[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 16:06
Hann1BaL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Nee, je moet een switch met IGMP snooping te gebruiken. Je woordkeuze laat blijken dat het een voorkeur heeft. Naast de Netgears heeft TP-link ook goede alternatieven.

De pricewatch heeft een goede filter, unmanaged, igmp snooping, 5 of 8 poorts.
Het is absoluut beter, maar als je de switch alleen gebruikt om Smart TV & KPN STB op aan te sluiten, dan is dat toch geen probleem? Zolang je maar niet je STB & Smart TV functionaliteiten tegelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:15
secretfool schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Ah fijn om te horen, En kan er dan eventueel nog een splitter aanvast om naast tv signaal, internet signaal in mijn tv te krijgen zonder WIFI te hoeven gebruiken?
Je kan een kleine switch bij de TV leggen en dan gaat de netwerkkabel in de switch, en laat je 2 andere netwerk kabels uit de switch komen (van 1 of 2 meter per stuk, afhankelijk waar je de switch verstopt, er zijn ook kortere kabels), 1 naar de TV en 1 naar de KPN ontvanger.
Zelf gebruik ik de TPlink SG105E. Deze is stil, van metaal (de plastic switches worden warmer) en al heel wat jaartjes op de markt met goede reviews. Hij heeft 5 poorten, 1 inkomend en dan 4 voor uitgaand. Ze hebben ook een 8 of meer poorten versie, ik heb bijvoorbeeld ook nog een 16 poorten versie in de meterkast voor al mijn andere apparatuur in huis.
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Phoolie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Het is absoluut beter, maar als je de switch alleen gebruikt om Smart TV & KPN STB op aan te sluiten, dan is dat toch geen probleem? Zolang je maar niet je STB & Smart TV functionaliteiten tegelijk gebruikt.
Daar heb je wel gelijk in, maar de realiteit is dat je zel wel tegelijk gebruikt, want die TV is gewoon verbonden, ook al gebruik je geen smart apps en datzelfde geldt voor de STB in standby.

Daarbij komt dat het prijsverschil zo klein is en je nooit weet wat je in de toekomst doet, dus zorg maar dat je hardware hebt in huis die overal toepasbaar is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Muis666 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:04:
[...]

@secretfool Het beste is een switch met IGMP snooping, bijvoorbeeld de Netgear SG105 of 108.
swhnld schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Je kan een kleine switch bij de TV leggen en dan gaat de netwerkkabel in de switch, en laat je 2 andere netwerk kabels uit de switch komen (van 1 of 2 meter per stuk, afhankelijk waar je de switch verstopt, er zijn ook kortere kabels), 1 naar de TV en 1 naar de KPN ontvanger.
Zelf gebruik ik de TPlink SG105. Deze is stil, van metaal (de plastic switches worden warmer) en al heel wat jaartjes op de markt met goede reviews. Hij heeft 5 poorten, 1 inkomend en dan 4 voor uitgaand. Ze hebben ook een 8 of meer poorten versie, ik heb bijvoorbeeld ook nog een 16 poorten versie in de meterkast voor al mijn andere apparatuur in huis.
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
Jullie zijn allebei heel onzorgvuldig in jullie taalgebruik waardoor jullie nu allebei verkeerde informatie verspreiden. Bij zowel Netgear als TP-Link geeft het achtervoegsel "E" aan of de switch o.a. IGMP snooping ondersteunt of niet. Allebei laten jullie deze letter achterwege in jullie berichtgeving terwijl dat in dit geval een cruciale letter is.

Voor de toekomstige lezer hieronder uitleg die wel klopt.

De Netgear SG105 bestaat niet. De Netgear GS105 bestaat wel en heeft géén IGMP snooping. De Netgear GS105E bestaat ook en ondersteunt wel IGMP snooping. De Netgear GS105E is degene die je moet hebben.

De TP-Link TL-SG105 heeft géén IGMP snooping. De TP-Link TL-SG105E bestaat ook en ondersteunt wel IGMP snooping. De TP-Link TL-SG105E is degene die je moet hebben.

Zowel de Netgear GS105E als de TP-Link TL-SG105E voldoen. Ik heb zelf de TP-Link TL-SG105E en TL-SG108E en deze functioneren prima.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 03-02-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:15
MarcoC schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:54:
[...]

[...]
Jullie zijn allebei heel onzorgvuldig in jullie taalgebruik waardoor jullie nu allebei verkeerde informatie verspreiden. Bij zowel Netgear als TP-Link geeft het achtervoegsel "E" aan of de switch o.a. IGMP snooping ondersteunt of niet. Allebei laten jullie deze letter achterwege in jullie berichtgeving terwijl dat in dit geval een cruciale letter is.

Voor de toekomstige lezer hieronder uitleg die wel klopt.

De Netgear SG105 bestaat niet. De Netgear GS105 bestaat wel en heeft géén IGMP snooping. De Netgear GS105E bestaat ook en ondersteunt wel IGMP snooping. De Netgear GS105E is degene die je moet hebben.

De TP-Link TL-SG105 heeft géén IGMP snooping. De TP-Link TL-SG105E bestaat ook en ondersteunt wel IGMP snooping. De TP-Link TL-SG105E is degene die je moet hebben.

Zowel de Netgear GS105E als de TP-Link TL-SG105E voldoen. Ik heb zelf de TP-Link TL-SG105E en TL-SG108E en deze functioneren prima.
Als je het dan toch helemaal goed wil doen moet je de uitleg uitbreiden met het risico wat je zonder igmp kan lopen (maar niet hoeft te gebeuren).
Ik heb in ieder geval de letter E toegevoegd in mijn post, de link stond al naar het juiste product te wijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:32
swhnld schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Als je het dan toch helemaal goed wil doen moet je de uitleg uitbreiden met het risico wat je zonder igmp kan lopen (maar niet hoeft te gebeuren).
Ik heb in ieder geval de letter E toegevoegd in mijn post, de link stond al naar het juiste product te wijzen.
Nou bij deze, een goede begrijpbare uitleg van het internet geplukt, dit geld dus voor netwerk switches;

IP-TV is één van de zaken die vaak genoemd worden in verband met IGMP snooping, maar het is niet uitsluitend daarvoor.
IGMP snooping zorgt er voor dat multicast pakketten worden geanalyseerd en dat routes worden “Vastgelegd”. Het optimaliseert het broadcast verkeer en verlaagd de belasting van het netwerk.
Bij IP TV zie je dat alle broadcast pakketten zonder IGMP Snooping continu naar alle apparatuur op je netwerk worden gestuurd, zelfs diegene die via WiFI verbonden zijn (tenzij die optie is uitgeschakeld). Omdat IP TV heel veel pakketten verstuurd wordt dat dan al snel door gebruikers ervaren als het niet werken van het netwerk, het netwerk en de clients worden echter alleen zwaar overbelast. Simpelweg omdat ze al die broadcasts binnenkrijgen en moeten analyseren en dan weggooien.
Met IGMP Snooping aan heeft het netwerk al snel door naar welke apparaten het multicast verkeer toe moet (de TV ontvanger) en stuurt de pakketten alleen daarnaartoe en de rest van de apparatuur ontvangt de pakketten niet meer.
Dit helpt dus ook andere protocollen die van broadcasts gebruik maken, zoals bijvoorbeeld Airplay en het Sonos netwerk (als je geen Sonosnet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Gister heb ik de tv+ box ontvangen. Best een leuk apparaat ik heb wel het idee dat het beeldkwaliteit minder is dan met de kpn app op de chromecast. Een pluspunt is vooral de appstore. heb zelfs gforce now en xbox game pass kunnen instaleren en kan nu ook vanaf de bank gamen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
H143 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:23:
Gister heb ik de tv+ box ontvangen. Best een leuk apparaat ik heb wel het idee dat het beeldkwaliteit minder is dan met de kpn app op de chromecast. Een pluspunt is vooral de appstore. heb zelfs gforce now en xbox game pass kunnen instaleren en kan nu ook vanaf de bank gamen 😉
Het is juist andersom. De kpn app maakt gebruik van een mindere kwaliteit. Heb je je tv+ box wel op multicast staan? Unicast gebruikt de mindere kpn app kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:21
Ik hoop dat ik de vraag in het juiste topic stel.

Vorig jaar heb ik internet+TV opgezegd bij KPN. TV kijken doen we via NL Ziet.
Echter NL Ziet bevalt ons niet zo goed. Door de traagheid bij het schakelen tussen zenders (bufferen i.v.m. streamen) starten we zelden de app op.
Nu willen we weer naar internet+tv nemen van KPN zodat we ook ESPN kunnen afsluiten. Mijn zoontje en ik willen af en toe een wedstrijdje kijken :-)
Ik heb voorheen het reguliere KPN kastje gehad voor TV en daar waren we er tevreden over.
KPN heeft TV+ aangekondigd. We hebben al Google TV in de keuken. Ik ben een beetje bang dat de TV+ ervaring hetzelfde gaat zijn als NL Ziet. Kan iemand hier reactie op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:55
Roodey schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:33:
Ik hoop dat ik de vraag in het juiste topic stel.

Vorig jaar heb ik internet+TV opgezegd bij KPN. TV kijken doen we via NL Ziet.
Echter NL Ziet bevalt ons niet zo goed. Door de traagheid bij het schakelen tussen zenders (bufferen i.v.m. streamen) starten we zelden de app op.
Nu willen we weer naar internet+tv nemen van KPN zodat we ook ESPN kunnen afsluiten. Mijn zoontje en ik willen af en toe een wedstrijdje kijken :-)
Ik heb voorheen het reguliere KPN kastje gehad voor TV en daar waren we er tevreden over.
KPN heeft TV+ aangekondigd. We hebben al Google TV in de keuken. Ik ben een beetje bang dat de TV+ ervaring hetzelfde gaat zijn als NL Ziet. Kan iemand hier reactie op geven?
Nlziet doet het slecht omdat jouw verbinding ondermaats is. Of je WiFi, of je een te traag kastje hebt gebruikt. Hier op een AppleTV is het prima met NLziet.

Als je dat niet oplost dan is je KPN+ beleving mogelijk ook ondermaats. Met jouw historie zou ik het gebruik van UTP wel aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:42
stormfly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Nlziet doet het slecht omdat jouw verbinding ondermaats is. Of je WiFi, of je een te traag kastje hebt gebruikt. Hier op een AppleTV is het prima met NLziet.

Als je dat niet oplost dan is je KPN+ beleving mogelijk ook ondermaats. Met jouw historie zou ik het gebruik van UTP wel aanbevelen.
Dat is wel kort door de bocht. Hier werkte het ook voor geen meter en wel UTP. Ga je online zoeken dan vind je een behoorlijke bak aan klachten over het gebruik met bepaalde devices die officieel wel ondersteund worden.

De vraag is dus niet of het op AppleTV werkt, maar of het op die nieuwe box van KPN fatsoenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Caelorum schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:27:
[...]

De vraag is dus niet of het op AppleTV werkt, maar of het op die nieuwe box van KPN fatsoenlijk werkt.
Je weer mijn mening, zolang je niet uitsluit of die kabel iets mankeert kan je hetzelfde effect ervaren.

Of de box (mogelijk) underpowered is tov van wat je had kan je op de KPN site opzoeken. Ze delen veel specificaties.

Het korte antwoord: ja de KPN+ tv oplossing werkt goed.

Maar het is wel onderliggend Android TV. Daar hebben mensen een mening over tov de oude Arris kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 15:32
Wij gaan binnenkort op locatie werken en denken er over KPN zakelijk glasvezel te nemen. ( geen EEN MKB ) Is je IP daar net zo “static” als bij een consumenten aansluiting? Lees: dynamisch maar verandert in de praktijk toch nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
JerryJerryJerry schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
Wij gaan binnenkort op locatie werken en denken er over KPN zakelijk glasvezel te nemen. ( geen EEN MKB ) Is je IP daar net zo “static” als bij een consumenten aansluiting? Lees: dynamisch maar verandert in de praktijk toch nooit.
Yes kpn kleinzakelijk is gewoon het consumenten product alleen in een ander jasje kwa contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
stormfly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:46:
[...]

NL Ziet zit gewoon aan een UTP kabel met 100Mbit glas. We hebben een LG smarttv waar alles vlekkeloos werkt. De ervaring met NL Ziet is gewoon ruk. Het werkt wel goed als je eenmaal de gewenste zender hebt gevonden, maar NL Ziet is traag als je het vergelijkt met wisselen tussen kanalen/zenders van reguliere tv. Daarom mijn of die ervaring er ook is met TV+? Want dan weet ik dat wij daar niet gelukkig van worden en wij voor gewone TV van KPN moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04
stormfly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Je weer mijn mening, zolang je niet uitsluit of die kabel iets mankeert kan je hetzelfde effect ervaren.

Of de box (mogelijk) underpowered is tov van wat je had kan je op de KPN site opzoeken. Ze delen veel specificaties.

Het korte antwoord: ja de KPN+ tv oplossing werkt goed.

Maar het is wel onderliggend Android TV. Daar hebben mensen een mening over tov de oude Arris kastjes.
Niet helemaal waar. De reguliere kanalen zijn gewoon multicast, net als het oude kastje.
@Roodey Er is niks te kiezen. TV+ is het platform voor nieuwe klanten. Je kan niet zeggen dat je gewone TV wil.
Maar zoals ik hierboven al zeg: het is een combinatie van Google TV met het reguliere ITV platform.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 04-02-2023 16:41 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Roodey schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:18:
[...]

NL Ziet zit gewoon aan een UTP kabel met 100Mbit glas. We hebben een LG smarttv waar alles vlekkeloos werkt. De ervaring met NL Ziet is gewoon ruk. Het werkt wel goed als je eenmaal de gewenste zender hebt gevonden, maar NL Ziet is traag als je het vergelijkt met wisselen tussen kanalen/zenders van reguliere tv. Daarom mijn of die ervaring er ook is met TV+? Want dan weet ik dat wij daar niet gelukkig van worden en wij voor gewone TV van KPN moeten gaan.
Helaas is de app voor LG ruk omdat LG gewoon ondermaatse hardware erin heeft gestopt en slecht SDK voor WebOS biedt. Op apparaten waar de hardware op orde is werkt NLZIET veel fijner.

De hardware van KPN+ zal veel betere prestaties kunnen bieden dan je LG tv en ben je dus beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Barre73 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Niet helemaal waar. De reguliere kanalen zijn gewoon multicast, net als het oude kastje.
@Roodey Er is niks te kiezen. TV+ is het platform voor nieuwe klanten. Je kan niet zeggen dat je gewone TV wil.
Maar zoals ik hierboven al zeg: het is een combinatie van Google TV met het reguliere ITV platform.
Ok, als ik jou goed begrijp is de ervaring qua reguliere kanalen dus hetzelfde. Of je nu het oude kastje of TV+ hebt. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Laatst online: 21:17
Hann1BaL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Nee, je moet een switch met IGMP snooping te gebruiken. Je woordkeuze laat blijken dat het een voorkeur heeft. Naast de Netgears heeft TP-link ook goede alternatieven.

De pricewatch heeft een goede filter, unmanaged, igmp snooping, 5 of 8 poorts.
Zonder kan ook, mijn LS1005G werkt prima.
Het kan wel problemen opleveren als je netwerk apparaten verbindt die maar 10mbit doen (bijv een pc in slaapstand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Butz0rs schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Zonder kan ook, mijn LS1005G werkt prima.
Het kan wel problemen opleveren als je netwerk apparaten verbindt die maar 10mbit doen (bijv een pc in slaapstand).
Het gaat vooral fout op het moment dat naast de KPN Tv verbinding andere verbindingen actief worden achter die switch. Het is vragen om problemen, je netwerk wordt namelijk letterlijk overspoeld achter de switch met data als je geen IGMP snooping hebt.

In mijn ogen geen goed advies, zeker niet voor die paar centen meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 04-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:07
JerryJerryJerry schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
Bij KPN EEN krijg je een vaste IP adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqo6_y_Icr5rHLPsV9hmGkPGcmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5g4eSn5JZAVFNPhg0ugaltgp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:44
Sinds een paar weken is het beeld op sommige zenders niet meer goed.
Al die jaren ervoor bij Xs4all heb ik hier geen last van gehad.
Ben ik de enige met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
mekonghigh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:13:

[YouTube: vid]

[YouTube: VID 2]
Wat vreemd, is het altijd op dezelfde plek "versprongen"? Eerste waar ik aan zou denken is een HDMI uitdaging, andere kabel?

STB heeft diverse opties voor resets, mogelijk kan je daar mee eens wat testen.

Hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
stormfly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Wat vreemd, is het altijd op dezelfde plek "versprongen"? Eerste waar ik aan zou denken is een HDMI uitdaging, andere kabel?

STB heeft diverse opties voor resets, mogelijk kan je daar mee eens wat testen.

Hier geen last van.
Heel soms is dit ook bovenin het beeld. Het is mij ook opgevallen dat het goed zichtbaar is als er snelle beelden zijn en ze van camera shot veranderen.
Andere kabel heb ik nog niet geprobeerd |:( Wel heb ik een bluray speler en een Vero 4k+ op die hdmi poort geprobeerd en daar is het beeld perfect. Het rare vind ik ook dat het niet bij alle zenders is. Morgen maar even een andere kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 15:32
ikbenjoeri schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Bij KPN EEN krijg je een vaste IP adres.
Yep. Daar adverteren ze ook mee maar als het IP bij het klein zakelijke pakket in de praktijk nooit wijzigt (zoals bij de consument) noem ik dat eigenlijk ook verkapt static. En mocht het wijzigen eens per jaar ofzo, daar liggen we niet zo wakker van.

Ben ik nog wel ff benieuwd of je bij ONE een aangepast PTR record kan krijgen ( kantoor.eigendomein.nl )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:59
mekonghigh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:13:

[YouTube: vid]

[YouTube: VID 2]
Ik had het gisteren op 1 zender. RTV 7 (zender voor Caribisch Nederland) Kijk er nooit naar maar viel mij daar op tijdens het zappen. Mogelijk kon het ook aanvoer vanuit die zender zijn die niet lekker ging.

Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld iets terugkijkt of iets start vanuit het Pluspakket? (Indien aanwezig).

Verder geen problemen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 19:27
Sinds een week twee nieuwe TV+ ontvangers in gebruik genomen, de layout is even wennen, maar ik herken me niet in de klachten dat de box regelmatig traag is. wel is me opgevallen dat op 200mb/s op wifi er een kleine buffertijd is. kom van een chromecast tv af, ten opzichte van de chromecast is het merkbaar sneller. heb ook al lokaal opgeslagen video afgespeeld over het netwerk, waaronder 4k met hdr. dit gaat ook zonder horten of stoten. belangrijkste blijft dat het netwerk stabiel en goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Fiekert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:25:
Sinds een week twee nieuwe TV+ ontvangers in gebruik genomen, de layout is even wennen, maar ik herken me niet in de klachten dat de box regelmatig traag is. wel is me opgevallen dat op 200mb/s op wifi er een kleine buffertijd is. kom van een chromecast tv af, ten opzichte van de chromecast is het merkbaar sneller. heb ook al lokaal opgeslagen video afgespeeld over het netwerk, waaronder 4k met hdr. dit gaat ook zonder horten of stoten. belangrijkste blijft dat het netwerk stabiel en goed genoeg is.
Ik kreeg ook het idee dat klachten over de nieuwe decoder en de dienst vooral kwamen van Tweakers die deze als test hadden. Je zou mogen hopen dat dit in de uitrol beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
krakendmodem schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Ik had het gisteren op 1 zender. RTV 7 (zender voor Caribisch Nederland) Kijk er nooit naar maar viel mij daar op tijdens het zappen. Mogelijk kon het ook aanvoer vanuit die zender zijn die niet lekker ging.

Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld iets terugkijkt of iets start vanuit het Pluspakket? (Indien aanwezig).

Verder geen problemen hier
Net een stukje van Rambo (uitzending van gisteren) terug gekeken maar daar is het beeld gewoon goed.
Het is niet altijd zichtbaar en/of op dezelfde zenders. Op dit moment is het beeld bij alle zenders gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 11:55
H143 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:23:
Was Xbox Game Pass via de google app store te installeren? Of via een andere methode? Op een chromecast met Google TV was de app in ieder geval niet beschikbaar.

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Laatst online: 22-09 18:59
Not_Disclosed schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Was Xbox Game Pass via de google app store te installeren? Of via een andere methode? Op een chromecast met Google TV was de app in ieder geval niet beschikbaar.
Helaas nog niet via de appstore en heb hem moeten sideloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:07
JerryJerryJerry schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Yep. Daar adverteren ze ook mee maar als het IP bij het klein zakelijke pakket in de praktijk nooit wijzigt (zoals bij de consument) noem ik dat eigenlijk ook verkapt static. En mocht het wijzigen eens per jaar ofzo, daar liggen we niet zo wakker van.

Ben ik nog wel ff benieuwd of je bij ONE een aangepast PTR record kan krijgen ( kantoor.eigendomein.nl )
Zover mij bekend is dit mogelijk door contact op te nemen. Ook kan je eigen IP whois krijgen.

Maar ligt er net aan of de KPN EEN MKB partner dit wel of niet wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:14
Fiekert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:25:
Jij gebruikt waarschijnlijk unicast modus en niet de multicast modus.

Het probleem met het trage zappen is specifiek voor multicast zoals o.a.deze post het omschrijft:
PeterG Superuser 45700 reaties

Hoi @NicolevandenBroek62 .

Ik heb even wat dingen geprobeerd. Ik heb op de eerste 10 en mischien wel meer zenders ook dat het minstens 6 seconden duurt voordat de zender start. Ik kan me voorstellen dat het bij zappen bloedirritant is. Bij hogere nummers (3 cijferige) had ik er geen last van….

Ook heb ik even getest met Video mode Unicast. Dan is ie zo snel met zappen dat je geeneens tijd hebt om met je ogen te knipperen.

Menu (tandwiel) - informatie - helemaal onder aan Video mode wijzigen dus.😎.

Ik houd 'm op multicast vanwege het wat mooiere beeld op de 43 inch 4k televisie hier.

[ Voor 0% gewijzigd door EricJH op 06-02-2023 18:04 . Reden: Kleine typo fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
EricJH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 02:19:
[...]
Jij gebruikt waarschijnlijk unicast modus en niet de multicast modus.

Het probleem met het trage zappen is specifiek voor multicast zoals o.a.:de post het omschrijft:

[...]
ik heb beide op Multicast staan, dus er is wel sprake van een lichte vertraging. maar ik moet stellen dat het mij niet stoort tot het punt dat ik milliseconde nauwkeurig moet zijn. dus in de meest letterlijke zin van het woord is er wel sprake van een lichte vertraging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 19:23
Als ik zo af en toe de verhalen lees over nlziet, kijken die gebruikers dan nog wel steeds zeg maar tv zoals voorheen op de tijd dat het uitgezonden wordt? Inclusief reclame?
Wij hebben dat sinds nlziet helemaal los gelaten.
We hebben waar we willen zien in de faciliteiten staan, en kijken dan als het ons uitkomt. Veelal ook nog zonder reclame.
Aangezien we niet meedoen met die bel acties waar je veelal met verliest dan wint, en ook geen voetbal kijken, scheelt het veel ergernis.
Vooral die reclame, maar dat is wellicht mede door mijn autisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
Dit krijg je thuis
Dit zit er allemaal in je pakket.
KPN Box 12
1 x KPN TV+ Box

Waar vind ik de optie voor een 2e KPN TV+ Box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
catchingfire schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:19:
Dit krijg je thuis
Dit zit er allemaal in je pakket.
KPN Box 12
1 x KPN TV+ Box

Waar vind ik de optie voor een 2e KPN TV+ Box?
Tijdens bestellen op volgende of next klikken en dan bij de TV opties de 2e ontvanger aanvinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
Lord_Dain schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:18:
Tijdens bestellen op volgende of next klikken en dan bij de TV opties de 2e ontvanger aanvinken?
Thx, het is wat onduidelijk of je ergens opeens aan vast zit bij die knoppen.

Nog niet overtuigt.
Nu glas 100/100, 2x HD ontvanger, opnemen pakket, vaste telefoon voor 66,58/mnd

TV+ 100/100, 2x KPN+ ontvanger, opnemen gratis, vaste telefoon voor 62/mnd.
200/200 voor 69,50/mnd,
1000/1000 voor 72/mnd.
Bij alle opties komen nog 25 "activatiekosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
catchingfire schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:42:
[...]

Thx, het is wat onduidelijk of je ergens opeens aan vast zit bij die knoppen.

Nog niet overtuigt.
Nu glas 100/100, 2x HD ontvanger, opnemen pakket, vaste telefoon voor 66,58/mnd

TV+ 100/100, 2x KPN+ ontvanger, opnemen gratis, vaste telefoon voor 62/mnd.
200/200 voor 69,50/mnd,
1000/1000 voor 72/mnd.
Bij alle opties komen nog 25 "activatiekosten".
bestaande klanten kunnen hen pakket via mijn kpn omzetten alleen dit was laatst nog niet gereed, dan heb je namelijk die activatiekosten niet als goed is.

Besef wel goed ga je over na tv+ je kan niet meer terug na het ITV platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Fiekert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:51:
[...]

ik heb beide op Multicast staan, dus er is wel sprake van een lichte vertraging. maar ik moet stellen dat het mij niet stoort tot het punt dat ik milliseconde nauwkeurig moet zijn. dus in de meest letterlijke zin van het woord is er wel sprake van een lichte vertraging.
Blijkbaar treedt de sterke vertraging niet bij iedereen op. Hoe lang is de vertraging bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
EricJH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Blijkbaar treedt de sterke vertraging niet bij iedereen op. Hoe lang is de vertraging bij jou?
op de ene verbinding is het een kleine 4 seconden, de andere is rond de 2 seconden. ik kan niet goed verklaren waarom dat verschil aanwezig is. beide zijn op custom ingestelde routers (eentje is een UDM SE en de ander een Asus router met meer headroom dan de verbinding ooit nodig zal hebben) heb voor de gein op 1 box unicast nu ingesteld, die werkt zoals je al eerder zegt nagenoeg zonder vertraging op kabel.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiekert op 06-02-2023 21:20 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:19
Fiekert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:18:
[...]

op de ene verbinding is het een kleine 4 seconden, de andere is rond de 2 seconden. ik kan niet goed verklaren waarom dat verschil aanwezig is. beide zijn op custom ingestelde routers (eentje is een UDM SE en de ander een Asus router met meer headroom dan de verbinding ooit nodig zal hebben) heb voor de gein op 1 box unicast nu ingesteld, die werkt zoals je al eerder zegt nagenoeg zonder vertraging op kabel.
Dat IPTV wordt door KPN steeds ingewikkelder gemaakt. Volgens mij hebben de Experiabox 12 en de SuperWifi punten een multicast to anycast (UDPXY?) proxy die dus indirect multicast IPTV over WiFi ondersteunt. Dus ik verwacht dat de KPN TV boxen dat kunnen detecteren. Het zou wel handig zijn als KPN hier iets meer openheid over geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Dat IPTV wordt door KPN steeds ingewikkelder gemaakt. Volgens mij hebben de Experiabox 12 en de SuperWifi punten een multicast to anycast (UDPXY?) proxy die dus indirect multicast IPTV over WiFi ondersteunt. Dus ik verwacht dat de KPN TV boxen dat kunnen detecteren. Het zou wel handig zijn als KPN hier iets meer openheid over geeft.
KPN heeft dat beschreven en eenvoudig gemaakt met een tabel.

https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149

https://forum.kpn.com/ken...ruik+van+eigen+apparatuur

Meer heb je niet nodig toch? Multicast to Unicast moeten je APs ondersteunen. En dat doe ze wel of niet, no in between :)

De bandbreedtes worden dit jaar nog hoger. Als ze hun gestelde doelen behalen is het beeld beter dan bij Ziggo, schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:03:
[...]

KPN heeft dat beschreven en eenvoudig gemaakt met een tabel.

https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149

https://forum.kpn.com/ken...ruik+van+eigen+apparatuur

Meer heb je niet nodig toch? Multicast to Unicast moeten je APs ondersteunen. En dat doe ze wel of niet, no in between :)
...Daarom zitten er in onze Box 12 en de SuperWifi 2 speciale communicatieprotocollen. Deze zorgen ervoor dat het verkeer tussen de Box 12 of SuperWifi 2 en de TV+ Box zo soepel mogelijk verloopt....

Ik vind dat niet echt overeenkomen met het doel van de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten. Nu gebruikt KPN iets 'speciaals' op hun provider apparatuur en ben je met eigen apparatuur gedwongen bedraad te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 11:17
Op mijn Fritzbox is internet naar KPN een paar uur geleden uitgevallen en krijg meldingen in de log dat de internetaanbieder niet reageert op PPPoE-pakketten. Herstarten van Fritzbox en NT hebben niet geholpen. Zwarte NT-kastje geeft groene lampjes.

KPN al aan de lijn gehad en willen/kunnen niet helpen, want ik heb geen servicecontract omdat ik deze Fritzbox zelf heb aangeschaft. Zou de Experiabox aan moeten sluiten, echter is die vooralsnog even zoek. Vermoed overigens dat de Experiabox een identiek resultaat gaat geven. Er is geen storing bekend in de buurt en de buren hebben wel werkend internet via KPN.

Kan de Fritzbox toch stuk zijn? Ik zou de 7530 die als mesh-punt dient eens aan kunnen sluiten.

Update: 7530 aangesloten als modem, zelfde foutmeldingen. Lijkt me dus niet dat de modem stuk is.

Update2: Experiabox V10 zelfde probleem. Volgens KPN-monteur is de UTP-poort op het ONT-kastje dan stuk. Komt regelmatig voor. Daar moeten ze voor langs komen. Eerste mogelijkheid morgenmiddag tussen 5 en 7.

[ Voor 17% gewijzigd door DikkieDick op 07-02-2023 14:27 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:40
KPN gaat de algemene voorwaarden wijzigen dus iedereen mag kosteloos opzeggen.

https://www.totaaltv.nl/n...nnen-abonnement-opzeggen/

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:50
robbinonline schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:30:
Volgens mij had ziggo dat stukje over dat inflatiecorrectie geen reden meer voor opzeggen is vorig jaar al in hun voorwaarden staan. Dan schiet je er weinig mee op om over te stappen, tenzij ze een spectaculaire aanbieding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:40
grun93 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Volgens mij had ziggo dat stukje over dat inflatiecorrectie geen reden meer voor opzeggen is vorig jaar al in hun voorwaarden staan. Dan schiet je er weinig mee op om over te stappen, tenzij ze een spectaculaire aanbieding doen.
Het staat zelfs op de KPN website dat je per dan contract vrij bent:

Wat betekent deze wijziging voor mij?
Door de wijziging van de Algemene Voorwaarden word je contractvrij. Dit ben je vanaf het moment dat we je informeren over de wijziging (in februari) tot het moment dat de wijziging ingaat (1 april 2023).

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
[...]

...Daarom zitten er in onze Box 12 en de SuperWifi 2 speciale communicatieprotocollen. Deze zorgen ervoor dat het verkeer tussen de Box 12 of SuperWifi 2 en de TV+ Box zo soepel mogelijk verloopt....

Ik vind dat niet echt overeenkomen met het doel van de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten. Nu gebruikt KPN iets 'speciaals' op hun provider apparatuur en ben je met eigen apparatuur gedwongen bedraad te werken.
Je moet ook de pagina gebruiken die KPN daarvoor bijhoudt op haar eigen website.

Zie: https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Barre73 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Je moet ook de pagina gebruiken die KPN daarvoor bijhoudt op haar eigen website.

Ik vind de zin: "Deze ‘multicast to unicast’ (mc2uc) functionaliteit staat beschreven in RFC 9119" redelijk summier. Volgens mij beschrijft die RFC oplossingsmogelijkheden maar niet een daarwerkelijke implementatie. Ik betwijfel dat iemand dit met deze informatie op eigen apparatuur werkend kan maken (over WiFi dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
[...]

De feature zit ook op mijn UniFi apparatuur. Kan niet valideren of het ook de juiste RFC is door UniFi geïmplementeerd

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 07-02-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is écht een Tweaker waardig document. Goed leesbaar, technisch verdiept. Opgezet om je te helpen en niet af te schrikken.

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 07-02-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik vind de zin: "Deze ‘multicast to unicast’ (mc2uc) functionaliteit staat beschreven in RFC 9119" redelijk summier. Volgens mij beschrijft die RFC oplossingsmogelijkheden maar niet een daarwerkelijke implementatie. Ik betwijfel dat iemand dit met deze informatie op eigen apparatuur werkend kan maken (over WiFi dus).
Bij UniFi is het 1 schakelaar. Aan of Uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgdw8Uamxwfx6zgMwMN2wMf_Xkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yHyP9Ic0iXfnSw9VT7cSIaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door stormfly op 07-02-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 13:21

Arjan A

Cenosillicafoob

Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik vind dat als je je eigen apparatuur wil aansluiten, je daar ook wel wat moeite voor mag doen. KPN neemt je bij het handje met de EB en de Fritzbox. Wil je het zelf doen? Prima, hier zijn de specs :) En ik moet zeggen dat KPN het duidelijk en transparant heeft gecommuniceerd. Alles is op te vragen en terug te vinden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Bij UniFi is het 1 schakelaar. Aan of Uit :)
Is het dan gewoon bridge-mc-2-uc, onderdeel van de Linux kernel? Dat heeft mijn OpenWRT router ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Is het dan gewoon bridge-mc-2-uc, onderdeel van de Linux kernel? Dat heeft mijn OpenWRT router ook :-)
UniFi is een gesloten OS ik zou het niet weten.

Ben benieuwd naar jouw test uitkomsten met openwrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Laatst online: 22-09 17:51
robbinonline schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:30:

https://www.totaaltv.nl/n...nnen-abonnement-opzeggen/
Ja opzeggen wel, maar weer een nieuw jaarcontract niet :)
Mijn contract loopt tot mei dus ik dacht nu ik "contractvrij" ben (door deze wijziging) weer een nieuw jaarcontract te kunnen afsluiten met korting. Dat is me in het verleden vaker gelukt maar nu was er niets mogelijk behalve opzeggen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:15:
[...]

UniFi is een gesloten OS ik zou het niet weten.

Ben benieuwd naar jouw test uitkomsten met openwrt.
Onder LAN instellingen , advanced configuration heb ik ooit IGMP snooping aan moeten zetten om voor zover ik kan herinneren de SONOS en/of AppleTV werkende te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqNda-CA60y8z5UPm-CLXvYQPeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s07kxyY9LHulJslrx885y5tR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 16:06
Iemand die op het nieuwe TV+ platform die iets kan zeggen of er (meer) vertraging op de live beelden zit? Wellicht kijk ik er overheen, maar het enige wat ik kan vinden is dat er wat vertraging op het zappen zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Phoolie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:36:
Iemand die op het nieuwe TV+ platform die iets kan zeggen of er (meer) vertraging op de live beelden zit? Wellicht kijk ik er overheen, maar het enige wat ik kan vinden is dat er wat vertraging op het zappen zou zitten.
Zijn dezelfde multicast streams als de huidige kastjes. Even snel.

KPN gaat wel het her-encoden laten vervallen medio dit jaar. Streams komen dan direct vanuit de aanbieder door. Dat helpt voor alle multicast streams wel weer qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

wij hebben thuis de VIP5202 tuner, werkt best aardig (wel traag).
Sinds enige tijd echter werkt de Netflix knop op de remote niet direct, dwz: je drukt hem in, Netflix start, je ziet heel kort de profielen-lijst door het beeld flitsen, en je komt dan weer terug in het reguliere TV-kijk scherm.
Druk je dan nogmaals de knop in, start Netflix wel, en blijft ook werken zonder problemen.
Iemand eerder dit verschijnsel gehad, en is dat op te lossen? of alleen met een reset van de VIP5202?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DaRoot schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:16:
Sinds enige tijd echter werkt de Netflix knop op de remote niet direct, dwz: je drukt hem in, Netflix start, je ziet heel kort de profielen-lijst door het beeld flitsen, en je komt dan weer terug in het reguliere TV-kijk scherm.
Druk je dan nogmaals de knop in, start Netflix wel, en blijft ook werken zonder problemen.
Iemand eerder dit verschijnsel gehad, en is dat op te lossen? of alleen met een reset van de VIP5202?
Er zijn diverse opties in de VIP om te proberen met behoud van je instellingen. Werkt dat allemaal niet, dan is een volledige reset ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:39
Ik heb momenteel 2x T-Mobile Unlimited (€ 28,80 + € 28,23) en T-Mobile Thuis 100Mbps (€ 27,03) voor in totaal € 84,03. Op jaarbasis is dit dus € 1008,72.

Bij KPN kost dit € 94,50 per maand. Inclusief de korting van € 7,50 (1e 6 maanden) op het internetabonnement kom ik uit op € 1089. Mocht ik het Gigabit-abonnement willen nemen, dan komt daar nog eens € 60 bovenop. Voor € 140 extra op jaarbasis zit ik dus op het KPN-netwerk (met als het goed is betere routing) en heb ik Gigabit ipv 100Mbit. Oh, ik zag de € 25 activatiekosten over het hoofd. :P

Als ik het goed heb gelezen zijn er rond Black Friday vaak wel leuke aanbiedingen (bijv. 9 of zelfs 12 maanden internet voor € 35 pm). Dat zou een extra korting van maximaal € 105 (6x € 17,50) opleveren.

Enig idee of er op korte termijn (binnen 3 maanden) scherpere deals te vinden zijn? :+ Die activatiekosten vormen een psychologische barrière nu. _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Mawlana op 08-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:25
Mawlana schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:
Ik heb momenteel 2x T-Mobile Unlimited (€ 28,80 + € 28,23) en T-Mobile Thuis 100Mbps (€ 27,03) voor in totaal € 84,03. Op jaarbasis is dit dus € 1008,72.

Bij KPN kost dit € 94,50 per maand. Inclusief de korting van € 7,50 (1e 6 maanden) op het internetabonnement kom ik uit op € 1089. Mocht ik het Gigabit-abonnement willen nemen, dan komt daar nog eens € 60 bovenop. Voor € 140 extra op jaarbasis zit ik dus op het KPN-netwerk (met als het goed is betere routing) en heb ik Gigabit ipv 100Mbit. Oh, ik zag de € 25 activatiekosten over het hoofd. :P

Als ik het goed heb gelezen zijn er rond Black Friday vaak wel leuke aanbiedingen (bijv. 9 of zelfs 12 maanden internet voor € 35 pm). Dat zou een extra korting van maximaal € 105 (6x € 17,50) opleveren.

Enig idee of er op korte termijn (binnen 3 maanden) scherpere deals te vinden zijn? :+ Die activatiekosten vormen een psychologische barrière nu. _O-
cashbackxl gebruiken, en inplaats van 2x unlimited, 1x unlimited en 1x 0gb nemen en dan elke maand automatisch 50GB delen met het tweede abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Tales schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:52:
[...]

cashbackxl gebruiken, en inplaats van 2x unlimited, 1x unlimited en 1x 0gb nemen en dan elke maand automatisch 50GB delen met het tweede abonnement?
Thanks!

Dat delen van data had ik net gezien inderdaad. Kan een interessante optie zijn. Waar ik (nog) geen antwoord op heb kunnen vinden: stel dat ik 50GB deel met het tweede abonnement, heb ik dan nog steeds recht op 50GB roaming binnen de EU met het Unlimited-abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:25
Mawlana schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Thanks!

Dat delen van data had ik net gezien inderdaad. Kan een interessante optie zijn. Waar ik (nog) geen antwoord op heb kunnen vinden: stel dat ik 50GB deel met het tweede abonnement, heb ik dan nog steeds recht op 50GB roaming binnen de EU met het Unlimited-abonnement?
Ja, het zijn twee aparte bundels, je hebt 50gb om echt alleen te delen (kan je zelf ook niet gebruiken), en je hebt 50GB om te roamen (kan je niet delen). Er zijn periodes geweest dat deze bundels ook andere formaten hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 08:54
Mawlana schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:

Als je op dit moment via mobiel.nl besteld, krijg je je aansluitkosten vergoed https://www.mobiel.nl/sim-only/providers:kpn
en icm met een toestel vaak betere korting dat rechtstreeks bij KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
tvdoc schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Als je op dit moment via mobiel.nl besteld, krijg je je aansluitkosten vergoed https://www.mobiel.nl/sim-only/providers:kpn
en icm met een toestel vaak betere korting dat rechtstreeks bij KPN
Ik wil alleen sim-only. Volgens mij is cashbackxl wel lucratiever - vanavond maar eens op m'n gemak rondkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 10:16
Ik heb dat ook en druk maar gewoon voor de 2e keer de Netflix knop in.
Ik heb het kpn forum nog niet bekeken of hier al een melding van is maar denk dat het wel bekend is.
Anders is het vast wel door iemand via het interne testpanel gemeld bij KPN die de software al wat langer heeft. (Zat zelf in dat testpanel totdat ik bij KPN ben weggegaan).

Mijn ervaring is dat iets dergelijks vaak al met de komende update verholpen wordt (of hooguit met die daarop).
Wellicht draait er al een software versie intern waar het verholpen is.

Fabrieksreset zou hier denk ik niet veel mee helpen, wellicht kan je de optie frisse start eens kunnen proberen. Maar zou er persoonlijk nog niet teveel mee doen en de volgende software update afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57
Dit heb ik ook sinds een maand of 2.
Bijzonder fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:33
Wat een waardeloos bedrijf is dat KPN. Het KPN Box 12 modem bij mijn moeder deed sinds vanmorgen niet veel meer dan af en toe een rood lampje bij power. Nog een factory reset geprobeerd van het modem, maar dat loste het probleem niet op. Dus klantenservice bellen, maar dat nummer stuurde mij een weblink via sms en verbrak hierna gewoon de verbinding! Zoek het zelf maar uit dus! Nummer maar weer opnieuw gebeld en toen herkende KPN dat ik opnieuw belde en vroeg of ik een medewerker wou spreken. JA. Medewerker kwam wel meteen aan de lijn, dus waarschijnlijk werkt het afwimpelen van klanten op deze manier goed. Situatie uitgelegd en medewerker heeft nog wat geprobeerd, maar tevergeefs. Dus… er moet een nieuwe KPN Box modem komen (deze is nog geen half jaar oud). Maar.. die kunnen we niet rechtstreeks sturen, want er moet een ‘modem swap’ gedaan worden van oude box en nieuwe box. Ja meneer, dan moet u zelf naar een PostNL punt om de box om te wisselen. Helaas kan dat niet bij de PostNL punten in uw woonplaats (Horst), maar in Sevenum of Melderslo. En dit terwijl er gewoon verschillende PostNL punten in Horst zijn. Ik heb nog aangedrongen op een ander PostNL punt of om een monteur langs te laten komen, maar dat ging allemaal niet. De KPN support medewerker erkende zelf ook dat dit zeer slechte service was van KPN, maar hij er verder ook niets aan kon doen. Ik ga maar eens een officiële klacht indienen, maar dat formulier zal wel nergens te vinden zijn, of er komt gewoon geen reactie op.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 13:48
PatrickC schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:57:
Wat een waardeloos bedrijf is dat KPN. Het KPN Box 12 modem bij mijn moeder deed sinds vanmorgen niet veel meer dan af en toe een rood lampje bij power. Nog een factory reset geprobeerd van het modem, maar dat loste het probleem niet op. Dus klantenservice bellen, maar dat nummer stuurde mij een weblink via sms en verbrak hierna gewoon de verbinding! Zoek het zelf maar uit dus! Nummer maar weer opnieuw gebeld en toen herkende KPN dat ik opnieuw belde en vroeg of ik een medewerker wou spreken. JA. Medewerker kwam wel meteen aan de lijn, dus waarschijnlijk werkt het afwimpelen van klanten op deze manier goed. Situatie uitgelegd en medewerker heeft nog wat geprobeerd, maar tevergeefs. Dus… er moet een nieuwe KPN Box modem komen (deze is nog geen half jaar oud). Maar.. die kunnen we niet rechtstreeks sturen, want er moet een ‘modem swap’ gedaan worden van oude box en nieuwe box. Ja meneer, dan moet u zelf naar een PostNL punt om de box om te wisselen. Helaas kan dat niet bij de PostNL punten in uw woonplaats (Horst), maar in Sevenum of Melderslo. En dit terwijl er gewoon verschillende PostNL punten in Horst zijn. Ik heb nog aangedrongen op een ander PostNL punt of om een monteur langs te laten komen, maar dat ging allemaal niet. De KPN support medewerker erkende zelf ook dat dit zeer slechte service was van KPN, maar hij er verder ook niets aan kon doen. Ik ga maar eens een officiële klacht indienen, maar dat formulier zal wel nergens te vinden zijn, of er komt gewoon geen reactie op.
Heb je al gezocht naar het klachtenformulier dan? Of trek je gewoon de conclusie dat deze niet te vinden is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 18:32
PatrickC schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:57:
Kunt je woede deels aan postnl richten, alle postnl punten zijn niet selecteerbaar als ik een bestelling van bol.com in Horst wil afleveren. Daar kan KPN niet veel aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSfaeTM-PuXoepsQJPhvmUUm_aM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UNNH1RLKinQTXs8zkRRnThmh.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door gjtm op 09-02-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
gjtm schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Kunt je woede deels aan postnl richten, alle postnl punten zijn niet selecteerbaar als ik een bestelling van bol.com in Horst wil afleveren. Daar kan KPN niet veel aan doen.

[Afbeelding]
Mijn moeder is klant van KPN, niet van PostNL Het modem is eigendom van KPN. Als dit niet goed werkt, dan vind ik dat ze dat netjes moeten oplossen, dus gewoon een nieuw modem naar het thuisadres sturen. Mijn moeder is 70 jaar en heeft geen auto/rijbewijs. Dus als ze mij niet had, dan moest ze nu op de fiets naar een ander dorp om het modem op te halen en het oude in te leveren. Dat noem ik geen service van KPN.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

PatrickC schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Mijn moeder is klant van KPN, niet van PostNL Het modem is eigendom van KPN. Als dit niet goed werkt, dan vind ik dat ze dat netjes moeten oplossen, dus gewoon een nieuw modem naar het thuisadres sturen. Mijn moeder is 70 jaar en heeft geen auto/rijbewijs. Dus als ze mij niet had, dan moest ze nu op de fiets naar een ander dorp om het modem op te halen en het oude in te leveren. Dat noem ik geen service van KPN.
KPN doet niets met leeftijd..
Mijn oma (in de 90) was even in de winkel geweest omdat de afstandsbediening van haar digitenne kastje niet lekker meer werkt. (oma leest nog kranten en heeft geen schermen in huis behalve de TV)

Oma kwam thuis met een installatiepakket voor Glasvezelinternet en digitale tv.. waarna ze ons belde om te helpen de nieuwe afstandsbediening aan te sluiten.. ENBEDANKT! :D

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
PatrickC schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Tis ook geen excuus, geef enkel aan waarom het lukte.
Als je een oplossing wil vraag je gewoon alsnog een monteur aan, desnoods een 'betaalde'. De monteur zal die kosten tijdens het bezoek weghallen aangezien het apparatuur van KPN defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Dennis-L schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Heb je al gezocht naar het klachtenformulier dan? Of trek je gewoon de conclusie dat deze niet te vinden is?
Ik was vanmiddag gewoon even helemaal ‘klaar’ met KPN. Mijn moeder was helemaal overstuur door hoe KPN dit afhandelde. Normaal handelde mijn vader dit soort zaken af, maar die is 1,5 maand terug helaas overleden. Ik heb haar sindsdien met al dit soort zaken geholpen en dan maak je mee hoe ingewikkeld bedrijven het tegenwoordig maken om simpele zaken te regelen, b.v. verzekeringsmaatschappijen/banken waar mijn moeder zich dan moet gaan identificeren via een app op haar verouderde Android telefoon, waardoor dat mis gaat natuurlijk. En dan zijn alle filialen in ons dorp Horst gesloten en moet zij naar Venlo of Venray komen, om het ter plekke te gaan regelen. Dan is een KPN modem gaan omruilen in een naburig dorp nog kortbij.

Nog bedankt voor de link naar het klachtenformulier. De klacht heb ik inmiddels namens mijn moeder ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 17:04
PatrickC schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Ik was vanmiddag gewoon even helemaal ‘klaar’ met KPN. Mijn moeder was helemaal overstuur door hoe KPN dit afhandelde. Normaal handelde mijn vader dit soort zaken af, maar die is 1,5 maand terug helaas overleden. Ik heb haar sindsdien met al dit soort zaken geholpen en dan maak je mee hoe ingewikkeld bedrijven het tegenwoordig maken om simpele zaken te regelen, b.v. verzekeringsmaatschappijen/banken waar mijn moeder zich dan moet gaan identificeren via een app op haar verouderde Android telefoon, waardoor dat mis gaat natuurlijk. En dan zijn alle filialen in ons dorp Horst gesloten en moet zij naar Venlo of Venray komen, om het ter plekke te gaan regelen. Dan is een KPN modem gaan omruilen in een naburig dorp nog kortbij.

Nog bedankt voor de link naar het klachtenformulier. De klacht heb ik inmiddels namens mijn moeder ingediend.
Begrijpelijk dat je in die situatie wat hoog in de emotie zit. Dan zijn zelfs de kleine dingen soms even te veel.

Niet helemaal relevant voor dit topic, maar ik geef het maar mee: is Horst dan nog wel de beste plek om in te wonen? Je kunt niet verwachten dat alles in iedereen maar in Horst komt zitten met een filiaal. Dit gaat natuurlijk nog een aantal keer voorkomen.

Volgende keer gewoon een monteur laten komen dan. Want dat kan ook nog gewoon.

Sterkte in ieder geval. Ik vond je reactie eerst behoorlijk overdreven maar ik begrijp nu wel waar dit vandaan komt. Je bent natuurlijk ook maar een mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 05:42
xFeverr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Volgende keer gewoon een monteur laten komen dan. Want dat kan ook nog gewoon.[...]
Ik denk dat je zijn/haar initiële bericht even moet lezen, want de medewerker aan de telefoon vond dat dus ook geen mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 17:04
Caelorum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat je zijn/haar initiële bericht even moet lezen, want de medewerker aan de telefoon vond dat dus ook geen mogelijkheid.
Ja dat is ook waar. Normaal gezien zou dat wel moeten kunnen volgens mij. Maar als dat volgens de medewerker niet kan dan zit je er ook mooi mee. Misschien de verkeerde medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
xFeverr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Begrijpelijk dat je in die situatie wat hoog in de emotie zit. Dan zijn zelfs de kleine dingen soms even te veel.

Niet helemaal relevant voor dit topic, maar ik geef het maar mee: is Horst dan nog wel de beste plek om in te wonen? Je kunt niet verwachten dat alles in iedereen maar in Horst komt zitten met een filiaal. Dit gaat natuurlijk nog een aantal keer voorkomen.

Volgende keer gewoon een monteur laten komen dan. Want dat kan ook nog gewoon.

Sterkte in ieder geval. Ik vond je reactie eerst behoorlijk overdreven maar ik begrijp nu wel waar dit vandaan komt. Je bent natuurlijk ook maar een mens.
Dank voor je reactie.

Zo te lezen ken je Horst niet? Het is fantastisch wonen in Horst, dus nee. :) Horst is een grote plaats, de hoofdplaats van de Gemeente Horst aan de Maas, wat de grootste gemeente is van Limburg. In Horst zelf zitten verschillende grote PostN, DHL, DPD, etc. punten. Ik bestel erg veel pakketjes en haal ook regelmatig pakketjes op bij al die ophaalpunten. Het PostNL punt waar ik nu van KPN naar toe moet, is in een klein buurtwinkeltje in een klein kerkdorp van Horst aan de Maas. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dit lijkt mij een bewuste keuze van KPN, want de PostNL punten in Horst zelf, b.v. bij de Plus supermarkt, zijn prima in staat dit soort modem swaps uit te voeren. Dat punt is er ooit gekomen als vervanging van het oude postkantoor in Horst en heeft alle diensten daarvan overgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjtm
PatrickC schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Dank voor je reactie.

Zo te lezen ken je Horst niet? Het is fantastisch wonen in Horst, dus nee. :) Horst is een grote plaats, de hoofdplaats van de Gemeente Horst aan de Maas, wat de grootste gemeente is van Limburg. In Horst zelf zitten verschillende grote PostN, DHL, DPD, etc. punten. Ik bestel erg veel pakketjes en haal ook regelmatig pakketjes op bij al die ophaalpunten. Het PostNL punt waar ik nu van KPN naar toe moet, is in een klein buurtwinkeltje in een klein kerkdorp van Horst aan de Maas. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dit lijkt mij een bewuste keuze van KPN, want de PostNL punten in Horst zelf, b.v. bij de Plus supermarkt, zijn prima in staat dit soort modem swaps uit te voeren. Dat punt is er ooit gekomen als vervanging van het oude postkantoor in Horst en heeft alle diensten daarvan overgenomen.
Snap deze post niet. Ik leg je uit dat er een storing bij PostNL is, laat een screenshot zien van de site van bol.com waarbij de PostNL punten ook niet geselecteerd kunnen worden en vervolgens zeg je dat kpn je bewust aan het pesten is door je naar een punt verder weg te sturen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
Het heeft sowieso allemaal niet zo veel met glasvezel te maken....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Fijn om te lezen over alle ins en outs over Horst en PostNL e.d., maar zullen we vanaf nu weer ontopic zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Wat voor ping halen jullie op glasvezel? Ik haal over WiFi 6, 5ghz band, rond de 11-12ms ping. Dit lijkt toch wel wat hoog voor glasvezel + WiFi 6. Ik weet vrij zeker dat ik op de oude v10 echt rond de 6-7ms zat.

De reden dat ik er naar het kijken ben is omdat ik veel onverklaarbare WiFi problemen heb de laatste tijd. Dat ik in een speedtest wel 500mb haal maar dat websites traag laden of als ik op Insta scroll ik moet wachten tot het nieuwe foto’s inlaad. Ik vraag me af of het aan de latency ligt.

Op testmy haal ik op Amazon bvb 15ms, cloudflare 37ms en op Google 14ms. https://testmy.net/latency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricJH
Als je de ping van een verbinding wilt weten gebruik je een bedrade verbinding om dat vast te stellen. Met WiFi bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst.

De pingtijden die je ziet bieden geen verklaring voor je klachten.

Begin eerst eens met uitsluiten dat het de verbinding is door bedraad met de router te verbinden. Laat als je op WiFi eens een continue ping lopen zodat je kunt zien hoe deze varieert. Je zult hoogstwaarschijnlijk de ping zien stijgen tot in honderden van milliseconden als websites moeilijk laden. Dat is meestal een teken van drukte en soms de aanwezigheid van een ander stoorsignaal.

De volgende stap is dan met een WiFi analyser te kijken naar wat er aan signalen in de lucht zit en aan de hand daarvan eventueel de verbinding op een ander kanaal instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:23
Ik zit er aan te denken over te stappen van T-mobile naar KPN glasvezel. Ik gebruik nu de router van T-mobile niet, maar heb een MCL220L om glas naar ethernet om te zetten. Deze gaat dan naar de WAN poort van mijn openwrt router. Internet via de WAN poort krijg je simpelweg via VLAN300 (DHCP).
Kan ik bij KPN dezelfde opstelling behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 23-09 12:54
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Zo'n beetje alle apparatuur is al een keer uit en aan geweest.
Soms super snel internet en soms dus niet vooruit te branden.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14336847050.png

Net de helpdesk van KPN aan de telefoon gehad, ging even overleggen met een collega, de telefoon verbinding werd gewoon verbroken.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
webgangster schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:15:

[Afbeelding]

Net de helpdesk van KPN aan de telefoon gehad, ging even overleggen met een collega, de telefoon verbinding werd gewoon verbroken.. :S
KPN modem? Lijkt wel alsof de pakketten verzonden uit jouw huis niet goed aankomen. Vieze fiber? Ik zou een monteur laten komen.

Als het zo traag is zie je dan rode lampjes op je (O)NT? Mogelijk niet omdat inkomend goed lijkt te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 11-02-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
savale schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Ik zit er aan te denken over te stappen van T-mobile naar KPN glasvezel. Ik gebruik nu de router van T-mobile niet, maar heb een MCL220L om glas naar ethernet om te zetten. Deze gaat dan naar de WAN poort van mijn openwrt router. Internet via de WAN poort krijg je simpelweg via VLAN300 (DHCP).
Zie de openingspost kopje eigen router. KPN gebruikt PPPoE in plaats van DHCP. Vooral IPTV is wat ingewikkelder om in te stellen dan bij T-Mobile, maar draait op mijn OpenWRT router als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:59
savale schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Ligt er een beetje aan of je al langer de KPN FTU aan de muur hebt. Nieuwe infra is GPON of XGS-PON. Dan krijg je een Genexis ONT en daar vanuit een ethernet kabel naar de router. De MC220L vervalt dan.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 23-09 12:54
stormfly schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:27:
[...]

KPN modem? Lijkt wel alsof de pakketten verzonden uit jouw huis niet goed aankomen. Vieze fiber? Ik zou een monteur laten komen.

Als het zo traag is zie je dan rode lampjes op je (O)NT? Mogelijk niet omdat inkomend goed lijkt te zijn.
In eerste instantie had ik mijn eigen modem/router er tussen (pfsense), maar op aandringen van KPN heb ik de ExperiaBox er tussen gezet, zelfde resultaat helaas. KPN geeft aan dat ze niets zien op de lijn, maar dat lijkt me dan ook weer vreemd.

Op de NT zie enkel gele lampjes, dus dat lijkt goed te zijn.

Denk dat ik maar een monteur laat komen inderdaad, het probleem lijkt dan ook niet door mij te worden veroorzaakt maar door KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
webgangster schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:15:

[Afbeelding]

Altijd bedraad testen. Liefst ook met een command line tool, bijvoorbeeld iperf3. En ook liefst testen op meerdere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
EricJH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 05:07:
Als je de ping van een verbinding wilt weten gebruik je een bedrade verbinding om dat vast te stellen. Met WiFi bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst.

De pingtijden die je ziet bieden geen verklaring voor je klachten.

Begin eerst eens met uitsluiten dat het de verbinding is door bedraad met de router te verbinden. Laat als je op WiFi eens een continue ping lopen zodat je kunt zien hoe deze varieert. Je zult hoogstwaarschijnlijk de ping zien stijgen tot in honderden van milliseconden als websites moeilijk laden. Dat is meestal een teken van drukte en soms de aanwezigheid van een ander stoorsignaal.

De volgende stap is dan met een WiFi analyser te kijken naar wat er aan signalen in de lucht zit en aan de hand daarvan eventueel de verbinding op een ander kanaal instellen.
Natuurlijk is het logisch om dit soort testen ook bekabeld te doen. Echter werken we doorgaans met wifi, niet met een kabel. Meer relevant is dus de ping over de wifi. Ik bedoelde met de 6-7ms dan óók over de wifi op de oude V10.

Maar ik heb het ook bekabeld getest op mijn desktop op speedof.me (op het advies van enkele die aangeven dat speedtest bvb door ISP's voorkeur krijgen). Als ik daar 10x een test doe krijg ik steeds tussen de 11 en 14 ms latency. Op die desktop heb ik eerst de wifi helemaal uitgezet.

Ik heb ook de testmy.net tests opnieuw gedaan en ik krijg op cloudflare, google en amazon bijna exact dezelfde resultaten als over wifi.

De ping in beide tests verschilt in ieder geval vrijwel niet of het nu over een kabel of over de wifi gaat. Echter lijkt me dit toch vrij hoog.

Ik vraag me dus nog steeds af wat andere van jullie met glasvezel halen als ping?

Op een bekabelde verbinding met 1 gigabit internet met de Box 12: (speedof.me)
*knip*

Overigens haal ik op speedtest.net nu wel 6ms over een bekabelde verbinding. Dat was gisteren 11-12ms.

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-02-2023 13:23 . Reden: Screenshot met zichtbaar WAN IP weggehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
BurrowedLurker schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Natuurlijk is het logisch om dit soort testen ook bekabeld te doen. Echter werken we doorgaans met wifi, niet met een kabel. Meer relevant is dus de ping over de wifi. Ik bedoelde met de 6-7ms dan óók over de wifi op de oude V10.

Maar ik heb het ook bekabeld getest op mijn desktop op speedof.me (op het advies van enkele die aangeven dat speedtest bvb door ISP's voorkeur krijgen). Als ik daar 10x een test doe krijg ik steeds tussen de 11 en 14 ms latency. Op die desktop heb ik eerst de wifi helemaal uitgezet.

Ik heb ook de testmy.net tests opnieuw gedaan en ik krijg op cloudflare, google en amazon bijna exact dezelfde resultaten als over wifi.

De ping in beide tests verschilt in ieder geval vrijwel niet of het nu over een kabel of over de wifi gaat. Echter lijkt me dit toch vrij hoog.

Ik vraag me dus nog steeds af wat andere van jullie met glasvezel halen als ping?

[Afbeelding]

Overigens haal ik op speedtest.net nu wel 6ms over een bekabelde verbinding. Dat was gisteren 11-12ms.
Ping onder idle of ping onder load? Je ping is zo variabel dat je dat amper goed kan vergelijken. Mijn idle ping met speedtest.net zit nu op 4ms, maar in de avond is het ook soms 6 a 7ms. Idle ping van 11-12ms is wel erg hoog, zelfs VDSL zit hier nog een stuk onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEFllgOibR0MdkOVlvvtnWRuKrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEPJjRZsrJSySL7uC7hNgLy1.jpg?f=fotoalbum_large

Je bent toch niet op een Ziggo lijn aan het testen hé :P

[ Voor 9% gewijzigd door sjaak88 op 11-02-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
Het is mij nog steeds niet gelukt om de nieuwe prijzen te selecteren voor KPN glasvezel. Ik sinds december out of contract. Meer mensen die daar last van hebben?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
[...]

Natuurlijk is het logisch om dit soort testen ook bekabeld te doen.
Die test is bedoeld om uit te sluiten dat het een probleem met de verbinding betreft.
Echter werken we doorgaans met wifi, niet met een kabel. Meer relevant is dus de ping over de wifi. Ik bedoelde met de 6-7ms dan óók over de wifi op de oude V10.
Dat verschil is niet genoeg om het probleem met slecht ladende websites te verklaren.

Pingtijden van minder dan 15 ms zijn niet de verklaring voor het probleem met traag ladende websites.
Als ik op de commando prompt een continue ping uitzet naar Google DNS (ping 8.8.8.8 -t) dan haal ik gemiddeld 4 ms. De command prompt is nauwkeuriger dan test websites.
[Afbeelding]

Websites zijn minder betrouwbaar dan ping via de command prompt.

Wil je verder komen laat dan een continue ping naar Google DNS lopen en kijk wat de actuele pingtijden zijn als websites slecht laden. Ik verwacht dan pingtijden van honderden milliseconden. Ervan uitgaande dat het probleem drukte met signalen is dan zal het intermitterend optreden. Als we dit hebben vastgesteld kunnen we verder; denk ander kanaal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
[...]

Dezelfde server handmatig gekozen? Bij speedtest.net naar KPN Rotterdam haal ik 3 ms. Bij speedof.me 8ms. Speedtest.net lijkt mij een betere bron.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 11-02-2023 23:54 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 23-09 13:37

Zorian

What the fox?

BurrowedLurker schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 02:48:
Wat voor ping halen jullie op glasvezel? Ik haal over WiFi 6, 5ghz band, rond de 11-12ms ping. Dit lijkt toch wel wat hoog voor glasvezel + WiFi 6. Ik weet vrij zeker dat ik op de oude v10 echt rond de 6-7ms zat.

De reden dat ik er naar het kijken ben is omdat ik veel onverklaarbare WiFi problemen heb de laatste tijd. Dat ik in een speedtest wel 500mb haal maar dat websites traag laden of als ik op Insta scroll ik moet wachten tot het nieuwe foto’s inlaad. Ik vraag me af of het aan de latency ligt.

Op testmy haal ik op Amazon bvb 15ms, cloudflare 37ms en op Google 14ms. https://testmy.net/latency
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Microsoft Windows [Version 10.0.22621.1105]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Zorian>ping nu.nl

Pinging nu.nl [84.53.185.161] with 32 bytes of data:
Reply from 84.53.185.161: bytes=32 time=3ms TTL=57

Ping statistics for 84.53.185.161:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms

C:\Users\Zorian>ping google.nl

Pinging google.nl [142.250.179.163] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.179.163: bytes=32 time=3ms TTL=60
Reply from 142.250.179.163: bytes=32 time=4ms TTL=60

Ping statistics for 142.250.179.163:
    Minimum = 3ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms

C:\Users\Zorian>ping tweakers.net

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=3ms TTL=56
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=4ms TTL=56
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=5ms TTL=56

Ping statistics for 213.239.154.30:
    Minimum = 3ms, Maximum = 5ms, Average = 3ms

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14340505160.png

Gewoon dikke prima dus. :)
Resultaat is bekabeld en via WiFi6 identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Zorian schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:37:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Microsoft Windows [Version 10.0.22621.1105]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Zorian>ping nu.nl

Pinging nu.nl [84.53.185.161] with 32 bytes of data:

Ping statistics for 84.53.185.161:
    Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms

C:\Users\Zorian>ping google.nl

Pinging google.nl [142.250.179.163] with 32 bytes of data:

Ping statistics for 142.250.179.163:
    Minimum = 3ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms

C:\Users\Zorian>ping tweakers.net

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=4ms TTL=56
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=5ms TTL=56

Ping statistics for 213.239.154.30:
    Minimum = 3ms, Maximum = 5ms, Average = 3ms

[Afbeelding]

Gewoon dikke prima dus. :)
Resultaat is bekabeld en via WiFi6 identiek.
Ik haal met deze zelfde tests toch een minimale ping die hoger is dan jouw maximale.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
ping nu.nl
PING nu.nl (88.221.24.90): 56 data bytes
64 bytes from 88.221.24.90: icmp_seq=0 ttl=59 time=5.205 ms
64 bytes from 88.221.24.90: icmp_seq=1 ttl=59 time=5.265 ms
64 bytes from 88.221.24.90: icmp_seq=2 ttl=59 time=5.259 ms
64 bytes from 88.221.24.90: icmp_seq=3 ttl=59 time=5.053 ms
64 bytes from 88.221.24.90: icmp_seq=4 ttl=59 time=4.986 ms

--- nu.nl ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 4.986/5.154/5.265/0.113 ms

ping google.nl
PING google.nl (142.250.179.163): 56 data bytes
64 bytes from 142.250.179.163: icmp_seq=0 ttl=117 time=7.254 ms
64 bytes from 142.250.179.163: icmp_seq=1 ttl=117 time=6.777 ms
64 bytes from 142.250.179.163: icmp_seq=2 ttl=117 time=6.956 ms
64 bytes from 142.250.179.163: icmp_seq=3 ttl=117 time=6.925 ms
64 bytes from 142.250.179.163: icmp_seq=4 ttl=117 time=7.070 ms

--- google.nl ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 6.777/6.996/7.254/0.159 ms

ping tweakers.net
PING tweakers.net (213.239.154.30): 56 data bytes
64 bytes from 213.239.154.30: icmp_seq=0 ttl=54 time=6.931 ms

64 bytes from 213.239.154.30: icmp_seq=1 ttl=54 time=6.719 ms
64 bytes from 213.239.154.30: icmp_seq=2 ttl=54 time=6.717 ms
64 bytes from 213.239.154.30: icmp_seq=3 ttl=54 time=6.904 ms
64 bytes from 213.239.154.30: icmp_seq=4 ttl=54 time=7.040 ms

--- tweakers.net ping statistics ---
6 packets transmitted, 6 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 6.717/6.851/7.040/0.118 ms

Geen idee of dit problematisch is overigens, het is alleen dat ik al jaren geen ping heb gezien die zo hoog is. Het is ontstaan bij mij nadat ik over ging van 500 Mb glasvezel naar 1000 Mb (daar moest ik 1-2 weken op wachten) en een nieuwe Box 12 kreeg. Ik heb overigens al jaren glasvezel en heb een GoF verbinding en dat is bij die snelheidswijziging ook niet veranderd. Het zou natuurlijk kunnen dat er iets aangepast is in de wijkcentrale op na die wijziging (ook omdat er dus wachttijd aan verbonden was). Dit was overigens vorig jaar al, ik heb er nu weer even nieuwe aandacht voor omdat ik de laatste tijd meer problemen ervaar.
EricJH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Pingtijden van minder dan 15 ms zijn niet de verklaring voor het probleem met traag ladende websites.
Ik bedoelde meer dat het een aanleiding kan zijn om te verwachten dat er iets niet helemaal goed zit.

[ Voor 4% gewijzigd door BurrowedLurker op 12-02-2023 13:05 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen