Vraag over solderen (m.b.t Xiaomi Hub poort 9898)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 09:59
Hallo,

TL;DR onderaan.

Ik heb recentelijk een Xiaomi hub gekocht en hiervan de firmware upgrade. Kennelijk had dit ik beter niet kunnen doen want dankzij de firmware upgrade opent poort 9898 zich niet meer wat ik nodig heb om de gateway aan Home Assistant te koppelen, leuk :)

Dus ik heb de volgende handleiding gevonden om hier wat aan te doen (Ja, helaas begint het mac addres van mij hub met 04:CF:8C)
If your gateway’s MAC address starts with 04:CF:8C, there is a good chance that the required port 9898 is closed on your gateway (you can check it with the Nmap utility, using the command sudo nmap - sU {gateway_ip} -p 9898). To fix that issue, you need to do these steps:
  • Find a specific screw bit (like a fork) to open the gateway case.
  • Find a USB-UART cable/module and connect it to your computer.
  • Solder 3 wires - RX, TX and GND like here.
  • Turn on the gateway (220V).
  • Open a serial terminal application (e.g. PuTTY) and connect to the serial port assigned to the USB-UART module (baudrate: 115200).
  • Wait until the gateway is booted up, connect the RX, TX and GND wires to the UART module (don’t connect the Vcc (power) wire!).
  • You will see all the messages from the gateway.
  • Send the command psm-set network open_pf 3 (the command has to end with a CR newline character).
  • Check your settings executing the command psm-get network open_pf to be sure it’s OK.
  • Restart the gateway.
bron: https://www.home-assistan...aqara/#connection-problem

Mijn vraag is het volgende.
Op de afbeelding hieronder is te zien dat deze beste persoon kabeltjes op de printplaat van de hub heeft gesoldeerd. Nu heb ik al een UART module besteld maar ik weet niet zo goed wat het beste manier is om deze te koppelen aan de printplaat van de hub.

TL;DR
Welke pinnetjes/staafjes zijn er aan de print plaat in de afbeelding hieronder gesoldeerd zodat ik een UART module kan koppelen aan de Xiaomi hub? En wat zijn de aanbevelingen om dit zelf te reproduceren? PS: Ik heb nog nooit iets gesoldeerd, zou ik de verbinding ook via een tape/plakband kunnen realiseren?

Of moet hier helemaal niet aan beginnen en iets van een zigbee usb stick kopen om de knoppen en sensoren daaraan te koppelen (als dat kan)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0Dj4rBc/hub-klein.png
(klik voor grote versie)

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:05
Als je nog nooit gesoldeerd hebt, gaat dit zo te zien best lastig worden. Dit is niet echt voor beginners. (ook weer niet heel ingewikkeld, daar niet van.) Tape of plakband kan je vergeten.

Waar kom je ergens vandaan? Misschien kan iemand die in de buurt woont je helpen.

Het is toch best duidelijk waar aan gesoldeerd is? Die 2 punten, en denk de behuizing van de knop voor de aarde. (gnd) Maar dat is niet zo heel duidelijk inderdaad,

Hoe veel kost dat ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Voor iemand met een beetje soldeerervaring een simpel klusje. Voor iemand zonder enige ervaring lastiger, maar hey, je bent een tweaker dus gewoon proberen.

Het pinnetje/draadje wat op de foto te zien is wordt vooral bij breadboards en arduino gebruikt om standaard pinnetjes te koppelen. Dupont connector is een populaire naam hiervoor. Dit heb je echter niet nodig. Dit kan je met elk mogelijk snoertje. Zelf haal ik vaak snoer voor dit soort zaken uit oude netwerkkabel. Soepel of massief maakt niet uit. Maar elk fijner draadje zal prima werken hoor.

Koop gewoon geschikte electronica soldeerbout en wat tin en ga eerst even oefenen op een oud pintje uit een kapot apparaat of een stukje experimenter board. Er zijn zat youtube videos om je op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
WEBGAMING schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:36:
Als je nog nooit gesoldeerd hebt, gaat dit zo te zien best lastig worden. Dit is niet echt voor beginners. (ook weer niet heel ingewikkeld, daar niet van.) Tape of plakband kan je vergeten.

Waar kom je ergens vandaan? Misschien kan iemand die in de buurt woont je helpen.

Het is toch best duidelijk waar aan gesoldeerd is? Die 2 punten, en denk de behuizing van de knop voor de aarde. (gnd) Maar dat is niet zo heel duidelijk inderdaad,

Hoe veel kost dat ding?
Het ging mij meer om welk materiaal ik nodig heb om op de punten te solderen zodat ik ze kan aansluiten aan de connectors van de UART kabels (uit een reactie hieronder haal ik uit dat ik een Dupont Male - Female kabels nodig heb, ik dacht dat de persoon in de afbeelding eigen pinnetjes in de connectoren had gestopt en deze op de printplaat had gesoldeerd vandaar de vraag). Ik kom zelf uit Veenendaal, worst case scenario zou ik een kennis kunnen vragen om mij.
te helpen hiermee, echter denk ik wel dat het handig is dat ik het zelf ook leer

kosten van het apparaat vielen mee ca 22 euro.
SuperKris schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:00:
Voor iemand met een beetje soldeerervaring een simpel klusje. Voor iemand zonder enige ervaring lastiger, maar hey, je bent een tweaker dus gewoon proberen.

Het pinnetje/draadje wat op de foto te zien is wordt vooral bij breadboards en arduino gebruikt om standaard pinnetjes te koppelen. Dupont connector is een populaire naam hiervoor. Dit heb je echter niet nodig. Dit kan je met elk mogelijk snoertje. Zelf haal ik vaak snoer voor dit soort zaken uit oude netwerkkabel. Soepel of massief maakt niet uit. Maar elk fijner draadje zal prima werken hoor.

Koop gewoon geschikte electronica soldeerbout en wat tin en ga eerst even oefenen op een oud pintje uit een kapot apparaat of een stukje experimenter board. Er zijn zat youtube videos om je op weg te helpen.
Is er een verschil tussen een soldeerbout en een electronica soldeerbout?
Ik heb ooit een keer deze gekocht in de aanbieding met de gedachte dat ik hem ooit wel zou kunnen gebruiken, op de foto's zie ik de beste meneer wel met electronia bezig :)
Soldeer bout

Ik heb op ali eens gekeken naar een Dupont kabel gekeken en volgens mij heb ik de male - female versie nodig (kan dan het pinnetje van de male op de plaat solderen)
AliExpress Dupont Female - Male

Mocht het allemaal lukken en ik klaar ben: moet ik dan ook dit product erbij halen om de soldering weer ongedaan te maken? Of onsoldeer ik de kabel en laat de tin zitten?
AliExpress Desolder

EDIT: Is er ook een reden waarom de man in de foto een soort van knijper heeft gebruikt voor de RX?

[ Voor 3% gewijzigd door ManiakNL op 16-09-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Laatst online: 00:05
Zo'n stekker is gewoon niet nodig, weet niet waarom hij er tussen zit. Zoals @SuperKris ook al zei, je kan gewoon de draden er rechtstreeks aan vast solderen.
En om ze los te halen gewoon weer los solderen inderdaad. Soldeer kan evt blijven zitten, zo lang het geen contact maakt met andere punten, of haal je heel simpel weg met wat desoldeer lint (litze). (of zo'n pomp inderdaad, maar die vind ik persoonlijk niet fijn werken.)

Gebruik loodhoudend soldeer, en flux kan ook helpen.

Die soldeerbout lijkt me wat groot en onhandig voor dit kleine precisie werk. Ik denk dat een simpel 15W soldeerboutje handiger is.

En zoals gezegd, kijk een wat youtube tutorials, en oefen eerst op een afval printplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 07:20
Kijk desnoods eens bij Toolstation. Vanaf 10 euro gratis verzending en 30 watt soldeerbout voor rond de 10 euro. 60 watt kan ook voor paar euro meer.

Heb zelf de 30 watt versie en doet het prima. Houder voor soldeerbout is erg licht dus beter is aan te raden als je vaker gaat solderen. Zover ik weet is 30 watt meer dan genoeg voor standaard soldeerklusjes. Maar ben geen pro dus dat advies laat ik verder aan andere over.
https://www.toolstation.nl/soldeerbout/p16704

Ze hebben vrij veel voor redelijke prijzen en hoef je niet zo lang te wachten ;)
Maar zullen er meer te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Bedankt voor de tips iedereen! Ik weet genoeg nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Als je HASS draait en nog wat andere dingen wilt doen met zigbee dan enkel mi spul kan ik je aanraden eens te kijken naar de usb stick van deconz.
Dat werkt perfect met mi spul maar ook met ikea en philips.

Plus je hebt geen chinees internet of insecure things ding aan je netwerk hangen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
ManiakNL schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:04:
[...]

Het ging mij meer om welk materiaal ik nodig heb om op de punten te solderen zodat ik ze kan aansluiten aan de connectors van de UART kabels (uit een reactie hieronder haal ik uit dat ik een Dupont Male - Female kabels nodig heb, ik dacht dat de persoon in de afbeelding eigen pinnetjes in de connectoren had gestopt en deze op de printplaat had gesoldeerd vandaar de vraag). Ik kom zelf uit Veenendaal, worst case scenario zou ik een kennis kunnen vragen om mij.
te helpen hiermee, echter denk ik wel dat het handig is dat ik het zelf ook leer

kosten van het apparaat vielen mee ca 22 euro.

[...]

Is er een verschil tussen een soldeerbout en een electronica soldeerbout?
Ik heb ooit een keer deze gekocht in de aanbieding met de gedachte dat ik hem ooit wel zou kunnen gebruiken, op de foto's zie ik de beste meneer wel met electronia bezig :)
Soldeer bout

Ik heb op ali eens gekeken naar een Dupont kabel gekeken en volgens mij heb ik de male - female versie nodig (kan dan het pinnetje van de male op de plaat solderen)
AliExpress Dupont Female - Male

Mocht het allemaal lukken en ik klaar ben: moet ik dan ook dit product erbij halen om de soldering weer ongedaan te maken? Of onsoldeer ik de kabel en laat de tin zitten?
AliExpress Desolder

EDIT: Is er ook een reden waarom de man in de foto een soort van knijper heeft gebruikt voor de RX?
Zoals ik al schreef heb je de die connectoren niet nodig om aan de print te solderen. Gewoon een beschikbaar stukje snoer vast solderen. sommige goedkope usb-uart converters hebben wel van die pinnetjes en dan kan het wel meer makkelijk zijn.

Voor de soldeerbout benadruk ik elektronica omdat niet alle soldeerbouten geschikt zijn. Een te grote tip is gewoon niet zo handig voor dit fijne werk, en te veel vermogen/hitte gaat ook problemen geven. Zelf ben ik geen fan van dit soort accu dingetjes maar wellicht werkt het prima. Zorg dat hij niet te heet staart. ca. 300 graden is genoeg. 350 of meer is eigenlijk te veel. Als je wil leren solderen is dat denk ik makkelijker met een simpele bout op 230V, maar je kan het hier altijd mee proberen.

Het tin en alles kan je gewoon laten zitten. Zolang er maar geen kortsluiting is tussen de pads op de PCB. Zon tinzuiger is vooral handig voor desolderen van trough hole componenten, maar dit soort dingen zijn niet heel gemakkelijk in gebruik.

Ga gewoon eens wat oefenen met solderen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Gewoon oefenen op een oude print!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Welke hub is dit, de v2, of de laatste versie die homekit ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Sine schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:57:
Als je HASS draait en nog wat andere dingen wilt doen met zigbee dan enkel mi spul kan ik je aanraden eens te kijken naar de usb stick van deconz.
Dat werkt perfect met mi spul maar ook met ikea en philips.

Plus je hebt geen chinees internet of insecure things ding aan je netwerk hangen.
Wellicht een goed idee, ik zie echter wel dat zo’n stick al direct 40 euro kost zijn er geen alternatieve die ik combinatie met een Raspberry pi 3b kan draaien? Ik ben namelijk van plan er 1 aan te schaffen om dan hass.io erop te draaien (Ik draai nu Home Assistant als pilot op mijn windows bakkie)

Ik heb momenteel het volgende:
1 Xiaomi Hub
1 Xiaomi Wifi Power Plug
1 Action (LSC/Tuga) WiFi Power Plug
1 Action (LSC/Tugo) RGB lamp
3 Yeelight v3 lampen

Aan de hub hangen de volgende devices
- 1 Xiaomi Mi Aqara Magic Cube
- 1 Xiaomi Mi Aqara Body Sensor
- 1 Xiaomi Smart Wireless Switch

Het is mij gelukt om alles aan HomeAssistant te hangen met uitzondering van de hub + alles wat aan de hub hangt.
SuperKris schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:08:
[...]

Zoals ik al schreef heb je de die connectoren niet nodig om aan de print te solderen. Gewoon een beschikbaar stukje snoer vast solderen. sommige goedkope usb-uart converters hebben wel van die pinnetjes en dan kan het wel meer makkelijk zijn.

Voor de soldeerbout benadruk ik elektronica omdat niet alle soldeerbouten geschikt zijn. Een te grote tip is gewoon niet zo handig voor dit fijne werk, en te veel vermogen/hitte gaat ook problemen geven. Zelf ben ik geen fan van dit soort accu dingetjes maar wellicht werkt het prima. Zorg dat hij niet te heet staart. ca. 300 graden is genoeg. 350 of meer is eigenlijk te veel. Als je wil leren solderen is dat denk ik makkelijker met een simpele bout op 230V, maar je kan het hier altijd mee proberen.

Het tin en alles kan je gewoon laten zitten. Zolang er maar geen kortsluiting is tussen de pads op de PCB. Zon tinzuiger is vooral handig voor desolderen van trough hole componenten, maar dit soort dingen zijn niet heel gemakkelijk in gebruik.

Ga gewoon eens wat oefenen met solderen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Gewoon oefenen op een oude print!
Ik had er vandaag met een kennis van mij hierover, hij heeft aangeboden om mij te assisteren met het solderen, dat moet helemaal goed komen :)
Dacuuu schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:12:
Welke hub is dit, de v2, of de laatste versie die homekit ondersteunt?
Goede vraag! Volgens ali zou het versie 2 moeten zijn, echter toont hij zichzelf met de naam lumi.gateway.v3 wat lijkt op een versie 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
ManiakNL schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:47:
Goede vraag! Volgens ali zou het versie 2 moeten zijn, echter toont hij zichzelf met de naam lumi.gateway.v3 wat lijkt op een versie 3.
De versie 2 hub (met radio, zonder homekit) staat idd te boek als lumi.gateway.v3 , het is xiaomi he, mooi spul maar naamvoering en versie beheer van een dronken coke snuiver. 8)7

De echte V3 gateway, die met homekit support heeft de naam lumi.gateway.aqhm01

[ Voor 9% gewijzigd door Dacuuu op 16-09-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 07:46
@ManiakNL Als je me een DM met je adres stuurt kan ik je wel 3 van die Dupont-snoertjes (male-female) toesturen. Met gewone draadjes zal het wel lukken, maar met (vooral) de female-connectortjes is het wel beter en makkelijker aan te sluiten.

En zo'n USB-serial adapter hoeft echt zoveel niet te kosten: https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_52.

[ Voor 42% gewijzigd door DurkVell op 17-09-2019 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMaker
  • Laatst online: 09-02-2024
Kijk eens naar een Zigbee2mqtt stick (zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662. Diverse tweakers bieden zo'n stick aan via V&A https://tweakers.net/aanb...eyword=Zigbee2mqtt+CC2531 voor 10,- of minder. En daarmee koppel je niet alleen Xiaomi maar bijvoorbeeld ook Ikea Tradfri apparatuur aan HomeAssistant (eventueel op een RPi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
ManiakNL schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:47:
[...]

Wellicht een goed idee, ik zie echter wel dat zo’n stick al direct 40 euro kost zijn er geen alternatieve die ik combinatie met een Raspberry pi 3b kan draaien?
Die deconz2 draait op een pi3, de controller software is compleet voorgebakken in hassio
deMaker schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:28:
Kijk eens naar een Zigbee2mqtt stick
Dat doet inderdaad ongeveer het zelfde, maar die CC2531's moet je ook nog eens flashen met nieuwe firmware waar je weer een programmer voor nodig hebt enz enz

Ik heb naar beiden gekeken en de 2531 was (zelfs?)mij net wat te 'hacky' om in een toepassing te gebruiken die gewoon moet werken.
En als je programmer en co er bij moet kopen ontlopen de totale kosten zich amper.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMaker
  • Laatst online: 09-02-2024
die CC2531's moet je ook nog eens flashen met nieuwe firmware
De stick die ik heb gekocht was door de verkoper al geflasht en die kon ik zo gebruiken. Voor eventueel toekomstige upgrades - indien nodig - moet je inderdaad wel wat anders regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Dacuuu schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:52:
[...]

De versie 2 hub (met radio, zonder homekit) staat idd te boek als lumi.gateway.v3 , het is xiaomi he, mooi spul maar naamvoering en versie beheer van een dronken coke snuiver. 8)7

De echte V3 gateway, die met homekit support heeft de naam lumi.gateway.aqhm01
Ah oke, goed om te weten. Het is dus echt de V2
DurkVell schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:59:
@ManiakNL Als je me een DM met je adres stuurt kan ik je wel 3 van die Dupont-snoertjes (male-female) toesturen. Met gewone draadjes zal het wel lukken, maar met (vooral) de female-connectortjes is het wel beter en makkelijker aan te sluiten.

En zo'n USB-serial adapter hoeft echt zoveel niet te kosten: https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_52.
Hartstikke bedankt voor je aanbod! Echter komt een kennis a.s. maandag en hij zal de benodigde kabels en uart mee nemen, kennelijk had hij alles al :)
deMaker schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:28:
Kijk eens naar een Zigbee2mqtt stick (zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662. Diverse tweakers bieden zo'n stick aan via V&A https://tweakers.net/aanb...eyword=Zigbee2mqtt+CC2531 voor 10,- of minder. En daarmee koppel je niet alleen Xiaomi maar bijvoorbeeld ook Ikea Tradfri apparatuur aan HomeAssistant (eventueel op een RPi).
Sine schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:53:
[...]

Die deconz2 draait op een pi3, de controller software is compleet voorgebakken in hassio

[...]

Dat doet inderdaad ongeveer het zelfde, maar die CC2531's moet je ook nog eens flashen met nieuwe firmware waar je weer een programmer voor nodig hebt enz enz

Ik heb naar beiden gekeken en de 2531 was (zelfs?)mij net wat te 'hacky' om in een toepassing te gebruiken die gewoon moet werken.
En als je programmer en co er bij moet kopen ontlopen de totale kosten zich amper.
Vraagje: Als ik toch van plan heb om Hassio op een raspberry te draaien (ik las dat raspberry 4 ook al uit is en dat er een RC voor HASS is). Heb ik dan nog wel een Zigbee stick nodig? Uit jouw verhaal begrijp ik dat HASSio op een raspberry pi al als Zigbee controller kan functioneren? Of mis interpreteer ik jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Klopt, maar de stick heb je nodig voor de radio hardware

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiakNL
Terugkomend op dit onderwerp.

Een kennis van mij heeft meegeholpen met het solderen en de actie is gelukt.

De juiste poorten staan open en ik kan de hub nu opnemen binnen homeassistant.

Bedankt voor jullie hulp :)

• Dacuuu
ManiakNL schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:43:
Terugkomend op dit onderwerp.

Een kennis van mij heeft meegeholpen met het solderen en de actie is gelukt.

De juiste poorten staan open en ik kan de hub nu opnemen binnen homeassistant.

Bedankt voor jullie hulp :)
Het plaatje waar je op ziet waar je de dupont kabeltjes moet solderen vind ik niet helemaal duidelijk. Is er toevallig ook een duidelijker plaatje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiakNL
Dacuuu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:05:
[...]

Het plaatje waar je op ziet waar je de dupont kabeltjes moet solderen vind ik niet helemaal duidelijk. Is er toevallig ook een duidelijker plaatje?
Als je op de afbeelding klikt dan zie je de grote versie van de afbeelding, voor mij was het toen duidelijk waar de dupont kabeltjes moesten worden gesoldeerd.

Ter verduidelijking heb ik in paint een schetsje gemaakt waar wij de kabeltjes op gesoldeerd hebben, wellicht heb je er wat aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BV8XPsN/2019-09-27-00h49-49.png
Pagina: 1