Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 126 Laatste
Acties:
  • 610.529 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:02
Door een pvc buis leggen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:29
develdonk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:54:
[...]

dan zitten we op 1 lijn en ik zag die reacties idd ook. daarom vond ik het tijd om het even in perspectief te plaatsen voor diegene die het voor het eerst lezen en geen ervaring in vloerkoeling hebben. >:) Of je de grens moet opzoeken tbv Ta voor koelen of hem gewoon lekker op 19 graden moet zetten en nooit meer naar kijken is natuurlijk een andere discussie :) Ik heb hem zelf lekker op 19 gezet maar eenieder die de grens wil opzoeken: have fun! (het kan maar 1 keer fout gaan en dan gaat het ook meteen goed fout)
Dat bedoel ik. En met dat fout gaan heb ik inmiddels (dan wel door ander vocht) ervaring, want dat is de reden dat die nieuwe parkervloer er moest komen. Dat er vervolgens ook een betonvloer met vvw moest komen was niet helemaal de planning, maar goed. Ik wil er dus alles aan doen om te voorkomen dat ik het met de nieuwe vloer fout gaat, maar wel lekker kunnen koelen en dan is 19 met een extra beveiliging een prima oplossing, denk ik.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 05:47
@kjast

als je terugleest vind je meerdere ervaringen van mensen bij wie het aangevreten is dus ik heb het afgeschermd met pvc buis en op lastige hoekjes omwikkeld met plastic en tape.

[ Voor 38% gewijzigd door jopie841 op 22-05-2020 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
De mitsubishi ecodan wp in mijn nieuwe woning krijgt de bediening in de huiskamer.
En er wordt geadviseerd om 24/7 te verwarmen.
Alles is vloerverwarming.
Nu heb ik de handleiding doorgelezen. En het stukje over de ruimte temperatuur regeling vind ik wat lastig.
De instellingen dan.

Temp regeling interval. Staat op 10 minuten = 6x per uur.
Vloerverwarming max 3x per uur is een advies. Dus zou op 20 minuten moeten.

Min en max voorloop temperatuur. Ik denk aan 27 - 35 of 28 - 35. Vloerverwarming is laag temperatuur. Met gesloten verdelers.

Het lastige stuk is dit.
Aanpassing versch. WP thermo.
Aan of uit zetten??
Wat zijn handige waardes? Standaard staat deze op -5 en +5. Maar dat is ook op een Ta van 30 - 50 graden.
Denk zelf dat -4 en +3 beter is. Maar kan niet onderbouwen waarom.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen??

Het is misschien wat vroeg. Maar beter te vroeg dan te laat.

Zie tabel Mitsubishi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MehwmEHh9mnJ2vRbvmb5uRDRyBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IfFSuL66TaYzNyeH4yyce17.png?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
kjast schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:06:
Wat is een goede manier om leidingen op het dak te beschermen tegen vogelsnavels? En is extra isolatie verstandig of is de welbekende standaard witte koudemiddelbuis voldoende (leiding voelt warm namelijk)?
Aluminium tape onder je pvc tape schijnt goed te werken tegen vogels.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-06 20:11
Maverick schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:03:
Ik heb een misschien gekke of domme vraag. We gebruiken de warmtepomp om de vloer te koelen. Dit werkt prima. Ik heb idd een hele koele vloer. M'n voeten zijn erg koud :P
Maar de ruimtes zelf koelen maar matig af. Ik snap het probleem. Die koude lucht blijft lekker laag op m'n vloer liggen.
Nu vroeg ik me af of het nut heeft om met een ventilator deze lucht omhoog/opzij ter forceren. Zo komt de koele lucht in de hele ruimte en kan de vloer weer nieuwe "koelte" afgeven. Ik heb wat zitten googlen, maar vind hier niets over. Zo'n gek idee is dit toch niet? Of wel? :P
Ik heb afgelopen zomer het ook met een tafelventilator over de vloer gedaan en daardoor minder gependel. Ben sinds vannacht weer begonnen met koelen en nog geen ventilator aan. Eerst maar weer wat kou in de vloer.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:14
Gasschuif schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Daarmee bedoel ik condenserend koelen (met een flinke plens water uit de lekbak) met een temperatuur van 6 C, een hark met steel dus. Terzijde, ik kom uit een industrie omgeving. Daar is 6 C de norm. Al het koelen zonder condenseren werkt wel een beetje maar de RV gaat omhoog. Daardoor is het m.i. niet echt comfortabel. Maar er zij er hier zat die daar anders over denken... :)
Hm, nog even hier op terug komen. Ik zie verschillende mede-Tweakers die beweren of suggereren dat niet-condenserend koelen de lucht vochtiger zou maken en daarom onprettig kan aanvoelen. Volgens mij klopt dat niet.

Bij verlagen van de temperatuur kan de lucht minder vocht bevatten, vandaar dat een deel neerslaat (bij voldoende koeling) als condensaat. Dit maakt leidingen, vloer etc. nat.

Het is zo dat de relatieve luchtvochtigheid dan omhoog gaat. Hogere RV is vochtigere lucht, toch? Niet per sé, in de kwestie waar het hier om gaat (niet-condenserend koelen) volgens mij zelfs helemaal niet. RV is uitgedrukt als % van de concentratie die je lucht verzadigt.

Voorbeeld (met niet-kloppende getallen): als een m3 lucht van 30 graden 500g waterdamp kan bevatten (= 100% RV) en je koelt dit naar 20 graden, dan kan de lucht dan b.v. nog 250g waterdamp bevatten en slaat er 250g waterdamp neer op de koudste plekken (= leidingen, radiatoren, vloer). De RV blijft dan 100%, terwijl er slechts de helft aan vocht in de lucht zit. De lucht voelt dus duidelijk minder vochtig aan.

Ander voorbeeld: meer realistisch (in NL) is een RV van 50%; na het 4 graden koelen (pakweg van 27 naar 23 graden) zal de RV b.v. stijgen tot 70%, maar zit er nog even veel vocht in de lucht. Het slaat niet neer omdat je boven het dauwpunt blijft. Dit voelt niet vochtiger aan, omdat de hoeveelheid vocht hetzelfde is, alleen zit je dichter bij de max die de lucht bij die temperatuur kan bevatten.

Ik denk dus dat niet-condenserend koelen niets doet met de vochtigheid van de lucht, je voegt niets toe en haalt niets weg. Koelen met L/L warmtepomp haalt WEL vocht uit de lucht, waardoor die droger wordt. Veel mensen vinden dat onprettig, het kan je slijmvliezen wat uitdrogen etc.

Het is dus andersom: L/L WP kan onprettig koelen door verlaging van de luchtvochtigheid, niet-condenserend koelen betekent minder temperatuurverlaging, maar de lucht blijft even vochtig.

Ook lijkt de RV me een indicator die vooral meteorologisch interessant is, maar niet voor hoe prettig de lucht aanvoelt. Het wordt pas informatief als je de temperatuur er bij zet, en liefst de gevoelstemperatuur. Uit de door mij eerder geplaatste tabel van het KNMI blijkt iig dat de RV bij temperaturen lager dan pakweg 27 graden, heel weinig doet voor de gevoelstemperatuur. Bij 27 graden luchttemperatuur scheelt 40% RV of 70% RV (groot verschil) maar 1 graad in gevoelstemperatuur (stijgt van 27 naar 28). Bij lagere temperaturen wordt dat effect nog kleiner.

Ik word graag op denkfouten gewezen als ze er in zitten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dieken Taffert op 22-05-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
Ik denk juist de de RV aangeeft wat prettig is of niet. En niet zozeer het absolute aantal gram vocht.

Ik mijn huidige woning heb ik op zolder een mobiele airco staan. Aangesloten op de schoorsteen van de mv.
Ipv de mv. Mv gaat dus uit.

De zolder staat in open verbinding met overloop en woonkamer.
Het ding staat van 21:00 tot 6:00 aan.
De temperatuur daalt hooguit 2 graden.
Maar de rv gaat van 70% (kleffe zomer) naar 50%. Dat heeft echt een enorm gevoel van koelte.
Immers je blijft zelf niet plakkerig van je zweet. Maar je blijft droog. Dus je lichaam koelt zichzelf ook beter.

En dat effect heeft mij ook doen besluiten om in mijn nieuwbouw woning geen vloerkoeling a 2400 euro (meerwerk incl regeling en dauwpunt sensoren) te nemen. Maar voor dat geld een multi split op de slaapkamers te nemen.
Dus ik heb zelf de ervaring dat verlaging van rv meer doet dan 2 graden koelen.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 12:42
Aziraphale schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:01:
Best interessant zo'n opstookprotocol. Mijn Elga levert ineens een Ta van 51 graden, dat heeft hij nog nooit eerder gepresteerd... Wel tamelijk zinloos, aangezien ik vandaag de vvw terug heb gezet naar 25... :+
Ik ben benieuwd hoe je die Ta van 51 C hebt kunnen bereiken;speciale instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Ook lijkt de RV me een indicator die vooral meteorologisch interessant is, maar niet voor hoe prettig de lucht aanvoelt.
De RV is interessanter dan de absolute hoeveelheid vocht omdat bij een hoger RV het steeds moeilijker wordt voor je lichaam om zijn vocht kwijt te raken via verdamping. (De lucht neemt immers steeds minder vocht op)

Dit veroorzaakt het drukkende, beklemmende gevoel en de constante vochtigheid van de huid.

Op het moment dat de RV laag is verdampt vocht makkelijker en ontrekt het daarmee warmte uit je lichaam wat als prettig ervaren wordt als het warm is.

Aangezien ik slecht tegen warmte kan omdat ik van nature zelf veel warmte produceer en dat kwijt moet, ben Ik dan ook erg blij met mijn airco's in huis *O*

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:29
Ron6363 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je die Ta van 51 C hebt kunnen bereiken;speciale instellingen?
Niet echt. Combinatie van een Tbuiten van 20, de thermostaat al een heel aantal dagen op 30 ivm opstookprotocol en gisteren de temperatuur op de vvw verdeler terug in gezet naar 25. En na dat terugzetten knalde de Ta naar 49 en door naar max. 51,2. Geen idee wat dat ineens veroorzaakte, maar hij trok toen ook 1215 watt en dat heb ik ook nog niet vaak gezien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Hm, nog even hier op terug komen. Ik zie verschillende mede-Tweakers die beweren of suggereren dat niet-condenserend koelen de lucht vochtiger zou maken en daarom onprettig kan aanvoelen. Volgens mij klopt dat niet.

Bij verlagen van de temperatuur kan de lucht minder vocht bevatten, vandaar dat een deel neerslaat (bij voldoende koeling) als condensaat. Dit maakt leidingen, vloer etc. nat.

Het is zo dat de relatieve luchtvochtigheid dan omhoog gaat. Hogere RV is vochtigere lucht, toch? Niet per sé, in de kwestie waar het hier om gaat (niet-condenserend koelen) volgens mij zelfs helemaal niet. RV is uitgedrukt als % van de concentratie die je lucht verzadigt.

Voorbeeld (met niet-kloppende getallen): als een m3 lucht van 30 graden 500g waterdamp kan bevatten (= 100% RV) en je koelt dit naar 20 graden, dan kan de lucht dan b.v. nog 250g waterdamp bevatten en slaat er 250g waterdamp neer op de koudste plekken (= leidingen, radiatoren, vloer). De RV blijft dan 100%, terwijl er slechts de helft aan vocht in de lucht zit. De lucht voelt dus duidelijk minder vochtig aan.

Ander voorbeeld: meer realistisch (in NL) is een RV van 50%; na het 4 graden koelen (pakweg van 27 naar 23 graden) zal de RV b.v. stijgen tot 70%, maar zit er nog even veel vocht in de lucht. Het slaat niet neer omdat je boven het dauwpunt blijft. Dit voelt niet vochtiger aan, omdat de hoeveelheid vocht hetzelfde is, alleen zit je dichter bij de max die de lucht bij die temperatuur kan bevatten.

Ik denk dus dat niet-condenserend koelen niets doet met de vochtigheid van de lucht, je voegt niets toe en haalt niets weg. Koelen met L/L warmtepomp haalt WEL vocht uit de lucht, waardoor die droger wordt. Veel mensen vinden dat onprettig, het kan je slijmvliezen wat uitdrogen etc.

Het is dus andersom: L/L WP kan onprettig koelen door verlaging van de luchtvochtigheid, niet-condenserend koelen betekent minder temperatuurverlaging, maar de lucht blijft even vochtig.

Ook lijkt de RV me een indicator die vooral meteorologisch interessant is, maar niet voor hoe prettig de lucht aanvoelt. Het wordt pas informatief als je de temperatuur er bij zet, en liefst de gevoelstemperatuur. Uit de door mij eerder geplaatste tabel van het KNMI blijkt iig dat de RV bij temperaturen lager dan pakweg 27 graden, heel weinig doet voor de gevoelstemperatuur. Bij 27 graden luchttemperatuur scheelt 40% RV of 70% RV (groot verschil) maar 1 graad in gevoelstemperatuur (stijgt van 27 naar 28). Bij lagere temperaturen wordt dat effect nog kleiner.

Het fenomeen gevoel temperatuur heeft niets met vochtinhoud te maken maar met de snelheid van de lucht...

https://www.lenntech.nl/calculators/gevoelstemperatuur.htm

Voor realistische getallen: installeer een psychometrische app op je telefoon, kun je b.v. drogebol en RV inkloppen en absoluut vocht en enthalpie uitlezen (gr/Kg en kJ/kg)

Met de genoemde 30C en 100 %RV is de vochtinhoud 27,2 gr/Kg. Wil je dat terugkoelen naar b.v. 24 C 60% =11,2 gr/Kg Dan moet je er dus 27,2-11,2=16 gr per kg lucht uitdraaien. Met een gewicht van 1,18 kg/M3 kun je uitrekenen hoeveel vocht je uit je kamer moet draaien er van uitgaande dat die hermetisch dicht is wat niet zo is natuurlijk.

Verder ben ik het eens met @PentaClover

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 22-05-2020 18:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:14
biljoenblik schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:13:
Ik denk juist de de RV aangeeft wat prettig is of niet. En niet zozeer het absolute aantal gram vocht.

Ik mijn huidige woning heb ik op zolder een mobiele airco staan. Aangesloten op de schoorsteen van de mv.
Ipv de mv. Mv gaat dus uit.

De zolder staat in open verbinding met overloop en woonkamer.
Het ding staat van 21:00 tot 6:00 aan.
De temperatuur daalt hooguit 2 graden.
Maar de rv gaat van 70% (kleffe zomer) naar 50%. Dat heeft echt een enorm gevoel van koelte.
Immers je blijft zelf niet plakkerig van je zweet. Maar je blijft droog. Dus je lichaam koelt zichzelf ook beter.

En dat effect heeft mij ook doen besluiten om in mijn nieuwbouw woning geen vloerkoeling a 2400 euro (meerwerk incl regeling en dauwpunt sensoren) te nemen. Maar voor dat geld een multi split op de slaapkamers te nemen.
Dus ik heb zelf de ervaring dat verlaging van rv meer doet dan 2 graden koelen.
Maar over welke temperatuur heb je het dan? Dat is cruciale informatie, want temperatuur & RV zijn bepalend voor gevoelstemperatuur.

RV is belangrijk bij hoge temperaturen voor de gevoelstemperatuur, iig als het gaat om hoe warm het aanvoelt. Bij temperaturen waarbij je gaat zweten dus. Want je lichaam heeft meer manier om zichzelf te koelen dan waterkoeling (zweet); verhogen van de doorbloeding/verwijding van je bloedvaten b.v.

Hier b.v. de hitte-index volgens Steadman:
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=2215

30 graden lucht bij 30% RV voelt als 29 graden; 30 graden lucht bij 70% RV voelt als 32 graden. Bij 25 graden luchttemperatuur is het verschil tussen 0% RV en 100% RV slechts 3 (!) graden. Zo veel scheelt dat allemaal niet.

Ik denk dat het goed is om te benadrukken dat het genoemde effect mogelijk geldt voor mensen die abnormaal snel zweten; de gangbare indexen voor gevoelstemperatuur geven aan dat RV weinig doet bij temperaturen rond de pakweg 25 graden.
Gasschuif schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Het fenomeen gevoel temperatuur heeft niets met vochtinhoud te maken maar met de snelheid van de lucht...

https://www.lenntech.nl/calculators/gevoelstemperatuur.htm

Voor realistische getallen: installeer een psychometrische app op je telefoon, kun je b.v. drogebol rn RV inkloppen en absoluut vocht en enthalpie uitlezen (gr/Kg en kJ/kG)

Verder ben ik het eens met @PentaClover
Lijkt me onjuist, luchtsnelheid is een 3e indicator voor gevoelstemperatuur, naast de eerdere genoemde temperatuur en RV.

Windsnelheid is vooral van belang bij LAGE temperaturen, RV bij HOGE temperaturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dieken Taffert op 22-05-2020 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
[...]

Als je lucht afkoelt, stijgt de relatieve vochtigheid (het percentage vocht van wat er maximaal bij die temperatuur aan vocht in de lucht kan zitten), terwijl in eerste instantie de absolute vochtigheid (het aantal grammen water in een kg lucht) gelijk blijft.
Pas als je relatieve vochtigheid 100% wordt en je gaat de lucht nog verder afkoelen, dan treedt er condensatie op en verdwijnt er dus waterdamp uit de lucht en wordt als vloeibaar water afgevoerd.
Dan daalt dus ook de absolute vochtigheid.
Het beste kun je dit soort processen weergeven in een Mollier-diagram voor vochtige lucht.
Hier onder heb ik zo'n diagram geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrY9a3st1hvjSjzujgef8iVROXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HeG6pAymwg0rz8jFmXmlCpNC.png?f=user_large
Op de horizontale as (staat boven) zie je de absolute vochtigheid (kg water/kg lucht).
De kromme lijnen zijn lijnen van gelijkblijvende relatieve vochtigheid.
In dit voorbeeld heb ik een afkoeltraject met een rode lijn aangegeven van 30°C en 60% RV (punt A) naar 23°C en 90% RV (punt B ).
Als je nog verder afkoelt kom je uiteindelijk bij de onderste kromme lijn aan (100% RV). Dat is in dit voorbeeld bij ongeveer 21,5 °C.
Als je nog verder afkoelt, volg je de onderste kromme lijn naar links. Je ziet dan dat de temperatuur verder afneemt, de RV 100% blijft, maar het absolute vochtigheidsgehalte daalt. Je gaat immers naar links op de horizontale as. Dan ben je dus aan het drogen. Als je die gedroogde en afgekoelde lucht weer iets opwarmt, ga je weer omhoog in de grafiek. De absolute vochtigheid blijft dan gelijk, maar de relatieve daalt.

Zoals anderen ook al aangaven, hoe lager de RV is, hoe gemakkelijker er vocht vanuit je lichaam kan verdampen (zweten) en dus wordt je lichaam dan gemakkelijker afgekoeld.

In de tropen met hoge temperaturen en RV's zweet je je te barsten (het lichaam probeert zich af te koelen), maar door de hoge RV lukt het verdampen van je zweet niet.
Dus je koelt niet af, dus je gaat nog meer zweten.

Om je prettig te voelen heb je dus de juiste temperatuur en de juiste RV nodig.
Om aan te geven wat behaaglijk is worden meestal dit soort grafieken gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ffkpXcLySbyTVuEjxTJwdE6XE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k3s99M2OGid2LyIXOleTcyah.jpg?f=user_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hele interessante discussies over feiten maar in de praktijk ervaren wij de vloer koeling als zeer prettig, ondanks het feit dat we de lucht niet ontvochtigen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:35
Zwerius schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Als je lucht afkoelt, stijgt de relatieve vochtigheid (het percentage vocht van wat er maximaal bij die temperatuur aan vocht in de lucht kan zitten), terwijl in eerste instantie de absolute vochtigheid (het aantal grammen water in een kg lucht) gelijk blijft.
Pas als je relatieve vochtigheid 100% wordt en je gaat de lucht nog verder afkoelen, dan treedt er condensatie op en verdwijnt er dus waterdamp uit de lucht en wordt als vloeibaar water afgevoerd.
Dan daalt dus ook de absolute vochtigheid.
Het beste kun je dit soort processen weergeven in een Mollier-diagram voor vochtige lucht.
Hier onder heb ik zo'n diagram geplaatst.
[Afbeelding]
Op de horizontale as (staat boven) zie je de absolute vochtigheid (kg water/kg lucht).
De kromme lijnen zijn lijnen van gelijkblijvende relatieve vochtigheid.
In dit voorbeeld heb ik een afkoeltraject met een rode lijn aangegeven van 30°C en 60% RV (punt A) naar 23°C en 90% RV (punt B ).
Als je nog verder afkoelt kom je uiteindelijk bij de onderste kromme lijn aan (100% RV). Dat is in dit voorbeeld bij ongeveer 21,5 °C.
Als je nog verder afkoelt, volg je de onderste kromme lijn naar links. Je ziet dan dat de temperatuur verder afneemt, de RV 100% blijft, maar het absolute vochtigheidsgehalte daalt. Je gaat immers naar links op de horizontale as. Dan ben je dus aan het drogen. Als je die gedroogde en afgekoelde lucht weer iets opwarmt, ga je weer omhoog in de grafiek. De absolute vochtigheid blijft dan gelijk, maar de relatieve daalt.

Zoals anderen ook al aangaven, hoe lager de RV is, hoe gemakkelijker er vocht vanuit je lichaam kan verdampen (zweten) en dus wordt je lichaam dan gemakkelijker afgekoeld.

In de tropen met hoge temperaturen en RV's zweet je je te barsten (het lichaam probeert zich af te koelen), maar door de hoge RV lukt het verdampen van je zweet niet.
Dus je koelt niet af, dus je gaat nog meer zweten.

[Afbeelding]
Als de lucht flink wordt afgekoeld, dan zal de RV ook (flink) stijgen. Maar in de situatie waarmee wordt gekoeld met vloer (of convectoren) hoeft de temperatuur niet veel te dalen; maar hij neemt niet toe. Als je er bijvoorbeeld voor zorgt dat de temperatuur gedurende de dag niet oploopt, is het effect van oplopende RV al minder.

Want dat is denk wat je met 'top koeling' wilt bereiken. En niet 'serieus koelen'. In mijn geval: ik zou helemaal niet willen koelen tot 19c in huis: dan moet ik binnen een trui aantrekken 8)7 . Brrr! Dan sla je m.i. een beetje door :) Het is hier nu 24c in de woonkamer: lekker toch? Wat ik wil is voorkomen dat de temperatuur doorschiet.

's Zomers is de RV buiten wel eens aan de hoge kant. Maar geen 35c / 100%. Heb het een beetje bekeken: vaak nog geen 40% bij 35c of hoger buiten. Via de ventilatie haal je deze lucht naar binnen, wordt gemengd en koelt af. De RV stijgt daardoor tot misschien 70 á 80% bij 25c. Eigenlijk geen probleem; behalve dat het dauwpunt in dat geval op 20c ligt; dat is dus in dat geval de minimum aanvoertemperatuur. Best aan de hoge kant. En dat heb je minder koelvermogen dan bij 18c aanvoer. Je moet dus voldoende koelend oppervlak hebben om het gewentd vermogen in die situatie te bereiken.

Wil ik deze lucht afkoelen naar bijvoorbeeld 19c in huis: dat gaat niet zonder te ontvochtigen, want bij 20c gaatde RV richting 100%. Maar dat is toch niet mogelijk met een aanvoertemperatuur boven het dauwpunt; om die 19c lucht temp. te halen moet de aanvoer als gauw 5 a 10c daar onder liggen.

Ik heb vorig jaar één dag gezien waarbij het dauwpunt in huis boven de 20c lag; toen was koelen met de WP niet zo'n succes. (Maar in veel situaties ligt het dauwpunt van de buitenlucht toch wel onder de 18c.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Maar over welke temperatuur heb je het dan? Dat is cruciale informatie, want temperatuur & RV zijn bepalend voor gevoelstemperatuur.

RV is belangrijk bij hoge temperaturen voor de gevoelstemperatuur, iig als het gaat om hoe warm het aanvoelt. Bij temperaturen waarbij je gaat zweten dus. Want je lichaam heeft meer manier om zichzelf te koelen dan waterkoeling (zweet); verhogen van de doorbloeding/verwijding van je bloedvaten b.v.

Hier b.v. de hitte-index volgens Steadman:
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=2215

30 graden lucht bij 30% RV voelt als 29 graden; 30 graden lucht bij 70% RV voelt als 32 graden. Bij 25 graden luchttemperatuur is het verschil tussen 0% RV en 100% RV slechts 3 (!) graden. Zo veel scheelt dat allemaal niet.

Ik denk dat het goed is om te benadrukken dat het genoemde effect mogelijk geldt voor mensen die abnormaal snel zweten; de gangbare indexen voor gevoelstemperatuur geven aan dat RV weinig doet bij temperaturen rond de pakweg 25 graden.

[...]

Lijkt me onjuist, luchtsnelheid is een 3e indicator voor gevoelstemperatuur, naast de eerdere genoemde temperatuur en RV.

Windsnelheid is vooral van belang bij LAGE temperaturen, RV bij HOGE temperaturen.
Het ging bij mij om 26 graden met 70% naar 25 graden 50% ging. Dat was in de woonkamer.
Op de overloop van ruim 26 graden 70% naar 24 met 55%.
Het zijn ca getallen.
Maar het viel mij op dat die combinatie van niet echt ver terug koelen toch duidelijk koel en niet klam aanvoeld.
Het verschil tussen een nat bed en een droog bed.
Misschien wel eerlijk te vermelden, ik zweet erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Fullpower schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:54:
[...]
In mijn geval: ik zou helemaal niet willen koelen tot 19c in huis: dan moet ik binnen een trui aantrekken 8)7 . Brrr! Dan sla je m.i. een beetje door :) Het is hier nu 24c in de woonkamer: lekker toch? Wat ik wil is voorkomen dat de temperatuur doorschiet.
In mijn ervaring is het prettig om 24h/7d te koelen op standje fluister en 22oC a 23oC doel temperatuur, dan schommelt de temperatuur binnen toch wel een beetje door de zonne instraling, maar dat is dan goed te hebben, zeker omdat de lucht wat droger is, is het ook helemaal niet nodig om naar 19 te gaan, zoals je zegt, dat is dan veel te koud en niet prettig.

Vorig jaar bij mij binnen, niet te warm, niet te koud, de airco's hebben aangestaan van juni tot begin september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIAngi4YO64vFQ6HSnt3SdQfxEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zt03B91gQTfL2HnbLebPLfqk.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:55
PentaClover schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:49:
[...]

In mijn ervaring is het prettig om 24h/7d te koelen op standje fluister en 22oC a 23oC doel temperatuur, dan schommelt de temperatuur binnen toch wel een beetje door de zonne instraling, maar dat is dan goed te hebben, zeker omdat de lucht wat droger is, is het ook helemaal niet nodig om naar 19 te gaan, zoals je zegt, dat is dan veel te koud en niet prettig.

Vorig jaar bij mij binnen, niet te warm, niet te koud, de airco's hebben aangestaan van juni tot begin september:
[Afbeelding]
dan koelt je massa af , en dat ervaren wij als lekker.
Dit is denk ik ook wat @Grolsch ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:53:
[...]
dan koelt je massa af , en dat ervaren wij als lekker.
Dit is denk ik ook wat @Grolsch ervaart.
Dat denk ik ook, als je voldoende massa weet te koelen, dan gaat dat zeker helpen om een prettig binnen klimaat te krijgen en schiet de temperatuur ook niet meeteen omhoog als even de deur open staat omdat een niet nader te specificeren persoon het concept van koeling niet zo goed snapt. (Schoon familie :F :F :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
PentaClover schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Dat denk ik ook, als je voldoende massa weet te koelen, dan gaat dat zeker helpen om een prettig binnen klimaat te krijgen en schiet de temperatuur ook niet meeteen omhoog als even de deur open staat omdat een niet nader te specificeren persoon het concept van koeling niet zo goed snapt. (Schoon familie :F :F :F )
Dat is de hele kunst van verwarmen / koelen
Als kind kwam ik nog wel eens in kasteel Muiderslot, als het dan buiten 35 graden was, dan kan je binnen heerlijk vertoeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-06 10:33

Copitano

Hoorn NH

kjast schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:06:
Wat is een goede manier om leidingen op het dak te beschermen tegen vogelsnavels? En is extra isolatie verstandig of is de welbekende standaard witte koudemiddelbuis voldoende (leiding voelt warm namelijk)?
Ik heb het zo gedaan. Werkt goed tot nu toe.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zwerius schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]
Voor het comfort in zomer en winter is volgens mij van belang:
  • stralingswarmte;
  • luchttemperatuur;
  • luchtvochtigheid;
  • luchtsnelheid.
De meeste thermostaten meten en regelen alleen de luchttemperatuur.

Als het buiten 5°C is dan kan dat toch aangenaam zijn, mits die koperen ploert aan het stralen is met 5000°C op 149.597.871 kilometer van ons. Een vloertemperatuur dichter bij de 0K zal dus ook ook helpen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-06 20:11
Ik zit zo maar wat te brainstormen en vraag mij het volgende af. Kan ik de vvw lus van de badkamer splitsen naar een fan coil Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luMKqtu3nig0gAy3ovkUIHbGFOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSpHSZzErFe9YxAf4cqCeyVi.jpg?f=user_large en deze dan zijn lucht in laten blazen op de hybalance + box Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaVxe2H-nDsYM4xyVfIglOtvmwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zEiHxDIQfaBkDv2gZ5E9H7cY.jpg?f=user_large zodat de koelere lucht via de inblaaskanalen komt? De Orcon wtw heeft een enthalpiefilter voor de ontvochtiging, dus misschien is een condensafvoer niet eens nodig. Ander idee is de vvw verdeler en een paar van deze fan coils Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCkUQe8kS9YiDnh_vKfpKO1mmNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vBSbAGx0eymdJ7kHJKXAgjK7.jpg?f=user_largete gebruiken voor de slaapkamers. Ik koel nu via de vvw lussen maar vind dat op de slaapkamers onder de laminaatvloer minder werken dan de plavuizen op de BG.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Grolsch schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:20:
Hele interessante discussies over feiten maar in de praktijk ervaren wij de vloer koeling als zeer prettig, ondanks het feit dat we de lucht niet ontvochtigen
Helemaal eens! En we zitten hier heel wetenschappelijk te doen terwijl praktijkervaring leert dat het gewoon prima werkt en als zeer prettig ervaren wordt. Net alsof we gaan berekenen wat de luchtstroom in je woning wordt als je een L/L warmtepomp (airco) ophangt en alsof dat prettig is...

Verder duurt het een eeuwigheid om met L/L warmtepomp de woning te koelen want je koelt geen massa... ja de lucht is zo koud maar de wanden, vloeren etc blijven warm dus wordt net zo snel weer warm.

Enfin: mijn mening :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Weet iemand wellicht een 3-weg klep met binnen diameter 1" zodat er voldoende flow is? (ik sluit alles aan met 32mm) Ik kan ze wel vinden met aansluiting 1" maar binnendiameters zijn allemaal veel kleiner...?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
Wat is het beste om als 1e te doen.

De temperatuur binnen liep afgelopen donderdag lekker op. Beneden 23 graden, boven net iets meer dan 26. De vrouw vind dit niet prettig en wilde dat ik meteen een airco zou regelen. De vraag is alleen of we die straks wel nodig hebben. We zijn namelijk net klaar met verbouwen en we hebben 190m2 vloerverwarming, en we hebben ventilatie type d aangelegd. Maar ik heb nog geen warmtepomp of wtw unit besteld.

Wat is nu de beste optie om mee te beginnen

Ze kan eventueel ook beneden op kantoor slapen, daar draait de wpb op binnen binnen :) (heb er nog aan zitten denken die uitgang tijdelijk op de buizen aan te sluiten)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:54
Helemaal mee eens, zelfde ervaring. Het is zelfs een bonus, als de vloerkoeling draait is het buiten ook lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
develdonk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 03:51:
Weet iemand wellicht een 3-weg klep met binnen diameter 1" zodat er voldoende flow is? (ik sluit alles aan met 32mm) Ik kan ze wel vinden met aansluiting 1" maar binnendiameters zijn allemaal veel kleiner...?
Al een paar maal gemeld hier: Evenes, heeft een grote doorlaat en kostte mij €82 , 2 jaar geleden. Kan rechtstreeks worden aangestuurd door de Mitsu.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
develdonk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 03:49:
[...]
Helemaal eens! En we zitten hier heel wetenschappelijk te doen terwijl praktijkervaring leert dat het gewoon prima werkt en als zeer prettig ervaren wordt. Net alsof we gaan berekenen wat de luchtstroom in je woning wordt als je een L/L warmtepomp (airco) ophangt en alsof dat prettig is...

Verder duurt het een eeuwigheid om met L/L warmtepomp de woning te koelen want je koelt geen massa... ja de lucht is zo koud maar de wanden, vloeren etc blijven warm dus wordt net zo snel weer warm.

Enfin: mijn mening :)
Volgens mij ondersteunen de feiten dit ook, even los van het feit dat de grens van wat prettig en niet prettig is voor iedereen verschillend is, zie je ook in het laatste plaatje van @Zwerius hieronder dat er een hele range aan temperaturen met relatief hoge lucht vochtigheid voor veel mensen als prettig wordt ervaren, ik denk dat als je het binnen 25oC of kouder weet te houden, dat de relatieve lucht vochtigheid niet zo spannend is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ffkpXcLySbyTVuEjxTJwdE6XE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k3s99M2OGid2LyIXOleTcyah.jpg?f=user_large

Je lichaam is net een lage temperatuur radiator, het verliest warmte door straling (als de omgeving minder hard straalt dan je lichaam) en transmissie naar de lucht, maar daar bovenop kan het via verdamping veel meer warmte kwijt, en dat laatste is noodzakelijk als de omgeving zo warm wordt dat er niet genoeg warmte via straling en transmissie kan worden afgegeven.

De transmissie kan je dan verhogen door meer lucht langs je lichaam te laten stromen (ventilator) of in water te gaan zitten dat kouder is dan je lichaams temperatuur (Zwembad/koude douche).

De lucht direct om je lichaam heen heeft een hogere lucht vochtigheid dan de lucht in de rest van de ruimte, omdat je vocht verdampt en daarmee erg lokaal de relatieve lucht vochtigheid verhoogt.

De verdamping kan je verhogen door de lucht vochtigheid te verlagen van de lucht direct om je lichaam heen, dit kan door de totale luchtvochtigheid te verlagen in de ruimte, via bijvoorbeeld een airco en ook door de lucht in de ruimte beter te mengen en de vochtige lucht bij je lichaam vandaan te blazen (ventilator).

Dit is ook waarom ik zomers de airco 24/7 aan heb staan, de massa van mijn huis blijft koel dus de stralings balans van mijn lichaam ten opzichte van de ruimte wordt beter (ik kan via straling meer warmte kwijt dan dat ik ontvang), de lucht vochtigheid gaat omlaag, dus via verdamping kan ik meer warmte kwijt en de lucht is zachtjes in beweging dus ik kan zowel via verdamping als via transmissie meer warmte kwijt. Hierdoor kan ik de temperatuur wat hoger laten oplopen dan dat ik in de winter als prettig zou ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:54:
Wat is het beste om als 1e te doen.

De temperatuur binnen liep afgelopen donderdag lekker op. Beneden 23 graden, boven net iets meer dan 26. De vrouw vind dit niet prettig en wilde dat ik meteen een airco zou regelen. De vraag is alleen of we die straks wel nodig hebben. We zijn namelijk net klaar met verbouwen en we hebben 190m2 vloerverwarming, en we hebben ventilatie type d aangelegd. Maar ik heb nog geen warmtepomp of wtw unit besteld.

Wat is nu de beste optie om mee te beginnen

Ze kan eventueel ook beneden op kantoor slapen, daar draait de wpb op binnen binnen :) (heb er nog aan zitten denken die uitgang tijdelijk op de buizen aan te sluiten)
Hoe kan het dat boven zo snel warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Hoe kan het dat boven zo snel warm is?
Slaapkamers zitten direct onder de schuine daken en die liggen ook nog op het zuiden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Naalroc schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Al een paar maal gemeld hier: Evenes, heeft een grote doorlaat en kostte mij €82 , 2 jaar geleden. Kan rechtstreeks worden aangestuurd door de Mitsu.
Hi Naalroc,

Ik heb die bekeken en die heeft geen 1" doorlaat. Honeywell (en vele andere merken ook bekeken) ook allemaal geen 1"doorlaat. Of ben je het daar niet mee eens?

https://www.heiz24.de/3-w...1gUgzKEAQYAyABEgLb_fD_BwE

Durchflussmenge:
Kv 4 (Rp 1/2); Kv 8 (Rp 3/4);
Kv 12 (Rp 1); Kv 15 (Rp 1 1/4);

Die KV 15 is de flow coefficient. moet die niet een stuk hoger liggen om flow van 32mm pijp aan te kunnen? Kv 15 betekend vorlgens mij namelijk dat er max 15 m3/uur door de klep kan als er geen drukverlies is? (en die is er altijd lijkt me?). @Naalroc Wat is anders de flow in jouw systeem?

edit:
of is stroomsnelheid 32mm buis max: Φv = 4 m/s x ¼π x 0,032 = 11,58 m3/uur? en is daarmee de kv = 15 hoger en dus geen belemmering?

8)7 dit is niet mijn materie dus als er iets niet klopt, schiet er maar op >:)

[ Voor 49% gewijzigd door develdonk op 23-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
develdonk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Hi Naalroc,

Ik heb die bekeken en die heeft geen 1" doorlaat. Honeywell (en vele andere merken ook bekeken) ook allemaal geen 1"doorlaat. Of ben je het daar niet mee eens?

https://www.heiz24.de/3-w...1gUgzKEAQYAyABEgLb_fD_BwE

Durchflussmenge:
Kv 4 (Rp 1/2); Kv 8 (Rp 3/4);
Kv 12 (Rp 1); Kv 15 (Rp 1 1/4);

Die KV 15 is de flow coefficient. moet die niet een stuk hoger liggen om flow van 32mm pijp aan te kunnen? Kv 15 betekend vorlgens mij namelijk dat er max 15 m3/uur door de klep kan als er geen drukverlies is? (en die is er altijd lijkt me?). @Naalroc Wat is anders de flow in jouw systeem?

edit:
of is stroomsnelheid 32mm buis max: Φv = 4 m/s x ¼π x 0,032 = 11,58 m3/uur? en is daarmee de kv = 15 hoger en dus geen belemmering?

8)7 dit is niet mijn materie dus als er iets niet klopt, schiet er maar op >:)
De Kv waarde geeft aan hoeveel m3 water van 20°C er door heen kan stromen bij 1 bar drukval.
Dus als jij 11,58 m3/uur wilt laten stromen door een klep met een Kv-waarde van 15, dan wordt de drukval over de klep (11,58/15)^2*1 bar=0,6 bar = 6 mwk. Daar heb je een extra pomp voor nodig.... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@develdonk Hoeveel is de pomp opbrengst die door het systeem moet?
Bij mij is dat 2m3/h
En die Kv van 15? Stel de inlaatdruk is 1,2 bar, en de uitlaat druk is 1,1825, dan is bij 2m3 /h de Kv 15,1
Dat betekent dus dat je bij 2 m3/h een drukval hebt van 0,0175 bar
oftewel: niets.

Maar het hoeft niet zo theoretisch hoor: er staat ook bij dat van de 1 1/4 klep de DN =32
dat is dus de werkende inwendige diameter.
Vergelijk dat met de inwendige diameter van jouw buis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Naalroc schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:35:
Bij mij is dat 2m3/h
En die Kv van 15? Stel de inlaatdruk is 1,2 bar, en de uitlaat druk is 1,1825, dan is bij 2m3 /h de Kv 15,1

Maar het hoeft niet zo theoretisch hoor: er staat ook bij dat van de 1 1/4 klep de DN =32
Maar @develdonk vroeg nu juist naar de drukval bij 11,58 m3/uur en niet bij 2m3/uur....
Ik vraag mij ook wel af wat voor installatie dat moet zijn, waar 11,58m3/uur doorheen moet stromen, maar dat terzijde.
Nu ik nog eens naar zijn oorspronkelijke vraag kijk, zie ik dat hij bij de berekening van de doorstroomhoeveelheid vergeten is de pijpdiameter in het kwadraat te nemen. Als je dat wel doet, kom je op een debiet van 2,89 m3/uur. Dat zou dan dus een dp opleveren van (2,89/15)^2*1 bar=0,037 bar=0,37 mwk.
Ik vind overigens een watersnelheid van 4 m/s waar mee gerekend wordt ook wel aan de hoge kant (dus hoorbaar).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Naalroc schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:35:
Bij mij is dat 2m3/h

ok dus even voor mij in lekentaal (elektra ben ik in thuis maar alles met vloeistoffen niet). In mijn vorige installatie obv 22mm ijzeren pijp had ik een flow van 0,9m3/uur. Ik wil nu idealiter uitkomen rond de 1,5-2m3/uur en gebruik dus overall 32mm pijp en dan is deze 3-weg klep meer dan voldoende om deze flow te halen? ik gebruik overigens pomploze 12 groeps verdeler en steun dus volledig op pomp in de ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zwerius schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Maar @develdonk vroeg nu juist naar de drukval bij 11,58 m3/uur en niet bij 2m3/uur....
Ik vraag mij ook wel af wat voor installatie dat moet zijn, waar 11,58m3/uur doorheen moet stromen, maar dat terzijde.
Nu ik nog eens naar zijn oorspronkelijke vraag kijk, zie ik dat hij bij de berekening van de doorstroomhoeveelheid vergeten is de pijpdiameter in het kwadraat te nemen. Als je dat wel doet, kom je op een debiet van 2,89 m3/uur. Dat zou dan dus een dp opleveren van (2,89/15)^2*1 bar=0,037 bar=0,37 mwk.
Ik vind overigens een watersnelheid van 4 m/s waar mee gerekend wordt ook wel aan de hoge kant (dus hoorbaar).
sry @Zwerius misschien had ik wat meer moeten vermelden over mijn eigen installatie. gaat dus om 32mm installatie waardoor zeg 1,5-2 m3/uur moet gaan. Ik was zo verdiept in de theorie dat ik dit vergeten was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon55
  • Laatst online: 27-03 22:06
Ik heb een Nibe F2040-6 l/w warmtepomp met Nibe SMO40 voor de regeling. De warmtepomp staat middels een open verdeler hybride geschakeld met CV ketel. Alles werkt al twee jaar tot tevredenheid. Nu wil ik de wp bij 4 graden buitentemperatuur laten stoppen en alleen op gas verwarmen ivm slechte COP bij lage temperaturen( iedere drie kwartier defrost). Iemand enig idee of dat mogelijk is met de SMO40?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
develdonk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:00:
................Ik wil nu idealiter uitkomen rond de 1,5-2m3/uur en gebruik dus overall 32mm pijp en dan is deze 3-weg klep meer dan voldoende om deze flow te halen?
Ja, zoals ik eerder schreef heeft deze klep een DN van 32, dus meer dan genoeg
ik gebruik overigens pomploze 12 groeps verdeler en steun dus volledig op pomp in de ecodan.
Mijn Ecodan geeft alleen in het interne circuit een opbrengst van 26 L/min, dus 1,56 m3/h
Dat is op pompstand 4, pompstand 5 geeft geen hogere flow.
En ook @Grolsch heeft precies dezelfde pomp opbrengst (als zijn ingebouwd filtertje weer schoon gemaakt is) dus dat lijkt mij typisch voor deze ingebouwde pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Naalroc schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:00:
[...]
Ja, zoals ik eerder schreef heeft deze klep een DN van 32, dus meer dan genoeg

[...]

Mijn Ecodan geeft alleen in het interne circuit een opbrengst van 26 L/min, dus 1,56 m3/h
Dat is op pompstand 4, pompstand 5 geeft geen hogere flow.
En ook @Grolsch heeft precies dezelfde pomp opbrengst (als zijn ingebouwd filtertje weer schoon gemaakt is) dus dat lijkt mij typisch voor deze ingebouwde pomp.
super bedankt! ik zie dat de SW100 ietsjes hoger zit als max (waar ik het systeem op wil dimensioneren); vandaar de vragen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1luFiUElTtgW2PdGDHXG6_dE2EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmdWlvtMxvl4C0zcbXEZDm7V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb de -SWH140, en die geeft dus 16L/min, op pompstand 4, terwijl hij op stand 5 niets meer geeft; dit is gemeten met het inwendige meetsysteem van de binnenunit, en die stroming gaat via 28 mm koper (dus doorlaat 26) en met hele korte buizen via een buffervat weer terug naar de binnenunit.
In de tabel die ik heb van 2 jaar geleden staat dat de flowrate voor mijn unit was van 17,9 -29,7 L/min
en voor jouw unit, de #100 was dat 14,4-27,7 L/min

Het lijkt dus dat er over de gehele range er pompen worden gemonteerd met een grotere capaciteit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Slaapkamers zitten direct onder de schuine daken en die liggen ook nog op het zuiden
Wat voor type isolatie zit er in het dak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Wat voor type isolatie zit er in het dak ?
12cm glaswol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daar ga je zomerwarmte niet mee buiten houden, en zeer waarschijnlijk is de vloer koeling niet voldoende voor de koeling.
Zal alvast een airco gaan uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Ik heb een tijdje 5/4 kleppen gehad, wellicht heb ik er nog 1 liggen, ik check morgen mijn voorraad even.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:13
Dak snel bedekken met zonnepanelen, dan komt het niet meer boven 24

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Staat nog een procon op ebay.de
Prijsvergelijk: https://www.shopclima.it/...r-units-m-s-p-ecodan.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:50
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Ik heb een tijdje 5/4 kleppen gehad, wellicht heb ik er nog 1 liggen, ik check morgen mijn voorraad even.
Heb van de week al de evenes besteld :'(

Ik zal wel even de doorlaat opmeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die werkt ook bij mij toch?

