Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.541 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Andrehj schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Nou, net (rond 21 u) even gekeken en foto's gemaakt.
WP draaide toen ik aankwam. Opgenomen verbruik (wat ik inderdaad kan zien) niet bekeken. Wel dat van de PV panelen die ondanks de bewolking en de schemering nog 400W produceerden.
Dit was beginscherm:
[Afbeelding]
Met deze thermistorwaarden:
[Afbeelding]
Aanvoer 30 en retour 27 graden dus. Flink hoog.
Toen een vlakke curve ingesteld zoals @koevlaas2 voorstelde: (duurde even omdat ik eerst moet uitvogelen hoe ik die lijn kon bewerken, blijkt dat je daarvoor de menuknop 3s in moet drukken)
[Afbeelding]
En daarna ging de WP in standby, omdat de gevraagde temp lager was dan de werkelijke temperatuur:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet...
Er zit overigens ook een 'vloerdroog' functie in het apparaat ingebouwd, maar die heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

rykers158 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:52:
@thido scheelt het veel in geluid? En had je beide gewoon of in silent modus draaien?
Ik vind het wel wat schelen ja, maar het is al wel weer even geleden dat ik de Pana heb gehoord.
Het is een ander geluid wat je hoort, meer de compressor brom.
Blijft subjectief natuurlijk.

Edit: beide in normaal bedrijf, geen silent modus.

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 02-06-2020 21:58 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Andrehj schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Nou, net (rond 21 u) even gekeken en foto's gemaakt.
WP draaide toen ik aankwam. Opgenomen verbruik (wat ik inderdaad kan zien) niet bekeken. Wel dat van de PV panelen die ondanks de bewolking en de schemering nog 400W produceerden.
Dit was beginscherm:
[Afbeelding]
Met deze thermistorwaarden:
[Afbeelding]
Aanvoer 30 en retour 27 graden dus. Flink hoog.
Toen een vlakke curve ingesteld zoals @koevlaas2 voorstelde: (duurde even omdat ik eerst moet uitvogelen hoe ik die lijn kon bewerken, blijkt dat je daarvoor de menuknop 3s in moet drukken)
[Afbeelding]
En daarna ging de WP in standby, omdat de gevraagde temp lager was dan de werkelijke temperatuur:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet...
Erg vreemd, en inderdaad geen normaal gedrag voor de FTC5 controller, WP zou echt gaan pendelen.

Als setpoint Ta 26 is, gaat de FTC5 uit bij Ta 27, maar eigenlijk heb jij dus een feature die andere Ecodan gebruikers ook graag zouden hebben :P

Ik weet niet hoeveel m2 vloerverwarming je hebt, maar het lijkt er dus op dat je WP niet ver genoeg terug kan moduleren wat ook niet gek is, ruimtetemperatuur is blijkbaar 25 graden (TH1A) buiten is het 25 graden (TH7)

Als ik het goed heb onthouden heb jij een SW75YAA,

Bij Tbuiten 20 graden moduleert deze terug naar 3,6KW, tabel gaat slechts tot Tbuiten 20, omdat bij hetere buitentemperaturen het natuurlijk onzinnig is je woning te gaan verwarmen, maar vooruit, jij hebt wat nieuws en wilt hem toch graag proberen :P Maar minimale vermogen zal zeker niet lager zijn dan 3,6KW. Heel goed mogelijk dat een WP geen eens Ta 25 kan maken bij Tbuiten 25 :? @Oxellaar kun jij hier iets over zeggen :?

Maar stel dat het wel zou kunnen, bij Ta 25, Truimte 25 heb je geen afgifte.
Stel dat je Truimte 23 graden is, en je Ta 25, Tr 22 dan heb je een afgifte van 2W/m2.

Om 3600Watt kwijt te raken heb je dus 1800m2 vloerverwarming nodig, ik ben bang dat je die niet hebt ?

Dus je hebt te weinig afgifte, maar ik vraag me af waarom je WP niet begint te pendelen, dat zou de FTC5 wel doen. Weet je trouwens zeker dat hij niet pendelt :? Je logt de stroom al als ik het goed lees, wil je eens een grafiek laten zien :?

Wat mij nu wel erg nieuwsgierig maakt, WAAROM ga jij je huis verwarmen als het buiten 25 graden is :? Als je wilt experimenteren, ga dan koelen ofzo :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Grolsch schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:09:
[...]
Erg vreemd, en inderdaad geen normaal gedrag voor de FTC5 controller, WP zou echt gaan pendelen.

Als setpoint Ta 26 is, gaat de FTC5 uit bij Ta 27, maar eigenlijk heb jij dus een feature die andere Ecodan gebruikers ook graag zouden hebben :P
Ik weet niet hoeveel m2 vloerverwarming je hebt, maar het lijkt er dus op dat je WP niet ver genoeg terug kan moduleren wat ook niet gek is, ruimtetemperatuur is blijkbaar 25 graden (TH1A) buiten is het 25 graden (TH7)
Als ik het goed heb onthouden heb jij een SW75YAA,
Dat klopt.
Bij Tbuiten 20 graden moduleert deze terug naar 3,6KW, tabel gaat slechts tot Tbuiten 20, omdat bij hetere buitentemperaturen het natuurlijk onzinnig is je woning te gaan verwarmen, maar vooruit, jij hebt wat nieuws en wilt hem toch graag proberen :P Maar minimale vermogen zal zeker niet lager zijn dan 3,6KW. Heel goed mogelijk dat een WP geen eens Ta 25 kan maken bij Tbuiten 25 :? @Oxellaar kun jij hier iets over zeggen :?

Maar stel dat het wel zou kunnen, bij Ta 25, Truimte 25 heb je geen afgifte.
Stel dat je Truimte 23 graden is, en je Ta 25, Tr 22 dan heb je een afgifte van 2W/m2.

Om 3600Watt kwijt te raken heb je dus 1800m2 vloerverwarming nodig, ik ben bang dat je die niet hebt ?
Momenteel hangt de WP aan slechts zo'n 110 m2 op de begane grond
Dus je hebt te weinig afgifte, maar ik vraag me af waarom je WP niet begint te pendelen, dat zou de FTC5 wel doen. Weet je trouwens zeker dat hij niet pendelt :? Je logt de stroom al als ik het goed lees, wil je eens een grafiek laten zien :?
Bij gebrek aan netwerkinfrastructuur wordt er nog niets gelogd. Er zitten alleen wel 8 meters in de meterkast om diverse groepen te kunnen monitoren (thanks @godfriedd ), maar die kan ik alleen "live" bekijken.
Wat mij nu wel erg nieuwsgierig maakt, WAAROM ga jij je huis verwarmen als het buiten 25 graden is :? Als je wilt experimenteren, ga dan koelen ofzo :P
Dit is een soort handmatige vloerdroogfunctie. Eigenlijk nog wat testen. Vanaf morgen wil ik die automatisch laten lopen.
Nu is het bedtijd, want in de bouw moet je 's ochtends vroeg weer op...
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Er zit overigens ook een 'vloerdroog' functie in het apparaat ingebouwd, maar die heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt.
Die wou ik morgen starten dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 02-06-2020 22:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat verklaart eea, alleen nog geen verklaring waarom hij niet gaat pendelen maar Ta op laat lopen, dat zal dan wel nieuwe functie van de FTC6 zijn, wat mij betreft mogen ze die ook direct doorvoeren op de FTC5.

Als je wil testen moet je wachten op kouder weer, bij T buiten 25 graden, T binnen 25 graden een Ta van 25 graden willen gebruiken gaat natuurlijk nooit werken.

Succes met klussen morgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch 25c aanvoer is sowieso een waardeloze temperatuur.
Ruimte is 21, aanvoer 25, bovenkant vloeroppervlak 22... Misschien 23c...dT van 1 tot 2K.
Logisch dat je dan gependel krijgt.
25c lijkt leuk voor je COP, maar is theorie.

Ik weet dat tijdens koelen de FTC5 pas stopt, 2 a 3K onder setpoint.
Verwarmen zou ik zo snel niet weten.

De FTC6 ben ik nog niet tegengekomen volgens mij....

Komend weekend kun je testen....

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 02-06-2020 23:01 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
@timovd en @koevlaas2, bedankt voor jullie reacties! Een monoblock kan inderdaad ook, al ben ik wat huiverig voor bevriezing bij evt. stroomuitval in de winter. De monoblock zou aan de gevel zitten, maar toch. Ik moet me ook nog even verdiepen in de aansturing van het een en ander.
timovd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:34:
@Martin7182, de temperatuur voor CV en sww zijn apart.
Ik zou dan voor een 5 gaan. Die kan erg ver terugmoduleren.
Je kunt ook voor een monoock gaan en met een 3wegklep sturen naar een klein boilervat. Dat scheelt ook binnenruimte.
Hoe dik zijn de buizen naar de vloerverwarmingverdeler? Als je een gesloten verdeler (zonder pomp) neemt en met _minimaal_ 20mm buis, red je de flow wel. Ik heb het een tijd geleden vervangen naar 26x3, maar ik kwam van 16mm en dat is echt te weinig (ook met gasgestookt).
De buizen naar de CV zijn 22mm dik, vanaf de verdeler 16mm. Maar de vloerverwarming heeft een eigen pomp. Het gaat overigens maar om 25 m² vloeroppervlak die verwarmt wordt (2 groepen). h.o.h. afstand: 200mm, lengte leiding: 40m. Ik denk dat het wel losloopt, zeker als hij wat langer aan staat.

Het wordt i.i.g. een 5kW. Nogmaals dank, ik kan weer even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:20
Martin7182 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:14:
@timovd en @koevlaas2, bedankt voor jullie reacties! Een monoblock kan inderdaad ook, al ben ik wat huiverig voor bevriezing bij evt. stroomuitval in de winter. De monoblock zou aan de gevel zitten, maar toch. Ik moet me ook nog even verdiepen in de aansturing van het een en ander.

[...]

De buizen naar de CV zijn 22mm dik, vanaf de verdeler 16mm. Maar de vloerverwarming heeft een eigen pomp. Het gaat overigens maar om 25 m² vloeroppervlak die verwarmt wordt (2 groepen). h.o.h. afstand: 200mm, lengte leiding: 40m. Ik denk dat het wel losloopt, zeker als hij wat langer aan staat.

Het wordt i.i.g. een 5kW. Nogmaals dank, ik kan weer even verder.
Die pomp kun je dan het beste er tussenuit halen (bij sommige verdelers kan dat eenvoudig). Ten eerste is hij niet nodig want de WP kan het zelf wel en ten tweede is de weerstand naar zo'n verdeler met pomp soms veel te hoog; de WP krijgt dan niet genoeg flow door je vloer heen. Als lapmiddel zou je nog wel je verdeler actief kunnen maken (pomp meer laten aanzuigen), door een schroef aan te draaien (kan niet bij alle verdelers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:39:
[...]

Die pomp kun je dan het beste er tussenuit halen (bij sommige verdelers kan dat eenvoudig). Ten eerste is hij niet nodig want de WP kan het zelf wel en ten tweede is de weerstand naar zo'n verdeler met pomp soms veel te hoog; de WP krijgt dan niet genoeg flow door je vloer heen. Als lapmiddel zou je nog wel je verdeler actief kunnen maken (pomp meer laten aanzuigen), door een schroef aan te draaien (kan niet bij alle verdelers).
Je gaat nu een beetje tekort door de bocht, ik weet situaties waar een pomploze verdeler slechts een schamele 14 l p/m oid deed en dat met de wp pomp op volgas.
Als je de pomp verwijderd zorg dan dat je aanvoer en afvoer naar de verdeler een flinke diameter heeft zodat de WP ook makkelijk water kan aan en afvoeren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:49:
[...]

Je gaat nu een beetje tekort door de bocht, ik weet situaties waar een pomploze verdeler slechts een schamele 14 l p/m oid deed en dat met de wp pomp op volgas.
Als je de pomp verwijderd zorg dan dat je aanvoer en afvoer naar de verdeler een flinke diameter heeft zodat de WP ook makkelijk water kan aan en afvoeren.
Ok goed punt. :) En het gaat er uiteindelijk ook om hoeveel groepen erop aangesloten zitten en hoeveel lengte aan leidingen en de dikte. Dit alles bepaalt de weerstand van het systeem en dus de flow die de WP kan leveren. Als je maar één groep hebt heb je misschien aan een 12 mm toevoerleiding al genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Ik denk dat we qua koeling tamelijk weinig afgiftevermogen hebben in de woonkamer, daar willlen we een stukje koelen met vloerverwarmingscircuit in combinatie met L/W WP (Panasonic J-series AiO, 7 kW). Bij 15 cm HOH zou ik verwachten een afgiftevermogen te hebben van 2.2 W/m2 (= 1.1 kW totaal) bij Truimte = 25, Taanvoer = 18 en Tretour = 21.

Als ondersteuning voor koeling via voor de woonkamer (op slaapkamers komen forse Jaga Hybrids met DBH, koelt veel beter) denk ik aan zoiets:

https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Geen buitenunit, 3.1 kW extra koelcapaciteit. Tevens condensafvoer. Traditionele airco met buitenunit heeft echt een te lage WAF.

Ervaringen met iTec of een vaste monoblock airco? In zijn algemeenheid is men op Tweakers niet enthousiast over mobiele airco's, dit is ook een monoblock... zal het ook in het L/L WP topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:45:
Ik denk dat we qua koeling tamelijk weinig afgiftevermogen hebben in de woonkamer, daar willlen we een stukje koelen met vloerverwarmingscircuit in combinatie met L/W WP (Panasonic J-series AiO, 7 kW). Bij 15 cm HOH zou ik verwachten een afgiftevermogen te hebben van 2.2 W/m2 (= 1.1 kW totaal) bij Truimte = 25, Taanvoer = 18 en Tretour = 21.

Als ondersteuning voor koeling via voor de woonkamer (op slaapkamers komen forse Jaga Hybrids met DBH, koelt veel beter) denk ik aan zoiets:

https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Geen buitenunit, 3.1 kW extra koelcapaciteit. Tevens condensafvoer. Traditionele airco met buitenunit heeft echt een te lage WAF.

Ervaringen met iTec of een vaste monoblock airco? In zijn algemeenheid is men op Tweakers niet enthousiast over mobiele airco's, dit is ook een monoblock... zal het ook in het L/L WP topic vragen.
Waarom niet iets op water basis wat ook aan de Panasonic gekoppeld kan worden? Dus bijvoorbeeld:
- Innova Airleaf
- Jaga Briza
- Sabiana CRC
- Carrier 42N
- of een andere ventilatorconvector (in het Engels fan coil genoemd)

Mocht je toch voor de monoblock airco willen gaan, overweeg dan ook import vanuit bijvoorbeeld Italie. Een snelle blik op een Italiaanse prijsvergelijker zegt dat deze 3.1kW unit daar voor 1200 EURO verkocht word: https://www.trovaprezzi.i...izzazione_innova_2.0.aspx. Voor shipping kan je uit gaan van zo'n 100 tot 250 euro afhankelijk van de shop. Scheelt je toch al snel 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Waarom niet iets op water basis wat ook aan de Panasonic gekoppeld kan worden? Dus bijvoorbeeld:
- Innova Airleaf
- Jaga Briza
- Sabiana CRC
- Carrier 42N
- of een andere ventilatorconvector (in het Engels fan coil genoemd)

Mocht je toch voor de monoblock airco willen gaan, overweeg dan ook import vanuit bijvoorbeeld Italie. Een snelle blik op een Italiaanse prijsvergelijker zegt dat deze 3.1kW unit daar voor 1200 EURO verkocht word: https://www.trovaprezzi.i...izzazione_innova_2.0.aspx. Voor shipping kan je uit gaan van zo'n 100 tot 250 euro afhankelijk van de shop. Scheelt je toch al snel 400 euro.
Dat zou ook een mooie oplossing zijn, echter, hoe koppel je zoiets aan je vloerverwarmingscircuit? Lijkt me een hele toer, en dan ben je nog steeds afhankelijk van je L/W WP. Stel dat die wat minder koelt dan gehoopt (ik hoop op een -3 graden effect), dan is een systeem dat gebaseerd is op een klassieke airco een goede toevoeging. Voor mijn gevoel zit ik meer "safe" met die Innova.

Goede tip wel qua import, al ben ik wel wat huiverig voor transportschade en garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:30:
[...]

Dat zou ook een mooie oplossing zijn, echter, hoe koppel je zoiets aan je vloerverwarmingscircuit? Lijkt me een hele toer, en dan ben je nog steeds afhankelijk van je L/W WP. Stel dat die wat minder koelt dan gehoopt (ik hoop op een -3 graden effect), dan is een systeem dat gebaseerd is op een klassieke airco een goede toevoeging. Voor mijn gevoel zit ik meer "safe" met die Innova.

Goede tip wel qua import, al ben ik wel wat huiverig voor transportschade en garantie...
In jouw geval is de warmtepomp niet de beperkende factor in het koel vermogen. De beperking zit in de afgifte. Om die te vergroten zou je ofwel de temperatuur kunnen verlagen ofwel meer vermogen toe kunnen voegen. Je zou met het bestaande systeem ook de temperatuur wat kunnen verlagen zolang je maar boven het dauwpunt blijft in verband met condensvorming op de leidingen en de vloer.

Hoeveel graden effect heb je nu in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:57:
[...]

In jouw geval is de warmtepomp niet de beperkende factor in het koel vermogen. De beperking zit in de afgifte. Om die te vergroten zou je ofwel de temperatuur kunnen verlagen ofwel meer vermogen toe kunnen voegen. Je zou met het bestaande systeem ook de temperatuur wat kunnen verlagen zolang je maar boven het dauwpunt blijft in verband met condensvorming op de leidingen en de vloer.

Hoeveel graden effect heb je nu in de woonkamer?
Wat ik nog niet aangegeven heb, is dat we met de L/W WP niet-condenserend willen koelen. Dus met water van 17 a 18 graden door de CV leidingen. Heel hard gaat dat niet, en om naar b.v. 20 graden te koelen met water van 18 graden, heb je onrealistisch veel afgifte nodig (als dat überhaupt al mogelijk is op een hete zomerdag). Hoe dichter we bij de 20 kunnen komen, hoe beter.

Met een L/W WP zou je realistisch gezien niet verder terug kunnen koelen dan 3 a 4 graden (zo lees ik overal), dat is de belangrijkste beperking. Tenzij je condenserend gaat koelen met water van pakweg 7 graden, maar dat is bij ons niet mogelijk/wenselijk.

Als de binnentemperatuur normaliter 28 graden zou worden op een hete zomerdag, hoop ik met de L/W WP naar een graad of 25 terug te kunnen koelen waarna de 2.6 kW continu koelvermogen van de monoblock airco hopelijk voldoende is om daar nog een paar graden vanaf te snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Wat ik nog niet aangegeven heb, is dat we met de L/W WP niet-condenserend willen koelen. Dus met water van 17 a 18 graden door de CV leidingen. Heel hard gaat dat niet, en om naar b.v. 20 graden te koelen met water van 18 graden, heb je onrealistisch veel afgifte nodig (als dat überhaupt al mogelijk is op een hete zomerdag). Hoe dichter we bij de 20 kunnen komen, hoe beter.

Met een L/W WP zou je realistisch gezien niet verder terug kunnen koelen dan 3 a 4 graden (zo lees ik overal), dat is de belangrijkste beperking. Tenzij je condenserend gaat koelen met water van pakweg 7 graden, maar dat is bij ons niet mogelijk/wenselijk.

Als de binnentemperatuur normaliter 28 graden zou worden op een hete zomerdag, hoop ik met de L/W WP naar een graad of 25 terug te kunnen koelen waarna de 2.6 kW continu koelvermogen van de monoblock airco hopelijk voldoende is om daar nog een paar graden vanaf te snoepen.
Twee punten:
- de 17 of 18 graden is er op gebaseerd dat je boven het dauwpunt wilt blijven. Het dauwpunt (temperatuur waarbij water in de lucht gaat condenseren) varieert door de tijd. Dit betekend dat je soms met lagere temperaturen zou kunnen koelen.
- je zou een tweede zone kunnen maken op je L/W WP waarmee je condenserend gaat koelen. Maar het is inderdaad de vraag of dit niet veel duurder uitpakt dan het toevoegen van een monoblock airco.
- wil je de bovenverdieping wel condenserend gaan koelen? Het koelen van de bovenverdieping zal namelijk ook wel een bijdrage leveren aan het koel houden van het hele huis.

Aangezien het klinkt alsof je het systeem nog niet draaiend hebt zou ik eerst een testen hoe je in de praktijk uit gaat komen met het koelen met de vloerverwarming. Het toevoegen van de monoblock airco kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Twee punten:
- de 17 of 18 graden is er op gebaseerd dat je boven het dauwpunt wilt blijven. Het dauwpunt (temperatuur waarbij water in de lucht gaat condenseren) varieert door de tijd. Dit betekend dat je soms met lagere temperaturen zou kunnen koelen.
Met die 17/18c zit meestal op safe. Maar soms is dat zelfs al aan de lage kant, en ligt het dauwpunt boven de 20c. Ik heb een dauwpunt tabelletje bij de WP hangen. Ik kijk naar temp. en RV in huis en stel aan de hand daarvan de temp. in. Vandaag (testje, niet echt nodig) kan de aanvoer naar de convectoren 15c zijn. Maar het is ook al relatief koel in huis (24c). Dan kan ik zo'n 4kW aan warmte ophalen uit huis. Maar het is ook buiten niet snikheet, dus de WP heeft ook een relatief hoog minimum vermogen. Dus hij pendelt het een cyclus van een uur ofzo.

Het blijft een beetje werken met mitsen en maaren. Je zou hem vast op 18c kunnen zetten, maar dan heb je veel gependel. En het kán nu ook lager. Nergebs condens gezien. Maar voor een tweaker is dit wel doen zo :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Fullpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Met die 17/18c zit meestal op safe. Maar soms is dat zelfs al aan de lage kant, en ligt het dauwpunt boven de 20c. Ik heb een dauwpunt tabelletje bij de WP hangen. Ik kijk naar temp. en RV in huis en stel aan de hand daarvan de temp. in. Vandaag (testje, niet echt nodig) kan de aanvoer naar de convectoren 15c zijn. Maar het is ook al relatief koel in huis (24c). Dan kan ik zo'n 4kW aan warmte ophalen uit huis. Maar het is ook buiten niet snikheet, dus de WP heeft ook een relatief hoog minimum vermogen. Dus hij pendelt het een cyclus van een uur ofzo.

Het blijft een beetje werken met mitsen en maaren. Je zou hem vast op 18c kunnen zetten, maar dan heb je veel gependel. En het kán nu ook lager. Nergebs condens gezien. Maar voor een tweaker is dit wel doen zo :)
waar kan ik dat tabelletje vinden ? waarschijnlijk domme vraag maar kijk je in de tabel naar temp of luchtvochtigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Dewim1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:37:
[...]

waar kan ik dat tabelletje vinden ? waarschijnlijk domme vraag maar kijk je in de tabel naar temp of luchtvochtigheid?
Ik heb in Excel de berekening van deze site gezet:

https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
En
https://www.weerschip.nl/formules.html

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Twee punten:
Idd. Soms moet ik met hogere temperaturen koelen.
- je zou een tweede zone kunnen maken op je L/W WP waarmee je condenserend gaat koelen. Maar het is inderdaad de vraag of dit niet veel duurder uitpakt dan het toevoegen van een monoblock airco.
Kan dat echt? Nooit aan gedacht :)
- wil je de bovenverdieping wel condenserend gaan koelen? Het koelen van de bovenverdieping zal namelijk ook wel een bijdrage leveren aan het koel houden van het hele huis.
Klopt, zoals het stoken beneden bijdraagt aan een warme bovenverdieping zal hier hetzelfde een beetje gelden.

En nee, ik ga niet condenserend koelen op de bovenverdieping. Maar wel met meer afgiftevermogen. Bij Taanvoer 18 graden, Tretour 21 graden en Tomgeving 25 graden, ca. 3 kW. En dat wordt rondgeblazen door de fancoils, dus meer luchtbeweging. Beneden zal dat ca. 1.1 kW afgifte zijn via de vloer (geen luchtbeweging). Vandaar dat ik denk dat ik beneden ondersteuning nodig zal hebben.
Aangezien het klinkt alsof je het systeem nog niet draaiend hebt zou ik eerst een testen hoe je in de praktijk uit gaat komen met het koelen met de vloerverwarming. Het toevoegen van de monoblock airco kan altijd nog.
Het kan altijd nog, maar op dit moment zijn de wachtlijsten bij installateurs enorm. Of de prijs is enorm. Als je concludeert dat het niet behaaglijk is, zal je dus een heel seizoen uit moeten zitten.

Het ligt imo een beetje voor de hand dat de vloerkoeling niet heel veel gaat doen (3 graden verlaging lijkt me al veel), hooguit voelt het behaaglijk op blote voeten.
Fullpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Zou je dit niet kunnen automatiseren? Dat de L/W WP koelt met een Taanvoer die afhangt van je RV en dus het dauwpunt? Dat moet best makkelijk zijn; koppelen aan data van een weerstation en presto. Dat dit handmatig moet verbaast me enorm. Hebben ze niet goed voor elkaar, de heren en dames WP-producenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Dewim1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Kun je eenvoudig Googlen hoor, die tabel. Ik vind 'm wel heel zorgelijk, als ik nadenk over niet-condenserend koelen...

In Nederland is in de zomer de RV gemiddeld 70-80%. Bij een termparatuur van 28 graden is het dauwpunt dan 22-24.2 graden, bij 30 graden 23.9-26.2 graden, bij 32 graden 25.8-28.1 graden.

Koelen met 18 graden Taanvoer in de zomer kun je dus wel vergeten op de meeste dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik koel al 3 jaar met ta14 in de vloer, en nog nooit een natte vloer gehad O-)

Je vloer wordt natuurlijk nooit zo koud als de Ta is.

Ik koel wel in blokken van 2 uur, niet continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Idd. Soms moet ik met hogere temperaturen koelen.

[...]

Kan dat echt? Nooit aan gedacht :)

[...]

Klopt, zoals het stoken beneden bijdraagt aan een warme bovenverdieping zal hier hetzelfde een beetje gelden.

En nee, ik ga niet condenserend koelen op de bovenverdieping. Maar wel met meer afgiftevermogen. Bij Taanvoer 18 graden, Tretour 21 graden en Tomgeving 25 graden, ca. 3 kW. En dat wordt rondgeblazen door de fancoils, dus meer luchtbeweging. Beneden zal dat ca. 1.1 kW afgifte zijn via de vloer (geen luchtbeweging). Vandaar dat ik denk dat ik beneden ondersteuning nodig zal hebben.

[...]

Het kan altijd nog, maar op dit moment zijn de wachtlijsten bij installateurs enorm. Of de prijs is enorm. Als je concludeert dat het niet behaaglijk is, zal je dus een heel seizoen uit moeten zitten.

Het ligt imo een beetje voor de hand dat de vloerkoeling niet heel veel gaat doen (3 graden verlaging lijkt me al veel), hooguit voelt het behaaglijk op blote voeten.

[...]

Zou je dit niet kunnen automatiseren? Dat de L/W WP koelt met een Taanvoer die afhangt van je RV en dus het dauwpunt? Dat moet best makkelijk zijn; koppelen aan data van een weerstation en presto. Dat dit handmatig moet verbaast me enorm. Hebben ze niet goed voor elkaar, de heren en dames WP-producenten.
Natuurlijk kan je dat automatiseren. Ik reken via Home Assistant (maar dit kan in principe ook op veel andere manieren) continu het dauwpunt uit op basis van zowel Buienradar info als sensoren in huis.

Vervolgens zou je de hoogste waarde kunnen pakken, doe je er een veiligheidsmarge op en stuur je dat naar de warmtepomp als setpoint. Dat laatste deel is althans wel wat ik van plan ben zodra de warmtepomp hier staat.

Alhoewel ik eigenlijk een tweede circuit aan wil leggen wat ik ga isoleren en waar water van 7 graden doorheen kan gaan >:)

Voor het ophangen van een monoblock airco zou ik denken dat de wachttijden wel meevallen. Dat is niet heel veel meer werk dan twee gaten boren en de elektra aansluiten. Dat kan elke handige klusjesman waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Grolsch schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:56:

Wat is het voordeel van in blokken koelen t.o.v. een constante temperatuur? Heb je een W/W WP waarbij het grondwater een temperatuur heeft van 14 graden oid?

En hoe is je blokkenschema? 6x2 uur koelen per 24u? Wat doet dat met de temperatuur in huis?

En dat werkt dan weer heel anders met radiatoren, want die worden razendsnel koud als je er koud water doorheen laat stromen. Boven (waar de fancoils moeten komen te hangen) hebben we vloerbedekking, natte plekken hebben een catastrofale WAF. Dat mag simpelweg niet gebeuren. Wat vocht op de radiator en vloer, soit.
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:08:
[...]

Natuurlijk kan je dat automatiseren. Ik reken via Home Assistant (maar dit kan in principe ook op veel andere manieren) continu het dauwpunt uit op basis van zowel Buienradar info als sensoren in huis.

Vervolgens zou je de hoogste waarde kunnen pakken, doe je er een veiligheidsmarge op en stuur je dat naar de warmtepomp als setpoint. Dat laatste deel is althans wel wat ik van plan ben zodra de warmtepomp hier staat.

Alhoewel ik eigenlijk een tweede circuit aan wil leggen wat ik ga isoleren en waar water van 7 graden doorheen kan gaan >:)

Voor het ophangen van een monoblock airco zou ik denken dat de wachttijden wel meevallen. Dat is niet heel veel meer werk dan twee gaten boren en de elektra aansluiten. Dat kan elke handige klusjesman waarschijnlijk.
Het klootjesvolk zoals ik moet hopen dat de WP producenten dat af fabriek leveren. Zoiets zelf in elkaar knutselen is misschien 1% van de bevolking gegeven, zoiets onderhoudsvrij & foolproof in elkaar knutselen misschien 0.01%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:30:
[...]

Condenserend en niet-condenserend koelen tegelijkertijd kan eigenlijk heel eenvoudig met een mengventiel dat het water op de gewenste temperatuur houdt (boven het dauwpunt). Daar zijn verschillende manieren voor, afhankelijk van wat voor soort verdeler je hebt.

Als je een pomploze vvw-verdeler hebt kun je met een extra pomp het water door je vloer pompen. De warmtepomp pompt dan alleen water naar je ventilatorconvectoren en daarnaast een beetje naar je vloer. Met een mengventiel houd je je vvw-verdeler op de gewenste temperatuur.

Heeft je vvw-verdeler al een pomp, dan is het iets eenvoudiger. Je kunt dan gewoon een ventiel in de aanvoerleiding monteren dat open gaat als het water boven de gewenste temperatuur komt.

Opmerkingen:
- Wil je weer gaan verwarmen dan moet je wel om die ventielen heenwerken m.b.v. kranen en bypass-en.

- De ventielen zijn ook te automatiseren natuurlijk zodat je altijd precies koelt met een temperatuur waarmee je geen condens krijgt.

- Alles waar koud water onder het dauwpunt doorheen stroomt moet dampdicht geïsoleerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Omdat ik de losse pols beweringen over dauwpunten boven de 25 graden niet zo geloof. Dit is als ik de uurlijkse KNMI data pak voor meetpunt Rotterdam over de laatste 10 jaar (1 juni 2010 t/m 31 mei 2020).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/279VGx3e4ovcVPDRlbbjEklbPio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CZj4vQ2jYe0GPLLx05s5HNEG.png?f=user_large

Maximum dauwpunt die in die hele periode zit is 22.4 graden. Al je een histogram maakt van alle dauwpunten bij buitentemperaturen van boven de 20 graden dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCQv5utFhaHVoEjHNtZAIf9ULgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aRGXSK1JqJpbxJo5ogq5RYwd.png?f=user_large

Eigenlijk kan je dus vrijwel altijd met 21 graden koelen, dauwpunt is maar 11 uur in 10 jaar hoger dan dat geweest. En van 1 uur condens per jaar zullen de leidingen ook niet stuk gaan, maar dat is op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@TimoDimo weet jij een voorbeeld van een stuurbaar mengventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:34:
Omdat ik de losse pols beweringen over dauwpunten boven de 25 graden niet zo geloof. Dit is als ik de uurlijkse KNMI data pak voor meetpunt Rotterdam over de laatste 10 jaar (1 juni 2010 t/m 31 mei 2020).

[Afbeelding]

Maximum dauwpunt die in die hele periode zit is 22.4 graden. Al je een histogram maakt van alle dauwpunten bij buitentemperaturen van boven de 20 graden dan krijg je dit:

[Afbeelding]

Eigenlijk kan je dus vrijwel altijd met 21 graden koelen, dauwpunt is maar 11 uur in 10 jaar hoger dan dat geweest. En van 1 uur condens per jaar zullen de leidingen ook niet stuk gaan, maar dat is op eigen risico.
kunnen we daar de winter uit filteren ? want :*) dan dan koel ik niet zo veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat hoge dauwpunt is idd niet vaak, misschien 1x per jaar. Dan werkt het allemaal wat minder.

Verder ligt de RV in huis doorgaans 's zomers wat hoger dan buiten (in de winter juist andersom). Koken, douchen, etc. verhogen (plaatselijk) het dauwpunt in huis. Dus alleen het dauwpunt buiten bekijken is niet genoeg. Tenzij je perfect ventilatie systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:27:
[...]

Wat is het voordeel van in blokken koelen t.o.v. een constante temperatuur?
Het minimale vermogen van mijn WP is met koelen veel te veel voor de afgifte.
Mijn oude type zubadan van 11,2KW (YHA variant) gaat slechts terug tot 9KW thermisch bij Tbuiten 30 graden, dat gaat dus gigantisch pendelen als ik hem 24*7 laat draaien Pas vanaf Tbuiten +35 graden zakt het minimale vermogen naar 4,5KW thermisch, maar heel vaak is het geen 35 graden.
Heb je een W/W WP waarbij het grondwater een temperatuur heeft van 14 graden oid?
Nee, een LW WP.
En hoe is je blokkenschema? 6x2 uur koelen per 24u? Wat doet dat met de temperatuur in huis?
Ik koel in 2 blokken van +- 3 uur per stuk.

Ons huis heeft zo'n 260m2 vloeroppervlakte om te koelen met 20mm buizen h.o.h. 100mm. Zowel boven als beneden verdieping. Dus Qua massa zo'n 59.800KG beton die koud gehouden wordt.

Ik heb pas fatsoenlijke logging sinds halverwege augustus 2019, zie hieronder een week dat het warm was, en ik de vloeren koelde:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/djdylnrcced9m.jpg

Buitentemperaturen liepen op tot 32,4 graden, binnentemperatuur was maximaal 23,2, en dat is zeer comfortabel en relaxed te noemen, heeft me die week zeker 2 koelkasten met bier gekost omdat alle kameraden spontaan bij mij wouden zitten :+

Dus ja, ik ben er erg enthousiast over, maar dat komt naar alle waarschijnlijkheid door die 60 ton beton die gekoeld kan worden. Ik moet er wel bij vertellen dat wij voor alle ramen waar de zon op kan schijnen goede screens hebben. Voorkomen is beter dan genezen.
En dat werkt dan weer heel anders met radiatoren, want die worden razendsnel koud als je er koud water doorheen laat stromen. Boven (waar de fancoils moeten komen te hangen) hebben we vloerbedekking, natte plekken hebben een catastrofale WAF. Dat mag simpelweg niet gebeuren. Wat vocht op de radiator en vloer, soit.
Koelen met radiatoren is gewoon ruk in vergelijking met vloerverwarming.

[/quote]

Effect kan ik met koelen zo'n 60kWh per dag (thermisch) weg koelen met mijn WP / afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Fullpower schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:01:
[...]

Dat hoge dauwpunt is idd niet vaak, misschien 1x per jaar. Dan werkt het allemaal wat minder.

Verder ligt de RV in huis doorgaans 's zomers wat hoger dan buiten (in de winter juist andersom). Koken, douchen, etc. verhogen (plaatselijk) het dauwpunt in huis. Dus alleen het dauwpunt buiten bekijken is niet genoeg. Tenzij je perfect ventilatie systeem hebt.
Het is inderdaad wel aan te raden wat marge aan te houden. Maar de vuistregel van 18 graden lijkt redelijk veilig.

In de buitenlucht zitten wel meer schommelingen die je binnen wat minder hebt (behalve dan de schommelingen die je veroorzaakt door eerder genoemde activiteiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Ok goed punt. :) En het gaat er uiteindelijk ook om hoeveel groepen erop aangesloten zitten en hoeveel lengte aan leidingen en de dikte. Dit alles bepaalt de weerstand van het systeem en dus de flow die de WP kan leveren. Als je maar één groep hebt heb je misschien aan een 12 mm toevoerleiding al genoeg. :+
In dit geval gaat het om twee groepen en 40m leidinglengte over 25 m² vloeroppervlak. Er zitten een paar stelschroeven (om de flow af te stellen denk ik). We gaan het zien. Werkt het niet goed, dan verzin ik wel wat. Bedankt voor het meedenken in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Grolsch schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:56:

En hoe doe je dat dan met de leidingen naar je VV-verdelers? Zijn die overal dampdicht geïsoleerd? en de VV-verdelers zelf?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

DJT

Ik heb de afgelopen week een paar keer met Ta=15 gekoeld, geen condens waargenomen op de niet geïsoleerde delen van de leidingen.

Met koelen ligt de temperatuur in huis een graad of 2/3 lager dan zonder te koelen. Helaas kunnen we geen screens plaatsen voor onze 3x1,7m grote ramen ivm beschermd aanzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
@Grolsch : dat werkt geweldig. Koelen met vloerverwarming + L/W WP werkt volgens alle bronnen die ik kon vinden matig vergeleken met fancoils, maar jij laat een heel ander verhaal zien. Dat werkt echt geweldig joh. Al is dat vooral een optie als je alles dampdicht geïsoleerd hebt = meestal nieuwbouw... ik zit in een jaren 30 hokkie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie posting! Ik heb ook even die data gedownload en er mee gespeeld, je ziet met hogere temperatuur de RV vrij scherp afnemen. Bij een temperatuur van 35 graden of hoger, zie je de laatste 5 jaar maar 2 uur met een RV van boven de 35%.

Heel warm EN vochtig kennen we niet of nauwelijks in NL. De gemiddelde luchtvochtigheid is in NL misschien wel 75% in de zomer, maar niet als het heel warm is, dan is die eerder ca. 40%.

[ Voor 9% gewijzigd door Dieken Taffert op 03-06-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:43:
@Grolsch : dat werkt geweldig. Koelen met vloerverwarming + L/W WP werkt volgens alle bronnen die ik kon vinden matig vergeleken met fancoils, maar jij laat een heel ander verhaal zien. Dat werkt echt geweldig joh. Al is dat vooral een optie als je alles dampdicht geïsoleerd hebt = meestal nieuwbouw... ik zit in een jaren 30 hokkie.

[...]

Mooie posting! Ik heb ook even die data gedownload en er mee gespeeld, je ziet met hogere temperatuur de RV vrij scherp afnemen. Bij een temperatuur van 35 graden of hoger, zie je de laatste 5 jaar maar 2 uur met een RV van boven de 35%.

Heel warm EN vochtig kennen we niet of nauwelijks in NL. De gemiddelde luchtvochtigheid is in NL misschien wel 75% in de zomer, maar niet als het heel warm is, dan is die eerder ca. 40%.
En deel van de oorzaak daarvan is dat de absolute luchtvochtigheid veel minder varieert. Het is met name de temperatuur die varieert waardoor de hoeveelheid vocht die in de lucht kan zitten varieert. Relatief aan het maximum ga je dan dus variatie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
TimoDimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Misschien is het al langsgekomen, maar even voor de duidelijkheid, het is dus helemaal anders dan jij denkt:

De RV kan niet hoger zijn dan 100%, dus als hij al 100% is (naar jouw voorbeeld) en je gaat dan niet-condenserend koelen, dan blijft de RV inderdaad 100% en verandert inderdaad niet. In alle andere (< 100%) uitgangspunten van RV, gaat deze omhoog.

Lucht voelt niet vochtiger of minder vochtig aan naarmate er in absolute zin meer of minder waterdamp in zit. Wat je voelt als vochtigheid is de snelheid waarmee lucht vocht kan opnemen. Een lage RV voelt dus droger aan.

Door condenserend koelen gaat de RV omlaag, of het koelmedium nou door L/W of een L/L WP koel gemaakt wordt.
En hoe voel je dat de lucht vochtig is bij temperaturen waarbij je niet zweet?

Verder is vochtige lucht tot op zekere hoogte prettiger voor je longen dan droge lucht. Je bovenste luchtwegen bevochtigen de lucht voordat deze de longen in gaat. Ik sluit niet uit dat de absolute hoeveelheid vocht belangrijker is voor het bevochtigen van de longen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 00:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb veel gegevens kunnen vinden, maar nooit het dauwpunt.
Of heeft toevallig rotterdam dit er bij?
Ik ben bang dat het landinwaarts snel extremer wordt.
Zelf ben ik van plan met Ta 20 te koelen.
Tegen die tijd kan ik wel zien wat het opgenomen vermogen voor de WP wordt.
Alle beetjes zullen toch helpen, zo heb je toch wel wat koude massa extra dan in je huis.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
alaintje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Alle beetjes zullen toch helpen, zo heb je toch wel wat koude massa extra dan in je huis.
Hier kan je hem selecteren:
https://projects.knmi.nl/.../uurgegevens/selectie.cgi
"TD Dauwpuntstemperatuur (in 0.1 graden Celsius) op 1.50 m hoogte tijdens de waarneming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

alaintje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Heb je niet de RV dan? Daarmee kun je toch het dauwpunt uitrekenen o.b.v. de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
TimoDimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:39:
[...]

[...]

Heb je niet de RV dan? Daarmee kun je toch het dauwpunt uitrekenen o.b.v. de temperatuur?
Kwam op de een of andere manier hier niet bij uit 8)7 .
Nu is het makkelijk zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:09:
[...]

En hoe doe je dat dan met de leidingen naar je VV-verdelers? Zijn die overal dampdicht geïsoleerd? en de VV-verdelers zelf?
De leidingen zijn geïsoleerd, dampdicht weet ik niet?

Verdelers zijn van composiet, nog geen condens waargenomen.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik koel over mijn buffervat, dus ik verlies een graad of 2 bij koelen (Ta na buffer ligt 2 graden hoger dan direct na de WP gemeten), zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zbnky46.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 03-06-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
alaintje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Kwam op de een of andere manier hier niet bij uit 8)7 .
Nu is het makkelijk zat ;)
Is dit iets misschien: een "condensatiedetector" van Honeywell: https://homecomfort.resid...ie(HW-NL)&catpath=1.1.4.3
https://products.centraline.com/nl/ecatdata/pg_hssdps.html

Als je dat op je koeloppervlak monteert en hij registreert vocht, dan schakelt hij. Geen idee of het goed werkt.

In theorie een perfecte oplossing want hij houdt ook rekening met de temperatuur van je koeloppervlak; niet alleen maar van het water. (Maar sowieso zou je altijd op temperatuur van de koeloppervlakte moeten regelen, ook als je externe data als doeltemperatuur neemt).

@Heronimo @Dieken Taffert @Grolsch

Hier nog eentje die een zoekmachine op het www vond: https://www.sontay.com/nl...detection-and-prevention/

[ Voor 23% gewijzigd door TimoDimo op 03-06-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn Danfoss regeling heeft zoiets "standaard" in het assortiment zitten:

Danfoss CF-DS dauwpuntsensor

Afbeeldingslocatie: https://www.wasco.nl/Wasco2014/EP_Image.aspx?ImageId=22165515&Name=3700471.jpg

https://www.wasco.nl/arti...untregel-088u0251/3700471

Maar zoals ik eerder aangaf ervaar ik na 3 jaar koelen geen problemen, en heb blijkbaar voor mijn woning de oplossing gevonden.

Wel ga ik nog een keer die sensor van mij "Faken" zodat de WP denkt dat het 36 graden is, waardoor de WP veel verder terug kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Heronimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:49:
@TimoDimo weet jij een voorbeeld van een stuurbaar mengventiel?
Met "stuurbaar" bedoel je dan neem ik aan eentje die je kunt koppelen aan elektronica en domoticasystemen e.d. Dan is een gewoon ventiel met daarop een elektrische stelaandrijving prima geschikt, samen met een temperatuursensor die je daar softwarematig aan koppelt.

Niet elektronische oplossingen zijn er ook genoeg, die je vanzelfsprekend handmatig in moet stellen. Bijvoorbeeld een thermostaatknop met afstandsvoeler in een dompelbuis die je kunt instellen van 10-60 graden. Verder heb je nog alles-in-een mengventielen, zoals de Esbe VTA570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:29:
[...]

En hoe voel je dat de lucht vochtig is bij temperaturen waarbij je niet zweet?

Verder is vochtige lucht tot op zekere hoogte prettiger voor je longen dan droge lucht. Je bovenste luchtwegen bevochtigen de lucht voordat deze de longen in gaat. Ik sluit niet uit dat de absolute hoeveelheid vocht belangrijker is voor het bevochtigen van de longen.
Geen idee. Maakt dat uit? Daar hebben we luchtvochtigheidsmeters voor uitgevonden. :P

In ieder geval is een RV van rond de 50 graden het meest comfortabel. Zie ook de post van Zwerius in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8".

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 03-06-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Grolsch schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:15:

.............
Wel ga ik nog een keer die sensor van mij "Faken" zodat de WP denkt dat het 36 graden is, waardoor de WP veel verder terug kan moduleren.
Ben benieuwd naar jouw test!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Ben benieuwd naar jouw test!
Ik heb je weerstand nog, moet goedkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Grolsch schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:04:
Ons huis heeft zo'n 260m2 vloeroppervlakte om te koelen met 20mm buizen h.o.h. 100mm. Zowel boven als beneden verdieping. Dus Qua massa zo'n 59.800KG beton die koud gehouden wordt.

Ik heb pas fatsoenlijke logging sinds halverwege augustus 2019, zie hieronder een week dat het warm was, en ik de vloeren koelde:

[Afbeelding]

Buitentemperaturen liepen op tot 32,4 graden, binnentemperatuur was maximaal 23,2, en dat is zeer comfortabel en relaxed te noemen, heeft me die week zeker 2 koelkasten met bier gekost omdat alle kameraden spontaan bij mij wouden zitten :+
Erg interessante gegevens. Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwe woning en ik ben eigenlijk altijd voorstander geweest van een WW pomp. Echter, gezien de bronboringen momenteel echt gigantisch duur zijn en hier in zuid Limburg sowieso al een stuk hoger liggen dan elders in het land, overweeg ik nu toch een Nibe F2120 LW pomp.

Ik zou zeer geinteresseerd zijn in een overzicht van je energieverbruik van de WP in de zomer maanden van 2019. Heb je deze toevallig beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
RayMotix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Erg interessante gegevens. Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwe woning en ik ben eigenlijk altijd voorstander geweest van een WW pomp. Echter, gezien de bronboringen momenteel echt gigantisch duur zijn en hier in zuid Limburg sowieso al een stuk hoger liggen dan elders in het land, overweeg ik nu toch een Nibe F2120 LW pomp.

Ik zou zeer geinteresseerd zijn in een overzicht van je energieverbruik van de WP in de zomer maanden van 2019. Heb je deze toevallig beschikbaar?
Zie onderstaand overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/33kuoyvjxu.jpg

Voor die "gemiddeld" 186kWh per jaar á 0,22 = 40,92 euro per jaar aan kosten ga je een WW WP nooit en te nimmer terug verdienen, mocht dat het argument van je potentiële WW leverancier zijn 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Grolsch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:06:
[...]
Voor die "gemiddeld" 186kWh per jaar á 0,22 = 40,92 euro per jaar aan kosten ga je een WW WP nooit en te nimmer terug verdienen, mocht dat het argument van je potentiële WW leverancier zijn 8) :+
Kijk, precies wat ik zocht. Super bedankt voor je snelle reactie.

Dit is in principe wat ik al dacht. "Actief koelen" wordt veelal als monster afgeschilderd en zou véél en véél te duur zijn in verhouding met passief koelen. Ik denk dat met jouw voorbeeld het tegendeel toch echt wel bewezen is.

15.000 euro (gemiddelde prijs van verschillende aanbieders in zuid Limburg :X) voor de bronboring ga je op deze manier echt niet compenseren, ook niet wanneer het nog een beetje warmer zou gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
RayMotix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Dit is in principe wat ik al dacht. "Actief koelen" wordt veelal als monster afgeschilderd en zou véél en véél te duur zijn in verhouding met passief koelen. Ik denk dat met jouw voorbeeld het tegendeel toch echt wel bewezen is.

15.000 euro (gemiddelde prijs van verschillende aanbieders in zuid Limburg :X) voor de bronboring ga je op deze manier echt niet compenseren, ook niet wanneer het nog een beetje warmer zou gaan worden.
Ik ken ze, ik heb zelf destijds ook diverse gesprekken gehad met WW WP leveranciers, en allemaal gebruiken ze het "actief koelen" als heilige graal ten opzichte van de LW WP.

De WW WP heeft maar 1 echt voordeel, en dat is het ontbreken van de buitenunit en bijbehorend geluid (wat gigantisch meevalt, en waar je (mits de buitenunit juist gepositioneerd staat) echt geen last van hoeft te hebben).

Nadeel is dan weer dat de compressor bij een WW WP wel binnen staat, terwijl bij een LW WP deze buiten staat.

Los daarvan heb ik al diverse horror verhalen gehoord over uitgeputte bronnen, niet juist gedimensioneerde bronnen, etc. etc. Lees voor de gein onderstaande topicreeks maar eens door:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

De bron van een LW WP is nooit uitgeput, en altijd juist gedimensioneerd.

Je hoort het al, ik adviseer eigenlijk nooit een WW WP, omdat ik er gewoon niet enthousiast over ben, en ik die 8 tot 10K die het extra zou moeten kosten liever investeer in 800 tot 1000 kratjes Grolsch 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 04-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Grolsch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:17:
De WW WP heeft maar 1 echt voordeel, en dat is het ontbreken van de buitenunit en bijbehorend geluid (wat gigantisch meevalt, en waar je (mits de buitenunit juist gepositioneerd staat) echt geen last van hoeft te hebben).
Hier was ik in eerste instantie ook bang voor. Echter, we hebben een ruime voortuin en ik plaats de unit in de voortuin op een plek waar deze niet of nauwelijks overlast kan veroorzaken. Daarmee heb ik hopelijk dat probleem dan ook opgelost.
Los daarvan heb ik al diverse horror verhalen gehoord over uitgeputte bronnen, niet juist gedimensioneerde bronnen, etc. etc. Lees voor de gein onderstaande topicreeks maar eens door:

Ja, hier heb ik ook al de nodige dingen voorbij zien komen. Met name als het gaat om Nathan systemen. Ik moet er niet aan denken dat de bron uitgeput raakt |:(.
Je hoort het al, ik adviseer eigenlijk nooit een WW WP, omdat ik er gewoon niet enthousiast over ben, en ik die 8 tot 10K die het extra zou moeten kosten liever investeer in 800 tot 1000 kratjes Grolsch 8)
Haha daar heb ik in ieder geval nog voldoende extra plezier van. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Zie onderstaand overzicht:

[Afbeelding]

Een interessant overzicht _/-\o_, met de hand bijgehouden? Ik ben wel benieuwd vanaf welke binnentemperatuur je gaat koelen. Is die 22,5 vanuit jouw grafiek de vaste waarde die je hebt ingesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 04-06-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:49
TimoDimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:11:
[...]

Is dit iets misschien: een "condensatiedetector" van Honeywell: https://homecomfort.resid...ie(HW-NL)&catpath=1.1.4.3
https://products.centraline.com/nl/ecatdata/pg_hssdps.html

Als je dat op je koeloppervlak monteert en hij registreert vocht, dan schakelt hij. Geen idee of het goed werkt.

In theorie een perfecte oplossing want hij houdt ook rekening met de temperatuur van je koeloppervlak; niet alleen maar van het water. (Maar sowieso zou je altijd op temperatuur van de koeloppervlakte moeten regelen, ook als je externe data als doeltemperatuur neemt).

@Heronimo @Dieken Taffert @Grolsch

Hier nog eentje die een zoekmachine op het www vond: https://www.sontay.com/nl...detection-and-prevention/
Ik doe dit met een simpele Z-wave multisensor die de RV meet en in Domoticz ook het dauwpunt geeft. Wanneer de RV in mijn woonkamer te hoog wordt gooit hij daar via z-wave gestuurde stelmotoren de groepen van de vvw dicht. Zou (theoretisch) perfect moeten werken als condensatiebeveiliging.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
De traagheid van het systeem kan je daarmee niet oplossen, als het weer omslaat kan het alsnog mis gaan als je marge te klein is met vervolgens natte vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
DJT schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:42:
Ik heb de afgelopen week een paar keer met Ta=15 gekoeld, geen condens waargenomen op de niet geïsoleerde delen van de leidingen.

Met koelen ligt de temperatuur in huis een graad of 2/3 lager dan zonder te koelen. Helaas kunnen we geen screens plaatsen voor onze 3x1,7m grote ramen ivm beschermd aanzicht.
Kan je geen warmtewerende folie aan de buitenkant aanbrengen?
[...]

Ik ken ze, ik heb zelf destijds ook diverse gesprekken gehad met WW WP leveranciers, en allemaal gebruiken ze het "actief koelen" als heilige graal ten opzichte van de LW WP.

Nadeel is dan weer dat de compressor bij een WW WP wel binnen staat, terwijl bij een LW WP deze buiten staat.

@RayMotix Dat is natuurlijk niet het enige voordeel. Als het mistig wordt en rond de 2 graden, staat deze hele thread vol met l/w pompen die loeien en vermogensproblemen hebben door defrosts. Dat is met een w/w niet echt een probleem.

Je moet ook voorzichtig zijn met je eigen cijfers interpreteren naar anderen. Ik koel bijvoorbeeld een stuk meer dan @Grolsch en de kans dat er steeds meer gekoeld moet worden neemt toe. Maar bij 500 kWh per jaar houdt het wel op, dit is overigens uiteraard wel in de periode dat jezelf ook vaak buiten zit (of je buren), dus dan is geluid wel een optie.

Ik heb zelf een w/w wp, maar in de crisis geplaatst en voor de subsidie, dus het prijsverschil was destijds nog beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
@Grolsch : ken je toevallig nog andere merken/typen dauwpuntssensors dan de aangegeven Danfoss? En dan bedoel ik natuurlijk met een iets lagere prijs?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:49
Oilman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:54:
De traagheid van het systeem kan je daarmee niet oplossen, als het weer omslaat kan het alsnog mis gaan als je marge te klein is met vervolgens natte vloer.
Een zeker risico heb je altijd, maar deze constructie in combinatie met een Ta van minimaal 18 graden voorkomt (denk ik) in 99,99% van de gevallen een natte vloer. Traagheid van het systeem heb je nu eenmaal altijd mee te maken en daarom is het ook niet handig om op de grens te gaan zitten, zeker niet in mijn geval met een parketvloer.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Als je het lokale dauwpunt wilt weten, kun je ook de KNMI Weer API raadplegen; https://weerlive.nl/delen.php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Je bron kan je in de zomer weer 'opladen' door ermee te koelen, maar bij onjuiste dimensionering heb je natuurlijk wel een probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Avvd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Een interessant overzicht _/-\o_, met de hand bijgehouden?
Yup, ik noteer elke 1e van de maand zo'n beetje elke meterstand die ik in mijn huis kan vinden, en dan krijg je na verloop van tijd zulke overzichten :P

Dit is alleen nog maar het tabblad WP >:) 8)
Ik ben wel benieuwd vanaf welke binnentemperatuur je gaat koelen.
Koelen zet ik handmatig aan of uit, zou wel kunnen met de thermostaat, maar zowel ruimtetemperatuur als buitentemperatuur zijn voor mij geen graadmeter of ik ga koelen. Gisteren begon het weer benauwder te worden, maar aangezien ze nu 5 dagen +- 15 graden voorspellen, ga ik niet koelen.
Is die 22,5 vanuit jouw grafiek de vaste waarde die je hebt ingesteld?
Welke 22,5 uit welke grafiek :?
Zwerius schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:22:
@Grolsch : ken je toevallig nog andere merken/typen dauwpuntssensors dan de aangegeven Danfoss? En dan bedoel ik natuurlijk met een iets lagere prijs?
Nee, alleen die ik onderstaande posts las, verder geen ervaring mee:

TimoDimo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
jerh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:02:
[...]

@RayMotix Dat is natuurlijk niet het enige voordeel. Als het mistig wordt en rond de 2 graden, staat deze hele thread vol met l/w pompen die loeien en vermogensproblemen hebben door defrosts. Dat is met een w/w niet echt een probleem.
Dan is de WP niet juist gedimensioneerd, dat geeft zowel bij een LW als een WW problemen.

Ik heb geen "last" van een defrostende WP, ik hoor hem niet, ik zie hem niet en het huis is warm.

Defrosten is inderdaad wel een eigenschap die hoort bij een LW WP die je bij een WW WP niet hebt.
koevlaas2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Je bron kan je in de zomer weer 'opladen' door ermee te koelen, maar bij onjuiste dimensionering heb je natuurlijk wel een probleem.
Sterker nog, met een WW WP MOET je de bron weer opladen in de zomer, omdat anders je bron "uit balans" raakt.

Nu heb ik sowieso al een hekel aan "moeten", ik heb liever zelf de keuze.

De bron van een LW WP (de buitenlucht) kan niet uitgeput raken, en hoeft ook niet opgeladen te worden. En als de bron onverhoopt wel is uitgeput, dan hebben we grotere problemen in de wereld als het warm houden van ons huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:44:

[...]

Welke 22,5 uit welke grafiek :?
[...]
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Die grafiek :), het leek vanuit die grafiek dat je het je de ruimtethermostaat op 22,5 had, al heb je inmiddels in je post aan gegeven dat je hem met de hand inschakelt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RayMotix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Sterker nog in combinatie met zonnepanelen kan je het bedrag van de stroomkosten welke @Grolsch aangeeft nog een keer delen ook. Straks is salderen afgelopen voor de zonnepanelen. Doordat de L/L en L/W wp's juist stroom gebruiken als de zon aan het schijnen is, zijn ze gunstig voor je eigengebruik. En die koel kWh's kosten je straks dus iets van 6 cent aan misgelopen terugleververgoeding. (op dit moment kost het je 11cent als je genoeg overproductie hebt) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
Sterker nog, met een WW WP MOET je de bron weer opladen in de zomer, omdat anders je bron "uit balans" raakt.
Tijdens research voor mijn WP heb ik van een Duits ingenieursbureau vernomen dat volgens hun maatstaven de installatie per definitie verkeerd is berekend als je 's zomers de woning moet koelen (ongeacht hoe warm of koel de zomer is) om zo de bron weer op te laden.
Het opladen dient geheel vanuit de natuur te geschieden met ruim voldoende reserve in de berekeningen en dus het aantal sondeboringen en/of de diepte daarvan.
En daarmee wordt een water-water WP nog duurder.

Ben blij met mijn Mitsu ;)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
[...]
Koelen zet ik handmatig aan of uit, zou wel kunnen met de thermostaat, maar zowel ruimtetemperatuur als buitentemperatuur zijn voor mij geen graadmeter of ik ga koelen. Gisteren begon het weer benauwder te worden, maar aangezien ze nu 5 dagen +- 15 graden voorspellen, ga ik niet koelen.

Dan is de WP niet juist gedimensioneerd, dat geeft zowel bij een LW als een WW problemen.

Ik heb geen "last" van een defrostende WP, ik hoor hem niet, ik zie hem niet en het huis is warm.

Defrosten is inderdaad wel een eigenschap die hoort bij een LW WP die je bij een WW WP niet hebt.

[...]

Nu heb ik sowieso al een hekel aan "moeten", ik heb liever zelf de keuze.

De bron van een LW WP (de buitenlucht) kan niet uitgeput raken, en hoeft ook niet opgeladen te worden. En als de bron onverhoopt wel is uitgeput, dan hebben we grotere problemen in de wereld als het warm houden van ons huis :P
Je bent heel stellig, maar ik lees elke keer in deze thread bij ongunstig weer dat soort berichten: vooral over geluid (en overlast daardoor) en defrosts. Goed dimensioneren is nog best lastig.

Ik koel gewoon automatisch, dat zal ook wel een gedeelte van het verschil maken.

En qua opladen: dat hoef ik niet te doen, is het eerste jaar niet gedaan, omdat ik niet doorhad dat je het programma moest veranderen. Er was nog genoeg bouwvocht in huis, dus dat maakt niet uit.

En er zitten aan beide voor- en nadelen, dat is wel duidelijk. Het grootste nadeel bij de w/w is de (extra) prijs.
Remco45 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:36:
[...]

Tijdens research voor mijn WP heb ik van een Duits ingenieursbureau vernomen dat volgens hun maatstaven de installatie per definitie verkeerd is berekend als je 's zomers de woning moet koelen (ongeacht hoe warm of koel de zomer is) om zo de bron weer op te laden.
Het opladen dient geheel vanuit de natuur te geschieden met ruim voldoende reserve in de berekeningen en dus het aantal sondeboringen en/of de diepte daarvan.
En daarmee wordt een water-water WP nog duurder.

Ben blij met mijn Mitsu ;)
Dat valt dan nog wel mee. Bij een particuliere boring zit een behoorlijke gedeelte van de kosten in de aan- en afvoer. Een aantal extra meters is niet heel erg duur in verhouding.

En hoe meer reserve hoe beter de aanvoertemperatuur, dus er is wel iets voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 17-09 16:41
Nog even iets verder 'off-topic': Ik heb eens gehoord dat er een vuistregel is, dat je voor het vermogen van de WW pomp (in W) moet delen door 50 (W) om de boorgat diepte te bepalen, of het aantal boringen x de boordiepte.
Klopt dat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Naalroc schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:10:
Nog even iets verder 'off-topic': Ik heb eens gehoord dat er een vuistregel is, dat je voor het vermogen van de WW pomp (in W) moet delen door 50 (W) om de boorgat diepte te bepalen, of het aantal boringen x de boordiepte.
Klopt dat?
Dat is afhankelijk van de bodemopbouw. Als die ongunstig is (veel slecht warmte geleidende klei of leem), kan het ook wel eens 35W/meter zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Volgens mij is dat toch iets anders dan de eerst genoemde sensor.
Met de door jou genoemde kun je de luchtvochtigheid of het dauwpunt van de omringende lucht bepalen.

Met het door @Grolsch genoemde type, bepaal je wanneer de leiding (of een ander installatiedeel) het dauwpunt bereikt heeft. Daar zit een potentiaalvrije schakeluitgang op, waarmee je rechtstreeks in je WP-besturing kunt ingrijpen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zwerius Maar het dauwpunt van de omgevende lucht en de leidingtemperatuur bepaalt de condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
@Zwerius Maar het dauwpunt van de omgevende lucht en de leidingtemperatuur bepaalt de condensatie.
Dat klopt, maar dan moet je dus eerst weer het gemeten dauwpunt van de lucht vergelijken met de gemeten leidingtemperatuur en op basis van die twee grootheden weer tot een schakelactie komen.
De eerdergenoemde sensor had al direct een potentiaalvrij contact als uitgang.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zwerius Of je past automatisch het setpoint aan via modbus en node-red/procon A1M van de mitsubishi, aan de hand van het dauwpunt van de omgeving....

1985 wil zijn schakelkontakt terug.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
  • Laatst online: 19-08 08:19
Ik wil mijn bestaande woning voorzien van o.a. een lucht/water warmtepomp. Ik heb al veel gelezen in dit topic maar ik zit toch nog met een aantal vragen:

Stap 1 is meteen een grote, de warmtevraag vaststellen om de capaciteit van de warmtepomp vast te stellen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie een bureau een warmteverliesrekening laten opstellen, hebben jullie zelf met wat inhoud van de woning en kerngetallen gerekend, hadden jullie genoeg aan de formule van Koevlaas2 (gasverbruik * 8 / 1650) of heb ik nog andere belangrijke informatie/methodes over dimensioneren gemist?

Het probleem is dat ik vermoed dat het gasverbruik van de vorige bewoonster (2293, zou uitkomen op 11kW) niet representatief is omdat ik alle kozijnen heb vervangen (van HR met ijskoude aluminum kozijnen naar kunstof kozijnen met HR++ glas) en de isolatie van het dak flink ga aanpakken (van een plaatje piepschuim met kieren naar 20cm steenwol met een Rd van 5,7).

Het probleem bij de kerngetallen is dat ik het lastig vind inschatten of de woning nu 'slecht'/'normaal'/'goed' geïsoleerd is en of dit dan de warmtevraag is om de temperatuur constant te houden of dat je met dat vermogen daadwerkelijk een ruimte ook in temperatuur kunt laten toenemen.

Even een wintertje doordraaien op gas CV is er ook niet meer bij, de woning is bij aanschaf meteen een renovatie in gegaan en de gas CV, de radiators en zelfs al de gas aansluiting zijn verleden tijd.

Nu wil ik ook al uit dit topic begrepen dat dit eigenlijk geen fluit uitmaakt voor het vermogen van de lucht/water warmtepomp dat je nodig hebt voor verwarmen wanneer je afgiftesysteem de warmte niet kan afgeven in de woning. Ik denk dat ik uiteindelijk een menukaart L/W WP, L/L WP en evt. WPB ga samenstellen, waarvoor ik in ieder geval wel de totale warmtevraag moet weten. Aangezien L/W, L/L en WPB versplintert lijkt te zijn over hun eigen topics dacht ik maar in dit topic te beginnen gezien zijn rijke historie.

Als ik puur naar het afgifte systeem kijk: ik heb ongeveer 77m2 aan vloerverwarming (zolder en leefkelder niet), op 20 graden ruimtetemperatuur kan ik ongeveer 50W/m2 erin kwijt en bij 19 graden ruimtetemperatuur ongeveer 60W/m2 (volgens https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening). Voor mijn gevoel zou ik dan rond de (77m2 * 60W/m2) 4,6kW aan vermogen moeten hebben om ook op de wat koudere momenten de vloer richting de 25 graden te krijgen.

Op basis van bovenstaande redenatie zou ik dan puur voor verwarming via de vloerverwarming met een L/W warmtepomp rond de 4,6kW aan thermisch vermogen moet zitten, zoals bijv. de Fujitsu 6kW (4,4kW bij -10/35). Maak ik hier een beredeneringsfout of zit ik in de buurt?

Wat optionele achtergrond info:
  • Bouwjaar 1965, 160m2 / 338m3 verwarmde ruimtes
  • Samenstelling op dit moment: 2 volwassenen
  • Isolatie is zoals genoemend Rd 5,7 op het dak, spouw zit vol met UF schuim (niet de beste isolatiewaarde maar overal waar ik een muurtje wegtrok of op andere wijze in de spouw kon kijken zat het er wel nog netjes in). Alle kozijnen in het huis zijn vervangen door kunststofkozijnen met HR++ glas
  • Begaande grond (volledig onderkelderd) en 1ste verdieping hebben overal vloerverwarming met warmtepomp in gedachte (10cm HoH, 16x2 buis (dikker paste niet helaas), kunstof gesloten verdelers, korte groepen). Het is de bedoeling hier zone-regeling op toe te passen. Wat meer details over de groepen:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TekTVaw8IqRQ3PiyqtFGkzLu2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T4eRd3ac4JNZCXxts6FGdBuX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

KoosBusters schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:24:

Stap 1 is meteen een grote, de warmtevraag vaststellen om de capaciteit van de warmtepomp vast te stellen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie een bureau een warmteverliesrekening laten opstellen, hebben jullie zelf met wat inhoud van de woning en kerngetallen gerekend, hadden jullie genoeg aan de formule van Koevlaas2 (gasverbruik * 8 / 1650) of heb ik nog andere belangrijke informatie/methodes over dimensioneren gemist?
Ja je mist de mist er nog een: deze mooie tool.
Kost wat tijd maar je simuleert de wand-, dak- en vloeropbouwen van je hele huis en krijgt dan een mooi inzicht in zowel je max vermogen van je WP bij min 12 en jouw locatie als je verwachte jaarlijkse verbruik. Ook kun je de weak points van je isolatie zoeken en rendabiliteit van potentiële isolatieverbeteringen uitrekenen.

En wat de effecten zijn van thermostaat op 19 vs 22 >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9gNxrRr.png
(klikbaar voorbeeld)

Tool is niet heilig en zou nog net iets mooier kunnen hier en daar. Echter iets beters (en leukers) heb ik nog niet gevonden.Ik heb ook enkele andere tools gebruikt ter check en die kwamen op ongeveer hetzelfde uit maar met minder precisie en mogelijkheden. Dus ik durfde het wel aan om mijn WP er mee te dimensioneren.

Of het echt helemaal klopt kan ik je pas na de verbouwing vertellen O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 04-06-2020 22:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
TimoDimo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 01:11:
[...]
Je kunt overigens wel zowel maximum- als minimumtemperaturen regelen met maar één Honeywellventiel (dus zonder mengventiel zoals de Esbe), maar dan moet je een elektronisch geregelde knop op het ventiel zetten die je open en dicht laat gaan bij bepaalde ingestelde temperaturen. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste optie, want je hebt maar één ventiel nodig. Maar dat ligt ook aan de knop, en niet elke elektronische knop is geschikt: je moet er dus een vinden die een temperatuurbereik kan regelen, oftewel kan verwarmen én koelen.
Nog even over dat automatisch regelen van de koeltemperatuur onder het dauwpunt: het is wel belangrijk volgens mij om een regelaar/stelaandrijving op je ventiel te hebben die je precies in een bepaalde stand open kunt zetten.

Aan de andere kant, je kunt een gewone aan/uit stelaandrijving ook gewoon de hele tijd laten pendelen op basis van een dauwpuntsensor (of een externe bron/KNMI). Dan is hij ook over het algemeen precies ver genoeg open volgens mij, aangezien zo'n ding heel langzaam open en dicht gaat (het mechaniek werkt d.m.v. een paar watt elektrisch opgewekte warmte waarmee een wax het ventiel dichtdrukt) dus je krijg geen echt gependel, toch?

In ieder geval moet je zorgen dat hij niet vol open gaat en koud water doorlaat waardoor hij gaat pendelen (zoals bij het regelen van de ruimtetemperatuur waarbij dat niet uitmaakt). Immers, als de leiding eerst heel koud wordt krijg je meteen condens.

Ik weet niet of zo'n normale stelaandrijving goed genoeg is, maar anders zoek ik eigenlijk, net als in bovenstaande post (van een tijdje geleden alweer) nog steeds naar een elektronisch/digitaal te regelen aandrijving voor een standaard M30x1,5 ventiel, met een motortje dus. Wie weet er eentje te vinden? (Een ander soort ventiel dan M30x1,5 mag natuurlijk ook, als je het maar elektronisch/digitaal kunt regelen.)

[ Voor 196% gewijzigd door TimoDimo op 04-06-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Laatst online: 20:19
In augustus krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 2015). Deze is nog gasgestookt, maar daar wil ik verandering in gaan brengen. Het huis heeft helaas geen vloerverwarming, dus we kijken momenteel naar de optie om eventueel plafondverwarming toe te passen (speetile systeem van warp-systems). Mocht dat uiteindelijk toch te kostbaar blijken, dan gaan we het eerst proberen met de huidige radiatoren. Voor het tapwater laten we de ketel voorlopig nog hangen, we hebben ook een gasfornuis. Dus de gasaansluiting zou toch nog niet volledig verdwijnen. (Geen idee waar we anders de gasfles kwijt zouden moeten, wanneer we het gasfornuis naar butaan/propaan om zouden bouwen)

Ons huis heeft ook een stukje zij-tuin, dus daar wilde ik de buitenunit (monobloc) plaatsen. Via een ondergrondse mantelbuis wil ik dan in de trapkast uitkomen, want hier hangen de verdelers van de radiatoren. De trapkast zit direct aan de zij-tuin, dus qua locatie komt dat goed uit. Uiteraard ligt deze buis er nog niet, dus dat moet nog gerealiseerd worden. Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie? Of heeft iemand aandachtspunten hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Wuursj schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Ja je mist de mist er nog een: deze mooie tool.
Kost wat tijd maar je simuleert de wand-, dak- en vloeropbouwen van je hele huis en krijgt dan een mooi inzicht in zowel je max vermogen van je WP bij min 12 en jouw locatie als je verwachte jaarlijkse verbruik. Ook kun je de weak points van je isolatie zoeken en rendabiliteit van potentiële isolatieverbeteringen uitrekenen.

En wat de effecten zijn van thermostaat op 19 vs 22 >:)

[Afbeelding]
(klikbaar voorbeeld)

Tool is niet heilig en zou nog net iets mooier kunnen hier en daar. Echter iets beters (en leukers) heb ik nog niet gevonden.Ik heb ook enkele andere tools gebruikt ter check en die kwamen op ongeveer hetzelfde uit maar met minder precisie en mogelijkheden. Dus ik durfde het wel aan om mijn WP er mee te dimensioneren.

Of het echt helemaal klopt kan ik je pas na de verbouwing vertellen O-)
Oh oh. Laat je dit nu zo vlak voor het weekend zien?
Ik had de site al open staan maar wist niet dat er zo'n mooie plaatjes van af kwamen.
Nu is mijn weekend nog een stuk sneller voorbij dan het al is B) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
Die tool is wel echt geweldig, bedankt voor die tip!

Van de nieuwe dingen heb ik netjes de U waardes kunnen opzoeken en van de bestaande bouw heb ik een guestimate gedaan op basis van de uitgebreide U-waarde calculator op de website.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pzvEn5Wl.png

Ik denk dat ik in praktijk iets beter zal zitten: ik heb de hele muur naar de buren (2 onder 1 kap) nu ingevuld als simpele spouwmuur naar een 'onverwarmde kamer'. Die muur buiten beschouwing gelaten en tellen als binnenmuur zou het neerkomen op 7,70 kW. De buren hebben dezelfde kamer incl zolder ook als leefruimte dus de waarheid zal in praktijk wel ergens er tussenin liggen.

Ik heb geen mechanische ventilatie en heb het maar geschat op 0,6x de lucht verversen per uur, dit was tevens mijn grootste warmteverlies, gevolgd door de buitenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
TimoDimo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Nog even over dat automatisch regelen van de koeltemperatuur onder het dauwpunt: het is wel belangrijk volgens mij om een regelaar/stelaandrijving op je ventiel te hebben die je precies in een bepaalde stand open kunt zetten.

Aan de andere kant, je kunt een gewone aan/uit stelaandrijving ook gewoon de hele tijd laten pendelen op basis van een dauwpuntsensor (of een externe bron/KNMI). Dan is hij ook over het algemeen precies ver genoeg open volgens mij, aangezien zo'n ding heel langzaam open en dicht gaat (het mechaniek werkt d.m.v. een paar watt elektrisch opgewekte warmte waarmee een wax het ventiel dichtdrukt) dus je krijg geen echt gependel, toch?

In ieder geval moet je zorgen dat hij niet vol open gaat en koud water doorlaat waardoor hij gaat pendelen (zoals bij het regelen van de ruimtetemperatuur waarbij dat niet uitmaakt). Immers, als de leiding eerst heel koud wordt krijg je meteen condens.

Ik weet niet of zo'n normale stelaandrijving goed genoeg is, maar anders zoek ik eigenlijk, net als in bovenstaande post (van een tijdje geleden alweer) nog steeds naar een elektronisch/digitaal te regelen aandrijving voor een standaard M30x1,5 ventiel, met een motortje dus. Wie weet er eentje te vinden? (Een ander soort ventiel dan M30x1,5 mag natuurlijk ook, als je het maar elektronisch/digitaal kunt regelen.)
Bijvoorbeeld zoiets met bijbehorende stelmotor:
https://www.heima24.de/he...1-ig-kvs-wert-80-120.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
_PloppeR_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:45:
In augustus krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 2015). Deze is nog gasgestookt, maar daar wil ik verandering in gaan brengen. Het huis heeft helaas geen vloerverwarming, dus we kijken momenteel naar de optie om eventueel plafondverwarming toe te passen (speetile systeem van warp-systems). Mocht dat uiteindelijk toch te kostbaar blijken, dan gaan we het eerst proberen met de huidige radiatoren. Voor het tapwater laten we de ketel voorlopig nog hangen, we hebben ook een gasfornuis. Dus de gasaansluiting zou toch nog niet volledig verdwijnen. (Geen idee waar we anders de gasfles kwijt zouden moeten, wanneer we het gasfornuis naar butaan/propaan om zouden bouwen)

Ons huis heeft ook een stukje zij-tuin, dus daar wilde ik de buitenunit (monobloc) plaatsen. Via een ondergrondse mantelbuis wil ik dan in de trapkast uitkomen, want hier hangen de verdelers van de radiatoren. De trapkast zit direct aan de zij-tuin, dus qua locatie komt dat goed uit. Uiteraard ligt deze buis er nog niet, dus dat moet nog gerealiseerd worden. Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie? Of heeft iemand aandachtspunten hiervoor?
Ik zou het denk ik gewoon gaan proberen met de monoblock en daarna zien of er aanpassingen aan de afgifte nodig zijn aangezien je toch de ketel nog laat hangen als backup. Aangezien je huis van vrij recente datum is denk ik dat je een heel eind moet kunnen komen.

Weet je het gasverbruik van de huidige bewoners? Dan kan een aardige indicatie geven van het benodigde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

KoosBusters schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 02:52:
[...]

Die tool is wel echt geweldig, bedankt voor die tip!
[..]

Ik heb geen mechanische ventilatie en heb het maar geschat op 0,6x de lucht verversen per uur, dit was tevens mijn grootste warmteverlies, gevolgd door de buitenmuren.
Ja de ventilatie is een grote speler in die tool (en ook in het echt) die wat lastig te schatten is. Uitkomsten uit de tool waren voor mij ook wel een extra stimulans om voor WTW te gaan (bij 0,5x/u ging mijn verbruik van 5500 naar 3500 kwh/a.. daar kan geen isolatie tegen op).

Maar daar valt ook wel wat aan te tweaken / besparen door je ventilatie wat beter te regelen zodat je niet altijd aan 0,6x p/u uitkomt. Want met die waarde kiep je wel een hele hoop warmte naar buiten.
Ik heb bijvoorbeeld nu zelfs met WTW in alle verblijfsruimten een co2 sensor gepland en in de natte ruimten een vochtsensor zodat de ventilatie alleen de minimale warmte uit mijn huis pompt. Wellicht wat overdreven maar die dingen kosten niet heel veel op marktplaats.

Bij mij is de koudebrug de overgebleven factor die moeilijk te schatten is en bij een oud huis wel significant bijdraagt aan het verlies, ook al wordt de boel goed geisoleerd.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

DJT

Wuursj schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Ja de ventilatie is een grote speler in die tool (en ook in het echt) die wat lastig te schatten is. Uitkomsten uit de tool waren voor mij ook wel een extra stimulans om voor WTW te gaan (bij 0,5x/u ging mijn verbruik van 5500 naar 3500 kwh/a.. daar kan geen isolatie tegen op).

Maar daar valt ook wel wat aan te tweaken / besparen door je ventilatie wat beter te regelen zodat je niet altijd aan 0,6x p/u uitkomt. Want met die waarde kiep je wel een hele hoop warmte naar buiten.
Ik heb bijvoorbeeld nu zelfs met WTW in alle verblijfsruimten een co2 sensor gepland en in de natte ruimten een vochtsensor zodat de ventilatie alleen de minimale warmte uit mijn huis pompt. Wellicht wat overdreven maar die dingen kosten niet heel veel op marktplaats.

Bij mij is de koudebrug de overgebleven factor die moeilijk te schatten is en bij een oud huis wel significant bijdraagt aan het verlies, ook al wordt de boel goed geisoleerd.
Koudebruggen zijn inderdaad lastig, onderschat daarin ook niet de dagkanten van de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
Zijn er hier meer mensen die temperatuursensoren in zijn vloer heeft/wil om de temperatuur van de massa vast te stellen en zo de WP en zone regeling van de vloerverwarming aan te sturen?
Naast dat ik wel enthousiast kan worden van grafiekjes vraag ik me af of iemand deze meetwaarde nuttig heeft kunnen gebruiken in zijn regelingen.
De meeste beschrijvingen van een dergelijke sensor is in combinatie met een elektrische vloerverwarming als beveiliging.

@AUijtdehaag Ik zag dat je in het verleden de sensor in de vloerverwarming hebt overwogen en volgens mij heb ik ook ergens in dit topic gelezen dat die er uiteindelijk is gekomen. Welk type sensor is dit uiteindelijk geworden en hoe is deze aangelegd?
offtopic:
Ik heb begrepen uit verschillende topics dat je wel een paar sensors in je huis hebt en deze ook netjes de grafieken en home automation in pompt. Ik ben ook wel benieuwd hoe je de vloer sensoren uiteindelijk uitleest en doorstuurt naar je home automation, heb je een esp in je plint in iedere kamer van je huis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KoosBusters Nee, is er nooit van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
KoosBusters schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:11:
Zijn er hier meer mensen die temperatuursensoren in zijn vloer heeft/wil om de temperatuur van de massa vast te stellen en zo de WP en zone regeling van de vloerverwarming aan te sturen?
Naast dat ik wel enthousiast kan worden van grafiekjes vraag ik me af of iemand deze meetwaarde nuttig heeft kunnen gebruiken in zijn regelingen.
De meeste beschrijvingen van een dergelijke sensor is in combinatie met een elektrische vloerverwarming als beveiliging.
Ik heb helaas bij de bouw geen rekening gehouden met een vloersensor. Ik heb het als volgt opgelost: ik reken het gemiddelde uit van de retourtemperatuur van de VV groepen in het woongebied (zitkamer, eetkamer en keuken). Ik gebruik deze waarde in mijn eigen algoritme. Dit heeft tot een aanmerkelijke verhoging van het comfort geleid t.o.v. uitsluitend de RTC+LIMIET instelling van de iSense thermostaat die ik gebruik.

Er is wel een nadeel: de berekende temperatuur is alleen maar geldig als er een paar minuten flow door de vloer is gegaan. Als je dat niet doet, nemen de sensoren op den duur de omgevingstemperatuur van de technische ruimte aan. Ik regel dat zelf in mijn programma door te kijken of de temperatuur nog actueel is, d.w.z. dat de pomp niet meer dan een paar minuten uit is. Dit gedeelte van mijn programma is nog niet helemaal af (het stookseizoen was afgelopen).

Hieronder een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxqKqtOOko2AJCXrS13TI2QeTrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dUewJwZUVvpbfgHYFQLu6tS.png?f=fotoalbum_large

Je ziet eerst een scherpe knik naar boven op het moment dat de pomp aan gaat. Direct daarna wordt pas de juiste temperatuur aangegeven. Voor het pompen: 20.3 (verkeerd), erna 21.3 (correct).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Zijn er hier meer mensen die temperatuursensoren in zijn vloer heeft/wil om de temperatuur van de massa vast te stellen
Ik heb een IR Floor thermostat with rotary encoder adjustment gemaakt
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p33232

Werkt prima, maar heeft vanaf de muur vrij zicht op een stuk vloer nodig en dat komt qua bedrading slecht uit.

Dus gebruik ik nog steeds de DS18B20 sensor die al 4 jaar onder een stuk vloerkleed op het marmer, onder de bank ligt. Heb nog een 2e sensor toegevoegd om te middelen, maar is eigenlijk overbodig.
Werkt uitstekend. Kent niet de nadelen van stilstaand retourwater.

Ik gebruik de vloer als minimaal thermostaat (b.v. 23.1C) en de lucht als maximaal thermostaat (b.v. 22C)

(n.b. nog in gebruik met traditionele CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Domosapiens schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Werkt uitstekend. Kent niet de nadelen van stilstaand retourwater.
Ik heb dat opgelost, door de sensor uiteraard in te pakken in de leidingisolatie, maar ook door de pomp elke 20 minuten even een half minuutje te laten draaien. Zo wordt de waarde die de sensor meet, in elk geval elke 20 minuten even geactualiseerd. Werkt naar tevredenheid. Mijn WP+ vloerverwarming werken op een stooklijn (op retourtemperatuur).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Zwerius schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:19:
[...]
Ik heb dat opgelost, door de sensor uiteraard in te pakken in de leidingisolatie, maar ook door de pomp elke 20 minuten even een half minuutje te laten draaien. ..
Zo ben ik ook begonnen, maar in mijn geval had dat als nadeel, dat de pomp gaat egaliseren tussen de warmere ruimtes (kamer, keuken, badkamer) en de koudere ruimtes (hal, wc, overloop, slaapkamers).
Bij het ontwerp is n.l. rekening gehouden met gewenste temperatuur in de overige ruimtes t.o.v. de woonkamer referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 20:21
In onze woning uit 2002 hebben we het afgelopen (warme) jaar 950m3 verstookt. Er ligt overal vloerverwarming (140m2) dus ik dacht laat ik een offerte voor een warmtepomp aanvragen.

In de offerte wordt e.e.a. omgelegd omdat de bestaande technische ruimte te klein is. De warmtepompinstallatie zal in de garage geplaatst worden.

De installatie betreft:
  • valiant arotherm 105/5 as (10kW?) buitenunit
  • vwl 127/5 IS binnenunit
  • buffervat 200l
  • 300 liter warmwaterboiler
  • leidingwerke etc
  • demonteren en afvoer oude cv
Na aftrek subsidie moet dit €13000,- kosten. Tegen gaskosten van ongeveer €1000 is dat 13 jaar terugverdientijd. Zo heb ik het goed geschat denk ik. Ik zie overal lagere offertes voorbij komen, inclusief van sites zoals mileucentraal enzo die veel lager liggen. Dit lijkt me nauwelijks de investering waard. Is het idee dat de overheid de gasprijs nog verschrikkelijk gaat opjagen?

Ik _vermoed_ dat de vloerverwarming beter tot zijn recht komt met een warmtepomp, maar een gokje van 13k dat financieel niet zo interessant lijkt vind ik ook spannend.

Zou het de moeite waard zijn andere offertes op te vragen of is dit marktconform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 12:24
drvinnie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:51:
In onze woning uit 2002 hebben we het afgelopen (warme) jaar 950m3 verstookt. Er ligt overal vloerverwarming (140m2) dus ik dacht laat ik een offerte voor een warmtepomp aanvragen.

In de offerte wordt e.e.a. omgelegd omdat de bestaande technische ruimte te klein is. De warmtepompinstallatie zal in de garage geplaatst worden.

De installatie betreft:
  • buffervat 200l
  • leidingwerke etc
Na aftrek subsidie moet dit €13000,- kosten. Tegen gaskosten van ongeveer €1000 is dat 13 jaar terugverdientijd. Zo heb ik het goed geschat denk ik. Ik zie overal lagere offertes voorbij komen, inclusief van sites zoals mileucentraal enzo die veel lager liggen. Dit lijkt me nauwelijks de investering waard. Is het idee dat de overheid de gasprijs nog verschrikkelijk gaat opjagen?

Ik _vermoed_ dat de vloerverwarming beter tot zijn recht komt met een warmtepomp, maar een gokje van 13k dat financieel niet zo interessant lijkt vind ik ook spannend.

Zou het de moeite waard zijn andere offertes op te vragen of is dit marktconform?
Zorg dat je ten minste een 3-tal offertes laat uitbrengen zodat je een beeld krijgt wat de aanpassingen zouden kosten. Maak zelf ook een inschatting van de kosten op grond van beschikbare (internet) informatie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33
drvinnie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:51:

De installatie betreft:
  • buffervat 200l
  • leidingwerke etc

Andere offertes? Natuurlijk! Of heb je teveel geld?

Wat zijn je huidige systeemtemperaturen (aanvoer/retour/kamertemperatuurr?
Wat is je gasverbruik voor cv en voor sww? - Hoe groot wordt je stroomverbruik voor cv en sww?
Wat zegt de offerte over het te verwachten stroomverbruik?
Zijn er referentie-installaties?
Heb je al over een L/W-warmtepomp + aparte warmtepompboiler nagedacht?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
dunklefaser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Andere offertes? Natuurlijk! Of heb je teveel geld?
Nou, ik ben sociaal niet zo'n held dus ik houd niet zo van bellen en aannemers over de vloer. De meeste installateurs in de regio lijken (op websites afgaan) zich ook nauwelijks met warmtepompen bezig te houden.
Wat zijn je huidige systeemtemperaturen (aanvoer/retour/kamertemperatuurr?
Wat is je gasverbruik voor cv en voor sww? - Hoe groot wordt je stroomverbruik voor cv en sww?
Wat zegt de offerte over het te verwachten stroomverbruik?
Zijn er referentie-installaties?
1) 8)7 Weet ik niet. Er zit nu evohome geinstalleerd, het grootste deel vd winter had ik gewoon een beetje op goed geluk de knop omlaag gedraaid tot 35 ofzo. Thermostaat 19/20. Soms voelde 20 nog fris en soms 19 warm :+
2) Ik kan de splitsing cv/sww niet inzien.
3) De offerte zegt niets over het te verwachten stroomverbruik. Installateur had het mondeling over 2800kWh. (op basis van 2,5 keer 1100m3)
4) niet naar gevraagd.. zie boven :9
Heb je al over een L/W-warmtepomp + aparte warmtepompboiler nagedacht?
Eh.. Ik dacht dat de warmwaterboiler dat al was.. Heb ik me verkeerd ingelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28

@AUijtdehaag Ik zag dat je in het verleden de sensor in de vloerverwarming hebt overwogen en volgens mij heb ik ook ergens in dit topic gelezen dat die er uiteindelijk is gekomen. Welk type sensor is dit uiteindelijk geworden en hoe is deze aangelegd?
offtopic:
Ik heb begrepen uit verschillende topics dat je wel een paar sensors in je huis hebt en deze ook netjes de grafieken en home automation in pompt. Ik ben ook wel benieuwd hoe je de vloer sensoren uiteindelijk uitleest en doorstuurt naar je home automation, heb je een esp in je plint in iedere kamer van je huis? :+
Ik regel met behulp van sensors (Ni1000din elementen) in de vloer, de gewenste vloer-temperatuur wordt bepaald op basis van buitentemperatuur en een correctie op windsnelheid (als deze uit noord of oost komt), ons huis is niet bijzonder kier dicht (bouwjaar 1924)

Vervolgens geef ik een offset van 1,5 of 2k als de gewenste ruimte temperatuur van 21 graden wordt gehaald.

Nu ik nog een ketel heb regel ik met thermische klepjes op de verdeler de drie zones in wat wij noemen de living. Als er straks een warmtepomp staat wil ik het waterzijdig zo inregelen dat de vloer temperatuur hydraulisch levelt. Helaas bestaat de vloer bouwkundig uit drie verschillende elementen wat het regelen iets complexer maakt. Maar in de basis werkt vloerverwarming zo op zijn best, de ruimte temperatuur is minder relevant.

Een andere optie zou zijn om met zwarte bol ruimte opnemers de stralings-temperatuur te meten en daar op te regelen binnen bepaalde grenzen, dat hebben wij een aantal keer toegepast (zakelijk) met stralings-panelen en werkt ook erg mooi.

Of op retour temperatuur regelen, dat zegt ook iets over de temperatuur van de massa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C9964fFxIDEsr_ilOgoy8D6mIw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vOWnONb30CLPeh8VomvsUMb.jpg?f=fotoalbum_small

Oud plaatje met hydraulisch schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoKmqp2h2SsoMi3-kaPnwVShcGo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvff7oO6mW90mHp1lW0mOSqi.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 15% gewijzigd door DjaRoel op 06-06-2020 18:00 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33
drvinnie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:35:
[...]
Nou, ik ben sociaal niet zo'n held dus ik houd niet zo van bellen en aannemers over de vloer. De meeste installateurs in de regio lijken (op websites afgaan) zich ook nauwelijks met warmtepompen bezig te houden.

[...]

1) 8)7 Weet ik niet. Er zit nu evohome geinstalleerd, het grootste deel vd winter had ik gewoon een beetje op goed geluk de knop omlaag gedraaid tot 35 ofzo. Thermostaat 19/20. Soms voelde 20 nog fris en soms 19 warm :+
2) Ik kan de splitsing cv/sww niet inzien.
3) De offerte zegt niets over het te verwachten stroomverbruik. Installateur had het mondeling over 2800kWh. (op basis van 2,5 keer 1100m3)
4) niet naar gevraagd.. zie boven :9

[...]

Eh.. Ik dacht dat de warmwaterboiler dat al was.. Heb ik me verkeerd ingelezen?
Heb je een vloerverwarmingsverdeler met aparte circulatiepomp? Dan heb je vermoedelijk nog een HT-verdeler. Waarschijnlijk is het beter deze zgn. open verdeler door een gesloten verdeler (zonder pomp) te vervangen.
Wat je nu in de zomer per maand verbruikt voor sww aan gas kan je ongeveer x 13-14 nemen voor een heel jaar.
Ik zou iig aan de installateur een onderbouwde schatting voor het te verwachten stroomverbruik vragen.

L/W-warmtepomp: eigen subsidie; warmtepompboiler: eigen subsidie
Twee afzonderlijke warmtepompen - draaien onafhankelijk van mekaar, je moet er wel de ruimte voor hebben,
een warmtepompboiler (trefwoord Atlantic, Auer) staat binnenshuis (geluid kan soms hinderlijk zijn)

EDIT: Kijk maar hier voor vermogen wp en andere kengetallen.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2020 19:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 23:09
@drvinnie
Als ik het goed begrijp dan heb je nu overal vloerverwarming.
Weet je je piekverbruik gas op de koudste dag? Dit kan je gebruiken om de benodigde capaciteit bij -10 in te schatten.
Op basis van 950m3 gas incl. SWW zou ik verwachten dat je met flink minder dan een 10kW warmtepomp uitkan.
Heb je de OP al goed gelezen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 06:35
Ik heb deze per groep 2 gedaan https://www.hobbyelectronica.nl/product/ds18b20-waterdicht/
1 op de leiding ergens 2e lus zodat de draad tot de plint kwam en 1 in het midden tussen de leidingen.
Daarnaast nog een paar tegen de muur geplakt op strategische plekken.
Kost wat, maar dat inregelen gaat veel sneller. Ik wilde zonder zones gaan werken, aangezien het temperatuurbeeld in mijn relatief kleine woning toch niet hoeft te veranderen. Dus bespaar ik me hopelijk een zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
dunklefaser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:11:
[...]
Wat je nu in de zomer per maand verbruikt voor sww aan gas kan je ongeveer x 13-14 nemen voor een heel jaar. Ik zou iig aan de installateur een onderbouwde schatting voor het te verwachten stroomverbruik vragen.
Ik denk ongeveer 250m3 dan. Ik zal het vragen!
L/W-warmtepomp: eigen subsidie; warmtepompboiler: eigen subsidie
Ah ik zie het nu. Ik heb alleen al WTW balansventilatie, dus dat gaat dan niet.
BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:22:
@drvinnie
Als ik het goed begrijp dan heb je nu overal vloerverwarming.
Weet je je piekverbruik gas op de koudste dag? Dit kan je gebruiken om de benodigde capaciteit bij -10 in te schatten.
Op basis van 950m3 gas incl. SWW zou ik verwachten dat je met flink minder dan een 10kW warmtepomp uitkan.
Heb je de OP al goed gelezen?
Ja, alles is vloerverwarming.. overal HoH 10 zelfs :+
Ik ben net overgestapt en kan mn verbruikdetails niet meer inzien. Maar ik woon er nog maar 1 winter en het is niet koud geweest. 10kW leek me ook wat veel. We zijn maar met z'n drieeen. Ik heb de OP wel doorgenomen, maar ik vind het wel ingewikkeld. Dus ik vind de offerte ook te vaag, en de 10kw lijkt me raar, maar ik weet er verder ook weinig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 23:09
Toch de OP nog maar eens lezen. en de rest van dit forum.
Er zijn genoeg mensen die voor 5k klaar zijn, dus het loont wel om je er in ter verdiepen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@BarryH ,@drvinnie Volgens mij is die 10 kW bij +7oC buiten temperatuur, wat het bij -7oC is weet ik niet want dat is nergens in geen enkele documentatie terug te vinden. Ik vermoed een heel stuk minder en zou zelf nooit zo'n pomp aanschaffen als het vermogen dat hij kan leveren bij lagere temperaturen niet duidelijk is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.