Bij mijn SW75YAA verbruikt de waterpomp op stand 4 v/d 5 55W om 18l/m te verpompen. Het systeem pakt ook nog 30W. Op minimaal vermogen zit je dan op 15-20% overhead. Dat kan zeker invloed hebben op de COP en daarom is die heel goed, maar niet het allerbeste op minimaal vermogen.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:02:
is er een reden waarom hier bijna alleen maar word gepraat over compressor en ventilator vermogens maar niet over de circulatiepomp die er ook nog in zit?
ik kan ook nergens wat vinden over het stroomverbruik van dat ding.
volgens mij kost het verpompen/in beweging houden al dat water best nog wel eens wat energie....
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
25 is diameter leidingaansluiting (25 is dus 1 inch)twain4me schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:54:
[...]
Zo zat ik ook te denken en was gisteren daarom op de grundfos website. Ik weet inmiddels hoe ik de pomp moet berekenen voor het bewateren van mijn maisvelden.. Maar wat een 25-60-180 meer of minder verbruikt dan een 25-40-180 of 32-60-180 ben ik nog niet achter.
40 is is de pomphoogte (head) hoger cijfer betekent meer druk.
180 is de afstand tussen de in en uitlaat. hoger is doorgaans meer liters.
vraag is dus of je druk of liters wilt of juist beide. voor een vloer met dunne leidingen 14 of 16mm) wil je dus meer druk en weinig liters en voor dikke leidingen (20mm) wil je dus minder druk en meer liters. moet je meerdere verdiepingen aanvoeren doen wil je dus beide.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 16:09 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Pana H mono varieert afhankelijk van vermogen WP. De 5W is 31 Watt de 9KW 52 Watt max.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:02:
is er een reden waarom hier bijna alleen maar word gepraat over compressor en ventilator vermogens maar niet over de circulatiepomp die er ook nog in zit?
volgens mij kost het verpompen/in beweging houden al dat water best nog wel eens wat energie....
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
klopt, het was niet waar ik naar opzoek was ,de 25-40-180 kan een kolom water van 25mm 40 meter hoog pompen.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:58:
[...]
25 is diameter leidingaansluiting (25 is dus 1 inch)
Waar ik wel naar opzoek was is
Debiet (?) in verhouding tot efficientie. Dus wanneer is het beter om een grotere/krachtigere pomp neer te zetten. en kies je dan voor de upgrade in doorsnede of in head. Ik heb nu de neiging om voor 2 keer 25-40-180 te gaan. maar wellicht is de 25-60-180 beter qua stroom verbruik of kan ik zelfs beter 1 x 32-60-180 plaatsen. en hoe draagt harderpompen (meer verbruik) bij aan een betere run ( minder verbruik)
Doordat ik gebruik maak van 2 zones waarvan er 1 met regelmaat niet verwarmd hoeft te worden moet ik met het oog op een mooie run de wp capisiteit op een manier die vloer in zien te krijgen, op dat moment gaat het over ongeveer 70m2 vloer 20mm buis h.o.h 10 cm 10 groepen langste groep 75 meter. 720 meter buis. Voor zover ik begrijp gaat dat makkelijker met een hogere flow.
Ik heb dus een pomp (of pompen) nodig die past bij zowel 1600 meter buis als 720 meter. Mijn boeren verstand zegt 2 pompen in een vaste stand of 1 grote pomp in een adaptive stand ivm met stroom verbruik.
Aan de andere kant zorgt een grote pomp in een vaste stand er wel voor dat de flow omhoog gaat in de overgebleven groep en volgens mij is dat wat ik zou moeten willen. keuzes keuzes. En om daar iets van duiding in aan te brengen was ik dus gisteren aan het leren over maaisvelden

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 31-01-2020 16:44 . Reden: fixed qoute ]
maar beginnen met de pijp diameter, dus die 25 moet je eerst gelijk zetten op je leidingdiameter. dan verder kijken naar de opbrengstgrafieken van de verschillende modellen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
klopt had ik gezien (en gebruikt) en kwam tot dezelfde conclusieflippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:47:
website van grundfoss heeft allemaal vergelijkingstools en hele mooie grafieken om direct te vergelijken.
maar beginnen met de pijp diameter, dus die 25 moet je eerst gelijk zetten op je leidingdiameter. dan verder kijken naar de opbrengstgrafieken van de verschillende modellen.
Dus ik gebruik veel 32x3 mm en dat heeft een binnen doorsnede van 26 mm 25mm waterkolom past er opzich goed bij. maar het is maar een klein stukje dus daar iets dikkers gebruiken is ook geen punt, maar ik pomp straks uit een buffervat dus moest ik opzoek naar de aansluitingen op het buffervat, en toen was ik verdwaald op een poolse site en was het tijd om naar bed te gaan.
Tot zover een avond uit het leven van een WP noob
Dat is maar ten dele waar; die 25 betekent dat de pomp een 1 1/2" Gasdraad aansluiting heeft.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:58:
[...]
25 is diameter leidingaansluiting (25 is dus 1 inch)
vraag is dus of je druk of liters wilt of juist beide. voor een vloer met dunne leidingen 14 of 16mm) wil je dus meer druk en weinig liters en voor dikke leidingen (20mm) wil je dus minder druk en meer liters. moet je meerdere verdiepingen aanvoeren doen wil je dus beide.
De 40 is de maximale druk in dm waterkolom, dus 4 meter = 0,4 bar, maar bij die druk is er geen opbrengst meer over!
en 180 is de afstand tussen de flensvlakken, en dat heeft dus niets met de hoeveelheid vloeistof te maken, dus niet hoger is meer liters; de meeste cv pompen hebben 130 of 180 mm aansluiting.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Mijn boeren verstand zegt dat je aan een relatief klein pompje genoeg hebt, echts spectaculair is het nu ook weer niet.twain4me schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:43:
[...]
klopt, het was niet waar ik naar opzoek was ,de 25-40-180 kan een kolom water van 25mm 40 meter hoog pompen.
Waar ik wel naar opzoek was is
Debiet (?) in verhouding tot efficientie. Dus wanneer is het beter om een grotere/krachtigere pomp neer te zetten. en kies je dan voor de upgrade in doorsnede of in head. Ik heb nu de neiging om voor 2 keer 25-40-180 te gaan. maar wellicht is de 25-60-180 beter qua stroom verbruik of kan ik zelfs beter 1 x 32-60-180 plaatsen. en hoe draagt harderpompen (meer verbruik) bij aan een betere run ( minder verbruik)
Doordat ik gebruik maak van 2 zones waarvan er 1 met regelmaat niet verwarmd hoeft te worden moet ik met het oog op een mooie run de wp capisiteit op een manier die vloer in zien te krijgen, op dat moment gaat het over ongeveer 70m2 vloer 20mm buis h.o.h 10 cm 10 groepen langste groep 75 meter. 720 meter buis. Voor zover ik begrijp gaat dat makkelijker met een hogere flow.
Ik heb dus een pomp (of pompen) nodig die past bij zowel 1600 meter buis als 720 meter. Mijn boeren verstand zegt 2 pompen in een vaste stand of 1 grote pomp in een adaptive stand ivm met stroom verbruik.
Aan de andere kant zorgt een grote pomp in een vaste stand er wel voor dat de flow omhoog gaat in de overgebleven groep en volgens mij is dat wat ik zou moeten willen. keuzes keuzes. En om daar iets van duiding in aan te brengen was ik dus gisteren aan het leren over maaisvelden![]()
Vanwege het dichtlopen van zones zou ik hem instellen op proportionele druk, dus harder pompen als er meer zones open staan.
Ik heb thuis in totaal 23 groepen, 280m2 verwarmd oppervlakte en ruim 2000 meter buis 20x2 liggen, en daarvoor slechts 1 "DAB" pompje op proportionele druk.
Ik heb de DAB Evosta 40-70/180 pomp.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Voor een onze verbouwing wil ik graag een goede ventilatie toepassen, geen roosters ivm de hoeveelheid houtkachels hier en een redelijke hooikoorts uitdaging. Dus WTW (D), dan kan je 2 kanten op.
1. Terugwinning in je CV water (vb: ecolution)
2. Terugwinning in de vorm van opwarmen verse toevoerlucht.
Heb ook de Inventum Modul-Air aangevraagd qua prijs. Ecolution Modul-Air+WTW D €4500, daar gaat nog €1500 subsidie af. Blijft er €3000. Heb je wel best of both worlds.
Blijft toch wel een stevige meerprijs op een WTW-D ventilatieunit. Die zitten rond de €1500.
Ik vraag mij dan ook af of ik echt voordelen heb van de modul-air, aangezien ik al een L/W WP heb.
En de vraag hier is of het uberhaupt een goede combi is, 2 warmtepompen op hetzelfde afgiftesysteem. Veel vragen, welke COP is beter, hoe zit het qua comfort. Wanneer de WTW net te kort komt knal de L/W er zomaar 5-6,5KW in wat naar verwachting ook weer teveel is.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Volgens Grundfos kan ik 2,8m3/h halen t/m 0.3 bar weerstand (wat met een buffer prima te doen lijkt):

Ter vergelijking staat de MAGNA3 er ook naast, die een stuk meer kan, zuiniger is, maar ook een heel stuk duurder.
Wat is een beetje normale weerstand om mee te rekenen, zowel voor en na de buffer?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ondanks dat twee gescheiden systemen wel duur is, vind ik het beter. Dus in onze nieuwe woning komt een LW WP voor de verwarming en een Zehnder WTW voor de ventilatie.Appie Heijn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:04:
Zijn er hier mensen die een L/W WP hebben en ook nog een WTW (zoals de ecolution).
Voor een onze verbouwing wil ik graag een goede ventilatie toepassen, geen roosters ivm de hoeveelheid houtkachels hier en een redelijke hooikoorts uitdaging. Dus WTW (D), dan kan je 2 kanten op.
Heb ook de Inventum Modul-Air aangevraagd qua prijs. Ecolution Modul-Air+WTW D €4500, daar gaat nog €1500 subsidie af. Blijft er €3000. Heb je wel best of both worlds.
Blijft toch wel een stevige meerprijs op een WTW-D ventilatieunit. Die zitten rond de €1500.
Ik vraag mij dan ook af of ik echt voordelen heb van de modul-air, aangezien ik al een L/W WP heb.
En de vraag hier is of het uberhaupt een goede combi is, 2 warmtepompen op hetzelfde afgiftesysteem. Veel vragen, welke COP is beter, hoe zit het qua comfort. Wanneer de WTW net te kort komt knal de L/W er zomaar 5-6,5KW in wat naar verwachting ook weer teveel is.
Combineren vind van die twee vind ik ook een slecht idee: Met veel personen in huis heb je over het algemeen veel ventilatie nodig, en juist weinig verwarming, terwijl je met weinig personen in huis weer met weinig ventilatie toe kan, maar (zeker in de winter) juist weer meer verwarming nodig hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat gaat hier al snel naar 58W,Me Albert schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:07:
Mijn 5Kw pana monoblok verbruikt 18 watt als alleen de pomp aan staat zoals nu het geval is. Compressor uit, Ventilator uit en pomp snelheid op 1500 r/min en flow van 9,8 l/min.
@flippy
als je 40W verbruik hebt op een pana H die helemaal terug gemoduleerd is gaat dat een groot deel van het verbruik zijn inderdaad.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Persoonlijk ben ik heel blij met mijn lucht wtw, deze wint bij koelen in de zomer ook de koude lucht terug dat is het grote voordeel.Appie Heijn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:04:
Zijn er hier mensen die een L/W WP hebben en ook nog een WTW (zoals de ecolution).
Je wil niet kunnen koelen ?Maikie18 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:59:
Het word dan de PUHZ-SW75YAA en EHST20D-VM2D. Prijs moet ik nog doorkrijgen
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 31-01-2020 21:51 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Heb even het eea gecheckt.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:02:
Afgelopen zomer was mijn standby verbruik 0,44kW per dag. Dit was zonder vvw-pomp. ca.18Wh.
In de winter heb ik een kleine 30Wh standby verbruik met pomp. Dus de vvw pomp is relatief zuinig (12 Wh). Als het systeem terugmoduleerd naar 480wh is standby gebruik een kleine 7% van de totale energie die je verbruikt en als je alleen naar de pomp kijkt is het een kleine 3% van het totaal.
Mijn standby verbruik is geen cop killer.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
ik ga de mijne morgenvroeg ophalen in mofrika, ik kan wel even een meetlint erbij pakken als je wilt.Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:29:
Heeft iemand zo paraat, of een link, wat ongeveer het condensor oppervlak van bijv. een 5kWer is en hoeveel m3/h lucht er max. door de fan overheen gezogen wordt ?
heb toch genoeg tijd als ik ga bedenken hoe ik dat ding van de aanhangert af ga krijgen...

het verplaatsen van 1m3 aan lucht is niet te zeggen als je niet de luchtsnelheid weet die word bereikt. als je de snelheid hebt en de diameter van de opening kan je de hoeveelheid vrij simpel berekenen. maar dan moet je de fan handmatig op 100% zetten (iets wat hij doorgaans niet veel doet) en tegelijk de luchtsnelheid meten met zon ventilatording.
afgekoelde lucht is ook compacter, dus er zit ook weer een verschil in temperatuur, dus of hij koelt of verwarmt.
[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 23:08 ]
Verwijderd
Je bent van plan om het aantal * oppervlak van deze individuele lamellen op te meten ? Bij nader inzien denk ik dat je dat waarschijnlijk niet in gedachten had.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:03:
[...]
ik ga de mijne morgenvroeg ophalen in mofrika, ik kan wel even een meetlint erbij pakken als je wilt.
heb toch genoeg tijd als ik ga bedenken hoe ik dat ding van de aanhangert af ga krijgen...

Ik heb niet het idee dat dat werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 31-01-2020 23:18 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Het werkt prima!
Helemaal als je in de slaapkamers plafond koeling / verwarming maakt.
oppervlakte van de platen is vrij makkelijk te berekenen hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:13:
[...]
Je bent van plan om het aantal * oppervlak van deze individuele lamellen op te meten ? Bij nader inzien denk ik dat je dat waarschijnlijk niet in gedachten had.
[Afbeelding]
Verwijderd
Vol verwachting klopt mijn hart.flippy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:05:
[...]
oppervlakte van de platen is vrij makkelijk te berekenen hoor.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2020 00:56 ]
Doe mij maar gewoon een L/L WP hiervoor op de slaapkamerRamon_1984 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:22:
[...]
Het werkt prima!
Helemaal als je in de slaapkamers plafond koeling / verwarming maakt.
Met de juiste radiatoren (fancoil) kun je exact hetzelfde effect behalen zonder extra buitenunit. Je moet alleen zorgen dat de betreffende cv leidingen volledig zijn geïsoleerd en de fancoil een condensafvoer heeft.Maikie18 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:14:
[...]
Doe mij maar gewoon een L/L WP hiervoor op de slaapkamer
Vraag 1. Ik denk inderdaad dat die typen niet zo state of the art meer gevonden worden. De Elga heeft sowieso beperkingen m.b.t capaciteit en lagere temperaturen.edterbak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:09:
Hoi mede tweakers,
Ik heb al heel veel in deze thread gelezen. Ik ben me erg aan het verdiepen in de warmtepompen en systemen. Ik heb alleen nog een paar zaken waar ik geen grip op heb. Ik heb een beetje het los zand gevoel nu. 230 pagina's is een hoop informatie om te verterenWel fijn dat er zoveel mensen zijn die echt serieus hiermee bezig zijn. Top dit!
Vraag 1:
In de OP is veel aandacht gegeven aan de ELGA en de LORIA. De laatste 50 pagina's lees ik daar eigenlijk niks meer over. Is daar een reden voor? Zoals dat deze inmiddels eigenlijk niet meer de voorkeur hebben om bepaalde reden. Of toeval.?
Vraag 2:
Ik heb een 3 laags tussenwoning uit 2004, met 16 panelen op het dak. Op de BG ~60m² wil ik graag vvw in laten aanbrengen als hoofdverwarming. Ik heb nu nog een oude CV (uit 2004 en aan vervanging toe) met standaard radiatoren door het hele huis. Uiteraard wil ik graag een goede oplossing met L/W warmtepomp voor de vvw gebruiken. De normale radiatoren werken zoals ik het heb begrepen het beste op hoge watertemperaturen, vloerverwarming juist op lage temperaturen ~30C. Hoe bepaal ik nu wat de beste bedrijfsvoering is qua temperatuur? alles op lage temp, met de kans dat de rest van het huis mogelijk niet helemaal goed warm wordt (of is dat dom?), of hoge temperatuur met een oplossing met mengen voor de vvw beneden? Ik sta zegmaar aan het begin van het traject om keuzes te maken voor ons gezin/huis, maar ik lees zo ontzetten veel mogelijkheden. Pompie hier, ventieltje daar, circuitje zo, tankje daar. Ik vind het lastig. Ik heb een beetje een duwtje nodig de juiste richting in.
Vraag 3:
Ik ben een beetje aan het klooien met automatisering. Ik heb HomeAssistant draaien op een VM. Ik heb 15 inbouw-schakelaars, 8 deur/raamsensoren, bewegingsmelders, diverse apparaten (slimme meter, zonnecellen, rolluiken, TV etc etc.) in HomeAssistant staan met allemaal leuke automatiseer-regeltjes. Kan het je aanraden als hobby
Met de nieuwe warmtepomp / vvw / cv wil ik graag ook zo veel mogelijk info uit kunnen lezen in HA.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met automatisering? Welke systemen of merken werken prettig samen met dit soort automatiseer-toepassingen?
Groetjes.
Vraag 2. Ik heb ook zo'n soort situatie. Ik heb de twee onafhankelijk bewoonde verdiepingen van mijn drie verdiepingen voorzien van 4 + 2 Jaga convectoren, beneden 4 zonder ventilatortjes en boven onder het dak 2 met ventilatortjes met name i.v.m. koelen in de zomer. Verder voor de rest ( twee keukens, twee badkamers,en een extra toilet en slaapkamer) gewoon ouderwetse radiatoren gehouden. Dan is het handig als die wat ruim bemeten zijn. Mijn watertemperatuur is waarschijnlijk zo'n 3 a 4 graden hoger dan gemiddeld hier om wat meer afgifte te hebben. Toch voldoe ik goed aan de 1m3 = 2 kWh regel bij overgaan van gas naar warmtepomp. In jouw geval kan het inderdaad zinvol zijn om de vloerwatertemperatuur iets lager te laten zijn; bij mij kan dat niet echt.
Vraag 3. Weet ik niet.
Wat is je huidige verbruik aan gas? Daaruit kun je een indicatie afleiden van hoeveel capaciteit de warmtepomp moet hebben en hoeveel het verbruik gaat worden (het laatste via de 1 op 2 regel van hierboven)
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
1. Zoals iemand anders al zei zijn die niet meer state of the art en vaak ook niet de goedkoopste oplossingedterbak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:09:
Hoi mede tweakers,
Ik heb al heel veel in deze thread gelezen. Ik ben me erg aan het verdiepen in de warmtepompen en systemen. Ik heb alleen nog een paar zaken waar ik geen grip op heb. Ik heb een beetje het los zand gevoel nu. 230 pagina's is een hoop informatie om te verterenWel fijn dat er zoveel mensen zijn die echt serieus hiermee bezig zijn. Top dit!
Vraag 1:
In de OP is veel aandacht gegeven aan de ELGA en de LORIA. De laatste 50 pagina's lees ik daar eigenlijk niks meer over. Is daar een reden voor? Zoals dat deze inmiddels eigenlijk niet meer de voorkeur hebben om bepaalde reden. Of toeval.?
Vraag 2:
Ik heb een 3 laags tussenwoning uit 2004, met 16 panelen op het dak. Op de BG ~60m² wil ik graag vvw in laten aanbrengen als hoofdverwarming. Ik heb nu nog een oude CV (uit 2004 en aan vervanging toe) met standaard radiatoren door het hele huis. Uiteraard wil ik graag een goede oplossing met L/W warmtepomp voor de vvw gebruiken. De normale radiatoren werken zoals ik het heb begrepen het beste op hoge watertemperaturen, vloerverwarming juist op lage temperaturen ~30C. Hoe bepaal ik nu wat de beste bedrijfsvoering is qua temperatuur? alles op lage temp, met de kans dat de rest van het huis mogelijk niet helemaal goed warm wordt (of is dat dom?), of hoge temperatuur met een oplossing met mengen voor de vvw beneden? Ik sta zegmaar aan het begin van het traject om keuzes te maken voor ons gezin/huis, maar ik lees zo ontzetten veel mogelijkheden. Pompie hier, ventieltje daar, circuitje zo, tankje daar. Ik vind het lastig. Ik heb een beetje een duwtje nodig de juiste richting in.
Vraag 3:
Ik ben een beetje aan het klooien met automatisering. Ik heb HomeAssistant draaien op een VM. Ik heb 15 inbouw-schakelaars, 8 deur/raamsensoren, bewegingsmelders, diverse apparaten (slimme meter, zonnecellen, rolluiken, TV etc etc.) in HomeAssistant staan met allemaal leuke automatiseer-regeltjes. Kan het je aanraden als hobby
Met de nieuwe warmtepomp / vvw / cv wil ik graag ook zo veel mogelijk info uit kunnen lezen in HA.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met automatisering? Welke systemen of merken werken prettig samen met dit soort automatiseer-toepassingen?
Groetjes.
2. Wat is je gasverbruik? En heb je al geprobeerd de aanvoer temperatuur van je ketel te verlagen? Dat kan je een goed beeld geven over welke temperatuur qua water je nodig hebt om het boven op de gewenste temperatuur te houden.
3. Voor de Panasonic warmtepompen is er een add- on bordje ontwikkeld door hobbyisten waarmee je hem gemakkelijk aan je eigen systeem kan hangen, zoek even op Heishamon. Voor andere merken en types zijn er vaak ook wel mogelijkheden. Zo kan je de Loria's volgens mij uitlezen via een OTGW.
Had jij niet (2x) een Itho WTW? Hier komt ook een LL Wp voor de koeling dat is op zich wel een fijne bijkomstigheid.koevlaas2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:49:
[...]
Persoonlijk ben ik heel blij met mijn lucht wtw, deze wint bij koelen in de zomer ook de koude lucht terug dat is het grote voordeel.
[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 01-02-2020 16:16 ]
condensor is 76 hoog, 93 breed en 10 fins per 12,5cm. dus 20 fins per inch.Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:54:
[...]
Vol verwachting klopt mijn hart.Ik heb ooit wat oppervlakte gegevens gelezen, ik weet alleen niet meer waar, maar dat waren redelijk heftige cijfers voorzover ik me dat meen te herinneren.
diepte weet ik nog niet.
Verwijderd
onderlinge afstand van een fin is toch eerder mm werk dan cm ? Ja natuurlijk want je zegt ook 20 fins per inch, dus 10 fins per 1,25cm.flippy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:47:
[...]
condensor is 76 hoog, 93 breed en 10 fins per 12,5cm. dus 20 fins per inch.
diepte weet ik nog niet.
Op 93cm ~ 750 fins
750 * 2(zijdig) * 0.76 * 0.05(diepte ?) zou het 57m2 moeten zijn ?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2020 17:20 ]
12,5mm moet het zijn ja.Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:14:
[...]
onderlinge afstand van een fin is toch eerder mm werk dan cm ? Ja natuurlijk want je zegt ook 20 fins per inch, dus 10 fins per 1,25cm.
Op 93cm ~ 750 fins
750 * 2(zijdig) * 0.76 * 0.05(diepte ?) zou het 57m2 moeten zijn ?

diepte gok ik op een 2 inch aangezien condensers en zo nog steeds in inch maten worden gemaakt.

https://i.imgur.com/a0rXc4X.jpg
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 01-02-2020 17:49 ]
Verwijderd
Met een paar fans er achter/onder heb je een 'mooie' zeer effectieve radiator van 75%(COP=4) van 5kW zijnde 3.75kW, bijna 66W/m2.flippy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:38:
[...]
12,5mm moet het zijn ja.
diepte gok ik op een 2 inch aangezien condensers en zo nog steeds in inch maten worden gemaakt.
[Afbeelding]
https://i.imgur.com/a0rXc4X.jpg
Ik heb 2 systemen, lw mitsi 7,5 kW voor verwarming en een nibe f130 die de warmte uit 100m3 ventilatielucht omzet in sww met een vat van 300l. Indien nodig kan ik via de mitsi het vat verwarmen omdat er 2 spiralen inzitten, 1 spiraal is aangesloten. De sww verbruikt tussen de 8en 10 kW per week en vervangt 4 tot 5m3 gas, helaas alleen een kW meter maar ik schat een cop van ongeveer 4 tot 4,5. Geluid was een drijfveer.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
heb tevens een situatie schets gemaakt van de zolder.
Op tekening zichtbaar, maar ik ga hem achter het vat plaatsen: een 125mm doorvoer gevel (PVC buis, gevuld met
- 2x DN20/19mm isolatie incl. 2 aderig t.b.v. boiler sensor
- 2x electra YMvK-3x2,5mm2
- 2x UTP (internet + 2x 4 extra aders)
- 1x thermostaat kabel
- voor sturing 3-weg kleppen nog kabel nodig! maar ik weet nog niet welke kleppen
- opgevuld met glaswol
Je ziet daar het vat nog links op de foto, maar komt dus rechts te staan. Daar heb ik veel ruimte over om expansievaten, ZB pomp, regelpaneel ZB etc op te hangen.
- Achter het vat wil de WP leidingen m.b.v. twee 3-weg kleppen wisselen tussen het vat (hygiene) & de VVW leidingen.
- helemaal links achter dat muurtje hangt nu de CV ketel; daar wil ik t.z.t. een e-boiler of een Clage doorstromer ophangen (ben er absoluut nog niet over uit welke.....)
Die leidingen over de muur ga ik werken met dezelfde DN20 RVS ribbelbuis, welke ik ook buiten gebruik. Gelijk geisoleerd. water gewoon met 15mm koper (ongeisoleerd zoals men altijd adviseert)
Tevens komt daar ook de PV omvormer te hangen (SolarEdge 5k/3fase)
Op de buitengevel plaats ik een op maat gemaakte RVS koof (+- 50x150) en om de waterleidingen met 19mm isolatie, doe ik nog eens extra isolatie (glaswol) lekker inpakken.
solar | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
- inkomende warmtepomp leidingen werk ik af op de muur met 1" afsluiters
- bestaande water-/verwarmingsleidingen werk ik af met afsluiters
- met 20 bestelde DS18 sensoren & een raspPi .... komt de monitoring ook voor elkaar
Dit om alles redelijks makkelijk af te koppelen etc. onlangs verhuisd (zonneboiler) en daar miste ik dus afsluiters

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 01-02-2020 21:24 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Nee, ik heb maar 1 (HRU Eco bal 350m3), de unit probeert met koude* buitenlucht in de nacht ook een beetje te koelen dat scheelt iets maar is geen wonder.Appie Heijn schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:14:
[...]
Had jij niet (2x) een Itho WTW? Hier komt ook een LL Wp voor de koeling dat is op zich wel een fijne bijkomstigheid.
*In Augustus is het al snel 16c buiten in de nacht.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik kan kiezen uit:
- plat houten dak (op 1e verdieping) met vrij uitzicht op het zuiden, oosten en noorden en een beetje op het westen.
of
- 10 meter de tuin in tegen muurtje met vrij op oosten, noorden, beetje westen en geen zuiden?
Ik begreep dat je de WP eigenlijk op het zuiden wilt zetten, maar hoeveel scheelt dat?
Ah ok, ging mij met name om dat je de door de L/L WP gekoelde lucht niet naar buiten ventileert. Dus als ik het goed begrijp wordt de warme buitenlucht in de zomer afgekoeld in de WTW (door de afgevoerde relatief koude lucht)koevlaas2 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:25:
[...]
Nee, ik heb maar 1 (HRU Eco bal 350m3), de unit probeert met koude* buitenlucht in de nacht ook een beetje te koelen dat scheelt iets maar is geen wonder.
*In Augustus is het al snel 16c buiten in de nacht.
Beste plek is een plek, die geen overlast geeft bij buren en bij jezelf. Als je ze beiden gelijk zijn dan zoveel mogelijk op het zuiden. Zelf heb ik hem in de tuin achter de garage op het zuidoosten.woger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:27:
Wat is de beste plek om de WP te plaatsen?
Ik kan kiezen uit:
- plat houten dak (op 1e verdieping) met vrij uitzicht op het zuiden, oosten en noorden en een beetje op het westen.
of
- 10 meter de tuin in tegen muurtje met vrij op oosten, noorden, beetje westen en geen zuiden?
Ik begreep dat je de WP eigenlijk op het zuiden wilt zetten, maar hoeveel scheelt dat?
Dat is niet juist.woger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:27:
Ik kan kiezen uit:
of
Het is beter om de buitenunit niet in direct zonlicht te plaatsen.
Tijdens een hete zomer en windstil weer kan de inwendige temperatuur te hoog worden en kan het apparaat in storing gaan (geen SWW capaciteit).
De warmte wordt uit de gigantische hoeveelheid lucht (door de fan aangezogen) gehaald; extra warmte door de zon is verwaarloosbaar.
Bedenk verder dat een muur als reflector kan werken.
Uit het Mitsu installatie-manual:
•Vermijd plaatsen die worden blootgesteld aan direct zonlicht of andere warmtebronnen.
• Kies een plaats waar niemand last heeft van het geluid van het apparaat.
• Kies een plaats die eenvoudige aansluiting van de elektrische bedrading en pijpen
naar het binnenapparaat mogelijk maakt.
• Vermijd plaatsen waar brandbare gassen worden geproduceerd of kunnen lekken,
stromen of samenstromen.
• Houd er rekening mee dat er tijdens de werking water uit het apparaat kan druppelen.
• Kies een vlakke constructie die bestand is tegen het gewicht en de trillingen van
het apparaat.
• Vermijd plaatsen waar het apparaat door sneeuw kan worden bedekt. In sneeuwrijke
gebieden moeten speciale maatregelen worden getroffen zoals het verhogen
van de installatieplaats of het plaatsen van een afdak om te voorkomen dat
de sneeuw in of tegen de luchtinlaat terechtkomt. De sneeuw kan de normale
luchtstroom bemoeilijken en storingen veroorzaken.
EDIT: let ook op de buitentemperatuursensor (ook niet in de zon).
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ah kijk,Remco45 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:49:
[...]
Dat is niet juist.
Het is beter om de buitenunit niet in direct zonlicht te plaatsen.
Tijdens een hete zomer en windstil weer kan de inwendige temperatuur te hoog worden en kan het apparaat in storing gaan (geen SWW capaciteit).
De warmte wordt uit de gigantische hoeveelheid lucht (door de fan aangezogen) gehaald; extra warmte door de zon is verwaarloosbaar.
Bedenk verder dat een muur als reflector kan werken.
Uit het Mitsu installatie-manual:
•Vermijd plaatsen die worden blootgesteld aan direct zonlicht of andere warmtebronnen.
dat staat niet vermeld in de installatie manual van de LG monobloc. Zal niet heel belangrijk zijn dan, maar wel genoeg om daarmee zeker geen rekening te houden bij de keus van de locatie.
Leuk detail overigens, dat in de flyer van de LG monobloc staat dat ie eenvoudig zelf is te plaatsen als je een beetje handig bent en dat er in de installatie handleiding staat dat ie niet zelf geplaatst mag worden.

Het staat er een beetje : -20 tot maximaal 35 graden ;-)woger schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:28:
[...]
Ah kijk,
dat staat niet vermeld in de installatie manual van de LG monobloc. Zal niet heel belangrijk zijn dan, maar wel genoeg om daarmee zeker geen rekening te houden bij de keus van de locatie.
Leuk detail overigens, dat in de flyer van de LG monobloc staat dat ie eenvoudig zelf is te plaatsen als je een beetje handig bent en dat er in de installatie handleiding staat dat ie niet zelf geplaatst mag worden.
Om de correcte werking te garanderen
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 02-02-2020 09:32 ]
Mooi kraantje..:-)Crazy- schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:10:
Gisteren en vandaag warmtepomp op het dak geplaatstheerlijk met een kraantje.
heb tevens een situatie schets gemaakt van de zolder.
Op tekening zichtbaar, maar ik ga hem achter het vat plaatsen: een 125mm doorvoer gevel (PVC buis, gevuld met
- 2x DN20/19mm isolatie incl. 2 aderig t.b.v. boiler sensor
- 2x electra YMvK-3x2,5mm2
- 2x UTP (internet + 2x 4 extra aders)
- 1x thermostaat kabel
- voor sturing 3-weg kleppen nog kabel nodig! maar ik weet nog niet welke kleppen
- opgevuld met glaswol
Je ziet daar het vat nog links op de foto, maar komt dus rechts te staan. Daar heb ik veel ruimte over om expansievaten, ZB pomp, regelpaneel ZB etc op te hangen.
- Achter het vat wil de WP leidingen m.b.v. twee 3-weg kleppen wisselen tussen het vat (hygiene) & de VVW leidingen.
- helemaal links achter dat muurtje hangt nu de CV ketel; daar wil ik t.z.t. een e-boiler of een Clage doorstromer ophangen (ben er absoluut nog niet over uit welke.....)
Die leidingen over de muur ga ik werken met dezelfde DN20 RVS ribbelbuis, welke ik ook buiten gebruik. Gelijk geisoleerd. water gewoon met 15mm koper (ongeisoleerd zoals men altijd adviseert)
Tevens komt daar ook de PV omvormer te hangen (SolarEdge 5k/3fase)
Op de buitengevel plaats ik een op maat gemaakte RVS koof (+- 50x150) en om de waterleidingen met 19mm isolatie, doe ik nog eens extra isolatie (glaswol) lekker inpakken.
solar [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
- inkomende warmtepomp leidingen werk ik af op de muur met 1" afsluiters
- bestaande water-/verwarmingsleidingen werk ik af met afsluiters
- met 20 bestelde DS18 sensoren & een raspPi .... komt de monitoring ook voor elkaar![]()
Dit om alles redelijks makkelijk af te koppelen etc. onlangs verhuisd (zonneboiler) en daar miste ik dus afsluiters
Wel nagedacht over een WPboiler en een Wp gescheiden?
Ook bedacht om je leidingen binnenlangs te laten gaan ipv buiten?
Ik zou het hoekie omgaan en naast de regenpijp omhoog, met goede isolatie[ zwart] vallen ze stukken minder op dan een rvs aan de gevel. Op zolder maakt het niet uit..
Die leidingen op de gevel, blijf ik minder vinden....
Maar verder mooi voor elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 02-02-2020 10:26 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je kunt (als dat kan) rekening houden met de veel voorkomende windrichting (ZW) Scheelt je op jaarbasis aan fan-vermogen van de verdamper. (Aanzuig zijde fan kijkend naar ZW).Kwam bij mij in de tuin toevallig goed uit.woger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:27:
Ik kan kiezen uit:
of

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En bedankt!Gasschuif schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:30:
[...]
Je kunt (als dat kan) rekening houden met de veel voorkomende windrichting (ZW) Scheelt je op jaarbasis aan fan-vermogen van de verdamper. (Aanzuig zijde fan kijkend naar ZW).Kwam bij mij in de tuin toevallig goed uit.
[Afbeelding]
Had net de plaats definitief vastgesteld op NO
Op de oprit tegen het huis. Staat ie niet in de tuin en de buren hebben er ook geen last van, als ie wat geluid maakt. Wel rampaaltjes er om heen.
Haha ja heel mooi kraantje. Pakte de WP zo uit de garage zelfs 😆Dylantje2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:24:
[...]
Mooi kraantje..:-)
Wel nagedacht over een WPboiler en een Wp gescheiden?
Ook bedacht om je leidingen binnenlangs te laten gaan ipv buiten?
Ik zou het hoekie omgaan en naast de regenpijp omhoog, met goede isolatie[ zwart] vallen ze stukken minder op dan een rvs aan de gevel. Op zolder maakt het niet uit..
Die leidingen op de gevel, blijf ik minder vinden....
Maar verder mooi voor elkaar.
WPB/WP gescheiden: Ben er nog niet uit over hoe SWW te regelen. voor maart-sept heb ik voldoende aan de zonneboiler. Dus heb nog even de tijd (Zomer) om over na te denken.
Nu gaat de WP rechtstreeks op de verwarmingsinstallatie.
Buiten leiding over de achtergevel, langs de regenpijp. Ben bang dat dat niet gaat ivm de ruimte onder doorlopende kap / muur. Krijg ik geen 125mm boor tussen. De vloer ligt hoger dan de hoek/dak
Als je wpboiler 270 liter met spiraal koopt..:-) zet je dit vat in de verkoop.Crazy- schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:25:
[...]
Haha ja heel mooi kraantje. Pakte de WP zo uit de garage zelfs 😆
WPB/WP gescheiden: Ben er nog niet uit over hoe SWW te regelen. voor maart-sept heb ik voldoende aan de zonneboiler. Dus heb nog even de tijd (Zomer) om over na te denken.
Nu gaat de WP rechtstreeks op de verwarmingsinstallatie.
Buiten leiding over de achtergevel, langs de regenpijp. Ben bang dat dat niet gaat ivm de ruimte onder doorlopende kap / muur. Krijg ik geen 125mm boor tussen. De vloer ligt hoger dan de hoek/dak
Kun je heel simpel sww houden, icm je zonneboiler.. [ zit daar ook een vat bij? ]
Scheelt je veel sorres en aansturing, en geld.
Je wp zal veel rustig gana lopen en 2 gescheiden systemen rules, in mijn ogen...
Dat gat boren lukt..
ipv 125mm 2x 50 of 70 boren links en rechts van de regenpijp.
Holle kern boor met verlengstukken en water, of een goede sterke bouwzuiger....[ is simple te huren ]
Hoek even uitmeten, strookje multiplex op die schuinte zagen, zodat je naast je boor een richting hebt..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Qua doorvoer ga ik even denken ;-)Dylantje2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:31:
[...]
Als je wpboiler 270 liter met spiraal koopt..:-) zet je dit vat in de verkoop.
Kun je heel simpel sww houden, icm je zonneboiler.. [ zit daar ook een vat bij? ]
Scheelt je veel sorres en aansturing, en geld.
Je wp zal veel rustig gana lopen en 2 gescheiden systemen rules, in mijn ogen...
Dat gat boren lukt..
ipv 125mm 2x 50 of 70 boren links en rechts van de regenpijp.![]()
![]()
Holle kern boor met verlengstukken en water, of een goede sterke bouwzuiger....[ is simple te huren ]
Hoek even uitmeten, strookje multiplex op die schuinte zagen, zodat je naast je boor een richting hebt..
Omtrent de zonneboiler etc. dit reeds al in bezit 2 jaar; ben blij dat het vat (hygiëne 400liter) boven staat. Gaat niet meer weg. Deze heeft mij amper 600€ gekost incl 3 collectoren etc
Een WPB kopen en de leidingen dan op dit vat aansluiten is misschien wel een idee! Het vat wat over is... verkopen
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 02-02-2020 12:46 ]
Tsja...Crazy- schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Qua doorvoer ga ik even denken ;-)
Omtrent de zonneboiler etc. dit reeds al in bezit 2 jaar; ben blij dat het vat boven staat. Gaat niet meer weg.
Een WPB kopen en de leidingen dan op dit vat aansluiten is misschien wel een idee! Het vat wat over is... verkopen
Gaten werken, zelf ook gedaan..:-)
Bij Ali alvast zwarte buis isolatie bestellen..[ evt 2x over de ander heen, kun je er wat data kabels tussen proppen. ] stukken goedkoper dan hier, die met contactlijm netje dicht lijmen
Probeer geen haakse bochten...
En evt uponor 32 of 38 ..
Meer volume.. en de evt knieen los je daar wat mee op
Ik heb een zonneboiler en de wpb cascade zitten..
Heel veel gratis warmwater, en de wpboiler gaat dagen niet aan..
maar als dan wel :-)
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 02-02-2020 12:49 ]
Net nog even gekeken, maar praktischer is het toch op de zijgevel. Anders moet ik zo ellendig schuin gaan boren, en kom ik op een compleet **** plek uit. Is een no-go...Dylantje2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:48:
[...]
Tsja...
Gaten werken, zelf ook gedaan..:-)
Bij Ali alvast zwarte buis isolatie bestellen..[ evt 2x over de ander heen, kun je er wat data kabels tussen proppen. ] stukken goedkoper dan hier, die met contactlijm netje dicht lijmen
Probeer geen haakse bochten...
En evt uponor 32 of 38 ..
Meer volume.. en de evt knieen los je daar wat mee op
Ik heb een zonneboiler en de wpb cascade zitten..
Heel veel gratis warmwater, en de wpboiler gaat dagen niet aan..
maar als dan wel :-)
Qua leidingen: heb DN20 flexibele RVS leiding (in bezit) van binnen naar buiten. Deze heeft 19mm isolatie, werk ik weg in de RVS koof en die isoleer ik van binnen na. prima!
Qua WPB zie ik zo 1,2,3 alleen maar alles in 1 systemen. Een WP alleen is al voldoende eigenlijk...
Noord oost is prima joh, zoveel winst haal je daar ook niet uit.woger schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:35:
[...]
En bedankt!
Had net de plaats definitief vastgesteld op NO![]()
![]()
Op de oprit tegen het huis. Staat ie niet in de tuin en de buren hebben er ook geen last van, als ie wat geluid maakt. Wel rampaaltjes er om heen.
Staat hier op noord, in de zomer staat ie in de ochtend en middag ook in de zon, zie de temperatuur dan ook oplopen op de sensor. Maar ik maak er geen sww mee, enige is dat de bovenkap van de unit mat en witter gaat uitslaan, ik ga hem van de zomer maar even een goede zonwerende verf geven.
Yep, hij komt op de oprit. Deze loopt gelukkig kwa breedte op van 3m bij de poort tot 4,5m bij de plek waar ik de WP wil plaatsen. Met een breedte van 45cm van de WP plus 30cm van de muur is het daar nog steeds 75cm breder dan bij de ingang/poortRol-Co schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:00:
[...]
Noord oost is prima joh, zoveel winst haal je daar ook niet uit.
Staat hier op noord, in de zomer staat ie in de ochtend en middag ook in de zon, zie de temperatuur dan ook oplopen op de sensor. Maar ik maak er geen sww mee, enige is dat de bovenkap van de unit mat en witter gaat uitslaan, ik ga hem van de zomer maar even een goede zonwerende verf geven.
Nee, er is geen raam of deur aan die kant van het huisRol-Co schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:18:
Wel kijken dat hij op de oprit niet langs je voordeur staat te blazen, er komt wel een koud windje af natuurlijk.
Afgelopen week 1 geïnstalleerd.jebice schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:52:
Ik mis ook mijn "zeldzame" Vaillant VWL 85/3 7.7 kw 😉
Het apparaat hangt aan een muur en binnen hoor je 'm keihard, ik moet er nog mee aan de slag (veren eronder), ben er op eerste hand niet enorm enthousiast over.
Bij hornbach heb je rechthoekige kanalen, ik schat tot 20×10woger schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:54:
Nu komt het volgende probleem; wel of geen WPB. De enige plek waar ik een WPB kwijt kan is in de bijkeuken. Daar kan ik niet via de muur naar buiten en moet ik dan via de oude schoorsteen naar het platte dak boven de 1e etage. Maar ik neem aan dat dat nogal dikke luchtkanalen zijn en ik weet pas hoeveel ruimte ik heb als we het plafond gaan slopen in maart. Afhankelijk van de ruimte komt er dan wel of niet een WPB, anders alleen een SWW boiler.
1 PVoutput . Dongen NB
Alles op de grond zetten, aan muren en daken is vaak geen zak waard.koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:59:
[...]
Afgelopen week 1 geïnstalleerd.
Het apparaat hangt aan een muur en binnen hoor je 'm keihard, ik moet er nog mee aan de slag (veren eronder), ben er op eerste hand niet enorm enthousiast over.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Kan deze in serie worden aangesloten tov van mijn huidige boiler van de WP. Toevoer water op zonneboiler deze gaat dan naar de boiler van de WP en dan pas naar de tapwater punten.
Zou technisch zonder bijzondere regeling moeten kunnen toch? Vorstbeveiling zou wel moeten denk ik.
M.a.w. als invoer water warm genoeg is zal de WP geen run hoeven te maken en als koud water erin komt dan gaat de WP een run uitvoeren. Of is dit een beetje kort door de bocht?
Euhm.. dus je raad muurmontage af? De Daikin is onhoorbaar binnen. Monoblok LG wordt dat twijfel geval. Elga hoor ik wel als die vol gas moet op platte dak.koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:59:
[...]
Afgelopen week 1 geïnstalleerd.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb het niet bedacht, alleen de installatie uitgevoerd in opdracht van 3en, zelf zou ik niet dat merk/type gekozen hebben omdat je niet weet wat je in huis haalt. Van een Panasonic en/of Mitsubishi weet ik exact wat ik in welke configuratie dan ook kan verwachten en kan van tevoren eventueel maatregelen treffen maar in dit geval is een heel plan van aanpak uitgestippeld en ik wijk hier niet/niet veel van af.Oxellaar schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:25:
[...]
Alles op de grond zetten, aan muren en daken is vaak geen zak waard.
Klopt, die heb ik ook onder mijn Mitsubishi echter deze staat op een beugel met hogere zwarte rubbers dus hoogte hebben we om de veren ertussen te kunnen prutsen en gelet op het getril is dat misschien de beste oplossing. Verder valt het geluid buiten wel gelukkig wel mee.timovd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:24:
@koevlaas2, Ik heb goede ervaring met de zachte (vaak grijze kleur) rubbers. Ik heb deze nu onder mijn 7kW Panasonic split op een Rodigas MS220.
Nee joh, bijv. een Panasonic kan je prima aan de muur hangen die hoor je nauwelijks en anders de juiste trillinsdempers/veren en het probleem is ook opgelost.Noord27 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:19:
[...]
Euhm.. dus je raad muurmontage af? De Daikin is onhoorbaar binnen. Monoblok LG wordt dat twijfel geval. Elga hoor ik wel als die vol gas moet op platte dak.
Gaat iemand nog naar de VSK beurs, ik heb mezelf aangemeld en ben voornemens te gaan kijken.
Ik ga donderdag. Ben benieuwd of er nog wat nieuws te zien is.koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:58:
[...]
Gaat iemand nog naar de VSK beurs, ik heb mezelf aangemeld en ben voornemens te gaan kijken.
Als de luchtkanalen een probleem vormen is dit wellicht een alternatiefwoger schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:54:
Nu komt het volgende probleem; wel of geen WPB. De enige plek waar ik een WPB kwijt kan is in de bijkeuken. Daar kan ik niet via de muur naar buiten en moet ik dan via de oude schoorsteen naar het platte dak boven de 1e etage. Maar ik neem aan dat dat nogal dikke luchtkanalen zijn en ik weet pas hoeveel ruimte ik heb als we het plafond gaan slopen in maart. Afhankelijk van de ruimte komt er dan wel of niet een WPB, anders alleen een SWW boiler.
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ja, donderdag...koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:58:
.............
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dinsdag waarschijnlijk.koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:58:
[...]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik blijf het een raar idee vinden dat je eerst de temperatuur in de vvw doet en dat hij er hem vervolgens weer uithaalt. Maar ze staan ook op VSK, dan zal ik eens kijken.t.oswald schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:29:
[...]
Als de luchtkanalen een probleem vormen is dit wellicht een alternatief
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
hesselbeertje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:59:
Als 't werk het toelaat vrijdag
Ik zal kijken of ik een bordje kan opspelden met daarop T - Koevlaas2 , dan weten mensen van hier dat ik het ben...Wimhaw schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:07:
[...]
Ik ga donderdag. Ben benieuwd of er nog wat nieuws te zien is.
Poosje geleden ook een Vaillant split aangesloten bij familie van een collega. Moet zeggen dat ik het een mooie warmtepomp vond. Was wel een ander type, ben even kwijt welke precies.koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:33:
[...]
Ik heb het niet bedacht, alleen de installatie uitgevoerd in opdracht van 3en, zelf zou ik niet dat merk/type gekozen hebben omdat je niet weet wat je in huis haalt. Van een Panasonic en/of Mitsubishi weet ik exact wat ik in welke configuratie dan ook kan verwachten en kan van tevoren eventueel maatregelen treffen maar in dit geval is een heel plan van aanpak uitgestippeld en ik wijk hier niet/niet veel van af.
Degelijk binnendeel en buitendeel was erg stil.
Verder vind ik het wel aardig om af en toe een uitstapje te doen naar een onbekend merk.
Even de oogkleppen af...
Misschien handig om ergens een tijd af te spreken waar je een bakkie kan doen. 😀koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:11:
[...]
[...]
[...]
[...]
Ik zal kijken of ik een bordje kan opspelden met daarop T - Koevlaas2 , dan weten mensen van hier dat ik het ben...
IK denk dat jij de enige bent die dat juist NIET hoeft te doen, de anderen wèl......koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:11:
[...]
Ik zal kijken of ik een bordje kan opspelden met daarop T - Koevlaas2 , dan weten mensen van hier dat ik het ben...
Check... Ook donderdag
Alleen deze keer met een grote groep...
Een collega moet in de strijd, op de beurs, om "vakheld 2020" te worden, bij Alklima.
Dus moeten we supporten natuurlijk...
[ Voor 34% gewijzigd door Oxellaar op 02-02-2020 20:40 ]
reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:15:
[...]
Vind het wel prijzig, maar tof idee om de terug levering op te heffen. Ben benieuwd naar resultaat.

Nog even dat element in de boiler het buffervat en gaan met die banaan
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2020 22:11 ]
Even geduld.
Verwijderd
Nwe. schijf, OSX nieuw installeren, tijdens installatie verwijzen naar je TimeMachine en je bent weer up2date incl. je meest actuele data.Tomexergie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:06:
Monitoring: De resultaten wachten nog even. Dit omdat de mijn iMAC geheugen gecrasht is en vandaag wordt uitgelezen. Mijn eigen beginpunt van dse meters heb ik niet. De laatste excel monitoring file is er nog wel.
Even geduld.
Ik heb zelf zg direct doorstroomde heatpipes, die liggen vrijwel horizontaal op het garage dak; binnen hun aansluitframe kan je elke buis tot ca 30 grd kantelen richting de zon zodat het optisch vlak ligt, maar toch (redelijk) naar de zon kijkt ..Appie Heijn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:12:
[~@MikeyMan
Heb zelf nu 32 vacuumbuizen op het platte dak maar cosmetisch is dit toch wel een dingetje.
zoiets ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Zijn er geen warmtepompen die je PV-installatie kunnen aansturen? Met een optie om alle opbrengst te gebruiken waar mogelijk. Eventueel i.c.m. smart grid e.d.? Lijkt me een logische toevoeging...AUijtdehaag schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:03:
[...]
[Afbeelding]
Nog even dat element in de boiler het buffervat en gaan met die banaan

@Rimco @Murkmans @Appie Heijn
Met een Nibe kan dat.TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Zijn er geen warmtepompen die je PV-installatie kunnen aansturen? Met een optie om alle opbrengst te gebruiken waar mogelijk. Eventueel i.c.m. smart grid e.d.? Lijkt me een logische toevoeging...
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Ik heb nog nooit gehoord van een warmtepomp die de pv aanstuurt.
Andersom zou kunnen, maar dan nog regelt de WP op deltaT en niet op PV.
Een verhitterelement doet dat traploos van 50 tot 3000 watt.
Zet ik koffie, dan houdt die regeling er direkt rekening mee.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Simpele uitvoering
https://www.nibe.eu/en-eu...roducts/NIBE-EME-10-_-142
Of
https://www.nibe.eu/en-eu...oducts/NIBE-EME-20--_-588
AUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:20:
@Wouter9636 hoe?
Ik heb nog nooit gehoord van een warmtepomp die de pv aanstuurt.
Andersom zou kunnen, maar dan nog regelt de WP op deltaT en niet op PV.
Een verhitterelement doet dat traploos van 50 tot 3000 watt.
Zet ik koffie, dan houdt die regeling er direkt rekening mee.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Eerlijk gezegd vind ik de specs die NIBE verstrekt op hun website niet eens summier, maar zwaar onvoldoende. Ik ben niet zo geïnteresseerd in afmetingen van 28*81*81 mm. Ik wil weten wat het ding precies doet. Maar dat zie ik nergens.Wouter9636 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:00:
Hij stuurt de pv niet aan natuurlijk. Dat doet de zon.
Simpele uitvoering
https://www.nibe.eu/en-eu...roducts/NIBE-EME-10-_-142
Of
https://www.nibe.eu/en-eu...oducts/NIBE-EME-20--_-588
[...]
Is me al veel vaker opgevallen bij NIBE.
Ik dacht dat het wel een kwaliteitsmerk was, maar hier schieten ze wat mij betreft zwaar tekort.
Zwerius Kriegsman
Wat zijn kleppen en gedoe? Ik snap het niet.Rimco schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:32:
@TimoDimo Wat @Appie Heijn zegt. Hier zitten 3 van de 4 pompen in de retour. 2 zitten in de solar loop (met losse warmtewisselaar want drainback) en 1 net voor de WP. Enkel de pomp van het buffer richting afgifte komt in de aanvoer want kleppen en gedoe
Dus bij zo'n 60 graden max maakt het niet uit en kan de pomp langdurig tegen?Zou ook wel in de retour kunnen, maar max temp is toch slechts 50/60 vanwege thermostatische mixer die ervoor zit.
@Wouter9636 mijn hitachi ondersteund ook een soort van sturing door PV. Je kan een controller(3th party) of een relais(aangestuurd) door de omvormer gebruiken voor het activeren van een SWW run
Als over paar jaar terug levering 1/3 op brengt van afname dan ben je eigenlijk cop 3 aan het verwarmen, maar dan zonder wp...AUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:11:
@TimoDimo Toch zonde.... Dit had omgezet kunnen worden in cop=1 warmte.
https://snapshot.raintank...sEdFwIGysPDxOhX0OaXhTznJO
offtopic:
As we speak, 450 ltr water down the drain
1 PVoutput . Dongen NB
Keep up the good workAUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:22:
@reneeke1970 Ik loop graag vooruit op de zaken ;-)
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap niet echt wat ik hier zie.AUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:11:
@TimoDimo Toch zonde.... Dit had omgezet kunnen worden in cop=1 warmte.
https://snapshot.raintank...sEdFwIGysPDxOhX0OaXhTznJO
offtopic:
As we speak, 450 ltr water down the drain
Wat zijn die gekke piekjes op L3?AUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:29:
@TimoDimo Nee mijn teruglevering van 3 ct per kWh (in 2030)
Dit topic is gesloten.