L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Overigens hebben ze de eerste die je vermeld, de -BS versie (zoutbestendig) voor mij bij de ecoclimagroup in de website gezet, hou dan wel rekening met 3-4 maanden levertijd omdat hij apart gecoat moet worden

Dus ik ben uiteindelijk toch voor de normale versie gegaan ivm levertijd. (scheelde ook nog 150 euro)
Als ik de ruimte had zou ik een aparte (WPB?) boiler nemen en een standaard binnen/buiten unit setup voor de verwarming.Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:54:
[...]
Ik kom er zelf niet aan uit dus ik dacht laat ik eens kijken waarom de mensen hier voor een bepaalde uitvoering zouden kiezen, wellicht dat het mij kan helpen.
Ik hoef niet te koelen, ik hoef ook niet perse een ingebouwde boiler maar ik kan de keuze niet gemaakt krijgen (ingebouwde boiler, losse boiler, aparte wpb), het mag een 1 of 3 fase zijn meterkast moet ik toch nog aanpassen. Kwa vermogen is het gokken op basis van het verbruik van de huidige bewoners, daarbij zou ik naar boven afgerond een 8kW nodig hebben
Als je toch de meterkast aanpast zou ik voor 3 fase gaan, een beetje meerprijs, maar daarna heb je in totaal 75A voor hetzelfde vastrecht. Vandaar ook mijn voorkeur voor de YAA, ook omdat ik toch al een 3 fase aansluiting had. Voordeel is dat de stroom per fase dan ook lager is t.o.v. een VAA.
[ Voor 66% gewijzigd door Blackraven op 29-01-2020 22:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Kost je vermogen hij topt hem gewoon wat af..zonetjes schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:14:
dag allemaal. mogelijk is mijn vraag eerder langs gekomen, maar kan het zo niet vinden. daarom dus de vraag:
we hebben een Panasonic-monoblock L/W Panasonic MDC05F3E5 (5kW dus). hij draait nu 2 jaar en bevalt prima. ik heb m afgelopen half jaar (incl de zomer) op 'quiet'-stand gehad, zodat ie minder lawaai maakt. begin deze week heb ik deze weer op normaal gezet, (door op afstandebediening het knopje quiet weer in te drukken) en jawel ik kan m weer duidelijk horen (door trillingen vd WP, die door het houten dakbeschot heendringen; hij staat namelijk bovenop de erker van de badkamer - ventilatorgeluid buiten hoort niemand),
ik heb de indruk dat het compressor-frequentie-getal op het display niet zozeer hoger is geworden, maar ik kan er zeker naast zitten.
mijn vraag is: weten jullie wat er precies in stand 'quiet' gebeurd en heeft dat gevolgen voor het verwarmend vermogen of voor het energieverbruik?
ik hoor het graag. groetjes.....
En kost je verbruik...
@Verwijderd kan je de ins en outs vertellen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je vergelijkt hier compleet appels met peren.Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:21:
Welke zou je kiezen en waarom
PUHZ-SW75YAA-BS + EHST20D-VM2C2 5000 - 1900 subsidie inclusief boiler (netto 3100)
PUHZ-SHW80VAA + Hydrobox EHSC-VM2C 4175 - 2200 subsidie (netto 1975)
PUHZ-SW75VAA + ERSD-VM2C 3700 - 1900 subsidie (netto 1800)
PUHZ-SHW112VAA + ERSC-VM2C 4600 - 2500 subsidie (netto 2100)
De 11,2 is wat zwaarder maar prijstechnisch denk ik wel het meest interessant
Zubadans vs Inverter modellen, met boiler, zonder boiler, met koeling en zonder koeling.
Als je 3 fasen in huis hebt zou ik altijd voor een 3 fasen model kiezen.
Als je 3 fasen in huis hebt en dit 3 x 25A is, krijg je de Zubadan 8 of 11,2KW niet eens netjes aangesloten op 3 x 25A, want deze WP's in 1 fase uitvoering (VAA) dienen als volgt afgezekerd te worden.
De SW75VAA dient afgezekerd te zijn op 25A
De SHW80VAA dient afgezekerd te zijn op 25A
De SHW112VAA dient afgezekerd te zijn op 32A
De YAA varianten dienen afgezekerd te zijn op 16A per fase, wat dus wel goed gaat op 3x25A.
Als je 1 x 35A hebt dan zou ik kiezen voor een 1 fase variant.
En ik zou niet naar de prijs kijken, maar naar je warmteverlies, en het afgiftevermogen van je afgiftesysteem, en daar een passende oplossing voor zoeken.
Dit slaat nergens op, de letter voor AA betekent 1 fase (V) of 3 fasen (Y), en heeft niets met geluid te maken.MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:29:
Sowieso een yaa ivm geluid en capaciteit bij lage temperaturen begreep ik
De Zubadan is toch ook gewoon een inverter. Alleen die behoud langer zijn vermogen bij lagere temperaturen, ik denk zelfs overbodig voor in Nederland.Grolsch schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:31:
[...]
Je vergelijkt hier compleet appels met peren.
Zubadans vs Inverter modellen, met boiler, zonder boiler, met koeling en zonder koeling.
Als je 3 fasen in huis hebt zou ik altijd voor een 3 fasen model kiezen.
Als je 3 fasen in huis hebt en dit 3 x 25A is, krijg je de Zubadan 8 of 11,2KW niet eens netjes aangesloten op 3 x 25A, want deze WP's in 1 fase uitvoering (VAA) dienen als volgt afgezekerd te worden.
De SW75VAA dient afgezekerd te zijn op 25A
De SHW80VAA dient afgezekerd te zijn op 25A
De SHW112VAA dient afgezekerd te zijn op 32A
De YAA varianten dienen afgezekerd te zijn op 16A per fase, wat dus wel goed gaat op 3x25A.
Als je 1 x 35A hebt dan zou ik kiezen voor een 1 fase variant.
En ik zou niet naar de prijs kijken, maar naar je warmteverlies, en het afgiftevermogen van je afgiftesysteem, en daar een passende oplossing voor zoeken.
Er is reeds 3 fase aanwezig dus dan is die keuze bij deze gemaakt.
Er komt iets meer dan 100m2 vvw op de begane grond. Eerder hadden we al berekend dat ik volgens de koevlaas formule net iets boven de 7,5 nodig zou hebben.
Ik had nog gekeken naar het vat dat jij ook hebt maar is toch ruim 1500 euro inclusief transport dan vind ik het toch te duur worden.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
100m2 vloerverwarming maar de koelfunctie niet belangrijk vinden?Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:58:
[...]
De Zubadan is toch ook gewoon een inverter. Alleen die behoud langer zijn vermogen bij lagere temperaturen, ik denk zelfs overbodig voor in Nederland.
Er is reeds 3 fase aanwezig dus dan is die keuze bij deze gemaakt.
Er komt iets meer dan 100m2 vvw op de begane grond. Eerder hadden we al berekend dat ik volgens de koevlaas formule net iets boven de 7,5 nodig zou hebben.
Ik had nog gekeken naar het vat dat jij ook hebt maar is toch ruim 1500 euro inclusief transport dan vind ik het toch te duur worden.
Mis ik iets?
Verwijderd
Hoe denk je meer dan 100 * 45W/m2 = 4.5kW kwijt te raken als je een WP > 5kW wilt aanschaffen ?Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:58:
[...]
Ik heb het idee dat het koelen niet werkt. Heb het in dit huis eerst met radiatoren gedaan die stonden meteen helemaal nat (Ja de Ta was te laag). En nu met vvw dat is helemaal niet fijn om op te lopen en had niet het idee dat de temp omlaag ging.Ramon_1984 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:10:
[...]
100m2 vloerverwarming maar de koelfunctie niet belangrijk vinden?
Mis ik iets?
Het huidige gasverbruik voor alleen verwarmen is 1600m3 en dan hebben ze aangegeven nog regelmatig de houtkachel te gebruiken. Ik doe nu 50m2 met een 5kW pana en die draait met dit weer 24/7 op het laagste vermogen. Als het nu 50*45W/m2 is dan zou de pana toch ook uit moeten gaan?Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:49:
[...]
Hoe denk je meer dan 100 * 45W/m2 = 4.5kW kwijt te raken als je een WP > 5kW wilt aanschaffen ?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Jij doelt op het verschil tussen het oude type YHA en het nieuwe YAA. Of VHA/VAA voor 1-fase.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
De Zubadan is inderdaad ook een inverter, en maakt gebruik van de flash injection waardoor bij lagere buitentemperaturen (t/m -15) het opgegeven vermogen behouden blijft.Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:58:
[...]
De Zubadan is toch ook gewoon een inverter. Alleen die behoud langer zijn vermogen bij lagere temperaturen, ik denk zelfs overbodig voor in Nederland.
De Zubadan is een echte 'krachtpatser" maar voor veel woningen overkill, vooral als je alleen maar vloerverwarming gebruikt.
Als ik nu voor mezelf opnieuw de keuze moest maken met het huidige aanbod kwam er geen Zubadan meer.
Dan inderdaad voor een 3 fasen model gaan.Er is reeds 3 fase aanwezig dus dan is die keuze bij deze gemaakt.
Bij 100m2 is een 11,2KW echt zwaar overkill, ga je nooit en te nimmer kwijt raken met vloerverwarming (112W/m2). Dan moet je een Ta temperatuur gaan hanteren van 40 graden, dan raak je 117W/m2 kwijt.Er komt iets meer dan 100m2 vvw op de begane grond. Eerder hadden we al berekend dat ik volgens de koevlaas formule net iets boven de 7,5 nodig zou hebben.
Die vaten zijn inderdaad niet goedkoop, dat heb ik ook nooit beweerdIk had nog gekeken naar het vat dat jij ook hebt maar is toch ruim 1500 euro inclusief transport dan vind ik het toch te duur worden.
7,5KW raak je redelijk makkelijk kwijt hoor. Ta 35, Tr 30 levert 73W/m2 op (buis 20mm, h.o.h. 10CM), en dat zijn geen gekke waarden voor vloerverwarming bij -5, daar heb ik hem ook op staan bij mij thuis.Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:49:
[...]
Hoe denk je meer dan 100 * 45W/m2 = 4.5kW kwijt te raken als je een WP > 5kW wilt aanschaffen ?
Volgens mij snap je het nog nietMikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:25:
@Andrehj @Grolsch nounou... Wat een toon ineens... Zoek eens op yaa in dit topic, daar staat letterlijk meermaals het voordeel genoemd dat dit een stille unit is en dat deze zijn vermogen goed vast houdt... Maargoed, zal de folder eerst uit mijn hoofd gaan leren...
Het verschil tussen de VAA en YAA is 1 fase (V) of 3 fasen (Y), en dat heeft niets met geluid te maken.
Dus de VAA en YAA zijn identiek aan elkaar, behalve de aansluiting
Het is zoals @hesselbeertje zegt, verschillend vergelijk. Zal me er niet meer mee bemoeien
Maar jij hebt als keuzemogelijkheden alleen de YAA en VAA types genoemd. En die zijn beide stil.MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:25:
@Andrehj @Grolsch nounou... Wat een toon ineens... Zoek eens op yaa in dit topic, daar staat letterlijk meermaals het voordeel genoemd dat dit een stille unit is en dat deze zijn vermogen goed vast houdt...
Dus alweer: Lees je nou eerst eens fatsoenlijk in, voordat je zulke vragen stelt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Panasonics hebben een bepaling aan boord welke bepaald wat voor compressorfrequenties bij welke combinatie van Tbuiten en Target Taanvoer er is.zonetjes schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:14:
dag allemaal. mogelijk is mijn vraag eerder langs gekomen, maar kan het zo niet vinden. daarom dus de vraag:
we hebben een Panasonic-monoblock L/W Panasonic MDC05F3E5 (5kW dus). hij draait nu 2 jaar en bevalt prima. ik heb m afgelopen half jaar (incl de zomer) op 'quiet'-stand gehad, zodat ie minder lawaai maakt. begin deze week heb ik deze weer op normaal gezet, (door op afstandebediening het knopje quiet weer in te drukken) en jawel ik kan m weer duidelijk horen (door trillingen vd WP, die door het houten dakbeschot heendringen; hij staat namelijk bovenop de erker van de badkamer - ventilatorgeluid buiten hoort niemand),
ik heb de indruk dat het compressor-frequentie-getal op het display niet zozeer hoger is geworden, maar ik kan er zeker naast zitten.
mijn vraag is: weten jullie wat er precies in stand 'quiet' gebeurd en heeft dat gevolgen voor het verwarmend vermogen of voor het energieverbruik?
ik hoor het graag. groetjes.....
Daarnaast is er een bepaling bij welke Compressorfrequenties / delta outdoor pipe temp vs Tbuiten welke Fan speed wordt gebruikt.
Silent mode verlaagt zowel toegestane compressorfrequentie, als fanspeed bij dezelfde compressorfrequentie.
Als de warmtepomp op een laag pitje draait, zal de compressor al onder die max draaien, en zal dus het enige verschil zijn dat een lagere fanspeed wordt gebruikt. (Niet altijd even gunstig)
Het is voornamelijk handig als vermogensbegrenzer bij opstarten of bij een overgedimensioneerde WP. (Mijn 7kw draait altijd op silent 3)
LG lijkt dit truukje te hebben afgekeken met hun 'nieuwe' R32 Therma V's. (Zelfde concept Flash injection scroll) Maar goed, dat soort power is in NL vaak wel wat overkillGrolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:51:
[...]
De Zubadan is inderdaad ook een inverter, en maakt gebruik van de flash injection waardoor bij lagere buitentemperaturen (t/m -15) het opgegeven vermogen behouden blijft.
De Zubadan is een echte 'krachtpatser" maar voor veel woningen overkill, vooral als je alleen maar vloerverwarming gebruikt.
Meest frapante aan de LG's is dat volgens (https://www.irishellas.com/files/LG-Monobloc-ALL--R32.pdf)
Alles van de 5kw tot en met de 16KW in de R32 reeks dezelfde compressor gebruikt. Wat haast onmogelijk lijkt.. (Refrigent is met 5-7-9 1400, terwijl met 12+ 2400 maar zelfde compressor type nummer)
[ Voor 18% gewijzigd door lolle1212 op 30-01-2020 09:13 ]
Verwijderd
Dat zit met die Pana dan net op het randje denk ik, als je 5kW op 50m2 vvw af wilt geven 100W/m2 dan zou dat volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een oppervlakteT van je vloer betekenen van 29,3C dat is wel heel erg warm. De ARBO wetgeving verbiedt het bijv. dat mensen op vloeren > 27C mogen werken. @GrolschMaikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 06:52:
[...]
Het huidige gasverbruik voor alleen verwarmen is 1600m3 en dan hebben ze aangegeven nog regelmatig de houtkachel te gebruiken. Ik doe nu 50m2 met een 5kW pana en die draait met dit weer 24/7 op het laagste vermogen. Als het nu 50*45W/m2 is dan zou de pana toch ook uit moeten gaan?
En voor de niet-thuiswerkers gelden andere temperaturen.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:52:
[...]
Dat zit met die Pana dan net op het randje denk ik, als je 5kW op 50m2 vvw af wilt geven 100W/m2 dan zou dat volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een oppervlakteT van je vloer betekenen van 29,3C dat is wel heel erg warm. De ARBO wetgeving verbiedt het bijv. dat mensen op vloeren > 27C mogen werken. @Grolsch
Oppervlaktetemperaturen
Verblijfzone: ϑF,m max = 29 °C
Badruimtes: ϑF,m max = 33 °C
Randzone: ϑF,m max = 35 °C
Was mij ook al opgevallen dat in ieder geval de 5,7 en 9kW versies exact gelijk zijn in gewicht, waarbij andere steeds zwaarder worden. Dan lijkt het voornamelijk software matig te zijn, maar waarom is de 9kW dan duurder dan de 5kW?lolle1212 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:48:
[...]
LG lijkt dit truukje te hebben afgekeken met hun 'nieuwe' R32 Therma V's. (Zelfde concept Flash injection scroll) Maar goed, dat soort power is in NL vaak wel wat overkill
Meest frapante aan de LG's is dat volgens (https://www.irishellas.com/files/LG-Monobloc-ALL--R32.pdf)
Alles van de 5kw tot en met de 16KW in de R32 reeks dezelfde compressor gebruikt. Wat haast onmogelijk lijkt.. (Refrigent is met 5-7-9 1400, terwijl met 12+ 2400 maar zelfde compressor type nummer)

Algemene vraag: Als je moest kiezen tussen Pana 9kW of LG 9kW monobloc, welke zou je dan kiezen?
Flash injection is geen truukje van Mitsubishi, veel meer merken passen dit toe, oa Panasonic met hun "T-CAP" modellen.lolle1212 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:48:
[...]
LG lijkt dit truukje te hebben afgekeken met hun 'nieuwe' R32 Therma V's. (Zelfde concept Flash injection scroll) Maar goed, dat soort power is in NL vaak wel wat overkill
Dat zal wel gelden voor bedrijfshallen ofzo, thuis is niets lekkerder dan een lekkere warme vloerVerwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:52:
[...]
Dat zit met die Pana dan net op het randje denk ik, als je 5kW op 50m2 vvw af wilt geven 100W/m2 dan zou dat volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een oppervlakteT van je vloer betekenen van 29,3C dat is wel heel erg warm. De ARBO wetgeving verbiedt het bijv. dat mensen op vloeren > 27C mogen werken. @Grolsch
En Ta temperaturen van 35 graden zijn echt niet gek, en eerder regel dan uitzondering bij -10.
Ik heb ook wel eens gestoeid met Ta temperaturen van <28 graden, maar dat voelt toch echt kil aan, ondanks dat de thermostaat aan de muur zegt dat het warm zou zijn.
Nou ik denk dat ze 1 type maken, en in 5 7 en 9 verkopen omdat de markt daarnaar vraagt. Maakt de productie goedkoper om 1 te maken. (zoals bij Panasonic de 7 en 9 identiek zijn met hetzelfde doel)woger schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:28:
[...]
Was mij ook al opgevallen dat in ieder geval de 5,7 en 9kW versies exact gelijk zijn in gewicht, waarbij andere steeds zwaarder worden. Dan lijkt het voornamelijk software matig te zijn, maar waarom is de 9kW dan duurder dan de 5kW?![]()
Algemene vraag: Als je moest kiezen tussen Pana 9kW of LG 9kW monobloc, welke zou je dan kiezen?
Wat betreft Pana vs LG voor die 9kw; ik zou voor de LG gaan, tenzij de pana J serie nog significant verbeterd (lijkt het niet op gezien de reeds uitgebrachte J serie bi-blocks) De LG houdt veel beter capaciteit, en is R32.
- LG Monobloc HM091M.U43 2200 eur
- SOLTERMO 300 LITER - HP300R1 716,10 eur
- LG verwarmingselement 56 eur
- Verzendkosten 195 eur
BTW 697 eur
Totaal 3864 eur
Dat ben ik ook kwijt voor de Panasonic of zelfs meer, dus lijkt me geen slechte deal.
Welke verkoper verkoopt die LG voor 2200 ex btw als ik vragen mag? is dat die Italiaanse shop?woger schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:43:
Heb zojuist een offerte binnen gekregen voor:
- LG Monobloc HM091M.U43 2200 eur
- SOLTERMO 300 LITER - HP300R1 716,10 eur
- LG verwarmingselement 195 eur
- Verzendkosten 195 eur
BTW 697 eur
Totaal 3864 eur
Dat ben ik ook kwijt voor de Panasonic of zelfs meer, dus lijkt me geen slechte deal.
Alleen je google translate maakt overuren
(Heb nog even de prijs van het verwarmingselement aangepast (had ik verkeerd over genomen)
[ Voor 23% gewijzigd door woger op 30-01-2020 09:53 ]
Thanks, Is er al iemand die iets weet over het minimale vermogen van deze units? (Zal zelfde zijn voor 5,7&9 vanwege compressor)woger schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:49:
https://www.emundia.si/lg...palka-monoblok-hm091m-u43
Alleen je google translate maakt overurenmaar de mail is gewoon in goed engels.
(Heb nog even de prijs van het verwarmingselement aangepast (had ik verkeerd over genomen)
Verder kan het geen kwaad is een mailtje te dichten aan de RVO, gezien ze de capaciteiten beetje natte vinger invullen, scheelt toch weer 100 of 200 euro.
Verwijderd
Als het voor werkvloeren verboden is zegt mijn boerenverstand dat daar waarschijnlijk een goede reden voor zal zijn, dan lijkt mij dat een hogere oppervlakteT in verblijfszones niet echt aanbevelenswaardig kan zijn, buiten dat het naar mijn idee niet echt comfortabel is.Murkmans schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:28:
[...]
En voor de niet-thuiswerkers gelden andere temperaturen.
Oppervlaktetemperaturen
Verblijfzone: ϑF,m max = 29 °C
Badruimtes: ϑF,m max = 33 °C
Randzone: ϑF,m max = 35 °C
@Grolsch Je feitelijke oppervlakteT was volgens jouw eigen metingen tussen de 22,3 en 23 op 20-11-19 Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Bij een Ta=30.2 en Tr=25.2 zou dat volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# 24.5C moeten zijn, je vloer was dus ruim 1.5C kouder dan je bij 24/24 gehad zou hebben.
Het gaat over oppervlakteT van vloeren, door jouw nachtverlaging zal die lager zijn dan uit de WTH berekeningen volgt, jij moet eerst opwarmen en kunt dan inderrdaad gemakkelijk veel meer vermogen in de vloer pompen. Ta=28 en Tr=24 resulteert in 23.6C oppervlakteT en dat lijkt me meer dan voldoende voor het comfortabel aanvoelen en is 35W/m2, volgens mij ook waar vloerverwarming op berekend wordt in moderne woningen.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:34:
[...]
Dat zal wel gelden voor bedrijfshallen ofzo, thuis is niets lekkerder dan een lekkere warme vloer
En Ta temperaturen van 35 graden zijn echt niet gek, en eerder regel dan uitzondering bij -10.
Ik heb ook wel eens gestoeid met Ta temperaturen van <28 graden, maar dat voelt toch echt kil aan, ondanks dat de thermostaat aan de muur zegt dat het warm zou zijn.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 19:24 ]
Ook via WTH kun je zien dat bij een Ta van 35 graden de gemiddelde vloertemperatuur 27 graden wordt terwijl volgens de website warmtepomp-info 29 graden als kritisch wordt aangegeven.
Om 29 graden gemiddelde vloertemperatuur te bereiken moet je een Ta van 40 graden hanteren, en dat is inderdaad vrij fors.
Heb je zelf vloerverwarming? Ik wel, en ik weet dat bijvoorbeeld ook @Rol-Co een te lage Ta (28<) als niet prettig ervaart.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2020 12:26 ]
- de bijbehorende fan-speed in theorie altijd de optimale speed is en deze begrenzen dus altijd een stukje rendement kost?
- de compressor-frequentie verlagen heeft tot gevolg dat de delta Ta en Tr kleiner zal zijn en hij er dus 'langer over moet doen' om het warm te krijgen en dus een evt lagere (zuinigere) compr-frequentie weer teniet doet?
- de silent-mode dus echt voor 'geluidsvolume' bedoeld is en dus zeker niet zuiniger is (als bijvangst).
- ik heb een 5kW, die in de winter 24/24 bezig is met verwarmen van huis en boiler. bovenstaande lezend, is dit in de winter sowieso niet handig (los van het feit of het zuiniger is of niet). begrenzing van vermogen heb ik niet nodig.
veel dank ! groetjes
[ Voor 8% gewijzigd door zonetjes op 30-01-2020 12:44 ]
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Nou, silent geeft niet altijd een 'slechter' rendement. Bijvoorbeeld bij zacht weer waardoor minimaal vermogen teveel is, krijg je zonder silent veel meer gependel (want start gaat naar vrij hoog vermogen) terwijl er met silent lagere compressorfrequenties worden vrijgegeven (en dus veel minder vermogen) dus langere runs op deellast ipv korte op vollast. (gunstiger voor rendement en comfort)zonetjes schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:31:
@lolle1212 dank voor je reaktie. ik denk dat ik je kan volgen. begrijp ik je nu goed dat:
- de bijbehorende fan-speed in theorie altijd de optimale speed is en deze begrenzen altijd een stukje rendement kost?
- de compressor-frequentie verlagen heeft tot gevolg dat de delta Ta en Tr kleiner zal zijn en hij er dus 'langer over moet doen' (wat dus een evt lagere (zuinigere) compr-frequentie weer teniet doet?
- de silent-mode dus overall een hoger verbruik/lager rendement geeft?
- ik heb een 5kW, die in de winter 24/24 bezig is met verwarmen van huis en boiler. bovenstaande lezend, is dit in de winter sowieso niet handig (los van het feit of het zuiniger is of niet). begrenzing van vermogen heb ik niet nodig.
veel dank ! groetjes
Echter, geeft silent wel het nadeel, dat de condenser kouder wordt bij dezelfde compressorfrequentie, door het gebruik van een lagere RPM op de fan bij diezelfde compressorfrequetie. (De condensor wordt dus minder 'opgewarmd' door de buitenlucht. Dit nadeel zal niet (altijd) opwegen tegen de reductie in stroomgebruik door de lagere fan rpm.
Dit komt met name boven vriespunt soms tot negatieve gevolgen, voorbeeldje:
Silent mode 3:
Tbuiten: 5
Outdoorpipe: -1/0(Dus uiteindelijke defrost)
Zondert silent:
Tbuiten 5
Outdoorpipe: 0/1 (Aanzienlijk minder kans op defrost, iets hoger rendement door hogere condensertemp)
Al met al denk ik dat het qua rendement niet veel uitmaakt als je WP sowieso niet pendelt, al vindt ik het starten met silent 3 wel aanzienlijk beter qua geluid dan zonder.
(Idealiter kun je volgens mij het beste starten met silent 3, en als je systeem op temperatuur is, silent eraf halen)
Maar nog wel voor mitsubishi?Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:51:
[...]
De Zubadan is inderdaad ook een inverter, en maakt gebruik van de flash injection waardoor bij lagere buitentemperaturen (t/m -15) het opgegeven vermogen behouden blijft.
Als ik nu voor mezelf opnieuw de keuze moest maken met het huidige aanbod kwam er geen Zubadan meer.
Check[...]
Dan inderdaad voor een 3 fasen model gaan.
Dus die schrijven we ook sowieso af[...]
Bij 100m2 is een 11,2KW echt zwaar overkill, ga je nooit en te nimmer kwijt raken met vloerverwarming (112W/m2). Dan moet je een Ta temperatuur gaan hanteren van 40 graden, dan raak je 117W/m2 kwijt.
Ik denk dat ik voor de ingebouwde of een losse WPB ga.[...]
Die vaten zijn inderdaad niet goedkoop, dat heb ik ook nooit beweerd
Ik zie nu 80% van de tijd een Ta van 28. Dus als dat in de nieuwe situatie ook zo zou zijn dan zou ik zoals @Verwijderd al aangeeft zelf het vermogen van de 7,5 niet eens kwijt kunnen.[...]
7,5KW raak je redelijk makkelijk kwijt hoor. Ta 35, Tr 30 levert 73W/m2 op (buis 20mm, h.o.h. 10CM), en dat zijn geen gekke waarden voor vloerverwarming bij -5, daar heb ik hem ook op staan bij mij thuis.
In ieder geval het heeft de keuze voor de vloer wel makkelijk gemaakt, we zijn van PVC overgestapt naar tegels omdat PVC max 28 graden mocht worden.
in het voor- en naseizoen kan 'quiet' dus wel een optie zijn, hoewel die bij mij nooit zo pendelt, wellicht vanwege de 5kW voor een grote 2-kapper (1995) met ook een boiler...
NB: ik heb een Pana Monoblock generatie-F en ik denk niet dat ik de silent-niveaus in kan stellen. er zit enkel een button 'quiet' op de afstandsbediening. ik heb niet het idee dat ik deze via de main-settings kon programmeren...als het anders is, hoor ik dat graag...
[ Voor 7% gewijzigd door zonetjes op 30-01-2020 12:59 ]
Verwijderd
Jouw zelf gemeten oppervlakteT was max. 23C en naar ik aanneem voldeed dat aan jouw comfortwensen, bij die oppervlakteT is het afgegeven vermogen bij een ruimteT=21 slechts 19W/m2. De rest van het vermogen wat je in de vloer stopt is dus naar mijn idee om de afgekoelde vloer weer op niveau te krijgen of begrijp ik het niet ?Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:26:
Als ik de tabellen mag geloven van Warmte-afgifte tabel vloerverwarming volgens NEN-EN 1264 voorheen DIN 4725 en volgens de ISSO Publikatie 49 “Kwaliteitseisen vloerverwarming” rekent men nog gewoon met vermogen van rond de 100W/m2 bij Ta 35.
Ook via WTH kun je zien dat bij een Ta van 35 graden de gemiddelde vloertemperatuur 27 graden wordt terwijl volgens de website warmtepomp-info 29 graden als kritisch wordt aangegeven.
Om 29 graden gemiddelde vloertemperatuur te bereiken moet je een Ta van 40 graden hanteren, en dat is inderdaad vrij fors.
Heb je zelf vloerverwarming? Ik wel, en ik weet dat bijvoorbeeld ook @Rol-Co een te lage Ta (28<) als niet prettig ervaart.
[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 13:15 ]
Het volle vermogen heb je maar sporadisch nodig, hoe vaak is het nu -10 in NLMaikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:50:
[...]
Maar nog wel voor mitsubishi?
...
[...]
Ik zie nu 80% van de tijd een Ta van 28. Dus als dat in de nieuwe situatie ook zo zou zijn dan zou ik zoals @Verwijderd al aangeeft zelf het vermogen van de 7,5 niet eens kwijt kunnen.
In ieder geval het heeft de keuze voor de vloer wel makkelijk gemaakt, we zijn van PVC overgestapt naar tegels omdat PVC max 28 graden mocht worden.
Juist als je met lagere Ta's wilt werken is het zo belangrijk een WP te kiezen die ver terug kan moduleren, zodat je pendelgedrag voorkomt. Maar minimaal net zo belangrijk is dat je WP voldoende vermogen heeft om bij serieuze kou de hut warm te houden.
Dat ligt eraan wanneer ik dat gemeten heb, ik heb hier geen concrete cijfers/getallen van.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:
@Rol-Co Wat is je feitelijke oppervlakteT van je vloer en bij welke Ta en Tr waardes ? Je stuurt de WP naar ik me meen te herinneren op Tr ?
[...]
Jouw zelf gemeten oppervlakteT was max. 23C en naar ik aanneem voldeed dat aan jouw comfortwensen, bij die oppervlakteT is het afgegeven vermogen bij een ruimteT=21 slechts 19W/m2. De rest van het vermogen wat je in de vloer stopt is dus naar mijn idee om de afgekoelde vloer weer op niveau te krijgen of begrijp ik het niet ?
Mijn vloerverwarming ligt ook een heel stuk onder de dekvloer, er ligt zo'n 10CM beton + afwerking (Keramisch Parket) overheen.
Als ik reken met mijn situatie (HoH 10CM, 20x2 buis, Ta 35, Tr 30, afwerkvloer van 10CM dik) komt de oppervlaktetemperatuur volgens de WTH berekening op 23,9 graden.
Afgegeven vermogen is op dat moment 27W/m2.
dus die eerder gemeten 23 graden zou zo maar kunnen op een vroeg moment in de dag. Ik zal hem eens meten als de WP een hele dag gelopen heeft, al heeft mijn buurman op dit moment mijn thermometer, hij had gisteren een schoorsteenbrand
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2020 13:25 ]
Al zijn niet alle fabrikanten erg open over het minimum vermogen voor zover ik kan terug zien in de specs. Mitsubishi geeft het netjes aan, maar voor bijvoorbeeld Panasonic is het flink zoeken.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:23:
[...]
Juist als je met lagere Ta's wilt werken is het zo belangrijk een WP te kiezen die ver terug kan moduleren, zodat je pendelgedrag voorkomt. Maar minimaal net zo belangrijk is dat je WP voldoende vermogen heeft om bij serieuze kou de hut warm te houden.
Verwijderd
Je meldt Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" om 18:42 dat je het zojuist gemeten hebt. Om 21:56 meld je dat de oppervlakteT 23,3C is.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:23:
[...]
Dat ligt eraan wanneer ik dat gemeten heb, ik heb hier geen concrete cijfers/getallen van.
Mijn vloerverwarming ligt ook een heel stuk onder de dekvloer, er ligt zo'n 10CM beton + afwerking (Keramisch Parket) overheen.
Als ik reken met mijn situatie (HoH 10CM, 20x2 buis, Ta 35, Tr 30, afwerkvloer van 10CM dik) komt de oppervlaktetemperatuur volgens de WTH berekening op 23,9 graden.
Afgegeven vermogen is op dat moment 27W/m2.
dus die eerder gemeten 23 graden zou zo maar kunnen op een vroeg moment in de dag. Ik zal hem eens meten als de WP een hele dag gelopen heeft, al heeft mijn buurman op dit moment mijn thermometer, hij had gisteren een schoorsteenbrand
Bij mij geeft de calculator 26C

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 13:52 ]
Doel is 27 graden of hoger , ta wp is vrij maar op de warmtemeter zie ik bij een 32-33 max.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:
@Rol-Co Wat is je feitelijke oppervlakteT van je vloer en bij welke Ta en Tr waardes ? Je stuurt de WP naar ik me meen te herinneren op Tr ?
Vloer is 32-33 aanvoer bij 32 retour temp water stopt ie.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook de verkrijgbaarheid van juiste en duidelijke informatie was voor mij destijds een belangrijke weging in mijn keuze voor Mitsubishi. Hun databook is zo compleet en duidelijk, gewoon erg prettig.MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:27:
[...]
Al zijn niet alle fabrikanten erg open over het minimum vermogen voor zover ik kan terug zien in de specs. Mitsubishi geeft het netjes aan, maar voor bijvoorbeeld Panasonic is het flink zoeken.
Ik stook 9 vd 10 dagen op Ta30Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:35:
[...]
Je meldt Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" om 18:42 dat je het zojuist gemeten hebt. Om 21:56 meld je dat de oppervlakteT 23,3C is.
Bij mij geeft de calculator 26C
[Afbeelding]

Waar heb je dat berekend? Is dat een programma of een website?Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Ook de verkrijgbaarheid van juiste en duidelijke informatie was voor mij destijds een belangrijke weging in mijn keuze voor Mitsubishi. Hun databook is zo compleet en duidelijk, gewoon erg prettig.
[...]
Ik stook 9 vd 10 dagen op Ta30
[Afbeelding]
Edit:
Al gevonden https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
[ Voor 7% gewijzigd door woger op 30-01-2020 14:26 ]
https://wth.tools/afgiftetabel/#woger schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Waar heb je dat berekend? Is dat een programma of een website?
Edit:
Al gevonden https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ook geen 18/2 jammergenoeg maar het klopt wel aardig.twain4me schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:09:
@Grolsch
20x3.4 rare buismaat, jammer dat er geen 20x2 in te vullen is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik twijfel nog steeds een klein beetje ivm het makkelijker plaatsen van 16mm en 18mm tov 20 mm
Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is hoe de groeplengte hier iets mee te maken heeft. is het bv zo dat met en groep lengte van 65m en 16x2mm buis je het zelfde kan bereiken als met 75m 20x2 mm buis?
als dat het geval is knal ik er net zo lief een paar extra groepen bij
[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 30-01-2020 15:41 ]
Bedankt voor de tip! Dit ga ik inderdaad eens uittesten. Starten met Quiet mode 3 moet sowieso als het zacht is, anders gaat de compressor veel te hard lopen.lolle1212 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:44:
[...]
(Idealiter kun je volgens mij het beste starten met silent 3, en als je systeem op temperatuur is, silent eraf halen)
Verwijderd
Maar we hadden het toch over wat de situatie op 20-11-19 was ? Toen heb je een paar keer gemeten wat de oppervlakteT en je Ta en Tr waren en bij de Ta en Tr van die dag was je oppervlakteT ruim 1,5C lager dan wat je bij 24/24 zou moeten hebben en daarmee aanmerkelijk minder afgifte dan wat je zou mogen verwachten.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Ik stook 9 vd 10 dagen op Ta30
[Afbeelding]
Kijk hier eens naar de gegevens voor 14 16 18 en 20mm buis en zie wat de verschillen zijn. https://www.albrand.nl/producten/downloadstwain4me schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:16:
handige tool, super dat je ook monoliet kan invullen, maar ik zou graag het verschil zien met 18 en 20 mm buis.
Ik twijfel nog steeds een klein beetje ivm het makkelijker plaatsen van 16mm en 18mm tov 20 mm
Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is hoe de groeplengte hier iets mee te maken heeft. is het bv zo dat met en groep lengte van 65m en 16x2mm buis je het zelfde kan bereiken als met 75m 20x2 mm buis?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 16:26 ]
daar was ik naar op zoek.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:14:
Kijk hier eens naar de gegevens voor 14 16 18 en 20mm buis en zie wat de verschillen zijn. https://www.albrand.nl/producten/downloads
[Afbeelding]
De foto op de site geeft ook wel goed weer welke uitdaging ik heb met veel groepen in een monoliet vloer. weinig plek voor beton tpv de verdeler.
Ik heb al heel veel in deze thread gelezen. Ik ben me erg aan het verdiepen in de warmtepompen en systemen. Ik heb alleen nog een paar zaken waar ik geen grip op heb. Ik heb een beetje het los zand gevoel nu. 230 pagina's is een hoop informatie om te verteren
Vraag 1:
In de OP is veel aandacht gegeven aan de ELGA en de LORIA. De laatste 50 pagina's lees ik daar eigenlijk niks meer over. Is daar een reden voor? Zoals dat deze inmiddels eigenlijk niet meer de voorkeur hebben om bepaalde reden. Of toeval.?
Vraag 2:
Ik heb een 3 laags tussenwoning uit 2004, met 16 panelen op het dak. Op de BG ~60m² wil ik graag vvw in laten aanbrengen als hoofdverwarming. Ik heb nu nog een oude CV (uit 2004 en aan vervanging toe) met standaard radiatoren door het hele huis. Uiteraard wil ik graag een goede oplossing met L/W warmtepomp voor de vvw gebruiken. De normale radiatoren werken zoals ik het heb begrepen het beste op hoge watertemperaturen, vloerverwarming juist op lage temperaturen ~30C. Hoe bepaal ik nu wat de beste bedrijfsvoering is qua temperatuur? alles op lage temp, met de kans dat de rest van het huis mogelijk niet helemaal goed warm wordt (of is dat dom?), of hoge temperatuur met een oplossing met mengen voor de vvw beneden? Ik sta zegmaar aan het begin van het traject om keuzes te maken voor ons gezin/huis, maar ik lees zo ontzetten veel mogelijkheden. Pompie hier, ventieltje daar, circuitje zo, tankje daar. Ik vind het lastig. Ik heb een beetje een duwtje nodig de juiste richting in.
Vraag 3:
Ik ben een beetje aan het klooien met automatisering. Ik heb HomeAssistant draaien op een VM. Ik heb 15 inbouw-schakelaars, 8 deur/raamsensoren, bewegingsmelders, diverse apparaten (slimme meter, zonnecellen, rolluiken, TV etc etc.) in HomeAssistant staan met allemaal leuke automatiseer-regeltjes. Kan het je aanraden als hobby
Met de nieuwe warmtepomp / vvw / cv wil ik graag ook zo veel mogelijk info uit kunnen lezen in HA.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met automatisering? Welke systemen of merken werken prettig samen met dit soort automatiseer-toepassingen?
Groetjes.
Verwijderd
Zonder jouw situatie te kennen, lijkt me dat de dikste buis de minste ruimte inneemt, want daarmee heb je de minste groepen nodig. Maar waar het uiteindelijk om gaat is hoeveel afgiftecapaciteit de vloer moet hebben om het gewenste comfort te realiseren. Te veel afgiftecapaciteit kun je sowieso niet hebben.twain4me schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:43:
[...]
daar was ik naar op zoek.![]()
De foto op de site geeft ook wel goed weer welke uitdaging ik heb met veel groepen in een monoliet vloer. weinig plek voor beton tpv de verdeler.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 17:41 ]
grotere diameter betekent minder weerstand. dus je pomp hoeft minder hard te werken en je hebt meer water volume en meer afgifteoppervlak dus je pomp kan makkelijker zijn warmte krijgt.twain4me schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:16:
handige tool, super dat je ook monoliet kan invullen, maar ik zou graag het verschil zien met 18 en 20 mm buis.
ik ga ook voor 20mm om de weerstand in de leidingen zo klein mogelijk te houden en relatief kleine groepen. water verpompen kost veel stroom dus als je de moeite die het kost kan verlagen door grotere diameters te nemen zodat het drukval kleiner blijft is dat efficienter. dus dat kan optellen als de pomp veel draait over de levensduur van het systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-01-2020 18:34 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Soms moet je als gerenommeerd forumlid accepteren dat nieuwsgierige “aspiranten” snel een antwoord willen vernemen op hun vragen.Voor velen is het niet te doen om alle posts van de afgelopen jaren tot zich te nemen.Andrehj schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:44:
[...]
Maar jij hebt als keuzemogelijkheden alleen de YAA en VAA types genoemd. En die zijn beide stil.
Dus alweer: Lees je nou eerst eens fatsoenlijk in, voordat je zulke vragen stelt.
Om een inschatting te krijg van wat je woning doet met een lagere CV temperatuur zou je gewoon je ketel temp alvast terug kunnen zetten naar 40 graden. Dan krijg je al een aardig idee van wat er gebeurd.edterbak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:09:
Hoi mede tweakers,
Ik heb al heel veel in deze thread gelezen. Ik ben me erg aan het verdiepen in de warmtepompen en systemen. Ik heb alleen nog een paar zaken waar ik geen grip op heb. Ik heb een beetje het los zand gevoel nu. 230 pagina's is een hoop informatie om te verterenWel fijn dat er zoveel mensen zijn die echt serieus hiermee bezig zijn. Top dit!
Vraag 1:
In de OP is veel aandacht gegeven aan de ELGA en de LORIA. De laatste 50 pagina's lees ik daar eigenlijk niks meer over. Is daar een reden voor? Zoals dat deze inmiddels eigenlijk niet meer de voorkeur hebben om bepaalde reden. Of toeval.?
Vraag 2:
Ik heb een 3 laags tussenwoning uit 2004, met 16 panelen op het dak. Op de BG ~60m² wil ik graag vvw in laten aanbrengen als hoofdverwarming. Ik heb nu nog een oude CV (uit 2004 en aan vervanging toe) met standaard radiatoren door het hele huis. Uiteraard wil ik graag een goede oplossing met L/W warmtepomp voor de vvw gebruiken. De normale radiatoren werken zoals ik het heb begrepen het beste op hoge watertemperaturen, vloerverwarming juist op lage temperaturen ~30C. Hoe bepaal ik nu wat de beste bedrijfsvoering is qua temperatuur? alles op lage temp, met de kans dat de rest van het huis mogelijk niet helemaal goed warm wordt (of is dat dom?), of hoge temperatuur met een oplossing met mengen voor de vvw beneden? Ik sta zegmaar aan het begin van het traject om keuzes te maken voor ons gezin/huis, maar ik lees zo ontzetten veel mogelijkheden. Pompie hier, ventieltje daar, circuitje zo, tankje daar. Ik vind het lastig. Ik heb een beetje een duwtje nodig de juiste richting in.
Vraag 3:
Ik ben een beetje aan het klooien met automatisering. Ik heb HomeAssistant draaien op een VM. Ik heb 15 inbouw-schakelaars, 8 deur/raamsensoren, bewegingsmelders, diverse apparaten (slimme meter, zonnecellen, rolluiken, TV etc etc.) in HomeAssistant staan met allemaal leuke automatiseer-regeltjes. Kan het je aanraden als hobby
Met de nieuwe warmtepomp / vvw / cv wil ik graag ook zo veel mogelijk info uit kunnen lezen in HA.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met automatisering? Welke systemen of merken werken prettig samen met dit soort automatiseer-toepassingen?
Groetjes.
Ik heb dit zelf in oktober ook gedaan ter voorbereiding op een WP en het heeft ons zelfs een aangenamer woonklimaat opgeleverd omdat alles veel gelijkmatiger verwarmd wordt.
Vraag 1 heb ik helaas geen antwoord op
Vraag 3 ook niet
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Voor het f en g model is uit metingen gebleken dat onder 1000 watt opgenomen vermogen de silent stand een voordeel heeft, en boven de 1000 watt het rendement een snufje afneemtzonetjes schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:53:
dag @lolle1212: dank voor de update. Gevoelsmatig (dus fout) dacht ik dat ik het aantal defrosts kon verminderen door lagere compressor-freq, waarbij ik me niet bewust was dat fan-speed dan ook afneemt en je dus vooral bij dit soort weer als afgelopen weken, nog steeds teveel defrosts hebt.
in het voor- en naseizoen kan 'quiet' dus wel een optie zijn, hoewel die bij mij nooit zo pendelt, wellicht vanwege de 5kW voor een grote 2-kapper (1995) met ook een boiler...
NB: ik heb een Pana Monoblock generatie-F en ik denk niet dat ik de silent-niveaus in kan stellen. er zit enkel een button 'quiet' op de afstandsbediening. ik heb niet het idee dat ik deze via de main-settings kon programmeren...als het anders is, hoor ik dat graag...
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 18:21 ]
Jij hebt geen H......Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:18:
@reneeke1970 Door wat ik bij @Dylantje2 gezien heb, door hem silent aan en weer uit te laten schakelen en het effect op de COP daarvan heb ik besloten om mijn silent-mode direct uit te schakelen.
En ik vind de metingen van domba toch iets betrouwbaarder.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja maar de hamvraag is dan OF deze wel ver genoeg terug kan moduleren.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:23:
[...]
Het volle vermogen heb je maar sporadisch nodig, hoe vaak is het nu -10 in NLNiet vaak, maar ondanks dat het niet vaak is, wil je ook dan de hut warmhouden.
Dit is mijn huidige situatie en eigenlijk is die ook gelijk aan de nieuwe situatie, behalve dat ik nu 50m2 heb en straks 100m2

Verwijderd
Heb je een link voor me waaruit ik dat zou kunnen concluderen, want dat is al een hele tijd geleden. Ik weet wel dat domba met zijn ene WP op vvw veel beter scoorde dan de andere op radiatoren, maar de silent mode staat me niet bij.reneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:20:
[...]
Jij hebt geen H......
En ik vind de metingen van domba toch iets betrouwbaarder.
Dit is wat ik er over kan vinden, lijkt een bevestiging van wat ik bij @Dylantje2 gezien heb, maar kan me vergissen uiteraard.
@reneeke1970
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:05: Domba heb jij gemeten wat max afgifte is in silent mode van de pana ? Nee, ik heb silent mode na een DCOP, die lager was dan verwacht in monovalent gebruik, niet meer aangeraakt. Op dit moment is ook voor mij geen goed moment om er naar te
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 18:32 ]
Je bedoelt waarschijnlijk "grotere" diameterflippy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:54:
[...]
lagere diameter betekent minder weerstand. dus je pomp hoeft minder hard te werken en je hebt meer water volume en meer afgifteoppervlak dus je pomp kan makkelijker zijn warmte krijgt.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
25mm zandcement? Das wel erg weinig...Maikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Ja maar de hamvraag is dan OF deze wel ver genoeg terug kan moduleren.
Dit is mijn huidige situatie en eigenlijk is die ook gelijk aan de nieuwe situatie, behalve dat ik nu 50m2 heb en straks 100m2
[Afbeelding]
Tja ik onthoud dingen die voor mezelf van toepassing zijn. Dus ook deze.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Heb je een link voor me waaruit ik dat zou kunnen concluderen, want dat is al een hele tijd geleden. Ik weet wel dat domba met zijn ene WP op vvw veel beter scoorde dan de andere op radiatoren, maar de silent mode staat me niet bij.
Link heb ik niet.
Kan misschien wel eens zijn dat jij nog net geen wp had want ik was half jaartje eerder hier
1 PVoutput . Dongen NB
yup.Remco45 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:25:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk "grotere" diameter

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bij deze Ta raak je dus 3500Watt kwijt.Maikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Ja maar de hamvraag is dan OF deze wel ver genoeg terug kan moduleren.
[Afbeelding]
Ik krijg trouwens met een 25mm dikke afwerkvloer een foutmelding in de calculator.
De SW75YAA gaat terug tot onder de 3000Watt bij Tb+12, dus dat gaat perfect, je Ta zou dan zelfs nog een graadje lager kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2020 18:35 ]
Leidingen frezen ze in op 17mm diepte en daar ligt een tegelvloer overheen
Dan is de keuze niet moeilijk meer. Bedankt.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:34:
[...]
Bij deze Ta raak je dus 3500Watt kwijt.
De SW75YAA gaat terug tot onder de 3000Watt bij Tb+12, dus dat gaat perfect, je Ta zou dan zelfs nog een graadje lager kunnen.
Edit:
Kun je zo ook het maximaal benodigd vermogen berekenen?
Ja, Dus bij Ta 36, Tr 31 kun je 7300Watt aan vermogen kwijt en heb je een flow nodig van 22 ltr/minuut.Maikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:35:
[...]
Dan is de keuze niet moeilijk meer. Bedankt.
Edit:
Kun je zo ook het maximaal benodigd vermogen berekenen?
Bij Ta 28 zul je een flow van 22 ltr/minuut nodig hebben met een dT van 2 bij 3000Watt.
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je
BIj verhoging van de flow gaat de dT naar beneden en gemiddelde temperatuur naar boven, dus zou je de Ta kunnen verlagen voor hetzelfde resultaat.
[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2020 18:43 ]
Thanks !EdwinC schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:05:
[...]
Om een inschatting te krijg van wat je woning doet met een lagere CV temperatuur zou je gewoon je ketel temp alvast terug kunnen zetten naar 40 graden. Dan krijg je al een aardig idee van wat er gebeurd.
Simpel te doen, en zinvol dus.
Hoe lang moet ik de situatie laten stabiliseren? een dag of 2? Waar moet ik op letten om het verschil tussen nu en op 40C te kunnen beoordelen?
geklaag van de andere kant van de bank.edterbak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:41:
[...]
Waar moet ik op letten om het verschil tussen nu en op 40C te kunnen beoordelen?

Jij doelt op deze post denk ik.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:14:
[...]
Maar we hadden het toch over wat de situatie op 20-11-19 was ? Toen heb je een paar keer gemeten wat de oppervlakteT en je Ta en Tr waren en bij de Ta en Tr van die dag was je oppervlakteT ruim 1,5C lager dan wat je bij 24/24 zou moeten hebben en daarmee aanmerkelijk minder afgifte dan wat je zou mogen verwachten.
Op die dag is de Ta maximaal 31 graden geweest met in totaal +- 15 defrosts en 2 SWW runs, dus gemiddeld gezien was de Ta zeker geen 31 graden.Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:46:
[...]
@Verwijderd
20-11-2019 - 22:10
Tkeuken = 21,4
Tvloer = 23,3
21-11-2019 - 06:50
Tkeuken = 21,1
Tvloer = 22,0

Stel dat de gemiddelde Ta 29 graden was dan komt calculator op 23.6 graden, en dat klopt aardig aangezien ik 23.3 gemeten heb.

Hoe bereken je dit (zo snel)? Het plan was 10 groepen maar dit stond in 1 van de offertesGrolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:39:
[...]
Ja, Dus bij Ta 36, Tr 31 kun je 7300Watt aan vermogen kwijt en heb je een flow nodig van 22 ltr/minuut.
Bij Ta 28 zul je een flow van 22 ltr/minuut nodig hebben met een dT van 2 bij 3000Watt.
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je
BIj verhoging van de flow gaat de dT naar beneden en gemiddelde temperatuur naar boven, dus zou je de Ta kunnen verlagen voor hetzelfde resultaat.
In uw vloer zullen sleuven van ca. 17 mm diep gefreesd worden. Deze sleuven zullen hart
op hart 10 cm van elkaar verwijderd zijn en aangelegd worden in een slakkenhuispatroon.
Vanwege het feit dat de maximale verwarmingscapaciteit van één groep
hoofdverwarming 8m2 is, adviseren wij u in totaal 13 (begane grond) groep(en) aan te
laten leggen.
Daarnaast wil ik eigenlijk ook vvw in de badkamer
Maar dat is niet het idee van Tweakers.net. Enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht. En ik verwacht echt niet dat iemand het hele Ecodan Databook al uit zijn hoofd kent, maar als ie vele duizenden euro's aan een warmtepomp wil uitgeven mag je toch op zijn minst verwachten dat ie een verkoopfoldertje heeft gelezen voordat ie hier zijn vragen dumpt.Ron6363 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:02:
[...]
Soms moet je als gerenommeerd forumlid accepteren dat nieuwsgierige “aspiranten” snel een antwoord willen vernemen op hun vragen.Voor velen is het niet te doen om alle posts van de afgelopen jaren tot zich te nemen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kWMaikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:54:
[...]
Hoe bereken je dit (zo snel)? Het plan was 10 groepen maar dit stond in 1 van de offertes
In uw vloer zullen sleuven van ca. 17 mm diep gefreesd worden. Deze sleuven zullen hart
op hart 10 cm van elkaar verwijderd zijn en aangelegd worden in een slakkenhuispatroon.
hoofdverwarming 8m2 is, adviseren wij u in totaal 13 (begane grond) groep(en) aan te
laten leggen.
Daar kun je eigenlijk alles mee berekenen, mede in combinatie met de WTH calculator.
Als je de vrije keus heb en geld geen budget is, zo groot mogelijke buisdiameter, en zoveel mogelijk korte groepen.
Hart op hart 10cm is dus 10*100cm per M2 grofweg gezegd, dus houden ze rekening met groeplengte van 75 tot 80meterMaikie18 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:54:
[...]
Hoe bereken je dit (zo snel)? Het plan was 10 groepen maar dit stond in 1 van de offertes
laten leggen.
Ik vat hem even persoonlijk op.Andrehj schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:56:
[...]
Maar dat is niet het idee van Tweakers.net. Enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht. En ik verwacht echt niet dat iemand het hele Ecodan Databook al uit zijn hoofd kent, maar als ie vele duizenden euro's aan een warmtepomp wil uitgeven mag je toch op zijn minst verwachten dat ie een verkoopfoldertje heeft gelezen voordat ie hier zijn vragen dumpt.
Nogmaals, het is vooral de toon die je aanslaat, in combinatie met het feit dat ik de vraag überhaupt niet stelde, maar dacht behulpzaam te zijn. Ik ga hier al eventjes mee, ik weet hoe het er 'hier' aan toe gaat.
Specifiek voor dit onderwerp speelt ook nog eens mee dat er weinig betrouwbare kennis lijkt te zijn die je zo klakkeloos even over kunt nemen. Dus dat hier meer/andere vragen voorbij komen dan bij een willekeurige build van een game pc. Dat is echt geen onwil.
@Maikie18 ik dacht dat de tool uitgaat van de volledige dikte van de dekvloer. Niet alleen het deel wat boven de leidingen ligt?
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 19:14 ]
Stabiliseren gaat redelijk vlot. Maar om echt een goed beeld te krijgen zou ik hem zeker de rest van de winterperiode zo laten staan. Krijg je nl ook gelijk een idee van je afgiftecapaciteit.edterbak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:41:
[...]
Thanks !
Simpel te doen, en zinvol dus.
Hoe lang moet ik de situatie laten stabiliseren? een dag of 2? Waar moet ik op letten om het verschil tussen nu en op 40C te kunnen beoordelen?
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Bij mij draait de WP vaak op minimum of laag vermogen. In deze toestand heb ik meerdere malen geswitched van normale mode naar stille modus 3 en terug. Als het systeem eenmaal op temperatuur is, is er helemaal geen enkel verschil in opgenomen of afgegeven vermogen en dus ook niet op de COP. Maar de WP regelt wel veel langzamer en mooier op na een start. Met name in het voor-en naseizoen zorgt dit voor veel langere runs, doordat de temperaruur niet eerst snel volgas omhoog schiet. Hij draait daardoor met een (veel) lagere gemiddelde aanvoertemperatuur. Daardoor een mooiere dag COP. Kortom: ik vind het mooie feature!Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:18:
@reneeke1970 Door wat ik bij @Dylantje2 gezien heb, door hem silent aan en weer uit te laten schakelen en het effect op de COP daarvan heb ik besloten om mijn silent-mode direct uit te schakelen. Het is hetzelfde als waarom de kleinste WPen uit een serie de hoogste COP hebben em de grootste, met fysiek dezelfde condensor de laagste COP.
Onder de 0 graden gaat hij hier van de stille modus af, anders duurt het veels te lang voordat de aanvoer weer op temperatuur is na een defrost.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Verwijderd
Het verschil tussen jouw en mijn en @Dylantje2 z'n situatie is dat wij het begrip opwarmen niet kennen en onze WPen eigenlijk 24/24 actief zijn, 1 run van dagen/weken lang en ook in deellast was het verschil in COP duidelijk te zien.Fullpower schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Bij mij draait de WP vaak op minimum of laag vermogen. In deze toestand heb ik meerdere malen geswitched van normale mode naar stille modus 3 en terug. Als het systeem eenmaal op temperatuur is, is er helemaal geen enkel verschil in opgenomen of afgegeven vermogen en dus ook niet op de COP. Maar de WP regelt wel veel langzamer en mooier op na een start. Met name in het voor-en naseizoen zorgt dit voor veel langere runs, doordat de temperaruur niet eerst snel volgas omhoog schiet. Hij draait daardoor met een (veel) lagere gemiddelde aanvoertemperatuur. Daardoor een mooiere dag COP. Kortom: ik vind het mooie feature!![]()
Onder de 0 graden gaat hij hier van de stille modus af, anders duurt het veels te lang voordat de aanvoer weer op temperatuur is na een defrost.
Ik zal me vergist hebben met de gegevens van @Dylantje2 in deze post Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:53:
[...]
Jij doelt op deze post denk ik.
[...]
Op die dag is de Ta maximaal 31 graden geweest met in totaal +- 15 defrosts en 2 SWW runs, dus gemiddeld gezien was de Ta zeker geen 31 graden.
[Afbeelding]
Stel dat de gemiddelde Ta 29 graden was dan komt calculator op 23.6 graden, en dat klopt aardig aangezien ik 23.3 gemeten heb.
[Afbeelding]
Ik zal me vergist hebben met de gegevens van @Dylantje2 in deze post Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Maar ik schrik wel van de hoogte en het verschil tussen jouw Ta v.d. WP en de Ta na het buffervat, redelijk heftig. Ik ben een beetje veel kleurendoof en trek een verkeerde conclusie sorry.Grolsch schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:53:
[...]
Jij doelt op deze post denk ik.
[...]
Op die dag is de Ta maximaal 31 graden geweest met in totaal +- 15 defrosts en 2 SWW runs, dus gemiddeld gezien was de Ta zeker geen 31 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 19:39 ]
Het beeld dat jij beschrijft herken ik ook, Ik ben menig keer van de stille naar de normale modus geswitcht, maar maar kom telkens toch weer op de stille modus uit.Fullpower schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Bij mij draait de WP vaak op minimum of laag vermogen. In deze toestand heb ik meerdere malen geswitched van normale mode naar stille modus 3 en terug. Als het systeem eenmaal op temperatuur is, is er helemaal geen enkel verschil in opgenomen of afgegeven vermogen en dus ook niet op de COP. Maar de WP regelt wel veel langzamer en mooier op na een start. Met name in het voor-en naseizoen zorgt dit voor veel langere runs, doordat de temperaruur niet eerst snel volgas omhoog schiet. Hij draait daardoor met een (veel) lagere gemiddelde aanvoertemperatuur. Daardoor een mooiere dag COP. Kortom: ik vind het mooie feature!![]()
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Is dat niet te automatiseren, dat omschakelen van modi? Evt via IFTTT ofzo?pleio65 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:31:
[...]
Het beeld dat jij beschrijft herken ik ook, Ik ben menig keer van de stille naar de normale modus geswitcht, maar maar kom telkens toch weer op de stille modus uit.
Daarom heb ik het ook over de steady state situatie, waarbij het systeem al een paar uur draait op één niveau. Wel / geen Sm3 maakt hier op mijn 9kW Pana op minimum vermogen echt niks uit! (op gekalibreerde meters).Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:28:
[...]
Het verschil tussen jouw en mijn en @Dylantje2 z'n situatie is dat wij het begrip opwarmen niet kennen en onze WPen eigenlijk 24/24 actief zijn, 1 run van dagen/weken lang en ook in deellast was het verschil in COP duidelijk te zien.
Het zou natuurlijk kunnen dat de software bij kleinere typen wat andere parameters heeft, waardoor het wel degelijk uitmaakt. Ik kan alleen maar iets zeggen over mijn situatie
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik dacht al, ik vind een verschil van 0,3 tot 1 graad nu niet echt schokkend te noemenVerwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:28:
[...]
Het verschil tussen jouw en mijn en @Dylantje2 z'n situatie is dat wij het begrip opwarmen niet kennen en onze WPen eigenlijk 24/24 actief zijn, 1 run van dagen/weken lang en ook in deellast was het verschil in COP duidelijk te zien.
[...]
Ik zal me vergist hebben met de gegevens van @Dylantje2 in deze post Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
[...]
Ik zal me vergist hebben met de gegevens van @Dylantje2 in deze post Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Maar ik schrik wel van de hoogte en het verschil tussen jouw Ta v.d. WP en de Ta na het buffervat, redelijk heftig. Ik ben een beetje veel kleurendoof en trek een verkeerde conclusie sorry.
Al heb ik het idee dat de sensor "Ta na buffervat" niet helemaal lekker op de leiding ligt.
De sensoren zijn onderling gekalibreerd tot op 0,1 graad achter de komma, maar Ta - BGG geeft structureel 0,3 graden meer aan als Ta - na buffervat, en wetenschappelijk kan dat eigenlijk niet
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2020 19:46 ]
Verwijderd
Ja dat kan, @Dylantje2 of @AUijtdehaag weten daar het antwoord op.MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:41:
[...]
Is dat niet te automatiseren, dat omschakelen van modi? Evt via IFTTT ofzo?
Afgezien van het ontbrekende vraagteken lijkt me jouw eerste zin anders wel een vraag:MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:04:
[...]
Ik vat hem even persoonlijk op.
Nogmaals, het is vooral de toon die je aanslaat, in combinatie met het feit dat ik de vraag überhaupt niet stelde, maar dacht behulpzaam te zijn.
Deze post laat zich volgens mij alleen maar lezen als een vraag van iemand die van anderen wil weten wat hij moet kopen. Een vraag die niemand kon beantwoorden, omdat je er niet bij vertelde wat je wilde of nodig had.Maikie18 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:21:
Welke zou je kiezen en waarom
PUHZ-SW75YAA-BS + EHST20D-VM2C2 5000 - 1900 subsidie inclusief boiler (netto 3100)
PUHZ-SHW80VAA + Hydrobox EHSC-VM2C 4175 - 2200 subsidie (netto 1975)
PUHZ-SW75VAA + ERSD-VM2C 3700 - 1900 subsidie (netto 1800)
PUHZ-SHW112VAA + ERSC-VM2C 4600 - 2500 subsidie (netto 2100)
Ben jij diegene die in je eentje bepaalt wat de missie is van tweeakters net?? Ik vindt dat wel een beetje erg hautaine houding . Mogelijk kun je je vinden in een wat meer coachende rol .Andrehj schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:56:
[...]
Maar dat is niet het idee van Tweakers.net. Enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht. En ik verwacht echt niet dat iemand het hele Ecodan Databook al uit zijn hoofd kent, maar als ie vele duizenden euro's aan een warmtepomp wil uitgeven mag je toch op zijn minst verwachten dat ie een verkoopfoldertje heeft gelezen voordat ie hier zijn vragen dumpt.
Kijk anders nog eens...Andrehj schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:53:
[...]
Afgezien van het ontbrekende vraagteken lijkt me jouw eerste zin anders wel een vraag:
[...]
Deze post laat zich volgens mij alleen maar lezen als een vraag van iemand die van anderen wil weten wat hij moet kopen. Een vraag die niemand kon beantwoorden, omdat je er niet bij vertelde wat je wilde of nodig had.

hint: iets met de gebruiker...
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 19:58 ]
Verwijderd

@Dre Op dit moment schakelen tussen Silent On/Off maakt 11W verschil bij 21Hz v.d. compressor.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 20:34 ]
Betreffende de metingen van Dylantje2 zijn sommige mensen die twijfelen over de nauwkeurigheid. Meetnauwkeurigheid wordt beter als de deltaT tussen Ta en Tr toeneemt.
[Edit]
@Verwijderd
11 Watt vind ik best weinig. Het verschil bij de F-serie vond ik toen der tijd verwaarloosbaar. Daarom had ik de indruk dat er geen verschil is in compressor en fan speed. Op vollast en bij hoge Ta, en dus hoge Hz, zie ik wel veel verschil:
Ta | Tb | Vermogen AC | Hz | Quiet |
21 | 7 | 709 | 34 | Nee |
31 | 7 | 907 | 33 | Nee |
31 | 7 | 808 | 31 | Ja |
40 | 7 | 1213 | 35 | Nee |
40 | 7 | 1085 | 33 | Ja |
41 | 7 | 1161 | 34 | Ja |
46 | 7 | 1316 | 34 | Ja |
50 | 7 | 1394 | 36 | Ja |
51 | 7 | 1706 | 40 | Nee |
52 | 7 | 1468 | 35 | Ja |
[ Voor 63% gewijzigd door Dre op 30-01-2020 20:52 ]
Verwijderd
Zou een snel draaiende fan tot een betere COP leiden? Ik maak de vergelijking met fans op radiatoren. Deze zorgen voor een veel betere warmteafgifte.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:09:
@Fullpower @reneeke1970 Dit was wat er gebeurde bij het veranderen v.d. silent instelling deltaT stijgt tussen voor en na de ventilator want die gaat langzamer draaien en de COP zakt in:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Dre Op dit moment schakelen tussen Silent On/Off maakt 11W verschil bij 21Hz v.d. compressor.
[ Voor 7% gewijzigd door pleio65 op 31-01-2020 15:48 ]
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Eens!Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:00:
@Dre E.e.a. is eigenlijk alleen maar echt betrouwbaar te meten indien je live opgenomen totaal vermogen en betrouwbaar middels een Kamstrup live geproduceerd vermogen naast elkaar hebt. En die laatste heb ik niet.
Soms is een hogere belasting juist beter voor de COP. Zie hier de tabel van een andere fabrikant:Maar mijn boerenverstand zegt hoe minder flow over een condensor hoe meer de compressor te doen heeft, analoog aan het feit dat de meeste 5kWers een betere COP hebben dan fysiek identieke 7kW versies. Flow * oppervlakte v.d. condensor is van de 5kWer relatief gezien 'beter' dan bij zijn grotere broer.
https://library.mitsubish.../Ecodan_ATW_Databook_2019
Vanaf pagina 98.
De gedachte dat laaglast een betere COP heeft dan mid-/vollast gaat lang niet altijd op, als ik het databook mag geloven.
@pleio65
De ventilator zelf verbruikt op hogere snelheid juist meer vermogen.
Verwijderd
Ja met die fans op de radiator heb je een vergelijkbare situatie.pleio65 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Zou een snel draaiende fan tot een betere COP leiden? Ik maak de vergelijking met fans op radiatoren. Die zorgen voor een veel betere warmteafgifte.
Kijkend naar een stilstaande auto die gekoeld moet worden heb je bij een 'kleine' radiator een 'sneldraaiende' fan nodig om de warmte af te voeren. Om maximaal energie uit de buitenlucht te halen is volgens mijn boerenverstand een grote condensor en snel draaiende fan het recept, er vanuit gaande dat de fan niet zoveel extra energie vraagt dat dat niet gecompenseerd wordt door verminderde energie welke de compressor daardoor nodig heeft.
Mijn conclusie a.d.h.v. mijn waarnemingen bij @Dylantje2 was ook dat het effectiever was om de silent mode uit te schakelen.
@Dre Ik weet niet waar ik het in dat document moet zoeken / vinden. Als je met een paar screenshotjes voor mij hapklaar zou kunnen/willen maken heel graag. En voor je dat doet, is het de uitzondering die de regel bevestigd of is het de meest voorkomende situatie dat vollast een betere COP dan deellast geeft, als het de uitzondering is die de regel bevestigd laat het dan maar.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 21:30 ]
Klopt. Maar wellicht ook een betere COP? Afhankelijk hoeveel de COP verbetert -gesteld dat die hoger wordt- kan het verhogen van de snelheid van de fan misschien wel eens gunstig zijn.Dre schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:12:
[...]
Eens!
[...]
Soms is een hogere belasting juist beter voor de COP. Zie hier de tabel van een andere fabrikant:
https://library.mitsubish.../Ecodan_ATW_Databook_2019
Vanaf pagina 98.
De gedachte dat laaglast een betere COP heeft dan mid-/vollast gaat lang niet altijd op, als ik het databook mag geloven.
@pleio65
De ventilator zelf verbruikt op hogere snelheid juist meer vermogen.
Ik kan niks afdingen op je metingen, wel kan ik vaststellen dat silent op een Pana H 7kw mono een verschil kan maken tussen 330 en 400 RPM op de fan. Ruim 20% qua fanspeed dus, feit is dat hiermee de condensor dus kouder wordt. (minder opgewarmd aan buitenlucht.) Het zou zeer theoretisch kunnen zijn dat dit nadeel wordt gecompenseerd door minder verbruik fan, maar dat acht ik extreem onwaarschijnlijk, daar Panasonic dit anders zelf wel zo had ingeregeld..Fullpower schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:44:
[...]
Daarom heb ik het ook over de steady state situatie, waarbij het systeem al een paar uur draait op één niveau. Wel / geen Sm3 maakt hier op mijn 9kW Pana op minimum vermogen echt niks uit! (op gekalibreerde meters).
Het zou natuurlijk kunnen dat de software bij kleinere typen wat andere parameters heeft, waardoor het wel degelijk uitmaakt. Ik kan alleen maar iets zeggen over mijn situatie
Ik ben er dus vrij zeker van dat een Pana die op temperatuur gekomen is, en dus onder max compress freq zit, er nadeel van ondervind door silent te draaien. Echter is het bij starten zoveel fijner dat ik hem voor afgelopen jaar altijd op silent 3 heb staan.
Nu met HeishaMon oplossing wil ik wel iets gaan instellen zodat ik als de compressor uitgaat silent mode 3 trigger, en als de WP op temperatuur is silent mode disable, zodat ik altijd start met silent mode maar daarna niet de restricties qua airflow ervaar.
Fan pana H mono modellen gebruikt max 60 Watt.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:27:
[...]
Ja met die fans op de radiator heb je een vergelijkbare situatie.
Kijkend naar een stilstaande auto die gekoeld moet worden heb je bij een 'kleine' radiator een 'sneldraaiende' fan nodig om de warmte af te voeren. Om maximaal energie uit de buitenlucht te halen is volgens mijn boerenverstand een grote condensor en snel draaiende fan het recept, er vanuit gaande dat de fan niet zoveel extra energie vraagt dat dat niet gecompenseerd wordt door verminderde energie welke de compressor daardoor nodig heeft.
Mijn conclusie a.d.h.v. mijn waarnemingen bij @Dylantje2 was ook dat het effectiever was om de silent mode uit te schakelen.
@Dre Ik weet niet waar ik het in dat document moet zoeken / vinden. Als je met een paar screenshotjes voor mij hapklaar zou kunnen/willen maken heel graag. En voor je dat doet, is het de uitzondering die de regel bevestigd of is het de meest voorkomende situatie dat vollast een betere COP dan deellast geeft, als het de uitzondering is die de regel bevestigd laat het dan maar.
Verwijderd
De vraag is naar mijn mening dus wat levert van silent naar max fan speed bijv 10W op in daling van compressorvermogen om het identieke afgiftevermogen te krijgen, zonder warmtemeter krijgen we hier denk ik geen 100% betrouwbaar antwoord op. Maar wat ik zag is dat afgifte gelijk bleef terwijl totaal opgenomen vermogen daalde. M.a.w. extra verbruik v.d. fan < minder benodigd vermogen compressor.pleio65 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:37:
[...]
Fan pana H mono modellen gebruikt max 60 Watt.
Ook bij mij klopt het ook wel aardig.Rol-Co schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:11:
[...]
Ook geen 18/2 jammergenoeg maar het klopt wel aardig.
[Afbeelding]
Helaas kun je niet met cijfers achter de komma werken. Dan zou de tool nog nauwkeuriger zijn.

Ik heb zelf namelijk 19,2Watt/m2 berekend
[ Voor 35% gewijzigd door Wimhaw op 31-01-2020 08:49 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
ik kan ook nergens wat vinden over het stroomverbruik van dat ding.
volgens mij kost het verpompen/in beweging houden al dat water best nog wel eens wat energie....
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 31-01-2020 09:06 ]
Kan inderdaad flink oplopen. Bij de COP getallen van fabrikanten wordt de pompenergie vaak niet meegenomen, maar apart vermeld. Ik heb hier 2 pompen (primaire pomp in de WP, 1600l/uur) en een secundaire pomp voor de CV (ca 800l/uur). Samen is dit een dikke 100Watt.flippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:02:
is er een reden waarom hier bijna alleen maar word gepraat over compressor en ventilator vermogens maar niet over de circulatiepomp die er ook nog in zit?
volgens mij kost het verpompen/in beweging houden al dat water best nog wel eens wat energie....
Ik neem deze energie wel mee in mijn COP metingen.
Zo zat ik ook te denken en was gisteren daarom op de grundfos website. Ik weet inmiddels hoe ik de pomp moet berekenen voor het bewateren van mijn maisveldenflippy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:02:
is er een reden waarom hier bijna alleen maar word gepraat over compressor en ventilator vermogens maar niet over de circulatiepomp die er ook nog in zit?
Graag inleveren via PM
Deelnemers:
@mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd
@jeroenvervuuren @roelzadn @Fullpower @Pokkie78 @Verwijderd @Trilithium @Baapje327 @Remco45 @Ierssi @Ep Woody @Doek55
@jeroenvervuren @roelzadh @Ierssi?
Dit topic is gesloten.