[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16
Segafreak83 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Verhuis je binnen T-Mobile gebied, dus waar T-Mobile ook vaste diensten levert? Dan dien je die gewoon te verhuizen en zul je niet makkelijk er vanaf kunnen.

Mbt GPON heb ik echt geen idee.
Ja ik blijf wel binnen de woonplaats, maar zoals ik er nu voor sta ga ik het daarbij laten. de afgelopen weken zoveel verminderde performance, en stabiliteitsissues. tijdens werktijd klapt mijn verbinding eruit, heb ze met de zyxel eraan mijn verbinding door laten meten, en ze konden niks vinden. voorheen met KPN nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Fiekert schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Ja ik blijf wel binnen de woonplaats, maar zoals ik er nu voor sta ga ik het daarbij laten. de afgelopen weken zoveel verminderde performance, en stabiliteitsissues. tijdens werktijd klapt mijn verbinding eruit, heb ze met de zyxel eraan mijn verbinding door laten meten, en ze konden niks vinden. voorheen met KPN nooit problemen mee gehad.
Wens je veel succes daarmee, mij is het destijds niet gelukt en ik moest het uitzitten.

Had exact dezelfde problemen, verbinding vloog er iedere x uit, hoge ping, meteen al vanaf dag 1. Zijn meerdere monteurs bij geweest, niemand kon het oplossen. (de rest past beter in een ander topic denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:00
Gewoon melden dat je naar het buitenland verhuist. Dan ben je waarschijnlijk van je contract af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

edsandje schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:49:
[...]
De communicatie van kpn is bagger, elke keer zelf er achteraan bellen wat de status is, kan je weer het hele verhaal uitleggen want ze hebben geen idee waar je het over hebt.
Over het algemeen altijd een tevreden kpn klant geweest maar dit begint behoorlijk te irriteren.
Ik heb vorige week eenzelfde irritatie uitgesproken naar de service medewerker op 0800-0402 en deze raadde mij aan een klacht in te dienen - ook zij zag namelijks niet wat er fout ging of was, maar kon bij meekijken duidelijk ervaren hoe ik het zag op mijn scherm. Eén van de producten was niet zichtbaar en bleef "hangen".

Binnen de beloofde 1 werkdag inderdaad teruggebeld door 2e lijns medewerker en een (oud, ooit achtergelaten) niet meer gebruikt mobiel abonnement verwijderd.
Geen problemen meer gehad sindsdien, zowel app als website laten nu meteen zien wat ik verwacht.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:48
Segafreak83 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:15:
Mijn KPN abonnement voor een jaar zit erop, maar wat schetst mijn verbazing, je krijgt geen verlengings voorstel meer en ze vinden het niet eens jammer als je vertrekt, lees ze doen geen poging om je te behouden.

Meer mensen met deze ervaring?
Ik geloof niet dat ik in de afgelopen jaren mensen heb gezien die een verlenging voorstel kregen. Tenzij je echt belt met de afdeling opzeggingen. Dan gebeurt er nog wel vaak wat meer.
Heb je die aan de lijn gehad?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DeBolle schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Ik heb vorige week eenzelfde irritatie uitgesproken naar de service medewerker op 0800-0402 en deze raadde mij aan een klacht in te dienen - ook zij zag namelijks niet wat er fout ging of was, maar kon bij meekijken duidelijk ervaren hoe ik het zag op mijn scherm. Eén van de producten was niet zichtbaar en bleef "hangen".

Binnen de beloofde 1 werkdag inderdaad teruggebeld door 2e lijns medewerker en een (oud, ooit achtergelaten) niet meer gebruikt mobiel abonnement verwijderd.
Geen problemen meer gehad sindsdien, zowel app als website laten nu meteen zien wat ik verwacht.
Zoiets heb ik ook dat het blijft hangen, vorige keer werd dat doorgezet naar een 2e lijns medewerker/backoffice en deze belde ook na een paar dagen en kon wel functies aan en uit zetten.
Dat hebben ze nu weer doorgezet naar die afdeling, niks van gehoord en ineens werkt het weer.
Tenminste deels want de mijn kpn site laad mijn gegevens niet compleet.
Ondertussen betaal je teveel aan pakketten / diensten die ik niet gebruik.
Gelukkig werkt de automatische incasso wel goed 8)7 >:)
Van de week maar weer eens bellen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19

Damian

Insane Obtrusion

Nadat ik ge-f$cked door T-Mobile ben ik per direct overgestapt naar KPN :D

Afspraak van de monteur staat op 14de. Ik heb nu nog een werkende T-Mobile verbinding. Vrijdag het spul ontvangen (modem e.d.)

Kan ik voor de tijd al wat dingen gaan ophangen of installeren of heeft dat weinig zin?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Damian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:47:
Nadat ik ge-f$cked door T-Mobile ben ik per direct overgestapt naar KPN :D

Afspraak van de monteur staat op 14de. Ik heb nu nog een werkende T-Mobile verbinding. Vrijdag het spul ontvangen (modem e.d.)

Kan ik voor de tijd al wat dingen gaan ophangen of installeren of heeft dat weinig zin?
De modem mag je best ophangen in de meterkast, kan geen kwaad.

Verder is het gewoon wachten tot de lijn overgezet gaat worden. Kabel overprikken naar de KPN modem en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 11:17

GekkeR

key = key

Segafreak83 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:15:
Mijn KPN abonnement voor een jaar zit erop, maar wat schetst mijn verbazing, je krijgt geen verlengings voorstel meer en ze vinden het niet eens jammer als je vertrekt, lees ze doen geen poging om je te behouden.

Meer mensen met deze ervaring?
Nu was ik van plan toch Ziggo en KPN tegen elkaar uit te spelen volgend jaar, toch interessant om te zien dat ze geen moeite doen ;) Had je ze wel gebeld met de vraag? (dus bellen voor verlengingsvoorstel ipv opzegging) Je kan nou eenmaal een medewerker treffen die een opzegging ook gewoon 123 doorzet.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
GekkeR schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Nu was ik van plan toch Ziggo en KPN tegen elkaar uit te spelen volgend jaar, toch interessant om te zien dat ze geen moeite doen ;) Had je ze wel gebeld met de vraag? (dus bellen voor verlengingsvoorstel ipv opzegging) Je kan nou eenmaal een medewerker treffen die een opzegging ook gewoon 123 doorzet.
Ik heb letterlijk gezegd dat mijn huidige contract erop zit en gevraagd of ze mij een verlengingsvoorstel konden doen.

Het antwoord was daarop, nee. Heb niet met de betreffende persoon gesproken over opzeggen (achteraf misschien beter wel kunnen doen), maar inmiddels al overgestapt op broertje van KPN, dus behoud hetzelfde netwerk alsnog voor minder.

Volgend jaar misschien terug naar KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 16:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Dennis-L schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Programma gemist werkt op beide ontvangers.
De Experiabox 12 (die je zeer waarschijnlijk gaat krijgen) kan niet in bridge mode maar je kan wel een eigen router aansluiten.
Zolang die router maar PPPoE, VLAN's en IGMP proxy ondersteunt
Donderdag komt hier een monteur om glasvezel eerste keer aan te sluiten (monteur was verplicht met nieuwe verbinding, volgens mij mis ik ook wat hardware om eea werkende te krijgen).
Krijg een 1000 / 500Mbit abbo.
Zit nog sterk in twijfel wat te doen met de router. Heb een redelijk uitgebreid Unifi netwerk draaien op dit moment:

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite
USG doet o.a. DHCP

Kan ik de Ubiquiti switches gebruiken met het TV “signaal” of moet ik die sowieso direct op de Expediabox (of eventuele Fritzbox?) aansluiten?
Binnen Unifi is er geen officiele support voor IGMP proxy waardoor je dat niet (officieel) werkende kunt krijgen… wat is handig?

Of gewoon de Expediabox 12 in DMZ gooien richting mijn bestaande setup?
Kan ook een keer door de zure appel heen bijten en dat hele verhaal overzetten. De expediabox heeft wat (wifi) issues maar die ga ik sowieso niet gebruiken.

Direct een Fritzbox eraan hangen is natuurlijk ook een optie: pricewatch: AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie) moet out of the box werken toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 08-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tortelli schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:22:
Kan ik de Ubiquiti switches gebruiken met het TV “signaal” of moet ik die sowieso direct op de Expediabox (of eventuele Fritzbox?) aansluiten?
Ja, dat kan gewoon. Wel IGPM-snooping aanzetten.

Mocht je de EB eruit willen halen is dit topic je vriend; [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Gunner dacht altijd dat dit alleen met de Edge router werkte. Blijkbaar is mijn USG ook nog werkende te krijgen dus.

Alleen de recentere apparaten als de Dreammachine werken dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tortelli schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:38:
Alleen de recentere apparaten als de Dreammachine werken dus niet?
Dat heeft meer met het ontbreken van JSON-support te maken bij de UDM Pro en Dreammachine inderdaad. Als je gewoon alleen de unifi switches wil gebruiken is het handig om IGMP-snooping te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gunner schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Dat heeft meer met het ontbreken van JSON-support te maken bij de UDM Pro en Dreammachine inderdaad. Als je gewoon alleen de unifi switches wil gebruiken is het handig om IGMP-snooping te gebruiken.
Stel dat ik de USG (die vrij oud is) wil upgraden is het beste (meest recente) wat je kunt krijgen met JSON support binnen Unifi dus de USG4 Pro?
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tortelli schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Stel dat ik de USG (die vrij oud is) wil upgraden is het beste (meest recente) wat je kunt krijgen met JSON support binnen Unifi dus de USG4 Pro?
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Ik ben al blij dat ik het werkende heb gekregen met de 3P :P
Wellicht is er iemand anders die daar iets van kan zeggen, misschien in het centrale Ubiquiti topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gunner schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Ik ben al blij dat ik het werkende heb gekregen met de 3P :P
Wellicht is er iemand anders die daar iets van kan zeggen, misschien in het centrale Ubiquiti topic.
Reden van de vraag is vooral de tijd en effert die het kost om eea werkende te krijgen :). Doe dat liever 1x goed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zit nog bij xs4all, maar goed tv netwerk is hetzelfde.

Eens de 4k zender uitgeprobeerd van NPO1 daar zit iets nog niet goed. Beeld hapert en geluid klinkt ook niet zoals het hoort. De overige 4k zenders doen het prima.

Op het KPN forum maak ik op dat het eigenlijk een test project is. https://forum.kpn.com/int...n-4k-samen-met-kpn-541880

Hopelijk wordt het de komende dagen beter en zijn ze nu nog aan het sleutelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

PnD

like in Pinda ^_^

KPN monteur net 5 minuten binnengeweest om het glasvezelkastje op te hangen.
Nog tips v.w.b. configuratie van het modem/wifi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gagTHMtoUOFrwnASZoU1Icy-lOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3zIwoEKi5RWH8Z48LiXsRWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xff8R7ha2gsNmfS11fI_qbCv-Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajYWAXUt8IC1pXFdmIwkMrzY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door PnD op 09-06-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wauw dat patchsnoer van de FTU naar de ONT is echt het dikste dat ik in jaren heb gezien. Goede keus van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bigs schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:09:
Wauw dat patchsnoer van de FTU naar de ONT is echt het dikste dat ik in jaren heb gezien. Goede keus van KPN.
:*) :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:41
Alleen jammer dat ie zo stug is :+
PnD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:33:
Nog tips v.w.b. configuratie van het modem/wifi?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Experiabox V10 weer aansluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

krakendmodem schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Alleen jammer dat ie zo stug is :+

[...]

De Experiabox V10 weer aansluiten :P
Is die nieuwe prut? De v10 is helaas van budget internet, dus die zullen ze wel terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38
En waarschijnlijk 10m lang?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

tweakduke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:18:

Eens de 4k zender uitgeprobeerd van NPO1 daar zit iets nog niet goed. Beeld hapert en geluid klinkt ook niet zoals het hoort. De overige 4k zenders doen het prima.

Op het KPN forum maak ik op dat het eigenlijk een test project is. https://forum.kpn.com/int...n-4k-samen-met-kpn-541880

Het viel mij 2 weken geleden op dat ik het 4k pakket ("zzp contract") helemaal niet meer kon kiezen? Zit dit er nu standaard bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Tortelli schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Het viel mij 2 weken geleden op dat ik het 4k pakket ("zzp contract") helemaal niet meer kon kiezen? Zit dit er nu standaard bij?
Dat ligt aan het tekort aan decoders voor 4k meen ik https://www.totaaltv.nl/n...met-verkoop-4kabonnement/

Er komt vanaf 11-06 wel een extra HDR kanaal naast het 4K, HD en Glaskanaal.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Glasvezel is hier net aangesloten (Groningen) en werkt naar behoren. Haal 115/145 (down/up). Zou graag m'n eigen router aansluiten (Mikrotik ac2) maar snap één instelling niet:
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet)
Welk username / password bedoelen ze hier? Kan die nergens vinden in de documentatie...
TFHfony schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Daar kan je dus letterlijk alles invullen. Als je maar iets invult.
internet/internet of admin/admin nerd/nerd of .....
O haha, top. dank!

Edit: Na wat speurwerk toch maar opzoek naar een simpeler router, ben wel klaar met Mikrotik en z'n stijle leercurve. Een poort forwarden kost me al dagen :P

[ Voor 77% gewijzigd door spokje op 09-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

TFHfony

Professional Weirdo

spokje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:53:
Glasvezel is hier net aangesloten (Groningen) en werkt naar behoren. Haal 115/145 (down/up). Zou graag m'n eigen router aansluiten (Mikrotik ac2) maar snap één instelling niet:

[...]

Welk username / password bedoelen ze hier? Kan die nergens vinden in de documentatie...
Daar kan je dus letterlijk alles invullen. Als je maar iets invult.
internet/internet of admin/admin nerd/nerd of .....

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001

Damian

Insane Obtrusion

Ik ga overstappen van T-Mobile naar KPN.

Nu wilde ik zelf al wat dingen ophangen / voorbereiden, maar volgens mij heeft het naast het aan de muur schroeven van het modem weinig zin :P

Wat ik me wel even afvraag is of er niet nog wat ontbreekt in mijn meterkast. Ik heb nu zo'n mediaconverter er tussen zitten, dus vanaf het glasvezel aansluitpunt gaat er een fiber kabeltje naar die converter, en vanaf daar UPT naar het huidige T-mobile modem. Volgens mij werkt KPN niet met een converter toch? Zij prikken volgens mij zo'n kastje op het Glasvezel punt. Gaat de monteur die dan meenemen, want in het pakket zit deze niet....

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Damian schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:03:
Ik ga overstappen van T-Mobile naar KPN.

Nu wilde ik zelf al wat dingen ophangen / voorbereiden, maar volgens mij heeft het naast het aan de muur schroeven van het modem weinig zin :P

Wat ik me wel even afvraag is of er niet nog wat ontbreekt in mijn meterkast. Ik heb nu zo'n mediaconverter er tussen zitten, dus vanaf het glasvezel aansluitpunt gaat er een fiber kabeltje naar die converter, en vanaf daar UPT naar het huidige T-mobile modem. Volgens mij werkt KPN niet met een converter toch? Zij prikken volgens mij zo'n kastje op het Glasvezel punt. Gaat de monteur die dan meenemen, want in het pakket zit deze niet....
Simpel antwoord: ja, die neemt de monteur mee om op je FTU te klikken/schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Dat is een standaard "KPN" kabel, leveren ze al jaren! Althans overal waar ik geweest ben en waar ze KPN hebben, hangen ook die kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
PnD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Is die nieuwe prut? De v10 is helaas van budget internet, dus die zullen ze wel terug willen.
Misschien heb je geluk en hoeven ze hem niet terug.

Zelf een v10 op de kop getikt (om die in mijn ogen slechte v10a te vervangen), en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Segafreak83 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:49:
[...]

Misschien heb je geluk en hoeven ze hem niet terug.

Zelf een v10 op de kop getikt (om die in mijn ogen slechte v10a te vervangen), en werkt prima.
Die ik heb is een V12. Wifi6 is wel erg snel.
Wel merk ik dat het bereik in mijn tuin net iets minder goed. Bij de v10 kon je gewoon een 2.4ghz SSID aanmaken, die qua bereik verder komt is mijn ervaring.

Die optie heb ik nog niet gevonden bij de V12.

Lekker rap internet trouwens, heb een 50/50 abbo en haal:
68.3
Mbps (downloaden)

89.7
Mbps (uploaden)

[ Voor 9% gewijzigd door PnD op 10-06-2021 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
PnD schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Die ik heb is een V12. Wifi6 is wel erg snel.
Wel merk ik dat het bereik in mijn tuin net iets minder goed. Bij de v10 kon je gewoon een 2.4ghz SSID aanmaken, die qua bereik verder komt is mijn ervaring.

Die optie heb ik nog niet gevonden bij de V12.

Lekker rap internet trouwens, heb een 50/50 abbo en haal:
68.3
Mbps (downloaden)

89.7
Mbps (uploaden)
Verschil is dat je nu niet ziet of de SSID op Wifi4 of Wifi6 zit want is dezelfde.
Echter, 90% van alle apparatuur die mensen hebben kan helemaal geen Wifi6 aan op dit moment.
Als je dus het idee hebt dat het signaal minder ver komt dat je vorige, kun je beter naar de Wifi kanalen kijken, of de Wifi check doen van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 13:25

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

PnD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:33:
Het is echt heel schattig dat KPN je dit net zelf laat doen (als optie).... Ik snap het vanuit breder perspectief, maar hier moet een monteur langs komen om te concluderen dat ik het internet al werkende heb doordat ik van XS4ALL kom. Ik kan dat niet afzeggen. Bij XS4ALL kon dat destijds wel door gewoon de date niet te plannen met de monteur.... ik had de ONT zelf al op de FTU geschoven. Het is zo geen rocketscience (maar voor de meerderheid wel, geef ik toe).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Miezie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Het is echt heel schattig dat KPN je dit net zelf laat doen (als optie).... Ik snap het vanuit breder perspectief, maar hier moet een monteur langs komen om te concluderen dat ik het internet al werkende heb doordat ik van XS4ALL kom. Ik kan dat niet afzeggen. Bij XS4ALL kon dat destijds wel door gewoon de date niet te plannen met de monteur.... ik had de ONT zelf al op de FTU geschoven. Het is zo geen rocketscience (maar voor de meerderheid wel, geef ik toe).
Ja, ik had dat ONT/FTU kastje niet, anders was het bij mij waarschijnlijk ook al werkend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
[...]

Ze doen het vooral zodat ze zeker weten dat het goed aangesloten zit en mensen niet zelf gaan "kloten".

Je wil echt niet weten wat voor een gehobby mensen er op na houden.

Soort "mijn man is klusser" idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Segafreak83 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Ze doen het vooral zodat ze zeker weten dat het goed aangesloten zit en mensen niet zelf gaan "kloten".

Snap ik volkomen, datzelfde heb ik overigens bij het gemiddelde niveau van opleveren voor wat betreft werkende situatie / optimale wifi van KPN/T-Mobile/Ziggo zijde primair veroorzaakt door inferieure hardware. Hoe vaak ik inmiddels wel niet nawerk heb mogen doen, omdat het toch niet helemaal werkte.

De intenties zijn over en weer goed, maar het kan gewoon beter. Klantgerichter.

In ons geval is het een overstap van glas naar glas van XS4ALL naar KPN native op een recente aansluiting.... Goedkoopste zou zelfs zijn: gast, hou alles, wij switchen de administratie wel om. Maar dat is te pragmatisch en dan moet ik als gebruiker weten dat ik (hoewel hier niet van toepassing, want eigen hardware) even weten hoe ik de Fritzbox omklus.

Ik verbaas me erover en accepteer het, maar ik vind het grappig (en van de inferieure hardware met wifi oplossingen dat is niet uit te leggen, want waar houdt de verantwoordelijkheid op en tot hoeverre lever je iets als je het liefst je beschikbaar gestelde hardware gebruikt ziet).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zie de overweging wel, en inderdaad is het niet gericht op hoogste kwaliteit van ervaring van eindgebruiker.

Ze proberen, door elke stap in het proces zelf te doen, incl hardware, de kwaliteit consistent te houden, niet perse hoog. Hierdoor verlaag je de druk op de servicedesk, en daarmee de potentieel slechte ervaringen (bijv lange wacht tijden) van mensen die dat nodig hebben.

Benefit voor KPN is dan natuurlijk dat daardoor de kosten ook beter te schatten zijn (niet perse altijd lager overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 23-09 19:13
tweakduke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:18:

Ik kijk as we speak naar "a perfect planet"
Met al met al, een meter of 50 kabel in totaal, met een router splitsing, een verloopstekkertje en een switch er tussen. (200abo)
Maar heb vloeiend beeld 👌👌

Als het gehele EK het zo gaat, ben ik tevreden! 🤞🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Kasper schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Ik kijk as we speak naar "a perfect planet"
Met al met al, een meter of 50 kabel in totaal, met een router splitsing, een verloopstekkertje en een switch er tussen. (200abo)
Maar heb vloeiend beeld 👌👌

Als het gehele EK het zo gaat, ben ik tevreden! 🤞🤞
Hier router, switch en alles bekabeld. Maar ik denk dat het testen was van de week. Nu testbeeld en dan we gaan het wel zien de komende dagen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:22
Segafreak83 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Bij PON netwerken "MOET" de monteur komen en kan je het niet eens zelf doen. De ONT (zwarte vierkante kastje) moet via de monteursapp worden aangemeld op de OLT. Gebeurd dit niet, dank kan je een Experiabox eraan hangen en wachten tot je een ons weegt, maar werken gaat je verbinding niet. Bij de "oude" netwerken (AON/GoF) kon je nog zelf de NT ertussen uit halen en je eigen router met een glaspoort (SFP) koppelen.

Met PON netwerken is nog een risico ook, want als je gaat rommelen en je probeert een AON NT of router met SFP eraan te hangen, dan gooi je al je buren van de lijn af die op dezelfde splitter van de OLT gekoppeld zijn....

[ Voor 12% gewijzigd door Soundwork op 11-06-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:31
Over 10 dagen ga ik over van Xs4all naar KPN internet only abbo 200mbits en heb ik inmiddels mijn Experiabox 12 ontvangen. Ondanks dat ik grote twijfels had over de plaatsing van de ethernet poorten van dit modem kom ik daar op terug. Door de ophangbeugel is er nog voldoende ruimte om netjes de aansluitingen te maken zonder dat de kabels onnodig verbogen hoeven te worden. Fijn dat ze daar wel aan gedacht hebben.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe stabiel het modem is zonder gebruik van WiFi, ik heb namelijk een apart Unifi netwerkje draaien (switch + 3 AP's). De tijd zal het uitwijzen en dan kan ik altijd overstappen naar een PFsense bakkie. Vanwege internet-only is de configuratie een heel stuk eenvoudiger geworden, lang leve NLZIET en de streamingdiensten :)

Nog 10 dagen wachten plus een bezoekje van de monteur i.v.m. plaatsen van een ONT en we zijn over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Soundwork schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Bij PON netwerken "MOET" de monteur komen en kan je het niet eens zelf doen. De ONT (zwarte vierkante kastje) moet via de monteursapp worden aangemeld op de OLT. Gebeurd dit niet, dank kan je een Experiabox eraan hangen en wachten tot je een ons weegt, maar werken gaat je verbinding niet. Bij de "oude" netwerken (AON/GoF) kon je nog zelf de NT ertussen uit halen en je eigen router met een glaspoort (SFP) koppelen.

Met PON netwerken is nog een risico ook, want als je gaat rommelen en je probeert een AON NT of router met SFP eraan te hangen, dan gooi je al je buren van de lijn af die op dezelfde splitter van de OLT gekoppeld zijn....
Hier was ik niet van op de hoogte, dank je wel d:)b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Ook heel schattig dat je het een ONT noemt. Als je het er moest opschuiven is het geen ONT maar een NT en dat kan je inderdaad zelf. Daar is 'ie ook voor ontworpen. Zowel de FTU van KPN NetwerkNL als die NT.

Een ONT hoort bij een GPON netwerk en is (nog) niet opschuifbaar en zoals al aangegeven niet zelf te activeren.
Ik ben wel met je eens dat een provider zou moeten weten (of geloven) dat je al een NT van een vorige KPN-WBA provider hebt hangen en daarom zelf prima een nieuwe router kan aansluiten zonder monteursverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16
over 4 weken komen ze bij mij weer Hussel installeren, krijg een V12 en een VIP5202, dus ik ben wel benieuwd of ik dan ook teruggezet ga worden in de wijkcentrale op het WBA netwerk, lijkt me logisch. in iedere geval het stabiele internet weer terug op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Fiekert schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:35:
over 4 weken komen ze bij mij weer Hussel installeren, krijg een V12 en een VIP5202, dus ik ben wel benieuwd of ik dan ook teruggezet ga worden in de wijkcentrale op het WBA netwerk, lijkt me logisch. in iedere geval het stabiele internet weer terug op deze manier.
Dit is het KPN topic dus dan kom je altijd op WBA. Waar zit je nu op/bij dan?

Edit: Ik zie het al. T-Mobile.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 11-06-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 25-09 15:51
KPN emailde dat er vannacht onderhoud zou plaatsvinden waarbij de modem software van de Experiabox v10 zou worden geupdate en het WAN adres zou veranderen. Het onderhoud vond overigens niet plaats maar daar gaat mijn vraag niet over. :o

Weet iemand waar dat onderhoud voor is? Houden we een vast IP of wordt het dynamisch? Hoort het bij verder integreren van de infrastructuur van Telfort? Ik ben nieuwsgierig maar ik heb op het KPN forum en hier geen informatie over kunnen vinden. Wij zijn voormalig Telfort, voormalig XMS in G-3 Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-09 17:35
NPO 1 op kanaal 690 (UHD-HDR) geeft hier beeld, maar is verre van stabiel. Logo's blijven wel stabiel in beeld, dus lijkt mij een probleem bij KPN.

Ervaren anderen deze problemen ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
EricJH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:29:
KPN emailde dat er vannacht onderhoud zou plaatsvinden waarbij de modem software van de Experiabox v10 zou worden geupdate en het WAN adres zou veranderen. Het onderhoud vond overigens niet plaats maar daar gaat mijn vraag niet over. :o

Weet iemand waar dat onderhoud voor is? Houden we een vast IP of wordt het dynamisch? Hoort het bij verder integreren van de infrastructuur van Telfort? Ik ben nieuwsgierig maar ik heb op het KPN forum en hier geen informatie over kunnen vinden. Wij zijn voormalig Telfort, voormalig XMS in G-3 Nijmegen.
Hier kan ik je wel antwoord op geven, Ja onderhoud heeft te maken met technische migratie van telfort profiel vlan34 met dhcp na kpn profiel met vlan6 en PPPoE, je hoofd ip zal veranderen en hij semi vast je krijgt dan ook gelijk ipv6 tot je beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
codegro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:46:
NPO 1 op kanaal 690 (UHD-HDR) geeft hier beeld, maar is verre van stabiel. Logo's blijven wel stabiel in beeld, dus lijkt mij een probleem bij KPN.

Ervaren anderen deze problemen ook?
zie bericht hier reviews: EK voetbal kijken in betere kwaliteit - Wat is nodig voor 4k met hdr? en op kpn fora.

beeld nu is upscaled in 4k, alleen de wedstrijden zelf zijn in 4K met hdr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
jopoh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Hier kan ik je wel antwoord op geven, Ja onderhoud heeft te maken met technische migratie van telfort profiel vlan34 met dhcp na kpn profiel met vlan6 en PPPoE, je hoofd ip zal veranderen en hij semi vast je krijgt dan ook gelijk ipv6 tot je beschikking
Dank je wel. Brengt de update van de modem software nog spannende veranderingen of zijn deze louter om binnen het nieuwe profiel te kunnen functioneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
EricJH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:17:
[...]
Dank je wel. Brengt de update van de modem software nog spannende veranderingen of zijn deze louter om binnen het nieuwe profiel te kunnen functioneren?
geen spannende dingen alleen hier en daar zal een instelling anders zijn. heeft puur mee te maken dat die op kpn profiel kan werken.
software wat geladen wordt als je omgezet bent na kpn profiel is V1.01.00T03.8V4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

De kleuren van het EK voorprogramma zijn mooi om te zien in 4k HDR, maar het donkere is wel heel donker (helikopter shot buiten het stadion)

LG OLED55C7

edit: of is het echt alleen puur de wedstrijden?

[ Voor 14% gewijzigd door ulTimaS op 11-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 17:26
Nou is dit 4k? @kanaal 690.

Zie geen verschil en is belabberd als je mij vraagt. Misschien echt alleen de wedstrijd zelf?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:48:
Nou is dit 4k? @kanaal 690.

Zie geen verschil en is belabberd als je mij vraagt. Misschien echt alleen de wedstrijd zelf?
Ik vind het wel een grote verbetering ten opzichte van het standaard kanaal om eerlijk te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ulTimaS op 11-06-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ulTimaS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Ik vind het wel een grote verbetering ten opzichte van het standaard kanaal om eerlijk te zijn.
Misschien mis ik iets. Maar het ziet er echt slecht uit. Het normale glasvezel kanaal ziet er beter uit.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Misschien mis ik iets. Maar het ziet er echt slecht uit. Het normale glasvezel kanaal ziet er beter uit.
Bij mij niet, ik mis alleen wel het scorebord.

Heb je de ontvanger wel op UHD@50, HDR op aan of auto staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ulTimaS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:09:
[...]

Bij mij niet, ik mis alleen wel het scorebord.

Heb je de ontvanger wel op UHD@50, HDR op aan of auto staan?
Uhd@60 bij mij en hdr op auto ja. Straks maar ff herstarten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Uhd@60 bij mij en hdr op auto ja. Straks maar ff herstarten ofzo.
Kan misschien ook aan het type tv liggen, ik zie mensen op het kpn forum hetzelfde zeggen met een Samsung tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

https://forum.kpn.com/int...et-kpn-541880/index9.html

In dat draadje tevens veel klagers over flets beeld. Het ligt waarschijnlijk aan de hdr instelling op je tv. Moet zelf ook even gaan spelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
ulTimaS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Kan misschien ook aan het type tv liggen, ik zie mensen op het kpn forum hetzelfde zeggen met een Samsung tv.
Gelukt! Alles op auto gezet ipv handmatig en toen ging ie. Heel duidelijk merkbaar ook. Tv gaf direct HLG HDR aan. Eerder deed die dat niet.

Wat een scherpte mensen. M'n ogen doen er pijn van. Geniaal. Hoewel ik wel denk dat je ook zonder 4k met meer bandbreedte dit op 1080p kan benaderen. Maar op dit moment is het verschil echt dag en nacht voor mij. Geen banding en haarscherp beeld.

Ongekend om het zo mee te kunnen maken.
tweakduke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:

In dat draadje tevens veel klagers over flets beeld. Het ligt waarschijnlijk aan de hdr instelling op je tv. Moet zelf ook even gaan spelen.
De kleuren zijn inderdaad nog niet goed. Heb mijn tv op 'levendig' moeten instellen. Normaal is dat hier verboden, maar anders was het te dof. Misschien ook gewoon wennen. Door al die scherpte kijk je anders.

Wauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De stream is zo te zien net geen 40Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Nice B-Bandit!

Haha, er was even geen beeld bij de reclame, alleen geluid. Je zag mooi het stadion en een analyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het fletse beeld is wel apart. Ik heb mijn Samsung QLED ook altijd op filmmodus en warm2 staan en dan is 690 wel grauwer/fletser dan 661, al zou je het ook natuurlijker kunnen noemen. Zet je hem echter op eender welke andere beeld modus dan ook dan krijg je een totaal ander beeld met knal groen gras. Nog nooit zo’n groot verschil gezien. Best apart. Vraag me af wat daar achter zit.

Overigens went het in de filmmodus wel snel en is het prima te kijken. Moest wel even de omgevingslicht sensor en eco stand uitzetten maar dat is met wel meer HDR content het geval. De stadionverlichting spat dan wel van het beeld af :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 11-06-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
Kleuren inderdaad nog niet helemaal goed. Heb de kleuren wat aangepast en prachtig scherp beeld op mijn LG 65inch oled. Nu in de reclame veel te felle kleuren.

Hoop dat ze dat nog wat gaan aanpassen.

Ik heb op 690 geen stand en tijdwaarneming in beeld. Zal ook nog wel een bugje zijn maar stoort me niet echt.

Tijdens de eerste helft even gezapt naar FHD, dan zie je echt wel een behoorlijk verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door codegro op 11-06-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Hoewel ik wel denk dat je ook zonder 4k met meer bandbreedte dit op 1080p kan benaderen.
Kanaal 109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb glasvezel, heb een 4k tv, de instellingen van zowel tv alsook de ontvanger staan allemaal op HDR/ UHD.. Maar in de tvgids kom ik niet verder dan 670. Er zijn ook geen zenders verborgen. Iemand een idee waarom ik 690 niet kan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

De glaszenders zijn nu iets te fel en de 4k zender goed na wat spelen met het contrast en de backlight.

Discovery oogt dan bijvoorbeeld wel nog ok, het blijft even stoeien zo.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Dank, leuk om te vergelijken. Toch een groot verschil hoor.

Dus we hebben
NPO1 normaal @7.5mbit: cijfer 4 van mij
NPO1 FHD + HDR: 7 van mij
NPO1 4k +HDR: 10

Kleuren verschillen aanzienlijk tussen 109 en 690. Dat zou niet moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

SuperCrisz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:02:
Ik heb glasvezel, heb een 4k tv, de instellingen van zowel tv alsook de ontvanger staan allemaal op HDR/ UHD.. Maar in de tvgids kom ik niet verder dan 670. Er zijn ook geen zenders verborgen. Iemand een idee waarom ik 690 niet kan ontvangen?
Heb je de zender lijsten op "alle zenders" staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Dank, leuk om te vergelijken. Toch een groot verschil hoor.

Dus we hebben
NPO1 normaal @7.5mbit: cijfer 4 van mij
NPO1 FHD + HDR: 7 van mij
NPO1 4k +HDR: 10

Kleuren verschillen aanzienlijk tussen 109 en 690. Dat zou niet moeten...
661 heb je ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Dat bedoelde ik met NPO normaal. Of is de bandbreedte van 661 al 12mbit? 7.5.mbit is volgens mij de SD versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Ja, na nog meer met de voorkeur modus spelen van mijn TV, geeft sport modus perfect beeld op mijn Hitachi tv. Kleuren spatten van het scherm af. Blijkbaar is dit hdr signaal anders en maakt het normaal niet uit waar het op staat.

Terug op normaal voor andere zenders en het is opgelost.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
ulTimaS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Heb je de zender lijsten op "alle zenders" staan?
Tnx! Dat was het. Hoe zit het trouwens met de vertraging van het signaal tussen de normale zender en 4k? Wil niet dat zondag de buren aan het juichen zijn en ik nog de spannende aanval aan het kijken ben 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

SuperCrisz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Tnx! Dat was het. Hoe zit het trouwens met de vertraging van het signaal tussen de normale zender en 4k? Wil niet dat zondag de buren aan het juichen zijn en ik nog de spannende aanval aan het kijken ben 😊
Als ik schakel van kanaal 1 naar kanaal 690 dan zit er geen vertraging in zo ver ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
Heeft de VIP2952 ondersteuning voor HDR? Ik kan dit niet in het menu terug vinden, ook niet na een software reset.

Kanaal 109 blijft zwart.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Ophidian schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:24:
Heeft de VIP2952 ondersteuning voor HDR? Ik kan dit niet in het menu terug vinden, ook niet na een software reset.

Kanaal 109 blijft zwart.
Je hebt sowieso de 4k ontvanger nodig voor HDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Ophidian schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:24:

Kanaal 109 blijft zwart.
Helaas die ontvanger ondersteunt geen HDR. Ook voor dat kanaal moet je de vip 5202 of ZVX8001 hebben.

Kanaal 109 is voor mensen die een lagere snelheid hebben en wel een 4k ontvanger.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op mijn non-oled Philips is 4K wel leuk, maar de HDR is matig. Wist ik van te voren toen ik em kocht, maar wist toen nog niet dat ze HDR gingen forceren in de 4K content streams. Vooral qua helderheid is het bagger. Daardoor is contrast en kleur ook niet meer goed af te stellen, tenzij je een donker en toch wat grijzig beeld accepteert. Gelukkig hanteert de Philips een beeldinstelling per HDMI input, en daarboven op ook nog per type stream, dus HDR kan ik anders instellen dan non-HDR. Dat lost het enigszins op.

Ahja, nu 500 bespaart op tv die ik in de volgende generatie oled of miniled kan inzetten.

Tip overigens als je twee kanalen snel wil vergelijken: open eerst kanaal 1, dan kanaal 690 door het getal in te typen. Met de “terug” knop op de witte afstandsbediening kun je nu heel snel tussen die twee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:52
jopoh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Ik kreeg dezelfde melding, maar moet ik dit doen? Want ik gebruik geen Experiabox meer, ik heb naar volle tevredenheid een FritzBox 7590 hangen. Die regelt alles een flink stuk beter dan die Experiabox.

Nu heb ik de eerste melding van KPN gewoon genegeerd, maar nu kreeg ik een melding dat ik voor 20 juni a.s. toch echt de software van mijn Experiabox moet (laten) upgraden ... maar ik gebruik dat ding helemaal niet?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
nocalimero schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ik kreeg dezelfde melding, maar moet ik dit doen? Want ik gebruik geen Experiabox meer, ik heb naar volle tevredenheid een FritzBox 7590 hangen. Die regelt alles een flink stuk beter dan die Experiabox.

Nu heb ik de eerste melding van KPN gewoon genegeerd, maar nu kreeg ik een melding dat ik voor 20 juni a.s. toch echt de software van mijn Experiabox moet (laten) upgraden ... maar ik gebruik dat ding helemaal niet?
Gewoon er even een half uur aan zetten, laten upgraden (reboot automatisch als ik mij niet vergis), daarna kun je gewoon je Fritzbox weer terug hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Segafreak83 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Gewoon er even een half uur aan zetten, laten upgraden (reboot automatisch als ik mij niet vergis), daarna kun je gewoon je Fritzbox weer terug hangen.
Tja, dat moet ik dan wel even plannen.
En ik moet de Experiabox weer van zolder halen ....

Zou ik op de Fritzbox nog iets moeten veranderen? Ander profiel kiezen (KPN ipv Telfort) of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
nocalimero schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Zou ik op de Fritzbox nog iets moeten veranderen? Ander profiel kiezen (KPN ipv Telfort) of zo?
Als je van Telfort naar KPN gaat dan veranderd de VLAN, maar ik weet de settings niet precies van de Fritzbox, volgens mij is KPN vlan6 maar pin mij er niet op vast.

Wellicht dat iemand anders daar een beter antwoord op kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
nocalimero schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Yes je zal je config om moeten gaan zetten dan van telfort na kpn profiel in je frizz. anders heb je wel tv maar geen internet toegang meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
jopoh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Yes je zal je config om moeten gaan zetten dan van telfort na kpn profiel in je frizz. anders heb je wel tv maar geen internet toegang meer
Ok. Top voor de tips hier.
Ik ga dat binnenkort maar eens plannen als mijn vrouw van huis is en de kinderen slapen ...

Eerst maar eens bedenken waar op zolder die Experiabox ook al weer ligt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:41
Beetje een dooddoener om dit te vragen, maar goed:

Enkele zenders haperen hier bij het zappen. NPO 1, RTL7, etc. Eerste paar seconden lijkt er te worden gebufferd en daarna is het weer goed. Er is mee te leven, alleen het hakkelende geluid is soms wat vervelend.

Niet alle zenders doen het, dus dat is wel weer “gek”.

Experiabox en ontvanger uiteraard herstart.

Zijn er toevallig meer tweakers die dit herkennen?

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 12-06-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van kanaal 690.

Heb een Samsung Q80R en 4k abonnement van KPN dus alles zou ik dat gebied goed moeten zijn.

Beeld is flets, kleuren vaag wit (van bijvoorbeeld Italië en Zwitserland) is meer grijs en hele beeld is meer alsof er een goedkope zonnebril overheen ligt. Dit heb ik ook met Netflix en die benader ik dus ook via tv ipv KPN kastje.
Kleuren mêh, vind 190 en 661 beter qua beeld terwijl het de minderen moeten zijn van 690.
Enige wat wel goed lijkt is geluid via versterker op kanaal 690.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@Rubman. Wellicht een instelling?
tweakduke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:

B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Gelukt! Alles op auto gezet ipv handmatig en toen ging ie. Heel duidelijk merkbaar ook. Tv gaf direct HLG HDR aan. Eerder deed die dat niet.

Wat een scherpte mensen. M'n ogen doen er pijn van. Geniaal. Hoewel ik wel denk dat je ook zonder 4k met meer bandbreedte dit op 1080p kan benaderen. Maar op dit moment is het verschil echt dag en nacht voor mij. Geen banding en haarscherp beeld.

Ongekend om het zo mee te kunnen maken.

[...]

De kleuren zijn inderdaad nog niet goed. Heb mijn tv op 'levendig' moeten instellen. Normaal is dat hier verboden, maar anders was het te dof. Misschien ook gewoon wennen. Door al die scherpte kijk je anders.

Wauw
Bigs schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:50:
Het fletse beeld is wel apart. Ik heb mijn Samsung QLED ook altijd op filmmodus en warm2 staan en dan is 690 wel grauwer/fletser dan 661, al zou je het ook natuurlijker kunnen noemen. Zet je hem echter op eender welke andere beeld modus dan ook dan krijg je een totaal ander beeld met knal groen gras. Nog nooit zo’n groot verschil gezien. Best apart. Vraag me af wat daar achter zit.

Overigens went het in de filmmodus wel snel en is het prima te kijken. Moest wel even de omgevingslicht sensor en eco stand uitzetten maar dat is met wel meer HDR content het geval. De stadionverlichting spat dan wel van het beeld af :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Barre73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Ook heel schattig dat je het een ONT noemt. Als je het er moest opschuiven is het geen ONT maar een NT en dat kan je inderdaad zelf. Daar is 'ie ook voor ontworpen. Zowel de FTU van KPN NetwerkNL als die NT.
Dan is het een NTU… maar goed de strekking is duidelijk ;). Ik vind het vooral vanuit milieuoogpunt kansloos…, de rest kan me echt gestolen worden dat het KPN gewoon geld kost.

Pakketje is al binnen, boeltje werkt ook gewoon, nu even wachten wachten tot de aansluitdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:55
krakendmodem schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:20:
Beetje een dooddoener om dit te vragen, maar goed:

Enkele zenders haperen hier bij het zappen. NPO 1, RTL7, etc. Eerste paar seconden lijkt er te worden gebufferd en daarna is het weer goed. Er is mee te leven, alleen het hakkelende geluid is soms wat vervelend.

Niet alle zenders doen het, dus dat is wel weer “gek”.

Experiabox en ontvanger uiteraard herstart.

Zijn er toevallig meer tweakers die dit herkennen?
Ik herken het met VDSL. 4k decoder arris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
B-Bandit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Dat bedoelde ik met NPO normaal. Of is de bandbreedte van 661 al 12mbit? 7.5.mbit is volgens mij de SD versie?
Late reactie maar toch:
SD is 3,6 Mbit.
HD is 7,2 Mbit
HD Glas (dat is een KPN term) is ruim 12 Mbit. Dat is dus kanaal 661.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Miezie schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Dan is het een NTU… maar goed de strekking is duidelijk ;). Ik vind het vooral vanuit milieuoogpunt kansloos…, de rest kan me echt gestolen worden dat het KPN gewoon geld kost.

Pakketje is al binnen, boeltje werkt ook gewoon, nu even wachten wachten tot de aansluitdatum.
Dat verbaast mij ook zo. KPN zit helemaal in het milieu gebeuren. Alle apparatuur voor thuis wordt nu van gerecycled plastic gemaakt. Daarom is het allemaal zwart. En dan niet even je best willen doen om geen nieuwe NT te hoeven leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:58
Ook ik ben afgelopen week gemigreerd van voormalig telfort vlan34 (dhcp) naar vlan6 (pppoe).
Omdat ik een eigen router draai kon ik zelfs op beide vlans een IP krijgen. Na de omschakeling lijkt mijn download omhoog gegaan (van 50 Mbit naar 70).
Op mijn eigen router krijg ik ook een /48 ipv6 adres.
Ik heb ook nog even mijn experiabox v8 aangesloten en gereset zodat die ook pppoe deed. Daar had ik tot mijn verrassing geen ipv6.

[ Voor 17% gewijzigd door Muis666 op 13-06-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Dit weekend heb ik de config van mijn ERX edgerouter aangepast en ben ik overgestapt van Telfort naar KPN glasvezel.

Ik heb de config werkend kunnen aanpassen met de input van kriegsman.io. Heb nu een nieuw IP op vlan 6 en heb ook een ipv6 ip (gebruik alleen internet).

Wat ik alleen niet werkend krijg is dat ipv6 werkt vanaf de clients.

Zodra ik onderstaande code toevoeg op een ethernet poort of op mijn switch poort dan heb ik geen internet meer en toegang tot mijn edgerouter. Dus herstellen met een reset en terugzetten van backup.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ipv6 {
            dup-addr-detect-transmits 1
            router-advert {
                cur-hop-limit 64
                link-mtu 0
                managed-flag false
                max-interval 600
                name-server 2001:4860:4860::8888
                name-server 2001:4860:4860::8844
                other-config-flag false
                prefix ::/64 {
                    autonomous-flag true
                    on-link-flag true
                    valid-lifetime 2592000
                }
                radvd-options "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"
                reachable-time 0
                retrans-timer 0
                send-advert true
            }

Zijn er mensen die dit werkend hebben kunnen krijgen?

Link naar mijn config
https://pastebin.com/3uBdjb5N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
Jullie al gezien dat Liberty Global met hun aorta netwerk de nieuwe transit (internet provider) voor KPN is geworden? Liberty Global is de club waar Ziggo ook onderdeel van is.

AS6830 voedt Ziggo en nu ook KPN, in veel traceroutes zie je *.aorta voorbijkomen. Dat was voorheen NTT, en GTT is het oude KPN AS286 network wat overgenomen is. GTT staat er niet zo best voor: https://seekingalpha.com/...tcy-before-june-30-report

@ANdrode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il-MNteGWAtgLHrpv3PlbpIZqcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kzh4UDLjIHvIoe7JSuCHbIs7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 13-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@JVaags Al in dit topic in het KPN forum gekeken? Lastig zoeken in het topic, maar er staat heel veel informatie in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

MDXTweaker schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:55:
@JVaags Al in dit topic in het KPN forum gekeken? Lastig zoeken in het topic, maar er staat heel veel informatie in!
Dank, deze kende ik nog niet. Ik ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-09 18:34
Ervaren meer mensen problemen met speedtesten? de snelheden zijn niet meer volledig.
De servers van KPN R'dam en KPN A'dam zijn al helemaal slecht.

Wellicht een verband met wat @stormfly schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:42:
Jullie al gezien dat Liberty Global met hun aorta netwerk de nieuwe transit (internet provider) voor KPN is geworden? Liberty Global is de club waar Ziggo ook onderdeel van is.

AS6830 voedt Ziggo en nu ook KPN, in veel traceroutes zie je *.aorta voorbijkomen. Dat was voorheen NTT, en GTT is het oude KPN AS286 network wat overgenomen is. GTT staat er niet zo best voor: https://seekingalpha.com/...tcy-before-june-30-report
Mogelijk zijn die problemen ook de reden om voor andere transit te zorgen? Inclusief alle problemen die daar mogelijk bij horen?
Daar staat DTAG ook als upstream. Ik zou als TelCo extreem terughoudend zijn om mijn concurrenten (nationaal, LG, internationaal, DTAG) als upstream te gebruiken.

Hier is iets aan de hand maar wat? :)
Pagina: 1 ... 41 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen