Grolsch schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:21:
[...]
Wat ik zo snel kan vinden is de SW75YAA toch zo'n 1000 euro goedkoper dan de SHW80YAA.
Maar al was de SHW80YAA net zo duur, of al kreeg je voor hetzelfde geld een 20KW WP dan nog moet je een WP kiezen die het beste bij je situatie past.
In 9 van de 10 gevallen is het minimale modulatieniveau het probleem.
De SHW80YAA gaat terug tot 4,3KW bij Ta 25, Tbuiten +12
De SW75YAA gaat terug tot 2,9KW bij Ta 25, Tbuiten +12
Dat is ruim 32% lager!
Qua maximale vermogens:
De SHW80YAA doet doet 10,2KW bij Ta 35, Tbuiten -10
De SW75YAA doet 8,4KW bij Ta 35, Tbuiten -10
Voor die ene dag dat het in NL -15 zou worden eens in de 5 jaar, zou je dan heel goed je 2KW element mee kunnen laten helpen.
Nogmaals, ik wist het wel, de SW75YAA
@
Naalroc / @
Maikie18 / @
koevlaas2 in de Mitsu-bijbel staat vermeld dat de SHW80/112YAA afgezekerd dient te worden op 16 Ampére, er wordt geen type C aangegeven.
Zelf heb ik deze erin zitten:
[
Afbeelding]
Lijkt mij een 25A type C variant toch

toon volledige bericht
klopt is een C 25. Ik heb er (destijds voor de 75vha) een 16b ingezet. 25c is waarschijnlijk hetzelfde als je hoofdzekering dus daar heb je niet zoveel aan. Daarnaast monitor ik met z-wave en fibaro het verbruik en dat is nooit boven de 2200 watt gekomen in 5 jaar tijd (2200/230=9,6A) zonder warmte-element van 2A (heb ik niet aangesloten). Ik zou er dus een 16A inzetten en dan met B of C. B mag prima is mijn ervaring dat is ietsjes veiliger. Boekje van mitsubishi vermeld echter een 25c voor 75vaa.
verder gaande:
Op basis van jouw respons (goede discussie thx!) verder gaan kijken. We hadden de 75vha die minder ver terug kan moduleren en wonder boven wonder dezelfde minimale capaciteit afgeeft als de nieuwe 100VAA. Omdat ik destijds absoluut geen issues had met het verwerken van vermogen (275m2 vloer, h-o-h 5-10 cm, 2km+ buis en 18mm = 300liter inhoud waarbij Taanvoer max 30 graden) neig ik nu dus naar een SW100VAA met volgende redenen:
1) minimale aangifte is afgelopen 5 jaar geen issue geweest op Ta30 dus ook geen issue met nieuwe warmtepomp (en anders zetten we Ta ietsjes hoger). verder lukt het de 7,5kw nooit om Ta boven de 30 graden te krijgen dus afgifte kw vloer is stuk hoger dan 7,5kw (sommige groepen heb ik zelfs geknepen zoals zolder/garage, kunnen die ook weer vol open)
2) sterke warmtepomp heeft extra vermogen en kan dus langer verwarmen als het serieus koud wordt
3) in winter minder defrosts tov oude model (gokje) want hij heeft hogere capaciteit en werkt dus op relatief lager vermogen tov de 7,5kw (buitenunit is stuk "dikker" zie ik)
4) over algemeen sowieso hogere cop omdat tov vorige 7,5kw pomp hij dus op lagere stand kan werken tov maximaal vermogen (over dit punt twijfel ik omdat mid vermogen volgens tabel hogere cops genereerd dan min vermogen het is echter ook zo dat nominal cop weer beter is dan max vermogen cop, werkt dus 2 kanten op)
5) ik zie in rapportage dat warmtepomp dit jaar 10% in vorstbeveiliging stond en 62% verwarming en 25% stop. dat interpreteer ik als dat er wel ruimte is voor een extra 2,5kw om die 62% omlaag te brengen.
6) flow stond altijd op 0,9-1,0m3 per uur (15-17l per min). 75 zit op bereik van 9,5-23 en 100 op 14,4-32, dat past dus ook (overigens gebruiken we nu geen haakse bochten dus flow zou sowieso beter moeten worden).
Dat de 75vaa beter is dan 80vaa zubadan ben ik nu met je eens. enige is nu de 75vaa of de 100vaa voor mijn specifieke situatie (en als je nog andere argumenten hebt die ik moet checken ook prima!). ben benieuwd hoe andere tegen deze 5 punten kijken of nog andere punten hebben die ik mee moet wegen.
doel: warm comfortabel (stil) huis en cop hoger dan 4,34 (mijn 5 jaar gemiddelde)
[
Voor 3% gewijzigd door
develdonk op 14-04-2020 03:14
]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge