Ik ben enkele dagen geleden van 500/500 overgestapt op 1000/500. Netjes binnen 24 uur een SMSje dat mijn internetsnelheid verhoogd is, en inderdaad vrijwel direct snelheden tot 900Mbps gemeten (grappig genoeg krijg ik bij de speedtest.net server van KPN zelf maar 850Mbps binnen, maar bij andere speedtests kom ik tot zo'n 920-930Mbps).
Ik loop nu alleen tegen een ander probleem aan. Wanneer ik bijv. een groot spel via Steam download loopt mijn snelheid vlug op tot 850Mbps. Hier blijft het een tijdje hangen, en daarna zakt het ineens allemaal in elkaar. Steam gaat tot enkele Kbps, mijn homelab-achtige server (die direct op de modem van KPN aangesloten zit) lijkt ineens grotendeels de verbinding te verliezen, en de verbinding via Multiplicity tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop wordt enorm traag en valt na een paar seconden weg.
Nou heb ik wel wat dingen tussen mijn PC/laptop en Experiabox zitten, maar dit zijn allemaal apparaten waar ik nooit problemen heb gehad en waarvan ik weet dat ze in een gigabit omgeving draaien. Een voorbeeld is een EdgeRouter PoE waar mijn PC en een router op aangesloten zitten, en het enige dat op die router aangesloten zit is mijn werklaptop (via WiFi). Het feit dat zelfs mijn server die direct via Cat6 op de Experiabox aangesloten is (die vooralsnog gebruikt wordt voor DHCP en de WAN-verbinding) ook dezelfde kuren vertoont duidt erop dat de Experiabox gewoon heel simpel geen gigabitverbinding aan kan.
Ik heb (buiten dit topic) nog niemand kunnen vinden die überhaupt aangeeft gigabit van KPN te gebruiken, laat staan dezelfde problemen ziet. Ik gebruik mijn verbinding voor flink wat meer dingen dan alleen spellen downloaden via Steam, maar heb hier vaak de gehele 500Mbps meerdere minuten achter elkaar volledig benut zonder problemen. Dezelfde apparatuur als ik nu intern gebruik heb ik eerder ook gebruikt op een subnet waar ik regelmatig intern gigabitsnelheden behaalde. Single point of failure lijkt dus echt het kastje van KPN te zijn.
Is er iemand hier die dit toevallig herkent, voordat ik enorm veel moeite ga steken in een post op het KPN forum en weer een hele tijd kwijt ben met monteurs die zeggen dat er niks mis is met mijn kastje?
Edit: Het uitschakelen van de QoS-pakketplanner voor de netwerkinterface lijkt geholpen te hebben. Nog nooit voor een interne verbinding hoeven doen, maar het lijkt het probleem wel opgelost te hebben in dit geval
Edit 2: Blijkt toch nog niet helemaal opgelost te zijn

Hier een speedtest:
Edit 3: Nu even later weer nette ping, maar zeker geen gigabit snelheden:
[
Voor 9% gewijzigd door
Oon op 08-03-2020 17:01
]