Upload wordt minder gecapped (heb ook een 500/500 verbinding), zeker in combinatie met IPTV. En misschien is het modem ook nog bepalend, in mijn geval gebruik ik een Fritz!Box 7581.TFHfony schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:02:
[...]
Ik gebruik ook Chrome, dus dat is het probleem niet. Ook als ik de CLI versie van de test gebruikt blijf ik op deze snelheid zitten. Maar jij haalt 600Mbit/s up. Dat is zeer knap op een 500Mbit/s upstream....
Ik gebruik de Fritz!Box 7580. Waarschijnlijk heeft XS4ALL de boel wat hoger ingesteld.ed73 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:10:
[...]
Upload wordt minder gecapped (heb ook een 500/500 verbinding), zeker in combinatie met IPTV. En misschien is het modem ook nog bepalend, in mijn geval gebruik ik een Fritz!Box 7581.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dat heeft met glas geen enkele noodzaak.Thralas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:16:
[...]
Gewaagde uitspraak. De meest plausibele aanname is immers dat het geen fout is; het ligt voor de hand om wat marge in te bouwen zodat een of twee TV-streams geen afbreuk doen aan de 'internet'-snelheid.
Anders zou er hier iemand in no-time kraaien dat hij niet exact 500 up haalt
TV streams gaan af van de resterende totale bandbreedte, in dit geval 500Mbit
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis-L op 09-03-2020 20:49 ]
Net een uur geleden 1000/500 aangevraagd via MijnKPN. Binnen 15 minuten was het al omgezetOon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:48:
Ik ben enkele dagen geleden van 500/500 overgestapt op 1000/500. Netjes binnen 24 uur een SMSje dat mijn internetsnelheid verhoogd is, en inderdaad vrijwel direct snelheden tot 900Mbps gemeten (grappig genoeg krijg ik bij de speedtest.net server van KPN zelf maar 850Mbps binnen, maar bij andere speedtests kom ik tot zo'n 920-930Mbps).
Ik loop nu alleen tegen een ander probleem aan. Wanneer ik bijv. een groot spel via Steam download loopt mijn snelheid vlug op tot 850Mbps. Hier blijft het een tijdje hangen, en daarna zakt het ineens allemaal in elkaar. Steam gaat tot enkele Kbps, mijn homelab-achtige server (die direct op de modem van KPN aangesloten zit) lijkt ineens grotendeels de verbinding te verliezen, en de verbinding via Multiplicity tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop wordt enorm traag en valt na een paar seconden weg.
Nou heb ik wel wat dingen tussen mijn PC/laptop en Experiabox zitten, maar dit zijn allemaal apparaten waar ik nooit problemen heb gehad en waarvan ik weet dat ze in een gigabit omgeving draaien. Een voorbeeld is een EdgeRouter PoE waar mijn PC en een router op aangesloten zitten, en het enige dat op die router aangesloten zit is mijn werklaptop (via WiFi). Het feit dat zelfs mijn server die direct via Cat6 op de Experiabox aangesloten is (die vooralsnog gebruikt wordt voor DHCP en de WAN-verbinding) ook dezelfde kuren vertoont duidt erop dat de Experiabox gewoon heel simpel geen gigabitverbinding aan kan.
Ik heb (buiten dit topic) nog niemand kunnen vinden die überhaupt aangeeft gigabit van KPN te gebruiken, laat staan dezelfde problemen ziet. Ik gebruik mijn verbinding voor flink wat meer dingen dan alleen spellen downloaden via Steam, maar heb hier vaak de gehele 500Mbps meerdere minuten achter elkaar volledig benut zonder problemen. Dezelfde apparatuur als ik nu intern gebruik heb ik eerder ook gebruikt op een subnet waar ik regelmatig intern gigabitsnelheden behaalde. Single point of failure lijkt dus echt het kastje van KPN te zijn.
Is er iemand hier die dit toevallig herkent, voordat ik enorm veel moeite ga steken in een post op het KPN forum en weer een hele tijd kwijt ben met monteurs die zeggen dat er niks mis is met mijn kastje?
Edit: Het uitschakelen van de QoS-pakketplanner voor de netwerkinterface lijkt geholpen te hebben. Nog nooit voor een interne verbinding hoeven doen, maar het lijkt het probleem wel opgelost te hebben in dit geval
Edit 2: Blijkt toch nog niet helemaal opgelost te zijnHier een speedtest: [Afbeelding]
Edit 3: Nu even later weer nette ping, maar zeker geen gigabit snelheden:
[Afbeelding]
Ik heb even wat snelle testjes gedaan.
Ik heb net een torrent van 22GB gedownload (8x 10K disken in RAID5). Snelheid 103, 98, 103, 98, 103, 98 en bam terug naar 3.8MB/Sec voor een goede 5 minuten. Kan zijn dat iets het niet leuk vind zoveel peers tegelijk met ~100MB/Sec. Misschien cache volgelopen.
Tweede torrent van 46GB gedownload, deze ging gemiddeld met 100MB/sec, dit keer zonder dips.
Wat .BIN files binnen gehaald:
Hoger dan 103MB/sec kom ik eigenlijk niet momenteel. Verschillende .bin files van diverse bronnen geprobeerd.baiko@seedbox:~$ wget http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
--2020-03-09 22:58:55-- http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
Resolving speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)... 2a00:800:1010::1, 90.130.70.73
Connecting to speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)|2a00:800:1010::1|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 10737418240 (10G) [application/zip]
Saving to: ‘10GB.zip’
10GB.zip 100%[===================>] 10,00G 99,1MB/s in 1m 44s
Even een speedtest:

Als ik 822Mbit omreken naar MB/Sec kom ik op 102,75 uit. Dit klopt wel zon beetje met de resultaten die ik behaal. Desktop rechtstreeks op de experiabox, server zit nog een Netgear switch tussen.
Als ik bestanden kopieer tussen mijn desktop en server, gaat dit strak met 113MB/Sec, ietsje meer dus.
Moet ik er wel bijzeggen dat er beneden ook nog een TV aan staat, die gaat er ook nog vanaf. In totaal twee TV's in het abbo zitten, misschien is deze bandbreedte al voor gereserveerd?
De komende dagen nog even testen. Ik heb nog een EdgeRouter POE liggen. In het verleden wel eens mee bezig geweest, maar kwam daar nooit helemaal lekker uit. Misschien toch nog maar eens een poging wagen, kan ik gelijk uitsluiten of de ExperiaBox mij tekort doet.
Zal morgenvroeg voordat ik naar mijn werk ga nog even een 10GB bin bestand downloaden om te kijken of dit tijdstip nog uitmaakt.
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
@Baiko Op glasvezel zou het niet mogen uit maken of de tv aanstaat of niet, er is een bepaalde bandbreedte gereserveerd voor de tv.
@Baiko Dat de snelheid van je torrents terug loopt, zal door je experiabox komen die inderdaad "vol" zit dan.
@Racer89 gedeeltelijk waar, als de totale pijp 'maar' 1 GBit is kan de totale som (internet+tv) natuurlijk nooit meer dan 1Gbit worden. Bij andere abo's wordt de internetpijp softwarematig geknepen tot 500 Mbit (bijvoorbeeld) en kan de TV stream er dus nog "bovenop". Het zal van de max capaciteit van de switch in de PoP afhangen of dat ook het geval is bij de 1000Mbit abo's.
@Racer89 gedeeltelijk waar, als de totale pijp 'maar' 1 GBit is kan de totale som (internet+tv) natuurlijk nooit meer dan 1Gbit worden. Bij andere abo's wordt de internetpijp softwarematig geknepen tot 500 Mbit (bijvoorbeeld) en kan de TV stream er dus nog "bovenop". Het zal van de max capaciteit van de switch in de PoP afhangen of dat ook het geval is bij de 1000Mbit abo's.
Sometimes you need to plan for coincidence
@Baiko dan ben ik dus niet de enige die deze dips heeft. Heb jij geprobeerd of het verschil maakt als je QoS-pakketbeheer uitzet (in Windows, ik zou echt niet weten wat hier in een ander OS tegenover zou staan)?
Mijn snelheid is daarmee iets consistenter geworden, maar ik haal zeker geen 1000Mbps en ik heb sterk het idee dat de Experiabox V10A die ik heb hier gewoon absoluut niet op gebouwd is.
Mijn snelheid is daarmee iets consistenter geworden, maar ik haal zeker geen 1000Mbps en ik heb sterk het idee dat de Experiabox V10A die ik heb hier gewoon absoluut niet op gebouwd is.
@Oon Misschien helpt het tegen de dips als je IGMP snooping aanzet, of een switch koopt die dat kan.
Oh en zit er nog een win7 in je netwerk, want die zet jouw netwerkaart in stand-by ipv off, in stand-by gaat hij naar 10Mbit half duplex, en dat zal misschien op de auto sensing in het netwerk een effect kunnen hebben.
Oh en zit er nog een win7 in je netwerk, want die zet jouw netwerkaart in stand-by ipv off, in stand-by gaat hij naar 10Mbit half duplex, en dat zal misschien op de auto sensing in het netwerk een effect kunnen hebben.
[ Voor 58% gewijzigd door Mel33 op 10-03-2020 09:18 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Daarom is de snelheid bij een gedeelte van het netwerk max. 524 Mbit/sec en niet 500.
500 voor het netwerk en 24 voor de TV.
Https://www.it-freak.nl
Zou IGMP snooping niet moeten betekenen dat de niet-gigabit router (Linksys E5400) die ik aangesloten heb als accesspoint het hele netwerk naar beneden trekt? Of gaat het echt alleen om eindapparaten?Mel33 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:03:
@Oon Misschien helpt het tegen de dips als je IGMP snooping aanzet, of een switch koopt die dat kan.
Al onze PC's draaien op Windows 10, de enige andere dingen die bedraad aangesloten zijn, zijn de 4k decoder van KPN zelf (die momenteel overigens niet aangesloten is), onze TV, en mijn server die ook gewoon gigabit ondersteunt.
Ik zie nu wel dat de snelheid die ik meet ongeveer overeenkomt met de maximum wifi-snelheid over 5GHz van die router, maar dat zou een vreemde snelheid zijn om het hele netwerk naar toe te trekken
Sorry maar dat is onzin. Zoals al vaker gezegd komt de bandbreedte voor TV uit de restcapaciteit van de verbinding. Die is tegenwoordig totaal 1 Gbit dus is er 524 beschikbaar voor TV (1 Gbit is nog altijd 1024 Mbit).WilbertW schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:47:
Daarom is de snelheid bij een gedeelte van het netwerk max. 524 Mbit/sec en niet 500.
Bij 100 Mbit poorten (en die zijn er nog volop in den lande) merk je dat dus wel bij een 100 Mbit abonnement. TV kijken en downloaden resulteert dan in een lagere download omdat TV voorrang krijgt.
Eerlijk gezegd weet niemand waar die 524 vandaag komt. Op een dag stond het er ineens en dat was het. Het WBA profiel dat providers afnemen is ook gewoon 500/500 namelijk. En Fourstack wordt door WBA beheerd.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Vraag, momenteel heb ik XS4all 500/500 mbit. Ik zou graag de 1000/500 mbit willen maar toen ik laatst via chat met KPN aan het praten was konden ze me nog niet vertellen wanneer ik over kan zonder een experiabox. Ik wil namelijk mijn Fritzbox behouden. Weet iemand hier meer over? Ik had ook al naar Freedom zitten kijken maar dat duurt ff .
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
XS4All biedt geen 100/500 aan, dan moet je naar KPN een hussel abonnement afsluiten.wvdburgt schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:54:
Vraag, momenteel heb ik XS4all 500/500 mbit. Ik zou graag de 1000/500 mbit willen maar toen ik laatst via chat met KPN aan het praten was konden ze me nog niet vertellen wanneer ik over kan zonder een experiabox. Ik wil namelijk mijn Fritzbox behouden. Weet iemand hier meer over? Ik had ook al naar Freedom zitten kijken maar dat duurt ff .
Je kan bij KPN ook gewoon je Fritzbox houden hoor, sterker nog. KPN verkoopt ze inmiddels zelf ook
De Fritz!box is gewoon te gebruiken voor KPN. Dat betreft dan alleen internet en itv. Als je vaste telefonie afneemt is een experiabox verplicht (totdat KPN de gegevens vrijgeeft).wvdburgt schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:54:
Je zult dan wel zelf een FB aan moeten schaffen als je overstapt naar KPN omdat ze die (nog) niet leveren.
Edit: Gezien bovenstaande reactie levert KPN hem blijkbaar al wel ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Edje040 op 10-03-2020 12:12 ]
Als ik andere Routers aansluit kom ik ook niet hoger dus het ligt waarschijnlijk verder in het netwerk. KPN is het aan het onderzoeken in elk geval. Zodra KPN meer weet hoor ik dat en zal ik het ook delen op het forum.Oon schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:13:
@Baiko dan ben ik dus niet de enige die deze dips heeft. Heb jij geprobeerd of het verschil maakt als je QoS-pakketbeheer uitzet (in Windows, ik zou echt niet weten wat hier in een ander OS tegenover zou staan)?
Is nu wel mogelijkknorde schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:18:
Ik heb op dit moment 500 mbit.
Als ik in mijn KPN kijk staat de optie voor 1000 mbit er wel maar die is grijs en niet te selecteren.
Heel vreemd
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
dank je wel (ook SledgehammerNL)Dennis-L schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:10:
[...]
XS4All biedt geen 100/500 aan, dan moet je naar KPN een hussel abonnement afsluiten.
Je kan bij KPN ook gewoon je Fritzbox houden hoor, sterker nog. KPN verkoopt ze inmiddels zelf ook
Wat vreemd dat ze dat bij KPN niet weten. wtf? Heeft iemand dit al geprobeerd?
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Ik stap maandag over van telfort naar kpn.
Nagenoeg zelfde abo, ook down/up zelfde.
Nou komt er verplicht een monteur maandag.
Wat moet deze persoon dan verplicht doen? Enige wat ik mij kon bedenken is; het glasvezel kastje vervangen.
Maar ik heb zojuist mijn apparatuur ontvangen. En daar zitten alleen de modem en 2 tv ontvangers in, zoals besteld.
Wat moet deze persoon dan verplicht doen? Enige wat ik mij kon bedenken is; het glasvezel kastje vervangen.
Maar ik heb zojuist mijn apparatuur ontvangen. En daar zitten alleen de modem en 2 tv ontvangers in, zoals besteld.
Inderdaad... Het glasvezelkastje...Kasper schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:51:
Ik stap maandag over van telfort naar kpn.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Heeft die monteur dat tegenwoordig zelf bij zich?
Normaal had dat toch in het apparatuurpakket moeten zitten? (Was bij telfort toentertijd wel en bij eerdere KPN abos ook)
De monteur heeft dit inderdaad bij zich. Eerder zat dit bij in het installatie pakket inderdaad.Kasper schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:27:
[...]
Heeft die monteur dat tegenwoordig zelf bij zich?
Normaal had dat toch in het apparatuurpakket moeten zitten? (Was bij telfort toentertijd wel en bij eerdere KPN abos ook)
Gelukkig! Bedankt voor uw reactie.Remco brinkman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:28:
[...]
De monteur heeft dit inderdaad bij zich. Eerder zat dit bij in het installatie pakket inderdaad.
Was al bang dat ik zodadelijk voor niets een halve dag vrij heb moeten nemen.

Yep: zie bijvoorbeeld https://forum.kpn.com/int...pn-glas-verbinding-478455 ofwvdburgt schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:33:
[...]
dank je wel (ook SledgehammerNL)
Wat vreemd dat ze dat bij KPN niet weten. wtf? Heeft iemand dit al geprobeerd?
https://forum.kpn.com/int...ken-ipv-experiabox-485103
QoS aan of uit,blijft bij mij hetzelfde. 100MB/Sec max met kleine dips naaar 90MB/sec. Nu net op mijn Linux server getest, bandbreedte kakt af en toe in naar 90MB/Sec. Volgens mij heeft de ExperiaBox dit ook ingebouwen, maar kan je het niet aanpassen.Oon schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:13:
Maar nog altijd een goed resultaat:
Source: http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin 100%[===================>] 953,67M 105MB/s in 9,1s
2020-03-10 20:36:51 (105 MB/s) - ‘1GB.bin’ saved [1000000000/1000000000]
Ik heb niks te klagen, maar de drops naar 0 zijn wel apart te noemen.
Even aan stoeien geweest met mijn EdgeRouter, Internet werkend gekregen, IPTV nog niet. Ik haal max 180/180Mbit, trek de hele EdgeRouter lam met 100% cpu, nog even verder knutselen.
[ Voor 3% gewijzigd door Baiko op 10-03-2020 21:33 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
@Baiko
Je moet op de edgerouter hardware offloading aanzetten.
https://help.ubnt.com/hc/...outer-Hardware-Offloading
Let erop bij IPV6 hardware offloading kan je niet en vlan en ppp offloading aanzetten. (lastig met KPN je hebt beide nodig)
Let erop bij IPV6 hardware offloading kan je niet en vlan en ppp offloading aanzetten. (lastig met KPN je hebt beide nodig)
Thanks, moet ook eerlijk bekennen een bestaande config gebruikt te hebben. Als ik mijn config zo bekijk dan zou HW Offloading aan moeten staan:Remco brinkman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:39:
@Baiko
Gaat dan mis op het dikgedrukte gedeelte? Zal morgen eens IPV6 eruit slopen, kijken of het daar stuk loopt. Lastig altijd met andere gezinsleden wanneer ik aan het prutsen ben}
offload {
hwnat disable
ipsec enable
ipv4 {
forwarding enable
gre enable
pppoe enable
vlan enable
}
ipv6 {
forwarding enable
pppoe disable
vlan enable
}
}
[ Voor 6% gewijzigd door Baiko op 10-03-2020 22:06 ]
@Baiko
Heb je IPv6 aanstaan op je Edgerouter?
Want dan loop je inderdaad tegen het probleem aan dat je niet hoger dan ongeveer 180 kan komen met 100 % cpu load. Wat je kan doen is ipv6 uitzetten en dan een speedtest te doen.
Heb je IPv6 aanstaan op je Edgerouter?
Want dan loop je inderdaad tegen het probleem aan dat je niet hoger dan ongeveer 180 kan komen met 100 % cpu load. Wat je kan doen is ipv6 uitzetten en dan een speedtest te doen.
Werkt oude glasvezelkastje icm V10 experiabox gewoon zonder monteur als ik naar 1000 zou gaan?
Heb momenteel nog oude abbo van 42,50 en 1 euro telefonie
Dat zou dan Hussel 65 worden en telefoon is 2 euro dan ;-(
Iemand het al gelukt om via opzeggingen te verlengen met een leuke korting?
Weet je welke NT je hebt (glasvezelkastje)? Als de oude donkergroene is zou dat nog een 100 Mbit kunnen zijn. Als het een witte is dan heb je zeker al een Gbit versie.wimpie007 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:27:
Werkt oude glasvezelkastje icm V10 experiabox gewoon zonder monteur als ik naar 1000 zou gaan?
Witte Genexis, heb nu al 500 dus zou m.i. 1000 ook moeten kunnenBarre73 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:37:
[...]
Weet je welke NT je hebt (glasvezelkastje)? Als de oude donkergroene is zou dat nog een 100 Mbit kunnen zijn. Als het een witte is dan heb je zeker al een Gbit versie.
Yep. Als je nu 500 hebt is het puur een ander profiel inladen. Geen actie in de PoP en thuis nodig.wimpie007 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:41:
[...]
Witte Genexis, heb nu al 500 dus zou m.i. 1000 ook moeten kunnen
Hmz,Barre73 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:58:
[...]
Yep. Als je nu 500 hebt is het puur een ander profiel inladen. Geen actie in de PoP en thuis nodig.
Abbo loopt pas over 3 maanden af, vroeger kon ik al van tevoren weer jaar eraan plakken tegen nieuwe voorwaarden
Net gebeld met opzeggingen.
Enige wat ze konden doen is me omzetten naar Hussel 65 euro als ik die 1000 wilde, geen korting.
Is dat een kwestie van een andere medewerker treffen of zijn er nieuwe richtlijnen?
Nou die monteur kwam inderdaad voor niets want de donkergrijze MC901 is vrolijk blijven hangen. Hij heeft alleen de Fritzbox die ik met XS4ALL gebruikte vervangen door een Experiabox V10a. Wat nieuw voor mij is, is dat die KPN (niet KPN Netwerk NL) monteur ook zelf FTU ombouw doet (in deze regio zitten nog veel oude Packetfronts). Maar dat was hier dus niet nodig. Wat ook nieuw was, was dat de overstap zonder downtime verliep. XS4ALL modem eraf (had tot dat moment nog diensten), KPN modem erop en alles werkte gelijk. Dat was een paar jaar terug wel anders.Dennis-L schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:47:
[...]
Ben dan wel benieuwd wat ze willen gaan doen![]()
Enige dat ik nog kan bedenken is dat ze de MC901's er gewoon uit willen hebben of zo.
Misschien dat @Barre73 nog een idee heeft?
Die modems waren trouwens snel weer teruggeruild
Mag ik vragen waarom je overgestapt bent van XS naar KPN? alleen voor de 1000/1000?Bigs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:18:
[...]
Nou die monteur kwam inderdaad voor niets want de donkergrijze MC901 is vrolijk blijven hangen. Hij heeft alleen de Fritzbox die ik met XS4ALL gebruikte vervangen door een Experiabox V10a. Wat nieuw voor mij is, is dat die KPN (niet KPN Netwerk NL) monteur ook zelf FTU ombouw doet (in deze regio zitten nog veel oude Packetfronts). Maar dat was hier dus niet nodig. Wat ook nieuw was, was dat de overstap zonder downtime verliep. XS4ALL modem eraf (had tot dat moment nog diensten), KPN modem erop en alles werkte gelijk. Dat was een paar jaar terug wel anders.
Die modems waren trouwens snel weer teruggeruildDe Fritzbox 7490 (mijn bezit) ingesteld op het KPN profiel en alles werkte direct, inclusief de IPTV.
@Baiko
Jij al een update eventueel over hoe alles nu loopt?
Ben eigenlijk wel benieuwd of je / of uberhaubt anderen rond de 900mbit+ behalen, of dat het nog triest is rond de 800mbit met moeite.
Lekker dan als je die 10 euro meer per maand uitgeeft. Vooral als ze je een V10a onder je kont duwen. stoeptegel
Ben eigenlijk wel benieuwd of je / of uberhaubt anderen rond de 900mbit+ behalen, of dat het nog triest is rond de 800mbit met moeite.
Lekker dan als je die 10 euro meer per maand uitgeeft. Vooral als ze je een V10a onder je kont duwen. stoeptegel
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Iemand anders ook last van stotterende TV op glasvezel vanavond?
In Zwolle nergens last van.Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:15:
Mijn dochter zit hier The Voice te kijken op RTL4 Glas. Lijkt prima te werken.Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:15:
Ik heb genoeg tijd, alleen zit ik met familie die ongestoord willen Internetten/TV kijken. Ik hoop dit weekeind tijd te kunnen vinden om mijn Edgerouter POE eens goed onder handen te kunnen nemen.menonv schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:08:
@Baiko
Ik zit alleen met het probleem dat bij 180Mbit de CPU op 100% zit en het hele netwerk lam trekt. Nu vind ik op diverse forums en internet artikelen dat dit te maken heeft met Hardware Offloading/QoS/Bridging/IPV6 op Eth0/1. Offloading staat aan, QoS staat uit, bridging snap ik niet helemaal omdat Eth0 mijn input is van het NTU en Eth1 naar een capabele switch die overigens ook IGMP snooping ondersteund. Ook heel IPV6 eruit gesloopt.
Mijn probleem ook neergelegd op het KPN forum waar @Verwijderd zijn scripts heeft gepost om een Edgerouter werkend te krijgen, waarvoor mijn dank. Hier was ik zelf nooit uitgekomen.
Echter moet men zich wel realiseren dat de NTU ook maar 1000Mbit is, hier probeer je het uiterste uit te krijgen. De TV gaat er ook nog vanaf. Het is niet hetzelfde als een 500/500 verbinding, die gewoon geknepen is op 1000/1000. 1000/1000 op een 10Gbit NTU/Switch is een ander verhaal, zoals dat is bij 500/500 op een 1000/1000 NTU.
Harder dan 940Mbit zal het nooit gaan, maar een goeie 110MB/sec per seconde zal je zeker moeten halen (als de backbone niet vol zit). Misschien zit er wel een grote QoS ingebouwd op de ExperiaBox voor TV.. dunno
@Remco brinkman
Bedankt voor je reactie. Ik heb het even kort kunnen proberen, maar helaas nog niet het gewenste resultaat.
@Baiko
Zojuist heb ik een edgerouter lite op de glaslijn aangesloten en ipv6 uitgezet. en het werkt net zo snel als de experiabox. Ik haal 860. met ipv6 aan + offloading haal ik dat niet. (heeft te maken dat je geen ipv6 pppoe en vlan offloading tegelijk aan kan zetten) wat je ook simpel kan testen is ipv6 uitzetten op je test pc en dan een speedtest doen. Ik ben benieuwd wat er dan uitkomt bij jou?
Zojuist heb ik een edgerouter lite op de glaslijn aangesloten en ipv6 uitgezet. en het werkt net zo snel als de experiabox. Ik haal 860. met ipv6 aan + offloading haal ik dat niet. (heeft te maken dat je geen ipv6 pppoe en vlan offloading tegelijk aan kan zetten) wat je ook simpel kan testen is ipv6 uitzetten op je test pc en dan een speedtest doen. Ik ben benieuwd wat er dan uitkomt bij jou?
Heeft iemand enig idee hoe je bij een Arris VIP5205 de glasvezel kanalen op de HD kanalen kan plaatsen?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Nu je er over begint....Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:15:
Heb jij het ook met alle zenders? En speelt dit al enkele dagen?
Mijn buren met glas kwamen al bij ons dat het bij hun ook stotterde.. Beeld blijft 5 seconden stil staan en gaat dan weer verder. Ik gaf de schuld aan een goedkope TP-link switch waar 3 ITV op is aangesloten maar als andere klanten dat ook hebben... Die TP link ga ik toch vervangen, dus misschien kan dat hier ook aan liggen.
Wij zitten (nog) op DSL, hier werken de streams wel goed.
Ik ga deze maar eens in de gaten houden: https://forum.kpn.com/int...dag-haperend-beeld-492589
[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 14-03-2020 00:55 ]
Niet. Je kan bij KPN niets zelf aanpassen. Trouwens bij geen enkele IPTV aanbieder.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:37:
Heeft iemand enig idee hoe je bij een Arris VIP5205 de glasvezel kanalen op de HD kanalen kan plaatsen?
Reboot van alle netwerkapparatuur had ik ook al geprobeerd. Probleem lijkt (achteraf) beperkt tot het terug kijken van het RTL Nieuws van 19.30 gisteren - op beide ontvangers in huis een stotterend beeld, geluid is prima. The voice kwam wel goed door.krakendmodem schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:51:
[...]
Nu je er over begint....
Heb jij het ook met alle zenders? En speelt dit al enkele dagen?
Mijn buren met glas kwamen al bij ons dat het bij hun ook stotterde.. Beeld blijft 5 seconden stil staan en gaat dan weer verder. Ik gaf de schuld aan een goedkope TP-link switch waar 3 ITV op is aangesloten maar als andere klanten dat ook hebben... Die TP link ga ik toch vervangen, dus misschien kan dat hier ook aan liggen.
Ik ga deze maar eens in de gaten houden: https://forum.kpn.com/int...dag-haperend-beeld-492589
Lijkt op iets tijdelijks.
Bij mij ook stotteren gisteravond, bij CNN en dacht dat het aan mij lag, ivm eigen router maar kan best zijn dat het KPN was.
Ben wel benieuwd hoe de netwerken zich houden onder het vele thuiswerken en mensen die nu thuisblijven en tv kijken ipv in de sportschool staan of op toneel.
Dat kleine beetje citrix / RDP verkeer is een druppel op een gloeiende plaat. Daar zou ik me geen zorgen over maken. 's Avonds rond een uur of 8 zitten we al massaal Netflix/YouTube te kijken met z'n allen vanaf huis. Dat gaat ook goed.Caelorum schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:36:
Ben wel benieuwd hoe de netwerken zich houden onder het vele thuiswerken en mensen die nu thuisblijven en tv kijken ipv in de sportschool staan of op toneel.
[ Voor 13% gewijzigd door stijnos1991 op 14-03-2020 09:38 ]
Dan maar hopen dat KPN hetzelf wel gaat doen.Barre73 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:40:
[...]
Niet. Je kan bij KPN niets zelf aanpassen. Trouwens bij geen enkele IPTV aanbieder.
Nu nog uitzoeken waarom een FTP uploadmaar met 10 MB/s gaat (en speedtest wel bijna 500 Mb aangeeft)
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Omdat een FTP upload single threaded is, en de speedtest multi threaded.MeNTaL_TO schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Dan maar hopen dat KPN hetzelf wel gaat doen.
Nu nog uitzoeken waarom een FTP uploadmaar met 10 MB/s gaat (en speedtest wel bijna 500 Mb aangeeft)
Omdat FTP een enkele stream gebruikt, terwijl speedtest met meerdere streams naast elkaar werkt?MeNTaL_TO schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:15:
Eerst het probleem, dan de oplossing
FTP kun je Met verschillende clients prima multi thread uitvoeren.
[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 14-03-2020 10:37 ]
Mja, ook genoeg mensen die savonds in de sportschool staan of andere activiteiten gepland hebben die nu dus thuis zitten. Zou wel verwachten dan ook die piek van 8 uur hoger komt te liggen.stijnos1991 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:38:
[...]
Dat kleine beetje citrix / RDP verkeer is een druppel op een gloeiende plaat. Daar zou ik me geen zorgen over maken. 's Avonds rond een uur of 8 zitten we al massaal Netflix/YouTube te kijken met z'n allen vanaf huis. Dat gaat ook goed.
Dat is niet zo'n goed voorbeeld: de topicstarter schrijft dat een Draadloze Verbindings Set wordt gebruikt. Eerste stap is dan om de ontvanger in plaats daarvan met een netwerkkabel aan te sluiten, zoals verderop ook wordt opgemerkt.krakendmodem schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:51:
[...]
Mee eens. Maar hier speelt sinds afgelopen zondag dit "probleem" ook. Ik weet dus alleen niet of dit door een switch komt of door die storing.antidote schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:05:
[...]
Dat is niet zo'n goed voorbeeld: de topicstarter schrijft dat een Draadloze Verbindings Set wordt gebruikt. Eerste stap is dan om de ontvanger in plaats daarvan met een netwerkkabel aan te sluiten, zoals verderop ook wordt opgemerkt.
Ook hier een powerline setje in gebruik. En ja, dat is inderdaad een gok.
Sympathiek... (en goede marketing...)Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:40:
Gezien op Pepper, maar nog nergens anders:
[Afbeelding]
Kan het alleen niet op een pagina van KPN bevestigd krijgen. Garantie tot de voordeur
Gewoon je decoder op film 1 zetten en dan heb je beeld als het goed is. Je hoeft er niks voor te doen verder.Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:44:
Kan het alleen niet op een pagina van KPN bevestigd krijgen. Garantie tot de voordeur
Bij deze de bevestiging. Staat ook op KPN Intranet, samen met nog een paar aardige initiatieven voor ondernemers.Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:44:
Hier is nog niets beschikbaar.Ernemmer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Gewoon je decoder op film 1 zetten en dan heb je beeld als het goed is. Je hoeft er niks voor te doen verder.
Wij hebben 245 t/m 248 niet in de lijst (en ook niet verborgen). Mijn vrouw had ergens anders gelezen dat het de bedoeling was dat het al live was voor iedereen, maar door een storing is dit niet gelukt en zou het vanaf de 16e live moeten zijn.
@Barre73 Staat dat misschien ook op dat intranet?
Niet dat ik zo zie. Hier wel:Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:12:
Wij hebben 245 t/m 248 niet in de lijst (en ook niet verborgen). Mijn vrouw had ergens anders gelezen dat het de bedoeling was dat het al live was voor iedereen, maar door een storing is dit niet gelukt en zou het vanaf de 16e live moeten zijn.
https://forum.kpn.com/int...-voor-alle-klanten-492708
Hier is Film1 inmiddels te zien (XS4ALL)
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Kastje ff opnieuw opstarten wil ook wel eens helpen om nieuwe zenderlijst in te laden.Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:12:
Hmm, nog steeds niet. Komt vast nog, thanks anywayRacer89 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:07:
[...]
Kastje ff opnieuw opstarten wil ook wel eens helpen om nieuwe zenderlijst in te laden.
Op het forum wordt gesproken over 16 maart als startdatum en dit weekend voor het aanzetten van de zenders bij alle klanten van Telfort, KPN en XS4all. In batches neem ik aan..
Of toch niet tijdelijk. Nu bij terugkijken van klokhuis van gisteren (663, glasHD) weer stotterend beeld. Trad dus ook op bij terug kijken op RTL4 gisteren.Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:26:
[...]
Reboot van alle netwerkapparatuur had ik ook al geprobeerd. Probleem lijkt (achteraf) beperkt tot het terug kijken van het RTL Nieuws van 19.30 gisteren - op beide ontvangers in huis een stotterend beeld, geluid is prima. The voice kwam wel goed door.
Lijkt op iets tijdelijks.
True, maar met meerdere downloads naast elkaar haal ik niet threads * 10 MB, maar wordt de snelheid verdeeld over aantal downloads.lier schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Omdat FTP een enkele stream gebruikt, terwijl speedtest met meerdere streams naast elkaar werkt?
Beperking aan de kant van de server?
Begin van het jaar heb ik last van stilstaand beeld gehad, en toen heb ik ook even rondgekeken op het KPN forum. Mijn indruk is dat de oorzaak daarvan meestal aan de kant van KPN zit, en niet aan de situatie thuis. Dat laatste is vrij makkelijk na te gaan door kabels te wisselen en de ontvanger direct aan te sluiten op de Experiabox. Dat heb ik destijds gedaan, en daarnaast de ontvanger gereset.krakendmodem schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Mee eens. Maar hier speelt sinds afgelopen zondag dit "probleem" ook. Ik weet dus alleen niet of dit door een switch komt of door die storing.
Vervolgens de klantenservice van de provider (Budget) gebeld. Die hebben de gegevens van de verbinding nog even ingekeken, waar niks bijzonders aan te zien was. Budget stuurt dan een nieuwe ontvanger op. Als dat geen verschil maakt, en een reset van het modem ook niet, sturen ze een nieuwe Experiabox. Als dat niet helpt wordt het iTV abonnement uit- en binnen een paar dagen opnieuw aangezet. Dat was bij mij niet nodig: na een storing op zowel internet, bellen als tv is het stilstaand beeld niet mer teruggekomen.
KPN zal dezelfde stappen nemen, wellicht kunnen zij eerder in het proces nog een monteur inschakelen.
Komt ook wel eens voor dat de connectoren niet goed zijn schoon gemaakt in de FTU / NT of op de switch in de pop. Of een glasvezel die klem zit hierdoor krijg je een hogere demping.antidote schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:59:
[...]
Begin van het jaar heb ik last van stilstaand beeld gehad, en toen heb ik ook even rondgekeken op het KPN forum. Mijn indruk is dat de oorzaak daarvan meestal aan de kant van KPN zit, en niet aan de situatie thuis. Dat laatste is vrij makkelijk na te gaan door kabels te wisselen en de ontvanger direct aan te sluiten op de Experiabox. Dat heb ik destijds gedaan, en daarnaast de ontvanger gereset.
Vervolgens de klantenservice van de provider (Budget) gebeld. Die hebben de gegevens van de verbinding nog even ingekeken, waar niks bijzonders aan te zien was. Budget stuurt dan een nieuwe ontvanger op. Als dat geen verschil maakt, en een reset van het modem ook niet, sturen ze een nieuwe Experiabox. Als dat niet helpt wordt het iTV abonnement uit- en binnen een paar dagen opnieuw aangezet. Dat was bij mij niet nodig: na een storing op zowel internet, bellen als tv is het stilstaand beeld niet mer teruggekomen.
KPN zal dezelfde stappen nemen, wellicht kunnen zij eerder in het proces nog een monteur inschakelen.
Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:19:
[...]
Of toch niet tijdelijk. Nu bij terugkijken van klokhuis van gisteren (663, glasHD) weer stotterend beeld. Trad dus ook op bij terug kijken op RTL4 gisteren.
Gisteren werd het nog erger (ook tijdens live uitzendingen) en was ik er klaar mee. Conform de helppagina's eerst alles een power-cycle gegeven, daarna ook de mikrotik ertussenuit en de experiabox er weer tussen, maar toen dat allemaal niet hielp de softwate van de decoder afgegooid - en die was na een uur nog steeds niet terug onlinekrakendmodem schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Mee eens. Maar hier speelt sinds afgelopen zondag dit "probleem" ook. Ik weet dus alleen niet of dit door een switch komt of door die storing.
irritant is het wel - wij kijken al niet zo bijzonder vaak lineaire TV (kijken vaan terug of Netflix/Videoland), maar nu wordt het wel heel irritant.
Hier geen problemen met TV. Glas 500/500
Setup : Experiabox 》 TL-SG1008D》Pc's
Experiabox 》 Decoder STB 1
Experiabox 》 Decoder STB 2
Afgelopen dagen door de dag / savonds NED1, RTL7, Comedy Central.
Door de week comedy cental alleen young sheldon opgenomen, zaterdagavond RTL Duitsland (voor DSDS) opname met ondertussen reclames skippen kijken, en geen enkele problemen gehad...
Setup : Experiabox 》 TL-SG1008D》Pc's
Experiabox 》 Decoder STB 1
Experiabox 》 Decoder STB 2
Afgelopen dagen door de dag / savonds NED1, RTL7, Comedy Central.
Door de week comedy cental alleen young sheldon opgenomen, zaterdagavond RTL Duitsland (voor DSDS) opname met ondertussen reclames skippen kijken, en geen enkele problemen gehad...
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Hier ook geen problemen met iTV via KPN Glas. Hussel 500/500Mbit/s -> Fritz!Box 7590 -> Aris VIP5202 4K STB.
Hier op glasvezel ook nog steeds de problemen. Beeld valt soms even stil.
Experiabox > TL-SG108S met 3 ITV ontvangers.
Op DSL met de woning ernaast spelen deze problemen niet.
Volgende week komt KPN trouwens bij ons de glasvezel naar binnen brengen, maar ik heb het idee dat dit voorlopig opgeschort gaat worden ivm corona.
Experiabox > TL-SG108S met 3 ITV ontvangers.
Op DSL met de woning ernaast spelen deze problemen niet.
Volgende week komt KPN trouwens bij ons de glasvezel naar binnen brengen, maar ik heb het idee dat dit voorlopig opgeschort gaat worden ivm corona.
[ Voor 29% gewijzigd door krakendmodem op 15-03-2020 19:48 ]
BLOEDIRRITANT. Het RTL4 nieuws is gewoon niet te kijken. En zoals de hele tijd loopt het geluid gewoon door, maar het beeld hapert om de haverklap. Iets terugkijken is ook niet mogelijk.
Overigens komt mijn 200/200 lijn nu ook niet meer boven de 100 down uit, terwijl de upload ruim door de 200 heen gaat. Zowel met de standaard experiabox als mijn eigen mikrotik, beide VIP2952 V2 tv-kastjes.
Overigens komt mijn 200/200 lijn nu ook niet meer boven de 100 down uit, terwijl de upload ruim door de 200 heen gaat. Zowel met de standaard experiabox als mijn eigen mikrotik, beide VIP2952 V2 tv-kastjes.
Waarschijnlijk is er dus een capaciteitsprobleem ergens in het netwerk omdat nu veel meer mensen thuis zijn. Ik mag aannemen dat KPN dat ook ziet in hun monitoring en zijn best doet dit z.s.m. uit te breiden.
Het HAS-en (HuisAanSluiting) gaat vooralsnog gewoon door. Dit kan de komende dagen natuurlijk nog wel veranderen en zal per dag worden bekeken. Bepaalde locaties zijn wel geannuleerd (bejaarden complex) maar de rest van zowel de laagbouw als hoogbouw loopt voorlopig gewoon nog door.krakendmodem schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:47:
[knip]
Monteurs kunnen er voor kiezen om mondkapjes te dragen en klanten kunnen deze ook aanbieden met het verzoek deze te dragen tijdens de werkzaamheden. Tevens mogen monteurs de opdracht uitstellen als een bewoner ziekteverschijnselen vertoont.
Hier moeten ze alleen nog een kastje naast de glasvezel aansluiting monteren. Ik denk dat dat wel uitgesteld word.
Dat hangt er vanaf. Dat is dus iets dat KPN als provider moet doen. De monteurs van de provider KPN werken nog wel maar minder, en afhankelijk van het gebied.jebice schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:17:
Hier moeten ze alleen nog een kastje naast de glasvezel aansluiting monteren. Ik denk dat dat wel uitgesteld word.
Aanstaande woensdag gaat mijn abonnement omhoog van 100/3010 naar 200/200. Er is hiervoor een afspraak met een monteur gemaakt. Nu vraag ik me af, uit interesse: wat is er voor fysieke arbeid nodig om zo'n relatief kleine upgrade te maken?
Provincie Noord-Brabant. Dus ik gok een no-go.Barre73 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:02:
[...]
Dat hangt er vanaf. Dat is dus iets dat KPN als provider moet doen. De monteurs van de provider KPN werken nog wel maar minder, en afhankelijk van het gebied.
Ik ben bang dat dat een goede inschatting is....jebice schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Provincie Noord-Brabant. Dus ik gok gok een no-go.
100/10 bedoel je?BobB schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:12:
Aanstaande woensdag gaat mijn abonnement omhoog van 100/30 naar 200/200. Er is hiervoor een afspraak met een monteur gemaakt. Nu vraag ik me af, uit interesse: wat is er voor fysieke arbeid nodig om zo'n relatief kleine upgrade te maken?
Grote kans dat je nu op een EoF (max 100Mbit) poort bent gepatcht en dus naar een GoF (max 1000Mbit) poort gemigreerd moet worden.
Uh, ja, klopt! Het is in de praktijk 100/30 maar op papier 100/10. Thanks voor de info!Dennis-L schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:52:
[...]
100/10 bedoel je?
Grote kans dat je nu op een EoF (max 100Mbit) poort bent gepatcht en dus naar een GoF (max 1000Mbit) poort gemigreerd moet worden.
Patchen in de PoP vereist geen monteurs afspraak. Dat zou alleen nodig zijn als de NT ook nog heel oud is en niet meer dan 100 Mbit aan kan. Dat geldt alleen voor NT's tot circa 2012/2013.Dennis-L schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:52:
[...]
100/10 bedoel je?
@BobB : hoe lang heb je dit 100/10 abonnement al?
Sinds één of twee jaar 100/10, veel langer had ik 100/100.In mijn huidige huis woon ik nu vijf jaar met dit abonnement (bouwjaar 2012) en daarvoor nog een aantal jaren in mijn vorige huis. Vanuit daar heb ik de Experiabox V10 meegenomen, die had ik al een keer omgeruild. Het zou dus kunnen dat er na 2012 voor wat de aansluiting betreft, niets veranderd is.Barre73 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:19:
[...]
Patchen in de PoP vereist geen monteurs afspraak. Dat zou alleen nodig zijn als de NT ook nog heel oud is en niet meer dan 100 Mbit aan kan. Dat geldt alleen voor NT's tot circa 2012/2013.
@BobB : hoe lang heb je dit 100/10 abonnement al?
[ Voor 4% gewijzigd door BobB op 16-03-2020 14:26 ]
Oke. Ik snap het. Grote kans dat je NT dus niet geschikt is. KPN blijkt niet of nauwelijks te weten welke NT er bij een adres hangt dus voor de zekerheid wordt er eigenlijk altijd wel een monteur ingepland voor dit soort zaken. Had je nou 200/200 gehad en was je omhoog gegaan naar 500 of 1000 dan weten ze wel zeker dat je NT en je PoP poort al geschikt zijn en dan is het puur softwarematig. In dit geval dus niet helemaal lijkt het.BobB schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Sinds één of twee jaar 100/10, veel langer had ik 100/100.In mijn huidige huis woon ik nu vijf jaar met dit abonnement (bouwjaar 2012) en daarvoor nog een aantal jaren in mijn vorige huis. Vanuit daar heb ik de Experiabox V10 meegenomen, die had ik al een keer omgeruild. Het zou dus kunnen dat er na 2012 voor wat de aansluiting betreft, niets veranderd is.
Of het er nu wel of niet door komt: vandaag nog haperend beeld met mijn eigen router, beperkte down snelheid, oude experiabox aangesloten, haperend beeld, nieuwe experiabox 10a aangesloten, beeld prima, snelheid prima, eigen router er weer aan (en nu komt het): geen problemen meer met beeld en de snelheid gaat weer keurig over de 200/200 heen. Ook met mijn eigen router aangesloten dus...Hmmbob schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:57:
BLOEDIRRITANT. Het RTL4 nieuws is gewoon niet te kijken. En zoals de hele tijd loopt het geluid gewoon door, maar het beeld hapert om de haverklap. Iets terugkijken is ook niet mogelijk.
Blijft bijzonder.... Alsof die nieuwe experiabox (een V10a vs oudere V10) iets getriggered heeft?
Ik denk eerder dat KPN in de tussentijd toevallig het probleem in hun netwerk opgelost heeft eigenlijk...
Geen TV abonnement hier, maar onze nieuwe 200/200 verbinding van KPN is vanavond vrij beroerd. Anyone else?

[ Voor 6% gewijzigd door Shrien op 16-03-2020 22:35 . Reden: img resize ]
Ik heb er recente ervaring mee:
- Probeer een modem power cycle
- Probeer een modem reset
- Probeer een NTU power cycle (waar je glas binnen komt)
- Call the helpdesk (en die vragen je bovenstaande ook te doen)
Heb je een 5ghz netwerk, en zit je daarop bij het testen?
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 16-03-2020 22:37 ]
Is dit bekabeld getest? lijkt me een vrij hoge ping. Dus ik zou bijna zeggen via wifi getest ?Shrien schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:33:
Geen TV abonnement hier, maar onze nieuwe 200/200 verbinding van KPN is vanavond vrij beroerd. Anyone else?
[Afbeelding]
Altijd ff dubbel checken of Speedtest niet eikelt.Shrien schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:33:
[Afbeelding]
http://ovh.net/
Kwam overigens gisteren hier in het zuiden gewoon vol 510 / 510 uit de lijn.

Oh, dat is ook wel een fijne test ja. Gewoon weer 200/200 hiermenonv schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:41:
[...]
Altijd ff dubbel checken of Speedtest niet eikelt.
http://ovh.net/
Kwam overigens gisteren hier in het zuiden gewoon vol 510 / 510 uit de lijn.
Bedankt voor de hulp. Na de power cycle en de reset geen resultaat.Hmmbob schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:36:
Ik heb er recente ervaring mee:
Goede nacht geslapen en nu is de verbinding weer goed. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden...
Sinds januari had ik meerdere keren per week problemen. TV bevroor en had soms zelfs totaal geen internet en tv terwijl het glaslampje gewoon groen was. NTU van het stroom en er weer op, dan werkte het vaak na een paar minuten weer. Vorige week is er een monteur geweest die mijn modem heeft vervangen... Tot nu toe geen problemen meer gehad. Heb een V10.Shrien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:34:
[...]
Bedankt voor de hulp. Na de power cycle en de reset geen resultaat.
Goede nacht geslapen en nu is de verbinding weer goed. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden...
Dit sluit wel aan bij mijn bevindingen die ik gisteren beschreef. Het zou me niets verbazen dat een nieuwe modem iets "triggert" in het netwerk waardoor er iets opnieuw ingesteld wordt en de problemen verdwijnen. Het is té toevallig dat dit gedoe (bij mij) toevallig tegelijk was opgelost met het installeren van het nieuwe modem. (Overigens heb ik die dus weer ertussenuit gehaald en gebruik ik mijn eigen router weer - dat werkt weer perfect en versterkt mijn vermoeden van "triggeren" aan de KPN kant).Nuevocasa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Sinds januari had ik meerdere keren per week problemen. TV bevroor en had soms zelfs totaal geen internet en tv terwijl het glaslampje gewoon groen was. NTU van het stroom en er weer op, dan werkte het vaak na een paar minuten weer. Vorige week is er een monteur geweest die mijn modem heeft vervangen... Tot nu toe geen problemen meer gehad. Heb een V10.
Iemand een idee over het volgende?
In de meterkast een TP-Link MC220L geplaatst om koper naar glas om te zetten. Deze met zijn koperkant aangesloten op de FTU en met glas aangesloten op mijn switch die elders in het huis staat.
Twee switchpoorten geconfigureerd in eenzelfde vlan, waarvan 1 de glasverbinding naar de mediaconverter is en de ander aangesloten is op mijn Experiabox.
Met deze constructie kan mijn Experiabox geen verbinding met het KPN netwerk maken.
Zonder de mediaconverter werkt de boel wel.
Voor het beeld een snelle tekening gemaakt:
/f/image/WhugErjBekzW1BTpe2Ldjer8.png?f=fotoalbum_large)
De configuratie van de twee switchpoorten:
Naar mijn weten doet de mediaconverter niets anders dan koper omzetten naar glas en vice versa en de switch zou door de switchpoort configuratie ook geen roet in het eten moeten gooien.
In de meterkast een TP-Link MC220L geplaatst om koper naar glas om te zetten. Deze met zijn koperkant aangesloten op de FTU en met glas aangesloten op mijn switch die elders in het huis staat.
Twee switchpoorten geconfigureerd in eenzelfde vlan, waarvan 1 de glasverbinding naar de mediaconverter is en de ander aangesloten is op mijn Experiabox.
Met deze constructie kan mijn Experiabox geen verbinding met het KPN netwerk maken.
Zonder de mediaconverter werkt de boel wel.
Voor het beeld een snelle tekening gemaakt:
/f/image/WhugErjBekzW1BTpe2Ldjer8.png?f=fotoalbum_large)
De configuratie van de twee switchpoorten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| 2960X#sh ru int gi1/0/27 Building configuration... Current configuration : 192 bytes ! interface GigabitEthernet1/0/27 description Fiber Uplink switchport access vlan 900 switchport mode access switchport nonegotiate load-interval 30 no cdp enable no lldp transmit end 2960X#sh ru int gi1/0/28 Building configuration... Current configuration : 190 bytes ! interface GigabitEthernet1/0/28 description ExperiaBox switchport access vlan 900 switchport mode access switchport nonegotiate load-interval 30 no cdp enable no lldp transmit end |
Naar mijn weten doet de mediaconverter niets anders dan koper omzetten naar glas en vice versa en de switch zou door de switchpoort configuratie ook geen roet in het eten moeten gooien.
Uit de mediaconverter komt tagged VLAN 4, VLAN 6 en VLAN 7. Dus als je wilt dat de Experiabox werkt via je switch moet je die 3 VLAN's tagged doorzetten.
Nu configureer je 2 access poorten in een random VLAN, dat werkt logischerwijs niet.
Nu configureer je 2 access poorten in een random VLAN, dat werkt logischerwijs niet.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen