[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 180 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27
Ik heb nu 2 superwifi2.0 punten, 1 bekabeld aan het modem in de woonkamer nog (kan modem nog niet echt op een fijne locatie zetten, ben ik nog aan ht kijken) en 1 draadloos in een ander kamertje.

1. Blijft de snelheid in principe gewoon vol wanneer draadloos verbonden? Of moet ik dan alsnog even een ethernetkabeltje trekken naar de andere kamer... Dit omdat ik me van andere wifi repeaters kan herinneren dat dit je snelheid effectief zou halveren oid. Werkt dit op dezelfde manier?

Over wifi kom ik namelijk niet sneller dan zo'n 530mbit/s waar ik 1gbit glasvezel heb... Dat het in de andere kamer minder zou zijn snap ik helemaal en wifi is altijd wat minder dan kabel natuurlijk. Maar in de woonkamer zelf, vol in ziht, etc? (Doordat het ongeveer de helft is kwam ik dus op vraag 1 uit).

2. Zou ik de wifi op de experiabox zelf niet uit moeten kunnen schakelen? Ik heb dit geprobeerd mbv de knop op de zijkant, maar daarna kan ik geen verbinding meer maken met het wifi netwerk? (Superwifi punt geeft nog een groen signaal, netwerk is te zien maar kan simpelweg niet verbinden).

Omdat de experiabox (v12) ergens achter staat wil ik de wifi daarvan eigenlijk uitschakelen om verbinding ermee te voorkomen (en ook geen onnodig extra signaal te hebben oid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
m0ridin schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:40:
Ik heb nu 2 superwifi2.0 punten, 1 bekabeld aan het modem in de woonkamer nog (kan modem nog niet echt op een fijne locatie zetten, ben ik nog aan ht kijken) en 1 draadloos in een ander kamertje.

1. Blijft de snelheid in principe gewoon vol wanneer draadloos verbonden? Of moet ik dan alsnog even een ethernetkabeltje trekken naar de andere kamer... Dit omdat ik me van andere wifi repeaters kan herinneren dat dit je snelheid effectief zou halveren oid. Werkt dit op dezelfde manier?

Over wifi kom ik namelijk niet sneller dan zo'n 530mbit/s waar ik 1gbit glasvezel heb... Dat het in de andere kamer minder zou zijn snap ik helemaal en wifi is altijd wat minder dan kabel natuurlijk. Maar in de woonkamer zelf, vol in ziht, etc? (Doordat het ongeveer de helft is kwam ik dus op vraag 1 uit).

2. Zou ik de wifi op de experiabox zelf niet uit moeten kunnen schakelen? Ik heb dit geprobeerd mbv de knop op de zijkant, maar daarna kan ik geen verbinding meer maken met het wifi netwerk? (Superwifi punt geeft nog een groen signaal, netwerk is te zien maar kan simpelweg niet verbinden).

Omdat de experiabox (v12) ergens achter staat wil ik de wifi daarvan eigenlijk uitschakelen om verbinding ermee te voorkomen (en ook geen onnodig extra signaal te hebben oid).
Een Box12 met twee Superwifi punten vormt samen een mesh netwerk. Het idee daarvan is juist dat jij altijd op de beste verbinding zit dus de Wifi van de Box 12 uitschakelen is geen goed idee.
Het zijn dus in jouw situatie geen wifi repeaters en geen normale accesspoints, dat zou te simpel gesteld zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49

Snuffel

Vroem!

Heb nu een aantal maanden KPN glasvezel, inclusief TV, , maar ik kan niet wachten om weer terug te gaan naar Ziggo.

Aantal redenen:

De TV ontvanger is voorloorlogs, supertraag, onoverzichtelijk, er ontbreken essentiele apps en wat nog veel vervelender is: het ding werkt niet samen met mijn Denon. Daar waar ik met Ziggo met een druk op de knop alles kon bedienen, weigert de KPN box mijn Denon aan te sturen. Nader onderzoek leert dat het te maken heeft met een bepaalde timing/tijdsduur van een signaal. KPN houdt zich net als Ziggo aan de specs, maar Ziggo stuurt het signaal net even mat langer (ik meen 20ms) door waardoor de handel werkt, met KPN dus niet.

Waar ik me ook super aan erger is de TV app van KPN. Waar je bij Ziggo direct een uitzending kan terugkijken, moet je bij KPN af en toe wel een half uur en langer wachten voordat dat mogelijk is.

Dus ondanks dat Ziggo lagere snelheden heeft, is het (voor mij althans) technisch gezien een fijnere oplossing. Internetsnelheden neem ik dan maar voor lief.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Snuffel Ik ben het helemaal met je eens dat de TV ervaring bij Ziggo als geheel gewoon beter is. De Next is een verademing vergeleken de bagger Aris. De KPN app is ook veel trager.

Voor mij is TV gewoon niet zo belangrijk en de apps kijk ik toch via een ander apparaat, dus is voor mij de stabiele, lage latency verbinding een verbetering tov Ziggo. Maar als TV zo belangrijk is, dan begrijp ik je standpunt volledig. Goed onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Barre73 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Ik kan helaas vanaf hier inderdaad niet beoordelen waarom het niet op een bestaande groep zou kunnen. Ik heb het zelf een paar dagen geleden bij de buren nog gedaan. Vaatwasser groep uitzetten, fasedraad loshalen (zodat je zeker geen stroom hebt) en verderop in de meterkast de buis doorgesneden en de kabels afgetakt naar een simpel stopcontact dat ik er vlakbij heb geplaatst. Alles netjes met lasdoppen, flexbuisje en een verdeel doosje. Half uurtje werk en een paar euro aan materiaal (de installatie draden had ik zelf nog).
Vaatwasser trekt maximaal 2500 watt. Heb ik nog 1100 watt over voor een KPN mediaconverter die max 4 watt gebruikt....
Het gaat er niet om dat het niet kan: Het gaat er om dat de KPN monteur geen verantwoordelijkheid wil nemen voor bestaande groepen. Dat vergt veel meer werk en bevestiging dat iets op een bepaalde groep kan. Als KPN wil je ook niet verantwoordelijk worden gehouden dat "de groep van de vaatwasser er steeds uit vliegt sinds de monteur een stopcontact heeft gemaakt"

Dat is dus meer on gezeur te voorkomen, kan ik mij zo indenken. Op zich kan het stopcontact voor de ONT natuurlijjk op elke groep in huis. Maar als er eenmaal een wcd is, weet je niet wat de bewoner er nog meer aan gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27
@Barre73

Thanks, de omschfrijven van KPN had ik wel gezien maar ja... die was zo algemeen en daarmee weinigzeggend vond ik ("Zo optimaal mogleijk", "zo snel mogelijk", etc). Maar dan laat ik hem gewoon maar aanstaan en alles zoals het nu is... Misschien in de toekomst nog een keer verder kijken of ik iets anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Snuffel schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:17:
Heb nu een aantal maanden KPN glasvezel, inclusief TV, , maar ik kan niet wachten om weer terug te gaan naar Ziggo.

Aantal redenen:

De TV ontvanger is voorloorlogs, supertraag, onoverzichtelijk, er ontbreken essentiele apps en wat nog veel vervelender is: het ding werkt niet samen met mijn Denon. Daar waar ik met Ziggo met een druk op de knop alles kon bedienen, weigert de KPN box mijn Denon aan te sturen. Nader onderzoek leert dat het te maken heeft met een bepaalde timing/tijdsduur van een signaal. KPN houdt zich net als Ziggo aan de specs, maar Ziggo stuurt het signaal net even mat langer (ik meen 20ms) door waardoor de handel werkt, met KPN dus niet.

Waar ik me ook super aan erger is de TV app van KPN. Waar je bij Ziggo direct een uitzending kan terugkijken, moet je bij KPN af en toe wel een half uur en langer wachten voordat dat mogelijk is.

Dus ondanks dat Ziggo lagere snelheden heeft, is het (voor mij althans) technisch gezien een fijnere oplossing. Internetsnelheden neem ik dan maar voor lief.
Welke TV ontvanger heb je? Ik kijk niet zoveel lineaire TV, maar ik vind de 5202 niet traag.

Moet zeggen dat ik geen apps op de TV ontvanger gebruik, aangezien ik daar een Apple TV voor heb.

De TV app voldoet voor ons ook prima, maar ik gebruik ‘m eigenlijk alleen om eens naar live voetbal te kijken als we niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Welke TV ontvanger heb je? Ik kijk niet zoveel lineaire TV, maar ik vind de 5202 niet traag.

Moet zeggen dat ik geen apps op de TV ontvanger gebruik, aangezien ik daar een Apple TV voor heb.

De TV app voldoet voor ons ook prima, maar ik gebruik ‘m eigenlijk alleen om eens naar live voetbal te kijken als we niet thuis zijn.
Ik heb ook de Arris 5202. Heb er twee en beide zijn gewoon traag. Persoonlijke beleving denk ik :)

Ik gebruik wel de apps, Netflix, Disney+, NPO start etc. en het aanbod van apps op de Arris is in mijn ogen onvoldoende. NPO Start zit er bijv. niet op, dan moet ik weer terugvallen op de apps van de TV, ofwel meerder afstandsbedieningen.

Heb nog wel een Harmony liggen, misschien die maar weer eens afstoffen en programmeren. :D

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Snuffel schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:03:
[...]
Heb nog wel een Harmony liggen, misschien die maar weer eens afstoffen en programmeren. :D
Dan reageert alles nóg trager weet ik uit ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:30
[...]

Ik heb ook de Arris 5202. Heb er twee en beide zijn gewoon traag. Persoonlijke beleving denk ik :)
Waarin is hij traag dan? ik was hier enorm bang voor ook met de overstap van Ziggo naar KPN maar ik vind het niet traag hoor. Ik gebruikte niet de mediabox maar een CI+ module, zappen daarmee ging trager.

Voor NPO start moet ik ook de afstandsbediening van de TV pakken. Maar meestal kijk ik terug via de box zelf, want hogere kwaliteit. Ik heb geen NPO Start+ dus extra series heb ik niet.

Ik ken de mediabox Next niet maar vind het allemaal best prima werken zo. En zo niet dan nam ik het alsnog voor lief. Mijn Ziggo-verbinding was namelijk niet zo stabiel als mijn glasverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11

TFHfony

Professional Weirdo

Ik heb hier zowel ervaring met de Arris VIPS5205 en de Next van Ziggo. Qua snelheid vind ik er niet echt verschil in zitten. Wel vind ik de interface van de Next iets chiquer, maar dat is het dan ook.
De HDMI-CEC vanuit de Arris is inderdaad bagger geregeld. Gelukkig werkt het vanuit mijn Samsung TV wel perfect. Ik gebruik dus de Samsung AB om zowel de TV, Shield, Arris & versterker te bedienen. Heerlijk.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 20:53
[...]

Ben sinds een paar maanden ook overgestapt van Ziggo (CAM+ module direct in de TV) naar KPN met de HD ontvanger. Ik was positief verrast door de snelheid van het kastje, en ook het lage stroomverbruik in de eco modus is niet verkeerd. Ik heb een 200/200 abo met een eigen Asus router en de Arris bedraad via een tussenliggende switch aangesloten. Ping van 3.9ms naar ping.xs4all.nl.

Terugkijken doen we niet via de app, maar via de 'groene knop'. Werkt direct en zelfs voor lopende uitzendingen. Geen enkele behoefte gehad aan de app.

Minpunt is dat de Arris ontvanger wel via HDMI CEC de TV opstart (en dus ook mijn Denon receiver), maar niet mee uit gaat als we de TV uitdoen. De PS5 gaat wel gewoon netjes uit dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hann1BaL schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Het gaat er niet om dat het niet kan: Het gaat er om dat de KPN monteur geen verantwoordelijkheid wil nemen voor bestaande groepen. Dat vergt veel meer werk en bevestiging dat iets op een bepaalde groep kan. Als KPN wil je ook niet verantwoordelijk worden gehouden dat "de groep van de vaatwasser er steeds uit vliegt sinds de monteur een stopcontact heeft gemaakt"

Dat is dus meer on gezeur te voorkomen, kan ik mij zo indenken. Op zich kan het stopcontact voor de ONT natuurlijjk op elke groep in huis. Maar als er eenmaal een wcd is, weet je niet wat de bewoner er nog meer aan gaat hangen.
Euh.. Je draait het nu om.
De KPN monteur maakt juist alleen een stopcontact op een bestaande groep, hij/zij plaatst juist geen groepen bij. Maar in dit specifieke geval wilde hij/zij dus niet op een bestaande groep bijplaatsen. Om wat voor reden dan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

xFeverr schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Waarin is hij traag dan? ik was hier enorm bang voor ook met de overstap van Ziggo naar KPN maar ik vind het niet traag hoor. Ik gebruikte niet de mediabox maar een CI+ module, zappen daarmee ging trager.

Voor NPO start moet ik ook de afstandsbediening van de TV pakken. Maar meestal kijk ik terug via de box zelf, want hogere kwaliteit. Ik heb geen NPO Start+ dus extra series heb ik niet.

Ik ken de mediabox Next niet maar vind het allemaal best prima werken zo. En zo niet dan nam ik het alsnog voor lief. Mijn Ziggo-verbinding was namelijk niet zo stabiel als mijn glasverbinding.
Ik vind De Arris traag in alles, wisselen van zender, voor je beeld en geluid hebt duurt het in mijn ogen te lang.
Menu's oproepen en navigeren is ook niet bepaald snel te noemen.
Maar goed, dat is denk ik persoonlijke beleving :)
barrymossel schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Dan reageert alles nóg trager weet ik uit ervaring.
Ja, daar ben ik ook bang voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Snuffel schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Ja, daar ben ik ook bang voor....
Via bluetooth werkt het aanzienlijk beter. Maar ik krijg geen bluetooth verbinding tussen Harmony en Arris voor elkaar, dus gaat via IR. Ben er nu aan gewend, maar zou het liever doen via BT of HDMI-CEC (wat ik ook niet voor elkaar krijg).

Maar de dingen die jij noemt hebben denk ik ook niet met de afstandsbediening te maken. Kwestie van wennen denk ik dan. Maar dat is moeilijk als je iets beters gewend bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 14:11
m_a_rnix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Kijk eens in de logs van je modem. Daar zou moeten staan dat de wifi aangaat.
Bedankt. Daar kan ik niets in vinden. Maar KPN belde zojuist terug naar aanleiding van de ‘ingediende klacht’. Medewerkster kon met zekerheid bevestigen dat het ‘normaal is’, dat bij elke wijziging de wifi-functie van het modem weer ingeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heeft er iemand een tip hoe ik mijn v10a om kan laten ruilen voor een v12? Die v12 heeft namelijk nu een optie om met superWiFi een gescheiden 2.4 en 5ghz te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 23:51
Imperium schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:56:
Heeft er iemand een tip hoe ik mijn v10a om kan laten ruilen voor een v12? Die v12 heeft namelijk nu een optie om met superWiFi een gescheiden 2.4 en 5ghz te draaien.
eigenlijk niet daar komt het op neer.
daarbij kan je op box12 ook de namen niet uit elkaar halen kwa 2.4 en 5 ghz. enige wat kan extra wifi aan zetten 2e wifi netwerk die je na eigen wens kwa 2.4 of 5 ghz en roaming ja of nee kan in stellen.

deze optie komt binnenkort ook beschikbaar voor de v10a dus even geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
BiLLie- schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Na een tijdje maar besloten om een Fritz!box 7590 van marktplaats te scoren en deze alvast in te regelen. Vanochtend is de monteur van KPN langs geweest. Plaatsen van de FTU, isp setting in de Fritz!box, iptv aanzetten en draaien maar. 15 minuutjes later was de monteur weer weg.
Heeft de monteur je geholpen met het aansluiten van een zelf gekochte Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:51

mb1

Imperium schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:56:
Gbit upgrade aanvragen, doe kun je daarna per maand opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Volgens klantenservice is KPN gestopt met leveren van abonnementen voor 500mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
ion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:30:
Volgens klantenservice is KPN gestopt met leveren van abonnementen voor 500mbit..
klopt 50/100/200/1000 verbindingen worden aangeboden op glas, alleen enkele plekken die nog geen uitbereiding hebben gehad daar wordt nog via mijnkpn 500 aangeboden die gebieden wordt steeds minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

jopoh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:35:
[...]

klopt 50/100/200/1000 verbindingen worden aangeboden op glas, alleen enkele plekken die nog geen uitbereiding hebben gehad daar wordt nog via mijnkpn 500 aangeboden die gebieden wordt steeds minder
Ja mijn adres kan maar tot 500mbit, dus helaas heeft het geen zin om bij KPN aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 13:58
BramViking schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Heeft de monteur je geholpen met het aansluiten van een zelf gekochte Fritzbox?
Nee dat niet, ik had hem zelf al ingeregeld op mijn toen nog Ziggo verbinding zodat mijn interne netwerk al wel netjes werkte. Enige wat ik nog moest toen toen de monteur er was, was het kiezen (wijzigen) van de internetprovider in de Fritzbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mb1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Gbit upgrade aanvragen, doe kun je daarna per maand opzeggen
Dat dacht ik vorig jaar ook. Zit nu met 1gbit op een V10a.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Ja mijn adres kan maar tot 500mbit, dus helaas heeft het geen zin om bij KPN aan te sluiten..
Hoezo heeft dat geen zin? 500 Mbit is te weinig voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Als je een 200Mbit/s abonnement afneemt kun je daarna als je verbinding werkt gewoon upgraden naar 500 Mbit/s. Alleen kun je niet meer vooraf een 500 Mbit/s abonnement afsluiten.

Ik heb zo'n 200 Mbit/s abonnement en zie vooral geen reden om naar 500 Mbit/s te gaan. De enige reden is het binnenhalen van een nieuwe game op de Playstation, maar voor al het andere is 200 Mbit/s met een gezin meer dan genoeg.

Ik gebruik mijn verbinding ook voor VPN op mijn mobiel, dus ben altijd verbonden met mijn thuisnetwerk. Geen enkel probleem met deze snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:30
Het is anders nog steeds bestelbaar in mijn KPN. Al vraag ik me af, wie dit nog neemt voor 90 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wycBKXB7n2_x0s8PkQUsKVJQi6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUt2EVZ35dxcd9yMdf19xXBe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Glassertje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Het is anders nog steeds bestelbaar in mijn KPN. Al vraag ik me af, wie dit nog neemt voor 90 cent.

[Afbeelding]
Klopt, maar dat wisten we al ;)
Hann1BaL in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 09:03
@barrymossel je hebt het KPN-forum ook al gevonden zag ik? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Edje040 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:11:
@barrymossel je hebt het KPN-forum ook al gevonden zag ik? 😉
Had ik al hoor, maar dat was met m'n oude account.
Uiteindelijk waren er twee "producten"/aanvragen gekoppeld aan mijn account. Dus eentje die geannuleerd was vanwege de migratie en eentje die ik na die migratie had ingediend. Maar dat snapt een KPN account niet en dan gaat er vanalles mis. De KS kon uiteraard niet helpen en roept: afwachten. Waardoor ik de monteur niet kon verplaatsen.
Ik vermoedde dat het door die twee aanvragen kwam en heb m'n account verwijderd, opnieuw aangemaakt en alleen de laatste aanvraag gekoppeld. En toen werkte alles. Althans zo lijkt het.
Ben nog steeds een beetje huiverig. Zeker omdat ik heb aangegeven zelf XS4ALL op te zeggen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
barrymossel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Had ik al hoor, maar dat was met m'n oude account.
Uiteindelijk waren er twee "producten"/aanvragen gekoppeld aan mijn account. Dus eentje die geannuleerd was vanwege de migratie en eentje die ik na die migratie had ingediend. Maar dat snapt een KPN account niet en dan gaat er vanalles mis. De KS kon uiteraard niet helpen en roept: afwachten. Waardoor ik de monteur niet kon verplaatsen.
Ik vermoedde dat het door die twee aanvragen kwam en heb m'n account verwijderd, opnieuw aangemaakt en alleen de laatste aanvraag gekoppeld. En toen werkte alles. Althans zo lijkt het.
Ben nog steeds een beetje huiverig. Zeker omdat ik heb aangegeven zelf XS4ALL op te zeggen... :+
Same here. Bij mij hadden ze per abuis de aanvraag geannuleerd tijdens de chat...oeps foutje. Ook de opzegging bij XS4ALL werd ingetrokken. Na veel heen en weer bellen en chatten is er een nieuwe aanvraag ingeschoten. Probleem is echter dat ik in Mijn KPN beide aanvragen blijf zien en in de app alleen de geannuleerde. Ik heb al wel een bevestiging van XS4ALL dat de opzegging (door KPN) is ontvangen en er staat ook een monteur gepland. Het zint me alleen niet dat die geannuleerde aanvraag er in blijft hangen. Ik heb nu gevraagd of een van de moderatoren van het forum er even in wil duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Edje040 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Same here. Bij mij hadden ze per abuis de aanvraag geannuleerd tijdens de chat...oeps foutje. Ook de opzegging bij XS4ALL werd ingetrokken. Na veel heen en weer bellen en chatten is er een nieuwe aanvraag ingeschoten. Probleem is echter dat ik in Mijn KPN beide aanvragen blijf zien en in de app alleen de geannuleerde. Ik heb al wel een bevestiging van XS4ALL dat de opzegging (door KPN) is ontvangen en er staat ook een monteur gepland. Het zint me alleen niet dat die geannuleerde aanvraag er in blijft hangen. Ik heb nu gevraagd of een van de moderatoren van het forum er even in wil duiken.
Haha, zo herkenbaar. Je weet dat dit scenario's zijn die gedoemd zijn te mislukken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:24

MeNTaL_TO

The future is not set

Nog meer mensen waar de Arris 3502 in een bootloop zit (software ophalen, installeren, bij opstarten op 85% blijven hangen, herstarten, repeat)?

[update]
Algemene storing inmiddels volgens KPN storingen
Algemene storingen Verstoring Internet, Bellen en/of Televisie
25 maart 2022 13:43 uur
25 maart 2022 17:45 uur
We hebben helaas een Interactieve TV storing in jouw regio. Sorry dat je nu geen TV kan kijken zoals je gewend bent. We werken hard aan een oplossing.

[ Voor 54% gewijzigd door MeNTaL_TO op 25-03-2022 15:50 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28

Videopac

Rommelt wat aan.

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:28:
Nog meer mensen waar de Arris 3502 in een bootloop zit (software ophalen, installeren, bij opstarten op 85% blijven hangen, herstarten, repeat)?
Heb ik ook gehad. Lag bij niet aan de Arris maar aan niet goed geconfigureerde OPNsense router die ik bezig was te configureren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mijn downloadsnelheid komt niet meer boven de 650Mb uit, terwijl dit eerder strak 934Mb was. Upload zit wel nog op de 934Mb. Ik gebruik een Fritzbox 7950. Config is niet gewijzigd. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:39:
Mijn downloadsnelheid komt niet meer boven de 650Mb uit, terwijl dit eerder straks 934Mb was. Upload zit wel nog op de 934Mb. Ik gebruik een Fritzbox 7950. Config is niet gewijzigd. Meer mensen hier last van?
Mocht je op PON zitten, drukte in de wijk misschien? PON heeft gewoon een overboeking, als hele blok even vol gaat downloaden is het even delen van de beschikbare bandbreedte :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

SinergyX schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Mocht je op PON zitten, drukte in de wijk misschien? PON heeft gewoon een overboeking, als hele blok even vol gaat downloaden is het even delen van de beschikbare bandbreedte :P
Vergeten te melden, betreft AON. Heb op diverse momenten gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:39:
Mijn downloadsnelheid komt niet meer boven de 650Mb uit, terwijl dit eerder strak 934Mb was. Upload zit wel nog op de 934Mb. Ik gebruik een Fritzbox 7950. Config is niet gewijzigd. Meer mensen hier last van?
Ik zit hier met m'n 7590 nog op 940 up/down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Is KPN glasvezel een beetje oké? Ik kan aan laten sluiten, maar om de een of andere reden alleen via KPN, alle andere aanbieders geven aan dat op mijn adres glasvezel niet beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 21:17
Lodo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:17:
Is KPN glasvezel een beetje oké? Ik kan aan laten sluiten, maar om de een of andere reden alleen via KPN, alle andere aanbieders geven aan dat op mijn adres glasvezel niet beschikbaar is.
heb hier de mogelijkheid voor een aantal andere providers, maar KPN stemt mij wel tevreden. je betaald wel iets meer voor de service, maar ik heb bijzonder weinig negatiefs aan te merken op de snelheden de stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
KPN is de enige die het aandurft om je al te laten bestellen voordat de aansluiting gemaakt is. Alle andere providers kunnen dat ook maar doen het niet. Die wachten liever tot de aansluiting er is. Dus als je nu de aansluiting gratis laat maken (wat sowieso aan te raden is) en dan een weekje wacht, zou je ook bij andere providers de mogelijkheid moeten gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-04 11:17

Ryudo

Daily dose~

Na mijn post een aantal weken terug in het '[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud' topic is één en ander in een redelijk tempo verlopen, maar we zijn er nog niet.
  • Op 10 maart heeft KPN Netwerk de glasvezelkabel naar binnen gebracht en aangesloten. (appartement) Deze is is ook gelijk doorgemeten en omdat ik al een abonnement aanvraag had lopen bij KPN is er ook gelijk een NTU op gezet. (Gbit internet + TV)
  • De aansluitdatum volgens de KPN statuspagina stond toen nog op 15 maart.
  • Op 11 maart is het aansluitpakket door KPN opgestuurd en deze heb ik de 12e ontvangen. So far so good.
  • Op 15 maart echter nog geen bericht over het kunnen aansluiten. Aan het eind van de dag schoof dat op naar de 18e.
  • Op 18 maart wederom geen gereedmelding en schoof de datum door naar de 21e.
  • Op 21 maart wederom geen mail/sms en maar eens met KPN gebeld.
  • De KPN klantenservice kon er ook geen helder antwoord op geven maar ze verzekerden me dat ik de 22e het aan kon gaan sluiten. Want alles was in orde qua gereedmelding etc.
  • Op de 22e gaf de KPN statuspagina aan dat ik het op de 25e aan kon gaan sluiten. Tot zover de belofte dus.
  • Gisteren, de 25e, maar weer met KPN gebeld met de vraag waarom deze datum nu steeds opschuift, of er een verklaring voor is en wat ik mag verwachten.
  • De klantenservice kon in het systeem zien dat er (iets te toevallig?) die dag een poging tot opleveren is gedaan maar dat dit 'niet is gelukt'. Ze gaan de 28e opnieuw een poging doen om de lijn te activeren en dan zou mijn abonnement in moeten gaan.
Ondertussen heb ik wel zoiets van 'eerst zien.. dan geloven'.

Zijn er meer die deze ervaring delen qua opschuiven van de aansluitdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ryudo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:29:
Na mijn post een aantal weken terug in het '[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud' topic is één en ander in een redelijk tempo verlopen, maar we zijn er nog niet.
  • Op 10 maart heeft KPN Netwerk de glasvezelkabel naar binnen gebracht en aangesloten. (appartement) Deze is is ook gelijk doorgemeten en omdat ik al een abonnement aanvraag had lopen bij KPN is er ook gelijk een NTU op gezet. (Gbit internet + TV)
  • Op 11 maart is het aansluitpakket door KPN opgestuurd en deze heb ik de 12e ontvangen. So far so good.
  • Op 15 maart echter nog geen bericht over het kunnen aansluiten. Aan het eind van de dag schoof dat op naar de 18e.
  • De KPN klantenservice kon er ook geen helder antwoord op geven maar ze verzekerden me dat ik de 22e het aan kon gaan sluiten. Want alles was in orde qua gereedmelding etc.
  • Op de 22e gaf de KPN statuspagina aan dat ik het op de 25e aan kon gaan sluiten. Tot zover de belofte dus.
  • Gisteren, de 25e, maar weer met KPN gebeld met de vraag waarom deze datum nu steeds opschuift, of er een verklaring voor is en wat ik mag verwachten.
  • De klantenservice kon in het systeem zien dat er (iets te toevallig?) die dag een poging tot opleveren is gedaan maar dat dit 'niet is gelukt'. Ze gaan de 28e opnieuw een poging doen om de lijn te activeren en dan zou mijn abonnement in moeten gaan.

Heb je het al die tijd nog niet zelf aangesloten dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Barre73 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:14:
[...]
Heb je het al die tijd nog niet zelf aangesloten dan??
Ja, alles is qua apparatuur al aangesloten.
Op de NTU brandt het power lampje, knippert het network lampje en alarm is uit.
Ik heb de Box12 al aangesloten en ingeschakeld gehad, maar deze komt niet online.
TV ontvanger heb ik (voor nu) met een powerline setje aangesloten in de woonkamer.
Op de bestelstatus pagina / KPN app is de knop 'start de installatie' ook nog altijd grijs.

[ Voor 33% gewijzigd door Ryudo op 26-03-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Ryudo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:20:
[...]

Ja, alles is qua apparatuur al aangesloten.
Op de NTU brandt het power lampje, knippert het network lampje en alarm is uit.
Ik heb de Box12 al aangesloten en ingeschakeld gehad, maar deze komt niet online.
TV ontvanger heb ik (voor nu) met een powerline setje aangesloten in de woonkamer.
Op de bestelstatus pagina / KPN app is de knop 'start de installatie' ook nog altijd grijs.
ONT is niet geactiveerd of de activatie is vast gelopen waardoor lampje staat te knipperen.
dat lampje moet constant aan zijn.
zolang die blijft knipperen krijg je ook geen werkende diensten
kpnnetwerk had hem kunnen activeren als die hem geplaatst hebben.
en anders doet normaal de kpn monteur het en die niet lukt gaat die na de backoffice

[ Voor 9% gewijzigd door jopoh op 26-03-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

jopoh schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:41:
[...]

ONT is niet geactiveerd of de activatie is vast gelopen waardoor lampje staat te knipperen.
dat lampje moet constant aan zijn.
zolang die blijft knipperen krijg je ook geen werkende diensten
kpnnetwerk had hem kunnen activeren als die hem geplaatst hebben.
en anders doet normaal de kpn monteur het en die niet lukt gaat die na de backoffice
Dus dat wordt weer met KPN bellen om het ONT te laten activeren?
Want ik ga ervan uit dat als ik niks onderneem de aansluitdatum maar vooruit blijft schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Ryudo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Dus dat wordt weer met KPN bellen om het ONT te laten activeren?
Want ik ga ervan uit dat als ik niks onderneem de aansluitdatum maar vooruit blijft schuiven?
kijken als ze monteur in willen boeken er voor want klantenservice kan hem niet acitveren.

meer info komt jou kant op via pm. de vertraging is nu wel duidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door jopoh op 26-03-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 14:30
Ryudo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:29:

Jouw ervaring lijkt heel veel op wat mij een paar weken geleden in Assen Centrum is overkomen. De monteurs namens KPN Netwerk hadden een Nokia GPON-kastje geplaatst, terwijl dat een Genexis XGS-PON kap had moeten zijn. Na veel frustratie met de KPN (ISP) helpdesk werd eindelijk een monteur ingepland (duurde nog een week of twee). Deze kwam, verwisselde het GPON-kastje voor de Genexis-kap, en alles werkte meteen. Hij was binnen een kwartier klaar. De fout lag kennelijk bij de onderaannemer van KPN Netwerk die de verkeerde ONT hadden geplaatst. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 22:41
Hier ook sinds zo'n half jaar op glas. Gekozen voor KPN en daar zeer tevreden over.
Voornaamste reden was de TV ontvanger met bluetooth afstandsbediening. De ontvanger kan dan makkelijk worden 'verstopt'.
Op de keper beschouwd lopen de prijzen imho niet erg ver uit elkaar. Als je alle opties bij elkaar telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Even een update op bovenstaande.

Vanmorgen contact met KPN Netwerk gehad en die hebben een bericht uitgezet bij de aannemer om de verbinding na te lopen. Ik zou worden teruggebeld over hoe en wat verder.
Tussen 12:00 en 13:00 stonden er ineens 2 monteurs (volgens mij dezelfde van het aansluiten) voor de deur met een (volgens hen) juist kapje (Genexis-kap). Bij het openen van de meterkast kwamen ze echter al snel tot de conclusie dat de juiste kap erop zat en hebben ze weer wat foto's gemaakt van het geheel en het doosje waar hij in zat (serienummer etc).
Ik zou aan het einde van de dag signaal moeten hebben aldus 1 van hen.

Tussenstand zover: Connection knippert nog steeds en de KPN statuspagina is alvast opgeschoven naar vrijdag 1 april qua aansluitdatum.
offtopic:
Je zou bijna denken dat het een 1 april grap begint te worden op deze manier. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik ben afgelopen vrijdag overgegaan van xs4all naar kpn.
Ik had zelf alles al aangesloten en toen de box 12 omgeruild voor een fritz 7590.
De monteur heeft een bakkie gekregen toen die kwam en heeft even de snelheid gemeten, alles was prima.
Volgens mijn kpn heb ik 5 kpn veilig accounts, maar die kan ik niet activeren/installeren.
Ga naar mijn kpn zegt hij dan en daar kom je ook niet verder.
Wat kan ik doen om dit te laten werken ?
De virusscanner van xs4all is verdwenen dus nu heb ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Grandisimo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:20:
Ik had zelf alles al aangesloten en toen de box 12 omgeruild voor een fritz 7590.
De monteur heeft een bakkie gekregen toen die kwam en heeft even de snelheid gemeten, alles was prima.
Volgens mijn kpn heb ik 5 kpn veilig accounts, maar die kan ik niet activeren/installeren.
je moet eerst mijnkpn aanmaken en daarna in mijnkpn je abbo koppelen.

daarna kan je https://www.kpn.com/servi...nternetten/kpn-veilig.htm daarbij log je in met je kpn id en dan zou het moeten werken normaal gesproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Eerst account aanmaken en koppelen. Hou er wel rekening mee dat het een paar dagen duurt voordat je KPN Veilig kunt installeren/activeren (dat lees ik althans vaak op het KPN-forum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

mvds

Totally awesome!

Niks? Als je Windows 10 of 11 gebruikt heb je gewoon de ingebouwde virusscanner die het prima doet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:30
Ryudo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Even een update op bovenstaande.

Vanmorgen contact met KPN Netwerk gehad en die hebben een bericht uitgezet bij de aannemer om de verbinding na te lopen. Ik zou worden teruggebeld over hoe en wat verder.
Tussen 12:00 en 13:00 stonden er ineens 2 monteurs (volgens mij dezelfde van het aansluiten) voor de deur met een (volgens hen) juist kapje (Genexis-kap). Bij het openen van de meterkast kwamen ze echter al snel tot de conclusie dat de juiste kap erop zat en hebben ze weer wat foto's gemaakt van het geheel en het doosje waar hij in zat (serienummer etc).
Ik zou aan het einde van de dag signaal moeten hebben aldus 1 van hen.

Tussenstand zover: Connection knippert nog steeds en de KPN statuspagina is alvast opgeschoven naar vrijdag 1 april qua aansluitdatum.
offtopic:
Je zou bijna denken dat het een 1 april grap begint te worden op deze manier. :(
Kun je mij een PM doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Edje040 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Eerst account aanmaken en koppelen. Hou er wel rekening mee dat het een paar dagen duurt voordat je KPN Veilig kunt installeren/activeren (dat lees ik althans vaak op het KPN-forum)
Account en koppelen had ik vrijdag gelijk gedaan, dus het was even wachten inderdaad.
Ik heb het zojuist erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 14:55

Poenzkie

Just being Hendrick

Let op: 1 Gbit/s is al voor een groot deel beschikbaar maar nog niet voor iedereen in Nederland. Gedurende 2021 maken we de downloadsnelheid van 1 Gbit/s voor bijna iedereen met een glasvezelverbinding beschikbaar. Check met de postcodechecker of het bij jou al beschikbaar is.
Het is ondertussen al 2022. Heeft iemand enig idee wanneer het ook daadwerkelijk voor iedereen beschikbaar wordt? Op mijn adres is nog steeds maar 500 Mbit/s beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Poenzkie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Het is ondertussen al 2022. Heeft iemand enig idee wanneer het ook daadwerkelijk voor iedereen beschikbaar wordt? Op mijn adres is nog steeds maar 500 Mbit/s beschikbaar.
Daarover staat hier het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Barre73 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Daarover staat hier het een en ander.
Thanks, duidelijke verhaal. Dus eigenlijk gewoon een gevalletje "wet van de remmende voorsprong" aangezien Hoofddorp al vrij lang geleden glas heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Poenzkie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Thanks, duidelijke verhaal. Dus eigenlijk gewoon een gevalletje "wet van de remmende voorsprong" aangezien Hoofddorp al vrij lang geleden glas heeft gekregen.
Voor Hoofddorp niet perse, maar wel als jouw glasvezel onderdeel uitmaakte van een nieuwbouwproject met een kleine PoP waardoor er maar (relatief) weinig woningen op de PoP aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Barre73 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Voor Hoofddorp niet perse, maar wel als jouw glasvezel onderdeel uitmaakte van een nieuwbouwproject met een kleine PoP waardoor er maar (relatief) weinig woningen op de PoP aangesloten zitten.
Nope, wijk uit jaren 80. Enige nieuwbouw die in de buurt zit komt uit 2006 en dat is een wijk verderop. Dit was allemaal onderdeel van het project dat ze heel Hoofddorp verglaast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Poenzkie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Nope, wijk uit jaren 80. Enige nieuwbouw die in de buurt zit komt uit 2006 en dat is een wijk verderop. Dit was allemaal onderdeel van het project dat ze heel Hoofddorp verglaast hebben.
Dat is op zich wel vreemd. Alle grotere PoPs zouden naar 1 Gbit opgewaardeerd moeten zijn.
DM je adres eens als je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Barre73 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Dat is op zich wel vreemd. Alle grotere PoPs zouden naar 1 Gbit opgewaardeerd moeten zijn.
DM je adres eens als je wil?
Adres zit in je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zojuist de KPN Box 12 binnen gekregen. Kom ik er net achter dat de IP range niet in te stellen is. En veel van mijn domotica praat via MQTT met een lokale MQTT server die niet in de 192.168.2.xxx range zit. Dus die moet ik allemaal handmatig gaan aanpassen. :'(

Misschien toch het moment om een andere router te overwegen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 20:14

rally

Deyterra Consultancy

barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:26:
Zojuist de KPN Box 12 binnen gekregen. Kom ik er net achter dat de IP range niet in te stellen is. En veel van mijn domotica praat via MQTT met een lokale MQTT server die niet in de 192.168.2.xxx range zit. Dus die moet ik allemaal handmatig gaan aanpassen. :'(

Vind ik zowiezo prettiger zodat ik volledige controle heb over mijn eigen netwerk.
Wij gebruiken zowiezo geen TV van KPN en dat maakt het eenvoudiger

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

SinergyX schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:43:
[...]

AON en PON hebben allebei overboeken. Alleen deels elders in de keten. De switch die je deelt heeft geen uplink die de som is van alle aansluitingen, om het maar simpel te zeggen.

Misschien dat QoS op de 7590 wat roet in het eten gooit? Zet dat eens uit. @Dj-sannieboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
rally schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:25:
[...]

Vind ik zowiezo prettiger zodat ik volledige controle heb over mijn eigen netwerk.
Ben nu alles maar aan het overzetten (KPN Box 12 werkt ook prima op de XS4ALL verbinding).

Mij gaat het meer om de centen. De KPN box werkt prima zo te zien. En op zich heb ik alleen een gastnetwerk, portforwarding en vaste IP adressen nodig. Alleen vind ik een beetje spelen ook wel leuk. Maar of ik daarvoor weer een grote investering wil doen (want dan ga ik naar Ubiquiti of zelfbouw kijken)... Kweenie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:26:

Altijd doen zou ik zeggen, de Box 12 is hier niet eens de doos uitgekomen ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rally schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:25:
[...]

TV van KPN werkt met bijna iedere courante router wel, zelfs op mijn Fortigate gaat t als de brandweer. Als je het out of the box direct goed wil hebben met een uitstekend apparaat is de FritzBox een topoptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:34:
[...]

Ben nu alles maar aan het overzetten (KPN Box 12 werkt ook prima op de XS4ALL verbinding).

Mij gaat het meer om de centen. De KPN box werkt prima zo te zien. En op zich heb ik alleen een gastnetwerk, portforwarding en vaste IP adressen nodig. Alleen vind ik een beetje spelen ook wel leuk. Maar of ik daarvoor weer een grote investering wil doen (want dan ga ik naar Ubiquiti of zelfbouw kijken)... Kweenie.
Ubiquiti zou ik afraden, bedrijf dat regelmatig breaking changes uithaalt en alleen via workarounds fatsoenlijk te configureren op KPN. Zelfbouw klinkt ook leuk maar blijft kloten. Als je gewoon een goede router wil zou ik lekker een FritzBox nemen. (Nee heb geen aandelen en nee heb zelfs geen FritzBox maar ben wel fan over de stabiliteit, mogelijkheden en performance ;) )
Maar goed als je bij xs4all zit/zat heb je al een FB dus waarschijnlijk weet je dat al wel :)

[ Voor 17% gewijzigd door Tomba op 01-04-2022 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:34:
[...]

Tja, wat is wijsheid :)
Bijvoorbeeld simpele fritz achter de EB, dan lijkt het allemaal op wat je nu hebt/had bij xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:40:
[...]

Ubiquiti zou ik afraden, bedrijf dat regelmatig breaking changes uithaalt en alleen via workarounds fatsoenlijk te configureren op KPN. Zelfbouw klinkt ook leuk maar blijft kloten. Als je gewoon een goede router wil zou ik gewoon een FritzBox nemen. (Nee heb geen aandelen en nee heb zelfs geen FritzBox maar ben wel fan over de stabiliteit, mogelijkheden en performance ;) )
Maar goed als je bij xs4all zit/zat heb je al een FB dus waarschijnlijk weet je dat al wel :)
flowergirl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:41:
[...]

Bijvoorbeeld simpele fritz achter de EB, dan lijkt het allemaal op wat je nu hebt/had bij xs4all.
Een FritzBox is prima, maar als een KPN Box hetzelfde kan (van wat ik nu nodig heb), dan is die upgrade niet nodig. Als ik ga upgraden wil ik wel zaken zoals een IoT netwerk en dat soort dingen.

Maar goed, de KPN Box werkt voor nu prima. Alleen alles dus nog overzetten. Maar ja het is vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:45:
[...]

[...]

Een FritzBox is prima, maar als een KPN Box hetzelfde kan (van wat ik nu nodig heb), dan is die upgrade niet nodig. Als ik ga upgraden wil ik wel zaken zoals een IoT netwerk en dat soort dingen.

Maar goed, de KPN Box werkt voor nu prima. Alleen alles dus nog overzetten. Maar ja het is vrijdag.
Alleen al het feit dat KPN firmware updates en instellingen kan pushen naar de Box 12 (die bovendien schijnbaar niet super stabiele software draait) maakt het voor mij all een nogo. Als jij dat acceptabel vindt en het prima vindt als KPN je IPrange afdwingt (En je dus voor een bult werk stelt) lekker met de Box 12 draaien dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
barrymossel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:45:

Snap ik. Upgrade is hier (met de 4040 = router) niet helemaal het juiste woord denk ik.
Ik doelde vooral op de beperkte prijs die je wilde besteden en de bekendheid met Fritz (weinig uitzoeken) om je extra wensen (eigen ip range) toch te kunnen realiseren / je hoeft geen ip adressen om te catten.
Je gebruikt hem dus als router achter de EB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Het is al bijna klaar ;)

Maar @Tomba ik snap je zeker. Op zich staat me dat ook wel iets tegen. Alleen voor nu is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
flowergirl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:41:
[...]

Met een beetje zoeken is er ook een FB 7590 op marktplaats voor ~€ 100 te vinden. Hoeft de hele EB niet eens aan en sluit je de FB direct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hann1BaL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:32:
[...]

AON en PON hebben allebei overboeken. Alleen deels elders in de keten. De switch die je deelt heeft geen uplink die de som is van alle aansluitingen, om het maar simpel te zeggen.

Misschien dat QoS op de 7590 wat roet in het eten gooit? Zet dat eens uit. @Dj-sannieboy
Het was deze instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEIR5Do2Aoz_rvIDICViPvSCz5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLwvWd8BrgjwB3RyUO5U1JUr.jpg?f=fotoalbum_large
Stond op 100%, maar werkt blijkbaar niet helemaal lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-04-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

evilution schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Tja, lijkt me sowieso wat onnodig allemaal.

Sowieso heeft de service van XS4ALL al KPN niveau bereikt :(
Kreeg te melden dat vervanging van de 7581 niet nodig was. Krijg vervolgens een 7590 opgestuurd. Samen met Nokia NT.
Bij het binnen brengen van het glad is vervolgens een KPN NT gemonteerd dus die Nokia ligt hier ongebruikt. Plus nog dat diverse afspraken mis gingen.

Ik heb een werkende glasvezel verbinding dus ga die afspraak met die monteur verder niet maken.
Nou, vandaag kwam ik thuis, geen internet. Knipperende NT. Dus Xs4all gebeld. Order was gecanceld omdat oplevering niet gelukt was? Maar goed, order geheractiveerd, oplevering medio volgende week. "Ondertussen kunt u de oude DSL lijn gebruiken". Had ik al afgebroken maar weer in elkaar gehannest dus ik had weer internet. Tot een uur later. DSL lijn werkt niet meer. Dus maar weer bellen. Ja, DSL is afgesloten ivm oplevering glasvezel 8)7. Er moet nu een monteur komen en die komt dinsdagochtend.
Tot die tijd geen vast internet. Gelukkig heb een ruim mobiel abo en voldoende meuk met zakelijk abo dus verder niet zo'n probleem.
Ik had wellicht beter een berichtje kunnen sturen dat ik de zaak al aan de praat had, dan was dit wellicht niet nodig geweest. Heeft me wel bijna 2 uur aan de telefoon opgeleverd, meerendeel in de wacht :(

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:51:
[...]

Alleen al het feit dat KPN firmware updates en instellingen kan pushen naar de Box 12 (die bovendien schijnbaar niet super stabiele software draait) maakt het voor mij all een nogo. Als jij dat acceptabel vindt en het prima vindt als KPN je IPrange afdwingt (En je dus voor een bult werk stelt) lekker met de Box 12 draaien dan ;)
Ok, ik begin me nu ook enorm te ergeren. Schijnbaar heb ik een vrij oude firmware (SGEJ10000310), maar geen mogelijkheid om te updaten.

---edit---
Haha, dit lijkt de mogelijkheid:
Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven.
Koekoek...

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 01-04-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 12:21
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:40:
[...]

Ubiquiti zou ik afraden, bedrijf dat regelmatig breaking changes uithaalt en alleen via workarounds fatsoenlijk te configureren op KPN. Zelfbouw klinkt ook leuk maar blijft kloten. Als je gewoon een goede router wil zou ik lekker een FritzBox nemen. (Nee heb geen aandelen en nee heb zelfs geen FritzBox maar ben wel fan over de stabiliteit, mogelijkheden en performance ;) )
Kan je voorbeelden noemen van "breaking changes"?
En wat is het verschil tussen zelfbouw en alle andere routers dan de Experiabox of Fritzbox?

Ik vind je stelling over afraden Ubiquiti ietwat overdreven, gebruik al jarenlang ER4 en werkt prima.

Dit is een Tweakers forum, geen forum met digibeten.....

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 01-04-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:28:
[...]

Kan je voorbeelden noemen van "breaking changes"?
[..]
De update naar versie 6 van de controller sloopte mijn hele WiFi bijvoorbeeld. Ook een aantal malen firmware updates die een regressie gaven in functionaliteit wat weer met een noodfix opgelost moest worden. Ik heb naar aanleiding daarvan eigenlijk heel Uibiquiti afgezworen. Ook is routing/firewalling duidelijk niet hun primaire kennisgebied. Een beetje zoals Synology ook routers maakt; die zou ik ook niet nemen ;)
[...]

En wat is het verschil tussen zelfbouw en alle andere routers dan de Experiabox of Fritzbox?
[…]
De zelfbouw bouw je zelf ;) nee even zonder gein, je moet een stuk meer weten wat je doet als je voor zelfbouw gaat en moet ook accepteren dat iets als pfSense (wat veel gebruikt wordt) toch beperkt kan zijn of niet altijd geschikt (PPPoE is een voorbeeld van iets wat pfSense moeite mee heeft want BSD based en laat dat nou net iets zijn dat KPN gebruikt)
Voor mensen die een Box 12 prima vinden zou ik persoonlijk nooit een zelfbouw router nemen, echt alleen doen als je zin hebt in zelf dingen oplossen en tijd hebt om er mee te kloten.
(En ik snap even niet waarom je experiaboxen en FritzBoxen er expliciet uit licht?)
[...]

Ik vind je stelling over afraden Ubiquiti ietwat overdreven, gebruik al jarenlang ER4 en werkt prima.
[…]
Top dat de ER4 al jarenlang goed voor je draait maar die haalt geen gigabit met PPPoE dus dat lijkt me geen handige keuze icm KPN FTTH. Voor de prijs die je voor zo’n ding betaald heb je bovendien ook een leuke FritzBox die dat wél haalt en dan heb je er gelijk WiFi 6 bij….
Wat zou een reden zijn om wél een Ubiquiti router te nemen volgens jou?
[...]

Dit is een Tweakers forum, geen forum met digibeten.....
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:10:
[...]

Top dat de ER4 al jarenlang goed voor je draait maar die haalt geen gigabit met PPPoE dus dat lijkt me geen handige keuze icm KPN FTTH. Voor de prijs die je voor zo’n ding betaald heb je bovendien ook een leuke FritzBox die dat wél haalt en dan heb je er gelijk WiFi 6 bij….
De ER4 haalt wel 1 Gbps, ik heb hiervoor T-Mobile glas gehad op 1 Gbps en dat werkt gewoon (offloading). Nu heb ik bij KPN 200 Mbps. Je moet ook niet vergeten dat UBNT een EdgeMax lijn heeft en een Unifi lijn. Dat laatste gebruik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar de EdgeMax producten vind ik persoonlijk prima werken. Dat jij persoonlijk meer voorstander van FritzBox bent, wil toch niet meteen zeggen om Ubiquiti af te raden?
Dat dit een technisch forum is, dus eigen routers configureren zou geen probleem mogen zijn voor de mensen hier ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Soundwork op 01-04-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:20:
[...]

De ER4 haalt wel 1 Gbps, ik heb hiervoor T-Mobile glas gehad op 1 Gbps en dat werkt gewoon (offloading). Nu heb ik bij KPN 200 Mbps. Je moet ook niet vergeten dat UBNT een EdgeMax lijn heeft en een Unifi lijn. Dat laatste gebruik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar de EdgeMax producten vind ik persoonlijk prima werken. Dat jij persoonlijk meer voorstander van FritzBox bent, wil toch niet meteen zeggen om Ubiquiti af te raden?

[...]
Klopt, T-Mobile Thuis gebruikt wél gewoon DHCP dus dat kan ie mooi offloaden. Met PPPoE kan je dat echter vergeten om 1Gbit te halen (rond de 700Mbit mag je in je handjes knijpen). Deze dure router adviseren voor iemand die KPN neemt is niet handig dus.

Ik ben vooral voorstander van iets dat goed werkt ;) En FritzBox is gewoon beter geschikt dan welk merk dan ook als je via KPN op internet gaat. Out of the box werkt alles van KPN plus je haalt je linespeed omdat ie PPPoE wel kan offloaden. En dat met super stabiele software. Ubiquiti specifiek raad ik juist af om de eerder aangehaalde onvolwassen software. Don’t take my word for it, kijk voor de gein maar eens op Reddit

PS Ben nog steeds benieuwd overigens waarom je 175€ uit zou willen geven aan de ER4, wat vind jij er precies zo fijn aan?
Soundwork schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:20:
[...]

Dat dit een technisch forum is, dus eigen routers configureren zou geen probleem mogen zijn voor de mensen hier ;)
Helaas is dat al jaren niet echt meer en zeker niet in dit subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:32:
[...]
PS Ben nog steeds benieuwd overigens waarom je 175€ uit zou willen geven aan de ER4, wat vind jij er precies zo fijn aan?
Zullen we discussie verder laten voor het is?
Ik vind het jammer dat mensen die altijd fan zijn van een bepaald merk het andere meteen afraden.
Geen enkel product is perfect.
Neutraal zou ik fijner vinden en mensen helpen als ze hulp nodig hebben.

Ik vind EdgeMax een prettige interface, maar ik ben via-via bij UBNT terecht gekomen.
Heel veel plezier met je FritzBox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:26
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:10:
[...]

De post die je hier aanhaalt heeft ook een geaccepteerd antwoord :)
After much testing and verifying, it is now clear that the issue is NOT with the Edgerouter 4. Rather, it's something to do with the 2.5 Gbps SFP module Bell provides.

[…]

Thanks to everyone who chimed in with helpful suggestions. I'm going to mark this as solved since this isn't a Edgerouter issue in any way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:46:
[...]

Zullen we discussie verder laten voor het is?
Ik vind het jammer dat mensen die altijd fan zijn van een bepaald merk het andere meteen afraden.
Geen enkel product is perfect.
Neutraal zou ik fijner vinden en mensen helpen als ze hulp nodig hebben.

Ik vind EdgeMax een prettige interface, maar ik ben via-via bij UBNT terecht gekomen.
Heel veel plezier met je FritzBox.
Ok, jammer dat je er verder niet echt op in wil gaan. Het lijkt me praktisch om mensen in dit topic een gedegen advies te geven zonder voorkeur voor iets dat je zelf aan hebt geschaft.
Zoals ik eerder al aangaf heb ik zelf ook geen FritzBox verder, dus heb er ook geen om van te genieten :)
Als jij gelukkig bent met je Ubiquiti heb je mij daar niet mee hoor, geniet er vooral van en voel je niet zo aangevallen als een ander bepaalde argumenten heeft waarom hij dat merk minder geschikt acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tomba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:00:
[...]

Ok, jammer dat je er verder niet echt op in wil gaan. Het lijkt me praktisch om mensen in dit topic een gedegen advies te geven zonder voorkeur voor iets dat je zelf aan hebt geschaft.
Zoals ik eerder al aangaf heb ik zelf ook geen FritzBox verder, dus heb er ook geen om van te genieten :)
Als jij gelukkig bent met je Ubiquiti heb je mij daar niet mee hoor, geniet er vooral van en voel je niet zo aangevallen als een ander bepaalde argumenten heeft waarom hij dat merk minder geschikt acht.
Dit topic gaat over de provider KPN en de diensten/ervaringen (zie de titel..)
Het gebruik van hardware van bepaalde merken en hoe deze te configureren kan beter in een eigen topic, of in het topic van die hardware (bijvoorbeeld het Ubiquiti topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Barre73 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:03:
[...]

Dit topic gaat over de provider KPN en de diensten/ervaringen (zie de titel..)
Het gebruik van hardware van bepaalde merken en hoe deze te configureren kan beter in een eigen topic, of in het topic van die hardware (bijvoorbeeld het Ubiquiti topic).
Volstrekt me eens! Mijn advies gaat echter niet over hoe maar wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Nou ja @Barre73, de ervaring met KPN glasvezel is wel afhankelijk van de hardware. Het gaat hierboven ook niet over configuratie, maar over met welke hardware je KPN het beste kunt ervaren. Totaal relevant in mijn ogen.

De KPN Box 12 lijkt vooralsnog voor mij te doen wat het moet doen, maar ik zou in de (zeer nabije) toekomst wel wat meer willen. En dan is het fijn om ervaringen van anderen te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

mrdemc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:47:
[...]

De post die je hier aanhaalt heeft ook een geaccepteerd antwoord :)

[...]
Damn niet goed gelezen, bedankt voor de aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 16:28
Heeft box12 eigenlijk een bridge functie a la Ziggo?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

sdk1985 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:20:
Heeft box12 eigenlijk een bridge functie a la Ziggo?
Nope, er zijn (helaas) helemaal geen routers die PPPoE kunnen bridgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 09:29
  1. Bij XS4ALL gebruikte ik al jaren accountnamen om in te loggen voor e-mail. Wel zo veilig dacht ik, omdat mijn e-mailadres wel bekend is maar mijn inlognaam niet. Toevallig ontdekte ik dat ik nu ook met mijn e-mailadres kan inloggen. Of dat door de omzetting komt is me niet duidelijk.
  2. Ook zie ik dat mijn inlognaam gebruikt is voor een @kpnmail.nl e-mailadres.
  3. Als je al een mijnKPN account heb, is niet duidelijk dat je daar je xs4all-abonnement aan toe moet voegen
Ik vind het niet echt lekker als er zonder mijn weten accounts en e-mailadressen worden aangemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Mijn ervaring met KPN glasvezel icm de Experiabox 10A die de KPN mij 4.5 jaar geleden toestuurde was matig, op z'n best. Maarja, die 10A was toen net uitgerold, en had nog best wat kinderziektes.

Via mijn werk kon ik al snel een Experiabox 10 te pakken krijgen, en dat verbeterde de ervaring enorm: Stabielere software, de hardware was snel genoeg. Lekker een zorgeloze en snelle verbinding. :)
Alleen de mogelijkheid om zaken te configureren was wat beperkt. (Geen aparte 2.4 ghz en 5 ghz SSID's in kunnen stellen was/is een beruchte klacht.)

Daarna kon je via KPN een Fritzbox 7590 huren, wat ik meteen heb gedaan: Makkelijk in te stellen met het KPN profiel, dezelfde stabiele snelle verbinding, plus meer instellingen tot je beschikking hebben dan 95% van de mensen nodig gaan hebben. (y)
Vooral het in de Fritzbox software vaste LAN IP's op basis van MAC adressen toe kunnen kennen is gewoon _/-\o_ als je zelf (game)servers host.
Binnen een jaar kocht ik mijn eigen 7590. :Y

Ik tip KPN glasvezel gebruikers dan ook meteen op een Fritzbox als ze van hun Experiabox af willen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Meteen, ik heb je post even samengevoegd met het algemene topic.

www.google.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34
Ik heb zowel een Fritzbox 5490 gehad toen ik nog bij Xs4all zat en nu een Edgerouter X toen ik de overstap maakte naar KPN. Ik kan dus over beide apparaten wel wat zinnigs zeggen :)

Ik denk zelf dat voor iedereen die iets meer wil instellen zonder grote kennis van netwerken een Fritzbox een mooi alternatief is, zeker als je ook van hun de repeaters of overige Accespoints afneemt. Erg gebruiksvriendelijk en robuust.

Als je echter je netwerk wilt instellen met vlans en meer verfijnde instellingen omdat je bijvoorbeeld een Unifi netwerkje hebt dan loop je snel tegen de beperkingen aan van een Fritzbox. Naast de Edgerouter lijn is er ook Mikrotik nog een interessant alternatief, ook die hebben fantastisch spul maar ook hier geldt ook dat enige kennis van netwerken een vereiste is of dat je er wat avondjes tegenaan gooit om eea te kunnen doorgronden.

In mijn ogen zijn beide apparaten meer dan geschikt om de KPN box te vervangen. Echter hebben beide hun eigen specifieke doeleinden. De één is niet slechter dan de ander, dus kies vooral hetgeen voldoet aan je specifieke wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392841

Verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 392841 op 02-04-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 21:17
Ik heb een vraagje voor een ontzettend Nederlands probleem, heb tijdje lang mn KPN ontvanger met een ander abonnementsnummer gekoppeld gehad, en wil nu zelf weer (zoals het hoort) mijn eigen zenderpakketten betalen. Nou weet ik dat je dat in het verleden via een reset opnieuw kon invullen. Heb het idee dat KPN deze "loophole" gesloten heeft en de nummers heeft gehardcode in de software na de eerste keer invullen. Vind het ook zowat om met schaamrood op de kaken KPN op te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392841

Fiekert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:12:
Ik heb een vraagje voor een ontzettend Nederlands probleem, heb tijdje lang mn KPN ontvanger met een ander abonnementsnummer gekoppeld gehad, en wil nu zelf weer (zoals het hoort) mijn eigen zenderpakketten betalen. Nou weet ik dat je dat in het verleden via een reset opnieuw kon invullen. Heb het idee dat KPN deze "loophole" gesloten heeft en de nummers heeft gehardcode in de software na de eerste keer invullen. Vind het ook zowat om met schaamrood op de kaken KPN op te bellen.
Heb je de Experiabox of Fritzbox (wat extra kost via KPN)? In het eerste geval volg https://www.kpn.com/servi...peria-box-menu-vergeten/1 - dat zou als ik het goed lees moeten werken

Heb je de FritzBox, dan kan je de instellingen aanpassen binnen je console (fritz.box)
Pagina: 1 ... 75 ... 180 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen