Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 126 Laatste
Acties:
  • 608.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Grolsch schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:47:
[...]

Ik zou voor de sw75yaa gaan, vermogen genoeg, maar kan veel verder terug
enige verschil is toch dat dit geen zubadan is maar power inverter (en die van gasschuif wel) en dat het 3 fase is (daarom de y in de naam ipv v). maw volgens mij kan hij juist minder ver?

Bij sw75yaa -> A2/W35 = 4,2kw (power inverter)
Bij SHW80VAA -> A2/W35 = 6,81kw (zubadan)

Dus tenzij ik het verkeerd zie maar anders is het precies omgedraaid? Wel lijkt model SHW112VAA erg verdacht veel op SHW80VAA, ik vermoed dus dat deze 2 identiek zijn maar andere software hebben.

Of bedoel je dat hij in een veel lagere deellast kan draaien dan de zubadan? dus op 20% van vermogen oid? zo ja; hier kan ik namelijk niks over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 04-04-2020 21:07 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +2 Henk 'm!
develdonk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:05:
[...]

enige verschil is toch dat dit geen zubadan is maar power inverter (en die van gasschuif wel) en dat het 3 fase is (daarom de y in de naam ipv v). maw volgens mij kan hij juist minder ver?

Bij sw75yaa -> A2/W35 = 4,2kw (power inverter)
Bij SHW80VAA -> A2/W35 = 6,81kw (zubadan)

Dus tenzij ik het verkeerd zie maar anders is het precies omgedraaid? Wel lijkt model SHW112VAA erg verdacht veel op SHW80VAA, ik vermoed dus dat deze 2 identiek zijn maar andere software hebben.

Of bedoel je dat hij in een veel lagere deellast kan draaien dan de zubadan? dus op 20% van vermogen oid? zo ja; hier kan ik namelijk niks over vinden.
De SHW is inderdaad een Zubadan, en levert meer vermogen bij lagere temperaturen maar kan veel minder verder terug mpduleren.

De Y of de V staat idd voor 1 fase (V) of 3 fasen (Y), maar beide types zijn in beide varianten te verkijgen, dus dat maakt niet.

In hoofdlijnen, er vanuitgaande dat je LTV hebt en aan Ta 35 voldoende hebt (Zubadan presteert beter bij hoge Ta (+50 graden) bij lage Tb (<-7 graden)

SHW80YAA (Zububdan)

Maximaal Ta 35, Tb -10 maximaal vermogen 10,2KW
Minimaal Ta 25 Tb +12 minimaal vermogen 4,3KW

SW75YAA

Maximaal vermogen Ta 35, Tb-10 maximaal vermogen 8,4KW
Minimaal vermogen Ta 25, Tb+12 minimaal vermogen 2,9KW

Voor de volledigheid:

Datasheet SW75YAA

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/whth0z.jpg

Datasheet SHW80YAA

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b690snk7vonz0.jpg

Zoals je kunt zien en zoals je zelf nu waarschijnlijk ook denkt, lekker voor de SW75YAA gaan :P _/-\o_ 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:21
Naar aanleiding van Tom's overzicht @Tomexergie eens even zitten rekenen aan mijn logging, welk deel van de warmte ik overdag verpomp en welk deel 's nachts, daar ik aan nachtverlaging doe. De nacht is bij mij van 23.30 tot 11.30.
Voor januari maak ik 62.2% "overdag" bij een gemiddelde temperatuur "overdag" van 9.1C vs 4.1C 's nachts.
Voor februari is dit 65.9% en 10.2C en 4.5C en maart 65.8% en 12.2C en 4.7C.
De stooklijn gaat van 33 graden bij 4C naar 30 graden bij 9C en 28.5 bij 12C. In maart scheelt het dus overdag gemiddeld bijna de helft aan lift.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08-2024
Heeft er iemand ervaring met het aansturen van een nibe pomp via de API? Ik probeer softwarematig (homeassistant) de compressor te blokkeren op basis van sensor data via de nibe uplink smart home optie door vacation mode in te stellen en dat werkt. Echter lijkt hij elke 1 a 2 uur gereset te worden. Het zou nog mooier zijn als er een rechtstreekste blokkeer functie is maar die kan ik niet vinden.

Bij vacation mode kan ik tijdelijk de aanvoer temperatuur laag zetten, in mijn huidige instellingen is dat 23graden, dit is wat er nu gebeurt:
https://imgur.com/xsQIryI

@HiBe ik heb de installateur ook gevraagd als hij binnenkort langs komt om het via zo'n potentieelvrij contact te proberen op de SMO20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@BasTijs Je kunt ook eens naar NibePi op facebook kijken. Zelf heb ik geen abo bij facebook, maar volg het hele verhaal via https://www.energiesparha...ibe-modbus-modul/52722_14 .Op die manier creëer je een goedkope modbus interface. Omdat ik geen homeautomation heb, is mij de stap nog te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 20:25
LangeFries schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:34:
Naar aanleiding van Tom's overzicht @Tomexergie eens even zitten rekenen aan mijn logging, welk deel van de warmte ik overdag verpomp en welk deel 's nachts, daar ik aan nachtverlaging doe. De nacht is bij mij van 23.30 tot 11.30.
Voor januari maak ik 62.2% "overdag" bij een gemiddelde temperatuur "overdag" van 9.1C vs 4.1C 's nachts.
Voor februari is dit 65.9% en 10.2C en 4.5C en maart 65.8% en 12.2C en 4.7C.
De stooklijn gaat van 33 graden bij 4C naar 30 graden bij 9C en 28.5 bij 12C. In maart scheelt het dus overdag gemiddeld bijna de helft aan lift.
Hoeveel graden nachtverlaging pas jij toe ? Ik stel de verlaging ook wel eens in, maar bij koude nachten en ochtenden merk je toch net die paar graden verschil smorgens. En dat betekent dat de warmtepomp juist op het koudste moment van de dag stevig moet gaan draaien om alles weer op de nul temperatuur te krijgen. In jou situatie lijkt dat anders omdat de verlaging om 11:30 stopt. Als er verder thuis niemand aanwezig is zoiets wel te doen.
Ik denk een beperkte verlaging gunstig kan zijn op het moment dat de warmtepomp het warmste moment van de dag voor verwarming gebruikt. Afhankelijk waneer is het seizoen zou ik het eerder nacht/ochtend verlaging noemen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai al 3 jaar met nachtverlaging van 1 graad tussen 22.00 en 10.00, en werkt perfect met de massa van de vloeren en isolatie van een nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@pleio65 Dat verschilt een beetje, want bij Nibe grijp je in op de WAR regeling en moet ik afhankelijk van de nachttemperature 1 of 1.5 graad nachtverlaging toepassen om effectief ongeveer 0.5 graad van de kamertemperatuur kwijt te raken. Meer wil ik niet en zou ook te veel vragen om weer in te lopen. Ik heb een heel traag reagerend huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 04-05 14:41

Copitano

Hoorn NH

Mooi weer, tijd voor onderhoud. De vogels hebben flink aan mij koelleidingisolatie zitten vreten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzS2M4koOU78m0c80wb3qB3NaiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPi0HViTECNTzk5z0ZZRwYwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYc0YR_uJyf9mY3fw_HxM5J-lLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyxE36hl13Gbnq0kKBtdAsms.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5F0mIv1loFWeXXnaSuv634u2wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVc29cKeB32QV1YrygPbB94v.jpg?f=fotoalbum_large
Twee lagen Armaflex in tegengestelde richting van elkaar gewikkeld O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oz2BiSM1gMQiGyrDuZ3FRZPYno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2CxEMwFdn4OTGGYHJYOTb5v.jpg?f=fotoalbum_large
En een laagje pvc tape tegen de zon. Elektrakabel weer netjes opgeknoopt en zo moet het weer even kunnen :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Copitano schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:20:
Mooi weer, tijd voor onderhoud. De vogels hebben flink aan mij koelleidingisolatie zitten vreten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En een laagje pvc tape tegen de zon. Elektrakabel weer netjes opgeknoopt en zo moet het weer even kunnen :+
Zal wel een mooi nest geworden zijn :+
Maar inderdaad, ze vreten het als piranha's kaal volgend jaar is alles eraf als je het zo had laten zitten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:27:
[...]

Zal wel een mooi nest geworden zijn :+
Maar inderdaad, ze vreten het als piranha's kaal volgend jaar is alles eraf als je het zo had laten zitten.
dCOP bijna 6 vandaag tot nu. Weet niet of dat aan de isolatie ligt _O- :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 15-04 16:02
Copitano schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb geen COP vandaag, ik heb de verwarming al uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:58:
[...]

Ja thermostaat gaat hier nu ook naar beneden😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier blijkbaar toch nog een kamer op noord welke het nodig vond dat de verwarming ff aanging, dus van 10.00 tot 12.00 ff gelopen met een COP van +- 6.

Daarna zit hij weer in de standby modus :P

Ik merk direct dat de Tbuiten +12 is, want opgenomen vermogen kan dan ineens wel terug naar 790Watt.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 06-04-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Copitano schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:41:
[...]

koevlaas2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:58:
[...]

Heb nog ruim 500 liter op 70 a 80 graden in de plus op dit moment. _O- :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay80-jmt5e6C_fBZjJjMDAyH7oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGTHtz33AmbQUmnMuFptZj0I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 06-04-2020 15:13 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:12
Goedemiddag allemaal,

Ik ben compleet nieuw in dit onderdeel maar wil na mijn zonnepanelen graag de volgende stap zetten.
Nu kom ik, met dank aan het start topic, het volgende tegen:
https://www.klimate.nl/te...rmtepomp-singlesplit.html
Mooi apparaat, zeker gezien de 190L vat wat mooi meegenomen is.

Buitenunit past hoogstwaarschijnlijk nog wel op het dak boven en kan in het ergste geval ook op de stenen schuur geplaatst worden.

Maar nu loop ik vast, wat heb ik nodig (of juist niet)
Wil het liefst over naar full-electric. Verwarming van de radiatoren en douche is het enige wat nog over is.

Mijn situatie:
115m2 woonoppervlak
8 radiatoren (cv ketel draait al 2 jaar op 60 graden max, ipv 90 origineel)
regendouche (gaat nog een spaarfilter tussen, ong 10L/min

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
JustinoFTW schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:01:
Buitenunit past hoogstwaarschijnlijk nog wel op het dak boven en kan in het ergste geval ook op de stenen schuur geplaatst worden.
Maar nu loop ik vast, wat heb ik nodig (of juist niet)
Wil het liefst over naar full-electric. Verwarming van de radiatoren en douche is het enige wat nog over is.
Tip: Neem in deze tijd (waarin de ene helft van NL het superdruk heeft, en de andere helft niets te doen) even de tijd om dit topic (en eventueel #7) helemaal door te lezen. Dan zit je er goed in, en is waarschijnlijk 90% van je vragen al beantwoord.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53
Copitano schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:20:
Mooi weer, tijd voor onderhoud. De vogels hebben flink aan mij koelleidingisolatie zitten vreten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tip van mijn installateur. Doe er metaalfolie plakband omheen. De vogels en muizen komen hier minder makkelijk doorheen. Heb dat nu 1,5 jaar zitten en geen enkel gaatje te zien.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Beste Tweakers,

Ik lees hier al een geruime tijd mee, en heb ook al zeer veel nuttige info opgeslagen.
Echter heb ik nu even wat behoefte aan onderbouwde opmerkingen over het volgende geval.

Op dit moment wordt mijn nieuwe woning gebouwd. Het is een klein project van 15 woningen.
De woning wordt voorzien van een Mitsubishi warmtepomp.
Volgens de EPC een PUHZ-SW75 YAA met bijbehorende cilinder unit.

Nu ben ik in conclaaf met de aannemer over de plaatsing van de buiten unit.

Volgens de technische omschrijving:
...buitenunit benodigd welke tegen de achtergevel op maaiveld niveau op betonplaat zal worden
geplaatst.

Nu stelde de instalateur voor om de unit boven een grindbak te plaatsen voor het lekwater. Met daarbij een foto van de unit aan de gevel gehangen met een beugel.

Ik wil de unit niet aan de gevel. Ik ben bang voor geluiden in huis.
Is mijn angst gegrond??

Ik heb de aannemer te kennen gegeven dat ik de gindbak wel een goede optie vind, maar wil de unit op de grond geplaatst.

Of indien ze moeilijk gaan doen, kan ik dan ook bij de technische omschrijving blijven. Dus op de betonplaat.
Kan het water dan nog goed weg?

Graag wat advies. Over de beste optie.

Alvast bedankt.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

biljoenblik schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:47:
Beste Tweakers,

Ik lees hier al een geruime tijd mee, en heb ook al zeer veel nuttige info opgeslagen.
Echter heb ik nu even wat behoefte aan onderbouwde opmerkingen over het volgende geval.

Op dit moment wordt mijn nieuwe woning gebouwd. Het is een klein project van 15 woningen.

...buitenunit benodigd welke tegen de achtergevel op maaiveld niveau op betonplaat zal worden
geplaatst.

Nu stelde de instalateur voor om de unit boven een grindbak te plaatsen voor het lekwater. Met daarbij een foto van de unit aan de gevel gehangen met een beugel.

Is mijn angst gegrond??

Ik heb de aannemer te kennen gegeven dat ik de gindbak wel een goede optie vind, maar wil de unit op de grond geplaatst.

Of indien ze moeilijk gaan doen, kan ik dan ook bij de technische omschrijving blijven. Dus op de betonplaat.

Alvast bedankt.
Ik heb hem op een betonplaat en dan met 25 cm grind er op. Water loopt weg aan de zijkanten.

Nu zou ik hem wel op 2 zware stoepbanden durven waar er een paar haaks onder liggen.
Daartussen genoeg grind..

Gevel is een keuze.
Maar ik blij dat hij een paar meter achter mijn gevel staat.. ik hoor hem nooit.
Zitten er ramen in de buurt waar komt te hangen. Dan kans zeker op geluidsoverlast..

Verzekeren is weer iets anders als hij niet aan de gevel hangt. [ gevel is verzekert, los staand moet zeker navragen ]

Tegen de gevel wss goedkoper voor de aannemer.
Als ik kon kiezen op stoepbanden waar genoeg grind omheen ligt..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 23:47
biljoenblik schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:47:Ik wil de unit niet aan de gevel. Ik ben bang voor geluiden in huis.
Is mijn angst gegrond??
Angst is een groot woord maar als er een slaapkamer in de buurt zit dan zeker niet doen.
Ik heb dat hier ook en dat was geen goed plan. Installateur heeft ons er ook niet op gewezen.
Als ik een keer tijd/zin/geld heb gaat 'ie verhuizen naar de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Wimhaw schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:48:
[...]

Tip van mijn installateur. Doe er metaalfolie plakband omheen. De vogels en muizen komen hier minder makkelijk doorheen. Heb dat nu 1,5 jaar zitten en geen enkel gaatje te zien.
Ja, kwam ik later ook op. Aluminium tape. Maar dit zit er nu voorlopig op (metaalkleurig) en ik kan het er niet meer aftrekken zonder de isolatietape te beschadigen. Ga het wel goed in de gaten houden. Wellicht plak ik het er later nog eens overheen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Scoutertje schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:08:
[...]

Angst is een groot woord maar als er een slaapkamer in de buurt zit dan zeker niet doen.
Ik heb dat hier ook en dat was geen goed plan. Installateur heeft ons er ook niet op gewezen.
Als ik een keer tijd/zin/geld heb gaat 'ie verhuizen naar de achtertuin.
Zelfde hier. Staat nu dus ook in de tuin.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53
Copitano schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:20:
[...]

Ja, kwam ik later ook op. Aluminium tape. Maar dit zit er nu voorlopig op (metaalkleurig) en ik kan het er niet meer aftrekken zonder de isolatietape te beschadigen. Ga het wel goed in de gaten houden. Wellicht plak ik het er later nog eens overheen. ;)
Je schrijft het al zelf. Gewoon eroverheen plakken. :)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:47:
Beste Tweakers,

geplaatst.

Is mijn angst gegrond??

Alvast bedankt.
Indien mogelijk niet aan de gevel, en uberhaubt niet in verbinding met je woning, maar lekker "vrijstaand" ergens in de tuin.

Ja, er zijn mensen die nergens last van hebben, maar ik ken er ook genoeg die er wel last van hebben.

In een WP zit een compressor die bij bepaalde frequenties resonanties kan veroorzaken, en niets is irritanter als "bepaalde" geluiden waar je niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Dan is het dus beter om te zorgen dat de unit niet aan de gevel komt.

Maakt het dan nog erg veel uit of deze op een betonplaat of grind komt te staan?

De unit komt op/ bij het terras. Maar niet in de looproute.
Dus voor wat water of ijs ben ik niet zo bang.

Maar een iglo onder de unit is misschien ook niet goed voor de unit zelf?

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:12
Andrehj schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:41:
[...]

Tip: Neem in deze tijd (waarin de ene helft van NL het superdruk heeft, en de andere helft niets te doen) even de tijd om dit topic (en eventueel #7) helemaal door te lezen. Dan zit je er goed in, en is waarschijnlijk 90% van je vragen al beantwoord.
Ik ben in dit geval deel van de helft die het superdruk heeft, maar ik zal er de komende dagen tijd voor proberen te maken. (Zie dat het 300+ pagina's zijn, dus heb nog even haha)

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf een gestorte beton plaat, daar 2 gestorte balken op, en in die "bak" zon 30 a 40cm grind. Ik zou wel iets voorzien (grind bijvoorbeeld) voor het lek water. Tijdens een fatsoenlijke defrost (die jij bij bepaalde weer types elk uur hebt) valt er best wat water naar beneden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
@biljoenblik
Ik heb een dergelijke buitenunit op 2 stoeprand banden in een grind bak staan, haaks op de gevel, en daar staat hij nu al ruim 18 maanden met de aanzuig pal op het westen in het buiten gebied.
Foto's al meerdere malen geplaatst, maar kan ze zelf niet terugvinden...

Opnieuw geplaatst, foto gemaakt bij de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za2b1-eMSO6BxeCsyLYWy4SbTws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e3syvLp3rVhLJtWt8iNmnjS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Naalroc op 06-04-2020 23:23 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 15:26
Naalroc schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:12:
@biljoenblik
Ik heb een dergelijke buitenunit op 2 stoeprand banden in een grind bak staan, haaks op de gevel, en daar staat hij nu al ruim 18 maanden met de aanzuig pal op het westen in het buiten gebied.

[Afbeelding]
Ieder zijn ding maar ik vind het persoonlijk echt doodzonde dat dat ding van jou zo dicht bij een mooie rietgedekte boerderij staat. Ik heb zelf ook een oud huis en heb hem mooi gecamoufleerd achter in de tuin staan. Zowel voor het geluid maar ook zeker voor het aanzicht. Is dit een kant van het huis die nooit in het zicht is, ook zonder terras en dergelijke in de buurt ofzo? Ik kan me haast niet bedenken dat er geen betere opties waren dan dit. (No offense natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mijn terras en tuin liggen aan de andere kant van de boerderij; deze kant is de noord zijde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Bedankt allen voor de info.

Ik zal eens zien waar de aannemer mee gaat komen.
Maar aan de gevel wil ik de unit niet.

Ik zal tzt wel laten weten wat het is geworden.

En in de toekomst heb ik vast nog wel vragen over het gebruik ervan. Maar ik heb al veel gelezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:12:
@biljoenblik

[Afbeelding]
Buiten of dat je deze techniek hier mooi vind staan..:-)

Ben je helemaal van het gas af?
Hoeveel verbruik heb je opgelost?
En meet je iets van rendement of graaddagen?

Ben erg benieuwd, aangezien het volgens vele geleerden niet kan een oud huis met een WP.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Boerderij is van 1807, en heb ik zelf redelijk gemoderniseerd, maar een rieten dak is moeilijk te isoleren omdat lucht circulatie onder het riet uitermate essentieel is.
Ja helemaal van het gas af, zie sig.
En ik doe nikt moeilijks met graad dagen of zo, alleen met €€€€ ;-)
en in de eerste 12 maanden gebruik heb ik €600 minder uitgegeven aan elektra, dan aan gas en elektra samen in de 12 maanden daarvoor, alles inclusief.
Laatste gas gebruik was 2800 m3/12 maanden
Ja, het kan dus echt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 07-04-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@Naalroc Met een 14kW zou ik verwachten dat je meer euro's bespaard. Stiekem is denk ik die boerderij best goed geisoleerd. Beter dan mijn huis uit 2001 zoals toen de standaard was. Die is een stuk kleiner (+/-450m3) dan die boerderij. Ik bespaar ongeveer 750 euro (incl. besparing vastrecht), wanneer ik mijn zonnepanelen er even tussenuit reken.

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 07-04-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik hoop ook op beter, @LangeFries maar ik heb nog maar 1 vol jaar gebruik; per 1 september 2020 weet ik meer....

De (28) zonnepanelen staan nu klaar in mijn garage; ik kan plotseling zonnepanelen leggen, omdat mijn buren 3 enorme eiken hebben laten kappen (voor hún PV panelen)

[ Voor 42% gewijzigd door Naalroc op 07-04-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel eerlijk blijven @Naalroc , je bent wel van het gas af, maar niet van het hout toch O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:39:
Wel eerlijk blijven @Naalroc , je bent wel van het gas af, maar niet van het hout toch O-)
Dat klopt helemaal, maar ik stookte voorheen net zoveel hout als nu, dus de vergelijking is wel eerlijk (dacht ik). Zonder houtstook zou de besparing dus nog groter zijn....
En sinds 3 weken geleden is mijn droge hout voorraad op; wel genoeg liggen voor de komende 2 winters...!

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 07-04-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:41:
[...]

Dat klopt helemaal, maar ik stookte voorheen net zoveel hout als nu, dus de vergelijking is wel eerlijk (dacht ik). Zonder houtstook zou de besparing dus nog groter zijn....
Dat bedoel ik dus ook te zeggen.

Ik ken jouw situatie redelijk goed, en ook je gezinssituatie.

Je verbruikte "vroeger" met gas en hout 2800m3.
Ik denk dat jij een SCOP hebt van zo'n 3,5 (CV en SWW gecombineerd).

Dus 2800*8/3,5=6400kWh verbruik voor je WP :?

2800*0,73=2044
6400*0.20=1280

Dus besparing van zo'n 764 even heel snel gerekend (Actuele prijzen van gaslicht.com afgehaald zojuist van de goedkoopste aanbieder).

Ik verwacht dat het e-verbruik minder is, omdat de winter van 2019-2020 aanzienlijk zachter was als 2018-2019 als ik naar mijn gegevens kijk.

Stel dat je geen houtkachel had gehad dan was je gasverbruik zo'n 4000m3 geweest schat ik :?

4000*0.73=2920
4000*8/3.5=9142*0.20=1828,4

Dus dan was je besparing 1095,6 per jaar geweest.

Dus kor samengevat wordt je besparing minder door je houtkachel, maar gelukkig hoef je niet je besparing te betalen, maar je daadwerkelijke verbruik, en door gebruik van je houtkachel bespaar je op dit moment zo'n 548,40 per jaar met bovenstaand rekenvoorbeeld.

Ook heb vermogen van je WP (14KW) is gebaseerd op het feit dat jij je woning warm wilt kunnen houden zonder houtkachel (net zoals ik dat thuis heb). Dit betekent dan wel dat het vermogen van je WP aan de hoge kant is, op het moment dat je wel je houtkachel gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 07-04-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat heb je heel mooi samengevat @Grolsch !
Maar mijn besparing met hout kost mij niets, dat krijg ik van mijn "naboars" !
En ik wilde het ook niet mooier voorstellen dan het is.
Ja de WP is aan de grote kant, maar ik hoef niet bang te zijn voor de komende ijstijden!

Mijn COP is niet het hoogste, omdat i kop ongunstige tijden verwarm, maar dat is een keuze; als de PV panelen liggen, dan ga ik natuurlijk meer stoken overdag, ook voor SWW, wat ik nu doe om 07:00 uur als het nog koud is.
En ik had last van pendelen als ik alleen de badkamer moest verwarmen.
Met extra 100 mm PIR isolatie tegen een tussenmuur, en een wand- en schuin dak verwarming recentelijk geplaatst, hoop ik dat nu te verbeteren, dwz het pendelen tegen gaan en mogelijk op een lagere Ta uit te komen. Dit staat nu op 32* tegen 35* voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:15
Even een momentje om wat advies in te winnen. De verbouwing verloopt vooralsnog erg goed en het is nu voorlopig voornamelijk wachten op de stucadoor. Ik heb boven toch ook maar vloerverwarming gelegd. Nu dus in totaal ongeveer 180m2 vloerverwarming. Beneden 12 groepen, boven 11 groepen, beiden 16mm slang. Ik ben vooralsnog van plan om voor de Mitsubishi sw75 te gaan, de binnenunit komt in de bijkeuken, daar zit ook de verdeler, die afstand is ongeveer 1 meter. Naar de verdeler boven is het ongeveer 10 meter.

Welke diameter adviseren jullie om te gebruiken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Bij mij waren de hoofd leidingen van de cv uitgevoerd in 28 mm dunwandig staal, dus die maat heb ik aangehouden voor de verbinding van de WP naar de hoofd aansluiting op het CV en SWW gebeuren.
Ik heb de leidingen naar de 9 groepen verdeler in 28 mm. en naar de 5 groepen verdeler in 22 dunwandig staal, en naar de overblijvende radiatoren op de 1ste etage in 22 en 15 mm (bestaand)
Dit is (meer dan) voldoende naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:53

DJT

Hier 32mm buis als 'backbone' voor 24 groepen over 4 etages.

[ Voor 33% gewijzigd door DJT op 08-04-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Maikie18 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:53:
Even een momentje om wat advies in te winnen. De verbouwing verloopt vooralsnog erg goed en het is nu voorlopig voornamelijk wachten op de stucadoor. Ik heb boven toch ook maar vloerverwarming gelegd. Nu dus in totaal ongeveer 180m2 vloerverwarming. Beneden 12 groepen, boven 11 groepen, beiden 16mm slang. Ik ben vooralsnog van plan om voor de Mitsubishi sw75 te gaan, de binnenunit komt in de bijkeuken, daar zit ook de verdeler, die afstand is ongeveer 1 meter. Naar de verdeler boven is het ongeveer 10 meter.

Welke diameter adviseren jullie om te gebruiken?
Ik heb bijna hetzelfde (210m2 vloerverwarming, 16mm, totaal 28 groepen) en heb gekozen voor Henco 32 omdat die standaard met een mantelbuis van 9mm kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Om dit even in perspectief te plaatsen; dunwandig staal van 28 heeft een doorlaat van 26 mm
Henco 32 heeft een wand van 3 mm en dus een doorlaat van...26 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Na lang lezen ga ik mijn twijfel hier toch maar posten.
We hebben een nieuwbouwhuis van een jaar oud. Helaas nog voorzien van een intergas Xtreme 36 ketel op gas, afgesteld op 11kW. Helaas was het niet mogelijk om direct een WP te plaatsen.
Op alle verdiepingen hebben we vloerverwarming (150m2), gereguleerd per kamer. De keuken heeft inductie en een cooker. De ketel wordt dus alleen gebruikt voor de vloerverwarming en de badkamer.
Ons gas verbruik was ongeveer 750m3 over het jaar. We hebben zonnepanelen (~2kWh, 7 panelen).
Mijn idee was om een Elgra (5kw) te laten installeren. Een relatief goedkope (aanschaf en installatie) manier om de vloerverwarming te laten koelen en verwarmen in combinatie met de huidige ketel. Koelen is voor ons ook belangrijk aangezien we op de begane grond een stenen zwarte vloer hebben, en dat uiteraard nogal wat warmte reflecteert.
Na her en der wat lezen en advies inwinnen wordt mij aangeraden om te gaan voor een solo opstelling lw met electrische boiler. Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat volledig zonder gas wel degelijk een mooie optie is. En dan in plaats van Techneco voor een Panasonic of een Mitsubishi systeem te gaan. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan (bijna 2x ten opzichte van de Elgra).

Dus gaan voor een Panasonic met hoger rendement en volledig gas loos, of voor de 'goedkope' optie van de Elgra? Ik twijfel enorm, het zijn toch altijd nog flinke investeringen.

[ Voor 0% gewijzigd door Reteip op 08-04-2020 12:55 . Reden: boiler=>gasketel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:16
@Reteip
Kwestie van een break-even berekening maken in Excel bijvoorbeeld.
Over het algemeen is gasloos gaan en verwarmen/koelen met een WP in combinatie met een door de WP gestookte SWW-boiler en zonnepanelen de goedkoopste optie.
Een separate WP-boiler voor SWW kan ook, maar vereist bouwkundige aanpassingen en inmiddels heb ik begrepen dat de subsidies hiervoor wat zijn teruggeschroefd.

Het is helemaal interessant als je een WP zelf importeert en het grootste deel van het werk zelf (of door een vakkundige kennis) kan (laten) doen. Hoeveel panelen heb je en van welke capaciteit? Slechts 2 kWh lijkt een schrijffout.

Om je een idee te geven:
Na aftrek subsidie totaal 9685,= geïnvesteerd voor een Mitsubishi 11,2 kW met 400 ltr RVS boiler en 20 extra zonnepanelen. Gasrekening NUL (stroom ook, maar dat laat ik even buiten beschouwing).
Break-even 5,28 jaar.

Over Elga's zijn de meningen verdeeld: met name de capaciteit in koude winters is onvoldoende.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54
@Reteip

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Betreft een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA met EHST20D-VM2C2 binnenunit met geïntegreerde 200 liter boiler.

Moet ik erbij zeggen dat bij mij het 3-fase elektra verhaal de boel nogal prijziger heeft gemaakt dan ik vooraf had ingeschat.

Anyways, ook met 12 jaar TVT was ik het avontuur nog wel aangegaan.
Het was een forse investering, maar de 150 euro minder per maand aan energie maakt een hoop goed. 8)

Sowieso merk ik nu dat de verwarming al een stuk aangenamer is met minder vermogen. CV ketel liep altijd in golven 10kW in het huis te pompen, nu heerlijk rustig zoemende WP met continue warmte stroom door de vloer. Ook slaapkamers valt me niet tegen, die radiatoren verwarmen we licht mee en met de lagere temperaturen schiet dat ook niet meer door naar boven. Comfort is niet in geld uit te drukken. :D

Waarbij ik bij deze even mijn dank wil uitspreken voor de waardevolle input voor de berekeningen van @Diff_Angle, @Grolsch en @Remco45 voor de hulp bij de import. _/-\o_ (en anderen die ik vergeten ben ook uiteraard O-) )

[ Voor 4% gewijzigd door Blackraven op 09-04-2020 09:30 . Reden: Totaalkosten bekend ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reteip schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:40:
Na lang lezen ga ik mijn twijfel hier toch maar posten.
We hebben een nieuwbouwhuis van een jaar oud. Helaas nog voorzien van een intergas Xtreme 36 boiler op gas, afgesteld op 11kW. Helaas was het niet mogelijk om direct een WP te plaatsen.
Op alle verdiepingen hebben we vloerverwarming (150m2), gereguleerd per kamer. De keuken heeft inductie en een cooker. De boiler wordt dus alleen gebruikt voor de vloerverwarming en de badkamer.
Ons gas verbruik was ongeveer 750m3 over het jaar. We hebben zonnepanelen (~2kWh).
Mijn idee was om een Elgra (5kw) te laten installeren. Een relatief goedkope (aanschaf en installatie) manier om de vloerverwarming te laten koelen en verwarmen in combinatie met de huidige ketel. Koelen is voor ons ook belangrijk aangezien we op de begane grond een stenen zwarte vloer hebben, en dat uiteraard nogal wat warmte reflecteert.
Na her en der wat lezen en advies inwinnen wordt mij aangeraden om te gaan voor een solo opstelling lw met electrische boiler. Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat volledig zonder gas wel degelijk een mooie optie is. En dan in plaats van Techneco voor een Panasonic of een Mitsubishi systeem te gaan. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan (bijna 2x ten opzichte van de Elgra).

Dus gaan voor een Panasonic met hoger rendement en volledig gaslood, of voor de 'goedkope' optie van de Elgra? Ik twijfel enorm, het zijn toch altijd nog flinke investeringen.
Met dit verbruik (750m3) heb je ruim voldoende aan een 5KW van Panasonic bijvoorbeeld.
2 voordelen, extreem goedkoop (volgens de Pana experts hier netto voor onder de 1K) en kan extreem ver terug moduleren.

Ik zie nog niet in waarom je niet direct een WP kan plaatsen :?

En een boiler voor vloerverwarming en badkamer :? Wat bedoel je hiermee?

In dit topic noemen we een boiler een vat waarin we SWW (Sanitair Warm Water) doen van +45 graden om te kunnen douchen / badderen.

Een opslagvat voor CV water noemen we een buffervat in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:29:
[...]

In dit topic noemen we een boiler een vat waarin we SWW (Sanitair Warm Water) doen van +45 graden om te kunnen douchen / badderen.

Ik denk dat @Reteip een beetje Engels georienteerd is en met zijn "boiler" de gasketel bedoelt.
Daar is een boiler de ketel , en DHW (domestic hot water) onze boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

@Reteip
Ik ben nog bezig met een project maar alvast wat cijfers die ik hopelijk over een tijd kan staven met echte cijfers. Hier een 135m2 (na verbouwing) best goed geïsoleerde woning die ik straks warm probeer te krijgen met een 5kw pomp.

Uitgangspunten voor het goedkoopste scenario uit mijn excel:
- zelf-geïmporteerde WP (pana 5kw monoblock uit duitsland) + losse boiler (uit frankrijk):
- zelf de apparatuur op zijn plek krijgen en monteren
- aansluitwerk door vakman die nog aardig wat aansluit spul nodig heeft (dit bedrag is nog een schatting)
- wel rijkssubsidies
- gratis gasaansluiting verwijderen (gemeente sponsort)

Zou ik rond de 4,5k uitkomen

Daar ben ik wel wat vanaf geweken omdat ik een split unit wil. Echter door gemeente subsidie en meevaller qua inkoop zit de investeering nog maar op pak hem beet 1k.
Komt voor mij wel de forse investering voor overal vloerverwarming en elektrisch koken (incl verzwaring stroomaansluiting en uitbreiding meterkast) voor in de plaats. Die had beide ik zonder WP niet gedaan en het zaakje kost nog steeds behoorlijk geld.

Maar het mooie voor jou: die heb jij al...

Qua terugverdientijd:
Warmteverliesberekening zegt dat ik 4000-4500 warmte-kwh per jaar aan verwarmings-warmte nodig heb. Jouw huis zal niet heel veel verschil geven gezien je huidig verbruik.

Mijn besparing op energie (SWW even buiten beschouwing gelaten en getallen in gaslicht gegooid) is 187 euro per jaar als ik SCOP van 4 haal... IMHO geen mega groot verschil. Zeker niet als je een hogere afschrijving op de apparatuur mee gaat tellen. Terugverdientijd is economisch dus nog steeds best lang of doet niet eens ter zake. En dat terwijl ik het best goedkoop doe.

Wat in de toekomst wel nog kan schelen is de belasting verschuiving van electra naar gas.

Resumé: voor mij is geld besparing niet dé hoofdreden en dat is maar goed ook :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:29:
[...]

Met dit verbruik (750m3) heb je ruim voldoende aan een 5KW van Panasonic bijvoorbeeld.
2 voordelen, extreem goedkoop (volgens de Pana experts hier netto voor onder de 1K) en kan extreem ver terug moduleren.

Ik zie nog niet in waarom je niet direct een WP kan plaatsen :?

Excuses, wat @Naalroc zegt, de ketel verwarmt nu beide. Als ik alleen voor een 5KW Panasonic zou gaan zou die dan alleen de vloerverwarming aansturen toch?

Wat bedoel je met direct een WP plaatsen? Als in; Pana erop en samen laten werken met de huidige ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn advies, wacht niet, ik heb heb ze nu niet meer bij de hand, maar ik ben gegegevens tegen gekomen over het aantal subsidie aanvragen, Het zou mij niets verbazen als we september niet gaan halen met deze subsidie pot. Een van de redenen dat ik de WP naar voren heb geschoven in de verbouwing. De trend is dat uitkerings bedragen worden verlaagd bij het verhogen van de subsidie pot. (als hij al wordt bijgevuld)
Wuursj schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:51:
@Reteip

- gratis gasaansluiting verwijderen (gemeente sponsort)
WTF. Ik moet echt gaan verhuizen, waar liggen al die gratis geld Gemeentes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:16
Reteip schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:00:
[...]

Excuses, wat @Naalroc zegt, de ketel verwarmt nu beide. Als ik alleen voor een 5KW Panasonic zou gaan zou die dan alleen de vloerverwarming aansturen toch?

Wat bedoel je met direct een WP plaatsen? Als in; Pana erop en samen laten werken met de huidige ketel?
Hij bedoelt ketel eruit en alles direct door een WP laten verwarmen. :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reteip schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:00:
[...]

Jij gaf in je originele post aan:
Reteip schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:40:
..... Helaas was het niet mogelijk om direct een WP te plaatsen. .....
Ik begreep niet wat jij daarmee bedoelde.

Ik zou zeker geen Elga nemen, en zeker niet Hybride gaan, maar gewoon kiezen voor een fatsoenlijke WP en full-electric gaan.

Gas is zo 2019....... O-) :z

Als ik regen met 750m3 gas vervangen voor 1500kWh stroom (COP van 4) kom ik op een besparing van zo'n 210 euro per jaar, inderdaad niet heel erg fors te noemen, je verbruikt te weinig :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 08-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
@Grolsch dank. En ik bedoelde dat het vanuit de aannemer niet mogelijk was om direct gas loos te gaan en een WP + full electric te laten installeren.

Als ik een beetje reken kom ik bijna op 7k uit inclusief subsidie voor een WP + full electric. Dat zou een ROI van 32 jaar zijn afgaande op 210 euro p/j besparing. Zo lang verwacht ik niet dat die dingen mee gaan.
Mijn verbruik is ook mijn twijfel. Een WP icm mijn huidige ketel is de helft goedkoper in aanschaf / installatie. Okay, de besparing zou wat meer zijn met 7 zonnepanelen. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Laatst online: 13:24
Ik wou graag een hybride warmtepomp maar na dit topic gelezen te hebben wil ik een tijdelijk hybride systeem die later full electric kan. Alleen ging het idee door mijn hoofd om de uitgang van het warm tapwater van de warmtepomp op de ingang van het warmwater van mijn huidige CV ketel. Ja dan slaat altijd de ketel en warmtepomp aan bij de vraag naar warmwater, maar mijn andere optie is on het warmwater niet te gebruiken van de warmtepomp en dit allemaal via de ketel laten gaan. Of zijn er ook manieren om dit anders te doen?

Ik wil nog niet full electric omdat ik nog geen boiler wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

meenkdrie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:43:
Ik wou graag een hybride warmtepomp maar na dit topic gelezen te hebben wil ik een tijdelijk hybride systeem die later full electric kan. Alleen ging het idee door mijn hoofd om de uitgang van het warm tapwater van de warmtepomp op de ingang van het warmwater van mijn huidige CV ketel. Ja dan slaat altijd de ketel en warmtepomp aan bij de vraag naar warmwater, maar mijn andere optie is on het warmwater niet te gebruiken van de warmtepomp en dit allemaal via de ketel laten gaan. Of zijn er ook manieren om dit anders te doen?

Ik wil nog niet full electric omdat ik nog geen boiler wil.
Doorstroom verwarmer? waarom wil je geen SWW vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
twain4me schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:59:
[...]

Doorstroom verwarmer? waarom wil je geen SWW vat?
Financieel, ruimte en de ketel is pas 3 jaar oud.
Iets in mijn hoofd vind het dus zonde om die weg te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

meenkdrie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:15:
[...]

marktplaats?

Ik weet de indeling van je huis niet, maar mocht je in de zomer ook al last hebben van oververhitting kan je overwegen om een L/L wp te plaatsen. primaire functie is dan koelen en in de winter de CV bijstaan. Ik verwarm hier tijdens de verbouwing ook de boel met een L/L WP deze winter was was de CV ketel eigenlijk niet nodig. alleen warm water en een enkele keer om het hele huis ( oude meuk huis met oude meuk schuur waar geen L/L Wp hangt) op te warmen zodat het vocht eruit wordt gestookt.
Deze manier van hybride geloof ik nog wel in, in combi met een L/W pomp eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53
Reteip schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:22:
@Grolsch dank. En ik bedoelde dat het vanuit de aannemer niet mogelijk was om direct gas loos te gaan en een WP + full electric te laten installeren.

Als ik een beetje reken kom ik bijna op 7k uit inclusief subsidie voor een WP + full electric. Dat zou een ROI van 32 jaar zijn afgaande op 210 euro p/j besparing. Zo lang verwacht ik niet dat die dingen mee gaan.
Mijn verbruik is ook mijn twijfel. Een WP icm mijn huidige ketel is de helft goedkoper in aanschaf / installatie. Okay, de besparing zou wat meer zijn met 7 zonnepanelen. Maar toch.
Roi is onbelangrijk met een warmtepomp heb je ook meer comfort 24/7 je huis op temperatuur dat mag wel wat extra's kosten.
Gasaansluiting weg scheelt ook een 300 per jaar. Afgezien van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kom jij aan 7K :? Als zo'n panasonic daadwerkelijk 1K netto kost wat men hier beweerd, dan vraag ik me af waar jij die andere 6K weg haalt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:08:
[...]

Hoe kom jij aan 7K :? Als zo'n panasonic daadwerkelijk 1K netto kost wat men hier beweerd, dan vraag ik me af waar jij die andere 6K weg haalt :?
https://www.ebay.de/itm/P...Xn0mx4LA&var=522272082132

min de subsidie + wat losse meuk + transport (120 euro) en wordt zoals ik sinds vandaag weet door schenker gebracht. (door robert zelf te contacten is het meestal nog wat goedkoper)
1000 - 1500 euro netto is zeer aannemelijk.

Ik heb trouwens geen aandelen ofzo :D , wel erg blij met hem, en over een paar dagen weet ik ook hoe goed hij is in aftersales (er zit een deuk in een paneel )

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 08-04-2020 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 16:14
Vandaag eindelijk toezegging van de RVO gehad dat binnen 5 werkdagen de subsidie van €1800,- uitbetaald gaat worden. Betreft de subsidie op de LG monoblok R32 van 7kW. De 5/7/9kW modellen krijgen helaas dezelfde subsidie toegewezen. Was aangevraagd op 3 januari; kan dus even duren..

Overstap van de Elga naar de 7kW R32 kan ik sterk aanbevelen. Aanschaf en (uitbestede) installatie was een bruto investering van rond de €3500,-. Dat is inclusief aanpassen van de V-vloerverdeler zonder ventielen voor een betere afgifte en verzekerde verzending vanuit Italie.

Als ik daar nog de subsidie en verkoop van Elga vanaf haal is het een netto investering van 'slechts' €800,-

>:)

PS. De Elga blijkt in de praktijk maar een 3.0kW warmtepomp te zijn als je puur de specificaties er op na gaat lezen. Dat verklaarde ook wel waarom ik zoveel verschil merkte met een 7kW. Dacht dat ik een 5kW had. Techneco was (overgenomen inmiddels door Remeha) een beetje creatief met aangeven van specificaties ten opzichte van andere aanbieders van WP's en dan lijkt het een 5kW model.. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 08-04-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:06

j4y

Optie 1:
Pana 5kW van RJTec (ebay) 2300
Verzending 120
Atlantic wpBoiler 270L 1890
Verzending ???
Subsidie - 1700
Subsidie -650
~1960

Optie 2:
LG 7kW van .emundia.si 2685
Verzending 200
Losse boiler van emundia.si (SOLTHERMO 300L): 788
Driewegklep: 150?
Overige ???
Subsidie -1800
~2023

Optie 3 (offerte lokaal bedrijf):
Techneco Loria 6008 duo (190L) - wel incl installatie en buffervat: 8820
Subsidie -1900
~6920

Optie 3 valt af ;P Maar dan... 1300m3 gas vervangen door 5kW pana en een wpBoiler of een ruime 7kW nemen die ook het SWW afhandeld. Wat zou de voorkeur hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Noord27 ....overgenomen door remeha

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2020 19:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

j4y schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:39:
Optie 1:
Pana 5kW van RJTec (ebay) 2300
Verzending 120
Atlantic wpBoiler 270L 1890
Verzending ???
Subsidie - 1700
Subsidie -650
~1960

Optie 2:
Verzending 200
Overige ???
Subsidie -1800
~2023

Optie 3 (offerte lokaal bedrijf):
Techneco Loria 6008 duo (190L) - wel incl installatie en buffervat: 8820
Subsidie -1900
~6920

Optie 3 valt af ;P Maar dan... 1300m3 gas vervangen door 5kW pana en een wpBoiler of een ruime 7kW nemen die ook het SWW afhandeld. Wat zou de voorkeur hebben?
Waarom niet de 300L en Pana 5 kW als optie 4

Voor de rest is het denk ik heel persoonlijk en situatie afhankelijk. Denk eens na over:
Waar kan je de spullen makkelijk plaatsen en op elkaar aansluiten?
Wil je dat de buitenunit aan staat als je in de tuin zit tijdens SWW run?
Wil je binnenshuis geluid hebben?
Hoe ventilatiekanalen van Atlantic aan te sluiten?
Koeling vanuit de Atlantic in de zomer mogelijk?
Atlantic zal er langer over doen over verwarmen. Maar wel gescheiden waardoor je CV (vloeverwarming? radiatoren? convectoren?) niet afkoelt. Is lange opwarmtijd een bezwaar? (2× bad achter elkaar?).
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:06

j4y

Dre schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:24:
[...]

Waarom niet de 300L en Pana 5 kW als optie 4

Voor de rest is het denk ik heel persoonlijk en situatie afhankelijk. Denk eens na over:
Waar kan je de spullen makkelijk plaatsen en op elkaar aansluiten?
Wil je dat de buitenunit aan staat als je in de tuin zit tijdens SWW run?
Wil je binnenshuis geluid hebben?
Hoe ventilatiekanalen van Atlantic aan te sluiten?
Koeling vanuit de Atlantic in de zomer mogelijk?
Atlantic zal er langer over doen over verwarmen. Maar wel gescheiden waardoor je CV (vloeverwarming? radiatoren? convectoren?) niet afkoelt. Is lange opwarmtijd een bezwaar? (2× bad achter elkaar?).
Etc.
True, ook een optie natuurlijk. Maar gezien de 5 kW volgens de Koevlaas formule al aan de krappe kant is kan die ontzien worden qua SWW maken door de Atlantic. De LG 7kW heeft vermogen over en kan dus (sneller) een heel vat warm krijgen en vervolgens de woning weer verwarmen. Lange opwarmtijd is danwel nu nog geen bezwaar maar toch... Food for thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
j4y schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:39:

Optie 2:
Verzending 200
Overige ???
Subsidie -1800
~2023
Jemig die prijs, zo kan ik zelfs van het gas af.

Waar ik net wel tegenaanliep is een buffervat, boiler hoe werkt dit.

De CV installatie heeft een buffervat nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Voor een warmtepomp blijkbaar wel fijn, zo hoeven ze minder vaak aan/uit.

Maar voor je SWW wil je ook een buffer hebben, kun je hiervoor hetzelfde vat gebruiken of moet je een buffervat en een boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Naalroc schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:59:
Bij mij waren de hoofd leidingen van de cv uitgevoerd in 28 mm dunwandig staal, dus die maat heb ik aangehouden voor de verbinding van de WP naar de hoofd aansluiting op het CV en SWW gebeuren.
Ik heb de leidingen naar de 9 groepen verdeler in 28 mm. en naar de 5 groepen verdeler in 22 dunwandig staal, en naar de overblijvende radiatoren op de 1ste etage in 22 en 15 mm (bestaand)
Dit is (meer dan) voldoende naar mijn mening.
kipragout schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:07:
[...]

Ik heb bijna hetzelfde (210m2 vloerverwarming, 16mm, totaal 28 groepen) en heb gekozen voor Henco 32 omdat die standaard met een mantelbuis van 9mm kwam.
Naalroc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:27:
Om dit even in perspectief te plaatsen; dunwandig staal van 28 heeft een doorlaat van 26 mm
Henco 32 heeft een wand van 3 mm en dus een doorlaat van...26 mm.
Bedankt alleen voor de reacties. Zit eraan te denken om deze te kopen https://www.praxis.nl/ger...d-per-meter/5462463#specs maar is toch best prijzig

Wat betreft de aansluiting, ik ga voor een 3 fase, dit wordt een 16A C, en een aparte groep 25A C. Mag dit gewoon met 2,5mm2

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meenkdrie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:35:
[...]

Jemig die prijs, zo kan ik zelfs van het gas af.

Waar ik net wel tegenaanliep is een buffervat, boiler hoe werkt dit.

De CV installatie heeft een buffervat nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Voor een warmtepomp blijkbaar wel fijn, zo hoeven ze minder vaak aan/uit.

Maar voor je SWW wil je ook een buffer hebben, kun je hiervoor hetzelfde vat gebruiken of moet je een buffervat en een boiler?
NOFI, maar lees eerst eens het topic (of in ieder geval de TS) door, want mij bekruipt het gevoel dat je geen flauw idee hebt hoe eea werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Maikie18 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:55:

Bedankt alleen voor de reacties. Zit eraan te denken om deze te kopen https://www.praxis.nl/ger...d-per-meter/5462463#specs maar is toch best prijzig

Wat betreft de aansluiting, ik ga voor een 3 fase, dit wordt een 16A C, en een aparte groep 25A C. Mag dit gewoon met 2,5mm2
Die Hep2O buis heb ik ook gebruikt op plaatsen waar ik anders niet met vaste leidingen door kon komen. Die is uitwendig dus gelijk aan de stalen dunwandige buis, maar heeft natuurlijk wel een dikkere wand, dacht 2 mm , zo uit m'n hoofd.
Vergeet niet om voor elk uiteinde een steunbuisje te bestellen (€1,10), en ook een hulpstukje waarmee je de koppeling weer los kunt halen, Kost een Euro of zo.
Het andere grote voordeel van deze buis is dat je OOK de standaard knelkoppelingen kunt gebruiken zoals die voor dunwandig staal en koper worden gebruikt.

Wist niet dat Karwei di verkoopt, maar als je rechte buis wilt hebben, dan kan je bij de Tech. Unie terecht, die heeft vaste lengtes van 6 meter , of bij SANIbouw; voor €37 incl BTW. in 2018 / lengte van 6 meter; Toch nog heel wat goedkoper dan Karwei, als de lengte uit komt.

Snap je vraag over de kabel niet echt....natuurlijk is 2,5 mm2 prima voor een automaat van 16A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heb hier naast de CV-ketel een Elga sinds december 2017. Netto aanschaf was ongeveer € 2.400 (na subsidie). Heeft voor mij tot nu inmiddels ongeveer € 1.000 bespaard op de gas rekening (in globaal 2,5 winter dus). Ik heb (nog) geen zonnepanelen (moeilijk dak). Besparing is na aftrek van het extra elektraverbruik. Huis is 760 m³ bouwjaar 2000 dus wel redelijk goed geïsoleerd. Wel zachte winters geweest natuurlijk (de winterbanden zijn dit jaar in de garage gebleven _/-\o_ ). Totale gasverbruik laatste twee winters minder dan 400m³ hoofdzakelijk koken en douchen. Kwam van ongeveer 1600m³ gas. Nu doet de ketel alleen op heel koude dagen nog iets mee. Helemaal zonder gas gaat dus nog niet lukken. Wel ongeveer 1200m³ aardgas per stookseizoen weggewerkt. sCOP net boven de 4. Ik denk nog niet aan versneld afschrijven van de installatie. Als ik nu met de huidige kennis opnieuw de keuze zou moeten maken...…??? Blijft lastig komen nogal wat extra verborgen kosten bij voor all-electric. Elektra aansluiting ombouwen van 1 x 35A naar 3 x 25A, aparte groep voor een zwaardere WP met een lelijke kabel door het hele huis van de meterkast naar de 4e verdieping waar de WP nu zit, extra kookgroep, oplossing voor warmwater, 7000 kWh aan zonnepanelen pffff. Ik doe het voorlopig wel even met de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Ik heb eind december subsidie aangevraagd voor een dubbel warmtepompsysteem (L/L en L/W), 1800 + 1100 euro, Nilan Compact P + Air 9

Helaas, pot leeg. Shit happens, 1 februari direct opnieuw aanvraag gedaan, nu krijg ik 1800 + 500. Als ik de actuele apparatenlijst bekijk https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2024-2-2020.pdf
dan is een Nilan Compact P idd 500 euro "waard", maar dat was volgens de oude lijst 1100

Maar die lijst dateert van 24-2, ruim na mijn aanvraag. Dat vind ik niet eerlijk (want dat is spelregels veranderen tijdens het spel). Zou ik bezwaar kunnen aantekenen? Iemand wel eens iets mee van doen gehad?

Ben uiteraard blij met de 2300 euro, maar ik had op moment van aanvragen recht op 2900. Als ze mijn aanvraag direct hadden behandeld zou ik die ook gekregen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

stefijn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:56:
Ik heb eind december subsidie aangevraagd voor een dubbel warmtepompsysteem (L/L en L/W), 1800 + 1100 euro, Nilan Compact P + Air 9

Helaas, pot leeg. Shit happens, 1 februari direct opnieuw aanvraag gedaan, nu krijg ik 1800 + 500. Als ik de actuele apparatenlijst bekijk https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2024-2-2020.pdf
dan is een Nilan Compact P idd 500 euro "waard", maar dat was volgens de oude lijst 1100

Maar die lijst dateert van 24-2, ruim na mijn aanvraag. Dat vind ik niet eerlijk (want dat is spelregels veranderen tijdens het spel). Zou ik bezwaar kunnen aantekenen? Iemand wel eens iets mee van doen gehad?

Ben uiteraard blij met de 2300 euro, maar ik had op moment van aanvragen recht op 2900. Als ze mijn aanvraag direct hadden behandeld zou ik die ook gekregen hebben?
kansloos. Het is gegaan volgens de regels.
De spelregels gelden tot het geld op is of de eind datum is geweest, daarna is het spel voorbij ;)

edit: sliep nog half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het gaat niet om de pot die vorig jaar leeg was, dat is gewoon pech. Ik heb per 1-2 een nieuwe aanvraag gedaan, per 24-2 gelden blijkbaar nieuwe bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ah, dat is iets anders idd.

Dan kan er van alles aan de hand zijn, maar dan zou ik gewoon proberen bezwaar maken, je hebt een besluit gekregen toch? daar kan je normaal tegen in bewaar. Dan reageren ze met waarom ze de nieuwe lijst hebben gebruikt en niet de oude, dan kan je hun argumeneten nakijken en besluiten om wel of geen vervolg stappen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, klopt ("wilt u bezwaar maken ... ")

Zal eens een briefje schrijven, is toch 600 euro die ik in mijn budget had opgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 14:29
stefijn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:45:
Ja, klopt ("wilt u bezwaar maken ... ")

Zal eens een briefje schrijven, is toch 600 euro die ik in mijn budget had opgenomen ;)
kijk ook hier even: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning .
Meerdere mensen zijn er geloof ik nog mee bezig.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syp
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

stefijn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:16:
Het gaat niet om de pot die vorig jaar leeg was, dat is gewoon pech. Ik heb per 1-2 een nieuwe aanvraag gedaan, per 24-2 gelden blijkbaar nieuwe bedragen
Wat ik vooral bijzonder vind, is dat ik begin december een aanvraag heb gedaan, maar pas half maart te horen heb gekregen dat de pot 2019 op is en opnieuw moet aanvragen. Wonderbaarlijke volgorde van werken en uitgeven....

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15

Crazy-

Best life ever

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:58:
@Crazy-
Technische alternative software:
Ta-designer en powerpoint voor de tekening.
Daarmee maak je online realtime schema met waardes uit de EZ3 en de CMI.
Via json lees je de CMI weer uit voor influxdb met node red.

@Crazy- Je gebruikt toch geen teflon tape he?
Dit werkt veel beter...
zie je edit nu pas ! maar ik gebruik geen teflon om af te dichten; wel soms om iets op te vullen ... anders staat de hendel bijv. net verkeerd, 2 a 3 slagen teflon geeft net een kwart slag minder om het recht te zetten. Gebruik LOCTITE 577 >:)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 05-05 16:14
meenkdrie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:15:
[...]

Ketel op MP. Full electric gaan. Nu voor hybride gaan is half werk en kost 2 keer geld (aanschaf, installatie, regeling met ketel optimaliseren). Nu naar all electric is meteen fiks besparen.

Gas gaat elk jaar duurder worden, alsmede de aansluiting daarvan.

Subsidie op WP's is ook niet oneindig en stopt. Nu hybride kiezen is wellicht later volle mep betalen voor een echte WP.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 09-04-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:47
Er is natuurlijk ook nog de variant waarbij de verwarming warmtepomp-only en SWW gas-only draait.

Daar zou ik zeker voor kiezen bij een goed functionerende gasketel. Het afsluiten van gas (€750) en de SWW installatie (~€1.500) zijn veels te duur om een goed werkende gasketel te vervangen. Het milieu schiet er ook niet veel mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:29
@doek55

Afsluiten van gas hoeft niks te kosten (naja wat moeite en een mail wisseling met de netbeheerder)

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Ik woon nu ruim 2 jaar gasloos en het bevalt prima. Huis is ruim 30 jaar oud en nog maar deels extra geïsoleerd. En elke keer schiet ik weer in de lach als ik mensen hoor klagen over de hoogte van de energie rekening.

[ Voor 36% gewijzigd door Erwin_83 op 09-04-2020 21:01 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-05 18:57
doek55 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:40:
Er is natuurlijk ook nog de variant waarbij de verwarming warmtepomp-only en SWW gas-only draait.

Daar zou ik zeker voor kiezen bij een goed functionerende gasketel. Het afsluiten van gas (€750) en de SWW installatie (~€1.500) zijn veels te duur om een goed werkende gasketel te vervangen. Het milieu schiet er ook niet veel mee op.
Ik vind deze optie ook interessant.
net berekening gemaakt warmte pomp op eigen zonnen panelen dus geen extra stroom verbruik
wel gas 350m3 voor warm water
dit kost dan 167 euro per jaar

de rekening is dan niet 0 euro maar het scheeld niet zo veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Volgens mij heb je @Dewim1 het eea vergeten mee te nemen, want ik dacht dat alleen het gas al 75 cent/m3 kost + vast recht ed.

even bij Engie opgevraagd, voor alleen gas, 350 m3/jr

Gas per jaar
Leveringskosten
€ 316,50

Netbeheerkosten
€ 176,92

Totaal
€ 493,42

Verwachte jaarkosten

€ 493,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Naalroc schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:09:
Volgens mij heb je @Dewim1 het eea vergeten mee te nemen, want ik dacht dat alleen het gas al 75 cent/m3 kost + vast recht ed.

even bij Engie opgevraagd, voor alleen gas, 350 m3/jr

Gas per jaar
Leveringskosten
€ 316,50

Netbeheerkosten
€ 176,92

Totaal
€ 493,42

Verwachte jaarkosten

Welkomstpremie (alleen via Gaslicht.com)

− € 70,00 per jaar

€ 493,42
Leveringskosten Pure Energie
Laatste prijswijziging: 1-4-2020
De kosten voor het leveren van energie door Pure Energie.
Leveringskosten tarief 0-100000 kWh 0 kWh 6,94 ct € 0,00
Teruglevering tarief excl. btw 0-1500 kWh 0 kWh 12,00 ct € 0,00
Vaste leveringskosten € 72,60
Maximale leveringsgrens van dit product is 10000 kWh.
Leveringskosten overheid
Kosten bepaald door de overheid en (bij hetzelfde verbruik) per energieleverancier gelijk.
Overheidsheffingen 0-10000 kWh 0 kWh 15,13 ct € 0,00
Vermindering energiebelasting € -527,17
Vastrecht transport € 21,78
Capaciteitstarief € 151,88
Periodieke aansluitvergoeding € 22,25
Meterkosten € 36,42
Totaal netbeheerkosten € 232,33
Totale jaarkosten stroom incl. btw − € 222,24

gas
Leveringskosten Pure Energie
Laatste prijswijziging: 1-4-2020
De kosten voor het leveren van energie door Pure Energie.
Leveringskosten incl. regiotoeslag (regio 5) 0-170000 m3 350 m3 24,43 ct € 85,50
Vaste leveringskosten € 72,60
Maximale leveringsgrens van dit product is 5000 m3.
Leveringskosten overheid
Kosten bepaald door de overheid en (bij hetzelfde verbruik) per energieleverancier gelijk.
Overheidsheffingen 0-170000 m3 350 m3 49,68 ct € 173,88
Netbeheerkosten Enexis

Type aansluiting: standaard (G6)
Vastrecht transport € 21,78
Capaciteitstarief € 45,67
Periodieke aansluitvergoeding € 35,80
Meterkosten € 26,63
Totaal netbeheerkosten € 129,88

Totale jaarkosten gas incl. btw € 461,85

Welkomstpremie (alleen via Gaslicht.com)
− € 70,00

Totale jaarkosten incl. btw € 169,61

€ 13,93 Gemiddeld. per maand

[ Voor 4% gewijzigd door Dewim1 op 09-04-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zal zeker al wel eens....

Maar onderhoud van de wp...?
Platen keertje met lucht of water schoon blazen?
Filter in de pomp een keer...

Wat nog meer is aan te raden.
Of mss belangrijker wat juist NIET..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
hoeveel kwh per jaar verbruikt een warmte pomp boiler gemiddeld bv een atlantic explorer v4?

[ Voor 4% gewijzigd door Dewim1 op 09-04-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Hangt er helemaal vanaf hoeveel sww je tapt, en welke lucht (bi/bu) je aanzuigt.
Voor voorbeelden kun je dit topic checken: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Naalroc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:24:
[...]

Die Hep2O buis heb ik ook gebruikt op plaatsen waar ik anders niet met vaste leidingen door kon komen. Die is uitwendig dus gelijk aan de stalen dunwandige buis, maar heeft natuurlijk wel een dikkere wand, dacht 2 mm , zo uit m'n hoofd.
Vergeet niet om voor elk uiteinde een steunbuisje te bestellen (€1,10), en ook een hulpstukje waarmee je de koppeling weer los kunt halen, Kost een Euro of zo.
Het andere grote voordeel van deze buis is dat je OOK de standaard knelkoppelingen kunt gebruiken zoals die voor dunwandig staal en koper worden gebruikt.

Wist niet dat Karwei di verkoopt, maar als je rechte buis wilt hebben, dan kan je bij de Tech. Unie terecht, die heeft vaste lengtes van 6 meter , of bij SANIbouw; voor €37 incl BTW. in 2018 / lengte van 6 meter; Toch nog heel wat goedkoper dan Karwei, als de lengte uit komt.

Snap je vraag over de kabel niet echt....natuurlijk is 2,5 mm2 prima voor een automaat van 16A.
Kan met lengtes niet uit de voeten, moet in een knieschot zijn en over een bestaand plafond enzo dus dat gaat niet lukken. Dus heb weinig keus denk, de vraag was alleen of het echt 28moet zijn of dat minder ook wel kan.

Wat betreft de stroom waar ik het over had, de WP heeft een krachtgroep nodig met 16A C karakteristiek en een gewone groep met 25A C karakteristiek.

Ik heb hier al vaker gelezen dat mensen daarom 4mm2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54
Maikie18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:21:
[...]

Kan met lengtes niet uit de voeten, moet in een knieschot zijn en over een bestaand plafond enzo dus dat gaat niet lukken. Dus heb weinig keus denk, de vraag was alleen of het echt 28moet zijn of dat minder ook wel kan.

Wat betreft de stroom waar ik het over had, de WP heeft een krachtgroep nodig met 16A C karakteristiek en een gewone groep met 25A C karakteristiek.

Ik moest ook onder bestaand plafond door, dat lukte niet met 32mm, heb de panlatten voor de gipsplaten dus maar gedubbeld en zo de ruimte er tussen wat vergroot, gaat net met 2 panlat diktes. Uiteraard wel nieuwe gipsplaten na de tijd...

Wat voor WP heb je, dat de zekering 25A moet zijn? met 3 fase zijn je hoofdzekeringen normaal gesproken 25A max. Dan ben je met een groep van 25A niet meer selectief.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Bij het verwijderen van onze parketvloer (kregen een nieuwe) zijn we er gisteren achter gekomen dat er zwam in een deel van onze houten balken zit. Enorm balen, maar wel het moment om de woonkamer van 32m2 wp-proof te maken door er een betonvloer met vvw in te leggen.

Zijn er daarbij nog dingen die ik in de gaten moeten houden om het zo optimaal mogelijk te maken voor mijn Elga? Vorig jaar hebben ze bij de aanbouw die we toen hebben laten zetten namelijk wat dingen minder handig gedaan, met name het plaatsen van een stalen verdeler met pomp. Achteraf heb ik toen begrepen dat die pomp zinloos is en de stalen verdeler maakt ook koelen vrijwel onmogelijk. Die fouten wil ik nu graag voorkomen, vandaar mijn vraag.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Aziraphale Wat voor beton vloer ga je toepassen? Broodjes vloer? Denk uiteraard aan de isolatie als je dit zo gaat aanpakken, deze kans krijg je nooit meer als het goed is. Bij broodjes vloeren heb je vaak de keus uit RC3,5 (bouwbesluit minimum) en RC5. Het enige verschil zijn de gebruikte broodjes (ander soort schuim) maar bijna geen aannemer die met de Rc5 variant komt terwijl het in manuren niks en in materiaal kosten weinig scheelt en dus al snel rendabel (al is RC 3,5 ook al prima).

Scheelt volgens de warmteverlies berekening een kleine 200 warmte-kwh per jaar bij mij (60m2).
Maar omdat de vloerverwarming net boven die isolatie zit, de vloer warmer is dan de binnentemperatuur en er dus een hogere delta T en dus hogere verliezen zijn, scheelt het meer denk ik. Daar houdt die berekening geen rekening mee.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Wuursj Het wordt een geïsoleerde broodjesvloer, want voor schuimbeton zou er eerst 130cm uitgespit moeten worden om op vaste grond te komen. Isolatie ga ik checken, want dat zal dan vast 3,5 zijn en ik wil de oplossing van dit drama wel optimaal hebben.

@allen: Ik weet dat ik ongetwijfeld de antwoorden op mijn vragen vinden door te zoeken op het forum en dat zou ik normaal natuurlijk ook als eerste doen, maar daar heb ik even de fut niet meer voor. Het nieuwe parket zou gisteren gelegd worden als gevolg van een lekkage van mijn aquariumfilter in januari en de schade daarvan (kastenwand waar het aquarium ingebouwd is en de vloer) zou gisteren eindelijk afgerond worden, en mijn 150cm bak was sinds het weekend weer gevuld. Toen we er gistermorgen achter kwamen dat aan de andere kant van de kamer balken aan gort waren klapte dat er heftig in. Weer (na de aanbouw van vorig jaar) maanden in de rotzooi (en dat is in deze thuiswerkperiode geen pretje) en weer de bak leeg en nu ook de complete kastenwand er uit. Huilen stond ons nader dan het lachen...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
Aziraphale schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:48:
@Wuursj Het wordt een geïsoleerde broodjesvloer, want voor schuimbeton zou er eerst 130cm uitgespit moeten worden om op vaste grond te komen. Isolatie ga ik checken, want dat zal dan vast 3,5 zijn en ik wil de oplossing van dit drama wel optimaal hebben.
Even voor de volledigheid: Ik neem aan dat jullie ook bekend zijn met het renovatiesysteem, waarbij metalen balken (van gezet plaatstaal) worden gebruikt i.c.m. piepschuim broodjes. Voor zo ver ik weet kun je de broodjes met verschillende R-waardes krijgen.
Voordeel van de metalen balken: veel lichter en dus beter te hanteren dan de standaard betonbalken.
Hier een voorbeeld (er zijn uiteraard ook andere merken): https://www.verbouwkosten.com/vloer/renovatie/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zwerius schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:53:
[...]

Even voor de volledigheid: Ik neem aan dat jullie ook bekend zijn met het renovatiesysteem, waarbij metalen balken (van gezet plaatstaal) worden gebruikt i.c.m. piepschuim broodjes. Voor zo ver ik weet kun je de broodjes met verschillende R-waardes krijgen.
Voordeel van de metalen balken: veel lichter en dus beter te hanteren dan de standaard betonbalken.
Hier een voorbeeld (er zijn uiteraard ook andere merken): https://www.verbouwkosten.com/vloer/renovatie/
Is gisteren ter sprake gekomen, maar de aannemer zei dat dat een systeem met underlayment er op zou zijn. Dat klopt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:36

gakkethijs

niks

Aziraphale schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:58:
[...]

Is gisteren ter sprake gekomen, maar de aannemer zei dat dat een systeem met underlayment er op zou zijn. Dat klopt dus niet?
Klopt inderdaad niet. Zie link naar een van de fabrikanten link

Als je vervolgend rechts op denknop 'keuzehulp ps-renovatieplaatvloer' klikt zie je dat er 3 types 'opstorten' zijn. Keuze is afhankelijk van opbouwdikte, bouwsnelheid en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Zwerius schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:53:
[...]
Even voor de volledigheid: Ik neem aan dat jullie ook bekend zijn met het renovatiesysteem, waarbij metalen balken (van gezet plaatstaal) worden gebruikt i.c.m. piepschuim broodjes. [..]
Yep, VBI renovatievloer gaat het hier waarschijnlijk worden. Maar als je met beton gaat bedekken maakt het totaal gewicht niet zo veel meer uit voor belasting fundering. Semi droog (met lewisplaten) of vooral volledig droog (met plaatmateriaal) scheelt wel een hoop.
Aziraphale schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:58:
[...]
Er zijn verschillende varianten:
- Nat: gewoon bedekken met beton, totaal gewicht wordt bijna net zo zwaar maar wat gemak bij het monteren door de lichtere balken. Maar als de aannemer het gaat doen en gewicht geen issue is, zou ik gewoon betonnen balken gebruiken.
- Semi-droog: bedekken met lewisplaat en dekcement vloer. Daar kan prima vloerverwarming in maar kostbaarder dan gewoon betond dus alleen doen als je fundering het gewicht niet trekt.
- droog met plaatmateriaal, bijv. underlayment maar kunnen ook fermacell of cementvezelplaten zijn. Dit bedoelt je aannemer denk ik. Dan zit je ook een aan droogsysteem qua vloerverwarming. Kan prima, is heel snel klaar omdat je geen droogtijden hebt en iets meer werk en kan financieel ook aantrekkelijk zijn. Veruit de lichtste vorm voor je fundering en daarom hier nog een kanshebber.

De klassieke optie waar de gemiddelde aannemer meestal mee komt met betonnen balken, broodjes van schuim er tussen en beton er over heen is doorgaans nog steeds de goedkoopste en prima oplossing als je fundering het kan hebben. Als je het laat doen, heb je zelf geen last van de zware balken bij het monteren dus zou ik dit gewoon aanhouden. Tenzij je je woonkamer heel snel weer wilt gebruiken...
Aziraphale schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:48:

@Wuursj Isolatie ga ik checken, want dat zal dan vast 3,5 zijn en ik wil de oplossing van dit drama wel optimaal hebben.
Zou ik zeker even navragen. Voor weinig € aan extra materiaal kosten, heb je dan meteen een super geïsoleerde vloer, beter dan menig nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
Maikie18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:21:
[...]

Voor 25A zou ik zeker 4mm2 gebruiken, maar waarom die C karakteristiek? Dat gebruik je voor een zware inductieve belasting met hoge piekstromen. Moderne warmtepompen zijn invertergestuurd en hebben die piekstromen dus niet. En een verwarmingselement (van die 16A groep?) al helemaal niet.
Een gewone B-karakteristiek groep is dus prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 85 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.