[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:15
Mijn 0,500 Euro:
Een Fritzbox 4060, zoiets als Deco's (TP-Link) en unmanaged switches gaat (op korte en lange termijn) waarschijnlijk het meest economisch en eenvoudigst zijn - ook omdat er dan nauwelijks afhankelijkheden zijn:
* De Fritzbox is de vervanger van Box12 (met wat extra instellingen).
* Zoiets als de Deco's kan je als een geheel instellen en beheren - ook i.c.m. mesh.
* De unmanaged switches draaien standalone voor bekabelde apparaten.
* Werkt met elke ISP

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 01-06-2025 11:46 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:22
Mr. Freeze schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Maar dan is het nog geen mesh, maar een gewone repeater.
Goed punt, als je ze niet bedraad kunt aansluiten worden het dan wel gewone repeaters. Maar als je bijvoorbeeld 2 SperWifi's hebt volstaat het om er één bedraad aan te sluiten; als ik me niet vergis kan die andere dan wel draadloos meshen. (Hoewel ik alsnog zou aanraden om indien mogelijk alle AP's bedraad aan te sluiten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39

Mr. Freeze

¡GO!

Jerrythafast schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Goed punt, als je ze niet bedraad kunt aansluiten worden het dan wel gewone repeaters. Maar als je bijvoorbeeld 2 SperWifi's hebt volstaat het om er één bedraad aan te sluiten; als ik me niet vergis kan die andere dan wel draadloos meshen. (Hoewel ik alsnog zou aanraden om indien mogelijk alle AP's bedraad aan te sluiten.)
Maar dan mis je nog steeds de mesh-master, maar goed, als het werkt voor iemand, waarom niet.

(Mesh sets zijn voor zover ik weet allemaal merk gebonden, die kan je niet mixen)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Freeze op 01-06-2025 11:59 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:22
Je kunt het ene SuperWifi punt als mesh master gebruiken voor de andere. Dus degene die je bedraad aansluit op je FritzBox (of andere gekozen router) stel je in als master en de andere laat je met die eerste meshen. De SuperWifi's nemen dan verder wel elkaars instellingen over, je moet alleen (volgens mij) wel handmatig zorgen dat die hetzelfde zijn als op je FritzBox. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een mesh set van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39

Mr. Freeze

¡GO!

Jerrythafast schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:14:
Je kunt het ene SuperWifi punt als mesh master gebruiken voor de andere. Dus degene die je bedraad aansluit op je FritzBox (of andere gekozen router) stel je in als master en de andere laat je met die eerste meshen. De SuperWifi's nemen dan verder wel elkaars instellingen over, je moet alleen (volgens mij) wel handmatig zorgen dat die hetzelfde zijn als op je FritzBox. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een mesh set van een ander merk.
Kan goed werken hoor, maar in jouw voorbeeld zal de wifi van de router zelf echt buiten het mesh gebeuren vallen. Dezelfde ssid zal daar geen verandering in brengen. Loop maar eens door huis heen met de app WLAN Wi-Fi van avm, dan zie je echt mooi hoe hij hopt van de 1 naar de ander in geval van een volledig Fritz mesh netwerk, en dan een keer als er een vreemd merk tussen zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Freeze op 01-06-2025 13:34 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik kan en wil wel t.z.t. het uittesten of (en hoe) het werkt met de Deco en/of met de SuperWifi.

Er komt niet meteen een Frits repeater erbij. Ik heb nog genoeg in mijn “kan_ooit_handig_zijn_la” liggen om te gebruiken. Zoals een ouwe FRITZ!Repeater 2400 en mijn huidige repeaters.

Mijn vrouw haar laptop zit aangesloten via een utp kabel (via een tp switch die bedraad aangesloten zit op de modem). En de tv (woonkamer) moet de meterkast wel halen qua wifi.
Met andere woorden, zo’n FRITZ!Repeater 3000 AX heeft geen haast.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:15
De enige functie van Mesh is een alternatief voor een bekabelde verbinding tussen 2 of meer AP's (waarvan er altijd één bekabeld moet zijn aangesloten) - voor de rest doet het niks met roaming. Tis de client-kant die bepaald of en onder welke condities er van AP gewisseld wordt - Mesh doet hierin niet mee.

Ik heb in een grijs verleden verschillende merken/modellen AP's gebruikt.
Allemaal zonder Mesh (zat er niet op of was uitgeschakeld) omdat alle AP's bekabeld aangesloten waren.
Roaming heeft daarin altijd prima gewerkt - altijd met een-en-hetzelfde SSID voor zowel de 2,4 en de 5-Ghz band.
Dus geen aparte SSID voor de een of voor de ander - afgezien van IoT/Domotica spul - die hadden (en hebben nog steeds) een eigen SSID met alleen de 2,4-Ghz band.

Om iets te kunnen sturen heb ik wel altijd lage(re) zendvermogens gebruikt.
Waarbij de 2,4-Ghz band het laagste zendvermogen kreeg.
En de 5-Ghz band iets wat 1.5-2x zo hoog ligt.

Deze aanpak gebruik ik nog steeds.
Alles wat 5-Ghz doet heeft meestal een 5-Ghz verbinding.
Als die kwalitatief slecht is wordt er een 2,4-Ghz verbinding gebruikt.
In alle gevallen met het dichtstbijzijnde AP.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 01-06-2025 17:28 ]

makes it run like clockwork

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen