Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.396 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiber
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-03-2023
Klopt qua berekening, maar de specificaties zijn wel wat veranderd. Zowel de wanden als het dak van de aanbouw zijn geïsoleerd met 16cm PIR (R=7,27). De gehele vloer van de BG is nu voorzien van 20cm EPS isolatie (R=5.5). De 'bestaande' wanden zijn allemaal voorzien van spouwisolatie en alle ramen van HR++ (was eerst gedeeltelijk enkel glas).
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:52:
[...]

Je 'warmste deel' v.d. woning, BG, is daarmee van 45 -> 80 gegaan, een toename van 78%. Het BG-oppervlak wat in direct kontakt met de buitenT staat van ongeveer 2.7 * (7 + 7 + 6.5) = 55m2 naar 2.7 * (7 + 7 + 11.5) + dak uitbouw 35 = 104m2, als ik me niet vergis bijna een verdubbeling.

[ Voor 4% gewijzigd door saiber op 23-02-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
Blackraven schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:08:
Vraagje over de installatie van een Mitsubishi puhz-sw75yaa met ehst20d-vm2c2.
Ik wil deze graag alvast waterzijdig aansluiten voordat de stek monteur komt. (Zal een paar dagen tussen zitten)
Nu las ik dat hij in principe eerst ook alleen op het element kan draaien met dipswitch sw4-4. Moet ik dan ook sw4-5 voor heater of sw4-6 voor SWW verplicht gebruiken of maakt hij zonder die laatste 2 zelf automatisch de keuze verwarming of SWW?
Zie Hoofdstuk 5 System Setup; paragraaf 5.5 Indoor unit only operation.
Systeem eerst uitschakelen en daarna geheel spanningsloos maken (meterkast) en pas na 5 minuten dipswitches 4-4 en 4-5 op ON zetten.
Daarna mag de spanning er weer op.

Wellicht ten overvloede: als je via het service menu Electric Only instelt, krijg je toch een foutmelding omdat het systeem dan veronderstelt dat alles koeltechnisch correct is aangesloten.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:51:
Bedankt voor de reacties @reneeke1970, @Rol-Co en @Remco45 . Hierbij wat aanvullende gegevens:

1. Ik heb een foto toegevoegd van de instellingen van mijn elektrische element.
2. Het tapwater is ingesteld op 50 graden en wordt weer opgewarmd wanneer de temperatuur onder 43 graden komt. Deze draait eens per 2 dagen ongeveer. meestal in de avond, na het douchen/badderen.
3. Legionellafunctie staat uit.

Opmerking: ik heb de legionellafunctie sinds een paar maanden uit staan om deze als variabelen uit te sluiten. er veranderd overigens vrijwel niets in het verbruik.

Dit zijn de actuele waarden van mijn KwH meter (pomp en compressor draaien beiden tbv circuitwarmte):

3630 mA
678.9 W
225.8 V

Buiten de fabrieksinstellingen heb ik niet veel veranderd. Eigenlijk alleen de weersafhankelijke temperatuurbepaling. Ik heb deze handleiding gevolgd voor het instellen. Maar met een max van 30 graden aanvoer wordt het hier bij een buitentemperatuur onder de 5 graden toch langzaam fris @koevlaas2 .

Enkele screenshots van mijn instellingen:

https://ibb.co/k6hym6y
https://ibb.co/Y0gc3Wh
https://ibb.co/j6Jfbn4

Ik zie dat jij een soortgelijk systeem hebt @zw7. Zie jij rare dingen in mijn setup en/of instellingen?

Ik waardeer jullie reacties enorm!

[...]
Ik vind jouw WAR-curve wat stijl: als je het nu met zo'n lage Ta warm houdt, blijkt dat jouw woning prima is geïsoleerd. Dan lijkt mij 42 graden bij -10 wat te hoog. Je zou daar 35 kunnen instellen.
Verder zou je het opwarmtijdstip SWW kunnen laten starten als het buiten op z'n warmst is, b.v. vanaf 13:30.
Bovengenoemde instellingen aanpassen zullen echter niet heel veel verschil maken.
Ik vermoed dat het 'm voornamelijk in de Heater-instellingen zit, maar ben niet bekend met Hitatchi. Heb zojuist wel het manual even doorgelezen, maar daar staat niet voldoende in over de instellingen zoals op jouw eerste foto.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:05:
Klopt qua berekening, maar de specificaties zijn wel wat veranderd. Zowel de wanden als het dak van de aanbouw zijn geïsoleerd met 16cm PIR (R=7,27). De gehele vloer van de BG is nu voorzien van 20cm EPS isolatie (R=5.5). De 'bestaande' wanden zijn allemaal voorzien van spouwisolatie en alle ramen van HR++ (was eerst gedeeltelijk enkel glas).

[...]
Je oorspronkelijke gasverbruik - 'SWW' zal ongeveer 1550 - 1600m3 voor verwarming geweest zijn schat ik. Dat komt ongeveer overeen met wat ik in een 120m2 woning, plat dak, ook een hoekwoning begin jaren 70 verstookte voor verwarming nodig had. SWW verbruik bij jou is geschat ongeveer 65kWh per maand. Als deze schatting klopt dan verbruik je van begin november tot gisteren 783+891+894+501=3.069 - (114 dagen * 2,13kWh/dag) 243 = 2.826kWh voor verwarmen. Ter indicatie dat is 2826/1883 - 1 = 50% meer dan mijn verbruik over dezelfde periode. Verklaring ???? Uitbreiding - Isolatie = 50 ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiber
Exact mijn uitdaging.. Ik had al door na een tijdje lezen in dit topic dat mijn verbruik flink boven de norm zit.
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:38:
[...]

Je oorspronkelijke gasverbruik - 'SWW' zal ongeveer 1550 - 1600m3 voor verwarming geweest zijn schat ik. Dat komt ongeveer overeen met wat ik in een 120m2 woning, plat dak, ook een hoekwoning begin jaren 70 verstookte voor verwarming nodig had. SWW verbruik bij jou is geschat ongeveer 65kWh per maand. Als deze schatting klopt dan verbruik je van begin november tot gisteren 783+891+894+501=3.069 - (114 dagen * 2,13kWh/dag) 243 = 2.826kWh voor verwarmen. Ter indicatie dat is 2826/1883 - 1 = 50% meer dan mijn verbruik over dezelfde periode. Verklaring ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiber
Ik ga de WAR-curve in ieder geval aanpassen. Dankjewel hiervoor :) Hopelijk helpt het een enigszins.

Zowel het instellingenmanual als de documentatie van Hitachi zelf bieden weinig houwvast helaas :(
Remco45 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Ik vind jouw WAR-curve wat stijl: als je het nu met zo'n lage Ta warm houdt, blijkt dat jouw woning prima is geïsoleerd. Dan lijkt mij 42 graden bij -10 wat te hoog. Je zou daar 35 kunnen instellen.
Verder zou je het opwarmtijdstip SWW kunnen laten starten als het buiten op z'n warmst is, b.v. vanaf 13:30.
Bovengenoemde instellingen aanpassen zullen echter niet heel veel verschil maken.
Ik vermoed dat het 'm voornamelijk in de Heater-instellingen zit, maar ben niet bekend met Hitatchi. Heb zojuist wel het manual even doorgelezen, maar daar staat niet voldoende in over de instellingen zoals op jouw eerste foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@saiber Valt op de Hitachi bedieningsunit ook de geproduceerde kWh's af te lezen ? Wat me opvalt aan je instellingen is dat je bi-valent punt op 0C staat. Volgens je oorspronkelijke gasverbruik voor alleen verwarmen zou dat bi-valente punt volgens https://www.hitachi-hitoolkit.com/ ergens tussen de -6 en -9 moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiber
Het is me helaas nog niet gelukt om die te ontdekken. Volgens mij zit die optie er niet op.

Ik heb het bivalente punt omlaag bijgesteld conform jouw aanbeveling.
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:57:
@saiber Valt op de Hitachi bedieningsunit ook de geproduceerde kWh's af te lezen ? Wat me opvalt aan je instellingen is dat je bi-valent punt op 0C staat. Volgens je oorspronkelijke gasverbruik voor alleen verwarmen zou dat bi-valente punt volgens https://www.hitachi-hitoolkit.com/ ergens tussen de -6 en -9 moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:07:
Het is me helaas nog niet gelukt om die te ontdekken. Volgens mij zit die optie er niet op.

Ik heb het bivalente punt omlaag bijgesteld conform jouw aanbeveling.

[...]
Om zeker te zijn dat je WP 'normaal' functioneert, verhouding output vs input kWh, de COP is > 4 zou je kunnen overwegen om er een Kamstrup tussen te zetten. Als de WP correct blijkt te werken vrees ik dat mijn eerder genoemde "Uitbreiding - Isolatie = 50% ????" in de buurt v.d. werkelijkheid komt en niet simpel/goedkoop op te lossen zal blijken.
koevlaas2 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:08:
[...]

1800m3 gas dat is in een gunstig geval 3600 kWh stroom en ongeveer 2x zoveel als ik verstook dus dat zou dan best kunnen kloppen.
Alleen ligt zijn verbruik in november + december op 242% van jouw primaire verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:09:
@Verwijderd, met mijn gezin (2 volwassenen, 2 kids) woon ik nu twee jaar in dit huis. Het eerste jaar was nog zonder isolerende maatregelen. Het gasverbruik was toen 1800m3. Ik heb daarna alle genoemde isolatie doorgevoerd + een uitbouw van 7x5 gerealiseerd op de BG. Het is dus niet helemaal eerlijk vergelijken.

@koevlaas2, het tocht gelukkig niet in huis. Wel houd ik mijn verwarming (en dus WP) bewust 24/7 aan in de koude maanden, omdat er een dekvloer van 8-10 cm op de vloerverwarming ligt. Duurt dus enorm lang om op te warmen en af te koelen.

@Rol-Co, bij mij is ook de temperatuur van de vloerverwarming op de BG leidend. Ik heb op de bovenverdiepingen ook in het merendeel van de vertekken Jaga's hangen (net zoals bij jou op standje 2).

Op dit moment is de aanvoertemperatuur in mijn systeem 27 graden. Daarmee is het in de woonkamer 21 graden en op de slaapkamer 18. Hierover heb ik dan weer niks te klagen ;)
1800m3 gas dat is in een gunstig geval 3600 kWh stroom en ongeveer 2x zoveel als ik verstook dus dat zou dan best kunnen kloppen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 14:21
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:02:
@Oilman
Waarom wacht jij eerst 8 jaar? Ik kon mijn maandbedrag gelijk al verlagen omdat ik wist dat de pv het op ging vangen, dus de 2500,- per jaar / 12 = 208,- kon ik gelijk al van mijn aanschaf kosten aftrekken na 1 maand, en de 2e maand weer 208,- en 3e maand..... naja je snapt het nu wel denk ik. :) en zo langzamerhand kwam het weer naar me toe maar ondertussen toch geen energie rekening vanaf dag 1 dus zie het als het tijdelijk "parkeren" van geld. Voor rente hoef je het ook niet te laten.
Tja, als je een oneindige berg met geld hebt liggen, dan klopt je beredenering exact. Voor iedereen waar dat helaas niet het geval is, waar ik mij zelf helaas ook toe moet rekenen, is het geld gewoon 8 jaar (deels) weg en bovendien niet liquide te maken.

Laten we gewoon netjes rekenen met de getallen zoals ze zijn en niet overal een mooie strik omheen proberen te trekken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oilman schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:34:
[...]

Tja, als je een oneindige berg met geld hebt liggen, dan klopt je beredenering exact. Voor iedereen waar dat helaas niet het geval is, waar ik mij zelf helaas ook toe moet rekenen, is het geld gewoon 8 jaar (deels) weg en bovendien niet liquide te maken.

Laten we gewoon netjes rekenen met de getallen zoals ze zijn en niet overal een mooie strik omheen proberen te trekken.
Ik trek nergens een mooie strik om kerel, ik heb mijn systeem opgebouwd in 2012, midden in de crisis zat 3x zonder werk en weinig geld op de bank, toch was ik zo slim om de gok te nemen en deels zonnepanelen aan te schaffen voor een paar honderd die we nog hadden, 6 jaar later ligt er 10 kWp op dak, een warmtepomp en geen gas meer, zonder enige subsidie en het meeste gewoon gekocht van vermeden kosten.
Dus ga daar niet over beginnen, er is niemand die het met een gouden koets komt brengen, en veel geld heb je niet nodig om klein te beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 23-02-2020 23:30 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:38
Noord27 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:00:
[...]

Die 345W is zelfs met de waterpomp op 80%. Staar je niet blind op modulatie waardes hoor.

Hij blijft een herhalend patroon vertonen met moduleren. Draait nu al 24 uur met dit patroon. Setting op 21 graden kamerthermostaat. Heb wel de T11 radiatoren op de bovenverdieping wat verder open gezet voor wat meer flow en iets warmere slaapkamers. Eettafel wordt anders te vaak 'getest' :X

Pieken worden duidelijk hoger nu buitentemperatuur af neemt. Dus reageert goed daarop. Verbruik is wel wat hoger als met de Elga. Maar daar paste is nog nachtverlaging toe en hooguit 20.5 graden ipv 21 graden nu continu.

[Afbeelding]
@Noord27
Welke setting heb je gekozen op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Noord27 weet je ook waarom hij zoveel piekt ? Een vlakke lijn lijkt mij beter / mooier?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 15:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
@Noord27 Heb jij de Anti-Freeze setting van jou LG aangezet? Die van mij staat nog op de default Off setting maar lijkt me beter om die setting wel te configureren. Naast de Flow nog andere instellingen gewijzigd? Die AI mode is een beetje vreemd. In de handleidingen die ik gezien heb staat dat als je de temp omhoog wilt hebben je de min waardes moet verhogen, dus bijv. -1 is 1 graad omhoog.Komt mij nogal tegenstrijdig over. Daarnaast is de bandbreedte van de temperatuur waarbinnen AI mode "constant" blijft nogal breed. Afwijking kan -/+ 2 graden zijn. Voor het gevoel is dat toch best veel. Wat is jou ervaring?

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 23:59
Goed nieuws dat de LG R32 ver terug kan en daarmee waarschijnlijk een goed alternatief is voor de Panasonic die dus milieutechnisch lager zit.

Blijft over de beoordeling van het geluid, er gaan verhalen rond dat de LG rumoerig zou zijn. aangezien ik de unit in een woonwijk plaats is dit het laatste belangrijke punt om voor de LG te gaan.

Volgens mij hebben @Noord27 en @El Bodhisatva de primeurs staan, hebben jullie enige informatie/vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
El Bodhisatva schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:08:
@Noord27 Heb jij de Anti-Freeze setting van jou LG aangezet? Die van mij staat nog op de default Off setting maar lijkt me beter om die setting wel te configureren. Naast de Flow nog andere instellingen gewijzigd? Die AI mode is een beetje vreemd. In de handleidingen die ik gezien heb staat dat als je de temp omhoog wilt hebben je de min waardes moet verhogen, dus bijv. -1 is 1 graad omhoog.Komt mij nogal tegenstrijdig over. Daarnaast is de bandbreedte van de temperatuur waarbinnen AI mode "constant" blijft nogal breed. Afwijking kan -/+ 2 graden zijn. Voor het gevoel is dat toch best veel. Wat is jou ervaring?
Dien je geen extra temperatuur sensor aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Cees-JanH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:14:
Goed nieuws dat de LG R32 ver terug kan en daarmee waarschijnlijk een goed alternatief is voor de Panasonic die dus milieutechnisch lager zit.

Blijft over de beoordeling van het geluid, er gaan verhalen rond dat de LG rumoerig zou zijn. aangezien ik de unit in een woonwijk plaats is dit het laatste belangrijke punt om voor de LG te gaan.

Volgens mij hebben @Noord27 en @El Bodhisatva de primeurs staan, hebben jullie enige informatie/vergelijk?
Als het goed is komt @koevlaas2 volgende week bij mij aansluiten, de LG wordt dan wel alleen gebruikt voor cv en geen SWW dus dat zou ook minder geluid moeten maken. Laat het daarna wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 12:29
El Bodhisatva schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:08:
Ik dacht nachtverlaging toegepast te hebben met AI op -2. Maar merk er helemaal niets van. Vreemde modus. Werkt prima voor 24/7 verwarmen. Die van +5 tot -5 op AI modus is niet duidelijk tot op heden.

Vloerverdeler is net aangepast, ventielen zijn er uit. Deze week eens mee spelen.

Ik heb de uitgebreide installateurs handleiding nog niet. Wel de gebruikers instelling.

Is vandaag 7 weken geleden voor subsidie aanvraag. RVO heb ik niets meer van vernomen na e-mail contact over dat er helemaal geen E-element in zit en dus geen sprake is van een bivalent punt.. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2020 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Bodhisatva

Bij CV gebruik is hij naar mijn oordeel vrij stil maar heb verder geen referentie op dat vlak. Je hoort allleen de luchtstroom en een beetje de compressor als je er buiten vlak naast gaat staan. Op ongeveer een meter afstand is het geluid al haast niet meer tussen alle andere omgevingsgeluiden te onderscheiden. Hij staat bij mij buiten naast de slaapkamer op een plat dak en hoor hem binnen niet. Ik gebruik hem alleen voor CV dus kan niet bepalen wat hij doet als hij met 65 graden tapwater moet verwarmen.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
Ramon_1984 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Dien je geen extra temperatuur sensor aan te schaffen?
Nope, de LCD controller die erbij geleverd wordt heeft een lucht temperatuur sensor. Buitentemperatuur meet de unit zelf. Anti-Freeze mode kan aangezet worden met onboard dipswitch en door het verwijderen van een kabeltje. Daarna kun je hem volgens de handleiding instellen dat hij antifreeze toepast bij temperaturen onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:02

Panasonic's rating: (7kw H)

DB(a): 50
Power level dB: 68

LG's R32 7kw:
Sound pressure level at 1m: 50 dB(a)
Power level: 60 dB(a)

Beetje moeilijk vergelijken door de wisselende terminologie en waarschijnlijk meetwijze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
El Bodhisatva schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Nope, de LCD controller die erbij geleverd wordt heeft een lucht temperatuur sensor. Buitentemperatuur meet de unit zelf. Anti-Freeze mode kan aangezet worden met onboard dipswitch en door het verwijderen van een kabeltje. Daarna kun je hem volgens de handleiding instellen dat hij antifreeze toepast bij temperaturen onder nul.
Weet je ook of de units nu wel of niet out-of-the-box Modbus ondersteunen? Zie in databook wel dipswitch settings voor Modbus master/slave namelijk.. en standaard modbus ondersteuning zou echt killer zijn, kun je het zo, robust integreren met domotica etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

De controller regelt dus de stooklijn.
Je zal dus eerst de stooklijn zonder thermostaat goed moeten zetten om vervolgens met de thermostaat te kunnen regelen

@El Bodhisatva
Welke ai modus heb je geselecteerd?
Voor de AI heb je 3 verschillende opties die je kan kiezen.

Edit
Dit staat in de instalatie handleiding:

Alleen beschikbaar wanneer externe luchttemperatuursensor is aangesloten.
• Accessoire PQRSTA0 moet worden geïnstalleerd.
• Ook moet de verbinding van de externe luchtsensor correct zijn ingesteld

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-02-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
lolle1212 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Weet je ook of de units nu wel of niet out-of-the-box Modbus ondersteunen? Zie in databook wel dipswitch settings voor Modbus master/slave namelijk.. en standaard modbus ondersteuning zou echt killer zijn, kun je het zo, robust integreren met domotica etc.
Ja,die optie staat aan in de settings en is configureerbaar. Of het ook daadwerkelijk werkt kan ik je niet vertellen want ik heb een dergelijke configuratie helaas niet. Zover ik het kan beoordelen is deze optie dus standaard aanwezig en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 25-10 11:43
Rimco schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Dit zal niet in de lijst van bekende OTGW commando's staan. Wat je zou kunnen doen is de log open houden, de parameter op de thermostaat aanpassen en kijken wat er langs komt. Dat zou een idee moeten geven wat voor commando het is (of dat er ergens een bitje veranderd).
@Daannn1987
Als ik P81 aanpas van 47 naar 46 via de HTCM zie ik het volgende in OT monitor:

Lezen:
12:40:54.844703 T000B5100 Read-Data TSP setting: 81 0
12:40:54.938014 B400B512F Read-Ack TSP setting: 81 47

Schrijven:
12:41:03.091528 T900B512E Write-Data TSP setting: 81 46
12:41:03.187498 B500B512E Write-Ack TSP setting: 81 46

Het wordt me nog niet duidelijk of ik dit ook kan met het free format commando. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/02pyw1z93.41%20pm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ElgaFreak Dat lijkt inderdaad wat moeilijk, kan er weinig over vinden. Er zijn wel wat tools die het uitlezen mogelijk maken, maar het instellen lijkt nergens te worden benoemd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
@ElgaFreak

Ga 's te raden bij @hansdegit :

Hansdegit heeft zelf het setpoint algoritme weten te ontrafelen en kan deze zelf "met de hand" aansturen.

volgens mij via arduino/raspberry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Zo gek zijn die gedachten van mij dus niet om per 1-1-2030 het gas te stoppen, juridisch is dit gewoon mogelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

Als het vriest zou de WP gewoon moeten draaien om warmte in de schil te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thunderfury schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Dat lijkt me een serieus bedrag. Ik volg dit topic maar sporadisch, maar zo'n besparingen lijken mij eerder uitzondering dan regel. Ik betaal momenteel jaarlijks amper 600 euro voor gas, dus 1000 euro besparen zit er hier sowieso niet meer in.
Als je genoeg zonnepanelen neerlegt kan je makkelijk € 1000,- besparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vanavond is de warmtepomp weer aan de beurt bij tros radar. 20.35 npo1

https://radar.avrotros.nl...tv-uitzending-24-02-2020/
Extreem hoge energierekening
Bewoners van een appartementencomplex in Harderwijk kampen met extreem hoge energierekeningen. Het gaat om 22 eenkamerappartementen, waaronder 6 sociale huurwoningen. De woningen hebben geen gasaansluiting, maar zijn uitgerust met een warmtepompboiler, die voor warm water moet zorgen en de vloerverwarming regelt. Iedereen heeft een eigen pomp, die in de berging staat. Er lijkt iets mis te zijn met het warmtepompsysteem, maar niemand komt erachter wát precies. Sommige bewoners hebben een verbruik dat gelijk staat aan een 12-persoonshuishouden, terwijl ze er in hun eentje wonen. De energierekening blijft maar oplopen en de verhuurder laat het afweten. Maandag zit de klantmanager van het verhuurbedrijf in de studio.

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2020 17:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag

Popcorn staat al klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 19:19
ElgaFreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:10:
[...]

@Daannn1987
Als ik P81 aanpas van 47 naar 46 via de HTCM zie ik het volgende in OT monitor:

Lezen:
12:40:54.844703 T000B5100 Read-Data TSP setting: 81 0
12:40:54.938014 B400B512F Read-Ack TSP setting: 81 47

Schrijven:
12:41:03.091528 T900B512E Write-Data TSP setting: 81 46
12:41:03.187498 B500B512E Write-Ack TSP setting: 81 46

Het wordt me nog niet duidelijk of ik dit ook kan met het free format commando. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Nice!
Eens kijken of de domoticz scripts van de OTGW te ontcijferen zijn.. Of wellicht iemand die het weet? :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:21:
[...]
Nice!
Eens kijken of de domoticz scripts van de OTGW te ontcijferen zijn.. Of wellicht iemand die het weet? :+
Ik heb het even gemist en kan het niet vinden maar wat wil je ontcijferen?

Heb een Loria duo draaien met een OTGW en Domoticz.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
stuffer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Ik heb het even gemist en kan het niet vinden maar wat wil je ontcijferen?

Heb een Loria duo draaien met een OTGW en Domoticz.
Het idee is om via de OTGW op de ELGA specifieke parameters ( die je normaal via de thermostaat instelt) in te stellen.
In dit geval parameter 81 / 82 /83.. @ElgaFreak laat zien wat hij voorbij ziet komen als hij parameter 81 aanpast. De vraag is hoe je dit via de OTGW kunt doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Daannn1987 Een korte blik in de OTGW firmware (en website) laat niets zien dat je helpt om TSP's aan te passen met een commando. Enkel het laten zien van de waardes via de seriële interface.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Zo gek zijn die gedachten van mij dus niet om per 1-1-2030 het gas te stoppen, juridisch is dit gewoon mogelijk.
Over 10 jaar heb ik ws al een Remeha hybride something oid 😎
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
amarkest schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:34:
[...]

Over 10 jaar heb ik ws al een Remeha hybride something oid 😎
I
Ik neem aan dat je monovalent bedoelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rimco schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:30:
@Daannn1987 Een korte blik in de OTGW firmware (en website) laat niets zien dat je helpt om TSP's aan te passen met een commando. Enkel het laten zien van de waardes via de seriële interface.
Zojuist ook een blik op de website gedaan en het lijkt erop dat je gelijk hebt.
De TT / SW / SH commands zijn allemaal predefined, ik verwacht wel dat in de firmware meer te zien valt..

Hans de git gebruikt ook slechts deze functie
hansdegit in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
thunderfury schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Dat lijkt me een serieus bedrag. Ik volg dit topic maar sporadisch, maar zo'n besparingen lijken mij eerder uitzondering dan regel. Ik betaal momenteel jaarlijks amper 600 euro voor gas, dus 1000 euro besparen zit er hier sowieso niet meer in.
Misschien moet je er nog wat aan rekenen. Volgens de tool van milieucentraal zou je nog geen 500 m3 gas verbruiken in 2020 voor die 600 euro inclusief alle kosten. Voor 1000 euro krijg je ongeveer 950 m3 gas.
https://advies-op-maat.mi...m/?module=Energierekening
Voor nul op de meter moet er natuurlijk wel geïnvesteerd worden in Wp en zonnepanelen, maar de besparing op gas van 1000 euro is zeker bij de huidige energiebelasting vaak haalbaar. Vooral die laatste 150m3 gas bij de Elga is buitengewoon duur.....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:42:
[...]

Zojuist ook een blik op de website gedaan en het lijkt erop dat je gelijk hebt.
De TT / SW / SH commands zijn allemaal predefined, ik verwacht wel dat in de firmware meer te zien valt..

Hans de git gebruikt ook slechts deze functie
hansdegit in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Ik denk dat het wel kan alleen het lijkt er nu op dat we dan de code van de gateway moeten gaan aanpassen tenzij ik iets mis. Als ik met pensioen was had ik wel een poging willen wagen maar het ontbreekt mij aan tijd. :-)

Bovendien vanavond zoals gezegd om 20:30 voor de buis. Ik ben benieuwd wat daar aan de hand is.

[ Voor 6% gewijzigd door ElgaFreak op 24-02-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Ik denk dat het wel kan alleen het lijkt er nu op dat we dan de code van de gateway moeten gaan aanpassen tenzij ik iets mis. Als ik met pensioen was had ik wel een poging willen wagen maar het ontbreekt mij aan tijd. :-)

Bovendien vanavond zoals gezegd om 20:30 voor de buis. Ik ben benieuwd wat daar aan de hand is.
Check! Het lijkt idd hardcoded in de firmware te moeten gebeuren.. dat is even teveel van t goede voor nu.
Bedankt iig voor het checken mocht ik nog iets vinden dan kom ik weer in de lucht.

Heb ondertussen ook de buitentemperatuur uit de ELGA geprutteld, wat ik nog mis zijn de TA / TR.
Ik ga ook even kijken vanavond om mij voor te bereiden op de kritiek uit de omgeving

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 24-02-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Check! Het lijkt idd hardcoded in de firmware te moeten gebeuren.. dat is even teveel van t goede voor nu.
Bedankt iig voor het checken mocht ik nog iets vinden dan kom ik weer in de lucht.

Heb ondertussen ook de buitentemperatuur uit de ELGA geprutteld, wat ik nog mis zijn de TA / TR.
Ik ga ook even kijken vanavond om mij voor te bereiden op de kritiek uit de omgeving
Graag gedaan, die waardes haal je standaard dan weer wel makkelijk met de gateway eruit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 29-10 14:21
Rol-Co schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:45:
[...]

Ik trek nergens een mooie strik om kerel, ik heb mijn systeem opgebouwd in 2012, midden in de crisis zat 3x zonder werk en weinig geld op de bank, toch was ik zo slim om de gok te nemen en deels zonnepanelen aan te schaffen voor een paar honderd die we nog hadden, 6 jaar later ligt er 10 kWp op dak, een warmtepomp en geen gas meer, zonder enige subsidie en het meeste gewoon gekocht van vermeden kosten.
Dus ga daar niet over beginnen, er is niemand die het met een gouden koets komt brengen, en veel geld heb je niet nodig om klein te beginnen.
Kudo's, maar dat doet helemaal niets af aan dat een terugverdientijd van x jaar een terugverdientijd van x jaar is. Voordat x jaar voorbij is heb je een negatief rendement. Met jouw redenering kan ik €6000 op een spaarrekening zetten en 5 jaar lang mijzelf iedere maand €100 extra 'salaris' uit laten betalen.

Je hoeft het niet mooier te maken dan het is. Daarnaast is het natuurlijk niet enkel een financiële kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oilman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Kudo's, maar dat doet helemaal niets af aan dat een terugverdientijd van x jaar een terugverdientijd van x jaar is. Voordat x jaar voorbij is heb je een negatief rendement. Met jouw redenering kan ik €6000 op een spaarrekening zetten en 5 jaar lang mijzelf iedere maand €100 extra 'salaris' uit laten betalen.

Je hoeft het niet mooier te maken dan het is. Daarnaast is het natuurlijk niet enkel een financiële kwestie.
Ik maak het ook niet mooier, zo is het, je parkeert bijv 5000,- op je dak, wat dan 5000Wp is en 5000kWh oplevert ofwel 1150,- per jaar.
Vanaf maand 1 komt je geld al terug ipv dat je het bij de energie maatschappij laat staan of brengt, het materiaal op dak heeft ook nog steeds waarde, ook na 5 jaar wanneer je al 5750,- terug hebt en nog steeds 1150,- aan het verdienen bent.
Noem iets anders wat dat per jaar oplevert ? En ja bij mij is het grotendeels een financiële kwestie, met als "mooi meegenomen" het milieu.
En in groot zoals het voorbeeld of klein met slechts 2 panelen blijft het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 24-02-2020 19:38 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:04
Oilman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Jij ziet terug verdienen als terug schrijven op je rekening. Maarja dan staat het daar weer nutteloos.

Wat @Rol-Co bedoelt is voor 6000 euro aan panelen op dak leggen waarmee je gelijk je elektra rekening 100 euro verlaagd.
Als je die honderd euro een jaartje spaart dan kun je daar weer bv een warmtepomp boiler kopen waarmee je dus totaal nog meer gaat besparen. Ze noemen dit geld met geld maken geloof ik

Dus ik denk dat jullie beide gelijk hebben, het is maar net hoe je het bekijkt

Oh ik was te traag haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Radar... daar gaan we

Goed te weten dat de Dyson v8 goed zuigt.. :+
Alleen de accu is waardeloos.. nu al de eerste accu vervangen bij nog geen 2 jaar oud
Afbeeldingslocatie: https://static4.depositphotos.com/1004070/447/i/950/depositphotos_4470415-stock-photo-bowl-of-popcorn-and-beer.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Daannn1987 op 24-02-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Zal het over deze WP Boiler gaan bij Radar?
https://www.groenehoedduu...-met-warmtewisselaar.html

Waarom hangt er nog een additionele boiler ? :o

Nvm.. m'n vraag is beantwoord..

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 24-02-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Echt ook een bizarre constructie.. hoe bedenk je het.
Die WPBoiler zal waarschijnlijk nooit op temperatuur komen...
En als de Eboiler dat wel doet dan onttrekt de wpboiler de warmte wel weer uit de eboiler (wat ook goed het hoge verbruik kan verklaren)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2gVaSLX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:21:
[...]

En als de Eboiler dat wel doet dan onttrekt de wpboiler de warmte wel weer uit de eboiler (wat ook goed het hoge verbruik kan verklaren)
[Afbeelding]
Huh wie bedenkt dat nou weer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Haha.. ik moest bij gaan vullen halverwege met popcorn. Man man man..

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:23:
[...]

It wasn’t me
(Cop=1_man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Brink vastgoed... wat een grap.. arme huurders (letterlijk en figuurlijk).
Noord27 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:23:
Haha.. ik moest bij gaan vullen halverwege met popcorn. Man man man..

8)7
Vergeet t bier niet.. Dit moet je wel wegdrinken dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Volgens mij is de COP lager dan 1.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Me Albert schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:25:
Volgens mij is de COP lager dan 1.
Dat kan niet toch :+
Je verliest wel al je warmte tussen die wpboiler en eboiler.. zat nog een warmtewisselaar tussen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat een knullige oplossing, en morgen tijdens de koffie pauze op het werk worden alle WP's weer afgebrand :)

Ruim 10.000kWh per jaar voor zo'n 1 persoons kippenhok, terwijl wij met 7000kWh zo'n 900m3 /280m2 verwarmen incl. SWW en overig elektra verbruik met een 4 persoonsgezin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Triest voor de huurders. Wat een pruts oplossing. Als installateur mag je je ogen uit je kop schamen als je dit hebt aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:25:
[...]

Brink vastgoed... wat een grap.. arme huurders (letterlijk en figuurlijk).

[...]

Vergeet t bier niet.. Dit moet je wel wegdrinken dit
Wordt morgen weer een feestje op het werk :)
Ben jij trouwens betrokken bij de nieuwe verbruiks interface op de vattenfall website ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-02-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Wordt morgen weer een feestje op het werk :)
Ben jij trouwens betrokken bij de nieuwe verbruiks interface op de vattenfall website ?
Tja.. wat zal ik zeggen.. zo'n installatie kun je ook niet goed praten :')

Nee niet direct bij betrokken, zit meer aan de infrastructuur kant. Maar iets specifieks? Kan altijd feedback inbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:32:
[...]

Tja.. wat zal ik zeggen.. zo'n installatie kun je ook niet goed praten :')

Nee niet direct bij betrokken, zit meer aan de infrastructuur kant. Maar iets specifieks? Kan altijd feedback inbrengen
Ik vind dat het een stuk beter is geworden dan de oude interface.
Had alleen wel wat sneller gemogen . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Ik vind dat het een stuk beter is geworden dan de oude interface.
Had alleen wel wat sneller gemogen . :)
Ja de Vattenfall huisstijl is een stukje frisser.
Eerlijk gezegd is het bij mij best wel snel (lees er is geen menu die langzamer dan 3 seconde laad).

M'n Kamstrup 302 is trouwens binnen.
Nu nog even een datum met m'n pa inschieten om hem te installeren.
Ben benieuwd wat mijn Elga voor COPjes produceert.

Alleen de USB Mbus module laat nog even op zich wachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Eerlijk gezegd is het bij mij best wel snel (lees er is geen menu die langzamer dan 3 seconde laad).

Misschien moet ik dan mijn internet verbinding nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Nou de warmtepomp heeft weer een flinke opdonder gekregen.
Doorsnee kijker onthoudt maar 1 ding:

Warmtepomp? an me nooit niet.............................

probeer ze maar aan 't verstand te peuteren dat dit een WPB is........... die in een absurde configuratie ingezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:43:
Nou de warmtepomp heeft weer een flinke opdonder gekregen.
Doorsnee kijker onthoudt maar 1 ding:

Warmtepomp? an me nooit niet.............................

probeer ze maar aan 't verstand te peuteren dat dit een WPB is........... die in een absurde configuratie ingezet is.
Indeed..

Volgens mij is er maar 1 quick win hier om het verbruik te reduceren met de huidige setup;

't leidingwerk tussen de Wpboiler en Eboiler afkoppelen, dat slaat werkelijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die woningen worden gewoon COP=1 warm gehouden incl. SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:46:
Die woningen worden gewoon COP=1 warm gehouden incl. SWW.
Ja prachtig hè :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:57
Maar ze zijn wel van het gas af 8)7

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen de verwarming in de badkamer aanzetten en daar gaan "wonen"
En kennelijk is dat een reden om een beter energie label te krijgen... man man man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Ik benieuwd wat bij jou de cop waarde zijn. Ik schommel meestal rond de 4 totdat het echt koud wordt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:27:
Wat een knullige oplossing, en morgen tijdens de koffie pauze op het werk worden alle WP's weer afgebrand :)

Ruim 10.000kWh per jaar voor zo'n 1 persoons kippenhok, terwijl wij met 7000kWh zo'n 900m3 /280m2 verwarmen incl. SWW en overig elektra verbruik met een 4 persoonsgezin....
't mocht niks kosten, dat is altijd het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:30
Ik snap de constructie niet helemaal volgens mij. Hoeveel spiralen heeft dat ding wel niet? 1 spiraal waar de e-boiler op zit. 1 waar de vloerverwarming op zit. 1 elektrisch spiraal, en dan nog het spiraal van de wpb zelf???

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-10 11:18
koevlaas2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:55:
[...]

Als je genoeg zonnepanelen neerlegt kan je makkelijk € 1000,- besparen.
t.oswald schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Misschien moet je er nog wat aan rekenen. Volgens de tool van milieucentraal zou je nog geen 500 m3 gas verbruiken in 2020 voor die 600 euro inclusief alle kosten. Voor 1000 euro krijg je ongeveer 950 m3 gas.
https://advies-op-maat.mi...m/?module=Energierekening
Voor nul op de meter moet er natuurlijk wel geïnvesteerd worden in Wp en zonnepanelen, maar de besparing op gas van 1000 euro is zeker bij de huidige energiebelasting vaak haalbaar. Vooral die laatste 150m3 gas bij de Elga is buitengewoon duur.....
Ik zal even voor de duidelijkheid wat meer uitleg geven over mijn situatie. Ik woon sinds december 2018 in een nieuwbouwwoning in Belgie die voorzien is van zonnepanelen (4.2 kWp). Afgelopen jaar hebben we ongeveer 600 euro aan gas verbruikt, en enkel het prosumententarief betaald voor elektriciteit (1200 kWh netto teruggeleverd). Ik moet iets over het hoofd zien, maar 1000 euro besparen zou dan betekenen dat ik geen gas meer betaal en daar bovenop 400 euro minder aan prosumententarief betaal. Jammer genoeg kan ik zelf niets doen aan dat prosumententarief, en kan mijn besparing max 600 euro per jaar zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:56
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]
Ik lees hier en daar mee, maar zelf geen ervaring met (boiler) warmtepompen. Kan je eens in jip en janneke taal uitleggen wat er hier mis is? Ontrekken ze warmte vanuit binnen het appartement De vanuit de zelfde ruimte die ze juist willen verwarmen? 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:51
Dacuuu schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:53:
[...]
Ik lees hier en daar mee, maar zelf geen ervaring met (boiler) warmtepompen. Kan je eens in jip en janneke taal uitleggen wat er hier mis is? Ontrekken ze warmte vanuit binnen het appartement De vanuit de zelfde ruimte die ze juist willen verwarmen? 7(8)7
Je voelt het al goed aan. Een warmtepomp heeft een warmtebron nodig: de aarde, buitenlucht, of zoals hier de warme ventilatielucht uit het huis. Wie warmt die ventilatielucht op? Dat moet dat ding zelf doen. Of de instralende zon in de lente. Of de 30 mensen die je uitnodigt op een feestje. Want anders pomp je je eigen warmte rond. Dat betekent dat je net zo inefficient bent als met een elektrisch kacheltje.

Het is net alsof je in de zomer de koelkast openzet om je huis te koelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Maikie18 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:41:
Ik snap de constructie niet helemaal volgens mij. Hoeveel spiralen heeft dat ding wel niet? 1 spiraal waar de e-boiler op zit. 1 waar de vloerverwarming op zit. 1 elektrisch spiraal, en dan nog het spiraal van de wpb zelf???
Ik ging er gemakshalve even uit dat het "elektrische spiraal" gewoon een E-element is.. daar lijkt het ook op als je het verhaal bekijkt
Dacuuu schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Er is best wel veel mis eigenlijk :)

Idealiter gebruik je de warmtepompboiler als vervanging van mechanische ventilatie, hiermee onttrek je de warmte van de lucht die naar buiten afgevoerd wordt. Ik heb niet kunnen zien in het Radar fragment of dit hier ook het geval is.. de 2 "luchtbuizen" gaan beide het plafond in
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

Er is dus een warmtepomp boiler ingezet om de woning te verwarmen, zoals bij Radar al gezegd werd is deze boiler niet bedoeld om te verwarmen maar uitsluitend voor tapwater.
Het rendement van dit toestel is ook niet bijzonder goed te noemen (COP 3) maar die COP 3 (lees 3kw warmte uit 1 kw stroom) zal hij waarschijnlijk alleen bij +5graden doen.
Hoe lager de temperatuur is, hoe lager het rendement is van een warmtepomp(boiler).
De warmtepompen die wij hier gebruiken (waar je dus een buitenunit hebt) doen in de regel een cop van 4+

Tevens hangt er een elektrische boiler voor tapwater, wat opzichzelf niet heel slecht is (wel een hoog verbruik want 1kw stroom = 1kw warmte).

Maar wat het enorme vreemde is, is dat er via het spiraal in de warmtepompboiler een koppeling is gemaakt met het spiraal wat in de elektrische boiler zit. Gezien daar een pomp tussen zit, proberen ze elkaar op temperatuur te houden.

Idealiter gebruik je het spiraal van de warmtepompboiler om het water wat naar de boiler gaat voor te verwarmen. (Je laat dus de koudwaterleiding door het spiraal van de warmtepompboiler lopen om vervolgens bij de e-boiler aan te komen).

Stel nou dat de e-boiler op 60 graden staat afgesteld en de wpboiler op 50 graden.. dan probeert de E-boiler continue 60 graden aan te houden, maar onttrekt de WPboiler dat weer.. dus feitelijk ben je dan met COP1 de WPboiler aan het verwarmen.

TLTR: Een WPBoiler is niet gemaakt om een woning te verwarmen.
Rendement is bagger
De koppeling tussen de Eboiler en WPBoiler klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daannn1987 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:33:
Idealiter gebruik je de warmtepompboiler als vervanging van mechanische ventilatie, hiermee onttrek je de warmte van de lucht die naar buiten afgevoerd wordt. Ik heb niet kunnen zien in het Radar fragment of dit hier ook het geval is.. de 2 "luchtbuizen" gaan beide het plafond in
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

Er is dus een warmtepomp boiler ingezet om de woning te verwarmen, zoals bij Radar al gezegd werd is deze boiler niet bedoeld om te verwarmen maar uitsluitend voor tapwater.
Het rendement van dit toestel is ook niet bijzonder goed te noemen (COP 3) maar die COP 3 (lees 3kw warmte uit 1 kw stroom) zal hij waarschijnlijk alleen bij +5graden doen.
Hoe lager de temperatuur is, hoe lager het rendement is van een warmtepomp(boiler).
De warmtepompen die wij hier gebruiken (waar je dus een buitenunit hebt) doen in de regel een cop van 4+
Speelt dat rendementsverlies normaal gesproken wel bij deze boilers? Er vanuitgaande dat deze boilers worden gebruikt om met de uitgaande ventilatielucht het tapwater te verwarmen, zal de COP bij stabiele binnentemperatuur vrijwel gelijk blijven.

Dat er hier voor gekozen is om het hele huis ermee te verwarmen is wel een beetje apart idd.

On a different note: Klopt het dat ik de LG R32 Units op 3 fase niet onder de 12kW zie? Vreemde keuze of zijn ze zuiniger ofzo?
Wordt dan ook gelijk een dubbel hoge buiten unit.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 10:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lolle1212
arnoldniessen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:11:
[...]

Je voelt het al goed aan. Een warmtepomp heeft een warmtebron nodig: de aarde, buitenlucht, of zoals hier de warme ventilatielucht uit het huis. Wie warmt die ventilatielucht op? Dat moet dat ding zelf doen. Of de instralende zon in de lente. Of de 30 mensen die je uitnodigt op een feestje. Want anders pomp je je eigen warmte rond. Dat betekent dat je net zo inefficient bent als met een elektrisch kacheltje.

Het is net alsof je in de zomer de koelkast openzet om je huis te koelen.
Nah volgens mij is dit niet de situatie. Je ziet vrij duidelijk dat ze luchtkanalen hebben aangesloten op de Esy wbp's. Dus er wordt geen lucht van binnen gebruikt, maar van buiten.

Maar het grote probleem is dat deze wpb's natuurlijk niet geschikt zijn om een huis mee te verwarmen, daar zijn ze ook helemaal niet voor gemaakt. Een deel wordt dus met cop2-3 verwarmd, maar het grootste deel met backup of electrische boiler (cop1) wat de totaal scop op ongeveer 1.5 brengt. (Af te leiden aan hun verbruik, met puur cop1 was het 8x zoveel geweest, overall ging het om 4-5x,)

Als je kijkt naar het kosten plaatje van deze 'installatie' dan zie je waarom het gedaan is, maximaal subsidie maakte deze wpb's bijna gratis, en waarschijnlijk is er nog extra subsidie of goedkeuring van verbouwplan afhankelijk geweest van 'gasloos' zijn.

Kortom, installatie slaat nergens op, is geen voorbeeld van een warmtepomp installatie maar gewoon een rare beunhaas verhuurder die de regeltjes uitbuit.

Wel jammer dat Radar, once again, alleen het slechte benadrukt en niet aangeeft dat je met een normale warmtepomp installatie juist flink zou besparen, gemiddelde kijker neemt mee: duurzaam is duur. Wat totale waanzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:46:
[...]

On a different note: Klopt het dat ik de LG R32 Units op 3 fase niet onder de 12kW zie? Vreemde keuze of zijn ze zuiniger ofzo?
Wordt dan ook gelijk een dubbel hoge buiten unit.
Dat klopt, een 9kw is alleen enkelfase beschikbaar. Ik zou ook het liefste 3 fase hebben, maar 12 kw is wel wat teveel denk ik voor mijn situatie.

De 9kw is alleen helaas op bij Climaway. ClimatecStore reageert helaas niet snel op mijn offerte vraag.
Weet iemand nog een andere goede betrouwbare winkel met een gunstige prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al op het idee gekomen Radar eens te mailen met de oplossing voor het probleem? Ik ben geen specialist maar anders had ik me best in die discussie willen mengen. Wordt ook altijd niet goed als mensen onzin verkondigen over mijn vakgebied en mensen daar de dupe van zijn. Moet er niet aan denken dat een van mijn kinderen straks zo woont en de haas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:37:
Iemand al op het idee gekomen Radar eens te mailen met de oplossing voor het probleem? Ik ben geen specialist maar anders had ik me best in die discussie willen mengen. Wordt ook altijd niet goed als mensen onzin verkondigen over mijn vakgebied en mensen daar de dupe van zijn. Moet er niet aan denken dat een van mijn kinderen straks zo woont en de haas is.
Een aantal van ons waaronder ikzelf heeft meegedaan met een onderzoek van Radar bij het vorige item waar ze de warmtepomp gingen afkraken. Ik heb toen onder andere ook aangegeven dat het allemaal prima werkt als je het systeem goed afstemt op de woning maar ze waren overduidelijk enkel op zoek naar de gevallen waarbij alles mis ging. Ik denk dat dat meer kijkers oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Een aantal van ons waaronder ikzelf heeft meegedaan met een onderzoek van Radar bij het vorige item waar ze de warmtepomp gingen afkraken. Ik heb toen onder andere ook aangegeven dat het allemaal prima werkt als je het systeem goed afstemt op de woning maar ze waren overduidelijk enkel op zoek naar de gevallen waarbij alles mis ging. Ik denk dat dat meer kijkers oplevert.
Triest. Meld je je aan voor de concurrent Kassa. 8) Geintje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, ergens werd er tussen neus en lippen nog wel genoemd dat de isolatie ook ontoereikend zou kunnen zijn, en dat dit niet de beste manier van het gebruik van een boiler is. Maar echt lekker is deze PR niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan Ik werd acht jaar geleden ook uitgelachen dat ik zonnepanelen nam. Onbekend maakt onbemind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vond het ook een redelijk slecht in elkaar gezet stuk van radar.

Het gaat hier om een WarmtePompBoiler (WPB), bij persoon 2 heeft men het al over DE WarmtePomp werkt niet.

Nu is warmtepomp al een "vreemd" en "nieuw" begrip voor de gemiddelde Nederlander.
Er zit in zoveel apparatuur een warmtepomp, neem drogers, koelkasten LW/WW/LL, er zijn zoveel verschillende types, maar in de volksmond is DE WarmtePomp nu een slecht apparaat, en zo wordt het ook gebracht.

De in Radar gebruikte warmtepomp Boiler is helemaal niet bedoeld, en helemaal niet geschikt om een woning te verwarmen. En dat werd naar mijn idee niet duidelijk gemaakt in het programma.

Zo kan Kareltje ook wel gaan klagen dat zijn koelkast het niet goed doet als vriezer, wat eigenlijk niet meer als logisch is omdat een koelkast niet is gemaakt om te vriezen.

Het jeukte mij ook aan alle kanten bij het bekijken van deze uitzending, en had de neiging om ze eens op te bellen en zelf uit te leggen hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:24:

Het jeukte mij ook aan alle kanten bij het bekijken van deze uitzending, en had de neiging om ze eens op te bellen en zelf uit te leggen hoe het zit.
Deze mensen (makers van het programma) denken dat van het gas af gaan invloed heeft op het energie label 7(8)7 Ik heb niet het idee dat ze het gaan begrijpen of geintereseerd zijn in de waarheid. Sensatie,zielige deuntjes en kijkcijfers, de waarheidsvinding is ver te zoeken.

De bewoners hadden allang naar de rechter moeten gaan, kwestie van de persoon met het laagste inkomen laten procederen op basis van toevoeging. Die bewoners zijn zowel door de verhuurder als door radar genaaid. Dit soort *kuch*kwaliteits tv*kuch* helpt je zaak helemaal niet.

Zelfde met het stukje over kantoorverlichting, mijn vrouw werkt in 1 van die kantoren, die riep meteen , alles zit op bewegingssensoren, er is dus gewoon iemand. Totaal geen enkele moeite voor waarheidsvinding alleen maar sensatie proberen te maken. KANSLOOS. Ik weet weer waarom ik er niet naar kijk... de kosten zijn wel een paar kromme tenen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 25-02-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
godfriedd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:42:
[...]

@Greenisthebest

heb ik ook aan meegedaan.
Sensatie levert altijd wel meer kijkers op.
Maar evenzogoed dat ze aandacht aan dit soort misstanden besteden.
Jammer dat ze wederom te weinig aandacht besteden aan hoe het wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:37:
Er wordt op het radar forum gereageerd. Wellicht nog wat extra mensen van hier die dat kunnen doen? Nu zijn er nog te veel foute reacties tegenover enkele juiste.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lolle1212 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:02:
[...]

Nah volgens mij is dit niet de situatie. Je ziet vrij duidelijk dat ze luchtkanalen hebben aangesloten op de Esy wbp's. Dus er wordt geen lucht van binnen gebruikt, maar van buiten.
kan zeker.
Opzich noemt die bouwkundige het een ventilatie WP. dat zou impliseren dat het aangesloten zit op het afzuig kanaal van de woning. weet iemand welk adres het is, dan kunnen we buisjes tellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:24:
Ik vond het ook een redelijk slecht in elkaar gezet stuk van radar.

De in Radar gebruikte warmtepomp Boiler is helemaal niet bedoeld, en helemaal niet geschikt om een woning te verwarmen. En dat werd naar mijn idee niet duidelijk gemaakt in het programma.
Eerlijk is eerlijk. Op twitter hebben ze het wel goed geschreven

https://twitter.com/avrotrosradar/status/1232034334342893576
De #warmtepomp die was geïnstalleerd was helemaal niet bedoeld voor vloerverwarming, alleen voor warm water. #Radar
Helaas is meerendeels van de Radarkijker niet zo'n goede twitteraar :'(
En gezien de reacties is de missie van Radar toch wel weer geslaagd :X
Daannn1987 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Maar wat het enorme vreemde is, is dat er via het spiraal in de warmtepompboiler een koppeling is gemaakt met het spiraal wat in de elektrische boiler zit. Gezien daar een pomp tussen zit, proberen ze elkaar op temperatuur te houden.
Het kan twee dingen betekenen: de boiler wordt ingezet om de warmtepompboiler te ondersteunen.

Of wat logischer lijkt: de boiler krijgt voorverwarmd water van de warmtepompboiler, zodat die enkel vanaf 30-40 het water hoeft te verwarmen naar 60.
Op zich wel te doen, mits de woningen met een tA van 30 warmgehouden kan worden. De WPB zitten in de kelders, daar is het altijd wel rond de 10-15 graden denk ik?

In principe werkt mijn setup met een hygieneboiler en doorstroomverwarmer ook zo in de winter. Enige verschil is dat er een echte warmtepomp aan de hygieneboiler hangt, en de hygieneboiler ook eens gebruikt wordt als zonneboiler. Mijn douchebeurten nu zijn relatief duur.

[ Voor 44% gewijzigd door kmf op 25-02-2020 12:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zag de temperatuurmeter op de WP boiler toch echt +50 graden aangeven.
Hun energierekeningen bevestigden mijn gedachten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:00:
Tja, als je een CV monteur de installatie laat instellen.. ;)

Vloerverwarming wordt sowieso teruggemengd. Dus die WPB zit voor niks zo warm te pompen. Maar als ze deze echt als SWW boiler gebruiken, dan zal de VVW dus op en spiraal komen en daarmee dus ... tja.. wat kunnen we daarvan zeggen? 8)7

Maar een snelle/goedkopeoplossing kan eigenlijk zijn: nog een WPB erbij zetten die dus wel dedicated voor de VVW is. Dus CV water erdoorheen en dat op 35 graden houden. En dan de aanvoer van de SWW-WPB eerst langs de CV-WPB laten gaan, zodat die voorverwarmd water krijgt.

Waarschijnlijk was dat goedkoper geweest als ze het gelijk zo hadden gedaan. Op die elektrische boiler krijg je geen subsidie denk ik. Die kan dus duurder zijn dan de WPB. (Of zou dat eigenlijk een doorstroomverwarmer zijn)

[ Voor 31% gewijzigd door kmf op 25-02-2020 13:08 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-10 10:54
Daannn1987 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:32:
[...]

Heb het al in het verleden aangegeven bij Vattenfall. Ik mis de jaartotalen die in de nuonapp wel zaten. Moet nu zelf alle maanden optellen. Verder gaan ze nergens uit van full electric verbruik bij de vergelijker. Vond de Nuon app beter

[ Voor 11% gewijzigd door bbn_ldp op 25-02-2020 17:46 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:35
rykers158 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Dat klopt, een 9kw is alleen enkelfase beschikbaar. Ik zou ook het liefste 3 fase hebben, maar 12 kw is wel wat teveel denk ik voor mijn situatie.

De 9kw is alleen helaas op bij Climaway. ClimatecStore reageert helaas niet snel op mijn offerte vraag.
https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html

Wel even via je installateur laten lopen (of als je ZZP bent lukt het ook wel) ze zijn niet happig op al die Nederlandse particulieren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Murkmans op 25-02-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Murkmans op 25-02-2020 17:57 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:30
rykers158 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Waarom zo graag 3-fase?

http://link.marktplaats.nl/m1461594420

[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 25-02-2020 18:07 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spreid dergelijke belastingen liever over drie fasen dan dat ik er eentje mee belast.

Daarnaast ook drie fasen omvormer, dus dat zou mooier uit moeten werken op zonnige koude dagen.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:00:
Ja zag ik ook. De Tesy boilers die ik kan vinden hebben maar 1 spiraal van 0,96m2 voor een zonneboiler. De boiler heeft een 500watt compressor met een cop van 3. Maximaal 1,6kW thermisch vermogen en een 1,5kW element. Best krap op 42m2. Hoe ze die e-boiler en de vvw hebben opgenomen in het ontwerp wordt me niet duidelijk met maar 1 spiraal.
Pagina: 1 ... 71 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.