Hi all,
Lees al een tijdje in dit topic en zoek wat advies.
Ik ben momenteel bezig met wat verbouwing te organiseren thuis, en wil daarbij direct zonnepanelen + een warmtepomp in meenemen, om zo grotendeels van het gas af te kunnen. Daar mijn vrouw Chinees is, zal de wok op gas moeten blijven om geen scheiding aan te hoeven vragen

Overweeg later nog wel om eventueel op een losse gastank te koken alleen zodat de aansluiting weg kan als dat interessant is.
Het huis:
Betreft een huis uit 2016, met huidige gasverbruik van 900m3. Hier komt echter nog wat bij: de al reeds geisoleerde (vanuit nieuwbouw) garage ga ik VV in leggen, HoH10. De sectionaal deur wordt vervangen voor een kozijn met glas. (2,5mx2,5m). Garage wordt kantoor/speel ruimte, en wil die op dezelfde thermostaat mee laten draaien als de woonkamer.
Daarnaast nu 2 dochters van 5 en 2, die gaan dus zeker meer gas verbruiken over een paar jaar.. Daar wil ik op voorbereid zijn. Gok straks 1200/1300m3.
Huis zelf ligt VV HoH15 BG+1e verdieping, behalve in de badkamer en langs de tuindeuren (volgens tekening in ieder geval..), daar zou HoH10 liggen.
Verdelers zijn pomploos, merk Robot, staal.
Woonopp nu: 117m2. Wordt met garage 134m2.
Inhoud: 594m3 -> wordt +- 645m3.
Heb gekeken voor een Mitsubishi split unit, en wacht al een tijd voor een offerte van een installateur. Maar overweeg hem zelf te importeren en zo veel mogelijk zelf te plaatsen/installeren. Wacht nog tot Koevlaas tijd heeft om te reageren om te checken wat hij kan betekenen

.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik dacht aan:
SW75YAA of SHW80YAA unit met bijbehorende binnenunit, 400L boiler, en xx?L buffervat.
400L nu overkil, maar straks met 4p douchen niet denk ik, en alleen smiddags opwarmen als salderen klaar is? Eventueel kan de temp. lager blijven ten tijde van overkil.
Geen buffervat was niet mogelijk begreep ik van de laatste installateur. Ik heb straks 6 groepen op de BG (4woon+2 garage) welke altijd open staan en op de thermostaat zouden kunnen afslaan. Eventueel kan daar de badkamer bij, maar dan wordt die wellicht te warm.
Klopt het dat hier en met deze units een buffervat benodigd is? Als ik naar de minimale flow kijk leek het net te gaan, maar dat is te krap wellicht.
De buitenunit wil ik op het garagedak zetten. Dit is geen betonnen dak, maar volgens mij dikke prefab geisoleerde plaat. Wordt dit een probleem qua trillingen? Andere optie is in de tuin of op de uitbouw, dat is iets verder weg en recht onder een slaapkamer raam.
Hebben jullie nog andere dingen die ik over het hoofd zie of adviezen?
Er werd hier nog benoemd dat de hoofdleiding misschien te klein was. Deze is flex 26mm, inwendig 20mm all the way, van ketel naar verdieping naar BG.