Het is gewoon powerpoint, zit niet veel in qua ondersteuning voor dit soort schema's, maar je kan er wel alles in gooien wat ook maar nuttig lijkt. Heb verder ook geen ervaring met echte programma's hiervoor, maar heb wel al eerder soortgelijke schema's langs zien komen waarbij het visueel zien van de onderdelen helpt tov alleen symbolen volgens het boekje. En het past inderdaad net (A4 formaat)

De kleppen zijn hier inderdaad (nogal agressief wellicht) om thermosifon vanuit alle uitgangen van de buffers te voorkomen (en 2 onder de WP om inderdaad beide pompen de goede richting in te sturen). Een eerdere versie van het schema had veel "ups en downs" tegen thermosifons, maar terugslagkleppen bleken uiteindelijk goedkoper dan nog meer buiswerk. Daarnaast is het ook wat compacter voor de ruimte die ik beschikbaar heb.
Verder: is die bypass wel nodig van je 150l? Beter altijd zo koud mogelijk water naar de ZB sturen toch? Ook vanuit onder de tanks trouwens.
De bypass (als ik de goede begrijp) is ervoor dat ik in redelijk zonnige periodes vooral de grote buffer gebruik. Daarmee kan ik namelijk de hoge temperatuur van het kleine vat behouden zolang ik het niet nodig heb (voor als het langer minder zonnig is). In zekere zin is het met de gedachte: heet water is duur, lauw water is goedkoop. Dat is een beetje met de WP en COP in het achterhoofd, maar wellicht met ZB ook toepasbaar (behalve wat stilstandsverliezen dan). Zolang ik namelijk de warmte in de grote buffer kwijt kan is het voor de ZB prima. Daarnaast moet de kleine toch altijd warmer blijven dan de grote, waarom zou ik dan niet eerst proberen de warmte uit de grote te halen voordat ik überhaupt de kleine ga gebruiken? De aansturing van de ZB kan sowieso kiezen welke buffer het beste is om te vullen. Daarbij is de eerste focus 150L totdat het niet meer kan (boiler te warm of ZB te koud) en dan 500L.
Ook een ontiegelijke hoeveelheid sensoren... Je ging een of ander programma gebruiken toch waar alles in geprogrammeerd wordt? En welke hardware gebruikt je voor de sensors zelf en de aansturing?
De sensoren zijn bijna allemaal DS18B20. Alleen in de ZB collector 2x PT1000 omdat deze te heet kunnen worden voor de DS18B20. Aansluiten (alle sensoren en actuators) doe ik waarschijnlijk op de ESP32 (meerdere die samenwerken). Wellicht rechtstreeks in C++, maar waarschijnlijk eerst in MicroPython. Beiden talen gebruik ik ook voor mijn werk, dus ik kan nog kiezen. Python is wat sneller en makkelijker om iets op te zetten, maar wellicht kom ik uiteindelijk uit in C++ als het stabieler of sneller moet. Alle sensoren komen bij Ali vandaan, zowel temperatuur, flow en druk.
Recentelijk heb ik in een van mijn posts alle 3 gelinkt.
Ik wist niet dat bij een leegloopsysteem alles RVS moest zijn. Bestaat er niet een hittebestendig kunststof of zo? Of koper? (Maar dit ter zijde.)
RVS is geen vereiste, maar wel een materiaal dat niet kan roesten. Er is mij aan de ene kant wel verteld dat er niet veel last is van corrosie omdat het toch wel een gesloten systeem is, maar alsnog neem ik liever niet het risico. De collectoren zijn van koper, de buizen groot gedeelte RVS flex en de kortere stukken van koper met messing en RVS koppelingen. Alleen de pomp heeft nog een gietijzeren behuizing, want het was maar moeilijk om iets te vinden zonder. Daarnaast is deze goed gecoat en is mij verteld dat dit prima kan omdat hij niet direct met de lucht in aanraking komt, we zullen zien.
Ja die begreep ik niet helemaal. Je hebt er een vierwegmengklep in zitten volgens mij?
Als het goed is geen vierwegmenklep (zijn duur en moeilijk aan te komen indien elektrisch). Die 40/60 zijn
deze parallel naast elkaar. Beiden krijgen warm water binnen (max 90 graden) van de boilers. Daarnaast hebben ze ook een aansluiting op de koudwaterleiding. Aan de uitgaande kant geeft de een dus 40 graden en de ander 60 graden. Het idee is om met de driewegklep er achter te kiezen welke temperatuur ik richting het tappunt stuur. Een idee is bijvoorbeeld om te beginnen op 40 (meer druk, hogere snelheid, snel bij het tappunt, minder verlies indien het meeste in de buis zit en het tappen stopt) om daarna over te gaan naar de 60 graden (meer capaciteit indien gemengd bij het tappunt). De driewegklep is ook langzaam aan te sturen zodat ik beide kan mengen om tussen de 40 en 60 graden uit te komen. Dit alles kan je ook met 1 driewegklep doen tussen warm en koud, maar dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in je control loop. Daarnaast is dit ook veilig als de stroom uit valt. Idealiter is het water richting het tappunt in de standaard stand al de juiste temperatuur om te tappen en douchen (zonder menging) mocht er een lange stroomstoring zijn.
Is dat trouwens een filter bij de retour van de WP?
Net voor de WP zit een 0.4mm Y-filter omdat de installatiehandleiding daarom vraagt. Daarnaast zit er voor de Kamstrup nog een magnetisch filter met microbelontluchter om te zorgen dat ik minder snel het filter vol heb zitten.
En dat kastje van aanvoer naar retour WP met een thermometer in de verbinding, is dat nou zo'n Kamstrup?
Dat wordt inderdaad deze:
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
Aan de ene kant om de exacte opbrengst/COP te bepalen, aan de andere kant wil ik het ook gebruiken om mijn eigen flow en temperatuursensoren te kalibreren. Door zonder verwarming een tijdje te spoelen kan ik 1 voor 1 alle sensoren netjes relatief aan de Kamstrup ijken

Dan heb ik meer goede metingen (en waarschijnlijk ook met een hogere frequentie dan de Kamstrup).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW