13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik ga morgen even babbelen met de installateur en even op vaste tijden de standen opnemen de komende week. Dat geeft samen met de info van de installateur een beter beeld.koevlaas2 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Trek nog geen conclusies over 1 nacht ijs, verbruik zal onder normale omstandigheden zo'n vaart niet lopen.
Ik heb in ieder geval op basis van jullie reacties weer wat extra info om wat vragen te stellen. Bedankt.
Even babbelen is natuurlijk prima, maar ken je grenzen.
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 29-03-2020 21:36 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
De eerste twee maanden heb ik meer verstookt dan de rest van het eerste jaar... Sterker nog.
De eerste drie maanden dat ik in dit huis woon heb ik meer verstookt dan dit hele stookseizoen.
De setpoint van jouw thermostaat doet natuurlijk helemaal niets met het vermogen van de warmtepomp. Die moet je regelen adhv de stooklijn.KraveN schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:59:
[...]
Ik hoop dat het dan daarin zit, maar stel ik zet straks alles op 20 graden beneden en de slaapkamers op 16 dan hoop ik toch dat als hij de temperatuur op peil heeft en het constant probeert te houden er minder energie verbruik nodig is.
[ Voor 36% gewijzigd door kmf op 29-03-2020 22:35 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
En wees maar niet bang, hier 900m3 bouwjaar 2017 verbruikt 3000kWh voor CV, zal bij jou vast minder zijn.
Nou.... Dat is extreem laag. Bij deze buitentemperatuur = ruimte temperatuur, dan is 50kWh niets bijzonders.koevlaas2 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:42:
[...]
Een eerste dag draaien in een nieuw huis is zo'n beetje 20 -25 kWh, afhankelijk van hoe koud en vochtig het binnen is.
Vorige week 8 Ecodans, 10kW, aan gezet in koude woning. En die lurken de eerste tijd toch 3kWh
Maar goed... Uneto vni he
[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 29-03-2020 23:16 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik denk dat de ramen toch vast wel dicht zijnOxellaar schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:12:
[...]
Nou.... Dat is extreem laag. Bij deze buitentemperatuur = ruimte temperatuur, dan is 50kWh niets bijzonders.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nou niet allemaal, extra ventilatie is nooit verkeerd bij een nieuwe woning.
En een woning die nog nooit verwarmd is, die heeft ongeveer dezelfde temperatuur als buiten. Ongeveer de gemiddelde etmaal temperatuur buiten, is temperatuur binnen.
Dat noemen we leergeldkmf schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:33:
De eerste twee maanden heb ik meer verstookt dan de rest van het eerste jaar... Sterker nog.
De eerste drie maanden dat ik in dit huis woon heb ik meer verstookt dan dit hele stookseizoen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
WTW ventilatie heeft ie. Dus die op max houden is efficienter. En daarbij blijft de warmte wel in huis natuurlijk.Oxellaar schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Nou niet allemaal, extra ventilatie is nooit verkeerd bij een nieuwe woning.
Ja, maar die laten we eigenlijk altijd nog uit staan ivm met bouwstof.kmf schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:32:
[...]
WTW ventilatie heeft ie. Dus die op max houden is efficienter. En daarbij blijft de warmte wel in huis natuurlijk.
Als iemand de vloer aanveegt en de wtw draait, zit alles vol stof.
Daarom zitten er affabriek ook G3 filters in die je na een paar weken al moet wisselen.Oxellaar schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:12:
[...]
Ja, maar die laten we eigenlijk altijd nog uit staan ivm met bouwstof.
Als iemand de vloer aanveegt en de wtw draait, zit alles vol stof.
Ik heb geen WTW, alleen afzuiging. Bewuste keuzekmf schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:32:
[...]
WTW ventilatie heeft ie. Dus die op max houden is efficienter. En daarbij blijft de warmte wel in huis natuurlijk.
Ik ben heel blij met mijn WTW, maar je moet 'm wel strikt onderhouden.KraveN schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Ik heb geen WTW, alleen afzuiging. Bewuste keuze
Ik geloof wel in het syteem. Ik heb alleen links en rechts om mij heen veel mensen gehoord die er niet tevreden over zijn. Dat zal verschillende oorzaken hebben. Maar dat was voor mij één van de redenen om daar niet voor te kiezen.koevlaas2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Ik ben heel blij met mijn WTW, maar je moet 'm wel strikt onderhouden.
Helaas daardoor wat meer verlies ivm dauer lufters, maar goed dat wist ik van te voren.
De getallen die jij noemt (45kWh) kijk ik niet vreemd van op bij het opstoken van een woning.
Goede keuze. Ik had je verward met iemand anders dan.KraveN schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Ik heb geen WTW, alleen afzuiging. Bewuste keuze
Bgg is ongeveer 110 m2 woonoppervlak, 1e verdieping 70m2.Grolsch schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:19:
@KraveN hoeveel m2 verwarmd vloeroppervlak heb je
De getallen die jij noemt (45kWh) kijk ik niet vreemd van op bij het opstoken van een woning.
Ja weet ik... Maar lang niet bij iedere wtw is dat het geval.koevlaas2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:14:
[...]
Daarom zitten er affabriek ook G3 filters in die je na een paar weken al moet wisselen.
Maar de kanalen zitten voor het filter en ook die wil je schoonhouden.
Bewoners krijgen het advies om de wtw pas aan te zetten als de boel goed schoon is.
Even snel geteld, totaal dus 180m2.KraveN schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:27:
[...]
Bgg is ongeveer 110 m2 woonoppervlak, 1e verdieping 70m2.
Ik weet niet waar je Ta op staat, maar stel dat de Ta 30 is, Tr 27 en je ruimtetemperatuur is dus 17 graden, dan zal de massa (je vloeren) zeker niet veel warmer zijn.
Dit geeft een afgifte van 69W/m2 met bovenstaande parameters.
180*69 = 12,4KW, dus dat kan je WP niet leveren en zul je dus geen Ta van 30 hebben op dit moment.
Met 180m2 en 7KW vermogen kun je dus maximaal 39W/m2 afgeven, met een ruimtetemperatuur van 17 graden zou dit een Ta betekenen van 25 en een Tr van 22 op dit moment.
Aangezien je een 7KW WP hebt, en je een opgenomen vermogen ziet van 2KW draait die WP gewoon vol gas (COP van 3,5 lijkt mij ook niet gek met deze omstandigheden).
Dus tijdens het opwarmen is dit zeker niet gek, 24*2=48kWh op een dag, met een COP van 3,5 dus 168kWh thermisch in je woning.
Dit wordt vanzelf minder als de woning/ vloeren op temperatuur komen, maar dat kan zo maar een week duren als je van 13 graden af komt, en het 's nachts ook nog eens vriest (het was -2,5 in Twente vanochtend).
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2020 10:47 ]
Dat is precies dezelfde oppervlakte als ik heb. Ik verbruik gemiddeld over 3 jaar ca 2000 kWh/jaar voor verwarmen (en ca 600 voor SWW). Ik heb geen bijzonder goede isolatie ivm dat het een monument is. Waarschijnlijk heb jij een stuk betere isolatie. Ik heb dak rc 3,5, wanden rc 2,5 en vloer rc 3. Dus het zal mij niet verbazen dat je op jaarbasis lager dan 2000 kWh uitkomt. Misschien alleen het eerste jaar iets meer. Overigens heb ik wel wtw maar die is CO2-gestuurd en draait eigenlijk niet zo heel veel uren.KraveN schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:27:
[...]
Bgg is ongeveer 110 m2 woonoppervlak, 1e verdieping 70m2.
[ Voor 7% gewijzigd door godfriedd op 30-03-2020 10:46 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 30-03-2020 16:54 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Je moet uiteraard alle massa binnen je geïsoleerde schil meetellen, want dat is de massa die je WP op moet warmen. Dus niet alleen de complete vloeren, maar ook de (binnen)muren.KraveN schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:52:
[...]
Hoe ik het exacte aantal m3 bepaal is even afhankelijk van waarmee ik moet rekenen. Kijk je alleen naar de smeervloer of ook naar het beton onder de smeervloer inclusief de breedplaat?
Woonoppervlak 200m2 smeervloer 7cm, de overige zou ik even na moeten kijken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 154% gewijzigd door teacher op 30-03-2020 16:54 ]
Ik ben van plan om mijn DJG SWW vat al in gebruik te nemen zonder dat de warmtepomp actief is.AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:42:
@Robindd Riep er iemand, “als salderen klaar is”?![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Todo list: circulatiepompje voor onderste gedeelte buffervat.
Omdat ook ik naar de toekomst kijk wil ik dat het verwarmings element ook gunstig is voor na salderen.
Ik kijk daarom al en tijdje met een schuin oog naar eddi (van zappi) en "jouw" oplossing.
nu vraag ik mij af hoe werkt jouw oplossing icm een auto lader? kan je een vertraging instellen zodat de autolader eerst kans heeft om vol te laden?
Vraag 2 en meer ontopic. Hoe ga ik om met de niet aangesloten spiraal in het SWW wat? leeg afdoppen, vullen met water en afdoppen of open laten?
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:57:
[mbr]toedeledoki.....[/mbr]
- tijdschema's instellen
- minimale teruglevering (dus vanaf hoeveel watt teruglevering, hij mag gaan werken)
- aan/uit via extern contact.
Beste is dan los een EZ3 te kopen (met stroomklemmen) ipv het aton power to heatpakket. Die EZ3 heeft ook ingangen. (zelfs 2 puls)
Uiteraard wel een CMI en het traploze heaterelement (is 1-fase, maar je kan er 12 aansluiten)
En eventueel een pt-1000 extra en 2x druksensoren voor sww en cv.
Je kan gratis de tapps2 software installeren en de controller +heater simuleren.
Ben nu bezig met een circulatiepomp om heel het vat te verwarmen wil die ook laten aansturen door de logica in die controller.
Gaat nog ff duren...Werkt inmiddels op de logica in de controller en met zwave tussenstekker.
vr 2. spiraal gewoon nog niet aansluiten. Ik heb er een jaar over gedaan om iets op de spiralen aan te sluiten, met druk op het vat. Uiteraard wel expansievat, overdrukventiel nodig, als je het vat gaat opwarmen.
Edit: bij mij zit er wel CV water in en de spiralen gebruik ik als hygienespiraal.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2020 13:32 ]
Een vraag waar ik toch al eventje achter het juiste antwoord zoek, maar het tot nu toe niet gevonden hebben in m'n sociale kring als op het internet.
Wij hebben in 2018 een woning aangekocht, die uitgerust is met een Daikin Altherma warmtepomp, gekoppeld met vloerverwarming (geen radiatoren).
Sindsdien zijn we al eventjes verder en onze eerste elektriciteitsafrekening (na 1 jaar) bedroeg 8050kwh verbruik, ontzettend hoog verbruik om uiteindelijk met twee fulltime te gaan werken en een goed geisoleerd huis te hebben met een relatief kleine (bewoonbare) oppervlakte. Nee, wij hebben nog geen zonnepanelen momenteel, is een ander punt van discussie
Logisch dat m'n gedachten steeds richting het hoog verbruik gaan van de warmtepomp...
Momenteel staat deze zo ingesteld:
:strip_exif()/f/image/BBHXru8SK4o3zaXtEOINqjFN.jpg?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de thermostaat staat dus continu op 30gr (via onze domotica app regelen wij de temperatuur van de verschillende zones, hoger dan 24gr hebben wij nog nooit geselecteerd in de app).
Echter, ik kwam vorige week onderstaand filmpje tegen waarbij die persoon de temperatuur liet regelen via afhankelijke buitentemperatuur.
YouTube: Altherma ht daikin utilisateur
Mijn vraag: moet ik de temperatuur op de termostaat gewoon laten staan op 30gr of selecteer ik beter de automatische buitentemperatuur regeling? Zal dit mij ook iets opleveren van energiebesparing?
Doe ik iets verkeerd?
Wie o wie kan er mij voor eens en altijd duidelijk maken hoe dit in te stellen...
Ik ben er eindelijk achter wat het is. Het printplaatje (in de documentatie lijkt het de RF2 te zijn, EMC filter 3x400V) was doorgefiktLittleTycoon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:52:
[...]
Ik zou even kap WP eraf halen en checken of de ledjes op de printplaat van de buitenunit met juiste frequentie en kleuren knipperen (zie handleiding), zie je gelijk ook of het een communicatie-issue is, c.q. of er aan WP zijde iets schort. Als aan WP zijde alles ok is zou ik de communicatiekabel tussen WP en SMO vervangen. Helpt dat niet, heb je in ieder geval weer een oorzaak uitgesloten. De monteur die je zoekt zou volgens mij niet veel anders doen. Wel even checken in de SMO of de compressor van de buitenunit niet ergens via settings geblokkeerd is, absoluut of relatief (als 82hz gevraagd wordt maar een geblokkeerde frequentie buitenunit is gaat ie het niet doen). Ook checken of compressor for whatever reason in beveiligingsmodus staat, dan kun je ook lang wachten.
Ik had vorig jaar zomer ook iets raars met de communicatiekabel, WP ging steeds in storing nadat ik de kabel "netjes" had weggewerkt. Na een beetje duwen en trekken met de kabel deed ie het weer, techniek
Je vertelt veel, maar je zegt weinigStancke schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:52:
Heren,
Een vraag waar ik toch al eventje achter het juiste antwoord zoek, maar het tot nu toe niet gevonden hebben in m'n sociale kring als op het internet.
Wij hebben in 2018 een woning aangekocht, die uitgerust is met een Daikin Altherma warmtepomp, gekoppeld met vloerverwarming (geen radiatoren).
Sindsdien zijn we al eventjes verder en onze eerste elektriciteitsafrekening (na 1 jaar) bedroeg 8050kwh verbruik, ontzettend hoog verbruik om uiteindelijk met twee fulltime te gaan werken en een goed geisoleerd huis te hebben met een relatief kleine (bewoonbare) oppervlakte. Nee, wij hebben nog geen zonnepanelen momenteel, is een ander punt van discussie![]()
Logisch dat m'n gedachten steeds richting het hoog verbruik gaan van de warmtepomp...
Momenteel staat deze zo ingesteld:
[Afbeelding]
De temperatuur van de thermostaat staat dus continu op 30gr (via onze domotica app regelen wij de temperatuur van de verschillende zones, hoger dan 24gr hebben wij nog nooit geselecteerd in de app).
Echter, ik kwam vorige week onderstaand filmpje tegen waarbij die persoon de temperatuur liet regelen via afhankelijke buitentemperatuur.
YouTube: Altherma ht daikin utilisateur
Mijn vraag: moet ik de temperatuur op de termostaat gewoon laten staan op 30gr of selecteer ik beter de automatische buitentemperatuur regeling? Zal dit mij ook iets opleveren van energiebesparing?
Doe ik iets verkeerd?
Wie o wie kan er mij voor eens en altijd duidelijk maken hoe dit in te stellen...
Wat is het bouwjaar van je woning.
Wat is je definitie van goed geïsoleerd.
Wat is je definitieve van een relatief kleine oppervlakte.
Hoe groot is jullie woning uitgedrukt in m3 / m2 woonppervlakte.
Met WAR stoken (WeersAfhankelijkeRegeling) is altijd aan te bevelen, zowel voor je portomonee (lagere Ta = betere COP = lagere energierekening) als voor comfort.
Wel is het zo dat het te laag instellen van je Ta voor pendelgedrag kan zorgen omdat je dan het minimale vermogen van je WP niet kwijt kunt.
Een ruimte instellen op 24 graden is wel vragen om een hoog verbruik, ik ken niemand die z'n ruimte instelt op 24 graden
Een verbruik van 8000kWh zegt mij niet zo heel veel zonder dat ik de andere cijfers zoals hierboven gevraagd weet. Zelf hebben wij in 2019 7320kWh verbruikt.
3965 voor regulier verbruik en er is 3356kWh in de WP gegaan.
Onderverdeeld verbruik WP is er 2589 opgestookt voor CV (verwarming) 157kWh voor koelen en 610kWh voor SWW.
Zowat elk huis is anders natuurlijk maar voor wat het waard is ben ik erg tevreden met de plek op het houten dak van onze garage. Ik hoor hem alleen als ik in de garage sta. Hij staat hier gunstig op een hoek van het huis naast de badkamer (niet in de buurt van slaapkamers).Robindd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:38:
[...]
Ik denk/hoop dat met een juiste opstelling het hier ook wel kan.
Er zit een behoorlijk pak isolatie tussen.
TriLithium heeft ondertussen ook gereageerd. Die heeft hem ook mooi neergezet en daarbij weinig tot geen hinder.
We puzzelen rustig verder, eerst maar eens e.e.a. zien aan te schaffen.
De WP heeft hier nog niet op vol vermogen gedraaid dus misschien kom ik over een tijdje terug met een andere ervaring
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Hmm dat is minder, zelf achtergekomen? Of van nature brakke printplaat of er moet een forse spanning "surge" zijn geweest, EMC filters zijn volgens mij juist bedoeld om die pieken af te vangen.kipragout schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Ik ben er eindelijk achter wat het is. Het printplaatje (in de documentatie lijkt het de RF2 te zijn, EMC filter 3x400V) was doorgefikt
Goed bezig. En dat terwijl salderen nog lang niet afgebouwd wordt.AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:42:
@Robindd Riep er iemand, “als salderen klaar is”?![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Todo list: circulatiepompje voor onderste gedeelte buffervat.
Is dat circuleren wat je van plan bent zodat je meer warmte in je van kwijt kunt of zo?
Zwevende nul.LittleTycoon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:19:
[...]
Hmm dat is minder, zelf achtergekomen? Of van nature brakke printplaat of er moet een forse spanning "surge" zijn geweest, EMC filters zijn volgens mij juist bedoeld om die pieken af te vangen.
Ja warmte stijgt op he? Onder de heater is koud.TimoDimo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 00:07:
[...]
Goed bezig. En dat terwijl salderen nog lang niet afgebouwd wordt.![]()
Is dat circuleren wat je van plan bent zodat je meer warmte in je van kwijt kunt of zo?
Meeste spullen heb ik al.
Lastigste is, dat er dan 3 pompen (WP, vloer en circulatie) op het vat zitten die elkaar niet mogen kortsluiten qua warmte.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2020 04:42 ]
Oproep om gegevens aan te leveren (via PM). Ondanks de Coronacrisis denk ik dat we gewoon door moeten gaan. Deelnemers die een paar maanden willen overslaan worden gerespecteerd. Ik zal geen reminders sturen.
Deelnemers:
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ep Woody @Doek55
@jeroenvervuren @roelzadh
@lerssi
Ik zal er wel een aantal vergeten zijn,
[...]
Met WAR stoken (WeersAfhankelijkeRegeling) is altijd aan te bevelen, zowel voor je portomonee (lagere Ta = betere COP = lagere energierekening) als voor comfort.
Hoe stel je dat in op Melcloud? Kiezen voor curve?
Ik zal je morgen ook mijn eerste input geven, Kamstrup hangt nu net een maand aan de ELGA dus kan mee doen met de showTomexergie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:06:
Monitoring maart 2020
Oproep om gegevens aan te leveren (via PM). Ondanks de Coronacrisis denk ik dat we gewoon door moeten gaan. Deelnemers die een paar maanden willen overslaan worden gerespecteerd. Ik zal geen reminders sturen.
Deelnemers:
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@roelzadh @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ep Woody @Doek55
@lerssi
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Mitsubishi noemt WAR inderdaad "Compensatiecurve".borgoe72 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:01:
[quote]Grolsch schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:09:
[...]
Deze kun je inderdaad via Melcloud aan zetten (dus verwarmingsmethode volgens curve), maar de daadwerkelijke stooklijn (curve) kun je zover ik weet alleen op de Hydrobox zelf instellen, en niet via de App.
Tom, met alle respect: deze " opwekking " kan je beter op de 1ste van de maand versturen, dan zie je dat, en ga je het gelijk doen.Tomexergie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:06:
Monitoring maart 2020
Deelnemers:
Nu is het iets wat ik MORGEN niet moet vergeten, want nú kan ik nog niets doen.
Toch?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Staat jouw WP nog niet in zomermode dan?Naalroc schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Tom, met alle respect: deze " opwekking " kan je beter op de 1ste van de maand versturen, dan zie je dat, en ga je het gelijk doen.
Nu is het iets wat ik MORGEN niet moet vergeten, want nú kan ik nog niets doen.
Toch?
Was nog behoorlijk koud vannacht!
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik zat deze reactie nog even na te lezen en voor de zekerheid; ik heb het in mijn posts over de aanvoertemperatuur, niet de vloertemperatuur. Met een aanvoer van 29 graden wordt mijn vloer volgens mij rond de 23/24 graden.Marzman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:30:
[...]
De vloer mag ook niet te warm worden (spataders enzo, vroeger werden ze warmer als nu).
De monteur belde uiteindelijk Nibe op die vertelde dat dat het wel moest zijn. Vervolgens WP open gemaakt en daar zag ik daar er idd bij de aansluiting van 1 draad iets doorgefikt was. Plaatje is trouwens een dure grap, nu valt het nog onder de garantie anders was ik minimaal 1800 kwijt ex btw voor alleen het plaatjeLittleTycoon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:19:
[...]
Hmm dat is minder, zelf achtergekomen? Of van nature brakke printplaat of er moet een forse spanning "surge" zijn geweest, EMC filters zijn volgens mij juist bedoeld om die pieken af te vangen.
Ja, die prijzen zijn idd een probleem bij Nibe, belachelijk, printplaatje meer dan 1/3 hele WP. Jammer dat de monteur er niet de vinger achter kreegkipragout schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:01:
[...]
De monteur belde uiteindelijk Nibe op die vertelde dat dat het wel moest zijn. Vervolgens WP open gemaakt en daar zag ik daar er idd bij de aansluiting van 1 draad iets doorgefikt was. Plaatje is trouwens een dure grap, nu valt het nog onder de garantie anders was ik minimaal 1800 kwijt ex btw voor alleen het plaatje
Dit bestaat uit:
LG Therma V NK4 R32 split opgebouwd uit
- HN0916M NK4 Hydrokit 9kW
- HU071MR U44 Lucht/Water warmtepomp 7kW
- RVS tapwaterboiler Wp 300L + 1 spiraal
- Elektrisch element 1,5kW x 230V 14" x 1 1/2"
- WPPS 130 - AE Buffertank 130L
- Wilo Stratos Pico 25 1-6-130
Een aantal zaken vroeg ik me nu af:
- Zijn de gekozen componenten aan te raden?
- De Hydrokit is 9kW, de warmtepomp 7kW. Waarom dat verschil?
- Is zo'n buffertank echt noodzakelijk?
- Hoeveel groepen zijn hiervoor extra nodig in de meterkast en zijn dat dan 1 of 3 fase groepen?
- Is er een voordeel van Tackerplaat boven infrezen?
(Infrezen lijkt me goedkoper dan hele dekvloer eruit en er weer in. En verwijderen en terugplaatsen van de dekvloer zit niet in de offerte dus moet ik zelf dan nog (laten) doen) - Is €18K een beetje goede prijs voor dit alles?
Kan iemand mij uitleggen waarom het aansluiten van een zonnecollector of iets anders zoals een CV-haard) wel of niet zouden kunnen in bepaalde schema's? Mij lijkt namelijk dat het altijd allemaal kan (in schema A, B of C van warmtepompweetjes dus). @Grolschkmf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Voordelen C:
-buffervat kan van CV systeem ontkoppeld worden indien nodig.
-buffervat kan als zonneboiler gebruikt worden.
-buffervat kan als sww-buffer gebruikt worden.
-buffervat als zonneboiler kan middels pomp ook zonder warmtepomp de vloer verwarmen
Volgens mij is het enige verschil tussen de schema's dat je aan- en afvoer door één gat in je buffer gaat (waardoor de mate van gebruik van de buffer afhankelijk is van de pompdruk van beide pompen). Heb je genoeg andere gaten in je vat dan kun je er altijd een ander warmtegevend apparaat aan hangen volgens mij. En zelfs die kunnen in principe door hetzelfde gat. Of zie ik iets over het hoofd?
Er staat wel dit:
"Noot: als u bijvoorbeeld ook een houtkachel heeft die u warmte wil laten leveren aan de installatie, dan is dit schema natuurlijk niet van toepassing! "
Maar ik snap eigenlijk niet wat ze bedoelen (waarom dit is).
Ta = Ta, en hoger wordt deze niet.
Als je bijvoorbeeld met een houtkachel of zonnecollector gaat werken en deze verwarmt hetzelfde buffervat als de WP heb je te maken met veel hogere temperaturen.
je moet dan punt 1 je WP beschermen zodat deze geen water van 90 graden voor de kiezen krijgt, en een mengklep achter je buffervat hebben (met een beveiliging) zodat er geen water van 90 graden je afgiftesysteem in gaat.
Omdat de WP vanuit zichzelf geen weet heeft van andere verwarmingssystemen zul je dus die temperaturen ook extra in de gaten moeten houden met extra sensoren in het buffervat of na het buffervat zodat de WP weet wanneer hij moet gaan verwarmen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 31-03-2020 16:59 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Zet 'm op thermostaat only, dan kiest de machine zelf zijn aanvoer temperatuur, dit stel je in door de thermometer in het huis aan te zetten.borgoe72 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:01:
[quote]Grolsch schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:09:
[...]
Ik werk net aan een villa waar gister en vandaag door collega monteur en een leerling Tackerplaat is gelegd, niet meer dan 80m2. alleen begane grond, ook zijn de sparingen onderin de muren voor de verwarmingsbuizen gemaakt.Vliegvlug schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:27:
Ik heb momenteel een offerte liggen voor een all electric warmtepomp systeem icm 75m2 aan te leggen vloerverwarming
Dit bestaat uit:
LG Therma V NK4 R32 split opgebouwd uitWarm tapwaterboiler
- HN0916M NK4 Hydrokit 9kW
- HU071MR U44 Lucht/Water warmtepomp 7kW
Buffertank
- RVS tapwaterboiler Wp 300L + 1 spiraal
- Elektrisch element 1,5kW x 230V 14" x 1 1/2"
Pomp
- WPPS 130 - AE Buffertank 130L
De vloerverwarming wordt aangelegd op basis van Tackerplaat 20-2
- Wilo Stratos Pico 25 1-6-130
Een aantal zaken vroeg ik me nu af:Mocht er nog extra info nodig zijn laat het weten. Volgens mij zijn dit de hoofcomponenten van het systeem, maar er staat veel zaken genoemd in de offerte dus ik kan wat gemist hebben.
- Zijn de gekozen componenten aan te raden?
- De Hydrokit is 9kW, de warmtepomp 7kW. Waarom dat verschil?
- Is zo'n buffertank echt noodzakelijk?
- Hoeveel groepen zijn hiervoor extra nodig in de meterkast en zijn dat dan 1 of 3 fase groepen?
- Is er een voordeel van Tackerplaat boven infrezen?
(Infrezen lijkt me goedkoper dan hele dekvloer eruit en er weer in. En verwijderen en terugplaatsen van de dekvloer zit niet in de offerte dus moet ik zelf dan nog (laten) doen)- Is €18K een beetje goede prijs voor dit alles?
Dus afhankelijk van de complexiteit van de woning kom je snel op die 18K
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Oeps nog niet aan gedachtGrolsch schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:57:
je moet dan punt 1 je WP beschermen zodat deze geen water van 90 graden voor de kiezen krijgt, en een mengklep achter je buffervat hebben (met een beveiliging) zodat er geen water van 90 graden je afgiftesysteem in gaat.
Gelukkig mixed mijn vloer met de Tr voor de WP.
Toch maar een temp sensortje aan hangen voor de zekerheid.
Nog een paar vrije ingangen op de TA EZ3
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2020 20:38 ]
Ik heb in de wandelgangen wel eens gehoord dat de wisselaar van een WP daar niet zo blij mee is als er heet water (+ 60 graden) in de wisselaar komtAUijtdehaag schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:30:
[...]
Oeps nog niet aan gedacht(wel aan de vloer, maar niet de WP)
Gelukkig mixed mijn vloer met de Tr voor de WP.
Toch maar een temp sensortje aan hangen voor de zekerheid.
Nog een paar vrije ingangen op de TA EZ3
En wat zou er dan mis kunnen gaan?Grolsch schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:58:
[...]
Ik heb in de wandelgangen wel eens gehoord dat de wisselaar van een WP daar niet zo blij mee is als er heet water (+ 60 graden) in de wisselaar komt
Wat een ideële leidingen zijn dit (https://www.oeg.net/alumi...-isolatie-10-mm-802029974 -meerlaags 26x3mm met 10mm isolatie PE-RT) ;-) lekker flex. Koppelingen persen ging perfect met de handtang.
Nu alleen nog even laatste stukje aansluiten & koppelen aan CV leidingen.
Nadeel is dat tussen een gipswand & de CV ketel in is; heb daar amper 20cm ruimte. Dus wordt even stoeien
Lekker krap: zwarte leidingen zijn van de zonneboiler... moet ik ook nog aansluiten 😱
:strip_exif()/f/image/gaHxnTCWdOfiDpEeuvflhrGs.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/uXK1pSFGmLf22KJSFeX2ssUR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Edit: electra leidingen rechts moet ik nog exact plaatsen; maar wilde eerst deze ledigen op de plek om daarna exact te weten hoe ik ze ga leggen & dus vast ga zetten. Nu even provisorisch ;-)
Boven de trap (over alle leidingen) komt een koof ter afwerking.
[ Voor 35% gewijzigd door Crazy- op 31-03-2020 22:53 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Echt niet, vvw kost hooguit 3,5k echter is het vaak de vloer wat er op komt die het weer duur maakt.frisianstar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Ik werk net aan een villa waar gister en vandaag door collega monteur en een leerling Tackerplaat is gelegd, niet meer dan 80m2. alleen begane grond, ook zijn de sparingen onderin de muren voor de verwarmingsbuizen gemaakt.
18k is veel voor wat hij krijgt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik denk dat 60 graden nog net gaat. Echter een zonneboiler en zeker een houtkachel levert veel hoger.Grolsch schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:52:
[...]
Ik heb van horen zeggen dat een WP dit niet fijn vindt, mss dat @Oxellaar Of @Zwerius technische uitleg kan geven
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Klopt, maar de vraag van @BenEco was waarom de WP daar niet tegen kan, en ik heb ooit in dit topic gelezen waarom dat was, maar ik weet niet meer precies waarom. Maar je moest er in ieder geval wel voor waken dat dat hete water (+60 graden) niet in de retour van de WP komt.Appie Heijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:07:
[...]
Ik denk dat 60 graden nog net gaat. Echter een zonneboiler en zeker een houtkachel levert veel hoger.
Pakkingen, of soldeer die los komt. En sowieso je wp op storing, als je vergeet te resetten dan.....Grolsch schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:40:
[...]
Klopt, maar de vraag van @BenEco was waarom de WP daar niet tegen kan, en ik heb ooit in dit topic gelezen waarom dat was, maar ik weet niet meer precies waarom. Maar je moest er in ieder geval wel voor waken dat dat hete water (+60 graden) niet in de retour van de WP komt.
Maar een simpel opleg thermostaat beveiligd het wel. Of een relais, de pomp van hout kachel aan is wp uit....
1 PVoutput . Dongen NB
Meer in de trend van je wp zijn gas niet condenseert en dus de olie slecht retour komt denk ik....reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:05:
[...]
Pakkingen, of soldeer die los komt. En sowieso je wp op storing, als je vergeet te resetten dan.....
Maar een simpel opleg thermostaat beveiligd het wel. Of een relais, de pomp van hout kachel aan is wp uit....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die bedragen zijn echt hopeloos schandalig, dat ze het durven....kipragout schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:01:
[...]
De monteur belde uiteindelijk Nibe op die vertelde dat dat het wel moest zijn. Vervolgens WP open gemaakt en daar zag ik daar er idd bij de aansluiting van 1 draad iets doorgefikt was. Plaatje is trouwens een dure grap, nu valt het nog onder de garantie anders was ik minimaal 1800 kwijt ex btw voor alleen het plaatje
Nibe is wel zo'n beetje koploper, maar Daikin en Mitsubishi kunnen er ook wat van.
Ik heb reparaties van 1500 a 2000€ voorbij zien komen aan de Daikin sararrarararar rara.
Het favoriete splitje van de Tweakers in het L/L topic....
De war laat dan toch al lang compressor stoppen?Rol-Co schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:22:
[...]
Meer in de trend van je wp zijn gas niet condenseert en dus de olie slecht retour komt denk ik....
En vanuit stilstand zou hij niet eens starten toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit bevestigt wel een beetje mijn vermoeden dat werken met zo’n tackerplaat duurder is dan infrezen.frisianstar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Ik werk net aan een villa waar gister en vandaag door collega monteur en een leerling Tackerplaat is gelegd, niet meer dan 80m2. alleen begane grond, ook zijn de sparingen onderin de muren voor de verwarmingsbuizen gemaakt.
Dan blijft mijn vraag staan of infrezen niet sowieso een betere optie is?
Scheelt naar mijn idee veel arbeid en ook materialen als er toch al een geschikte dekvloer in ligt.
Klopt, is nog zonder keramische tegels waarvan het leggen blijkbaar ook rond de €50 per m2 moet gaan kostenRol-Co schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:59:
[...]
Echt niet, vvw kost hooguit 3,5k echter is het vaak de vloer wat er op komt die het weer duur maakt.
18k is veel voor wat hij krijgt.
Bedoel je met 3,5K voor vvw dan infrezen?
Of zou tackerplaat gebruiken ook zoveel zijn of is dat veel duurder?
Tom, het is Copitano , maar ik heb al aangeleverdTomexergie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:06:
Monitoring maart 2020
Deelnemers:
@lerssi
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Het ligt eraan hoe je e.e.a. aangesloten hebt en wat de parameters zijn, maar als de WP uit staat dan staat het water in de WP ook stil en draait de waterpomp niet en meet de WP dus geen extreem hoge temperaturen.reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
[...]
De war laat dan toch al lang compressor stoppen?
En vanuit stilstand zou hij niet eens starten toch?
Op dat moment heeft de WP natuurlijk geen idee dat er water van 80 graden staat te wachten om de retour in te gaan op het moment dat de waterpomp zou gaan lopen.
Ik verwacht dus in de praktijk dat je binnen no-time een error krijgt en dat de compressor niet zal starten. Bij mijn Mitsu zie ik bij een start run dat eerst de waterpomp begint te lopen, en als aan alle parameters is voldaan (onder andere flow gemeten) dan start de compressor pas.
Maar ondanks dat, zou ik het toch maar beveiligen op de 1 of andere manier, om te voorkomen dat dit kan gebeuren.
Klopt precies, je krijgt fout melding.Grolsch schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:18:
[...]
Het ligt eraan hoe je e.e.a. aangesloten hebt en wat de parameters zijn, maar als de WP uit staat dan staat het water in de WP ook stil en draait de waterpomp niet en meet de WP dus geen extreem hoge temperaturen.
Op dat moment heeft de WP natuurlijk geen idee dat er water van 80 graden staat te wachten om de retour in te gaan op het moment dat de waterpomp zou gaan lopen.
Ik verwacht dus in de praktijk dat je binnen no-time een error krijgt en dat de compressor niet zal starten. Bij mijn Mitsu zie ik bij een start run dat eerst de waterpomp begint te lopen, en als aan alle parameters is voldaan (onder andere flow gemeten) dan start de compressor pas.
Maar ondanks dat, zou ik het toch maar beveiligen op de 1 of andere manier, om te voorkomen dat dit kan gebeuren.
Start commando zal een thermostaat dan geven, zet een opleg thermostaat tussen de kamer thermostaat en klaar. Kost 9 euro
1 PVoutput . Dongen NB
In de condensor van de WP zit vloeibaar koelmiddel.Grolsch schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:52:
[...]
Ik heb van horen zeggen dat een WP dit niet fijn vindt, mss dat @Oxellaar Of @Zwerius technische uitleg kan geven
Als je dat vanuit het CV-water gaat opwarmen zal de druk (koelmiddelzijdig) gaan stijgen. Ik ga er daarbij van uit, dat het expansieventiel goed afdicht en de compressor ook (daar zit vaak ook nog een terugslagklep in).
Hoeveel de druk stijgt, dat kun je halen uit het Mollier diagram van het betreffende koelmiddel.
Maar in elk geval is geen enkele normale WP-condensor gebouwd voor drukken die horen bij een temperatuur van zeg eens 70°C of hoger.
De (koelmiddelzijdige) druk in de condensor wordt dus hoger dan de ontwerpduk.
Dat wil nog niet meteen zeggen dat hij open barst, want meestal zit er wel een behoorlijke marge tussen ontwerpdruk en barstdruk. Maar wat in elk geval wel gebeurt, is dat de hardsoldeerverbindingen in de platenwarmtewisselaar veel zwaarder worden belast dan waarvoor het ontworpen is. Dat kan uiteindelijk tot schade leiden.
Maar zoals anderen al geschreven hebben zal de besturing van de WP waarschijnlijk ook ingrijpen en zorgen dat de WP niet kan starten.
Maar zelfs zonder te starten kun je dus schade aan de condensor toebrengen door de veel te hoog oplopende druk.
Zwerius Kriegsman
Circulatiepomp zit er tussen.Grolsch schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:18:
[...]
Wel 450 ltr water de goot in eerst.
Edit: op 13.00 draait de circulatiepomp en het "zon" element verwarmt nu heel het vat.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2020 15:16 ]
Goed gevonden, interessant!David schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:56:
Ik sta op het punt om de LG HM071.U43 in Slovenië te bestellen. De vrachtkosten zijn met nog geen 200 euro best schappelijk. Heb ik buiten de leidingen, koppelingen etc. die ik hier in NL kan kopen nog iets nodig om het draaiende te krijgen? Zit de bedieningsunit van LG er bijvoorbeeld standaard bij?
@Noord27 @beumer hebben jullie alleen de kale monoblock besteld?
Goedkoop inderdaad. Kan je betalen met Paypall of creditcard om risico's te vermijden? Ik wil zelf een 9KW bestellen. Heeft iemand al positieve ervaringen met deze leverancier?David schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:27:
Heb ik niet zelf gevonden hoor. Die eer gaat naar woger in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Zit je zonneboiler spiraal boven in het vat?AUijtdehaag schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:29:
[...]
Circulatiepomp zit er tussen.![]()
Wel 450 ltr water de goot in eerst.![]()
Edit: op 13.00 draait de circulatiepomp en het "zon" element verwarmt nu heel het vat.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Overigens heb ik zo’n zelfde pomp gehad. Die liep door hoge temperaturen stuk. Ik had hem achter een cv-houtkachel zitten.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Zo heb ik er 1 lange spiraal ervan gemaakt als hygienespiraal.
Die pomp kan tot 90 C dacht ik.
Maar gaat niet warmer worden dan 40 a 50 graden.
Ben nu bezig met de besturing ervan te programmeren in de TA EZ3, aan de hand van temp sensoren in het vat. Schakelt af op een instelbare temperatuur naar de pomp toe. (temperatuur omhoog, betekent dat heel het vat is opgewarmd)
Vanmiddag even proef gedraaid en werkt prima, om het hele vat te verwarmen en de warmte te verplaatsen.
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2020 21:17 ]
Ik ga mijn systeem nog wijzigen. Is te uitgebreid verhaal voor nu. In de nieuwe opstelling ga ik deze Delta T solar controller gebruiken om met een pomp het ene vat te verwarmen als de temperatuur lager dan in het andere vat is,AUijtdehaag schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:52:
@pleio65 Ja heb het vat op zijn kop gezet. Een zonnecollector komt er niet.
Zo heb ik er 1 lange spiraal ervan gemaakt als hygienespiraal.
Die pomp kan tot 90 C dacht ik.
Maar gaat niet warmer worden dan 40 a 50 graden.
Ben nu bezig met de besturing ervan te programmeren in de TA EZ3, aan de hand van temp sensoren in het vat. Schakelt af op een instelbare temperatuur naar de pomp toe. (temperatuur omhoog, betekent dat heel het vat is opgewarmd)
Vanmiddag even proef gedraaid en werkt prima, om het hele vat te verwarmen en de warmte te verplaatsen.
http://s.aliexpress.com/nMbAvQZ7
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Yes..David schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:27:
Heb ik niet zelf gevonden hoor. Die eer gaat naar woger in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Ja er komt nog wel eea bij, denk aan condensorsupport (Bigfoot voeten 3 stuks), filter en kabels maar allemaal in NL verkrijgbaar dus je hoeft alleen de LG te bestellen (en eventueel wifi optie als je dat wenst).David schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:56:
Ik sta op het punt om de LG HM071.U43 in Slovenië te bestellen. De vrachtkosten zijn met nog geen 200 euro best schappelijk. Heb ik buiten de leidingen, koppelingen etc. die ik hier in NL kan kopen nog iets nodig om het draaiende te krijgen? Zit de bedieningsunit van LG er bijvoorbeeld standaard bij?
En drie voeten? In de tekeningen zie ik dat ze de unit op twee dwarsbalken bevestigen dus twee voeten van 1m zouden voldoende moeten zijn, toch?
Ik begin steeds meer TA te waarderen, en interesant speelgoed is het zeker.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:34:
@pleio65 Veel functionaliteit zit al in de TA EZ3 ingebakken.
Kwestie van inrichten zoals je het wilt.
Zeker ook voor zonneboilers en dergelijke interessant speelgoed
Hoe zit het nu als ze ermee stoppen, zelf heb ik nogal slechte ervaringen met handige dingen die niet meer zo handig zijn als de support wegvalt. vooral omdat ze dan ineens extreem snel "verouderen" door het ontbreken van updates etc.
Bij sommige producten kan je dan terugvallen op de opensource basis. ik heb nog niet terug kunnen lezen hoe dat hierbij zit.
Als solaredge omvalt hebben de meesten ook een probleem
De EZ3 heeft standaard geen uitgangen, maar een beetje uitlezen met json bied heel veel mogelijkheden.
Heb de uitgang van de circulatielogica gekoppeld via json (via CMI) aan node-red en domoticz en die stuurt weer zwave tussenstekker aan, met de circulatiepomp. Pompje trekt 3,4 watt
Werkte perfect vandaag !
![]() | ![]() |
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2020 20:52 ]
Magneetfilter idd, of een zeef.David schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:07:
Wat moet ik me bij zo'n filter voorstellen? Heb je 't dan over een magneetfilter? Want dat heb ik vorig jaar al in de installatie opgenomen.
En drie voeten? In de tekeningen zie ik dat ze de unit op twee dwarsbalken bevestigen dus twee voeten van 1m zouden voldoende moeten zijn, toch?
[Afbeelding]
2 voeten overdwars zijn geen probleem voor een lage buitenunit.
Situatie: Warmteverlies berekening zegt 4,7 Kw bij -12 graden. Voorkeur voor split omdat ik liever een klein ding op mijn dak wil.
Nu kom ik voor een zacht prijsje een 6 kW Remeha (met Mitsu buiten unit?) tegen. Ik dacht: 6 kW, dat zal wel goed zijn. Echter blijft er bij +2 (!) nog amper de helft over van dat vermogen:

Dat is toch niet normaal?
De Mitsubishi PUHZ-SW50VKA 5Kw(!) met ogenschijnlijk dezelfde buitenunit (wel 2k duurder) doet het een heel klein beetje beter bij +2 maar gaat vooral bij -10 als de brandweer en geeft daar een hoopvol getal waar ik precies genoeg aan heb.
Electrisch element? Zou de Remeha dat ook kunnen? (geeft geen waarde bij -10)

Of kan ik beter voor een 7,5kw gaan? Die zijn zo groot op mijn dak
Of andere tips?
Panasonic lijkt ook nog wel een optie. Daar zijn vooral de monoblocks aantrekkelijk geprijst dus heb ik het idee dat ik voor een split te veel betaal
De LG mono R32 vind ik ook mooi maar ook die kan het dak niet op.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik weet niet precies waar je mitsu data vandaan komt,
uit het databook komen iets betere waardes voor de PUHZ-SW50VKA uit de tabel:
A2/W35 5,7kW met COP 2,83
A7/W35 7,6KW met COP 3,87
de waardes voor -10 en -15 kloppen overigens wel aardig.
Dit is nog zonder 2kW elektrisch element wat in de meeste bijbehorende binnenunits zit.
Als Mitsu bezitter zou ik het wel weten, mooi voor €2900 uit Spanje importeren
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Databook is duidelijk zoals @Blackraven aangeeft.
Ik ga eens kijken naar dat data boek maar dat ziet er al een stuk beter uit en lijkt me dan een prima ding voor mijn situatie.
Zou dat dan ook niet gelden voor (ogenschijnlijk) dezelfde buitenunit van Rehema? Of is die geknepen?
edit: databook inmiddels gevonden, ziet er idd beter uit. Verwarrende cijfers in de folder dan.
Bedankt voor de link, de spaanse site stond al in mijn lijstje en is zeker te doen. Echter vraag ik me af hoe dat werkt in deze tijden, Spanje ligt toch redelijk op zijn gat. Die Remeha is door aanbieding nog een stukje voordeliger en kan ik zo ophalen. Maar een Mitsu lijkt me toch de betere keus.
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 04-04-2020 08:40 ]
Edit: Aannemend dat je de Mercuria 6MR op het oog hebt, zie ik dat Remeha laaglast cijfers in de specs gebruikt, dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken.
AWHP 6 MR-3: maximaal 5,5kW bij A-7/W35. Dat zijn inderdaad dezelfde waardes.
Maar ik ben met je eens dat Remeha niet erg duidelijk is qua vermogens. Zo te zien hebben ze er wel een 3-6kW backup heater (2x 3kW neem ik aan) bij, dus dan zit je altijd goed, ook zonder buitenunit
Voor wat betreft je opmerking over de buitenunit heb je denk ik gelijk:
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Mag ik al gaan gokken wat de keuze wordt?
[ Voor 85% gewijzigd door Blackraven op 04-04-2020 09:56 ]
Was nog een heel gedoe uiteindelijk, maar gelukkig is het opgelost. Eerst was alleen de omvormer opgestuurd (die was ook zo duur) en niet de printplaat. Hierop is de monteur dezelfde dag nog een nieuwe printplaat gaan halen. Printplaat vervangen en vervolgens werkte de WP nog niet. Daarop ook maar de omvormer vervangen en de WP werkte nog steeds niet. Hierna is een Nibe monteur gekomen en die heeft ook nog eens de basiskaart vervangen.LittleTycoon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:03:
[...]
Ja, die prijzen zijn idd een probleem bij Nibe, belachelijk, printplaatje meer dan 1/3 hele WP. Jammer dat de monteur er niet de vinger achter kreeg
Blijkbaar had die een kleine opdoffer gehad vanuit de printplaat, maar functioneerde verder nog wel
Maar goed, eindelijk werkt alles weer.
Dat kom ik inderdaad ook tegen in de technea ontwerp handleiding van dit ding. Maar in geen Remeha handleiding.. waar heb jij dat getal vandaan?Blackraven schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:17:
@Wuursj
Edit: Aannemend dat je de Mercuria 6MR op het oog hebt, zie ik dat Remeha laaglast cijfers in de specs gebruikt, dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken.
AWHP 6 MR-3: maximaal 5,5kW bij A-7/W35. Dat zijn inderdaad dezelfde waardes.
Nou als dat ding hetzelfde vermogen heeft en dezelfde buiten unit heeft en ik 1500 euro in mijn zak kan houden, is het mij in ieder duidelijkMag ik al gaan gokken wat de keuze wordt?
Als @koevlaas2 hem tenminste wil aansluiten
Dat aansluiten kan wel tzt.Wuursj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:55:
[...]
Dat kom ik inderdaad ook tegen in de technea ontwerp handleiding van dit ding. Maar in geen Remeha handleiding..
[...]
Nou als dat ding hetzelfde vermogen heeft en dezelfde buiten unit heeft en ik 1500 euro in mijn zak kan houden, is het mij in ieder duidelijk![]()
Helaas is onze Ecodan uitgebrand door een brand in de garage...
Nu moeten we op zoek naar een nieuwe versie. Zijn er al mensen met ervaring met de:
Mitsubishi Electric Buiten Unit PUHZ-SHW80VAA (deze koppel ik weer aan de Hydrobox ERSC-VM2C)
De unit lijkt iets anders te zijn dan voorganger:
-zelfde afmeting
-3x stiller
-iets efficiënter
Als ik het zie heeft @Gasschuif er 1 staan. hopelijk komt hij nog even online dit weekend
Nog 1 jaartje en dan had ik hem terug verdiend tov de gasketel... Hopelijk gaat deze het langer doen! (brand lag overigens niet aan de ecodan maar is door ander apparaat veroorzaakt). Over Ecodan was ik super tevreden!
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Zelfde document als jijWuursj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:55:
[...]
Dat kom ik inderdaad ook tegen in de technea ontwerp handleiding van dit ding. Maar in geen Remeha handleiding.. waar heb jij dat getal vandaan?
[...]
Wuursj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:55:
[...]
Nou als dat ding hetzelfde vermogen heeft en dezelfde buiten unit heeft en ik 1500 euro in mijn zak kan houden, is het mij in ieder duidelijk![]()
Hier inderdaad een PUHZ SHW 80VAA, al 2 winters mee gestookt, bevalt prima. Hangt aan een 100 L Buffer/hydr scheider, met sec pomp. Bevalt uitstekend, en ook stil. Tijdens een defrost hoor je hem wel even, maar hij staat hier 10 meter van het huis in de tuin dus binnen hoor je niets. Trillingdemping op een (met name houten) dak is wel noodzakelijk, (massa tussen unit en dak, bv. stoeptegels en trillingdempers onder de unit. Mijn Mitsu L/L heb ik ook zo gedempt. Heb wel een capaciteit begrenzer gemaakt (0-50-75-100%) Hij draait meestal op 50%. Onder nul of na een paar dagen weg gaat hij op 75 of 100 % afhankelijk hoe koud het huis is. Met "voortschrijdend inzicht" had ik het ook makkelijk met een 7,5 kW Ecodan gered.develdonk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:52:
Even een berichtje van iemand die lang is weg geweest;
Nu moeten we op zoek naar een nieuwe versie. Zijn er al mensen met ervaring met de:
Mitsubishi Electric Buiten Unit PUHZ-SHW80VAA (deze koppel ik weer aan de Hydrobox ERSC-VM2C)
-zelfde afmeting
-3x stiller
-iets efficiënter
Als ik het zie heeft @Gasschuif er 1 staan. hopelijk komt hij nog even online dit weekendOmdat hij bij ons op het dak staat hoop ik dat deze niet al te veel trilt of ben benieuwd hoe gasschuif dat is tegen gegaan. (of andere). De vorige stond al op rubberen poten.
Nog 1 jaartje en dan had ik hem terug verdiend tov de gasketel... Hopelijk gaat deze het langer doen! (brand lag overigens niet aan de ecodan maar is door ander apparaat veroorzaakt). Over Ecodan was ik super tevreden!

Zacht rubberen trillingdempers, veren kan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 04-04-2020 19:51 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bijna alle deelnemers hebben ingevuld, nog nooit vertoond. Het lijkt wel of er een warmtepomp virus heerst.
Toch behoorlijke wat verschillen die moeilijk te verklaren zijn zonder gedetailleerd inzicht in de individuele WP installaties te hebben. Zoals eerder gesteld lijkt het mij aanbevelenswaardig dat WP's onder de trendlijn een verklaring moeten zoeken voor de slechte performance.
Controleer de invoer en geef wijzigingen door via PM. Wijzigingen verwerk ik in de volgende maand. Graag via een PM waar je zelf de starter van bent anders raak ik info kwijt.
De originele Excel file kun je downloaden over twee dagen via:
ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

ja, vind de prijs van de wifimodule nog erg fors dus even afwachten of daar een alternatief voor komt (heb al een tado die nu niks ligt te doen)David schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:27:
Ik zou voor de sw75yaa gaan, vermogen genoeg, maar kan veel verder terugdeveldonk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:52:
Even een berichtje van iemand die lang is weg geweest;
-zelfde afmeting
-3x stiller
-iets efficiënter
Als ik het zie heeft @Gasschuif er 1 staan. hopelijk komt hij nog even online dit weekendOmdat hij bij ons op het dak staat hoop ik dat deze niet al te veel trilt of ben benieuwd hoe gasschuif dat is tegen gegaan. (of andere). De vorige stond al op rubberen poten.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/UkIXzlHv7r26XadLSAuHtqnu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m4wc69agX9uLpksgN4vs4K5C.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qSJgmtnBnSn3pz1bxtugJYCN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EsnMogERIjkq7lPODIg2Pc6A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/b8zHK95eNvL61NiHEHVFlkdJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yqJBMx6dLbNDVds0PAKsILGW.jpg?f=fotoalbum_tile)