It happens

"Eh wat" inderdaad... die specificaties soms. Ze kunnen ook maar schrijven wat ze willen zolang het geen bepaalde norm is of standaard waarmee gemeten is.
Tsja, de akelige ziekte die marketing heet.
Gewoon dampdichte isolatie inderdaad. Hetzelfde als met een airco, maar dan wat dikkere leidingen en het hoeft iets minder goed geïsoleerd (want de leidingen worden niet zo koud als bij een airco). Aangezien ik alle leidingen voor de ventilatorconvectoren nog aan moet leggen komt er niks in het beton. En zou dat wel zo zijn, dan maakt dat niet veel uit denk ik. Er zit neem ik aan geen lucht in beton, of althans geen lucht die van buiten geventileerd wordt. En anders kun je natuurlijk ook dampdicht isoleren in het beton.
Ah, als je alle leidingen nog moet leggen komt dat wel goed idd.
Voor koeling werkt het het beste als je convector zo hoog mogelijk hangt. Het aanleggen van een klein buisje in of op de muur naar de dichtsbijzijnde afvoer is dan een koud kunstje. Bij mij is het allemaal goed bereikbaar (oud huis). Of naar buiten toe kan natuurlijk ook, zoals bij airco's veel wordt gedaan.
Hm, ik vind dat vrij veel gedoe en de WAF van overal buisjes naar buiten of extra leidingen door je huis is laag tot nul.
TimoDimo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
[...]
Ik denk dat laatste. Ik heb de handleiding van de Panasonic bekeken en daarbij wordt sowieso al gewisseld tussen SWW en verwarmen of koelen. Bij de monoblock moet dan natuurlijk ook een klep worden bediend om het warme of koude water de goede kant op te sturen. Naar de afgiftesystemen voor koeling of verwarming of naar het SWW-vat.[/quote]
Lijkt me nog best lastig, omdat een beetje slim aan te sturen. SWW naar vrij hoge temperatuur en koelen van je verwarmingscircuit.
Dan is het een stukje duidelijker als ze dat bedoelen. Ik denk dat het inderdaad gewoon marketingpraat is. Het hele ding is een stukje efficiënter, dus kan hij ook beter koelen. Dat is nogal wiedes.

Ze hebben in die specificaties misschien meer de extremen aangegeven, en dat is natuurlijk ook wel interessant want dat is uiteindelijk toch bepalend voor wat hij kan.
Eens.
Gasschuif schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:08:
[...]
Daarmee bedoel ik condenserend koelen (met een flinke plens water uit de lekbak) met een temperatuur van 6 C, een hark met steel dus. Terzijde, ik kom uit een industrie omgeving. Daar is 6 C de norm. Al het koelen zonder condenseren werkt wel een beetje maar de RV gaat omhoog. Daardoor is het m.i. niet echt comfortabel. Maar er zij er hier zat die daar anders over denken...

Als ik deze tabel eens bekijk:
https://www.knmi.nl/kenni...temperatuur-bij-warm-weer
Waar de gevoelstemperatuur wordt uitgezet tegen temperatuur en RV, dan lijkt RV vooral warm aan te voelen bij zeer hoge temperaturen. Bij een luchttemperatuur van 27 graden heb je een gevoelstemperatuur van 27 graden bij 40% RV en van 28 graden bij 70% RV.
Ik denk dat dat effect hier gigantisch overschat wordt, al blijft het ook een kwestie van waarneming = subjectief.
doek55 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:23:
[...]
Alle leidingen op één na liggen in het beton. Deze koperen hoofdleiding zit achter een gemetselde koof waar ik niet bij kan (zonder te breken), maar ik hoop dat de wand van 10cm dik genoeg is om het voldoende dampdicht te houden. Vooral de leidingen die uit de vloer naar de radiatoren gaan worden belangrijk om goed te isoleren.
Ik ga de huidige stalen verdeler vervangen door een kunststof variant, zodat de waterflow door de fancoils vanuit daar geregeld kan worden. Op de fancoil zelf kan ik dan het vermogen regelen op basis van de ventilatorsnelheid.
Het verschil tussen 27°C en 25°C is inderdaad nog zo'n 10%. Airleaf gaat uit van UNI EN 1397. Ik zeg niet 65% meer capaciteit, maar dat de Jaga 65% van de capaciteit van Airleaf heeft

. Het gaat dan om de Jaga Briza met 1.137W vs 1.760W voor de SL400. Of de Jaga Briza met 1.812W vs 2.650W voor de SL600.
En op basis waarvan vbergelijk je juist die modellen? Ik heb vergeleken op basis van grootte. Kan ook op basis van prijs; meeste bang (W) for your buck.
En waarom druk je het verschil tussen 27 en 25°C uit in een percentage? Is dat lineair gecorreleerd aan geleverd koelvermogen?
Ik weet nog niet of ik langzaam met hoge Ta ga koelen of snel met een lage Ta. Dat gaan we wel zien in de praktijk. De mogelijkheden zijn er in ieder geval met condensafvoer en een vermogen tussen de 3,5kW (hoge Ta) en 7,5kW (lage Ta).
[
Afbeelding]
Het gaat denk ik niet zozeer om snel of langzaam koelen, maar om hoe ver je kunt koelen. Met light cooling ca. 3-4°C, met condenserend koelen met water van 7°C door je leidingen, eh, geen idee maar vast veel verder.
Light cooling ben ik zelf van plan in combinatie met zonwering en nachtkoeling overigens. Eens kijken hoe ver we daarmee komen zonder airco.