Pffft.
Als ik het lief vraag, mag ik dan bij jullie (en HASS) terug komen?
Vandaag mijn Homey ontvangen.
Het liep uit op een grote teleurstelling.
Hier een kort verslag...:
HASS is niet volledig intuïtief, en dat hoeft ook niet.
Het aanzetten en aansluiten van Homey is natuurlijk super-makkelijk. Stekker er in en klaar.
Maar dan begint het: De Homey pagina op internet liet me al niet binnen. Ik bleek een verkeerde browser te gebruiken.
Bij het starten van HASS ziet ie meteen een stel apparaten. Supermakkelijk, en meteen een begin gemaakt.
Bij het starten met Homey zoek je het maar lekker zelf uit. Had ik niet verwacht.
Dekstop app blijkt er niet te zijn. Web interface standaard ook niet.
Dan maar de iPad app; werkt toch wat makkelijker dan op je telefoon. Jammer; de iPad app blijkt een iPhone app te zijn. Die wel te vergroten is natuurlijk, maar je nuttig oppervlak wordt er niet beter op en het ziet er echt niet uit. Gaat mijn partner niet leuk vinden.
Toch maar op mijn Android telefoon dan.
Dan maar eens beginnen met Unifi toe te voegen. Na wat Googlen (er zit geen handleiding of 'getting started' bij dit apparaat van €299,-) kom ik er achter hoe ik 'apps' kan toevoegen. Werkt prima, met een store.
Unifi app starten. Helaas. Vage foutmelding.
Geen idee. (Later kom ik er achter dat je eerst via submenu's de config in moet duiken en daar de credentials van je Unifi server moet opgeven. Dat had de app ook wel kunnen vertellen, denk ik.)
Dan mijn zonnepanelen. Mooi, Growatt wordt ondersteund. Helaas alleen actuele opbrengst en dag-opbrengst. Bij HASS kreeg ik echt alle details, tot aan details die ik niet eens wist dat ze gemeten werden.
Smart Life lampen toevoegen, is naast de Kaku toch het belangrijkste.
Helaas. De integratie blijkt wel heel basaal, maar vooral complex. Bij HASS geef ik mijn login en password op, en hopla: al mijn Smart Life devices zijn beschikbaar. Bij Homey mag ik
met een Linux tool een secret string proberen te achterhalen, waarna ik handmatig aan de slag mag met certificaten om er achter te komen dat er maar een 5-tal type apparaten ondersteund worden.
Toch maar een web-interface installeren. Die is er standaard niet. Maar iemand heeft wel
Homeydash gemaakt. Soort van. Klinkt goed. Alleen daarvoor moet je een andere app installeren. Daar naar de ontwikkelaarscode kijken, om een string te kopiëren, en die weer te plakken in een nieuwe URL, en dan werkt het al. Kun je dan alles web-based? Nee, dat niet. Maar je kunt wel een dashboard aanmaken. De configuratie blijf je lekker op je telefoon doen.
Wat wel een super-tof idee is, is dat dit principe gebaseerd is op
Homey.ink, waarbij een oude e-reader als wandpaneel wordt ingezet. Helaas slechts supported op 2 type Kobo readers, maar het idee is natuurlijk wel heel cool, en zou zeker ook leuk zijn voor HASS.
Dan maar terug naar bediening via de smartphone. Wat is die app eigenlijk traag zeg.
Foscammetje toevoegen: werkt niet. Sonos: koppeling met account. Waarom? HASS doet hetzelfde zonder.
In het proces van installeren kwam Homey ook even op zijn zijkant terecht. Da's nie best: hij begon dreigend af te tellen. Blijkt dat dat de reset-procedure is. Het is niet te hopen dat dat een keer per ongeluk gebeurt als je wel al een hele configuratie er in hebt zitten, want een backup maken (en deze restoren) is er niet bij.
Waar ben ik mee bezig?
Ik stapte over naar Homey omdat dat toch volgens de verhalen beter zou zijn dan al het andere. Dat klopt wellicht als je eerst een Homey koopt en vervolgens vanalles aanschaft wat mooi bij H. past, maar als je denkt dat dit dé HA oplossing is waarmee alles makkelijk wordt: vergeet het maar.
Belangrijkste wat ik ga missen is de KaKu support; Homey kan standaard RF signalen in de 433MHz band uitsturen. Voor het geld dat me dat kost (de Homey) kan ik al mijn KaKu verlichting vervangen door goedkope Smart Life lampen.
Wat echter wel heel handig is, is dat de Homey ook RF signalen kan ontvangen, dus ook KaKu schakelaars kan gebruiken als signaalgever. Dát is het enige dat ik echt ga missen als ik HASS volledig inzet op mijn huidige VM.
(RFXCOM zou een oplossing zijn, heb ik begrepen. Maar die kan alleen USB, dus dat is nog wel een dingetje met mijn VM, waardoor ik naar een RFXCOM+PI zou moeten. Ook een optie.)
We gaan het zien. Voorlopig hoop ik dus dat ik hier weer welkom ben.
Een licht aangepaste versie van deze post zal ik ook in het Homey topic posten.