Welke plek voor warmtepomp binnenunit en 300L boiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:45
Binnenkort wordt bij mij de Mitsubishi Ecodan 7.5 kW en de 300L DJG boiler geïnstalleerd door @koevlaas2 . Hij heeft de boel hier bekeken en een advies gedaan. Ik heb nu wat hulp nodig bij het bepalen van een goede plek op zolder voor de apparaten.

We hebben het niet echt gehad over precieze locatie van de boiler maar wel dat de binnenunit op de plek van de CV ketel zou komen. Nu heb ik e.e.a. uitgemeten en vind ik de locatie van de CV ketel wat onhandig. In de toekomst wil ik misschien op zolder nog een ruime slaapkamer maken. Idealiter zou er dan een wand komen op de plek waar de CV ketel nu staat.

Ik wil @koevlaas2 niet opzadelen met een puzzel (en mezelf niet met een gepeperde na-heffing ;) ) dus ik vraag me af of onderstaand idee haalbaar is.

Hieronder de plattegrond van een deel van de zolder.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
  • Rood: CV Ketel
  • Roze: PV Omvormer
  • Groen: Koof naar begane grond met water aanvoer, water afvoer, buis van MV, gasleiding en toegang tot meterkast v.w.b. elektriciteit. De buitenunit komt in deze koof tevens het huis binnen (op verdieping 1).
  • Blauw: Gewenste locatie voor de binnenunit
  • Oranje: Gewenste locatie boiler
  • Zwarte balk: Huidige wand
  • Grijze balk: Gewenste wand wanneer er een slaapkamer op zolder gemaakt wordt.
Op de plek van de CV ketel zijn al veel leidingen beschikbaar, maar die lopen volgens mij allemaal via de dekvloer naar de koof waar het ook prima bereikbaar is (als ik even wat houten platen verwijder).

Members only:

Oversteek van het leidingwerk naar de boiler had ik bedacht op de gele lijn. Als het i.v.m. isolatie dikke leidingen worden dan gewoon tegen de houten plaat erboven denk ik.

Om de binnenunit te monteren moet ik dan uiteraard nog een plaat maken tegen het traphekje. Op deze manier heb ik de MV, de WP binnenunit en de PV omvormer in dezelfde hoek die ik toch amper kan benutten en kan ik deze hoek indien nodig nog dicht(er) maken en isoleren wanneer we geluidsoverlast ervaren.

Maak ik ergens een denkfout of zie ik misschien iets over het hoofd?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Red je het met de hoogte van de boiler bij de schuine wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Heronimo Dat zou moeten gaan. De afmetingen van de boiler zijn 180,3 x 67,5 x 67,5 cm (hxbxd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Luc S schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:54:
Binnenkort wordt bij mij de Mitsubishi Ecodan 7.5 kW en de 300L DJG boiler geïnstalleerd door @koevlaas2 . Hij heeft de boel hier bekeken en een advies gedaan. Ik heb nu wat hulp nodig bij het bepalen van een goede plek op zolder voor de apparaten.

We hebben het niet echt gehad over precieze locatie van de boiler maar wel dat de binnenunit op de plek van de CV ketel zou komen. Nu heb ik e.e.a. uitgemeten en vind ik de locatie van de CV ketel wat onhandig. In de toekomst wil ik misschien op zolder nog een ruime slaapkamer maken. Idealiter zou er dan een wand komen op de plek waar de CV ketel nu staat.

Ik wil @koevlaas2 niet opzadelen met een puzzel (en mezelf niet met een gepeperde na-heffing ;) ) dus ik vraag me af of onderstaand idee haalbaar is.

Hieronder de plattegrond van een deel van de zolder.

***members only***
  • Rood: CV Ketel
  • Roze: PV Omvormer
  • Groen: Koof naar begane grond met water aanvoer, water afvoer, buis van MV, gasleiding en toegang tot meterkast v.w.b. elektriciteit. De buitenunit komt in deze koof tevens het huis binnen (op verdieping 1).
  • Blauw: Gewenste locatie voor de binnenunit
  • Oranje: Gewenste locatie boiler
  • Zwarte balk: Huidige wand
  • Grijze balk: Gewenste wand wanneer er een slaapkamer op zolder gemaakt wordt.
Op de plek van de CV ketel zijn al veel leidingen beschikbaar, maar die lopen volgens mij allemaal via de dekvloer naar de koof waar het ook prima bereikbaar is (als ik even wat houten platen verwijder).

***members only***

Oversteek van het leidingwerk naar de boiler had ik bedacht op de gele lijn. Als het i.v.m. isolatie dikke leidingen worden dan gewoon tegen de houten plaat erboven denk ik.

Om de binnenunit te monteren moet ik dan uiteraard nog een plaat maken tegen het traphekje. Op deze manier heb ik de MV, de WP binnenunit en de PV omvormer in dezelfde hoek die ik toch amper kan benutten en kan ik deze hoek indien nodig nog dicht(er) maken en isoleren wanneer we geluidsoverlast ervaren.

Maak ik ergens een denkfout of zie ik misschien iets over het hoofd?
De binnenunit van de WP past denk ik niet op de locatie die je wil, je hebt best wat hoogte nodig omdat het leidingwerk eronder zit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@koevlaas2 Wat de maximale hoogte zou worden moet ik morgen dan even goed opmeten. Zou dat het enige bezwaar zijn in het plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik zal de mijne morgenavond even opmeten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55
Hou rekening met eventuele panelen die open moeten kunnen scharnieren.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@MewBie Dat is wel een goede inderdaad. Als hieronder een foto is van de unit die bij mij komt te hangen dan denk ik dat ik over moet op plan B ;) Het ziet er naar uit dat het echt een 'deur' is die open scharniert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jjOHZFrBfd2pKIqb3s7QibPG/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55
Luc S schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:18:
@MewBie Dat is wel een goede inderdaad. Als hieronder een foto is van de unit die bij mij komt te hangen dan denk ik dat ik over moet op plan B ;) Het ziet er naar uit dat het echt een 'deur' is die open scharniert.

[Afbeelding]
Meten is weten. :P

De ruimte die je nodig hebt tussen je bevestigingsplaat en het dak en andere obstakels is de diepte+breedte van de kast + eventuele bevestigingsbeugels

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@MewBie Ja inderdaad, daardoor zal hij een stuk lager moeten komen dan ik dacht. Dan begrijp ik nu ook de bedenkingen die @koevlaas2 heeft. In mijn hoofd hing de binnenunit straks gewoon ongeveer op dezelfde hoogte als de huidige CV-ketel :+

Ik ga straks meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komt er ook nog een verticale douche wtw achter je trapkoof?
Als je toch bezig bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LiPf523JcpyUoGAcJTI2MlHY/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@AUijtdehaag Die gaat er nog ooit komen (als het past, want ik heb niet zoveel ruimte als jij), maar niet direct nu :+ Moet de spaarrekening eerst weer een beetje gaan aanvullen :P

[ Voor 18% gewijzigd door Luc S op 10-01-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik ben uitgegaan van afmeting 860/360/530 H/D/B voor de unit (in het document stond H/B/D maar dat geloof ik niet).

Rekening houdend met het paneel dat als een deur open scharniert dan zou de bovenkant van de binnenunit maximaal op 135 cm van de vloer kunnen komen. Dan zou er +/- 50 centimeter overblijven onder de unit voor leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Luc S schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:18:

[Afbeelding]
Je kan 'm onder losmaken en dan een stukje naar achter trekken die kap en er omhoog af daar is niet veel ruimte voor nodig.
Echter voor service en onderhoud proppen we 'm niet in een hoekje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@koevlaas2 Is er service en onderhoud nodig?! :+

Ik heb zojuist even een reden bedacht om het traphekje daar sowieso dicht te maken (extra storage ruimte uit het zicht) zodat we in ieder geval de optie hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:36

Matis

Rubber Rocket

Is je verdiepingsvloer wel (constructief) berekend op een boilervat van 300 liter bruto?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
Dat moet toch wel lukken als er verder niks bijzonders staat.
Het is geen houtskelet zo te zien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:36

Matis

Rubber Rocket

Ik vind het een gevaarlijke aanname die je hier doet. In onze woning (vorig jaar opgeleverd) is de vloer berekend op 250 kg per vierkante meter. Zeker zo rond het trapgat is de trekkracht in de wapening en stuk minder.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Matis @Jim423 Dit staat op 1 van de bouwtekeningen (2e verdiepingsvloer is hetzelfde opgebouwd). Nu is het mij alleen niet helemaal duidelijk of dit hetgeen is dat we zoeken of dat het een berekening is van hoe zwaar de vloer is voor de dragende muren :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duVAOPM5vBTPFbPdRccWlB3H/full.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ik ben geen constructeur maar volgens mij is dat ~175kg per m2. Dat klinkt ook wel normaal voor een breedplaatvloer. Dat wil niet zeggen dat je niet meer dan 175kg per m2 kan neerzetten, je zult alleen de rest dan vrij leeg moeten houden qua gewicht. Ook is een plaat onder je vat wel slim om het gewicht te spreiden en wil je hem zo dicht mogelijk op een steunmuur hebben staan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Jim423 Bedankt voor de toelichting. De trap zit tegen de buitenmuur, daar staat hij dan gelukkig redelijk dichtbij. Ook komt het vat boven de hal van het huis waar allerlei tussen muren staan ivm slaapkamers, toiletten en meterkast. Dat biedt misschien ook al iets extra ondersteuning.

Als we de plek gaan uitkiezen zal ik dit aandachtspunt van belasting in ieder geval nog eens laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De vraag is of die wanden wel dragend zijn. Dus dat zou je even na moeten gaan.
Als dit bijv. gipsmuurtjes zijn doet dat helemaal niets en zal hij boven de hal waarschijnlijk ongunstig staan. 400kg zal net op het randje zijn, maar ik heb wel eens gevallen gehoord waarbij een aquarium van 900kg op 1,5 m2 de vloer dermate indrukte dat de deuren van de slaapkamer eronder niet meer goed in het kozijn vielen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
Ik dacht het is wel leuk om dit topic netjes af te sluiten met het resultaat :) (op een aantal kleine afwerkingen na)

Members only:

Vooralsnog is de verdiepingsvloer nog niet afgebroken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Daar kan nog een yingli bij nu... (y)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2020 19:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@AUijtdehaag Ja dat klopt! De projecten zijn wat sneller achter elkaar gegaan dan ik initieel van plan was. Wanneer er in die buurt een optimizer stuk gaat laat ik er 1 bij leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Luc S schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:09:
Ik dacht het is wel leuk om dit topic netjes af te sluiten met het resultaat :) (op een aantal kleine afwerkingen na)

***members only***

Vooralsnog is de verdiepingsvloer nog niet afgebroken :+
Dat staat best netjes zo....

Pagina: 1