Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:13
Crazyanz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:42:
Zijn er mensen hier die de xiaomi vibration sensor gebruiken? Ik heb er ooit 1 besteld maar ik heb nog niet echt een practische toepassing voor kunnen vinden :+
Op je deurbel (gong) plakken, dan kun je e.e.a. daar automatiseren.
Wasmachine/droger die beweegt?
Postbus/brievenbus?
In een bijzettafeltje om lampen te schakelen door erop te kloppen?

En nee, gebruik ze zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 13:01
Crazyanz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:42:
Zijn er mensen hier die de xiaomi vibration sensor gebruiken? Ik heb er ooit 1 besteld maar ik heb nog niet echt een practische toepassing voor kunnen vinden :+
Heb er één op de deurbel. Deze doet dienst als melding dat er iemand aanbelt wanneer ik niet thuis ben. Wanneer ik het huis verlaat gebruik ik de deurbel als trigger voor een notificatie om te kijken of ik alle deuren/ramen wel dicht heb gedaan.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Driek schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:44:
[...]

zou het zomaar kunnen zijn, ik heb inderdaad een slimme meter die uitgelezen wordt.
Ik zal eens testen met deze uitzetten, history wordt al extra weggeschreven naar influxdb voor grafana.
Bedankt voor de tip.
@Driek Ik gebruik DSMR-Reader en heb de timers getweaked. Zie hier: daxy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Daarnaast heb ik gemerkt dat de ingebakken MQTT broker/server ongeveer een week goed werkt, daarna wordt alles traag en heeft HA een herstart nodig. Ik heb daarom een aparte MQTT broker geïnstalleerd en sinds dien draait hij als een zonnetje.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

djiedjee schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:53:
Wie heeft er wel eens onderzocht of er mogelijkheden zijn om een warmtemeter (stadsverwarming) uit te lezen?

Ik heb gelezen dat Eneco dit jaar een pilot heeft gedaan om een warmtemeter uit te lezen.
Bij de meeste info over slimme warmtemeters kom ik uit bij het merk Kamstrup. Dit merk heb ik dus ook al thuis.
Of de uitwisseling van gegevens rechtstreeks gaat of via de slimme electriciteitsmeter is me niet helemaal duidelijk.

Voor de slimme elektriciteitsmeter heb ik inmiddels een P1-kabel besteld. Ik ben erg benieuwd wat er mogelijk is voor het meten van de GJ's warmte.
Of je de meter kunt uitlezen hangt van meer af dan alleen het merk, bijvoorbeeld ook het type.

Over het algemeen kan het wel. De meeste Kamstrup Multical meetwerken hebben een M-bus aansluiting (meter-bus). Als jij zorgt dat je daarmee kunt communiceren, dan moet het lukken :P

https://community.home-as...mbus-integration/132413/2 Daar meer informaite

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelus82 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:44:
Wie o wie kan mij helpen.

Enige tijd geleden heb ik besloten om hassio compleet opnieuw te installeren (parallel aan elkaar). In versie 1 waren nogal wat verkeerde keuzes gemaakt en wilde alles opnieuw opbouwen.

Nu stuit ik bij het overzetten van mijn Nest thermostaat tegen een probleem aan, ik kan mijn client_id en client_secret niet meer achterhalen.

Op dit moment heb ik het werkend gekregen met "Remote home assistant" maar dit is verre van ideaal omdat mijn versie 1 hassio nu online moet blijven. Ik las vandaag in het forum dat er een "bad-nest" intergratie is maar ik zou het liefst de standaard methode willen gebruiken.

HELP!
Had hetzelfde issue (maar dan voor Nest Protects) en vermoed dat je de pineut bent wanneer je ze niet meer uit je backup kunt halen. redah in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:16:
Dat is waar. Ik ga het zien. Ik werd vooral niet gelukkig van de prijs, maar (bijna) iedereen is erg positief.
M.a.w.: bedankt voor de goede pogingen tot hulp hier, vanaf morgen ben ik in dit topic te vinden.... :P
Pffft.
Als ik het lief vraag, mag ik dan bij jullie (en HASS) terug komen?

Vandaag mijn Homey ontvangen.
Het liep uit op een grote teleurstelling.

Hier een kort verslag...:
HASS is niet volledig intuïtief, en dat hoeft ook niet.
Het aanzetten en aansluiten van Homey is natuurlijk super-makkelijk. Stekker er in en klaar.

Maar dan begint het: De Homey pagina op internet liet me al niet binnen. Ik bleek een verkeerde browser te gebruiken.
Bij het starten van HASS ziet ie meteen een stel apparaten. Supermakkelijk, en meteen een begin gemaakt.
Bij het starten met Homey zoek je het maar lekker zelf uit. Had ik niet verwacht.

Dekstop app blijkt er niet te zijn. Web interface standaard ook niet.
Dan maar de iPad app; werkt toch wat makkelijker dan op je telefoon. Jammer; de iPad app blijkt een iPhone app te zijn. Die wel te vergroten is natuurlijk, maar je nuttig oppervlak wordt er niet beter op en het ziet er echt niet uit. Gaat mijn partner niet leuk vinden.
Toch maar op mijn Android telefoon dan.

Dan maar eens beginnen met Unifi toe te voegen. Na wat Googlen (er zit geen handleiding of 'getting started' bij dit apparaat van €299,-) kom ik er achter hoe ik 'apps' kan toevoegen. Werkt prima, met een store.
Unifi app starten. Helaas. Vage foutmelding.
Geen idee. (Later kom ik er achter dat je eerst via submenu's de config in moet duiken en daar de credentials van je Unifi server moet opgeven. Dat had de app ook wel kunnen vertellen, denk ik.)

Dan mijn zonnepanelen. Mooi, Growatt wordt ondersteund. Helaas alleen actuele opbrengst en dag-opbrengst. Bij HASS kreeg ik echt alle details, tot aan details die ik niet eens wist dat ze gemeten werden.

Smart Life lampen toevoegen, is naast de Kaku toch het belangrijkste.
Helaas. De integratie blijkt wel heel basaal, maar vooral complex. Bij HASS geef ik mijn login en password op, en hopla: al mijn Smart Life devices zijn beschikbaar. Bij Homey mag ik met een Linux tool een secret string proberen te achterhalen, waarna ik handmatig aan de slag mag met certificaten om er achter te komen dat er maar een 5-tal type apparaten ondersteund worden.

Toch maar een web-interface installeren. Die is er standaard niet. Maar iemand heeft wel Homeydash gemaakt. Soort van. Klinkt goed. Alleen daarvoor moet je een andere app installeren. Daar naar de ontwikkelaarscode kijken, om een string te kopiëren, en die weer te plakken in een nieuwe URL, en dan werkt het al. Kun je dan alles web-based? Nee, dat niet. Maar je kunt wel een dashboard aanmaken. De configuratie blijf je lekker op je telefoon doen.
Wat wel een super-tof idee is, is dat dit principe gebaseerd is op Homey.ink, waarbij een oude e-reader als wandpaneel wordt ingezet. Helaas slechts supported op 2 type Kobo readers, maar het idee is natuurlijk wel heel cool, en zou zeker ook leuk zijn voor HASS.

Dan maar terug naar bediening via de smartphone. Wat is die app eigenlijk traag zeg.
Foscammetje toevoegen: werkt niet. Sonos: koppeling met account. Waarom? HASS doet hetzelfde zonder.

In het proces van installeren kwam Homey ook even op zijn zijkant terecht. Da's nie best: hij begon dreigend af te tellen. Blijkt dat dat de reset-procedure is. Het is niet te hopen dat dat een keer per ongeluk gebeurt als je wel al een hele configuratie er in hebt zitten, want een backup maken (en deze restoren) is er niet bij.

Waar ben ik mee bezig?
Ik stapte over naar Homey omdat dat toch volgens de verhalen beter zou zijn dan al het andere. Dat klopt wellicht als je eerst een Homey koopt en vervolgens vanalles aanschaft wat mooi bij H. past, maar als je denkt dat dit dé HA oplossing is waarmee alles makkelijk wordt: vergeet het maar.

Belangrijkste wat ik ga missen is de KaKu support; Homey kan standaard RF signalen in de 433MHz band uitsturen. Voor het geld dat me dat kost (de Homey) kan ik al mijn KaKu verlichting vervangen door goedkope Smart Life lampen.
Wat echter wel heel handig is, is dat de Homey ook RF signalen kan ontvangen, dus ook KaKu schakelaars kan gebruiken als signaalgever. Dát is het enige dat ik echt ga missen als ik HASS volledig inzet op mijn huidige VM.

(RFXCOM zou een oplossing zijn, heb ik begrepen. Maar die kan alleen USB, dus dat is nog wel een dingetje met mijn VM, waardoor ik naar een RFXCOM+PI zou moeten. Ook een optie.)

We gaan het zien. Voorlopig hoop ik dus dat ik hier weer welkom ben. :*)
Een licht aangepaste versie van deze post zal ik ook in het Homey topic posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07
daxy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:05:
[...]

@Driek Ik gebruik DSMR-Reader en heb de timers getweaked. Zie hier: daxy in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Daarnaast heb ik gemerkt dat de ingebakken MQTT broker/server ongeveer een week goed werkt, daarna wordt alles traag en heeft HA een herstart nodig. Ik heb daarom een aparte MQTT broker geïnstalleerd en sinds dien draait hij als een zonnetje.
Bedankt voor de tip, ik gebruik dsmr-reader nog niet, maar ziet er goed uit.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PS Homey is terug naar fabrieksinstellingen, zit weer netjes in de doos en is terug onderweg naar de winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:16:
[...]

Pffft.
Haha, nou vooruit. Maar dan wel wat meer geduld hebben en je vooral goed inlezen. Het is een hobby... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Bedankt voor het uitgebreide verslag. _/-\o_ Ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar ik blijf voorlopig dus lekker pielen met mijn Pi.
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:22:
PS Homey is terug naar fabrieksinstellingen, zit weer netjes in de doos en is terug onderweg naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 23:54

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Welkom terug. Dat ging wel snel :)

Tip:

Drop die kaku spullen en ga voor bi-directionele apparatuur.
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:16:
[...]

Pffft.

Belangrijkste wat ik ga missen is de KaKu support; Homey kan standaard RF signalen in de 433MHz band uitsturen. Voor het geld dat me dat kost (de Homey) kan ik al mijn KaKu verlichting vervangen door goedkope Smart Life lampen.
Wat echter wel heel handig is, is dat de Homey ook RF signalen kan ontvangen, dus ook KaKu schakelaars kan gebruiken als signaalgever. Dát is het enige dat ik echt ga missen als ik HASS volledig inzet op mijn huidige VM.

(RFXCOM zou een oplossing zijn, heb ik begrepen. Maar die kan alleen USB, dus dat is nog wel een dingetje met mijn VM, waardoor ik naar een RFXCOM+PI zou moeten. Ook een optie.)

We gaan het zien. Voorlopig hoop ik dus dat ik hier weer welkom ben. :*)
Een licht aangepaste versie van deze post zal ik ook in het Homey topic posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
JBS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:20:
[...]
Had hetzelfde issue (maar dan voor Nest Protects) en vermoed dat je de pineut bent wanneer je ze niet meer uit je backup kunt halen. redah in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Ik heb nog verbinding met de API. Alleen de client_secret staat niet in de configuratie. Hij zal toch ergens moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wielhelm schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:56:
Welkom terug. Dat ging wel snel :)

Tip:
Drop die kaku spullen en ga voor bi-directionele apparatuur.
[...]
Dank je. ;)

Heb je nog een goede tip voor bi-directioneel spul dat niet te duur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
@Anoniem: 120539

Heel erg dat ik heel even moest lachen? :D

Gewoon wat geduld hebben met HA. Even doorbijten in het begin, daarna is het echt niet zo heel moeilijk.

Als je ergens tegenaan loopt bij HA is er zo goed als altijd wel een oplossing te vinden via Google en de community.

Welkom terug :)B

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:59:
[...]

Dank je. ;)

Zigbee met sensoren van Xiaomi. Sensoren voor om en nabij €10. Daarnaast kun je Zigbee ook inzetten voor Philips Hue, Ikea Tradfri en what not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan weer een echte noob-vraag, want ik ben van de elcheapo Chinese stekkers en Action lampen: Bij Zigbee altijd starten met een Hub toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee, nee. Ik zelf ook. Nadat ik van het huilen van de Homey was bekomen.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:11
beste allemaal,

Ik heb eerder een smart plug van de action geflashed en een paar lampen, waaronder een RGB voor de kamer van mijn zoontje.

Dit is de automation yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
- alias: TURN ON PLUG
  trigger:
    platform: time
    at: '20:10'
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - condition: time
      weekday:
      - mon
      - wed
  action:
    service: switch.turn_on
    entity_id: switch.stopcontactplug1
  id: 8e4064c0f07b4c848f1411a6207d33bd

- alias: Turn on slaaplamp
  trigger:
    at: '19:20'
  condition:
    conditions:
      weekday:
      - mon
      - wed
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.slaaplamp
  id: 6f1f2203696a431fb53c2d9e44cb7370

- alias: Turn off slaaplamp
  trigger:
    at: '19:45'
  condition:
    conditions:
      weekday:
      - mon
      - wed
  action:
    service: light.turn_off
    entity_id: light.slaaplamp
  id: 20b27116b5014b1cab1d8ebf2af7f90e

Wanneer de plug getriggerd wordt, dan wordt ook de lamp getriggerd.
Terwijl de ene een switch is en de andere een light.

Ook in HA, wanneer ik de plug activeer/schakel, dan schakelt ook de lamp in en vice versa.
In heb in HA de lamp toegevoegd in lovelace als lamp en de switch als 'entiteit'.

Ze zijn beide geconfigureerd via mqtt.

Dit is de entiteit van de lamp

code:
1
2
3
entity: light.slaaplamp
name: slaapkamer
type: light

en de switch
code:
1
2
3
4
entities:
  - entity: switch.stopcontactplug1
title: Stopcontact keuken
type: entities

Ik heb geen idee hoe dit kan? en waar ik een change moet maken?

Wie kan mij helpen?

thanks alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:13:
En dan weer een echte noob-vraag, want ik ben van de elcheapo Chinese stekkers en Action lampen: Bij Zigbee altijd starten met een Hub toch?
Je moet iets van een coördinator hebben. Maar dat hoeft niet perse de hub van de fabrikant te zijn maar kan ook generieke Conbee of Zigbee2mqtt gebaseerde oplossing zijn.
Voordeel van dat laatste is is dat het onafhankelijk van de fabrikant is en in theorie dus alle hardware werkt en je niet van elke fabrikant de eigen hub nodig hebt. Daarnaast werkt dat ook zonder internet dus bv bij een Xiaomi "kunnen de Chinezen niet meekijken".

offtopic:
Meerdere quotes / posts mag je ook combineren in een post i.p.v. te dubbel-posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Zigbee inderdaad , of als je wifi infrastructuur goed is zijn de sonoff apparaten ook erg bruikbaar.
Je zult dan wel die devices moeten flashen met tasmota of esphome, niet moeilijk maar moet je wel zien zitten.

Zelf gebruik ik een xiaomi hub voor sensoren en schakelaars, een tradfri hub voor de lampies en sonoff voor schakelaars met stroom/verbruiksmeting. Een shelly 2 kanaals schakelaar voor mn zonwerin en een harmonyhub gezien ik helaas nog wat infrarood moet schakelen.
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:59:
[...]

Dank je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobertMe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:22:
[...]
Je moet iets van een coördinator hebben.
Maar dat mag dus ook zoiets zijn als een Trust Bridge of een Tradfri zijn?
Als het maar Zigbee praat?

(Die sticks zijn voor mij minder handig omdat ik graag een VM blijf gebruiken.)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 06-11-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een overleden z-wave sensor, nu probeer ik deze te verwijderen, echter lukt het me niet.
Ik heb de truc om de state te zetten, remove node te klikken en dan mijn raspberry pi opnieuw opstarten (zelfs even power er af halen)
Ik heb geprobeerd de node te verwijderen uit de zwcfg_*.xml en HA opnieuw opgestart.

Hij blijft er maar tussen staan, iemand met die probleem gestoeid en een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Ik probeer eerst de mogelijkheden van automations helemaal te bekijken. Uiteindelijk misschien wel een overstap naar node red.

Ik heb nu een automation issue waar ik niet helemaal uit kom.
In de gang heb ik een motion sensor, als het donker is en er is beweging, dan wordt de lamp aangezet. Hartstikke handig als je in het donker thuiskomt. Na 2 minuten wordt de lamp uitgezet.

Dit ganglicht willen we ook in de avond aan hebben als we thuis zijn, samen met lampen in de woonkamer en keuken. Ik heb dus een scène gemaakt die dat regelt. Een knop in de gang zet die scène aan.

Probleem: we komen thuis via de voordeur, lampen springen aan. We lopen de gang in, willen alle verlichting aan, drukken op de knop. Prima, totdat na 2 minuten de ganglamp weer uitspringt...

Hoe zouden jullie dit fixen met HA zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:18:
[...]

Maar dat mag dus ook zoiets zijn als een Trust Bridge of een Tradfri zijn?
Als het maar Zigbee praat?
Neen. Zigbee is in die zin een beetje een halve standaard bij mijn weten. Zigbee omschrijft volgens mij wel hoe apparaten met elkaar communiceren, maar niet de inhoud van de communicatie. Gevolg: deze merk gebonden hubs ondersteunen alleen de sensoren/lampen/plugs van het eigen merk. En een Tradfri hub kun je met wat geluk misschien wel Hue lampen aan koppelen (geen idee eigenlijk, andersom schijnt wel te werken, Tradri lampen aan een Hue Bridge), maar een Tradfri Hub kun je zeer zeker geen Xiaomi sensoren aan koppelen, en ook geen Eurotronics Zigbee thermostaatkraan.
(Die sticks zijn voor mij minder handig omdat ik graag een VM blijf gebruiken.)
Maar het virtualisatie platform dat je gebruikt ondersteund toch vast wel het doorzetten van USB apparaten naar de VM? Zodat de VM met je Home Assistant installatie gewoon de Conbee / Zigbee2mqtt stick kan aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobertMe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:48:
Maar het virtualisatie platform dat je gebruikt ondersteund toch vast wel het doorzetten van USB apparaten naar de VM? Zodat de VM met je Home Assistant installatie gewoon de Conbee / Zigbee2mqtt stick kan aanspreken.
Helaas. Hyper-V doet alleen mass storage devices.
Dan zou ik nog via een IP to USB ding kunnen werken, met een client in de hass.io, maar dat wordt ook nogal wat en moet ik wellicht toch aan de Pi. Een 'gewoon' network connected device zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 21:22
Nelus82 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:56:
[...]

Ik heb nog verbinding met de API. Alleen de client_secret staat niet in de configuratie. Hij zal toch ergens moeten staan.
Ik heb laatst ook mijn nest API overgezet qua configuratie, overstap pi naar nuc.

Op het forum van hass zelf staat iets. Ik ga morgen voor je zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 18:20

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Heeft iemand wat leesvoer of advies over het draaien van HA en nog wat andere docker containers (zigbee2mqtt, dsmr reader etc) op een RPI 4 met SSD 2,5 vs Intel NUC met SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:36
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:57:
[...]

Helaas. Hyper-V doet alleen mass storage devices.
Dan zou ik nog via een IP to USB ding kunnen werken, met een client in de hass.io, maar dat wordt ook nogal wat en moet ik wellicht toch aan de Pi. Een 'gewoon' network connected device zou mooi zijn.
Leuke review trouwens van homey, geeft me wat argumenten voor mijn collega's die ook getrouwd zijn ermee :)

Anyway, ik heb esxi, daar kan ik wel mijn conbee zigbee stick attachen aan mijn hassio / HassOs vm ... Lijkt me raar dat hyper - v dat niet zou kunnen?? In esxi zie ik ook de conbee maar gewoon als mass storage, die koppel ik dan gewoon aan de vm , werkt prima... Draai zo al 2 jaar

Ik heb ook lang gezocht naar een networked hub... Maar bestaat gewoon niet, conbee blijft toch het beste wat er is... Waarom zou je trouwens een networked device willen? Die vraag heb ik me later ook gesteld.... Uiteindelijk was USB een makkelijke keuze, ook weer minder ondehoud

[ Voor 15% gewijzigd door NoFate op 06-11-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
ricardogn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:11:
[...]

Ik heb laatst ook mijn nest API overgezet qua configuratie, overstap pi naar nuc.

Op het forum van hass zelf staat iets. Ik ga morgen voor je zoeken.
Het is mij gelukt om hem over te zetten. In de .storage/core.config_entries staat een entry voor je Nest. Dit gedeelte moet je 1 op 1 kopiëren naar je nieuwe omgeving.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
[...]

Neen. Zigbee is in die zin een beetje een halve standaard bij mijn weten. Zigbee omschrijft volgens mij wel hoe apparaten met elkaar communiceren, maar niet de inhoud van de communicatie. Gevolg: deze merk gebonden hubs ondersteunen alleen de sensoren/lampen/plugs van het eigen merk. En een Tradfri hub kun je met wat geluk misschien wel Hue lampen aan koppelen (geen idee eigenlijk, andersom schijnt wel te werken, Tradri lampen aan een Hue Bridge), maar een Tradfri Hub kun je zeer zeker geen Xiaomi sensoren aan koppelen, en ook geen Eurotronics Zigbee thermostaatkraan.

[...]

Je kunt wel sommige Tradfri lampen aan de Xiaomi gateway koppelen.

Maar goed, ik gebruik gewoon van elke fabrikant zijn eigen gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phAn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 23:56
***ALWEER OPGELOST***

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Ik draai thuis Hassio op een Rpi3. Sinds eergisteren wil de Pi niet meer starten; errorcode fsm 1 hsts in een eindeloze loop. Ik begrijp inmiddels dat dit betekent dat de SD card kapot is.
Ik had de logging settings wel beperkt, maar nog niet overgezet naar een USB-stick - leerpuntje voor de nieuwe installatie. Ik had al een nieuw (en veel beter) kaartje liggen, dus dat is het punt niet.

Ik had recent een snapshot gemaakt, maar natuurlijk staat die nog op de - nu kapotte - SDcard. Valt er nog data te redden van deze SD, of kan ik dat echt vergeten?

Ik heb inmiddels Raspbian draaien op de Pi en probeer de kapotte sd-card te mounten, maar dit krijg ik niet voor elkaar. De SD-card zit in readonly mode en weigert te mounten.
Fdisk laat de partities op de SDcard zien; /dev/sda1 t/m sda8. /dev/sda8 is de grootste en die wil dus graag inlezen, maar dat wil niet.

# sudo mount /dev/sda8 /mnt geeft 'cannot mount read-only'.
# sudo mount -r /dev/sda8 /mnt geeft hetzelfde.

# sudo fsck -f -y /dev/sda8 geeft een vergelijkbare melding (readonly/write protected)
# sudo fsck -f -n /dev/sda8 geeft een drietal gevonden fouten, maar doet niks omdat het systeem readonly is.

Is er een manier om wat wel leesbaar is toch uit te lezen? Ik ben niet bepaald thuis in Linux, alle hulp is welkom. Al heb ik alleen mn automations en configuration.yaml terug scheelt het me een hoop opnieuw instellen.

Zul je altijd zien, gisteren vier uur aan het tobben geweest met raspbian en linux commando's... En net na je om hulp gaat schreeuwen vind je de oplossing. Met het windows programma Linux Reader 3.5 voor Windows kon ik de SDcard zonder problemen uitlezen en heb ik mijn snapshots en laatste .yamls kunnen opslaan. Voor wie eenzelfde probleem tegenkomt: https://www.diskinternals.com/linux-reader/features/ is handig en backups maken ook.
Voor eenieder die nieuw is met Hassio: zorg dat je een goede SD kaart gebruikt en dat je de logfile op een USB stick oid parkeert.

[ Voor 17% gewijzigd door phAn op 07-11-2019 01:01 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:48:
[...]

Je kunt wel sommige Tradfri lampen aan de Xiaomi gateway koppelen.

Maar goed, ik gebruik gewoon van elke fabrikant zijn eigen gateway.
Toch veel nadelen met aparte hubs:
Integraties zijn niet goed met HA, elke hub heeft wel zijn nadeel...
Je hebt meerdere netwerken, met deconz heb je 1 mesh netwerk met gevolgd dat elke device een goede verbinding heeft...
En aparte hubs is duurder...

Ik weet eigenlijk geen voordeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Het voordeel van een losse hub is dat als home assistant plat ligt..... of de integratie na een update .Dat de lampen het nog doen via de buttons en app van IKEA.

Om deze reden twijfel ik nog aan een ecobee.
Ook staat mijn hassio machine op zolder en ben ik bang het bereik niet afdoende is. Of is dit ongegrond?
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:35:
[...]

Je hebt meerdere netwerken, met deconz heb je 1 mesh netwerk met gevolgd dat elke device een goede verbinding heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Neen. Zigbee is in die zin een beetje een halve standaard bij mijn weten. Zigbee omschrijft volgens mij wel hoe apparaten met elkaar communiceren, maar niet de inhoud van de communicatie. Gevolg: deze merk gebonden hubs ondersteunen alleen de sensoren/lampen/plugs van het eigen merk.
Als ik (in al mijn onnozelheid) voor het vervangen toch voor Ikea spul kies, en dus de Ikea implementatie van Zigbee, dan zullen die lampen wel werken met die losse controllers.
Maar kan ik met HASS ook 'gewoon' de stand (of het wijzigen van een stand) van een Ikea controller uitlezen, en op basis van die informatie 'iets anders' uit laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
@rem_hopster zit de lamp in de smart plug? Want dan zou het logisch zijn als deze aan gaat. Dit is bij mij ook het geval. Zodra de lamp stroom krijgt (ook al stond deze op uit), dan gaan de lampen bij mij ook aan.

Als dat het geval is dan zou je net zo goed switch toggle kunnnen gebruiken voor beiden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
wielhelm schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:52:
Het voordeel van een losse hub is dat als home assistant plat ligt..... of de integratie na een update .Dat de lampen het nog doen via de buttons en app van IKEA.
Ook andere implentaties van Zigbee (zoals dus Conbee en Zigbee2mqtt) hebben ondersteuning voor bindings, waarbij je een afstandsbediening direct aan één of meerdere lampen kunt koppelen om te schakelen. Als absolute fallback v.w.b. "de coördinator doet het niet" is dat altijd een oplossing.

Overigens moet ik zelf wel bekennen mijn Hue lampen ook nog steeds aan de Bridge te hebben. En nu niet aan Zigbee2mqtt, en daarvoor niet aan Homey.
Ook staat mijn hassio machine op zolder en ben ik bang het bereik niet afdoende is. Of is dit ongegrond?
Zigbee werkt met een mesh netwerk. Elke powered node doet ook dienst als repeater. Het kan dus zijn dat het verkeer via meerdere"tussenstations" loopt, maar uiteindelijk zal het met bv voldoende Zigbee lampen (gekoppeld aan die ene coördinator) wel dekkend moeten zijn.
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:34:
[...]

Als ik (in al mijn onnozelheid) voor het vervangen toch voor Ikea spul kies, en dus de Ikea implementatie van Zigbee, dan zullen die lampen wel werken met die losse controllers.
Maar kan ik met HASS ook 'gewoon' de stand (of het wijzigen van een stand) van een Ikea controller uitlezen, en op basis van die informatie 'iets anders' uit laten voeren?
Waarschijnlijk wel. Met de Hue Bridge werkt dat gewoon en er is ook een Tradfri integratie. Maar hoe goed die werkt durf ik niet te zeggen, omdat ik zelf geen Tradfri apparatuur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelus82 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:46:
[...]

Het is mij gelukt om hem over te zetten. In de .storage/core.config_entries staat een entry voor je Nest. Dit gedeelte moet je 1 op 1 kopiëren naar je nieuwe omgeving.

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb je post (met de oplossing hoe je je bestaande Nest client_secret kan recoveren) gepind.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NoFate schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:36:
[...]

Waarom zou je trouwens een networked device willen?
Vooral omdat mijn server in onze schuur/garage staat, een los stenen gebouw dat los van het huis staat. En dan is het huis ook nog eens van dikke oude vochtige bakstenen gebouwd, waardoor dat signaal vanaf mijn server echt niet in huis terecht komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:55:
[...]

Vooral omdat mijn server in onze schuur/garage staat, een los stenen gebouw dat los van het huis staat. En dan is het huis ook nog eens van dikke oude vochtige bakstenen gebouwd, waardoor dat signaal vanaf mijn server echt niet in huis terecht komt....
daarom bestaan er repeaters, hier staat deconz ook op zolder, maar ik heb op elke verdieping een smart plug... dat creert een zeer goede mesh netwerk
als je toch een network device wilt, dan kan je nog altijd een rasperry maken met de deconz stick of een raspbee, dan heb je toch een mooi network bakje ... ? :)

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 07-11-2019 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:34:
[...]

Denk niet dat je de stand kan uitlezen van bv een Ikea switch ofzo... Deconz werkt met events, met een duw op een knop, krijg je een event code binnen, waarna je een automation start.. denk met tradfri hub je heel beperkt bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:12:
[...]

Denk niet dat je de stand kan uitlezen van bv een Ikea switch ofzo... Deconz werkt met events, met een duw op een knop, krijg je een event code binnen, waarna je een automation start.. denk met tradfri hub je heel beperkt bent
Vooral het feit dat er maar 10 apparaten aan bijv. een Ikea hub gepaired kunnen worden is heel erg beperkend

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
tdw schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:40:
[...]

Vooral het feit dat er maar 10 apparaten aan bijv. een Ikea hub gepaired kunnen worden is heel erg beperkend
Dat wist ik zelfs nog eens niet, is wel heel weinig, bij deconz is dat 32... Maar alleen een rechtstreeks pairing... Wellicht kan je meer dan 10 doen als je pairing doet via een repeater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

Koppensneller

winterrrrrr

tdw schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:40:

[...]

En als ik je nou zou vertellen dat je 100 apparaten aan een IKEA-hub kunt koppelen? ;) Het maximum van 10 is per controlegroep, dus per sensor/afstandsbediening.
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:42:
[...]

Dat wist ik zelfs nog eens niet, is wel heel weinig, bij deconz is dat 32... Maar alleen een rechtstreeks pairing... Wellicht kan je meer dan 10 doen als je pairing doet via een repeater?
Bij deconz kun je maximaal 32 end devices (met batterij, dus sensoren of switches) aan een router (bijvoorbeeld een smart plug of lamp) koppelen. In het hele netwerk kunnen ongeveer 200 apparaten aanwezig zijn, als ik het goed heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Koppensneller op 07-11-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Klopt , zo had ik het ook begrepen, daar kom je nooit aan dat aantal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NoFate schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:36:
[...]
Anyway, ik heb esxi, daar kan ik wel mijn conbee zigbee stick attachen aan mijn hassio / HassOs vm ... Lijkt me raar dat hyper - v dat niet zou kunnen?? In esxi zie ik ook de conbee maar gewoon als mass storage, die koppel ik dan gewoon aan de vm
Het is echt een beperking van Hyper-V. Alleen mass storage wordt ondersteund; je koppelt een USB stick dus als drive. Als een conbee dus niet als device wordt aangesproken maar werkt door er files naartoe te schrijven dan zou dat kunnen werken, maar elk ander 'normaal USB'-gedrag is niet mogelijk met Hyper-V.
Sorry. ;)

Ik denk inderdaad dat een Pi met een stick in huis de oplossing gaat worden.
Aan de andere kant: als ik alles met Home Assistant spullen vul (alles Wifi, en die dekking is dankzij Unifi in zowel huis als schuur top) is er ook niets aan de hand.
Behalve dan de knoppen, dat blijft een dingetje. Argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Koppensneller schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:43:
[...]

En als ik je nou zou vertellen dat je 100 apparaten aan een IKEA-hub kunt koppelen? ;) Het maximum van 10 is per controlegroep, dus per sensor/afstandsbediening.
Dan hebben ze die tekst aangepast, want toen ik voor het eerst ernaar aan het kijken was, waren het maximaal 10 apparaten. Goed om te horen dat het nu anders is in ieder geval.

Toch zie ik het nut van een hub niet. Als bij mij HA uitvalt, dan heb ik nog gewoon wandschakelaars waarmee ik de verlichting aan en uit zet. Tuurlijk, ik kan dan niet meer dimmen, maar 99% van de tijd staat m'n licht toch op 40% helderheid. deCONZ draait hier al bijna een jaar 100% stabiel en betrouwbaar, de reviews van de Ikea hub zijn gematigd negatief :+

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:35:
[...]

De integraties zijn vooralsnog meer dan prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:12:
[...]

Je hebt geen Tradfri, maar bent van alles aan het beweren erover...

Ik heb Tradfri, Hue en Xiaomi en alle drie werken perfect binnen HA en voel me totaal niet beperkt. Alles wat ik wil doen, lukt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:11
@Possible

De lamp staat op de slaapkamer van mijn zoon en de plug zit in de keuken.
Het zijn twee entiteiten.
Automation.yaml werkt, alleen is dus het punt dat bij het inschakelen van de switch ook de lamp op de slaapkamer van mijn zoontje aangaat.
Dit gebeurt ook wanneer ik in HA de switch aanzet, dan springt ook meteen de lamp aan.

Begrijp er niets van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Troetelbeer
Kun jij uitsluitsel geven of ik de schakelaars van Tradfri ook kan gebruiken als input voor HASS om andere apparaten (lampen) te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 14:27
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:07:
@Troetelbeer
Kun jij uitsluitsel geven of ik de schakelaars van Tradfri ook kan gebruiken als input voor HASS om andere apparaten (lampen) te sturen?
Tradfri remotes geven jammer genoeg geen status door aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:01:
[...]

De integraties zijn vooralsnog meer dan prima...
Ik lees toch slechte dingen op community, op GitHub staat het vol met issues mbtr hue hub, xiaomi hubs gaan niet allemaal, moet je solderen, tradfri integratie is ook een issue dat hij na 2 dagen reboot moet worden wegens websocket issue... Elke hub heeft zijn problemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandpad
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:10:
[...]

Ik lees toch slechte dingen op community, op GitHub staat het vol met issues mbtr hue hub, xiaomi hubs gaan niet allemaal, moet je solderen, tradfri integratie is ook een issue dat hij na 2 dagen reboot moet worden wegens websocket issue... Elke hub heeft zijn problemen...
Zonder eigen ervaring kun je dat niet zeggen. Tradfri hub hier met 40+ devices, geen enkel probleem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:07:
@Troetelbeer
Dat lukt volgens mij niet, daar heb ik één Xiaomi switch voor. Zijn ook nog goedkoper dacht ik. Dus ja, natuurlijk heeft Tradfri nadelen, maar het is helemaal niet zo negatief als @NoFate laat overkomen.

Maar goed, HA(domotica in het algemeen) is er juist voor dat alles geautomatiseerd wordt. Dus heel eerlijk, ik raak zo goed als geen knop aan. De enige knop die ik aanraak is die Xiaomi knop om mijn pc, beeldscherm en studio sfeerverlichting aan te zetten.

Moet ik toch eens zelf iets aanzetten, dan gebruik ik stem commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Zandpad schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:11:
[...]

Zonder eigen ervaring kun je dat niet zeggen. Tradfri hub hier met 40+ devices, geen enkel probleem :9
Klopt, ik lees het ook maar gewoon, ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
@Troetelbeer @Anoniem: 120539 @Zandpad

uh, ik gebruik de trafdri remote gewoon via automations in HA! Elke knop kun je zelf programmeren. Press. Long press, hold, release, alles.

Ik heb een paar van die grote ronde, en 1 nieuwe vierkante dimmer-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Henkiejoo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:15:

uh, ik gebruik de trafdri remote gewoon via automations in HA! Elke knop kun je zelf programmeren. Press. Long press, hold, release, alles.

Via de bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:10:
[...]

Solderen bij de Xiaomi hub? Wtf haha...Nog nooit van gehoord...linkje? Enige bij de Xiaomi hub is dat je v2 moet hebben. Die werkt feilloos. Geen problemen mee. Tradfri hub elke 2 dagen rebooten? Loopt al maanden stabiel. Enkel in het begin wat problemen, maar lijkt met een firmware update toentertijd opgelost te zijn.

Welke issues precies met de Hue Bridge? Want ook dat loopt al maanden stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Henkiejoo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:15:

Hoe dan? Ik kan alleen de batterij uitlezen? Maar top als het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:18:
[...]

Day werk met deconz_events ... Idd je ziet de knoppen niet in HA... Check de documentatie pagina maar eens, daar staat een voorbeeld hoe je dat event kan opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
- alias: Tradfri power button
  trigger:
  - platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
      id: tradfri_remote_control
      event: 1002
  condition: []
  action:
  - service: light.toggle
    data:
      entity_id: light.living_room
- alias: Tradfri up button short
  trigger:
    event_data:
      event: 2002
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.lr_brightness_slider
      value: 100
- alias: Tradfri right button short
  trigger:
    event_data:
      event: 5002
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.lr_colortemp_slider
      value: >-
        {% if states.input_number.lr_colortemp_slider.state == '250.0' %}
          352
        {% elif states.input_number.lr_colortemp_slider.state == '352.0' %}
          454
        {% elif states.input_number.lr_colortemp_slider.state == '454.0' %}
          250
        {% else %}
          250
        {% endif %}

Hier een voorbeeld van mijn automations met de Tradfri knop

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:17:
[...]

Solderen bij de Xiaomi hub? Wtf haha...Nog nooit van gehoord...linkje? Enige bij de Xiaomi hub is dat je v2 moet hebben. Die werkt feilloos. Geen problemen mee. Tradfri hub elke 2 dagen rebooten? Loopt al maanden stabiel. Enkel in het begin wat problemen, maar lijkt met een firmware update toentertijd opgelost te zijn.

Welke issues precies met de Hue Bridge? Want ook dat loopt al maanden stabiel...
Ja, ik las ergens dat je met V3 moet solderen, zodat die poort terug open gezet kan worden... Hue/ tradfri... ssues, check maar eens op GitHub, typ gewoon hue of trafdri...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:22:
[...]

Ja, ik las ergens dat je met V3 moet solderen, zodat die poort terug open gezet kan worden... Hier issues, check maar eens op GitHub, typ gewoon hue of trafdri...
Moeten de mensen eerst lezen voor ze iets kopen. Dat is alsof ik een diesel auto koop en dan benzine ga tanken en dan zeur dat het niet werkt. Koop dan een auto die wel compatibel is met benzine ;)

M.a.w. dat ligt niet aan HA en ook niet aan Xiaomi.

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 07-11-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
[...]

NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:20:
[...]

Day werk met deconz_events ... Idd je ziet de knoppen niet in HA... Check de documentatie pagina maar eens, daar staat een voorbeeld hoe je dat event kan opnemen
Dat zeggen we dus net, via de bridge kun je deze events niet zien in Home Assistant alleen als je Deconz gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ik gebruik geen deconz. Daarbij zei @Anoniem: 120539 dat het om Tradfri ging, dus nam ook aan dat hij bedoelde via de Tradfri gateway en niet deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:23:
[...]

Moeten de mensen eerst lezen voor ze iets kopen. Dat is alsof ik een diesel auto koop en dan benzine ga tanken en dan zeur dat het niet werkt. Koop dan een auto die wel compatibel is met benzine ;)
Klopt, maar de compatibiliteit kan op elk moment wijzigen, morgen rolt xiaomi een firmware uit die je poort toezet zoals op V3... Daar sta je dan...

Logitech heeft het vorig jaar ook gelapt met hun harmony hub... Heel de community stond op hun kop, toen heeft Logitech zijn beslissing moeten terugkeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
NoFate schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:26:
[...]

Klopt, maar de compatibiliteit kan op elk moment wijzigen, morgen rolt xiaomi een firmware uit die je poort toeziet zoals op V3... Daar sta je dan...

Logitech heeft het vorig jaar ook gelapt met hun harmony hub... Heel de community stond op hun kop, toen heeft Logitech zijn beslissing moeten terugkeren....
Snap ik. Maar dat is als. Het gaat over nu en bij mij werken in ieder geval alle drie de hubs al maanden stabiel. En het issue over de Xiaomi hub kun je dus al wegstrepen in je vorige opsomming, want dat is gewoon een gebruikersfout door niet te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:28:
[...]

Snap ik. Maar dat is als. Het gaat over nu en bij mij werken in ieder geval alle drie de hubs al maanden stabiel. En het issue over de Xiaomi hub kun je dus al wegstrepen in je vorige opsomming, want dat is gewoon een gebruikersfout door niet te lezen.
Klopt, je moet er idd over lezen en mee bezig zijn, dat is een feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Even wat gegoogeld betreft de Hue en Tradfri i.c.m. HA issues, maar ik vind alleen enkele oude issues? Die na een update van HA weer opgelost zijn...De meeste issues die ik voorbij zie komen, waren ook HA gerelateerd en niet Hue of Tradfri gerelateerd...

Edit: ah ik zie dat bij sommige het probleem wel blijft, maar dan denk ik toch dat het aan hun eigen configuratie ligt...

[ Voor 19% gewijzigd door Troetelbeer op 07-11-2019 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mannen, wel lief blijven hè. 😁
Maar ik waardeer jullie enthousiasme. 😘

In ieder geval duidelijk, denk ik:
Alleen Tradrfrfiifir: werkt, maar knoppen kun je niet uitlezen.
Tradrfrfiifir i.c.m. Deconz: knoppen kun je wel uitlezen.
Xiaomi hub: leest Xiaomi schakelaars wel uit, andere dingen weer niet.

Voordeel deze hub's (voor mij): network connected.
Voordeel Deconz: one hub to rule them all.
Nadeel Deconz (voor mij): Pi nodig om in huis te plaatsen.*

Als ik nog steeds onzin praat hoor ik het 'graag'. 😉

*of een ander virtualisatieplatform, dat is voor mij om andere redenen geen optie, daarnaast is er nog de fysieke afstand tussen server en huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:37:

Xiaomi hub: leest Xiaomi schakelaars wel uit, andere dingen weer niet. sommige tradfri lampen wel

*of een ander virtualisatieplatform, dat is voor mij om andere redenen geen optie, daarnaast is er nog de fysieke afstand tussen server en huis.
Waar ga je HA op draaien? Want als je dat op een Pi doet, heb je die Pi al...Je kunt overigens ook zigbee2mqtt gebruiken als hub:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate

:-) iedereen heeft zijn mening, de keuze is aan u :)
waarom geen esxi ipv hyper-v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad

NUC met Linux en Docker overwogen? Zwave Stick/Deconz stick en/of bridges koppelen en gaan met die banaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Het lijkt er op dat "transition" niet meer werkt in scenes. Kan dit kloppen (heb ik de memo gemist? :) ).
Ik heb bijvoorbeeld dit als scene, tot 0.100.3 heeft dit goed gewerkt maar nu slaat hij de transition over.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
scene:
  - name: b1_turnon
    entities:
      light.slaapkamer_all:
          state: on
          transition: 1
          brightness: 157
          kelvin: 2700

automation:
  - id: 110TunrOn
    alias: 'b1_turnon'
    initial_state: on
    trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.b1_huescenes
      to: turnon
    action:
    - service: scene.turn_on
      entity_id: scene.b1_turnon

Als dit inderdaad niet meer werkt, hoe kan ik dan transitions gebruiken icm scenes?

Dit staat er ook in mijn log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-11-07 08:30:00 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.light.reproduce_state] The use of other attributes than device state attributes is deprecated and will be removed in a future release. Read the logs for further details: https://www.home-assistant.io/integrations/scene/
2019-11-07 08:30:00 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.light.reproduce_state] The use of other attributes than device state attributes is deprecated and will be removed in a future release. Read the logs for further details: https://www.home-assistant.io/integrations/scene/
2019-11-07 08:30:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation] Error while executing automation automation.woonkamer_off_overdag. Unknown error for call_service at pos 1:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 437, in action
    await script_obj.async_run(variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 190, in async_run
    await self._handle_action(action, variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 274, in _handle_action
    await self._actions[_determine_action(action)](action, variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 357, in _async_call_service
    context=context<snip>

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:40:
[...]

Waar ga je HA op draaien? Want als je dat op een Pi doet, heb je die Pi al...Je kunt overigens ook zigbee2mqtt gebruiken als hub:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662
Ik draai nu nog op Hyper-V.
Een Pi (3B+?) zou ik dan aan kunnen schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:53:
[...]

Ik draai nu nog op Hyper-V.
Een Pi (3B+?) zou ik dan aan kunnen schaffen.
Pi 3B+ is prima. Heb ik zelf. Met de Pi4 zijn of waren volgens mij wat issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:17:
[...]
Solderen bij de Xiaomi hub? Wtf haha...Nog nooit van gehoord... linkje?
Helaas zou het nodig kunnen zijn ja. Er zijn exemplaren (van de v2) waarbij de lan-poorten weigeren om 'open' te gaan als je de LAN-modus activeert in de Mi app. Firmware bug ofzo. Zie bijv. dit topic. Ik heb er bij een van de twee last van. En zelfs met solderen had ik geen succes helaas, ik kon in een Putty-terminal wel data van de Gateway uitlezen/ontvangen, maar de noodzakelijk stap om een commando naar de Hub te sturen om de poort te openen lukt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DeadMetal op 07-11-2019 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 21:22
Hierbij nog even de volledige uitleg hoe je het doet om je Nest Dev account van je oude installatie naar de nieuwe te zetten.

Ga naar je oude: .storage/core.config_entries

Zoek daarin naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
    "data": {
        "entries": [
            {
                "connection_class": "cloud_push",
                "data": {
                    "impl_domain": "nest",
                    "tokens": {
                        "access_token": "REDACTED",
                        "expires_in": 315360000
                    }
                },
                "domain": "nest",
                "entry_id": "*****",
                "options": {},
                "source": "user",
                "title": "Nest (via configuration.yaml)",
                "version": 1
            },  <== REMOVE THIS COMMA IF THIS IS THE LAST ENTRY IN THE LIST
                    OR ADD A COMMA IF IT IS NOT THE LAST ENTRY AND THERE'S NO COMMA
        ]
    },
    "key": "core.config_entries",
    "version": 1

Kopieer en plak deze naar je nieuwe. Let wel op dat dit precies komt. Want het JSON format. Is het de laatste entry, dan moet je comma goed zetten.

Bron: Home assistant forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Troetelbeer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:55:
[...]

Pi 3B+ is prima. Heb ik zelf. Met de Pi4 zijn of waren volgens mij wat issues.
Is het ook niet zo dat de RPi 4 een stuk meer stroom gebruikt en je relatief weinig extra performance ervoor terug krijgt? Volgens mij is dat ook zo bij de 3B vs 3B+. Mogelijk dus dat zelfs een 3 voldoende is.

Daarnaast ligt het ook aan het gebruik. Ik het HA op mijn NAS/thuisserver in de kelder draaien, en de Zigbee2mqtt stick in een RPi 2 die bij de TV ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Via Conbee 2 + deconz inderdaad

Mijn automation-trigger op bsis van de aan/uit-knop op de tradfri AB ziet er dan als volgt uit:
trigger:
- device_id: xxxxxxx
domain: deconz
platform: device
subtype: turn_on
type: remote_button_short_press

[ Voor 40% gewijzigd door Henkiejoo op 07-11-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
DeadMetal schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:55:
[...]

Helaas zou het nodig kunnen zijn ja. Er zijn exemplaren (van de v2) waarbij de lan-poorten weigeren om 'open' te gaan als je de LAN-modus activeert in de Mi app. Firmware bug ofzo. Zie bijv. dit topic. Ik heb er bij een van de twee last van. En zelfs met solderen had ik geen succes helaas, ik kon in een Putty-terminal wel data van de Gateway uitlezen/ontvangen, maar de noodzakelijk stap om een commando naar de Hub te sturen om de poort te openen lukt niet.
Eerste keer dat ik dit hoor bij de v2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik toch het spul in een kastje ga bouwen op basis van een nieuw te bestellen Pi dan klinkt een RaspBee logischer dan de ConBee II.
Iemand daar nog een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@RobertMe Dat weet ik niet, hoe het met die performance/stroom verhoudingen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
De Conbee stick heb ik gekocht zodat ik later eventueel kan overschakelen naar een NUC bijvoorbeeld.
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:11:
Als ik toch het spul in een kastje ga bouwen op basis van een nieuw te bestellen Pi dan klinkt een RaspBee logischer dan de ConBee II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:11:
Kijk even in het Conbee / DeCONz topic. Ik meen dat de Raspbee wat nadelen had. Die maakt meen ik gebruik van een bepaalde combinatie GPIO pins waarvoor je weer dingen moet uitschakelen (Bluetooth meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom vooral verhalen over interferentie tegen tussen wifi en de RaspBee.
Aangezien ik de Pi toch bedraad ga aansluiten vind ik dat niet zo'n probleem, maar het argument dat de stick dan ook los te gebruiken is op andere platformen is natuurlijk wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@Anoniem: 120539 Mijn Pi staat in de meterkast vlak naar de router.
Ik heb de stick ook direct in de Pi, en niet via een USB verlengkabel.

Geen enkel probleem tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan nog een noob-vraag over de Pi:
De 3B+ is niet heel lekker leverbaar, zie ik. De 4 heeft (veel) meer ram.
Ik begrijp dat deze meer energie gebruikt, maar met allemaal slimme devices (met allemaal hun eigen processing, en dus altijd energie-gebruik) en een elektrische auto zal die Pi me de kop niet kosten denk ik.

Zijn er verder nog nadelen aan de 4? (i.c.m. de RaspBee of ConBee en natuurlijk HASS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

tdw schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:55:
[...]

Dan hebben ze die tekst aangepast, want toen ik voor het eerst ernaar aan het kijken was, waren het maximaal 10 apparaten. Goed om te horen dat het nu anders is in ieder geval.

Toch zie ik het nut van een hub niet.
Ik heb hier de wandschakelaars vervangen door pulsschakelaars van Xiaomi (ook Zigbee), en de draden in de muur dus gewoon doorverbonden. Ik kan dan ook acties hangen aan een double-press of long-press. Zo hangt er een knop bij de voordeur die de lamp in de gang aanstuurt, maar bij een double-press alles in huis uit zet.

De hub is hier dus in gebruik als back-up oplossing, al is dat eigenlijk nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Anoniem: 120539 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:01:
Ik begrijp dat deze meer energie gebruikt, maar met allemaal slimme devices (met allemaal hun eigen processing, en dus altijd energie-gebruik) en een elektrische auto zal die Pi me de kop niet kosten denk ik.

Zijn er verder nog nadelen aan de 4? (i.c.m. de RaspBee of ConBee en natuurlijk HASS)
Ik zit inprecies hetzelfde schuitje. Wat ik heb gevonden is dat de Pi4 blijkbaar nog geen USB boot ondersteund.
Ik zou zelf namelijk graag van de SD kaart willen afstappen en gewoon booten via een externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Ik was zelf nogal bang voor te veel hitte. De Pi3B+ blijft acceptabel zonder actieve koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Komt goed uit; zojuist op 'bestel' geklikt voor een 3B+ + behuizing + voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate

ik heb nog een rpi3b+ liggen die ik verkoop, met 32 gb sd + 2.5 a adapter + behuizing (deze klikt wel niet 100% vast) , je mag hem overkopen als je wilt

edit : net te laat zie ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daxy schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:52:
Het lijkt er op dat "transition" niet meer werkt in scenes. Kan dit kloppen (heb ik de memo gemist? :) ).
Ik heb bijvoorbeeld dit als scene, tot 0.100.3 heeft dit goed gewerkt maar nu slaat hij de transition over.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
scene:
  - name: b1_turnon
    entities:
      light.slaapkamer_all:
          state: on
          transition: 1
          brightness: 157
          kelvin: 2700

automation:
  - id: 110TunrOn
    alias: 'b1_turnon'
    initial_state: on
    trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.b1_huescenes
      to: turnon
    action:
    - service: scene.turn_on
      entity_id: scene.b1_turnon

Als dit inderdaad niet meer werkt, hoe kan ik dan transitions gebruiken icm scenes?

Dit staat er ook in mijn log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2019-11-07 08:30:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation] Error while executing automation automation.woonkamer_off_overdag. Unknown error for call_service at pos 1:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 437, in action
    await script_obj.async_run(variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 190, in async_run
    await self._handle_action(action, variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 274, in _handle_action
    await self._actions[_determine_action(action)](action, variables, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 357, in _async_call_service
    context=context<snip>
Je knipt teveel logging weg....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Henkiejoo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:27:
Ik probeer eerst de mogelijkheden van automations helemaal te bekijken. Uiteindelijk misschien wel een overstap naar node red.

Ik heb nu een automation issue waar ik niet helemaal uit kom.
In de gang heb ik een motion sensor, als het donker is en er is beweging, dan wordt de lamp aangezet. Hartstikke handig als je in het donker thuiskomt. Na 2 minuten wordt de lamp uitgezet.

Dit ganglicht willen we ook in de avond aan hebben als we thuis zijn, samen met lampen in de woonkamer en keuken. Ik heb dus een scène gemaakt die dat regelt. Een knop in de gang zet die scène aan.

Probleem: we komen thuis via de voordeur, lampen springen aan. We lopen de gang in, willen alle verlichting aan, drukken op de knop. Prima, totdat na 2 minuten de ganglamp weer uitspringt...

Hoe zouden jullie dit fixen met HA zelf?
Misschien kun je automation onderbreken als je op de knop drukt?

Wellicht dat dit werkt:

YAML:
1
2
3
action:
  - service: homeassistant.turn_off
    entity_id: automation.lamp_aan_bij_beweging

Al ben ik bang dat dan de hele automation wordt uitgezet. Wat je sowieso kunt doen is bij beweging in de gang een automation draaien die een script aanroept welke de lamp aan zet (en na 2 min uit). Dat script kun je sowieso onderbreken via:

YAML:
1
2
3
action:
  - service: homeassistant.turn_off
    entity_id: script.lamp_aan_bij_beweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Ik zou zelf een input_boolean aanmaken die op true gezet wordt wanneer je de lamp aanzet met de knop. Als je hem uitzet, gaat 'ie weer op false. In de automation voor het aan- en uitzetten van de lamp met de bewegingssensor kun je dan een condition toevoegen dat je input_boolean false moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Koppensneller schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:46:
Ik zou zelf een input_boolean aanmaken die op true gezet wordt wanneer je de lamp aanzet met de knop. Als je hem uitzet, gaat 'ie weer op false. In de automation voor het aan- en uitzetten van de lamp met de bewegingssensor kun je dan een condition toevoegen dat je input_boolean false moet zijn.
Maar dan staat de input_boolean op false wanneer ze thuiskomen en dan gaat de automation draaien (en zet de lamp aan). Dan drukken ze op de knop en gaat de input_boolean op true. De automation draait dan dus nog. Wordt deze dan onderbroken? Of kun je een tweede condition na een delay gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

barrymossel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:51:
[...]

Maar dan staat de input_boolean op false wanneer ze thuiskomen en dan gaat de automation draaien (en zet de lamp aan). Dan drukken ze op de knop en gaat de input_boolean op true. De automation draait dan dus nog. Wordt deze dan onderbroken? Of kun je een tweede condition na een delay gebruiken?
Je hebt gelijk, dit is niet direct toepasbaar voor het geval van @Henkiejoo. Ik spiegelde het aan mijn eigen situatie, waar zo'n knop bij de voordeur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Koppensneller schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:53:
[...]

Je hebt gelijk, dit is niet direct toepasbaar voor het geval van @Henkiejoo. Ik spiegelde het aan mijn eigen situatie, waar zo'n knop bij de voordeur zit.
Maar schijnbaar kun je ook conditions plaatsen in je action, dus zoiets als dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: entry open 
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.beweging
    to: 'on'
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.gang
    - delay: '00:00:30' 
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.blahblah
      state: 'true'
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.gang

zou dan ook moeten werken... Bron: https://community.home-as...check-conditions/43517/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@barrymossel en de rest:

Thxs! ik ga vanavond wat proberen.
Turn_off automation, gevolgd door een turn_on zou ook moeten werken denk ik.
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.