De router functionaliteit heb ik nog niet kunnen testen omdat mijn glasvezel nog niet opgeleverd is. Ik gebruik hem nu wel als access point en de wifi lijkt tot nu toe vrij stabiel en ik haal er 940mbps mee op mijn laptop dus de kabel is de bottleneck nu en niet de wifi als het om bandbreedte gaat.Linkser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:01:
XS4all gooit mijn 500/500 Glasvezel abbo naar 72,50 euro per maand (enkel internet).
Tijd om te switchen want gebruik de "premium" features van XS4all niet meer.
Twijfel tussen t-Mobile en KPN, ervaringen met KPN glas lijken goed.
Iemand wat te melden over het "nieuwe" modem van KPN en WiFi 6 werking?
Misschien moet ik de Fritz Box erbij nemen maar als het standaard WiFi goed is twijfel ik.
Ik gebruik mijn eigen router en AP's dus daar niet veel over te zeggen. KPN heeft native IPv6, t-mobile heeft dat niet, dat was een van de redenen voor mij om t-mobile van het lijstje te gooien.Linkser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:01:
XS4all gooit mijn 500/500 Glasvezel abbo naar 72,50 euro per maand (enkel internet).
Misschien moet ik de Fritz Box erbij nemen maar als het standaard WiFi goed is twijfel ik.
De berichten over de V12 zijn sterk wisselend. De een heeft geen problemen en de ander alleen maar. Persoonlijk ben ik geen fan van welke Experiabox dan ook (ervaring) maar waarom niet eerst proberen? switchen naar een Fritz!Box kan altijd nog. Als de V12 bij jou perfect werkt dan spaar je €7,50 per maand uit. Hou er wel rekening mee dat de instellingen van de V12 (zeker in vergelijking met de Fritz!Box) redelijk beperkt zijn. Met name bij bandsteering zijn er bij veel klanten issues en de banden splitsen is dacht ik niet mogelijk.Linkser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:01:
Op het KPN-forum is genoeg te vinden over de V12:
https://forum.kpn.com/int...ingen-webinterface-501604
https://forum.kpn.com/int...-uitleg-en-video-s-502209
Banden splitsen door middel van aparte SSID is wel een feature die ik nog echt gebruik.. per device afdwingen op een SSID werkt voor mij echt nooit helaas.Edje040 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:16:
[...]
De berichten over de V12 zijn sterk wisselend. De een heeft geen problemen en de ander alleen maar. Persoonlijk ben ik geen fan van welke Experiabox dan ook (ervaring) maar waarom niet eerst proberen? switchen naar een Fritz!Box kan altijd nog. Als de V12 bij jou perfect werkt dan spaar je €7,50 per maand uit. Hou er wel rekening mee dat de instellingen van de V12 (zeker in vergelijking met de Fritz!Box) redelijk beperkt zijn. Met name bij bandsteering zijn er bij veel klanten issues en de banden splitsen is dacht ik niet mogelijk.
Misschien dat je met je gastnetwerk (die optie hebben ze wel) een 5ghz only SSID kan maken.
Is het überhaupt nog nodig wanneer er een WiFi 6 device in gebruik is, volgens mij connect die dan standaard op de 5ghz band.
Ik ga het wel proberen zonder FritzBox inderdaad en later anders deze erbij nemen.
Ik blijf voorlopig nog bij XS4ALL. Ook nu kan KPN niet mee met de prijs die ik tot 4-2022 bij XS4ALL heb.Linkser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:25:
[...]
Ik ga het wel proberen zonder FritzBox inderdaad en later anders deze erbij nemen.
Weet niet voor welke prijs jij zit... maar 72,50 euro voor 500/500 doet mij wel switchen.Edje040 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Ik blijf voorlopig nog bij XS4ALL. Ook nu kan KPN niet mee met de prijs die ik tot 4-2022 bij XS4ALL heb.
Daarnaast, laatste keer dat ik checkte (4 maanden geleden ofzo), geen ipv6 op de v12.Edje040 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:16:
[...]
De berichten over de V12 zijn sterk wisselend. De een heeft geen problemen en de ander alleen maar. Persoonlijk ben ik geen fan van welke Experiabox dan ook (ervaring) maar waarom niet eerst proberen? switchen naar een Fritz!Box kan altijd nog. Als de V12 bij jou perfect werkt dan spaar je €7,50 per maand uit. Hou er wel rekening mee dat de instellingen van de V12 (zeker in vergelijking met de Fritz!Box) redelijk beperkt zijn. Met name bij bandsteering zijn er bij veel klanten issues en de banden splitsen is dacht ik niet mogelijk.
Sinds een aantal weken heeft de v12 ook ondersteuning voor IPv6.borft schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Daarnaast, laatste keer dat ik checkte (4 maanden geleden ofzo), geen ipv6 op de v12.
Ik neem ook tv af inclusief extra pakketten en betaal nu €92 voor 500/500 incl. ESPN Compleet, Ziggo Sport Totaal, Spotify Family en een tweede ontvanger (beide VIP5202).Linkser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Weet niet voor welke prijs jij zit... maar 72,50 euro voor 500/500 doet mij wel switchen.
Met de huidige KPN-actie zou ik gemiddeld over een jaar ongeveer €100 kwijt zijn (1 op1 vergelijking).
Volgend jaar zal het allemaal anders worden denk ik maar dat zien we in april dan wel weer.
Op zich ook wel grappig verhaal vandaag. Had besloten om over te gaan naar KPN 'Internet-Only' nadat er eindelijk glasvezel was aangelegd. Ziggo was leuk en aardig allemaal, maar vond toch dat ze erg makkelijk met prijzen speelden. Had me voorgenomen om in ieder geval wat te experimenteren met een andere aanbieder via glas.
Dus bestelling gedaan van de 200 mbit Hussel.... en echt 10 minuten later stond er een KPN man aan mijn deur, voor een collectieve buurt aanbieding... die echt veel beter was dan wat er online werd aangeboden.
Toch maar even snel online bestelling gecanceld, en de offline bestelling gedaan. TV én Wifi punten rijker, en hoef die 25 euro aansluitkosten ook niet te betalen.
Hoop nu wel dat qua overzetten dit wel goed verloopt, heb het op de vrijdag gezet, dus beperkte impact voor werk, maar je weet maar nooit met dit soort dingen.
Dus bestelling gedaan van de 200 mbit Hussel.... en echt 10 minuten later stond er een KPN man aan mijn deur, voor een collectieve buurt aanbieding... die echt veel beter was dan wat er online werd aangeboden.

Toch maar even snel online bestelling gecanceld, en de offline bestelling gedaan. TV én Wifi punten rijker, en hoef die 25 euro aansluitkosten ook niet te betalen.
Hoop nu wel dat qua overzetten dit wel goed verloopt, heb het op de vrijdag gezet, dus beperkte impact voor werk, maar je weet maar nooit met dit soort dingen.

Misschien toch de details maar eens hier melden, samen met welke wijk en wanneer. Mogelijk zijn er handige praters die dat kunnen gebruiken bij telefonische onderhandelingen.CombatHermit schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:08:... en echt 10 minuten later stond er een KPN man aan mijn deur, voor een collectieve buurt aanbieding... die echt veel beter was dan wat er online werd aangeboden.
Toen hier vorig jaar glasvezel werd aangelegd was de aanbieding ook heel mooi: De eerste 3 maanden volledig gratis, Dus zowel internet als interactieve TV. Alleen het pluspakket heb ik moeten betalen als ik het goed heb. Gezien het feit ik zelf al een Fritz!Box met Repeaters had een prima aanbieding.cybermaus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Misschien toch de details maar eens hier melden, samen met welke wijk en wanneer. Mogelijk zijn er handige praters die dat kunnen gebruiken bij telefonische onderhandelingen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hier in Arnhem kreeg ik de aanbieding een jaar onbeperkte snelheid, tv en telefoon voor 35 euro.cybermaus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Misschien toch de details maar eens hier melden, samen met welke wijk en wanneer. Mogelijk zijn er handige praters die dat kunnen gebruiken bij telefonische onderhandelingen.
Vorig jaar toen glasvezel hier net in de grond lag stonden ze aan de deur. Aanbieding internet half jaar voor de helft van de prijs. Tv half jaar gratis. En de mesh-set gratis/cadeau. Zelfde als op internet dus maar dan de mesh cadeau ipv moeten kiezen.cybermaus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Echter wilde ik het de tweede week van juli aangesloten hebben ivm vakantieplanning en wilde ik per die datum Ziggo opzeggen. Maar toen ging Ziggo zitten kutten. Ik mocht opzeggen vanwege prijsverhoging maar dan ook per 1 juli en mocht geen dag later. Zou ik 2 weken zonder internet etc zitten.
Uiteindelijk geprobeerd de aansluiting naar voren te verplaatsen en dat kon wel, maar dan moest KPN de hele order eruit halen en nieuwe aanmaken. Maar dan zonder die aanbieding...
Afijn dit jaar nog maar weer eens proberen.
Gek. Hier heeft KPN helemaal geen aanbiedingen gedaan aan de deur. Nu zat de hele buurt al bij kpn met VDSL, dat zal ook wel meegespeeld hebben. Groot deel van dit dorp zat al bij KPN.
Keuze was vdsl of onstabiel coax wat sinds het UPC tijdperk geen upgrade meer heeft gehad.
Buren met Ziggo hebben ook geen aanbieding gehad; dus waarschijnlijk is de wijk overgeslagen.
Keuze was vdsl of onstabiel coax wat sinds het UPC tijdperk geen upgrade meer heeft gehad.
Buren met Ziggo hebben ook geen aanbieding gehad; dus waarschijnlijk is de wijk overgeslagen.
Graag wat goede suggesties. Zeer binnenkort is bij mij in Rotterdam glasvezel van KPN leverbaar. De straat e.d. is al open geweest en aanbieding van KPN gehad om binnen maand glasvezel contract te nemen met extra korting. Dat dan in gaat zodra glasvezel daadwerkelijk leverbaar is. Het is een aanbieding van KPN glasvezel zelf.
Mijn vraag is nu, ik wil alleen glasvezel internet nemen (geen tv, telefoon e.d.). Daarnaast hou ik mijn ziggo alles in 1 ook.
Nu wil ik op dat glasvezel lijntje een paar servers hosten (waarom zou je anders voor die upload gaan zou ik zeggen). Belangrijk is daarbij is dat ik met een goeie glasvezel router makkelijk poorten kan forwarden en als dat niet ineen kan ook een hardware firewall die ongewenst verkeer buiten kan houden.
Zijn er suggesties voor aanschaf eigen hardware zoals een goeie glasvezel router (liefst veel opties) die stabiel kan werken met KPN glasvezel abonnement ?
Of moet dat met die Kpn box 12 ook allemaal lukken ?
Hier lees ik al wel e.e.a. over verschillende modems.
Mijn vraag is nu, ik wil alleen glasvezel internet nemen (geen tv, telefoon e.d.). Daarnaast hou ik mijn ziggo alles in 1 ook.
Nu wil ik op dat glasvezel lijntje een paar servers hosten (waarom zou je anders voor die upload gaan zou ik zeggen). Belangrijk is daarbij is dat ik met een goeie glasvezel router makkelijk poorten kan forwarden en als dat niet ineen kan ook een hardware firewall die ongewenst verkeer buiten kan houden.
Zijn er suggesties voor aanschaf eigen hardware zoals een goeie glasvezel router (liefst veel opties) die stabiel kan werken met KPN glasvezel abonnement ?
Of moet dat met die Kpn box 12 ook allemaal lukken ?
Hier lees ik al wel e.e.a. over verschillende modems.
[ Voor 4% gewijzigd door Zomaareenmening op 21-05-2021 01:28 ]
Dit issue liep mijn pa ook tegenaan.. nu heeft hij geen pfsense box in gebruik, maar gewoon de EB..Weiman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:37:
Tijdje terug een mail ontvangen van KPN dat ze mijn modem een 'update' gingen geven, hoogstwaarschijnlijk vanwege de migratie van het Telfort naar KPN netwerk. Hiervoor moet ik zorgen dat de experiabox aangesloten was zodat ze dit op afstand konden doen. Afijn, ik gebruik een eigen pfsense firewall waarop het GPON kastje op aangesloten is via VLAN 34 voor internet, werkt prima. Helaas lukte het me niet om op tijd de experiabox aan te sluiten en kreeg ik een mailtje van KPN dat als ik dit alsnog deed de update alsnog uitgevoerd zou worden. Dit moest wel voor 21 Mei want anders zou mijn internet niet meer werken.
Ik dus vrolijk dit doen, ik had een aantal dagen voor de migratie al een nieuwe extern IP-adres gekregen zag ik. Prima, geen enkel probleem. Ook de experiabox kreeg deze. Deze een nacht aangesloten en ook deze kreeg netjes het nieuwe IP. Het zal wel goed zijn dan zou je denken. Boel weer terug aangesloten en voor de zekerheid in pfsense ook een interface op vlan 6 op dezelfde poort aangemaakt voor het geval dat er toch iets omgezet wordt en het internet via dit VLAN ging lopen.
Gisteravond opeens poef, geen internet meer. Experiabox aangesloten maar geen verschil. Hele nacht zo gelaten en vanochtend maar gebeld: conclusie was al vrij snel dat de migratie niet helemaal goed was gegaan en dat ik een nieuw modem nodig had. Ik kan hem morgen ophalen.
Ugh. Nu maar hopen dat ik hierna ook m'n eigen spullen weer kan gebruiken.
landelijk probleem met de migratie in die week..
nu krijgt ie dinsdagavond monteur (ruim 1,5e week later)
Om tot die tijd e.e.a. te overbruggen krijgt ie 100GB data op zijn telefoon, zodat ie via hotspot kan internetten.. en hij heeft een digitenne set opgestuurd gekregen voor TV.. maar ja, in noord-oost twente grensstreek geen bereik..
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Vreemd verhaal, maar begrijp ik dan goed als je gemigreerd wordt van Telfort naar KPN je de EB aangesloten moet houden voor een x-aantal dagen na migratie?DaRoot schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:49:
[...]
Dit issue liep mijn pa ook tegenaan.. nu heeft hij geen pfsense box in gebruik, maar gewoon de EB..
landelijk probleem met de migratie in die week..
nu krijgt ie dinsdagavond monteur (ruim 1,5e week later)
Om tot die tijd e.e.a. te overbruggen krijgt ie 100GB data op zijn telefoon, zodat ie via hotspot kan internetten.. en hij heeft een digitenne set opgestuurd gekregen voor TV.. maar ja, in noord-oost twente grensstreek geen bereik..
Zoals ik het begrepen heb, is de EB gewoon geupgrade vorige week..Soundwork schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:32:
[...]
Vreemd verhaal, maar begrijp ik dan goed als je gemigreerd wordt van Telfort naar KPN je de EB aangesloten moet houden voor een x-aantal dagen na migratie?
Neem aan dat ze de nieuwe VLAN config erin geladen hebben, en misschien wat andere zaken..
Alleen lijkt er een mismatch te zijn geweest tussen wat de centrale aanbiedt, en wat de EB verwachtte na de upgrade. Netto resultaat: niets werkt.
Vermoedelijk met een verbeterde update wel op te lossen, maar ja, dat zal dan ter plekke moeten want op afstand heb je er internet voor nodig, en dat werkt dus net niet..
Schijnt dat voor de centrales in gemeente Dinkelland dus e.e.a. mis te zijn gegaan.
De EB moest anders gewoon gebruikt blijven worden..
Ik zit in Regio Utrecht, maar ik moest dus wel een nieuw modem hebben. De helpdeskmedewerker wist ook wel vrij zeker dat dat de enige oplossing was en dat er iets bij de migratie niet goed was gegaan. Ik kreeg ook een bundel van 50GB mobiel, dat help. Na het aansluiten van de EB was het weer okay. Ik moest even klooien met de PPPoE settings in PFsense want dat had ik nog nooit gedaan, gaat nu als een tierlier
mijn pa krijgt dinsdagavond kpn monteur op bezoek.. als ik het kan redden ga ik zorgen dat ik er dan ook ben.. kijken wat er precies aan de hand is/was.Weiman schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:20:
Ik zit in Regio Utrecht, maar ik moest dus wel een nieuw modem hebben. De helpdeskmedewerker wist ook wel vrij zeker dat dat de enige oplossing was en dat er iets bij de migratie niet goed was gegaan. Ik kreeg ook een bundel van 50GB mobiel, dat help. Na het aansluiten van de EB was het weer okay. Ik moest even klooien met de PPPoE settings in PFsense want dat had ik nog nooit gedaan, gaat nu als een tierlier
Hij had aangegeven dat ze ook wel nieuwe modem konden opsturen zodat hij zelf de boel kon aansluiten.. maar daar gingen ze niet in mee.
Heb je inmiddels besteld en al een bevestiging van KPN? Die laat hier op zich wachten...Appel105 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:16:
Dank voor de reacties! Dan ga ik maar overstappen. Ik ben opzich tevreden klant bij T-Mobile, maar voor ~€180 korting (afsluiten via website van consumentenbond) in 1 jaar stap ik wel eventjes over naar KPN hoor.
Wel al besteld maar nog geen bevestiging ook. Kan me wel herinneren dat er ergens stond dat ze binnen twee weken contact zouden opnemen.ManiacsHouse schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:42:
[...]
Heb je inmiddels besteld en al een bevestiging van KPN? Die laat hier op zich wachten...
Sinds anderhalve week nu ook KPN glasvezel en hoewel het me prima bevalt ondertussen de KPN Box 12 vervangen door de FRITZ!Box 4040 die ik gelukkig nog had liggen.
In de basis leek de KPN Box wel aardig te werken maar elke aanpassing die ik wilde doen was pijnlijk door de interface (beter dan wat sommige providers aanbieden maar nog steeds niet geweldig) en het feit dat ik er regelmatig uitgeknikkerd word met een timeout bericht.
Het instellen van de FRITZ!Box was gelukkig een fluitje van een cent aangezien het niet meer was dan KPN als provider te selecteren.
In de basis leek de KPN Box wel aardig te werken maar elke aanpassing die ik wilde doen was pijnlijk door de interface (beter dan wat sommige providers aanbieden maar nog steeds niet geweldig) en het feit dat ik er regelmatig uitgeknikkerd word met een timeout bericht.
Het instellen van de FRITZ!Box was gelukkig een fluitje van een cent aangezien het niet meer was dan KPN als provider te selecteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Creesch op 22-05-2021 21:44 ]
@Creesch helemaal fijn om te weten dat Fritz OS 7.25 voor je in de maak is, momenteel te downloaden als beta, maar de final zal niet heel lang meer duren.
XBL gamertag StayingPow3r
Ik kan zo niet terug vinden of de 4040 deze ook krijgt (de laatste beschikbaar is 7.14) en wat er nu daadwerkelijk in zit wat voor mij relevant zou zijn. Als ik google kom ik voornamelijk veel mesh en home automation dingen tegen op de "what's new" pagina. Duidelijke vindbare changelogs is iets wat AVM wat mij betreft nog wel beter zou kunnen regelenMr. Freeze schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:53:
@Creesch helemaal fijn om te weten dat Fritz OS 7.25 voor je in de maak is, momenteel te downloaden als beta, maar de final zal niet heel lang meer duren.
Het enige wat ik mis eigenlijk is SMB2 ondersteuning voor de NAS functionaliteit die ik nog wel zou willen gebruiken.
Als je kijkt op de pagina Fritz labs dan zie je de beta, 7.26 is het zelfs.Creesch schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:02:
[...]
Ik kan zo niet terug vinden of de 4040 deze ook krijgt (de laatste beschikbaar is 7.14) en wat er nu daadwerkelijk in zit wat voor mij relevant zou zijn. Als ik google kom ik voornamelijk veel mesh en home automation dingen tegen op de "what's new" pagina. Duidelijke vindbare changelogs is iets wat AVM wat mij betreft nog wel beter zou kunnen regelen
Het enige wat ik mis eigenlijk is SMB2 ondersteuning voor de NAS functionaliteit die ik nog wel zou willen gebruiken.
Ah bijzonder dat je via google daar niet terecht komt, ik zie dat ze dus wel heldere changelogs kunnen schrijvenMr. Freeze schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:09:
[...]
Als je kijkt op de pagina Fritz labs dan zie je de beta, 7.26 is het zelfs.
En goed nieuws voor mij
Voor mensen die ook nieuwsgierig zijn en niet willen zoeken:The SMBv3/v2 protocol of the Windows network drive function is supported by default; optionally, SMBv1 can still be supported
- Labs: https://en.avm.de/fritz-lab/
- Changelog: https://en.avm.de/fritz-l...ent/updates-improvements/
[ Voor 16% gewijzigd door Creesch op 22-05-2021 22:16 ]
Kan nog wel even duren. Zit al een hele tijd te wachten tot die voor 7560 eens uit het Labor komt.Mr. Freeze schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:53:
Nu ja, het is goed dat ze het testen serious nemen
Edit: het is er: http://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-7560/other/fritz.os/
[ Voor 8% gewijzigd door cybermaus op 28-05-2021 07:08 ]
Ik had Telfort, maar nu heb ik bij Mijn KPN de snelheid verhoogd. Ik vind de mails niet erg duidelijk. Ik heb een Experia V8, krijg ik nu een nieuwe modem of is deze modem goed genoeg?
En die snelheidsverhoging gaat over een paar dagen pas in?
Mijn KPN is echt bagger en onduidelijk btw. Echt slecht voor zo'n beetje de grootste provider van Nederland.
Daarmee bedoelen ze gewoon de router uit het stopcontact halen en opnieuw erin doen op 26 mei en dan moet alles het doen?Pas dan op 26 mei 2021 zelf de instellingen van het modem aan. Vanaf dat moment zijn de oude instellingen namelijk niet meer bruikbaar en verliest u de verbinding.
Mijn KPN is echt bagger en onduidelijk btw. Echt slecht voor zo'n beetje de grootste provider van Nederland.
Ik ben ook oud-telfort klant, en heb ook geen EB aangesloten, wel de mails van KPN gehad.Saeverix schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Zeker wel... Ongeveer halverwege de pagina onder Stap 3a: Internet en Interactieve TV instellen
[...]
Met de hand de instellingen in mijn Amplifi aangepast naar de nieuwe settings (PPPOE/vlan6) (was: DHCP op vlan34)
Kleine downtime, en daarna toch een overwachte kleine snelheidsupgrade
[ Voor 5% gewijzigd door McLambo op 23-05-2021 13:58 ]
Het stukje wat je nu quote gaat volgens mij over het gebruik van een eigen router. "Pas zelf de instellingen aan, anders werkt het straks niet meer".Blaze85 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:30:
Ik had Telfort, maar nu heb ik bij Mijn KPN de snelheid verhoogd. Ik vind de mails niet erg duidelijk. Ik heb een Experia V8, krijg ik nu een nieuwe modem of is deze modem goed genoeg?
[...]
Daarmee bedoelen ze gewoon de router uit het stopcontact halen en opnieuw erin doen op 26 mei en dan moet alles het doen?
Sowieso: de tekst die je nu quote lijkt niet over een snelheidsverhoging maar over migratie van ex-telfort naar 100% KPN.
Aangezien jij een Experiabox hebt zou je niks moeten hoeven doen. En inderdaad, mocht het toch niet goed gaan op 26 mei, stekker uit, 30 seconden wachten en er weer in doen
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
dat je kwa snelheid iets om hoog gegaan bent klopt, wegens je nu volledig kpn draait met daarbij behorende profielenMcLambo schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Ik ben ook oud-telfort klant, en heb ook geen EB aangesloten, wel de mails van KPN gehad.
Met de hand de instellingen in mijn Amplifi aangepast naar de nieuwe settings (PPPOE/vlan6) (was: DHCP op vlan34)
Kleine downtime, en daarna toch een overwachte kleine snelheidsupgradeHoop dat deze stand houdt
kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van ipv6?
op ipv6 is de download op onze xbox one heel traag,
op ipv4 gezet en het gaat allemaal een stuk sneller....
In principe is IPv4 te krap en IPv6 beter instaat om heel de wereld te bedienen,joey82 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:56:
kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van ipv6?
Het zou ook zeker niet slechter mogen werken.
Maar het is nieuw, als het voor je XBOX slechter werkt zal er ergens in je XBOX of je provider iets niet goed staan. Misschien heb je een IPv6 tunnel in plaats van native. Of helemaal geen IPv6 van je provider, alleen op je interne netwerk waardoor je XBOX verkeerde aannames maakt.
Als je geen speciale interesse heb om IP specialist te worden, niet druk over maken, gewoon IPv4 gebruiken.
Ik heb een vraag, ik ben naar een provider aan kijken naar een provider om me cloud pc te gebruiken met zo min mogelijk vertraging.
Zoude paar mensen kunnen testen wat ms is met kpn ?. https://speedtest.ams1.shadow.guru/
Bij voorbaat dank
Zoude paar mensen kunnen testen wat ms is met kpn ?. https://speedtest.ams1.shadow.guru/
Bij voorbaat dank
workswith schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:46:
Ik heb een vraag, ik ben naar een provider aan kijken naar een provider om me cloud pc te gebruiken met zo min mogelijk vertraging.
Bij voorbaat dank
:fill(white):strip_exif()/f/image/0TIbGJenYFdsw0CeuqskTkJ9.png?f=user_large)
Packets: Sent = 47, Received = 47, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 4ms, Maximum = 7ms, Average = 4ms
[ Voor 15% gewijzigd door TFHfony op 25-05-2021 22:08 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zijn hier positieve ervaringen van gebruikers die van Ziggo naar KPN zijn overgestapt?
Contract loopt af en twijfel naar KPN Internet Only te gaan. Goed aanbod, zeker met wat Hussel erbij, maar lees wel erg veel negatieve ervaringen. Positieve ervaringen worden natuurlijk zelden gedeeld, dus vandaar de vraag.
We willen dan tv gaan kijken via NLZiet, dat ben ik nu aan het testen.
Contract loopt af en twijfel naar KPN Internet Only te gaan. Goed aanbod, zeker met wat Hussel erbij, maar lees wel erg veel negatieve ervaringen. Positieve ervaringen worden natuurlijk zelden gedeeld, dus vandaar de vraag.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Zelfde reactie als bij het online.nl topicTHE_BASE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
Zijn hier positieve ervaringen van gebruikers die van Ziggo naar KPN zijn overgestapt?
Vorig jaar overgestapt van Ziggo Zakelijk Internet Complete metTV Start naar KPN Hussel 500. Is mij uitstekend bevallen en heb inmiddels een upgrade naar 1GBit/s genomen.THE_BASE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
TV heb ik in eerste instantie getest met zowel NL Ziet (af en toe wisselvallige stream kwaliteit, beroerde interface), Canal Digitaal (schitterende interface, veel zenders, slechte beeldkwaliteit) en uiteindelijk gewoon TV afgenomen bij KPN met hun 4K box. Lekker snel, prima beeld. Nog geen seconde spijt.
Beeldkwaliteit is Idd iets minder bij NLZiet dan bij Ziggo of KPN. De interface is nog niet zo lang geleden helemaal vernieuwd trouwens. Vooral de functie dat je nieuwe afleveringen gegroepeerd ziet van de series die je volgt vind ik ideaal, met soms daarbij de mogelijkheid van vooruit kijken. Kijk nu bijna niet meer 'live' tv.TFHfony schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:09:
[...]
Vorig jaar overgestapt van Ziggo Zakelijk Internet Complete metTV Start naar KPN Hussel 500. Is mij uitstekend bevallen en heb inmiddels een upgrade naar 1GBit/s genomen.
TV heb ik in eerste instantie getest met zowel NL Ziet (af en toe wisselvallige stream kwaliteit, beroerde interface), Canal Digitaal (schitterende interface, veel zenders, slechte beeldkwaliteit) en uiteindelijk gewoon TV afgenomen bij KPN met hun 4K box. Lekker snel, prima beeld. Nog geen seconde spijt.
Hier komt er sowieso nooit Coax in huis. Zolang Ziggo dat nog gebruikt

Na oplevering glasvezel direct pre-order om laten zetten in order. Maandje later kwam monteur ivm opzegtermijn ziggo. Ben van ziggo (300/30) naar kpn (200/200) gegaan met ook NLZIET op de AppleTV.,Allemaal prima gegaan en so far so good. Zou het iedereen aanraden.THE_BASE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
Ook hier recent overgestapt na jaren UPC/Ziggo naar KPN glas 1000/500 met TV en mobiel. Werkt tot op heden perfect. Monteur was ruim op tijd hier en binnen 15 minuten weer weg.THE_BASE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
:strip_exif()/f/image/kFSpzBLMpnxfI8OaMcf4w2wx.jpg?f=fotoalbum_large)
Niks te klagen hier na de installatie afgelopen vrijdag. Ik ben dik tevreden over mijn 1000/500 lijntje.
Ook de snelheid van de TV ontvanger (het zappen etc.) valt mij niks tegen t.o.v. wat die van Ziggo deed.
Ik ga het maar eens even een jaartje aankijken zo (en daarna weer korting vragen bij verlenging)
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Ik ben sinds twee weken over en tot nu toe bevalt het prima. We hebben internet only in de 500mbit variant. TV kijken doe ik zelf vrij weinig maar mijn vriendin wel via NLZiet op haar iPad en dat lijkt goed te gaan, wel heeft ze zo af en toe dat het beeld stopt maar de tijd doorloopt, gezien dat gedrag verwacht ik echter dat dit door de app komt en niet ons internet.THE_BASE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:48:
Zoals ik eerder in het topic melde heb ik overigens wel de KPN Box vervangen door een FRITZ!Box.
Ik heb overigens niet de overstap service gebruikt maar Ziggo bewust pas dit weekend opgezegd nadat ik er zeker van was dat de KPN verbinding goed en stabiel werkte. Dit vanwege de wisselende verhalen die je hoort van mensen aangaande het aansluiten en ik met thuiswerken geen risico wilde lopen dat ik zonder internet zou komen te zitten.
Merk je verschil qua internet? Nu F1 volgend jaar verdwijnd wil ik misschien ook overstappen van Ziggo. Onze snelheid is net verhoogd naar 300mb/s. Ga ik uberhaupt verschil merken als ik dan naar glasvezel overstap?JerryJerryJerry schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:34:
[...]
Na oplevering glasvezel direct pre-order om laten zetten in order. Maandje later kwam monteur ivm opzegtermijn ziggo. Ben van ziggo (300/30) naar kpn (200/200) gegaan met ook NLZIET op de AppleTV.,Allemaal prima gegaan en so far so good. Zou het iedereen aanraden.
Als het boeiend voor je is, je upload gaat stevig omhoog. Als je in een gebied woont waar ziggo goed werkt, zal je verders weinig verschil merken. Zelf onlangs een jaar ziggo gebruikt tot 02-2021 zonder enige klachten.Southern Sun schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:56:
[...]
Merk je verschil qua internet? Nu F1 volgend jaar verdwijnd wil ik misschien ook overstappen van Ziggo. Onze snelheid is net verhoogd naar 300mb/s. Ga ik uberhaupt verschil merken als ik dan naar glasvezel overstap?
Door een veel lagere ping bij glas kan zelfs de ervaring zo zijn dat sites e.d. juist sneller laden bij KPNSouthern Sun schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:56:
[...]
Merk je verschil qua internet? Nu F1 volgend jaar verdwijnd wil ik misschien ook overstappen van Ziggo. Onze snelheid is net verhoogd naar 300mb/s. Ga ik uberhaupt verschil merken als ik dan naar glasvezel overstap?
Ligt eraan wat je doet. Regulier gebruik nog niets gemerkt maar naar meerderen zonder transcoding Plex streamen of naar het werk grote bestanden uploaden voel ik me net die lachende vent in die fiat panda uit de jaren ‘80 reclame. Gamen is Ping ook lager maar dat is niet zo schokkend verschil meer … 8 ms vs 28 ms ofzo … ( en dan te bedenken dat ik ooit quake 1 met Ping 350 ms speelde op een 14k4Southern Sun schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:56:
[...]
Ga ik uberhaupt verschil merken als ik dan naar glasvezel overstap?

Wat ik fijn vind is dat alles nu centraal in de meterkast zit en nergens meer in huis coaxmeuk. Elke kamer heb ik met verbouwing 2x UTP aansluiting gelegd . EB er uit en alles op Unifi.
Mijn Ziggo is al jaren stabiel en dus weerhoud dat me vooral tot overstappen.
KPN is wel veel voordeliger en ik zou het eens een jaartje kunnen proberen. Maar tv kijken moet via NLZiet en als daar iets mis gaat ben je de Sjaak.
KPN is wel veel voordeliger en ik zou het eens een jaartje kunnen proberen. Maar tv kijken moet via NLZiet en als daar iets mis gaat ben je de Sjaak.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hoe bedoel je TV kijken moet via NL Ziet? Bij KPN kun je ook TV krijgen via een kastje en via de app. Je kunt ook CanalDigitaal online nemen, of een schotel abo. Ergo, er is veel meer keuze.THE_BASE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:11:
Mijn Ziggo is al jaren stabiel en dus weerhoud dat me vooral tot overstappen.
Sorry, ik ben onduidelijk. Ik wil geen kastje, vandaar Internet Only en NL Ziet.swhnld schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:38:
[...]
Hoe bedoel je TV kijken moet via NL Ziet? Bij KPN kun je ook TV krijgen via een kastje en via de app. Je kunt ook CanalDigitaal online nemen, of een schotel abo. Ergo, er is veel meer keuze.
Je kunt ook kijken of je de iTV app op je TV kunt installeren of casten icm een chromecast (oid).THE_BASE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:58:
[...]
Sorry, ik ben onduidelijk. Ik wil geen kastje, vandaar Internet Only en NL Ziet.
Kun je het kastje in de doos laten.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Je kan ook minder betalen voor TV van KPN en dan NLziet afnemen waarmee je letterlijk ook TV kan kijkenNnoitra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:00:
[...]
Je kunt ook kijken of je de iTV app op je TV kunt installeren of casten icm een chromecast (oid).
Kun je het kastje in de doos laten.
Dat kan, maar het prijskaartje was geen onderdeel van de discussie.Creesch schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:08:
[...]
Je kan ook minder betalen voor TV van KPN en dan NLziet afnemen waarmee je letterlijk ook TV kan kijken
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Klopt maar is er natuurlijk wel onderdeel van en in beide gevallen heb je geen kastje.Nnoitra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:17:
[...]
Dat kan, maar het prijskaartje was geen onderdeel van de discussie.
Mijn pa heeft ook een nieuwe modem gekregen gisteren..Weiman schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:20:
Ik als ziggo gebruiker was ook ff in de war, aangezien de modem router bij Ziggo de EB en de modem in 1 is.
Monteur kwam direct met nieuw glasmodem vanuit de bus gelopen, met 5 minuten klaar.
Bleek dat mijn pa nog een ouder type had, die ook stuk breder was. De monteur heeft vandaag keurig nog een afdekplaat langsgebracht en gemonteerd.
De monteur had ook aangegeven dat het schandalig was dat hij 12 dagen zonder i-net/tel/tv had gezeten, en dat ze bij de eerste storingsmelding van mijn pa direct hadden kunnen weten wat er aan de hand was.
Ze bleven echter eerst maar pushen dat hij de modem en EB opnieuw moest starten..
Mijn pa kennende komt daar nog wel een pittige klachtenmail met verzoek om compensatie achteraan naar KPN..
Anyway het werkt wel weer, en van 50/5 Mbps heeft ie nu 75/75..
Inmiddels KPN Glasvezel Internet + TV aangevraagd. Heb het toch liever direct via KPN dan via een app als NLZiet. Bovendien was het uiteindelijk voordeliger om het in één pakket te nemen dan wanneer we het los zouden combineren.Creesch schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:22:
[...]
Klopt maar is er natuurlijk wel onderdeel van en in beide gevallen heb je geen kastje.
Benieuwd of het goed gaat komen allemaal. Jaren erg tevreden geweest over Ziggo, maar een prijsverschil van meer dan 200 euro per jaar is teveel om te laten liggen en om het niet eens een jaartje te proberen.
[ Voor 46% gewijzigd door THE_BASE op 27-05-2021 16:05 ]
Hoe komt 'ie aan die snelheid dan?DaRoot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:36:
[...]
Anyway het werkt wel weer, en van 50/5 Mbps heeft ie nu 75/75..
De 50Mb pakketten van KPN zijn in de praktijk 70/70 (op glas) of maximaal 70/30 op DSL, indien leverbaar. KPN geeft een iets hogere snelheid dan wat er op papier staat. Zie het als een extra. en ook omdat het TV signaal en sommige gevallen wat van de snelheid af snoept. Al is dit niet meer zo'n ding als in de eerste jaren met TV over DSL.
Toevallig heeft Ziggo zijn goedkoopste pakket naar 75/10 gegooid, toeval?
We hebben hier ook 50/50 glas, komt keurig netjes 70 om 70 binnen. Ik ben tevreden
[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 27-05-2021 16:42 ]
Ik had Telfort 50/5 (was in praktijk 50/50) en na omzetting beleef het 50/50.
Na ophoging naar 100/100 was het in praktijk 120/120.. Na ophoging naar 200/200 is het 200/200 dus het gaat niet altijd op.
Na ophoging naar 100/100 was het in praktijk 120/120.. Na ophoging naar 200/200 is het 200/200 dus het gaat niet altijd op.
Ik teken nergens meer voor
We gaan het gewoon proberen: KPN Internet Only 50/50 aangevraagd, zonder TV. Kwam erachter dat mijn vader's account prima bij ons werkt en die kijkt nooit via de app. Dus we kunnen via die weg gewoon tv kijken.Quakie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:54:
En anders via een oude smartcard van mijn moeder alsnog Ziggo blijven kijken. Ik hoop alleen dat de verbinding van KPN Glasvezel hier net zo stabiel is als dat van Ziggo.
Geen idee, maar denk de uitleg van krakendmodem heel erg klopt:
mijn pa is er ook blij mee..krakendmodem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:42:
[...]
De 50Mb pakketten van KPN zijn in de praktijk 70/70 (op glas) of maximaal 70/30 op DSL, indien leverbaar. KPN geeft een iets hogere snelheid dan wat er op papier staat. Zie het als een extra. en ook omdat het TV signaal en sommige gevallen wat van de snelheid af snoept. Al is dit niet meer zo'n ding als in de eerste jaren met TV over DSL.
Toevallig heeft Ziggo zijn goedkoopste pakket naar 75/10 gegooid, toeval?
We hebben hier ook 50/50 glas, komt keurig netjes 70 om 70 binnen. Ik ben tevreden
hij is begonnen met Concepts ICT glas, 50/50.. Concepts werd bij KPN ingelijfd en onder Telfort onder gebracht op den duur.. toen werd de snelheid ineens 50/5..
en nu met KPN op papier dus weer 50/50, in de praktijk 75/75..
Ik ben dus zover dat ik KPN Internet Only heb aangevraagd. Maar schiet mij in alle vroegte het volgende te binnen:
Heb nu mijn Ziggo modem in bridge modus met daarachter Unifi’s.
Bij KPN schijnt de Experiabox dat niet te kunnen, waardoor ik een router moet kopen en een configfile moet uploaden zodat het wel gaat werken. Klopt dit?
Als dat zo is sla ik over, in dat geval is kostenplaatje totaal anders en het gemak van Ziggo een stuk beter.
Bij KPN schijnt de Experiabox dat niet te kunnen, waardoor ik een router moet kopen en een configfile moet uploaden zodat het wel gaat werken. Klopt dit?
Als dat zo is sla ik over, in dat geval is kostenplaatje totaal anders en het gemak van Ziggo een stuk beter.
Mijn Experia's (currently V10 en V10a) kunnen in ieder geval geen bridge modem.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:36:
Ik heb ze gewoon in DMZ gezet met een OpenWRT erachter. Werkt goed.
Alhoewel dit strict genomen dubbel-NAT geeft, is het geen probleem om dat de eerste volledig DMZ is, en er dus geen gehannnes met port forwarding is. SIP-VoIP (FreeSwitch) werkt er in ieder geval goed op.
Welke unifi setup gebruik je?THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:36:
Ik ben dus zover dat ik KPN Internet Only heb aangevraagd. Maar schiet mij in alle vroegte het volgende te binnen:
Als het goed is kan je de Unifi rechtstreeks aan de NTU hangen, die experiabox is even nodig om de verbinding op te leveren. Daarna kan ie er rustig tussen weg gelaten worden.
Moet je alleen even instellen dat je via PPPoE kan aanmelden op het netwerk.
Klopt, de experiabox zou dan namelijk ook geen functie meer hebben omdat er bij glasvezel geen sprake is van een modem. Je kunt dus direct verbinden aan de NTU.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:36:
Als je alleen internet gebruikt kun je volgens mij gebruik maken van routers uit de Unifi serie zonder gebruik te hoeven maken van speciale configuraties (PPPoE i.c.m. juiste VLAN 6 selecteren).
Indien je ook IPTV en/of telefonie wilt gebruiken ben je hierin wat beperkter en moet je aan de slag met een extra config file en een klein stukje scripting om wat specifieke IPTV informatie op te halen bij KPN. Dit is op dit moment goed mogelijk op de USG-3P en USG-PRO-4. Zelf draai ik hier KPN i.c.m. een USG-3P direct op de NTU. Voor de UDM en UDMP is momenteel nog een custom kernel vereist wat dus nog even een stapje verder gaat dan de configuratie voor USGs. Kortom als je van tweaken houdt kun je dus helemaal los
Als je meer wilt weten over IPTV in combinatie met UBNT verwijs ik je graag naar het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic.
Ik heb alleen de UniFi AC Lite en UniFi AC. De controller gebeurt op afstand bij een vriend. Heb daar dus geen router van.
Ik ga alleen internet afnemen, ben best technisch onderlegd en wil me ergens graag in verdiepen. Als het echter te lastig wordt laat ik het liever voor wat het is.
Ik ga alleen internet afnemen, ben best technisch onderlegd en wil me ergens graag in verdiepen. Als het echter te lastig wordt laat ik het liever voor wat het is.
Wat voor router gebruik je nu aangezien je aan gaf dat je Ziggo router in bridge mode staat?THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:19:
Ik heb alleen de UniFi AC Lite en UniFi AC. De controller gebeurt op afstand bij een vriend. Heb daar dus geen router van.
Je kunt uiteraard prima een andere router gebruiken i.c.m. Unifi APs.
Als je wel en Unifi router wilt aanschaffen dan moet je de WAN zijde instellen op PPPoE met zelf gekozen inloggegevens (bijv. kpn/kpn) en als VLAN 6. Dit is ook direct een vereiste voor andere type routers, je moet de mogelijkheid hebben om op de WAN zijde een VLAN tag in te kunnen stellen. Bij de meeste routers is dit geen probleem.
Zie ook de website van KPN met betrekking tot vrije modemkeuze
Iemand ervaring met het laten aanleggen van glas door KPN op een nieuwe net bestaand adres? Wij bouwen daar een nieuw huis maar volgens de website van KPN leveren ze daar glas. Maar dat lijkt me sterk zonder dat er een aansluiting ligt.
Ze hebben een tijd geleden hier de straat ook voorzien van glas (interessant genoeg had mijn appartementen complex al glas voor die tijd) en er steken nu bij diverse voorgevels glas sprietjes uit de stoep. Ik gok dat het vergelijkbaar is bij nieuwbouw waar op het moment dat iemand een abonnement aanvraagt ze daadwerkelijk de laatste meters naar het huis realiseren.Heijmenberg99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:32:
Iemand ervaring met het laten aanleggen van glas door KPN op een nieuwe net bestaand adres? Wij bouwen daar een nieuw huis maar volgens de website van KPN leveren ze daar glas. Maar dat lijkt me sterk zonder dat er een aansluiting ligt.
Maar ik zou gewoon even KPN contacteren en navragen hoe dit zit, sowieso wellicht handig als het huis nog in aanbouw is want dan kan er wellicht rekening gehouden worden met waar de kabel binnen komt.
Is het zelfbouw of projectbouw? Normaal gesproken leggen ze het gewoon aan tot in de meterkast bij projectnieuwbouw, dat is dan gewoon onderdeel van de nutsvoorzieningen wat wordt aangelegd naar je huis.Heijmenberg99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:32:
Als je Ziggo modem in bridge staat, móet je nog een kastje hebben, behalve deze twee access points (APs). En dat kastje zou precies tussen je ziggo modem en deze APs in moeten zitten.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:19:
Dit is de omschrijving van de router, nu aan jou de vraag: welk kastje zit daar?
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2021 09:21 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Haha, serieus niets. Modem van Ziggo, UTP naar PoE-kastje en dan naar een UniFi. Thats’s all.Hmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Als je Ziggo modem in bridge staat, móet je nog een kastje hebben, behalve deze twee access points (APs). En dat kastje zou precies tussen je ziggo modem en deze APs in moeten zitten.
Dit is de omschrijving van de router, nu aan jou de vraag: welk kastje zit daar?
Dan staat je modem niet in bridge....
Dan weet ik het ook niet meer. In elk geval werkt het nu zonder extra router.Hmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:28:
Dan staat je modem niet in bridge....
Dan gebruik je nu je Ziggo modem als router, en wordt het óf de gratis meegeleverde KPN Experiabox gebruiken, of een nieuwe router kopen.
Maar die experiabox is prima/goed genoeg hoor - zeker als je nu wegkomt met het gebruik van de Ziggo modem/router. Zijn vergelijkbaar in wat ze wel/niet kunnen, zeg maar. Dus als t nu werkt, is de kans heel groot dat het straks ook werkt
Maar die experiabox is prima/goed genoeg hoor - zeker als je nu wegkomt met het gebruik van de Ziggo modem/router. Zijn vergelijkbaar in wat ze wel/niet kunnen, zeg maar. Dus als t nu werkt, is de kans heel groot dat het straks ook werkt
[ Voor 73% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2021 10:01 ]
Als het maar niet interfereert met elkaar? Maar dan kan ik dus de WiFi van de Experiabox uitschakelen?Hmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:40:
Dan gebruik je nu je Ziggo modem als router, en wordt het óf de gratis meegeleverde KPN Experiabox gebruiken, of een nieuwe router kopen.
JepTHE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:03:
[...]
Als het maar niet interfereert met elkaar? Maar dan kan ik dus de WiFi van de Experiabox uitschakelen?
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2021 10:05 ]
2 mogelijkheden: Adres is al aangemaakt naar aanleiding van de mijnaansluiting.nl aanvraag die je bouwer heeft gedaan (of jullie zelf) en daardoor lijkt dit al orderbaar.Heijmenberg99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:32:
Of het adres was al bekend toen de glasvezeluitrol er langs ging en het is al in de stoep achtergelaten op een bestelbare status.
Hoe dan ook: Als je het netjes binnen wil hebben op het moment van oplevering moet je zorgen dat er via mijnaansluiting.nl ook Media en Communicatie is aangevraagd. Check dit even met de bouwer/aanvrager die de mijnaansluiting.nl aanvraag heeft gedaan. Die zou een mail moeten hebben ontvangen van KPN NetwerkNL.
Het is zelfbouw maar wel via een bouwbedrijf. Heel de gemeente heeft al glas van KPN. Maar er is op het moment alleen een bouwmeterkast aanwezig op het adres dus ik vind het dan knap dat KPN aangeeft op het adres al glas te hebben.Nuevocasa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:58:
[...]
Is het zelfbouw of projectbouw? Normaal gesproken leggen ze het gewoon aan tot in de meterkast bij projectnieuwbouw, dat is dan gewoon onderdeel van de nutsvoorzieningen wat wordt aangelegd naar je huis.
Ik woon sinds vorig jaar in een nieuwbouw woning en ik heb daar KPN glasvezel, mijn modem is een ExperiaBox V9 die ik heb meegenomen uit mijn oude woning waar ik adsl had. De snelheid op speedtest is altijd dik boven mijn abonnement dus daarover geen klagen, maar ik heb wel regelmatig dat het vinden van een website lang duurt, of bv de nos app een artikel niet kan laden dan heeft mijn telefoon meestal 100% wifi signaal maar geen internet. Hebben meer mensen deze ervaring?
Ik zal tijdens de bouwvergadering even vragen wat er op mijnaansluiting is aangevraagd. Thanks voor de info!Barre73 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:14:
[...]
2 mogelijkheden: Adres is al aangemaakt naar aanleiding van de mijnaansluiting.nl aanvraag die je bouwer heeft gedaan (of jullie zelf) en daardoor lijkt dit al orderbaar.
Of het adres was al bekend toen de glasvezeluitrol er langs ging en het is al in de stoep achtergelaten op een bestelbare status.
Hoe dan ook: Als je het netjes binnen wil hebben op het moment van oplevering moet je zorgen dat er via mijnaansluiting.nl ook Media en Communicatie is aangevraagd. Check dit even met de bouwer/aanvrager die de mijnaansluiting.nl aanvraag heeft gedaan. Die zou een mail moeten hebben ontvangen van KPN NetwerkNL.
En met Unifi bedoel je een Access Point? (Unifi is namelijk een hele lijn van Ubiquiti, die omvat access points, maar ook switches, routers, etc).THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Haha, serieus niets. Modem van Ziggo, UTP naar PoE-kastje en dan naar een UniFi. Thats’s all.
In dat geval heb je nu, bij Ziggo, je modem niet in bridge mode staan. Config voor KPN wordt dan makelijk, gewoon achter de connectbox hangen, en daar WiFi uitzetten en klaar!
Ik heb nu een modem van Ziggo en volgens mij in bridge mode, althans, dat vraag ik steeds aan Ziggo en dat regelen ze dan. Daarna zijn er twee ethernetaansluitingen bezet richting twee PoE's en daarachter twee Unifi's, de AC Lite en de AC. Verder op de ethernet nog een Philips Hue Bridge.borft schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:53:
[...]
En met Unifi bedoel je een Access Point? (Unifi is namelijk een hele lijn van Ubiquiti, die omvat access points, maar ook switches, routers, etc).
In dat geval heb je nu, bij Ziggo, je modem niet in bridge mode staan. Config voor KPN wordt dan makelijk, gewoon achter de connectbox hangen, en daar WiFi uitzetten en klaar!
Het gaat er om dat ik er niet teveel poespas aan wil hebben. Ik krijg van iemand anders weer te horen dat er een Ubiquiti Edge Router achter moet i.p.v. de Experiabox.
Heb de aanvraag maar even geannuleerd. Even wat uitzoeken wat handig is.
Ik denk dat er wat verwarring is onstaan omdat je aangaf dat deze in bridge modus zou staan. Dit is niet het geval aangzien je direct je APs op je Ziggo router hebt aangesloten. Zou deze in bridge modus staan dan zou dit nooit werken zonder tussenkomst van een eigen router. Zoals ik het nu lees kun 1-op-1 over naar KPN je verwisselt namelijk alleen de Ziggo router met de KPN experiabox. Hier zet je vervolgens wifi op uit en configureer je een DHCP range naar keuze zoals andere Tweakers al aangaven en dan ben je helemaal up-and-running.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:45:
[...]
Ik heb nu een modem van Ziggo en volgens mij in bridge mode, althans, dat vraag ik steeds aan Ziggo en dat regelen ze dan. Daarna zijn er twee ethernetaansluitingen bezet richting twee PoE's en daarachter twee Unifi's, de AC Lite en de AC. Verder op de ethernet nog een Philips Hue Bridge.
Het gaat er om dat ik er niet teveel poespas aan wil hebben. Ik krijg van iemand anders weer te horen dat er een Ubiquiti Edge Router achter moet i.p.v. de Experiabox.
Ik wil benadrukken dat de wifi uitschakelen op de Ziggo router iets anders is dan bridge modus. In de bridge modus werkt de Ziggo router namelijk enkel als modem en kun je meen ik zelfs alleen maar een router aansluiten op de eerste poort. Alle overige router functionaliteit wordt dan volledig uitgeschakeld.
Edit: DHCP weggehaald om verwarring te voorkomen na reactie van @borft
[ Voor 3% gewijzigd door dbeusink op 28-05-2021 12:51 ]
helemaal met je eens, behalve het laatste punt (ik had een half jaar geleden nog Ziggo, nu gelukkig KPN glas), DHCP wordt niet uitgeschakeld, maar je krijgt een extern IP via DHCP, en wel precies een. Je kunt dus niet meerdere devices aansluiten op een modem in bridge mode, want maar een krijgt een ip adres. Daarnaast zal je zelf firewall, nat en DHCP moeten regelen voor je router.dbeusink schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:08:
[...]
Ik denk dat er wat verwarring is onstaan omdat je aangaf dat deze in bridge modus zou staan. Dit is niet het geval aangzien je direct je APs op je Ziggo router hebt aangesloten. Zou deze in bridge modus staan dan zou dit nooit werken zonder tussenkomst van een eigen router. Zoals ik het nu lees kun 1-op-1 over naar KPN je verwisselt namelijk alleen de Ziggo router met de KPN experiabox. Hier zet je vervolgens wifi op uit en configureer je een DHCP range naar keuze zoals andere Tweakers al aangaven en dan ben je helemaal up-and-running.
Ik wil benadrukken dat de wifi uitschakelen op de Ziggo router iets anders is dan bridge modus. In de bridge modus werkt de Ziggo router namelijk enkel als modem en kun je meen ik zelfs alleen maar een router aansluiten op de eerste poort. Alle overige functionaliteit zoals DHCP wordt dan volledig uitgeschakeld.
Ik denk dat je gelijk hebt dat hier bridge mode en wifi verward wordt, wat eigenlijk compleet verschillende dingen zijn.
@THE_BASE wat voor ip adres krijgen je access points?
Exact. Gewoon bestellen, Ziggo ding eruit, Experiabox erin en gaan 
Maar dat schreef ik al eerder. En ook dat ie dus _niet_ bridge mode draait, hadden we al eerder vastgesteld. Dat kán gewoon niet met deze setup. Zonder wifi zou prima kunnen, maar dat is geen "bridge mode".
Maar dat schreef ik al eerder. En ook dat ie dus _niet_ bridge mode draait, hadden we al eerder vastgesteld. Dat kán gewoon niet met deze setup. Zonder wifi zou prima kunnen, maar dat is geen "bridge mode".
Das wel weer heel rigoureus en onnodig. Je hebt niets anders nodig, je krijgt gewoon een nieuw modem van KPN, draadjes omprikken en gaan.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:45:
[ Voor 96% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2021 12:41 ]
IP-adressen zijn als 192.168.178.XXX.borft schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:37:
[...]
@THE_BASE wat voor ip adres krijgen je access points?
Als ik het een beetje probeer te begrijpen komen die vanuit het modem. Ze hebben beiden een ander IP (logisch, denk ik).
Het komt omdat mijn kennis die de Unifi's aan heeft gelegd er mee komt dat er dus wel een router tussen moet komen. Vandaar beter even goed informatie inwinnen voordat ik een verkeerde beslissing neem.Hmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:37:
Das wel weer heel rigoureus en onnodig. Je hebt niets anders nodig, je krijgt gewoon een nieuw modem van KPN, draadjes omprikken en gaan.
Blij met jullie advies, daar ben ik erg mee geholpen. Vraag bij Ziggo Webcare uitstaan of dat modem nou in bridge staat of niet.
Vanmorgen is de glasvezel door de gevel geboord en hebben ze het signaal erop gezet (9714). Nu is het natuurlijk wachten op KPN die met een sfp router komt, maar ik dacht die kan ik natuurlijk zelf ook regelen. Is dit te doen via GPON? Kan daar niet heel veel over vinden.
Jep, dat is de standaard range van je Ziggo modem.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:11:
[...]
IP-adressen zijn als 192.168.178.XXX.
Als ik het een beetje probeer te begrijpen komen die vanuit het modem. Ze hebben beiden een ander IP (logisch, denk ik).
Dan moet je maar even navragen waarom die kennis dat zegt, want er verandert eigenlijk helemaal niets. Je vervangt het ene modem door een andere.... En in beide gevallen is dat modem meteen een router. Nja, in het KPN geval is het eigenlijk geen modem maar alleen een router, maar goed - da's een detail.THE_BASE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Het komt omdat mijn kennis die de Unifi's aan heeft gelegd er mee komt dat er dus wel een router tussen moet komen. Vandaar beter even goed informatie inwinnen voordat ik een verkeerde beslissing neem.
Blij met jullie advies, daar ben ik erg mee geholpen. Vraag bij Ziggo Webcare uitstaan of dat modem nou in bridge staat of niet.
Ik denk dat het antwoord van Ziggo zal zijn "niet in birdgemode, wel wifi uit" oid op basis van je antwoorden hier.
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htmspokje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:15:
Vanmorgen is de glasvezel door de gevel geboord en hebben ze het signaal erop gezet (9714). Nu is het natuurlijk wachten op KPN die met een sfp router komt, maar ik dacht die kan ik natuurlijk zelf ook regelen. Is dit te doen via GPON? Kan daar niet heel veel over vinden.
Maar ik meen dat je experiabox minimaal 1x aan je verbinding heeft moeten hangen, al hoor ik ook wel eens dat dit niet nodig is. Trial and error
Quakie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:54:
HoiDaRoot schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Geen idee, maar denk de uitleg van krakendmodem heel erg klopt:
[...]
mijn pa is er ook blij mee..
hij is begonnen met Concepts ICT glas, 50/50.. Concepts werd bij KPN ingelijfd en onder Telfort onder gebracht op den duur.. toen werd de snelheid ineens 50/5..
en nu met KPN op papier dus weer 50/50, in de praktijk 75/75..
Ik begrijp er namelijk niet veel meer van als zoekende met een nieuwe huurwoning. Prijsvergelijkers adverteren Hussel Glasvezel steevast als 50/50, 100/100 etc, maar KPN trekt als ik hun eigen site moet geloven je uploadsnelheid pas gelijk zodra je 500 download neemt. Wat ik redelijk bizar vind aangezien de techniek symmetrie per definitie toelaat.
Het prijsverschil tussen 50 en 500 is niet enorm, maar ik heb zoveel downloadsnelheid helemaal niet nodig in mijn eentje en bespaar dan liever die €12,50. Maar om nou gelijk naar 5 mbit/s max upload teruggeknald te worden is wel heel karig...

Het enige dat ik erover kan terugvinden is deze verklaring uit 2016 waarin men blijk gaf dit te hebben besloten uit solidariteit naar DSL-gebruikers (vreemde redenatie, maar goed), maar pas 11 maanden geleden werd daar door een gebruiker nog aan toegevoegd dat alles met het ontstaan van Hussel weer volledig synchroon zou lopen! Dat kan dan toch niet zo snel opnieuw veranderd zijn?

Kan iemand bevestigen hoe het momenteel in de praktijk zit?
[ Voor 3% gewijzigd door SunsetSundae op 28-05-2021 16:23 ]
met 50/5 haal ik steevast 75/30SunsetSundae schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:33:
[...]
[...]
Hoi, geldt dit naar jullie weten ook voor Hussel internet + TV, waarbij men zelf aangeeft dat je aan de internetkant 50/5 krijgt voor €42,50? Zoals hier: https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/ (btw, Quakie er even bij betrokken omdat Telfort nu volledig onder KPN valt)
Ik begrijp er namelijk niet veel meer van als zoekende met een nieuwe huurwoning. Prijsvergelijkers adverteren Hussel Glasvezel steevast als 50/50, 100/100 etc, maar KPN trekt als ik hun eigen site moet geloven je uploadsnelheid pas gelijk zodra je 500 download neemt. Wat ik redelijk bizar vindt aangezien de techniek synchronisatie per definitie toelaat.
Het prijsverschil tussen 50 en 500 is niet enorm, maar ik heb zoveel downloadsnelheid helemaal niet nodig in mijn eentje en bespaar dan liever die €12,50. Maar om nou gelijk naar 5 mb/s max upload teruggeknald te worden is wel heel karig...Waarvoor heb ik dan dat glasvezel liggen?
Het enige dat ik erover kan terugvinden is deze verklaring uit 2016 waarin men blijk gaf dit te hebben besloten uit solidariteit naar DSL-gebruikers (vreemde redenatie, maar goed), maar pas 11 maanden geleden werd daar door een gebruiker nog aan toegevoegd dat alles met het ontstaan van Hussel weer volledig synchroon zou zijn!. Dat kan dan toch niet zo snel opnieuw veranderd zijn?![]()
Kan iemand bevestigen hoe het momenteel in de praktijk zit?
Da's goed nieuws, voor mij zou dat ruimschoots voldoende zijn.
Wel opmerkelijk dat er dan alsnog geen sprake is van niet-geadverteerde (maar stiekem wel geleverde) synchronisatie, maar gewoon een enorme toename in het uploaddeel. Afijn, ik zou dus zelf niet klagen als dit voor mij ook zo uitpakt.
@SunsetSundae
Mijn abo heet nu TFT Internet en Interactieve TV. Volgens mij administratieve omzetting van Telfort naar KPN.
Als je niks wijzigt verandert er feitelijk niks behalve dat je VLAN settings anders zijn, maar zoals ik het begrijp niks in de wijkkast. Als je erna een wijziging toepast wordt je overgezet. Je abo blijft tot aan 200Mbit hetzelfde.
Tenminste ik kon mijn 50/5 TFT omzetten naar 100Mbit en nogmaals naar 200Mbit. Hoger kan ik niet, dan moet ik over naar een hussel tegen hogere tarief.
Geen idee dus hoe het in praktijk is met hussel. Ik vind het vreemd dat ze er weer vanaf gestapt zijn.
Mijn abo heet nu TFT Internet en Interactieve TV. Volgens mij administratieve omzetting van Telfort naar KPN.
Als je niks wijzigt verandert er feitelijk niks behalve dat je VLAN settings anders zijn, maar zoals ik het begrijp niks in de wijkkast. Als je erna een wijziging toepast wordt je overgezet. Je abo blijft tot aan 200Mbit hetzelfde.
Tenminste ik kon mijn 50/5 TFT omzetten naar 100Mbit en nogmaals naar 200Mbit. Hoger kan ik niet, dan moet ik over naar een hussel tegen hogere tarief.
Geen idee dus hoe het in praktijk is met hussel. Ik vind het vreemd dat ze er weer vanaf gestapt zijn.
Ik teken nergens meer voor
Thnx, helder wat dat betreft. Minder helder van KPN inderdaad, vreemde praktijk dit. Je wordt zo nogal benadeeld als nieuwe klant.Quakie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:47:
@SunsetSundae
Althans, op papier, als de praktijk uitdraait zoals jackaubrey het stelt valt het nog mee. Maar ik heb geen zekerheid en dat is kut.
[ Voor 9% gewijzigd door SunsetSundae op 28-05-2021 13:58 ]
Die begrijp ik inderdaad ook niet en zie ik voor het eerst. Via Breedbandwinkel.nl staat er duidelijk 50/50, bij KPN staat er 50/5. Dat de praktijk anders uitwijst is geen garantie op symmetrische snelheden.SunsetSundae schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:33:
[...]
[...]
Hoi, geldt dit naar jullie weten ook voor Hussel internet + TV, waarbij men zelf aangeeft dat je aan de internetkant 50/5 krijgt voor €42,50? Zoals hier: https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/ (btw, Quakie er even bij betrokken omdat Telfort nu volledig in KPN is opgegaan)
Ik begrijp er namelijk niet veel meer van als zoekende met een nieuwe huurwoning. Prijsvergelijkers adverteren Hussel Glasvezel steevast als 50/50, 100/100 etc, maar KPN trekt als ik hun eigen site moet geloven je uploadsnelheid pas gelijk zodra je 500 download neemt. Wat ik redelijk bizar vindt aangezien de techniek symmetrie per definitie toelaat.
De provider KPN ziet het verschil niet tussen kabel in huis, in de stoep of bij de gevel. In alle gevallen is het orderbaar, alleen is de doorlooptijd wat langer maar dat is bij de postcodecheck nog niet bekend voor de klant.Heijmenberg99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:40:
[...]
Het is zelfbouw maar wel via een bouwbedrijf. Heel de gemeente heeft al glas van KPN. Maar er is op het moment alleen een bouwmeterkast aanwezig op het adres dus ik vind het dan knap dat KPN aangeeft op het adres al glas te hebben.
In jouw geval gok ik dat de kabel op rol in de stoep ligt.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen