[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 181 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:30
qwasd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:10:
Ik heb XGS-PON 1 Gbps met een Genexis kastje die momenteel met RJ45 is aangesloten op mijn UDM Pro. Met XGS-PON is het niet mogelijk dit rechtstreeks te doen via een SFP module? Dus de Genexis achterwege laten.
KPN zegt dit wel te ondersteunen https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm. Maar ik heb hier in dit topic nog niemand gezien die dit succesvol heeft draaien met XGS-PON...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:17
Krijg je van te horen je IP-adres te horen van KPN ?
Ik maak over 11 dagen de overstap van xs4all naar KPN en wil vast op enkele plekken de firewalls aan laten passen zodat ik straks nog toegang heb tot remote systemen.

Ik zie dat KPN VLAN ID 6 gebruikt. Dat doet xs4all nu ook dus in principe moet ik direct verbinding hebben met mijn eigen UDM-PRO router.
(PPPoe , username kpn, password kpn)

[ Voor 28% gewijzigd door kevertje1977 op 10-03-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
kevertje1977 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:51:
Krijg je van te horen je IP-adres te horen van KPN ?
Ik maak over 11 dagen de overstap van xs4all naar KPN en wil vast op enkele plekken de firewalls aan laten passen zodat ik straks nog toegang heb tot remote systemen.

Ik zie dat KPN VLAN ID 6 gebruikt. Dat doet xs4all nu ook dus in principe moet ik direct verbinding hebben met mijn eigen UDM-PRO router.
(PPPoe , username kpn, password kpn)
Nee het IP ontdek je pas na aansluiten van het internet. Dit omdat ze geen "vast IP" beloven.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sinds vanmorgen is mijn glasvezel verbinding vanaf XS4ALL naar KPN. De monteur is nog niet geweest, maar TV en internet werken gewoon via de Fritzbox.

Vraagje voor de andere Gigabit klanten, welke snelheden halen jullie bij de speedtest van KPN?

Edit: Monteur is geweest en zonder werkzaamheden te verrichten weer vertrokken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Freestuff schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Klopt, daar moet ik nog naar kijken, ik heb bij de TV nu inderdaad een domme switch staan en die moet ik nog vervangen door een managed switch, deze heb ik vandaag besteld.

Ik heb net ook pas de TV ontvanger geïnstalleerd. Dit omdat mijn Ziggo TV nog steeds werkt.
Gooi het nu uit en zodra de switch binnen is zal ik deze configureren.

Bedankt voor de tip. _/-\o_
Je hoeft helemaal geen managed switch te gebruiken. Elke switch die IGMP snooping ondersteunt doet het voor je, waarbij de bekendste de Netgear en TP-link varianten zijn.

Er zijn managed switches die geen IGMP snooping functie hebben (oudere switches; nieuw zijn ze lastiger te vinden gok ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 13:09
BaZnGaNL schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Hmmm... Lijkt mij onwaarschijnlijk.. Hiervoor bij Ziggo geweest, maar sinds de verhuizing in 2014 naar KPN gegaan, nieuwbouw woning met glasvezel.

Zal ze wel ff chatten met ze. Misschien dat ik daar iets wijzer uit wordt.
Contact gehad met KPN, ze gaven aan dat ze een verkeerde korting hadden gegeven tijdens het verlengen vorig jaar tijdens BF. 8)7
Voor nu heb ik 9 maanden gratis Viaplay & eenmalig € 30,00 korting op de volgende factuur.

Al met al, ben ik weer een tevreden KPN klant.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Edje040 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 02:43:
[...]

Nee, dat is roaming. Mesh is dat de ap's draadloos onderling en met de router communiceren. Overigens kan de FB of Experiabox niet in de bridgemodus. Dat ondersteund KPN niet. Kijk anders even naar deze topics op het KPN forum:

https://forum.kpn.com/modems-123/fritz-box-bij-kpn-490648

https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

https://forum.kpn.com/mod...ter-de-experia-box-164983
De 7590 hoeft ook niet in Bridge toch, wanneer de RT-AX92u's als AP ingesteld staan en niet als modem/router?

[ Voor 3% gewijzigd door A-Waxxx op 10-03-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 12:16
A-Waxxx schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
[...]

De 7590 hoeft ook niet in Bridge toch, wanneer de RT-AX92u's als AP ingesteld staan en niet als modem/router?
Klopt. Maar ik dacht dat je dat wilde. Gewoon de 7590 als modem/router en de RT's als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr1542
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01-2024
A-Waxxx schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Nee, ik heb sowieso geen idee of je de 7590 überhaupt in Bridgemodus kunt zetten (de KNP Box 12 iig niet).
Je kunt je routers er dus prima bekabeld als AP achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:23

Grozno

acts without consequence!

Barre73 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Nee, daar niet. Om een eigen ONT aan te sluiten schaf je een patchkap aan. Die schuif je van onderen af over deze FTU en die schuift zelf het blauwe klepje open. Daarachter zit de connector waar je vervolgens je patchkabeltje kan klikken.
Probeer alsjeblieft niet zelf dat klepje open te peuteren..

[Afbeelding]
Okay... Ik moet wat geconcentreerder te werk gaan merk ik. Bedank voor je geduld en het helpende antwoord! _/-\o_

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 11:09
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:46:
Sinds vanmorgen is mijn glasvezel verbinding vanaf XS4ALL naar KPN. De monteur is nog niet geweest, maar TV en internet werken gewoon via de Fritzbox.

Vraagje voor de andere Gigabit klanten, welke snelheden halen jullie bij de speedtest van KPN?

Edit: Monteur is geweest en zonder werkzaamheden te verrichten weer vertrokken. :)

Ik zit rond de 940 / 940 via bedraad netwerk. Op een FritzBox 5490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Netjes, ik ben nog niet verder dan 750Mb/936Mb gekomen. Als het zo blijft, toch maar eens de helpdesk gaan bellen.

Update: Inmiddels zit ik op 935/935 :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-03-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 21:59
Mozart schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Klinkt als flooding door igmp. Check je igmp snooping settings eens.
Klopt, deze stond uit. Niet aangedacht. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 16:20
Mocht je nog een nieuwe Fritzbox 7590 willen kopen, de AX versie kost nu op fritzshop.nl 259 euro. Net maar 1 besteld. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Glassertje op 13-03-2022 00:41 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Glassertje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:40:
Mocht je nog een nieuwe Fritzbox 7590 willen kopen, de AX versie kost nu op fritzshop.nl 259 euro. Net maar 1 besteld. :)
Kun je dan niet beter voor een 4060 gaan? Of heb je DSL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 16:20
Edje040 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Kun je dan niet beter voor een 4060 gaan? Of heb je DSL?
Heb glasvezel. Ik had de 4060 maar kwam erachter dat na 'm aangesloten te hebben, dat die geen 160mhz band heeft. Ik heb alleen een laptop, dus wel gewenst. Je hebt 160Mhz 2x2 nodig om op een laptop de 2400 link te kunnen halen. Baalde er wel van want het is een mooi apparaat.

Ik heb daarna AVM gebeld als je een repeater 6000 erbij gebruikt (eventueel bedraad), of ik dan wel de 160Mhz 2x2 had, maar die beste man begreep me niet en hing op. Dus toen maar terug gebracht. Misschien weet jij dat?
Edit: ben er inmiddels achter dat de repeater 6000 ook de 160Mhz band mist. blijf daarom wel bij mijn keuze. Kan voorlopig wel weer vooruit. :)
Website AVM:
FRITZ!Box 4060 2400 Mbit/s (Wi-Fi 6, 4 × 4 gegevensstromen met 80 MHz-kanaalbandbreedte)
1733 Mbit/s (Wi-Fi 5, 4 × 4 gegevensstromen met 80 MHz-kanaalbandbreedte)

[ Voor 45% gewijzigd door Glassertje op 13-03-2022 13:00 . Reden: post geedit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Er zijn diverse testen beschikbaar waar de 7590AX vergeleken wordt met de 4060. Daar lijkt de laatste toch een stuk sneller te zijn. Ik weet ook nog niet wat ik ga kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb zonet een edgerouter 4 gekocht ter vervanging van mijn netgear r7000/experiabox12 combo.

Inet en tv moet wel gaan lukken met wat ik al gevonden heb.

Alleen zit ik nog met een vast nummer van mijn vader.
Kan ik nu gewoon een voip-telefoon (yealink) kopen en daar de sip gegevens inzetten en deze dan aan het lan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:01
Rofdof schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:01:
Ik heb zonet een edgerouter 4 gekocht ter vervanging van mijn netgear r7000/experiabox12 combo.

Kan ik nu gewoon een voip-telefoon (yealink) kopen en daar de sip gegevens inzetten en deze dan aan het lan hangen?
Ja.
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Rofdof schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:01:

Dat hoeft geen Yealink te zijn, dat kan iedere VoIP telefoon zijn. Bijvoorbeeld een Gigaset toestel: https://www.gigaset.com/n...-overview/voip-telefoons/

Of zelfs een los VoIP kastje waar je je bestaande telefoon inplugged.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Saeverix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Dat hoeft geen Yealink te zijn, dat kan iedere VoIP telefoon zijn. Bijvoorbeeld een Gigaset toestel: https://www.gigaset.com/n...-overview/voip-telefoons/

Of zelfs een los VoIP kastje waar je je bestaande telefoon inplugged.
mijn pa heeft dacht ik nu zo'n setje

dus daar kan ik gewoon een losse voip kast bij kopen. lan erin en het basistation van de dect set ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Rofdof schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:21:
[...]

dus daar kan ik gewoon een losse voip kast bij kopen. lan erin en het basistation van de dect set ?
Misschien kun je dan zelfs deze kopen: pricewatch: Gigaset N300A IP

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:59
[...]

Ja, dat kan prima, maar die zijn duurder dan je denkt (al snel 50 of 60 euro). Het heet een ATA dus google maar.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
[...]

Nee. Je moet natuurlijk wel ook de SIP gegevens van KPN invoeren. En een goedkope ATA kan, maar jij hebt al Dect handsets. Dus ik zou een (Gigaset) Dect VOIP basisstation kopen en daar je handsets op registreren. (Scheelt ook weer een digitaal -> analoog conversie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 19:53
Is er echt geen mogelijk op de experia v10 om 5ghz te forcen of 2.4ghz uit te zetten?
Ik had eerst altijd twee wifi's een was 2.4ghz en de andere was 5ghz. Gebruikte altijd voor alles 5ghz en was perfect. Toen is de optie veranderd en is 2.4ghz en 5ghz samengevoegd onder een wifi naam en kan je geen twee verschillende maken. Wat irritant is want mij laptop blijft switchen tussen 2.4ghz en 5ghz.
Super irritant want ik wil geen 2.4ghz gebruiken.
Is er nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
lHybridl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:38:
Is er echt geen mogelijk op de experia v10 om 5ghz te forcen of 2.4ghz uit te zetten?
Ik had eerst altijd twee wifi's een was 2.4ghz en de andere was 5ghz. Gebruikte altijd voor alles 5ghz en was perfect. Toen is de optie veranderd en is 2.4ghz en 5ghz samengevoegd onder een wifi naam en kan je geen twee verschillende maken. Wat irritant is want mij laptop blijft switchen tussen 2.4ghz en 5ghz.
Je zou in apparaatbeheer van je laptop bij netwerkadapters het WiFi adapter kunnen aanklikken. Bij instellen hiervan kun je de "voorkeurband" instellen en/of de 802.11 band kunnen uitzetten voor 2.4Ghz.
Wat betreft de experiabox weet ik het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45
lHybridl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:38:
login op je experia v10.
Wifi en dan tabblad bandsteering.
dan zet je bandsteering uit of je kan met de aantal db spelen. standaard staat die meen ik op bij -55db dat die over moet pakken na de andere band toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
jopoh schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:03:
[...]

login op je experia v10.
Wifi en dan tabblad bandsteering.
dan zet je bandsteering uit of je kan met de aantal db spelen. standaard staat die meen ik op bij -55db dat die over moet pakken na de andere band toe
zie niet gelijk bandsteering. Kan roam/steering blacklist ook?
Heb de opties.WLAN, Toeganspunten, mac filtering, roam steering blacklist, gasten netwerk en scheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45
lHybridl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:17:
[...]

zie niet gelijk bandsteering. Kan roam/steering blacklist ook?
Heb de opties.WLAN, Toeganspunten, mac filtering, roam steering blacklist, gasten netwerk en scheduler.
dan heb je geen v10 dan klinkt het alsof je v10a hebt die heeft OWL waar roaming bij in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
jopoh schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:21:
[...]

dan heb je geen v10 dan klinkt het alsof je v10a hebt die heeft OWL waar roaming bij in zit
oh shit dacht dat ik dat ook getyped had. V10a. Maar zie dat het niet zo is. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
mrdemc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Je zou in apparaatbeheer van je laptop bij netwerkadapters het WiFi adapter kunnen aanklikken. Bij instellen hiervan kun je de "voorkeurband" instellen en/of de 802.11 band kunnen uitzetten voor 2.4Ghz.
Wat betreft de experiabox weet ik het helaas niet.
Heel apart. Maar ik zie die preffered band helemaal niet tussenstaan?
Alleen packedcoalesing, network adress en roaming agressiveness.
Ik zit op w11 btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
lHybridl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Heel apart. Maar ik zie die preffered band helemaal niet tussenstaan?
Alleen packedcoalesing, network adress en roaming agressiveness.
Ik zit op w11 btw.
Bij mij wel:
Open Power Menu met Win + X en selecteer vervolgens Apparaatbeheer
Selecteer uw Wi-Fi-adapter, klik met de rechtermuisknop en selecteer eigenschappen.
Schakel over naar het tabblad Geavanceerd en zoek vervolgens onder de lijst de optie Preferred Band. Naast de lijst staat de waarde. Selecteer 5G first.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36

MeNTaL_TO

The future is not set

Geen optie voor extrawifi? Daar kan je per band een SSID ingeven, je krijgt dan alleen wel een extra SSID, maar kan je wel alleen 5 Ghz aanzetten.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:44
Ik las net ergens een zinnetje over een IoT wifi netwerk dat je kon opzetten in de KPN Box 12, maar kan er verder niks over vinden. Bestaat zoiets in de Box 12??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:33

thof

FP ProMod
barrymossel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:08:
Ik las net ergens een zinnetje over een IoT wifi netwerk dat je kon opzetten in de KPN Box 12, maar kan er verder niks over vinden. Bestaat zoiets in de Box 12??
Er is de mogelijkheid 'Guest Wi-Fi' om een apart gast-netwerk op te zetten. Deze zou je kunnen gebruiken als IoT netwerk? Ook is er een optie 'Extra Wi-Fi', die iets vergelijkbaars lijkt aan te bieden. Zelf gebruik ik het niet.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
thof schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Er is de mogelijkheid 'Guest Wi-Fi' om een apart gast-netwerk op te zetten. Deze zou je kunnen gebruiken als IoT netwerk? Ook is er een optie 'Extra Wi-Fi', die iets vergelijkbaars lijkt aan te bieden. Zelf gebruik ik het niet.
Ik denk dat Extra wifi bedoeld is geweest. Maar zolang je dat extra wifi netwerk niet gescheiden is van je hoofdnetwerk zie ik geen meerwaarde als IoT netwerk.
En m'n gastennetwerk wil ik ook gewoon als zodanig gebruiken.

Misschien toch eens gaan kijken naar eigen apparatuur. Is er aan te bevelen eigen apparatuur voor KPN? Goede wifi, vlans en rules per device (parental control bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Gebruik hier eigenlijk redelijk naar volle tevredenheid KPN nu, heb 1gbit/1gbit (met van die superwifi dingen) en een tv kastje... wel 2 irritatiepunten:

1. Het tv kastje is met HDMI aangesloten op de TV, deze is weer met HDMI (ARC) op de soundbar aangesloten. Regelmatig kan de TV echter niet naar geluid over de soundbar schakelen, op de een of andere manier verstoort het TV kastje dit. ALs ik daar de HDMI kabel even uittrek activeert het geluid over de soundbar wel... Dit is ook het geval wanneer het kastje uit staat.

2. Ik zit te kijken of ik de KPN iTV app kan gebruiken als alternatief. Nu is het kastje nog gratis, maar 10 euro per maand vind ik eigenlijk te veel voor hoe vaak ik het gebruik (vooral journaal 's ochtends en voetbal). Alleen lijkt de app wat schokkeriger? Bewegingen voelen gewoon niet zo soepel aan als via het kastje, vooral merkbaar bij voetbal... Dit is op een Philips 58PUS8506 android tv, native app. (Eventueel afspelen op telefoon en casten via chromecast oid is geen optie voor me, vind ik gewoon niet fijn genoeg)

Iemand hier ervaring mee of tips voor? (Zie geen CEC achtige instellingen op het tv kastje mbt punt 1, kastje staat praktisch genoeg dat ik even de kabel eruit kan trekken, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Iemand ervaring met de Fritzbox 5530?

Vandaag is hier de FTU ongebouwd naar een TK01, dus heb nu de mogelijkheid om een eigen NT te gebruiken. Betreft AON gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik zit nu met KPN ADSL met de ervaring dat ik consistent een hogere internetsnelheid geleverd krijg dan waarvoor ik betaal. Binnenkort is de glasvezel bij mij klaar en heb ik de keuze over te stappen daar op. Is dit iets dat ook gebeurt op de glasvezel? Of zal ik daar gegarandeerd gewoon strak de geadverteerde snelheid krijgen?
Heeft een van jullie dit wellicht ervaren met een KPN glasvezel abonnement?

[ Voor 10% gewijzigd door Flamesz op 18-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Flamesz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:36:
Ik zit nu met KPN ADSL met de ervaring dat ik consistent een hogere internetsnelheid geleverd krijg dan waarvoor ik betaal. Binnenkort is de glasvezel bij mij klaar en heb ik de keuze over te stappen daar op. Is dit iets dat ook gebeurt op de glasvezel? Of zal ik daar gegarandeerd gewoon strak de geadverteerde snelheid krijgen?
Ligt aan de snelheid, zal altijd wel wat overboeking zijn. Op gigabit zit je aan de max dus daar heb je dat minder tot niet.

Wat voor snelheid zou je moeten hebben en wat haal je? Dan hebben we een idee waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
xFeverr schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Ligt aan de snelheid, zal altijd wel wat overboeking zijn. Op gigabit zit je aan de max dus daar heb je dat minder tot niet.

Wat voor snelheid zou je moeten hebben en wat haal je? Dan hebben we een idee waar je het over hebt.
Flamesz in "[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie"

Ik heb praktisch altijd minstens 70 Mbit waar ik een 50 Mbit abonnement heb. Het is niet vaak maar heel af en toe gaat het daar nog boven, waar ik zelfs 200 Mbit heb gehad zoals in de hier gelinkte post heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:16:
Iemand ervaring met de Fritzbox 5530?
Vast wel. Maar dan wel met AON.
Vandaag is hier de FTU ongebouwd naar een TK01, dus heb nu de mogelijkheid om een eigen ONT te gebruiken.
Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik in dit topic nog geen succesverhalen gezien van mensen met een eigen ONT (GPON)

[ Voor 4% gewijzigd door Muis666 op 18-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
m0ridin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:09:
Gebruik hier eigenlijk redelijk naar volle tevredenheid KPN nu, heb 1gbit/1gbit (met van die superwifi dingen) en een tv kastje... wel 2 irritatiepunten:

1. Het tv kastje is met HDMI aangesloten op de TV, deze is weer met HDMI (ARC) op de soundbar aangesloten. Regelmatig kan de TV echter niet naar geluid over de soundbar schakelen, op de een of andere manier verstoort het TV kastje dit. ALs ik daar de HDMI kabel even uittrek activeert het geluid over de soundbar wel... Dit is ook het geval wanneer het kastje uit staat.

2. Ik zit te kijken of ik de KPN iTV app kan gebruiken als alternatief. Nu is het kastje nog gratis, maar 10 euro per maand vind ik eigenlijk te veel voor hoe vaak ik het gebruik (vooral journaal 's ochtends en voetbal). Alleen lijkt de app wat schokkeriger? Bewegingen voelen gewoon niet zo soepel aan als via het kastje, vooral merkbaar bij voetbal... Dit is op een Philips 58PUS8506 android tv, native app. (Eventueel afspelen op telefoon en casten via chromecast oid is geen optie voor me, vind ik gewoon niet fijn genoeg)

Iemand hier ervaring mee of tips voor? (Zie geen CEC achtige instellingen op het tv kastje mbt punt 1, kastje staat praktisch genoeg dat ik even de kabel eruit kan trekken, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal)
1. Daarom heb ik ook mijn decoder direct met een optische kabel aangesloten op de soundbar. Met extra voordeel dat ik radiozenders aan kan zetten zonder de TV aan te laten staan.

2. Je idee heeft geen zin. Die smart-TV app werkt alleen als je het TV product (voor 10 euro in de maand) afneemt. Als je dat TV product zou stoppen omdat het je niet waard is, dan werkt de smart TV app ook niet meer.
Technisch gezien snap ik wel waarom je dit merkt. De smart TV app maakt gebruik van dezelfde streams als je telefoon of tablet app. De decoder gebruikt andere multicast streams en die zijn gewoon beter. De smart-TV app is primair ontwikkeld en aangeboden als oplossing voor tweede TV's (slaapkamer en dergelijke) waar je ook soms geen kabel naar toe kan of wil trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Flamesz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:36:
100/100 abonnement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYuN9URTW3mL_6QusSVDU5pxNxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CFr2LJ3efHGTDyyjDo4OmJKy.jpg?f=user_large

Is bij alle abonnementen hoger. Behalve bij de Gbit abonnementen aangezien je apparatuur thuis (de ONT en de Box12) een 1000 Mbit poort hebben en daar kan dus technisch gezien niks meer doorheen dan 1000 Mbit

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 18-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Muis666 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Vast wel. Maar dan wel met AON.

[...]

Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik in dit topic nog geen succesverhalen gezien van mensen met een eigen ONT (GPON)
Gaat om AON gebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Nu online
@Barre73 Idd proberen waard met optisch, vroeg me af of dat wel zin had aangezien de storing ook optreedt als de tvbox uit staat (en hdmi kabel wel aangesloten moet blijven ivm beeld) maar niet geschoten...

En qua tv app... ach, in dat geval heeft het geen zin nee. AH well, maar even aankijken en uitproberen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
m0ridin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:17:
@Barre73 Idd proberen waard met optisch, vroeg me af of dat wel zin had aangezien de storing ook optreedt als de tvbox uit staat (en hdmi kabel wel aangesloten moet blijven ivm beeld) maar niet geschoten...

En qua tv app... ach, in dat geval heeft het geen zin nee. AH well, maar even aankijken en uitproberen verder.
De TV box staat nooit echt uit tenzij je de stroom er af haalt.
Dus dat het kan blijven storen in dat geval snap ik wel. Er zit iets niet lekker dan in de HDMI-ARC communicatie en dat zal je niet snel fixen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:20:
[...]

De TV box staat nooit echt uit tenzij je de stroom er af haalt.
Dus dat het kan blijven storen in dat geval snap ik wel. Er zit iets niet lekker dan in de HDMI-ARC communicatie en dat zal je niet snel fixen denk ik.
Zo blijkt, heb hem wel op diepe slaap ingesteld maar alsnog is er "iets"... Nou ja, nu ik weet wat het probleem is kan ik het snel genoeg even fixen. De eerste keer snapte ik er niks van en heb ik mijn hele tv gereset. Trad pas na een paar weken voor het eerst op dus legde de link totaal niet met die tv box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
m0ridin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Zo blijkt, heb hem wel op diepe slaap ingesteld maar alsnog is er "iets"... Nou ja, nu ik weet wat het probleem is kan ik het snel genoeg even fixen. De eerste keer snapte ik er niks van en heb ik mijn hele tv gereset. Trad pas na een paar weken voor het eerst op dus legde de link totaal niet met die tv box.
wat is het merk van je tv? misschien een LG met quickstart aan? Kan ook hele rare problemen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Nu online
Dancis schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:39:
[...]

wat is het merk van je tv? misschien een LG met quickstart aan? Kan ook hele rare problemen geven!
Philips android tv, kan daar die HDMI-CEC zut wel in uitzetten maar het feit dat de tv aanspringt als ik het kastje aanzet is wel weer handig (en volgens mij is dat ook nodig om de soundbar automatisch aan te laten springen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik wil overstappen van XS4ALL naar KPN Glasvezel. Zou niet heel moeilijk moeten zijn lijkt me. Zeker niet omdat ik 3 jaar geleden andersom zonder enkel probleem ben overgestapt. Maar vannacht kreeg ik (na m'n aanvraag van een paar dagen geleden) een mail dat er extra onderzoek gedaan moet worden om de verbinding op mijn adres klaar te maken voor gebruik.
Komt dat omdat ik nu van 100 Mbit naar 1 Gbit ga? Of gaat er gewoon wat verkeerd? KPNNetwerk.nl geeft gewoon aan dat ik een glasvezelverbinding beschikbaar heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
barrymossel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:52:
Ik wil overstappen van XS4ALL naar KPN Glasvezel. Zou niet heel moeilijk moeten zijn lijkt me. Zeker niet omdat ik 3 jaar geleden andersom zonder enkel probleem ben overgestapt. Maar vannacht kreeg ik (na m'n aanvraag van een paar dagen geleden) een mail dat er extra onderzoek gedaan moet worden om de verbinding op mijn adres klaar te maken voor gebruik.
Komt dat omdat ik nu van 100 Mbit naar 1 Gbit ga? Of gaat er gewoon wat verkeerd? KPNNetwerk.nl geeft gewoon aan dat ik een glasvezelverbinding beschikbaar heb...
Kan vele redenen hebben maar meestal geen zorgwekkende. Gewoon paar dagen aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:55:
[...]

100/100 abonnement:
[Afbeelding]

Is bij alle abonnementen hoger. Behalve bij de Gbit abonnementen aangezien je apparatuur thuis (de ONT en de Box12) een 1000 Mbit poort hebben en daar kan dus technisch gezien niks meer doorheen dan 1000 Mbit
Heb gezien jouw reactie en die van xFeverr maar eens getest. Daarbij gaf de monteur aan dat je ook naar koper kan terugwisselen, mits je niet lang genoeg wacht, omdat die verbinding opgeruimd wordt als ie lang inactief is.

Heb voor en na de wissel een speedtest gedaan, waarbij mijn download gelukkig gelijk is gebleven, en mijn upload bijna verdrievoudigd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r47JZYnuMYK_T_R_XpD217W1BvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/36iAzCoOFj04t3dDhAVpJk2J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 21:02
Sinds vandaag is mijn glasvezel abonnement van KPN van start gegaan. Ik krijg morgen mijn Fitsbox (4060). Kan ik die gewoon aansluiten en dan draadloos met mijn CHromebook instellen of heb ik een netwerkkabel nodig voor naar mijn laptop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
outlandos schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:25:
Sinds vandaag is mijn glasvezel abonnement van KPN van start gegaan. Ik krijg morgen mijn Fitsbox (4060). Kan ik die gewoon aansluiten en dan draadloos met mijn CHromebook instellen of heb ik een netwerkkabel nodig voor naar mijn laptop?
Ja, instellen kan ook draadloos. Gewoon inloggen met de gegevens die achterop de FritzBox staan en dan via de wizard (links onderin menu) kiezen voor aanbieder KPN. Wel eerst de FritzBox voorzien van de laatste software en eventueel op NL zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
HDMI-CEC kan inderdaad rare problemen opleveren. Als het werkt is het leuk maar als er problemen zijn dan ben je aangewezen op een oplossing van philips voor een goed werkende HDMI_CEC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Flamesz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:10:
[...]

Heb gezien jouw reactie en die van xFeverr maar eens getest. Daarbij gaf de monteur aan dat je ook naar koper kan terugwisselen, mits je niet lang genoeg wacht, omdat die verbinding opgeruimd wordt als ie lang inactief is.

Heb voor en na de wissel een speedtest gedaan, waarbij mijn download gelukkig gelijk is gebleven, en mijn upload bijna verdrievoudigd is.

[Afbeelding]
En je abonnement is gelijk gebleven neem ik aan? Wat had je op koper voor abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:54:
[...]

En je abonnement is gelijk gebleven neem ik aan? Wat had je op koper voor abonnement?
De laagste variant van Hussel, dus dat is 50/5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 11:31
barrymossel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:52:
mogelijk heb je nog een oude NT hangen die vervangen dient te worden. Daarvoor stuurt kpn een monteur aan en is 1 minuut werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb glasvezel via Xs4all aangevraagd omdat KPN hier een tijd geleden glasvezel in de straat heeft gelegd. Nu is de glasvezel binnen gebracht en de volgende stap zou zijn Xs4all monteur laten komen. Maar ik heb de adapter van de NT in het stopcontact gestoken, kabel met modem verbonden en de oude DSL kabel losgehaald. Vervolgens Xs4all FTTH aangeklikt in de Fritzbox en ik heb gewoon internet.
Wat moet die Xs4all monteur dan nog komen doen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
evilution schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:18:
Ik heb glasvezel via Xs4all aangevraagd omdat KPN hier een tijd geleden glasvezel in de straat heeft gelegd. Nu is de glasvezel binnen gebracht en de volgende stap zou zijn Xs4all monteur laten komen. Maar ik heb de adapter van de NT in het stopcontact gestoken, kabel met modem verbonden en de oude DSL kabel losgehaald. Vervolgens Xs4all FTTH aangeklikt in de Fritzbox en ik heb gewoon internet.
Wat moet die Xs4all monteur dan nog komen doen?
Koffie drinken :P

Er wordt altijd een monteur gestuurd door KPN/XS4ALL. Voor mij staat er op 6 april ook eentje gepland. Ik denk dat die binnen een paar minuten weer buiten staat. In sommige gevallen moet er wel eens een NT vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Edje040 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Er wordt altijd een monteur gestuurd door KPN/XS4ALL. Voor mij staat er op 6 april ook eentje gepland. Ik denk dat die binnen een paar minuten weer buiten staat. In sommige gevallen moet er wel eens een NT vervangen worden.
Tja, lijkt me sowieso wat onnodig allemaal.

Sowieso heeft de service van XS4ALL al KPN niveau bereikt :(
Kreeg te melden dat vervanging van de 7581 niet nodig was. Krijg vervolgens een 7590 opgestuurd. Samen met Nokia NT.
Bij het binnen brengen van het glad is vervolgens een KPN NT gemonteerd dus die Nokia ligt hier ongebruikt. Plus nog dat diverse afspraken mis gingen.

Ik heb een werkende glasvezel verbinding dus ga die afspraak met die monteur verder niet maken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb de boel aangesloten op de 7581 dus de 7590 ligt nog 8n de doos.
Is er een reden het nieuwe modem te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is bij jullie op KPN tv de zender CANVAS ook stuk? Vaak zwart beeld en hakkelend geluid. Alsof een kabel er niet goed in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edje040
evilution schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:44:
Heb de boel aangesloten op de 7581 dus de 7590 ligt nog 8n de doos.
Is er een reden het nieuwe modem te gaan gebruiken?
De 7581 is formeel EOL en EOS. Hij zal dus gewoon blijven werken maar formeel kan het dus zijn dat er geen beveiligingsupdates meer komen. Advies is dus om de 7590 te gebruiken.

https://freedom.nl/helpde...pdates-per-type-fritz-box

[ Voor 9% gewijzigd door Edje040 op 19-03-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Edje040 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:26:
[...]

De 7581 is formeel EOL en EOS. Hij zal dus gewoon blijven werken maar formeel kan het dus zijn dat er geen beveiligingsupdates meer komen. Advies is dus om de 7590 te gebruiken.

https://freedom.nl/helpde...pdates-per-type-fritz-box
Behalve dat de lijst niet lijkt te kloppen als je gewoon direct bij AVM kijkt:
https://nl.avm.de/service...9689e5998128a14b3e359312d

Gewoon meest recente FritzOS. Sowieso lijkt AVM de software updates lang ondersteunen voor al hun devices. Ik denk dus dat er nu geen reden is om de 7590 op te gaan hangen.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is kijken of je de 7581 config kunt opslaan en die kunt oploaden naar de 7590 om te checken of een migratie naar de 7590 eenvoudig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 22:15
Edje040 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Oh echt?

Hier heb ik nadat KPN Netwerk glasvezel in de meterkast had getrokken en het kastje in de meterkast had geplaatst verder geen KPN monteur meer gezien. Ik heb eind februari het pakket met modem, ontvangers en e.d. thuis ontvangen en op 4 maart heb ik gebeld of men de boel eerder kon activeren dan 8 maart. Was geen probleem binnen enkele minuten was ik online. Wel was het zo dat ik geen pin code e.d. had ontvangen ook dat was na een belletje opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mabili schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Oh echt?

Hier heb ik nadat KPN Netwerk glasvezel in de meterkast had getrokken en het kastje in de meterkast had geplaatst verder geen KPN monteur meer gezien. Ik heb eind februari het pakket met modem, ontvangers en e.d. thuis ontvangen en op 4 maart heb ik gebeld of men de boel eerder kon activeren dan 8 maart. Was geen probleem binnen enkele minuten was ik online. Wel was het zo dat ik geen pin code e.d. had ontvangen ook dat was na een belletje opgelost.
Hier kwam de monteur langs, zag dat alles operationeel was en is toen weer vertrokken.

Ik heb zelf via de KPN servicetool een aanvraag gedaan om de FTU/NT te laten vervangen, zodat ik in de toekomst een eigen ONT kan gebruiken.

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRAMj3mOw8tNvmRgE6TtbvF2iNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQCVlaIbiwvcJDfmLGARhxRR.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84SYVWcOAl1K8y_3adshs0VZW_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EgKAMQtfjzFx9vaczLK3O03.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mabili schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Oh echt?

Voor zover ik weet: als je van KPN koper naar KPN glas wordt gemigreerd, en de NT opdracht wordt door KPN Netwerk uitgevoerd, dan is de rest DHZ en wordt er geen monteur gepland.
Ben je een nieuwe KPN klant, dan altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
KPN Glas sinds 1 week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TCJ2FeeQCmtTfGAfWjuzUnbDMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTnTr4lWcv3GmwJ7jToHY6Ju.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hann1BaL schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:24:
[...]

Behalve dat de lijst niet lijkt te kloppen als je gewoon direct bij AVM kijkt:
https://nl.avm.de/service...9689e5998128a14b3e359312d

Gewoon meest recente FritzOS. Sowieso lijkt AVM de software updates lang ondersteunen voor al hun devices. Ik denk dus dat er nu geen reden is om de 7590 op te gaan hangen.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is kijken of je de 7581 config kunt opslaan en die kunt oploaden naar de 7590 om te checken of een migratie naar de 7590 eenvoudig zal zijn.
Als ik zo even door de UI van de Fritzbox ga lijkt er wel een optie te zijn die belooft de instellingen ook naar andere types te kunnen migreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 22:15
Barre73 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Voor zover ik weet: als je van KPN koper naar KPN glas wordt gemigreerd, en de NT opdracht wordt door KPN Netwerk uitgevoerd, dan is de rest DHZ en wordt er geen monteur gepland.
Oké, alleen is het dan kennelijk niet bij iedere nieuwe klant het geval.. Ik ben van Ziggo overgestapt naar KPN glasvezel. Verder dan enkel glasvezel trekken / aansluiten in de meterkast heb ik geen monteur gezien. Verschilt kennelijk per situatie maakt verder ook niet uit. Monteur is altijd welkom voor een bak koffie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:47
Barre73 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ik ben nieuw KPN Glas klant maar ik heb ook alleen DHZ gekregen zonder monteur , of komt dit omdat ik T-Mobile Thuis Glas klant was voorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:17
Overstap van xs4all naar kpn , monteur tussen 8 en 10 vanochtend.
Nog niets gezien maar om 06:25 viel de xs4all verbinding terug en kwam KPN online.
Verder alles prima. Zo te zien een stabiele verbinding zonder packetloss.
Weet iemand waar de eerste hops in de traceroute zijn ?

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. 192.168.10.1 0.0% 443 0.3 0.2 0.2 0.6 0.0
2. 195-190-228-113.fixed.kpn.net 0.0% 443 1.6 1.9 1.3 19.7 1.5
3. 139.156.98.100 93.9% 443 39.7 60.3 1.2 134.0 48.9
4. ???
5. 72.14.239.107 0.0% 442 1.8 1.6 1.6 2.2 0.1
6. 142.251.225.135 0.0% 442 1.7 1.6 1.6 1.9 0.1
7. dns.google 0.0% 442 4.1 4.0 3.9 4.9 0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Nu online
Vraagje, wordt met de superwifi punten de wifi van de experiabox zelf (v12 hier) nu wel of niet automatisch uitgeschakeld?

Dacht te hebben gelezen van wel, maar in latere berichten weer van niet.

De box staat nu uit zicht achter de tv maar als de wifi ervan blijft werken zet ik hem misschien toch op een handigere plek neer.

Ook maar 2 punten vd superwifi 2.0 besteld (a 40e), lijken me net iets beter dan de oorspronkelijke (via marktplaats gekocht dus kan ik wel voor ongeveer dezelfde prijs doorverkopen, al met al amper verlies verwacht ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
m0ridin schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:04:
Vraagje, wordt met de superwifi punten de wifi van de experiabox zelf (v12 hier) nu wel of niet automatisch uitgeschakeld?

Dacht te hebben gelezen van wel, maar in latere berichten weer van niet.

De box staat nu uit zicht achter de tv maar als de wifi ervan blijft werken zet ik hem misschien toch op een handigere plek neer.

Ook maar 2 punten vd superwifi 2.0 besteld (a 40e), lijken me net iets beter dan de oorspronkelijke (via marktplaats gekocht dus kan ik wel voor ongeveer dezelfde prijs doorverkopen, al met al amper verlies verwacht ik)
Van de V10a en de V12 niet meer. Dit was eerder wel zo, maar na een update niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Nu online
barrymossel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Van de V10a en de V12 niet meer. Dit was eerder wel zo, maar na een update niet meer.
Tnx, goed om te weten... dat wordt weer even reorganiseren thuis dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Barre73 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Kan vele redenen hebben maar meestal geen zorgwekkende. Gewoon paar dagen aankijken.
Helaas:
We hebben uw bestelling van Hussel Internet 1 Gbit/s geannuleerd.
Na gebeld te hebben geven ze aan dat dit komt omdat de migratie van XS4ALL naar KPN al in gang is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
barrymossel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Helaas:

[...]

Na gebeld te hebben geven ze aan dat dit komt omdat de migratie van XS4ALL naar KPN al in gang is gezet.
Had je de gele envelop al ontvangen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Edje040 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Had je de gele envelop al ontvangen dan?
Yup, anders zou ik ook nog niet contractvrij zijn. Volgens mij genoeg mensen in het XS4ALL topic die nadat ze de envelop hebben ontvangen zijn overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
barrymossel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Yup, anders zou ik ook nog niet contractvrij zijn. Volgens mij genoeg mensen in het XS4ALL topic die nadat ze de envelop hebben ontvangen zijn overgestapt.
Zoiets heeft de KS inderdaad ook eens tegen mij gezegd: 'XS4ALL-klanten worden niet gezien als nieuwe klanten en krijgen dus geen welkomstgeschenk'. Gelukkig heb ik de envelop nog niet ontvangen (omdat ik ruim van te voren heb opgezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Edje040 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Zoiets heeft de KS inderdaad ook eens tegen mij gezegd: 'XS4ALL-klanten worden niet gezien als nieuwe klanten en krijgen dus geen welkomstgeschenk'. Gelukkig heb ik de envelop nog niet ontvangen (omdat ik ruim van te voren heb opgezegd).
En dan is dit natuurlijk raar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HosKBbFhKQtLnQ_7_o8Cv5eBE74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNSNYz7Ej9BdLQwTshCvkXdw.png?f=fotoalbum_large

Maar het zal dan misschien zo zijn dat wanneer je de gele envelop hebt ontvangen je in hun ogen KPN klant bent. Word er niet blij van in ieder geval.

Maar goed, nu eens zien of de overstap door KPN bij XS4ALL eruit wordt gehaald (want daar loopt nu een opzegging). Ik zit waarschijnlijk over een klein maandje zonder internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
barrymossel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:32:
[...]

En dan is dit natuurlijk raar:

[Afbeelding]

Maar het zal dan misschien zo zijn dat wanneer je de gele envelop hebt ontvangen je in hun ogen KPN klant bent. Word er niet blij van in ieder geval.

Maar goed, nu eens zien of de overstap door KPN bij XS4ALL eruit wordt gehaald (want daar loopt nu een opzegging). Ik zit waarschijnlijk over een klein maandje zonder internet...
Ik ben in de war... Je probeerde zelf over te stappen naar KPN, blijkbaar was je daar net te laat mee want de migratie was al gestart. En nu probeer je midden in die migratie op te zeggen? Omdat je alsnog niet naar KPN wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Barre73 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:51:
[...]

Ik ben in de war... Je probeerde zelf over te stappen naar KPN, blijkbaar was je daar net te laat mee want de migratie was al gestart. En nu probeer je midden in die migratie op te zeggen? Omdat je alsnog niet naar KPN wil?
Ik wil best naar KPN, maar dan wel onder de (erg) goede voorwaarden. En anders onder de huidige voorwaarden die ik nog heb bij XS4ALL (ik mocht verlengen met 12 maanden 15 euro korting).

Nu annuleert KPN de door mij zelf geïnitieerde overstap, maar heeft wel een opzegging gedaan bij XS4ALL vorige week. En die opzegging staat nog in het systeem bij XS4ALL (en is volgens hun klantenservice alleen door KPN weg te halen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZCay6SV3GMfHkWQSOvklyDfok4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZP4YPBe7X2iw29lcwMuACuvo.png?f=user_large

Dus ik zie het al gebeuren dat ik zodadelijk geen KPN én geen XS4ALL internet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Morgen wordt ik hopelijk aangesloten op glasvezel.
Vandaag de nieuwe KPN box 12 uitgeprobeert.

Na veel geloot kom ik er achter dat deze box op 192.168.2.254 zijn webpagina heeft.

Nu probeer ik dat ding op mijn eigen ip range te zetten, als gateway te fungeren op bv 192.168.1.1 en dns naar mijn eigen pihole te laten verwijzen en mijn pihole als dhcp server te laten werken.

Nu kan ik niet het ip adres wijzigen, dhcp uitschakelen. Waardeloos KPN box 12. (Met de ziggo kabel modem kon ik dat wel aanpassen.)

Is er een trukje om deze blokkades op te heffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
groen-geel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:20:

Na veel geloot kom ik er achter dat deze box op 192.168.2.254 zijn webpagina heeft.

Nu probeer ik dat ding op mijn eigen ip range te zetten, als gateway te fungeren op bv 192.168.1.1 en dns naar mijn eigen pihole te laten verwijzen en mijn pihole als dhcp server te laten werken.

Nu kan ik niet het ip adres wijzigen, dhcp uitschakelen. Waardeloos KPN box 12. (Met de ziggo kabel modem kon ik dat wel aanpassen.)

Kijk anders hier even wat er wel en niet kan:

https://forum.kpn.com/mod...ingen-webinterface-501604

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:33

thof

FP ProMod
groen-geel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:20:

IP-range wijzigen kan niet met de box 12 met de huidige (en afgelopen) firmwares. DHCP durf ik zo niet te zeggen, maar gok ook van niet. Je zou over kunnen stappen op de Fritzbox of een eigen router, dan heb je meer vrijheid :>

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
thof schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:31:
[...]
Je zou over kunnen stappen op de Fritzbox of een eigen router, dan heb je meer vrijheid :>
heb je suggesties voor type nummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Bedankt voor de links.

Helaas kon de KPN monteur geen stopcontact plaatsen en is weer weggegaan. Moet ik zelf maar voor zorgen. Duhh.

Iemand op dit forum vertelde dat ze dat wel deden en daar had ik dan ook op gehoopt. Niet dus.
Communicatie vanuit KPN is hierover onvoldoende. Het staat namenlijk niet op hun voorbereidings webpagina dat er een stroom voorziening nodig is dmv een stopcontact. De aansluiting van hun doosje naar een stopcontact schat ik op circa 0.5 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
groen-geel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:57:
Bedankt voor de links.

Helaas kon de KPN monteur geen stopcontact plaatsen en is weer weggegaan. Moet ik zelf maar voor zorgen. Duhh.

Iemand op dit forum vertelde dat ze dat wel deden en daar had ik dan ook op gehoopt. Niet dus.
Communicatie vanuit KPN is hierover onvoldoende. Het staat namenlijk niet op hun voorbereidings webpagina dat er een stroom voorziening nodig is dmv een stopcontact. De aansluiting van hun doosje naar een stopcontact schat ik op circa 0.5 m.
KPN monteurs kunnen een stopcontact maken in de meterkast maar wel onder een paar voorwaarden: Geen uitbreiding groepen (dus geen extra zekering) en de hele installatie moet spanningsloos gemaakt kunnen worden. Er moet dus een hoofdschakelaar aanwezig zijn en dat is voornamelijk bij nieuwere instalalties/meterkasten.
Kan bovenstaande niet, dan moet een installateur (of jijzelf) het doen. Ik zou het wel heel slecht vinden als dit nergens genoemd staat maar het is wel zo inderdaad. Kosten bij een installateur/elektricien zouden normaliter tussen de 35 en 50 euro mogen liggen.

Die laatste zin snap ik niet. Bedoel je dat er een stopcontact gemaakt kan worden op circa 50 cm van de FTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@groen-geel???
https://www.kpn.com/servi...nsluiten-op-glasvezel.htm
Dit heb je nodig
Een stopcontact voor het glasvezelaansluitpunt en het modem. Een verlengsnoer mag ook.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 22-03-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 01:18

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Door problemen die ik nu ervaar met VDSL van Freedom oriënteer ik me nu op een overstap naar KPN Glasvezel omdat de aanleg van glasvezel (Glaspoort) afgelopen maand afgerond is. Ik heb altijd eigen apparatuur gebruikt, ook in een vorig huis waar ik glasvezel had van XS4ALL. Ik ga er vanuit dat de nieuw aangelegde glasvezelverbinding gebruik maakt van GPON, maar zo lang ik niks wil doen met de binnenkomende glasvezelkabel kan ik gewoon mijn huidige router (UDM Pro) aansluiten, toch? Ik ben niet echt bekend met die 'nieuwe' vorm van glasvezel. (Ik neem alleen internet af, zonder telefonie en TV.)

Tevens, ik weet dat KPN een dynamisch IPv4-adres biedt die vrijwel nooit verandert. Hoe zit dit met je IPv6-prefix? Zien mensen die wel eens veranderen?

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 22-03-2022 11:14 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

gday schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:11:
Door problemen die ik nu ervaar met VDSL van Freedom oriënteer ik me nu op een overstap naar KPN Glasvezel omdat de aanleg van glasvezel (Glaspoort) afgelopen maand afgerond is. Ik heb altijd eigen apparatuur gebruikt, ook in een vorig huis waar ik glasvezel had van XS4ALL. Ik ga er vanuit dat de nieuw aangelegde glasvezelverbinding gebruik maakt van GPON, maar zo lang ik niks wil doen met de binnenkomende glasvezelkabel kan ik gewoon mijn huidige router (UDM Pro) aansluiten, toch? Ik ben niet echt bekend met die 'nieuwe' vorm van glasvezel. (Ik neem alleen internet af, zonder telefonie en TV.)

Tevens, ik weet dat KPN een dynamisch IPv4-adres biedt die vrijwel nooit verandert. Hoe zit dit met je IPv6-prefix? Zien mensen die wel eens veranderen?
Nog nooit veranderd hier. Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat die niet veranderd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 01:18

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Tylen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Nog nooit veranderd hier. Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat die niet veranderd.
Mooi. Ik vroeg het me af omdat ik me meen te herinneren dat ik in een proefperiode van Ziggo 3 jaar geleden wel opeens een nieuwe prefix kreeg na een paar weken. Het lijkt me wel uiterst onhandig als dat gebeurt ...

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 20:41
Ik heb een glasvezelverbinding van KPN. De Experia Box v10A is de router van mijn netwerk. De wifi-functies gebruik ik niet, daarvoor heb ik andere apparatuur.

Vandaag viel het mij voor de tweede keer op dat de wifi-functies ingeschakeld waren. Enige tijd geleden heeft KPN de moderne modems een update gegeven, zodat deze onderdeel kunnen uitmaken van de SuperWifi-setup (die ik niet heb, voor de duidelijkheid). Ik kan mij indenken dat die update zodanig was, dat e.e.a. goedbedoeld is teruggezet om het gros van de klanten te faciliteren.

Vandaag is mijn abonnement gewijzigd en valt mijn oog er dus weer op. Ik ben echter niet volledig zeker of het gisteren nog uitgeschakeld was, en of het dus relevant is aan de wijziging. Ik belde er even over met de klantenservice, gewoon informatief/voor feedback, maar verzandde in een gesprek over monteursafspraken en klachtenprocedures.

Lang verhaal kort; is dit iemand anders ook al eens opgevallen?

[ Voor 9% gewijzigd door Melvin.P op 22-03-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Melvin.P schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:17:
Ik heb een glasvezelverbinding van KPN. De Experia Box v10A is de router van mijn netwerk. De wifi-functies gebruik ik niet, daarvoor heb ik andere apparatuur.

Vandaag viel het mij voor de tweede keer op dat de wifi-functies ingeschakeld waren. Enige tijd geleden heeft KPN de moderne modems een update gegeven, zodat deze onderdeel kunnen uitmaken van de SuperWifi-setup (die ik niet heb, voor de duidelijkheid). Ik kan mij indenken dat die update zodanig was, dat e.e.a. goedbedoeld is teruggezet om het gros van de klanten te faciliteren.

Vandaag is mijn abonnement gewijzigd en valt mijn oog er dus weer op. Ik ben echter niet volledig zeker of het gisteren nog uitgeschakeld was, en of het dus relevant is aan de wijziging. Ik belde er even over met de klantenservice, gewoon informatief/voor feedback, maar verzandde in een gesprek over monteursafspraken en klachtenprocedures.

Lang verhaal kort; is dit iemand anders ook al eens opgevallen?
Kijk eens in de logs van je modem. Daar zou moeten staan dat de wifi aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:41
BiLLie- schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:46:
Ook bij mij gaat Ziggo er na jaaaaren tevreden gebruik uit en stap ik binnenkort over naar KPN (12 maanden € 35 voor 1Gb is bijna een no-brainer).

Enige waar ik op dit moment wat twijfels over heb is het wel of niet gebruiken van de Experiabox. Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat deze niet in 'bridge' modus gezet kan worden, wat bij Ziggo wel mogelijk is. Je kunt een eigen router gebruiken ipv de Experia, of een eigen router achter de Experia. In beide gevallen zijn er een paar aandachtspunten m.b.t. ip-tv. Gaat ip-tv werken met een Netgear R7000, zonder gebruik te maken van de hele Experia box?

Volgens https://kb.netgear.com/29...r?cid=wmt_netgear_organic zou het moeten werken, maar ik vroeg me af of er hier ook ervaringen mee zijn.
Na een tijdje maar besloten om een Fritz!box 7590 van marktplaats te scoren en deze alvast in te regelen. Vanochtend is de monteur van KPN langs geweest. Plaatsen van de FTU, isp setting in de Fritz!box, iptv aanzetten en draaien maar. 15 minuutjes later was de monteur weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Barre73 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:29:
[...]

KPN monteurs kunnen een stopcontact maken in de meterkast maar wel onder een paar voorwaarden: Geen uitbreiding groepen (dus geen extra zekering) en de hele installatie moet spanningsloos gemaakt kunnen worden. Er moet dus een hoofdschakelaar aanwezig zijn en dat is voornamelijk bij nieuwere instalalties/meterkasten.
Kan bovenstaande niet, dan moet een installateur (of jijzelf) het doen. Ik zou het wel heel slecht vinden als dit nergens genoemd staat maar het is wel zo inderdaad. Kosten bij een installateur/elektricien zouden normaliter tussen de 35 en 50 euro mogen liggen.

Die laatste zin snap ik niet. Bedoel je dat er een stopcontact gemaakt kan worden op circa 50 cm van de FTU?
Er moet inderdaad een extra groep worden gemaakt. Hij wou het niet op een bestaande groep zetten. Waarom is mij onduidelijk.

Kosten vallen helaas wel veel hoger uit dan dat je aangaf.

Stroom kabeltje+ac/dc converter van het glasvezel kastje is niet erg lang. Ik schat het in op circa 50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
groen-geel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Er moet inderdaad een extra groep worden gemaakt. Hij wou het niet op een bestaande groep zetten. Waarom is mij onduidelijk.

Kosten vallen helaas wel veel hoger uit dan dat je aangaf.

Stroom kabeltje+ac/dc converter van het glasvezel kastje is niet erg lang. Ik schat het in op circa 50 cm.
Ik kan helaas vanaf hier inderdaad niet beoordelen waarom het niet op een bestaande groep zou kunnen. Ik heb het zelf een paar dagen geleden bij de buren nog gedaan. Vaatwasser groep uitzetten, fasedraad loshalen (zodat je zeker geen stroom hebt) en verderop in de meterkast de buis doorgesneden en de kabels afgetakt naar een simpel stopcontact dat ik er vlakbij heb geplaatst. Alles netjes met lasdoppen, flexbuisje en een verdeel doosje. Half uurtje werk en een paar euro aan materiaal (de installatie draden had ik zelf nog).
Vaatwasser trekt maximaal 2500 watt. Heb ik nog 1100 watt over voor een KPN mediaconverter die max 4 watt gebruikt....

Pagina: 1 ... 74 ... 181 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen