[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Mijn 0,500 Euro:
Een Fritzbox 4060, zoiets als Deco's (TP-Link) en unmanaged switches gaat (op korte en lange termijn) waarschijnlijk het meest economisch en eenvoudigst zijn - ook omdat er dan nauwelijks afhankelijkheden zijn:
* De Fritzbox is de vervanger van Box12 (met wat extra instellingen).
* Zoiets als de Deco's kan je als een geheel instellen en beheren - ook i.c.m. mesh.
* De unmanaged switches draaien standalone voor bekabelde apparaten.
* Werkt met elke ISP

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 01-06-2025 11:46 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14
Mr. Freeze schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Maar dan is het nog geen mesh, maar een gewone repeater.
Goed punt, als je ze niet bedraad kunt aansluiten worden het dan wel gewone repeaters. Maar als je bijvoorbeeld 2 SperWifi's hebt volstaat het om er één bedraad aan te sluiten; als ik me niet vergis kan die andere dan wel draadloos meshen. (Hoewel ik alsnog zou aanraden om indien mogelijk alle AP's bedraad aan te sluiten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:18

Mr. Freeze

¡GO!

Jerrythafast schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Goed punt, als je ze niet bedraad kunt aansluiten worden het dan wel gewone repeaters. Maar als je bijvoorbeeld 2 SperWifi's hebt volstaat het om er één bedraad aan te sluiten; als ik me niet vergis kan die andere dan wel draadloos meshen. (Hoewel ik alsnog zou aanraden om indien mogelijk alle AP's bedraad aan te sluiten.)
Maar dan mis je nog steeds de mesh-master, maar goed, als het werkt voor iemand, waarom niet.

(Mesh sets zijn voor zover ik weet allemaal merk gebonden, die kan je niet mixen)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Freeze op 01-06-2025 11:59 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14
Je kunt het ene SuperWifi punt als mesh master gebruiken voor de andere. Dus degene die je bedraad aansluit op je FritzBox (of andere gekozen router) stel je in als master en de andere laat je met die eerste meshen. De SuperWifi's nemen dan verder wel elkaars instellingen over, je moet alleen (volgens mij) wel handmatig zorgen dat die hetzelfde zijn als op je FritzBox. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een mesh set van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:18

Mr. Freeze

¡GO!

Jerrythafast schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:14:
Je kunt het ene SuperWifi punt als mesh master gebruiken voor de andere. Dus degene die je bedraad aansluit op je FritzBox (of andere gekozen router) stel je in als master en de andere laat je met die eerste meshen. De SuperWifi's nemen dan verder wel elkaars instellingen over, je moet alleen (volgens mij) wel handmatig zorgen dat die hetzelfde zijn als op je FritzBox. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een mesh set van een ander merk.
Kan goed werken hoor, maar in jouw voorbeeld zal de wifi van de router zelf echt buiten het mesh gebeuren vallen. Dezelfde ssid zal daar geen verandering in brengen. Loop maar eens door huis heen met de app WLAN Wi-Fi van avm, dan zie je echt mooi hoe hij hopt van de 1 naar de ander in geval van een volledig Fritz mesh netwerk, en dan een keer als er een vreemd merk tussen zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Freeze op 01-06-2025 13:34 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik kan en wil wel t.z.t. het uittesten of (en hoe) het werkt met de Deco en/of met de SuperWifi.

Er komt niet meteen een Frits repeater erbij. Ik heb nog genoeg in mijn “kan_ooit_handig_zijn_la” liggen om te gebruiken. Zoals een ouwe FRITZ!Repeater 2400 en mijn huidige repeaters.

Mijn vrouw haar laptop zit aangesloten via een utp kabel (via een tp switch die bedraad aangesloten zit op de modem). En de tv (woonkamer) moet de meterkast wel halen qua wifi.
Met andere woorden, zo’n FRITZ!Repeater 3000 AX heeft geen haast.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
De enige functie van Mesh is een alternatief voor een bekabelde verbinding tussen 2 of meer AP's (waarvan er altijd één bekabeld moet zijn aangesloten) - voor de rest doet het niks met roaming. Tis de client-kant die bepaald of en onder welke condities er van AP gewisseld wordt - Mesh doet hierin niet mee.

Ik heb in een grijs verleden verschillende merken/modellen AP's gebruikt.
Allemaal zonder Mesh (zat er niet op of was uitgeschakeld) omdat alle AP's bekabeld aangesloten waren.
Roaming heeft daarin altijd prima gewerkt - altijd met een-en-hetzelfde SSID voor zowel de 2,4 en de 5-Ghz band.
Dus geen aparte SSID voor de een of voor de ander - afgezien van IoT/Domotica spul - die hadden (en hebben nog steeds) een eigen SSID met alleen de 2,4-Ghz band.

Om iets te kunnen sturen heb ik wel altijd lage(re) zendvermogens gebruikt.
Waarbij de 2,4-Ghz band het laagste zendvermogen kreeg.
En de 5-Ghz band iets wat 1.5-2x zo hoog ligt.

Deze aanpak gebruik ik nog steeds.
Alles wat 5-Ghz doet heeft meestal een 5-Ghz verbinding.
Als die kwalitatief slecht is wordt er een 2,4-Ghz verbinding gebruikt.
In alle gevallen met het dichtstbijzijnde AP.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 01-06-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:52
Ik heb sinds gisteren op de Experiabox V10 de nieuwe KPN software gekregen. Ben de hele dag bezig geweest mijn LAN met 23 devices weer op orde te krijgen omdat de static DHCP leases dus niet goed gezet waren na deze firmware update.

En mijn oude KPN WiFi versterker (Arcadyan) werkt ook niet meer.

En mijn monitoring van de VDSL lijn kwaliteit werkt ook niet meer (scrapen van de pagina waar dat getoond werd).

En de nieuwe firmware geeft geen lijn FEC/CRC errors weergave meer.

Leuke update :(

Enfin; mijn vraag:

In de oude setting van deze Experiabox V10 had ik een 2.4 Ghz. netwerk met een SSID zeg, "abcde" en een 5 Ghz. netwerk met dezelfde SSID gevolgd door "-5G", dus in dit voorbeeld "abcde-5G".

Na de firmware update was er dezelfde SSID voor 2.4 als 5 Ghz. Niet handig want diverse devices die op 5 Ghz. zaten gingen nu connectie maken op 2.4 Ghz.

Dus een extra netwerk gemaakt met die extensie "-5G".

Maar ik heb nu een 2.4 Ghz. netwerk, een 5 Ghz. netwerk met dezelfde SSID en een 5 Ghz. netwerk met die SSID met de "-5G" er achter. Mijn 5 Ghz. devices weten nu weer waar ze naar moeten connecten.

Maar hoe haal ik het 5 Ghz. netwerk weg dat de nieuwe firmware nu standaard maakt met dezelfde SSID als het 2.4 Ghz. netwerk?

Een raadsel waarom niet gewoon bij de FW update de bestaande twee SSID's overgenomen zijn. Als je als KPN dit zo de wereld in schopt dan vraag je toch om problemen?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
ernstoud schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:38:

En mijn monitoring van de VDSL lijn kwaliteit werkt ook niet meer (scrapen van de pagina waar dat getoond werd).

Maar hoe haal ik het 5 Ghz. netwerk weg dat de nieuwe firmware nu standaard maakt met dezelfde SSID als het 2.4 Ghz. netwerk?
Dat is dus niet mogelijk (net gecheckt op mijn Box 12).
En over dat scrapen, de nieuwe webinterface maakt gebruik van XHR requests. Hier meer info: https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast/issues/184

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunkiegaming
En de nieuwe firmware geeft geen lijn FEC/CRC errors weergave meer.
Volgensmij staat dat bij Internetverbinding>Gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpvkTFJYlnNMftp9XqCoUkg7bC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWX5OyHI2tawtzBMBwfmKdDq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik heb sinds gisteren op de Experiabox V10 de nieuwe KPN software gekregen. Ben de hele dag bezig geweest mijn LAN met 23 devices weer op orde te krijgen omdat de static DHCP leases dus niet goed gezet waren na deze firmware update.
[...]
Vervelend, maar waarom configureer je static DHCP in je router? Is toch veel eenvoudiger elk apparaat een vast ipadres te geven en de DHCP vanaf .100 uit te laten delen? Scheelt bij modem/router wissel enorm veel werk en die apparaten hoeven nooit een DHCP request te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:50
Is maar net afhankelijk welke apparaten je vaker reset: je router of je gekoppelde apparaten. Vaste IP-adressen in je router zorgen ervoor dat je alle apparaten kan resetten en deze toch hetzelfde IP-adres blijven behouden. In mijn IoT-VLAN vind ik dat erg makkelijk.

Vannacht heb ik op mijn KPN Box 12 opeens een nieuwe firmware gepusht gekregen: V12.C.24.16.14
Helaas zonder vooraankondiging opeens geen internet meer ergens net na 0:00. Oorzaak gevonden door de lage uptime van de KPN Box 12 en daarbij ook een nieuwe versie van de firmware. Gelukkig verder geen issues tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Witlof schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:09:
Is maar net afhankelijk welke apparaten je vaker reset: je router of je gekoppelde apparaten. Vaste IP-adressen in je router zorgen ervoor dat je alle apparaten kan resetten en deze toch hetzelfde IP-adres blijven behouden. In mijn IoT-VLAN vind ik dat erg makkelijk.

Vannacht heb ik op mijn KPN Box 12 opeens een nieuwe firmware gepusht gekregen: V12.C.24.16.14
Helaas zonder vooraankondiging opeens geen internet meer ergens net na 0:00. Oorzaak gevonden door de lage uptime van de KPN Box 12 en daarbij ook een nieuwe versie van de firmware. Gelukkig verder geen issues tot op heden.
Opeens? Deze is al tijden geleden aangekondigd op de product updates pagina :?

https://community.kpn.com...are-v12-c-24-16-14-634098

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:50
MeNTaL_TO schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Opeens? Deze is al tijden geleden aangekondigd op de product updates pagina :?

https://community.kpn.com...are-v12-c-24-16-14-634098
Ja, een maand geleden aangekondigd. Dan is het wel 'opeens' zover dat hij net na 0:00 hier uitgerold wordt zonder een SMS of mail dat er een firmware update plaats gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jongetje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:31:
[...]

Vervelend, maar waarom configureer je static DHCP in je router? Is toch veel eenvoudiger elk apparaat een vast ipadres te geven en de DHCP vanaf .100 uit te laten delen? Scheelt bij modem/router wissel enorm veel werk en die apparaten hoeven nooit een DHCP request te doen.
Zeker. Maar dat kun je dus niet van te voren doen als het een firmware update betreft. Die begon gewoon IP adressen uit te delen vanaf 192.168.2.1 … en dan kun je als hij bijvoorbeeld 192.168.2.7 na de FW update deze geleased is aan een device, niet meer toewijzen aan het device die dat IP adres had voor de FW update.

Maar goed; als er tijd is ga ik het helemaal opnieuw opzetten. Ellende komt nooit alleen, vandaag fiber van Delta van AON naar XGS-PON. Ook weer zo’n ongevraagde verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Witlof schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Ja, een maand geleden aangekondigd. Dan is het wel 'opeens' zover dat hij net na 0:00 hier uitgerold wordt zonder een SMS of mail dat er een firmware update plaats gaat vinden.
Ik heb er wel berichten over gehad in de app en per e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Zeker. Maar dat kun je dus niet van te voren doen als het een firmware update betreft. Die begon gewoon IP adressen uit te delen vanaf 192.168.2.1 … en dan kun je als hij bijvoorbeeld 192.168.2.7 na de FW update deze geleased is aan een device, niet meer toewijzen aan het device die dat IP adres had voor de FW update.
Toch is dan 1 keer de range weer aanpassen in je router eenvoudiger dan alles opnieuw configuren met static DHCP voor alle devices.
Maar goed; als er tijd is ga ik het helemaal opnieuw opzetten. Ellende komt nooit alleen, vandaag fiber van Delta van AON naar XGS-PON. Ook weer zo’n ongevraagde verandering.
De techniek gaat ook gewoon verder... Uiteindelijk zijn de spullen in de POP ook een keer afgeschreven en dan ga je dat vervangen met nieuwe technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dunkiegaming schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 02:47:
[...]

Dat is dus niet mogelijk (net gecheckt op mijn Box 12).
Dank voor het meedenken.

Rare update dan. Als ik nu mijn notebook met het door de Experiabox gecreëerde netwerk verbind zit ik op 802.11g/n… welkom in 1990 ;) . Dus maar een extra 5G netwerk gemaakt. En een repeater in de woonkamer die dan ook weer een eigen netwerk maakt met een aparte SSID. Anders weet ik nog niet waar ik mee verbind.

Tijd voor een mesh systeem.

Bijzonder dat de oude KPN wifi versterker het ook niet meer deed. Wel gewoon signaal maar notebook en iPad kregen geen IP. Had nog een devolo repeater ac+ en die deed het direct wel.
En over dat scrapen, de nieuwe webinterface maakt gebruik van XHR requests. Hier meer info: https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast/issues/184
Ga ik naar kijken.

Update: gekeken, daar staat de constatering inderdaad dat de API totaal veranderd is. Ik kan wel die API calls herhalen maar na een paar minuten veranderd ook de authenticatie en wordt devresponse access denied. Wordt een heel werk om dat werkend te krijgen.

Jaren geleden op een mini PC’tje een oplossing gemaakt om de lijn gegevens te scrapen, grafiekjes te maken e.d., was nog in de tijd dat het wel erg fluctueerde allemaal. Heb zakelijk glasvezel, bedrijfje gaat stoppen, dan kan KPN VDSL voor privé ook gewoon opgezegd.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 04-06-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jongetje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Toch is dan 1 keer de range weer aanpassen in je router eenvoudiger dan alles opnieuw configuren met static DHCP voor alle devices.
Zeker, ga ik ook doen. Had me alleen niet gerealiseerd dat deze FW update zo rigoureus was. Eerdere updates van de Experiabox v10 merkte ik niets van.
De techniek gaat ook gewoon verder... Uiteindelijk zijn de spullen in de POP ook een keer afgeschreven en dan ga je dat vervangen met nieuwe technologie.
De routers van DFN hier staan nu plm. 4 jaar in de POP. En dan dus alle klanten ook een nieuwe gateway geven. Behoorlijke investering. Zo kort hebben we hier pas fiber. Waarom ze dan hier gaan upgraden is me toch een raadsel. Ze hebben nog gebieden met hele oude coax, dat zou je eerder daar verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Zeker, ga ik ook doen. Had me alleen niet gerealiseerd dat deze FW update zo rigoureus was. Eerdere updates van de Experiabox v10 merkte ik niets van.
[...]
Bij de laatste Firmware update kon ik ook alles opnieuw instellen. Men gaf aan dat er "niets" zou veranderen. Helaas. Ik kon ook alles instellen DHCP, VPN e.d. Er zitten nog wel wat kleine dingetjes in het geheel. De Nefit-thermosstaat wil nog wel eens zijn verbinding kwijt raken. Had hij in de oude situatie niet. Het moet ergens een instelling in de Experiabox zijn. Eens zoeken waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
RonnieKo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
[...]
Men gaf aan dat er "niets" zou veranderen.
Dat is dus nooit zo. Ik denk dat de KPN helpdesk het er maar druk mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is dus nooit zo. Ik denk dat de KPN helpdesk het er maar druk mee heeft.
is niet mijn ervaring, de laatste 2 updates is alles keurig meegegaan, jammer alleen dat de vorige update mijn SW1 punten niet goed konden connecten, maar dat is opgelost (door KPN) met SW2 punten.

Nu IPv6 gefixed (zou moeten zijn) maar kijken of ik die weer aan kan zetten zonder issues.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07
Ik heb wat gedoe met mijn glasvezel verbinding. Ik zou een slecht ONT hebben van Genexis welke storingsgevoelig is na stroomuitval: nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod.... Deze zou vervangen worden door Roamler via een themawebsite (glasvezelkastjevervangen.nl of iets dergelijks). Echter de roamler afspraak module gaf steeds fouten en telefonisch werd steeds beweerd dat ze met mij contact zouden opnemen voor een afspraak. Eindstand nooit gebeurd, project afgerond. Betreft de GNC-TK01-GS2110 (2021-09).

Via de support van KPN heb ik maandag gemeld dat ik ben overgeslagen. Ik kreeg toen het verzoek de ONT uit het stroom te halen zodat ze hem als defect konden markeren. Vervolgens kon de medewerker alsnog geen monteur sturen, maar wel per post een nieuw ONT. Echter irritant genoeg werkte daarna het ONT niet meer. Connection bleef knipperen! Met andere woorden, ONT defect.

Ik heb weer gebeld, omdat ik geen internet had kon er toen in de middag een monteur komen. Deze monteur gaf aan dat de lan poort van de ONT defect was. Deze heeft de ONT dezelfde dag vervangen door de GNC-TK01-XGS2110B (2025-1). Daarna deed internet het weer.

Bij terugkomst in de avond was echter alles weer plat. Het ont brandde langzaam knipperend en was dus wéér defect. Zelf een afspraak in plannen ging niet meer, volgens de support omdat ik een support ticket open heb staan. Ik moest de volgende dag (vandaag) naar een speciaal nummer bellen.

Vandaag heb ik dat speciale nummer gebeld. Deze meneer gaf aan dat mijn verbinding slechts 30 minuten heeft gewerkt. Ik was in de tuin bezig en daarna moest ik weg dus niet gemerkt... Vandaag kon er géén monteur komen, morgen pas. Ondertussen lag op om 13:00 op het postpunt wel een nieuwe ONT klaar. Deze heb ik opgehaald en gemonteerd. Echter dit is weer die oude GMC-TK01-XGS2110 (2024-12) zonder de B (!). Klopt het dat deze alsnog storingsgevoelig zijn?

Morgen komt er een monteur tenzij ik die afzeg dus als deze ook storingsgevoelig is dan wil ik vragen aan die monteur of hij deze vervangt. Weet iemand hier meer over?

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 04-06-2025 16:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
streamnl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:38:
[...]

Bij mij was dat de enige optie wat werkt.
Volgens mij had ik alles al geprobeerd en het resetten was mijn laatste optie
Vandaag eindelijk tijd genomen om het modem ook te resetten en nu werken de SW2's inderdaad weer.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 21:46
sdk1985 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:54:
Ik heb wat gedoe met mijn glasvezel verbinding. Ik zou een slecht ONT hebben van Genexis welke storingsgevoelig is na stroomuitval: nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod.... Deze zou vervangen worden door Roamler via een themawebsite (glasvezelkastjevervangen.nl of iets dergelijks). Echter de roamler afspraak module gaf steeds fouten en telefonisch werd steeds beweerd dat ze met mij contact zouden opnemen voor een afspraak. Eindstand nooit gebeurd, project afgerond. Betreft de GNC-TK01-GS2110 (2021-09).

Via de support van KPN heb ik maandag gemeld dat ik ben overgeslagen. Ik kreeg toen het verzoek de ONT uit het stroom te halen zodat ze hem als defect konden markeren. Vervolgens kon de medewerker alsnog geen monteur sturen, maar wel per post een nieuw ONT. Echter irritant genoeg werkte daarna het ONT niet meer. Connection bleef knipperen! Met andere woorden, ONT defect.

Ik heb weer gebeld, omdat ik geen internet had kon er toen in de middag een monteur komen. Deze monteur gaf aan dat de lan poort van de ONT defect was. Deze heeft de ONT dezelfde dag vervangen door de GNC-TK01-XGS2110B (2025-1). Daarna deed internet het weer.

Bij terugkomst in de avond was echter alles weer plat. Het ont brandde langzaam knipperend en was dus wéér defect. Zelf een afspraak in plannen ging niet meer, volgens de support omdat ik een support ticket open heb staan. Ik moest de volgende dag (vandaag) naar een speciaal nummer bellen.

Vandaag heb ik dat speciale nummer gebeld. Deze meneer gaf aan dat mijn verbinding slechts 30 minuten heeft gewerkt. Ik was in de tuin bezig en daarna moest ik weg dus niet gemerkt... Vandaag kon er géén monteur komen, morgen pas. Ondertussen lag op om 13:00 op het postpunt wel een nieuwe ONT klaar. Deze heb ik opgehaald en gemonteerd. Echter dit is weer die oude GMC-TK01-XGS2110 (2024-12) zonder de B (!). Klopt het dat deze alsnog storingsgevoelig zijn?

Morgen komt er een monteur tenzij ik die afzeg dus als deze ook storingsgevoelig is dan wil ik vragen aan die monteur of hij deze vervangt. Weet iemand hier meer over?
dat die maar even gewerkt heeft komt waarschijnlijk dat ze in systeem toch ONT post swap gedaan hebben. dan wordt er in het magazijn de nieuwe ONT geactiveerd en klapt de huidige er uit.
dan zit je dus weer zonder internet.

B versie heeft een nieuwe CHIP. versie 2024-12 is niet storings gevoelig kwa uitval op LAN poort dat is in die versie reeks ook opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jopoh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:
[...]

dat die maar even gewerkt heeft komt waarschijnlijk dat ze in systeem toch ONT post swap gedaan hebben. dan wordt er in het magazijn de nieuwe ONT geactiveerd en klapt de huidige er uit.
dan zit je dus weer zonder internet.

B versie heeft een nieuwe CHIP. versie 2024-12 is niet storings gevoelig kwa uitval op LAN poort dat is in die versie reeks ook opgelost :)
Thanks. Dat is precies het idee dat ik had, dat ze zo'n ONT administratief afmelden maar via de telefonische support gingen ze daar niet in mee. Ook niet bij de 'technische dienst'. Wel jammer want eindstand heb ik daarmee voor niets die B variant via de swap teruggestuurd vandaag...

Ik verwacht niet dat hij er morgen uitklapt aangezien ik dus nu de maandag bestelde ONT van de swap sinds vanmiddag gebruik en niet de B ONT die de monteur heeft geïnstalleerd. Die monteur heeft niks aangemeld, ik was er steeds bij. Verklaart mogelijk wel waarom die na 30 minuten niet meer werkte. Ik heb dan administratief nu de 'juiste' ONT, die van de swap.

Resteert alleen de vraag of ik dan niet net zo goed de monteur kan afmelden. Heb nu immers internet en volgens jou is de 2024 variant niet storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
sdk1985 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:58:
[...]

Thanks. Dat is precies het idee dat ik had, dat ze zo'n ONT administratief afmelden maar via de telefonische support gingen ze daar niet in mee. Ook niet bij de 'technische dienst'. Wel jammer want eindstand heb ik daarmee voor niets die B variant via de swap teruggestuurd vandaag...

Ik verwacht niet dat hij er morgen uitklapt aangezien ik dus nu de maandag bestelde ONT van de swap sinds vanmiddag gebruik en niet de B ONT die de monteur heeft geïnstalleerd. Die monteur heeft niks aangemeld, ik was er steeds bij. Verklaart mogelijk wel waarom die na 30 minuten niet meer werkte. Ik heb dan administratief nu de 'juiste' ONT, die van de swap.

Resteert alleen de vraag of ik dan niet net zo goed de monteur kan afmelden. Heb nu immers internet en volgens jou is de 2024 variant niet storingsgevoelig.
kan de monteur ook bij de auto vast activeren :) doe ik zelf ook regelmatig
klopt helemaal, ik zou monteur gewoon afzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Spasm schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Vandaag eindelijk tijd genomen om het modem ook te resetten en nu werken de SW2's inderdaad weer.
Fijn om te horen dat het ook bij jou weer werkt.
Ik lees her en der toch veel meldingen van problemen door de update.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jopoh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:05:
[...]

kan de monteur ook bij de auto vast activeren :) doe ik zelf ook regelmatig
klopt helemaal, ik zou monteur gewoon afzeggen
Hmm in dit geval keek de monteur mij verbaasd aan toen ik vroeg of die ONT niet moest worden aangemeld. Hij zei toen nee alleen aanmelden als het een nieuwe verbinding is. Volgens de technische dienst vandaag zouden ze morgen een meer ervaren monteur sturen :X .

Bedankt voor het advies in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
streamnl schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Hier gisteren nacht FW update van de Experiabox. Mijn wifi “versterker” (oude witte Arcadyan) verbindt wel maar ik krijg geen IP. Dus een moderne devolo repeater geïnstalleerd en die doet het ook niet. Wat is er in hemelsnaam veranderd met die laatste FW update?

Er ging niets veranderen zei KPN…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Hier gisteren nacht FW update van de Experiabox. Mijn wifi “versterker” (oude witte Arcadyan) verbindt wel maar ik krijg geen IP. Dus een moderne devolo repeater geïnstalleerd en die doet het ook niet. Wat is er in hemelsnaam veranderd met die laatste FW update?

Zie hier: https://community.kpn.com...aar-sw1-c-24-13-06-629390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:55:
[...]

als gaat om super wifi 1 de witte ronde, heeft tot op heden problemen met soft@home je krijgt hem niet goed werkend of paar dagen.
dat is het vervelendste op dit moment

[ Voor 8% gewijzigd door jopoh op 04-06-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dank, ga ik lezen.

Ik had nog de oude witte Arcadyan, deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91LHe76mNkfoOnTlILuJZrfcBU0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bv3M8Mc9aiHNLnRSt9qMubgK.jpg?f=user_large

Maar ook een nieuwe devolo AC+ repeater connect wel, maakt een netwerk maar geeft geen IP adres.

Merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jopoh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:37:
[...]

als gaat om super wifi 1 de witte ronde, heeft tot op heden problemen met soft@home je krijgt hem niet goed werkend of paar dagen.
dat is het vervelendste op dit moment
Zie hierboven, had nog de eerste generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
ernstoud schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Dank, ga ik lezen.

Ik had nog de oude witte Arcadyan, deze dus:

[Afbeelding]

Maar ook een nieuwe devolo AC+ repeater connect wel, maakt een netwerk maar geeft geen IP adres.

Merkwaardig.
1 deze wordt al tijd niet meer geupdate, en gaat ook niet over na soft@home. waarschijnlijk gaat nu mis onderling. ik ben ze zelf nog niet tegen gekomen in de praktijk waar deze oude stonden. enige wat ik me kan bedenken is de lan poort te gebruiken inplaasts van de andere poort.

enige wat nu vreemd is andere versterker ook niet werkt.
heb je toevallig een v10 ?

[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 04-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jopoh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:44:
[...]

1 deze wordt al tijd niet meer geupdate, en gaat ook niet over na soft@home. waarschijnlijk gaat nu mis onderling. ik ben ze zelf nog niet tegen gekomen in de praktijk waar deze oude stonden. enige wat ik me kan bedenken is de lan poort te gebruiken inplaasts van de andere poort.
Draadloos aangesloten. Ik denk dat dat het probleem is.
enige wat nu vreemd is andere versterker ook niet werkt.
heb je toevallig een v10 ?
Ja, een V10. Lange tijd geen update gehad, begreep dat dit was om de 4G Sneller Internet Buitengebied functie. Maar dat zit nu dus wel in die nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Ik heb een Genexis NTU waar direct de RJ45 kabel uit komt die naar mijn router gaat.
Deze Genexis staat in de meterkast. De router staat op een andere verdieping. Helaas geen glasvezel tussen de meterkast en de andere verdieping dus helaas blijft de Genexis NTU een actief component.

Nu heb ik op de router wel een APC UPS maar omdat de Genexis uitgaat bij een stroomstoring heb ik alsnog geen internet.
Iemand ervaring met een kleine UPS zoals bijvoorbeeld de APC CP12036LI of iets soortgelijks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kevertje1977 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:00:

Nu heb ik op de router wel een APC UPS maar omdat de Genexis uitgaat bij een stroomstoring heb ik alsnog geen internet.
De wijkPoP heeft ook maar een beperkte autonomie tijd. (en alle andere tussenschakels tussen jouw aansluiting en AMS-IX)
M.a.w. enige uren na een uitval van het elektriciteitsnet, gaat het licht uit in de fiber... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ehtweak schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:41:
[...]

De wijkPoP heeft ook maar een beperkte autonomie tijd. (en alle andere tussenschakels tussen jouw aansluiting en AMS-IX)
M.a.w. enige uren na een uitval van het elektriciteitsnet, gaat het licht uit in de fiber... :N
Ik denk dat je wel een groter probleem hebt als de stroom lang uitvalt dan geen glasvezelverbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
streamnl schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Enige irritante was, is dat ik het wachtwoord die ik voorheen had voor de inlog op de webinterface niet meer opnieuw in kon stellen. Het wachtwoord bevatte - (min) tekens en blijkbaar mag dat niet meer.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
ehtweak schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:41:
[...]

De wijkPoP kan theoretisch ook geen last hebben van een lokale stroomstoring.

Maar goed, dat was de vraag niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb een Genexis NTU waar direct de RJ45 kabel uit komt die naar mijn router gaat.
Deze Genexis staat in de meterkast. De router staat op een andere verdieping. Helaas geen glasvezel tussen de meterkast en de andere verdieping dus helaas blijft de Genexis NTU een actief component.

Iemand ervaring met een kleine UPS zoals bijvoorbeeld de APC CP12036LI of iets soortgelijks ?
Staat er naast je router - en ook achter je UPS - een switch met PoE? -> https://www.amazon.nl/12V...DC-PS5712TG/dp/B08HS4NT13

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Raven schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Staat er naast je router - en ook achter je UPS - een switch met PoE? -> https://www.amazon.nl/12V...DC-PS5712TG/dp/B08HS4NT13
De router met UPS staat op een andere verdieping.

De Genexys van KPN staat in de meterkast op de begane grond.
Dus daar is helaas niets voorhanden.

Ik denk erover anders een APC 750 ofzo daar neer te zetten. Ietwat overkil, dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@kevertje1977 Dat had ik gelezen, maar als je boven een switch met PoE naast je router hebt staan (die ook achter de UPS zit) dan kun je met het ding waar ik naar heb gelinkt je Genexis via PoE voeden en daarmee ook door je UPS ;) Indien geen switch met PoE, zou je een PoE injector kunnen gebruiken om vanaf de UPS voor PoE te zorgen en dan die waar ik in mijn vorige bericht naar linkte aan de kant van de Genexis.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Raven schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:20:
@kevertje1977 Dat had ik gelezen, maar als je boven een switch met PoE naast je router hebt staan (die ook achter de UPS zit) dan kun je met het ding waar ik naar heb gelinkt je Genexis via PoE voeden en daarmee ook door je UPS ;) Indien geen switch met PoE, zou je een PoE injector kunnen gebruiken om vanaf de UPS voor PoE te zorgen en dan die waar ik in mijn vorige bericht naar linkte aan de kant van de Genexis.
Bedankt, ik snap je. Ik zou moeten kijken of ik de connectie tussen de 2 x Unifi 8 Poe 150W switches kan misbruiken hiervoor.
Dan zou ik op die "trunk" deze adapter kunnen toevoegen.
(even puzzelen welke ik precies nodig heb)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@kevertje1977 Ik gebruik zelf deze uitvoering: PowerWalker DC SecureAdapter 12V jongen voor m'n Genexis. Kan je makelijk korte stroomstoringen mee overleven.

'k Heb er zelf een hogere capaciteit 18650cel in gedaan en een test ooit na 1 uur afgebroken. 'k Verwacht niet dat de UPS die KPN in de wijkkast heeft het langer dan dat trekt namelijk.

-edit-

'k Werd nieuwsgierig en m'n Google vaardigheden zeggen me dat een PoP zo'n 5 uur kan blijven werken op noodstroom. Aannemend dat de Genexis zo'n 5watt verbruikt, zou een capaciteit van meer grofweg dan 30Wh (voor de Genexis alleen) overkill zijn.

'k Verwacht zelf zo'n 2 uur online te kunnen blijven. Als m'n spul einde levensduur heeft bereikt, weer eens bezien wat wijsheid / nodig is.

[ Voor 39% gewijzigd door Chris.nl op 05-06-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@Chris.nl Je hebt de verkeerde user getagged ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud

Ik gebruik deze: https://ebay.us/m/QIfVmL in een grotere uitvoering met 57 Wh. Die staan vast ook wel op eBay. Update, hier dus: https://ebay.us/m/cT8rWv, redelijke prijs, werkt prima, compleet met kabels en er zitten goede Samsung cellen in.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 05-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13

Eboman

Ondertitel

Vandaag een mailtje ontvangen .
Je hebt je contract voor Internet (en TV) een tijdje geleden verlengd met 2 jaar. We noemden in deze periode bij een aantal klanten een verkeerd maandbedrag. Daardoor zagen deze klanten een ander maandbedrag op de factuur dan het bedrag dat ze verwachtten.
Dit speelde bij mij in september en heb een ACM klacht ingediend , wat blijkbaar geholpen heeft. Als dit bij jou speelt heb je recht op 120€ credit op je rekening.

@Munki dit lijkt me iig bij jou van toepassing ?

[ Voor 6% gewijzigd door Eboman op 06-06-2025 13:15 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Heb ik iets gemist qua KPN SuperWifi problemen?

Ik krijg de laatste dagen de ene na de andere vraag of ik naar hun "Wifi" wil kijken omdat de SuperWifi's het niet meer doen, bij iedereen zijn de klachten een week of twee geleden begonnen, dat kan geen toeval zijn, alleen vandaag al 3x de vraag gehad! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Danielson schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:18:
Heb ik iets gemist qua KPN SuperWifi problemen?

Ik krijg de laatste dagen de ene na de andere vraag of ik naar hun "Wifi" wil kijken omdat de SuperWifi's het niet meer doen, bij iedereen zijn de klachten een week of twee geleden begonnen, dat kan geen toeval zijn, alleen vandaag al 3x de vraag gehad! :?
Als ik de recente posts mag geloven is de oorzaak een update van de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Als ik de recente posts mag geloven is de oorzaak een update van de Experiabox.
Ik lees het nu inderdaad, maar een eenduidige oplossing lijkt er nog niet te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Danielson schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Ik lees het nu inderdaad, maar een eenduidige oplossing lijkt er nog niet te zijn?
De enige oplossing (mijn eigen ervaring) wat werkt, is het resetten van de modem.
Daarna werkt alles weer zoals het hoort.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
streamnl schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:56:
[...]

De enige oplossing (mijn eigen ervaring) wat werkt, is het resetten van de modem.
Nou, dat wordt morgen dan een rondje modems resetten! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Danielson schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Nou, dat wordt morgen dan een rondje modems resetten! :F
Maak dan meteen een foto van de originele admin wachtwoord, want die wordt ook teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22
Indien SW2 ook nog groen blijft knipperen: inloggen in de EB om de WIFI-instellingen te resetten. Daarna reset EB en reset SW2 en 1 voor 1 opnieuw koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
[...]

Jep. Bij mij was dit ook de oplossing. Wel jammer dat er vanuit KPN gedaan wordt alsof het om incidenten gaat. Het forum staat er vol mee.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
LA-384 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:00:
Ik heb nog zo'n Arris VIP5202 tv kastje en blijkbaar is die héél kieskeurig wat hdmi betreft.

De bijgeleverde hdmi 8k/ultra high speed kabel werkte tot voor kort prima, maar kortgeleden bleef het beeld plots zwart (ook geen geluid), terwijl er bij het opstarten wel kort die voortgangsbalk zichtbaar was.

Andere hdmi kabels geprobeerd, allen 4k/high speed kabels, allen gaven zwart beeld. Daarna de meegeleverde weer geprobeerd en die deed het ineens weer goed.

Toch wilde ik een iets langere kabel, dus heb een paar 8k/ultra high speed kabels gekocht van 2 meter (ipv 1.8/1.5m). En die geven weer zwart beeld...

Ik snap niet waarom het niet werkt. Als ik het goed heb is de bitrate van de zenders helemaal niet zo hoog dat er überhaupt ultra high speed nodig is.

Het mooie is nog dat het allemaal eerst naar de versterker gaat en van daaruit (zonder bewerking) doorgestuurd wordt naar de tv via een 4k/high speed kabel en dat is nog nooit een probleem geweest...

Ik kan natuurlijk overstappen naar dat kpn tv+ met een nieuw kastje, maar dat betekent aanpassen van het abonnement met een iets hogere prijs als gevolg. Ik kijk letterlijk 1 uur per 2 weken tv, dus dat vind ik het sowieso niet waard.
Ik zit nog steeds met dit probleem. Destijds werd de suggestie gedaan om de resolutie en framerate van het signaal uit het kpn kastje te verlagen naar 1080i/25hz, waarna het opgelost leek. Ik kon daarna ook andere kabels aansluiten en had telkens beeld bij het aanzetten van de tv.

Een paar weken later toen ik weer tv wilde kijken, werkte het echter niet meer en bleef alles zwart (ook geen geluid). Enkel het opnieuw opstarten van het kpn-kastje (dus stekker er uit, 1 minuut wachten en er weer in), zorgt ervoor dat ik weer beeld heb.

Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Iemand nog ideeën?

Even voor de duidelijkheid:
KPN kastje zit aangesloten op een Denon receiver, vanuit daar gaat er een kabel naar de tv.
De Denon receiver en TV zitten op een master-slave stekkerdoos, het kpn kastje rechtstreeks in het stopcontact. hmm. ik ga die nu eerst eens op de master-slave stekkerdoor aansluiten, om te zien of dat verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:45
LA-384 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Even voor de duidelijkheid:
KPN kastje zit aangesloten op een Denon receiver, vanuit daar gaat er een kabel naar de tv.
Ik heb met een soortgelijke opstelling ook wat problemen gehad (al was dat wel met de TV+ ontvanger). Wat het voor mij opgelost heeft is de KPN ontvanger rechtstreeks op de TV aansluiten met HDMI, en dan de HDMI (e)ARC functie van de TV / Denon reciever gebruiken om het geluid via de reciever te krijgen.

Naar mijn idee heeft het mogelijk met de HDMI handshake te maken, en vooral de HDCP kopieerbeveiliging die het even niet meer snapt en dan in een "Nope!" modus schiet.

[ Voor 13% gewijzigd door Sende115 op 07-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Vraagje van een mogelijke overstapper (Ziggo-KPN)
Kun je in het KPN modem/router (die je standaard krijgt) je eigen interne ip-range regelen?? Dit ivm mijn eigen fix ip domotica spullen

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
bing69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:45:
Kun je in het KPN modem/router (die je standaard krijgt) je eigen interne ip-range regelen?? Dit ivm mijn eigen fix ip domotica spullen
Ja dat kan, DNS kan je aanpassen bij Internetverbinding>DNS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GJu6u-D4opprM7aG9mEwllJg-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06FTsu2DCrovKJyDKJtSgO7I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
bing69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:45:
Als ik me goed herinner gebruikt KPN standaard 192.168.2.254/24 in hun routers.
Je kan de router wel voorzien van een ander IP adres, DNS server en DHCP range.
Maar het subnet zelf is volgens mij niet te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
dunkiegaming schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:56:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij kan dit pas bij de nieuwe software (wat ik in jouw screenshot zie). Ik dacht dat dit niet mogelijk was bij de vorige software.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
streamnl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Volgens mij kan dit pas bij de nieuwe software (wat ik in jouw screenshot zie). Ik dacht dat dit niet mogelijk was bij de vorige software.
Klopt inderdaad, Het is in meer de vraag of KPN de modems al uit de doos uitlevert met de nieuwe FW of dat deze nog op de oude draaien waarmee dat niet mogelijk is.

Kan me voorstellen dat het een logistieke "nachtmerrie" is als men honderden dan niet duizenden dozen moet gaan uitpakken, modems updaten, en dan weer terug inpakken namelijk, en dat men op basis van "First In - First Out" uitlevert, met een grote kans dat de oude firmware er nog op staat, welke dan uiteindelijk wel een keer aan de beurt komt voor een migratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Sende115 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Klopt inderdaad, Het is in meer de vraag of KPN de modems al uit de doos uitlevert met de nieuwe FW of dat deze nog op de oude draaien waarmee dat niet mogelijk is.

Kan me voorstellen dat het een logistieke "nachtmerrie" is als men honderden dan niet duizenden dozen moet gaan uitpakken, modems updaten, en dan weer terug inpakken namelijk, en dat men op basis van "First In - First Out" uitlevert, met een grote kans dat de oude firmware er nog op staat, welke dan uiteindelijk wel een keer aan de beurt komt voor een migratie.
@bing69 misschien is het wijs om meteen een Fritzbox (of iets anders) aan te schaffen. Dan kan je wel vanaf het begin je IP range aanpassen.
Zou kak zijn als je pech hebt en je krijgt een modem met de oudere software.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
[...]

Nee. Jouw adres heeft een flag true waardoor elk modem automatisch upgraded als je hem thuis aansluit. Dus als er een modem is met een specifieke firmware, oude in dit geval dan gaat krijgt hij als hij synct automatisch de nieuwe gepushed. Wat natuurlijk logisch is. Want als je superwifi hebt, die zijn ook allemaal meegegaan en werken niet als met twee verschillende firmware (de oude en s@h)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sende115
Economics schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Nee. Jouw adres heeft een flag true waardoor elk modem automatisch upgraded als je hem thuis aansluit. Dus als er een modem is met een specifieke firmware, oude in dit geval dan gaat krijgt hij als hij synct automatisch de nieuwe gepushed. Wat natuurlijk logisch is. Want als je superwifi hebt, die zijn ook allemaal meegegaan en werken niet als met twee verschillende firmware (de oude en s@h)
Bedankt voor de uitleg, Mooi om te zien hoe dat proces loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
dunkiegaming schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:56:
[...]

[Afbeelding]
Perfect, kan ik Pi-Hole ook blijven gebruiken. Staat niets mijn overstap meer in de weg....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
streamnl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:36:
[...]

@bing69 misschien is het wijs om meteen een Fritzbox (of iets anders) aan te schaffen. Dan kan je wel vanaf het begin je IP range aanpassen.
Zou kak zijn als je pech hebt en je krijgt een modem met de oudere software.
Mag er toch vanuit gaan dat ik geen oude zooi krijg....

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
bing69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:52:
Mag er toch vanuit gaan dat ik geen oude zooi krijg....
Dat niet (denk ik).
Maar dan ben je niet meer afhankelijk als je wederom gaat switchen van provider. Stel je router krijgt niet meteen de nieuwste update, dan kan je niet je ip-range aanpassen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Laatst online: 14-09 08:23
Binnenkort stap ik over van Ziggo naar KPN. Enige uitdaging is de plaats van de aansluiting. Nu zit het Ziggo modem in de meterkast, waar ook een utp kabel loopt naar een switch elders.

Glasvezel komt in de woonkamer binnen. Dus even kijken hoe ik dat ga oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jpg97 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:40:
Binnenkort stap ik over van Ziggo naar KPN. Enige uitdaging is de plaats van de aansluiting. Nu zit het Ziggo modem in de meterkast, waar ook een utp kabel loopt naar een switch elders.

Glasvezel komt in de woonkamer binnen. Dus even kijken hoe ik dat ga oplossen.
Je kan (van te voren) vragen of ze de glasvezel verleggen naar je meterkast. Dat heb ik enkele jaren geleden ook gedaan en dat deed KPN.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkEijnden
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 08:44
[...]

Zo blij dat ik dit nu lees. Ik heb sinds die aanpassing verschillende problemen.

Ik had een Wifi 2.4Ghz en een Wifi 5Ghz. Ineens had ik geen 2.4Ghz netwerk meer en was mijn 5Ghz (de SSID naam dan) de standaard geworden, waardoor er al een aantal apparaten geen verbinding meer hadden. Wel had ik ineens een '[Wifinaam] Extra netwerk 2.4Ghz' waar ik niet om gevraagd had.

Nu heb ik heel erg wisselende snelheid (van 150mb/s naar 0,5mb/s en weer terug) en apparaten kunnen niet goed verbinden. Ik heb mijn extra netwerk in ieder geval al uitgezet en dat lijkt iets te doen.

Nu nog maar even de modem resetten en alles opnieuw instellen. Iemand daar nog een goede handleiding/lijstje voor zodat ik niets vergeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Laatst online: 14-09 08:23
streamnl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Je kan (van te voren) vragen of ze de glasvezel verleggen naar je meterkast. Dat heb ik enkele jaren geleden ook gedaan en dat deed KPN.
Aha, dat zou handig zijn. Kan ik dat gewoon via de klantenservice bij KPN aanvragen? Behoort dit tot de thuisinstallatie of is dit kostenloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jpg97 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Aha, dat zou handig zijn. Kan ik dat gewoon via de klantenservice bij KPN aanvragen? Behoort dit tot de thuisinstallatie of is dit kostenloos?
https://www.kpn.com/servi...l/aansluiting-verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Dat hangt natuurlijk ook van je woning af, is er een kruipruimte waar de kabel nu doorheen loopt etc.
Ik vermoed dat KPN niet een graafploeg langs stuurt om de kabel op te graven en dan met een geul naar de andere kant van je woning brengt.

Dan is een UTP kabel van je KPN aansluiting naar de meter kast of de plek waar de router staat de makkelijkste (en snelste/goedkoopste) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
[...]

Aansluiting verplaatsen kost je rond de 300 euro. Tenzij het technisch niet aan te sluiten is, maar zoals ik het lees is dat niet het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Economics op 09-06-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Dat hangt natuurlijk ook van je woning af, is er een kruipruimte waar de kabel nu doorheen loopt etc.
Ik vermoed dat KPN niet een graafploeg langs stuurt om de kabel op te graven en dan met een geul naar de andere kant van je woning brengt.

Dan is een UTP kabel van je KPN aansluiting naar de meter kast of de plek waar de router staat de makkelijkste (en snelste/goedkoopste) oplossing.
Geen graafploeg.
Maar de 2 monteurs haalden 2 spades uit hun busje en ze begonnen naast mijn huis een gleuf te graven. Ze hebben netjes de glasvezel verplaatst en verlengd naar de meterkast. Inclusief zo’n doek als bescherming dat ik niet per ongeluk er doorheen ga met een spade.

Mijn complimenten aan KPN. Erg goeie service!
MarkEijnden schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:31:

Nu nog maar even de modem resetten en alles opnieuw instellen. Iemand daar nog een goede handleiding/lijstje voor zodat ik niets vergeet?
Ik had screenshots gemaakt, van de pagina’s, waarop voor mij belangrijke informatie stond.
Gewoon even elke pagina nalopen. Zo gebeurd met de nieuwe software. Dat is wel een grote pluspunt. De nieuwe software is vele malen sneller dan de vorige

[ Voor 22% gewijzigd door streamnl op 09-06-2025 11:35 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44
Mijn moeder heeft nog een oud 200Mbps Telfort abonnement waar ze ~€49 per maand voor betaalt. Nu zag ik dat de huidige prijs voor 200Mbps bij KPN €43,50 is. Het lukt mij alleen niet om haar abonnement tegen deze prijs te verlengen.
Als ik via MijnKPN probeer te verlengen, krijgt ze 3 of 6 maanden korting waarna ze weer €49 gaat betalen. En via de bestelpagina voor nieuwe klanten lijkt het ook niet mogelijk om te bestellen als je aangeeft dat je al internet van KPN hebt op dat adres.

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
theblindman schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:29:
Mijn moeder heeft nog een oud 200Mbps Telfort abonnement waar ze ~€49 per maand voor betaalt. Nu zag ik dat de huidige prijs voor 200Mbps bij KPN €43,50 is. Het lukt mij alleen niet om haar abonnement tegen deze prijs te verlengen.
Als ik via MijnKPN probeer te verlengen, krijgt ze 3 of 6 maanden korting waarna ze weer €49 gaat betalen. En via de bestelpagina voor nieuwe klanten lijkt het ook niet mogelijk om te bestellen als je aangeeft dat je al internet van KPN hebt op dat adres.

Iemand de gouden tip?
KPN dochter Youfone is het "nieuwe Telfort", misschien overstappen daarheen? En wellicht kan ze zelfs met 100Mbps af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@theblindman Gewoon overstappen, krijg je er meteen een ps5 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44
Chris.nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:34:
[...]

KPN dochter Youfone is het "nieuwe Telfort", misschien overstappen daarheen? En wellicht kan ze zelfs met 100Mbps af...
Ja dat zou ik wel willen, maar vanwege haar e-mailadres wil ze dat helaas niet. Ik heb al eens een los e-mailadres voor haar ingesteld, maar dat gaat er niet in helaas.
jongetje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
Kan dat gewoon op dezelfde naam als het bestaande abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
theblindman schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Ja dat zou ik wel willen, maar vanwege haar e-mailadres wil ze dat helaas niet. Ik heb al eens een los e-mailadres voor haar ingesteld, maar dat gaat er niet in helaas.

[...]

Kan dat gewoon op dezelfde naam als het bestaande abonnement?
Die actie is voor nieuwe klanten. Als je zo enorm veel waarde aan een @telfort.nl mailadres hecht, dan zit er ook weinig korting in door over te stappen.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag, gewoon morgen even bellen met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:06
[...]

Als hij uit de doos nog oude heeft.
Komt dit binnen uurtje binnen de nieuwe.

Had ik ook met mijn modem die lag te verstoffen had even eigen vlan gemaakt ervoor en aangesloten om wat te testen en kwam na eigenlijk bij 2e reboot al binnen.

Maar makkelijkste is nog steeds eigen apparatuur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:30

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Hoe kan ik een verzoek indienen bij KPN om up te graden naar XGS PON in de wijk? Kan het lastig vinden in het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
Bigg Balls schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:59:
Hoe kan ik een verzoek indienen bij KPN om up te graden naar XGS PON in de wijk? Kan het lastig vinden in het forum
Upgraden naar 4gbit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Dat is helaas niet mogelijk in mijn postcode gebied. Max 1Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
Bigg Balls schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk in mijn postcode gebied. Max 1Gbit
Volgensmij heb je dan geen XGS-PON in de wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

dunkiegaming schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Volgensmij heb je dan geen XGS-PON in de wijk.
Klopt, wellicht de vraag verkeerd gesteld. Hoe zorg ik ervoor dat KPN het in onze wijk gaat aanleggen?

Is er ergens waar je een verzoek in kan dienen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Bigg Balls schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:55:
[...]

Klopt, wellicht de vraag verkeerd gesteld. Hoe zorg ik ervoor dat KPN het in onze wijk gaat aanleggen?

Is er ergens waar je een verzoek in kan dienen?
Niet. De aanleg van XGS-PON bepaalt KPN. Bijzonder dat jij denkt dat te kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ernstoud schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Niet. De aanleg van XGS-PON bepaalt KPN. Bijzonder dat jij denkt dat te kunnen sturen.
Semi-serieus: Misschien heeft ie een goedgevulde bankrekening als argument?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

ernstoud schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Sommigen wachten af tot er iets verandert, anderen proberen het inderdaad te sturen. Het is geen natuurkundige wetmatigheid wanner het waar ge-upgrade wordt. Als er interesse is voor duurdere abonnementen waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Waarvoor wil je die meer dan 1 Gbps gaan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
Bigg Balls schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Sommigen wachten af tot er iets verandert, anderen proberen het inderdaad te sturen. Het is geen natuurkundige wetmatigheid wanner het waar ge-upgrade wordt. Als er interesse is voor duurdere abonnementen waarom niet.
Ik kan je bij deze aangeven dat dat verspilde moeite is. Je zal moeten wachten tot het actief wordt gemaakt in de PoP waar jij op bent aangesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

KPN partner hier, KPN heeft zelf een tijdlijn voor aanpassingen naar XGSPON en daar ga jij niets aan veranderen helaas ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jongetje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
Je krijgt niets, je betaald er gewoon voor.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
Bigg Balls schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Soms is de PoP gewoon te klein voor AON+XGS-PON van KPN en XGS-PON van Odido zoals deze:
https://www.google.com/ma...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Als er dan XGS-PON apparatuur in moet, moet de oude AON apparatuur eruit om ruimte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
CrankyGamerOG schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Je krijgt niets, je betaald er gewoon voor.
Als ze niets doet en blijft zitten betaald ze meer een krijgt geen ps5....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Raven schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Semi-serieus: Misschien heeft ie een goedgevulde bankrekening als argument?
Dan zou ik met de zakelijke afdeling bellen voor een delicated glasvezellijn via KPN, VodafoneZiggo, Eurofiber of andere glasvezel provider. Je gaat geen vermogen investeren in een consumenten graded lijn...

Maargoed, enorm offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
dunkiegaming schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Soms is de PoP gewoon te klein voor AON+XGS-PON van KPN en XGS-PON van Odido zoals deze:
https://www.google.com/ma...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Als er dan XGS-PON apparatuur in moet, moet de oude AON apparatuur eruit om ruimte te maken.
De OLT komt te staan in een CityPoP welke doorgaans groot genoeg is, de AreaPoPs komen de L1 en L2 splitters, dus dat zijn gewoon passieve lades. Er zijn locaties welke een uitdaging zijn maar de meeste kunnen wel gewoon omgebouwd worden.
Pagina: 1 ... 181 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen