Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.478 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dooxed schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Ik zelf ben prima tevreden met de Elga, rijtjeshuis van 1992. Icm zonnepanelen mooie besparingen kunnen maken.
Vertel, als je dat roept willen we het weten ook :)

Van het gas af?
Al terug verdiend?
Hoeveel gas gereduceerd

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 13:09
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:10:
[...]

Bij 350 watt opgenomen vermogen bestellen we allebei een 7kw lg :9
@thido
50-60W voor pomp/electronica, dan zit je wel op 350W voor de compressor zelf.

>:)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l69r1otrjbha3.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co Dat klopt.
Maar deze energie komt direkt van het dak af, en wordt in de toekomst "beloond" a 3 ct per kWh.
Je kan je eigen verbouwde groenten beter zelf opeten, ipv aan de supermarkt verkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 17:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:48:
@Rol-Co Dat klopt.
Maar deze energie komt direkt van het dak af, en wordt in de toekomst "beloond" a 3 ct per kWh.
Je kan je eigen verbouwde groenten beter zelf opeten, ipv aan de supermarkt verkopen.
Over 3 jaar, wie weet wat voor moois er dan is ;) (en welke panelen er dan op je dak liggen :9 )
Al nagedacht over R32 ? #efficienter.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
Noord27 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:45:
[...]

50-60W voor pomp/electronica, dan zit je wel op 350W voor de compressor zelf.

>:)

[Afbeelding]
@thido

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Totdat het begrenzen fout gaat, klappen mooi de tegels om je oren.
En een open verdeler werkt ook op een wp dus waarom het risico?
Er is geen risico... Niet groter dan bij een meng verdeler.
Als bij een meng verdeler de maximaal beveiliging faalt, dan gebeurt exact hetzelfde als bij een open verdeler.

De regel thermostaat in een ketel is betrouwbaar, daarnaast zet je nog een maximaal beveiliging op de aanvoer.

En tegels klappen niet zomaar om je oren.
Heb vaak zat op vloeren gezien die dik 60c waren. Allemaal meng verdelers trouwens. En nergens losse tegels.

Daarnaast is niet één verdeler zo goed geschikt voor een warmtepomp, dan een verdeler zonder pomp of menging.
Ook geen gezeik met kapotte pompen, weer een extra verbruiker.

Meng verdelers gebruik je, omdat je LT en HT in een systeem hebt. Als alles LT is, waarom dan HT verdeler gebruiken?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 17:00
Misschien ga ik nu een beetje vloeken in de kerk.... maar... heb het nu aantal keer doorgerekend en volgens mij maakt het toch echt wel sense.

Ik verstook nog 350m3 via hr ketel voor enkel douchewater voor gezin van 5 per jaar. Idee is om een electrische boiler aan te schaffen van zeg 350 eur samen met 7 zonepanelen om zo pakweg 2400 kwh af te dekken. Dit maakt dat warm water voortaan gratis is tegen een investering van 1.600 eur.

De 350m3 gas kost per jaar 245 eur dus dan heb ik het in 6,25 jaar terug verdient.

ECHTER: als ik een weerstand in de boiler zet van zeg 1000 watt oid en ik laat de domotica deze schakelen op de momenten wanneer ik PV overschot heb zorg ik er meteen voor dat ik na 2023 een mooie buffer bouw en dus zo veel mogelijk kwh's zelf gebruik (ipv thuis accu's/powerwall/oid).

feedback?

(en ja ik weet dat een kotly rvs boiler van 1000 eur uit polen met warmwaterspiraal aangesloten kan worden op mijn toshiba ecodan maar dat heeft toch echt een langere TVT (8,5 jaar) meer ruimte nodig en meer slijtage van warmtepomp).

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:59
Ja dat gaat dus niet goed. Immers is salderen weg binnen 6,25 jaar dus wordt die TVT eerder 10 jaar omdat je je 2000kWh (zeg 400kWh gaat er direct in) weer duur terug moet kopen. Dit effect heb je met de Ecodan minder last van omdat er minder kWh's doorheen gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• develdonk
Jim423 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:30:
Ja dat gaat dus niet goed. Immers is salderen weg binnen 6,25 jaar dus wordt die TVT eerder 10 jaar omdat je je 2000kWh (zeg 400kWh gaat er direct in) weer duur terug moet kopen. Dit effect heb je met de Ecodan minder last van omdat er minder kWh's doorheen gaan.
juist niet... je zorgt ervoor dat je het verwarmingselemenet gebruikt als je een overschot hebt (zeg dus tussen 10:00-14:00) zodat je juist je eigen opgewekte kwh's gebruikt. dat is nu net de hele truck

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Jim423
Als je dat doet sta je in de winter onder een koude douche. Immers leveren 7 panelen nooit de benodigde 8kWh per dag. Dat wordt dus netafname, en dat is dus niet 1:1 te salderen over 6,25 jaar gezien. De Ecodan zal maar 2,5kWh verbruiken per dag dus stel je legt alsnog 7 panelen dan heft dat het (financiële) verlies wel op.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 22-02-2020 18:41 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:32
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:33:
[...]

juist niet... je zorgt ervoor dat je het verwarmingselemenet gebruikt als je een overschot hebt (zeg dus tussen 10:00-14:00) zodat je juist je eigen opgewekte kwh's gebruikt. dat is nu net de hele truck
@AUijtdehaag heeft hier hele mooie oplossing voor. Maar @Jim423 heeft wel gelijk, 7 panelen doet niet voldoende om af te dekken

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@develdonk Volgens mij kost je op dit moment 1 m³ gas ca. € 1,4 (bij een verbruik van ca. 350 m³/jaar)
(inclusief netbeheer en vaste kosten).
Dus bij het totale vermijden van gas "bespaar" je ca. € 490,- (mits je niet voor het afsluiten van gas extra moet betalen - maar dit is een andere draad hier)

[ Voor 35% gewijzigd door dunklefaser op 22-02-2020 19:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• develdonk
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:47:
[...]

@AUijtdehaag heeft hier hele mooie oplossing voor. Maar @Jim423 heeft wel gelijk, 7 panelen doet niet voldoende om af te dekken
niet 1:1 inderdaad... maar iedereen in dit forum die afgelopen 4 maanden op zijn verbruik heeft gelet ziet dat warmtepomp in winter verbruik heeft en de zonnepanelen leveren dan niet/nauwelijks iets op.

Waar het om gaat is dat in de maanden maart- oktober je wel je eigen opgewekte kwh's verbruikt. Een alternatief is de aanschaf van accu's voor zelfopslag (als zon onder is, zeg 5kwh) maar deze zijn erg prijzig en ik zag de boiler+zonnepanelen eigenlijk als een low-tech oplossing voor overdag in samenwerking met accu voor de avonden.

Het winterargument klopt en dan zal de boiler+zonnepaneel filosofie niet opgaan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@develdonk AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Een paar dagen geleden en de RVS DJG op 55 graden op PV.
Helaas verdwijnt de winst (nu nog/winter) in de vloer in de avond. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 19:06 ]

• Jim423
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:01:
[...]Waar het om gaat is dat in de maanden maart- oktober je wel je eigen opgewekte kwh's verbruikt.
Nou waar het om ging is dat je buiten die maanden dus straks niet zomaar 1:1 kan salderen. Dus je berekening klopt niet. Immers wil je het voortaan ''gratis''.
Oftewel: 220 euro verlies op 2000kWh teruglevering en naderhand afgenomen. Wat het exacte getal voor jou wordt weet ik natuurlijk niet, er komt ook nog een subsidie/meer/minder eigenverbruik etc. Dan heb je 2 opties: bijna dubbel zoveel PV leggen of een veel langere TVT. Maar die 6,25 jaar gaat hem dus niet worden. Binnen 10 jaar dan reken je wel veilig denk ik.

Verwijderd

thunderfury schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Dat lijkt me een serieus bedrag. Ik volg dit topic maar sporadisch, maar zo'n besparingen lijken mij eerder uitzondering dan regel. Ik betaal momenteel jaarlijks amper 600 euro voor gas, dus 1000 euro besparen zit er hier sowieso niet meer in.
Helemaal mee eens. Ik verstook hier 900 m3 per jaar en heb een L/W doorgerekend voor mij en dat scheelt me negen tientjes per jaar aan gas kosten. Dat is ook de reden dat ik het omgekeerd heb benaderd. Ik wilde af van die hitte in mijn huis in de zomer en ging me verdiepen in optimaal koelen. Dan kom je uit bij een L/L. Nu kan je daar ook mee verwarmen en hoef ik niet mijn massieve parketvloer eruit te gooien voor aanleggen vloerverwarming of mijn radiatoren door het hele huis te veranderen wat buiten de warmtepomp ook een kostbare zaak zou worden. L/W is top als je al vloerverwarming hebt voor verwarmen. Anders veel te kostbaar. Helaas is die situatie zo voor de meeste huizen in Nederland.

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Is het dan niet makkelijker om een verdeler zonder pomp te nemen voor de garage en een nieuwe voor in het woonhuis zonder pomp en dan de ketel instel op 45 graden? Aangezien ik van plan ben voor komende winter een warmtepomp aan te schaffen.

Deze verdelers zijn ook goedkoper :) :)
Oxellaar schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Er is geen risico... Niet groter dan bij een meng verdeler.
Als bij een meng verdeler de maximaal beveiliging faalt, dan gebeurt exact hetzelfde als bij een open verdeler.

De regel thermostaat in een ketel is betrouwbaar, daarnaast zet je nog een maximaal beveiliging op de aanvoer.

En tegels klappen niet zomaar om je oren.
Heb vaak zat op vloeren gezien die dik 60c waren. Allemaal meng verdelers trouwens. En nergens losse tegels.

Daarnaast is niet één verdeler zo goed geschikt voor een warmtepomp, dan een verdeler zonder pomp of menging.
Ook geen gezeik met kapotte pompen, weer een extra verbruiker.

Meng verdelers gebruik je, omdat je LT en HT in een systeem hebt. Als alles LT is, waarom dan HT verdeler gebruiken?

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:48:
@Rol-Co Dat klopt.
Welke glazen bol laat die 3ct per kWh zien ?
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Helemaal mee eens. Ik verstook hier 900 m3 per jaar en heb een L/W doorgerekend voor mij en dat scheelt me negen tientjes per jaar aan gas kosten. Dat is ook de reden dat ik het omgekeerd heb benaderd. Ik wilde af van die hitte in mijn huis in de zomer en ging me verdiepen in optimaal koelen. Dan kom je uit bij een L/L. Nu kan je daar ook mee verwarmen en hoef ik niet mijn massieve parketvloer eruit te gooien voor aanleggen vloerverwarming of mijn radiatoren door het hele huis te veranderen wat buiten de warmtepomp ook een kostbare zaak zou worden. L/W is top als je al vloerverwarming hebt voor verwarmen. Anders veel te kostbaar. Helaas is die situatie zo voor de meeste huizen in Nederland.
Hoe ziet die rekensom van 90,00 er uit, dat lijkt me een uitkomst welke nogal afwijkt van wat ik bereken. Volgens gaslicht.com kost bij de goedkoopste aanbieder 900m3 gas 943.92. 1800kWh extra electra om dezelfde hoeveelheid warmte uit een WP te krijgen kost ongeveer 616,00, dat is meer dan 300,00 volgens mij

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2020 19:47 ]

• develdonk
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:15:
[...]

het hele voordeel van een ketel vervangen door warmtepomp is dat je vervolgens je elec. verbruik kan afdekken met (nog meer) zonnepanelen.

Ik heb een verbruik van 359kwh en 350m3 gas per jaar en betaal -15 eur per jaar na bonus. toch blijf ik kijken of ik niet verder kan tweaken... simpelweg voor de fun. Echter alles wat ik doe met wel een goede TVT hebben :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:36:
[...]

[...]

Hoe ziet die rekensom van 90,00 er uit, dat lijkt me een uitkomst welke nogal afwijkt van wat ik bereken. Volgens gaslicht.com kost bij de goedkoopste aanbieder 900m3 gas 943.92. 1800kWh extra electra om dezelfde hoeveelheid warmte uit een WP te krijgen kost ongeveer 616,00, dat is meer dan 300,00 volgens mij
Ik heb daarvoor de site van Elga zelf een jaar geleden geraadpleegd. Stond een rekentool op. https://besparen-warmtepompen.nl/elga
Ik ben ook niet tegen, maar ik snap de meeste mensen wel die nu een zuinige ketel hebben.
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:44:
[...]

het hele voordeel van een ketel vervangen door warmtepomp is dat je vervolgens je elec. verbruik kan afdekken met (nog meer) zonnepanelen.

Ik heb een verbruik van 359kwh en 350m3 gas per jaar en betaal -15 eur per jaar na bonus. toch blijf ik kijken of ik niet verder kan tweaken... simpelweg voor de fun. Echter alles wat ik doe met wel een goede TVT hebben :)
Ik heb 10 panelen en die dekken nu mijn verbruik al niet af. En meer plek is er helaas niet. Leuk als je dertig panelen kwijt kan maar dat kan bij de meeste woningen ook niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2020 20:07 ]

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:01:
[...]
Waar het om gaat is dat in de maanden maart- oktober je wel je eigen opgewekte kwh's verbruikt. Een alternatief is de aanschaf van accu's voor zelfopslag (als zon onder is, zeg 5kwh) maar deze zijn erg prijzig en ik zag de boiler+zonnepanelen eigenlijk als een low-tech oplossing voor overdag in samenwerking met accu voor de avonden.
Voor jou oplossing is een nog betere oplossing die wel werkt. Geleerden noemen het een warmtepomp boiler. Als je die alleen overdag laat draaien tussen 11 en 1500 uur en jij hebt het genoemde aantal panelen op je dak liggen dan kom je een heel eind. Bespaar je zo maar een factor 3 op je stroom en bedenk ook dat geld op de bank tegenwoordig nul opleverd. Investeren in een WPB levert meer op ook al heb je een terugverdien tijd die langer is. Je verdient tenminste en die verdienste stopt niet na 5 of 8 of weet hoeveel jaar. Gaat altijd door. Nou ja lang door.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:36:
[...]
Deze

• Rol-Co

Rol-Co

@develdonk

Goed plan hoor (ervaringsdeskundige hier) wil je nog slimmer koop dan een daalderop duo op marktplaats, duo heeft 2 elementen dus kan je nog wat kiezen, sluit hem aan met een mengventiel er bij en niet naar de kraan met dat hete water. Boiler kost een 150 max en is slechts 1x je vastrecht gas. :)

Heb je al pv? Hoeveel dak heb je?

• AUijtdehaag
  • Niet online
dbbl

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 19:58 ]

• develdonk
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:58:
@develdonk

Goed plan hoor (ervaringsdeskundige hier) wil je nog slimmer koop dan een daalderop duo op marktplaats, duo heeft 2 elementen dus kan je nog wat kiezen, sluit hem aan met een mengventiel er bij en niet naar de kraan met dat hete water. Boiler kost een 150 max en is slechts 1x je vastrecht gas. :)

Heb je al pv? Hoeveel dak heb je?
11.050wp PV dus dat zit wel goed. gaan echter schuurtje bijbouwen dus daar kunnen ook weer 8 panelen op.

daalderop duo doet +/- 400 eur op marktplaats. Is een nieuwe tesy van 350 met 5 jaar garantie niet goed genoeg? ik heb al ontkalker dus ons water heeft dh van 0 dus dat gaat nooit issue worden.

@Me Albert dat klopt en helemaal eens. echter tvt technisch kan dat niet uit. heb gerekend met 300l boiler met 1 spiraal en ook met zonneboiler en ook gekeken naar warmtepompboiler en simpele elec. boiler met zonnepanelen is TVT technisch veruit beste. ik sta achter helemaal open voor je TVT berekening! :*)

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@develdonk
Ik heb geen TVT gemaakt. Een WPB is 3x zuiniger dan een elektrische boiler. Je geeft meer geld uit voor de WPB maar gedurende de levensduur verdien je dat ruimschoots terug. Verder zal je veel meer kunnen afdekken met je zonnepanelen zonder veel gebruik te moeten maken van de teruglever regeling die tzt verdwijnt. En het geld wat jij denkt te besparen levert 0% rente op je bankrekening. En waarom wil je alles terugrekenen naar de huidige situatie om dan te bepalen dat je in x,63 jaar het terugverdient hebt. Voor mijn TV heb ik ook geen TVT berekening gemaakt. Had ik nog steeds een buizenTV gehad.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:18:
[...]

11.050wp PV dus dat zit wel goed. gaan echter schuurtje bijbouwen dus daar kunnen ook weer 8 panelen op.

daalderop duo doet +/- 400 eur op marktplaats. Is een nieuwe tesy van 350 met 5 jaar garantie niet goed genoeg? ik heb al ontkalker dus ons water heeft dh van 0 dus dat gaat nooit issue worden.

@Me Albert dat klopt en helemaal eens. echter tvt technisch kan dat niet uit. heb gerekend met 300l boiler met 1 spiraal en ook met zonneboiler en ook gekeken naar warmtepompboiler en simpele elec. boiler met zonnepanelen is TVT technisch veruit beste. ik sta achter helemaal open voor je TVT berekening! :*)
Goed opletten, komen regelmatig voorbij maar staat niet altijd duo bij, kan je zien aan de 2 knoppen.
Deze kan je even vragen
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Nieuwe boilers van een ander merk zijn niet voor niets goedkoop, de isolatie is veel slechter, geen koperen boiler en de elementen er in, daalderop heeft de elementen niet in het water, ze kosten niet voor niets 2x zoveel.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2020 20:47 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:54
Daannn1987 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:21:
[...]

Precies!

[...]

Top :)

Ben zelf met node red / modbus iig een stukje verder. Log nu meerdere arrays richting Influx / grafana om zo te te reverse engineeren welke waardes wat representeren..
Puist werk om alles aan te maken :')
Kleine update, ik heb iig de persgas waardes en compressor frequentie..
Ben met modbus pol alle 4500 registraties langs gegaan.. (100 per keer)

Heel veel waardes tegengekomen uiteraard, vele statisch en enkele die wel wijzigen maar totaal niet te rijmen zijn met de ELGA Servicetool waardes.
Wellicht omdat er onder water nog een berekening op los gelaten wordt.

40001 << Pomp aan / uit (niet nuttig :+ )
44013 << persgas uit
44014 << persgas in
44415 << compressor frequentie

Het zou ideaal zijn als ik kon zien welke modbus registraties de Servicetool uitleest..
Nu ik die typ kan ik bedenk ik mij dat ik nog wel eens kijken wat ik met Procesmonitor (sysinternals) kan zien.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Oilman
  • Laatst online: 08:52
Me Albert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Je verdient tenminste en die verdienste stopt niet na 5 of 8 of weet hoeveel jaar. Gaat altijd door. Nou ja lang door.
Dat klopt dus niet het duurt de genoemde 5 of 8 jaar tot je de investering hebt terug verdient, daarna ga je pas een positief rendement maken.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:53
Oilman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:47:
[...]

Dat klopt dus niet het duurt de genoemde 5 of 8 jaar tot je de investering hebt terug verdient, daarna ga je pas een positief rendement maken.
Type het iets anders en klopt het wel:
Je verdient tenminste rente,........

• Rol-Co

Rol-Co

@Me Albert
Weet je het zeker? Een duo is ook maar 450W maar kan ook harder, prima op te vangen met pv als je een flinke hoeveelheid hebt zoals @develdonk en ik. Ik doe niets bijzonders en draai nog terug met de boiler aan.
Zelfs met dit weer.
Dan kost een e-boiler 50-150,- , een wpb zal je nieuw moeten halen met subsidie er af is 1000,- wat een hoop stroomverschil kan opvangen voor de komende 10 jaar. :)

@Oilman
Waarom wacht jij eerst 8 jaar? Ik kon mijn maandbedrag gelijk al verlagen omdat ik wist dat de pv het op ging vangen, dus de 2500,- per jaar / 12 = 208,- kon ik gelijk al van mijn aanschaf kosten aftrekken na 1 maand, en de 2e maand weer 208,- en 3e maand..... naja je snapt het nu wel denk ik. :) en zo langzamerhand kwam het weer naar me toe maar ondertussen toch geen energie rekening vanaf dag 1 dus zie het als het tijdelijk "parkeren" van geld. Voor rente hoef je het ook niet te laten.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:23:
Misschien ga ik nu een beetje vloeken in de kerk.... maar... heb het nu aantal keer doorgerekend en volgens mij maakt het toch echt wel sense.

Ik verstook nog 350m3 via hr ketel voor enkel douchewater voor gezin van 5 per jaar. Idee is om een electrische boiler aan te schaffen van zeg 350 eur samen met 7 zonepanelen om zo pakweg 2400 kwh af te dekken. Dit maakt dat warm water voortaan gratis is tegen een investering van 1.600 eur.

De 350m3 gas kost per jaar 245 eur dus dan heb ik het in 6,25 jaar terug verdient.

ECHTER: als ik een weerstand in de boiler zet van zeg 1000 watt oid en ik laat de domotica deze schakelen op de momenten wanneer ik PV overschot heb zorg ik er meteen voor dat ik na 2023 een mooie buffer bouw en dus zo veel mogelijk kwh's zelf gebruik (ipv thuis accu's/powerwall/oid).

feedback?

(en ja ik weet dat een kotly rvs boiler van 1000 eur uit polen met warmwaterspiraal aangesloten kan worden op mijn toshiba ecodan maar dat heeft toch echt een langere TVT (8,5 jaar) meer ruimte nodig en meer slijtage van warmtepomp).
Waarom ga je niet voor een warmtepompboiler icm PVT-panelen?
Je hebt tegenwoordig hele mooie systemen om de warmte van de panelen te gebruiken voor je boiler.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Oxellaar
  • Niet online
@Daannn1987
44014 << persgas in....
Zullen we die zuiggas noemen ;)

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:54
Oxellaar schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:18:
@Daannn1987
44014 << persgas in....
Zullen we die zuiggas noemen ;)
Ja dat klinkt wel beter ;)

je bedoelt wel wat ik begrijp toch :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• develdonk
Wimhaw schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:17:
[...]

Waarom ga je niet voor een warmtepompboiler icm PVT-panelen?
Je hebt tegenwoordig hele mooie systemen om de warmte van de panelen te gebruiken voor je boiler.
ik heb al 34 panelen liggen van 325 wattpiek. die liggen nog geen half jaar dus ga ik niet vervangen ;)

verder kan het tvt technisch niet uit... allemaal goede ideeen en allemaal doorgerekend voor mijn situatie en helaas...

• Rol-Co

Rol-Co

@develdonk

Werkt hier al jaren prima. Hangen op de 3e verdieping dus geen last van niks.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/84s4nwlavph.jpeg

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
develdonk schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:24:
[...]

ik heb al 34 panelen liggen van 325 wattpiek. die liggen nog geen half jaar dus ga ik niet vervangen ;)

verder kan het tvt technisch niet uit... allemaal goede ideeen en allemaal doorgerekend voor mijn situatie en helaas...
Als je de panelen al heb liggen snap ik, maar uit je reactie begreep ik dat je 7 nieuwe panelen ging leggen icm met een boiler.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• thido
  • Laatst online: 14:35

thido

Tilburg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• develdonk
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:33:
@develdonk

Werkt hier al jaren prima. Hangen op de 3e verdieping dus geen last van niks.
[Afbeelding]
merk je nog iets van drukverlies? ik zit te twijfelen of er een pomp tussen moet namelijk...

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:46:
[...]

merk je nog iets van drukverlies? ik zit te twijfelen of er een pomp tussen moet namelijk...
Drukverlies? Waarom zou dat zijn dan, er staat gewoon waterdruk op net als je kraan. Verder sneller warm dan cv en meer volume uit de kraan, warm gaat net zo snel als je koud waterleiding.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Situatiebeschrijving:

Hybrid warmtepomp systeem waar ik enkel de warmtepomp voor woningverwarming gebruik en gasketel voor SWW.

Alleen de gehele benedenverdieping en de badkamer wordt verwarmd middels vloerverwarming. Rest van de woning is onverwarmd.

Garage: 16mm slang hoh 15cm slakkenhuis
Woning: 16mm slang hoh 10cm slakkenhuis
Badkamer: zigzagpatroon

10 groepen met lengte tussen 90 en 100m

Aankomende zomer wil ik het leidingsysteem op de schop gooien want volgens mij is het een grote bende. Wellicht kunnen jullie dat bevestigen of ontkrachten.

Binnendeel van warmtepomp staat op zolder. Van daar gaan de aanvoer en retourleiding naar beneden richting de garage waar de verdeler staat. Dat is een vrijwel rechte weg naar beneden.

De verdeler is een gesloten rvs verdeler met 10 groepen zonder pomp. 2 groepen garage en 8 groepen totaal in de woning. Ongeveer 100m2 oppervlak.

Nu komt het eerste probleem (denk ik). De badkamer is namelijk de 11e groep. Als je de aanvoerleiding vanaf de binnenunit volgt is het eerste wat je tegenkomt een aftakking welke de aanvoer van de badkamergroep is. De retour van de badkamer zit dan als ‘laatste wat je tegenkomt’ weer aan de retourleiding gekoppeld. Met andere woorden.. de badkamergroep zit niet op de verdeler maar zit botweg gewoon afgetakt op de hoofd aanvoer en hoofdretour. Ik kan hiervan dus geen flow zien of regelen. Feitelijk is de badkamer een grote bypass op het hele systeem.

Wat is van deze constructie het nadeel of voordeel?

Ik wil deze zomer een 11 groeps verdeler plaatsen en de badkamer daar bij opzetten. Daarbij mijn volgende vraag. Wat zijn nou goede verdelers? Dit rvs ding wat ik nu heb wordt zeiknat als je gaat koelen dus het lijkt me dat het een verdeler moet worden die een of andere vorm van isolatie heeft voor koeling.

Verder wil ik als ik de boel open heb liggen gelijk een kamstrup meter plaatsen. Kan ik die gewoon bij de verdeler plaatsen of moet die het liefst direct achter de warmtepomp binnenunit?

Dan nog een andere vraag. Gedachtenspinsel.. Door al die vierkante meters met hoh10 slang heb ik volgens mij een enorme bak aan afgifte liggen. De warmtepomp werkt met vaste (instelbare) debieten van de circulatiepomp. Af fabriek staat die op 15l/minuut. Ik neem aan dat dat dus het debiet is waarop de warmtepomp zijn vermogen kwijt kan (8kw). Echter is die 15l/min niet veel te weinig voor al die meters aan slang? En relatief lange groepen? Oftewel als er 28graden een groep in gaat, is die groep zn warmte dan niet al halverwege kwijt? Het maximaal instelbare debiet is 20l/min.

Heel verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Ramon_1984
@Noord27 345watt op de teller ?

• Noord27
Hoe weet je dat?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4mf32hek.jpg
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:48:
Situatiebeschrijving:

Hybrid warmtepomp systeem waar ik enkel de warmtepomp voor woningverwarming gebruik en gasketel voor SWW.

Alleen de gehele benedenverdieping en de badkamer wordt verwarmd middels vloerverwarming. Rest van de woning is onverwarmd.

Garage: 16mm slang hoh 15cm slakkenhuis
Woning: 16mm slang hoh 10cm slakkenhuis
Badkamer: zigzagpatroon

10 groepen met lengte tussen 90 en 100m

Aankomende zomer wil ik het leidingsysteem op de schop gooien want volgens mij is het een grote bende. Wellicht kunnen jullie dat bevestigen of ontkrachten.

Binnendeel van warmtepomp staat op zolder. Van daar gaan de aanvoer en retourleiding naar beneden richting de garage waar de verdeler staat. Dat is een vrijwel rechte weg naar beneden.

De verdeler is een gesloten rvs verdeler met 10 groepen zonder pomp. 2 groepen garage en 8 groepen totaal in de woning. Ongeveer 100m2 oppervlak.

Nu komt het eerste probleem (denk ik). De badkamer is namelijk de 11e groep. Als je de aanvoerleiding vanaf de binnenunit volgt is het eerste wat je tegenkomt een aftakking welke de aanvoer van de badkamergroep is. De retour van de badkamer zit dan als ‘laatste wat je tegenkomt’ weer aan de retourleiding gekoppeld. Met andere woorden.. de badkamergroep zit niet op de verdeler maar zit botweg gewoon afgetakt op de hoofd aanvoer en hoofdretour. Ik kan hiervan dus geen flow zien of regelen. Feitelijk is de badkamer een grote bypass op het hele systeem.

Wat is van deze constructie het nadeel of voordeel?

Ik wil deze zomer een 11 groeps verdeler plaatsen en de badkamer daar bij opzetten. Daarbij mijn volgende vraag. Wat zijn nou goede verdelers? Dit rvs ding wat ik nu heb wordt zeiknat als je gaat koelen dus het lijkt me dat het een verdeler moet worden die een of andere vorm van isolatie heeft voor koeling.

Verder wil ik als ik de boel open heb liggen gelijk een kamstrup meter plaatsen. Kan ik die gewoon bij de verdeler plaatsen of moet die het liefst direct achter de warmtepomp binnenunit?

Dan nog een andere vraag. Gedachtenspinsel.. Door al die vierkante meters met hoh10 slang heb ik volgens mij een enorme bak aan afgifte liggen. De warmtepomp werkt met vaste (instelbare) debieten van de circulatiepomp. Af fabriek staat die op 15l/minuut. Ik neem aan dat dat dus het debiet is waarop de warmtepomp zijn vermogen kwijt kan (8kw). Echter is die 15l/min niet veel te weinig voor al die meters aan slang? En relatief lange groepen? Oftewel als er 28graden een groep in gaat, is die groep zn warmte dan niet al halverwege kwijt? Het maximaal instelbare debiet is 20l/min.

Heel verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.
Op zich wel duidelijk, maar ik begrijp nog niet zo goed wat je probleem nu is :?

Wordt het huis of bepaalde ruimtes niet warm, of te warm :?

Zoals het nu aangesloten is zou het (met bepaalde inregelventielen) best goed kunnen werken naar mijn idee. Flow van 15 ltr /minuut is inderdaad wat krapjes voor 11 groepen met deze lengtes.

Hij kan met 15 ltr/minuut zeker 8 KW kwijt, maar daar heb je dus een dT van 7,6 voor nodig wat vrij veel is voor LTV, waardoor je dus af kunt met een lagere Ta als je flow omhoog gaat.

Bij 20 ltr/minuut zou de max dT 5,7 zijn om 8KW kwijt te raken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:15
@minicraft
#ANNA
welke versie en wat hebben ze veranderd?
Ik heb FW 3.1.11 sinds een maand ongeveer, deze biedt nu ook postcode-weerstation ondersteuning.
maw je kan WAR draaien zonder buitensensor.
Ik gebruik dat nu een paar weken en het werkt goed. Het lijkt er wel op dat de buitensensor vd WP nog steeds op de ANNA display woordt weergegeven, dit heb ik nog niet goed kunnen checken

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 23-02-2020 10:04 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:50:
[...]

Op zich wel duidelijk, maar ik begrijp nog niet zo goed wat je probleem nu is :?

Wordt het huis of bepaalde ruimtes niet warm, of te warm :?

Zoals het nu aangesloten is zou het (met bepaalde inregelventielen) best goed kunnen werken naar mijn idee. Flow van 15 ltr /minuut is inderdaad wat krapjes voor 11 groepen met deze lengtes.

Hij kan met 15 ltr/minuut zeker 8 KW kwijt, maar daar heb je dus een dT van 7,6 voor nodig wat vrij veel is voor LTV, waardoor je dus af kunt met een lagere Ta als je flow omhoog gaat.

Bij 20 ltr/minuut zou de max dT 5,7 zijn om 8KW kwijt te raken.
Mijn woonkamer (groepen liggen het meest ver van de verdeler) wordt minder warm dan de rest inderdaad. Plus ik wil het gewoon goed aangesloten hebben en geen gepruts. Aangezien ik deze zomer toch een kamstrup wil plaatsen moet de boel toch van druk af..

Wel verhelderend. Ik heb dus een hogere Ta nodig bij een lagere flow.. en ik zou nou juist het liefst een lage Ta draaien om dat ellendige invriezen te minimaliseren.

• amarkest
https://www.greenchoice.n...-voor-batterijcontainers/

Voor het opvangen van buurtpieken en backup lijkt me dit soort oplossingen voorlopig zo gek nog niet.
Er is altijd wel een plekje in of naast, of ipv, een transformator huisje te vinden.

• Ramon_1984

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:36:
https://www.greenchoice.n...-voor-batterijcontainers/

Voor het opvangen van buurtpieken en backup lijkt me dit soort oplossingen voorlopig zo gek nog niet.
Er is altijd wel een plekje in of naast, of ipv, een transformator huisje te vinden.
Leuk...maar weer een (nog) niet te recyclen stukje techniek.... Net als alles waar een accu in zit

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:48:
................
.............
Ik zie het probleem van de badkamer die direct is aangesloten op de aan/afvoer leidingen alleen op 2 punten:
Je kunt de flow niet regelen, èn je kunt de badkamer niet afsluiten als je gaat koelen, want wie wil er ooit de badkamer koelen?
Ik vind het tamelijk rigoureus en kostbaar om daarvoor een 10 groeps verdeler te vervangen door een 11 groepen verdeler.
Waarom niet de voorzieningen treffen die je echt nodig hebt?
In de aanvoer leiding zet je een thermostatisch bedienbare radiator klep, met een motortje om de waterstroom op afstand te kunnen bedienen, afhankelijk van het feit of je een systeem hebt dat de badkamer afzonderlijk kan bedienen, maar datzelfde 'probleem' heb je ook als je een nieuwe verdeler plaatst, dus daar geen verschil.
Dan in de retour een radiator voet ventiel (of gewoon een radiator kraan met een knop)plaatsen om de volume stroom te kunnen regelen via het meten van de delta T over deze leidingen.
Ben je voor een paar tientjes klaar, zonder het hele systeem "op de schop" te moeten nemen.
Tenslotte, als je geen mogelijkheid hebt om de badkamer temperatuur te kunnen regelen met je huidige controle systeem, zou je de eerder genoemde radiatorkraam kunnen voorzien van een thermostaat knop met een afstand temperatuur zender met capillair. Dit is dan wel afhankelijk van de locatie van je aan/afvoerbuizen en de positie van die te plaatsen afsluiter. Als de afstand te groot is, dan zijn er nog elektrische mogelijkheden, maar daarover later meer, als je wilt.
Maar vergeet dit allemaal maar , als dit bij jou valt onder "gepruts" .

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• saiber
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-03-2023
Hoi allemaal,

Ik kwam dit topic tegen en ik hoopte dat iemand me hier van advies zou kunnen voorzien mbt mijn warmtepompinstallatie. Mijn situatie:

Ik woon in een hoekhuis van 1961 van 150m2, welke ik onlangs volledig heb gerenoveerd dmv:
- 20cm EPS vloerisolatie
- 16cm PIR in de wanden van de aanbouw
- Spouwmuurisolatie in de rest van het huis
- 12cm PIR dakisolatie
- HR++ beglazing in gehele woning
- Vloerverwarming op BG
- LTV radiatoren op 1e en 2e verdieping
- 12 zonnepanelen van 310WP

Om het geheel af te maken heb ik sinds een jaar nu ook een Hitachi Yutaki S RWM-3.0NE warmtepomp van 7.5KW (split unit) + een 300L tapwatertank. Ondanks dat ik mijn systeem continu laat draaien in de wintermaanden (zoals de afgelopen 4 maanden), en de aanvoertemperatuur tussen de 26 en 37 graden is afhankelijk van de buitentemperatuur vind ik mijn stroomverbruik vrij hoog:

November 19: 783 KwH
December 19: 891 KwH
Januari 20: 894 KwH
Februari 20 (tot op heden): 501 KwH

De thermometer in de woonkamer staat hiermee meestal tussen de 20 en 21 graden, afhankelijk of de zon op het huis staat. Niet overdreven volgens mij, maar het stroomverbruik lijkt me wat aan de hoge kant wanneer ik de ervaring van anderen teruglees.

Heeft er iemand tips of ideeën hoe ik hier verbetering in kan brengen?

Gr Jelle

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 22:33
amarkest schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Voorlopig doet de Hybride WP wat ie moet doen.
Over 5 jaar zien we wel of er uberhaubt nog wat te verwarmen is.
Ik verwacht BBQweer ooit met kerst.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:54:
Hoi allemaal,

Ik kwam dit topic tegen en ik hoopte dat iemand me hier van advies zou kunnen voorzien mbt mijn warmtepompinstallatie. Mijn situatie:

Ik woon in een hoekhuis van 1961 van 150m2, welke ik onlangs volledig heb gerenoveerd dmv:
- 20cm EPS vloerisolatie
- 12cm PIR dakisolatie
- Vloerverwarming op BG

Om het geheel af te maken heb ik sinds een jaar nu ook een Hitachi Yutaki S RWM-3.0NE warmtepomp van 7.5KW (split unit) + een 300L tapwatertank. Ondanks dat ik mijn systeem continu laat draaien in de wintermaanden (zoals de afgelopen 4 maanden), en de aanvoertemperatuur tussen de 26 en 37 graden is afhankelijk van de buitentemperatuur vind ik mijn stroomverbruik vrij hoog:

De thermometer in de woonkamer staat hiermee meestal tussen de 20 en 21 graden, afhankelijk of de zon op het huis staat. Niet overdreven volgens mij, maar het stroomverbruik lijkt me wat aan de hoge kant wanneer ik de ervaring van anderen teruglees.

Gr Jelle
Je zou bijna denken dat je met element aan het verwarmen bent ipv compressor.
Plaats een losse kWh meter met logging erop en dan word je vanzelf wijzer

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:00:
[...]

En vuurwerk afsteken in de korte broek.

@saiber

Kijken of je het met een lagere Ta af kan door de stooklijn vlakker te zetten, lang en rustig lopen is het devies.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Ik zie het probleem van de badkamer die direct is aangesloten op de aan/afvoer leidingen alleen op 2 punten:
Je kunt de flow niet regelen, èn je kunt de badkamer niet afsluiten als je gaat koelen, want wie wil er ooit de badkamer koelen?
Ik vind het tamelijk rigoureus en kostbaar om daarvoor een 10 groeps verdeler te vervangen door een 11 groepen verdeler.
Waarom niet de voorzieningen treffen die je echt nodig hebt?
In de aanvoer leiding zet je een thermostatisch bedienbare radiator klep, met een motortje om de waterstroom op afstand te kunnen bedienen, afhankelijk van het feit of je een systeem hebt dat de badkamer afzonderlijk kan bedienen, maar datzelfde 'probleem' heb je ook als je een nieuwe verdeler plaatst, dus daar geen verschil.
Dan in de retour een radiator voet ventiel (of gewoon een radiator kraan met een knop)plaatsen om de volume stroom te kunnen regelen via het meten van de delta T over deze leidingen.
Ben je voor een paar tientjes klaar, zonder het hele systeem "op de schop" te moeten nemen.
Tenslotte, als je geen mogelijkheid hebt om de badkamer temperatuur te kunnen regelen met je huidige controle systeem, zou je de eerder genoemde radiatorkraam kunnen voorzien van een thermostaat knop met een afstand temperatuur zender met capillair. Dit is dan wel afhankelijk van de locatie van je aan/afvoerbuizen en de positie van die te plaatsen afsluiter. Als de afstand te groot is, dan zijn er nog elektrische mogelijkheden, maar daarover later meer, als je wilt.
Maar vergeet dit allemaal maar , als dit bij jou valt onder "gepruts" .
Heb ik :-)

De dT meten over die aan en afvoer om op basis daarvan wat te regelen is een goed idee! Er zit een rtl ventiel in de badkamer. Maar die is thermostatisch dus die kan ik niet gebruiken om de flow rechtstreeks te beïnvloeden denk ik..

• reneeke1970
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:10:
[...]

De dT meten over die aan en afvoer om op basis daarvan wat te regelen is een goed idee! Er zit een rtl ventiel in de badkamer. Maar die is thermostatisch dus die kan ik niet gebruiken om de flow rechtstreeks te beïnvloeden denk ik..
Denk dat de flow en de waarde van je rtl aardig synchroon lopen. Anders word je badkamer nooit warm. Als je dan elders flow te weinig hebt moet flow wp gewoon omhoog. Zo werkt het altijd.
Dus er is niks geprutst bij je.....

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Het is altijd bbq weer, of je het buiten wil opeten is vraag 2. :+

• koevlaas2
Hoi allemaal,

- 20cm EPS vloerisolatie
- 12cm PIR dakisolatie
- Vloerverwarming op BG

Gr Jelle
Ik vermoed dat de hoogste waarde van je aanvoertemperatuur het probleem is, ze je stooklijn eens op max. 30c en kijk wat er dan verstookt word.
Flow moet ook iets van 16 - 20 L p/m zijn BTW

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
Hoi allemaal,

- 20cm EPS vloerisolatie
- 12cm PIR dakisolatie
- Vloerverwarming op BG

Gr Jelle
Eens met @reneeke1970 : jij verbruikt aanzienlijk meer dan ik in een vrijstaande woning van 750 m3.
Kijk eens goed naar de diverse instellingen en controleer:

1. Wanneer wordt het element bijgeschakeld?
2. Wat is de ingestelde tapwatertemperatuur?
3. Hoe vaak, op welke tijd en tot welke temperatuur wordt er een legionella run gedaan?
EDIT: en op welke tijd draait de tapwater run?

Denk dat daar de verliezen zitten.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Noord27
[...]

Met kerst en oud&nieuw is hier de BBQ aangeweest hoor! Heerlijk die winter BBQ feestjes.

:)
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Mijn woonkamer (groepen liggen het meest ver van de verdeler) wordt minder warm dan de rest inderdaad. Plus ik wil het gewoon goed aangesloten hebben en geen gepruts. Aangezien ik deze zomer toch een kamstrup wil plaatsen moet de boel toch van druk af..

Wel verhelderend. Ik heb dus een hogere Ta nodig bij een lagere flow.. en ik zou nou juist het liefst een lage Ta draaien om dat ellendige invriezen te minimaliseren.
Wat Naalroc zegt, nogal ingrijpend om je verdeler te vervangen terwijl het eigenlijke probleem het ontbreken van instelmogelijkheden is.

Je moet de flow in de badkamer zien te knijpen.

Afgegeven vermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur.

Dus stel flow = 15 ltr/minuut dan heb je een dT nog van 7,6 graad om 8KW kwijt te raken.

Stel Ta = 35, Tr 27,4 gemiddelde temperatuur is dan 31,2 graden.

Met een flow van 18 ltr/minuut heb je een dT van 5,7.

Dan kun je af met een Ta van 34, Tr = 28,3 gemiddelde temperatuur is dan 31,15 graden.

Dus door het verhogen van de flow met 33% (15 naar 20) kun je de Ta met 1 graad verlagen om hetzelfde afgifteresultaat te bereiken.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Heb wat???

En dat van die RTL had je niet vermeld, maar natuurlijk kan je er een flow beperking bij zetten, als je dat nog wilt.
Maar die RTL doet niets om de badkamer temperatuur te regelen, alleen de retour water temperatuur.Maar ben je nu niet tevreden met de badkamer temperatuur dan? En in welk opzicht? te warm/te koud?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Heb wat???

En dat van die RTL had je niet vermeld, maar natuurlijk kan je er een flow beperking bij zetten, als je dat nog wilt.
Maar die RTL doet niets om de badkamer temperatuur te regelen, alleen de retour water temperatuur.Maar ben je nu niet tevreden met de badkamer temperatuur dan? En in welk opzicht? te warm/te koud?
Ik heb een ventiel met motortje op de badkamer retour die sluit in koelbedrijf. Die RTL is er per ongeluk ingezet toen nog niet bedacht was dat er een laagtamp systeem kwam. Dat RTL ventiel staat dus vol open om verder geen beperking te zijn. Wat dus nog ontbreekt is dus een ventiel op de aanvoer om de flow te kunnen regelen. Ik heb verder geen problemen met de temperatuur op de badkamer (behalve dat de linker kan warmer is dan de rechter kant, maar dat zal komen door het zigzag patroon daar in plaats van slakkenhuis denk ik). Echter is het mijn gevoel dat zegt dat dit niet de netste oplossing is. Ik zal op de badkamer eens de dT gaan meten.
Grolsch schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Wat Naalroc zegt, nogal ingrijpend om je verdeler te vervangen terwijl het eigenlijke probleem het ontbreken van instelmogelijkheden is.

Je moet de flow in de badkamer zien te knijpen.

Afgegeven vermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur.

Dus stel flow = 15 ltr/minuut dan heb je een dT nog van 7,6 graad om 8KW kwijt te raken.

Stel Ta = 35, Tr 27,4 gemiddelde temperatuur is dan 31,2 graden.

Met een flow van 15 ltr/minuut heb je een dT van 5,7.

Dan kun je af met een Ta van 34, Tr = 28,3 gemiddelde temperatuur is dan 31,15 graden.

Dus door het verhogen van de flow met 33% (15 naar 20) kun je de Ta met 1 graad verlagen om hetzelfde afgifteresultaat te bereiken.
Ik heb de boel eens even op een vaste Ta gezet hier. Dus allerlei aanvoerwatertemp modulaties en WAR zaken uit. Even zien wat er nu gebeurt. Wil het graag begrijpen haha.

Zojuist is een run gestart met een vaste Ta van 30 graden. Mijn warmtepomp loopt niet op een vaste dT dus ik krijg vrijwel direct (binnen 30 minuten na start run) de gewenste Ta. Iets te hoog zelfs (30,9, maar ik meet op buis met wat compensatie dus dat is allemaal met een korrel zout). Na die 30 minuten aanlooptijd zit de Tr op 24,5 graden. Een dT van zo'n 6,5 graden bij een flow van 17l/min. Dat is wat ik nu zie.

Ik verwacht dus nu dat de Tr langzaam gaat oplopen omdat de massa op temp komt. Wat ga ik daarna zien? Dat de warmtepomp terug gaat moduleren in thermisch vermogen? Maar de Ta constant houdt? Kan dit? Of blijft hij nu gewoon vrolijk door knallen op Ta 30 en loopt de Tr heel langzaam ook richting die 30? Wat voor gedrag zou ik nu moeten gaan zien?

[ Voor 44% gewijzigd door Japie.G op 23-02-2020 12:07 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22

timovd

Voorsprong door techniek

https://www.at5.nl/artike...k-van-lawaai-warmtepompen
Waarom is er toch zoveel negatief nieuws over warmtepompen? Wie installeert er bij dit soort horrorverhalen? Ik heb een eind '70 rijtjes/ eindwoning. Ik ben geen last van herrie en de buren ook niet. Condens valt achter de kliko's, dus geen "Halloween"-ramen. Wat is volgens jullie de grootste oorzaak bij dit soort verhalen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ramon_1984
timovd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:00:
https://www.at5.nl/artike...k-van-lawaai-warmtepompen
Waarom is er toch zoveel negatief nieuws over warmtepompen? Wie installeert er bij dit soort horrorverhalen? Ik heb een eind '70 rijtjes/ eindwoning. Ik ben geen last van herrie en de buren ook niet. Condens valt achter de kliko's, dus geen "Halloween"-ramen. Wat is volgens jullie de grootste oorzaak bij dit soort verhalen?
" Het was ooit een oase van rust " in Amsterdam jahoor.......
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:54:
[...]

[...]

Ik heb de boel eens even op een vaste Ta gezet hier. Dus allerlei aanvoerwatertemp modulaties en WAR zaken uit. Even zien wat er nu gebeurt. Wil het graag begrijpen haha.

Zojuist is een run gestart met een vaste Ta van 30 graden. Mijn warmtepomp loopt niet op een vaste dT dus ik krijg vrijwel direct (binnen 30 minuten na start run) de gewenste Ta. Iets te hoog zelfs (30,9, maar ik meet op buis met wat compensatie dus dat is allemaal met een korrel zout). Na die 30 minuten aanlooptijd zit de Tr op 24,5 graden. Een dT van zo'n 6,5 graden bij een flow van 17l/min. Dat is wat ik nu zie.

Ik verwacht dus nu dat de Tr langzaam gaat oplopen omdat de massa op temp komt. Wat ga ik daarna zien? Dat de warmtepomp terug gaat moduleren in thermisch vermogen? Maar de Ta constant houdt? Kan dit? Of blijft hij nu gewoon vrolijk door knallen op Ta 30 en loopt de Tr heel langzaam ook richting die 30? Wat voor gedrag zou ik nu moeten gaan zien?
Op zich maakt het niet uit of je een vaste Ta of een Ta bepaald door WAR gebruikt, de WP probeert maar 1 ding, en dat is setpoint Ta te halen (hetzij via vaste instelling, hetzij via WAR, dat maakt voor het principe niet uit).

Gedurende een run zal de Tr gaan stijgen, en bij het bereiken van Ta zal de WP gaan terugmoduleren, hij zal proberen constant setpoint Ta te halen. Door het terugmoduleren zal de dT kleiner worden, en het afgegeven vermogen dus ook vanwege de vaste flow.

Hoe meer de Tr stijgt, hoe verder de WP zal terug moduleren, net zover tot je bij het minimale vermogen van de WP aankomt.

Als de WP niet verder terug kan moduleren, gaat de Ta stijgen, net zover tot de WP zegt ik ga nu uit. En dat is "pendelen" vanwege te weinig afgiftevermogen.

Als jij een dT zag van 6,5 graad bij 17 ltr/minuut was het afgegeven vermogen dus 7,735KW.

Welke WP heb je precies :?

Zelf ben ik gisteravond thuisgekomen na een weekje op vakantie te zijn geweest in de zon.

Ik had de thermostaten 2 graden teruggezet voor m'n vakantie, en gisteravond bij terugkomst was het inderdaad zo'n 19,5 graden in de woonkamer/keuken.

Thermostaten maar ff op 21,5 gezet, en nu is het alweer +- 21 graden in de woning.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pa43ie3u.jpg

Hierboven de grafiek, en je kunt zien dat setpoint 30 graden is (bepaalt door WAR), ik zie dat als ik 29,5 meet, de WP denkt dat dit 30 graden is.

Vanaf 11:00 zie je dat het minimale modulatie niveau bij deze Tbuiten voor mijn WP is gehaald en hij niet verder terug kan, waardoor de Ta nu oploopt.

Als de Ta bij de 31 in de buurt komt zal de WP afschakelen vanwege te weinig afgifte. Ik verwacht dat eerder de ruimtetemperaturen gehaald worden.

Tijdens de vakantieperiode had ik de boiler temperatuur verlaagt naar 40 graden, en op de terugreis ff op 55 graden gezet waardoor het bovenin het vat 58 graden was.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2020 12:24 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Daikin-Intergas hybride. 8kw verwarmen en koelen.

Bedankt voor de info tot zover! Zal vanavond grafiekjes plaatsen van deze run.

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 23-02-2020 12:24 ]

• twain4me

twain4me

timovd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:00:
Wat is volgens jullie de grootste oorzaak bij dit soort verhalen?
framing.. de focus op een klein onderdeel leggen en daarmee de kijk op de werkelijkheid beinvloeden. En dat alles omdat je een andere mening hebt.

• amarkest
Rol-Co schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Kijken of je het met een lagere Ta af kan door de stooklijn vlakker te zetten, lang en rustig lopen is het devies.
Goed plan ik zal dat gelijk ff doen bij ANNA. :) Dat kan ze wel hebben denk ik

• koevlaas2
....

[ Voor 97% gewijzigd door koevlaas2 op 23-02-2020 15:09 ]

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Goed plan ik zal dat gelijk ff doen bij ANNA. :) Dat kan ze wel hebben denk ik
Mijn ervaring met vrouwen is dat je ze warmer moet maken, niet kouder. :+
twain4me schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:24:
[...]

framing.. de focus op een klein onderdeel leggen en daarmee de kijk op de werkelijkheid beinvloeden. En dat alles omdat je een andere mening hebt.
Maar dat hotel is nu bijna verdoemd om ze weg te halen, eenmaal die verstoring gaat het nooit meer weg, daar blijven ze nu op letten en horen, al staan ze uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 23-02-2020 13:41 ]

• saiber
Bedankt voor de reacties @reneeke1970, @Rol-Co en @Remco45 . Hierbij wat aanvullende gegevens:

1. Ik heb een foto toegevoegd van de instellingen van mijn elektrische element.
2. Het tapwater is ingesteld op 50 graden en wordt weer opgewarmd wanneer de temperatuur onder 43 graden komt. Deze draait eens per 2 dagen ongeveer. meestal in de avond, na het douchen/badderen.
3. Legionellafunctie staat uit.

Opmerking: ik heb de legionellafunctie sinds een paar maanden uit staan om deze als variabelen uit te sluiten. er veranderd overigens vrijwel niets in het verbruik.

Dit zijn de actuele waarden van mijn KwH meter (pomp en compressor draaien beiden tbv circuitwarmte):

3630 mA
678.9 W
225.8 V

Buiten de fabrieksinstellingen heb ik niet veel veranderd. Eigenlijk alleen de weersafhankelijke temperatuurbepaling. Ik heb deze handleiding gevolgd voor het instellen. Maar met een max van 30 graden aanvoer wordt het hier bij een buitentemperatuur onder de 5 graden toch langzaam fris @koevlaas2 .

Enkele screenshots van mijn instellingen:

https://ibb.co/k6hym6y
https://ibb.co/Y0gc3Wh
https://ibb.co/j6Jfbn4

Ik zie dat jij een soortgelijk systeem hebt @zw7. Zie jij rare dingen in mijn setup en/of instellingen?

Ik waardeer jullie reacties enorm!
Remco45 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Eens met @reneeke1970 : jij verbruikt aanzienlijk meer dan ik in een vrijstaande woning van 750 m3.
Kijk eens goed naar de diverse instellingen en controleer:

1. Wanneer wordt het element bijgeschakeld?
2. Wat is de ingestelde tapwatertemperatuur?
3. Hoe vaak, op welke tijd en tot welke temperatuur wordt er een legionella run gedaan?
EDIT: en op welke tijd draait de tapwater run?

Denk dat daar de verliezen zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door saiber op 23-02-2020 17:24 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:27:

[...]

Maar dat hotel is nu bijna verdoemd om ze weg te halen, eenmaal die verstoring gaat het nooit meer weg, daar blijven ze nu op letten en horen, al staan ze uit.
Ja eigen schuld toch. Ze komen met domme smoesjes dat achteraf de installatie niet meer paste 8)7
En de gemeente niet mee wilde werken en dat daarom deze oplossing is gekozen.
Dus ja, buurman, niet zeiken, ik ben hier geld aan het verdienen en jij woont daar alleen maar.
Wat is er nu belangrijker?

Maar wat men hoort of persoonlijk last van heeft is niet van belang, meten is weten, er zijn regels voor.
Als je daar aan voldoet, is het in orde.

Wij hebben een zelfde soort gevalletje. Ruim 200kW vrf in de bebouwde kom.
Ga je standaard nooit aan de regels krijgen in de avond en nacht.
Daar gaat van 19.00 tot 7.00 de fan naar 60% en zijn ze behoorlijk veel stiller, ongeveer 15dB.

• koevlaas2
Morgen in Tros Radar:

'bewoners van een appartementencomplex kampen met extreem hoge energierekeningen. Is er iets met het warmtepompsysteem aan de hand?'

De popcorn staat hier klaar.

• twain4me

twain4me

Oxellaar schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:58:

Maar wat men hoort of persoonlijk last van heeft is niet van belang, meten is weten, er zijn regels voor.
Als je daar aan voldoet, is het in orde.
Exact, gewoon de regels volgen en om die te toetsen heb je uiteindelijk gewoon nog een rechter, het is volslagen kansloos om dit in de media te gaan proberen uit te vechten. Het argument van het hotel is natuurlijk ook gewoon waardeloos, het is altijd je eigen keuze, en nooit de verantwoordelijkheid van de ambtenaar. Maar het ergste is eigenlijk dat AT5 zich laat lenen voor dit.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 14:49
Vraagje over de installatie van een Mitsubishi puhz-sw75yaa met ehst20d-vm2c2.
Ik wil deze graag alvast waterzijdig aansluiten voordat de stek monteur komt. (Zal een paar dagen tussen zitten)
Nu las ik dat hij in principe eerst ook alleen op het element kan draaien met dipswitch sw4-4. Moet ik dan ook sw4-5 voor heater of sw4-6 voor SWW verplicht gebruiken of maakt hij zonder die laatste 2 zelf automatisch de keuze verwarming of SWW?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

vind ik mijn stroomverbruik vrij hoog:

Is dit alleen het verbruik van de warmtepomp? Of het totaal..

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
Oxellaar schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Leuk...maar weer een (nog) niet te recyclen stukje techniek.... Net als alles waar een accu in zit
Accu’s hebben toch een behoorlijk % recyclebare bestandddelen?

• reneeke1970
Ron6363 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:15:
[...]

Accu’s hebben toch een behoorlijk % recyclebare bestandddelen?
De oud ijzer boer geeft er aardig geld voor in ieder geval....

1 PVoutput . Dongen NB

• saiber
Dit is de WP + buitenunit. Het verbruik van beide KwH meters bij elkaar.
Japie.G schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Is dit alleen het verbruik van de warmtepomp? Of het totaal..

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Dus recyclen zal dus wel enige economische/“groene” zin hebben toch ...!

• Rol-Co

Rol-Co

saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:51:

Maar met een max van 30 graden aanvoer wordt het hier bij een buitentemperatuur onder de 5 graden toch langzaam fris.
Draait hij dan 24/7? Of gaat hij nog stop? En bij 31 of 32? Zo het punt vinden dat het net genoeg is. Maar fris bij pas 5 graden zegt me wel iets dat de afgifte te klein is of de isolatie te slecht, ik gok de eerste.

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Sta nu op het punt om de vloerverwarmingsbuizen te bestellen inclusief gesloten verdeler

6 groepen 60 vierkante meter.

Ben van plan om met 16mm buis te werken, maar vraag me af of het voor een warmtepomp uitmaakt of het 16 of 18mm is.

Kan het nu nog veranderen.

• saiber
Hij draait 24/7 momenteel. Op de BG is het met 30 graden aanvoer prima uit te houden met vloerverwarming, maar de slaapkamers worden wel te koud wanneer het buiten richting 0 gaat. Dat heeft inderdaad met de afgifte te maken. De LTV radiatoren zijn krap aan, maar qua ruimte is het niet anders. Ik kan eens proberen om het optimum te vinden met een paar graden meer/minder.

Overigens draait ie de hele week al met een aanvoer onder de 30 graden en de afgelopen dagen was mijn verbruik gemiddeld 19 KW per dag (varieert tussen de 16 en 22).

Dat is nog altijd aan de hoge kant nietwaar?
Rol-Co schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:28:
[...]

Draait hij dan 24/7? Of gaat hij nog stop? En bij 31 of 32? Zo het punt vinden dat het net genoeg is. Maar fris bij pas 5 graden zegt me wel iets dat de afgifte te klein is of de isolatie te slecht, ik gok de eerste.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 20:02
Damn.. dat is een best modulatie bereik bij die R32 LG's !

345x4.5= +- 1.5kw.. niet slecht! (En weet je al of 345 het laagste is wat ie kan?)
1.5 - 7kw en zeer waarschijnlijk bij de 9kw versie zelfs 1.5 - 9kw(!)

Ter vergelijking is bij Panasonic het minimum van 7&9kw 2.5 kw, alleen de 5kw unit kan tippen met +- 1.4, maar die kan natuurlijk geen 7 of 9 kw leveren, en zeker niet bij -7. (Pana doet met 5kw unit dan zo'n 4.5)

Misschien moet ik ook maar is zo'n LG'tje verwerken in een project, klinkt zeer interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door lolle1212 op 23-02-2020 17:58 ]

• Rol-Co

Rol-Co

saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:54:
Hij draait 24/7 momenteel. Op de BG is het met 30 graden aanvoer prima uit te houden met vloerverwarming, maar de slaapkamers worden wel te koud wanneer het buiten richting 0 gaat. Dat heeft inderdaad met de afgifte te maken. De LTV radiatoren zijn krap aan, maar qua ruimte is het niet anders. Ik kan eens proberen om het optimum te vinden met een paar graden meer/minder.

Overigens draait ie de hele week al met een aanvoer onder de 30 graden en de afgelopen dagen was mijn verbruik gemiddeld 19 KW per dag (varieert tussen de 16 en 22).

[...]
Ja is best flink voor deze temperaturen maar ook niet schokkend, onder de 30 vind ik hier niet prettig, vooral als het in de avond een stuk kouder gaat worden buiten, dan heb je die vloer niet zomaar ineens een stukje warmer, dat duurt lang.
Ik heb zelf jaga's boven en staan met thermostaatkranen een beetje open op stand 2-2,5 aan de noord kant, zuid kant dicht en de badkamer vloer open.
En dat gaat best goed, maar woonkamer is leidend.

• koevlaas2
saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:54:

[...]
Tocht je huis soms behoorlijk, het waait nogal buiten en wij verwarmen hier maar 1x per dag ca. 9 kWh verbruik ? Aanvoer 29c.

• koevlaas2
MBFM schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:41:
Sta nu op het punt om de vloerverwarmingsbuizen te bestellen inclusief gesloten verdeler

Ben van plan om met 16mm buis te werken, maar vraag me af of het voor een warmtepomp uitmaakt of het 16 of 18mm is.

Gelet op 10m2 vloerverwarming per groep doe dan maar 18mm buis.

• reneeke1970
lolle1212 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:57:
[...]

345x4.5= +- 1.5kw.. niet slecht! (En weet je al of 345 het laagste is wat ie kan?)

Ter vergelijking is bij Panasonic het minimum van 7&9kw 2.5 kw, alleen de 5kw unit kan tippen met +- 1.4, maar die kan natuurlijk geen 7 of 9 kw leveren, en zeker niet bij -7. (Pana doet met 5kw unit dan zo'n 4.5)

Misschien moet ik ook maar is zo'n LG'tje verwerken in een project, klinkt zeer interessant.
Ach.... Mijne gaat helaas niet lager dan 500 watt. Dus die gaat netjes aan uit vanwege over shoot. Als ik aan het eind van de dag het verbruik vergelijk met bv @Dylantje2 die hele dag op 250 watt Tuft dan zit er geen verschil in. Dus zo belangrijk is dat laag moduleren nou ook weer niet

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@saiber Om enig idee te krijgen, in de periode dat je nog geen WP had en nog niet de isolatie maatrgelen genomen had, wat was toen je jaarverbruik aan gas de afgelopen jaren ? Verder weet je je gasverbruik in de maanden juni juli augustus van enig jaar, dat is dan je SWW verbruik waarmee eventueel wat gerekend zou kunnen worden. Indien die SWW gegevens niet te achterhalen zijn wat is de gezinsgrootte cq. zijn jullie 'waarschijnlijk' normaal/weinig/veel verbruikers ?

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Voor lood accu's wel.... Lithium accu's niks

• Ramon_1984
MBFM schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:41:

@MBFM
Meer groepen, nu ga je uit van 100m per groep.
Maak daar 60 / 70 m van

16mm alupex is prima

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:20:
[...]

Voor lood accu's wel.... Lithium accu's niks
Ja... Daar kun je wel eens een punt hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
lolle1212 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Die 345W is zelfs met de waterpomp op 80%. Staar je niet blind op modulatie waardes hoor.

Hij blijft een herhalend patroon vertonen met moduleren. Draait nu al 24 uur met dit patroon. Setting op 21 graden kamerthermostaat. Heb wel de T11 radiatoren op de bovenverdieping wat verder open gezet voor wat meer flow en iets warmere slaapkamers. Eettafel wordt anders te vaak 'getest' :X

Pieken worden duidelijk hoger nu buitentemperatuur af neemt. Dus reageert goed daarop. Verbruik is wel wat hoger als met de Elga. Maar daar paste is nog nachtverlaging toe en hooguit 20.5 graden ipv 21 graden nu continu.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e5msk0rhuqdy.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 23-02-2020 19:33 ]

• saiber
@Verwijderd, met mijn gezin (2 volwassenen, 2 kids) woon ik nu twee jaar in dit huis. Het eerste jaar was nog zonder isolerende maatregelen. Het gasverbruik was toen 1800m3. Ik heb daarna alle genoemde isolatie doorgevoerd + een uitbouw van 7x5 gerealiseerd op de BG. Het is dus niet helemaal eerlijk vergelijken.

@koevlaas2, het tocht gelukkig niet in huis. Wel houd ik mijn verwarming (en dus WP) bewust 24/7 aan in de koude maanden, omdat er een dekvloer van 8-10 cm op de vloerverwarming ligt. Duurt dus enorm lang om op te warmen en af te koelen.

@Rol-Co, bij mij is ook de temperatuur van de vloerverwarming op de BG leidend. Ik heb op de bovenverdiepingen ook in het merendeel van de vertekken Jaga's hangen (net zoals bij jou op standje 2).

Op dit moment is de aanvoertemperatuur in mijn systeem 27 graden. Daarmee is het in de woonkamer 21 graden en op de slaapkamer 18. Hierover heb ik dan weer niks te klagen ;)

Verwijderd

@Oxellaar @reneeke1970 Zal waarschijnlijk een kwestie van nog te weinig aanbod zijn. Oude/defecte Li-Ion batterijen uit Nissan Leafs kwamen als backup batterijen o.a. in de Johan Cruijff Arena https://www.johancruijffa...with-battery-storage-.htm terecht voor een 2e leven. De Tesla batterijen gaan > 500.000 km mee dan zijn ze nog > 80% v.d. originele capaciteit en kunnen dan evenals de Nissan Leaf batterijen alsnog als backup-batterij gebruikt worden. Hier een firma die er al een tijdje mee bezig is https://www.duesenfeld.com/ YT filmpje die het proces laat zien YouTube: Eco-friendly method of recycling EV batteries
saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:09:
@Verwijderd, met mijn gezin (2 volwassenen, 2 kids) woon ik nu twee jaar in dit huis. Het eerste jaar was nog zonder isolerende maatregelen. Het gasverbruik was toen 1800m3. Ik heb daarna alle genoemde isolatie doorgevoerd + een uitbouw van 7x5 gerealiseerd op de BG. Het is dus niet helemaal eerlijk vergelijken.
Begane grond is daarmee met (7 * 5) / (150 / 3) = 70% uitgebreid ? Of is de verdeling anders ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2020 19:20 ]

• saiber
@Verwijderd, de BG was ongeveer 45m2, nu is daar 35m2 bijgekomen = 80m2 totaal ongeveer. Het totaaloppervlak van het huis is 156m2 en naar schatting 550m3

• Rol-Co

Rol-Co

@saiber

Prima inderdaad

Verwijderd

saiber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:33:
@Verwijderd, de BG was ongeveer 45m2, nu is daar 35m2 bijgekomen = 80m2 totaal ongeveer. Het totaaloppervlak van het huis is 156m2 en naar schatting 550m3
Je 'warmste deel' v.d. woning, BG, is daarmee van 45 -> 80 gegaan, een toename van 78%. Het BG-oppervlak wat in direct kontakt met de buitenT staat van ongeveer 2.7 * (7 + 7 + 6.5) = 55m2 naar 2.7 * (7 + 7 + 11.5) + dak uitbouw 35 = 104m2, als ik me niet vergis bijna een verdubbeling.
Pagina: 1 ... 70 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.