus had al een bijpassende zwarte UTP wandcontactdoos en goede UTP kabel gekocht. Ze hebben zelf spullen bij om dat te doen, maar de monteur heeft het met mijn aangekochte spullen gedaan. Het aansluiten van de TV zat namelijk bij de gratis monteursafspraak die ik erbij kreeg. Ik had verwacht dat hij gewoon een UTP kabel langs de plint ging leggen om de TV aan te kunnen sluiten maar nee dus. Switch neergezet zodat mijn LG WebOS-TV nu ook vast aangsloten zit.
Mijn tip: kijk of er misschien toch een mogelijkheid is en maak gebruik van die service.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik denk dat de monteur de COAX er graag voor je uittrekt om die te vervangen. Maar dat moet je zelf willen. (Ik zou het in ieder geval doen, want aan die COAX heb je nu niks.)THE_BASE schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:51:
[...]
Ah, dat is wel fijne informatie. Wij hebben helaas geen telefoonaansluiting in onze woonkamer boven, deze zit beneden in de woonkeuken. Alleen COAX is er beschikbaar en daar zal de beste man (of vrouw) weinig mee kunnen. De loze leiding wordt gebruikt voor een UTP-kabel naar een Unifi AC, dus ook die is al bezet, overigens van daaruit nog naar de andere kant van de woonkamer waar de tv staat. Wordt dus een lastige.
Let wel: dan mag die coax aansluiting niet de hoofdaansluiting zijn want alles daarvoor is van Ziggo (of een andere coax partij). Als de hoofdaansluiting in de meterkast o.i.d. zit, en dit bij de TV bij het thuisnetwerk hoort, dan kan de coax kabel wel vervangen worden.xFeverr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat de monteur de COAX er graag voor je uittrekt om die te vervangen. Maar dat moet je zelf willen. (Ik zou het in ieder geval doen, want aan die COAX heb je nu niks.)
Dat is een goeie om op te letten inderdaad. Maar als het de hoofdaansluiting is kun je hem sowieso niet vervangen door UTP, want dan komt het niet uit in je meterkast.Barre73 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:02:
[...]
Let wel: dan mag die coax aansluiting niet de hoofdaansluiting zijn want alles daarvoor is van Ziggo (of een andere coax partij). Als de hoofdaansluiting in de meterkast o.i.d. zit, en dit bij de TV bij het thuisnetwerk hoort, dan kan de coax kabel wel vervangen worden.
In mijn geval komt de coax binnen in de meterkast, deze wordt verdeeld naar woonkeuken beneden, woonkamer boven en slaapkamer boven. Mag van mij best worden vervangen naar de woonkamer, maar als ik ooit weer naar Ziggo ga, dan moet het weer terug worden vervangen. Geen idee of dat dan gebeurd.xFeverr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:08:
[...]
Dat is een goeie om op te letten inderdaad. Maar als het de hoofdaansluiting is kun je hem sowieso niet vervangen door UTP, want dan komt het niet uit in je meterkast.
Dat zal je in de toekomst zelf moeten doen omdat Ziggo die service niet heeft.THE_BASE schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:10:
[...]
In mijn geval komt de coax binnen in de meterkast, deze wordt verdeeld naar woonkeuken beneden, woonkamer boven en slaapkamer boven. Mag van mij best worden vervangen naar de woonkamer, maar als ik ooit weer naar Ziggo ga, dan moet het weer terug worden vervangen. Geen idee of dat dan gebeurd.
Maar Ziggo gaat ook over op IPTV, zie het vandaag geintroduceerde Next mini kastje wat met utp kabel is verbonden met het netwerk.
Dat hangt een beetje van de gebruikte tv af. Ik heb hier 2 TV's met Android: een Philips in de woonkamer en een Salora (budget-tv van €220) voor onder de veranda. Bij die eerste draait de app soepel. Bij de Salora merk je dat de processor/ram(?) ietsje minder is. Bij snellere beelden zoals voetbal ervaar ik hele kleine schokjes. Dat maakt voor een tv onder de veranda niet zoveel uit maar bij de hoofd-tv zou ik het niet willen.darkdesign schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:58:
Heeft iemand de infomratiemap al eens open geslagen? Prima plek om je wachtwoorden in op te schrijven aldus kpn!
Als KPN straks glasvezel aanlegt, gaan ze dit dan puur tot in de meterkast doen, of trekken ze het door naar de woonkamer (waar ik nu mijn KPN modem op een wandcontactdoos met "varkenssnuit" aansluit) ?
Ik heb liever dit laatste zodat ik mijn modem ook in de woonkamer kan laten en ruimte heb om mn HUE en pihole etc aan te sluiten...
Ik heb liever dit laatste zodat ik mijn modem ook in de woonkamer kan laten en ruimte heb om mn HUE en pihole etc aan te sluiten...
[ Voor 6% gewijzigd door Basekid op 19-04-2022 20:34 ]
Thanks voor je bericht. Dit ook geprobeerd en KPN lijkt alle protocollen en meerdere poorten op de tussenliggende hops te blokkeren. Het lijkt bijna alsof ze dit voor recent opgeleverde verbindingen blokkeren.DeBolle schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:46:
[...]
Standaard icmp gedrag bedoel je? Stuur je probes eens over TCP over bijv. port 22, gebruik ipv6, resolving uit of dergelijk: traceroute -T -p 22 of -U -p 514.
Er staat altijd wel een pad open van begin tot eind.
De eerste hop (na mijn LAN) en laatste hop zijn zichtbaar, de tussenliggende hops niet.
Is er al iemand geweest om te schouwen? Dan kan je zelf aangeven waar je de aansluiting wilt hebben.Basekid schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:32:
Als KPN straks glasvezel aanlegt, gaan ze dit dan puur tot in de meterkast doen, of trekken ze het door naar de woonkamer (waar ik nu mijn KPN modem op een wandcontactdoos met "varkenssnuit" aansluit) ?
Ik heb het huis net een weekje geleden gekocht, maar dan zal ik het bij het plaatsen wel even vragen/melden.krakendmodem schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:19:
[...]
Is er al iemand geweest om te schouwen? Dan kan je zelf aangeven waar je de aansluiting wilt hebben.
Meestal is oplevering in de meterkast, maar als er genoeg kabel ligt en je van te voren gaten door de nodige muren heen jast zal het vast goed komenBasekid schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:43:
[...]
Ik heb het huis net een weekje geleden gekocht, maar dan zal ik het bij het plaatsen wel even vragen/melden.
Iemand ervaring met een wegvallende WAN verbinding?
Ik heb een TP-Link R605 router direct op mijn ONT aangesloten.
Elk uur valt de WAN link exact 10 (of soms 11) seconden weg.
Dit lijkt sinds een week ongeveer het geval te zien, maar zo ver gaat de logging van de router helaas niet terug.
Ik kan uiteraard een andere router proberen, maar wilde eerst even kijken of dit misschien een bekend issue is.
ONT en router heb ik al van de stroom gehad, dat hielp helaas niet.
Dit lijkt sinds een week ongeveer het geval te zien, maar zo ver gaat de logging van de router helaas niet terug.
Ik kan uiteraard een andere router proberen, maar wilde eerst even kijken of dit misschien een bekend issue is.
Ik heb een Ubiquiti UDM SE aan mijn ONT hangen en ik heb geen enkele dip gezien in mijn verbinding. Heb je misschien ergens een instelling veranderd waardoor de router elk uur zijn IP probeert te refreshen via DHCP ofzo?Timmert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:03:
Iemand ervaring met een wegvallende WAN verbinding?
Het heeft hier ook prima gewerkt, tot een tijdje geleden. In de logs van de router is ook te zien dat de hele WAN link up/down klappert op zo'n moment.mvds schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:43:
[...]
Ik heb een Ubiquiti UDM SE aan mijn ONT hangen en ik heb geen enkele dip gezien in mijn verbinding. Heb je misschien ergens een instelling veranderd waardoor de router elk uur zijn IP probeert te refreshen via DHCP ofzo?
Ik heb vanochtend even de Box12 eraan gehangen ipv mijn eigen router. Kijken wat er nu gebeurt.
Voor de ware Tweaker die benieuwd is wat de Genexis XGS-PON media converter behelst:
ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Werkt dus ook op Delta/Caiway infra.
Hier ook “nerds” die iets meer weten over dit device?
root password bijvoorbeeld? Firmware image?
ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Werkt dus ook op Delta/Caiway infra.
Hier ook “nerds” die iets meer weten over dit device?
root password bijvoorbeeld? Firmware image?
Hier afgesproken dat de glasvezel in de woonkamer bij het ISRA punt zou komen. De monteurs van KPN netwerk weigerden dit: ze doen alleen standaard meterkast.Basekid schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:43:
[...]
Ik heb het huis net een weekje geleden gekocht, maar dan zal ik het bij het plaatsen wel even vragen/melden.
KPN zou daarna een UTP kabel door de kruipruimte trekken, zodat het modem wel in woonkamer kan blijven. Wel ff twee weken wachten op monteur, want hele straat wil dit.
Van buren hoorde ik echter dat die monteurs helemaal niet in de kruipruimte werken. Daar moeten dan weer speciaal 2 monteurs voor komen. De monteur bij de buren was weer vertrokken en ze moesten weer 2 weken wachten.
Ik heb uiteindelijk zelf een kabel door de kruipruimte van de meterkast naar oude ISRA punt getrokken. De KPN monteur heeft daar alleen de patchkabel ingeprikt.
Ik heb de KPN netwerk glasvezel mannen gevraagd om een extra gat in de vloer van de meterkast te boren voor die UTP kabel. In de woonkamer heb ik de inmiddels ongebruikte COAX vervangen door die UTP kabel. Zo was er geen boren nodig.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ah goed om te weten. Ik heb geen verstand van een UTP kabel door de kruipruimte trekken naar een nieuw UTP/bestaand COAX aansluiting (die zit er inderdaad wel), dus dat wordt nog ff kijken... Een extra gat boren is iig wel slim om te vragen ja.vliegnerd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:13:
[...]
Hier afgesproken dat de glasvezel in de woonkamer bij het ISRA punt zou komen. De monteurs van KPN netwerk weigerden dit: ze doen alleen standaard meterkast.
KPN zou daarna een UTP kabel door de kruipruimte trekken, zodat het modem wel in woonkamer kan blijven. Wel ff twee weken wachten op monteur, want hele straat wil dit.
Van buren hoorde ik echter dat die monteurs helemaal niet in de kruipruimte werken. Daar moeten dan weer speciaal 2 monteurs voor komen. De monteur bij de buren was weer vertrokken en ze moesten weer 2 weken wachten.
Ik heb uiteindelijk zelf een kabel door de kruipruimte van de meterkast naar oude ISRA punt getrokken. De KPN monteur heeft daar alleen de patchkabel ingeprikt.
Ik heb de KPN netwerk glasvezel mannen gevraagd om een extra gat in de vloer van de meterkast te boren voor die UTP kabel. In de woonkamer heb ik de inmiddels ongebruikte COAX vervangen door die UTP kabel. Zo was er geen boren nodig.
meerwerk is altijd mogelijk, is echter wel stevig aan de prijs (15eu per kwartier)
Die kabel trekken is niets anders dan een kabel door een gat in de vloer halen, in de kruipruimte kruipen en de kabel pakken en dan naar de andere kant kruipen en daar weer door een gat in de vloer halen. Stekker aan beide kanten kan en zal de KPN monteur voor je doen. Dat wordt niet eens als meerwerk gezien.Basekid schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:23:
[...]
Ah goed om te weten. Ik heb geen verstand van een UTP kabel door de kruipruimte trekken naar een nieuw UTP/bestaand COAX aansluiting (die zit er inderdaad wel), dus dat wordt nog ff kijken... Een extra gat boren is iig wel slim om te vragen ja.
Andere optie, indien mogelijk, als er een coaxkabel loopt vanaf de meterkast naar de woonkamer in een buis: UTP kabel aan die coax knopen en voorzichtig de coax eruit trekken waarmee deze site t vervangen wordt voor de UTP. Dat doen veel KPN monteurs met goedkeuring van de klant (ook geen meerwerk).
Ben je wel je coax aansluiting kwijt voor de toekomst ;-)
Ah I see👍Barre73 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:18:
[...]
Die kabel trekken is niets anders dan een kabel door een gat in de vloer halen, in de kruipruimte kruipen en de kabel pakken en dan naar de andere kant kruipen en daar weer door een gat in de vloer halen. Stekker aan beide kanten kan en zal de KPN monteur voor je doen. Dat wordt niet eens als meerwerk gezien.
Andere optie, indien mogelijk, als er een coaxkabel loopt vanaf de meterkast naar de woonkamer in een buis: UTP kabel aan die coax knopen en voorzichtig de coax eruit trekken waarmee deze site t vervangen wordt voor de UTP. Dat doen veel KPN monteurs met goedkeuring van de klant (ook geen meerwerk).
Nog even voor het complete beeld: die kpn monteur voor de stekker aan beide kanten, is dat iemand die apart komt? Of kruip je door de kruipruimte als de glasvezelmannnetjes in je meterkast komen aansluiten.
Ik heb in huis alle coax kabels vervangen door UTP, aangezien ik niet van plan ben om ooit van glasvezel naar kabel over te stappen.Barre73 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:18:
[...]
Die kabel trekken is niets anders dan een kabel door een gat in de vloer halen, in de kruipruimte kruipen en de kabel pakken en dan naar de andere kant kruipen en daar weer door een gat in de vloer halen. Stekker aan beide kanten kan en zal de KPN monteur voor je doen. Dat wordt niet eens als meerwerk gezien.
Is toch helemaal geek gekke prijs? 60/uur - dat betaal je ook al snel als je een andere klussert inhuurt.....torretje2012 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:05:
meerwerk is altijd mogelijk, is echter wel stevig aan de prijs (15eu per kwartier)
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik had het hier over de KPN provider monteur, dus niet over de KPN Netwerk glasvezelmonteurs.Basekid schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:12:
[...]
Ah I see👍
Nog even voor het complete beeld: die kpn monteur voor de stekker aan beide kanten, is dat iemand die apart komt? Of kruip je door de kruipruimte als de glasvezelmannnetjes in je meterkast komen aansluiten.
Overigens: Die glasvezelmannetjes mogen ook gewoon in de kruipruimte en hoeven helemaal niet perse in de meterkast te installeren. Sterker nog: hun opdracht is om eerst te proberen om de FTU nabij het bestaande modem te krijgen. Ik hoor alleen steeds vaker dat sommige ploegen zelf vinden dat ze alleen maar meterkasten mogen/kunnen. Totale BS maar ze komen er schijnbaar mee weg. Om vervolgens de klant en/of de providermonteur op te zadelen met de vervolgproblemen.
Met de BOX12 lijkt het erop dat de uitval gestopt is. Nu heb ik gelijktijdig ook even de ONT wat langer spanningsloos gemaakt dan eerder, dus ik ga zometeen mijn eigen router nog eens terugzetten en kijken wat er dan gebeurt. Wel erg treurig dat je in de BOX12 niet eens een eigen IP range kan instellen trouwens.Timmert schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:04:
[...]
Het heeft hier ook prima gewerkt, tot een tijdje geleden. In de logs van de router is ook te zien dat de hele WAN link up/down klappert op zo'n moment.
Ik heb vanochtend even de Box12 eraan gehangen ipv mijn eigen router. Kijken wat er nu gebeurt.
Zijn de meeste tweakers niet handig genoeg om zelf ff een boor door een muurtje heen te jassen? Of mehmets klusbureau van 20/uur in te huren?Hmmbob schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
[...]
Is toch helemaal geek gekke prijs? 60/uur - dat betaal je ook al snel als je een andere klussert inhuurt.....
Misschien ook een gevolg van tekorten aan goed opgeleide monteurs? En daardoor komen er monteurs die alleen het kunstje kennen?Barre73 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]
Ik hoor alleen steeds vaker dat sommige ploegen zelf vinden dat ze alleen maar meterkasten mogen/kunnen. Totale BS maar ze komen er schijnbaar mee weg. Om vervolgens de klant en/of de providermonteur op te zadelen met de vervolgproblemen.
Ik had laatst een Stedin monteur ivm uitbreiding 1x35A naar 3x25A, nieuwe groepenkast was al geplaatst door een kennis wiens vak het is (en groepenkast was prefab geleverd). Na aanpassing door de Stedin monteur werkte een deel niet meer en monteur wist niet wat hij gedaan had of hoe te herstellen. Kennis gebeld, en die had het in 5 minuten weer in orde.
Ergo, mijn indruk van dit soort monteurs is dat je pech kunt hebben en de verkeerde krijgen. Heb je geluk ben je handig genoeg het zelf of in je omgeving te herstellen, heb je pech moet je het avontuur met de leverancier aan gaan, of ermee leren leven.
Als je ervoor kiest om meerwerk door KPN uit te laten voeren, dan gok ik dat het antwoord "nee" is.torretje2012 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:01:
[...]
Zijn de meeste tweakers niet handig genoeg om zelf ff een boor door een muurtje heen te jassen? Of mehmets klusbureau van 20/uur in te huren?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik was er ook best bang voor dat ik een of andere kwibus over de vloer kreeg die het niet meer snapt als het iets afwijkt van de standaard. Maar dat was bij mij zeker niet het geval. Erg professionele monteur die zeker wel wist waar hij mee bezig was, goed mee dacht en zeer flexibel was.swhnld schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:32:
[...]
Ergo, mijn indruk van dit soort monteurs is dat je pech kunt hebben en de verkeerde krijgen. Heb je geluk ben je handig genoeg het zelf of in je omgeving te herstellen, heb je pech moet je het avontuur met de leverancier aan gaan, of ermee leren leven.
Voor alle duidelijkheid: ik had het niet over de KPN in-home monteur maar over een aantal monteurs die namens KPN Netwerk de glasvezel binnenbrengen. En ook bij die ploegen zitten echt wel genoeg goede mensen. Maar helaas ook cowboys..swhnld schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:32:
[...]
Misschien ook een gevolg van tekorten aan goed opgeleide monteurs? En daardoor komen er monteurs die alleen het kunstje kennen?
Ik had laatst een Stedin monteur ivm uitbreiding 1x35A naar 3x25A, nieuwe groepenkast was al geplaatst door een kennis wiens vak het is (en groepenkast was prefab geleverd). Na aanpassing door de Stedin monteur werkte een deel niet meer en monteur wist niet wat hij gedaan had of hoe te herstellen. Kennis gebeld, en die had het in 5 minuten weer in orde.
Ik overweeg om van Ziggo naar KPN glasvezel te gaan, zonder TV, dus internet only.
Echter wil ik liever geen Experiabox v12 of Fritzbox (tussen) m’n huidige Netgear Orbi RBK53 router gebruiken met 2 satellieten. WiFi en dekking is top nu.
Ik las dat dit kan door de KPN NTU aan te sluiten op LAN1 van een Netgear GS105E kastje (ivm dat VLan6 niet direct wordt ondersteund op de Orbi) en de Orbi aan te sluiten op LAN2 van de Netgear GS105E.
Heeft iemand ervaring met deze opstelling?
Wat is eventueel het alternatief? Experiabox in DMZ zetten met WiFi uit, Orbi via Lan koppelen en Orbi in router mode laten?
Echter wil ik liever geen Experiabox v12 of Fritzbox (tussen) m’n huidige Netgear Orbi RBK53 router gebruiken met 2 satellieten. WiFi en dekking is top nu.
Ik las dat dit kan door de KPN NTU aan te sluiten op LAN1 van een Netgear GS105E kastje (ivm dat VLan6 niet direct wordt ondersteund op de Orbi) en de Orbi aan te sluiten op LAN2 van de Netgear GS105E.
Wat is eventueel het alternatief? Experiabox in DMZ zetten met WiFi uit, Orbi via Lan koppelen en Orbi in router mode laten?
Die GS105E is een managed switch dus ja die kan VLAN 6 tagged doen richting de NTU en untagged richting je huidige router. Moet je uiteraard wel configureren in de webinterface.Galvatron schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:36:
Ik overweeg om van Ziggo naar KPN glasvezel te gaan, zonder TV, dus internet only.
Experiabox in DMZ kan ook maar ik vind die switch dan een veel mooiere oplossing.
Ik heb hier een GS105Ev2 en die staat vrolijk zijn Web Interface te broadcasten op alle VLANs. Niet echt wenselijk en ook niet veilig.ik222 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:41:
[...]
Die GS105E is een managed switch dus ja die kan VLAN 6 tagged doen richting de NTU en untagged richting je huidige router.
Als je hem voor laag 2 gebruikt (dus zonder een ip-adres) dan zal dit geen enkel probleem zijn. Mocht je een ip-adres op moeten geven kan je ook een private space ip-adres kunnen configureren. Deze zijn niet internet gerouteerd.epias schreef op zondag 24 april 2022 @ 01:59:
[...]
Ik heb hier een GS105Ev2 en die staat vrolijk zijn Web Interface te broadcasten op alle VLANs. Niet echt wenselijk en ook niet veilig.
Voor ik in juni over ga naar KPN heb ik alvast de KPN iTV-app op mijn iPhone gezet. Kan dan mooi vergelijken met die van Ziggo.
In beginsel doen ze hetzelfde, wel lijkt Ziggo sneller op te starten. Ook jammer dat KPN geen app voor Apple TV heeft.
Maar wat me het meest verbaast is dat ik blijkbaar bij KPN op de iTV-app geen live programma vanaf het begin kan starten. Ik moet wachten tot 15 minuten na het programma en dan achteraf kijken. Klopt dit? Schijnt met het kastje weer wel een optie te zijn. Als dat zo is ben ik een soort van overgeleverd het Opnemen Pakket te nemen, zodat ik het wel kan starten tijdens een programma?
In beginsel doen ze hetzelfde, wel lijkt Ziggo sneller op te starten. Ook jammer dat KPN geen app voor Apple TV heeft.
Maar wat me het meest verbaast is dat ik blijkbaar bij KPN op de iTV-app geen live programma vanaf het begin kan starten. Ik moet wachten tot 15 minuten na het programma en dan achteraf kijken. Klopt dit? Schijnt met het kastje weer wel een optie te zijn. Als dat zo is ben ik een soort van overgeleverd het Opnemen Pakket te nemen, zodat ik het wel kan starten tijdens een programma?
Het blijft raar dat er ARP requests worden verstuurd op ALLE VLANs. Voorheen was dit alleen op VLAN 1. Dit is ergens in 2018 aangepast in de firmware en daar mag je dan zelf achter komen. Sowieso is deze switch, gezien de historie, zo onveilig als het maar kan. Er zijn betere alternatieven...gjhuisman schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:19:
[...]
Als je hem voor laag 2 gebruikt (dus zonder een ip-adres) dan zal dit geen enkel probleem zijn. Mocht je een ip-adres op moeten geven kan je ook een private space ip-adres kunnen configureren. Deze zijn niet internet gerouteerd.
Nee hoor. Dat gaat prima. Programma aanzetten en dan helemaal links onderin de knop met het omgekeerde pijltje.THE_BASE schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:38:
Voor ik in juni over ga naar KPN heb ik alvast de KPN iTV-app op mijn iPhone gezet. Kan dan mooi vergelijken met die van Ziggo.
Staat ook hier.
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 24-04-2022 09:28 ]
Ik ga (als het goed is) per 1 juni ook over naar KPN, en heb al wel mijn iTV pincode per mail gehad, maar mijn abonnementsnummer nog niet, dat zou in een aparte mail komen.THE_BASE schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:38:
Maar ik heb al een week niets meer van KPN vernomen.
Hoe lang duurde dat bij jou voordat je je abonnementsnummer kreeg?
Ja de iTV-app moet eerst nog een animatie afspelen voordat je op het beginscherm bent. Maar goed, voor de rest is de app wel gewoon snel.THE_BASE schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:38:
Terugkijken is gewoon mogelijk tijdens het programma. Je kunt alleen niet vooruit spoelen op bepaalde commerciële zenders (Talpa, RTL, etc). Dat kan overigens weer wel als je het programma opneemt. Maar als ik het mij goed herinner is dat bij Ziggo ook zo het geval.
Zodra het programma is afgelopen kan het zijn dat je een paar minuten moet wachten tot hij beschikbaar is voor terugkijken. Dat is voor zover het enige wat mij soms stoort.
Als je straks je TV ontvanger hebt kun je terug naar het begin van het programma door op de groene knop te drukken. In de app heb ik onder de blauwe ‘Nu kijken‘ knop ook een ‘vanaf begin kijken’ knop. Die heb jij niet dan?
Misschien pas als je abonnement helemaal actief is?
Ik kreeg twee mails op hetzelfde tijdstip. De ene met pincode en de andere, onderwerp "Informatie over uw bestelling" met het abonnementsnummer.Thasaidon schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:49:
[...]
Ik ga (als het goed is) per 1 juni ook over naar KPN, en heb al wel mijn iTV pincode per mail gehad, maar mijn abonnementsnummer nog niet, dat zou in een aparte mail komen.
Maar ik heb al een week niets meer van KPN vernomen.
Hoe lang duurde dat bij jou voordat je je abonnementsnummer kreeg?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen