Bij jouw toert de Lg toch op en af ?Noord27 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:31:
[...]
Monitor je het verbruik toevallig? Om te kunnen zien of hij mooie lange runs maakt?
Ik houd hem met de P1 monitor in de gaten als ik thuis ben.Als hij op Heat staat en hij begint met verwarmen dan begint hij langzaam naar rond 3 KW te klimmen en dat blijft zo tot hij de ingesteld kamer temp bereikt heeft. Watertemp uit loopt dan op naar rond de 45 graden. Als hij de ingestelde temp bereikt heeft loopt hij langzaam terug in vermogen. Zet hem voor de langer periodes vaak op AI mode omdat hij dan zuiniger lijkt te zijn en het blijft dan prima op temperatuur. Watertemp uit is dan meestal niet boven de 35 graden en hij moduleert dan terug naar minimaal 600W afhankelijk van de warmtevraag om de temperatuur stabiel te houden. Zo af en toe loopt hij dan weer op naar 1,5KW.Noord27 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:31:
[...]
Monitor je het verbruik toevallig? Om te kunnen zien of hij mooie lange runs maakt?
LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor
Ben wel benieuwd waar dat op uitloopt, dat waterstof verhaal.amarkest schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:31:
[...]
0 gaan we natuurlijk nooit halen.
Maar met inzet van veel technologie en div. duurzame bronnen komen we een heel eind.
Ik zou maar vast een cursus waterstofketel gaan scoren als ik jou was.
Dat is een beetje de strohalm voor mensen die niets zien in alle aanpassingen die de warmtepomp met zich meebrengt, tenmiste dat merk ik.
Maar ik verwacht dat het "leuk" wordt voor een oud monumentaal pand, om op hoge temperatuur te kunnen verwarmen.
Want het kan bijna niet anders dat waterstof duur gaat worden.
Want... 3m3 waterstof, staat gelijk aan 1 m3 aardgas. Er moet dus 3x zoveel toegevoerd worden. Het bestaande gasnet zou klaar zijn voor waterstof, maar dat is onzin.
De druk moet omhoog en dat kan alleen als alle leidingen van een liner worden voorzien.
Dit ook ivm de kleine moleculen van waterstof.
En 3x de hoeveelheid tov aardgas, dan moet waterstof nogal wat goedkoper zijn per m3...
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@El Bodhisatva Water 45 is aardig hoog, ongunstig voor de COP. Hoe heb je de LWT watertemperatuur settings staan?
Wie zal 't zeggen. Waar ook voor gekozen wordt, alles zal geld kosten. Vooralsnog is een hybride oplossing gedurende de transitie-periode voor veel woning-eigenaren het betaalbare alternatief en niet zo belastend voor het stroomnet.Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:56:
[...]
Ben wel benieuwd waar dat op uitloopt, dat waterstof verhaal.
Dat is een beetje de strohalm voor mensen die niets zien in alle aanpassingen die de warmtepomp met zich meebrengt, tenmiste dat merk ik.
Maar ik verwacht dat het "leuk" wordt voor een oud monumentaal pand, om op hoge temperatuur te kunnen verwarmen.
Want... 3m3 waterstof, staat gelijk aan 1 m3 aardgas. Er moet dus 3x zoveel toegevoerd worden. Het bestaande gasnet zou klaar zijn voor waterstof, maar dat is onzin.
De druk moet omhoog en dat kan alleen als alle leidingen van een liner worden voorzien.
En 3x de hoeveelheid tov aardgas, dan moet waterstof nogal wat goedkoper zijn per m3...
Heb alles nog op default staan. Die 45 graden is alleen als het in de woning koud (17 graden) is. Het wordt al vrij snel warm en dan loopt de watertemp terug naar rond of onder 35 graden. LWT is dus niet constant 45 graden. Heb het ding door de weeks maar 5 uurtjes per dag draaien alleen als ik thuis ben. In het weekend draait hij de hele dag en liggen de watertemperaturen een stuk lager en stabieler. Zal is kijken hoe de instellingen zijn maar een beetje power als het snel warm moet worden vind ik wel prettig. Kost wat meer maar ik heb het idee dat het overall minder kost dan de boel de hele dag aan te laten. Zal er nog een beetje mee moeten rotzooien om te ontdekken wat het beste werkt.Noord27 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:10:
@El Bodhisatva Water 45 is aardig hoog, ongunstig voor de COP. Hoe heb je de LWT watertemperatuur settings staan?
LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor
Bij mij actueel voor verwarming (max. 33°C retour).Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:50:
[...]
1650m3 gas * 8.8kWh = 14.520kWh aan warmte
3.300kWh voor dezelfde hoeveelheid warmte met een WP
Niets aangepast qua isolatie, primair energieverbruik -77%, lijkt me toch een substantiele besparing.
[...]
Dan zou je ongeveer 500m3 gasverbruik moeten hebben, als dat zo is wordt het inderdaad lastig.
700 m³ gas * 9,769 kWh/m³ * 0,95 = max. 6,17 MWh aan warmte
Dit zou dan maar 1,40 MWh aan stroom "kosten"? - Heel mooi!!
En waar zit de truc?
Zijn de 3300 kWh echt het "primaire" energieverbruik? Hangt het primaire energieverbruik niet af van de energiemix voor opwekking en de daarmee gemoeide verliezen?
€ 600 = 500 m³?
komen eerder ongeveer overeen met 800 m³ gas (€ 0,75/m³ gas), of zie ik hier iets over het hoofd?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ook ik ben even een berekening aan het doen voor WP in mn (eerste) nieuwe huis. Ben ik correct met:
1) 1 GJ = 32 m3
Volgens EPC doc 2017 nieuwbouwhuis
Verwarming: 21454 (21500) MJ -> @32 per GJ = 688 m3 gas
SWW: 10929 (11000) MJ -< @32 per GJ = 352 m3 gas
Aardgasgebruik gebouwgebonden installaties (volgens EPC doc): 906m3
Echt (huidige bewoners, 2pers) gebruik: 1300 m3
SWW+koken: ~200?
CV: 1100
2) Koevlaas2 formule: 1300*8/1650 = 6,3 kWh WP OF 906*8/1650 = 4,4 kWh
3) Dre formule: 1100*8/2000 = 4,4 kWh WP OF 906*8/2000 = 3,6 kWh
Grofweg: ~4-6,3 kWh
4) Al met al: ondanks huidige bewoners verbruik van 1300 (wat me erg hoog lijkt, niet goed afgestelde CV?) ben ik op basis van bovenstaande aan het twijfelen tussen Panasonic 5kw of LG 7kw. Peace of mind LG maar gevoel (obv hier meelezen) zegt dat Panasonic makkelijk moet kunnen?
@ 136 m2 hoekhuis 2017 bouwjaar EPC 0,4 - vloer 3,5 Rc, gevel 4,5 Rc, dak 6 Rc.
Volgens Gaslicht.com (natte vinger energie ingevuld+ geschatte opbrengst zonnepanelen)
1100 m3 gas = 315,- per jaar
OF
2200 extra kWh verbruik = -460 per jaar
~775 per jaar winst
5) Stel WP:
Pana 5kw: 800,-
SWW Boiler: 1000,-
Installatie uren + materiaal??: 2000,-??
= 3800/775 = ~5 jaar tvt
Zal wat langer worden naarmate de saldering minder wordt maar goed.
1) 1 GJ = 32 m3
4) Al met al: ondanks huidige bewoners verbruik van 1300 (wat me erg hoog lijkt, niet goed afgestelde CV?) ben ik op basis van bovenstaande aan het twijfelen tussen Panasonic 5kw of LG 7kw. Peace of mind LG maar gevoel (obv hier meelezen) zegt dat Panasonic makkelijk moet kunnen?
Volgens Gaslicht.com (natte vinger energie ingevuld+ geschatte opbrengst zonnepanelen)
OF
~775 per jaar winst
5) Stel WP:
= 3800/775 = ~5 jaar tvt
De verhoging energiebelasting 2020. Volgens de tool van milieucentraal kost 500 m3 je in 2020 inclusief netbeheerkosten 660 euro. En de truc is dat een Wp prima kan draaien met de benadering dat 1m3 gas je met een Wp 2 kWh gaat kosten. Ik kom zelf goedkoper uit met mijn 5H, 1,92 kWh nu tegen 1 m3 gas toen.dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:15:
[...]
Bij mij actueel voor verwarming (max. 33°C retour).
En waar zit de truc?
Zijn de 3300 kWh echt het "primaire" energieverbruik? Hangt het primaire energieverbruik niet af van de energiemix voor opwekking en de daarmee gemoeide verliezen?
€ 600 = 500 m³?
komen eerder ongeveer overeen met 800 m³ gas (€ 0,75/m³ gas), of zie ik hier iets over het hoofd?
[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 21-02-2020 15:56 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik ben een beetje aan het kijken naar wat voor buizen en koppelingen ik moet gebruiken voor mijn lage temperatuur verwarmingssysteem voor de aan te schaffen WP. Nu kwam ik het assortiment van Comisa tegen (www.comisa.it).
Heeft iemand hier ervaring mee? Ze hebben diameters 14, 16, 20, 26 en 32 mm. Best uitgebreid lijkt me en ze hebben naast perskoppelingen ook knelfittingen voor alles, gebaseerd op de Euroconusstandaard (niet een of andere niet-standaard knelfitting).
En weet iemand ook een goede winkel waar je alles aan kunt schaffen?
Ik heb deze zaak gevonden waar ze Comisa verkopen, maar hun site komt nogal onbetrouwbaar en onhandig over. Bovendien klopt er van alles inhoudelijk niet wat ze vertellen (buiten het feit dat alles vol spelfouten zit en ze mij iets te dol zijn op uitroeptekens
).
Voorbeeld: dit setje: https://www.installatiest...e-topper-art8803016-.html :
Deze is ook mooi:
Vast en zeker een goede verbinding.
Of deze:
Nou ben ik geen loodgieter, maar zelfs als doe-het-zelver kun je dit toch niet serieus nemen? Zouden jullie hier iets kopen? Of ben ik te streng?
Heeft iemand hier ervaring mee? Ze hebben diameters 14, 16, 20, 26 en 32 mm. Best uitgebreid lijkt me en ze hebben naast perskoppelingen ook knelfittingen voor alles, gebaseerd op de Euroconusstandaard (niet een of andere niet-standaard knelfitting).
Ik heb deze zaak gevonden waar ze Comisa verkopen, maar hun site komt nogal onbetrouwbaar en onhandig over. Bovendien klopt er van alles inhoudelijk niet wat ze vertellen (buiten het feit dat alles vol spelfouten zit en ze mij iets te dol zijn op uitroeptekens
... kan natuurlijk volstrekt niet. Dat knelsetje is bedoeld voor Euroconus. Dat het dan op een Nederlandse (veelal VSH) knelkoppeling past mag dan zo zijn maar dat is toch nooit een goede verbinding?past op alle knelkoppelingaansluitingen 15 mm en knelovergangen met binnendraad van de eurokonokoppelingen , zodat u b.v van 16 naar 20 x 2.0 over kan koppelen
Deze is ook mooi:
... dus we frezen gewoon wat kunststof weg zodat het past.Dit knelsetje is geniaal!!.Indien je met een fraisje op een schroefmachine de Rehau meerlagenbuis iets uitfraist , dan past het setje ook op de Rehau Rautitan serie 16 x 2.2 mm.
Of deze:
... dus het past niet zo goed en daarom maar afdichten op het draad met wat pasta omdat de koppeling zelf eigenlijk niet voldoet. En dan knelkoppelingen in de muur of vloer wegwerken:Overgangskoppeling van Rehau Meerlagenbuis naar Comisa meerlagenbuis vanaf 9.57 incl b.t.w..Om zo voordelig verder u installatie aan te leggen met Comisa koppelingen en meerlagenbuis .Meerdere maten verkrijgbaar.Gebruik altijd Henneppasta van Fermit voor de schroefdraad van de Eurokono-koppelingen indien u de koppelingen in de muur of vloer weg wilt werken.Voorkomt lekkage.
Nou ben ik geen loodgieter, maar zelfs als doe-het-zelver kun je dit toch niet serieus nemen? Zouden jullie hier iets kopen? Of ben ik te streng?
Verwijderd
De cijfers zijn de feitelijke gegevens van mijzelf.dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:15:
[...]
Bij mij actueel voor verwarming (max. 33°C retour).
En waar zit de truc?
€ 600 = 500 m³?
Ik haalde zeker geen 9.769kWh aan warmte uit mijn 1m3 aan gas.
Indien jij dat wel haalt zal het waarschijnlijk dienovereenkomstig 1-8,8/9,769=9% minder zijn.
Even fijnslijpen, 3300kWh, daarvoor is in een gascentrale volgens Wikipedia: Stoom- en gascentrale ongeveer 6.600kWh uit gas nodig, deellastrendement van 50%, dus 6.600/9.769=675,6m3. Rendement komt indien alle energie extern ingekocht moet worden, geen PV aanwezig 1 - 675,6 / 1650 = 60% minder primair energie verbruik. Geen 77% maar 60%.
€ 600 = 500 m³?
Ja volgens de voordeligste aanbieder op gaslicht.com
Waarom levert het verbruik van 2200 kWh 460 euro op? Dat kost toch juist geld, stel bij terug levering à 10ct / kWh, kost dat je 220euro. Dan bespaar je 95euro per jaar. Als je moet inkopen is verschil nog kleiner...j4y schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:41:
Ook ik ben even een berekening aan het doen voor WP in mn (eerste) nieuwe huis. Ben ik correct met:
1) 1 GJ = 32 m3
OF
~775 per jaar winst
5) Stel WP:
= 3800/775 = ~5 jaar tvt
edit: heb even wat verbruik cijfers voor je in gaslicht ingevoerd
2000kwh + 1100m3 = 1067
4400kwh = 636
Je besparing is 441euro per jaar
[ Voor 4% gewijzigd door crepsly op 21-02-2020 17:29 ]
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
P
Pardon ? Heb ik iets gemist.[b]Noord27 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"Noord27 schreef op vrijdag 21 februari 2020
@Raolte Ja toert op en af. Eerst laatste aanpassing laten doen.
Bij ons is Enexis bezig met de huisaansluitingen van het gas te vernieuwen. Iedereen op het laagdruk net (30mBar) en het systeem wordt geschikt gemaakt voor waterstof. Zelf het moment aangegrepen om van het gas te gaan maar men is wel erg bezig met waterstof. Volgens de meneer die de lassen deed was het laagdruk systeem nu (in ieder geval bij ons) gereed voor waterstof.Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:56:
[...]
Hoewel ik zelf een warmtepomp heb )en zeker geen spijt) geloof ik wel dat waterstof een energiedrager van de toekomst wordt. Overtollige stroom omzetten naar waterstof en via brandstof cel weer omzetten naar elektriciteit als je die nodig hebt. Dat het nog efficienter moet is duidelijk maar we hebben nog wat jaren te gaan om dat op te lossen. Te beginnen op zee. Daarna op land zodat wijk opslagsystemen de grootste netwerkproblemen ook oplossen.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Verwijderd
Reken eens uit hoeveel kWh je er in moet stoppen om er 1kWh uit te krijgen.Me Albert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:29:
[...]
Bij ons is Enexis bezig met de huisaansluitingen van het gas te vernieuwen. Iedereen op het laagdruk net (30mBar) en het systeem wordt geschikt gemaakt voor waterstof. Zelf het moment aangegrepen om van het gas te gaan maar men is wel erg bezig met waterstof. Volgens de meneer die de lassen deed was het laagdruk systeem nu (in ieder geval bij ons) gereed voor waterstof.
Hoewel ik zelf een warmtepomp heb )en zeker geen spijt) geloof ik wel dat waterstof een energiedrager van de toekomst wordt. Overtollige stroom omzetten naar waterstof en via brandstof cel weer omzetten naar elektriciteit als je die nodig hebt. Dat het nog efficienter moet is duidelijk maar we hebben nog wat jaren te gaan om dat op te lossen. Te beginnen op zee. Daarna op land zodat wijk opslagsystemen de grootste netwerkproblemen ook oplossen.
Die netbeheerders halen alles uit de kast om die leidingen in gebruik te houden, ze leveren nl. 7.5miljoen huishoudens * 175,55 = ~ 1,3miljard per jaar op. Daarnaast de energieleveranciers in de vorm van vaste kosten 7.5miljoen * ~ 50,00 = 375.000.000
Dit zijn de jaarlijks terugkerende opbrengsten. In 10 jaar 16,75miljard. Ik denk dat voor dat bedrag redelijk wat geupgrade kan worden, mocht dat nodig zijn aan het electranet. Hybride lijkt me dan ook een slechte zaak, financieel en uit milieu oogpunt, ik hoor graag argumenten dat het anders zou kunnen zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2020 17:45 ]
@Me Albert Overtollige stroom... Daar hadden ze ooit iets op bedacht in Duitsland. Daar schijnen 2 waterstof plands te staan.
Alleen draaien die nooit, omdat er geen overtollige stroom is, of veel minder dan men dacht.
Zeker denk ik dat waterstof voor sommige toepassingen best geschikt zal worden, alleen is het dat tot op heden nog lang niet
Alleen draaien die nooit, omdat er geen overtollige stroom is, of veel minder dan men dacht.
Zeker denk ik dat waterstof voor sommige toepassingen best geschikt zal worden, alleen is het dat tot op heden nog lang niet
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@Oxellaar Las vandaag nog dat er tijdens de storm een aantal uren lang niks voor stroom hoevde te worden betaald omdat er zoveel werd opgewekt. Dat noem ik overtollige stroom. Zoals ik al aanhaalde, eerst op zee doorontwikkelen dan op land. Zal er zeker komen ook al zijn er nu voldoende voorbeelden waarbij het niet werkt. Er zijn destijds ook stoomtreinen ontploft maar nu hebben we hogesnelheidstreinen. Kwestie van doorontwikkelen.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Zo werkt dat natuurlijk niet, want die elektrische energie van je WP wordt niet met 100% rendement uit primaire energie (olie, gas, steenkool oid) gehaald.Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:50:
[...]
1650m3 gas * 8.8kWh = 14.520kWh aan warmte
3.300kWh voor dezelfde hoeveelheid warmte met een WP
Niets aangepast qua isolatie, primair energieverbruik -77%, lijkt me toch een substantiele besparing.
In het beste geval wordt komt ongeveer de helft van de energie die een gascentrale verstookt in de vorm van stroom bij jou aan. Dan boek je nog steeds winst op primaire energie, maar lang geen 77% meer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Verwijderd
Hier al beantwoord Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"Andrehj schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:39:
[...]
Zo werkt dat natuurlijk niet, want die elektrische energie van je WP wordt niet met 100% rendement uit primaire energie (olie, gas, steenkool oid) gehaald.
In het beste geval wordt komt ongeveer de helft van de energie die een gascentrale verstookt in de vorm van stroom bij jou aan. Dan boek je nog steeds winst op primaire energie, maar lang geen 77% meer.
Ik had de beoogde zonnepanelen configuratie meegenomen en iets hoger verbruik.crepsly schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:20:
[...]
Waarom levert het verbruik van 2200 kWh 460 euro op? Dat kost toch juist geld, stel bij terug levering à 10ct / kWh, kost dat je 220euro. Dan bespaar je 95euro per jaar. Als je moet inkopen is verschil nog kleiner...
edit: heb even wat verbruik cijfers voor je in gaslicht ingevoerd
2000kwh + 1100m3 = 1067
4400kwh = 636
Je besparing is 441euro per jaar
Om precies te zijn:
2700kwh + 1100m3 + 6000 kwh teruglevering = 314,-
4900kwh + 0 + 6000 kwh teruglevering = - 472
Ben ik mezelf rijk aan het rekenen?
[ Voor 3% gewijzigd door j4y op 21-02-2020 17:58 ]
@Verwijderd Volgens de website heb je bij een STEG-centrale in deellast idd een rendement van 50% op de ingezette primaire energie. Dus als je 6600 kWh aan primaire (fossiele) energie inzet kan je thuis 3300 kWh
in de warmtepomp stoppen (transportverliezen verwaarloosd) en hierdoor 14520 kWh aan warmte (jouw opgave) genereren.
Mijn simpele berekening:
1 - 6600 kWh/14520kWh = 55% minder "primaire"energie (of een soort "sCOP" van max. 2,20) - Of klopt dit niet?
P.S.: Kan je in de STEG-centrale voor de elektrische energie met de thermische 9,769 kWh/m³ rekenen (puur de warmteenergie bij volledige condensatie)?
in de warmtepomp stoppen (transportverliezen verwaarloosd) en hierdoor 14520 kWh aan warmte (jouw opgave) genereren.
Mijn simpele berekening:
1 - 6600 kWh/14520kWh = 55% minder "primaire"energie (of een soort "sCOP" van max. 2,20) - Of klopt dit niet?
P.S.: Kan je in de STEG-centrale voor de elektrische energie met de thermische 9,769 kWh/m³ rekenen (puur de warmteenergie bij volledige condensatie)?
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 21-02-2020 18:09 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Ik kreeg uit 1.650m3 gas op basis van onderwaarde niet meer dan 14.520kWh aan warmte.dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:05:
@Verwijderd Volgens de website heb je bij een STEG-centrale in deellast idd een rendement van 50% op de ingezette primaire energie. Dus als je 6600 kWh aan primaire (fossiele) energie inzet kan je thuis 3300 kWh
Mijn simpele berekening:
50% rendement uit STEG-centrale * 6.600kWh / 9.768 = 676m3 gas is er nodig om mij de benodigde 3.300kWh te leveren om met mijn WP diezelfde 14.520kWh aan warmte te leveren.
1 - 676 / 1.650 = 60% als ik het goed heb. Jouw 55% komt door het verschil in rendement tussen wat ik uit 1m3 haal, 8,8kWh, en wat die STEG-centrale, 9,768 er uit weet te halen.
De aanname is dat die 50% rendement van de STEG-centrale die 9.768kWh er uit weet te halen, en dus netto 4,884kWh aan electriciteit levert. Dit is dus niet het droomscenario van een STEG-centrale, vollast en de warmte nog aan een warmtenet kunnen leveren, dan wordt e.e.a. nog een stuk aantrekkelijker voor zowel het milieu als het rendement van de bezitter van de centrale.
Even voor de duidelijkheid: in geen enkele elektriciteitscentrale wordt de condensatiewarmte van de waterdamp die uit de brandstof ontstaan is, nuttig gebruikt. Ook niet in een STEG-centrale en ook niet in een centrale waar met restwarmte nog een SV-circuit gevoed wordt. Het SV-water komt gewoon te warm terug om de rookgassen te kunnen laten condenseren.dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:05:
@Verwijderd
Alleen bij een kolencentrale, zitten er achter in het rookgassencircuit nog gaswassers (DeSOx ofwel rookgasontzwaveling), waarbij een kalksuspensie rond gesproeid wordt in de rookgassen. Dat gebeurt bij een temperatuur van rond de 60°C, dus daarbij kan nog enige condensatie optreden. Alleen er is in een centrale geen toepassing meer voor die lage temperatuurwarmte.
Het enige waar je nog wat mee zou kunnen bereiken is een laag temperatuur SV-circuit (max. 35°) achter een conventionele (evt. STEG) centrale. Maar ook dan is het waarschijnlijk een stuk goedkoper om gebruik te maken van een klein beetje LD-aftapstoom dan grote condenserende (vochtbestendige) warmtewisselaars in de rookgasstroom te bouwen.
En bovendien wat moet je met een dergelijke lage temp. SV. Of iedereen aan de vloerverwarming en/of iedereen aan de WP (in elk geval voor wtw).
(even ter info: ik heb tientallen jaren in het ontwerp, de bouw en het onderhoud van elektriciteitscentrales gezeten)
Zwerius Kriegsman
Alleen voor toepassingen die een hele hoge temperatuur vereisen, Henk en Ingrid lekker aan de warmtepomp.Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:33:
@Me Albert Overtollige stroom... Daar hadden ze ooit iets op bedacht in Duitsland. Daar schijnen 2 waterstof plands te staan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Prijs van gas en electra per kWh volgens: https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen:
Gasprijs:

Electra:

Bij 50% rendement van een STEG-centrale blijft er nog een leuk winstje over.
Gasprijs:

Electra:

Bij 50% rendement van een STEG-centrale blijft er nog een leuk winstje over.
Weggewerkte leidingen kan je beter persen dat is meer betrouwbaar dan knellen.TimoDimo schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:27:
Ik ben een beetje aan het kijken naar wat voor buizen en koppelingen ik moet gebruiken voor mijn lage temperatuur verwarmingssysteem voor de aan te schaffen WP. Nu kwam ik het assortiment van Comisa tegen (www.comisa.it).
Ik heb deze zaak gevonden waar ze Comisa verkopen, maar hun site komt nogal onbetrouwbaar en onhandig over. Bovendien klopt er van alles inhoudelijk niet wat ze vertellen (buiten het feit dat alles vol spelfouten zit en ze mij iets te dol zijn op uitroeptekens).
[...]
... kan natuurlijk volstrekt niet. Dat knelsetje is bedoeld voor Euroconus. Dat het dan op een Nederlandse (veelal VSH) knelkoppeling past mag dan zo zijn maar dat is toch nooit een goede verbinding?
Deze is ook mooi:
[...]
... dus we frezen gewoon wat kunststof weg zodat het past.Vast en zeker een goede verbinding.
![]()
Of deze:
[...]
... dus het past niet zo goed en daarom maar afdichten op het draad met wat pasta omdat de koppeling zelf eigenlijk niet voldoet. En dan knelkoppelingen in de muur of vloer wegwerken:![]()
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@koevlaas2 Er zijn veel meer en andere toepassingen voor H2 als alleen maar simpel verbranden.
De chemische industrie kan niet zonder, net zoals de petrochemische industrie (trefwoord hydrogenering)
Er is zelfs een sport die niet zonder waterstof kan - ballonvaren met een "waterstofgevulde kabelballon" Waar ik vroeger woonde liep in de buurt een waterstofleiding en de plaatselijke luchtvaartclub maakte daar handig gebruik van. Is best een beetje eng door de slurf naar binnen de waterstofgevulde ballon in te kijken.
De hogedruk "pipeline" loopt tussen het Ruhrgebiet en de Henkelwerke in Düsseldorf.
Terug naar "pomp warmte, geen gas!".
De chemische industrie kan niet zonder, net zoals de petrochemische industrie (trefwoord hydrogenering)
Er is zelfs een sport die niet zonder waterstof kan - ballonvaren met een "waterstofgevulde kabelballon" Waar ik vroeger woonde liep in de buurt een waterstofleiding en de plaatselijke luchtvaartclub maakte daar handig gebruik van. Is best een beetje eng door de slurf naar binnen de waterstofgevulde ballon in te kijken.
De hogedruk "pipeline" loopt tussen het Ruhrgebiet en de Henkelwerke in Düsseldorf.
Klopt, bij Tb 8 graden Ta rond de 35, 4,6kW.(Kamstrup) Dus de specs in de handleiding van Techneco kloppen bij mij heel aardig.Oxellaar schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:28:
[...]
klopt, de buitenunit is eigenlijk een 3.5kW unit. Kijk naar de afmetingen van de condensor, is gelijk aan de meeste 3.5kW units. En die afmetingen bepalen keihard het vermogen. Wel is het zo dat de specs er niet om liegen, uit m'n hoofd, 4.9kW output bij A12/W35.
Juist het gebied waar hij voor ontworpen is, hybride en uitschakelen bij <4c buitentemperatuur. Niet vreemd dus dat ze een vermogen opgeven bij een hogere buitentemperatuur. Het basisontwerp is intussen dik 10 jaar oud.
[...]
Ja... Al valt dat alles mee, afhankelijk van de situatie natuurlijk. Hier nog altijd erg tevreden met de Elga. En laatste weken er weer een stuk of 5 aangesloten hier en daar. Allemaal matig ideale situaties, net als bij mij. En toch gaat het best lekker overal.
Relatief gezien... Een topper dus die Elga
Even een vraagje over vloerverwarming icm WP. Is het effect in het verbruik van waterzijdig inregelen van de vvw bij WP net zo groot als bij CV's? Een lage Tr(retour) voor condenseren gaat niet op bij een WP.
En heeft hier iedereen zijn vvw waterzijdig inregeld? Wat is beter op flow of delta T?
En heeft hier iedereen zijn vvw waterzijdig inregeld? Wat is beter op flow of delta T?
Bij Henk en Ingrid iig geen cv ketel op waterstof en als het heel duur blijkt te zijn zoals @Oxellaar zegt dat komt het er toch niet.dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:46:
@koevlaas2 Er zijn veel meer en andere toepassingen voor H2 als alleen maar simpel verbranden.
In uiterlijk 2021 gaat je gemeente aangeven hoe ze je van het gas af gaan krijgen, ik ben zeer benieuwd hier maar weet al bijna zeker dat ik lekker bij mijn warmtepomp(en) blijf.
Van de week even snel gekeken maar het wordt me niet duidelijk. Ik heb de mogelijkheid voor een free format command. Als het jou wel duidelijk is laat het weten, dan kan ik het testenDaannn1987 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:06:
[...]
@Copitano heeft een Opentherm gateway.. ik heb de documentatie nagelezen van OTGW maar kan niet achterhalen of je deze parameters daarmee kunt beïnvloeden.
Als dat kan, kan je zelf evt de automatisering daarvan doen dmv domoticz of dergelijke..
Ik heb geen zin om een openthermgateway te bestellen en erachter te komen dat dit niet kan.
Verwijderd
Volgens mij op basis van optimaal comfort / gelijkmatigeT dient de gemiddeldeT van ieder circuit gelijk te zijn. Er van uitgaande dat de Ta identiek is regel je vervolgens de flow zo dat de Tr ook overal identiek wordt en daarmee heb je overal een identieke gemiddeldeT. Grotere deltaT betekend een hogere dan noodzakelijke Ta wat 1,5 - 2% per 1C rendementsverschil in COP tot gevolg heeft. Een deltaT van 2 a 3 onder normale omstandigheden is voor zo ver mij bekend het meest efficient.ElgaFreak schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:28:
Even een vraagje over vloerverwarming icm WP. Is het effect in het verbruik van waterzijdig inregelen van de vvw bij WP net zo groot als bij CV's? Een lage delta T voor condenseren gaat niet op bij een WP.
Dit zal niet in de lijst van bekende OTGW commando's staan. Wat je zou kunnen doen is de log open houden, de parameter op de thermostaat aanpassen en kijken wat er langs komt. Dat zou een idee moeten geven wat voor commando het is (of dat er ergens een bitje veranderd).ElgaFreak schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:35:
[...]
Van de week even snel gekeken maar het wordt me niet duidelijk. Ik heb de mogelijkheid voor een free format command. Als het jou wel duidelijk is laat het weten, dan kan ik het testen
[Afbeelding]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hmmm had ik zelf ook kunnen bedenken.....Rimco schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:53:
[...]
Dit zal niet in de lijst van bekende OTGW commando's staan. Wat je zou kunnen doen is de log open houden, de parameter op de thermostaat aanpassen en kijken wat er langs komt. Dat zou een idee moeten geven wat voor commando het is (of dat er ergens een bitje veranderd).
Ga ik van het weekend even proberen
Precies!Rimco schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:53:
[...]
Dit zal niet in de lijst van bekende OTGW commando's staan. Wat je zou kunnen doen is de log open houden, de parameter op de thermostaat aanpassen en kijken wat er langs komt. Dat zou een idee moeten geven wat voor commando het is (of dat er ergens een bitje veranderd).
TopElgaFreak schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:55:
[...]
Hmmm had ik zelf ook kunnen bedenken.....![]()
Ga ik van het weekend even proberen
Ben zelf met node red / modbus iig een stukje verder. Log nu meerdere arrays richting Influx / grafana om zo te te reverse engineeren welke waardes wat representeren..
Puist werk om alles aan te maken
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
oh?? op een gegeven moment kan hij zijn warmte toch niet meer kwijt? Dat is voor mij dan wel een reden om alsnog niet voor de Mitsubishi te gaanGrolsch schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:34:
[...]
Daar draai ik op.
[...]
De Mitsubishi niet.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Loop hier met de thermostaat te klooien, wellicht dat jullie nog suggesties hebben?
Betreft een Panasonic monobloc die bivalent op de cv aangesloten is. Geheel werkte met de essent e-thermostaat, maar die functioneert niet meer. Nu ergens zo’n oude ronde Honeywell modulation thermostaat (met digitaal display) vandaan gehaald met het idee dat deze zou werken, maar helaas. Als ik de 2 draadjes van de thermostaat met elkaar verbindt slaat de WP wel aan, maar als ik ze met de thermostaat verbind blijft het display van de thermostaat leeg.
Dacht dat bijna alle thermostaten op dezelfde manier (verbinding tussen de 2 draadjes maken of breken) werkte, maar blijkbaar niet? Iemand nog een idee?
Betreft een Panasonic monobloc die bivalent op de cv aangesloten is. Geheel werkte met de essent e-thermostaat, maar die functioneert niet meer. Nu ergens zo’n oude ronde Honeywell modulation thermostaat (met digitaal display) vandaan gehaald met het idee dat deze zou werken, maar helaas. Als ik de 2 draadjes van de thermostaat met elkaar verbindt slaat de WP wel aan, maar als ik ze met de thermostaat verbind blijft het display van de thermostaat leeg.
Dacht dat bijna alle thermostaten op dezelfde manier (verbinding tussen de 2 draadjes maken of breken) werkte, maar blijkbaar niet? Iemand nog een idee?
Die thermostaat moet je aan een CV hangen met 24 volt, en niet aan een wp....Niek_ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:20:
Loop hier met de thermostaat te klooien, wellicht dat jullie nog suggesties hebben?
1 PVoutput . Dongen NB
Er hing een thermostaat (Essent e-thermostaat) aan die prima werkte.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:24:
[...]
Die thermostaat moet je aan een CV hangen met 24 volt, en niet aan een wp....
Geheel is aangesloten op de Bivalent controller PAW-A2W-BIV van Panasonic. Zie onderstaande info. Zou dus met een gewone ruimtethermostaat moeten werken (en heeft 2 jaar prima gewerkt). Maar blijkbaar zit er verschil tussen de e-thermostaat en de Honeywell modulation digitaal die ik nu geprobeerd heb. Heb alleen geen idee wat het verschil is en welke thermostaat wel gaat werken. Die info hoop ik hier te kunnen vinden.
| tweakers | ||
[ Voor 56% gewijzigd door Niek_ op 22-02-2020 09:34 ]
Je hebt volgens mij een aan/uit thermostaat nodig. Je oude kon dat ook, je nieuwe niet, dat is de honeywell aan/uit
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 22-02-2020 09:36 ]
Het woord modulatie staat voor open therm,dan zegt de thermostaat op hoeveel vermogen de CV moet draaien.Niek_ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:30:
[...]
Er hing een thermostaat (Essent e-thermostaat) aan die prima werkte.
Geheel is aangesloten op de Bivalent controller PAW-A2W-BIV van Panasonic. Zie onderstaande info. Zou dus met een gewone ruimtethermostaat moeten werken (en heeft 2 jaar prima gewerkt). Maar blijkbaar zit er verschil tussen de e-thermostaat en de Honeywell modulation digitaal die ik nu geprobeerd heb. Heb alleen geen idee wat het verschil is en welke thermostaat wel gaat werken. Die info hoop ik hier te kunnen vinden.
tweakers [Afbeelding] [Afbeelding]
Jij hebt enkel maak en verbreek contact nodig, daarom doet ie het als je draadjes tegen elkaar houd.
Hebben ze al vanaf 20 euro in bouwmarkt maar werken bijna allemaal per 0.5 graden. En daar zijn de meesten hier niet blij mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Hij zal bij een bepaalde T buiten wel een keer stoppen, maar niet omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.Maikie18 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:06:
[...]
oh?? op een gegeven moment kan hij zijn warmte toch niet meer kwijt? Dat is voor mij dan wel een reden om alsnog niet voor de Mitsubishi te gaan
Ik weet zo niet of er Mitsu gebruikers zijn die WAR only draaien zonder enige vorm van na regeling
Denk dat die 0,5 wel in orde gaat komen. Zo te zien wordt enkel de pomp in/uitgeschakeld, het op temperatuur houden van het buffervat loopt op de achtergrond gewoon door voor zover ik kan nagaan. Ik ga eens even hobbyen. (tips blijven welkom!reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:46:
[...]
Het woord modulatie staat voor open therm,dan zegt de thermostaat op hoeveel vermogen de CV moet draaien.
Jij hebt enkel maak en verbreek contact nodig, daarom doet ie het als je draadjes tegen elkaar houd.
Hebben ze al vanaf 20 euro in bouwmarkt maar werken bijna allemaal per 0.5 graden. En daar zijn de meesten hier niet blij mee.
Ik ben een van de Zubadan-gebruikers met WAR-only.Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:49:
[...]
Ik weet zo niet of er Mitsu gebruikers zijn die WAR only draaien zonder enige vorm van na regeling
Al 10 jaar en tot volle tevredenheid.
Zwerius Kriegsman
Draait je WP dan 24x7 ? En op welke parameter stopt de WP?Zwerius schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:09:
[...]
Ik ben een van de Zubadan-gebruikers met WAR-only.
Al 10 jaar en tot volle tevredenheid.
Zover ik weet heb jij toch een heel oud type zonder hydrobox en FTC?
Mijn WP draait inderdaad 24x7 en er is geen parameter waarop hij stopt (ja, behalve als Ta hoog genoeg is natuurlijk).Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:11:
[...]
Draait je WP dan 24x7 ? En op welke parameter stopt de WP?
Zover ik weet heb jij toch een heel oud type zonder hydrobox en FTC?
Uiteindelijk bepaal ik zelf een moment in het voorjaar waarop ik de WP uitschakel voor de zomerperiode en in het najaar schakel ik de installlatie weer in.
Toen ik mijn Zubadan kocht, bestond er nog geen hydrobox.
Ik heb dus gewoon een buitenunit, met binnen een platenwarmtewisselaar in het VV-circuit (zonder buffer) en met een losse circulatiepomp maar wel een FTC.
Dat is een type PAC-IF021B-E.
Dat is echter maar een summier apparaat. Dus ik heb daar zelf nog een hele besturing bij gebouwd met o.a. flowcontrole (en controle of de flowswitch inderdaad wel weer naar 0 gaat als de pomp enkele seconden uit is), automatische nalooptijd (2 minuten) van de pomp na stoppen compressor, etc.
Ook gaat de circulatiepomp elke 20 minuten even een half minuutje aan, zodat ook de aanvoertemp. sensor van de FTC in elk geval de juiste temperatuur meet van het water als de buitenunit al een tijdje uit is.
Tevens gaat in de zomerstand van de WP de circulatiepomp elke dag even een minuutje aan. De spanning is overigens wel de hele zomer van de buitenunit (en de FTC) af.
Als ik het systeem in het najaar weer actief maak, gaat eerst een paar uur weer de spanning op de Zubadan, voordat deze wordt vrijgegeven om weer te kunnen gaan draaien.
Ik gebruik de WP (nog) niet voor koeling in de zomer.
Als nadere info:
Onze vloerverwarming (op de bg) is nog van 1987. En helaas niet met zuurstof-diffusiedichte slangen.
Dus het hele systeem bestaat bij mij uit kunststof, koper, messing en RVS.
Ook de circulatiepomp is een RVS versie. Je kunt in RVS niet veel sophisticated pompen kopen (met dp of flowregeling). Dus het is een standaard Grundfos UPS 25-80 N 180. De N zegt dat het een RVS versie is.
Hij heeft alleen maar drie standen (I, II, III).
[ Voor 12% gewijzigd door Zwerius op 22-02-2020 10:56 ]
Zwerius Kriegsman
Jij hebt toch ook de 11,2KW? Die doet minimaal 1200watt bij Tb <12 graden bij mij. Dit zou betekenen dat jij elke dag minimaal 28,8KW verstookt?
Voorlopig doet de Hybride WP wat ie moet doen.Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:56:
[...]
Over 5 jaar zien we wel of er uberhaubt nog wat te verwarmen is.
Goedemorgen,
Ik heb een huis bouwjaar 2000 met een woonoppervlak van 200 vierkante meter (excl. garage). Beneden vloerverwarming boven radiatoren.
Ik wil in de garage een beronvloer storten met vloerverwarming (60m²). De temperatuur in de garage wil ik in de winter op ongeveer 12 graden houden. Wanden, plafond en vloer is geïsoleerd.
Ik ben ook van plan om binnen een jaar een warmtepomp te kopen.
Wat voor verdeler kan ik het beste plaatsen? Niet dat ik bij het installeren van een warmtepomp weer een nieuwe verdeler moet kopen.
Lees namelijk dat er vaak een open verdeler wordt toegepast
De verdeler in ons woonhuis moet ook vervangen worden vanwege roestvorming. Terug naar 1 verdeler voor woonhuis en garage is geen optie.
Zelf zit ik te denken aan een Elga warmtepomp. Kleine investering, maar vraag me af of de Elga genoeg capaciteit heeft om de boel warm te krijgen.
Ik heb een huis bouwjaar 2000 met een woonoppervlak van 200 vierkante meter (excl. garage). Beneden vloerverwarming boven radiatoren.
Ik wil in de garage een beronvloer storten met vloerverwarming (60m²). De temperatuur in de garage wil ik in de winter op ongeveer 12 graden houden. Wanden, plafond en vloer is geïsoleerd.
Wat voor verdeler kan ik het beste plaatsen? Niet dat ik bij het installeren van een warmtepomp weer een nieuwe verdeler moet kopen.
De verdeler in ons woonhuis moet ook vervangen worden vanwege roestvorming. Terug naar 1 verdeler voor woonhuis en garage is geen optie.
Zelf zit ik te denken aan een Elga warmtepomp. Kleine investering, maar vraag me af of de Elga genoeg capaciteit heeft om de boel warm te krijgen.
Even om een mogelijk misverstand uit de wereld te ruimen:Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:00:
Jij hebt toch ook de 11,2KW? Die doet minimaal 1200watt bij Tb <12 graden bij mij. Dit zou betekenen dat jij elke dag minimaal 28,8KW verstookt?
Ook met WAR only zorgt de FTC ervoor, dat als je minder verwarmingsbehoefte hebt dan het minimum dat de WP kan leveren, dat dan de WP (samen met de FTC) vanzelf aan/uit gaat regelen. Dus aan/uit op het laagste vermogen.
Over 2019 heb ik 1939 kWh verbruikt voor de WP plus 301 kWh voor de circulatiepomp.
Daarmee is 8117 kWh aan warmte naar de VV gegaan (vlgs. de Kamstrup meting).
Dat betekent dat de woning een warmteverbruik heeft gehad van ca 35 kWh(thermisch) / jaar.
Voor details, zie het Sankeydiagram over 2019: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html
Zwerius Kriegsman
Ik zou iig een Remeha adviseur langs laten komen, die hebben de ELGA (en techneco dus) een poosje terug overgenomen.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:21:
Goedemorgen,
De nwe produktline heeft mooie hybride oplossingen met verbeterde (meer KW's warmte) ELGA techniek.
oa ELGA Ace, Mercuria
Mijn Zubadan gaat op WAR only pendelen bij te weinig afgifte, hij start na 5 minuten alweer op.Zwerius schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Even om een mogelijk misverstand uit de wereld te ruimen:
Ook met WAR only zorgt de FTC ervoor, dat als je minder verwarmingsbehoefte hebt dan het minimum dat de WP kan leveren, dat dan de WP (samen met de FTC) vanzelf aan/uit gaat regelen. Dus aan/uit op het laagste vermogen.
Over 2019 heb ik 1939 kWh verbruikt voor de WP plus 301 kWh voor de circulatiepomp.
Daarmee is 8117 kWh aan warmte naar de VV gegaan (vlgs. de Kamstrup meting).
Dat betekent dat de woning een warmteverbruik heeft gehad van ca 35 kWh(thermisch) / jaar.
Voor details, zie het Sankeydiagram over 2019: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html
Helaas geen instelbare parameters hiervoor zoals minimale uit tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2020 11:37 ]
Tja, dat had ik in het begin ook. Maar daar heb ik een truucje voor bedacht.Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:33:
[...]
Mijn Zubadan gaat op WAR only pendelen bij te weinig afgifte, hij start na 5 minuten alweer op.
Helaas geen instelbare parameters hiervoor zoals minimale uit tijd.
Technisch misschien minder fraai, maar het werkt goed.
Ik heb de aanvoer-temperatuursensor van de FTC niet op de aanvoer, maar op de retourleiding gezet.
Nu zit dus het hele VV-systeem met betonmassa van de vloer er tussen, waardoor het systeem trager reageert.
Uiteraard heb ik de stooklijn dienovereenkomstig lager gezet, anders zou het te warm worden in huis.
Dus mijn stooklijn regelt nu niet de aanvoertemperatuur naar de vloer, maar de retourtemperatuur vanuit de vloer.
Ook daarmee vond ik het pendelgedrag nog niet helemaal voldoende onderdrukt.
En helaas had de eenvoudige FTC geen voorziening om bijvoorbeeld een minimum aantal graadminuten in te stellen, zoals bij sommige andere WP's wel mogelijk is (ik weet niet of de huidige Zubadans dat wel kunnen).
Daarom heb ik dus de warmtegeleiding tussen sensor en leiding slechter gemaakt, waardoor de sensor nog trager reageert.
Simpel door eerst 2 tie-wraps om de leiding te doen en daar tegenaan de sensor. Dat alles uiteraard wel binnen de leidingisolatie.
De warmtegeleiding van leiding naar sensor gaat nu dus grotendeels door een luchtlaagje van ca 1,5 mm dik (=dikte tie-wraps)
De sensor reageert nu weliswaar trager en de werkelijke watertemperatuur zal dus een geringe overshoot gaan vertonen. Maar datzelfde zou je ook hebben als je de mogelijkheid had gehad om een minimum aantal graadminuten in te stellen.
Al met al, technisch minder fraai (voor mijn gevoel), maar het functioneert al jaren goed.
Zwerius Kriegsman
Wat voor verdeler zou ik moeten nemen voor de vloerverwarming??
Niet dat ik over een jaar weer nieuwe verdelers moet aanschaffen als er een warmtepomp geïnstalleerd gaat worden?
Niet dat ik over een jaar weer nieuwe verdelers moet aanschaffen als er een warmtepomp geïnstalleerd gaat worden?
Neem een gesloten verdeler / verzamelaar. Evt. met externe separate circulatiepomp en therm. regelklep.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:00:
Maar zorg ook meteen dat de leidingen naar je verdeler / verzamelaar voldoende groot zijn.
Bedenk daarbij dat het water dat door je WP gaat, misschien maar een dT heeft van 5°C terwijl normaal een CV-installatie is ontworpen op 20°C dT.
5 ipv 20 betekent dus ook een 4 x zo grote waterflow (debiet), dus 4 x zo grote leidingen (doorsnede-oppervlak) dus bijv 28 mm ipv 15 mm.
Helaas wordt dit punt nog vaak vergeten. Maar als je toch WP ready wilt zijn, doe het dan in één keer goed. Uiteindelijk kost je dat ook minder.
Zwerius Kriegsman
Een gesloten pomploze verdeler.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:00:
@Zwerius mooi en creatief bedacht, maar dat is niet echt een out of the box oplossing.
Bij mij werkt WAR met thermostaat echt perfect. Vergt wel enige afstelling in het begin, maar als het eenmaal werkt gaat het super, geen gependel, altijd op 0,2 graad nauwkeurig de ruimtes op gewenste temperatuur.
Bedankt voor de info.
Mij werd onderstaande verdeler aangeboden voor als ik in de toekomst een warmtepomp wil.
https://www.warmteservice...p/33154462?origin=Variant popup
De warmtepomp uitzoeken laat ik dan denk ik maar aan een specialist over ondanks dat de elga momenteel in de aanbieding is, maar wil wel graag mijn vloerverwarming klaar hebben.
De leidingen vanuit de cv naar de verdeler worden 25mm.
In huis heb ik 20mm vloerverwarmingsbuizen liggen. In de garage ben ik van plan 16mm te gebruiken, maar mocht dit te dun zijn kan ik dit nog veranderen.
Mij werd onderstaande verdeler aangeboden voor als ik in de toekomst een warmtepomp wil.
De warmtepomp uitzoeken laat ik dan denk ik maar aan een specialist over ondanks dat de elga momenteel in de aanbieding is, maar wil wel graag mijn vloerverwarming klaar hebben.
In huis heb ik 20mm vloerverwarmingsbuizen liggen. In de garage ben ik van plan 16mm te gebruiken, maar mocht dit te dun zijn kan ik dit nog veranderen.
Dat type verdeler moet je dus juist niet hebben!MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:27:
Bedankt voor de info.
Zwerius Kriegsman
Ik vind van wel, hoe moet anders zijn CV de 60 graden kwijt raken?Zwerius schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:39:
[...]
Dat type verdeler moet je dus juist niet hebben!
1 PVoutput . Dongen NB
Ik neem die verdeler ook. Je kunt daarbij eenvoudig de "pompgroep" eraf halen, inclusief ventielen en aansluitingen. Je kunt hem volledig ombouwen naar het pomploze type, het zogenaamde "Industrie" model. Daarvoor moet je volgens mij gewoon contact opnemen met Therminon.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:56:
[...]
Ik vind van wel, hoe moet anders zijn CV de 60 graden kwijt raken?
Waarom VV in de garage waar het 12 graden moet worden? Kan toch veel eenvoudiger met een gewone radiator? Ook straks met je Wp is dat een veel simpeler aanleg.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:21:
Goedemorgen,
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Je kunt ook de methode toepassen die @Oxellaar hier een tijdje geleden beschreef: Bij huizen met alleen vvw de CV-watertemperatuur op 35 graden begrenzen en overal gesloten verdelers toepassen. Kun je later eenvoudig upgraden naar een WP.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:56:
[...]
Ik vind van wel, hoe moet anders zijn CV de 60 graden kwijt raken?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Totdat het begrenzen fout gaat, klappen mooi de tegels om je oren.Andrehj schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Je kunt ook de methode toepassen die @Oxellaar hier een tijdje geleden beschreef: Bij huizen met alleen vvw de CV-watertemperatuur op 35 graden begrenzen en overal gesloten verdelers toepassen. Kun je later eenvoudig upgraden naar een WP.
En een open verdeler werkt ook op een wp dus waarom het risico?
1 PVoutput . Dongen NB
Lees 20 voets container......... ff de zolder opruimen....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan mis je de tweede vlieg..... Achter in de tuin en panelen er opRol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:05:
[...]
Lees 20 voets container......... ff de zolder opruimen....
1 PVoutput . Dongen NB
Sorry, Ik had niet gezien, dat pomp en regelklep demontabel waren en dat je dan ahw een gesloten verdeler / verzamelaar overhoudt. Dan is het dus goed.TimoDimo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:26:
[...]
Ik neem die verdeler ook. Je kunt daarbij eenvoudig de "pompgroep" eraf halen, inclusief ventielen en aansluitingen. Je kunt hem volledig ombouwen naar het pomploze type, het zogenaamde "Industrie" model. Daarvoor moet je volgens mij gewoon contact opnemen met Therminon.
Het komt dan eigenlijk neer op wat ik al zei: Evt. met externe separate circulatiepomp en therm. regelklep.
Als je overigens je hele huis al met vv uitrust en nergens meer radiatoren hebt, kun je ook met gebruik van een CV-ketel gerust met gesloten verdelers/verzamelaars werken. Dus zonder recirculatiepomp en aparte therm. regelklep. Stel gewoon je CV-water temperatuur op de ketel laag in. Zo heb ik ruim 20 jaar mijn vv laten werken voordat de WP er was.
Zwerius Kriegsman
Aangezien het beton nog gestort moet worden en het leidingwerk goedkoop is besloten om er vloerverwarming in te leggen.
Mocht ik er in de toekomst meer gebruik van maken of er kantoorruimte van maken kan ik de temperatuur eenvoudig opschroeven.
Mocht ik er in de toekomst meer gebruik van maken of er kantoorruimte van maken kan ik de temperatuur eenvoudig opschroeven.
[ Voor 26% gewijzigd door MBFM op 22-02-2020 14:20 ]
@Rol-Co of als buurtopslag.reneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:12:
[...]
Dan mis je de tweede vlieg..... Achter in de tuin en panelen er op
De innovaties staan iig niet stil
@MBFM @TimoDimo voor vloerverwarming is het makkelijkste om eerst dit een te gaan gebruiken.
https://www.vloerverwarmi...l-alpha2-l-circulatiepomp
https://www.vloerverwarmi...l-alpha2-l-circulatiepomp
Dat ga je met alleen een ELGA niet redden vrees ik. Bij mij: 235 m² 760m³ bouwjaar ook 2000 géén VVW of radiatoren maar overal convectoren met boosters . In de afgelopen en huidige zachte winter moet ik nog ongeveer 150 m³ gas verstoken om de boel op koude dagen warm (21 graden) te houden. En de wind van de afgelopen maand helpt ook niet echt.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:21:
Goedemorgen,
I
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dan ga ik voor deze pomp en 16mm vloerverwarmingsbuis op betonnetten en daaronder liggen 12cm dikke pir platen.
Kan ik dat in iedergeval aanschaffen.
Kan ik dat in iedergeval aanschaffen.
Zwerius schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:16:
[...]
Sorry, Ik had niet gezien, dat pomp en regelklep demontabel waren en dat je dan ahw een gesloten verdeler / verzamelaar overhoudt. Dan is het dus goed.
Het komt dan eigenlijk neer op wat ik al zei: Evt. met externe separate circulatiepomp en therm. regelklep.
Als je overigens je hele huis al met vv uitrust en nergens meer radiatoren hebt, kun je ook met gebruik van een CV-ketel gerust met gesloten verdelers/verzamelaars werken. Dus zonder recirculatiepomp en aparte therm. regelklep. Stel gewoon je CV-water temperatuur op de ketel laag in. Zo heb ik ruim 20 jaar mijn vv laten werken voordat de WP er was.
Heeft de verdeler wel 1 inch aansluiting?MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:29:
Dan ga ik voor deze pomp en 16mm vloerverwarmingsbuis op betonnetten en daaronder liggen 12cm dikke pir platen.
Kan ik dat in iedergeval aanschaffen.![]()
[...]
Ik heb de verdeler in mijn handen gehad en niet genomen.
Of 40 voets betonnen bunker met een vestas V162-5.6 MWreneeke1970 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:12:
[...]
Dan mis je de tweede vlieg..... Achter in de tuin en panelen er op
@amarkest
Duurt jaren voor zoiets, ruimte en gemeentegrond, onderzoek naar explosiegevaar enz enz, om over kosten van onderhoud en huisvesting nog maar niet te spreken.
Dat ik nog op gas moet stoken is niet erg, als het maar een mooie besparing op kan leveren i.c.m. mijn 30 zonnepanelen (overcapaciteit)
De aanschafprijs van een Elga is nogal aantrekkelijk.
Copitano schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:25:
[...]
Dat ga je met alleen een ELGA niet redden vrees ik. Bij mij: 235 m² 760m³ bouwjaar ook 2000 géén VVW of radiatoren maar overal convectoren met boosters . In de afgelopen en huidige zachte winter moet ik nog ongeveer 150 m³ gas verstoken om de boel op koude dagen warm (21 graden) te houden. En de wind van de afgelopen maand helpt ook niet echt.
Wel duur gas voor die 150m3MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:38:
Dat ik nog op gas moet stoken is niet erg, als het maar een mooie besparing op kan leveren i.c.m. mijn 30 zonnepanelen (overcapaciteit)
[...]
Zeker, daarom heb ik er destijds ook voor gekozen. Draait hier vanaf december 2017. Afgelopen jaar 90% gas weggewerkt met de ELGA. Nu alleen ff probleempje met koudemiddel tekort waarschijnlijk. Wordt hoop ik a.s. donderdag gefikst.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:38:
[...]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Yep, maar dat is alleen verwarmen. Kook en douche hier ook nog op gas. Totaal net boven de 400 m³. Wel over de afgelopen twee jaar al ca. € 600 bespaard op de energierekening. Als dat zo blijft is de ELGA in 8 jaar terugverdiend. Ben nu ook bezig met uitzoeken van zonnepanelen voor 7000 Wp.t.oswald schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:41:
[...]
Wel duur gas voor die 150m3![]()
[Afbeelding]
Wat is aantrekkelijk?MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:38:
[...]
En steeds duurder, mijn laatste jaar kookgas koste 217,- voor 48 m3t.oswald schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:41:
[...]
Wel duur gas voor die 150m3![]()
[Afbeelding]
En dat noem jij aantrekkelijk?MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:56:
2800 - 1700 euro subsidie. Met installatie 3900-1700 subsidie.
[...]
Als je een elga gratis krijgt is het aantrekkelijk , anders niet.
Vergeleken met de 20k van een bodem wp wel ja, maar vergeleken met elke andere lucht water natuurlijk niet, een draak van een wp voor veel geld.Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:58:
[...]
En dat noem jij aantrekkelijk?
Als je een elga gratis krijgt is het aantrekkelijk , anders niet.
Zelfde prijs
https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html
[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2020 15:02 ]
In vergelijking met bodem is de elga goedkoop, maar elke andere l/w is beter dan een elgaRol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:59:
[...]
Vergeleken met de 20k van een bodem wp wel ja, maar vergeleken met elke andere lucht water natuurlijk niet, een draak van een wp voor veel geld.
2100 netto voor een Elga?MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:56:
2800 - 1700 euro subsidie. Met installatie 3900-1700 subsidie.
[...]
Heb net een 7kW monobloc voor netto €1710,- laten installeren. Welke 65 graden water zou kunnen maken en tot -7 graden buitentemperatuur zijn volle vermogen blijft behouden. Iets waar een Elga nog niet in de buurt bij komt. Die doet bij plus 2 graden nog niet de helft!
Niet 1 op 1 te vergelijken helaas, want aangekocht in het buitenland. En zelf installateur moeten zoeken. Met een beetje speuren en doorlezen van dit topic leer je veel. Wat bij je persoonlijke situatie past.
Maar een Elga heb ik zelf 3 jaar gehad en kan het geen goede deal meer noemen. Teveel gezeur mee gehad toen ik specifiek voor een NL product koos met lokale installateur als back-up voor service. Té vaak langs moeten komen vanwege defecten. Leverde nog wel €1200,- op die Elga na 3 jaar, op marktplaats. Waar ik van stond te kijken na de persoonlijke ervaring met dit product..
[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 22-02-2020 15:41 ]
Dacht dat de Elga juist goed werd bevonden door de meeste gebruikers, maar dit blijkt dus niet zo te zijn?
Ik laat me eerst informefen wat het beste is. Wat ik nadelig vindt is dat de meeste installateurs werken met 1 of 2 merken en ik dan het gevoel heb dat het dan niet de beste keuze is.
De Daiking leek mij ook interessant, omdat er wat zwaardere uitvoeringen zijn, maar erg veel info kan ik hierover ook niet vinden.
Kan ik hier ergens op het forum top 10 warmtepompen vinden voor een bedrag tot 7500 euro incl installeren?
Ik laat me eerst informefen wat het beste is. Wat ik nadelig vindt is dat de meeste installateurs werken met 1 of 2 merken en ik dan het gevoel heb dat het dan niet de beste keuze is.
De Daiking leek mij ook interessant, omdat er wat zwaardere uitvoeringen zijn, maar erg veel info kan ik hierover ook niet vinden.
Kan ik hier ergens op het forum top 10 warmtepompen vinden voor een bedrag tot 7500 euro incl installeren?
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:59:
[...]
Vergeleken met de 20k van een bodem wp wel ja, maar vergeleken met elke andere lucht water natuurlijk niet, een draak van een wp voor veel geld.
Hoef je geen top tien voor te zoeken, 95 procent valt binnen 7500 euro hahaMBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
Dacht dat de Elga juist goed werd bevonden door de meeste gebruikers, maar dit blijkt dus niet zo te zijn?
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Bijvoorbeeld.... https://www.immotecshop24.de/jtl4/KompaktsystemeMBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Zoek maar uit, en dit is nog nederlandMBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
[...]
https://www.klimate.nl/wa...nglesplit-luchtwater.html
Kijk even naar de lijst in de Topicstart en in de monitoring Excel van @Tomexergie: http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/, dan zie je een beetje de merken die hier veel voorkomen.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Als je deze verdeler ombouwt naar gesloten/pomploos, krijg je de aanvoeraan de kopse kanten en die is netjes 1". Zie dit plaatje:Ramon_1984 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:36:
[...]
Heeft de verdeler wel 1 inch aansluiting?
Ik heb de verdeler in mijn handen gehad en niet genomen.

Waarom heb je deze niet genomen? Hij is mij namelijk ook aangeboden door mijn installateur, en ik kan nu nog wijzigen...
Ik vind het teveel werk om te bouwen, uiteindelijk dezelfde unit als op de foto maar dan met hand afsluiters ervoor, ga ik ombouwen hoef ik niet mijn systeem leeg te halen.Andrehj schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:15:
[...]
Als je deze verdeler ombouwt naar gesloten/pomploos, krijg je de aanvoeraan de kopse kanten en die is netjes 1". Zie dit plaatje:
[Afbeelding]
Waarom heb je deze niet genomen? Hij is mij namelijk ook aangeboden door mijn installateur, en ik kan nu nog wijzigen...
Er gaat een wereld voor mij open.
Ik heb van onderstaande wp al een keer een offerte gekregen.
Panasonic Aquarea Generation H 12kW Splitwärmepumpe KIT-WXC12H9E8 T-CAP 400 Vttps://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic-Aquarea-Generation-H-12kW-Splitwaermepumpe-KIT-WXC12H9E8-T-CAP-400-Vls ik hem hier zou bestellen krijg je toch ook gewoon subsidie? Zit ik alleen nog met de installatie
Ik zal eens rustig kijken wat voor opties er zijn.
Panasonic Aquarea Generation H 12kW Splitwärmepumpe KIT-WXC12H9E8 T-CAP 400 Vttps://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic-Aquarea-Generation-H-12kW-Splitwaermepumpe-KIT-WXC12H9E8-T-CAP-400-Vls ik hem hier zou bestellen krijg je toch ook gewoon subsidie? Zit ik alleen nog met de installatie
[ Voor 9% gewijzigd door MBFM op 22-02-2020 15:38 ]
Van een elga naar een t-capMBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:30:
Er gaat een wereld voor mij open.![]()
https://www.immotecshop24...T-WXC12H9E8-T-CAP-400-Vls ik hem hier zou bestellen krijg je toch ook gewoon subsidie? Zit ik alleen nog met de installatie
[...]
Van een elga naar een 12 kW....MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:30:
Er gaat een wereld voor mij open.![]()
https://www.immotecshop24...KIT-WXC12H9E8-T-CAP-400-V als ik hem hier zou bestellen krijg je toch ook gewoon subsidie? Zit ik alleen nog met de installatie
[...]
jaja..
Ik had toen een offerte van bijna 20000 euro dat was me te veel geld en ben er niet meer mee gezig geweest.
Dacht toen dat een Elga misschien wel leuk zou zijn voor mijn stroomoverschot.
Als ik dan kijk wat die t-cap daar kost snap ik die 20000 euro niet echt.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:37:
[...]
Van een elga naar een 12 kW....
jaja..
@MBFM Overschot?
https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html
https://snapshot.raintank...XEGLBDc222puodjvl51R4BA1I
https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html
https://snapshot.raintank...XEGLBDc222puodjvl51R4BA1I
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 15:44 ]
Transitie Mafia?MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:42:
Ik had toen een offerte van bijna 20000 euro dat was me te veel geld en ben er niet meer mee gezig geweest.
[...]
Dit was incl. Installatie.
Ik heb om iedergeval veel info gekregen dn die warmtepomp gaat wel komen.
Alleen nog rustig kijken wat het beste is.
Qua verdeler neem ik een zonder pomp die ik pas aansluit als de warmtepomp draait.
Denk dat dit het voordeligst is aangezien de verdelers zonder pomp goedkoper zijn.
Ik heb om iedergeval veel info gekregen dn die warmtepomp gaat wel komen.
Alleen nog rustig kijken wat het beste is.
Qua verdeler neem ik een zonder pomp die ik pas aansluit als de warmtepomp draait.
Denk dat dit het voordeligst is aangezien de verdelers zonder pomp goedkoper zijn.
Ik zelf ben prima tevreden met de Elga, rijtjeshuis van 1992. Icm zonnepanelen mooie besparingen kunnen maken.MBFM schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Dit topic is gesloten.
![]()