Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wat is eigenlijk het verschil tussen de vip2952 v1 en v2? Hij had een v1 en heeft nu de v2 gekregen.jopoh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:44:
[...]
vip2952 v1/v2 doen netflix tm HD
vip5202 4k ontvanger doet netflix tm 4k
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
hardware matig iets meende ik maar niet merkbaar voor de klantPatrickC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Wat is eigenlijk het verschil tussen de vip2952 v1 en v2? Hij had een v1 en heeft nu de v2 gekregen.
Ik heb ook een Philips 4K tv van een jaar of 4 oud. Wel een Android TV en die draait soepel. Overigens hebben de ontvangers van het type 2260, 2952 of 5202 allemaal de Netflix en Prime Video app. Anders zijn die ook nog te zien op 200, 203 (dacht ik). Weliswaar niet in 4K maar de vraag is of je dat Netflix-abonnement afneemt.PatrickC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:01:
[...]
Excuses, dat had ik even gemist in die link. Maar het was ook meer een opmerking van mij waarom een 4K decoder wellicht interessanter is, vanwege Netflix (en ook Amazon Prime Video trouwens).
Hij heeft een Philips 4K TV die al heel wat jaartjes oud is. De Smart TV op die TV is echt verschrikkelijk traag en ik vraag me ook af of een Netflix app die al jaren niet meer bijgewerkt is nog wel zou functioneren.
Zijn TV is nog van voor de Android TV tijd. Ik heb net nog even geprobeerd en de Netflix app werkt nog wel, maar is wel traag. Amazon Prime Video zie ik er niet tussen staan. Dat Amazon Prime Video op de decoder zat wist ik nog niet, maar inderdaad, op kanaal 203. Ik ben nog niet zo bekend met TV van KPN, omdat ik zelf nog TV van Ziggo heb. Dank voor de info!Edje040 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:15:
[...]
Ik heb ook een Philips 4K tv van een jaar of 4 oud. Wel een Android TV en die draait soepel. Overigens hebben de ontvangers van het type 2260, 2952 of 5202 allemaal de Netflix en Prime Video app. Anders zijn die ook nog te zien op 200, 203 (dacht ik). Weliswaar niet in 4K maar de vraag is of je dat Netflix-abonnement afneemt.
Nu is het wel.zo dat betreffende apps op de decoder nogal eens vast willen lopen (met name de Videoland app lees ik op het KPN-forum). Ik heb nog een 3e tv die ook geen Smart-tv is. De oplossing die ik ga gebruiken is de aanschaf van een Google Chromecast met Google Tv. Dan ben je voor €60-70 helemaal klaar: 4K, recente Android TV dus alle apps zijn beschikbaar. Ook de apps die niet op de tv ontvanger zitten zoals F1 TV, ViaPlay, Kodi etc etc. Daarnaast kun je casten wat je wilt. Binnenkort komt er ook een goedkopere 1080p versie voor ongeveer €40. Een nVidia Shield TV wordt ook vaak gebruikt, die is nog wat beter en uitgebreider (en duurder). Al met al heb je de apps op de decoder niet nodig en zijn er andere oplossingen. Die gebruik ik ook liever omdat de apps op de ontvanger zoals gezegd ook hun nukken hebben. KPN biedt zal aan als service maar het is natuurlijk niet hun corebusiness.PatrickC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:59:
[...]
Zijn TV is nog van voor de Android TV tijd. Ik heb net nog even geprobeerd en de Netflix app werkt nog wel, maar is wel traag. Amazon Prime Video zie ik er niet tussen staan. Dat Amazon Prime Video op de decoder zat wist ik nog niet, maar inderdaad, op kanaal 203. Ik ben nog niet zo bekend met TV van KPN, omdat ik zelf nog TV van Ziggo heb. Dank voor de info!
Ik heb net even gekeken. Je ontvangt inderdaad een 4K ontvanger, maar je moet als nieuwe klant alsnog voor 2,50 extra de optie 4K aanzetten voor die 4 zenders. (Vul je adres in op de website en je zal zien dat je 4K kan aanvinken als optie. In mijn geval wel een adres met glasvezel).PatrickC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:39:
[...]
Ok, erg verwarrend dat nieuwe abonnees niet eens de keus hebben en dus standaard 4K krijgen en dat dat voor bestaande abonnees een optie is die je moet aanzetten en het abonnement dan ook duurder is. Mijn broer heeft z’n TV abonnement aangepast, maar dat geldt dan schijnbaar niet voor de 4K optie.
Ik begrijp dat het voor de zenders niets uitmaakt, op die paar zenders na, maar hoe zit het met Netflix via de decoder? Dat zit nu op kanaal 200 en dan de rode knop. Is dat op de 4K ontvanger anders en kun je dan ook in 4K Netflix kijken op deze decoder?
YouTube en andere apps zullen gewoon wel in 4K zijn zonder die 2,50 te dokken.
Dus ook nieuwe klanten mogen gewoon betalen, alleen hebben ze de ontvanger dan al.
Bij bestaande klanten gaf KPN eerder aan dat ze door de chiptekorten te weinig ontvangers krijgen geleverd en daarom alleen aan nieuwe klanten leveren.
[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 23-02-2022 07:26 ]
Inderdaad, ik zie het nu ook.krakendmodem schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:22:
[...]
Ik heb net even gekeken. Je ontvangt inderdaad een 4K ontvanger, maar je moet als nieuwe klant alsnog voor 2,50 extra de optie 4K aanzetten voor die 4 zenders. (Vul je adres in op de website en je zal zien dat je 4K kan aanvinken als optie. In mijn geval wel een adres met glasvezel).
YouTube en andere apps zullen gewoon wel in 4K zijn zonder die 2,50 te dokken.
Dus ook nieuwe klanten mogen gewoon betalen, alleen hebben ze de ontvanger dan al.
Bij bestaande klanten gaf KPN eerder aan dat ze door de chiptekorten te weinig ontvangers krijgen geleverd en daarom alleen aan nieuwe klanten leveren.

Die optie, Google Chromecast met Google Tv, heb ik ook al overwogen voor hem. Zelf heb ik thuis een Shield TV Pro uit 2015. Die is al 4K (wel zonder de recentere HDR en Dolby Vision volgens mij).Edje040 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 06:31:
[...]
Nu is het wel.zo dat betreffende apps op de decoder nogal eens vast willen lopen (met name de Videoland app lees ik op het KPN-forum). Ik heb nog een 3e tv die ook geen Smart-tv is. De oplossing die ik ga gebruiken is de aanschaf van een Google Chromecast met Google Tv. Dan ben je voor €60-70 helemaal klaar: 4K, recente Android TV dus alle apps zijn beschikbaar. Ook de apps die niet op de tv ontvanger zitten zoals F1 TV, ViaPlay, Kodi etc etc. Daarnaast kun je casten wat je wilt. Binnenkort komt er ook een goedkopere 1080p versie voor ongeveer €40. Een nVidia Shield TV wordt ook vaak gebruikt, die is nog wat beter en uitgebreider (en duurder). Al met al heb je de apps op de decoder niet nodig en zijn er andere oplossingen. Die gebruik ik ook liever omdat de apps op de ontvanger zoals gezegd ook hun nukken hebben. KPN biedt zal aan als service maar het is natuurlijk niet hun corebusiness.
Ik heb een glasaansluiting uit 2012, geen GPON dus, AON wordt het dan geloof ik genoemd...
Er zit zo'n langwerpig grijs/licht beige Genexis kastje.
Zo eentje dus
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C3uwonhvp29A37KOftSZwEFb.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door servies op 24-02-2022 10:25 ]
Je moet de servicetool van KPN doorlopen (even naar beneden scrollen). Daar komt als het goed is dan uit dat zij je FTU gratis komen vervangen voor een nieuwe. En met die nieuwe kan je een patchcover erop klikken waar je makkelijk een kabeltje in kan klikken. Met deze oudere FTU wil je niet prutsen...servies schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:25:
Kan iemand mij hier vertellen wat voor glas kabel, connectors en SFP transceiver module ik nodig heb om een Ubiquiti Dream Router Pro direct op het glas aan te sluiten i.p.v. dat de NT de vertaling van glas naar UTP doet?
Ik heb een glasaansluiting uit 2012, geen GPON dus, AON wordt het dan geloof ik genoemd...
Zo eentje dus
[Afbeelding]
Voor de specs van de SFP module etc kan je op dezelfde pagina terecht middels deze pdf.
En ja, je hebt AON maar dat zal je ook gaan zien in de servicetool (dan heet het GoF of EoF).
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 24-02-2022 10:44 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
@servies ben je eruit gekomen?Barre73 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Je moet de servicetool van KPN doorlopen (even naar beneden scrollen). Daar komt als het goed is dan uit dat zij je FTU gratis komen vervangen voor een nieuwe. En met die nieuwe kan je een patchcover erop klikken waar je makkelijk een kabeltje in kan klikken. Met deze oudere FTU wil je niet prutsen...
Voor de specs van de SFP module etc kan je op dezelfde pagina terecht middels deze pdf.
En ja, je hebt AON maar dat zal je ook gaan zien in de servicetool (dan heet het GoF of EoF).
Zo'n kastje heb ik ook betekend dat dan dat ze deze gaan vervangen als je overstapt van xs4all naar kpn?servies schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:25:
Kan iemand mij hier vertellen wat voor glas kabel, connectors en SFP transceiver module ik nodig heb om een Ubiquiti Dream Router Pro direct op het glas aan te sluiten i.p.v. dat de NT de vertaling van glas naar UTP doet?
Zo eentje dus
[Afbeelding]
Kans is groot. Ik had ook zo'n Genexis NT. Toen ik in 2015 overstapte naar KPN kreeg ik een andere. Bij een latere overstap naar XS4ALL is er niets gewijzigd. Ik ga er van uit dat het met de overgang/overstap van XS4ALL naar KPN het ook dezelfde NT blijft.Thombias schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:09:
[...]
Zo'n kastje heb ik ook betekend dat dan dat ze deze gaan vervangen als je overstapt van xs4all naar kpn?
Yup, dat was de info die ik zocht. Ik wacht nog even de feitelijke overstap naar KPN af.
Ik had eerst hetzelfde kastje met uitgangen voor telefoon, internet, IPTV en COAX. Die is bij mijn overstap naar Tweak destijds vervangen. Toen was de genexis eigenlijk leeg en kwam er een glasvezel uit die in m'n 5490 moest. Bij mijn overstap naar Xs4All +/- 2.5 jaar geleden kreeg de Genexis weer inhoud en werd zat er een UTP tussen de Genexis en de 7590. Die 7590 is inmiddels vervangen door een Ubiquiti Dream Router ProEdje040 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:33:
[...]
Kans is groot. Ik had ook zo'n Genexis NT. Toen ik in 2015 overstapte naar KPN kreeg ik een andere. Bij een latere overstap naar XS4ALL is er niets gewijzigd. Ik ga er van uit dat het met de overgang/overstap van XS4ALL naar KPN het ook dezelfde NT blijft.
Volgens mij verandert er normaalgesproken niets bij de overstap van Xs4All naar KPN.
Nee. Deze FTU is nog gangbaar en hoeft normaliter niet vervangen te worden.Thombias schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:09:
[...]
Zo'n kastje heb ik ook betekend dat dan dat ze deze gaan vervangen als je overstapt van xs4all naar kpn?
Dat zou mooi zijn. Dan bijft de configuratie in principe dus hetzelfde en komt er dus een nieuwe (dezelfde type) fritz.box voor weer.Barre73 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Nee. Deze FTU is nog gangbaar en hoeft normaliter niet vervangen te worden.
Moet ik alleen een backup(als dat kan) zien te maken van de fritz.box nummerblokkeerlijst zodat ik die niet opnieuw handmatig moet opvoeren
Dat zei ik niet.. de FTU is het onderste deel en wordt niet vervangen.Thombias schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Dat zou mooi zijn. Dan bijft de configuratie in principe dus hetzelfde en komt er dus een nieuwe (dezelfde type) fritz.box voor weer.
Moet ik alleen een backup(als dat kan) zien te maken van de fritz.box nummerblokkeerlijst zodat ik die niet opnieuw handmatig moet opvoeren
Daar bovenop zit de NTU. Die hoeft ook niet vervangen te worden als het al een Gbit versie is maar het zou wel kunnen. Maakt voor jouw configuratie niet veel uit natuurlijk.
Het bovenste deel is een Gbit variant. dus dan zal het wel niet vervangen worden. Die is een aantal jaar geleden al vervangen.Barre73 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Dat zei ik niet.. de FTU is het onderste deel en wordt niet vervangen.
Daar bovenop zit de NTU. Die hoeft ook niet vervangen te worden als het al een Gbit versie is maar het zou wel kunnen. Maakt voor jouw configuratie niet veel uit natuurlijk.
Hoe is de wifi kwaliteit van de KPN Box 12? Een collega van mij moest bijna naast de box gaan staan voor een goed signaal en heeft daarom zijn oude ASUS router achter het modem gehangen voor een goed wifi signaal. Is dit bij meer mensen zo, oftewel is dit een bekend issue?
Volgens mij erg afhankelijk van type huis en aantal andere zenders.gr1542 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:27:
begin april komt de monteur om ons aan te sluiten op KPN Glasvezel. Vraagje over de ervaring:
Hoe is de wifi kwaliteit van de KPN Box 12? Een collega van mij moest bijna naast de box gaan staan voor een goed signaal en heeft daarom zijn oude ASUS router achter het modem gehangen voor een goed wifi signaal. Is dit bij meer mensen zo, oftewel is dit een bekend issue?
Hier staat hij op de begane grond in de trapkast/woonkamerkast. Gewoon bereik op zolder, zonder super wifi of wat dan ook. Nog niet getest hoe het bereik buiten huis is. Let wel, jaren 30 woning dus iets andere bouw dan een prefab nieuwbouw woning
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb een huis dat nog geen 10 jaar oud is. Box v12 staat in de meterkast. Op de benedenverdieping is het prima, boven heb ik overal wel bereik maar is het in de uithoeken van het huis minder. Op Zonder staat een Google speaker als enig wifi-apparaat voor wat muziek tijdens het strijken, en dat werkt ook. Verder zijn er geen hoge eisen qua wifi-snelheid op deze plekken.gr1542 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:27:
begin april komt de monteur om ons aan te sluiten op KPN Glasvezel. Vraagje over de ervaring:
Ik heb wel zoveel mogelijk aangesloten op bedraad internet, dus eigenlijk alleen tablets en smartphones maken gebruik van wifi. Maar ik vind het tot nu toe wel best eigenlijk.
Het hangt er nu 3 maanden en heb nog niet de behoefte gehad om het aan te passen. Dat had ik bij Ziggo, met hun geweldige Connectbox, wel. Vanaf dag 1.
Dank je wel. Ik heb nu ook Ziggo en ik heb de router gelijk in bridgemodus gezet en er Asus routers achter gehangen. Helaas kan de KPN Box niet in bridgemodus, dus ga ik mijn Asus als accesspoints / switches met AIMesh gebruiken. WiFi van de KPN uit en dan moet het goed gaan denk ik. Ik heb ook alles bekabeld wat bekabeld kan. Ik las alleen dat tv van KPN minder is dan die van Ziggo, maar goed daar gaan we ook druk voor een oplossing voor googelen.xFeverr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:57:
[...]
Ik heb een huis dat nog geen 10 jaar oud is. Box v12 staat in de meterkast. Op de benedenverdieping is het prima, boven heb ik overal wel bereik maar is het in de uithoeken van het huis minder. Op Zonder staat een Google speaker als enig wifi-apparaat voor wat muziek tijdens het strijken, en dat werkt ook. Verder zijn er geen hoge eisen qua wifi-snelheid op deze plekken.
Ik heb wel zoveel mogelijk aangesloten op bedraad internet, dus eigenlijk alleen tablets en smartphones maken gebruik van wifi. Maar ik vind het tot nu toe wel best eigenlijk.
Het hangt er nu 3 maanden en heb nog niet de behoefte gehad om het aan te passen. Dat had ik bij Ziggo, met hun geweldige Connectbox, wel. Vanaf dag 1.
Klopt, die box kan niet in bridgemodus. Maar je hebt die box zelf dan ook niet nodig. Je zou je huidige Asus router gelijk aan de NTU (glasvezelpunt) kunnen aansluiten. Alleen even de juiste instellingen voor TV instellen, maar dat kunnen Asus routers gewoon volgens mij. In ieder geval het proberen waard.gr1542 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Helaas kan de KPN Box niet in bridgemodus, [...]
Volgens mij niet mogelijk met de standaard firmware, maar wel met merlin. Echter moet dan je router ondersteund worden. Ik ben aan het twijfelen over te stappen van Ziggo naar KPN glas, echter heb ik de RT-AX92U, welke niet ondersteund wordt door Merlin.xFeverr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Klopt, die box kan niet in bridgemodus. Maar je hebt die box zelf dan ook niet nodig. Je zou je huidige Asus router gelijk aan de NTU (glasvezelpunt) kunnen aansluiten. Alleen even de juiste instellingen voor TV instellen, maar dat kunnen Asus routers gewoon volgens mij. In ieder geval het proberen waard.
Ik heb momenteel 2 x de ASUS RT-AC88U en 1 x de ASUS RT-AC5300. Die kunnen allemaal AI Mesh aan. Als ik ze als Accesspoint / switch met AI Mesh inzet, dan is dat toch een stuk makkelijker, dan alles met die Merlin software regelen. Enige nadeel is dan, dat ik in mijn meterkast eigenlijk een extra stroompunt verbruik (KPN Box plus ASUS in plaats van alleen een ASUS). Of misschien zelfs 2, als de ASUS geen tv signaal kan doorgeven en er een extra switch nodig is. Maar ik heb nog meer dan een maand de tijd om daar over na te denken. Met een switch in de meterkast zou ik de ASUS ook buiten de meterkast kunnen plaatsen bijvoorbeeld.xFeverr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Klopt, die box kan niet in bridgemodus. Maar je hebt die box zelf dan ook niet nodig. Je zou je huidige Asus router gelijk aan de NTU (glasvezelpunt) kunnen aansluiten. Alleen even de juiste instellingen voor TV instellen, maar dat kunnen Asus routers gewoon volgens mij. In ieder geval het proberen waard.
Ik moet toch sowieso alle ASUS routers resetten, want ik ben mijn inloggegevens vergeten (iets te goed beveiligd zeg maar). Ik ga me verder hierin verdiepen en ook in de tv (on)mogelijkheden.
Maar misschien is hier ook iemand, die ervaring heeft met het verbeteren van de tv kwaliteit van KPN, die niet zo goed is als die van Ziggo.
Gaf nog wat gedoe want mijn AiMesh Asus AX92U set moest van router (Ziggo stond in bridge mode) naar AP mode. Internet ok nu, maar nu werkt IPTV niet meer: stb-nmc-400 code
Iedereen zit dus met Merlin fw's te prutsen om een script erin te krijgen om iptv achter een asus AP netwerkje werkend te krijgen? pff wat een gedoe.. en Ax92u heeft geen Merlin software
IPtv direct aansluiten op KPN modem (ethernet kabel meterkast naar woonkamer) zal het oplossen vast, maar dan is mijn Aimesh backbone niet meer wired (daarvoor ligt die kabel nou net daar)
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Netwerkkabel die uit de meterkast komt in de woonkamer aansluiten op een switch en op die switch zowel het tv kastje als de ASUS Router aansluiten zou het probleem op moeten lossen. Dat ga ik zelf in ieder geval proberen. De switch moet wel IGMP snooping ondersteunen. Ik heb een TP-Link TL-SG108 (8 poorts) hiervoor aangeschaft, maar de 4 poorts versie TL-SG104 zou ook moeten werken. Dan ben je voor 2-3 tientjes klaar.Tonton schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:34:
Zojuist overgestapt van Ziggo naar KPN
Gaf nog wat gedoe want mijn AiMesh Asus AX92U set moest van router (Ziggo stond in bridge mode) naar AP mode. Internet ok nu, maar nu werkt IPTV niet meer: stb-nmc-400 code
Iedereen zit dus met Merlin fw's te prutsen om een script erin te krijgen om iptv achter een asus AP netwerkje werkend te krijgen? pff wat een gedoe.. en Ax92u heeft geen Merlin software
IPtv direct aansluiten op KPN modem (ethernet kabel meterkast naar woonkamer) zal het oplossen vast, maar dan is mijn Aimesh backbone niet meer wired (daarvoor ligt die kabel nou net daar)
De volgende keer dat ik een vloer moet leggen trek ik gelijk overal utp kabels er onder door
ik heb een TL-SG108E achter mijn tvkastje haha, das toevallig en zie specs IGMP snooping indeedgr1542 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Netwerkkabel die uit de meterkast komt in de woonkamer aansluiten op een switch en op die switch zowel het tv kastje als de ASUS Router aansluiten zou het probleem op moeten lossen. Dat ga ik zelf in ieder geval proberen. De switch moet wel IGMP snooping ondersteunen. Ik heb een TP-Link TL-SG108 (8 poorts) hiervoor aangeschaft, maar de 4 poorts versie TL-SG104 zou ook moeten werken. Dan ben je voor 2-3 tientjes klaar.
De volgende keer dat ik een vloer moet leggen trek ik gelijk overal utp kabels er onder door
Volgens mij is jouw oplossing om de Asus als echte hoofd-router te gebruiken.
Ik heb ook vaste telefoon dus die moet sowieso in KPN modem worden geprikt. Dus Asus is AP only.
Eigenlijk heb ik al 2x utp door de muur maar 1 wordt als telefoon gebruikt met omvormertje van tel naar utp van meterkast naar woonkamer en in woonkamer prik je telefoon in de muur (in die utp)
Dus denk nu aan volgende:
KNIP: hier stond lang verhaal over modem naar woonkamer maar was wat gedoe
Nu telefoon naar slaapkamer lag ook nog een tellijn naartoe en heb ik twee utp naar woonkamer
tijdelijk ff 1 in gebruik en via die switch werkt tv inderdaad perfect! en de aimesh backbone werkt ook gewoon door die switch. eigenlijk ok zo
maar zal die tv nog eens dedicated kabel geven naar de modem.
[ Voor 20% gewijzigd door Tonton op 01-03-2022 20:44 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Mijn voornaamste zorg was performance op de firewall. pfSense (en BSD in het algemeen) staan er om bekend dat het PPPoE proces single-threaded is, wat bij Gbit een issue kan worden. Dat blijkt gelukkig geen issue te zijn.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Yup ik heb m'n ouwe trouwe hp t620 moeten vervangen door wat nieuw speelgoed, de HP bleef bij de upload rond de 600 Mbit steken. Nu strak 940/940 en 400-500 µs latency (ivm 500/500 en 3 ms bij XS4ALL/HP 620T). Dus vervangen kan nooit kwaad. De enige issue die ik had was dat de telefonie niet direct werkte. De oplossing daarvan kon ik vrij letterlijk in de pfsense documentatie vinden maar als iemand er niet uit komt kan ik wel precies zeggen hoe en wat.ijdod schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:27:
Overgestapt van XS4ALL naar KPN, met meteen een upgrade van 100Mbit naar 1Gbit. Overstap is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Enige hickup was IPv6; daar moest ik op pfSense nog wat voor aanpassen. De Nokia GPON is meteen vervangen door een Genexis XGS-PON. Die zit rechtstreeks op de NTU geklikt, scheelt weer wat ruimte in de meterkast.
Mijn voornaamste zorg was performance op de firewall. pfSense (en BSD in het algemeen) staan er om bekend dat het PPPoE proces single-threaded is, wat bij Gbit een issue kan worden. Dat blijkt gelukkig geen issue te zijn.
Ik heb achter mijn V10 2 Experia routers hangen voor wifi door de rest van het huis, maar de laatste weken hebben die continu storing of resetten zichzelf waardoor alle domotica in huis van slag raakt (shelly stopcontacten etc)
Nu heb ik deze dingen ooit gekregen van KPN omdat de wifi gewoon heel slecht was door de woning heen maar zou ze eigenlijk willen inwisselen voor de superwifi punten, die moeten toch een stuk beter zijn lijkt mij.
Iemand hier ervaring mee?
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wat heb ik gekozen: 200 mbit glas, 4k zenders en 2 tv ontvangers. 2e en 3e kolom is ex. 4k zenders (moet dus nog 2,50 bij eigenlijk).
Nieuw | Zelf verlengen | Telefonisch | |
1 | € 37,50 | 71,44 | 61,44 |
2 | € 37,50 | 71,44 | 61,44 |
3 | € 37,50 | 71,44 | 61,44 |
4 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
5 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
6 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
7 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
8 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
9 | € 62,50 | 71,44 | 61,44 |
10 | € 62,49 | 61,44 | 61,44 |
11 | € 62,49 | 61,44 | 61,44 |
12 | € 62,49 | 61,44 | 61,44 |
totaal | € 674,97 | 827,28 | 737,28 |
Verschil | 0 | € 152,31 | € 62,31 |
Mis ik nu iets? Mijn abonnementsperiode is al een paar maanden afgelopen. Wat zou me ervan weerhouden om op te zeggen en opnieuw aan te vragen? Het opnieuw betalen van aansluitkosten zou nog steeds veel voordeliger zijn.
Ik snap nog steeds niet waarom dit vreemd is. Elk bedrijf stopt het meeste budget in het werven van nieuwe klanten. Als je elke bestaande klant dit blijft aanbieden ben je snel failliet. Maar goed.. antwoord op je laatste vraag: dat je dan een paar weken zonder internet zit. Opzeggen kan wel maar opnieuw aanvragen kan pas als de lijn administratief vrij is.Montaner schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:10:
Ik blijf het verschil tussen nieuwe en bestaande klanten toch wat vreemd vinden, ook met de aanbieding welke ze doen met 6 maanden gratis viaplay.
Wat heb ik gekozen: 200 mbit glas, 4k zenders en 2 tv ontvangers. 2e en 3e kolom is ex. 4k zenders (moet dus nog 2,50 bij eigenlijk).
Mis ik nu iets? Mijn abonnementsperiode is al een paar maanden afgelopen. Wat zou me ervan weerhouden om op te zeggen en opnieuw aan te vragen? Het opnieuw betalen van aansluitkosten zou nog steeds veel voordeliger zijn.
Volgens mij tel je pas mee als nieuwe klant als je de afgelopen zes maanden geen abonnee was, al weet ik niet hoe hard ze dit spelen. Persoonlijk stap ik ieder jaar over, ongeacht de provider, en ben dus ook ieder jaar weer een nieuwe klant.Montaner schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:10:
In een verzadigde markt zijn nieuwe klanten altijd meer waard dan zittenblijvers. Wat je wellicht vergeet is dat nieuwe klanten hun huidige provider opzeggen, dus jij wordt sterker en de concurrent gelijktijdig zwakker. Dat voordeel is ook in geld uit te drukken. Zittenblijvers zijn er al, die hoeven niet meer verleid te worden.
[ Voor 6% gewijzigd door grun93 op 03-03-2022 16:51 ]
Andersom heeft retentie dus dezelfde waarde aangezien het voor de provider in de min gaat en concurrent in de plus. Wat blijft het toch een poppenkast… ik ga de andere glas providers eens vergelijken.. T-Mobile aanbiedingen zijn erg mager.grun93 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:48:
[...]
Volgens mij tel je pas mee als nieuwe klant als je de afgelopen zes maanden geen abonnee was, al weet ik niet hoe hard ze dit spelen. Persoonlijk stap ik ieder jaar over, ongeacht de provider, en ben dus ook ieder jaar weer een nieuwe klant.
In een verzadigde markt zijn nieuwe klanten altijd meer waard dan zittenblijvers. Wat je wellicht vergeet is dat nieuwe klanten hun huidige provider opzeggen, dus jij wordt sterker en de concurrent gelijktijdig zwakker. Dat voordeel is ook in geld uit te drukken. Zittenblijvers zijn er al, die hoeven niet meer verleid te worden.
Retentie vertaal ik in deze context maar even als klantbehoud, geld wat het de provider kost om de klant vast te houden. De concurrent hoeft inderdaad geen welkomstbonus uit te keren maar ze krijgen de klant ook niet.Montaner schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:55:
Andersom heeft retentie dus dezelfde waarde aangezien het voor de provider in de min gaat en concurrent in de plus. Wat blijft het toch een poppenkast… ik ga de andere glas providers eens vergelijken.. T-Mobile aanbiedingen zijn erg mager.
Wij tweakers vragen vaak wel jaarlijks om korting en krijgen dat dan ook meestal, maar anderen weten niet eens dat dit mogelijk is of durven dat niet. En een enkele keer komt het ook voor dat een klant korting eist 'want anders ga ik weg' en dan te horen krijgt 'prima, ik ga uw opzegging in gang zetten. Bedankt dat u klant was en een fijne dag verder'.
Verwijderd
Begrijp ik goed de keuze grotendeels afhangt van GPON of AON? Zo ja, kunnen jullie aan dit kastje zien waar ik rekening mee moet houden?
:strip_exif()/f/image/z1YBzFhHgf5aBX6YS1kFp3Hg.jpg?f=fotoalbum_large)
Rekening houden met de GPON of AON hoeft alleen maar als je de glasvezel rechtstreeks in de router wilt prikken. Dat moet je willen want velen raden het af vanwege de kwetsbaarheid en het feit dat het nauwelijks voordelen biedt. Sluit je de router gewoon aan via de (meestal oranje) netwerk kabel dan heb je best wel wat keuze. Wil je een redelijk complete router met instellingsmogelijkheden dan is een FritzBox een optie. Wil je meer dan kun je gaan voor bijvoorbeeld een Ubiquiti. Kijk anders hier even:Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
Ik heb deze week een glasvezel aansluiting van KPN opgeleverd gekregen, met de standaard Experiabox. Nu wil ik graag een eigen modem/router gaan gebruiken, maar ben ik nog aan het zoeken naar welke modellen geschikt zijn.
Begrijp ik goed de keuze grotendeels afhangt van GPON of AON? Zo ja, kunnen jullie aan dit kastje zien waar ik rekening mee moet houden?[Afbeelding]
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609
Dit is een AON model. Je zou in theorie dus wel de glasvezel in een eigen router kunnen drukken, maar heel veel voordeel heeft het niet boven gewoon een koperen kabel rechtstreeks in deze media converter drukken, zoals de Experia box er ook op is aangesloten.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
Ik heb deze week een glasvezel aansluiting van KPN opgeleverd gekregen, met de standaard Experiabox. Nu wil ik graag een eigen modem/router gaan gebruiken, maar ben ik nog aan het zoeken naar welke modellen geschikt zijn.
Begrijp ik goed de keuze grotendeels afhangt van GPON of AON? Zo ja, kunnen jullie aan dit kastje zien waar ik rekening mee moet houden?[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
In plaats van de Experia router wordt door KPN voor 7,50 per maand ook een Fritzbox 7590 geleverd. Die is in ieder geval makkelijk in te stellen, omdat je alleen de provider hoeft aan te geven. Deze kun je zelf op Marktplaats overigens ook rond de 100,= 125,= makkelijk scoren. Ook andere Fritzbox modems kun je gebruiken, maar niet allemaal.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
Bij Asus moet je de speciale Merlin firmware installeren en zelf handmatig van alles en nog wat configureren. Niet alle Asus modems zijn hier geschikt voor. in het forum kun je daar meer info en handleidingen over vinden.Als je al een modem op het oog hebt zou ik eerst kijken of deze geschikt is.
Verwijderd
Het eerste voordeel dat ik zie is een stekker minder in ieder geval.
Los daarvan ga ik sowieso over naar een Fritzbox, want ik ben wel fan van hun mesh oplossing.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2022 10:56 ]
Ik denk dat alle Fritz routers die O.S 7.0 en hoger hebben geschikt zijn, dus vanaf een 4040 ofzo? Is in ieder geval een pak voordeliger dan huren voor 7,50 pm.gr1542 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Ook andere Fritzbox modems kun je gebruiken, maar niet allemaal.
XBL gamertag StayingPow3r
Wat sowieso helpt is de servicetool doorlopen op deze pagina. Daarin wordt gecheckt wat je hebt en wat je dan zelf nodig hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
En ja, dit is AON oftewel GoF zoals het in de servicetool heet.
Niet om flauw te zijn maar als je eerst de OP/startpost van dit topic checkt had je je antwoord al gevonden. Daar is die OP voor.
@Edje040 Om geen verwarring te krijgen: Die netwerkkabel is in mijn beleving rood, niet oranje. oranje is de glasvezelkabel en daar kan en mag je niks mee namelijk...
[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 04-03-2022 12:23 ]
Op het forum van KPN zijn er diverse topics te vinden om glas rechtstreeks op een FritzBox aan te sluiten. Let er op dat ze niet allemaal geschikt zijn. Soms is het lastig een module aan te komen voor een 5530 bijvoorbeeld. Die modules gebruiken overigens ook extra stroom dus daar ga je niet veel voordeel aan hebben (qua kosten).Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:55:
Jullie hebben het over nauwelijks voordelen, dat impliceert dat er voordelen zijn. Welke zijn dat dan?
Het eerste voordeel dat ik zie is een stekker minder in ieder geval.
Los daarvan ga ik sowieso over naar een Fritzbox, want ik ben wel fan van hun mesh oplossing.
PS mesh werkt bij de Fritz producten inderdaad feilloos.
[ Voor 4% gewijzigd door Edje040 op 04-03-2022 12:08 ]
Klopt. Ik bedoelde ook de rode. Hier lijkt ie meer op donker-oranje maar het is goed dat je het zegt. Je wilt niet hebben dat iemand daar aan gaat zitten frommelen.Barre73 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:00:
[...]
@Edje040 Om geen verwarring te krijgen: Die netwerkkabel is in mijn beleving rood, niet oranje. oranje is de glasvezelkabel en daar kan en mag je niks mee namelijk...
Ik heb nu namelijk Ziggo met de RT-AX92U van ASUS, welke niet ondersteund wordt door Merlin.
Deze zou ik eventueel wel achter een 7590 kunnen zetten in AP-mode, mits het werkt natuurlijk?
Friszbox mesh werkt alleen met Fritzbox mesh. ASUS AiMesh werkt alleen met ASUS AiMesh. Dus nee, dat gaat niet werken. Helaas is meshing niet gestandaardiseerd en werkt het voor ieder merk op een eigen manier.A-Waxxx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:48:
Werkt de Fr!tzbox mesh ook samen met die van ASUS?
Ik heb nu namelijk Ziggo met de RT-AX92U van ASUS, welke niet ondersteund wordt door Merlin.
Deze zou ik eventueel wel achter een 7590 kunnen zetten in AP-mode, mits het werkt natuurlijk?
Sometimes you need to plan for coincidence
Zodra ik een ipv6 pinhole probeer in te stellen, dan crasht de router en heeft ie geen gaatje aangemaakt.
Gelukkig is bij ipv4 de ranges wel weer gerepareerd, dus van 35 naar 4 forwardingregels gegaan.
Is het uberhaupt nodig om bijvoorbeeld FTP over IPv6 aan de praat te krijgen (ik vermoed van wel, want met de 312 firmware moest ik tig poorten pinholen om de FTP aan de praat te krijgen).
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Verwijderd
Daarnaast kun je blijkbaar technisch wel een eigen AON-modem aansluiten, maar KPN maakt dat kastje waar hun eigen mediaconverter overheen gaat niet per se makkelijk toegankelijk kwam ik al achter.
Volgens mij zijn die wel ontworpen om door gebruikers aangepast te worden. Het makkelijkst is een patch cover kit https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2 bij KPN te bestellen. Als je nog een wat oudere FTU hebt, dan kun je die blijkbaar laten vervangen https://gathering.tweaker...message/70711140#70711140Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:11:
Daarnaast kun je blijkbaar technisch wel een eigen AON-modem aansluiten, maar KPN maakt dat kastje waar hun eigen mediaconverter overheen gaat niet per se makkelijk toegankelijk kwam ik al achter.
Dat kastje moet ook niet toegankelijk zijn. Het is eigendom van KPN Netwerk en daar zitten de vezels in dus daar zou jij niks te zoeken moeten hebben. Zoals hierboven aangegeven is er een patchcover voor gemaakt zodat je zelf direct een router met glasingang zou kunnen aansluiten. Jij hebt net een nieuwe aansluiting dus die FTU hoeft niet vervangen te worden.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:11:
Naar aanleiding van jullie reacties kijk ik de komende tijd toch maar gewoon naar een Fritzbox 7590 (international). Gezien de plaatsing ten opzichte van de leefruimtes heb ik de wi-fi op het apparaat zelf niet nodig, dus AC vs AX maakt voor mij sowieso niet uit wat dat betreft.
Weet jij wat de reparatie van de ranges inhoudt? Ik heb nu dat ik niet 5000-9000 kan doen, maar dat er ergens in de 5000 en 8000-ranges een probleem is als ik die wil gebruiken.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:50:
Gelukkig is bij ipv4 de ranges wel weer gerepareerd, dus van 35 naar 4 forwardingregels gegaan.
De fix is dat een range nu wel werkt, in 312 kon je wel een reeks opgeven (bijv 7000-7100 zowel intern als extern), maar dat het extern wel werkte, maar intern alleen naar de eerste port van de reeks ging (dus in het voorbeeld 7000). Waardoor je dus per port een regel moest opgeven.don_jorg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Weet jij wat de reparatie van de ranges inhoudt? Ik heb nu dat ik niet 5000-9000 kan doen, maar dat er ergens in de 5000 en 8000-ranges een probleem is als ik die wil gebruiken.
Helaas kan ik ipv6 pinholing niet testen metde 516 software, zodra ik een regel toevoeg crasht de router (loopt zichtbaar uit resources) dus ipv6 staat nu weer even uit.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Dank je voor je reactie. Is dus een andere situatie dan de mijne. Ik wil 5000-6000 openen richting 1 IP-adres, maar dan krijg ik een foutmelding. 6000-7000 gaat wel en 5000-5100 ook. Hij geeft een algemene foutmelding en dat is het. Ik heb nu dus allemaal verschillende ranges moeten instellen om het aan de praat te krijgen.MeNTaL_TO schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:25:
[...]
De fix is dat een range nu wel werkt, in 312 kon je wel een reeks opgeven (bijv 7000-7100 zowel intern als extern), maar dat het extern wel werkte, maar intern alleen naar de eerste port van de reeks ging (dus in het voorbeeld 7000). Waardoor je dus per port een regel moest opgeven.
Heb je misschien last van de VOIP poorten? (SIP = 5060)don_jorg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:00:
[...]
Dank je voor je reactie. Is dus een andere situatie dan de mijne. Ik wil 5000-6000 openen richting 1 IP-adres, maar dan krijg ik een foutmelding. 6000-7000 gaat wel en 5000-5100 ook. Hij geeft een algemene foutmelding en dat is het. Ik heb nu dus allemaal verschillende ranges moeten instellen om het aan de praat te krijgen.
Dat zou kunnen, maar is bij mij niet geactiveerd. Ik zal vanavond eens testen, kijken of dat de poort is. Overigens heb ik in heel andere ranges ook dat het niet werkt.Muis666 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Heb je misschien last van de VOIP poorten? (SIP = 5060)
Die zit ook in de reeks van 5000-5100, dus dat zou het niet moeten zijn.Muis666 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Heb je misschien last van de VOIP poorten? (SIP = 5060)
Wel vraag ik me af wat je met duizend porten naar een 1 ip moet.
Werkt het wel als je er 10 ranges van 100 porten van maakt?
[ Voor 9% gewijzigd door MeNTaL_TO op 07-03-2022 15:19 ]
Wanneer ik zelf de 7590 zou aanschaffen, van mijn 2 RT-AX92u in AP-mode, incl. Mesh, gebruik kan blijven maken?
Ik ben sinds een paar weken overgestapt van een Microtik Routerboard RB2011 naar een Ubiquiti EdgeRouter 4 ivm de doorvoersnelheid en dat bevalt echt uitstekend. De Microtik werkte stabiel maar kon de nieuwe fiber snelheid niet aan met alle toeters en bellen die ik had geconfigureerd. Ik had eerder een USG hiervoor aangeschaft maar die bleek met mijn configuratie nog meer moeite te hebben dan de Microtik. Ik weet niet hoe anderen de USG met 500 Mbit internet en IPTV goed werkend krijgen, maar ik vermoed dat ze weinig aan UTM of andere controle doen.
Mijn Ubiquiti Edgerouter 4 draait nu als een zonnetje, hier is mijn configuratie:
- 500 Mbit up/down internet via KPN Fiber op port 0
- Drie Unify 8-ports Gigabit managed switches door het huis via port 1
- Telefonie via de experia box op port 2 van de Edgerouter
- Twee IPTV aansluitingen op het interne netwerk (via Unify switches)
- Twee AP-AC-Pro Accesspoints met dezelfde SSID op 2.4 en 5 Ghz (via Unify switches)
Geen problemen tot op heden, zelfs als er weer een zoon zijn call of duty moet updaten wat gemiddeld met 55 Mbyte per seconde gaat blijven de televisies nog gewoon werken.
Mvg, Eric
Nee, alleen de FritzBox. Wel zal er waarschijnlijk een monteur ingepland worden.Thombias schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:27:
Als je voor een Fritz.box hebt gekozen krijg je dan ook een box 12 om de lijn te activeren oid.?
je lijn wordt vanzelf geativeerd zodra je in de fritz de wizzard kpn glasvezel doorlooptThombias schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:27:
Als je voor een Fritz.box hebt gekozen krijg je dan ook een box 12 om de lijn te activeren oid.?
Op mijn UDM Pro heb ik de VLAN aangepast van 300 (t-mobile) naar 6 (kpn) en PPPOE ingesteld.
Vervolgens alles gereboot en ik heb gekabeld nu netjes 1 GB/s.
Nu heb ik echter via wifi een max van 100 Mbps
Dit zijn AC Pro's access points aangesloten op een Unifi switch die weer aangesloten is op de UDM Pro.
Iemand enige idee ?
Ik neem aan dat je al op je switch hebt gekeken dat alle poorten 1 Gbit hebben hebben ge-negotiatet?qwasd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:59:
Vanmorgen is mijn glasvezel van t-mobile omgezet naar kpn.
Op mijn UDM Pro heb ik de VLAN aangepast van 300 (t-mobile) naar 6 (kpn) en PPPOE ingesteld.
Vervolgens alles gereboot en ik heb gekabeld nu netjes 1 GB/s.
Nu heb ik echter via wifi een max van 100 Mbps
Dit zijn AC Pro's access points aangesloten op een Unifi switch die weer aangesloten is op de UDM Pro.
Iemand enige idee ?
Als ik er een range van 1000 van maakt, werkt het meestal wel, behalve tussen 5000 en 6000. Ook nog ergens anders, volgens mij 8000-9000.MeNTaL_TO schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]
Die zit ook in de reeks van 5000-5100, dus dat zou het niet moeten zijn.
Wel vraag ik me af wat je met duizend porten naar een 1 ip moet.
Werkt het wel als je er 10 ranges van 100 porten van maakt?
De reden dat zo'n grote range wil gebruiken is pure luiheid: mijn Synology is het enige apparaat dat van buitenaf bereikbaar mag zijn en dus gooi ik gewoon alles door.
De vraag is of dit wel erg veilig is, Synology heeft al diverse vulnerabilities gehad. Ik zou die altijd via een VPN benaderen.don_jorg schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:45:
[...]
Als ik er een range van 1000 van maakt, werkt het meestal wel, behalve tussen 5000 en 6000. Ook nog ergens anders, volgens mij 8000-9000.
De reden dat zo'n grote range wil gebruiken is pure luiheid: mijn Synology is het enige apparaat dat van buitenaf bereikbaar mag zijn en dus gooi ik gewoon alles door.
Weet zelf niet waar deze mail weg komt, maar heb geen enkele problemen met mijn download...
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Dat zou mijn 2-regel samenvatting zijn
Sometimes you need to plan for coincidence
Verwijderd
Ik heb me even verbaasd over hoe ik dan een eigen ONT aan zou kunnen sluiten, maar ik bedenk me nu dat die mogelijkheid waarschijnlijk verstopt zit achter de sticker met het groene vinkje erop.Barre73 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:38:
[...]
Dat kastje moet ook niet toegankelijk zijn. Het is eigendom van KPN Netwerk en daar zitten de vezels in dus daar zou jij niks te zoeken moeten hebben. Zoals hierboven aangegeven is er een patchcover voor gemaakt zodat je zelf direct een router met glasingang zou kunnen aansluiten. Jij hebt net een nieuwe aansluiting dus die FTU hoeft niet vervangen te worden.

:strip_exif()/f/image/b82QzC8q9hPdOBDFQxxE0ltu.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, daar niet. Om een eigen ONT aan te sluiten schaf je een patchkap aan. Die schuif je van onderen af over deze FTU en die schuift zelf het blauwe klepje open. Daarachter zit de connector waar je vervolgens je patchkabeltje kan klikken.Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Ik heb me even verbaasd over hoe ik dan een eigen ONT aan zou kunnen sluiten, maar ik bedenk me nu dat die mogelijkheid waarschijnlijk verstopt zit achter de sticker met het groene vinkje erop.[Afbeelding]
Probeer alsjeblieft niet zelf dat klepje open te peuteren..
:strip_exif()/f/image/CiFubiYn1njeIbegBK5iRbsY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 09-03-2022 13:29 ]
Hmmm... Lijkt mij onwaarschijnlijk.. Hiervoor bij Ziggo geweest, maar sinds de verhuizing in 2014 naar KPN gegaan, nieuwbouw woning met glasvezel.Hmmbob schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:34:
Je had ooit ADSL en hebt nu glasvezel - en omdat je ADSL traag was kreeg je extra korting en omdat je nu snel glasvezel hebt/kan hebben krijg je die korting niet meer.
Dat zou mijn 2-regel samenvatting zijn
Zal ze wel ff chatten met ze. Misschien dat ik daar iets wijzer uit wordt.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Zelfde bug als bij firmware 312 zit er weer in, in het overzicht zie je keurig je reeks, maar als je de rule opent, staat er intern weer 1 port ipv de reeks. Mijn FTP rule deed het ook maar voor 1 sessie.don_jorg schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Weet jij wat de reparatie van de ranges inhoudt? Ik heb nu dat ik niet 5000-9000 kan doen, maar dat er ergens in de 5000 en 8000-ranges een probleem is als ik die wil gebruiken.
Oftewel, reeks werkt (wederom) niet.
Echt basis dingen KPN.
Iemand?A-Waxxx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:07:
Begrijp ik het dus, samenvattend goed dat:
Wanneer ik zelf de 7590 zou aanschaffen, van mijn 2 RT-AX92u in AP-mode, incl. Mesh, gebruik kan blijven maken?
Als je bedoelt om de 7590 als master de de RT's als meshnodes in te zetten dan gaat dat niet lukken. Dat werkt alleen met AVM. Je zult ze waarschijnlijk wel als bekabelde AP's in kunnen zetten.
Dat bedoelde ik inderdaad, bekabeld achter de 7590, als AP met mesh. Dan krijg je waarschijnlijk een extra wifi-netwerk? Die van de AVM en de AP's.Edje040 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:06:
[...]
Als je bedoelt om de 7590 als master de de RT's als meshnodes in te zetten dan gaat dat niet lukken. Dat werkt alleen met AVM. Je zult ze waarschijnlijk wel als bekabelde AP's in kunnen zetten.
Je zou ze allemaal hetzelfde SSID en ww mee kunnen geven. Wellicht dat roamen ook prima werkt. Als ze bekabeld aangesloten zijn is het eigenlijk al geen mesh meer. Mesh betekent dat de AP's draadloos met elkaar verbonden zijn. Dat is dus nu niet het geval. Ik heb hier een 7590 met een drietal FritzRepeater 3000. Die zijn bekabeld verbonden met de 7590. AVM noemt dat nog steeds mesh maar het zijn eigenlijk AP's waarvan de 7590 als controller fungeert.A-Waxxx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:57:
[...]
Dat bedoelde ik inderdaad, bekabeld achter de 7590, als AP met mesh. Dan krijg je waarschijnlijk een extra wifi-netwerk? Die van de AVM en de AP's.
Ik heb sinds maandag glas van KPN en gelijk mijn Edgerouter 3 Lite aangesloten.klopping schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:43:
Ik heb al 2 jaar iptv op de edgerouter4 werkend, maar sinds kort constateer ik dat zodra ik de kpn tv ontvanger aanzet mijn wifi internet download speed van tegen 200 Mbps dropped naar onder 10 Mbps. Bedraad blijft het steady op 200Mbps. Naast de Edgerouter zijn de switches en access points ook van ubiquiti. Iemand een idee waar dit door veroorzaakt kan worden?
Zojuist bedraad op de apple TV
ISP: KPN
Latency 1 ms
Download 935 Mbps
Upload 930 Mbps
Via Macbook via Wifi (wifi 5 ubiquiti AC LR) op eerste verdieping.
Speedtest by Ookla
Server: Jonaz B.V. - Amersfoort (id = 10644)
Latency: 6.29 ms (0.69 ms jitter)
Download: 19.93 Mbps (data used: 29.8 MB)
Upload: 289.00 Mbps (data used: 401.6 MB)
Packet Loss: 0.0%
Met TV Ontvanger aan.
Ontvanger 10 minuten uit:
Speedtest by Ookla
Latency: 6.84 ms (0.66 ms jitter)
Download: 265.25 Mbps (data used: 297.6 MB)
Upload: 390.29 Mbps (data used: 363.2 MB)

[ Voor 14% gewijzigd door Freestuff op 09-03-2022 20:01 ]
Klinkt als flooding door igmp. Check je igmp snooping settings eens.Freestuff schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:54:
[...]
Ik heb sinds maandag glas van KPN en gelijk mijn Edgerouter 3 Lite aangesloten.
Zojuist bedraad op de apple TV
Latency 1 ms
Download 935 Mbps
Upload 930 Mbps
Via Macbook via Wifi (wifi 5 ubiquiti AC LR) op eerste verdieping.
Speedtest by Ookla
Latency: 6.29 ms (0.69 ms jitter)
Download: 19.93 Mbps (data used: 29.8 MB)
Upload: 289.00 Mbps (data used: 401.6 MB)
Met TV Ontvanger aan.
Ontvanger 10 minuten uit:
Speedtest by Ookla
Latency: 6.84 ms (0.66 ms jitter)
Download: 265.25 Mbps (data used: 297.6 MB)
Upload: 390.29 Mbps (data used: 363.2 MB)
PSN: PcDCch
Volgens mij komt dit dat jullie geen managed switch achter de edgerouter hebben die om kan gaan met het routed IPTV gebeuren van KPN.
Jip en janneke taal.
Zodra jij een "kanaal" aanzet, aanvraagt via het KPN kastje dan wordt die stream via een bepaald vlan "gepushed" naar jou netwerk. Als je niets met VLAN tagging doet vervolgens, dan rost die die stream naar Al je netwerkapparaten.
Let maar eens op als je nu "domme switches" hebt achter je edgerouter en dan het iptv kastje aanzet. Dat is letterlijk kerstverlichting.
Voor je direct bedraad apparataten niet zo erg, maar de wifi kakt natuurlijk helemaal in omdat alle wifi apparaten die stream binnenkrijgen. Is een goede broekzak verwarming.
Anyway.
Je moet een managed switch met VLAN tagging IGMP Snooping hebben. Lees bijvoorbeeld dit eens door ;
https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Dat is wat ik ook bedoelmenonv schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:23:
@Freestuff
Volgens mij komt dit dat jullie geen managed switch achter de edgerouter hebben die om kan gaan met het routed IPTV gebeuren van KPN.
Jip en janneke taal.
Zodra jij een "kanaal" aanzet, aanvraagt via het KPN kastje dan wordt die stream via een bepaald vlan "gepushed" naar jou netwerk. Als je niets met VLAN tagging doet vervolgens, dan rost die die stream naar Al je netwerkapparaten.
Let maar eens op als je nu "domme switches" hebt achter je edgerouter en dan het iptv kastje aanzet. Dat is letterlijk kerstverlichting.
Voor je direct bedraad apparataten niet zo erg, maar de wifi kakt natuurlijk helemaal in omdat alle wifi apparaten die stream binnenkrijgen. Is een goede broekzak verwarming.
Anyway.
Je moet een managed switch met VLAN tagging hebben. Lees bijvoorbeeld dit eens door ;
PSN: PcDCch
Klopt, daar moet ik nog naar kijken, ik heb bij de TV nu inderdaad een domme switch staan en die moet ik nog vervangen door een managed switch, deze heb ik vandaag besteld.menonv schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:23:
@Freestuff
Jip en janneke taal.
Anyway.
Je moet een managed switch met VLAN tagging hebben. Lees bijvoorbeeld dit eens door ;
Ik heb net ook pas de TV ontvanger geïnstalleerd. Dit omdat mijn Ziggo TV nog steeds werkt.
Gooi het nu uit en zodra de switch binnen is zal ik deze configureren.
Bedankt voor de tip.
VLAN tagging is helemaal niet nodig. Je hebt alleen een switch nodig met IGMP snooping die dus zorgt dat alleen de TV decoder de multicast streams ontvangt. Al voor ruim drie tientjes te koop (bij KPN zelf).menonv schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:23:
@Freestuff
Jip en janneke taal.
Anyway.
even herstart van je stb vaak helpt datSponz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:43:
Heb sinds een maand KPN glas, internet en tv. Sinds vandaag zijn de "glas HD" zenders weg (661....). Weet iemand hoe dat zit?
Soms wil het wel eens helpen om de ontvanger een frisse start te geven (zie menu op de ontvanger).Sponz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:43:
Heb sinds een maand KPN glas, internet en tv. Sinds vandaag zijn de "glas HD" zenders weg (661....). Weet iemand hoe dat zit?
Die heb ik ook nog liggen, gebruik ik op mijn werkkamer. Zal deze eens omruilen met de switch welke ik bij de TV gebruik.Barre73 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:38:
[...]
VLAN tagging is helemaal niet nodig. Je hebt alleen een switch nodig met IGMP snooping die dus zorgt dat alleen de TV decoder de multicast streams ontvangt. Al voor ruim drie tientjes te koop (bij KPN zelf).
Ze zitten nu als routers achter mn bridged Ziggo modem, ook bekabeld/wired-backhaul, waardoor er meer bandbreedte op de wifi-banden beschikbaar blijft.Edje040 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:10:
[...]
Je zou ze allemaal hetzelfde SSID en ww mee kunnen geven. Wellicht dat roamen ook prima werkt. Als ze bekabeld aangesloten zijn is het eigenlijk al geen mesh meer. Mesh betekent dat de AP's draadloos met elkaar verbonden zijn. Dat is dus nu niet het geval. Ik heb hier een 7590 met een drietal FritzRepeater 3000. Die zijn bekabeld verbonden met de 7590. AVM noemt dat nog steeds mesh maar het zijn eigenlijk AP's waarvan de 7590 als controller fungeert.
Mesh betekend toch dat e.e.a naadloos in elkaar over gaat?
Wat jij bedoelt met naadloos in elkaar overgaan wordt ‘fast roaming’ of ‘seamless roaming’ genoemd. Met normale access points gaat roaming ook prima als je ze exact hetzelfde instelt, of voor het gemak via een centrale controller (maar dat hoeft niet).A-Waxxx schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:28:
[...]
Ze zitten nu als routers achter mn bridged Ziggo modem, ook bekabeld/wired-backhaul, waardoor er meer bandbreedte op de wifi-banden beschikbaar blijft.
Een meshnetwerk houdt in dat al je access points onderling met elkaar verbonden zijn en dat automatisch de beste route naar je router wordt gekozen via een backhaul-verbinding die via verschillende access points kan lopen. Of dat nou draadloos of bedraad gaat maakt in theorie niks uit, al is de meest gangbare toepassing de draadloze mesh-setjes voor thuis (en bijvoorbeeld slimme lampen die werken met Zigbee).
Als je de nodes op een kabel aansluit heb je eigenlijk niet bijzonder veel aan de mesh-functionaliteit, want er zijn dan geen alternatieve routes anders dan gewoon via die ene kabel. Je gebruikt de nodes dan als normale access points. Overigens hebben de meeste thuissituaties überhaupt geen baat bij mesh voor wifi omdat de nodes vaak gewoon in één lijn staan (bijv. één per verdieping) en de beste route voor de node op zolder dus altijd via de node op verdieping 1 naar beneden is. De nodes gedragen zich dan als normale repeaters.
Nee, dat is roaming. Mesh is dat de ap's draadloos onderling en met de router communiceren. Overigens kan de FB of Experiabox niet in de bridgemodus. Dat ondersteund KPN niet. Kijk anders even naar deze topics op het KPN forum:A-Waxxx schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:28:
[...]
Ze zitten nu als routers achter mn bridged Ziggo modem, ook bekabeld/wired-backhaul, waardoor er meer bandbreedte op de wifi-banden beschikbaar blijft.
https://forum.kpn.com/modems-123/fritz-box-bij-kpn-490648
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609
https://forum.kpn.com/mod...ter-de-experia-box-164983
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen