Als ik kijk in de online omgeving staat er dat er tot 4Gbit beschikbaar is op mijn adres, alleen als ik dan mijn abonnement aan wil passen kan ik maximaal 1Gbit kiezen. Zou dit kunnen komen omdat ik nog een hussel contract heb?
Wel hoor.. vaak zat gedaan.jongetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Je kunt niet na een paar maanden weet terug met een jaarcontract. Tenzij je een maandcontract hebt kun je alleen omhoog met snelheid en niet omlaag,
Zie ook: https://community.kpn.com...t-thuis-abonnement-609237
Klopt - maar voor de lagere snelheid betaal je de op dat moment geldende normale(!) tarieven.Imperium schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:51:
[...]
Wel hoor.. vaak zat gedaan.
Zie ook: https://community.kpn.com...t-thuis-abonnement-609237
Plus een eventuele indexering als je langer dan 3 maanden klant bent.
Dus... bezint-eer-ge-begint...
makes it run like clockwork
In mijn dorp wordt er glasvezel geëxploiteerd door Glasdraad. En een paar jaar geleden hebben ze daarvoor een POP-centrale in het midden van het dorp geplaatst.
Vanmiddag fietste ik toevallig langs de KPN-wijkcentrale aan de rand van het dorp, en ik zag dat ze daar flink aan het verbouwen waren. Toen ik die mensen die dat in en uit liepen uit interesse vroeg wat ze aan het doen waren, was hun antwoord dat ze ruimte gingen maken voor glasvezel door oude apparatuur (oude 5ESS-PRX centrale) te verwijderen.
Betekent dit dat KPN in hun eigen wijkcentrale ook een eigen POP gaat leveren in gebieden rond deze centrales, en glasvezel gaat aanbieden op plekken waar nog geen glasvezel aanwezig is? En gaat Glasdraad ook POP's beheren in KPN wijkcentrales?
Iemand die meer weet?
Vanmiddag fietste ik toevallig langs de KPN-wijkcentrale aan de rand van het dorp, en ik zag dat ze daar flink aan het verbouwen waren. Toen ik die mensen die dat in en uit liepen uit interesse vroeg wat ze aan het doen waren, was hun antwoord dat ze ruimte gingen maken voor glasvezel door oude apparatuur (oude 5ESS-PRX centrale) te verwijderen.
Betekent dit dat KPN in hun eigen wijkcentrale ook een eigen POP gaat leveren in gebieden rond deze centrales, en glasvezel gaat aanbieden op plekken waar nog geen glasvezel aanwezig is? En gaat Glasdraad ook POP's beheren in KPN wijkcentrales?
Iemand die meer weet?
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 25-07-2025 17:41 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Jep, je zult dan eerst moeten verlengen naar de nieuwe propositie. Daarna kun je gewoon maandelijks wisselen tussen alle snelheden(100/200/500/1000/4000)Phoolie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:19:
Als ik kijk in de online omgeving staat er dat er tot 4Gbit beschikbaar is op mijn adres, alleen als ik dan mijn abonnement aan wil passen kan ik maximaal 1Gbit kiezen. Zou dit kunnen komen omdat ik nog een hussel contract heb?
glasdraad staat los van wat KPN doet dus glasdraad zal nooit een kpn pop beheren. en glasdraad beheer zelf ook niks dat ligt bij een aannemer.AW_Bos schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:33:
In mijn dorp wordt er glasvezel geëxploiteerd door Glasdraad. En een paar jaar geleden hebben ze daarvoor een POP-centrale in het midden van het dorp geplaatst.
Iemand die meer weet?
er zijn meerdere opties mogelijk
er komt een PON dslam te hangen in de kpn centrale voor xgspon te leveren in glasdraad pops want daarvoor hoeft niet speciek de dslam in hen pop te hangen.
kan zijn dat er PON dslam komt te hangen in de centrale omdat glasvezel uitrol via glaspoort gaat plaats vinden op 1 of meerdere bedrijventerreinen in de buurt.
Even voor de duidelijkheid: zodra de korting vervalt betaal ik gewoon het reguliere tarief voor 1 Gbit. Dus stel ik verhoog tijdelijk naar 4 Gbit , betaal een maand het 4gbit tarief en ga daarna weer terug naar 1 Gbit, dan betaal ik alsnog hetzelfde bedrag als wanneer ik nu direct op 1 Gbit zou blijven. Wat bedoel je dan precies met je opmerking?Airw0lf schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:57:
[...]
Klopt - maar voor de lagere snelheid betaal je de op dat moment geldende normale(!) tarieven.
Plus een eventuele indexering als je langer dan 3 maanden klant bent.
Dus... bezint-eer-ge-begint...
Stel je hebt gebruik gemaakt van een aanbieding en besluit binnen die contractperiode een andere snelheid te nemen. Dan betaal je voor die snelheid het voor jou dan geldende tarief - je verliest dus alle kortingen - ook als je teruggaat naar wat het was - zo heb ik het tot nu toe steeds begrepen...Imperium schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:17:
[...]
Even voor de duidelijkheid: zodra de korting vervalt betaal ik gewoon het reguliere tarief voor 1 Gbit. Dus stel ik verhoog tijdelijk naar 4 Gbit , betaal een maand het 4gbit tarief en ga daarna weer terug naar 1 Gbit, dan betaal ik alsnog hetzelfde bedrag als wanneer ik nu direct op 1 Gbit zou blijven. Wat bedoel je dan precies met je opmerking?

Ik was overgestapt van KPN glasvezel naar Budget Internet per 26 juni.
Door een fout bij Budget was de opzegging bij KPN echter pas op 4 juli vewerkt.
Ik heb zwart op wit in een mail dat Budget zou ingaan op 26 juni en dat zij de overstap zouden regelen en mijn abonnement zouden opzeggen (overstapservice).
KPN heeft mij een correctiefactuur gestuurd, maar de periode 26 juni tot 4 juli is daarin niet gecorrigeerd.
Waar kan ik hiermee terecht? Een telefoniste van KPN had mij eerder het adres bewijslast@kpn.com doorgegeven. Maar als ik hier een mail naar stuur, dan krijg ik een mail terug dat deze onbestelbaar is. Idem voor het adres bewijslast@kpn.nl.
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb zwart op wit in een mail dat Budget zou ingaan op 26 juni en dat zij de overstap zouden regelen en mijn abonnement zouden opzeggen (overstapservice).
KPN heeft mij een correctiefactuur gestuurd, maar de periode 26 juni tot 4 juli is daarin niet gecorrigeerd.
Waar kan ik hiermee terecht? Een telefoniste van KPN had mij eerder het adres bewijslast@kpn.com doorgegeven. Maar als ik hier een mail naar stuur, dan krijg ik een mail terug dat deze onbestelbaar is. Idem voor het adres bewijslast@kpn.nl.
De regels zijn heel simpel. De nieuwe provider is verantwoordelijk voor het overstapproces. Je kan je klacht dus het beste bij je nieuwe provider leggen.Cooler_King schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:58:
Budget is alleen via de telefoon bereikbaar. Ik zal vrijdag eens gaan bellen met beide partijen. Maar weet iemand waarom dat bewijslast adres niet werkt als de klantenservice medewerkers daar wel naar refereren en het ook op google vaker genoemd wordt? Is er een alternatief mailadres voor dit soort zaken?
[ Voor 6% gewijzigd door Cooler_King op 28-07-2025 17:04 ]
omdat die mailadres ook niet klopt. zie PMCooler_King schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:58:
Heb je deze nog gekocht? Zo ja, hoe bevalt ie?Dax schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:44:
Ik draai momenteel een FRITZ!Box 7590 met een 1gbit KPN verbinding.
Kan ik upgraden naar KPN 4gbit, een FRITZ!Box 4690 halen, settings overzetten en genieten van 4gbit?
Of denk ik te simpel, ik zag dat ik vanuit de oude FRITZ!Box zelfs de settings kan laten overzetten naar de nieuwe FRITZ!Box.
Ik vind de 4690 vooral interessant omdat deze zowel een 10gbit WAN als LAN poort heeft, eindelijk fatsoenlijke integratie in mijn reeds bestaande 10gbit netwerk.
https://fritzshop.nl/frit...box-4690-wifi-router.html
Super goed, stabiel 4gbit up en down.Ernemmer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Heb je deze nog gekocht? Zo ja, hoe bevalt ie?
Alle instellingen vanuit mijn oude Fritzbox werden keurig overgenomen.
https://kpn-itns.speedtes...86-11f0-bf9e-c9947dfa894b
[ Voor 12% gewijzigd door Dax op 30-07-2025 22:52 ]
Hoi. Ik overweeg KPN en zit nu op Odido.
Zit er bij KPN verschil in functies van het TV kastje en hun app? Ik kijk het liefst TV via een Android app op de Google TV dongle. Is de beeldkwaliteit gelijk via het kastje en de app?
Is de beeldkwaliteit van TV bij KPN beter dan bij Odido? Odido is hooguit acceptabel te noemen op een grote OLED.
Wat zijn de pingtijden zo ongeveer binnen Nederland? Bij mijn Odido verbinding zo'n 6 tot 9 ms.
Zit er bij KPN verschil in functies van het TV kastje en hun app? Ik kijk het liefst TV via een Android app op de Google TV dongle. Is de beeldkwaliteit gelijk via het kastje en de app?
Is de beeldkwaliteit van TV bij KPN beter dan bij Odido? Odido is hooguit acceptabel te noemen op een grote OLED.
Wat zijn de pingtijden zo ongeveer binnen Nederland? Bij mijn Odido verbinding zo'n 6 tot 9 ms.
TV kan ik niks over zeggen, maar pingtijden wel: Ik meet inderdaad ook zo'n 6 tot 9 ms naar de meeste NL endpoints (via wifi trouwens). Zit eigenlijk bij Budget, maar dat is technisch niet anders dan KPN glasvezel.GekkeRipper schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
Ik zit bij KPN - ping tijden zijn hier 4-5 ms.
Dit zijn wel moment opnames - ik heb op dit vlak geen vorm van monitoring lopen.
Dit zijn wel moment opnames - ik heb op dit vlak geen vorm van monitoring lopen.
KPN zet de Hilversum streams 1:1 door. Ping tijden lager met KPN door hun NLIX platform. Bij peering kan het altijd voor unieke adressen anders zijn, maar globaal is het lager.GekkeRipper schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
Het was altijd zo dat je via het kastje betere kwaliteit streams (met hogere bitrate) kon krijgen dan via de app.GekkeRipper schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
Volgens mij leveren KPN via de app en Odido ongeveer gelijke kwaliteit (ongeveer 8 Mbit). KPN kan echter beter via hun kastje (12 Mbit+).Is de beeldkwaliteit van TV bij KPN beter dan bij Odido? Odido is hooguit acceptabel te noemen op een grote OLED.
pingtijden waar naar toe? Hier https://smokeping.hostio....?target=nl_isp_client.kpn staan wat cijfers. Maar ik denk dat 99% van de mensen geen verschil gaat merken tussen Odido en KPN.Wat zijn de pingtijden zo ongeveer binnen Nederland? Bij mijn Odido verbinding zo'n 6 tot 9 ms.
Er staat me iets van bij dat Odido maar circa 6-7Mbit is. Heb zo geen bron bij de hand.Muis666 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
Het was altijd zo dat je via het kastje betere kwaliteit streams (met hogere bitrate) kon krijgen dan via de app.
[...]
Volgens mij leveren KPN via de app en Odido ongeveer gelijke kwaliteit (ongeveer 8 Mbit). KPN kan echter beter via hun kastje (12 Mbit+).
[...]
pingtijden waar naar toe? Hier https://smokeping.hostio....?target=nl_isp_client.kpn staan wat cijfers. Maar ik denk dat 99% van de mensen geen verschil gaat merken tussen Odido en KPN.
Pingtijden naar de grote sites, DNS providers en speed tests zeg maar. Ik dacht al dat KPN net wat betere latency zou hebben.
Als ik tweakers ping krijg ik 4ms roundtrip. kpn glasvezel 200 Mbit.
Soms ook 3ms maar dat zie ik zelden.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Bij mij op Odido glas 9ms.haarbal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:48:
Als ik tweakers ping krijg ik 4ms roundtrip. kpn glasvezel 200 Mbit.
Ja beeldkwaliteit is beter. Dat was voor mij één van de redenen om bij Odido weg te gaan. Voor kwaliteit bij Odido zie BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" dus max 6,6 Mbps H.264.GekkeRipper schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
Maar naast beeldkwaliteit speelde ook mee dat bij live kijken je in werkelijk 26 seconden in de vertraging zat te kijken (o.a. vanwege de onnodige transcodering naar een lagere bitrate).
Bij de KPN's "TV+ Box" werkt de afstandsbediening over Bluetooth, dus die hoeft niet in het zicht te staan.
Zoals anderen al melden zijn de pingtijden lager dan bij Odido.
(andere redenen om bij Odido weg te gaan: frequent wisselen van IPv4 adres, geen IPv6, VoIP erg slecht, onkundige helpdesk.)
Bedankt! Allemaal goede redenen om dat tientje per maand extra aan KPN te geven.BitAndre schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Ja beeldkwaliteit is beter. Dat was voor mij één van de redenen om bij Odido weg te gaan. Voor kwaliteit bij Odido zie BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" dus max 6,6 Mbps H.264.
Maar naast beeldkwaliteit speelde ook mee dat bij live kijken je in werkelijk 26 seconden in de vertraging zat te kijken (o.a. vanwege de onnodige transcodering naar een lagere bitrate).
Bij de KPN's "TV+ Box" werkt de afstandsbediening over Bluetooth, dus die hoeft niet in het zicht te staan.
Zoals anderen al melden zijn de pingtijden lager dan bij Odido.
(andere redenen om bij Odido weg te gaan: frequent wisselen van IPv4 adres, geen IPv6, VoIP erg slecht, onkundige helpdesk.)
Sinds ik over ben op Solcon (XGS-PON) zijn mijn pingtijden zo'n 7-8ms richting tweakers.net. Hiervoor had ik met KPN op AON zo'n 3-4ms.
Ligt het aan Solcon dat mijn pingtijd verdubbeld is of heeft dit te maken met XGS-PON?
Ligt het aan Solcon dat mijn pingtijd verdubbeld is of heeft dit te maken met XGS-PON?
Beter een zware last in je broek dan op je schouders
Misschien een rare vraag - maar toch...
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een domme switch op de NT van KPN?
Ik overweeg een testopstelling te maken met 3 routers. Maar waarbij er steeds maar 1 de PPPoE verbinding start.
De andere 2 hebben de WAN poort op dat moment uitgeschakeld.
Andere suggesties zijn welkom.
Ik overweeg een testopstelling te maken met 3 routers. Maar waarbij er steeds maar 1 de PPPoE verbinding start.
Ik gok dat het verkeer eerst langs KPN gaat en vervolgens bij solcon wordt afgeleverd en vanaf daar verder het internet op gaat. Volgens mij zie je dit ook bij Odido bijvoorbeeld.zwaargeschapen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:11:
Sinds ik over ben op Solcon (XGS-PON) zijn mijn pingtijden zo'n 7-8ms richting tweakers.net. Hiervoor had ik met KPN op AON zo'n 3-4ms.
Dat zie je in de traceroute niet. Ik heb hier zelf nog GPON en zit ook onder de 5ms bij KPN bij bepaalde websites. Het verschil merk je niet tov AON.
Ligt eraan op werkt type netwerk je zit.krakendmodem schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:47:
[...]
Ik gok dat het verkeer eerst langs KPN gaat en vervolgens bij solcon wordt afgeleverd en vanaf daar verder het internet op gaat. Volgens mij zie je dit ook bij Odido bijvoorbeeld.
Dat zie je in de traceroute niet. Ik heb hier zelf nog GPON en zit ook onder de 5ms bij KPN bij bepaalde websites. Het verschil merk je niet tov AON.
Zit de provider achter KPN apparatuur? Dan klopt het inderdaad dat het verkeer eerst door KPN heen moet en dan pas afgeleverd wordt bij jouw provider, indien die provider ook aan routering doet.
Ik zit bij Odido achter XGS-PON maar dan op ODF (apparatuur in KPN pop). Dus mijn verbinding hoeft niet eerst langs KPN om afgeleverd te worden.
Mijn ping is ook van lager bij Odido dan bij KPN op AON. Scheelt 1 ms.
[ Voor 4% gewijzigd door vr6-only op 03-08-2025 10:09 ]
It ain't stupid if it works!
Domme switches kunnen niet overweg met VLAN tagging, dus nee dat gaat niet werken. Je hebt een switch nodig waarbij VLAN tagging toegepast kan worden.Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:09:
edit: toevoeging - het verhaal hierboven is sowieso alleen mogelijk met een NT op basis van GoF/AON.
ben nog niet helemaal wakker - ook met een ONT van KPN heb je een poort met VLAN 6 tagged
[ Voor 14% gewijzigd door Soundwork op 03-08-2025 10:49 ]
Waarom zou die switch overweg moeten kunnen met tagging?Soundwork schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Domme switches kunnen niet overweg met VLAN tagging, dus nee dat gaat niet werken. Je hebt een switch nodig waarbij VLAN tagging toegepast kan worden.
edit: toevoeging - het verhaal hierboven is sowieso alleen mogelijk met een NT op basis van GoF/AON.
ben nog niet helemaal wakker - ook met een ONT van KPN heb je een poort met VLAN 6 tagged
Als in: het is toch voldoende als alle pakketjes ongewijzigd aankomen bij de WAN poort van de router?
Je hebt inderdaad gelijk, ik dacht altijd dat tagged verkeer verloren ging...Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:51:
[...]
Waarom zou die switch overweg moeten kunnen met tagging?
Als in: het is toch voldoende als alle pakketjes ongewijzigd aankomen bij de WAN poort van de router?
Bron: Google GeminiJa, een unmanaged switch zonder VLAN tagging zal het 1 op 1 doorsturen van verkeer naar alle andere poorten, ongeacht of het verkeer getagd is of niet.
Uitleg:
Unmanaged switches zijn ontworpen voor eenvoudige plug-and-play functionaliteit en hebben geen mogelijkheid om VLAN-tags te herkennen of te beheren. Ze sturen al het verkeer, inclusief ongetagd verkeer, naar alle aangesloten poorten door. Dit betekent dat als een apparaat een VLAN-tag toevoegt aan een pakket, de switch deze tag niet zal verwijderen of anderszins zal behandelen; hij zal het pakket gewoon doorsturen.
Het verkeer tussen (O)NT en router's WAN poort is gewoon Ethernet. Ik heb daar wel eens een tap of een switch met poort-mirroring functie ertussen gehangen om het verkeer aan de WAN zijde te meten.Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:09:
Een switch werkt op Ethernet niveau, dus dat kan. (Vlan tag is een laag bovenop Ethernet, en een router routeert op IP niveau.)
Los daarvan snap ik niet helemaal waarom je -- als test -- 3 routers zou willen aansluiten. Is even ompluggen niet sneller? Dat verzekert ook dat er op link niveau een reset plaatsvindt.
krakendmodem schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:47:
[...]
Ik gok dat het verkeer eerst langs KPN gaat en vervolgens bij solcon wordt afgeleverd en vanaf daar verder het internet op gaat. Volgens mij zie je dit ook bij Odido bijvoorbeeld.
Hoe weet je eigenlijk dat een provider apparatuur in de POP heeft? Hiervoor had ik Online en daar was de latency circa 5ms, dus een stuk beter dan Solcon.vr6-only schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Ligt eraan op werkt type netwerk je zit.
Zit de provider achter KPN apparatuur? Dan klopt het inderdaad dat het verkeer eerst door KPN heen moet en dan pas afgeleverd wordt bij jouw provider, indien die provider ook aan routering doet.
Ik zit bij Odido achter XGS-PON maar dan op ODF (apparatuur in KPN pop). Dus mijn verbinding hoeft niet eerst langs KPN om afgeleverd te worden.
Mijn ping is ook van lager bij Odido dan bij KPN op AON. Scheelt 1 ms.
Of kun je er vanuit gaan dat als je latency (flink) hoger is dan bij KPN dat het dan door KPN heen gerouteerd wordt?
Beter een zware last in je broek dan op je schouders
Er is altijd een city POP en bij de oudere aangelegde netwerken ook een area POP aanwezig.zwaargeschapen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
[...]
Hoe weet je eigenlijk dat een provider apparatuur in de POP heeft? Hiervoor had ik Online en daar was de latency circa 5ms, dus een stuk beter dan Solcon.
Of kun je er vanuit gaan dat als je latency (flink) hoger is dan bij KPN dat het dan door KPN heen gerouteerd wordt?
De techniek van AON, GPON, XGS-PON komt verschillend voor. Soms is de aanleg in AON tijdperk gedaan, waarbij de operator apparatuur in de area PoP geplaatst zijn. Is het netwerk PtmP aangelelegd dan is de structuur vaak city PoP met daartussen OAP's.
Switch met port mirroring... op een 1-Gbps FDX verbinding?BitAndre schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Het verkeer tussen (O)NT en router's WAN poort is gewoon Ethernet. Ik heb daar wel eens een tap of een switch met poort-mirroring functie ertussen gehangen om het verkeer aan de WAN zijde te meten.
Verlies je dan geen pakketjes? Omdat de switch alle pakketjes moet "omcatten" naar die ene poort?
Misschien wat muggezifterig... maar toch... vlans werken toch ook op ethernet nivo?Een switch werkt op Ethernet niveau, dus dat kan. (Vlan tag is een laag bovenop Ethernet, en een router routeert op IP niveau.)
Sterker nog - vlan tags zorgen er voor dat een ethernet pakketje 4 bytes groter wordt.
En een domme switch moet dat wel kunnen verwerken - bijvoorbeeld door jumbo frames te ondersteunen.
Ompluggen is inderdaad sneller - mits je er naast zit (bij-wijze-van).Los daarvan snap ik niet helemaal waarom je -- als test -- 3 routers zou willen aansluiten. Is even ompluggen niet sneller? Dat verzekert ook dat er op link niveau een reset plaatsvindt.
Het wordt anders als je er voor naar een ander gebouw toe moet wat zo een 10-km verderop ligt.
Alleen als TX + RX verkeer daadwerkelijk de 1 Gbps overschrijd (en de monitor poort ook 1 Gbps is). Dat komt in de praktijk niet vaak voor.Airw0lf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:30:
[...]
Switch met port mirroring... op een 1-Gbps FDX verbinding?
Verlies je dan geen pakketjes? Omdat de switch alle pakketjes moet "omcatten" naar die ene poort?
Voor het zware werk zal je een echte tap moeten gebruiken. Anders is het een goedkoop alternatief.
Ja dat klopt -- ook datalinklaag. Maar de tag protocol identifier (TPID) is voor een VLAN tag is 8100. Dus je kan het ook zien als extra laag, waarbij de laatste 2 bytes de TPID is van het volgende protocol. (PS: Wireshark toont het als een extra laag.)Misschien wat muggezifterig... maar toch... vlans werken toch ook op ethernet nivo?
Sterker nog - vlan tags zorgen er voor dat een ethernet pakketje 4 bytes groter wordt.
En een domme switch moet dat wel kunnen verwerken - bijvoorbeeld door jumbo frames te ondersteunen.
Interessante usecaseOmpluggen is inderdaad sneller - mits je er naast zit (bij-wijze-van).
Het wordt anders als je er voor naar een ander gebouw toe moet wat zo een 10-km verderop ligt.
Ik heb sinds kort KPN glasvezel en krijg vandaag een mailtje dat we 3 maanden gratis Amazon Prime krijgen ("daarna 4,99 per maand"). In de voorwaarden kan ik niet helemaal terugvinden of we na 3 maanden gewoon zonder kosten kunnen opzeggen. Er staat wel dat het abonnement na 30 dagen (wat mij in die 3 maanden lijkt te passen, maar misschien bedoelen ze "de 30 dagen na de 3 maanden") kan worden opgezegd. Iemand bekend met deze actie?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Je kunt na de 1e maand elke dag opzeggen. De opzegging wordt dan per direct doorgevoerd.spaceboy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:15:
Ik heb sinds kort KPN glasvezel en krijg vandaag een mailtje dat we 3 maanden gratis Amazon Prime krijgen ("daarna 4,99 per maand"). In de voorwaarden kan ik niet helemaal terugvinden of we na 3 maanden gewoon zonder kosten kunnen opzeggen. Er staat wel dat het abonnement na 30 dagen (wat mij in die 3 maanden lijkt te passen, maar misschien bedoelen ze "de 30 dagen na de 3 maanden") kan worden opgezegd. Iemand bekend met deze actie?
Ik heb net de keuze gemaakt om over te stappen van Ziggo naar KPN 1Gbit. Ik maak gebruik van Ubiquiti apparatuur, specifiek de UDM-PRO (+aantal AP's).BaZnGaNL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:38:
Goedemiddag,
Even voor mij, heb ik nu alles om van de NT af te komen? Zit op nog een GoF verbinding met een FTU_TY01.
- UniFi Dream Machine Special Edition;
- Patchcover pakket FTU TY01;
- Customized 1000BASE-BX-U SFP BiDi 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC/SC SMF Optical Transceiver Module
met de volgende specs:
- Compatible Brands - Generic
- Device Number - UniFi Dream Machine Special Edition (UDM-SE)
- Connector - SC UPC
Alvast bedankt!
Ik heb nu een LAN kabel (1Gbit) van het ziggo modem naar mijn UDM-Pro lopen.
KPN komt echter in de meterkast binnen, hier ligt al een LAN kabel naar de patchkast waar de UDM in zit. Maar deze wordt al gebruikt door UDM>AP. Ik mag er dus nog 1 extra trekken wat volgens mij wel moet lukken door de mantelbuis.
- Vraag is, een extra LAN kabel of een glasvezelkabel icm bovenstaand pakketje
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
LAN kabel. De kabel tussen ONT en WAN poort op router is gewoon Ethernet en mag dus max 100m zijn.Appie Heijn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:56:
[...]Een en ander hangt af van de kosten/baten. Afstand meterkast > patchkast is een 15mtr.
- Vraag is, een extra LAN kabel of een glasvezelkabel icm bovenstaand pakketje
Wat zou het voordeel dan zijn om het op deze manier aan te sluiten?BitAndre schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:01:
[...]
LAN kabel. De kabel tussen ONT en WAN poort op router is gewoon Ethernet en mag dus max 100m zijn.
Dan heb je 1 stroomvreter minder...Appie Heijn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:03:
[...]
Wat zou het voordeel dan zijn om het op deze manier aan te sluiten?
Maar zelf verleggen van de glasvezelaansluiting kan problemen geven als blijkt dat de verbinding niet (meer) goed werkt. Dan moet je aantonen dat het niet aan jouw ligt, i.p.v. wat door de KPN monteur was opgeleverd (in de meterkast).
Waarschijnlijk bedoel je 1000m?BitAndre schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:01:
[...]
LAN kabel. De kabel tussen ONT en WAN poort op router is gewoon Ethernet en mag dus max 100m zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 05-08-2025 20:55 ]
Nee, 100 meter, de maximale gegarandeerde lengte ( Wikipedia: Category 6 cable ).
NB: voor een korte afstand kan je ook Cat5 gebruiken voor 1 Gbps hoewel het daar niet voor ontworpen was.
Alleen een beetje minder stroomverbruik en (mogelijk) een beetje snelheidswinst.Appie Heijn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:03:
[...]
Wat zou het voordeel dan zijn om het op deze manier aan te sluiten?
Nadelen zijn er niet direct. De twee grootste hobbels hebben wel redelijk wat impact: (1) - een ethernet glasvezeltouwtje is lastiger te verleggen dan een ethernet kopertouwtje - mocht dat qua woning(her)inrchting ooit eens nodig zijn. En (2) - verstoringen - als het eens niet werkt zal KPN altijd terug willen naar de initieel geleverde opstelling.
Hi!
Ik overweeg de overstap naar KPN glasvezel (nu Ziggo).
Welke internetsnelheid is in onze situatie passend?
2 volwassenen, in nieuwbouwwoning. Er wordt regelmatig tegelijkertijd Netflix in 4K gekeken en gegamed (FPS) op de Xbox.
Prijzen KPN
200/200: €43,50
500/500: €50
1000/1000: €52,50
Daarnaast overweeg ik 1 of 2 super wifi punten te huren. 1 punt plaatsen we in de woonkamer, de andere in kantoor op de eerste verdieping waar thuiswerkplek is en de Xbox staat.
2 volwassenen, in nieuwbouwwoning. Er wordt regelmatig tegelijkertijd Netflix in 4K gekeken en gegamed (FPS) op de Xbox.
Prijzen KPN
Daarnaast overweeg ik 1 of 2 super wifi punten te huren. 1 punt plaatsen we in de woonkamer, de andere in kantoor op de eerste verdieping waar thuiswerkplek is en de Xbox staat.
Netflix in 4K is ergens tussen 10 en 20 Mbit/s volgens het internet. FPS game zal niet boven de 10 Mbit/s uit komen. Ik zou bellen om te vragen of ze ook 8Gbit/s kunnen leveren op jouw adres
200Mbit is ruimschoots voldoende, zij het dat je iets meer geduld moet hebben als je spellen download. Maar voor gamen en overige zaken is dat voldoende.Djim schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:01:
Hi!
Prijzen KPN
Daarnaast kun je bij kpn de snelheden kosteloos aanpassen en gaan ze binnen 30 min na wijziging in. Start dus met 200 en daarna kun je altijd naar hoger.
Tevens een tip om de superwifi 2 punten op marktplaats te scoren. Zijn volop te krijgen.
En tenslotte. Probeer de wifi punten bekabeld aan te sluiten voor de hoogste snelheid en met name, stabiliteit.
It ain't stupid if it works!
@Appie Heijn , bij mij heb ik alles in de meterkast, hoop er de komende maand dit allemaal netjes te maken, en wat foto's te schieten.
En zoals @BitAndre aangeeft, scheelt een stroomvreter in de meterkast.
Maar verleggen zou ik inderdaad ook niet doen. Zou lekker een extra UTP kabel als ik jouw wat gaan trekken.
En zoals @BitAndre aangeeft, scheelt een stroomvreter in de meterkast.
Maar verleggen zou ik inderdaad ook niet doen. Zou lekker een extra UTP kabel als ik jouw wat gaan trekken.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Gaat dat zo gek qua stroomverbruik?BaZnGaNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:48:
@Appie Heijn , bij mij heb ik alles in de meterkast, hoop er de komende maand dit allemaal netjes te maken, en wat foto's te schieten.
En zoals @BitAndre aangeeft, scheelt een stroomvreter in de meterkast.![]()
Ik kan vrij eenvoudig een glasvezelkabeltje door de mantelbuis trekken. Dit is een behoorlijke mantelbuis waar alleen 5x6mm2 doorheen loopt.
Alleen de AP nabij de meterkast (met ingebouwde LAN aansluiting) wil kan ik sowieso niet opofferen als "WAN kabel" omdat de AP dan niet meer aangesloten is.
Verleggen hoef ik in principe dan ook niet. Puur de keuze of ik extra geld spendeer aan een glasvezelkabel van 15 meter, of keep it simple en ik trek een LAN kabel. Maar ik heb er dan een stroomvreter bij?
Op zich krijg ik alle spullen toch thuis gestuurd dus dat kan bij aanhoudende (ver)storing toch zo even teruggebouwd worden indien KPN moeilijk gaat doen.
Wel kan ik bedenken dat wanneer de UDM-PRO sneuveld dat deze met een STP/UTP voor WAN sneller een vervanger heeft dan wanneer je de een UDM (of vergelijkbaar) met glas moet regelen als vervanging.
Welke kabel zou ik moeten nemen voor na https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/ dit setje naar de UDM met eerdere genoemde SFP module?
Ik heb dit gemeten rond mijn overstap van NT+Box10 naar de Fritz!Box 5590, door te kijken naar het energieverbruik in de nacht in de weken voor en na de overstap. Het lijkt zo'n 2,8 Watt te schelen. Dat is ongeveer 24,5 kWh per jaar. Mijn nachtverbruik is gemiddeld zo'n 75 Watt, dus dit was een besparing van tussen de 3% en 4%...Appie Heijn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:41:
Gaat dat zo gek qua stroomverbruik?
Net even geprobeerd met de trekveer, maar het gaat toch niet lukken die glasvezel erdoor te trekken, ondanks de nogal riante mantelbuis, gelukkig ligt er wel een dubbele LAN Cat7 kabel die ik was vergeten. Dus die even afmonteren dan gaat het prima werken. Dan maar iets meer stroomverbruik. Ik ga kijken of ik mijn UDM Pro met switch kan verkopen en voor de nieuwe lijn kan gaan, dat scheelt ook aanzienlijk.Jerrythafast schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
Ik heb dit gemeten rond mijn overstap van NT+Box10 naar de Fritz!Box 5590, door te kijken naar het energieverbruik in de nacht in de weken voor en na de overstap. Het lijkt zo'n 2,8 Watt te schelen. Dat is ongeveer 24,5 kWh per jaar. Mijn nachtverbruik is gemiddeld zo'n 75 Watt, dus dit was een besparing van tussen de 3% en 4%...
Pff. is Ziggo na jaren eindelijk opgehouden met die vervelende cold calling, begint KPN ermee! De afgelopen weken meerdere keren - op een mobiele nummer nooit met KPN geassocieerd - het 'Serviceteam namens KPN'. Met exact hetzelfde vage verhaal als destijds voor Ziggo - het zijn vast dezelfde bedrijven die nieuw werk hebben opgepakt
.
'We hebben het netwerk in uw buurt vernieuwd' - yeah, sure.. Ligt al jaren hetzelfde glasvezel hoor.
'We hebben het netwerk in uw buurt vernieuwd' - yeah, sure.. Ligt al jaren hetzelfde glasvezel hoor.
Heb ook hetzelfde meegemaakt via mobiele nummer van mijn vrouw.Gwaihir schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:47:
Pff. is Ziggo na jaren eindelijk opgehouden met die vervelende cold calling, begint KPN ermee! De afgelopen weken meerdere keren - op een mobiele nummer nooit met KPN geassocieerd - het 'Serviceteam namens KPN'. Met exact hetzelfde vage verhaal als destijds voor Ziggo - het zijn vast dezelfde bedrijven die nieuw werk hebben opgepakt.
Heb gezegd dat vaste klanten van KPN er slechter af zijn als nieuwe klanten.
Hun antwoord daar kunnen wij niets aan veranderen.
Dus dan gewoon niet bellen😭
@Hveener Nou, da's eigenlijk het gekke. Ik ben per 1/1 overgestapt, weg van KPN. Inderdaad omdat je als vaste klant langzamerhand een flut tarief krijgt en ze je geen aanbod wilden doen.
Vervolgens wordt ik een paar maand later gebeld, door KPN zelf, dat ze dat aan het veranderen zijn. Net gesprek. Dus heb ik ze laten weten wanneer mijn abonnement afloopt en aangegeven dat ze me dan best weer mogen bellen. Da's allemaal op de vaste lijn, wat tot september een KPN lijn was.
En nu wordt ik op een mobieltje lastig gevallen. Tja..
Vervolgens wordt ik een paar maand later gebeld, door KPN zelf, dat ze dat aan het veranderen zijn. Net gesprek. Dus heb ik ze laten weten wanneer mijn abonnement afloopt en aangegeven dat ze me dan best weer mogen bellen. Da's allemaal op de vaste lijn, wat tot september een KPN lijn was.
Ach, het is overal wel wat, al sta je in het bel me niet register.Gwaihir schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:11:
@Hveener Nou, da's eigenlijk het gekke. Ik ben per 1/1 overgestapt, weg van KPN. Inderdaad omdat je als vaste klant langzamerhand een flut tarief krijgt en ze je geen aanbod wilden doen.
Dat register bestaat niet meer: https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelenEconomics schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Ach, het is overal wel wat, al sta je in het bel me niet register.
Die ervaring deel ik (gelukkig) niet. (En ik stond inderdaad in dat register.) Ik ontvang 1 à 2x per jaar een of ander vaag beleggingsvoorstel. En tot voor kort 3 à 4x per jaar zo'n belletje om me Ziggo kabel aan te smeren. (Ik heb glasvezel.) Ben dan ook blij dat Vodafone/Ziggo aangekondigd heeft daarmee gestopt te zijn.Economics schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:06:
Ach, het is overal wel wat, al sta je in het bel me niet register.
Het stak erg af, als enige hardnekkig bellend bedrijf dat ik als min of meer respectabel beschouw. En waar ik ook mobiel klant ben (en uiteraard de juiste 'geen gebel' vinkjes in m'n profiel heb staan).
Ik zie er niet naar uit dat KPN die twijfelachtige plek nu overneemt. Qua netwerk is Odido duidelijk wat minder dan KPN (op dezelfde glasvezel). Maar als KPN me gedurende mijn afwezigheid bij hen zo blijft laten lastig vallen, dat wordt die afwezigheid daar toch blijvend van.
Sinds enige tijd gaat het Connection ledje van de ONT van KPN spontaan uit. Soms gaat het weet aan zonder te knipperen, soms blijft het volledig uit. Alarm blijft altijd uit. Internet werkt soms wel, soms niet en dan springt de verbinding spontaan weer aan. Vaste telefonie is af en toe spontaan geen geluid meer ook, tv geeft dan foutcode of blijft op 85% steken. Kan het zijn dat de ont defect is?
[ Voor 34% gewijzigd door timmie1 op 09-08-2025 09:56 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
kan defecte ONT zijn, kan ook te hoge demping zijntimmie1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:37:
Sinds enige tijd gaat het Connection ledje van de ONT van KPN spontaan uit. Soms gaat het weet aan zonder te knipperen, soms blijft het volledig uit. Alarm blijft altijd uit. Internet werkt soms wel, soms niet en dan springt de verbinding spontaan weer aan. Vaste telefonie is af en toe spontaan geen geluid meer ook, tv geeft dan foutcode of blijft op 85% steken. Kan het zijn dat de ont defect is?
[Afbeelding]
Connection blijft nu uit en knipperde eenmalig even, maar internet lijkt redelijk te werken, zij het op een lagere bedrade snelheid dan normaal. Tv uitzending stopt soms even, maar men kijkt het voor nu even aan.
Ont is wel opvallend warm.
Ont is wel opvallend warm.
[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 08-08-2025 21:42 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
heb al lang KPN glasvezel 100Mb/s en recent weer eens een speedtest gedaan:
Testing download speed................................................................................
Download: 121.56 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 169.43 Mbit/s
gemeten over eigen router (Mikrotik),
benieuwd of dit met andere abbo ook zo is
Testing download speed................................................................................
Download: 121.56 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 169.43 Mbit/s
gemeten over eigen router (Mikrotik),
benieuwd of dit met andere abbo ook zo is
Een idle ping van 1 ms.? Woon jij in een KPN datacenterdavegriffejoen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:16:
[Afbeelding]
Dit haal ik via mijn eigen router met een 1Gb abbo via AON.
Ik heb een 4U bedernstoud schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:35:
[...]
Een idle ping van 1 ms.? Woon jij in een KPN datacenter?
Amsterdam Oost, vlakbij het Science Park, ik denk dat mijn verbinding naar een datacenter daar gaat.
1ms haal ik niet, maar ik kom in de buurt:ernstoud schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:35:
[...]
Een idle ping van 1 ms.? Woon jij in een KPN datacenter?

En dat van zo'n beetje tegen de Belgische grens.
[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 09-08-2025 13:47 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Als je in Zwolle, Rotterdam, Arnhem of Amsterdam woont dan kom je wel aardig richting de 1-2 ms
Zoals je hier boven ziet, lukt het vanuit Bavel (onder Breda) dus ook ;-)Economics schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:00:
Als je in Zwolle, Rotterdam, Arnhem of Amsterdam woont dan kom je wel aardig richting de 1-2 ms
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
iPerf3 naar met 4 Gbps. ontsloten VM bij Oracle via Delta Fiber 2 Gbps. fiber:TFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
1ms haal ik niet, maar ik kom in de buurt:
[Afbeelding]
En dat van zo'n beetje tegen de Belgische grens.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dYf9mD62HPFnk12vbpQmE7yQ.jpg?f=user_large)
Eigenlijk denk ik dat op een normaal abonnement 1-2 ms. een Ookla fantasietje is… zeker gemeten in de app van Ookla via WiFi. De propagatie van een 5.8 GHz. signaal, demodulate naar digitaal, routering, de ONT, de eerste POP, misschien nog een tweede, de router in het DC, de peering, de SpeedTest server…. alles in 1 ms.?
Via WiFi? En waar staat die KPN SpeedTest server?Economics schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:00:
Hier in het land van Maas en Waal gemiddeld 3ms latency op een AON verbinding (Heb sporadisch ook 2ms gezien).
https://www.speedtest.net...dd-4def-befc-f31907cc87bf
Speedtest gedraaid vanaf een Linux VM (op een Unraid host)
https://www.speedtest.net...dd-4def-befc-f31907cc87bf
Speedtest gedraaid vanaf een Linux VM (op een Unraid host)
Volgens Speedtest.net zelf in Amstelveen of Barendrecht (al is dat natuurlijk met een korrel zout te nemen).ernstoud schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Via WiFi? En waar staat die KPN SpeedTest server?
Ik haal op 1 Gbps glas (zeker op 200+ km afstand) dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ru217sRAyvQWhVRLSOV77vwN.jpg?f=user_large)
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Kijk, zo horen we het graag! Doen we onze best voorTFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Zoals je hier boven ziet, lukt het vanuit Bavel (onder Breda) dus ook ;-)
Ja hoor, waarom niet. Gewoon getest via de prompt, bekabeld aangesloten natuurlijk:ernstoud schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:02:
[...]
iPerf3 naar met 4 Gbps. ontsloten VM bij Oracle via Delta Fiber 2 Gbps. fiber:
[Afbeelding]
Eigenlijk denk ik dat op een normaal abonnement 1-2 ms. een Ookla fantasietje is… zeker gemeten in de app van Ookla via WiFi. De propagatie van een 5.8 GHz. signaal, demodulate naar digitaal, routering, de ONT, de eerste POP, misschien nog een tweede, de router in het DC, de peering, de SpeedTest server…. alles in 1 ms.?
:strip_exif()/f/image/iTA1X6nY9L7150mtHnn3774u.png?f=user_large)
Nu hangt die Ookla testserver wel in het netwerk van KPN. Dus dat zal schelen. Buiten het KPN Netwerk zie ik eigenlijk altijd wel 3ms+, zie bijvoorbeeld:
:strip_exif()/f/image/jcFjq8YcQpVzwUtsQgqDbjrZ.png?f=user_large)
Yep, technisch is het prima in orde. Maar toch stap ik volgende maand over naar een andere ISP. Dit vanwege de Vaste Klanten Boete die KPN heeft ingevoerd.Economics schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Kijk, zo horen we het graag! Doen we onze best voor
Wat bedoel je daarmee precies?TFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Ja hoor, waarom niet. Gewoon getest via de prompt, bekabeld aangesloten natuurlijk:
[Afbeelding]
Nu hangt die Ookla testserver wel in het netwerk van KPN. Dus dat zal schelen. Buiten het KPN Netwerk zie ik eigenlijk altijd wel 3ms+, zie bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Oeps, dit moest de quote zijn.TFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
Yep, technisch is het prima in orde. Maar toch stap ik volgende maand over naar een andere ISP. Dit vanwege de Vaste Klanten Boete die KPN heeft ingevoerd.
De Vaste Klanten Boete? Onder het mom van "inflatie correctie" vaste klanten straffen met een jaarlijkse prijsverhoging, terwijl voor nieuwe klanten het bedrag wel het oude tarief blijft bestaan (naast de korting die ze krijgen om een abonnement te nemen).
Stel je toch eens voor dat inflatie echt zo zou werken: Je loopt de AH binnen en je wil een pak melk kopen. Deze kost volgens het prijskaartje 2 euro voor 1,5 liter. Behalve als je al een jaar bij de AH komt. Dan kost hij 2,10 Euro. En als je al 2 jaar bij deze AH komt, dan kost hij 2,22 euro, etc... Maar voor die nieuwe klant geldt wel de prijs van 2 Euro.
Zo werkt inflatie niet. Maar gezien je nickname hoef ik je dat niet uit te leggen. Maar daarom noem ik het een Vaste Klanten Boete.
De welkomst premie begrijp ik, maar de Vaste Klanten Boete accepteer ik niet. Blijkbaar loont het om elk jaar van ISP te switchen. Je hebt dan geen last van de Vaste Klanten Boete en je krijgt er nog een dikke welkomstkorting (en soms een cadeau) boven op. Voor mijn energie doe ik dit ook al. Dit werken dit soort bedrijven zelf in de hand met deze tactiek. Maar door de grote hoeveelheid slapende klanten is het waarschijnlijk erg lucratief.
En daar ik mijn eigen netwerk hardware gebruik (De Box12 ligt hier nog in het cellofaan) is het een kwestie van het nieuwe profiel laden in de router en door. TV kijken via NLZIET, vaste telefonie via cheapconnect.
Ik begrijp je punt en wat je ermee wil zeggen, ik kende de term alleen niet. Als jij vind dat overstappen loont dan sta je daar natuurlijk helemaal vrij in om dit te doen. Als je vaste klant bent en je loopt tegen einde van je contract aan kun je ook bellen en zijn er kortingen beschikbaar, iedereen weet hoe het werkt, alleen is de korting niet vaak wat je verwacht t.o.v nieuwe klanten. Niet voor iedereen is de moeite weggelegd om over te stappen, je kan er van alles over zeggen, luiheid, slapende klanten. Er is ook een grote groep die het wel prima vind. (overigens is dit niet persé een kpn probleem, zo werkt het eenmaal in de telecom/energie/sportscholen/verzekeringen sector).TFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
De Vaste Klanten Boete? Onder het mom van "inflatie correctie" vaste klanten straffen met een jaarlijkse prijsverhoging, terwijl voor nieuwe klanten het bedrag wel het oude tarief blijft bestaan (naast de korting die ze krijgen om een abonnement te nemen).
Stel je toch eens voor dat inflatie echt zo zou werken: Je loopt de AH binnen en je wil een pak melk kopen. Deze kost volgens het prijskaartje 2 euro voor 1,5 liter. Behalve als je al een jaar bij de AH komt. Dan kost hij 2,10 Euro. En als je al 2 jaar bij deze AH komt, dan kost hij 2,22 euro, etc... Maar voor die nieuwe klant geldt wel de prijs van 2 Euro.
Zo werkt inflatie niet. Maar gezien je nickname hoef ik je dat niet uit te leggen. Maar daarom noem ik het een Vaste Klanten Boete.
De welkomst premie begrijp ik, maar de Vaste Klanten Boete accepteer ik niet. Blijkbaar loont het om elk jaar van ISP te switchen. Je hebt dan geen last van de Vaste Klanten Boete en je krijgt er nog een dikke welkomstkorting (en soms een cadeau) boven op. Voor mijn energie doe ik dit ook al. Dit werken dit soort bedrijven zelf in de hand met deze tactiek. Maar door de grote hoeveelheid slapende klanten is het waarschijnlijk erg lucratief.
En daar ik mijn eigen netwerk hardware gebruik (De Box12 ligt hier nog in het cellofaan) is het een kwestie van het nieuwe profiel laden in de router en door. TV kijken via NLZIET, vaste telefonie via cheapconnect.
Ik zelf zit niet aan de retail kant, daar zit @mad-dog , wellicht dat hij er wat zinnigs over kan roepen
Om dan nog even wat zuurder te doen, ga lekker naar [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen om deze discussie voort te zetten. Dit topic is daar helemaal niet voor
Daar heb je dan weer wel gelijk inmad-dog schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:25:
Om dan nog even wat zuurder te doen, ga lekker naar [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen om deze discussie voort te zetten. Dit topic is daar helemaal niet voor
[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 09-08-2025 17:29 ]
Om dit topic niet teveel offtopic te laten gaan op dit onderwerp, heb ik de reactie geplaatst > [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingenTFHfony schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Ik heb een positieve noot over KPN:
Ze verdubbelen 'gratis' mijn internetsnelheid. Van 100Mbit naar 200Mbit.
En een negatieve noot:
Ook ik krijg die inflatiecorrectie om m'n oren, terwijl mijn abonnement pas begin juni is ingegaan. Dat wil dus zeggen dat ik een 2-jarig abonnement heb afgesloten voor bedrag X per maand, en dat ik na 1 maand al een hogere prijs krijg. Nu staat in de voorwaarden dat de verhoging niet geldt als je pas na 1 april klant was. Maar omdat ik eind maart het abonnement al heb aangevraagd, ben ik schijnbaar toch al klant voor 1 april. Vraag me wel af wat een rechter daarvan zou vinden. Maar goed, gezien de verdubbeling van de snelheid en de tijd/moeite die ik er niet in wil stoppen, laat ik het er maar bij zitten.
En een negatieve noot:
Ook ik krijg die inflatiecorrectie om m'n oren, terwijl mijn abonnement pas begin juni is ingegaan. Dat wil dus zeggen dat ik een 2-jarig abonnement heb afgesloten voor bedrag X per maand, en dat ik na 1 maand al een hogere prijs krijg. Nu staat in de voorwaarden dat de verhoging niet geldt als je pas na 1 april klant was. Maar omdat ik eind maart het abonnement al heb aangevraagd, ben ik schijnbaar toch al klant voor 1 april. Vraag me wel af wat een rechter daarvan zou vinden. Maar goed, gezien de verdubbeling van de snelheid en de tijd/moeite die ik er niet in wil stoppen, laat ik het er maar bij zitten.
Daar komen ze dan weer makkelijk mee weg...woekele schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:01:
Ik heb een positieve noot over KPN:
En een negatieve noot:
Maar ik snap je gedachtengang
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
:strip_exif()/f/image/3o0rG79Ox6Bvji6DrD2Ute6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een plaatje van 100/100 kpnglas in dordrecht; smokeping naar 8.8.8.8
Goed stabiel op 4ms; hier en daar een ploink waarvan reden onbekend.
Edit:
Rapsberry pi 5, bekabeld achter netgear308, achter kpn experia v10
[ Voor 7% gewijzigd door McFreak op 12-08-2025 10:55 ]
McFraGG de gekste !!
Ik heb even wat berichten naar de juiste topics verhuisd.
Net overgestapt from Odido 1Gbit naar KPN vanwege een mooi voordeel.
De KPN Glasvezel haald 1gbit download meestal niet op de speedtest, tussen 500 en 800mbit wisselvallig )
Upload doet dit altijd wel boven 900mbit.
De KPN support engineer hebt alles getest en zegt alles lijkt opzigwel goed, dus mijn hardware of PCs is de probleem.
Niks had verandered van Odido naar KPN bevalven de Glasvezel router zelf ...
Misschien iets te maken met de contention ratio van gebruikers op de KPN glasvezel netwerk.
Niet aan te bevolen.
De KPN Glasvezel haald 1gbit download meestal niet op de speedtest, tussen 500 en 800mbit wisselvallig )
De KPN support engineer hebt alles getest en zegt alles lijkt opzigwel goed, dus mijn hardware of PCs is de probleem.
Misschien iets te maken met de contention ratio van gebruikers op de KPN glasvezel netwerk.
Niet aan te bevolen.
Congesties kennen we niet, dus dat is het probleem niet. Heb je een eigen CPE, zo ja welke? Odido maakt gebruikt van DHCP, KPN van PPP wat met eigen modem keuze wel impact kan veroorzakenwynand.vorster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:16:
Niet aan te bevolen.
Gebruik liever niet de speedtest op de kpn website die komen vaak lager uit dan daadwerkelijk is.wynand.vorster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:16:
Niet aan te bevolen.
beste waarmee je kan testen op speedtest.net dan de volgende 2 servers kpn amstelveen en barendrecht.
@wynand.vorster :jopoh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Gebruik liever niet de speedtest op de kpn website die komen vaak lager uit dan daadwerkelijk is.
beste waarmee je kan testen op speedtest.net dan de volgende 2 servers kpn amstelveen en barendrecht.
En gebruik de CLI versie, dus KPN Amstelveen: speedtest -s 61186
Download: https://www.speedtest.net/apps/cli
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2025 19:12 ]
Bedankt voor de input.ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
@wynand.vorster :
En gebruik de CLI versie, dus KPN Amstelveen: speedtest -s 61186
Download: https://www.speedtest.net/apps/cli
de resultaat x 3
Speedtest by Ookla
[left][left]Server: KPN B.V. - Amstelveen (id: 61186)
ISP: KPN
Idle Latency: 2.92 ms (jitter: 0.07ms, low: 2.82ms, high: 2.97ms)
Download: 829.52 Mbps (data used: 899.7 MB)
7.00 ms (jitter: 5.30ms, low: 2.59ms, high: 230.68ms)
Upload: 908.80 Mbps (data used: 445.9 MB)
11.49 ms (jitter: 9.39ms, low: 2.65ms, high: 260.94ms)
Packet Loss: 0.0%
C:\Windows\System32> speedtest -s 61186
Speedtest by Ookla
Server: KPN B.V. - Amstelveen (id: 61186)
Idle Latency: 2.84 ms (jitter: 0.05ms, low: 2.81ms, high: 2.92ms)
Download: 855.62 Mbps (data used: 1.0 GB)
7.15 ms (jitter: 2.39ms, low: 2.48ms, high: 11.52ms)
Upload: 916.82 Mbps (data used: 448.9 MB)
16.11 ms (jitter: 2.28ms, low: 3.09ms, high: 33.99ms)
Speedtest by Ookla
Idle Latency: 2.89 ms (jitter: 0.05ms, low: 2.78ms, high: 2.95ms)
Download: 857.52 Mbps (data used: 853.8 MB)
7.32 ms (jitter: 1.99ms, low: 2.52ms, high: 8.78ms)
Upload: 919.10 Mbps (data used: 666.4 MB)
23.25 ms (jitter: 2.51ms, low: 4.05ms, high: 40.68ms)
Nee yoh - dit is de standard router van KPN Sagecom ( KPN Box 12b )Economics schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Congesties kennen we niet, dus dat is het probleem niet. Heb je een eigen CPE, zo ja welke? Odido maakt gebruikt van DHCP, KPN van PPP wat met eigen modem keuze wel impact kan veroorzaken
De download is zo rond de 800 Mbps of iets hoger.wynand.vorster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:15:
[...]
Bedankt voor de input.
de resultaat x 3
Speedtest by Ookla
[left][left]Server: KPN B.V. - Amstelveen (id: 61186)
Idle Latency: 2.92 ms (jitter: 0.07ms, low: 2.82ms, high: 2.97ms)
Download: 829.52 Mbps (data used: 899.7 MB)
7.00 ms (jitter: 5.30ms, low: 2.59ms, high: 230.68ms)
Upload: 908.80 Mbps (data used: 445.9 MB)
11.49 ms (jitter: 9.39ms, low: 2.65ms, high: 260.94ms)
Speedtest by Ookla
Idle Latency: 2.84 ms (jitter: 0.05ms, low: 2.81ms, high: 2.92ms)
Download: 855.62 Mbps (data used: 1.0 GB)
7.15 ms (jitter: 2.39ms, low: 2.48ms, high: 11.52ms)
Upload: 916.82 Mbps (data used: 448.9 MB)
16.11 ms (jitter: 2.28ms, low: 3.09ms, high: 33.99ms)
Speedtest by Ookla
Idle Latency: 2.89 ms (jitter: 0.05ms, low: 2.78ms, high: 2.95ms)
Download: 857.52 Mbps (data used: 853.8 MB)
7.32 ms (jitter: 1.99ms, low: 2.52ms, high: 8.78ms)
Upload: 919.10 Mbps (data used: 666.4 MB)
23.25 ms (jitter: 2.51ms, low: 4.05ms, high: 40.68ms)
Maar dat is toch verder prima. Hogere snelheid dan 940-942 Mbps ga je trouwens nooit meten bij een 1 Gbps abbonement, want dat is de overhead (+/- 60 Mbps)
Op AONSoundwork schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
De download is zo rond de 800 Mbps of iets hoger.
Maar dat is toch verder prima. Hogere snelheid dan 940-942 Mbps ga je trouwens nooit meten bij een 1 Gbps abbonement, want dat is de overhead (+/- 60 Mbps)
[quote]Soundwork schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
[/quote
Oodido was nooit minder dan 920/920 en ik vind dit bij steam downloads ook. 20% minder snellheid gemiddled bij KPN. Mag ik een 20% korting aub =D ?
[...]
[/quote
Oodido was nooit minder dan 920/920 en ik vind dit bij steam downloads ook. 20% minder snellheid gemiddled bij KPN. Mag ik een 20% korting aub =D ?
Klopt, had ik er bij moeten vermelden, dat dit alleen op AON/GoF van toepassing is.
Bij XGS-PON is de download hoger bij een 1 Gbps......
Ik maak uit de command prompt op dat het een Windows device is, en gezien de idle latency neem ik aan dat deze bekabeld is aangesloten op de KPN Box 12?wynand.vorster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:48:
....
Heb je al geprobeerd om de Windows functie "Recieve Window Auto-Tuning" te resetten?
Het wil nog wel eens voorkomen dat deze functie wat raar gedrag laat zien wat vaak resulteert in lagere (download)snelheden.
Dit kan gedaan worden via Powershell of een command prompt door als Admin het volgende uit te voeren:
Controleer en noteer eerst de waarde waar autotuninglevel nu op staat via
netsh interface tcp show global
Zet Autotuning vervolgens uit via onderstaande
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
Zet Autotuning daarna weer aan op de waarde waar deze op stond (als voorbeeld Normal)
netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal
Verder zou je eens naar je CPU gebruik kunnen kijken tijdens het draaien van de speedtest.
@wynand.vorster
Ik zou beginnen met een factory reset van de Experiabox en een herstart (stroomloos maken) van de NT.
Als je op hetzelfde apparaat via Odido wel hogere snelheden haalde (920Mb) dan moet je dit via KPN ook kunnen halen.
Zelf zit ik op 934Mb up- en down via 1Gb AON i.c.m. een Fritzbox 5530.
Edit: Blijkbaar haal je wel de juiste snelheid via de Speedtest app op tvOS (AppleTV), dan moet je het probleem toch zoeken bij het specifieke apparaat.
Zelf haal ik via de Speedtest app op een AppleTV ook altijd de hoogste snelheden.
Ik zou beginnen met een factory reset van de Experiabox en een herstart (stroomloos maken) van de NT.
Als je op hetzelfde apparaat via Odido wel hogere snelheden haalde (920Mb) dan moet je dit via KPN ook kunnen halen.
Zelf zit ik op 934Mb up- en down via 1Gb AON i.c.m. een Fritzbox 5530.
Edit: Blijkbaar haal je wel de juiste snelheid via de Speedtest app op tvOS (AppleTV), dan moet je het probleem toch zoeken bij het specifieke apparaat.
Zelf haal ik via de Speedtest app op een AppleTV ook altijd de hoogste snelheden.
[ Voor 27% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-08-2025 11:24 . Reden: Typo ]
Bekabeld idd.Sende115 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:59:
[...]
Ik maak uit de command prompt op dat het een Windows device is, en gezien de idle latency neem ik aan dat deze bekabeld is aangesloten op de KPN Box 12?
Heb je al geprobeerd om de Windows functie "Recieve Window Auto-Tuning" te resetten?
Het wil nog wel eens voorkomen dat deze functie wat raar gedrag laat zien wat vaak resulteert in lagere (download)snelheden.
Dit kan gedaan worden via Powershell of een command prompt door als Admin het volgende uit te voeren:
Controleer en noteer eerst de waarde waar autotuninglevel nu op staat via
netsh interface tcp show global
Zet Autotuning vervolgens uit via onderstaande
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
Zet Autotuning daarna weer aan op de waarde waar deze op stond (als voorbeeld Normal)
netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal
Verder zou je eens naar je CPU gebruik kunnen kijken tijdens het draaien van de speedtest.
Ik ga dit straks proberen ! dankje ! CPU is geen probleem of bottleneck ( 9950x3D )
Mijn gevoel is wel dat daar iets aan der hand is met Windows 11 Pro. Op de Apple TV haald de speedtest app 920+/930

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen