Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik gebruik nu enkele Xiaomi Aqara PIR bewegingsmelders. An sich geen klagen van, maar je hebt de typische nadelen van PIR m.b.t. gevoeligheid en range.

Er zijn blijkbaar ook radar / microwave sensors die gevoeliger zijn en 360° beweging detecteren zonder line of sight. Hiermee hoop ik nauwkeuriger vast te stellen of iemand in een kamer aanwezig is om bijvoorbeeld lampen te laten branden.

Zijn er tweakers die dit met succes in gebruik hebben? Bijvoorbeeld met een RCWL-0516
@Ito in deel 1 las ik dat jij hier mee had geëxperimenteerd, nog steeds tevreden van?
@Femme ik las in Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver dat je gebruikt maakt van een wat duurdere 12 V radarsensor. Gebruik je deze nog? Zou je deze nog steeds aanraden ten opzichte van goedkopere/nieuwere sensors als RCWL-0516?

Nog wat informatie die ik over dit onderwerp heb gevonden:

Movement detection using the RCWL-0516 and HC-SR501 sensors
RCWL-0516 Microwave Radar Sensor Experiences?
Combinatie van PIR/Radar dmv hc-sr501 en RCWL-0516 sensors

Xandem ziet er ook veelbelovend uit en krijgt goede reviews, maar vrij duur

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 01-11-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:34
Aqara our zijn niks in te stellen. Dus ‘s nachts laten de katten geregeld ff de lampen aangaan #inbraakpreventie🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
DeadMetal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:16:
[...]
Bedankt, het stukje rondom de header werkt, maar hoe lees je de response uit? Data komt nu in %http_data terecht, dat is anders dan bij HTTP Get. Hoe pak je bijv. enkel de state uit die JSON om die in een variabele op te slaan?

Bij HTTP Get ging dat als volgt: https://www.reddit.com/r/...arse_json_data_in_tasker/

Maar dat werkt nu niet meer, ook niet als ik HTTPD in die code vervang door http_data
Inmiddels heb ik deze Tasker plugin uitgeprobeerd en die werkt prima om met HA te communiceren.
https://play.google.com/s...in.homeassistant&hl=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 14:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

redah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Je hebt gelijk... Dit werkt, al was ik er van overtuigd dat data & date_template ook samen kon. En dat kon ook, alleen dan had ik de data_template 2 spaties naar links moeten doen. Thanks!
Bij mij werkt het nu ook.. Ik probeerde de automation telkens via de instellingen te bewerken, dat is blijkbaar (nog) niet mogelijk met een data template.
Door nu de automations.yaml handmatig te bewerken werkt het wel :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1572384349109'
  alias: Lekker warm als er iemand thuis is
  trigger:
  - minutes: /10
    platform: time_pattern
  condition:
  - after: 08:00:00
    before: '23:00:00'
    condition: time
  action:
  - data_template:
      temperature: "{% if is_state('group.personen', 'home') %}\n   21\n {% else %}\n\
        \   18\n{% endif %}"
    service: climate.set_temperature
    entity_id: climate.nefit_easy

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Heeft iemand al eens Youless integratie voor elkaar gekregen in HASS?

Ik kom wel deze Github tegen. Die is gesloten, maar het is me niet duidelijk of deze zou moeten werken.

Hij lijkt te moeten staan in homeassistant/components/sensor/youless.py, maar het is voor mij niet duidelijk wat dan het root-pad is. De pagina waar in de code naar verwezen wordt bestaat niet:
https://www.home-assistant.io/components/sensor.youless/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 16:39

iMars

Full time prutser

Is het mogelijk om de status van een lamp te kopiëren naar een andere lamp d.m.v. bijvoorbeeld een automation? En dan niet alleen on/of, maar ook de brightness, color etc.

Ik zit met een issue: iMars in "[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie"

Ik heb 3 lampen geconfigureerd/gekoppeld via milight-hub, maar elk lamp heeft een eigen id/topic. Als ik alle lampen tegelijk bedien, wordt daar dus /0 voor gebruikt, met als gevolg dat de status niet ge-update wordt.

Nou zat ik te denken om voor de /0 een verborgen lamp aan te maken, en zodra de status van deze lamp veranderd, deze exacte status over te zetten op de andere lampen.

Of bestaat er hiervoor een nettere oplossing? Ik kan het niet 1-2-3 vinden en kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

Edit:
Toch gevonden: https://github.com/sidoh/...07#issuecomment-520197031
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
automation:
- alias: MiLight Forwarder
  initial_state: True
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: milight/state/0x1111/rgb_cct/0
  action:
    - service: mqtt.publish
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/1"
        payload_template: >
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/2"
          {{ trigger.payload }}
# ... Same thing for groups 3 and 4 ...

[ Voor 26% gewijzigd door iMars op 01-11-2019 19:03 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 10:13
Ik ben ge-update naar .101 en zit in mijn entiteiten register te kijken. Gek genoeg zie ik alle entiteiten die ik in de Z-Wave integratie al heb ge-exclude voor home-assistant allemaal terugkomen terwijl die er voor versie 0.101 niet in stonden. Kan ik alles nog een keer opnieuw doen zeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 21:30
Beste allemaal,

Ik loop vast met een yaml bestand.

Ik heb in configuration.yaml het volgende toegevoegd:

light: !include lights.yaml

om dit bestand te laden. Ik wil dat vrijdagavond me lamp op 19:40 beneden uitgaat.

Dus heb ik in lights.yaml het volgende geplaatst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
automation:
  id: lamp beneden
  alias: lamp uit beneden
  trigger:
    platform: time
    at: '19:50'

condition:
  - condition: time
    entity_id: light.lamp_beneden
    weekday:
      - fri
  action:
    - service: light.turn_off

Maar ik blijf steeds deze melding krijgen:

Invalid config for [light]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/light/

Alleen deze wijst naar automation.yaml

Ik heb gekeken naar de URL integrations/light/, maar zie zelf geen gekke dingen in mijn bestand.
Googlen op de error levert niks op?
Wat bedoelen ze met de required key not provided?

Moet ik de automation.yaml eens leeg maken?

Alvast dank voor de support

Rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Thoit schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:00:
[...]

Ik maak gebruik van Docker-compose en had zo te zien precies dezelfde foutmelding, staat een paar pagina's terug. Bij mij bleven de MQTT messages in DSMR hangen, omdat het volgende in de docker-compose file stond. Na dit op true gezet te hebben werkte het.

code:
1
2
      - SD_AUTOSTART_MQTT=false
      - SD_AUTORESTART_MQTT=false
Thanks! Dit was het inderdaad 8)7 Kwam rechtstreeks uit de voorbeeld docker-compose-file.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 10:13
rem_hopster schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:48:
Beste allemaal,

Ik loop vast met een yaml bestand.

Ik heb in configuration.yaml het volgende toegevoegd:

light: !include lights.yaml

om dit bestand te laden. Ik wil dat vrijdagavond me lamp op 19:40 beneden uitgaat.

Dus heb ik in lights.yaml het volgende geplaatst:

automation:
trigger:
at: '19:50'

condition:
- condition: time
weekday:
- fri
action:
- service: light.turn_off

Maar ik blijf steeds deze melding krijgen:

Invalid config for [light]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/light/

Alleen deze wijst naar automation.yaml

Ik heb gekeken naar de URL integrations/light/, maar zie zelf geen gekke dingen in mijn bestand.
Googlen op de error levert niks op?
Wat bedoelen ze met de required key not provided?

Moet ik de automation.yaml eens leeg maken?

Alvast dank voor de support

Rem
Je automations moeten altijd in automation.yaml.
Als het goed is staat er in je configuration.yaml al zo iets:

automation: !include automations.yaml

Voeg dit anders toe en kopier je automation naar automation.yaml
Omdat je dan al in je automation zit kan je je eerste woord van je automation weghalen. Dus je begint bij -id en dan de rest.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 01-11-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 21:30
@Mich en anderen

Ik heb het script ook aangepast en nu werkt het: de lamp wordt uitgeschakeld op vrijdag 20:32

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    at: '20:32'

condition:
  - condition: and
    conditions: 
    -  condition: time
       weekday:
         - fri
  action:
    service: light.turn_off

Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Even een kleine vraag aan iedereen:
De system log (Hassio -> System -> System log), in welke tijd staat die bij jullie?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
@tdw

UTC-tijd, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
@rem_hopster

Zet je codes tussen de code tags:

code:
1
code

Dan word je code correct weergegeven en kan er sneller gezien worden waar iets niet goed zit in de code.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben sinds kort aan het experimenteren met Home Assistant, maar kom niet verder. Mijn eerste doel is om mn slimme meter uit te lezen. Daarom heb ik het volgende toegevoegd aan configuration.yaml gebaseerd op https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal
      - sensor.power_production_low
      - sensor.power_production_normal
      - sensor.gas_consumption

De volgende stap lijkt me om de meter een keer uit te lezen door een event aan te maken en deze data te tonen op het hoofdscherm.

Het is mij echter niet duidelijk hoe ik een event moet toevoegen dat deze sensor uitleest. Als ik via de automation editor een event toevoeg, moet ik dan kiezen voor een "Call service", "fire event", "device". Ik kan hier geen duidelijke uitleg over terugvinden.
De volgende vraag is: hoe krijg ik de data uit mijn groep "meter_reading" op het hoofdscherm. Ik zie in het drop down menu met entities nergens iets dat begint met sensor.* Ook bij developer_tools/entities zie ik nergens de toegevoegde sensor uit configuration.yaml staan. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
iMars schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:57:
Is het mogelijk om de status van een lamp te kopiëren naar een andere lamp d.m.v. bijvoorbeeld een automation? En dan niet alleen on/of, maar ook de brightness, color etc.

Ik zit met een issue: iMars in "[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie"

Ik heb 3 lampen geconfigureerd/gekoppeld via milight-hub, maar elk lamp heeft een eigen id/topic. Als ik alle lampen tegelijk bedien, wordt daar dus /0 voor gebruikt, met als gevolg dat de status niet ge-update wordt.

Nou zat ik te denken om voor de /0 een verborgen lamp aan te maken, en zodra de status van deze lamp veranderd, deze exacte status over te zetten op de andere lampen.

Of bestaat er hiervoor een nettere oplossing? Ik kan het niet 1-2-3 vinden en kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

Edit:
Toch gevonden: https://github.com/sidoh/...07#issuecomment-520197031
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
automation:
  trigger:
  action:
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
# ... Same thing for groups 3 and 4 ...
Kan je niet beter gewoon een groep maken, met die 3 lampen daar in? Dan kan ze alle 3 in 1x aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:26
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:57:
Ik ben sinds kort aan het experimenteren met Home Assistant, maar kom niet verder. Mijn eerste doel is om mn slimme meter uit te lezen. Daarom heb ik het volgende toegevoegd aan configuration.yaml gebaseerd op https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.power_production_low
      - sensor.power_production_normal
      - sensor.gas_consumption

De volgende stap lijkt me om de meter een keer uit te lezen door een event aan te maken en deze data te tonen op het hoofdscherm.

Het is mij echter niet duidelijk hoe ik een event moet toevoegen dat deze sensor uitleest. Als ik via de automation editor een event toevoeg, moet ik dan kiezen voor een "Call service", "fire event", "device". Ik kan hier geen duidelijke uitleg over terugvinden.
De volgende vraag is: hoe krijg ik de data uit mijn groep "meter_reading" op het hoofdscherm. Ik zie in het drop down menu met entities nergens iets dat begint met sensor.* Ook bij developer_tools/entities zie ik nergens de toegevoegde sensor uit configuration.yaml staan. Wat doe ik fout?
Even voor de zekerheid: je hebt toch een USB/serieel adapter aan je meter hangen die ook in je Raspberry / HA server zit?

Aldus de informatie over de integratie krijg je elke 10 seconden van de meter een update, daar heb je dus geen events voor nodig. Normaal zou je gewoon een entity moeten kunnen toevoegen aan je homescreen en daar zou je inderdaad een sensor moeten vinden met iets dsmr'erig in de naam of een group genaamd Meter Readings, want dat is waar je alle sensor waarden in steekt.

Ook herstart na het configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bedankt! Ik heb hem opnieuw opgestart en de kabel in een andere usb poort van de Pi2 gestopt. Nu lukt het wel. Zo direct even kijken of het aan de andere usb poort lag of aan de reboot.
Edit: het lag aan de verkeerde usb poort.

[ Voor 10% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 02-11-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:18:
Bedankt! Ik heb hem opnieuw opgestart en de kabel in een andere usb poort van de Pi2 gestopt. Nu lukt het wel. Zo direct even kijken of het aan de andere usb poort lag of aan de reboot.
Edit: het lag aan de verkeerde usb poort.
In het menu links Hassio -> bovenaan System -> blauwe knop Hardware

Als er nog een keer iets mis gaat (soms worden die nummers opnieuw aangewezen bij een reboot), dan kun je daar het 'hardware adres' vinden :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dacuuu schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:18:
[...]

Kan je niet beter gewoon een groep maken, met die 3 lampen daar in? Dan kan ze alle 3 in 1x aan/uit zetten.
Nope, ik wil de lampen afzonderlijk kunnen bedienen. Als ik 's avonds laat douche bijvoorbeeld, dan hoeven niet alle lampen aan en doe ik alleen de lamp van de douche aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Iemand ervaring met home assistant op een windows 10 omgeving? Werkt dat net zo lekker als op een ubuntu omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
iMars schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:30:
[...]

Nope, ik wil de lampen afzonderlijk kunnen bedienen. Als ik 's avonds laat douche bijvoorbeeld, dan hoeven niet alle lampen aan en doe ik alleen de lamp van de douche aan ;)
Dat kan dan nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
iMars schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:30:
[...]

Lamp1
Lamp2
Lamp3
Groep 1,2,3

Dan kan je ze los bedienen, en in 1x. Kan prima is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sbakker1982 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:33:
Iemand ervaring met home assistant op een windows 10 omgeving? Werkt dat net zo lekker als op een ubuntu omgeving?
Niet precies hetzelfde, maar ik draai hem op een Hyper-v server.
Hyper-v zit ook in W10 en is technisch vergelijkbaar; je kunt dezelfde .vhdx gebruiken die op de site wordt aangeboden.

(Overigens is die .vhdx ook gewoon een voorgeconfigureerde Linux met een automatisch startende Hass.io, maar het werkt bij mij als een zonnetje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 18:53
Hoi,

Ik heb de laatste tijd een gek probleem met Home-Assistant. Ik draai Hass is in docker, met network-mode host. Echter bij het opstarten verteld home-assistant mij sinds kort dat het network unreachable is. Hierdoor doen sommige discovery componenten het niet, zoals Chromecasts.

Nou heb ik een tijd terug ook Traefik geïnstalleerd die voor mij al mij routering afhandelt. Daarvoor deed ik dat met Apache. Ik weet niet of dat problemen veroorzaakt heeft en als dat zo is waarom.

Heeft iemand hier een idee over, of hetzelfde probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dacuuu schreef op zondag 3 november 2019 @ 07:07:
[...]

Lamp1
Lamp2
Lamp3
Groep 1,2,3

Dan kan je ze los bedienen, en in 1x. Kan prima is toch?
Dat kan ik ook nog steeds zonder die groep... Het gaat er mij om, dat als ik met de milight bedieningspaneel alle lampen uit zet, dat dan niet de status van de lampen afzonderlijk worden bijgewerkt. Bedien ik elk lamp afzonderlijk, dan wordt wel de status van de lamp bijgewerkt.

Elk lamp is gekoppeld aan 1 groep (1/2/3, 4 is niet in gebruik). Groep 0 is voor alle groepen. Dus als groep 0 een commando stuurt, gaan de lampen wel uit, maar wordt de status niet bijgewerkt.

Dat wordt opgelost met de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
automation:
  trigger:
  action:
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/3"
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/4"
          {{ trigger.payload }}

Precies wat ik wil, de status van elk lamp wordt nu goed weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
iMars schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:26:
[...]

[...]

Dat kan ik ook nog steeds zonder die groep... Het gaat er mij om, dat als ik met de milight bedieningspaneel alle lampen uit zet, dat dan niet de status van de lampen afzonderlijk worden bijgewerkt. Bedien ik elk lamp afzonderlijk, dan wordt wel de status van de lamp bijgewerkt.

Elk lamp is gekoppeld aan 1 groep (1/2/3, 4 is niet in gebruik). Groep 0 is voor alle groepen. Dus als groep 0 een commando stuurt, gaan de lampen wel uit, maar wordt de status niet bijgewerkt.

Dat wordt opgelost met de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
automation:
  trigger:
  action:
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/3"
          {{ trigger.payload }}
      data_template:
        topic: "milight/state/0x1111/rgb_cct/4"
          {{ trigger.payload }}

Precies wat ik wil, de status van elk lamp wordt nu goed weergegeven.
Ah nu begrijp ik het pas, en mooi dat je het opgelost hebt. Fijn ook dat je het even gepost heb, hebben andere mensen veel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdw schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Aha, ik merk dus dat ik niet de enige ben die versie .1, .2 of zelfs .3 afwacht voordat ik update :+
0.101.1 en 0.101.2 zijn ondertussen ook uit:
Release 0.101.1 - October 31
  • Bump songpal to fix a regression (@rytilahti - #28115) (songpal docs)
  • Bump pymyq to 2.0.1 (@bachya - #28348) (myq docs)
  • Bump pysaj to v0.0.13 (fix for sensor date) (@fredericvl - #28351) (saj docs)
  • Bump env_canada to fixed 0.0.29 version (@shmick - #28360) (environment_canada docs)
  • Fix Airly asyncio timeout error (@bieniu - #28387) (airly docs)
  • Fix hdate spamming homeassistant log (@tsvi - #28392) (jewish_calendar docs)
  • Fix check config (@balloob - #28393)
  • Check for import errors before validating config (@balloob - #28395)
Release 0.101.2 - November 1
  • Prevent TypeError when KNX RGB(W) light value contains None (@phispi - #28358) (knx docs)
  • Change Abode cache file path, add cache path to config flow (@MisterWil - #28389) (abode docs)
  • SNMP switch fix integer support (@rfpronk - #28425) (snmp docs)
  • Use server-specific unique_ids for Plex media_players (@jjlawren - #28447) (plex docs)
  • Also install after_deps (@balloob - #28453)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxxie85 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:08:
Hoi,

Ik heb de laatste tijd een gek probleem met Home-Assistant. Ik draai Hass is in docker, met network-mode host. Echter bij het opstarten verteld home-assistant mij sinds kort dat het network unreachable is. Hierdoor doen sommige discovery componenten het niet, zoals Chromecasts.

Nou heb ik een tijd terug ook Traefik geïnstalleerd die voor mij al mij routering afhandelt. Daarvoor deed ik dat met Apache. Ik weet niet of dat problemen veroorzaakt heeft en als dat zo is waarom.

Heb je niet ergens een Port conflict? Wellicht dat traefik ergens een overlappende poort heeft met home assistant. Wellicht kun je beide docker (compose) delen.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier mensen met een bestaande Nest Developer account die recent hier nog gebruik van hebben kunnen maken?

JBS in "Het algemene Nest Topic"

Overweeg een paar Nest Protects op te hangen, maar zou vooraf graag willen weten of ik deze nog aan HA gekoppeld krijg met een Nest Developer account aangemaakt in tijd dat ik nog een Nest Thermostat gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Als je HA via bijv. Docker draait, is het dan nog steeds nodig om je druk te maken om die Python upgrades?
Ik draai HA op Raspbian in een Python virtual environment op Python 3.6 en ben de halve dag al tijd aan het verspillen om deze te upgraden naar 3.7 of 3.8 zonder succes. En ik ben het zat :X

Note indien relevant: ik draai HA niet vanaf een SD-kaart maar via een mSATA SSD (via een usb-uitbreidingskaart). Verder draai ik nog Node-Red, Zigmee2mqtt (met usb stick), Mosquitto, Plex Media server en een RFXtrx433E. Dit moet uiteraard blijven werken.

Ik heb weinig ervaring met Docker, behalve dat het me eens opviel dat het een bepaalde logfile enorm aan het volspammen was, dat leek me niet goed voor de levensduur van de schijf.

Ik heb ook naar Hass.io gekeken, voor alle applicaties die ik hierboven noem lijkt een addon beschikbaar. Maar ik kan nergens vinden hoe je dat vanaf een SSD kan draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeadMetal schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:53:
Als je HA via bijv. Docker draait, is het dan nog steeds nodig om je druk te maken om die Python upgrades?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:09
maxxie85 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:08:
Hoi,

Ik gok dat je dit probleem heb:
https://community.home-as...achable-0-86-and-up/97699

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Thanks, ik ben nu overgestapt op HA via Docker (met docker-compose). Was wel even een aardige studie maar ik geloof dat ik het principe redelijk doorheb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DeadMetal schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:30:
[...]

Thanks, ik ben nu overgestapt op HA via Docker (met docker-compose). Was wel even een aardige studie maar ik geloof dat ik het principe redelijk doorheb.
Geloof me, je wilt niet meer zonder :)

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:38:
[...]

Geloof me, je wilt niet meer zonder :)
Jupz. Bij mij draaien Mosquitto, zigbee2mqtt en esphome er ook in (naast HA). En natuurlijk nog een Traefik en nginx voor de bereikbaarheid, en een duplicati en portainer container erbij voor de admin zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Bedankt voor de tips, ik zal er eens naar kijken.

Voor nu, ik kwam tegen dat ik HA als volgt moet updaten, klopt dat?
sudo docker-compose pull
sudo docker-compose up -d
En docker-compose heb ik als volgt als een systemd service ingesteld, hoop dat dat ook oké is:
https://gist.github.com/L...0b61da450d10258f0abd3c917

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DeadMetal schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:33:
Bedankt voor de tips, ik zal er eens naar kijken.

Voor nu, ik kwam tegen dat ik HA als volgt moet updaten, klopt dat?

[...]
sudo is nergens voor nodig als je docker commando's onder je eigen gebruiker mag uitvoeren
En docker-compose heb ik als volgt als een systemd service ingesteld, hoop dat dat ook oké is:
https://gist.github.com/L...0b61da450d10258f0abd3c917
Dit is nieuw voor mij en scripts niet helemaal bekeken. In ieder geval kan docker zelf ook containers/services starten als docker start. Dan heb je dit dus niet nodig. Je moet in de docker-compose.yaml dan een restart: unless-stopped opnemen (gevolgd door een docker-compose up -d om de configuratie in Docker door te voeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:13

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Hey all, ik zit met wat vragen. Ik ga zeer binnenkort verhuizen en wil, als alles klaar is mijn domotica shizzle wat uitbreiden. Ik heb al redelijk wat filmpjes gekeken over HA en denk eraan om straks over te gaan. Nu loopt eigenlijk alles via mijn Google Home:
Chromecast
Nest
Logitech Harmony
Hue
IFTTT
En binnenkort ook een slim rolluik (Ik gok somfy)

Uiteraard ben ik tweaker en vind ik het leuk om te knutselen en coden op noob niveau. Ik wil vooral goedkope sensoren in het huis plaatsen (temp en motion, z wave of zigbee). En zelf allerlei slimme voorwaarden aan elkaar knopen. Ook wil ik mijn slimme meter en solaredge koppelen.

Is HA iets voor mij? Moet ik straks alles resetten en alles koppelen via HA of kunnen bijv mijn Hue en harmony settings blijven en meegenomen worden in HA?

Nu mijn vraag. Omdat eigenlijk alles via de GH loopt was ik benieuwd of dit zo in stand kan blijven (dus groepen en kamers etc). Zo ja zijn deze leidend of wordt dit juist in HA bepaald? En als dit beide kan zijn, met welke communiceert Hue dan bijvoorbeeld? En is IFTTT vervolgens overbodig?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Tusk schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:52:
Hey all, ik zit met wat vragen. Ik ga zeer binnenkort verhuizen en wil, als alles klaar is mijn domotica shizzle wat uitbreiden. Ik heb al redelijk wat filmpjes gekeken over HA en denk eraan om straks over te gaan. Nu loopt eigenlijk alles via mijn Google Home:
Chromecast
Nest
Logitech Harmony
Hue
IFTTT
En binnenkort ook een slim rolluik (Ik gok somfy)

Uiteraard ben ik tweaker en vind ik het leuk om te knutselen en coden op noob niveau. Ik wil vooral goedkope sensoren in het huis plaatsen (temp en motion, z wave of zigbee). En zelf allerlei slimme voorwaarden aan elkaar knopen. Ook wil ik mijn slimme meter en solaredge koppelen.

Is HA iets voor mij? Moet ik straks alles resetten en alles koppelen via HA of kunnen bijv mijn Hue en harmony settings blijven en meegenomen worden in HA?

Nu mijn vraag. Omdat eigenlijk alles via de GH loopt was ik benieuwd of dit zo in stand kan blijven (dus groepen en kamers etc). Zo ja zijn deze leidend of wordt dit juist in HA bepaald? En als dit beide kan zijn, met welke communiceert Hue dan bijvoorbeeld? En is IFTTT vervolgens overbodig?
Je hoeft niks te resetten. Je integreert het gewoon allemaal in HA, inclusief huidige settings. Je kunt GH ook gewoon integreren en je voice commands gewoon blijven gebruiken. Het communiceert gewoon allemaal met elkaar, dat is nu juist waarom HA is uitgevonden. Je kan straks dus ook alles wat je in HA hebt bedienen met je stem. IFTTT is dan inderdaad overbodig, want je gaat je automations in HA maken.

Lang verhaal kort: gewoon doen, je ziet vanzelf hoe het allemaal werkt met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
DMV Check Home assistant configuration krijg ik deze melding.
- Invalid config for [http]: [api_password] is an invalid option for [http]. Check: http->http->api_password. (See /tmp/config/configuration.yaml, line 95). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/http/

Ik snap ee beetje wat er staat, maar geen idee hoe dit op te lossen. Staat weer echt in geek-taal overal.

Ik heb nu dit in mijn config staan;
http:
api_password: !secret http_password

Ik snap dat dit anders moet worden, maar hoe en wat...
Totaal geen idee.

Ik lees dit;
homeassistant:
auth_providers:
- type: legacy_api_password

Moet ik dat precies zo invoeren?
Ben wat huiverig, na mijn laatste update naar V101 deed HA het helemaal niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 03-11-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:06:
- Invalid config for [http]: [api_password] is an invalid option for [http]. Check: http->http->api_password. (See /tmp/config/configuration.yaml, line 95). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/http/

Ik snap ee beetje wat er staat, maar geen idee hoe dit op te lossen. Staat weer echt in geek-taal overal.

http:

Totaal geen idee.

Ik lees dit;
homeassistant:
auth_providers:

Ben wat huiverig, na mijn laatste update naar V101 deed HA het helemaal niet meer.
ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
En dan dat andere stukje code verwijderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tenzij je een foutmelding wil houden?

Met alle respect (echt): met een beetje proberen leer je meer dan iedere muizenstap hier na te vragen.... En al gaat er dan iets mis, dat wordt weer een nieuw leermoment....

[ Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:06:

http:

Totaal geen idee.

Ik lees dit;
homeassistant:
auth_providers:

Het staat ook uitgebreid in de release notes.
https://www.home-assistant.io/blog/2019/10/30/release-101/

Mocht je dit soort zaken niet uit willen proberen, willen testen, willen leren, willen onderzoeken, dan is home assistant misschien niet het juist platform voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
martinvdm schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:43:
[...]

Het staat ook uitgebreid in de release notes.
https://www.home-assistant.io/blog/2019/10/30/release-101/

Mocht je dit soort zaken niet uit willen proberen, willen testen, willen leren, willen onderzoeken, dan is home assistant misschien niet het juist platform voor je.
Had ik idd ook gelezen, maar ook daar best wel geek taal.
En natuurlijk wil ik wel proberen, maar als je net 2 dagen bezig bent geweest om alles opnieuw op te zetten omdat je eev V101 er op had geknald zonder back up en dergelijke te maken ben ik even huiverig.

Maar afijn, 2 errors weg, nog 1 te gaan

edit ; hoppa ; onfiguration check finished - no error found! :)
Thnx

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 03-11-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:46:
[...]
...maar als je net 2 dagen bezig bent geweest om alles opnieuw op te zetten omdat je eev V101 er op had geknald zonder back up en dergelijke te maken ben ik even huiverig.
Je leermoment dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Man hou op. Ik check normaal alles.

Maar nu had ik in een ondoordacht moment op een .0 versie op update gedrukt. Toen begonnen de problemen. gelukkige was, toen ik eenamal HA weer lopend had, had ik nog wel een snapshot van 2 dagen er voor.

Volgende stap ; eens kijken waarom HACS add-ons niks doen bij me.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 03-11-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Nadat ik gisteren ESPHome dan tegen kwam deze 's avonds geprobeerd, en binnen een half uur had ik de waardes van een HX711 (druk/gewichtssensor) zichtbaar in Home Assistant. Enige probleem waar ik tegenaan liep was dat ik een hidden IoT netwerk heb en daar zou die niet mee verbinden.

ESPEasy en Tasmota had ik me ook al beetje in verdiept, maar met dezelfde tijd had ik daar net het bordje geflashed met de standaard firmware en verder nog niks. ESPHome lijkt voor mij dus de way to go te zijn.
Heb je deze setup nog steeds in gebruik?
Ik ben naar een HX711 aan het kijken om betrouwbaar aanwezigheidsdetectie in slaapkamer (gewicht op bed) of woonkamer (gewicht op bank) vast te stellen.

Load Cell Occupancy Sensor
Bed Scale / Occupancy sensor
Building a bed occupancy sensor for Home Assistant

[ Voor 11% gewijzigd door sloth op 03-11-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 00:50
JBS schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:13:
Hier mensen met een bestaande Nest Developer account die recent hier nog gebruik van hebben kunnen maken?

JBS in "Het algemene Nest Topic"

Overweeg een paar Nest Protects op te hangen, maar zou vooraf graag willen weten of ik deze nog aan HA gekoppeld krijg met een Nest Developer account aangemaakt in tijd dat ik nog een Nest Thermostat gebruikte.
Werkt (hier) nog, echter heb ik geen idee waar ik nu mijn API key vandaan zou moeten toveren. console.developer.nest.com werkt niet meer, en als je daar wil inloggen willen ze heel graag dat je migreert naar 'n Google account. En zodra je dat doet, ben je dus je API toegang tot Nest kwijt, ook als je die al had.

Als je je client_secret e.d. nog hebt uit 'n oude installatie ergens, kun je Nest nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En weer iets anders gevonden om te vragen. ;)

Ik had ook nog wat KaKu spul, wat ik voorheen alleen met een custom app kon aansturen omdat ik een oude maar functionele TPC-300 heb. Inmiddels heb ik deze dankzij wat scripting via de onderstaande pagina's kunnen regelen dat ik via het aanroepen van url's de erop aangeschakelde lampen kan inschakelen, uitschakelen en dimmen.

Het enige wat ik daarvoor hoef te doen is een link aanroepen:
Met onderstaand commando gaat het licht op kanaal 2 aan:
http://<webserver>/schakelen.php?kanaal=2&actie=aan
Of uit:
http://<webserver>/schakelen.php?kanaal=2&actie=uit
Of bijv. gedimd op stand 8 (van 0-16):
http://<webserver>/schakelen.php?kanaal=2&actie=8
Alleen: hoe hang ik dit efficiënt in HASS?

Dus hoe maak ik een knop die simpelweg een URL aanroept?
(Er komt geen respons van de site, dus er hoeft ook geen feedback te worden afgehandeld.)

Voor geintresseerden de tools voor het mogelijk maken van de bediening via URL's:
Commandline tool voor Kaku TPC-300 (en 200):
http://domoticx.com/kaku-...00-commandline-interface/
PHP code:
http://domoticx.com/kaku-...ernet-met-kakucli-en-php/

Edit: ik zie dat ik met Weblink aan de slag kan; nu nog even zorgen dat ie geen nieuw venster of tab opent....
https://www.home-assistant.io/integrations/weblink/

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 04-11-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Anoniem: 120539 schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:49:

Ik had ook nog wat KaKu spul, wat ik voorheen alleen met een custom app kon aansturen omdat ik een oude maar functionele TPC-300 heb. Inmiddels heb ik deze dankzij wat scripting via de onderstaande pagina's kunnen regelen dat ik via het aanroepen van url's de erop aangeschakelde lampen kan inschakelen, uitschakelen en dimmen.

[...]

Of uit:

[...]

[...]

(Er komt geen respons van de site, dus er hoeft ook geen feedback te worden afgehandeld.)

Voor geintresseerden de tools voor het mogelijk maken van de bediening via URL's:
PHP code:

Edit: ik zie dat ik met Weblink aan de slag kan; nu nog even zorgen dat ie geen nieuw venster of tab opent....
Wellicht heb je hier wat aan?
https://developers.home-a...ices-lt-domain-lt-service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 18:53
martinvdm schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:30:
[...]

Heb je niet ergens een Port conflict? Wellicht dat traefik ergens een overlappende poort heeft met home assistant. Wellicht kun je beide docker (compose) delen.
Dit was inderdaad het probleem. Stond bij mij standaard op 20, en heb ik nu verhoogd naar 40.
Thanks!

[ Voor 29% gewijzigd door maxxie85 op 04-11-2019 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sloth schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:13:
[...]

Heb je deze setup nog steeds in gebruik?
Ik ben naar een HX711 aan het kijken om betrouwbaar aanwezigheidsdetectie in slaapkamer (gewicht op bed) of woonkamer (gewicht op bank) vast te stellen.

Load Cell Occupancy Sensor
Bed Scale / Occupancy sensor
Building a bed occupancy sensor for Home Assistant
Jep, het heeft allemaal even geduurd, maar intussen heb ik de load cells nu een maand of twee onder het bed liggen.

Ik heb dan een NodeMCU bordje met ESPHome en daaraan twee HX711s met per stuk weer twee load cells. De reden van de twee x twee split is dat ik nu aan het voeteind en hoofdeinde apart kan 'meten' en op basis daarvan kan bepalen of ik in bed zit of lig.
Maar eerlijk gezegd doe ik er verder niet veel mee. Het zit wel verwerkt in mijn automations van naar bed gaan en geen beweging + in bed betekent dan dat ik aan het slapen ben. Maar eigenlijk doe ik in 99,9% van de gevallen de schakelaar bij het bed gebruiken om dit aan te geven. Ook omdat ik meestal het licht nog aan heb als ik al in bed ben en dat toch al met de knop uit moet zetten. Waarbij 1x drukken neer komt op 'licht kan uit' en twee keer 'ik ga nu slapen'. Waarbij ik dus altijd ga voor twee keer drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank. Ik was er al even langs gekomen, maar het leek me zo complex, voor het aanroepen van een simpele url/get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Algemeen vraagje HACS

Ik neem de Breaking Changes intergration even

Er staat dit ;
When installed, this will be located in '/config/custom_components/breaking_changes', you still need to add it to your 'configuration.yaml' file.

Maar wat voeg ik dan precies toe aan mijn config.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:31:
Algemeen vraagje HACS

Ik neem de Breaking Changes intergration even

Er staat dit ;
When installed, this will be located in '/config/custom_components/breaking_changes', you still need to add it to your 'configuration.yaml' file.

Maar wat voeg ik dan precies toe aan mijn config.yaml?
Dat staat in de repository
https://github.com/custom...ges/blob/master/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Dat zag ik, maar werkelijk maar enkel dit?
breaking_changes:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Laatst online: 16-05 11:05
maartend schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:55:
[...]

Dat zag ik, maar werkelijk maar enkel dit?
breaking_changes:
Ja, met optioneel name of scan_interval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Reinder83 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:10:
[...]

Ja, met optioneel name of scan_interval
Nou, dan gaat ik dat maar eens proberen en dan kijken hoe en waar ik meldingen kan krijgen

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Laatst online: 16-05 11:05
maartend schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:17:
[...]

Nou, dan gaat ik dat maar eens proberen en dan kijken hoe en waar ik meldingen kan krijgen

Thnx
Je kan altijd naar configuration -> server control -> check config gaan, als die OK zegt kan je veilig restarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Reinder83 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:19:
[...]

Je kan altijd naar configuration -> server control -> check config gaan, als die OK zegt kan je veilig restarten
Ik heb via Hass.io ook al check home assistant configurator. Maar ik gebruikte bovenstaand emeer als voorbeeld, ik krijg nl niks aa de gang van dat HACS. Zo wil ik ook zigbeemap gebruiken, nou, dat levert een hele mooie lege pagina op. Dus ik dacht ; ik begin met een eenvoudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539 schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:49:

[...]

Of uit:

[...]

[...]

PHP code:

Inmiddels denk ik dat ik het via 'rest_command:' ga doen. Op zich werkt dat, maar in plaats van voor elke lamp, elke toestand te definiëren zou ik graag variabelen willen gebruiken in de service.

Onderstaand werkt:
Maar ik heb ook nog 16 standen er tussen, dus actie=1 t/m actie=16.
En het kanaal kan dus verschillen per lamp.

Kan iemand me wijzen op de juiste syntax om variabelen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:41
Anoniem: 120539 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:34:
[...]

Inmiddels denk ik dat ik het via 'rest_command:' ga doen. Op zich werkt dat, maar in plaats van voor elke lamp, elke toestand te definiëren zou ik graag variabelen willen gebruiken in de service.

Onderstaand werkt:

[...]

Maar ik heb ook nog 16 standen er tussen, dus actie=1 t/m actie=16.
En het kanaal kan dus verschillen per lamp.

Kan iemand me wijzen op de juiste syntax om variabelen te gebruiken?
Daar kan je een commando line switch voor gebruiken, of als je met brightness will werken, een template light... De aan/uit commando heb je al... De brightness 1 tot 16 vertaal je naar 0 tot 255 en stuur je door met je level template...

Hoe zit jouw php eruit? Het kan goed zijn dAt je deze niet nodig hebt , en rechtstreeks een python file aan stuurt via script... Is handiger.... PS: heb je ook een commando om de status uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit even te zoeken maar kom niet goed uit het verwijderen van een aantal sensoren. Ik heb bijv Z-Wave entities en een DSMR lopen. Wat mij betreft hoef ik een heel aantal sensoren niet te hebben, zoals:
  • Aeotec Smart Switch 7 *.alarm_level, *.alarm_type, *.exporting, *.power_management, *.source_node, *.system, *.interval
  • Qubino Flush Dimmer *.exporting, *.power_management, *.source_node_id
  • DSMR *.L2, *.L3, Power_production.*, Voltage.*
Het gaat me niet om het hiden van een custom entity, want volgens mij komt de data dan nog steeds in de database. Ik wil deze sensoren geheel niet loggen. Voor DSMR weet ik dat het via MQTT kan, maar liever wil ik het oplossen in HA, omdat ik toch met dezelfde problemen zit bij Z-Wave nodes. IK kan in het geheel een Z-Wave entity ignoren, maar dan kan ik mijn lampen niet meer aan doen, dat is ook niet de bedoeling ;)

Iemand een suggestie?

[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 05-11-2019 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NoFate schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 06:19:
[...]
Hoe zit jouw php eruit? Het kan goed zijn dAt je deze niet nodig hebt , en rechtstreeks een python file aan stuurt via script... Is handiger.... PS: heb je ook een commando om de status uit te lezen?
Mijn php script is heel erg quick and dirty, maar het doet zijn werk:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?php
$channel = $action = 0;
if(isset($_GET['channel'])) $channel = $_GET['channel'];
if(isset($_GET['action'])) $action = $_GET['action'];
exec("KAKUcli.exe ".$channel." ".$action);
?>

Het probleem is dat ik afhankelijk ben van een Windows executable, die ook nog eens moet draaien op een machine waar ik via een remote-usb de Kaku TPC-300 aan heb hangen, en de TPC-300 software op draait.
3x afhankelijk van Windows dus. ;)
De PHP draait dus op deze virtuele machine op IIS.

HASS draait in een andere VM, op basis van de .vhdx zoals op de site wordt aangeboden.

Status uitlezen kan Kaku niet.
Dim status zetten is geen probleem; in plaats van 'aan' of 'uit' stuur ik dan een waarde van 1-16 naar de controller.

Hieronder de entries die ik nu in configuration.yaml heb staan; met dus meer dan 20 nieuwe services als gevolg. Die kan ik los aanroepen via een eenvoudige knop, en dat werkt. Optimaal is het zeker niet.
Een combinatie van aan/uit/dimmen zou natuurlijk veel mooier zijn.
Helemaal onderaan de regel waarmee ik aan het spelen was om de zaak variabel te maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
rest_command:
  tafel_uit:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=uit
  tafel_aan:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=aan
  tafel_4:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=4
  tafel_8:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=8
  tafel_12:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=12
  tafel_16:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=16
  deur_uit:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=uit
  deur_aan:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=aan
  deur_4:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=4
  deur_8:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=8
  deur_12:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=12
  deur_16:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=257&action=16
  achterwand_uit:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=3&action=uit
  achterwand_aan:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=3&action=aan
  bar_uit:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=uit
  bar_aan:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=aan
  bar_4:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=4
  bar_8:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=8
  bar_12:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=12
  bar_16:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=2&action=16
  Device_XX:
    url: http://<IP>/schakelen.php?channel=256&action=uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:41
Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:07:
[...]

Mijn php script is heel erg quick and dirty, maar het doet zijn werk:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?php
$channel = $action = 0;
if(isset($_GET['channel'])) $channel = $_GET['channel'];
if(isset($_GET['action'])) $action = $_GET['action'];
exec("KAKUcli.exe ".$channel." ".$action);
?>
die .exe is idd wel stom, bestaan daar geen linux versie van? anders kon je die rechstreeks aansturen als je die bv in je config dir zet ... of kan je niet sturen via curl of netcat? zo doe ik het ook
hieronder een link naar een uitgebreide post die ik gedaan heb om mijn domoticata controller aan te sturen
ik stuurde ook eerst alles aan via een .php , maar ben daarna overgestapt op cur en bash

je ziet in mijn gewone lampen, dat ik met bash script werk , en via de light kan ik dan de attributen doorgeve, zo heb je maar 1 commando nodig
voor mijn dimmers moest ik waarde 0..90 ingeven, zoals jij 0..16 moet doen, dat had ik opgevangen door input_numbers te maken met dan een formule

hopelijk heb je er iets aan ...

de state commandos die ik doe, die vergeet je maar , daar heb je niks aan..

https://community.home-as...-ethernet-relay/84830/151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook best lastig nog.
Als vervolg zat ik nog te kijken naar een manier om 2 services aan een knop te koppelen (en dan vooralsnog het dimmen even te laten voor wat het is, of dat op basis van voorgeprogrammeerde standen te blijven doen)
Zelfs dat lukt me niet echt, dus een schakelaar die als ik hem op off set de service 'rest_command.tafel_uit' aanroept, en bij aanzetten de service 'rest_command.tafel_aan'.

Het is nog niet allemaal heel intuïtief. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 21:11
mithras schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 06:34:
Ik zit even te zoeken maar kom niet goed uit het verwijderen van een aantal sensoren. Ik heb bijv Z-Wave entities en een DSMR lopen. Wat mij betreft hoef ik een heel aantal sensoren niet te hebben, zoals:
  • Aeotec Smart Switch 7 *.alarm_level, *.alarm_type, *.exporting, *.power_management, *.source_node, *.system, *.interval
  • Qubino Flush Dimmer *.exporting, *.power_management, *.source_node_id
  • DSMR *.L2, *.L3, Power_production.*, Voltage.*
Het gaat me niet om het hiden van een custom entity, want volgens mij komt de data dan nog steeds in de database. Ik wil deze sensoren geheel niet loggen. Voor DSMR weet ik dat het via MQTT kan, maar liever wil ik het oplossen in HA, omdat ik toch met dezelfde problemen zit bij Z-Wave nodes. IK kan in het geheel een Z-Wave entity ignoren, maar dan kan ik mijn lampen niet meer aan doen, dat is ook niet de bedoeling ;)

Iemand een suggestie?
Je kunt deze excluden zodat het niet opgenomen wordt in de database. Dit doe je door ze te excluden in de recorder integration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Ik wil aan de slag gaan met Home automatisation, hiermee wil ik beginnen met een aantal lampen die d.m.v Wifi aangestuurd kunnen worden. Deze lampen (LSC van action) zijn compatible met Home Assistant.

Ik zie echter door het bomen het bos niet meer, Ik zou dit graag op een Raspberry Pi 4 willen draaien echter lees ik verschillende issues m.b.t het SD kaartje. Tevens heb ik gelezen over de verschillen van hass.io en home assistant echter geen motivatie welke beter te gebruiken is.

Ik zou eventueel later nog extra zaken willen draaien zoals : PiHole ,Open VPN en wellicht nog aan de slag met Sonoff apparaten (fysieken knoppen voor bediening van de lampen voor vriendin)

Wat is hierin de best practice? en wie zou mij hierin een goed advies kunnen geven? (als beginner)

[ Voor 17% gewijzigd door n0ss op 05-11-2019 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:28

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Al deze dingen werken prima op een pi.
Persoonlijk heb ik nog nooit een defect sd kaartje gehad, wel zorgde ik ervoor dat de logfiles naar mijn synology werden geschreven. nu draait alles op een oude pc met vmware. (2 hassio installaties met heel veel addons :)

Voor een beginner zou ik zeker hass.io adviseren. Je hebt dan ook automatisch toegang tot alle addons.
Alle zaken die jij noemt zijn te realiseren met hass.io , met uitzondering van open VPN. Hier gebruik ik wireguard voor (zit wel in hassio).
n0ss schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:12:
Ik wil aan de slag gaan met Home automatisation, hiermee wil ik beginnen met een aantal lampen die d.m.v Wifi aangestuurd kunnen worden. Deze lampen (LSC van action) zijn compatible met Home Assistant.

Ik zie echter door het bomen het bos niet meer, Ik zou dit graag op een Raspberry Pi 4 willen draaien echter lees ik verschillende issues m.b.t het SD kaartje. Tevens heb ik gelezen over de verschillen van hass.io en home assistant echter geen motivatie welke beter te gebruiken is.

Ik zou eventueel later nog extra zaken willen draaien zoals : PiHole ,Open VPN en wellicht nog aan de slag met Sonoff apparaten (fysieken knoppen voor bediening van de lampen voor vriendin)

Wat is hierin de best practice? en wie zou mij hierin een goed advies kunnen geven? (als beginner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

n0ss schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:12:
Ik wil aan de slag gaan met Home automatisation, ..

en wie zou mij hierin een goed advies kunnen geven? (als beginner)
Ik zat in het zelfde schuitje en ben er inmiddels achter dat e.e.a. niet heel intuïtief werkt.
De basis-opzet was voor mij vrij eenvoudig uit te voeren. Zaken die standaard herkend worden zijn ook makkelijk toe te voegen.
Zodra je iets ingewikkelder dingen gaat doen wordt het ook meteen wel lastiger, heb ik gemerkt.
Natuurlijk is er (o.a. hier) een actieve community. Daarmee wordt je wel de goede kant op geholpen, maar zal je zelf alsnog aan de slag moeten.

Ga er niet vanuit dat alles via een GUI gaat; je zult zelf ook echt file-based (en daardoor fout-gevoelig) configuratie-aanpassingen moeten maken om iets meer te kunnen dan wat de standaard plug-ins bieden.

Om echt mooie dingen te maken zul je ook echt handig moeten zijn.

(na een paar dagen knutselen overweeg ik inmiddels om over te lopen naar het veel te dure 'Homey' platform.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:25:

(na een paar dagen knutselen overweeg ik inmiddels om over te lopen naar het veel te dure 'Homey' platform.)
Sorry, maar als je het al na een paar dagen opgeeft...

Het werkt juist redelijk simpel als je de logica van YAML door hebt(en ik ben echt geen programmeer expert). Daarnaast kun je automations heel makkelijk maken met behulp van de Node-Red plugin in HA, wat in wezen op dezelfde manier werkt als de Homey automations.

Enige waar ik zelf tot nu toe wat moeit mee heb: de juiste data uit een redelijk lange(complexe?) json api te halen. En dan niet zozeer dat ik de data zichtbaar krijg, dat is gemakkelijk, maar om de juiste data vervolgens als sensoren weer te geven lukt me nog niet goed. Maar goed, dat is gewoon een leuke uitdaging en leerzaam.

Natuurlijk kun je voor de veel te dure "makkelijke" oplossing gaan, al vraag ik me af of in Homey ook alles even makkelijk/goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:13

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik wil graag in (mijn nog niet bestaande) HA setup sensoren gaan toevoegen. Denk aan beweging en temperatuur. In welke markt kan ik dit het beste zoeken. Zigbee of Z-wave. Oftewel moet ik een Zigbee of Z-wave stickje voor mijn Pi kopen :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Tusk schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:55:
Ik wil graag in (mijn nog niet bestaande) HA setup sensoren gaan toevoegen. Denk aan beweging en temperatuur. In welke markt kan ik dit het beste zoeken. Zigbee of Z-wave. Oftewel moet ik een Zigbee of Z-wave stickje voor mijn Pi kopen :)
Zigbee is over het algemeen goedkoper en tegenwoordig minstens zo stabiel als Z-wave, mits je rekening houdt met het feit dat WiFi en Zigbee beiden uitzenden over 2,4GHz. Dus wel ervoor zorgen dat ze elkaar niet in de weg gaan zitten. Zigbee kan meer data overdragen, maar heeft een korter bereik dan Z-wave. Maar dat kun je dan weer oplossen door range extenders(een Zigbee apparaat op stroom, zoals een lamp of power plug werkt ook als een extender binnen hetzelfde mesh netwerk).

Mijn voorkeur en wat ik dus zelf ook gebruik: Zigbee

Ik gebruik niet één stick, maar gebruik de Tradfri, Hue en Xiaomi gateways. Elk voor hun eigen producten. Misschien ga ik nog wel overstappen naar Zigbee2mqtt, maar dat zie ik in de toekomst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

wielhelm schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:19:
Al deze dingen werken prima op een pi.
Persoonlijk heb ik nog nooit een defect sd kaartje gehad, wel zorgde ik ervoor dat de logfiles naar mijn synology werden geschreven. nu draait alles op een oude pc met vmware. (2 hassio installaties met heel veel addons :)

Voor een beginner zou ik zeker hass.io adviseren. Je hebt dan ook automatisch toegang tot alle addons.
Alle zaken die jij noemt zijn te realiseren met hass.io , met uitzondering van open VPN. Hier gebruik ik wireguard voor (zit wel in hassio).

[...]
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb zelf ergens op het zolder nog een desktop staan met 8GB aan ram, SSD en een 3e(?) generatie i7
Hier gaat het zeker goed op draaien, ik weet alleen niet wat dit doet met de stroom rekening aangezien het 24/07 wel aanstaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? qua stroom verbruik?
Is natuurlijk lastig te zeggen zo, dus ik zal even kijken of ik dit weekend de specs naarvoren kan halen.
Troetelbeer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:25:
[...]

Zigbee is over het algemeen goedkoper en tegenwoordig minstens zo stabiel als Z-wave, mits je rekening houdt met het feit dat WiFi en Zigbee beiden uitzenden over 2,4GHz. Dus wel ervoor zorgen dat ze elkaar niet in de weg gaan zitten. Zigbee kan meer data overdragen, maar heeft een korter bereik dan Z-wave. Maar dat kun je dan weer oplossen door range extenders(een Zigbee apparaat op stroom, zoals een lamp of power plug werkt ook als een extender binnen hetzelfde mesh netwerk).

Mijn voorkeur en wat ik dus zelf ook gebruik: Zigbee

Ik gebruik niet één stick, maar gebruik de Tradfri, Hue en Xiaomi gateways. Elk voor hun eigen producten. Misschien ga ik nog wel overstappen naar Zigbee2mqtt, maar dat zie ik in de toekomst wel.
Hoe maak jij onderscheid voor het Wifi en Zigbee protocol als beide 2,4GhZ gebruiken?

[ Voor 31% gewijzigd door n0ss op 05-11-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 13:01
Tusk schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:55:
Deze vraag is al talloze keren voorbij gekomen in dit topic (danwel zijn voorganger), check de startpost en ga jezelf verdiepen in de materie. Mocht je dan nog vragen hebben dan kun je wellicht bij één van de speficiekere topics perfect terecht.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:28

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Dat gebruikt meer energie dan een pi in ieder geval :)

Zelf draai ik op een core i3 met 2x ssd en 8gb ram. (oude dell optiplex)
Gebruikt ongeveer 25 watt continu. Kost €48 per jaar. Aan de andere kant bespaar ik weer energie door op bepaalde tijden via home assistant en sonoff , devices uit te zetten na bedtijd.
n0ss schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:28:
[...]

Ik heb zelf ergens op het zolder nog een desktop staan met 8GB aan ram, SSD en een 3e(?) generatie i7
Hier gaat het zeker goed op draaien, ik weet alleen niet wat dit doet met de stroom rekening aangezien het 24/07 wel aanstaat.

Is natuurlijk lastig te zeggen zo, dus ik zal even kijken of ik dit weekend de specs naarvoren kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 14:45

Fixer

FP ProMod
[...]

Dat zal toch nog redelijk wat stroom slurpen, zelfs wanneer je hem op de spaarstand zet.
Zou je eigenlijk even een stroommetertje op moeten aansluiten om te zien wat hij idle verbruikt.
Dan kun je vrij eenvoudig uitrekenen wat hij jou per jaar aan stroom kost.

Voor puur alleen HA/Hass.io is zelfs een Raspberry Pi al ruim voldoende, laat staan een hele eenvoudige NUC. Die zitten doorgaans allemaal < 10W Idle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer

Hoe maak jij onderscheid voor het Wifi en Zigbee protocol als beide 2,4GhZ gebruiken?
Je kunt in sommige(de meeste denk ik) routers instellen op welk kanaal je WiFi moet uitzenden en in de Hue app kan ik het Zigbee kanaal wijzigen van de Bridge. Dit kan overigens niet voor de Ikea en Xiaomi gateways.

Wat ik verder gedaan heb: een extra access point(router ingesteld als AP) voor mijn WiFi spul en de Zigbee gateways/bridge niet te dicht bij mijn routers gezet.

Het werkt tot nu toe al een aantal maanden stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Troetelbeer op 05-11-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Troetelbeer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:40:
[...]
Sorry, maar als je het al na een paar dagen opgeeft...
Dankjewel. Voor mijn opstandige ik was dit voldoende om gewoon een Homey te bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:58:
[...]

Dankjewel. Voor mijn opstandige ik was dit voldoende om gewoon een Homey te bestellen. ;)
Haha...Als jij daar gelukkiger van wordt, is dat toch prima. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat is waar. Ik ga het zien. Ik werd vooral niet gelukkig van de prijs, maar (bijna) iedereen is erg positief.
M.a.w.: bedankt voor de goede pogingen tot hulp hier, vanaf morgen ben ik in dit topic te vinden.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 20:37
Ik heb na een update vanaf 0.100.3 naar 0.101.2 een probleem met de configuratie van mn scenes. Na wat debuggen blijkt het een probleem te zijn om in een scene de value van een input_select te zetten. Ik deed dat op de volgende manier, maar dit werkt nu niet meer.

code:
1
2
3
4
- name: livingroom_lights_on
  entities:
    input_select.livingroom_scene:
      option: "Aan"

De exacte melding vanuit HASS is:

code:
1
Invalid config for [scene]: State for input_select.livingroom_scene should be a string for dictionary value @ data['states'][0]['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 163).

In de changelogs kan ik hier niks over vinden, iemand toevallig wat gelezen of een idee waarom dit niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 13:01
endness schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:19:
Ik heb na een update vanaf 0.100.3 naar 0.101.2 een probleem met de configuratie van mn scenes. Na wat debuggen blijkt het een probleem te zijn om in een scene de value van een input_select te zetten. Ik deed dat op de volgende manier, maar dit werkt nu niet meer.

code:
1
2
3
4
- name: livingroom_lights_on
  entities:
    input_select.livingroom_scene:
      option: "Aan"

De exacte melding vanuit HASS is:

code:
1
Invalid config for [scene]: State for input_select.livingroom_scene should be a string for dictionary value @ data['states'][0]['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 163).

In de changelogs kan ik hier niks over vinden, iemand toevallig wat gelezen of een idee waarom dit niet meer werkt?
In de changelog staat het volgende:
Scene - Scenes have to be configured more strictly from now on. Each entity must be configured with a valid state. Furthermore, the attributes that can be used must be device state attributes. This means that they should be listed under developer-tools -> states. - ([scene docs])

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 20:37
Ah, als ik in mijn voorbeeld 'option' vervang door 'state' lijkt alles weer te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:55
Ik probeer onderstaand voorbeeld na te maken:
https://sharethelove.io/picture-elements-cards/3d-floorplan

Om te testen heb ik de plaatjes uit de link gebruikt. De code is in een picture card toegevoegd en gekoppeld aan mijn eigen light entity.

Ik zie de donkere kamer (zoals in het voorbeeld). Maar als ik op de ruimtes klik gebeurd er niks. Wanneer ik in hue zelf de lamp aanmaak wordt wel de ruimte (op het plaatje) verlicht. De tap_action: toggle lijkt niet correct. Zien jullie wat hier mis gaat?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
      - type: picture-elements
        image: /local/Floorplan.png
        elements:
          - type: image
            tap_action: toggle
            entity: light.overloop
            image: /local/Floorplan/kitchen.png
            state_filter:
              'off': opacity(50%)
              'on': opacity(1%)
            style:
              top: 80%
              left: 27.25%
              width: 39.75%
            image: /local/Floorplan/hallway.png
            state_filter:
            style:
              top: 73.7%
              left: 70.5%
              width: 43.75%
            image: /local/Floorplan/living_room.png
            state_filter:
            style:
              top: 36.25%
              left: 50%
              width: 85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Morex

code:
1
2
tap_action:
  action: toggle

En gebruik eens "Off" en "On" i.p.v. 'Off' en 'On'...

[ Voor 37% gewijzigd door Troetelbeer op 05-11-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Troetelbeer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:14:
@Morex

code:
1
2
tap_action:

En gebruik eens "Off" en "On" i.p.v. 'Off' en 'On'...
Nu reageerd hij wel op ''aanklikken'' echter hij verlicht de gehele woning (op plaatje). Niet per ruimte. Alle lampen gaan wel aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
       - type: picture-elements
        image: /local/Floorplan.png
        elements:
            tap_action:
            image: /local/Floorplan/kitchen.png
            state_filter:
            style:
              top: 80%
              left: 27.25%
              width: 39.75%
            tap_action:
            image: /local/Floorplan/hallway.png
            state_filter:
            style:
              top: 73.7%
              left: 70.5%
              width: 43.75%
            tap_action:
            image: /local/Floorplan/living_room.png
            state_filter:
            style:
              top: 36.25%
              left: 50%
              width: 85% 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Verander je aanhalingstekens eens van enkel naar dubbel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Troetelbeer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:22:
Verander je aanhalingstekens eens van enkel naar dubbel...
Nee, heeft geen effect... Hij doet de lampen aan voor de gehele woning ipv per ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Morex je hebt elke entity naar light.overloop verwezen of denk ik nu te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Klopt, dat was het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
Ik heb HA draaien op Rpi3 met een 64Gb SD kaart.

Nu heb ik de laatste weken regelmatig dat HA onebaderbaar is, enige oplossing is herstarten.

Is mijn SD kaart aan het doodgaan? Van de logging wordt ik niet wijzer, als ik deze wil bekijken zie ik alleen logs van na de herstart, en niet van ervoor.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 15:40
Wie heeft er wel eens onderzocht of er mogelijkheden zijn om een warmtemeter (stadsverwarming) uit te lezen?

Ik heb gelezen dat Eneco dit jaar een pilot heeft gedaan om een warmtemeter uit te lezen.
Bij de meeste info over slimme warmtemeters kom ik uit bij het merk Kamstrup. Dit merk heb ik dus ook al thuis.
Of de uitwisseling van gegevens rechtstreeks gaat of via de slimme electriciteitsmeter is me niet helemaal duidelijk.

Voor de slimme elektriciteitsmeter heb ik inmiddels een P1-kabel besteld. Ik ben erg benieuwd wat er mogelijk is voor het meten van de GJ's warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-03 16:27
Driek schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:12:
Ik heb HA draaien op Rpi3 met een 64Gb SD kaart.

Nu heb ik de laatste weken regelmatig dat HA onebaderbaar is, enige oplossing is herstarten.

Is mijn SD kaart aan het doodgaan? Van de logging wordt ik niet wijzer, als ik deze wil bekijken zie ik alleen logs van na de herstart, en niet van ervoor.
Kan het zijn dat er een sensor is die heel vaak update? Of is je Home assistant db heel groot?
Bij mij was het de Slimme Meter sensor die zoveel updates geeft dat mn RPi/SD de geest gaf ;)

Het hielp bij mij om de sensor opslag uit te zetten. Dan schrijftie niet zoveel weg maar mis je wel historie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
recorder:
  purge_keep_days: 5
  purge_interval: 1
  exclude:
    entities: 
      - sensor.power_Consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.gas_consumption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
Wie o wie kan mij helpen.

Enige tijd geleden heb ik besloten om hassio compleet opnieuw te installeren (parallel aan elkaar). In versie 1 waren nogal wat verkeerde keuzes gemaakt en wilde alles opnieuw opbouwen.

Nu stuit ik bij het overzetten van mijn Nest thermostaat tegen een probleem aan, ik kan mijn client_id en client_secret niet meer achterhalen.

Op dit moment heb ik het werkend gekregen met "Remote home assistant" maar dit is verre van ideaal omdat mijn versie 1 hassio nu online moet blijven. Ik las vandaag in het forum dat er een "bad-nest" intergratie is maar ik zou het liefst de standaard methode willen gebruiken.

HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
Xfix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:40:
[...]

Kan het zijn dat er een sensor is die heel vaak update? Of is je Home assistant db heel groot?
Bij mij was het de Slimme Meter sensor die zoveel updates geeft dat mn RPi/SD de geest gaf ;)

Het hielp bij mij om de sensor opslag uit te zetten. Dan schrijftie niet zoveel weg maar mis je wel historie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
recorder:
  purge_keep_days: 5
  purge_interval: 1
  exclude:
    entities: 
      - sensor.power_Consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.gas_consumption
zou het zomaar kunnen zijn, ik heb inderdaad een slimme meter die uitgelezen wordt.
Ik zal eens testen met deze uitzetten, history wordt al extra weggeschreven naar influxdb voor grafana.
Bedankt voor de tip.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@Driek en @Xfix
Ik heb sinds kort de DB in RAM op de pi draaien. Geen sd writes en nog wat sneller bij opvragingen van history.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkiejoo op 06-11-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 08:40
Zijn er mensen hier die de xiaomi vibration sensor gebruiken? Ik heb er ooit 1 besteld maar ik heb nog niet echt een practische toepassing voor kunnen vinden :+

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 06-11-2019 15:43 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.