Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.509 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:24
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:24:
Die site van warmtepomp-weetjes.nl heeft de pomp aan de aangiftekant in de aanvoer. Dat is toch helemaal niet aan te bevelen?

[Afbeelding]

@Rimco @Murkmans @Appie Heijn
Ik heb hem ook in de retour ivm stromingsrichting, maar ook omdat ie dan kouder water tegen z'n kiezen krijgt (slijt ie minder snel)

Maar zoals al gezegd maakt het bij warmtepompen niet zoveel uit vanwege de toch al lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:56
Murkmans schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Ik heb hem ook in de retour ivm stromingsrichting, maar ook omdat ie dan kouder water tegen z'n kiezen krijgt (slijt ie minder snel)

Maar zoals al gezegd maakt het bij warmtepompen niet zoveel uit vanwege de toch al lage temperatuur.
Hoe bedoel je stromingsrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
AUijtdehaag schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:31:
@TimoDimo De koelkast op de noordpanelen (die niks tot weinig doen nu)
Heb 3x 1-fase omvormers hangen. Zuid/Zuid/Noord
Maar goed, punt blijft dat die warmtepomp ook best wat kan met dat beetje PV-overschot. Mits je de aansturing voor elkaar hebt. PV die WP aanstuurt natuurlijk niet andersom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:49:
[...]

Maar goed, punt blijft dat die warmtepomp ook best wat kan met dat beetje PV-overschot. Mits je de aansturing voor elkaar hebt. PV die WP aanstuurt natuurlijk niet andersom. 8)7
En als die wp al geactiveerd is en nog steeds stroom over is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
reneeke1970 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:56:
[...]

En als die wp al geactiveerd is en nog steeds stroom over is?
Dan kan ie toch een beetje meer doen? (Mits je een buffervat hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:24
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Hoe bedoel je stromingsrichting?
In ketels zit ie ook vaak in de retour, dus meeste pompen hebben standaard fr een stromingsrichting van onder naar boven. https://www.waterpompshop.../manual/5711495722869.pdf

Zie pagina 4 bijvoorbeeld. Dan hoef je niets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Murkmans schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:24:
[...]

In ketels zit ie ook vaak in de retour, dus meeste pompen hebben standaard fr een stromingsrichting van onder naar boven. https://www.waterpompshop.../manual/5711495722869.pdf

Zie pagina 4 bijvoorbeeld. Dan hoef je niets aan te passen.
Ah ok, ik wist niet dat de oriëntatie van je pomp uitmaakt. Weer wat geleerd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:04:
@Maikie18 ik dacht dat de tool uitgaat van de volledige dikte van de dekvloer. Niet alleen het deel wat boven de leidingen ligt?
Dat kon ik nergens vinden maar waarom dan ook niet de dikte van de betonvloer mee tellen? Ik weet inmiddels dat er overal een 30mm afdekvloer ligt. Op het kantoor (voormalige garage) na, daar is hij 50mm.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maikie18 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Dat kon ik nergens vinden maar waarom dan ook niet de dikte van de betonvloer mee tellen? Ik weet inmiddels dat er overal een 30mm afdekvloer ligt. Op het kantoor (voormalige garage) na, daar is hij 50mm.
Tsjah, leek mij ergens wel logisch. Kou die je uit de vloer moet stoken kan niet je ruimte in toch?

Maargoed, das voorlopig een aanname :)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Dan kan ie toch een beetje meer doen? (Mits je een buffervat hebt.)
Moeilijke regeling maken dat secundaire pomp stopt anders sauna in huis.
Element gaat tot 90 graden, wp niet....
Wp kan niet zo snel op en af regelen, trek je toch kortstondig dure stroom als wolk voor zon komt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Waar zouden jullie de WP plaatsen? Ik heb 3 mogelijke opties. Op 1 hebben de buren er het minste last van denk ik

Plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NBw8Ea9.png

Vloer/Buitenwanden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o0BRz1d.png

Verdiepingsvloer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wkkNMeW.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Aapie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:54:
Misschien dat iemand hier een oplossing/idee heeft. Ik ben opzoek naar een Thermostaat voor een Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Deze Thermostaat moet digitaal aanstuurbaar zijn. En het liefst direct te integreren met Apple homekit.
Iemand die mij hierbij kan helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:52:
Wat zijn kleppen en gedoe? Ik snap het niet. :D
Appie Heijn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:03:
@TimoDimo @Rimco mag hopen dat 50-60gr geen Ta is bij jullie WP. Of hebben jullie nog een 2e bron zoals (hout) erbij?
Ik maak het mezelf altijd graag moeilijk, dus hier komt de 16kW hydro unit met 4 mogelijkheden/kleppen:
  1. Directe doorstroming richting afgifte, zonder gekoppelde buffer. Afgifte is direct 2x 5/4" (4 buizen dus), we gaan meemaken of daar inderdaad alles doorheen kan.
  2. Doorstroming zoals het schema van warmtepomp weetjes, met 2 pompen en buffer (500L) dus.
  3. Opwarmen van een secundair (150L, warmer) vat voor SWW (doet verder niet mee voor verwarming).
  4. Direct opwarmen van SWW in serie met de buffers.
Daarnaast zal de 72 buizen CPC ZB beide buffers onafhankelijk kunnen verwarmen (150L heeft prio), daarom heb ik dus een thermostatische mixer er tussen zitten. In geval #1 zal die echter niet in het circuit zitten om flow te optimaliseren. #1 en #2 kunnen ook nog samenwerken om flow te verdelen. Kleppen zitten in de aanvoer samen met de mixer, waardoor de pomp vanzelf ook in de aanvoer is komen te zitten. Wellicht had ik het ook in de retour op kunnen lossen, maar volgens mij minder makkelijk.

SWW werkt ook weer samen met veel van hierboven:
  1. 500L hygiënebuffer van #2 hierboven op WAR temperatuur zolang CV nodig is
  2. 150L hygiënebuffer van #3 hierboven minimaal 40-50 graden (we gaan zien wat nodig is)
  3. Platenwisselaar van 1m2 van #4 hierboven, omzeilbaar via 3-wegklep om weerstand te verminderen.
  4. 11kW doorstromer, wederom omzeilbaar via 3-wegklep (voor nu nog even de CV als backup)
Het idee is dat SWW initieel gewoon via de buffers verloopt (zit nog te denken of ik de 150L ook over wil slaan als de 500L "erg" warm is). Indien WP draait kan hij dan eerst proberen om de grote buffer (lage temperatuur) warm te houden. Wanneer de uitvoer van de 2e buffer te laag dreigt te worden kan hij overschakelen op die buffer en indien dat ook niet helpt zal hij het uitgaande water naverwarmen. Met 16kW kan ik de huidige 16L/m (dat is wat de CV nu haalt @ 40C) ongeveer 14 graden opkrikken (WP Ta/Tr 43/38 @ 48L/m, SWW in/uit 28/42 @ 16L/m). Mocht de WP niet draaien (al verwacht ik dan eigenlijk al meer ZB warmte) kan ik met de buffers de tijd overbruggen om de WP te laten starten.

Dit alles is 90% niet omdat het moet, maar omdat het kan :+ Voordeel is wel dat ik lekker kan experimenteren om de buffers zou koud mogelijk te houden terwijl ik toch nog "oneindig" warm water heb.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Aapie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Iemand die mij hierbij kan helpen?
Elke Aan/Uit-thermostaat is volgens mij meestal geschikt. Zie de aansluitingen op de betreffende WP. Schakelen tussen koelen en verwarmen kan meestal op basis van buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
Maikie18 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:33:
Waar zouden jullie de WP plaatsen? Ik heb 3 mogelijke opties. Op 1 hebben de buren er het minste last van denk ik

Plattegrond
[Afbeelding]

Vloer/Buitenwanden
[Afbeelding]

Verdiepingsvloer
[Afbeelding]
Bij nummer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:08:
[...]

[...]

Ik maak het mezelf altijd graag moeilijk, dus hier komt de 16kW hydro unit met 4 mogelijkheden/kleppen:
  1. Directe doorstroming richting afgifte, zonder gekoppelde buffer. Afgifte is direct 2x 5/4" (4 buizen dus), we gaan meemaken of daar inderdaad alles doorheen kan.
  2. Doorstroming zoals het schema van warmtepomp weetjes, met 2 pompen en buffer (500L) dus.
  3. Opwarmen van een secundair (150L, warmer) vat voor SWW (doet verder niet mee voor verwarming).
Daarnaast zal de 72 buizen CPC ZB beide buffers onafhankelijk kunnen verwarmen (150L heeft prio), daarom heb ik dus een thermostatische mixer er tussen zitten. In geval #1 zal die echter niet in het circuit zitten om flow te optimaliseren. #1 en #2 kunnen ook nog samenwerken om flow te verdelen. Kleppen zitten in de aanvoer samen met de mixer, waardoor de pomp vanzelf ook in de aanvoer is komen te zitten. Wellicht had ik het ook in de retour op kunnen lossen, maar volgens mij minder makkelijk.

2. 150L hygiënebuffer van #3 hierboven minimaal 40-50 graden (we gaan zien wat nodig is)
  3. Platenwisselaar van 1m2 van #4 hierboven, omzeilbaar via 3-wegklep om weerstand te verminderen.
  4. 11kW doorstromer, wederom omzeilbaar via 3-wegklep (voor nu nog even de CV als backup)
Het idee is dat SWW initieel gewoon via de buffers verloopt (zit nog te denken of ik de 150L ook over wil slaan als de 500L "erg" warm is). Indien WP draait kan hij dan eerst proberen om de grote buffer (lage temperatuur) warm te houden. Wanneer de uitvoer van de 2e buffer te laag dreigt te worden kan hij overschakelen op die buffer en indien dat ook niet helpt zal hij het uitgaande water naverwarmen. Met 16kW kan ik de huidige 16L/m (dat is wat de CV nu haalt @ 40C) ongeveer 14 graden opkrikken (WP Ta/Tr 43/38 @ 48L/m, SWW in/uit 28/42 @ 16L/m). Mocht de WP niet draaien (al verwacht ik dan eigenlijk al meer ZB warmte) kan ik met de buffers de tijd overbruggen om de WP te laten starten.

Dit alles is 90% niet omdat het moet, maar omdat het kan :+ Voordeel is wel dat ik lekker kan experimenteren om de buffers zou koud mogelijk te houden terwijl ik toch nog "oneindig" warm water heb.
Heb je dit mss ook schematisch uitgewerkt? Klinkt interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:28:
[...]

Elke Aan/Uit-thermostaat is volgens mij meestal geschikt. Zie de aansluitingen op de betreffende WP. Schakelen tussen koelen en verwarmen kan meestal op basis van buitentemperatuur.
Ik zou Domoticz nemen. Is een virtuele thermostaat mee mogelijk die dan aan te sturen via alles.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rimco schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:08:
[...]

[...]

Mooie opstelling en uitleg! :) Draait het ook al helemaal of is dit meer een plan?

Ik vraag me af hoe je al die regelingen wilt doen. Home automation-systeem? Heb je al je kleppen ook al gemotoriseerd (of loop je constant overal aan te draaien en heen en weer te rennen :+ )?

Ik dacht eerst wat een grote LT-buffer, maar je hebt een zeer grote installatie met 16kW. Hydro unit... is dat wel lucht-water?

2x 5/4"... als dat niet genoeg is.... meeste wat ik hier doorgaans lees is 25mm voor een 5kW WP-je.

Mooi principe met die SWW-buffer voor als er weinig zon is en je toch je WP moet gebruiken. En met veel zonoverschot kun je dus beide buffers verwarmen tot hoge temperatuur. Ik hoop niet dat die 11kW doorstroomverwarmer veel gebruikt wordt, maar dat is een mooie backup. Nog beter zou de oplossing met het variabele verwarmingslement zijn van @AUijtdehaag, als je PV hebt. En heb je ook een douche WTW?

Wat ik niet begreep: wat doet die platenwisselaar precies? Je hebt in beide buffers al hygiënespiralen...

En dat dus allemaal met twee extra pompen naast de WP en de ZB? Ik zou wel eens een schema willen zien van jouw opstelling, al is het zo misschien zelfs iets duidelijker. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Appie Heijn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:03:
@TimoDimo @Rimco mag hopen dat 50-60gr geen Ta is bij jullie WP. Of hebben jullie nog een 2e bron zoals (hout) erbij?

@Wouter9636 mijn hitachi ondersteund ook een soort van sturing door PV. Je kan een controller(3th party) of een relais(aangestuurd) door de omvormer gebruiken voor het activeren van een SWW run
Ik heb nu nog een mix van HTV met LTV. Ik weet niet hoe lang dat blijft, ik hoop niet te lang, maar ik wil wel graag de mogelijkheid houden. Daarom de vraag of een pomp goed tegen dergelijke hoge temperaturen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Een vraag aan alle ELGA-deskundigen. De laatste weken met etmaal buitentemperaturen tot 10 graden komt mijn Elga nauwelijks boven de 3400 watt bij een electra verbruik van ca. 930 watt. Een COP dus van maar 3,65. Dit lijkt mij niet normaal.
Eerder heb ik onder de zelfde omstandigheden COP's gemeten tussen 4,8 en 5 (soms zelfs hoger). Ik meet met een Kamstrup 602, OTGW en een DIN-rail kWh meter exclusief voor de Elga. Aan de instellingen heb ik niets gewijzigd t.o.v. begin stookseizoen. Ik laat de Elga wel gewoon 24/7 doorwerken op 21 graden setpoint. Groot huis: 760 kuub, maar dat was tot nu nooit een issue. De Elga deed dat zonder hulp tot een graad of 2 boven 0 buiten. Hangt ook van de wind af.
Dit fenomeen van lage COP's doet zich voor vanaf half januari 2020. Aan de binnen en buitenunit is niets bijzonders te horen dat duidt op extra weerstand ofzo. Wel hebben de vogels een deel van de isolatie van de leidingen gepikt over een stukje van ongeveer 2 cm. Dat heb ik gerepareerd, maar maakt geen verschil.
De Elga is voorzien van de laatste software v16.6.Iemand enig idee waar ik dit euvel moet zoeken?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit zou kunnen duiden op te weinig koude middel maar dan moet je temperaturen en drukken van je koude middel moeten gaan meten. Misschien dat @Oxellaar een tip heeft?

Wat is je Ta of stooklijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 04-02-2020 06:45 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:23
De WP wordt bij ons in de 2de week van maart geleverd. Hiervoor moet ik zelf nog wel de voeding aan gaan leggen. Sluiten jullie de WP aan op een WCD of op een werkschakelaar?

Het betreft overigens een 9kw 3-fase uitvoering.

[ Voor 13% gewijzigd door EdwinC op 04-02-2020 09:38 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
EdwinC schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:38:
De WP wordt bij ons in de 2de week van maart geleverd. Hiervoor moet ik zelf nog wel de voeding aan gaan leggen. Sluiten jullie de WP aan op een WCD of op een werkschakelaar?

Zit bij mij op een werkschakelaar (die naast de buitenunit aan de muur is bevestigt ). Ik weet niet zeker maar ik kan mij herinneren dat de installateur zij dat dit moest (waarschijnlijk zodat bij eventueel onderhoud het duidelijk is dat er geen spanning op staat als je de schakelaar fysiek omzet).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Copitano schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 01:42:
Een vraag aan alle ELGA-deskundigen. De laatste weken met etmaal buitentemperaturen tot 10 graden komt mijn Elga nauwelijks boven de 3400 watt bij een electra verbruik van ca. 930 watt. Een COP dus van maar 3,65. Dit lijkt mij niet normaal.
Eerder heb ik onder de zelfde omstandigheden COP's gemeten tussen 4,8 en 5 (soms zelfs hoger). Ik meet met een Kamstrup 602, OTGW en een DIN-rail kWh meter exclusief voor de Elga. Aan de instellingen heb ik niets gewijzigd t.o.v. begin stookseizoen. Ik laat de Elga wel gewoon 24/7 doorwerken op 21 graden setpoint. Groot huis: 760 kuub, maar dat was tot nu nooit een issue. De Elga deed dat zonder hulp tot een graad of 2 boven 0 buiten. Hangt ook van de wind af.
Dit fenomeen van lage COP's doet zich voor vanaf half januari 2020. Aan de binnen en buitenunit is niets bijzonders te horen dat duidt op extra weerstand ofzo. Wel hebben de vogels een deel van de isolatie van de leidingen gepikt over een stukje van ongeveer 2 cm. Dat heb ik gerepareerd, maar maakt geen verschil.
De Elga is voorzien van de laatste software v16.6.Iemand enig idee waar ik dit euvel moet zoeken?
Log je toevallig ook de TA / TR ? En zoja hoe verhouden die zich tot de eerder gemeten COP's bij zelfde omstandigheden?

Wat @Grolsch al zegt.. je zou gelijk koudemiddel verdenken.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ronaldmathies schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:41:
[...]

Zit bij mij op een werkschakelaar (die naast de buitenunit aan de muur is bevestigt ). Ik weet niet zeker maar ik kan mij herinneren dat de installateur zij dat dit moest (waarschijnlijk zodat bij eventueel onderhoud het duidelijk is dat er geen spanning op staat als je de schakelaar fysiek omzet).
je kan ook een CEE stekker gebruiken (zon grote rode).

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EdwinC schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:38:

Officiëel (NEN3140) moet je statische machines (Daar valt een WP onder, want die koppel je normaal gesproken nooit af) aansluiten dmv een vaste aansluiting en voorzien van een werkschakelaar bij het apparaat zelf.

Zo zou ik het in jouw geval dan ook doen, en zo heb ik het zelf ook.

Die werkschakelaar zit er (zoals @ronaldmathies al aangeeft) voor het geval er een monteur aan het werk is, en dat hij dan zeker weet dat de installatie spanningsloos is.

In een thuissituatie wordt jij hier sowieso niet op gecontroleerd, maar als ik jou was zou ik het gewoon goed doen, en dus een 3 fasen werkschakelaar bij de WP.

Zelf heb ik de werkschakelaar op de buitenunit van de WP gemonteerd zitten.
flippy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:14:
[...]

je kan ook een CEE stekker gebruiken (zon grote rode).
Dat zou kunnen, maar waarom zou je het doen, een werkschakelaar is volgens de norm alsnog verplicht, ook met een rode stekker.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 04-02-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Bedankt voor het duidelijke en inhoudelijke antwoord, werkschakelaar wordt de way to go
Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:19:
[...]

Officiëel (NEN3140) moet je statische machines (Daar valt een WP onder, want die koppel je normaal gesproken nooit af) aansluiten dmv een vaste aansluiting en voorzien van een werkschakelaar bij het apparaat zelf.

Zo zou ik het in jouw geval dan ook doen, en zo heb ik het zelf ook.

Die werkschakelaar zit er (zoals @ronaldmathies al aangeeft) voor het geval er een monteur aan het werk is, en dat hij dan zeker weet dat de installatie spanningsloos is.

In een thuissituatie wordt jij hier sowieso niet op gecontroleerd, maar als ik jou was zou ik het gewoon goed doen, en dus een 3 fasen werkschakelaar bij de WP.

Zelf heb ik de werkschakelaar op de buitenunit van de WP gemonteerd zitten.

[...]

Dat zou kunnen, maar waarom zou je het doen, een werkschakelaar is volgens de norm alsnog verplicht, ook met een rode stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik had gepland om vandaag naar VSK 2020 te gaan, maar heb me op het laatste bedacht om toch maar eens mijn geplande WP systeem uit te werken.
In principe wil ik een simpel systeem met een WP, een boiler voor SWW en een 3weg klep voor vvw/radiatoren.
Het huis is (straks) redelijk geisoleerd met op de begane grond ongeveer 60m2 vvw. Dat wil ik ook op de eerste verdieping leggen, maar dat is afhankelijk van de opbouwhoogte die ik heb. Anders worden het de oude radiatoren.

De geplande WP is een LG monoblock 9kW en de boiler een SOLTERMO Omicron 300 of 400L
Ik wil dan de vloerverwarming stoken met iets van 35 graden en zodra SWW moet verwarmt worden moet er 50 graden door de spiraal van de ketel lopen om het water op 45 graden te krijgen/houden
Voor de invoer van de WP uiteraard nog een filter
Geen buffer voorlopig (wel mogelijkheid behouden)
Leidingwerk: van WP naar bijkeuken - RVS verbingsslang - Uponor 25mm, rest uponor 20mm of bestaande (koperen) leidingen

Afbeeldingslocatie: https://internetional.nl/WP-installatie.jpg

Nu heb ik de volgende vragen:
- Dit is toch een standaard opstelling? Ik kan namelijk nergens een afbeelding ervan vinden.
- LG geeft in de ene installatie handleiding aan dat de in- en outlets PT25 (25mm) zijn en in de andere installatie handleiding dat ze 1 inch zijn (25.4mm). Is dit dezelfde maat die door elkaar gebruikt wordt?
- Welke kabels moet ik allemaal trekken (aan- en afvoer naar bijkeuken, stroom van meterkast naar WP, kabeltjes voor sensoren, driewegklep e.d? ) Ik wil bijvoorbeeld ook de wifi connector installeren, maar hoef ik dan bijvoorbeeld niet de console via kabel te connecten?
- Woont er iemand in zuid-west NL met een dergelijke opstelling (ongeveer), waar ik kan spieken?
- Is er een Tweaker met ervaring (in zuid-west NL) die mij wil helpen (tegen betaling)

Waarschijnlijk komen er nog veel meer vragen, maar dit is het wel even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EdwinC schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:33:
Bedankt voor het duidelijke en inhoudelijke antwoord, werkschakelaar wordt de way to go

[...]
Een reden om buiten geen werkschakelaar bij de WP te monteren kan zijn dat je bang bent voor "baldadigheid".
Als jij in een rijtjeswoning woont met de WP op de erfscheiding, en je baldadige buurjongens hebt moet je er natuurlijk niet aan denken dat ze constant je WP lopen uit te schakelen.

maar als je daar geen last van hebt, gewoon een werkschakelaar op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Vond een werkschakelaar hier niet nodig en ook niet mooi staan. Kabel komt uit de grond en gaat direct de WP in. Als een monteur de spanning eraf wilt hebben dan gaat hij maar naar de meterkast en plaatst daar een slot op de installatieautomaat. ( https://images.elektrosho...ktroshop.jpg?t=1515708045 )
In de Panasonic zitten twee aardlekschakelaars waarmee je de unit spanningsloos kan maken. De kabel staat dan nog ander spanning natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik woon buitenaf en de buitenunit komt zo'n 35 meter van de weg af te liggen en niet te zien vanaf de weg. Dus daar maak ik me niet zo druk om.
Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Een reden om buiten geen werkschakelaar bij de WP te monteren kan zijn dat je bang bent voor "baldadigheid".
Als jij in een rijtjeswoning woont met de WP op de erfscheiding, en je baldadige buurjongens hebt moet je er natuurlijk niet aan denken dat ze constant je WP lopen uit te schakelen.

maar als je daar geen last van hebt, gewoon een werkschakelaar op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje meegelezen te hebben wil ik jullie graag een vraag voorleggen, waarmee ik hopelijk wat meer inzicht krijg in wat er precies nodig is in mijn nieuwe huis. Ik heb me geprobeerd in de materie te verdiepen, maar merk toch dat het lastig is om van 1+1=2 te maken. |:(

Situatie is een GBO van 165m2 met vvw beneden (60m2) en op de verdieping (55 m2), zolder onverwarmd (afgedopt). Er is een warmteverliesberekening gemaakt die uitkomt op een aansluitvermogen van 8.5kW.

MAAR: ons gebruiksprofiel is dat in de huidige woning alleen de woonkamer verwarmd wordt (CV met HT radiatoren). Overige ruimtes staan standaard uit. Heel af en toe worden de radiatoren in de studeerkamer of badkamer aangezet. Qua opstart gaat dat met vvw natuurlijk niet zo snel, dus deze ruimtes gaan straks standaard wel aan of ik zet daar IR-panelen bij.

Is het nu bij de dimensionering verstandig om uit te gaan van de totale behoefte (8.5kW) of van het warmteverlies in de woonkamer (3.6kW + evt. badkamer/studeerkamer)? In die 8.5kW zit overigens nog 1kW als toeslag voor bedrijfsbeperking. Ik ben zelf geneigd om geen nachtverlaging toe te passen.

In de installatie wordt nu rekening gehouden met een Nefit Enviline 9kW split WP voor vvw en sww. Op basis van de specs vraag ik me echter af of deze afdoende is voor de 8.5kW en of deze niet op koude dagen tekortschiet (4.6kW bij -7) en aanvult met electrisch element (COP 1 :( ).

Zelf was ik meer geneigd om voor Mitsubishi (PUHZ-SHW80YAA + ERST20C-VM2C) of Daikin (Altherma 3 ERGA08DV + EHVX08S23D9W) te gaan, vanwege de geïntegreerde boiler en de hogere output bij -7/-10. Maar ik kan het niet echt staven of deze ook daadwerkelijk beter (lees: efficienter) zijn in mijn situatie.

Misschien is het vermogen om terug te kunnen moduleren wel doorslaggevend, als het gebruiksprofiel nog niet helder is?

Hopelijk kan iemand van jullie me in de goede richting helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Dit was bij mij wel een zorg, mijn WP hang aan het huis boven eigen grond maar ik heb maar 50cm eigen grond. De rest is gemeente grond waar kinderen ook wel eens spelen. Tot nu toe (in anderhalf jaar) één keer fout gegaan dat de schakelaar om stond (ik vermoed dat het door iemand gedaan is, weet het niet zeker).

Een tip, plaats de schakelaar niet laag maar wat hoger dat het voor een volwassen persoon goed te bereiken is maar voor de kleintjes niet. Het zijn vooral de kleine kinderen die niet beseffen dat ze iets doen wat niet zo handig is, kunnen ze ook niets aan doen, kan je zelf wel rekening mee houden. Die van mij hangt op 1m 70 van de grond.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:43:
Vond een werkschakelaar hier niet nodig en ook niet mooi staan. Kabel komt uit de grond en gaat direct de WP in. Als een monteur de spanning eraf wilt hebben dan gaat hij maar naar de meterkast en plaatst daar een slot op de installatieautomaat. ( https://images.elektrosho...ktroshop.jpg?t=1515708045 )
In de Panasonic zitten twee aardlekschakelaars waarmee je de unit spanningsloos kan maken. De kabel staat dan nog ander spanning natuurlijk.
Dat is voor het doel natuurlijk ook voldoende, vooral voor thuis, want daar krijg je toch geen 3140 keuring ;)

Mijn installateur heeft er een werkschakelaar aangemaakt, als ik het goedkoop had willen doen, gewoon groep uit in de meterkast, en de meterkast kan op slot en monteur sleutel meegeven. Dat werkt ook voor dit doel.

Mijn WP staat ook 10-tallen meters van de weg af en ik ben ook niet bang voor rebelse buurjongens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voor de mensen met hager meterkasten:

MZN175

;)

ik heb er 3 hangen aan een haakje in de meterkast.

als je het helemaal offcieel wilt doen bestel je nog S014 erbij. O-)

deze dingen en een vette CEE buiten aan de muur (ook met slot tegen badadige jeugd) is zon beetje het meest veilige wat je kan hebben. immers kan je fysiek de stekker eruit trekken.

[ Voor 100% gewijzigd door flippy op 04-02-2020 15:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:25:
[...]
Log je toevallig ook de TA / TR ? En zoja hoe verhouden die zich tot de eerder gemeten COP's bij zelfde omstandigheden?

Wat @Grolsch al zegt.. je zou gelijk koudemiddel verdenken.
@Grolsch
Staat op radiatoren laag boven-temperatuur (P76) verlaagd van 70 naar 60 (niets aan gewijzigd sinds vorig jaar).
Koelmiddel is ook mijn hoofdverdachte, maar kan ik zelf niet controleren, temperatuur heb ik nog niet bekeken. Moet ik vanavond even naar kijken met de laptop aan de printplaat (kabeltje en app heb ik). Wat is normaal?

Ta en Tr verwarmingsinstallatie ligt rond 30 graden resp 27 graden met een Tc van ca. 3,2 tot 3,5 graden. Eerder rond 34 graden resp 29 graden Td 4,5 a 5 graden. Overal Jaga's met ventilatoren er op. Ook niets aan gewijzigd. Vermogen lijkt vandaag nog verder omlaag te gaan. COP nu 3,5 bij Tbuiten 6 graden (3220 watt/914 watt) modulatie 81% (hoger komt de laatste weken ook niet voor) eerder tot 92%.
Al geprobeerd: setpoint naar 23 ipv 21 graden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Copitano schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:30:
[...]
@Grolsch
Staat op radiatoren laag boven-temperatuur (P76) verlaagd van 70 naar 60 (niets aan gewijzigd sinds vorig jaar).
Koelmiddel is ook mijn hoofdverdachte, maar kan ik zelf niet controleren, temperatuur heb ik nog niet bekeken. Moet ik vanavond even naar kijken met de laptop aan de printplaat (kabeltje en app heb ik). Wat is normaal?

Ta en Tr verwarmingsinstallatie ligt rond 30 graden resp 27 graden met een Tc van ca. 3,2 tot 3,5 graden. Eerder rond 34 graden resp 29 graden Td 4,5 a 5 graden. Overal Jaga's met ventilatoren er op. Ook niets aan gewijzigd. Vermogen lijkt vandaag nog verder omlaag te gaan. COP nu 3,5 bij Tbuiten 6 graden (3220 watt/914 watt) modulatie 81% (hoger komt de laatste weken ook niet voor) eerder tot 92%.
Al geprobeerd: setpoint naar 23 ipv 21 graden.
Hogere modulaties worden ook pas vrijgegeven bij mij bij hogere TA, dus dat kan wel kloppen.
Desalniettemin zou je op basis van deze input koelmiddel issues verwachten.

wat betreft de koelmiddelzijdige temperaturen. @Oxellaar heeft daar wel eens wat cijfertjes over gedeeld toen andere tweakers issues hadden. (even terug zoeken? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu ik sinds afgelopen zomer fatsoenlijke logging heb vraag ik me af of andere Mitsu gebruikers hier ook last van hebben.

1 = Na een SWW run gaat de WP uit, waterpomp blijft zo'n 3 minuten lopen, WP begint met verwarmen om na 1 minuut weer uit te gaan, om vervolgens na 3 minuten weer te beginnen en te blijven lopen.

Bij de eerste start zakt de Ta niet snel genoeg volgens mij waardoor de WP "denkt" dat hij over z'n setpoint is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l4ha98lkaqna.jpg

2 = Droge defrost na een SWW run :? Ik zie regelmatig dat binnen een uur na de SWW run, de WP een defrost uitvoert, bij temperaturen van +5 graden buiten. De hele dag geen defrosts, maar vrij stelselmatig bijna elke dag na een SWW run.

Het grafiekje laat duidelijk zien dat het een defrost cyclus is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j187k45.jpg

Gisteren "toevallig" niet gehad omdat m'n WP om 13.00 al gestopt was met verwarmen omdat setpoint thermostaten bereikt was.

Maar op 02-02-2020 had ik het ook al terwijl T-buiten + 7 graden was.

Ervaren jullie dit ook :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maar dan is het ook het meest voor de hand liggend om daar(in de bijkeuken) de verdeler van de vvw te plaatsen alleen dat is dan weer niet het meest ideaal voor de verdeling van de groepen denk ik.
Ik heb het artikel gelezen maar dat geeft me niet het antwoord of je alleen de afdekvloer met rekenen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Maikie18 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Maar dan is het ook het meest voor de hand liggend om daar(in de bijkeuken) de verdeler van de vvw te plaatsen alleen dat is dan weer niet het meest ideaal voor de verdeling van de groepen denk ik.

[...]

Ik heb het artikel gelezen maar dat geeft me niet het antwoord of je alleen de afdekvloer met rekenen of niet.
In tegenstelling tot vloerverwarming (waar de warmte enkel naar boven afstraalt) zorgt betonkernactivering voor een warmteafstraling naar boven én beneden
Daarom staat er alleen de dekvloer in de tool. heb je ze dieper liggen of in het beton, dan kies je gewoon voor monoliet vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Gaat iemand nog naar de VSK beurs, ik heb mezelf aangemeld en ben voornemens te gaan kijken.
ik ben vandaag geweest, in vergelijking met de bouwbeurs een verademing. mensen hebben tijd voor je en veel gratis eten en drinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
twain4me schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:22:
[...]

[...]

Daarom staat er alleen de dekvloer in de tool. heb je ze dieper liggen of in het beton, dan kies je gewoon voor monoliet vloer.
De leidingen worden op 17mm diepte ingefreesd, als de warmte dan alleen naar boven afstraalt dan was mijn opgave correct,al betwijfel ik of dat stukje wel klopt want waarom zou je dan vloerisolatie aanbrengen als de warmte toch alleen maar naar boven afstraalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:32:
[...]

De leidingen worden op 17mm diepte ingefreesd, als de warmte dan alleen naar boven afstraalt dan was mijn opgave correct,al betwijfel ik of dat stukje wel klopt want waarom zou je dan vloerisolatie aanbrengen als de warmte toch alleen maar naar boven afstraalt
Dit doet vloerverwarming op een niet geisoleerde betonnen vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/euaqbXfWejY35KnKGwDGh6xu/thumb.jpg

Daar zit nog ruimte voor verbetering in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:08:
Na een tijdje meegelezen te hebben wil ik jullie graag een vraag voorleggen, waarmee ik hopelijk wat meer inzicht krijg in wat er precies nodig is in mijn nieuwe huis. Ik heb me geprobeerd in de materie te verdiepen, maar merk toch dat het lastig is om van 1+1=2 te maken. |:(

Situatie is een GBO van 165m2 met vvw beneden (60m2) en op de verdieping (55 m2), zolder onverwarmd (afgedopt). Er is een warmteverliesberekening gemaakt die uitkomt op een aansluitvermogen van 8.5kW.

MAAR: ons gebruiksprofiel is dat in de huidige woning alleen de woonkamer verwarmd wordt (CV met HT radiatoren). Overige ruimtes staan standaard uit. Heel af en toe worden de radiatoren in de studeerkamer of badkamer aangezet. Qua opstart gaat dat met vvw natuurlijk niet zo snel, dus deze ruimtes gaan straks standaard wel aan of ik zet daar IR-panelen bij.

Is het nu bij de dimensionering verstandig om uit te gaan van de totale behoefte (8.5kW) of van het warmteverlies in de woonkamer (3.6kW + evt. badkamer/studeerkamer)? In die 8.5kW zit overigens nog 1kW als toeslag voor bedrijfsbeperking. Ik ben zelf geneigd om geen nachtverlaging toe te passen.

In de installatie wordt nu rekening gehouden met een Nefit Enviline 9kW split WP voor vvw en sww. Op basis van de specs vraag ik me echter af of deze afdoende is voor de 8.5kW en of deze niet op koude dagen tekortschiet (4.6kW bij -7) en aanvult met electrisch element (COP 1 :( ).

Zelf was ik meer geneigd om voor Mitsubishi (PUHZ-SHW80YAA + ERST20C-VM2C) of Daikin (Altherma 3 ERGA08DV + EHVX08S23D9W) te gaan, vanwege de geïntegreerde boiler en de hogere output bij -7/-10. Maar ik kan het niet echt staven of deze ook daadwerkelijk beter (lees: efficienter) zijn in mijn situatie.

Misschien is het vermogen om terug te kunnen moduleren wel doorslaggevend, als het gebruiksprofiel nog niet helder is?

Om te zien of die 8.5kW klopt zou je gasverbruik nu voor verwarming ongeveer 1750m3 gas moeten zijn volgens de koevlaas benadering. Volgens de Dre 1% benadering 2.550m3. Waardes hebben betrekking op een normaal jaar met ongeveer 2750 gewogen graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Dit doet vloerverwarming op een niet geisoleerde betonnen vloer.
[Afbeelding]

Daar zit nog ruimte voor verbetering in
Foto genomen in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Foto genomen in de kruipruimte?
Jazeker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Daar valt wel wat te besparen!
Nog kreeften tegen gekomen? :+

https://www.dumpert.nl/item/7835085_66759973

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:08:

Met 165m2 verwarmd oppervlakte is de 8,5KW zo gek nog niet. (50W/m2), een beetje afhankelijk wat je bedoelt met jullie "nieuwe" huis. Als dit echt een hagel-nieuw-2020-BENG woning is, dan klopt de berekening niet. Dan zou je eerder op 30W/m2 uit moeten komen met WTW, luchtdicht bouwen, tripple glas etc.

Ik zou alleen niet kiezen voor een Zubadan (SHW80-YAA), want deze levert namelijk 10.2KW bij Tbuiten -10 en Ta 35, maar moduleert "slechts" terug tot 4,3KW bij Tbuiten +12 en Ta 25.

Maar ik zou dan kiezen voor de Mitsubishi SW75-YAA, deze levert bij Tbuiten -10 en Ta 35 graden nog steeds 8,4KW maar moduleert terug naar 2,9KW bij Ta 25 / Tbuiten +12.

De SW75YAA kan dus (bij Ta 25 / Tbuiten +12 ) ruim 33% verder terug moduleren tov de Zubadan SHW80-YAA.

De Zubadan is wat sterker bij hogere temperaturen, maar die heb je toch niet nodig met vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-02-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Daar valt wel wat te besparen!
Nog kreeften tegen gekomen? :+

https://www.dumpert.nl/item/7835085_66759973
Neej ligt een hele laag schelpen op de bodem, dat zal er eerst uit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Neej ligt een hele laag schelpen op de bodem, dat zal er eerst uit moeten.
Lekker klusje.. Dus nu met een bouwstofzuiger + vuilafscheider (cycloon) de kruipruimte in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Lekker klusje.. Dus nu met een bouwstofzuiger + vuilafscheider (cycloon) de kruipruimte in?
Eerst moed verzamelen, had een offerte gekregen voor het leeg halen van 2200 euro, ga het zelf maar doen.
Ik ben nog aan het nadenken hoe ik het ga doen.
Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een ex-collega van mij krijgt in zijn nieuwbouw woning een 8kW Remeha warmtepomp (verder geen type bekend) met een 200 liter boilervat.

Nu wil hij misschien een 300 liter boilervat (2 kinderen, bad) maar dan zou hij een 11kW warmtepomp moeten afnemen volgens de installateur (zal lekker pendelen). Klinkt mij wat vreemd in de oren, behalve dat met 8kW een groter vat iets langer duurt om op te warmen.

Of zie ik zelf iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-02-2020 21:10 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
Reden is denk ik dat je al die tijd zonder verwarming zit.
Dus stel hij is helemaal koud moet je 1-2 uur wachten voordat hij weer op temperatuur is tenzij je met timers gaat werken. Wat blijft er namelijk nog over bij die Remeha van 11kW bij -5gr?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:09:
Een ex-collega van mij krijgt in zijn nieuwbouw woning een 8kW Remeha warmtepomp (verder geen type bekend) met een 200 liter boilervat.

Nu wil hij misschien een 300 liter boilervat (2 kinderen, bad) maar dan zou hij een 11kW warmtepomp moeten afnemen volgens de installateur (zal lekker pendelen). Klinkt mij wat vreemd in de oren, behalve dat met 8kW een groter vat iets langer duurt om op te warmen.

Of zie ik zelf iets over het hoofd?
Heel snel een andere installateur op zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jim423 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:27:
Dus stel hij is helemaal koud moet je 1-2 uur wachten voordat hij weer op temperatuur is tenzij je met timers gaat werken. Wat blijft er namelijk nog over bij die Remeha van 11kW bij -5gr?
Geen idee, dat is de ellende.
Nieuwbouwproject en hij weet zelf niet eens of het een Mercuria, Eria Tower of Neptuna is.
Al zal de Eria wel afvallen als het "maatwerk" is voor het boilervat.

Zijn die buitenunits niet van Mitsu? Of een allegaartje afhankelijk van het type?
Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Nieuwbouw, zal lastig zijn.
Maar goed, het leek me ook niet meer dan wat langer wachten tot het weer warm is.

Anders maar een doorstroomverwarmer ofzo, kan later ook nog.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-02-2020 21:34 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Mwoah, stel zo'n ding heeft nog 7kW bij -10. Max. 75% vermogen ivm geluid e.d. >5kW. Dan wil je de schuur warm houden en die 300L boiler weer naar 58 graden krijgen. Dan kom je wel in de buurt als het een flinke woning is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jim423 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:35:
[...]

Mwoah, stel zo'n ding heeft nog 7kW bij -10. Max. 75% vermogen ivm geluid e.d. >5kW. Dan wil je de schuur warm houden en die 300L boiler weer naar 58 graden krijgen. Dan kom je wel in de buurt als het een flinke woning is.
Maar ook hagelnieuwe woning met VV, lijkt me ook weer niet zo snel afkoelen toch?
En 11kW is dan wel weer fors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat 8kW ook wel kan. Maar zonder de woning te kennen...
Bedenk ook dat er allerlei eisen zijn, (douche)ruimtes moeten een bepaalde temperatuur halen e.d. Roemenen hebben bijvoorbeeld graag een graadje 23-24 binnen in de winter. Dat moet ie natuurlijk ook kunnen halen :P Dus ik zou niet zomaar willen zeggen dat het een slechte installateur betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:27:
Het boiler verhaal vind ik vreemd.. Al kunnen er wel geldige redenen zijn.

Maar het remeha buitendeel is een Ecodan power inverter. Die kakken niet bijzonder ver in bij lage temperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 04-02-2020 23:00 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bbbrumbrum schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:08:
[...]

Heb je dit mss ook schematisch uitgewerkt? Klinkt interessant!
Het schema is ondertussen wat verouderd door de voortschrijdende inzichten, maar ik zal binnenkort wat proberen te posten als hij weer up-to-date is.
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:18:
[...]

Mooie opstelling en uitleg! :) Draait het ook al helemaal of is dit meer een plan?

Ik vraag me af hoe je al die regelingen wilt doen. Home automation-systeem? Heb je al je kleppen ook al gemotoriseerd (of loop je constant overal aan te draaien en heen en weer te rennen :+ )?

Ik dacht eerst wat een grote LT-buffer, maar je hebt een zeer grote installatie met 16kW. Hydro unit... is dat wel lucht-water?

2x 5/4"... als dat niet genoeg is.... meeste wat ik hier doorgaans lees is 25mm voor een 5kW WP-je.

Mooi principe met die SWW-buffer voor als er weinig zon is en je toch je WP moet gebruiken. En met veel zonoverschot kun je dus beide buffers verwarmen tot hoge temperatuur. Ik hoop niet dat die 11kW doorstroomverwarmer veel gebruikt wordt, maar dat is een mooie backup. Nog beter zou de oplossing met het variabele verwarmingslement zijn van @AUijtdehaag, als je PV hebt. En heb je ook een douche WTW?

Wat ik niet begreep: wat doet die platenwisselaar precies? Je hebt in beide buffers al hygiënespiralen...

En dat dus allemaal met twee extra pompen naast de WP en de ZB? Ik zou wel eens een schema willen zien van jouw opstelling, al is het zo misschien zelfs iets duidelijker. :D
We zijn halverwege. Zonneboiler gedeelte is klaar op de vliering, maar kelderruimte is nu deel 2. Daar komt alles samen. Buffers staan er, alle WP onderdelen binnen, veel andere onderdelen ook op voorraad, maar ook net zoveel ook nog te bestellen nu alles is uitgemeten. De genoemde kleppen zijn allemaal automatisch, waarbij ik de aansturing zelf zal programmeren in een of ander realtime embedded platform. Op dit moment de ESP32 op het oog ivm makkelijke WiFi interactie om data extern te kunnen loggen.

Unit is L/W, onderdeel van een groter systeem. Zie Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" voor de details en links. Douche WTW (zelfbouw) vorig jaar gemaakt, inclusief sensoren, maar nog geen tijd gehad om de logging er aan te koppelen om de opbrengst te meten (was wel voelbaar). Met enkel WP misschien niet heel interessant omdat ik enkel de uitvoer naar de douchekraan kan laten gaan, boilers zijn te ver weg. Bij lage boilertemperatuur minder nuttig, maar indien ZB het watet warmer maakt kunnen we er wel langer mee vooruit.

Die platenwisselaar zit nog na de spiralen. Het idee is dus dat deze direct de uitgaande temperatuur nog wat kan opkrikken zonder dat de 150L in de buffer verwarmd moet worden. Het is een beetje een experiment, maar zou moeten werken ;) Het schema zal misschien helpen om het te begrijpen, maar daar kom ik dus nog op terug :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Iemand hier ervaring met Mitsubishi's hydrolution?
Er is zoveel te kiezen dat een 'doe me die maar' systeem me wel aanspreekt. Zeker aangezien ik niet in een sprong naar een eindsituatie wil gaan, ivm. gefaseerde verbouwing.
Initieel wil ik bijvoorbeeld het warmwater gaan gebruiken, maar de vloerverwarming hoeft nog niet meteen aangezien deze momenteel alleen op de zolder ligt waar de warmtebehoefte toch al niet heel hoog is. Als de 1e verdieping erbij komt ligt er denk ik genoeg m2 zodat het ook enigszins stabiel kan draaien.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:44:
Dit zou kunnen duiden op te weinig koude middel maar dan moet je temperaturen en drukken van je koude middel moeten gaan meten. Misschien dat @Oxellaar een tip heeft?

Wat is je Ta of stooklijn?
En @Daannn1987 @Oxellaar
Hier is wat ik zelf kan zien met de Elga servicetool:Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vymnIRD.jpgAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/vhIaggd.jpgAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/28b69W0.jpg
En dit via het dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mmsZZMq.jpgAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/kj7Ijhc.jpg
Let in de bovenste even niet op Power/Elektrisch vermogen = COP. Die lijkt niet te kloppen, maar dat zit in een ongelukkige timing. Zit een verschil van een minuut tussen de metingen en de berekening en de buitenunit komt toevallig net uit een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:49:
Iemand hier ervaring met Mitsubishi's hydrolution?
Er is zoveel te kiezen dat een 'doe me die maar' systeem me wel aanspreekt. Zeker aangezien ik niet in een sprong naar een eindsituatie wil gaan, ivm. gefaseerde verbouwing.
Initieel wil ik bijvoorbeeld het warmwater gaan gebruiken, maar de vloerverwarming hoeft nog niet meteen aangezien deze momenteel alleen op de zolder ligt waar de warmtebehoefte toch al niet heel hoog is. Als de 1e verdieping erbij komt ligt er denk ik genoeg m2 zodat het ook enigszins stabiel kan draaien.
17,2KW :? Hoeveel m2 verwarmd oppervlak / m3 heb je ?

Dit is een hele zware WP voor woningen boven de 2000m3 zo ongeveer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Grolsch ja die is wel een maatje te groot, ik had die geselecteerd vanwege de 500liter tapwater. Mijn grootste zorg in de overstap naar all-electric is erachter komen dat we straks niet comfortabel kunnen douchen. (3x puber in huis)
We hebben nu ook geen cv en verwarmen met houtkachel. Warm water is onze laatste moderne luxe, die wil ik niet opgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Arjan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:51:
@Grolsch ja die is wel een maatje te groot, ik had die geselecteerd vanwege de 500liter tapwater. Mijn grootste zorg in de overstap naar all-electric is erachter komen dat we straks niet comfortabel kunnen douchen. (3x puber in huis)
We hebben nu ook geen cv en verwarmen met houtkachel. Warm water is onze laatste moderne luxe, die wil ik niet opgeven :P
Er zijn meer dan genoeg andere oplossing om te kiezen voor 500liter SWW. Je kunt gewoon een modulair systeem kiezen (dus zonder geïntegreerde boiler) en hier dan een 500 liter boiler bij plaatsen.

Met een 17,2kw WP is de kans op pendelen wel erg groot als hij zijn warmte niet kwijt kan.

Zou je eens wat info kunnen geven over oppervlakte, soorten verwarming in de woning om een inschatting te kunnen maken van je benodigd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Maar je kunt die 500 liter tapwater ook opwarmen met een 5 kW warmtepomp. Dat duurt alleen wat langer.
Overigens kun je met een 8 kW warmtepomp en 200 liter boiler al zo'n beetje continu douchen, als je ook de afdroogtijd meerekent en niet een ontzettende stortdouche hebt. Reken maar eens uit wat dan het gemiddeld benodigde vermogen is.
Als alternatief zou je, als je toch aan het verbouwen bent, ook nog een douche WTW kunnen plaatsen, dat scheelt ook nog flink.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Ik zal hier ook mijn systeem vertellen, misschien dat er iemand er een idee door krijgt en zich niet zo laat tegenhouden zoals ik deed door de verkeerde opmerkingen van sommige mensen en programma's.
Voornamelijk zit ik in het Panasonic Monoblock topic.
Wat mijn systeem betreft, ik heb nu drie 5 kW pompen waarvan er twee aan het woonhuis zitten. Een aan de ene kant van de ( bestaande ) CV leidingen, de andere aan de andere kant, parallel aan de CV ketel. Dit had ik niet zo gepland, maar is de situatie nu. Het gasverbruik hier was > 3500 m3 gas en 3600 kWh per jaar. ( even globaal ). Isolatie van het huis heb ik zelf gedaan met van die korrels. De ramen zijn wel dubbel glas, maar erg oud ( 1998 ), dus je voelt de kou er vanaf komen. Geen vloerverwarming ( alleen badkamer een stukje van zeg 6 m2 dat er al lag, bleek toen we het huis al gekocht hadden ), geen buffer en gewoon de cv radiatoren en leidingen gebruikt die er al zaten ( T types ).
Verbruik is nu in de winter ongeveer 100 kWh per dag ( maximaal gezien 151 kWh in Januarie ) en minder dan 1 m3 per dag ( koken enzo ).
Hier moet ik bij zeggen dat er nu dus 3 warmtepompen de hele dag draaien, en er 300 km per dag elektrisch gereden wordt, laden doen we bijna nooit aan een andere lader dan die ik hier neergezet heb.
Energie kosten zijn nu ( alweer globaal ) zover ik het kan inschatten iets hoger dan de gaskosten van vorig jaar, maar daar zit dan het rijden van 300 km per dag en het constant verwarmen tot 15 graden van een ander pand bij in ( dat nog niet van isolatie is voorzien ).

Dus, een vloerverwarming is niet altijd nodig en dat scheelt behoorlijk in kosten ( ik heb het uiteraard alleen over het verwarmen van het woonhuis ).
Vloerverwarming is uiteraard wel lekkerder, dus als het geld er is zou ik het doen ( komt hier ooit ook nog wel een keer ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Copitano schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:29:
[...]

En @Daannn1987 @Oxellaar
Hier is wat ik zelf kan zien met de Elga servicetool:[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En dit via het dashboard:
[Afbeelding][Afbeelding]
Let in de bovenste even niet op Power/Elektrisch vermogen = COP. Die lijkt niet te kloppen, maar dat zit in een ongelukkige timing. Zit een verschil van een minuut tussen de metingen en de berekening en de buitenunit komt toevallig net uit een defrost.
Heb geen idee wat de Tpers zou moeten zijn.. Heb al meer dan een jaar geen kabeltje meer aan de ELGA gehad :+

Nu ik er echter over nadenk weet ik niet of ik een cop van 4,8 a 5 zou moeten verwachten wanneer de ELGA volgas draait.. Mij lijkt 3,65 eigenlijk een dikke prima?

Tevens heb je al eens geprobeerd de pompsnelheid van de ELGA iets lager te zetten? Bij mij worden de hogere vermogens ook pas zichtbaar als de TA boven de 30 komt.
Eerder heb ik onder de zelfde omstandigheden COP's gemeten tussen 4,8 en 5 (soms zelfs hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@EdwinC ik was aanvankelijk aan het kijken voor een modulair systeem, maar al snel begon het me te draaien voor de ogen met alle opties die er zijn, vandaar dat ik hier kwam vragen voor ervaringen met zo'n pasklaar systeem. Er zijn zoveel variabelen waar ik rekening moet houden tijdens deze enorme verbouwing dat ik verlang naar eenvoud :+
@Andrehj Douche wtw heb ik wel voor gekeken, maar vond ze erg prijzig. Daarnaast moet je er nog altijd bij kunnen, wat in bestaande bouw best lastig is aangezien elke m3 al dubbel bezet is. Ik vind het wel een sympathiek systeem en zal voor de nog aan te leggen badkamer opnieuw kijken of het tot de mogelijkheden behoort. Met 200L continue douchen had ik niet verwacht, ik heb een 50L boiler voor de zolderdouche (hotfill) opgehangen, momenteel wordt deze nog met koudwater gevoedt en na 5min douchen begint het toch aardig fris te worden ;) 200L zou dus 20min zijn, waar je met 5 personen toch al snel overheen gaat. We zijn wel zuinig met water en ik douche niet eens elke dag, maar ik heb geen zin in een situatie waarbij ik niet kan douchen omdat er simpelweg geen water beschikbaar is.

De situatie waar het over gaat is een oud vrijstaand pand (~1935), waar uiteindelijk overal dubbelglas en vloerverwarming in zal zitten. Het dak is vernieuwd (Rd6) en er zitten parels in de spouwmuur. Uiteindelijk zullen we uitkomen op zo'n 160m2 vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Arjan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:54:
@EdwinC ik was aanvankelijk aan het kijken voor een modulair systeem, maar al snel begon het me te draaien voor de ogen met alle opties die er zijn, vandaar dat ik hier kwam vragen voor ervaringen met zo'n pasklaar systeem. Er zijn zoveel variabelen waar ik rekening moet houden tijdens deze enorme verbouwing dat ik verlang naar eenvoud :+
@Andrehj Douche wtw heb ik wel voor gekeken, maar vond ze erg prijzig. Daarnaast moet je er nog altijd bij kunnen, wat in bestaande bouw best lastig is aangezien elke m3 al dubbel bezet is. Ik vind het wel een sympathiek systeem en zal voor de nog aan te leggen badkamer opnieuw kijken of het tot de mogelijkheden behoort. Met 200L continue douchen had ik niet verwacht, ik heb een 50L boiler voor de zolderdouche (hotfill) opgehangen, momenteel wordt deze nog met koudwater gevoedt en na 5min douchen begint het toch aardig fris te worden ;) 200L zou dus 20min zijn, waar je met 5 personen toch al snel overheen gaat. We zijn wel zuinig met water en ik douche niet eens elke dag, maar ik heb geen zin in een situatie waarbij ik niet kan douchen omdat er simpelweg geen water beschikbaar is.

De situatie waar het over gaat is een oud vrijstaand pand (~1935), waar uiteindelijk overal dubbelglas en vloerverwarming in zal zitten. Het dak is vernieuwd (Rd6) en er zitten parels in de spouwmuur. Uiteindelijk zullen we uitkomen op zo'n 160m2 vloerverwarming.
Voor onze vrijstaande woning uit 2001 zonder extra na isoleren met een gasverbruik 1400m3 zijn wij uiteindelijk gegaan voor een 9kw split systeem. Wij hebben gekozen voor een 400liter voor ons gezin van 5. Woonoppervlak is 190m2 en we hebben ongeveer 100m2 vloerverwarming (gehele onderverdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou dan ook gaan voor minimaal een 400 liter boilervat, en misschien is 500 inderdaad dan nog wel beter.

maar bepaal nooit het benodigde vermogen adhv SWW behoeft, maar kijk naar je CV behoefte.

Met 160m2 vloerverwarming is een 8KW een mooie WP, (50W/m2, veel meer afgifte ga je niet halen met v.v.) en met een 8KW WP ga je ruimschoots je warme water kunnen verwamen.

Ik zou dus zoals eerder aangegeven voor de SW75YAA gaan.

Het voordeel van een 500 liter boiler is dat je voldoende voorraad hebt om lang te douchen en zelf het tijdstip van SWW bereiding kunt bepalen. Als je dit doet op het warmste moment van de dag (+- 1400) heeft je woning het minste "last" ervan dat de verwarming ff uitstaat. Maar met vloerverwarming ga jij niet eens merken dat de verwarming een uurtje uit staat.

Ik heb een 400 liter boiler, en normaal gesproken is de WP zo'n 20 tot 40 minuten per dag met SWW bezig. Als het vat echt helemaal leeg is, dan is de WP er zo'n 70 minuten mee bezig.

Maar in de regeling van de Mitsubishi's kun je aangeven hoe lang hij aan 1 stuk met SWW bezig mag zijn. Kun je ook op 30 minuten zetten, dan gaat de WP na 30 minuten SWW verwarmen weer over op CV voor xx periode (kun je zelf instellen).

1 tip, neem de boiler niet te klein, zoals je zelf al aangeeft.

Heb je alleen douchers, of ook een bad :? En wat is het debiet van je douche ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
annespruit1980 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:52:
Isolatie van het huis heb ik zelf gedaan met van die korrels.
Even uit nieuwsgierigheid: Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je de spouwmuren met korrels hebt gevuld?
Hoe heb je dat gedaan? Heb je nog een bindmiddel (lijm/latex) toegevoegd?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Om te zien of die 8.5kW klopt zou je gasverbruik nu voor verwarming ongeveer 1750m3 gas moeten zijn volgens de koevlaas benadering. Volgens de Dre 1% benadering 2.550m3. Waardes hebben betrekking op een normaal jaar met ongeveer 2750 gewogen graaddagen.
Huidige verbruik schommelt voor 145m2 met 50m2 verwarmd oppervlak (woonkamer) + SWW zo tussen de 900-1000m3. Koken is op inductie.
Ik realiseer me dat bij een meer evenwichtige verwarming met vloerverwarming het verbruik omhoog zal gaan. Nieuwe woning is nieuwbouw, dus zou beter geïsoleerd moeten zijn...
Kreeg alleen net een herberekening binnen waardoor warmteverlies ineens omhoog gaat naar 11kW 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Huidige verbruik schommelt voor 145m2 met 50m2 verwarmd oppervlak (woonkamer) + SWW zo tussen de 900-1000m3. Koken is op inductie.
Ik realiseer me dat bij een meer evenwichtige verwarming met vloerverwarming het verbruik omhoog zal gaan. Nieuwe woning is nieuwbouw, dus zou beter geïsoleerd moeten zijn...
Kreeg alleen net een herberekening binnen waardoor warmteverlies ineens omhoog gaat naar 11kW 8)7
bij 1000m3 kom je volgens de koevlaas formule op 4,84KW vermogen uit, dus 8 is al te groot en 11KW is VEEL te groot.

Dus zoek een WP uit die 5KW kan leveren bij -10 en die ver terug kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Vraag aan die jongens die de berekening gemaakt hebben hoe die 8.5 of 11kW in relatie staat tot jouw feitelijke verbruik, ik ben zeer benieuwd naar hun verhaal.
Op basis van je feitelijke gebruik en verondersteld nauwelijks / weinig te veranderen stookgedrag zou je een capaciteit nodig zijn van:
1000 / 1750 * 8.5 = 4.86kW zijn volgens de koevlaas benadering
en
1000 / 2550 * 8.5 = 3.33kW zou dit al voldoende zijn volgens de Dre 1% benadering.
Die benadering van 8.5 en 11kW slaat helaas nergens op. Als indicatie ik had gemiddeld een historisch gasverbruik van 1650m3 voor verwarmen en doe dat nu al enkele jaren met een 5kW Panasonic.
Deze post annespruit1980 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" laat zien dat >3500m3 + nog een extra pand op 15C gedekt kan worden met 3 Panasonic 5kWers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Met 165m2 verwarmd oppervlakte is de 8,5KW zo gek nog niet. (50W/m2), een beetje afhankelijk wat je bedoelt met jullie "nieuwe" huis. Als dit echt een hagel-nieuw-2020-BENG woning is, dan klopt de berekening niet. Dan zou je eerder op 30W/m2 uit moeten komen met WTW, luchtdicht bouwen, tripple glas etc.
Bedankt voor je uitvoerige reactie.
De woning is geen BENG, maar EPC 0.4. Inmiddels heb ik bericht dat de warmteverliesberekening omhoog gaat naar 11kW (68 W/M2). Dit heeft met name te maken met ventilatieverliezen, zo lijkt het. Warmteverlies in de woonkamer gaat al boven de 80W/m2 en dan willen ze de vvw nog op 15cm hoh leggen... Volgens mij kan dit niet kloppen, ook omdat er CO2-sturing op de ventilatie komt.
Ik zou alleen niet kiezen voor een Zubadan (SHW80-YAA), want deze levert namelijk 10.2KW bij Tbuiten -10 en Ta 35, maar moduleert "slechts" terug tot 4,3KW bij Tbuiten +12 en Ta 25.

Maar ik zou dan kiezen voor de Mitsubishi SW75-YAA, deze levert bij Tbuiten -10 en Ta 35 graden nog steeds 8,4KW maar moduleert terug naar 2,9KW bij Ta 25 / Tbuiten +12.

De SW75YAA kan dus (bij Ta 25 / Tbuiten +12 ) ruim 33% verder terug moduleren tov de Zubadan SHW80-YAA.

De Zubadan is wat sterker bij hogere temperaturen, maar die heb je toch niet nodig met vloerverwarming.
Ta is bedacht op 35, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het verstandig is per seizoen de Ta aan te passen voor een hogere efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Vraag aan die jongens die de berekening gemaakt hebben hoe die 8.5 of 11 in relatie staat tot jouw feitelijke verbruik, ik ben zeer benieuwd naar hun verhaal.
Ik ook, vraag me af of ze het zelf wel snappen...
Op basis van je feitelijke gebruik en verondersteld nauwelijks / weinig te veranderen stookgedrag zou je een capaciteit nodig zijn van:
1000 / 1750 * 8.5 = 4.86kW zijn volgens de koevlaas benadering
en
1000 / 2550 * 8.5 = 3.33kW zou dit al voldoende zijn volgens de Dre 1% benadering.
Die benadering van 8.5 en 11kW slaat helaas nergens op. Als indicatie ik had gemiddeld een historisch gasverbruik van 1650m3 voor verwarmen en doe dat nu al enkele jaren met een 5kW Panasonic.
Deze post annespruit1980 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" laat zien dat >3500m3 + nog een extra pand op 15C gedekt kan worden met 3 Panasonic 5kWers.
Qua verbruik vallen wij nu wel in de 'extreme cheapskates' categorie :) (doordeweeks kachel pas in de middag aan, nachtverlaging vanaf 22:00). We beseffen ons wel dat dit met een all electric opzet niet comfortabel gaat zijn, dus van die 900-1000 moeten we niet uitgaan. Maar ik had inderdaad gehoopt/verwacht met max een 7kW toe te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou iedereen met een SWW systeem een DWTW adviseren, je warmwater gebruik daalt dan met makkelijk 30~50% mits je een pijp monteert ipv een goot versie.
dan word een 200L tank dus een 400L tank. en je WP kan het dus ook een stuk makkelijker bijtrekken als je water aan het verbruiken bent.

een DWTW pijp van 2 meter is niet goedkoop en mogelijk verdien je het niet snel terug maar je wint er een heel stuk comfort mee en efficientie in je SWW systeem..

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 05-02-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:54:
[...]

Ik ook, vraag me af of ze het zelf wel snappen...

[...]

Qua verbruik vallen wij nu wel in de 'extreme cheapskates' categorie :) (doordeweeks kachel pas in de middag aan, nachtverlaging vanaf 22:00). We beseffen ons wel dat dit met een all electric opzet niet comfortabel gaat zijn, dus van die 900-1000 moeten we niet uitgaan. Maar ik had inderdaad gehoopt/verwacht met max een 7kW toe te kunnen.
Ik denk, meen te weten, dat dat wel eens anders zou kunnen zijn dan je nu denkt. Bij mij werd het verwachte verbruik van de WP lager dan berekend ondanks/dankzij 24/24 verwarmen i.p.v. nachtverlaging. Zie Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Hetzelfde gebeurde bij @PentaClover zie PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" en vervolgberichten van hem en mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:43:
[...]

De woning is geen BENG, maar EPC 0.4. Inmiddels heb ik bericht dat de warmteverliesberekening omhoog gaat naar 11kW (68 W/M2). Dit heeft met name te maken met ventilatieverliezen, zo lijkt het. Warmteverlies in de woonkamer gaat al boven de 80W/m2 en dan willen ze de vvw nog op 15cm hoh leggen... Volgens mij kan dit niet kloppen, ook omdat er CO2-sturing op de ventilatie komt.
Als je EPC 0,4 bouwt, en ventilatie type C met CO2 naregeling hebt, dan heb je nagenoeg dezelfde situatie als mij.

Ik heb bouwjaar 2017, ventilatie type C met CO2 naregeling per vertrek en dubbelglas.

Je aannemer / installateur is gewoon een prutser.

met bovenstaande feiten moet je rekenen met 40W/m2, zie onderstaande tabel

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Bij 165m2 kom je dan op 6,6KW.

In deze situatie kun je gerust nachtverlaging toepassen, ik doe dat ook (van 22.00 tot 10.00 staat de WP uit bij mij, 1 graad nachtverlaging). Als je bereid bent 24*7 te verwarmen zou je zelfs uit kunnen met nog een kleinere WP.

Ik zou zeker gaan voor h.o.h. 10CM met minimaal 16x2 buis.

Als je zou gaan voor de SW75YAA van mitsu is het minimale vermogen 2,9KW bij Tb + 12, Ta 25.

Bij Ta 27 graden, Tr 23 graden raak je 22W/m2 kwijt, dus bij 165m2 is dat 3,63 KW, dus gaat de WP niet/nooit pendelen als je alles open laat staan.
[...]

Ta is bedacht op 35, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het verstandig is per seizoen de Ta aan te passen voor een hogere efficiëntie?
Een WAR stooklijn is altijd aan te bevelen, in mijn situatie loopt de stooklijn van Tb + 5 = Ta 30 graden, Tb -5 = Ta 35 graden.

Hoe lager de Ta temperatuur, hoe beter de COP.

Helaas heb ik nog het YHA model, die kan niet zo ver terug moduleren als de nieuwe YAA modellen.
flippy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:17:
ik zou iedereen met een SWW systeem een DWTW adviseren, je warmwater gebruik daalt dan met makkelijk 30~50% mits je een pijp monteert ipv een goot versie.
dan word een 200L tank dus een 400L tank. en je WP kan het dus ook een stuk makkelijker bijtrekken als je water aan het verbruiken bent.

een DWTW pijp van 2 meter is niet goedkoop en mogelijk verdien je het niet snel terug maar je wint er een heel stuk comfort mee en efficientie in je SWW systeem..
Je gaat zeker geen 30 tot 50% besparen, omdat je met een WP de boiler op een relatief lage temperatuur houdt (bij mij 48 graden), dus de hoeveelheid koud water welke bijgemengd wordt is niet zoveel, dus de besparing is ook niet zo groot.

Bij een DWTW in geval van een WP zou ik altijd de ingaande leiding naar de boiler voorverwarmen en niet de koudwater aanvoer van de douche zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Houten deksel op clico met een gat waar de bovenkant van een bouw/klusstofzuiger inpast en een pijpje in dat delsel waarop de zuigslang past. Wel de clico iets versterken inwendig. Het werkt maar een clico vol schelpen is echt (te)zwaar. Het is en heidens karwei om de schelpen er zelf uit te halen. Bij mij hoefden ze er uiteindelijk niet uit doordat ik alleen enkele paden nodig had om cv leidingen aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

Wuursj

want worst is al bezet

Ook ik ben bezig met het bepalen van de capaciteit van de WP.
Aangezien ik a) flink ga verbouwen met isoleren en b) ons gebruik van zeer selectief stoken gaat veranderen naar vooral warm houden, kan ik de koevlaas2 en vergelijkbare methoden niet echt gebruiken.

Hoe denken jullie over de tool van U-wert?
Ik heb daar alle buitenwanden van mijn huis ingezet en kom dan op een ~4 KW warmtevraag bij binnen 19 en buiten -12 graden.
Lijkt me ok en met een 5 kW WP bij lage temp, hou je nog een beetje over. Ook omdat niet het hele huis op 19 hoeft en er zal bij -12 nog wel wat buffer zijn.
warmteverlies berekening

Echter kan ik met die tool niet zoveel met koudebruggen behalve spelen met een getal (dat ik al verdubbelt heb). Ons huis is uit 1913 en krijgt nieuwe opbouw, aanbouw en achtergevel die allemaal prima geisoleerd worden. Echter de vloer wordt een broodjesvloer en voorgevel (geen spouw) wordt voorzet wand. Dat geeft toch meer koudebruggen dan gemiddeld.
Tussenwanden met buren hoef je helemaal niet mee te nemen met een verlies berekening? Toch beetje koudebrug aangezien de fundering gewoon in het zand staat en de hal van de buren toch kouder is dan ons huis.

Lijkt 5 kW dan toch een aardig uitgangspunt?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Grolsch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:30:
[...]
Bij een DWTW in geval van een WP zou ik altijd de ingaande leiding naar de boiler voorverwarmen en niet de koudwater aanvoer van de douche zelf.
In de handleiding van mijn DWTW staat dat je sowieso beide moet doen voor optimaal rendement. Dus een leiding van DWTW naar zowel ketel/boiler als naar koud-waterkraan van de douche. Maakt de installatie nog wat ingewikkelder maar ik doe het toch maar :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Zwerius schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je de spouwmuren met korrels hebt gevuld?
Hoe heb je dat gedaan? Heb je nog een bindmiddel (lijm/latex) toegevoegd?
Ja, de spouwmuren.
Ik heb gaten in de muren gemaakt van meer dan 22 mm en met een eigen gemaakte spuitmond die korrels in de spouw gespoten. Is iets van 5 a 6 cm dik nu, dus niet super, maar wel duidelijk beter dan het was.
Geen lijm, dat wilde ik wel, maar daar vroegen ze teveel voor, en ik moest dan ook teveel tegelijk afnemen.
Op zich geen probleem, alleen er zit ergens aan de binnenkant een gat en daar komt nu wat van die korrels uit als ik de kelderdeur open trek.
En toen ik de tweede warmtepomp wilde aansluiten en ik een aantal gaten moest boren was dat ook wat lastig, daar kwam ook wel wat uit.
Dus de volgende keer zal ik toch eens kijken of ik dat latex kan gebruiken. Helemaal niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
annespruit1980 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:46:
[...]

Ja, de spouwmuren.
Ik heb gaten in de muren gemaakt van meer dan 22 mm en met een eigen gemaakte spuitmond die korrels in de spouw gespoten. Is iets van 5 a 6 cm dik nu, dus niet super, maar wel duidelijk beter dan het was.
Geen lijm, dat wilde ik wel, maar daar vroegen ze teveel voor, en ik moest dan ook teveel tegelijk afnemen.
Op zich geen probleem, alleen er zit ergens aan de binnenkant een gat en daar komt nu wat van die korrels uit als ik de kelderdeur open trek.
En toen ik de tweede warmtepomp wilde aansluiten en ik een aantal gaten moest boren was dat ook wat lastig, daar kwam ook wel wat uit.
Dus de volgende keer zal ik toch eens kijken of ik dat latex kan gebruiken. Helemaal niet aan gedacht.
Ik overweeg zelf ook zoiets, maar zou dan wel graag een bindmiddel toevoegen (o.a. om de redenen die je zelf al aangeeft). Ik heb dus wel eens gelezen dat daar latex voor gebruikt wordt, maar weet nog niet goed hoe ik dat goed kan mengen met de in te spuiten korrels. Ik zit te denken aan het inspuiten van een nevel in de hoofdluchtstroom die de korrels transporteert.
Maar ik twijfel een beetje of de met latex bevochtigde korrels dan nog wel goed in de spouw getransporteerd worden. Anderzijds: bij isolatiebedrijven werkt het ook... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Zwerius schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:59:
[...]

Ik overweeg zelf ook zoiets, maar zou dan wel graag een bindmiddel toevoegen (o.a. om de redenen die je zelf al aangeeft). Ik heb dus wel eens gelezen dat daar latex voor gebruikt wordt, maar weet nog niet goed hoe ik dat goed kan mengen met de in te spuiten korrels. Ik zit te denken aan het inspuiten van een nevel in de hoofdluchtstroom die de korrels transporteert.
Maar ik twijfel een beetje of de met latex bevochtigde korrels dan nog wel goed in de spouw getransporteerd worden. Anderzijds: bij isolatiebedrijven werkt het ook... ;)
Tja, dat is wel een probleem ja. Als je het inspuit voor het de kop verlaat plakt het aan de spuitmond zelf. En misschien dat het dan ook aan de muur blijft plakken, dan moet je veel meer gaten boren. Ik hoefde alleen vlak onder de 1e verdieping en vlak onder de 2e verdieping te boren. Zakte vanzelf naar beneden. En zo'n ramp is het ook niet, alleen moet ik nu op een rotplek kijken waar het gat binnen zit.

In ieder geval was dat wel nodig om het huis met ( oorspronkelijke plan ) 1 warmtepomp van 5 kW te verwarmen. Die ene is op zich goed genoeg nu, al is de situatie met twee wel wat relaxter. En bij het defrosten voorziet de ene de andere van warmte, dus de backup heater wordt niet veel gebruikt nu. Alleen als het water net iets teveel afkoelt. ( meestal halve graad te ver ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

[...]

Je gaat zeker geen 30 tot 50% besparen, omdat je met een WP de boiler op een relatief lage temperatuur houdt (bij mij 48 graden), dus de hoeveelheid koud water welke bijgemengd wordt is niet zoveel, dus de besparing is ook niet zo groot.

De winst komt uit het vuilwater, de temperatuur daarvan hangt af van je douchetemperatuur, waar de warmte vandaan komt maakt voor de besparing niet uit.
tenzij er natuurlijk zo weinig koudwater bijgemengd wordt dat er geen flow door de wtw is, vandaar natuurlijk de leiding die ook naar de boiler moet, dat zou bij mij voor de zolder sowieso al geen optie zijn ivm. hot-fill

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan op 05-02-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
je winst is afhanekelijk van de temperaturen. ik heb de temperatuur hoger staan omdat we gewoon lange douchers zijn en een bad hebben. dus het is dan een kwestie van hoeveel watjes je in het water kan krijgen met de liters die je hebt.
de winst is ook een stuk groter als het kraanwater altijd flink koud is zoals bij mij.
op plekken waar je doorgaans warmer water hebt en lagere SWW temperaturen is de winst natuurlijk minder. maar ik zie dat de douchetijd vrijwel is verdubbeld in de winter sinds ik de DWTW heb aangesloten. het is dan wel de langste pijp die ze hebben maar voor mij is het ook een stukje comfort en natuurlijk dat ik het gewoon zonde vind van de warmte die letterlijk gewoon door het riool spoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ook hierbij: kijk af en toe eens op marktplaats.
Mijn Daalderop Douche WTW komt splinternieuw van marktplaats voor 250 euro. Er komt natuurlijk nog wat leiding werk etc. bij maar dit maakt de hele terugverdien som een heel stuk aantrekkelijker. En is al nu bijna vereffend doordat de boiler een maatje kleiner kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wuursj schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:38:
[...]

In de handleiding van mijn DWTW staat dat je sowieso beide moet doen voor optimaal rendment. Dus een leiding van DWTW naar zowel ketel/boiler als naar koud-waterkraan van de douche. Maakt de installatie nog wat ingewikkelder maar ik doe het toch maar :)
Als je het doet, zou ik het inderdaad zo doen.

Zelf heb ik destijds geen DWTW aan laten leggen. Een huis bouwen kost al genoeg geld, en als ik het na ga rekenen vraag ik mij af wat de TVT is van zo'n DWTW installatie.
Maar bij een oneindig budget had ik het zeker wel gedaan, maar tijdens de bouw van een woning zul je concessies moeten maken, de meesten kunnen nu eenmaal niet alles doen wat ze willen.
flippy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:49:
[...]

je winst is afhanekelijk van de temperaturen. ik heb de temperatuur hoger staan omdat we gewoon lange douchers zijn en een bad hebben. dus het is dan een kwestie van hoeveel watjes je in het water kan krijgen met de liters die je hebt.
de winst is ook een stuk groter als het kraanwater altijd flink koud is zoals bij mij.
op plekken waar je doorgaans warmer water hebt en lagere SWW temperaturen is de winst natuurlijk minder. maar ik zie dat de douchetijd vrijwel is verdubbeld in de winter sinds ik de DWTW heb aangesloten. het is dan wel de langste pijp die ze hebben maar voor mij is het ook een stukje comfort en natuurlijk dat ik het gewoon zonde vind van de warmte die letterlijk gewoon door het riool spoelt.
Klopt als een bus, maar als je alle voors en tegens tegen elkaar wegstreept vraag ik mij af wat de ROI is van zo'n DWTW in mijn situatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 05-02-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:56:
[...]
Klopt als een bus, maar als je alle voors en tegens tegen elkaar wegstreept vraag ik mij af wat de ROI is van zo'n DWTW in mijn situatie.
500 euro op een verbouwing van 45k merk je bijna niet. :X

ROI is op zich vrij lastig berekenen, je kan namelijk uit met een kleinere boilertank (dus daar bespaar je al 150 euro of zo) of je kan met lagere temperaturen gaan werken dan zonder DWTW waardoor je effcienter kan draaien op je WP enzovoort.

en ook al is er een lange ROI, het is weer een stukje comfort die je erbij krijgt. je merkt wel dat het warmwaterverbruik goed zakt zodra de pijp opwarmt, dus het is fijn om die verloren watjes weer terug te zien gaan in het water. erg handig als je een keer iemand voor je hebt zitten die te lang heeft gedouched en jou in de kou zet. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

flippy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:07:
[...]

500 euro op een verbouwing van 45k merk je bijna niet. :X
500 euro als je de installatie zelf doet en de situatie voorspoedig is.

Met installatie is dat gauw een paar honderd euro meer.

*helaas is het bij mij ondoenlijk. Afvoer en leidingen zijn ver van elkaar verwijdert. Aan weerskanten van een schoorsteen namelijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kmf schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:10:
[...]
500 euro als je de installatie zelf doet en de situatie voorspoedig is.
Met installatie is dat gauw een paar honderd euro meer.
*helaas is het bij mij ondoenlijk. Afvoer en leidingen zijn ver van elkaar verwijdert. Aan weerskanten van een schoorsteen namelijk.
het is voor iedereen afhankelijk van een boel factoren en voor sommigen kan het gewoon niet, dat maakt het echter nog geen slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

flippy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:14:
[...]

het is voor iedereen afhankelijk van een boel factoren en voor sommigen kan het gewoon niet, dat maakt het echter nog geen slecht advies.
Kom dan met een reele prijs: 500 euro voor de DWTW zelf. Excl installatie.
Dan kan iedereen voor zichzelf bepalen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Tijd om vaarwel tegen die gasten te zeggen, die snappen er geen bal van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Ik heb hier twee douche WTW's (één per douche) en wilde het water eigenlijk terug naar de boiler laten lopen. Dat werd echter behoorlijk ingewikkeld qua leidingwerk dus besloten om het niet te doen. Staat nu aangesloten op de koudwaterkant van de thermostaatkraan.

Onze SWW boiler (600l) staat op 42 graden. Feit is wel dat het water bovenin de boiler waarschijnlijk een stuk warmer is. Dus met de eerste douchebeurten na opwarmen van het vat hebben wel degelijk een goed rendement. Gisteren zijn de kinderen in een (vol) bad geweest, de vaatwasser is met warm water gevuld, voor in de keuken is er warm water gebruikt en mijn vriendin en ik hebben vanmorgen gedouched. Nog geen teken van koud water.

Overigens wilden we een zuinig huis en was de DWTW onderdeel van het totaalplaatje. Ik heb niet naar de TVT per onderdeel gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJT schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:37:
Ik heb hier twee douche WTW's (één per douche) en wilde het water eigenlijk terug naar de boiler laten lopen. Dat werd echter behoorlijk ingewikkeld qua leidingwerk dus besloten om het niet te doen. Staat nu aangesloten op de koudwaterkant van de thermostaatkraan.

Onze SWW boiler (600l) staat op 42 graden. Feit is wel dat het water bovenin de boiler waarschijnlijk een stuk warmer is.
Als het goed is, dan is je vat bovenin niet een stuk warmer.

Bij mij thuis na een SWW run in het midden 48 graden (= setpoint).
Gemeten in het midden = 48,6
Gemeten bovenin het vat = 49,8

Dus welgeteld 1,2 graden hoger boven in het vat.

Bij jou zal het bovenin het vat dus "stel" 44 graden zijn.

Bij een douchetemperatuur van 38 graden en een koud water temperatuur van 10 graden komt dus 94,5% van het water uit je SWW vat en 5,5% via de koudwaterleiding.

Stel je hebt een regendouche met een debiet van 15 liter per minuut, dan ga je energie besparen op de 0,825 liter per minuut die via de koude kant komt.

Reken de rest zelf maar uit ;)
Dus met de eerste douchebeurten na opwarmen van het vat hebben wel degelijk een goed rendement. Gisteren zijn de kinderen in een (vol) bad geweest,
Daar helpt een DWTW niet mee.
de vaatwasser is met warm water gevuld,
voor in de keuken is er warm water gebruikt
en mijn vriendin en ik hebben vanmorgen gedouched. Nog geen teken van koud water.
Hier zou de DWTW wel mee helpen, maar ik verwacht dat de boilertemperatuur op dit moment al zo ver gezakt was dat de DWTW niets meer deed (100% water uit het vat, en niets meer via de koudwateraanvoer).
Overigens wilden we een zuinig huis en was de DWTW onderdeel van het totaalplaatje. Ik heb niet naar de TVT per onderdeel gekeken.
Dat is maar goed ook, want ik denk dat je op +50 jaar uitkomt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

/offtopic
Dag 1 van de zonneboiler ;-)
https://snapshot.raintank...0suZnWyhfhoR5bPze?orgId=2 (heater zit op fase L2)
Vat (450 ltr) 42,6 graden aan het eind vd dag. Start op 25 graden
Cop 1
Instelling aktief op -0,2 kW en max 2 kW. (ff zo proberen, dan op 3 kW)
/einde offtopic

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2020 18:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
twain4me schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:26:
[...]

ik ben vandaag geweest, in vergelijking met de bouwbeurs een verademing. mensen hebben tijd voor je en veel gratis eten en drinken :+
Ik ben vandaag geweest en had mijn bordje T - Koevlaas2 op mijn jas geplakt, maar ben verder niet aangesproken door mensen van hier.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1 ... 60 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.