Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:43:
[...]
Bedankt voor je uitvoerige reactie.
De woning is geen BENG, maar EPC 0.4. Inmiddels heb ik bericht dat de warmteverliesberekening omhoog gaat naar 11kW (68 W/M2). Dit heeft met name te maken met ventilatieverliezen, zo lijkt het. Warmteverlies in de woonkamer gaat al boven de 80W/m2 en dan willen ze de vvw nog op 15cm hoh leggen... Volgens mij kan dit niet kloppen, ook omdat er CO2-sturing op de ventilatie komt.
Als je EPC 0,4 bouwt, en ventilatie type C met CO2 naregeling hebt, dan heb je nagenoeg dezelfde situatie als mij.
Ik heb bouwjaar 2017, ventilatie type C met CO2 naregeling per vertrek en dubbelglas.
Je aannemer / installateur is gewoon een prutser.
met bovenstaande feiten moet je rekenen met 40W/m2, zie onderstaande tabel
Bij 165m2 kom je dan op 6,6KW.
In deze situatie kun je gerust nachtverlaging toepassen, ik doe dat ook (van 22.00 tot 10.00 staat de WP uit bij mij, 1 graad nachtverlaging). Als je bereid bent 24*7 te verwarmen zou je zelfs uit kunnen met nog een kleinere WP.
Ik zou zeker gaan voor h.o.h. 10CM met minimaal 16x2 buis.
Als je zou gaan voor de SW75YAA van mitsu is het minimale vermogen 2,9KW bij Tb + 12, Ta 25.
Bij Ta 27 graden, Tr 23 graden raak je 22W/m2 kwijt, dus bij 165m2 is dat 3,63 KW, dus gaat de WP niet/nooit pendelen als je alles open laat staan.
[...]
Ta is bedacht op 35, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het verstandig is per seizoen de Ta aan te passen voor een hogere efficiëntie?
Een WAR stooklijn is altijd aan te bevelen, in mijn situatie loopt de stooklijn van Tb + 5 = Ta 30 graden, Tb -5 = Ta 35 graden.
Hoe lager de Ta temperatuur, hoe beter de COP.
Helaas heb ik nog het YHA model, die kan niet zo ver terug moduleren als de nieuwe YAA modellen.
flippy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:17:
ik zou iedereen met een SWW systeem een DWTW adviseren, je warmwater gebruik daalt dan met makkelijk 30~50% mits je een pijp monteert ipv een goot versie.
dan word een 200L tank dus een 400L tank. en je WP kan het dus ook een stuk makkelijker bijtrekken als je water aan het verbruiken bent.
een DWTW pijp van 2 meter is niet goedkoop en mogelijk verdien je het niet snel terug maar je wint er een heel stuk comfort mee en efficientie in je SWW systeem..
Je gaat zeker geen 30 tot 50% besparen, omdat je met een WP de boiler op een relatief lage temperatuur houdt (bij mij 48 graden), dus de hoeveelheid koud water welke bijgemengd wordt is niet zoveel, dus de besparing is ook niet zo groot.
Bij een DWTW in geval van een WP zou ik altijd de ingaande leiding naar de boiler voorverwarmen en niet de koudwater aanvoer van de douche zelf.