KPN rant incoming...
Ik heb thuis KPN Glasvezel: internet + telefonie + TV + Eredivisie Live + 4 mobiele abonnementen van KPN.
Bij 'KPN Compleet' kon je jaren geleden Spotify Premium gratis krijgen. Erg fijn. En verder nog veel meer kortingen.
Jaren verder, het gezin wil ook Spotify Premium. Dus ik contant gezocht met KPN.
Bij KPN (chat) navraag gedaan waarom ik niet met dezelfde korting (Spotify Premium van €10 gratis) kan upgraden naar Spotify Family.
1e medewerker:
<hele zooi argumenten>
Lang verhaal kort:
'Meneer u krijgt 3 maandenlang €12,50 extra korting, uw maandbedrag daalt extra met €5 en u betaalt per maand vanaf nu (wanneer akkoord) minder dan voorheen".
Klinkt goed!
<chat verbroken>
2e medewerker:
Ik: chat werd verbroken, ik was aan het onderhandelen over nieuwe voorwaarden.
<KPN> even checken
<chat verbroken>
3e medewerker:
Chat met David
Hoi! Je chat met de digitale assistent van KPN. Waar kan ik je mee helpen?
ik wil een chat vervolgen
Op dit moment zijn er geen medewerkers die je hiermee kunnen helpen.
Van 08.00 tot 22.00 uur zitten mijn collega's weer voor je klaar. We helpen je dan graag verder.
de chats liepen steeds vast, en nu is mijn aanbieding hoger uitgevallen dan in de chat werd besproken
<KPN> Wat balen dat je chatverbinding is verbroken. Ik kan je niet doorverbinden met dezelfde medewerker, maar wel met een andere. Om doorverbonden te worden met een medewerker klik je hier.
klik je hier.
Om je met een medewerker door te verbinden, heb ik wat gegevens van je nodig.
Wat is je voornaam?
* Ramzzz <KPN> Dank je voor je informatie. Ik verbind je nu door met een medewerker. Let op: Het kan even duren voordat er een medewerker beschikbaar is.
<KPN> Gelukt. Je praat vanaf hier met een medewerker.
<KPN> Welkom! Je chat met David. Goed dat je contact met ons opneemt! Ik lees je bericht even door, heb je een moment voor mij?
OK
Verbinding (op mobiel, ook van KPN) viel steeds weg in de chat
De propositie kwam goedkoper uit dan mijn huidige abonnement, maat wat ik in de e-mail ontving was duurder.
<KPN> Om welk nummer/abonnement gaat dit precies?
Het ging er juist om, dat ik nu Spotify Premium (1 account) gratis heb, en me afvroeg waarom ik bij aanvraag van een 'Familiy' abonnement ineens geen korting meer krijg, althans minder dan eerst, als jarenlange klant van KPN, met Compleet en 4 mobiele abonnementen.
Ik wil behouden wat ik heb, mar upgraden van 1x Spotify Premium naar een Spotify Family-account.
<KPN> En om welk abonnement gaat het precies dan, ik zie namelijk meerdere abonnement op je huishouden.
Dat bedoel ik, ik heb KPN Internet + Bellen + TV + Eredivisie Live + 4 mobiele abonnementen. Per saldo ga ik (zonder speciale kortingsaanbieding) van €10 korting (dus - €10) (Spotify Premium gratis) naar + €15 (Spotify Family volledig betalen)
En KPN Compleet vervalt.
Hoe kan dat, wanneer je decennialang trouwe klant bent van KPN.
<KPN> Ik zie dat je vandaag de wijziging met een collega hebt doorgevoerd?
Ja, maar die ik per e-mail ontving was duurder dan mij huidige, en het zou goedkoper worden! En - nogmaals - ik heb dus nu Spotify Premium Gratis.
<KPN> Ik zie dat je op dit moment het nieuwe abonnement hebt. DIt is doorgevoerd door Nathan.
De besproken kwestie was dat ik minder per maand ging betalen, en 3 maanden lang €12,50 extra korting. Nu betaal ruim ik €1 meer dan voorheen. En meer is niet minder.
Dus dan ben ik niet akkoord.
<KPN> Ik zie inderdaad de €12,50 actiekorting voor de eerste 3 maanden ingevoerd.
En €5,- hussel entertainment korting.
Check het in de eerdere chats, ik zou vast minder betalen + 3 maanden lang €12,50 extra korting.
Nu is het eindbedrag (zonder de 3 maanden korting) hoger dan eerst.
Meer =/= minder
<KPN> Ik lees het gesprek net terug inderdaad, maar hier ging het er om als Spotify premium werd behouden. Wat niet het geval was.
Neen, dat was meteen duidelijk, Spotify Premium zou vervallen, en mij werd een voorstel gedaan waarin de abonnementsprijs 'vast' zou >>dalen<<, bij overgang van Spotify Premium naar 'Family'.
<KPN> Wat ik teruglees is dat mijn collega heeft gezegd dat bij behoud van Spotify Premium dit meer scheelt. Ik lees nergens terug dat Family voordeliger zou zijn.
Ik heb een bedrag gezien dat lager is dan mijn huidige abonnement.
Een abonnement waar niets aan wijzigt had ik niets aan. Ik vroeg expliciet om een voorstel met Spotify Premium, en vroeg daarbij waarom ik bij wijziging mijn €10,- korting kwijtraak, en juist ruimschoots meer moet betalen. Mijn 'verworven recht' op de korting van €10 is dan ineens . Vandaar mijn vraag om een voorstel, mede vanwege mijn decennialange berkentrouw. Wat mij terugbrengt bij mijn 1e vraag: waarom moet een vast klant telkens weer meer betalen.
Het is echt geen hogere wiskunde.
<KPN> De prijs van je Spotify premium was simpelweg verwerkt in het totale maandbedrag. De hele compositie is veranderd.
Ik zie dat je voorheen €107,35 betaalde op maandelijkse basis.
Ja, en als jarenlange klant, is jouw 'voordeel' van KPN Compleet, verwerkt in een hele berg kortingen, die dan ineens vervallen, omdat je 1 klein item wilt wijzigen. Dat wil er bij mij niet in.
De propositie is nu: €108,46 (vast), en 3 maanden korting van €12,50 per maand.
De enige korting die vervalt na drie maanden is €12,50
€108,46 i.p.v. €107,35 - dat is méér en niet minder.
<KPN> Daarna betaal je €98,46 op maandelijkse basis
Dat staat er niet. Er staat €108,46.
<KPN> Ik weet niet hoe je op €108,46 komt...
Dat staat in de propositie.
Totaal incl.kortingen €90,96
Staat er
<KPN> Na korting is dat 3 maandenlang €90,96
Hierbij is de Husselkorting ook niet meegerekend.
Nee, er staat €108,46.
Ik kan hier geen screenshot dumpen, maar het staat er gewoon.
<KPN> Kun jij mij het mailtje door sturen naar kpnlivechat@kpn.com
Ik zie in het systeem in ieder geval een ander bedrag staan, ga er maar van uit dat dit wel de leidraad is, dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken. :-)
mail is onderweg.
Het gaat mij erom, dat ik akkoord ging met een ander bedrag dat er nu staat.
<KPN> Ik zie ook in het mailtje dat jij doorstuurt hetzelfde bedrag staan, als het bedrag dat ik zojuist benoemde.
Het staat onder 'totaal'
Maar - het bedrag 'na korting' geldt alleen de eerste 3 maanden. En dat was niet wat ik heb afgesproken.
Mijn bedrag na 3 maanden zou lager uitvallen dan nu, en het is nu hoger!
<KPN> Nee, alleen de €12,50 korting geldt de eerste drie maanden
Nogmaals, geen hogere wiskunde. Hoogstens een Babylonische spraakverwarring ergens.
Dat was de afspraak niet.
Ik kan de chats niet meer inzien, maar dat stond er wel.
<KPN> Dus; €90,96 is het leidende bedrag, dit is exclusief hussel korting
Met hussel korting kom je uit op €85,96 per maand
Maar, de korting van €12,50 vervalt na drie maanden
Daarna betaal je €12,50 boven op het eerdergenoemde bedrag.
Ik ken heel die 'hussel korting' niet.
<KPN> De hussel korting ontvang je omdat je een mobiel abonnement hebt van KPN.
En dat staat ook niet in de propositie.
Of gekoppeld hebt binnen het huishouden.
Deze is niet verwerkt binnen de propositie, maar inmiddels wel in het systeem.
Je kan van mij uitgaan dat je komende drie maanden €85,96 betaald per maand en daarna €12,50 meer.
Maar staat nu in de mij toegezonden voorwaarden niet vermeld.
Zometeen is deze chat ook foetsie, en heb ik geen garantie dat dit werkt, hoe graag ik je ook wil geloven.
<KPN> Je kan deze gegevens in mijn KPN inzien als het goed is, ook het feit dat je Hussel korting ontvangt.
De overeenkomst zal moeten worden gespecificeerd conform deze afspraak, en niet conform een afspraak die ik niet geaccordeerd heb.
<KPN> Alles is gespecificeerd, behalve de Hussel korting. In principe kun je het teruglezen in de e-mail die je ontvangen hebt. Ik heb deze ook voor je ontcijfert, de €5,- husselkorting wordt daarin niet vermeld inderdaad. Dit gebeurd achteraf.
En ik ontvang graag een cumulatieve weergave van de chats, die ik zometeen niet meer kan inzien.
<KPN>€90,96 inclusief korting
Na drie maanden vervalt de €12,50 korting.
Wat ik hier nou zo onhandig / vervelend aan vind, is dat ik nu een hele berg info moet gaan doorworstelen om te kijken of ik ergens een 'mindere' voorwaarde heb dan voorheen. Niet erg transparant, wanneer de chats niet worden gearchiveerd.
<KPN> Voel je vrij om screenshots te maken.

Op mijn mobiel? Van een chat van meters lang?
<KPN> Helaas heeft onze software geen 'bewaar' functie, ik denk dat ze er mee bezig zijn.
Je zou ook alles kunnen selecteren en kopiëren en plakken in een notitieblok.
Ik heb verder geen alternatieven hiervoor.
Wat raak ik onder deze voorwaarden kwijt? (naast Spotify Premium, dat verandert mijn Family)
<KPN> Hoe bedoel je precies?
Alles wat is afgesproken met mijn collega is verwerkt, je kan in de e-mail zien wat je meeneemt en dit kun je vergelijken met een factuur van afgelopen maand bijvoorbeeld.
Ik zie ineens kosten staan waar eerst €0,00 stond, en ik heb geen behoefte aan telkens mijn voorwaarden opnieuw bedingen.
<KPN> De kosten waren eerst binnen je internetpakket verwerkt, deze waren dus niet te zien. Met Hussel zijn de kosten voor elke individueel element transparanter in te zien.
Wat er uiteindelijk toe doet is het totaalbedrag dat je betaald. En deze is lager dan voorheen.
Nu moet ik zowel TV, als Telefonie, als Mobiel, als Internet gaan nalopen.
<KPN> Nee, je hoeft niets na te lopen aangezien alles verwerkt is in één bedrag binnen het factuur. Er veranderd ook niets met deze kosten als jij hier niks aan wijzigt. Dit zijn vaste kosten geen variabele kosten.
Het gaat mij erom, of ik met een lager maandbedrag ook niet zonder het in de gaten te hebben, allerlei andere voorwaarden tegen ga komen, na een tijd. Is KPN Compleet-voordeel ergens vervallen? Waarom ineens 'transparant' kosten waar eerst 'onzichtbaar' €0,00 stond?
Bij verenging mobiele abonnementen had ik nu diverse kortingen, en waar zijn die bij de volgende verlenging?
En wat werkt die 'mijnkpn'-site bedroevend slecht zeg, telkens 'plain text' pagina's...
Ik zit hier op een 100MB-glasvezel lijn en dan dit. Of mag je KPN niet bezoeken van achter een VPN of zo?
<KPN> Ik heb inmiddels alles met je doorgelopen, ik kan hier verder op dit moment niets aan toevoegen. De afdeling waar ik mij nu in bevindt is nu aan het sluiten/is gesloten. Ik heb geprobeerd je zo goed mogelijk te helpen, maar ik kan je op dit moment niet verder helpen helaas. Voel je vrij om morgen contact op te nemen met een collega van mij!

Ik ben niets wijzer.
<KPN> Ik had je dolgraag verder geholpen, maar ik moet eigenlijk weg nu en de chat beëindigen.
En toen?
Toen stond er in 'mijnKPN' ineens glasvezelinternet 100MB/
10MB waar het voorheen 100MB/
100MB was.
Krijg de %#I&^I^%^%#U^%O^$I^%$I&^%
Nog 2 regels chat kunnen tikken en <poef> weg was de chat.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan