Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.539 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb in mijn specifieke situatie nog een mogelijk grote besparing met de ELGA. Als het zonnig is vanaf 10:00 dan hoeft mijn ELGA in principe niet aan, dan mag de zon mijn woonkamer lekker verder opwarmen.

Alleen zit ik er nog even mee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Volgens mij ontkom ik er dan niet aan om via een Opentherm gateway en wat logica de aansturing van de ELGA moet onderbreken.

Iemand ideeen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
mkleinman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:13:
Ik heb in mijn specifieke situatie nog een mogelijk grote besparing met de ELGA. Als het zonnig is vanaf 10:00 dan hoeft mijn ELGA in principe niet aan, dan mag de zon mijn woonkamer lekker verder opwarmen.

Alleen zit ik er nog even mee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Volgens mij ontkom ik er dan niet aan om via een Opentherm gateway en wat logica de aansturing van de ELGA moet onderbreken.

Iemand ideeen?
Hang je thermostaat op een plekje aan de wand waar de zon als eerste op zal schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:13:

Iemand ideeen?
Sturen op de retour van je vloer, warmt niet meer dan nodig, stopt even als de zon er op staat maar niet te veel aangezien de vloer niet moet afkoelen zodat het in de avond fris aan voelt.

https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20200208&gs=0&m=0

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Ben bezig met de dimensionering/warmteverlies berekening om de juiste L/W te kiezen.

+- 200m² te verwarmen (overal vvw, ook op slaapkamers).
Ventilatie met WTW.

Via de (heat-box) demo het volgende berekend:
Warmteverlies: 5.23kW
Ventilatieverlies: 2,55kW
Totaalverlies = 7,78kW

Denk dus dat ik in mijn geval voor een 9kW model kan gaan?

Echter heb ik qua afgifte heb ik in de leefkeuken nog een probleem:
Warmteverlies in die ruimte zou zo'n 3200W bedragen, afgifte is echter slechts 2200W (bij Ta/Tr 35/30°, hah 10cm):
https://imgur.com/26NZn0v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag redelijk zonnig in Twente, WP heeft 2 uurtjes gelopen vandaag van 10 tot 12, om 1900 hout kacheltje aan, dus vandaag weinig kWh's verbruikt.

Tussen 1200 en 1900 deed de zon de rest :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
amarkest schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:57:
ELGA eigenaars: Al naar een upgrade van je ELGA naar 6 of 8kw geinformeerd bij Remeha?

https://www.installatie.n...-hybride-warmtepomp-elga/

of is dat een rare gedachte?

@avandermeulen @ElgaFreak @itchin @Aziraphale @Dylantje2 @Daannn1987 Gisteren een firmware update (3.1.11) voor ANNA/ADAM geinstalleerd en draai nu FULL-WAR mbhv actueel en voorspeld weer in mijn postcode. Houdt wellicht ook rekening met de toshiba buitensensor, maar dat moet ik nog navragen.
Als ik wat ga vervangen dan vervang ik de complete Elga voor full electric. Dan wordt het een Pana denk ik. Maar voorlopig blijft de Elga, hij doet het verder prima(2019: 1450kWh, 171 m3(incl sww) ), beetje zonde van het geld anders.

Ben wel nieuwsgierig. Waar kan ik meer info vinden over die firmware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:35:
Vandaag redelijk zonnig in Twente, WP heeft 2 uurtjes gelopen vandaag van 10 tot 12, om 1900 hout kacheltje aan, dus vandaag weinig kWh's verbruikt.

Tussen 1200 en 1900 deed de zon de rest :)
Moet ie morgen weer meer brullen om je vloer op te warmen, nacht is ie ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drled schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:34:
Ben bezig met de dimensionering/warmteverlies berekening om de juiste L/W te kiezen.

+- 200m² te verwarmen (overal vvw, ook op slaapkamers).
Ventilatie met WTW.

Totaalverlies = 7,78kW

Denk dus dat ik in mijn geval voor een 9kW model kan gaan?

Echter heb ik qua afgifte heb ik in de leefkeuken nog een probleem:
Warmteverlies in die ruimte zou zo'n 3200W bedragen, afgifte is echter slechts 2200W (bij Ta/Tr 35/30°, hah 10cm):
https://imgur.com/26NZn0v
Heb het even voor mijn woning gedaan, op basis van mijn historisch gasverbruik, heb al een WP sinds 3 jaar. Wat ik heb staan is 44% van wat zij voorstellen, wat zij voorstellen is dus 225% van waar ik het mee red.
Ik neem aan dat je met die 2200W geen kou lijdt / geleden hebt ? Indien dat zo is klopt dat berekeningsmodel ook op dat niveau dus kennelijk niet. Het aantal draaiuren voor mijn type woning wordt veel te laag aangenomen, daarnaast is kennelijk de aanname dat er 8 a 9 uur nachtverlaging wordt toegepast, dat resulteert automatisch in een grotere benodigde capaciteit. Daarnaast voor Nederlanders die het model zouden willen testen, het lijkt alsof de calorische waarde van het gas in Belgie aanmerkelijk hoger is dan in Nederland, daar moet voor gecorrigeerd worden. Indien je daarvoor corrigeert en het aantal draaiuren aanpast lijkt het redeljk te kloppen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2020 02:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Concept monitoring januari 2020
( Nieuwe deelnemer @thido staat er nog niet op maar komt op de def.)

Reageren via PM s.v.p.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49504655251_68fd0119b6_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49504144088_a0e3f29ca6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:22:
[...]

Moet ie morgen weer meer brullen om je vloer op te warmen, nacht is ie ook uit.
Klopt, de houtkachel verwarmt de massa niet, alleen de lucht. Normaal gesproken koelt het huis met deze temperaturen "slechts" 0,3 tot 0,4 graden af in een nacht.

Vanochtend was de keuken 20,5 en de woonkamer 20,7 terwijl setpoint 21,5 is, dus straks vanaf 10.00 (of de keuken temperatuur moet onder de 20,5 komen, dan eerder) heeft hij mooi de hele dag de tijd om weer richting de 21,5 te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Tomexergie

Wat is er bij jou? 4 kWh voor een hele maand? Was je op vakantie?

@Grolsch
Nadeel vind ik dat hij op hoog tempo begint, hij zou op een laag pitje mogen beginnen, dan mag hij er de hele dag over doen inderdaad. Daarom zet ik die nachtverlaging ook niet in, blijft ie mak draaien, dat kost iets meer stroom maar geeft ook weer betere cop. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2020 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:04:
@Tomexergie

heel oplettend. EPC=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:04:
@Tomexergie

@Grolsch
Nadeel vind ik dat hij op hoog tempo begint, hij zou op een laag pitje mogen beginnen, dan mag hij er de hele dag over doen inderdaad. Daarom zet ik die nachtverlaging ook niet in, blijft ie mak draaien, dat kost iets meer stroom maar geeft ook weer betere cop. :)
Bij mij begint hij niet op een hoog tempo, hij gaat gewoon naar Ta 30 zoals de WAR hem vertelt te doen met deze buitentemperaturen, dat is voor mijn WP echt geen vol vermogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:15:
[...]

Bij mij begint hij niet op een hoog tempo, hij gaat gewoon naar Ta 30 zoals de WAR hem vertelt te doen met deze buitentemperaturen, dat is voor mijn WP echt geen vol vermogen :P
Nee hier ook niet maar begint ook niet laag, wil toch even snel naar die 30 graden en er blijft dan wel even een 22 graden uit die vloer komen.
Mooiste zou zijn als hij onderin begint, zoals de nieuwe pana doen.

@Tomexergie

EPC is uit, BENG is 0,0 dus, maar hier is dat al even ENG, en dan gaat het er ineens raar uit zien. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
TimoDimo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:40:
Kan iemand mij vertellen of dit ook kan:

[Afbeelding]
(aangepast van het voorbeeld van warmtepomp-weetjes.nl)

Dus met de aanvoer van de WP na het buffervat, ergens tussen de (verschillende soorten) afgiftesystemen in en de pomp in de retour. Ik probeer een schema te ontwerpen voor mijn installatie en probeer het qua leidingen een beetje efficiënt te maken.
Mijn gevoel zegt als je over de warmtepomp draait is je buffervat een kortsluiting, dus smoren (waterzijdig inregelen). Als je over buffervat draait (stroming andersom) wil je maximale opening (terugslagklep parallel). Maar onderbouwen met drukberekening wordt te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:55:
[...]

Heb het even voor mijn woning gedaan, op basis van mijn historisch gasverbruik, heb al een WP sinds 3 jaar. Wat ik heb staan is 44% van wat zij voorstellen, wat zij voorstellen is dus 225% van waar ik het mee red.
Ik neem aan dat je met die 2200W geen kou lijdt / geleden hebt ? Indien dat zo is klopt dat berekeningsmodel ook op dat niveau dus kennelijk niet. Het aantal draaiuren voor mijn type woning wordt veel te laag aangenomen, daarnaast is kennelijk de aanname dat er 8 a 9 uur nachtverlaging wordt toegepast, dat resulteert automatisch in een grotere benodigde capaciteit. Daarnaast voor Nederlanders die het model zouden willen testen, het lijkt alsof de calorische waarde van het gas in Belgie aanmerkelijk hoger is dan in Nederland, daar moet voor gecorrigeerd worden. Indien je daarvoor corrigeert en het aantal draaiuren aanpast lijkt het redeljk te kloppen.
Bedankt voor je feedback, echter gaat het om een woning in opbouw (grondige renovatie), dus heb geen historisch gasverbruik waar ik mee aan de slag kan.

De 2200W is dus ook puur een theoretische berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:55:
[...]

het lijkt alsof de calorische waarde van het gas in Belgie aanmerkelijk hoger is dan in Nederland.
Klopt...Belgie is aan het switchen van L naar H-gas. Gedeeltes hadden al H-gas, maar de rest moet ook over, want Nederland stopt met de export van L-gas in 2030.
Dwaas om te bedenken dat Duitsland en België in hun gasnetwerk investeren en Nederland de boel opruimt....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:20
Oxellaar schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:30:
@TimoDimo
Het verschil tussen multisplit en vrf zit hem vooral in de toepassing.
Vaak gelijktijdig verwarmen en koelen. Enorme leidinglengtes, soms meer dan 1000m in één systeem.
Er mogen grote afstanden tussen binnen en het buitendelen zitten, meer dan 100m afstand en 50 tot 80m hoogteverschil.
Gekoppelde buitendelen, buitendelen met meerdere condensors en compressoren.
En veel binnendelen, van allerlei soorten en maten op één systeem, 10..20... 65 stuks.

Vrf hoeft niet perse een inverter te zijn, de eerste vrf(vrv) systemen, waren geen inverters.
Tegenwoordig zijn het allemaal inverters.
Ah ok, dus VRF = invertertechnologie (compressor op gelijkstroom die kan moduleren dus) + binnendelen die ook de flow regelen o.i.d. (zoals @Rimco zegt met eigen "Electronic Expansion Valve (EEV)"). En als je dat hebt dan kun je dus eenvoudigweg met splitters en verdelers alles verbinden?

En als gevolg daarvan kun je dus ook veel meer toestellen aansluiten omdat je geen aparte leidingen hebt voor elke binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Murkmans schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:21:
[...]

Je laatste groep in het rijtje krijgt altijd het koudste water volgens mij

Edit: volgens mij maakt het niet uit, nu ik er nog eens naar kijk. Maakt het niet uit welke temperatuur de verschillende afgifte systemen krijgen dan?
Nee ik dacht ook niet dat het uitmaakt. Dus als je het schema van warmtepompweetjes gebruikt dan kun je dus de WP-aanvoer "gewoon maar ergens" tussen stoppen. Wel op voorwaarde dat je de pomp in de retour zet, anders pompt de WP door de tegenstroomrichting van de losse pomp heen. En dat laatste is vast geen goed idee, toch? (Ook al staat die pomp waarschijnlijk stil als je WP over je vat pompt, toch?)

(Of op dezelfde manier: je kunt de retour overal plaatsen, op voorwaarde dat je de pomp in de aanvoer zet.)

Edit: inderdaad komen er verschillende afgiftesystemen met drie verschillende temperaturen voor koelen en verwarmen, maar dat is een ander verhaal. Theoretisch gezien moet het kunnen met drie pompen, maar het is een beetje een puzzel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door TimoDimo op 08-02-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
drled schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:34:
Ventilatie met WTW.

Totaalverlies = 7,78kW
Dat ventilatieverlies lijkt me ventilatieverlies van een woning zonder WTW. Mét WTW blijft daar bijna niets (bij mij 139 W, gerekend met 250 m3/h en 95% rendement) van over.
Dapdodo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:28:
[...]
Mijn gevoel zegt als je over de warmtepomp draait is je buffervat een kortsluiting, dus smoren (waterzijdig inregelen). Als je over buffervat draait (stroming andersom) wil je maximale opening (terugslagklep parallel). Maar onderbouwen met drukberekening wordt te lastig.
Dat hoeft niet. Het circuit bevat een secundaire pomp. Deze voorkomt de door jou genoemde kortsluiting.

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2020 13:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Ah ok, dus VRF = invertertechnologie (compressor op gelijkstroom die kan moduleren dus) + binnendelen die ook de flow regelen o.i.d. (zoals @Rimco zegt met eigen "Electronic Expansion Valve (EEV)"). En als je dat hebt dan kun je dus eenvoudigweg met splitters en verdelers alles verbinden?
Nee, zo zei ik het niet. Een inverter is geen voorwaarde voor een VRF, de eerste VRF....1985 ofzo, was zeker geen inverter, maar gewoon aan/uit met vermogenregeling.
Ook een EEV is niet specifiek voor VRF, een simpele airco split heeft ook een EEV, alleen zit die in et buitendeel. Bij VRF in het binnendeel en in de verdeelbox
Afbeeldingslocatie: https://www.ikz.de/fileadmin/news_import/056-003_02.jpg
En als gevolg daarvan kun je dus ook veel meer toestellen aansluiten omdat je geen aparte leidingen hebt voor elke binnenunit?
Elk toestel heeft meestal wel zijn eigen leidingset, want systemen in Nederland zijn eigenlijk altijd geschikt om gelijktijdig te kunnen verwarmen en koelen. Wat een enorm hoog rendement geeft, want de warmte word binnen het gebouw verplaatst ipv van buiten gehaald.
Hier heb je een voorbeeld van een leiding schema van een City Multi VRF, met twee buitendelen, twee verdeelboxen en 16 binnendelen, verspreid over 3 bouwlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zou graag concrete stappen gaan zetten naar het bestellen en installeren van een warmtepomp, maar omdat ik het zelf niet kan installeren (vanwege subsidie en heb besloten het waterleidingwerk uit te besteden) ben ik eigenlijk opzoek naar een installateur die mij kan adviseren mbt. fysieke installatie en het in werking stellen ervan. Daarbij zou ik de fysieke installatie grotendeels zelf kunnen doen, maar zou het wel fijn zijn als iemand met verstand van zaken mij advies kan geven, bijvoorbeeld mbt. (on) mogelijkheid van locatie hydrobox / buitenunit. Daarnaast lijkt ook het bestellen van de apparatuur als particulier niet altijd vanzelfsprekend. Kennen jullie iemand die actief is in omgeving Veenendaal en interesse heeft in een dergelijke klus? liefst in de komende paar maanden.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2 Ik hoorde dat jij je verveelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Arjan schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:09:
Ik zou graag concrete stappen gaan zetten naar het bestellen en installeren van een warmtepomp, maar omdat ik het zelf niet kan installeren (vanwege subsidie en heb besloten het waterleidingwerk uit te besteden) ben ik eigenlijk opzoek naar een installateur die mij kan adviseren mbt. fysieke installatie en het in werking stellen ervan. Daarbij zou ik de fysieke installatie grotendeels zelf kunnen doen, maar zou het wel fijn zijn als iemand met verstand van zaken mij advies kan geven, bijvoorbeeld mbt. (on) mogelijkheid van locatie hydrobox / buitenunit. Daarnaast lijkt ook het bestellen van de apparatuur als particulier niet altijd vanzelfsprekend. Kennen jullie iemand die actief is in omgeving Veenendaal en interesse heeft in een dergelijke klus? liefst in de komende paar maanden.
ik doe zelf mijn installatie; maar @koevlaas2 installeert voor anderen :-)

Indien je een Panasonic 5kW eens wil zien/horen (bijna aangesloten ;-)) ben je welkom (Barneveld)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb @koevlaas2 een DM gestuurd, en ben ook wel geïnteresseerd om eens te komen luisteren in Barneveld :) Laat maar horen als je de boel aangesloten hebt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arjan Ik weet niet welk systeem je overweegt en uit welke regio je komt, maar ook in Twente ben je van harte welkom om een Mitsubishi 11,2KW Zubadan split systeem te bekijken. Maakt tevens SWW en geen gasaansluiting aanwezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:06
koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Afgelopen week 1 geïnstalleerd.
Het apparaat hangt aan een muur en binnen hoor je 'm keihard, ik moet er nog mee aan de slag (veren eronder), ben er op eerste hand niet enorm enthousiast over.
Staat hier op trillingsdempers op beton. Nog nooit binnen gehoord. Maar alles wat anders is dan de Mitsubishi heeft jou voorkeur waarschijnlijk niet. Is prima natuurlijk. Maar je geeft zelf aan dat het via een 3de partij is gegaan. Willicht als er beter was nagedacht over de plaatsing was er niets aan de hand geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
jebice schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:43:
[...]

Staat hier op trillingsdempers op beton. Nog nooit binnen gehoord. Maar alles wat anders is dan de Mitsubishi heeft jou voorkeur waarschijnlijk niet. Is prima natuurlijk. Maar je geeft zelf aan dat het via een 3de partij is gegaan. Willicht als er beter was nagedacht over de plaatsing was er niets aan de hand geweest.
In de tuin zetten dan hoor je 'm inderdaad niet, ik ben overigens wel fan van Mitsubishi maar het is niet zo dat ik eraan vast zit.
Heb gewoon een hekel aan WP's die je niet dempingloos zo aan de muur kan hangen.
De plaatsing is 1 ding, maar daarna eventueel dempen is een 2e, ik heb de bewuste WP nog niet onder handen genomen moet hier eerst opdracht voor krijgen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Afgelopen week 1 geïnstalleerd.
Het apparaat hangt aan een muur en binnen hoor je 'm keihard, ik moet er nog mee aan de slag (veren eronder), ben er op eerste hand niet enorm enthousiast over.
Precies de reden waarom de Zubadan nu van dit...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/loK3c5Y.jpg

...via dit... (die veerdempers werkten niet, ik had bovenaan een uitslag van 30cm :+ )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T4lkQ12.jpg

...naar dit is gegaan afgelopen najaar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vtaSx1l.jpg

Dat ik hem in de (vrijstaande) garage hoorde was uiteraard geen probleem maar dat het geluid als een soort van klankkast naar de buren door dreunde was iets minder gezellig...

Heb in goed overleg met de buren toegezegd dat ik er mee bezig zou gaan en dat heeft geholpen.

De 50% vermogensbeperking doet ook wonderen overigens ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 00:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:51:
[...]

Precies de reden waarom de Zubadan nu van dit...

[Afbeelding]

...via dit... (die veerdempers werkten niet, ik had bovenaan een uitslag van 30cm :+ )

[Afbeelding]

...naar dit is gegaan afgelopen najaar

[Afbeelding]

Dat ik hem in de (vrijstaande) garage hoorde was uiteraard geen probleem maar dat het geluid als een soort van klankkast naar de buren door dreunde was iets minder gezellig...

Heb in goed overleg met de buren toegezegd dat ik er mee bezig zou gaan en dat heeft geholpen.

De 50% vermogensbeperking doet ook wonderen overigens ;)
Dat bevestiging op muur niet de beste wijze is is hier op dit forum al een aantal keren de revue gepasseerd. Dat je dit wel doet bij bedrijfshallen snap ik nog maar bij een woning. Mijn installateur rade het echt af.
@BlueTooth76 wat ik niet begrijp is je laatste opmerking met je 50% vermogensbeperking. Betekend dat niet dat je je WP over hebt gedimensioneerd?
Dat je eigenlijk, ook in grote, de helft van het vermogen maar nodig hebt?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wimhaw schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:02:
[...]

Dat bevestiging op muur niet de beste wijze is is hier op dit forum al een aantal keren de revue gepasseerd. Dat je dit wel doet bij bedrijfshallen snap ik nog maar bij een woning. Mijn installateur rade het echt af.
@BlueTooth76 wat ik niet begrijp is je laatste opmerking met je 50% vermogensbeperking. Betekend dat niet dat je je WP over hebt gedimensioneerd?
Dat je eigenlijk, ook in grote, de helft van het vermogen maar nodig hebt?
Ja, klopt, ik ben een beetje eigenwijs geweest.

Ter verdediging: ik kende de Koevlaas formule toen nog niet :+

Maar het positieve eraan is wel dat hij lekker stil is nu ;)
Dankzij de adviezen hier en wat "tweaken" van de instellingen ook geen pendelgedrag meer.

Ik hoop nog op een paar koude dagen zodat ik weet of 50% voldoende is, anders plaats ik een W1209 thermostaat (€2) om hem bij x graden vorst op 75% vermogen te laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 12:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb nog een loze 16mm pvc pijp naar m'n stookhok lopen. Als ik het goed begrijp mag hier 5x1,5mm naartoe. Volgens mij is dat voldoende voor een 8kW WP.

Mag volgens mij 16A/9kW per ader, dus dat zou dan goed moeten komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:01:
[...]

Ja, klopt, ik ben een beetje eigenwijs geweest.

Ter verdediging: ik kende de Koevlaas formule toen nog niet :+

Maar het positieve eraan is wel dat hij lekker stil is nu ;)
Dankzij de adviezen hier en wat "tweaken" van de instellingen ook geen pendelgedrag meer.

Ik hoop nog op een paar koude dagen zodat ik weet of 50% voldoende is, anders plaats ik een W1209 thermostaat (€2) om hem bij x graden vorst op 75% vermogen te laten draaien.
Draaid de wp dan ook tijdens SWW runs op 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MikeyMan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:07:
Ik heb nog een loze 16mm pvc pijp naar m'n stookhok lopen. Als ik het goed begrijp mag hier 5x1,5mm naartoe. Volgens mij is dat voldoende voor een 8kW WP.

230 volt, 16 ampère = 230 x 16 = 3680 Watt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

twain4me schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Draaid de wp dan ook tijdens SWW runs op 50%?
Ja.
Op 100% doet hij dat in 40 tot 50 minuten.
Op 50% in zo'n 1u tot 1u20

Voor direct verbruik uit de zonnepanelen is het wel gunstig dat hij op een lager vermogen draait.

SWW @ 100%
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yMjfDYc.png

SWW @ 50%
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/frPfBpl.png

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Ja.
Op 100% doet hij dat in 40 tot 50 minuten.
Op 50% in zo'n 1u15 tot 1u30
ah, Nooit geweten. Is dat los van elkaar in te stellen? of is er een soort 50% 75% 100% "knop"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

twain4me schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:44:
[...]

ah, Nooit geweten. Is dat los van elkaar in te stellen? of is er een soort 50% 75% 100% "knop"
Het is een kabeltje voor de Mitsubishi.

Hier is de post met het "verslag" van wat ik gedaan heb:

BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

All,
Buitendeel van de ELGA heeft hier weer eens flink last van de wind. Vervelende is dat het er op lijkt dat ook de CV mee op en neer danst en het dus niet warmer wordt in huis.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/89xcGuZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/og8BExM.jpg(We bevriezen nog niet :+ maar toch klopt dit niet). ELGA stoppen is geen optie, want die stuurt de ketel OpenTherm aan, of ik moet de kabel van de thermostaat los halen en overzetten naar de CV. Overweeg nu maar een tweede thermostaat en de CV helemaal los koppelen van de ELGA en zelfstandig laten werken op een half graadje lager als het setpoint van de ELGA.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:01:
All,
Buitendeel van de ELGA heeft hier weer eens flink last van de wind. Vervelende is dat het er op lijkt dat ook de CV mee op en neer danst en het dus niet warmer wordt in huis.

[Afbeelding]
[Afbeelding](We bevriezen nog niet :+ maar toch klopt dit niet). ELGA stoppen is geen optie, want die stuurt de ketel OpenTherm aan, of ik moet de kabel van de thermostaat los halen en overzetten naar de CV. Overweeg nu maar een tweede thermostaat en de CV helemaal los koppelen van de ELGA en zelfstandig laten werken op een half graadje lager als het setpoint van de ELGA.
Je buitendeel een slag draaien zodat de wind meehelpt ipv tegenwerkt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MikeyMan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:07:

Geen 9 kW per ader maar 3kW per fase, dat gaat die 8 kW warmtepomp niet doen denk ik, maar ik zou liever 2,5mm2 in proppen wat misschien niet mag maar wel betere bekabeling.
Heeft die 3 fase wp wel een nul? Anders heb je er maar 4 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Geen 9 kW per ader maar 3kW per fase, dat gaat die 8 kW warmtepomp niet doen denk ik, maar ik zou liever 2,5mm2 in proppen wat misschien niet mag maar wel betere bekabeling.
Heeft die 3 fase wp wel een nul? Anders heb je er maar 4 nodig.
Das een goede...

Op zich heb ik ook al aarde in de buurt, dus die hoeft ook niet perse mee. En gewoon 5x 2,5 zou er denk ik best in passen.
De leiding is vrijwel recht (als in geen bochten) dus ik verwacht niet heel veel problemen.

Maar in het slechtste geval, COP van 2 (?) op max vermogen is het nog steeds maar 4kW op drie aders...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2020 14:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:01:
All,

[Afbeelding]
[Afbeelding](We bevriezen nog niet :+ maar toch klopt dit niet). ELGA stoppen is geen optie, want die stuurt de ketel OpenTherm aan, of ik moet de kabel van de thermostaat los halen en overzetten naar de CV. Overweeg nu maar een tweede thermostaat en de CV helemaal los koppelen van de ELGA en zelfstandig laten werken op een half graadje lager als het setpoint van de ELGA.
Uit de handleiding van de Elga:

Aan/uit knop 1 (Rode LED)
LED aan: de warmtepomp is ingeschakeld en zal samen met de ketel functioneren voor verwarming.
LED uit: de warmtepomp is uitgeschakeld. Voor verwarming zal alleen de cv-ketel worden gebruikt.
LED knippert: Elga wordt extern geblokkeerd voor verwarmen, bijvoorbeeld door een externe naregeling. Of de regeling is aan het opstarten.

Je zou de Elga dus zonder problemen uit moeten kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Je buitendeel een slag draaien zodat de wind meehelpt ipv tegenwerkt.
Yep, woensdag komt de installateur toch kijken waarom mijn COP met minstens 0,5 à 0,7 t.o.v. half januari in elkaar gestort is bij gelijke omstandigheden. Dat is het voordeel van meten is weten. Je ziet het vrijwel meteen gebeuren.
Na het vorige seizoen is het buitendeel al een keer 30 graden gedraaid. Dat heeft dus niet geholpen. Nu maar de andere kant op draaien met de condensor naar de gevel. De fan staat dan pal west. Geeft misschien ook wat minder defrosts. zo'n massieve muur geeft mogelijk toch nog wel wat straling af.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

hanev001 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Uit de handleiding van de Elga:

Aan/uit knop 1 (Rode LED)
LED aan: de warmtepomp is ingeschakeld en zal samen met de ketel functioneren voor verwarming.
LED uit: de warmtepomp is uitgeschakeld. Voor verwarming zal alleen de cv-ketel worden gebruikt.
LED knippert: Elga wordt extern geblokkeerd voor verwarmen, bijvoorbeeld door een externe naregeling. Of de regeling is aan het opstarten.

Je zou de Elga dus zonder problemen uit moeten kunnen zetten.
8)7 Kan geen kwaad toch nog eens af en toe in de handleiding te kijken. Dacht hem ongeveer uit mijn hoofd te kennen inmiddels. Dus niet ;) Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oxellaar schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:28:
[...]
Nee, zo zei ik het niet. Een inverter is geen voorwaarde voor een VRF, de eerste VRF....1985 ofzo, was zeker geen inverter, maar gewoon aan/uit met vermogenregeling.
Ook een EEV is niet specifiek voor VRF, een simpele airco split heeft ook een EEV, alleen zit die in et buitendeel. Bij VRF in het binnendeel en in de verdeelbox
[Afbeelding]

[...]

Elk toestel heeft meestal wel zijn eigen leidingset, want systemen in Nederland zijn eigenlijk altijd geschikt om gelijktijdig te kunnen verwarmen en koelen. Wat een enorm hoog rendement geeft, want de warmte word binnen het gebouw verplaatst ipv van buiten gehaald.
Hier heb je een voorbeeld van een leiding schema van een City Multi VRF, met twee buitendelen, twee verdeelboxen en 16 binnendelen, verspreid over 3 bouwlagen.
Dan snap ik denk ik wel waar de verwarring zat. VRF (variable refrigerant flow) betekent natuurlijk in de eerste plaats dat de koelvloeistof niet overal met dezelfde snelheid door de buizen loopt (en dat dus de compressor variabel is en dus op DC werkt en dus een inverter heeft + binnenunits met eigen "Electronic Expansion Valve (EEV)"). Vandaar op Wikipedia:
VRFs are typically installed with an air conditioner inverter which adds a DC inverter to the compressor in order to support variable motor speed and thus variable refrigerant flow rather than simply perform on/off operation.
Maar eigenlijk kan dus elke moderne warmtepomp wel moduleren volgens exact ditzelfde principe, dus eigenlijk is elke hedendaagse WP wel "VRF" in die zin van het woord. Alleen blijkbaar noemen we dat bij een gewone WP dus niet zo. We hebben blijkbaar die term gereserveerd voor grote systemen waarbij alles samenwerkt en voornamelijk waarbij dankzij het "principe van variabele stroom van de koelvloeistof" binnen een gebouw de warmte verplaatst wordt voor verwarmen en koelen in verschillende ruimtes, voor extra rendement.

VRF-systemen zijn dus systemen die dat allemaal efficiënt kunnen. En dan heb je ook nog VRF-systemen die niet gebruikt worden als een echt "VRF-systeem" omdat de installatie daar te klein voor is, of omdat het niet nodig is, zoals in het geval van @Rimco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Vraagje: als je een mengventiel na je buffervat hebt, kun je dan ook de pomp in de retour zetten? Dus even schematisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vLyT3Z8ubFzs55Ww731jzURu/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TimoDimo Als je aanvoer richting retour virtueel samen knoopt (afgiftesysteem) zie je dat het exact hetzelfde is :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rimco schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:40:
@TimoDimo Als je aanvoer richting retour virtueel samen knoopt (afgiftesysteem) zie je dat het exact hetzelfde is :)
Oh laat maar :X , ik zie het al. Ik was van de wijs gebracht door deze topics hier:
https://www.klusidee.nl/F...v-in-badkamer-t99709.html
https://www.klusidee.nl/F...-actief-maken-t60506.html

Natuurlijk kan dit zowel in aanvoer als retour. 8)7 Zolang je maar direct naar beide toevoeren van je mengventiel pompt (en niet bij ééntje via de uitvoer (gemengde) kant).

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 09-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Yep, woensdag komt de installateur toch kijken waarom mijn COP met minstens 0,5 à 0,7 t.o.v. half januari in elkaar gestort is bij gelijke omstandigheden. Dat is het voordeel van meten is weten. Je ziet het vrijwel meteen gebeuren.
Na het vorige seizoen is het buitendeel al een keer 30 graden gedraaid. Dat heeft dus niet geholpen. Nu maar de andere kant op draaien met de condensor naar de gevel. De fan staat dan pal west. Geeft misschien ook wat minder defrosts. zo'n massieve muur geeft mogelijk toch nog wel wat straling af.
Liefst met z'n rug in de wind zodat de fan windmee blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Liefst met z'n rug in de wind zodat de fan windmee blaast.
Yep, dan is de condensor richting Zuid/zuid-West gedraaid. Als de zon dan schijnt staat die recht op de condensor. Helpt misschien ook weer een heel klein beetje :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
ik wil zelf een panasonic monoblock gaan plaatsen op of boven het houten dak van de garage van mijn nieuwbouw woning.

Zou jullie hem op het plat dak zetten op rubber tegels of aan de muur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09
Dewim1 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:32:
ik wil zelf een panasonic monoblock gaan plaatsen op of boven het houten dak van de garage van mijn nieuwbouw woning.

Hier na een aantal jaren de wp van een muurbeugel naar een rubberen voet verplaatst.

Dat had ik veel eerder moeten doen!

Muur geeft toch iets meer geluid door dan de rubberen voet.

Ik heb we een een dak dat is opgebouwd uit betonnen kanaalplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
buiter schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:38:
[...]

Hier na een aantal jaren de wp van een muurbeugel naar een rubberen voet verplaatst.

Dat had ik veel eerder moeten doen!

Muur geeft toch iets meer geluid door dan de rubberen voet.

Ik heb we een een dak dat is opgebouwd uit betonnen kanaalplaten.
bedankt voor je antwoord alleen is de dak van mijn garage pir + multiplex. ben bang dat dit een klank kast word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ElgaFreak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:54:
[...]

Als ik wat ga vervangen dan vervang ik de complete Elga voor full electric. Dan wordt het een Pana denk ik. Maar voorlopig blijft de Elga, hij doet het verder prima(2019: 1450kWh, 171 m3(incl sww) ), beetje zonde van het geld anders.

Helpdesk plugwise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TzKKYjoj3A3FtJtX1F8AlLeO/medium.jpg

Massa veer massa principe.

Ciara proof tot nu toe :P Noord Oost friesland, wind zat.

En stil in het hele huis op een houten balken plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1

heeft er iemand een panasonic op een houten dak staan met rubber tegels of veren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Yep, dan is de condensor richting Zuid/zuid-West gedraaid. Als de zon dan schijnt staat die recht op de condensor. Helpt misschien ook weer een heel klein beetje :) .
Idee voor een tweaker. De buitenunit op een draaibaar plateau zetten. Zo kan je hem naar believen de goede kant op zetten. :+

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Wimhaw schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:21:
[...]

Idee voor een tweaker. De buitenunit op een draaibaar plateau zetten. Zo kan je hem naar believen de goede kant op zetten. :+
Lijkt mij niet zo lekker voor de leidingen als je dat te vaak doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TriLithium schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:43:
[...]

[Afbeelding]

Massa veer massa principe.

Ciara proof tot nu toe :P Noord Oost friesland, wind zat.

En stil in het hele huis op een houten balken plat dak.
En hoe gaat dat met je leidingen? Dat bewegen door de wind moet dan toch een keer iets gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:18:
[...]

En hoe gaat dat met je leidingen? Dat bewegen door de wind moet dan toch een keer iets gaan doen.
Mij leek het wel een goed idee dus heb die veren bij m'n installateur besteld toen iemand hier aan de gang ging met het storten van die betonnen zuilen.
Met de Zubadan had ik ruim 15cm uitslag aan de bovenkant, iedere kant op...

Met deze storm zou hij tegen de muur aangeslagen zijn vrees ik :P

Maar inderdaad, ik vreesde daarnaast vooral voor de leidingen dus toch maar besloten om voor rubber blokken te gaan. M'n installateur heeft wel veel extra werk van me gehad :+

Al die duizenden bewegingen per dag, dan moet zo'n leiding op den duur toch een keer scheuren.

Heb er destijds een filmpje van gemaakt:

[YouTube: trim A59F5B27 B5CD 4679 B397 D2C019757809]

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Mocht het morgen wat normaal weer zijn zodra ik thuis kom dan ga ik voor jullie kijken.

Maar de hoeveelheid uitslag die @BlueTooth76 had heb ik echt totaal niet.

Kijken of het op een filmpje te krijgen is. Ik heb de veren op 1 meter diep uit elkaar. Compleet andere beleving van wiebelen. Ook heb ik mijn buizen veel meer de ruimte gegeven om over meer lengte te kunnen "bewegen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Dat zou me helemaal niets bevallen, een bewegende unit; koper verhard bij veel beweging, trouwens andere metalen ook.
Mijn unit staat als een rock, op 2 betonbanden op de grond, en met de verdamper pal west.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:08:
Dat zou me helemaal niets bevallen, een bewegende unit; koper verhard bij veel beweging, trouwens andere metalen ook.
Mijn unit staat als een rock, op 2 betonbanden op de grond, en met de verdamper pal west.
Achteraf had hij ook wel rechtstreeks op het beton gekund, dan was het wat hoger gestort.

De rubber blokken zitten er nu vooral tussen om de ruimte op te vullen, al dempen ze ook vast nog een beetje.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@BlueTooth76 @TriLithium @Naalroc

Het lijkt me dat het best een tijd goed kan gaan maar als het echt niet zonder veren kan zou ik toch rubber uitslag dempers maken die net een mm vrij zijn, dus bij wind kan hij maar minimaal bewegen.
Die leidingen gaan het een keer zat worden, al heb je ook een soort flex stukken voor persleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:13:
@BlueTooth76 @TriLithium @Naalroc

Het lijkt me dat het best een tijd goed kan gaan maar als het echt niet zonder veren kan zou ik toch rubber uitslag dempers maken die net een mm vrij zijn, dus bij wind kan hij maar minimaal bewegen.
Die leidingen gaan het een keer zat worden, al heb je ook een soort flex stukken voor persleidingen.
Mss had je het (niet) gezien op de vorige pagina maar het staat er nu zo bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vtaSx1l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:14:
[...]

Mss had je het (niet) gezien op de vorige pagina maar het is nu zo ;)

[Afbeelding]
Ja gezien, nice! , zo staat hij hier ook, maar dan op houten dak, ......van de schuur dus hoor niks :)
Al helemaal niet met deze wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:17:
[...]

Ja gezien, nice! , zo staat hij hier ook, maar dan op houten dak, ......van de schuur dus hoor niks :)
Al helemaal niet met deze wind.
Heb er vandaag niet naar gekeken maar zolang het warm blijft in huis vertrouw ik er op dat hij niet omgewaaid is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:18:
[...]

Heb er vandaag niet naar gekeken maar zolang het warm blijft in huis vertrouw ik er op dat hij niet omgewaaid is :P
Dat zou wel vreemd zijn, staat hier wel helemaal vrij maar op de noord kant dus het huis beschermt hem. :)
Het is nog 22 graden dus zal nog wel staan denk ik, zo wild is de wind ook niet hoor, valt reuze mee en is wel erger geweest vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Mij is geleerd om de unit dwars op de wind te zetten. Stormwind recht van voor, of recht achter, zorgt voor een hard draaiende fan in rust.
Of de wind helpt gigantisch mee, wat ook niet goed is.
Dwars op de wind voorkomt dit en geef je de ventilator de mogelijkheid om zelf zijn flow te bepalen.

Al blijft het natuurlijk lastig, vandaag is het ZZW, als het flink vriest en hard waait weer NO. Eigenlijk kun je het nooit goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Gewoon uit de wind plaatsen. In mijn situatie aan oostzijde woning in een soort nis, omgeven door dikke klimop. Heerlijk stil voor de buren ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bQSMsfy2amTc5IZ5L87mWgff/full.jpg

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb bij mijn panansonic meteen zware 1" rvs slangen van een meter bijbesteld. lekker flexibel en bestend tegen baldadigheid en bewegingen. kosten paar tientjes maar ontkoppelt wel de hele pomp netjes en ziet er ook nog eens peppie uit. (onder de dikke laag isolatie)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
BlueTooth76 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Mij leek het wel een goed idee dus heb die veren bij m'n installateur besteld toen iemand hier aan de gang ging met het storten van die betonnen zuilen.
Met de Zubadan had ik ruim 15cm uitslag aan de bovenkant, iedere kant op...

Met deze storm zou hij tegen de muur aangeslagen zijn vrees ik :P

Maar inderdaad, ik vreesde daarnaast vooral voor de leidingen dus toch maar besloten om voor rubber blokken te gaan. M'n installateur heeft wel veel extra werk van me gehad :+

Al die duizenden bewegingen per dag, dan moet zo'n leiding op den duur toch een keer scheuren.

Heb er destijds een filmpje van gemaakt:

[YouTube: trim A59F5B27 B5CD 4679 B397 D2C019757809]
Één zon veer tussen muur en bovenkant wp plaatsen en probleem is opgelost toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Één zon veer tussen muur en bovenkant wp plaatsen en probleem is opgelost toch?
We hebben meerdere scenario's bekeken maar uiteindelijk toch zoveel mogelijk ontkoppeld van de muur, afgezien van de buizen en kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Was even spannend; vorige week geplaatst en gelijk een stevige vuurdoop gehad. Zeker het feit dat hij nog niet in gebruik is & dus geen water (extra ballast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QKbWdFvITIURSHXEXCoMNGN4/medium.jpg

Maar geen centimeter verschoven ... 😁 in de tuin echter wel een kast (klikokast) met speelgoed 6 meter door de tuin heen gejaagd 🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -WarAx-
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09-2022
Tijdens mijn zoektoch voor een luchtwater warmtepomp kwam ik op de Ecodan serie, en dan vooral de nieuwste R32 serie die termica aanbied.

Ik heb het databook gevonden waarin de verschillende types staan benoemd, er staan ook meer specificaties over elektrische aansluiting en welke boilermodel nu past op welk type warmtepomp.

https://www.mitsubishi-le...ATW_DATABOOK_R32_Vol5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Vraagje: vanwege wat onderhoud moet ik de hygiënespiraal leeg laten lopen van mijn buffervat (OEG, 300 liter). Maar nu lees ik in de handleiding:

"BELANGRIJK: vul bij verswater- en gecombineerde boilers eerst de drinkwaterzijde."

en

"BELANGRIJK: de druk van de drinkwaterzijde mag niet lager zijn dan die van de verwarmingswaterzijde."

Het is echt een gedoe om alles af te tappen. Het vat staat boven en de druk is niet meer dan 1,5 bar o.i.d. Moet ik deze waarschuwingen zeer serieus nemen?

Voor degenen met een warmwaterspiraal: wat doen jullie als je je sanitair even wilt leeg laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

TimoDimo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:49:
Vraagje: vanwege wat onderhoud moet ik de hygiënespiraal leeg laten lopen van mijn buffervat (OEG, 300 liter). Maar nu lees ik in de handleiding:

"BELANGRIJK: vul bij verswater- en gecombineerde boilers eerst de drinkwaterzijde."

en

"BELANGRIJK: de druk van de drinkwaterzijde mag niet lager zijn dan die van de verwarmingswaterzijde."

Het is echt een gedoe om alles af te tappen. Het vat staat boven en de druk is niet meer dan 1,5 bar o.i.d. Moet ik deze waarschuwingen zeer serieus nemen?

Voor degenen met een warmwaterspiraal: wat doen jullie als je je sanitair even wilt leeg laten lopen?
Op elke leiding die in of uit het vat gaat een kraan.

[ Voor 88% gewijzigd door TriLithium op 10-02-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:54:
[...]

Antwoord helpdesk :

​Als de buitenvoeler niet is ingesteld gebruikt de Anna alleen de temperatuur via de postcode. Als de buitenvoeler wel aanwezig is en is ingesteld, dan wordt de temperatuur van de buitenvoeler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
TriLithium schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Op elke leiding die in of uit het vat gaat een kraan.
Ja goed punt, maar dan moet je die wel hebben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Antwoord helpdesk :

​Als de buitenvoeler niet is ingesteld gebruikt de Anna alleen de temperatuur via de postcode. Als de buitenvoeler wel aanwezig is en is ingesteld, dan wordt de temperatuur van de buitenvoeler gebruikt.
Heb je ook het idee dat hij beter draait op war?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tja het lijkt er op. De geleverde Ta volgt keurig de gevraagde Ta.
Heb de stooklijn een paar keer moeten aanpassen, maar dat is wel logisch. Nu een poosje verder aankijken.
Op zich wel fraai dat je dus geen aparte buitenvoeler nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Mag ik heel even een beetje "off-topic" gaan hier?

Wie weet of en waar ik een flow control/regelaar kan kopen, dus zo eentje is op veel vloerverdelers standaard gemonteerd zit;daarmee kan je de flow aflezen èn instellen. Ik zou er eentje willen hebben compleet met de houder/huis waarin hij gemonteerd moet worden.

Ik heb niets kunnen vinden, maar mogelijk zijn ze wel los verkrijgbaar?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dapdodo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:28:
[...]

Ja er is wel een kortsluiting, maar je hebt een extra pomp dus als je "over de WP draait" dan kan die altijd wel genoeg naar de afgiftesystemen brengen, mits je pomp sterk genoeg is. Je hebt dan altijd je maximale vermogen uit je WP dat door je afgifte gaat, plus nog extra wat je buffervat kan leveren. Zou daarentegen de WP een sterkere pomp hebben dan stopt hij volgens mij zowel vermogen in je vat als in je afgiftesysteem, wat minder ideaal is.

Maar goed dit is gewoon het principe van WP-weetjes. Voor mijn aangepaste versie daarvan met de pomp in de retour gaat dat ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

en

Het gevaar dat je loopt is imploderen van de spiraal; mijn advies: - leeghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

De kraan even open laten staan?

Ik heb op mijn buffervat zo een ontluchter zitten
https://www.pumpendiscoun...SpiroTop-automatisch.html
Zuigt ook lucht naar binnen toe, als het vat drukloos wordt. (dus werkt als be-en-ontluchter 8) )

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2020 16:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:18:
Heb de stooklijn een paar keer moeten aanpassen, maar dat is wel logisch. Nu een poosje verder aankijken.
Ik draai ook op WAR met ruimte compensatie maar met deze hoge temperaturen moduleert de Elga bij mij te laat terug lijkt het. Ik heb er nu een opentherm gateway tussen gehangen en hij gaat ruimschoots over de gevraagde Ta heen. Rode lijn is Ta gevraagd, Rood zou tussen de blauwe(Ta) en de oranje(Tr) in moeten zitten.

Hoe doet die van jou het met deze temperaturen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rdvamsfy.09%20pm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
AUijtdehaag schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Zuigt ook lucht naar binnen toe, als het vat drukloos wordt. (dus werkt als be-en-ontluchter 8) )
Het ging er om dat ik de vatinhoud wil laten zitten en de hygiënespiraal wil legen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Even de cv-druk eraf halen, de hele installatie hoeft niet leeg. Kleine moeite toch?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:18:
Klinkt goed. Enige wat mij tegenhoudt is die stooklijn, aangezien ik nog steeds niet echt begrijp hoe en waarop ik die in zou moeten stellen. :?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
AUijtdehaag schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Dat zou ook wel wat zijn voor bovenop ons SWW vat. Maar de vraag is of dit ventiel geschikt is voor gebruik in drinkwater. Weet jij dat toevallig?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:15:
[...]

Ik draai ook op WAR met ruimte compensatie maar met deze hoge temperaturen moduleert de Elga bij mij te laat terug lijkt het. Ik heb er nu een opentherm gateway tussen gehangen en hij gaat ruimschoots over de gevraagde Ta heen. Rode lijn is Ta gevraagd, Rood zou tussen de blauwe(Ta) en de oranje(Tr) in moeten zitten.

Hoe doet die van jou het met deze temperaturen?

[Afbeelding]
Anna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Aziraphale schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Klinkt goed. Enige wat mij tegenhoudt is die stooklijn, aangezien ik nog steeds niet echt begrijp hoe en waarop ik die in zou moeten stellen. :?
De stooklijn bepaald aan de hand van de ingestelde binnentemperatuur en de buitentemperatuur de temperatuur van de aanvoer temperatuur(Ta). Kwestie van proberen. Wordt het te koud dan stooklijn omhoog, wordt het te warm stooklijn omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Dat zou ook wel wat zijn voor bovenop ons SWW vat. Maar de vraag is of dit ventiel geschikt is voor gebruik in drinkwater. Weet jij dat toevallig?
Niet geschikt voor drinkwaterinstallaties
https://www.spirotech.com...ownloads/spirotop_ned.pdf

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:58
Crazy- schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:20:
Was even spannend; vorige week geplaatst en gelijk een stevige vuurdoop gehad. Zeker het feit dat hij nog niet in gebruik is & dus geen water (extra ballast)

[Afbeelding]

Maar geen centimeter verschoven ... 😁 in de tuin echter wel een kast (klikokast) met speelgoed 6 meter door de tuin heen gejaagd 🤣🤣
Mooi plekje voor je pomp. 112 kilo warmtepomp verplaats je niet zo maar. Toch belandde hier op het Veluwse een vier meter lange tot 15 cm dikke tak in de voortuin. Schrik. Gelukkig stond de pomp op een andere plek anders was het een gevalletje verzekering geworden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:37:
[...]

De stooklijn bepaald aan de hand van de ingestelde binnentemperatuur en de buitentemperatuur de temperatuur van de aanvoer temperatuur(Ta). Kwestie van proberen. Wordt het te koud dan stooklijn omhoog, wordt het te warm stooklijn omlaag.
En op wat voor temperaturen zou ik hem dan in moeten stellen? Anna staat standaard op 40 en 70...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Hij volgt netjes en een hele lange run bij jou. Met deze buitentemperaturen heb je wel een vrij hoge gevraagde Ta van 40 graden. Mijn Chronoterm vraagt om 30 graden vandaag.
Jij werkt met nachtverlaging. Hoe lang duurt het vanaf de start totdat je water rond de 40 graden is? Beetje te lastig te zien in de grafiek van 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Op de ANNA bij verwarmingsinstellingen onder Weersafhankelijke max. keteltemperatuur. Staat bij mij op 50 / 35.
Geen buitenvoeler bij ELGA ! Anders gebruikt ANNA die.
En uiteraard ELGA OP weersafh zetten.

Dus upgrade aanvragen voor ANNA firmware tbv postcode weerstation. Dat moet natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ElgaFreak

Kamer 19gr, brrr, met die temp hoef ik niet eens te verwarmen, dat doen de buren dan wel voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:47:
[...]

Op de ANNA bij verwarmingsinstellingen onder Weersafhankelijke max. keteltemperatuur. Staat bij mij op 50 / 35.
Geen buitenvoeler bij ELGA ! Anders gebruikt ANNA die.
En uiteraard ELGA OP weersafh zetten.

Dus upgrade aanvragen voor ANNA firmware tbv postcode weerstation. Dat moet natuurlijk ook.
Ik draai WAR met de buitenvoeler van de Toshiba zelf. Werkt prima. B1 op OFF(geen externe buitenvoeler) en B2 op ON(weersafhankelijk). Maar ik heb dan ook geen ANNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Hij volgt netjes en een hele lange run bij jou. Met deze buitentemperaturen heb je wel een vrij hoge gevraagde Ta van 40 graden. Mijn Chronoterm vraagt om 30 graden vandaag.
Jij werkt met nachtverlaging. Hoe lang duurt het vanaf de start totdat je water rond de 40 graden is? Beetje te lastig te zien in de grafiek van 24 uur.
@ElgaFreak Vanmorgen van 20 naar 40c in 55minuten. Maar ik heb een klein circuit.

en FF over het hoofd gezien: 0,10m3 gas vd Hrketel. Die schakelt smorgens (ipv de ELrad) ff bij.

[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 10-02-2020 18:46 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.