Maikie18 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:41:
Ik snap de constructie niet helemaal volgens mij. Hoeveel spiralen heeft dat ding wel niet? 1 spiraal waar de e-boiler op zit. 1 waar de vloerverwarming op zit. 1 elektrisch spiraal, en dan nog het spiraal van de wpb zelf???
Ik ging er gemakshalve even uit dat het "elektrische spiraal" gewoon een E-element is.. daar lijkt het ook op als je het verhaal bekijkt
Dacuuu schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:53:
[...]
Ik lees hier en daar mee, maar zelf geen ervaring met (boiler) warmtepompen. Kan je eens in jip en janneke taal uitleggen wat er hier mis is? Ontrekken ze warmte vanuit binnen het appartement De vanuit de zelfde ruimte die ze juist willen verwarmen?

Er is best wel veel mis eigenlijk
Idealiter gebruik je de warmtepompboiler als vervanging van mechanische ventilatie, hiermee onttrek je de warmte van de lucht die naar buiten afgevoerd wordt. Ik heb niet kunnen zien in het Radar fragment of dit hier ook het geval is.. de 2 "luchtbuizen" gaan beide het plafond in
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/
Er is dus een warmtepomp boiler ingezet om de woning te verwarmen, zoals bij Radar al gezegd werd is deze boiler niet bedoeld om te verwarmen maar uitsluitend voor tapwater.
Het rendement van dit toestel is ook niet bijzonder goed te noemen (COP 3) maar die COP 3 (lees 3kw warmte uit 1 kw stroom) zal hij waarschijnlijk alleen bij +5graden doen.
Hoe lager de temperatuur is, hoe lager het rendement is van een warmtepomp(boiler).
De warmtepompen die wij hier gebruiken (waar je dus een buitenunit hebt) doen in de regel een cop van 4+
Tevens hangt er een elektrische boiler voor tapwater, wat opzichzelf niet heel slecht is (wel een hoog verbruik want 1kw stroom = 1kw warmte).
Maar wat het enorme vreemde is, is dat er via het spiraal in de warmtepompboiler een koppeling is gemaakt met het spiraal wat in de elektrische boiler zit. Gezien daar een pomp tussen zit, proberen ze elkaar op temperatuur te houden.
Idealiter gebruik je het spiraal van de warmtepompboiler om het water wat naar de boiler gaat voor te verwarmen. (Je laat dus de koudwaterleiding door het spiraal van de warmtepompboiler lopen om vervolgens bij de e-boiler aan te komen).
Stel nou dat de e-boiler op 60 graden staat afgesteld en de wpboiler op 50 graden.. dan probeert de E-boiler continue 60 graden aan te houden, maar onttrekt de WPboiler dat weer.. dus feitelijk ben je dan met COP1 de WPboiler aan het verwarmen.
TLTR: Een WPBoiler is niet gemaakt om een woning te verwarmen.
Rendement is bagger
De koppeling tussen de Eboiler en WPBoiler klopt niet.