Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:32
ElgaFreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:10:
[...]

Ja zag ik ook. De Tesy boilers die ik kan vinden hebben maar 1 spiraal van 0,96m2 voor een zonneboiler. De boiler heeft een 500watt compressor met een cop van 3. Maximaal 1,6kW thermisch vermogen en een 1,5kW element. Best krap op 42m2. Hoe ze die e-boiler en de vvw hebben opgenomen in het ontwerp wordt me niet duidelijk met maar 1 spiraal.
Circuleert over drinkwater leiding?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:08
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:07:
[...]

Spreid dergelijke belastingen liever over drie fasen dan dat ik er eentje mee belast.

Daarnaast ook drie fasen omvormer, dus dat zou mooier uit moeten werken op zonnige koude dagen.
Je kan ook alles mooi verdelen over 2 fase, dan kan je in de toekomst je oplader voor de auto op 1 fase zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-10 07:30
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Je kan ook alles mooi verdelen over 2 fase, dan kan je in de toekomst je oplader voor de auto op 1 fase zetten. :)
Hier moet ik dus ook rekening mee houden. Krijg over een aantal maanden een elektrische auto. En dan nog de kookplaat en de warmtepomp

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Waarom zou ik mijn eventuele elektrische auto op 1 fase zetten als er 3 beschikbaar zijn? :?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10 22:35
[...]

Spreid dergelijke belastingen liever over drie fasen dan dat ik er eentje mee belast.

Daarnaast ook drie fasen omvormer, dus dat zou mooier uit moeten werken op zonnige koude dagen.
[...]

Volgens mij heeft alleen nibe in het laag ook 3 fase aansluiting. De f2120-8 kan bijvoorbeeld als 3fase geleverd worden. Er komen ook weer nieuwe nibes op de markt met propaan, wellicht die ook.

Maar over het algemeen kan een 1fase wp makkelijk. Ik krijg ook 3-fase en neem een 1fase lg 5kw. Komt op een aparte groep en alleen nog maar een deel kook/krachtgroep + kleine verbruikers op dezelfde fase. Als je onder de 6kw per fase blijft is er weinig aan de hand.
Opgenomen vermogen (bij -15) is 2kw voor de LG 5kw, 2,6kw voor de 7kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
[...]

Een 3 fase meter verrekend toch meteen alles over de 3 fasen. Zit geen verschil tussen enkel of 3-fasen. Zonnige en koude dagen staan daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Waarom zou ik mijn eventuele elektrische auto op 1 fase zetten als er 3 beschikbaar zijn? :?
Zover ik weet hebben laadpalen geen 3 fases, maar altijd 1.

@Maikie18 er zijn laadpalen die commiceren met de p1 poort van je slimme meter, zodra de kookplaat dan aangaat zal de laadpaal automatisch zich daar op aanpassen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-02-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Noord27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:41:
[...]

Een 3 fase meter verrekend toch meteen alles over de 3 fasen. Zit geen verschil tussen enkel of 3-fasen. Zonnige en koude dagen staan daar los van.
Meen toch gehoord te hebben dat daar gedonder mee was. Nu met saldering wellicht nog niet, maar dacht dat daar problemen mee zouden ontstaan als die saldering stopt. Even een bron zoeken zo...

@Ramon_1984 nou, er zijn zeker wel drie fase laders voor thuis. Hangt er zelfs eentje aan de garage. Vorige bewoners hadden om die reden zelfs een 3x35A aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:48:
[...]

Meen toch gehoord te hebben dat daar gedonder mee was. Nu met saldering wellicht nog niet, maar dacht dat daar problemen mee zouden ontstaan als die saldering stopt. Even een bron zoeken zo...
Nee dat klopt niet, het staat in de wet of netcode. Verrekening (salderen) over de fases is verplicht.
De bron is in een eerder deel genoemd in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Er zijn meters geweest die dat niet deden, maar die zijn dan ook afgekeurd of stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

de meter kan per fase up en down afzonderlijke meten. maar in de firmware worden de fasen gecombineerd voor up&down. maar goed... een firmware kan je upgraden.

voor een lastenverdeling is het verdelen per fase wel handig. anders moet je goed nadenken over de andere gebruikers.
twain4me schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:53:
[...]

Nee dat klopt niet, het staat in de wet of netcode verrekening (salderen) over de fases is verplicht
de bron is in een eerder deel genoemd in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Er zijn meters geweest die dat niet deden, maar die zijn dan ook afgekeurd of stuk.
een wet kan je blijkbaar ook wijzigen.

[ Voor 28% gewijzigd door kmf op 25-02-2020 18:55 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Noord27 hoe gaat het met de LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nee dat klopt niet, het staat in de wet of netcode. Verrekening (salderen) over de fases is verplicht.
De bron is in een eerder deel genoemd in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Er zijn meters geweest die dat niet deden, maar die zijn dan ook afgekeurd of stuk.
Lijkt idd oud nieuws te zijn. Waren in het verleden wat meters die vergaten op te tellen. Maar die hebben een firmware update gehad.

Evengoed, als het even kan liever drie dan 1 fase

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

klopt, toen dat gezeik bekend werd kreeg ik letterlijk nog geen 2 dagen later een bericht van liander dat ze verplicht de meter komen omruilen ivm een defect. ze stonden ook doodleuk een paar dagen later voor de deur met een nieuwe meter onder de arm. als ik de monteur zag had ie zijn ziel onder de arm want die had volgens mij al een paar dagen geen daglicht meer gezien....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-02-2020 18:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

@Ramon_1984 nou, er zijn zeker wel drie fase laders voor thuis. Hangt er zelfs eentje aan de garage. Vorige bewoners hadden om die reden zelfs een 3x35A aansluiting.
ah die ben ik in mijn zoektocht niet tegen gekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:45
Omdat de verschillende fasen al aardig wat apparaten hebben met een belasting van 2 tot 3 kw. Zonder glycol met stilvallen omdat de zekering eruit klapt heb je een leuke schade te pakken. Nu is de kans klein dat dat gebeurt als ik niet thuis ben, maar liever voorkomen.

Comfortklimaat heb ik iets teveel negatieve verhalen over gelezen dat ik daar niet wil bestellen. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 27-10 19:31
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:04:
[...]
ah die ben ik in mijn zoektocht niet tegen gekomen :)
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Noord27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:41:
[...]

[...]

[...]

kmf schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:54:
[...]

de meter kan per fase up en down afzonderlijke meten. maar in de firmware worden de fasen gecombineerd voor up&down. maar goed... een firmware kan je upgraden.

voor een lastenverdeling is het verdelen per fase wel handig. anders moet je goed nadenken over de andere gebruikers.

[...]

een wet kan je blijkbaar ook wijzigen.
Maar het is toch zo dat als salderen verdwijnt dat je dan je huidige gebruik ook niet meer kunt salderen als je opwek op een andere fase zit dan je verbruikers? Je huidige opwek gebruiken gebeurt immers vóór de meter. Dus als salderen verdwijnt moet je dat zoveel mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:45
@TimoDimo
Nee hoor, als je op moment X op fase 1 bijvoorbeeld 500 watt teruglevert en op fase 2 400 watt verbruikt en op fase 3 200 watt, dan registreert de meter 100 watt verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ik denk goed. Zalm hem zo eens aanzetten. Vandaag huis opgewarmd door de inschijnende zon via de serre.

Komende dagen is beter weer om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:36:
[...]

Ik denk goed. Zalm hem zo eens aanzetten. Vandaag huis opgewarmd door de inschijnende zon via de serre.

Komende dagen is beter weer om te testen.
Ah fijn , benieuwd hoe het de komende dagen gaat.

@Noord27 heb je al met instellingen lopen te spelen en wat gewijzigd?

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maikie18 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:29:
De prijs is inmiddels bekend.

https://www.ecoclimagroup...sw75yaa-ehst20d-vm2d.html

5150 euro, dus het nieuwe type is iets duurder geworden. @Blackraven

- 1900 euro subsidie is toch netto nog 3250 euro

Als ik ga voor een pana of lg mono met losse sww boiler ben ik toch bijna 1500 euro goedkoper uit.
Klopt deze combinatie eigenlijk wel? Volgens de codes kom ik op 3 fase voor de buitenunit en 1 fase bij de binnenunit?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:56:
[...]

Evengoed, als het even kan liever drie dan 1 fase
Ik blijf het ook een lastige keuze vinden.
Panasonic heeft de 3 fase 9KW monoblock ik heb liever R32 maar dan moet ik naar LG en die hebben idd geen 3 fase. Het nadeel van 3 fase met minder ver terug kunnen moduleren blijft ook een ding. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Maikie18 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Klopt deze combinatie eigenlijk wel? Volgens de codes kom ik op 3 fase voor de buitenunit en 1 fase bij de binnenunit?
Ja, dat klopt, buitenunit is 3 fase en binnen unit wordt in principe met 1 fase vanuit de buitenunit gevoed.
Plus dan nog een aparte voeding voor het heater element in de binnen unit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Blackraven schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Ja, dat klopt, buitenunit is 3 fase en binnen unit wordt in principe met 1 fase vanuit de buitenunit gevoed.
Plus dan nog een aparte voeding voor het heater element in de binnen unit.
Helemaal mee eens!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:23:
Daikin-Intergas hybride. 8kw verwarmen en koelen.

Bedankt voor de info tot zover! Zal vanavond grafiekjes plaatsen van deze run.
Hier een run met vast ingestelde Ta (30gr) bij een relatief hoge tBuiten
https://snapshot.raintank...SsCRYG3Vlo2QfprmolR8PVgbG

Hier een run met zelfde settings waar tBuiten in het begin onder de 5gr lag. Direct defrosts. Om het uur. Aanvoer temp dus 30 graden
https://snapshot.raintank...qR5sZYbloZ5bFZ6qOCeL9eeZD

Heb zojuist, omdat de temperatuur weer onder de 5 graden zakt en ik dus weer elk uur een defrost te verwerken kreeg bij wijze van experiment de Ta eens op 28 graden gezet en laat hem vannacht daar op draaien. Kijken of ik dan minder defrosts heb en daardoor dus effectief meer vermogen in de vloer krijg..

Wordt niet goed van die defrosts op de Daikin-intergas hybrid. Echt, ondanks dat hij er nog maar een goed jaar hangt krijg ik de neiging om een ander systeem te gaan kopen..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Hier een run met vast ingestelde Ta (30gr) bij een relatief hoge tBuiten
https://snapshot.raintank...SsCRYG3Vlo2QfprmolR8PVgbG

Hier een run met zelfde settings waar tBuiten in het begin onder de 5gr lag. Direct defrosts. Om het uur. Aanvoer temp dus 30 graden
https://snapshot.raintank...qR5sZYbloZ5bFZ6qOCeL9eeZD

Heb zojuist, omdat de temperatuur weer onder de 5 graden zakt en ik dus weer elk uur een defrost te verwerken kreeg bij wijze van experiment de Ta eens op 28 graden gezet en laat hem vannacht daar op draaien. Kijken of ik dan minder defrosts heb en daardoor dus effectief meer vermogen in de vloer krijg..

Wordt niet goed van die defrosts op de Daikin-intergas hybrid. Echt, ondanks dat hij er nog maar een goed jaar hangt krijg ik de neiging om een ander systeem te gaan kopen..
Lijkt erop dat de defrost komen door een grote delta t ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:20:
[...]

Ja dat zou best kunnen. Vandaar nu de Ta terug gezet om vannacht nu eens te zien wat er gebeurt. De dT draait nu rond de 4,5 graden. Ben benieuwd. Morgen resultaat.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:25:
[...]

Ja dat zou best kunnen. Vandaar nu de Ta terug gezet om vannacht nu eens te zien wat er gebeurt. De dT draait nu rond de 4,5 graden. Ben benieuwd. Morgen resultaat.
4 a 5 vind ik nog vrij groot, ben benieuwd morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Japie.G schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:25:
[...]

Flow?
Lager is sneller bereiken Ta is eerder laag draaien is minder defrosts is langer draaien is meer warmte. 30Ta en 900 max flow eens proberen.
Ta verlagen geeft minder afgifte, beter flow verlagen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 27-10 19:31
rykers158 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:31:
@TimoDimo
Nee hoor, als je op moment X op fase 1 bijvoorbeeld 500 watt teruglevert en op fase 2 400 watt verbruikt en op fase 3 200 watt, dan registreert de meter 100 watt verbruik
Dat wist ik niet. Maar dat wordt dan toch zo berekend in de meter, omdat dat zo in de wet staat o.i.d.? Het is geen automatisch gevolg natuurlijk, want de fasen blijven gescheiden. Een digitale meter meet alle fasen apart toch? En hoe zit het met een Ferrarismeter?

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 25-02-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21
Allemaal hetzelfde. De meter meet natuurlijk iedere fase apart, telt dit op en registeert alleen die uitkomst als afname of teruglevering.

Er zijn inderdaad electronische meters geweest die dat fout deden, maar die zijn zoals genoemd afgekeurd en vervangen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-10 09:43
[...]

Ja zag ik ook. De Tesy boilers die ik kan vinden hebben maar 1 spiraal van 0,96m2 voor een zonneboiler. De boiler heeft een 500watt compressor met een cop van 3. Maximaal 1,6kW thermisch vermogen en een 1,5kW element. Best krap op 42m2. Hoe ze die e-boiler en de vvw hebben opgenomen in het ontwerp wordt me niet duidelijk met maar 1 spiraal.
Ik heb nog wat zitten rekenen aan die Tesy.. op zich zou 1,6kW nog best bruikbaar kunnen zijn in zo'n hokje, maar niet zoals hij nu is aangesloten..

Stel het is buiten 5 graden en binnen 20 graden. Die Tesy zal iets van 300 m^3 lucht aan de ruimte onttrekken.
En ik gok dat hij deze lucht iets van 15 graden zal afkoelen. Hierbij onttrekt hij ongeveer 1600 Watt aan warmte aan de ventilatielucht.

Deze lucht komt als koude lucht het hokje binnen, stel dat het buiten 10 graden is, dan moet je die lucht weer 10 graden opwarmen. Dat kost ongeveer 1000 watt.

Netto is dat dan 600 Watt verwarmingsvermogen bij een opgenomen 500 watt..

Als het buiten kouder wordt, laten we zeggen 5 graden, dan wordt er niet meer verwarmd. Onder de 5 graden ben je dan zelfs effectief aan het koelen..

Ik vind het een grof schandaal dat er installateurs te vinden zijn die een installatie op deze wijze durven te installeren. Wel vreemd dat die zogenaamde expert hier geen opmerking over maakt (of dat Radar deze opmerking niet toont)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 11:43
mightym schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Ik heb nog wat zitten rekenen aan die Tesy.. op zich zou 1,6kW nog best bruikbaar kunnen zijn in zo'n hokje, maar niet zoals hij nu is aangesloten..

Stel het is buiten 5 graden en binnen 20 graden. Die Tesy zal iets van 300 m^3 lucht aan de ruimte onttrekken.
En ik gok dat hij deze lucht iets van 15 graden zal afkoelen. Hierbij onttrekt hij ongeveer 1600 Watt aan warmte aan de ventilatielucht.

Deze lucht komt als koude lucht het hokje binnen, stel dat het buiten 10 graden is, dan moet je die lucht weer 10 graden opwarmen. Dat kost ongeveer 1000 watt.

Als het buiten kouder wordt, laten we zeggen 5 graden, dan wordt er niet meer verwarmd. Onder de 5 graden ben je dan zelfs effectief aan het koelen..

Ik vind het een grof schandaal dat er installateurs te vinden zijn die een installatie op deze wijze durven te installeren. Wel vreemd dat die zogenaamde expert hier geen opmerking over maakt (of dat Radar deze opmerking niet toont)
Maw gaat niet werken. Ze kregen het nu al niet warm. Laat staan als ze een koude winter hadden gehad. Ben wel benieuwd hoe het nu precies aangesloten zit. Boiler alleen als naverwarmer in de sww leiding? En de vvw op de spiraal? Dat 1,5kW element zal wel zo een beetje constant aan staan als het wat kouder is. Wel leuk projectje om aan te meten om te bewijzen dat het kansloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ElgaFreak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Maw gaat niet werken. Ze kregen het nu al niet warm. Laat staan als ze een koude winter hadden gehad. Ben wel benieuwd hoe het nu precies aangesloten zit. Boiler alleen als naverwarmer in de sww leiding? En de vvw op de spiraal? Dat 1,5kW element zal wel zo een beetje constant aan staan als het wat kouder is. Wel leuk projectje om aan te meten om te bewijzen dat het kansloos is.
Daar hoef je niet voor te meten.
Boerenverstand is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 25-10 11:43
Ramon_1984 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Daar hoef je niet voor te meten.
Boerenverstand is voldoende.
Mee eens. Maar ik denk het prachtige grafiekjes oplevert. Ik ben benieuwd of de COP door het maximaal ventileren onder de 1 uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
ElgaFreak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Zou goed kunnen, dat is dan ruim 5000kWh voor het element in het stookseizoen en ruim 2000kWh voor de compressor..
Tel daar je eigen gebruik + SWW in de zomermaanden bij op en je komt wel aan 9-10.000kWh
ElgaFreak schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:36:
[...]

Mee eens. Maar ik denk het prachtige grafiekjes oplevert. Ik ben benieuwd of de COP door het maximaal ventileren onder de 1 uitkomt.
Ja, bij 9 graden buitentemperatuur kom je op 0,8; bij 8 graden op 0,6 etc..
en bij 2 graden zit je al op -0,5 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door mightym op 26-02-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Japie.G schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Ik zie ook ieder uur defrosts (pana5h) zodra de temp onder de 3 graden komt maar je moet niet vergeten dat het buiten bijzonder vochtig is. Ik pas nu 's nachts -1 verlaging stooklijn toe zodat wpomp minder hard hoeft te werken maar nog steeds ieder uur bevroren. Dat je van je defrosts verlost gaat zijn met een ander merk zal een illusie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:02
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:20:
[...]

Nah, defrosts komen door een condensor temperatuur <0 graden. Hoe snel het vervolgens gebeurt is afhankelijk van de luchtvochtigheid.

De temperatuur van de condensor is afhankelijk van het compressor vermogen, en hoeveel de condensor wordt opgewarmd door de buitenlucht. (Dus grote van condensor icm TBuiten & Fan RPM)

Een grote of kleine deltaT heeft an sich geen enkele invloed op defrosts. lagere tA (en dus minder vermogen) kan echter wel de condensor minder koud maken, wat net het verschil kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
[...]

Hierbij ga je er echter wel vanuit dat deze WPB ventilatielucht uit de ruimte gebruikt, en ik durf wel een wetje te leggen dat dat totaal niet het geval is. (Waarom zou je anders immers geïsoleerde luchtkanalen aanleggen..) Zal gewoon buitenlucht gebruikt worden (doe ik zelf met wpb in winter ook)

desalniettemin is het een beunconstructie die natuurlijk gedoemd was te falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
lolle1212 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:57:
[...]

Hierbij ga je er echter wel vanuit dat deze WPB ventilatielucht uit de ruimte gebruikt, en ik durf wel een wetje te leggen dat dat totaal niet het geval is. (Waarom zou je anders immers geïsoleerde luchtkanalen aanleggen..) Zal gewoon buitenlucht gebruikt worden (doe ik zelf met wpb in winter ook)

desalniettemin is het een beunconstructie die natuurlijk gedoemd was te falen.
Klopt, is een aanname. Niet onaannemelijk gezien de verbruikscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:57
Zou best kunnen hoor, ik zie geen MV box en geen dubbele pijpjes op het dak.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
lolle1212 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Nah, defrosts komen door een condensor temperatuur <0 graden. Hoe snel het vervolgens gebeurt is afhankelijk van de luchtvochtigheid.

De temperatuur van de condensor is afhankelijk van het compressor vermogen, en hoeveel de condensor wordt opgewarmd door de buitenlucht. (Dus grote van condensor icm TBuiten & Fan RPM)

Een grote of kleine deltaT heeft an sich geen enkele invloed op defrosts. lagere tA (en dus minder vermogen) kan echter wel de condensor minder koud maken, wat net het verschil kan zijn.
Klopt , lager vermogen opzoeken.
Je ziet bij de grafiek bij Japie dat zijn warmtepomp bij een kleine delta t op een lager vermogen draait, vandaar de opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Ramon_1984 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Klopt , lager vermogen opzoeken.
Je ziet bij de grafiek bij Japie dat zijn warmtepomp bij een kleine delta t op een lager vermogen draait, vandaar de opmerking.
Dat suggereert wel een lagere Ta, want bij dezelfde Ta is een kleinere delta meer vermogen, de flow zal immers sterk zijn toegenomen, en de gemiddelde temperatuur in het afgifte systeem gestegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Heb wat lopen spelen, maar moet oppassen niet teveel willen aanpassen in korte tijd. Anders kan ik er geen concrete conclusies uit trekken.

Ben nu van de automatische modus afgestapt en draai nu op heat-modus. Met vrij hoge flow en daarmee zie ik vrijwel meteen stabiele waardes in verbruik en nette in- en uitgaande temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/050tsr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lz52po8mnflt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Heb wat lopen spelen, maar moet oppassen niet teveel willen aanpassen in korte tijd. Anders kan ik er geen concrete conclusies uit trekken. Zie ook eerste foto..

Ben nu van de automatische modus (genaamd AI) afgestapt en draai nu op heat-modus. Met vrij hoge flow en daarmee zie ik vrijwel meteen stabiele waardes in verbruik en nette in- en uitgaande temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/050tsr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lz52po8mnflt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:28:
[...]

Heb wat lopen spelen, maar moet oppassen niet teveel willen aanpassen in korte tijd. Anders kan ik er geen concrete conclusies uit trekken. Zie ook eerste foto..

Ben nu van de automatische modus (genaamd AI) afgestapt en draai nu op heat-modus. Met vrij hoge flow en daarmee zie ik vrijwel meteen stabiele waardes in verbruik en nette in- en uitgaande temperaturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah cool even afwachten dus :)
Ik denk alleen dat je radiatoren met 28 niks doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 26-02-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:42:
[...]

Ah cool even afwachten dus :)
Ik denk alleen dat je radiatoren met 28 niks doen.
Jawel hoor, ik zit er ook mee tussen de 27/31.

@Noord27 die pieken van 2500 watt, is dat ontdooien met element?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Jawel hoor, ik zit er ook mee tussen de 27/31.

@Noord27 die pieken van 2500 watt, is dat ontdooien met element?
Hij heeft geen element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Ramon_1984 Radiatoren doen het prima met deze temperaturen. Zelfs de oude T11 op de slaapkamers.

@reneeke1970 Deze modellen hebben standaard geen E-element. Omdat ze tot -25 graden buitentemperatuur door kunnen en water van 65 graden kunnen maken. Optie is een 3 of 6kW E-element.

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 26-02-2020 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Een getraind oog ziet van alles in die berghokjes ;)
De Tesy is er in 200l of 260l en met of zonder extra spiraal.
In het hokje is hij manshoog dus dat moet haast wel de 260l zijn.
Iemand met gezond verstand had de versie met extra spiraal gekozen maar dat ontbrak bij deze installateur.
Daarom is er een platenwisselaar gebruikt (langwerpig ding waar de 'deskundige' zit te meten).

De 50l (?) boiler zit direct in de wcd en staat op maximaal met de 2 elementen aan (1600W).
Omdat de boiler in serie met de wpb zit pompt hij continu heet water rond, daarom slaat de wpb niet aan want hij meet dat het water warmer is dan op zijn display is ingesteld.
De Tesy kan tot 55 graden gaan met de warmtepomp en gebruikt voor de rest zijn 1,5kW element.
Daarom kan 1 van de bewoners 1200kWh in 1 maand verbruiken want de boiler gaat nooit uit.
Of 250kWh in de zomer, eigenlijk nog absurder.

In het begeleidende verhaal werd gezegd dat de woning wordt geventileerd door de wpb.
Dit kan helemaal niet omdat deze Tesy geen ventilatie stand heeft, dan dus alleen als hij verwarmt.
Gevolg is overmatige ventilatie die koude van buiten via raamroosters enz. aanzuigt, een grote verliespost.
Tenminste als de wpb inderdaad aan gaat en niet anders handelt vanwege de boiler in serie.
Pijpjes op het dak tellen zou kunnen duiden op alleen een afvoer, maar het pand bestaat uit 3 lagen zodat je niet zeker weet bij wie de pijpjes horen.
Nog wat plaatjes van het filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lvuha2M4pmdIlw2oOHpb8oh4/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XbyTNn1pLP508Do85SkupAK9/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Le5kM9v7Xx3i2dpoMgCCIW9P/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XyImFgGoYEovkdWByGBSFIqc/medium.jpg

Het is een warrig verhaal, met moeite kan je de feiten eruit halen omdat ze situaties in steeds een ander appartement laten zien.
Ook varieert het verbruik enorm, ik zie in december zowel 500kWh als 1200kWh wat mogelijk komt doordat ergens de boiler uit staat (1x in filmpje gezien).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 28-10 18:13
Noord27 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat loopt nog niet helemaal lekker (veel defrosts zie ik trouwens).
Logisch dat de ELGA het niet deed als ik dit verbruik zie is het ook niet mals :+

Geeft WAR dezelfde resultaten?
Hip displaytje trouwens op de thermostaat

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:49:
@Ramon_1984 Radiatoren doen het prima met deze temperaturen. Zelfs de oude T11 op de slaapkamers.

@reneeke1970 Deze modellen hebben standaard geen E-element. Omdat ze tot -25 graden buitentemperatuur door kunnen en water van 65 graden kunnen maken. Optie is een 3 of 6kW E-element.
Oke compressor trekt even 2500 dus, ennuh 65 zelfstandig of met de element optie?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Oke compressor trekt even 2500 dus, ennuh 65 zelfstandig of met de element optie?
R32 doet een stuk hogere temp's dan 410 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
falconz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:45:
[...]

Ik zie ook ieder uur defrosts (pana5h) zodra de temp onder de 3 graden komt maar je moet niet vergeten dat het buiten bijzonder vochtig is. Ik pas nu 's nachts -1 verlaging stooklijn toe zodat wpomp minder hard hoeft te werken maar nog steeds ieder uur bevroren. Dat je van je defrosts verlost gaat zijn met een ander merk zal een illusie zijn.
Kan heel goed zijn dat een andere WP (met een grotere verdamper) hier minder last van heeft.

Defrosts worden bepaald door verdampertemperatuur, bij een grotere verdamper heb je bij hetzelfde vermogen minder last van defrosts.

Die zie je ook goed terug bij @Dylantje2 , zodra zijn 5KW Pana een beetje vermogen begint te vragen (+4KW) begint de defrostmania.

Mijn Zubadan (11,2KW) met 5KW opgenomen vermogen draait dan in de laagste stand, dus als je deze 2 WP's naast elkaar zou zetten, en alle 2 op 5KW thermisch zou laten draaien, zal de Pana veel eerder invriezen / defrosten vanwege het kleinere verdamperoppervlak.

Alleen als je ze alle 2 op 3KW zou laten draaien gaat die van mij pendelen, en de Pana niet :P

Elk voordeel heb z'n nadeel zei een wijs man ooit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2020 12:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Kan heel goed zijn dat een andere WP (met een grotere condensor) hier minder last van heeft.

Defrosts worden bepaald door condensortemperatuur, bij een grotere condensor heb je bij hetzelfde vermogen minder last van defrosts.

Die zie je ook goed terug bij @Dylantje2 , zodra zijn 5KW Pana een beetje vermogen begint te vragen (+4KW) begint de defrostmania.

Mijn Zubadan (11,2KW) met 5KW opgenomen vermogen draait dan in de laagste stand, dus als je deze 2 WP's naast elkaar zou zetten, en alle 2 op 5KW thermisch zou laten draaien, zal de Pana veel eerder invriezen / defrosten vanwege het kleinere condensoroppervlak.

Alleen als je ze alle 2 op 3KW zou laten draaien gaat die van mij pendelen, en de Pana niet :P

condensor moet zijn verdamper. Bij een WP tenminste, want we hadden het hier toch niet over een airco? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:26:
[...]

condensor moet zijn verdamper. Bij een WP tenminste, want we hadden het hier toch niet over een airco? ;)
Klopt, ik ben altijd in de WAR met condensor en verdamper, maar je begreep mij wel ;)
Ik werd op het verkeerde been gezet door @lolle1212 :P

post aangepast :+

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:29:
[...]

Klopt, ik ben altijd in de WAR met condensor en verdamper, maar je begreep mij wel ;)
Ik werd op het verkeerde been gezet door @lolle1212 :P

post aangepast :+
Haha ja excuus, in de haast verwarring gezaaid, maar het gaat idd om de verdamper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Even een vraag aan de deskundigen. Tussen condensor en verdamper zit een expansie ventiel.
Wordt over het expansie ventiel ook nog warmte afgegeven of is dit temperatuur neutraal.
Of met andere woorden is condensor uit dezelfde temperatuur als verdamper in.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar hebben we experts voor nodig zoals @Zwerius of @Oxellaar :+

Mijn gevoel zegt dat er geen warmte "ontsnapt" via dit ventiel, maar dat is slechts mijn gevoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Hoi mede warmtepompgebruikers,
Ik lees al een tijdje mee op dit topic (heb nog lang niet alles gelezen maar dat is ook bijna onmogelijk gezien het aantal posts) en ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis.

Mijn situatie in het kort: Ik heb een klushuis gekocht en ben dit aan het ombouwen van een jaren 30 vrijstaande boerderij met een oppervlakte van circa 85m2 begane grond (190 totaal opp) naar een moderne woonboerderij die full-electric is.
Isolatie:
dak Rc6
gevel: Rc5
vloer Rc2 (beperkte mogelijkheid tot isoleren
ramen: triple glas
ventilatie: WtW decentraal

verwarming:
1e etage: elektrisch per kamer geregeld ivm sporadische aanwezigheid en een warme slaapkamer niet gewenst is.
begane grond: watergedragen vloerverwarming, opp. 85m2

tapwater:
kleine badkamer met douche
grote badkamer met douche en bad
keuken: quooker

woonsituatie 2 volwassenen, 2 kinderen.

Ik heb zelf de nieuwe isolatiesituatie op de U-wert rechner gesimuleerd en kom op een max verwarmingscapaciteit van circa 5,5 kW uit bij -12.

Qua warmtepomp lijkt Nibe mij een erg mooi product en zou ik het volgende willen installeren:

Nibe f2120-8 (400v)
100l Buffer
300l boiler met elektrische hulp/hygiene element
vloerverwarming 10 groepen zonder pomp (gebruik pomp Wp en dus wat kleinere groepen voor de vloerverwarming)
zone regeling (3 zones, woonkamer, keuken, bijkeuken)

Zou dit een goeie combi zijn? raden jullie nog dingen aan/af?
Heeft iemand ervaring met de U-wert rechner tov professionele warmteverliesberekeningen?
Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Me Albert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:17:
Even een vraag aan de deskundigen. Tussen condensor en verdamper zit een expansie ventiel.
Wordt over het expansie ventiel ook nog warmte afgegeven of is dit temperatuur neutraal.
Het enige wat een expansieventiel doet, is de druk veranderen. En druk = temperatuur.
Het ventiel voegt zelf geen warmte toe.
Condensor uit is hetzelfde qua temperatuur TOT het expansieventiel. Na het ventiel gaat de druk omlaag, dus ook de temperatuur.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Even over dat Radar gedoe, weet iemand wat globaal twee jaar gelden die boilers kosten en wat de subsidie ervoor was? Als ik het zo bekijk, zal dat de enige reden zijn dat die verhuurder dat ding heeft laten neerzetten. Waarschijnlijk was de subsidie toen hoger dan de kostprijs, net zoals dat vorig jaar voor die auer edel eau pomp was. Zo zou ik het tenminste doen als ik totaal geen geweten zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Me Albert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:17:
Theoretisch is er sprake van adiabatische expansie. Dat wil zeggen, dat er geen warmte-uitwisseling met de omgeving van het gas (=het expansie ventiel) plaats vindt.
Maar door de drukverlaging wil het koelmiddel verdampen en onttrekt daartoe warmte uit zijn omgeving.
Voor het grootste deel gebeurt dat natuurlijk in de verdamper.
Die is er ook op gebouwd om veel warmte aan het koelmiddel toe te voeren (veel luchtzijdige vinnen/oppervlak). Maar het gebeurt natuurlijk ook al in de leidingen van het expansieventiel naar de verdamper.
En sterker nog, het gebeurt zelfs al in het laatste deel (uitlaatkant) van het expansieventiel.
Dus in de praktijk zal het koelmiddel toch al een klein beetje warmte opnemen in het lage druk deel van het expansieventiel, maar veruit de grootste hoeveelheid natuurlijk in de verdamper.
Doordat het koelmiddel ook in het expansieventiel dus al begint met warmte-opname zal dus, met name de uitlaatkant van, het expansieventiel toch al afkoelen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Zwerius schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:28:

Theoretisch is er sprake van adiabatische expansie. Dat wil zeggen, dat er geen warmte-uitwisseling met de omgeving van het gas (=het expansie ventiel) plaats vindt.
Heerlijke termen, doet me aan mijn jonge jaren denken, bij het vak Stoommachines en turbines..... _/-\o_
Lang niet gehoord...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

annespruit1980 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:26:
Even over dat Radar gedoe, weet iemand wat globaal twee jaar gelden die boilers kosten en wat de subsidie ervoor was? Als ik het zo bekijk, zal dat de enige reden zijn dat die verhuurder dat ding heeft laten neerzetten. Waarschijnlijk was de subsidie toen hoger dan de kostprijs, net zoals dat vorig jaar voor die auer edel eau pomp was. Zo zou ik het tenminste doen als ik totaal geen geweten zou hebben.
Dat kan een rol gespeeld hebben, het is een kleine verhuurder.

Nog een uitgebreid stuk gevonden O+
Dat onderschrijft mijn conclusie aardig.

- Lucht van binnen aangezogen en aangevuld met buitenlucht via raamroosters e.d.
- Slecht rendement van de wpb door koele en mogelijk te weinig lucht naast te weinig capaciteit
- Verlies via de betonnen vloer, waarschijnlijk vv ingefreesd zonder de vloer te isoleren (ligt op zandgrond)
- Puien met veel glas, hoewel A++ toch niet optimaal vanwege de eenvoudige raamroosters
- Veel bijspringen van element in wpb en de boiler wat blijkbaar geen warme woning of tapwater oplevert

Een foutje in dat artikel is dat zowel de wpb, zijn element als de boiler tegelijk vermogen kunnen leveren.
Echter hangt dit af van instellingen in de wpboiler en van wat hij meet.
Onduidelijk is of de platenwisselaar een goede overdracht heeft en of de vv goed is ingeregeld.
Heel apart is dat ik in heel het filmpje geen enkele keer de wpb hoorde brommen, blijft ie gewoon uit?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-10 20:38
Job1985 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:46:
Qua warmtepomp lijkt Nibe mij een erg mooi product en zou ik het volgende willen installeren:

Nibe f2120-8 (400v)
100l Buffer
vloerverwarming 10 groepen zonder pomp (gebruik pomp Wp en dus wat kleinere groepen voor de vloerverwarming)

Heeft iemand ervaring met de U-wert rechner tov professionele warmteverliesberekeningen?
wij hebben een Nibe F2120-16 met 500L boiler en 100L buffer (en SMO20). Mooi systeem. Geen idee of je even kunt wachten, maar in Q3 komt Nibe met de S2125 (https://www.nibe.eu/nl-nl...is-klaar-voor-de-toekomst)
In Q3 van 2020 introduceert NIBE de S2125 modulerende monoblock lucht/water warmtepomp. Deze komt beschikbaar in twee varianten (type 8 en 12) en maakt gebruik van het koudemiddel R290 (propaan) met een extreem lage GWP-waarde van 3. De geleverde aanvoertemperatuur tot 73°C en de zeer stille werking maken deze nieuwe warmtepomp met name interessant voor bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:37:
[...]

- Lucht van binnen aangezogen en aangevuld met buitenlucht via raamroosters e.d.
- Slecht rendement van de wpb door koele en mogelijk te weinig lucht naast te weinig capaciteit
- Verlies via de betonnen vloer, waarschijnlijk vv ingefreesd zonder de vloer te isoleren (ligt op zandgrond)
- Puien met veel glas, hoewel A++ toch niet optimaal vanwege de eenvoudige raamroosters
- Veel bijspringen van element in wpb en de boiler wat blijkbaar geen warme woning of tapwater oplevert

Een foutje in dat artikel is dat zowel de wpb, zijn element als de boiler tegelijk vermogen kunnen leveren.
Onduidelijk is of de platenwisselaar een goede overdracht heeft en of de vv goed is ingeregeld.
Heel apart is dat ik in heel het filmpje geen enkele keer de wpb hoorde brommen, blijft ie gewoon uit?
Ik denk dat die verhuurder het gewoon zo goedkoop mogelijk ( voor de verhuurder ) wilde doen. En dat is natuurlijk elektrisch. Die boiler is er volgens mij alleen om zo veel mogelijk subsidie te krijgen. Het zou me niets verbazen als de gemeente hem ook nog geld heeft toegeschoven omdat het huizen zijn die van het gas af zijn. ( op kosten van de huurders ). Ik weet wel dat ik hier ( 3 panasonic pompen, 300 km elektrisch rijden per dag ) ongeveer op 10.000 a 15.000 kWh per jaar ga verbruiken. Dus als 1 persoon met 1 boilertje van 1.5 kW zonder verder iets datzelfde nodig heeft voor ik geloof 40 m2, dan is dat niet een beetje slecht aangelegd, maar doelbewust zo goedkoop mogelijk ( persoonlijke mening ). Ik heb een woord voor die verhuurder, maar dat zal ik hier niet neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Job1985 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:46:
Hoi mede warmtepompgebruikers,
Ik lees al een tijdje mee op dit topic (heb nog lang niet alles gelezen maar dat is ook bijna onmogelijk gezien het aantal posts) en ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis.

Mijn situatie in het kort: Ik heb een klushuis gekocht en ben dit aan het ombouwen van een jaren 30 vrijstaande boerderij met een oppervlakte van circa 85m2 begane grond (190 totaal opp) naar een moderne woonboerderij die full-electric is.
Isolatie:
dak Rc6
gevel: Rc5
vloer Rc2 (beperkte mogelijkheid tot isoleren
ramen: triple glas
ventilatie: WtW decentraal

verwarming:
1e etage: elektrisch per kamer geregeld ivm sporadische aanwezigheid en een warme slaapkamer niet gewenst is.
begane grond: watergedragen vloerverwarming, opp. 85m2

tapwater:
kleine badkamer met douche
grote badkamer met douche en bad
keuken: quooker

woonsituatie 2 volwassenen, 2 kinderen.

Ik heb zelf de nieuwe isolatiesituatie op de U-wert rechner gesimuleerd en kom op een max verwarmingscapaciteit van circa 5,5 kW uit bij -12.

Nibe f2120-8 (400v)
100l Buffer

Je hebt dus qua afgiftesysteem 85m2 vloerverwarming.

Met de isolatiegetallen die jij noemt zou ik denken dat je aan 40W/m2 voldoende zou hebben, dan kom ik op 85x40=3,4KW benodigd.

Als je vervolgens die 85m2 ook nog gaat onderverdelen in zone's wordt het minimale vermogen een groter probleem als het maximale vermogen.

Die 8KW ga je nooit en te nimmer kwijtraken met 85m2 vloerverwarming, dat zou bijna 100W/m2 zijn.
Gerekend met een dT van 5 graden zul je dan een Ta moeten hebben van 39 graden, wat echt niet comfortabel is met vloerverwarming.

Nu weet ik dat de Nibe-8 doet vermoeden dat het een 8KW WP is, maar deze levert volgens mij (aanzienlijk) minder bij koudere buitentemperaturen :?

Ik heb al even lopen te googlen, maar kom alleen nominale vermogens tegen en geen min/max vermogens bij Tbuiten -7 bijvoorbeeld.

Ik denk dus dat een 8KW WP te zwaar voor je woning is, en je moet je afvragen of je met "slechts" 85m2 vloerverwarming zoneregeling wilt gaan toepassen. In het gunstigste geval kun je die 85m2 delen door 3 waardoor je 28,33m2 overhoudt.

Met een WP vriendelijke Ta van 30 graden (liever nog lager) raak je zo'n 40W/m2 kwijt x 28.33 = 1133Watt / 1,13KW. Zoek maar eens een WP die zo ver terug kan moduleren, dan kom je toch bij een Panasonic 5KW uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:37:
[...]

En als je dan ziet wat er van die inspectie in de uitzending terecht is gekomen wordt duidelijk dat het Radar ging om warmtepompen negatief in beeld te brengen, terwijl de case eigenlijk hoorde in het programma “opgelicht”. Hebben we dat al niet eerder gezien?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Kan heel goed zijn dat een andere WP (met een grotere verdamper) hier minder last van heeft.

Defrosts worden bepaald door verdampertemperatuur, bij een grotere verdamper heb je bij hetzelfde vermogen minder last van defrosts.

Mijn Zubadan (11,2KW) met 5KW opgenomen vermogen draait dan in de laagste stand, dus als je deze 2 WP's naast elkaar zou zetten, en alle 2 op 5KW thermisch zou laten draaien, zal de Pana veel eerder invriezen / defrosten vanwege het kleinere verdamperoppervlak.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Op de momenten van de defrosts zou ik wel een wpomp met grotere verdamper willen, maarrr, het grootste deel van de tijd ben ik erg gebaat bij een wpomp die naar 200 watt (opgenomen vermogen) terug kan moduleren, en daar gaan de units met grotere verdampers de bietenbrug op. Ieder zijn keuzes, zoals jij ook al aangeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:31:
[...]

En als je dan ziet wat er van die inspectie in de uitzending terecht is gekomen wordt duidelijk dat het Radar ging om warmtepompen negatief in beeld te brengen, terwijl de case eigenlijk hoorde in het programma “opgelicht”. Hebben we dat al niet eerder gezien?
Dat is dus het woord dat ik niet wilde neerpennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
falconz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Op de momenten van de defrosts zou ik wel een wpomp met grotere verdamper willen, maarrr, het grootste deel van de tijd ben ik erg gebaat bij een wpomp die naar 200 watt (opgenomen vermogen) terug kan moduleren, en daar gaan de units met grotere verdampers de bietenbrug op. Ieder zijn keuzes, zoals jij ook al aangeeft!
Zo'n WP zoek ik ook nog met een vermogen van 500Watt thermisch bij temperaturen rond de 10 graden, en 12KW bij temperaturen rond de -10 :P

Helaas is de beperking van de Panasonic zijn maximale vermogen bij temperaturen rond het vriespunt (blijft dan zo'n 4,5KW over minus wat je kwijt bent met defrosts).

Helaas is de beperking van de Zubadan het minimale vermogen, die van mij (YHA) gaat slechts terug naar 5,5KW bij Tbuiten +7, en pas vanaf Tbuiten +12 terug naar 4,4 thermisch.

De YAA doet dat aanzienlijk beter, maar is natuurlijk nog geen concurentie qua minimaal vermogen i.v.m. de Pana 5KW.

Je kunt ze gewoon domweg niet vergelijken, Zubadan heeft bij -7 ruim 3 x zoveel vermogen, en de Pana kan bij + 7 ruim 3 x zo ver terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-10 12:24
jopie841 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:43:
@TriLithium
kun je iets meer vertellen over jouw koppeling met openhab? Ik gebruik dat ook en zou graag gegevens uit mijn mitsubishi wp importeren.

Ik heb via een USR-TCP232-304 een Procon A1M aan een Raspberry Pi draaiende met OpenHAB gehangen. OpenHAB gebruikt de ModBus binding waar je dus alle register van de A1M kan uitlezen. Deze leest zelfstandig de register van de Ecodan binnenunit uit.

Ook heb ik een SDM630 via modbus aan de voedingkant hangen om een betere kWh uur meting mogelijk te maken. De resolutie van de metingen in de Ecodan is mij niet groot genoeg helaas, Ook niet van de flowmeter, daarom ook een Kamstrup (inbouwset) warmtemeter in het systeem gehangen welke via mBus uitgelezen word om ook in OpenHAB verwerkt word.

En uiteindelijk kun je dus de sCOP nauwkeurig berekenen en relatief simpel leuke grafiekjes met Grafana maken: https://snapshot.raintank...VfWLtK6frBTPx3l7wLo8lViS0
@TriLithium
ik heb de combinatie USR-TCP232-304 + Procon A1M aangeschaft en ook een SDM630 maar wordt wat overweldigd door de configuratie in openhab. Zou je wat van jouw configuratie-files kunnen delen?
Ik heb ook Grafana draaiend waar ik wat eenvoudige temperatuurmetingen in visualiseer dus het gaat me enkel om het data collectie gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Zo'n WP zoek ik ook nog met een vermogen van 500Watt thermisch bij temperaturen rond de 10 graden, en 12KW bij temperaturen rond de -10 :P

Helaas is de beperking van de Panasonic zijn maximale vermogen bij temperaturen rond het vriespunt (blijft dan zo'n 4,5KW over minus wat je kwijt bent met defrosts).

Helaas is de beperking van de Zubadan het minimale vermogen, die van mij (YHA) gaat slechts terug naar 5,5KW bij Tbuiten +7, en pas vanaf Tbuiten +12 terug naar 4,4 thermisch.

De YAA doet dat aanzienlijk beter, maar is natuurlijk nog geen concurentie qua minimaal vermogen i.v.m. de Pana 5KW.

Je kunt ze gewoon domweg niet vergelijken, Zubadan heeft bij -7 ruim 3 x zoveel vermogen, en de Pana kan bij + 7 ruim 3 x zo ver terug moduleren.
Heb je wel eens bij ecoforest gekeken?

1-9kw
3-12kw
Bij welke buiten temperatuur dit is heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Heb je wel eens bij ecoforest gekeken?

1-9kw
3-12kw
Bij welke buiten temperatuur dit is heb ik nog niet kunnen vinden.
Nee, ecoforest ken ik niet, maar zonder het benoemen van het vermogen bij welke Taanvoer en welke Tbuiten zeggen deze getallen me helemaal niets.

Wat we in de praktijk willen is veel vermogen bij een lage Tbuiten, en weinig vermogen bij een hoge Tbuiten.

Mijn Zubadan kan ook terug naar 3,6KW thermisch, maar daar heb ik geen fluit aan want wat moet ik met een Ta van 55 graden met Tbuiten +12 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

jopie841 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:40:
[...]

@TriLithium
ik heb de combinatie USR-TCP232-304 + Procon A1M aangeschaft en ook een SDM630 maar wordt wat overweldigd door de configuratie in openhab. Zou je wat van jouw configuratie-files kunnen delen?
Ik heb ook Grafana draaiend waar ik wat eenvoudige temperatuurmetingen in visualiseer dus het gaat me enkel om het data collectie gedeelte.
Snap ik heel goed. Is ook niet super eenvoudig vanaf scratch. Maar ik zal het een en ander delen vanavond. Zit je op Openhabian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Daannn1987 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:10:
[...]

R32 doet een stuk hogere temp's dan 410 :)
maar is het efficienter bij gelijke temperaturen?

aka: maakt het uit als je toch maar op 30 graden stookt?

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-02-2020 17:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
flippy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:58:
[...]

maar is het efficienter bij gelijke temperaturen?

aka: maakt het uit als je toch maar op 30 graden stookt?
Meen dat ik 5% zuiniger heb gelezen maar pin mij er niet op vast... ben ook maar een tweaker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Klopt het nou dat de LG WP een heel stuk luidruchtiger is dan de PANA? 63 vs 47dB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10 22:50
Je moet wel appels met appels vergelijken. Er zijn een aantal verschillende manieren om de luidruchtigheid te meten.

De SPL van de LG 5-7-9 kW in Silent Mode is 58dB. Bij de Panasonic vind ik een geluidsdruk van 57dB in Silent Mode. 1dB verschil dus.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een 5kW pana. Fluisterstil omdat ze de compressor goed ingepakt hebben in geluiddempend materiaal. Laats kwam de buurman kijken die vroeg of hij draaide. Antwoord ja terwijl hij er naast stond . Draaide op 25 Hz toen. Maar ook op 45 zoals nu hoor je hem op 1 meter afstand haast niet. En als er iets omgevingsruis is helemaal niet. Ben zeer tevreden met de WP.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Me Albert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:24:
Ik heb een 5kW pana. Fluisterstil omdat ze de compressor goed ingepakt hebben in geluiddempend materiaal. Laats kwam de buurman kijken die vroeg of hij draaide. Antwoord ja terwijl hij er naast stond . Draaide op 25 Hz toen. Maar ook op 45 zoals nu hoor je hem op 1 meter afstand haast niet. En als er iets omgevingsruis is helemaal niet. Ben zeer tevreden met de WP.
Idem voor de 6 hier (ik merkte pas dat hij aan stond de 1e meer toen ik er voor ging staan en de koude lucht voelde), was echter voor de nieuwe woning aan het kijken naar de LG en dacht dus even dat die een heel stuk luidruchtiger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
[...]

De hele hut altijd COP 1 opwarmen zou de helft aan stroom vergen denk ik, dan kan de duurste (12 MWh) met 6 MWh veel 'groener' zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

jopie841 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:40:
[...]

@TriLithium
Hier een beknopte handleiding voor het gebruiken van de hardware in openhab.
Je moet even opletten op je eigen IP en Modbus adressen natuurlijk.

Voor het instellen van de USR-TCP232-304 moet je even een config tooltje downloaden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bm7JaZ4LwvDjP3tKsqcniStB/thumb.jpg

Voor de USR-TCP232-304 moet je SoCat gaan draaien, dit zou eigenlijk in een service mooi passen maar daar ben ik nog te lui voor geweest :)
code:
1
sudo socat pty,link=/dev/virtualcom0,raw,user=openhab,group=dialout,mode=777 tcp:192.168.1.16:7114

Hierdoor krijg je dus een /dev/virtualcom0 als seriele poort voor OpenHAB beschikbaar, deze moet moet je helaas op een wat irritante manier beschikbaar maken bij de startup van OpenHAB
In de file /etc/default/openhab2 moet je onder:
code:
1
EXTRA_JAVA_OPTS="-Xms250m -Xmx350m"

de volgende regel toevoegen
code:
1
EXTRA_JAVA_OPTS="-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/virtualcom0"

Wel OpenHAB herstarten om het te laten werken.

Hierdoor worden dus je modbus devices via een virtuele seriele poort beschikbaar in OpenHAB en kan je dus via de Modbus Binding te installeren bij je Procon A1M en SDM630 komen.
Nu is het mogelijk via een "thing" file dan eindelijk je items te gaan vullen met data van de WP

Hier mijn "things/WP_ModBus.things" file, id=1 in de eerste regel is het modbus adres.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Bridge modbus:serial:HP [ port="/dev/virtualcom0", baud=9600, id=1, stopBits="1.0", parity="none", dataBits=8, encoding="RTU" ] {

Bridge poller WP_OP_Mode_Poll [ start=25, length=2, refresh=10000, type="holding" ] {
        Thing data WP_System_On_Off [ readStart="25", readValueType="uint16"]
        Thing data WP_Operating_Mode [ readStart="26", readValueType="uint16"]
    }

Bridge poller WP_Freq_Comp_Poll [ start=32, length=2, refresh=10000, type="input" ] {
        Thing data WP_Freq_Comp [ readStart="32", readValueType="uint16"]
    }

Bridge poller WP_Temperatures_Poll [ start=56, length=10, refresh=10000, type="input" ] {
        Thing data WP_Refrigerant [ readStart="56", readValueType="int16", readTransform="JS(divide100.js)"]
        Thing data WP_Outdoor [ readStart="58", readValueType="int16", readTransform="JS(divide10.js)"]
        Thing data WP_Flow_Temp [ readStart="60", readValueType="int16", readTransform="JS(divide100.js)"]
        Thing data WP_Ret_Temp [ readStart="62", readValueType="int16", readTransform="JS(divide100.js)"]
        Thing data WP_Tank_Temp [ readStart="64", readValueType="int16", readTransform="JS(divide100.js)"]
    }

Bridge poller WP_Discrete_Input_Poll [ start=0, length=1, refresh=10000, type="discrete" ] {
        Thing data WP_Room_Thermo_1 [ readStart="0", readValueType="bit"]
    }
}

Hier zitten dus een aantal Javascript transforms in verwerkt. Deze binding moet je ook instaleren in OpenHAB

transform/divide10.js
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// Wrap everything in a function (no global variable pollution)
// variable "input" contains data passed by openhab
(function(inputData) {
    // on read: the polled number as string
    // on write: openHAB command as string
    var DIVIDE_BY = 10;
    inputData = inputData / DIVIDE_BY;
    inputData = inputData < 0 ? 0 : inputData;
    inputData = inputData > 10000 ? 0 : inputData;
    return parseFloat(inputData);
})(input)

transform/divide100.js
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// Wrap everything in a function (no global variable pollution)
// variable "input" contains data passed by openhab
(function(inputData) {
    // on read: the polled number as string
    // on write: openHAB command as string
    var DIVIDE_BY = 100;    
    inputData = inputData / DIVIDE_BY;
    inputData = inputData < 0 ? 0 : inputData;
    inputData = inputData > 10000 ? 0 : inputData;
    return parseFloat(inputData);
})(input)

En voor de volledighied mijn items file nog even
items/Heatpump.items
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Group gHeatpump

Number WP_Freq_Comp     "Frequency Compressor[%.0f]"            (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Freq_Comp_Poll:WP_Freq_Comp:number" }
Number WP_Refrigerant   "Refrigerant Liquid Temperature[%.2f]"  (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Temperatures_Poll:WP_Refrigerant:number" }
Number WP_Outdoor       "Outdoor Ambient Temperature[%.1f]"     (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Temperatures_Poll:WP_Outdoor:number" }
Number WP_Flow_Temp     "Flow Temperature[%.2f]"                (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Temperatures_Poll:WP_Flow_Temp:number" }
Number WP_Ret_Temp      "Return Temperature[%.2f]"              (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Temperatures_Poll:WP_Ret_Temp:number" }
Number WP_Tank_Temp     "Tank Water Temperature[%.2f]"          (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Temperatures_Poll:WP_Tank_Temp:number" }
Number WP_System_On_Off "System On/Off[%s]"                     (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_OP_Mode_Poll:WP_System_On_Off:number" }
Number WP_Operating_Mode    "Operating Mode[%s]"                (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_OP_Mode_Poll:WP_Operating_Mode:number" }
Number WP_Room_Thermo_1 "Room Thermostat ON[%d]"                (gHeatpump) { channel="modbus:data:HP:WP_Discrete_Input_Poll:WP_Room_Thermo_1:contact" }

Voor de SDM630 werkt het nu natuurlijk ook
things/kWh_WP_Modbus.things, id=11 in de eerste regel is het modbus adres
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bridge modbus:serial:localSerial [ port="/dev/virtualcom0", baud=9600, id=11, stopBits="1.0", parity="none", dataBits=8, encoding="RTU" ] {

Bridge poller WP_Power_Poll [ start=52, length=2, refresh=10000, type="input" ] {
        Thing data WP_Power [ readStart="52", readValueType="float32"]
    }

Bridge poller WP_kWh_Poll [ start=72, length=2, refresh=10000, type="input" ] {
        Thing data WP_kWh [ readStart="72", readValueType="float32"]
    }
}

items/kWh.items
code:
1
2
3
4
Group gkWh_Heatpump

Number Power_Heatpump   "Power Heatpump[%.0f]"  (gkWh_Heatpump) { channel="modbus:data:localSerial:WP_Power_Poll:WP_Power:number" }
Number kWh_Heatpump     "kWh Heatpump[%.0f]"    (gkWh_Heatpump) { channel="modbus:data:localSerial:WP_kWh_Poll:WP_kWh:number" }

De group defines klap ik in 1x in InfluxDB.
persistance/influxdb.persistance
code:
1
2
gkWh_Heatpump* : strategy = every10Sec
gHeatpump* : strategy = every10Sec

[ Voor 3% gewijzigd door TriLithium op 26-02-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job1985
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Je hebt dus qua afgiftesysteem 85m2 vloerverwarming.

Met de isolatiegetallen die jij noemt zou ik denken dat je aan 40W/m2 voldoende zou hebben, dan kom ik op 85x40=3,4KW benodigd.

Als je vervolgens die 85m2 ook nog gaat onderverdelen in zone's wordt het minimale vermogen een groter probleem als het maximale vermogen.

Die 8KW ga je nooit en te nimmer kwijtraken met 85m2 vloerverwarming, dat zou bijna 100W/m2 zijn.
Gerekend met een dT van 5 graden zul je dan een Ta moeten hebben van 39 graden, wat echt niet comfortabel is met vloerverwarming.

Nu weet ik dat de Nibe-8 doet vermoeden dat het een 8KW WP is, maar deze levert volgens mij (aanzienlijk) minder bij koudere buitentemperaturen :?

Ik heb al even lopen te googlen, maar kom alleen nominale vermogens tegen en geen min/max vermogens bij Tbuiten -7 bijvoorbeeld.

Ik denk dus dat een 8KW WP te zwaar voor je woning is, en je moet je afvragen of je met "slechts" 85m2 vloerverwarming zoneregeling wilt gaan toepassen. In het gunstigste geval kun je die 85m2 delen door 3 waardoor je 28,33m2 overhoudt.

Met een WP vriendelijke Ta van 30 graden (liever nog lager) raak je zo'n 40W/m2 kwijt x 28.33 = 1133Watt / 1,13KW. Zoek maar eens een WP die zo ver terug kan moduleren, dan kom je toch bij een Panasonic 5KW uit.
Dank voor je uitgebreide reactie. Zo had ik er nog niet naar gekeken maar dit lijkt me inderdaad meer dan logisch.

Zone-regeling is wat mij betreft niet nodig, dit advies kwam van een installateur die een hier over de vloer is geweest. Als geen zone-regeling toepast en de flow in de groepen zo afstelt dat het overal in huis dezelfde temp is dan zou je dus 85m2x40W = 3,4kW zijn. Als je dan het max vermogen bij de nooit voorkomende buitentemperatuur van -12 zou nemen van 5,5kW (volgens de warmteverliesberekening) Dan zou de pomp tussen de 3,4 en 5,5 kW moeten kunnen leveren. Of zie ik dit verkeerd?
Gegevens die ik heb kunnen vinden van de f2120-8:

F2120–8
SCOP gemiddeld klimaat 35/55°C (EN14825) 4,8/3,8
Pdesign 35/55°C (kW) 5,9/6,3
Verwarmingsvermogen range 7/35°C (kW) 3,0–6,3
Verwarmingsvermogen range –7/45°C (kW) 3,0–5,5
Verwarmingsvermogen 7/35°C / COP (EN14511), deellast 4,77/4,82
Verwarmingsvermogen 7/45°C / COP (EN14511), deellast 4,82/3,89
Verwarmingsvermogen 2/35°C / COP (EN14511), deellast 4,03/4,43
Koelvermogen 35/18°C / EER (EN14511), max. 5,10/3,73

Als ik het goed zie heeft de pomp dus een modulerend vermogen van 3,0 tot 6,3 bij 7 graden en tot 5,5 bij -7 graden.
In theorie zou de pomp dus kunnen maar kleiner zou beter zijn?
Erg interessant dit en ik wil het erg graag leren begrijpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat 3KW minimaal vermogen al snel teveel is voor jouw afgifte (85m2) om 24x7 te kunnen draaien. Wil je dat?

Ik weet zo niet hoeveel m2 @Dylantje2 verwarmd, maar zowel je afgifte als je isolatie is beter dan bij hem, dus dan zou een 5 KW pana bij jou ook goed moeten gaan. Mocht het echt een keer -10 worden dan heb je het element nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:20:
Ik denk dat 3KW minimaal vermogen al snel teveel is voor jouw afgifte (85m2) om 24x7 te kunnen draaien. Wil je dat?

Ik weet zo niet hoeveel m2 @Dylantje2 verwarmd, maar zowel je afgifte als je isolatie is beter dan bij hem, dus dan zou een 5 KW pana bij jou ook goed moeten gaan. Mocht het echt een keer -10 worden dan heb je het element nog.
Bij 24 x 7 zal hij uitkomen op 30 a 35 watt p/m

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-10 12:24
Hier een beknopte handleiding voor het gebruiken van de hardware in openhab.
Je moet even opletten op je eigen IP en Modbus adressen natuurlijk.
.....
@TriLithium
Fantastisch, bedankt, hier was ik niet snel uitgekomen.

voor de zekerheid nog wel een paar vragen:
- heb je beide modbus devices aan de RS485 bus van 1 USR-TCP232-304 gekoppeld?
- kan ik beide modbus ids zelf kiezen uit een range van 1 - 15? Is dat alleen relevant binnen openhab?
- kan ik zelf een modbus port kiezen? (ik kan gewoon jouw waarde 7114 overnemen)
- het ip address in het socat commando is, neem ik aan, het ip address van de USR-TCP232-304 (niet van de pi)
- heb je het socat cmd ook in een autorun oid file staan of doe je dat handmatig als je Pi herstart?
(dat is jouw opmerking over het maken van een service neem ik aan)

de openhab things, items etc zijn helemaal duidelijk. Mijn ervaring is dat het best lastig is om daar alle details goed te krijgen dus dit voorbeeld helpt mij enorm. Ik dacht eerst dat ik alleen de modbus binding nodig had dus de constructie met /dev/virtualcom0 vind ik knap bedacht.

Ik heb op het ogenblik een defect in mijn WP dus kan het pas testen als dat weer ok is (onderdelen zijn besteld).
Ik post een berichtje als het werkt

• TriLithium

TriLithium

jopie841 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:22:
- heb je beide modbus devices aan de RS485 bus van 1 USR-TCP232-304 gekoppeld? Ja, heb 4 slaves er aan hangen op dit moment.
- kan ik beide modbus ids zelf kiezen uit een range van 1 - 15? Is dat alleen relevant binnen openhab? Ja, elke slave moet een uniek adres hebben, zo werkt modbus.
- kan ik zelf een modbus port kiezen? (ik kan gewoon jouw waarde 7114 overnemen) Ja, dit was default geloof ik
- het ip address in het socat commando is, neem ik aan, het ip address van de USR-TCP232-304 (niet van de pi) Klopt
- heb je het socat cmd ook in een autorun oid file staan of doe je dat handmatig als je Pi herstart?
(dat is jouw opmerking over het maken van een service neem ik aan) Nog handmatig idd, idd de service opmerking :P
Die USR is niks anders dan een virtuele com poort, dus ook onder windows moet je hier een tooltje voor laten draaien en dan krijg je ook gewoon een COMx beschikbaar. Onder Linux heb je daar socat voor.
Heb het ook niet allemaal in 5 minuten bedacht, maar het is wel logisch opgezet zodra je het door hebt.

• Job1985
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:20:

Wat ik natuurlijk wil voorkomen dat de pomp constant staat te pendelen. Hij hoeft niet constant aan te staan, in de nacht mag hij het best wat rustiger aan doen.

Als de warmtevraag in de woning 0 is door bijv nachtverlaging en het buffervat is ook temp dan zal de pomp toch gewoon uit blijven?

Als ik kijk naar het kleine broertje van de nibe f2120-8, de f2040-6 dan heeft deze een veel groter modulerend bereik en meer vermogen op extreem lage temperaturen. geluidproductie en COP verschillen zijn minimaal met de f2120. Misschien zou dat ook nog een optie zijn.

Ik ben erg blij met deze input en ga denk ik zelf maar eens met de fabrikant in discussie in plaats van met mijn lokale installateur. Het gaat me niet gebeuren dat ik straks een verkeerde of te grote pomp heb staan 8)

@Ramon_1984 30-35 W/m2 bij 24/7 zou dan weer prima zijn toch als ik 40 nodig heb om de boel warm te krijgen?

• Ramon_1984
Job1985 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Wat ik natuurlijk wil voorkomen dat de pomp constant staat te pendelen. Hij hoeft niet constant aan te staan, in de nacht mag hij het best wat rustiger aan doen.

Als de warmtevraag in de woning 0 is door bijv nachtverlaging en het buffervat is ook temp dan zal de pomp toch gewoon uit blijven?

Als ik kijk naar het kleine broertje van de nibe f2120-8, de f2040-6 dan heeft deze een veel groter modulerend bereik en meer vermogen op extreem lage temperaturen. geluidproductie en COP verschillen zijn minimaal met de f2120. Misschien zou dat ook nog een optie zijn.

Ik ben erg blij met deze input en ga denk ik zelf maar eens met de fabrikant in discussie in plaats van met mijn lokale installateur. Het gaat me niet gebeuren dat ik straks een verkeerde of te grote pomp heb staan 8)

@Ramon_1984 30-35 W/m2 bij 24/7 zou dan weer prima zijn toch als ik 40 nodig heb om de boel warm te krijgen?
Klopt , maar hou daar wel rekening mee.
85 x 35watt p/m is 3kw , met een een te grote warmtepomp ga je problemen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Job1985 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat als je 24*7 gaat verwarmen je in 90% van het jaar niet aan de 40W/m2 komt.

Je zult dan richting Ta temperaturen gaan van rond de 27 á 28 graden bij weer als vandaag (+- +3 graden Tbuiten), bij Ta 28, Tr 24 zit je op zo'n 28W/m2 * 85 = 2,4KW.

Als je geen zoneregeling hebt, dan heb je ook geen buffervat nodig, scheelt je weer een extra pomp, en dus extra kosten.

Bij 85m2 zou ik geen zoneregeling toepassen, gewoon goed de flow per ruimte inregelen, en een thermostaat in je belangrijkste referentieruimte hangen om de invloeden waar WAR geen invloed op heeft af te vangen.

Zo hou je een eenvoudige installatie over die niet heel de wereld hoeft te kosten en makkelijk te regelen is.

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-10 13:32
Vraagje over het inregelen van pompen. In mijn Nibe (F2120-16) systeem zitten 2 pompen (de GP10 & GP12) en ik heb naregeling. Het is op het moment aangesloten volgens dit schema https://imgur.com/7V6YBLG

Nu zie ik als er weinig vraag is dat de verwarmingspomp (GP10) terug schakeld naar 0.5m3/h of lager, maar bij de Nibe documentatie zie ik dat er een minimaal benodigde flow moet zijn (https://imgur.com/0Uf6WaX) van 1.4m3/h in mijn geval. Dit zou ik kunnen halen om hem op constante druk in te stellen, maar dat kost uiteraard meer energie. Is het aan te raden om hem te forceren op minimaal 1.4m3/h zodat het oplossen van de warmtevraag ook wat sneller gaat? Nu de temperatuur snachts zakt naar 2 graden draait het systeem vaak een halve of hele nacht met een stroom vermogen van 1.5-2kW en ik dacht dat dit misschien komt door een te lage flow.

Verder zie ik een benodigde flow bij maximaal vermogen van rond de 1.6m3/h. Is dit een maximum flow en moet ik hem dus knijpen? Ik kan namelijk per verdieping met inregelsafsluiters (STAD 20) forceren dat er bijvoorbeeld max 1.7m3/h door stroomt bij vol vraag. Echter als er weinig vraag is dan moet hij hierdoor harder werken. Als ik de afsluiters niet knijp dan stroomt er bij volle vraag 2.6m3/h via pomp GP12.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08
Met enkele weken vertraging is alsnog de de verdeler van vloerverwarming aangepast: thermostaat en pomp zijn er tussenuit gehaald.

Verdeler nieuw

Stooklijn op warmtepomp is ingesteld op 20@31 en -20@39 graden.

Aanvoertemperatuur vloerverwarming is 30 graden, retourtemperatuur 22,6 graden.
Per groep is aanvoertemperatuur gemiddeld 29,7 graden (bereik 28,8 tot 30,7 graden) en retourtemperatuur 22,7 graden (bereik 20,7 tot 24,5 graden)

De vloer wordt nu inderdaad warm, maar met enkel vloerverwarming aan heb ik nog steeds last van pendelen van de warmtepomp en een verbruik van ongeveer 1600 watt vanuit warmtepomp. Daarbij maakt de compressor dus hoge toeren daarbij dus ook erg hoorbaar vanuit woonkamer.

Het waterdebiet volgens warmtepomp is 17,5 liter per minuut.

Schematisch ziet alles er nu zo uit:

Schema cv leidingen

Zet ik alle radiatoren open, dan zakt verbruik terug naar ongeveer 700 watt. Dat is echter niet gewenst, radiatoren op slaapkamer wil ik sowieso dichthouden.

Ik draai warmtepomp op WAR. Volgens specificaties zou verbruik van de warmtepomp gemiddeld 2100 kWh per jaar zijn, even omgerekend op 500 watt voor een half jaar. Daar zit ik dus nu ruim boven.

Kan iemand mij nog verder op weg helpen?
BasTijs schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:26:
Vraagje over het inregelen van pompen. In mijn Nibe (F2120-16) systeem zitten 2 pompen (de GP10 & GP12) en ik heb naregeling. Het is op het moment aangesloten volgens dit schema (https://imgur.com/r7pfik1).

Nu zie ik als er weinig vraag is dat de verwarmingspomp (GP10) terug schakeld naar 0.5m3/h of lager, maar bij de Nibe documentatie zie ik dat er een minimaal benodigde flow moet zijn (https://imgur.com/kc5bdMk) van 1.4m3/h in mijn geval. Dit zou ik kunnen halen om hem op constante druk in te stellen, maar dat kost uiteraard meer energie. Is het aan te raden om hem te forceren op minimaal 1.4m3/h zodat het oplossen van de warmtevraag ook wat sneller gaat? Nu de temperatuur snachts zakt naar 2 graden draait het systeem vaak een halve of hele nacht met een stroom vermogen van 1.5-2kW en ik dacht dat dit misschien komt door een te lage flow.

Verder zie ik een benodigde flow bij maximaal vermogen van rond de 1.6m3/h. Is dit een maximum flow en moet ik hem dus knijpen? Ik kan namelijk per verdieping met inregelsafsluiters (STAD 20) forceren dat er bijvoorbeeld max 1.7m3/h door stroomt bij vol vraag. Echter als er weinig vraag is dan moet hij hierdoor harder werken. Als ik de afsluiters niet knijp dan stroomt er bij volle vraag 2.6m3/h via pomp GP12.
Je eerste plaatje werkt niet, welke pomp is primair en welke secundair?

Als GP10 secundair is, dan is er in principe geen minimale flow, en is het logisch dat deze minder debiet geeft bij minder afgifte. Hoe kom je bij de minimale flow van 1.4m3/uur / 23,33ltr/minuut / 0.388ltr/seconde :? Ik neem aan dat deze alleen geld als er 12KW wordt gevraagd met een dT van 7.
Dat sommetje geeft namelijk exact 12KW (11,4 om precies te zijn), als je vermogen minder is als hij terug moduleert kan de flow (of de dT) dus de helft zijn.

Het is geen ver gevorderde wiskunde, Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
TweakersOnly schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:25:
Met enkele weken vertraging is alsnog de de verdeler van vloerverwarming aangepast: thermostaat en pomp zijn er tussenuit gehaald.

[Afbeelding: Verdeler nieuw]

Stooklijn op warmtepomp is ingesteld op 20@31 en -20@39 graden.

Aanvoertemperatuur vloerverwarming is 30 graden, retourtemperatuur 22,6 graden.
Per groep is aanvoertemperatuur gemiddeld 29,7 graden (bereik 28,8 tot 30,7 graden) en retourtemperatuur 22,7 graden (bereik 20,7 tot 24,5 graden)

De vloer wordt nu inderdaad warm, maar met enkel vloerverwarming aan heb ik nog steeds last van pendelen van de warmtepomp en een verbruik van ongeveer 1600 watt vanuit warmtepomp. Daarbij maakt de compressor dus hoge toeren daarbij dus ook erg hoorbaar vanuit woonkamer.

Het waterdebiet volgens warmtepomp is 17,5 liter per minuut.

Schematisch ziet alles er nu zo uit:

[Afbeelding: Schema cv leidingen]

Zet ik alle radiatoren open, dan zakt verbruik terug naar ongeveer 700 watt. Dat is echter niet gewenst, radiatoren op slaapkamer wil ik sowieso dichthouden.

Ik draai warmtepomp op WAR. Volgens specificaties zou verbruik van de warmtepomp gemiddeld 2100 kWh per jaar zijn, even omgerekend op 500 watt voor een half jaar. Daar zit ik dus nu ruim boven.

Kan iemand mij nog verder op weg helpen?
Hoe kan de Ta per groep verschillen :? Dit zou allemaal gelijk moeten zijn.

Hoe kun je de Ta van je v.v. nog los van Ta WP temperatuur instellen als je de thermostaat en pomp verwijderd hebt :?

Je Ta zou volgens stooklijn 34 á 35 graden moeten zijn met Tbuiten +2.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2020 12:34 ]

• TweakersOnly
De stooklijn is ingesteld op warmtepomp. De aanvoer- en retourtemperaturen bij vloerverwarming verdeler heb ik gemeten van IR temperatuurmeter, rechtstreeks op de leidingen. Niet volledig betrouwbaar, maar geven wel een aardig beeld.

Waar mij met name om gaat is het hoge energieverbruik en geluidsniveau warmtepomp/compressor. 1600 watt is niet normaal.

Buffervat 26 liter zou ook voldoende moeten zijn bij 6kW warmtepomp en 65 m2 vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TweakersOnly schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:39:
De stooklijn is ingesteld op warmtepomp. De aanvoer- en retourtemperaturen bij vloerverwarming verdeler heb ik gemeten van IR temperatuurmeter, rechtstreeks op de leidingen. Niet volledig betrouwbaar, maar geven wel een aardig beeld.

Waar mij met name om gaat is het hoge energieverbruik en geluidsniveau warmtepomp/compressor. 1600 watt is niet normaal.

Buffervat 26 liter zou ook voldoende moeten zijn bij 6kW warmtepomp en 65 m2 vloerverwarming.
Tja als je wp 30 graden probeert te maken en er 23 retour krijgt is het toch logisch dat ie over de zeik gaat, die geeft gewoon vol gas.
Buffer vat 26 liter? Gewoon vaatje in serie zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-10 13:32
Grolsch schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:29:
[...]

Je eerste plaatje werkt niet, welke pomp is primair en welke secundair?

Als GP10 secundair is, dan is er in principe geen minimale flow, en is het logisch dat deze minder debiet geeft bij minder afgifte. Hoe kom je bij de minimale flow van 1.4m3/uur / 23,33ltr/minuut / 0.388ltr/seconde :? Ik neem aan dat deze alleen geld als er 12KW wordt gevraagd met een dT van 7.
Dat sommetje geeft namelijk exact 12KW (11,4 om precies te zijn), als je vermogen minder is als hij terug moduleert kan de flow (of de dT) dus de helft zijn.

Het is geen ver gevorderde wiskunde, Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

[...]
Ik heb de post link aangepast, maar hierbij nogmaals het schema https://imgur.com/7V6YBLG

In de volgende 2 plaatjes wordt gesproken over 0.38 ltr/sec voor de F2120-16:
https://imgur.com/GjZn7Ps
https://imgur.com/0Uf6WaX

In mijn opstelling zitten de volgende grundfos pompen:
GP12: UPM2 K 25-70 180
GP10: ALPHA2 25-60 180

Op de ALPHA2 pomp kan ik de m3/h aflezen. De GP12 wordt aangestuurd door de Nibe SMO20.

• TweakersOnly
reneeke1970 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Tja als je wp 30 graden probeert te maken en er 23 retour krijgt is het toch logisch dat ie over de zeik gaat, die geeft gewoon vol gas.
Buffer vat 26 liter? Gewoon vaatje in serie zeker?
Buffervat zit op retourleiding naar warmtepomp, ongeveer 40-50 cm voor warmtepomp in serie idd

[ Voor 196% gewijzigd door TweakersOnly op 27-02-2020 12:58 ]

• Ramon_1984
TweakersOnly schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:56:
Buffervat zit op retourleiding naar warmtepomp, ongeveer 40-50 cm voor warmtepomp in serie idd
Je retour temperatuur is gewoon te laag, daar zit je probleem

• TweakersOnly
Ramon_1984 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Je retour temperatuur is gewoon te laag, daar zit je probleem
DeltaT vanuit vloerverwarming is nu 7 graden. Dat zou vrij normaal zijn, 7 groepen van ongeveer 90-100 meter lengte 10 cm hoh.

Welke aanpassingen kan ik nu het beste doen? Aanvoertemperatuur verlagen, zodat DeltaT lager wordt?

Ben een beetje flabbergasted moet ik eerlijk zeggen. Ik had gehoopt met aanpassen vloerverwarming verdeler dat alles netjes zou gaan werken.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersOnly op 27-02-2020 13:04 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.