Ik ben momenteel fancoils aan het plaatsen.Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:58:
[...]
@Cees-JanH @TimoDimo
Dit is echt een super Interessant idee!
Ik was aan het kijken voor een multisplit airco en een monoblock warmtepomp. Maar ik zou het zo goed een koelcircuit kunnen maken met een drietal van fancoils aangesloten op de monoblock. Van dit aparte circuit moeten dan wel de leidingen goed geïsoleerd worden, maar dat is niet anders dan bij de koelleidingen van een airco toch? Net als de condensafvoer, die zou ik voor de binnenunits ook nodig moeten hebben.
In de zomer draai ik dan het normale circuit met alle radiatoren dicht zodat het koude water alleen door de geïsoleerde leidingen gaat. In de winter kunnen de fancoils dan ook nog een beetje meedraaien.
Is het koelen met fancoils wellicht een eigen topic waard?
Is er iemand die het op bovenstaande wijze al draaiend heeft?
Door middel van kogelkranen, kan ik dan kiezen: of alleen op de fancoils draaien in de zomer, of het water eerst door de fancoils en als het dan boven het dauwpunt is gekomen, toch nog door de vv. VV staat dan dus in serie met de fancoils. Afwachten hoe het gaat werken. Als het water niet heel erg koud is, zullen de fancoils minder koelen, maar dat gaan we zien.
Zwerius Kriegsman