Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 30-05 13:02
Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:58:
[...]

@Cees-JanH @TimoDimo

Dit is echt een super Interessant idee!

Ik was aan het kijken voor een multisplit airco en een monoblock warmtepomp. Maar ik zou het zo goed een koelcircuit kunnen maken met een drietal van fancoils aangesloten op de monoblock. Van dit aparte circuit moeten dan wel de leidingen goed geïsoleerd worden, maar dat is niet anders dan bij de koelleidingen van een airco toch? Net als de condensafvoer, die zou ik voor de binnenunits ook nodig moeten hebben.

In de zomer draai ik dan het normale circuit met alle radiatoren dicht zodat het koude water alleen door de geïsoleerde leidingen gaat. In de winter kunnen de fancoils dan ook nog een beetje meedraaien.

Is het koelen met fancoils wellicht een eigen topic waard?

Is er iemand die het op bovenstaande wijze al draaiend heeft?
Ik ben momenteel fancoils aan het plaatsen.
Door middel van kogelkranen, kan ik dan kiezen: of alleen op de fancoils draaien in de zomer, of het water eerst door de fancoils en als het dan boven het dauwpunt is gekomen, toch nog door de vv. VV staat dan dus in serie met de fancoils. Afwachten hoe het gaat werken. Als het water niet heel erg koud is, zullen de fancoils minder koelen, maar dat gaan we zien.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:55
Zwerius schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Door middel van kogelkranen, kan ik dan kiezen: of alleen op de fancoils draaien in de zomer, of het water eerst door de fancoils en als het dan boven het dauwpunt is gekomen, toch nog door de vv. VV staat dan dus in serie met de fancoils. Afwachten hoe het gaat werken. Als het water niet heel erg koud is, zullen de fancoils minder koelen, maar dat gaan we zien.
Ah, welk merk en type ben je aan het plaatsen? En ga je om met condensvorming bij temperaturen onder het dauwpunt? Ik vermoed dat je om echt goed effect te krijgen toch wel richting de ontwerptemperaturen van 7 graden aanvoer en 12 graden afvoer moet.

Omdat ik het ter vervanging van een airco unit zou plaatsen zou mijn doel zijn om condenserend te gaan koelen. Ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe ik alle leidingen voldoende ga isoleren. Zou een beetje armaflex afdoende zijn? En is de condens ansich een probleem voor de leidingen? Of is het met name vochtschade door druppelvorming wat het probleem is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:54
busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:44:
@uVo494

[...]

Zelf heb ik alleen vloerverwarming in de badkamer en het huis blijft prima warm met de standaard radiatoren (niet nageisoleerd huis uit 2004), afgelopen 'winter' is de aanvoer max 39 graden geweest bij mij. Mijn warmtepomp kan zelfs aanvoer van 55 graden halen als het moet, dat is wel heel inefficient natuurlijk. Maar stel dat het nodig is, dat zie je ook niet echt terug op de energierekening voor die 3 echt koude dagen per jaar.
Dat koste wat kost alsnog bij -15 graden buitentemperatuur uitkomen met 35 graden aanvoertemperatuur vind ik meer iets voor nieuwbouwhuizen. Niet verbouw/renovatie.
Lage aanvoer temperaturen kan natuurlijk alleen met vloer of wandverwarming. En de meeste nieuwbouw huizen hebben vv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:26
jerh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Lage aanvoer temperaturen kan natuurlijk alleen met vloer of wandverwarming. En de meeste nieuwbouw huizen hebben vv.
Ja klopt. Maar ik betoog alleen dat het niet zo'n probleem is als het water op de koudste dag van het jaar 45 graden moet zijn ipv 35

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:33
Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:58:
[...]

@Cees-JanH @TimoDimo

Dit is echt een super Interessant idee!

Ik was aan het kijken voor een multisplit airco en een monoblock warmtepomp. Maar ik zou het zo goed een koelcircuit kunnen maken met een drietal van fancoils aangesloten op de monoblock. Van dit aparte circuit moeten dan wel de leidingen goed geïsoleerd worden, maar dat is niet anders dan bij de koelleidingen van een airco toch? Net als de condensafvoer, die zou ik voor de binnenunits ook nodig moeten hebben.

In de zomer draai ik dan het normale circuit met alle radiatoren dicht zodat het koude water alleen door de geïsoleerde leidingen gaat. In de winter kunnen de fancoils dan ook nog een beetje meedraaien.

Is het koelen met fancoils wellicht een eigen topic waard?

Is er iemand die het op bovenstaande wijze al draaiend heeft?
Zie ook de tabel die ik gemaakt heb van zo'n beetje alle in Nederland te verkrijgen of te importeren fancoils (ventilatorconvectoren), een paar posts daarna. Ik ben van plan om een update te doen hiervan met daarin alleen de meest interessante opties.

Een eigen topic was ook mijn idee. Een toevoeging aan de startpost van dit topic is denk ik logischer. Maar misschien moeten we eerst bekijken wat goede fancoils zijn en wat de vereisten zijn aan de installatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

Zodra ik mijn warmtepomp heb ga ik er ook mee aan de slag, maar ik ben nu al aan het kijken naar fancoils die ik eigenlijk ook al kan installeren.

Ik heb een iets ander installatieschema. Ik heb geen vloerverwarming (mogelijk wel in de toekomst). Het wordt wel een mix van gewone radiatoren/convectoren (niet condenserend) en fancoils (condenserend).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Ah, welk merk en type ben je aan het plaatsen? En ga je om met condensvorming bij temperaturen onder het dauwpunt? Ik vermoed dat je om echt goed effect te krijgen toch wel richting de ontwerptemperaturen van 7 graden aanvoer en 12 graden afvoer moet.
Welke temperatuur nodig is is uiteraard afhankelijk van je geïnstalleerde vermogen en hoeveel je wilt koelen.

Ik probeer binnenkort mijn lijstje met condenserende fancoils (ventilatorconvectoren) bij te werken.
Omdat ik het ter vervanging van een airco unit zou plaatsen zou mijn doel zijn om condenserend te gaan koelen. Ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe ik alle leidingen voldoende ga isoleren. Zou een beetje armaflex afdoende zijn? En is de condens ansich een probleem voor de leidingen? Of is het met name vochtschade door druppelvorming wat het probleem is?
Je moet bijna dezelfde standaard van isolatie gebruiken als bij airco's. Bijna, want aircoleidingen zijn nog ietsje (of een stuk, weet ik eigenlijk niet precies) kouder dan bij koelen met een WP. Dat betekent alsnog wel dampdicht isoleren. Een beetje na-isolatie eromheen wikkelen van poreus materiaal voldoet dus niet. Bij de kleinste kier naar binnen toe krijg je condens en dat wordt een groot waterballet.

Condens as sich is voor zover ik weet met name slecht voor de koppelingen. Er kan spanningscorrosie optreden. Geen idee hoe erg dit kan zijn. Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. Het beste zal zijn om zoveel mogelijk kunststof koppelingen te gebruiken.

Kunststof of meerlagenbuis of koperen leidingen kunnen er wel tegen. Stalen cv-buis zou ik afraden; dat kan gaan roesten op den duur bij condensvorming en het is moeilijk om dampdicht te isoleren. Datzelfde geldt voor koper natuurlijk, dus eigenlijk is dampdicht geïsoleerde kunststof/meerlagenbuis de enige optie.

Wat ik van plan ben te gebruiken is gewoon de voorgeïsoleerde meerlagenbuis van de bekende merken. Die hebben een kunststof laag aan de buitenkant zitten die waterdicht (dampdicht) is. Niet zo goed geïsoleerd als een aircoleiding, maar voldoende voor temperaturen van water ruim boven het vriespunt, zoals bij een WP. Bovendien zijn ze er ook in grotere diameters, wat wel eens voordelig kan zijn bij een WP, al denk ik dat voor fancoils 16 mm wel voldoende zal zijn in de meeste gevallen.

[Voor 12% gewijzigd door TimoDimo op 29-05-2020 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
TimoDimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Zie ook de tabel die ik gemaakt heb van zo'n beetje alle in Nederland te verkrijgen of te importeren fancoils (ventilatorconvectoren), een paar posts daarna. Ik ben van plan om een update te doen hiervan met daarin alleen de meest interessante opties.

Een eigen topic was ook mijn idee. Een toevoeging aan de startpost van dit topic is denk ik logischer. Maar misschien moeten we eerst bekijken wat goede fancoils zijn en wat de vereisten zijn aan de installatie.
Hier ook geen vloerverwarming. Dus zou voor het koelen dan volledig voor fan coils gaan. Daarbij zou het me name om de zolder en een slaapkamer gaan.

Zou zo'n leiding isolerend genoeg zijn: https://www.heima24.de/ro...e-rolle-50-m-50-enev.html ?

Voor de Panasonic 5kW monoblock kan ik niet goed achterhalen wat het minimumvermogen is bij koelen. Maar als ik analoog aan de Mitsubishi units denk (waarbij min vermogen ongeveer 1/3 van max vermogen is) dan kom ik op zo'n 1.5kW bij 7 graden aanvoer. Dus dan zou ik simpelweg kunnen beginnen met een enkele fancoil in de slaapkamer om te kijken of het bevalt en werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Als ik trouwens naar de verdeling van verkoop van fancoils in de EU kijk dan lijkt me het logisch dat import uit Italië het gunstigst is: Wikipedia: Fan coil unit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwerius
Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Op de slaapkamer is het van het merk Galletti. Voor de woonkamer moet ik nog kopen. Ben aan het uitzoeken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
Zwerius schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Op de slaapkamer is het van het merk Galletti. Voor de woonkamer moet ik nog kopen. Ben aan het uitzoeken.
Check. Waar heb je die besteld? En met hoeveel graden aanvoer voed je hem? En lukt het om daarmee de temperatuur enigszins om laag te krijgen?

[Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 29-05-2020 13:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwerius
Heronimo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Check. Waar heb je die besteld? En met hoeveel graden aanvoer voed je hem?
Ik heb 2 nieuwe Galletti's (met regelaar en elektrisch bediende klep) vorig jaar gekocht via Marktplaats van een oplichter.
Het zouden 5 kW fancoils zijn, maar ze bleken slechts 2,5 kW te zijn.
Uiteraard gereclameerd, maar het resultaat waren slechts bedreigingen.
Aanvoertemperatuur weet ik nog niet. Ga ik mee experimenteren. Mijn Zubadan laat me kiezen uit 7, 10, 12, 15, 18, 20, 22 en 25°C.
Uiteraard zijn de vermogens in de specs gebaseerd op water van 7/12°C en een luchttemp. van 27°C bij een bepaalde RV.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 16:52

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

[...]

Probleem met een serie systeem fancoils en vloerverwarming is dat je een voorspelling gaat (moet) doen.

Intrede fancoils heb je zelf in de hand, echter uittrede niet, hangt af van flow en ruimtetemp/belasting en aantal fancoils. Je wilt daar echter boven DP zitten voor het de vloer in gaat. Normaliter maak je met de WP 6C gekoeld water, en meng je met een driewegklep systeem op tot 12 C. Op mengen met een 2 weg klep en verdeler met pomp kan ook. Hangt een kostenplaatje aan natuurlijk.... ;)

Je hebt dan 2 voordelen, volop ontvochtigen met de fancoils en intrede vloer instelbaar.

Ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt. Zet je de set fancoils parallel?

[Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 29-05-2020 14:47]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimoDimo
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Hm, nog even hier op terug komen. Ik zie verschillende mede-Tweakers die beweren of suggereren dat niet-condenserend koelen de lucht vochtiger zou maken en daarom onprettig kan aanvoelen. Volgens mij klopt dat niet.

Bij verlagen van de temperatuur kan de lucht minder vocht bevatten, vandaar dat een deel neerslaat (bij voldoende koeling) als condensaat. Dit maakt leidingen, vloer etc. nat.

Het is zo dat de relatieve luchtvochtigheid dan omhoog gaat. Hogere RV is vochtigere lucht, toch? Niet per sé, in de kwestie waar het hier om gaat (niet-condenserend koelen) volgens mij zelfs helemaal niet. RV is uitgedrukt als % van de concentratie die je lucht verzadigt.

Voorbeeld (met niet-kloppende getallen): als een m3 lucht van 30 graden 500g waterdamp kan bevatten (= 100% RV) en je koelt dit naar 20 graden, dan kan de lucht dan b.v. nog 250g waterdamp bevatten en slaat er 250g waterdamp neer op de koudste plekken (= leidingen, radiatoren, vloer). De RV blijft dan 100%, terwijl er slechts de helft aan vocht in de lucht zit. De lucht voelt dus duidelijk minder vochtig aan.

Ander voorbeeld: meer realistisch (in NL) is een RV van 50%; na het 4 graden koelen (pakweg van 27 naar 23 graden) zal de RV b.v. stijgen tot 70%, maar zit er nog even veel vocht in de lucht. Het slaat niet neer omdat je boven het dauwpunt blijft. Dit voelt niet vochtiger aan, omdat de hoeveelheid vocht hetzelfde is, alleen zit je dichter bij de max die de lucht bij die temperatuur kan bevatten.

Ik denk dus dat niet-condenserend koelen niets doet met de vochtigheid van de lucht, je voegt niets toe en haalt niets weg. Koelen met L/L warmtepomp haalt WEL vocht uit de lucht, waardoor die droger wordt. Veel mensen vinden dat onprettig, het kan je slijmvliezen wat uitdrogen etc.

Het is dus andersom: L/L WP kan onprettig koelen door verlaging van de luchtvochtigheid, niet-condenserend koelen betekent minder temperatuurverlaging, maar de lucht blijft even vochtig.

Ook lijkt de RV me een indicator die vooral meteorologisch interessant is, maar niet voor hoe prettig de lucht aanvoelt. Het wordt pas informatief als je de temperatuur er bij zet, en liefst de gevoelstemperatuur. Uit de door mij eerder geplaatste tabel van het KNMI blijkt iig dat de RV bij temperaturen lager dan pakweg 27 graden, heel weinig doet voor de gevoelstemperatuur. Bij 27 graden luchttemperatuur scheelt 40% RV of 70% RV (groot verschil) maar 1 graad in gevoelstemperatuur (stijgt van 27 naar 28). Bij lagere temperaturen wordt dat effect nog kleiner.

Ik word graag op denkfouten gewezen als ze er in zitten :)
Misschien is het al langsgekomen, maar even voor de duidelijkheid, het is dus helemaal anders dan jij denkt:

De RV kan niet hoger zijn dan 100%, dus als hij al 100% is (naar jouw voorbeeld) en je gaat dan niet-condenserend koelen, dan blijft de RV inderdaad 100% en verandert inderdaad niet. In alle andere (< 100%) uitgangspunten van RV, gaat deze omhoog.

Lucht voelt niet vochtiger of minder vochtig aan naarmate er in absolute zin meer of minder waterdamp in zit. Wat je voelt als vochtigheid is de snelheid waarmee lucht vocht kan opnemen. Een lage RV voelt dus droger aan.

Door condenserend koelen gaat de RV omlaag, of het koelmedium nou door L/W of een L/L WP koel gemaakt wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
Zwerius schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Ik heb 2 nieuwe Galletti's (met regelaar en elektrisch bediende klep) vorig jaar gekocht via Marktplaats van een oplichter.
Het zouden 5 kW fancoils zijn, maar ze bleken slechts 2,5 kW te zijn.
Uiteraard gereclameerd, maar het resultaat waren slechts bedreigingen.
Aanvoertemperatuur weet ik nog niet. Ga ik mee experimenteren. Mijn Zubadan laat me kiezen uit 7, 10, 12, 15, 18, 20, 22 en 25°C.
Uiteraard zijn de vermogens in de specs gebaseerd op water van 7/12°C en een luchttemp. van 27°C bij een bepaalde RV.
Kwam net deze tegen. Ruim 5kW voor minder dan 300 euro: https://www.promoclima.it...5-kw-comando-incluso.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:20
Zullen we de naam van het topic maar veranderen in koelen ipv verwarmen komende drie maanden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwerius
Ziet er interessant uit.
Heb je ervaring met dat bedrijf?
Website alleen in Italiaans. Kunnen ze ook in het Engels communiceren?
Enig idee van transportkosten vanuit Italië?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Zwerius rechtermuistoets in Chrome -> vertalen in het nederlands

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +7Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:36

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Ik wil jullie nog even deelgenoot maken van een toevalstreffer.
Vorig jaar rond deze tijd had mijn Ecodan plotseling kuren. Uiteindelijk hebben we deze kunnen herleiden tot een vervuilde flowsensor. Hoe herken je een vervuilde flow sensor? In eerste instantie zie je een geleidelijke afname van de COP, doordat de sensor af en toe geen flow meet. Vervolgens gaat de warmtepomp plotseling pauzeren, omdat hij geen flow meet en daardoor in de beveiliging schiet.

Vorig jaar heb ik de sensor gereinigd en toen ging het weer een maand of 10 goed.
Een paar weken geleden begon de warmtepomp weer te pauzeren en toen ben ik op zoek gegaan naar een verse sensor. Mitsubishi vraagt de hoofdprijs voor deze sensor, maar ik dacht bij een groothandel dezelfde sensor voor veel minder geld gevonden te hebben. Dat bleek net een iets andere uitvoering te zijn.

Af fabriek zit in mijn ecodan de Grundfos VFS 5-100LG V1.0 (barcode: 98173896-02-531-01466)
Ik heb het volgende type besteld: Grundfos VFS1 5-100S V1.0 (barcode: 98664900-02-013-00139)

Ik heb contact opgenomen met Grundfos en die hebben op mijn verzoek uitgezocht wat de verschillen zijn tussen deze sensoren. Allereerst moet ik de service van Grundfos alle lof geven, wat een geweldig bedrijf is dat!
Volgens Grundfos is het verschil tussen mijn oude sensor en de sensor die ik had gekocht een rubber hoesje om de sensor, die de sensor beschermt tegen vervuiling. Precies wat er bij mij aan de hand was!

Ik heb de nieuwe sensor inmiddels geplaatst en de warmtepomp draait als een zonnetje! Met wat geluk hoef ik mijn sensor voorlopig niet meer te reinigen!

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee ;)

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-05 18:35
Even snel: hoeveel gekost en hoeveel bespaard?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:36

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Ik geloof dat mitsubishi 395€ ex btw vraagt voor een vervangend setje.. deze kost 75€ ex btw.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 30-05 07:59
[...]

Serie schakeling dus, ik ga voor parallel, het water in de vloer mag best koud zijn, echter de vloer zelf niet lager dan bv 18 graden die hier vaker wordt genoemd. De regeling vloerverwarming heeft een aansluitING op de print die dan alle groepen van de vloer dicht laat lopen.
Vloer koelt dan maximaal en de rest van het vermogen gaat naar de fancoils.

De gemiddelde airco berekening gaat uit van 40 watt per kuub woninginhoud, ik zou dan ongeveer 15kw nodig hebben, de kelder is al koel zat. Ik heb maar 9kw, dus wellicht haal ik die 7 graden niet eens...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:04
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:11:
Zullen we de naam van het topic maar veranderen in koelen ipv verwarmen komende drie maanden?
Bij mij verwarmt de WP nog steeds elke dag :+
mightym schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:31:
Ik wil jullie nog even deelgenoot maken van een toevalstreffer.
Vorig jaar rond deze tijd had mijn Ecodan plotseling kuren. Uiteindelijk hebben we deze kunnen herleiden tot een vervuilde flowsensor. Hoe herken je een vervuilde flow sensor? In eerste instantie zie je een geleidelijke afname van de COP, doordat de sensor af en toe geen flow meet. Vervolgens gaat de warmtepomp plotseling pauzeren, omdat hij geen flow meet en daardoor in de beveiliging schiet.

Vorig jaar heb ik de sensor gereinigd en toen ging het weer een maand of 10 goed.
Een paar weken geleden begon de warmtepomp weer te pauzeren en toen ben ik op zoek gegaan naar een verse sensor. Mitsubishi vraagt de hoofdprijs voor deze sensor, maar ik dacht bij een groothandel dezelfde sensor voor veel minder geld gevonden te hebben. Dat bleek net een iets andere uitvoering te zijn.

Af fabriek zit in mijn ecodan de Grundfos VFS 5-100LG V1.0 (barcode: 98173896-02-531-01466)
Ik heb het volgende type besteld: Grundfos VFS1 5-100S V1.0 (barcode: 98664900-02-013-00139)

Ik heb contact opgenomen met Grundfos en die hebben op mijn verzoek uitgezocht wat de verschillen zijn tussen deze sensoren. Allereerst moet ik de service van Grundfos alle lof geven, wat een geweldig bedrijf is dat!
Volgens Grundfos is het verschil tussen mijn oude sensor en de sensor die ik had gekocht een rubber hoesje om de sensor, die de sensor beschermt tegen vervuiling. Precies wat er bij mij aan de hand was!

Ik heb de nieuwe sensor inmiddels geplaatst en de warmtepomp draait als een zonnetje! Met wat geluk hoef ik mijn sensor voorlopig niet meer te reinigen!

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee ;)
Super tip, deze gaat in mijn bookmarks !

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Hier ook al gedaan, dank voor de tip, hoop het nooit nodig te hebben ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
Het is niet de eerste keer dat ik lees over een defecte flow meter in een ecodan....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Door iemand anders dan @mightym ?
die schreef al dat hij het probleem vorig jaar ook al eens had...

• Grolsch
Volgens mij heeft @Boerm hier ook last van gehad.

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 22:46
gebruiken jullie deze met ring om een panasonic monoblock aan te sluiten? leek me handig dat hij nog los kan
https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html

of deze met loctite 55?

[Voor 8% gewijzigd door Dewim1 op 30-05-2020 09:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Dewim1 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:28:
gebruiken jullie deze met ring om een panasonic monoblock aan te sluiten? leek me handig dat hij nog los kan
https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html
[Afbeelding]

of deze met loctite 55?
[Afbeelding]
Altijd een (2 delige) koppeling met wartel gebruiken als je een persverbinding maakt. Want anders moet je de leiding doorknippen als je een lekkage aan de verbinding hebt oid.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True