Kan ik die toepassen in mijn "domotica" setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch Uiteraard
Kost je wel melcloud, indien je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:54:
@Grolsch Uiteraard
Kost je wel melcloud, indien je die hebt.
Ik kan hier toch hetzelfde mee doen via domoticz , enigste wat ik gebruik is forceer sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk het wel hoor.
Start/stop in ieder geval.
En je hebt een modbus usb adapter nodig
https://webshop.domoticx....duct_id=2475&search=rs485
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nwAFMpaWqBVTnth_tJyu7DDZbQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IXiOM3cd2iu1evzVzWoOphid.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4GN1_0hlw4jYHq99Ejk500SC5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9QjcNkZjMq62VdKtPbV9KxT.jpg?f=fotoalbum_tile

En toegang tot poort 22 en 1880 :>

@Grolsch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLmFozWjLvxxwXAAN4p4ugNeYE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrFeu4eDKtWJV07IUd2pKgKG.jpg?f=fotoalbum_large
*O*

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wordt maar bestellen denk ik, jij hebt de node red config klaar ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch Inderdaad.
En nog niet alles zit er nog in...
Maar het kan dus.
http://doc.mitsubishielec...al_for_ecodan_ver0100.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 15-06 05:28
Toon55 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:22:
Ik heb een Nibe F2040-6 l/w warmtepomp met Nibe SMO40 voor de regeling. De warmtepomp staat middels een open verdeler hybride geschakeld met CV ketel. Alles werkt al twee jaar tot tevredenheid. Nu wil ik de wp bij 4 graden buitentemperatuur laten stoppen en alleen op gas verwarmen ivm slechte COP bij lage temperaturen( iedere drie kwartier defrost). Iemand enig idee of dat mogelijk is met de SMO40?
Geen idee, maar waarom zou je dat willen. Bij een COP >2.5 ben je nog altijd goedkoper uit dan met gas. Dat haalt hij normaal gesproken bij -7 nog, of je moet wat aan je aangifte systeem doen, paar ventilatortjes oid.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon55
  • Laatst online: 27-03 22:06
Dank voor je reactie. Ik heb op mijn convectoren speedcomfort ventilatoren zitten. Heb geen warmtemeter in het systeem zitten, dus kan geen COP bepalen maar voor mijn gevoel is KWh verbruik hoog bij temperaturen onder de vier graden. Ik heb ook 40 - 45 graden aanvoer temperatuur nodig om het huis op 20,5 graden te houden bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
@Toon55 Je kan in de COP tabellen van de Warmtepomp dit opzoeken.
voor mijn eenvoudige ELGA met Carrier buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5t9quWftUliA_r_3JuqBdujEW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2Od66QHgYV7TqlMEkauGw0S.png?f=fotoalbum_large

Volgens deze tabellen is zelfs bij -7 de COP nog 2,08. En Gas kost ca. 0,75/m3-> 0,09 per kWh, dus met COP net boven de 2 is het break even met de electraprijs. En de komende jaren neemt de belasting op gas verder toe.
Daarnaast is het vastrecht voor gas ook lager als je consequent onder de 500m3 per jaar blijft.

Of kijken bij de COP monitoring van Tomexergie:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
je ziet bij mensen die de COP meten dat bij ca. 40 graden Ta ze nog steeds een vrij hoge COP hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 25-05-2020 11:32 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02-2024

uVo494

................

Ik heb een vraag over de aanschaf van een warmtepomp, maar na het doorlezen van zo'n beetje alle topics hierover is het mij nog steeds niet duidelijk welke ik nodig zou kunnen hebben...

Volgens de koevlaas formule en het regelmatig geposte schema van warmtepomp weetjes zou ik een 10Kw nodig hebben. Mijn gasverbruik afgelopen jaar was namelijk 2200m3.

Ik heb echter sinds kort kruipruimte isolatie en nieuwe dakisolatie. Ramen beneden zijn al HR++ en volgende maand worden ook alle ramen op de bovenverdieping vervangen voor HR++. Het huis is uit 1972 met 138m2 oppervlakte verdeeld over 2 verdiepingen.

Echter, ik heb alleen vloerverwarming op de benedenverdieping (7 groepen, 65m2, 10cm HOH, verdeler met pomp) en een radiator (type22) op de badkamer (10m2). Ik heb het deze winter prima kunnen redden met de cv op 40° met alleen deze verwarming. De Cv pendelde wel als een malle..

Als ik dan kijk wat ik als afgiftecapaciteit heb dan zou ik toch aan een 5Kw warmtepomp eigenlijk genoeg moeten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:01:
Ik heb een vraag over de aanschaf van een warmtepomp, maar na het doorlezen van zo'n beetje alle topics hierover is het mij nog steeds niet duidelijk welke ik nodig zou kunnen hebben...

Volgens de koevlaas formule en het regelmatig geposte schema van warmtepomp weetjes zou ik een 10Kw nodig hebben. Mijn gasverbruik afgelopen jaar was namelijk 2200m3.

Ik heb echter sinds kort kruipruimte isolatie en nieuwe dakisolatie. Ramen beneden zijn al HR++ en volgende maand worden ook alle ramen op de bovenverdieping vervangen voor HR++. Het huis is uit 1972 met 138m2 oppervlakte verdeeld over 2 verdiepingen.

Echter, ik heb alleen vloerverwarming op de benedenverdieping (7 groepen, 65m2, 10cm HOH, verdeler met pomp) en een radiator (type22) op de badkamer (10m2). Ik heb het deze winter prima kunnen redden met de cv op 40° met alleen deze verwarming. De Cv pendelde wel als een malle..

Als ik dan kijk wat ik als afgiftecapaciteit heb dan zou ik toch aan een 5Kw warmtepomp eigenlijk genoeg moeten hebben?
Als je gas verbruik afgelopen jaar 2200 m3 was, dan lijkt 10kW een beetje weinig. Mijn verbruik was ruim 1400 m3 in deze kwakkel winter en ik schat zo'n 8.6 kW warmte pomp nodig te hebben plus een 3 kw elektrisch backup element in een winter die wat meer in de buurt van het langjarig gemiddelde ligt.

Je moet je afgifte vermogen op lage temperatuur aanpassen aan de verwarmings behoefte bij een representatieve winter, niet het vermogen van de warmte pomp aan je huidige afgifte capaciteit, dan matchen ze ook met elkaar, maar krijg je het wel koud als de winter weer een keertje streng wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Dat is de omgekeerde wereld. het is waar dat je niets hebt aan een zwaardere wp als het afgifte systeem niet ook op orde is, helaas krijg je daar het huis niet per definitie mee warm.

Bij Ubakus kan je met genoeg kennis een warmteverlies berekening maken, het alternatief is een berekening laten maken. De kosten zijn peanuts vergeleken bij de miskleun die je kan maken door verkeerd te gokken.
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494

uVo494

................

PentaClover schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:12:
[...]

Als je gas verbruik afgelopen jaar 2200 m3 was, dan lijkt 10kW een beetje weinig. Mijn verbruik was ruim 1400 m3 in deze kwakkel winter en ik schat zo'n 8.6 kW warmte pomp nodig te hebben plus een 3 kw elektrisch backup element in een winter die wat meer in de buurt van het langjarig gemiddelde ligt.

Je moet je afgifte vermogen op lage temperatuur aanpassen aan de verwarmings behoefte bij een representatieve winter, niet het vermogen van de warmte pomp aan je huidige afgifte capaciteit, dan matchen ze ook met elkaar, maar krijg je het wel koud als de winter weer een keertje streng wordt.
Bedankt voor je antwoord.

Als ik de formules er op loslaat zou je toch aan een 7Kw model genoeg moeten hebben met jouw verbruik? Wat zijn jouw overwegingen dan om toch voor een veel zwaarder model te gaan?

Afgelopen 'winter' heb ik het ook zonder de extra isolatie met de bestaande vloerverwarming toch warm gekregen. Ik draai continu op 21° zonder nachtverlaging.

De vloer is nooit warmer geweest dan 25° en volgens de berekening op wth.nl kan mijn vloer maar iets meer dan 3 Kw afgeven.

Dan zou een warmtepomp die zeg maar 4Kw bij A-10/35 kan leveren toch voldoende moeten zijn? (Er komt binnenkort ook nog een extra l/l warmtepomp bij in de woonkamer van 3,5 of 4,2 Kw.)

[ Voor 6% gewijzigd door uVo494 op 25-05-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494

uVo494

................

twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Dat is de omgekeerde wereld. het is waar dat je niets hebt aan een zwaardere wp als het afgifte systeem niet ook op orde is, helaas krijg je daar het huis niet per definitie mee warm.

Bij Ubakus kan je met genoeg kennis een warmteverlies berekening maken, het alternatief is een berekening laten maken. De kosten zijn peanuts vergeleken bij de miskleun die je kan maken door verkeerd te gokken.
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

De capaciteit goed berekenen is blijkbaar idd moeilijker dan verwacht. Wellicht toch handiger dat ik eens iemand uit ga nodigen om bij mij ter plekke te kijken om een goede inschatting hiervoor te maken..

Weet iemand hier een expert die een betrouwbare inschatting kan maken? Ik lees hier regelmatig toch dat ook de 'experts' er wel eens naast zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door uVo494 op 25-05-2020 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:50:
[...]

De capaciteit goed berekenen is blijkbaar idd moeilijker dan verwacht. Wellicht toch handiger dat ik eens iemand uit ga nodigen om bij mij ter plekke te kijken om een goede inschatting hiervoor te maken..

Weet iemand hier een expert die een betrouwbare inschatting kan maken? Ik lees hier regelmatig toch dat ook de 'experts' er wel eens naast zitten.
Wat je eventueel nog kan doen is de isolatie verbeteringen in verwachte gasbesparing omzetten en dat van je verbruik afhalen. en daarna de koevlaas2 methode toepassen. besparings tabelen zijn doorgaans redelijk simpel te vinden. dan zal je waarschijnlijk in de goede richting zitten.

Hier is die van glas bv, onder het kopje: "Alle glassoorten vergeleken"

https://www.milieucentraa...s-hr-glas-en-triple-glas/

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 25-05-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Om te beginnen vermeld je niet hoeveel m3 gas er daadwerkelijk verbruikt wordt voor CV, ik neem aan dat je ook doucht, en misschien kook je wel op gas :?

Stel dat je een gezin hebt me 4 personen en je kookt op gas dan mag je er nog zo'n 400m3 afhalen.

Dan kom je uit op 1800m3 per jaar.

Vervolgens heb je nog eens een aantal besparende maatregelen genomen, dus stel dat je verbruik nu 1500m3 zou zijn :?

Dan kom je aan een 7.27KW volgens de Koevlaas formule.

Maar zoals jezelf al terecht opmerkt ga jij dat nooit kwijtraken met je huidige afgfite.

Volgens WTH tabel raak je bij Ta 40, Tr 35 100W per m2 kwijt, dus 6500Watt, ik weet niet wat een T22 radiator doet, maar dat zal bij Ta 40 ook niet meer als 1000W zijn.

Maar Ta 40 is eigenlijk veel te hoog voor vloerverwarming, en ook niet comfortabel (vloertemperatuur 30,3 graden). Ook is de COP ronduit slecht bij Ta 40.

Liever ga je tot max Ta 35, dan raak je nog maar 69W/m2 kwijt dus 4,5KW

Volgens de graaddagen calculator hadden we 2340,75 gewogen graaddagen in de periode 01-09-2019 tm 30-04-2020. (gerekend met weerstation de Bilt, ik weet niet waar je huis woont :+ )

Dat was gewoon verrekte weinig, als we vorige jaren erbij pakken:

2018~2019 - 2389,01 (nagenoeg gelijk)
2017-2018 - 2559,00 +- 9% meer verbruik
2016-2017 - 2634,02 +- 12,5% meer verbruik

Kortom, ik denk dat jij met je huidige afgiftesyseem onvoldoende afgifte kunt creeëren met COP vriendelijke aanvoertemperaturen <40 graden.

Ook een open verdeler met pomp is niet ideaal voor een WP-only situatie.

Heb je geen mogelijkheden extra afgifte te creeëren :?

Een WP ophangen met meer vermogen dan 7,5KW is gewoon nutteloos met dit afgiftesysteem, maar een 7,5KW WP is geen garantie dat jij je woning warm kunt houden bij strengere vorst.

Ik heb een warmteverlies berekening laten maken bij Leever Ik heb geen aandelen, maar koste ergens rond de 150 euro, maar ik kan je nu al vertellen dat ze met dezelfde conclusie gaan komen als ik hierboven omschrijf :P

138M2 vloeroppervlakte x 60W/m2 is 8280Watt, ik denk dat je warmteverliesberekening hier ongeveer op uit zou gaan komen na je isolerende maatregelen. Nu de kunst dat vermogen kwijt te raken met WP vriendelijke aanvoertemperaturen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 25-05-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494

uVo494

................

Grolsch schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Om te beginnen vermeld je niet hoeveel m3 gas er daadwerkelijk verbruikt wordt voor CV, ik neem aan dat je ook doucht, en misschien kook je wel op gas :?

Stel dat je een gezin hebt me 4 personen en je kookt op gas dan mag je er nog zo'n 400m3 afhalen.

Vervolgens heb je nog eens een aantal besparende maatregelen genomen, dus stel dat je verbruik nu 1500m3 zou zijn :?

Maar zoals jezelf al terecht opmerkt ga jij dat nooit kwijtraken met je huidige afgfite.

Volgens WTH tabel raak je bij Ta 40, Tr 35 100W per m2 kwijt, dus 6500Watt, ik weet niet wat een T22 radiator doet, maar dat zal bij Ta 40 ook niet meer als 1000W zijn.

Maar Ta 40 is eigenlijk veel te hoog voor vloerverwarming, en ook niet comfortabel (vloertemperatuur 30,3 graden). Ook is de COP ronduit slecht bij Ta 40.

Liever ga je tot max Ta 35, dan raak je nog maar 69W/m2 kwijt dus 4,5KW

Volgens de graaddagen calculator hadden we 2340,75 gewogen graaddagen in de periode 01-09-2019 tm 30-04-2020. (gerekend met weerstation de Bilt, ik weet niet waar je huis woont :+ )

Dat was gewoon verrekte weinig, als we vorige jaren erbij pakken:

2018~2019 - 2389,01 (nagenoeg gelijk)
2017-2018 - 2559,00 +- 9% meer verbruik
2016-2017 - 2634,02 +- 12,5% meer verbruik

Kortom, ik denk dat jij met je huidige afgiftesyseem onvoldoende afgifte kunt creeëren met COP vriendelijke aanvoertemperaturen <40 graden.

Ook een open verdeler met pomp is niet ideaal voor een WP-only situatie.

Heb je geen mogelijkheden extra afgifte te creeëren :?

Een WP ophangen met meer vermogen dan 7,5KW is gewoon nutteloos met dit afgiftesysteem, maar een 7,5KW WP is geen garantie dat jij je woning warm kunt houden bij strengere vorst.

Ik heb een warmteverlies berekening laten maken bij Leever Ik heb geen aandelen, maar koste ergens rond de 150 euro, maar ik kan je nu al vertellen dat ze met dezelfde conclusie gaan komen als ik hierboven omschrijf :P

138M2 vloeroppervlakte x 60W/m2 is 8280Watt, ik denk dat je warmteverliesberekening hier ongeveer op uit zou gaan komen na je isolerende maatregelen. Nu de kunst dat vermogen kwijt te raken met WP vriendelijke aanvoertemperaturen :P
Bedankt voor je antwoord!

Mijn huis woont in Doetinchem :P

Klinkt allemaal logisch!

Aanvulling: Ik kook op inductie. We zijn met z'n tweeën. Ik heb mijn Ta niet boven de 30° gezien. Ik heb alleen op de benedenverdieping vvw, ongeveer 65m2. Ook komt er in de woonkamer nog een extra airco met verwarming. De drie slaapkamers boven worden (nog) niet verwarmd maar hier ga ik ook nog airco's plaatsen.
Mijn oude Atag cv is op sterven na dood en zwaar overbemeten en ik vermoed dat mijn hoge gasverbruik samenhangt met het continue pendelen.
Dat van de open verdeler las ik onlangs ook. Helaas had ik hier niet bij nagedacht toen ik de vloerverwarming een jaar geleden heb aangelegd.. :'(
Bedankt voor de tip, ik ga mijn licht eens even op doen bij hun!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Als ik de formules er op loslaat zou je toch aan een 7Kw model genoeg moeten hebben met jouw verbruik? Wat zijn jouw overwegingen dan om toch voor een veel zwaarder model te gaan?

Afgelopen 'winter' heb ik het ook zonder de extra isolatie met de bestaande vloerverwarming toch warm gekregen. Ik draai continu op 21° zonder nachtverlaging.
Afgelopen winter was niet erg representatief met relatief hoge gemiddelde etmaal temperaturen, bij 0oC heb ik inderdaad genoeg aan 7 kW.

Ik heb afgelopen winter mijn binnen+buiten temperatuur gelogd en ook mijn verwarmings energie met een warmte meter. Samen met de energie die ik in huis in warmte omzet van de stroom die ik verbruik, plus de warmte van de aanwezige mensen heb ik vervolgens een analyse gemaakt van de benodigde capaciteit bij -7oC.

Om geen last te hebben van meet verstoringen door zon instraling, afwijkingen in stookgedrag door bezoek van grote groep mensen, achterdeur openlaten staan voor kat en meer van dat soort narigheid, heb ik een dynamisch filter gemaakt dat deze afwijkingen eruit haalt aan de hand van de meet data zelf, waarbij de
gemiddelde binnen temperatuur een grote rol speelt in de werking van het filter, en dit lijkt aardig te werken.

Ik heb 3 analyses in het plaatjes gezet waarbij ik voor de laatste express een periode heb gekozen waar ook dagen bij zitten waarin niet gestookt is en waar ook grote zon instraling is geweest, je ziet dat het resultaat redelijk overeenkomt met de eerste 2 periodes die beter overeenkomt met stookgedrag in hartje winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSSOm6aOsXpLuoWUovcoRMJ0oy0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DXkGOJJGmg2WDREy5vQBlxkO.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!
uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Mijn huis woont in Doetinchem :P

Klinkt allemaal logisch!

Aanvulling: Ik kook op inductie. We zijn met z'n tweeën. Ik heb mijn Ta niet boven de 30° gezien. Ik heb alleen op de benedenverdieping vvw, ongeveer 65m2. Ook komt er in de woonkamer nog een extra airco met verwarming. De drie slaapkamers boven worden (nog) niet verwarmd maar hier ga ik ook nog airco's plaatsen.
Mijn oude Atag cv is op sterven na dood en zwaar overbemeten en ik vermoed dat mijn hoge gasverbruik samenhangt met het continue pendelen.
Dat van de open verdeler las ik onlangs ook. Helaas had ik hier niet bij nagedacht toen ik de vloerverwarming een jaar geleden heb aangelegd.. :'(
Bedankt voor de tip, ik ga mijn licht eens even op doen bij hun!
Je kunt sommige open verdelers met pomp aanpassen zodat ze gesloten worden, zelf geen ervaring mee maar ik lees daar in dit topic wel eens iets over.

Maar als jij verder niets aan je CV afgifte wilt of kunt doen heeft het geen nut om een 10KW WP te nemen.

Kies dan voor een 7,5KW WP zoals bijv. de MItsubishi SW75YAA of een andere WP die in ieder geval ver terug kan moduleren, dat zul je meer nodig hebben dan een WP die bakken met vermogen kan leveren.

Met Ta 30, Tr 27 is je afgifte 43W/m2 * 65 = 2795Watt, dus zoek een WP die thermisch terug kan tot 3KW bij Tbuiten +10.

Een airco die kan verwarmen is misschien wel de goedkoopste oplossing om op echt koude dagen je woning toch warm te houden, en misschien wel helemaal geen verkeerde keuze financieel gezien.

Je CV afgfite "ff" upgraden is ook een hele prijzige hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 14:25
Ik heb sinds kort de WiFi interface voor de ecodan. Weet iemand of je hier gemakkelijk het stroom verbruik uit kunt halen via de melcloud2domoticz bijvoorbeeld?

In de melcloud app kun je de periode specificeren, maar dat wordt hoofdzakelijk grafisch weergegeven. Ik zou de data graag willen gebruiken om de COP en kWh/graaddag uit te rekenen bijvoorbeeld.

@webje1982, jij had ook naar extra data gezocht toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@uVo494
als het huis altijd met deze vvw + radiator is verwarmd dan moet je met een WP kunnen werken en aan het afgifte vermogen genoeg hebben als je het met Ta = 40 graden doorrekent.
en vervolgens stook je dan het gross van het jaar op Ta=30 ofzo, want dat is normaliter voldoende

met een WP raak je dan alleen een deel van het radiator vermogen kwijt (van 75/65/20 naar 40/35/20), maar dat compenseer je met je isolatie ws. wel. reken maar eens door met een radiator vermogen excel (Staan bij de meeste radiatorfabrikanten op de site)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:44:
[...]

De vloer is nooit warmer geweest dan 25° en volgens de berekening op wth.nl kan mijn vloer maar iets meer dan 3 Kw afgeven.

Dan zou een warmtepomp die zeg maar 4Kw bij A-10/35 kan leveren toch voldoende moeten zijn? (Er komt binnenkort ook nog een extra l/l warmtepomp bij in de woonkamer van 3,5 of 4,2 Kw.)
Het volgende is wel een extreme vorm van bierviltjes berekening met allerlei aannames, dus garantie tot de deur, maar:

Als je deze winter genoeg hebt gehad aan 3kW *24h = 72kWh bij ~ 0oC voor een constante binnen temperatuur van 21oC, dan:

Uitgaande van 2 personen gemiddeld 14 uur per dag thuis =3.36 kWh en 10 kWh electra verbruik per dag, dan heb je in het ideale geval van geen zonne instraling en andere externe invloeden een 13.36 kWh weg te koelen bij 21oC buiten temperatuur.

Dat geeft je een energie lijn van 85.36 kWh - 4.70 kWh * Tbuiten of te wel een stooklijn van
72 kWh - 4.70 kWh * Tbuiten

Dat geeft dan bij -7.0oC een benodigde energie van 105 kWh. Als je dan 2 uur per dag van je WP reserveerd om warm water te maken, dan houd je nog 22 uur over om die 105 kWh aan warmte te maken, daar heb je dan een WP vermogen van minimaal 4.77 kW voor nodig en nog een backup verwarming van minimaal 1.67 kW (dat kan een airco zijn) om de extreem koude dagen door te komen voor het geval dat het een keer -15oC wordt.

Maar dat betekend dus dat je ook een afgifte vermogen van minimaal 4.77 kW nodig hebt ....

Edit: Wat getallen ge-update die ik verkeerd had overgenomen van het bierviltje.

[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 25-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494

uVo494

................

PentaClover schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Het volgende is wel een extreme vorm van bierviltjes berekening met allerlei aannames, dus garantie tot de deur, maar:

Als je deze winter genoeg hebt gehad aan 3kW *24h = 72kWh bij ~ 0oC voor een constante binnen temperatuur van 21oC, dan:

Uitgaande van 2 personen gemiddeld 14 uur per dag thuis =3.36 kWh en 10 kWh electra verbruik per dag, dan heb je in het ideale geval van geen zonne instraling en andere externe invloeden een 13.36 kWh weg te koelen bij 21oC buiten temperatuur.

Dat geeft je een energie lijn van 88.72 kWh - 4.22 kWh * Tbuiten of te wel een stooklijn van
72 kWh - 4.22 kWh * Tbuiten

Dat geeft dan bij -7.0oC een benodigde energie van 102 kWh. Als je dan 2 uur per dag van je WP reserveerd om warm water te maken, dan houd je nog 22 uur over om die 102 kWh aan warmte te maken, daar heb je dan een WP vermogen van minimaal 4.62 kW voor nodig en nog een backup verwarming van minimaal 1.83 kW (dat kan een airco zijn) om de extreem koude dagen door te komen dat het een keer -15oC wordt.

Maar dat betekend dus dat je ook een afgifte vermogen van minimaal 4.62 kW nodig hebt ....
Ik hou van bierviltjes berekeningen :9B

Deze berekeningen gaan me iets boven m'n petje, maar als ik het goed begrijp zou een ik een warmtepomp kunnen gebruiken die minimaal 4,77kW kan geven bij - 7? Dan heb ik daarnaast nog iets nodig dat nogeens 1,67 kW af kan geven voor als het eens - 15 word?
Stel ik hang een 4 kW airco erbij dan zou ik toekunnen met een iets kleinere warmtepomp zolang ik maar totaal 6,44kW kan leveren bij - 15? Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 23:50
Ik ga hier naar een woning met een historie (of beter hysterisch hoog) gasverbruik van 2400 M3.

Luxe badkamer met ligbad, drie sportende puberkinderen regelmatig uitgebreid onder de stort douche.

Heer des huizes heeft de verwarming altijd zuinig op 5 graden staan, geeft m een slinger als ze het koud krijgen...bij 23 graden zetten ze dan de deur even open omdat het te warm wordt.

Ik ga de isolatie op kleine punten verbeteren -5%
Ik ga modulerend buitentemperatuur stoken -5%
Gebruik SWW gemiddeld gezin Google 270 M3 hier ca 400 M3

kom ik op -10 % van 2000 dus op ongeveer 1900. Via Koevlaas dan dus *8/1650 =9.2 kW

In de badkamer zit nog een losse elektrische vloerverwarming, in de woonkamer een open haard. Ga ik die stoken bij strenge vorst dan zal de vloer in dit deel door de thermostaat dicht worden gestuurd waardoor er extra vermogen beschikbaar is voor de rest van de woning. In het extreme geval zou ik de cv er nog aan kunnen koppelen, die hangt immers nog voor SWW.

Wel gekozen voor de LG die bij heel lage temperaturen nog steeds de 9 kW gaat leveren bij relatief hoge aanvoertemperatuur.

#bierviltjes berekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29
P5ycho in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Als je maximale flow wilt. Ik heb DN25, maar ook te krijgen in DN32.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:02

thido

Tilburg

Is het al Sinterklaas? Gisteren aangekomen :-)
Helaas deze week geen gelegenheid tot aansluiten, maar dat komt goed.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images2/LG/LG3.jpg

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:01

j4y

thido schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:51:
Is het al Sinterklaas? Gisteren aangekomen :-)
Helaas deze week geen gelegenheid tot aansluiten, maar dat komt goed.

[Afbeelding]
top zeg! Ongetwijfeld overheen gelezen in de stroom berichten soms hiero.. maar ik zie in je subscript dat je een pana 5kw hebt, waarom ga je over naar deze LG? Ben benieuwd naar je ervaring en of je kan vergelijken met je Panasonic pomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

j4y schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:22:
[...]

top zeg! Ongetwijfeld overheen gelezen in de stroom berichten soms hiero.. maar ik zie in je subscript dat je een pana 5kw hebt, waarom ga je over naar deze LG? Ben benieuwd naar je ervaring en of je kan vergelijken met je Panasonic pomp.
Ik had het inderdaad eerder al aangegeven:
Omdat ik liever iets meer vermogen heb dan nu.
Ik stook altijd het gehele huis warm en wil dan ook nachtverlaging toepassen.
De Pana kan het huis prima warm houden, maar als ik hem in de nacht uitzet dan duurt het wel heel lang voordat hij het weer bijgetrokken heeft. Oplossing: geen nachtverlaging toepassen, of meer vermogen installeren :-) Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen vloerverwarming heb (en niet ga installeren).

Op zich heb ik voldoende back up systemen ook nog, maar als het nou eens een keer een echte winter wordt vind ik dat de pomp het ook alleen moet kunnen. En ik vind het ook wel leuk om er een beetje mee aan te klooien :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Heeft er iemand ervaring met een SWW vat van Nexus? Bijvoorbeeld de PAWT-500 XL-LE1

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-06 19:45
thido schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Ik had het inderdaad eerder al aangegeven:
Omdat ik liever iets meer vermogen heb dan nu.
Ik stook altijd het gehele huis warm en wil dan ook nachtverlaging toepassen.
De Pana kan het huis prima warm houden, maar als ik hem in de nacht uitzet dan duurt het wel heel lang voordat hij het weer bijgetrokken heeft. Oplossing: geen nachtverlaging toepassen, of meer vermogen installeren :-) Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen vloerverwarming heb (en niet ga installeren).

Op zich heb ik voldoende back up systemen ook nog, maar als het nou eens een keer een echte winter wordt vind ik dat de pomp het ook alleen moet kunnen. En ik vind het ook wel leuk om er een beetje mee aan te klooien :-)
Ben heel benieuwd naar je bevindingen en verschil in kwaliteit tussen Panasonic en LG.
Ik zou het leuk vinden als het je lukt om er objectief naar te kijken want het blijft moeilijk voor mensen om je eigen aankopen af te vallen/beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dewim1 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Ben heel benieuwd naar je bevindingen en verschil in kwaliteit tussen Panasonic en LG.
Ik zou het leuk vinden als het je lukt om er objectief naar te kijken want het blijft moeilijk voor mensen om je eigen aankopen af te vallen/beoordelen
Dat ben ik ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dewim1 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Kwaliteitsverschillen aangeven zal wellicht lastig worden. Anders dan het beoordelen van de behuizing en afwerking binnenin o.i.d. Als hij warmte produceert zoals hij hoort te doen, zoals de Panasonic dat ook deed, dan ben je er wel.
Ben vooral benieuwd naar het regelgedrag i.t.t. de Panasonic en wat je er zelf mee kunt.
Jammer dat het weer even duurt tot we gaan stoken, maar zal tegen die tijd zeker mijn ervaringen delen.

De @koevlaas2 midnight express heeft gisteren nog de laatste benodigde delen gebracht, dus binnenkort installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Laatst online: 24-06 12:30
Graag zou ik jullie willen vragen om mee te kijken naar het onderstaande. Ik wil graag kijken naar de mogelijkheden om van het gas af te komen (dus ook warm water). De economische component hiervan dient echter ook interessant te zijn.

Einde 2016 vershuid naar een nieuwbouw woning die in datzelfde jaar was opgeleverd. Doordat het betreffende project voor 2016 in gang was gezet was gasloos opleveren geen eis vanuit de overheid.
Eigenschappen / informatie rondom de woning:
  • Tussenwoning ~125m2
  • De woning is opgeleverd met een EPC van 0.6
  • Vloerverwarming als hoofdverwarming op bg & 1e verdieping. 1 radiator op zolder die nooit gebruikt is.
  • Na oplevering direct 15 zonnepanelen gelegd met 4275 WP
Gas verbruik van de afgelopen drie jaar (verwarming en warm water, waarbij de verwarming in principe op 20 graden staat ingesteld):
  • 2017: 610 m3
  • 2018: 495 m3
  • 2019: 333 m3
Vaste leveringskosten gas per jaar, 2020: €36,30.
Netbeheerkosten 2020, op basis van <500 m3, per jaar: €129,846
Gasprijs 2020: €0,72652 / m3

Laten we zeggen dat mijn gasverbruik dit jaar 450 m3 zou zijn: dat is dan (450 * €0,72652) + €36,30 + €129,846 = €493,08.

Verbruik in elektriciteit is ongeveer ~2600 - 2800 kWh, laten we zeggen dat er 2500 kWh teruggeleverd wordt, die gebruikt kan worden om het verbruik van de warmptepomp kan compenseren.
De vraag is in eerste instantie of het uberhaupt zin heeft om dit idee verder te onderzoeken, of gaat de oplossing met een warmptepomp uiteindelijk (veel) meer kosten? Ik begrijp dat het antwoord ook zal afhangen van de uiteindelijke oplossing / producten die ik zou aanschaffen. Maar wellicht dat op voorhand al duidelijk wordt in hoeverre dit interessant kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Ashy op 27-05-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Ashy Weet je wat je piek gasverbruik per 24 uur is?
als je dat voor een paar koude dagen hebt kan je dat doorrekenen naar het m3 gas per 24 uur bij -10 graden.
vervolgens kan je dan je piekvermogen uitrekenen.

Daarnaast nog bepalen wat watervoorraad SWW je nodig hebt voor douchen, obv duur douchen en liter/minuut

Waarschijnlijk kan je met een kleine warmtepomp uit van een paar duizend euro. Dan kan het wel uit, mits je goed je installateur uitzoekt.
Het loont echt de moeite om dit topic even goed door te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Ashy Met een 5kW WP kun je makkelijk uit. Mijn investering was 2600 euro minus subsidie van 1700, 1200 euro loodgieterskosten (heb dat laten doen) en een WPB voor netto 500 euro. Nu ligt dat wat hoger omdat de subsidie erop is gehalveerd. Elektrische gedeelte zelf gedaan.
Totaal was ik voor mijn Panasonic mono, Panasonic WPB installatiekosten en losse materialen 3250,71 kwijt. Mijn gasverbruik was ruim 900 m3/jaar
Apparaat is erg stil en bevalt prima. Voor mijn WPB zou ik nu een Auer Edel Eau 200L nemen. Wellicht dat ik het alsnog doe binnenkort. Succes.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 15-06 05:28
@Me Albert Waarom stel een WP en zo'n ongelukkige WPB voor, terwijl de WP alleen al voldoende vermogen heeft om alles te doen en dat ook nog in een volledig complete unit gelevert kan worden. Sinds de subsidie goeddeels van de WPB's af is is er toch eigenlijk geen reden meer?

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LangeFries schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:35:
@Me Albert Waarom stel een WP en zo'n ongelukkige WPB voor, terwijl de WP alleen al voldoende vermogen heeft om alles te doen en dat ook nog in een volledig complete unit gelevert kan worden. Sinds de subsidie goeddeels van de WPB's af is is er toch eigenlijk geen reden meer?
2 gescheiden systemen heeft ook andere voordelen. je kan het makkelijker appart aansturen met bv een energie manager. Zo kan je zorgen dat je warm water kan maken met pv overschot en dat via een wp (na salderen) Tijdens het koelen kan je gewoon blijven koelen ipv een Warm water run doen.
Daarnaast is een ventilatie wpb gewoon een goede manier om de warmte in je huis her te gebruiken. (type C)
(dat laatste geld natuurlijk niet voor het specifiek gelinkte type, als ik mij niet vergis werkt die op de vvw retour)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 27-05-2020 21:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
uVo494 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:52:
[...]

Ik hou van bierviltjes berekeningen :9B

Deze berekeningen gaan me iets boven m'n petje, maar als ik het goed begrijp zou een ik een warmtepomp kunnen gebruiken die minimaal 4,77kW kan geven bij - 7? Dan heb ik daarnaast nog iets nodig dat nogeens 1,67 kW af kan geven voor als het eens - 15 word?
Stel ik hang een 4 kW airco erbij dan zou ik toekunnen met een iets kleinere warmtepomp zolang ik maar totaal 6,44kW kan leveren bij - 15? Of is dat te kort door de bocht?
Op Basis van "de 3kw vermogen was afgelopen winter voldoende want mijn vloer heeft niet meer afgifte", geeft dat een 6.44 kW bij -15oC, dus als je WP bij -15oC nog de 4.77 kW kan leveren die je bij -7oC nodig hebt, dan heb je nog een extra 1.67 kW nodig. (Of elke andere combinatie die het zelfde totaal of meer geeft)

Maar, ik zou persoonlijk op basis hiervan geen WP aanschaffen van een bepaald vermogen. Het is toch vreemd te noemen dat je het afgelopen jaar 2200 m3 gas hebt verbruikt.

Ik weet niet hoeveel je daarvan voor warmwater nodig hebt gehad, maar als ik de gevonden stooklijn vermenigvuldig met de gemiddelde temperatuur distributie van de afgelopen jaren, dan kom ik uit op een jaar totaal van 5691 kWh in een normaal jaar.

Dat is zelfs met een niet condenserende CV ketel "slechts" 648 m3 Gas, en dat ligt wel erg ver van je werkelijke verbruik van 2200 m3 Gas vandaan.
Dat een ketel met 30% rendement brand lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, ik zou eerst eens uitzoeken hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uVo494

uVo494

................

PentaClover schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Op Basis van "de 3kw vermogen was afgelopen winter voldoende want mijn vloer heeft niet meer afgifte", geeft dat een 6.44 kW bij -15oC, dus als je WP bij -15oC nog de 4.77 kW kan leveren die je bij -7oC nodig hebt, dan heb je nog een extra 1.67 kW nodig. (Of elke andere combinatie die het zelfde totaal of meer geeft)

Maar, ik zou persoonlijk op basis hiervan geen WP aanschaffen van een bepaald vermogen. Het is toch vreemd te noemen dat je het afgelopen jaar 2200 m3 gas hebt verbruikt.

Ik weet niet hoeveel je daarvan voor warmwater nodig hebt gehad, maar als ik de gevonden stooklijn vermenigvuldig met de gemiddelde temperatuur distributie van de afgelopen jaren, dan kom ik uit op een jaar totaal van 5691 kWh in een normaal jaar.

Dat is zelfs met een niet condenserende CV ketel "slechts" 648 m3 Gas, en dat ligt wel erg ver van je werkelijke verbruik van 2200 m3 Gas vandaan.
Dat een ketel met 30% rendement brand lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, ik zou eerst eens uitzoeken hoe dat zit.
Bedankt voor je reactie.

Het hoge verbruik zal waarschijnlijk meerdere redenen hebben die ik nu allemaal stuk voor stuk probeer aan te pakken. Ik heb geen abnormaal warm waterverbruik.

Er was in de winter nog geen kruipruimte isolatie, pas recent gebeurt. De voordeur is oud en krom en je kon van binnen door de kieren naar buiten kijken. De cv is niet aangepast voor de vloerverwarming en gaat om de 5 minuten even aan en maakt een gigantische herrie, dit is een Atag uit 2011 maar er is geen onderhoudshistorie bekend en ik voel er weinig voor om hier nog geld tegen aan te gooien. Het dak is pas recent vernieuwd en is toen extra geïsoleerd. Bij zo'n beetje alle kozijnen tocht het, deze worden nu allemaal vervangen.

Ik ga er van uit dat ik het komende stookseizoen dan ook aanmerkelijk minder zal gaan gebruiken.

Wellicht dat ik om iets meer inzicht hierin te krijgen eerst nog een jaartje een nieuwe cv ketel ga huren en ga investeren in monitoring van mijn verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:57
@uVo494
Grolsch schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Qua virtueel gasverbruik inschatting ben ik het precies eens met @Grolsch

Je schreef zelf al dat je het afgelopen winter prima hebt kunnen redden met de CV ketel op 40 graden. Dat betekend dat je afgiftesysteem blijkbaar voldoende is.

Bestel gewoon zo`n 7 kW LG als je er geen tapwater mee gaat maken of als je dat wel wilt een maatje groter. Gewoon doen.

Zelf heb ik alleen vloerverwarming in de badkamer en het huis blijft prima warm met de standaard radiatoren (niet nageisoleerd huis uit 2004), afgelopen 'winter' is de aanvoer max 39 graden geweest bij mij. Mijn warmtepomp kan zelfs aanvoer van 55 graden halen als het moet, dat is wel heel inefficient natuurlijk. Maar stel dat het nodig is, dat zie je ook niet echt terug op de energierekening voor die 3 echt koude dagen per jaar.
Dat koste wat kost alsnog bij -15 graden buitentemperatuur uitkomen met 35 graden aanvoertemperatuur vind ik meer iets voor nieuwbouwhuizen. Niet verbouw/renovatie.

edit: ik zie dat je het over airco's hebt in zowat elke kamer. Koop gewoon een 5 kW Panasonic en gebruik de airco's (met verwarm functie) op de drie koudste dagen van het jaar ook af en toe.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 27-05-2020 23:46 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:44:
@uVo494

[...]

Qua virtueel gasverbruik inschatting ben ik het precies eens met @Grolsch

Je schreef zelf al dat je het afgelopen winter prima hebt kunnen redden met de CV ketel op 40 graden. Dat betekend dat je afgiftesysteem blijkbaar voldoende is.

Bestel gewoon zo`n 7 kW LG als je er geen tapwater mee gaat maken of als je dat wel wilt een maatje groter. Gewoon doen.

Zelf heb ik alleen vloerverwarming in de badkamer en het huis blijft prima warm met de standaard radiatoren (niet nageisoleerd huis uit 2004), afgelopen 'winter' is de aanvoer max 39 graden geweest bij mij. Mijn warmtepomp kan zelfs aanvoer van 55 graden halen als het moet, dat is wel heel inefficient natuurlijk. Maar stel dat het nodig is, dat zie je ook niet echt terug op de energierekening voor die 3 echt koude dagen per jaar.
Dat koste wat kost alsnog bij -15 graden buitentemperatuur uitkomen met 35 graden aanvoertemperatuur vind ik meer iets voor nieuwbouwhuizen. Niet verbouw/renovatie.

edit: ik zie dat je het over airco's hebt in zowat elke kamer. Koop gewoon een 5 kW Panasonic en gebruik de airco's (met verwarm functie) op de drie koudste dagen van het jaar ook af en toe.
Ik zat op 1441 m3 verbruik en ga nu van 7,5kw naar 10kw. Ik zou dus zeggen; minimaal een 7,5kw maar las je afgite het aankan kun je ook naar 10 of iets daar tussenin (ecodan 8,5 bijv).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:35
De kogel is door de kerk! 8 en 9 juli worden hier in huis 23 panelen op het dak gelegd en komt er een Loria 6008 en op zolder een L/L warmtepomp voor snel koelen/verwarmen. Twee radiatoren worden vervangen door Jaga Strada Hybrid radiatoren en er komt een voorbereiding voor vloerverwarming op de badkamer door een nieuwe kunststof verdeler te plaatsen met een extra groep. Ben heel erg benieuwd!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

iemand enig idee wat het kost om deze combi verzekered naar NL te vervoeren?
https://www.instaladorate...h_query=ERST20&results=21

In het begin reageerde ze snel maar voor de transportkosten hadden ze een adres nodig.
Ik heb die gegeven maar krijg geen antwoord meer, ook niet na een herinnering.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@icecreamfarmer ik heb daar besteld maar idd, krijg ook geen reply sinds eergister. Ik ga er vooralsnog van uit dat dit een tijdelijke communicatie stoornis is :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Arjan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:22:
@icecreamfarmer ik heb daar besteld maar idd, krijg ook geen reply sinds eergister. Ik ga er vooralsnog van uit dat dit een tijdelijke communicatie stoornis is :)
Ik al een week niet meer. Is er een nationale vakantie in Spanje ofzo?
De dag ervoor binnen 24 uur een antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-05-2020 15:24 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:02
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:08:
iemand enig idee wat het kost om deze combi verzekered naar NL te vervoeren?
Je hebt een PM.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Kreeg vandaag een update over de bouw. De eerste woningen worden waarschijnlijk vertraagd opgeleverd ivm leverings problemen van de warmtepomp units.
Door de corona heeft de productie stilgelegen is het antwoord.
Het gaat om de mitsubishi ecodan cylinder units met de puhz sw 75 yaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoor meer problemen met levering van airco onderdelen, er schijnt een belangrijke fabriek in de buurt van Wuhan te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:40:
Ik hoor meer problemen met levering van airco onderdelen, er schijnt een belangrijke fabriek in de buurt van Wuhan te zitten?
Nee, de ME Ecodan word in Schotland gemaakt. Alleen is die fabriek niet geschikt voor de 1.5m samenleving.
Dat ombouwen van de fabriek en het productieproces aanpassen, kost een week of 4.
In die weken is er geen productie en dus een vertraging.

Of de fabriek nu weer draait weet ik niet, maar buitendelen komen over een paar maanden weer.
Gelukkig hebben wij er nog geen last van, wij krijgen onze buitendelen nog gewoon geleverd van de Ecodan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Ik al een week niet meer. Is er een nationale vakantie in Spanje ofzo?
De dag ervoor binnen 24 uur een antwoord.
Inmiddels heb ik een bevestiging ontvangen mbt mijn betaling, dus wellicht komt de communicatie weer op gang.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:01
TimoDimo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Ik zal het even op een rijtje zetten op een manier die hier te presenteren is.
@Cees-JanH @TimoDimo

Dit is echt een super Interessant idee!

Ik was aan het kijken voor een multisplit airco en een monoblock warmtepomp. Maar ik zou het zo goed een koelcircuit kunnen maken met een drietal van fancoils aangesloten op de monoblock. Van dit aparte circuit moeten dan wel de leidingen goed geïsoleerd worden, maar dat is niet anders dan bij de koelleidingen van een airco toch? Net als de condensafvoer, die zou ik voor de binnenunits ook nodig moeten hebben.

In de zomer draai ik dan het normale circuit met alle radiatoren dicht zodat het koude water alleen door de geïsoleerde leidingen gaat. In de winter kunnen de fancoils dan ook nog een beetje meedraaien.

Is het koelen met fancoils wellicht een eigen topic waard?

Is er iemand die het op bovenstaande wijze al draaiend heeft?
Pagina: 1 ... 96 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.