Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 84 Laatste
Acties:

• ElgaFreak
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:34
Rol-Co schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:54:
@ElgaFreak

Kamer 19gr, brrr, met die temp hoef ik niet eens te verwarmen, dat doen de buren dan wel voor me.
WAF vind warmer zonde van de energie want zegt ze zelf ook bij 21 graden kruipt ze onder een dekentje.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:32
ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Ik draai WAR met de buitenvoeler van de Toshiba zelf. Werkt prima. B1 op OFF(geen externe buitenvoeler) en B2 op ON(weersafhankelijk). Maar ik heb dan ook geen ANNA.
Dat werkte bij mij niet. Honeywell niet. Isense ook niet. Brambostruc WAR/RAR ook niet.

ANNA regelde bij mij op RAR ook een stuk beter dan de andere thermostaten

• amarkest
ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:56:
[...]

WAF vind warmer zonde van de energie want zegt ze zelf ook bij 21 graden kruipt ze onder een dekentje.
Bij 21c trek ik ook nog wel s een lekkere trui of vest aan. Maar ja, zal wel aan de leeftijd liggen. Volgende maand 69jr.

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:15
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:47:
[...]

Op de ANNA bij verwarmingsinstellingen onder Weersafhankelijke max. keteltemperatuur. Staat bij mij op 50 / 35.
Geen buitenvoeler bij ELGA ! Anders gebruikt ANNA die.
En uiteraard ELGA OP weersafh zetten.

Dus upgrade aanvragen voor ANNA firmware tbv postcode weerstation. Dat moet natuurlijk ook.
Ga ik naar kijken, thanks! Die firmware heb ik er al op staan en de postcode ook ingesteld, dus dat zit wel goed.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• ElgaFreak
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:34
amarkest schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:58:
[...]

Dat werkte bij mij niet. Honeywell niet. Isense ook niet. Brambostruc WAR/RAR ook niet.

ANNA regelde bij mij op RAR ook een stuk beter dan de andere thermostaten
Blijf het gek vinden(maar ik val in herhaling). Had gehoopt met de Openthem gateway nog wat geks te vinden om het verschil te kunnen verklaren maar de zoals je in mijn grafieken kan zien vraagt de Honeywell niks geks aan de Elga. Het enige wat die doet is een Ta berekenen net als de ANNA. Gezien die niet sterk schommelt kan niet verklaren waarom de ANNA beter zou regelen dan de Chronotherm. Misschien toch nog een keer bij Techneco vragen of ze dit kunnen verklaren.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

@amarkest @ElgaFreak

Warmtepomp warmte heb je weinig warmtegevoel bij, zeker als je onder de 30 graden Ta verwarmt, daarom doe ik liever een graadje warmer en 24/7. Het is heerlijk binnen, zelfs met die wind, vandaag vanaf 0:00 tussen de 21,7 en 22,7 graden in huis, nu 22,2... heerlijk, kan met trui en T shirt.

Met 19 zou het koud zijn in huis, gaan ze onder de douche staan om op te warmen, dus voor het verbruik maakt het ook niet uit. :)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01:35

Copitano

Hoorn NH

Oxellaar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:23:
[...]

Mij is geleerd om de unit dwars op de wind te zetten. Stormwind recht van voor, of recht achter, zorgt voor een hard draaiende fan in rust.
Of de wind helpt gigantisch mee, wat ook niet goed is.
Dwars op de wind voorkomt dit en geef je de ventilator de mogelijkheid om zelf zijn flow te bepalen.

Al blijft het natuurlijk lastig, vandaag is het ZZW, als het flink vriest en hard waait weer NO. Eigenlijk kun je het nooit goed doen.
Dat is precies hoe die nu staat, dus met de smalle kant richting ZZW. De buitenunit staat echter op een strook plat dak naast de muur van een hogere verdieping van mijn huis. Van NO heb ik dus geen last. Misschien is het de turbulentie van de wind tegen die muur die de fan laat stoppen. Zou ik eens moeten onderzoeken met een rookpatroon en een filmpje daarvan maken Hier staat een foto van vorig jaar. De unit is nu dus 30 graden gedraaid in de richting van de pijl. Staat nu zo:
https://imgur.com/fYqUJFE.jpgDe plaat ervoor waar je toen een foto van stuurde zit er trouwens nog niet voor. Op de foto staat de smalle kant dus nog pal west.
Heb gistermiddag om kwart voor drie de ELGA maar even tijdelijk uitgezet en de CV-ketel zeer tegen mijn zin aan. Het gedrag van beiden zag er zo uit: aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. Lijkt mij niet goed voor de levensduur.
https://imgur.com/jzLe35D.jpghttps://imgur.com/qwQtHgz.jpg
Om 01:00 zakte de wind weer onder 45 km/h en kon de pomp na 6 m³ gas verstoken verder weer aan het werk. Gedrag van de CV zonder WP ziet er evengoed nog uit als een spijkerbed. 10 minuten aan 10 minuten uit bij Ta CV van 50 graden Tr 35 graden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ElgaFreak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:19:
[...]

Blijf het gek vinden(maar ik val in herhaling). Had gehoopt met de Openthem gateway nog wat geks te vinden om het verschil te kunnen verklaren maar de zoals je in mijn grafieken kan zien vraagt de Honeywell niks geks aan de Elga. Het enige wat die doet is een Ta berekenen net als de ANNA. Gezien die niet sterk schommelt kan niet verklaren waarom de ANNA beter zou regelen dan de Chronotherm. Misschien toch nog een keer bij Techneco vragen of ze dit kunnen verklaren.
Techneco is niet meer. Is verkocht aan Remeha. Hoop wel dat de service even goed blijft.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Remco45 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:12:
Gewoon uit de wind plaatsen. In mijn situatie aan oostzijde woning in een soort nis, omgeven door dikke klimop. Heerlijk stil voor de buren ook.

[Afbeelding]
Tjaa, dat gaat bij mij dus niet. Géén tuin, nou ja, een hele grote...……...van de gemeente. weinig onderhoud _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Crazy- schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:20:
Was even spannend; vorige week geplaatst en gelijk een stevige vuurdoop gehad. Zeker het feit dat hij nog niet in gebruik is & dus geen water (extra ballast)

[Afbeelding]

Maar geen centimeter verschoven ... 😁 in de tuin echter wel een kast (klikokast) met speelgoed 6 meter door de tuin heen gejaagd 🤣🤣
Wat is bij jou de oriëntatie van de fan? Ik bedoel wind recht van voor of opzij?
En de afstand tot de muur?

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:03
Copitano schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Wat is bij jou de oriëntatie van de fan? Ik bedoel wind recht van voor of opzij?
En de afstand tot de muur?
Afstand naar de muur is 38,5cm exact ;-)
De wind kwam schuin (rechts) tov van de oprit (oprit ligt op zuid)

De zuid-Wester die we nu hadden kwam dus “grotendeels” op de korte kant gebeukt. 👌

[Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 10-02-2020 19:49]

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:15
Crazy- schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:43:
[...]

Het gevaar dat je loopt is imploderen van de spiraal; mijn advies: - leeghalen
_O- Volgens mij valt dat heeeeeel erg mee.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Crazy-
koevlaas2 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:16:
[...]

_O- Volgens mij valt dat heeeeeel erg mee.
Ik geloof ook wel dat het meevalt; maar als het gebeurd best zuur. 🤭

• koevlaas2
Crazy- schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Ik geloof ook wel dat het meevalt; maar als het gebeurd best zuur. 🤭
Ik kan het me niet voorstellen, een relatief dunne diameter buis implodeert niet zo snel.

• Crazy-
koevlaas2 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:27:
[...]

Ik kan het me niet voorstellen, een relatief dunne diameter buis implodeert niet zo snel.
Technisch lijkt het mij ook niet; zal het dan alleen een in-dek punt zijn? Kan ook uiteraard. Soort van “doe je kat niet in de magnetron”-principe?

Ach; helemaal leeg is ook niet alles; drukloos kom je wel al ver mee

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
@koevlaas2 Ik dacht dat ik Joule moest ontwijken? Waarom komt de link uit de TS dan exact daarop uit :+
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en

• koevlaas2
twain4me schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:35:
@koevlaas2 Ik dacht dat ik Joule moest ontwijken? Waarom komt de link uit de TS dan exact daarop uit :+
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Een Joule met een SWW expansievat lijkt allemaal goed te gaan, de mijne doet het nu al langer dan een jaar goed. Sterker nog ik heb er 1 besteld voor een klant ivm maximale hoogte die ik op het te installeren adres heb.

Edit: Ik ben ook nog de klanten af gegaan en expansievaten ingebouwd waar deze niet aanwezig was.

[Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 10-02-2020 20:41]

• itchin
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:23
Copitano schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Dat is precies hoe die nu staat, dus met de smalle kant richting ZZW. De buitenunit staat echter op een strook plat dak naast de muur van een hogere verdieping van mijn huis. Van NO heb ik dus geen last. Misschien is het de turbulentie van de wind tegen die muur die de fan laat stoppen. Zou ik eens moeten onderzoeken met een rookpatroon en een filmpje daarvan maken Hier staat een foto van vorig jaar. De unit is nu dus 30 graden gedraaid in de richting van de pijl. Staat nu zo:
[Afbeelding]De plaat ervoor waar je toen een foto van stuurde zit er trouwens nog niet voor. Op de foto staat de smalle kant dus nog pal west.
Ik zou hem hier met de achterkant richting de muur zetten, de kans op recirculeren van lucht lijkt me niet heel groot. Dan kan de wind er in ieder geval niet vanzelf doorheen waaien.

• twain4me
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Edit: Ik ben ook nog de klanten af gegaan en expansievaten ingebouwd waar deze niet aanwezig was.
netjes (y)

Van al die berichten die ik heb gelezen hier was je ervaring met joule mij erg bij gebleven. _O-

• koevlaas2
twain4me schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:45:
[...]

netjes (y)

Van al die berichten die ik heb gelezen hier was je ervaring met joule mij erg bij gebleven. _O-
Vat nummer 3 staat hier en @crazyharrie heeft ook 2 vaten naar de hemel geholpen.
Crazyharrie heeft nu overigens een DJG vat, wel met expansie.

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:02
Crazy- schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Technisch lijkt het mij ook niet; zal het dan alleen een in-dek punt zijn? Kan ook uiteraard. Soort van “doe je kat niet in de magnetron”-principe?

Ach; helemaal leeg is ook niet alles; drukloos kom je wel al ver mee
Die vergelijking is nogal krom (hoop ik). Of stop jij je kat gewoon in de magnetron? :D

Nee ik vermoed dat het inderdaad indekken is. Het mag eigenlijk niet, maar het risico dat er iets naars gebeurt is erg laag.

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:30:
[...]

[Afbeelding]De plaat ervoor waar je toen een foto van stuurde zit er trouwens nog niet voor. Op de foto staat de smalle kant dus nog pal west.
Heb gistermiddag om kwart voor drie de ELGA maar even tijdelijk uitgezet en de CV-ketel zeer tegen mijn zin aan. Het gedrag van beiden zag er zo uit: aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. Lijkt mij niet goed voor de levensduur.
[Afbeelding][Afbeelding]
Om 01:00 zakte de wind weer onder 45 km/h en kon de pomp na 6 m³ gas verstoken verder weer aan het werk. Gedrag van de CV zonder WP ziet er evengoed nog uit als een spijkerbed. 10 minuten aan 10 minuten uit bij Ta CV van 50 graden Tr 35 graden.
Heb je hem al met de aanzuigkant naar de muur gehad? Dat zou ik doen en dan eventueel een omkasting er om maken tegen die wind met lamellen aan de voorkant.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Heb je hem al met de aanzuigkant naar de muur gehad? Dat zou ik doen en dan eventueel een omkasting er om maken tegen die wind met lamellen aan de voorkant.
Nee nog niet. Was eigenlijk wel het volgende plan. Wind komt er dan met ZZW onder een hoek van ongeveer 60 graden in. Dus niet recht er op. Die kast komt er misschien ook nog wel. Heb er al voorbeelden van gezien. Die kan ik verankeren aan de muur. Maar de boel moet natuurlijk wel toegankelijk blijven voor onderhoud. Ga eerst maar eens inderdaad naar de muur draaien met de condensor en dan wachten op de volgende Zuidwester. Kijken hoe dat gaat.

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:54
Copitano schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:41:
[...]

Nee nog niet. Was eigenlijk wel het volgende plan. Wind komt er dan met ZZW onder een hoek van ongeveer 60 graden in. Dus niet recht er op. Die kast komt er misschien ook nog wel. Heb er al voorbeelden van gezien. Die kan ik verankeren aan de muur. Maar de boel moet natuurlijk wel toegankelijk blijven voor onderhoud. Ga eerst maar eens inderdaad naar de muur draaien met de condensor en dan wachten op de volgende Zuidwester. Kijken hoe dat gaat.
Bij mij is de oriëntatie van de voorkant van de Toshiba buitenunit ZW ,hangend aan de zijgevel. De wind heeft (tot nu toe) geen effect gehad op de prestaties van de unit. T aanvoer wordt keurig op 38 C gehouden, T retour is 33C en de woonruimten op 22C ; afgiftesysteem radiatoren.

• TimoDimo
koevlaas2 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Een Joule met een SWW expansievat lijkt allemaal goed te gaan, de mijne doet het nu al langer dan een jaar goed. Sterker nog ik heb er 1 besteld voor een klant ivm maximale hoogte die ik op het te installeren adres heb.

Ik heb een OEG met hygiënespiraal, maar in de (algemene) handleiding staat ook dat er een membraanexpansievat op de wateraansluiting moet. Maar is dat echt aan te bevelen? Of weer een gevalletje indekken? Er zit amper 20 liter in de spiraal. En bij grote boilers heb ik ook nog nooit zoiets gezien.

Of hadden jullie het niet over hygiënespiralen bij die Joule?

@koevlaas2 @twain4me @Crazy-

• twain4me
  • Nu online
TimoDimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:47:
[...]

Ik heb een OEG met hygiënespiraal, maar in de (algemene) handleiding staat ook dat er een membraanexpansievat op de wateraansluiting moet. Maar is dat echt aan te bevelen? Of weer een gevalletje indekken? Er zit amper 20 liter in de spiraal. En bij grote boilers heb ik ook nog nooit zoiets gezien.

Of hadden jullie het niet over hygiënespiralen bij die Joule?

@koevlaas2 @twain4me @Crazy-
Nee ik had het over het gat wat @koevlaas2 in de tank had zitten en alle mooie posts die daar over gingen.

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 30-03 19:42
Aangezien Google mij niet direct snapte (en jullie naar verwachting wel).

Hoe wordt een 2 zone kit aangesloten op de CV leidingen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een buffervat? Ergens zal er een splitsing moeten worden gemaakt met een extra pomp toch?

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
wervisser schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:58:
Aangezien Google mij niet direct snapte (en jullie naar verwachting wel).

Hoe wordt een 2 zone kit aangesloten op de CV leidingen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een buffervat? Ergens zal er een splitsing moeten worden gemaakt met een extra pomp toch?
Dat lijkt me wel, misschien dat onderstaand plaatje uit de Mitsu bijbel het e.e.a. duidelijker maakt :?

https://www.mupload.nl/img/uuqk7yboq6rmp.jpg

https://www.mupload.nl/img/ctqvhutoc.jpg

[edit]

Ik zie een letter over het hoofd, wanneer er Geen gebruik wordt gemaakt van een buffervat was je vraag ;)

Volgens mij heb je bij een 2-zone-regeling waar eigen pompen en mengkraan noodzakelijk zijn altijd een open verdeler nodig om de boel hydraulisch uit elkaar te houden. Dit kan een buffervat zijn (die fungeert als open verdeler), of een open verdeler.

[Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2020 12:14]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• wervisser
Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Dat lijkt me wel, misschien dat onderstaand plaatje uit de Mitsu bijbel het e.e.a. duidelijker maakt :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, maar dat is met een buffer (mengvat). Wat als ik die nu eens niet zou hebben?

• Grolsch
  • Nu online
wervisser schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Ja, maar dat is met een buffer (mengvat). Wat als ik die nu eens niet zou hebben?
Zie mijn edit boven jouw post.

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

zonder buffertank kan je niet met 2 zones werken.... :'(

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Grolsch
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:12:
zonder buffertank kan je niet met 2 zones werken.... :'(
Kan wel, dan moet je een open verdeler pakken, je zult de boel hydraulisch moeten scheiden naar mijn mening, dus een open verdeler toepassen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:12:
[...]

Kan wel, dan moet je een open verdeler pakken, je zult de boel hydraulisch moeten scheiden naar mijn mening, dus een open verdeler toepassen.
je kan niet 2 zones tegelijk verwarmen/koelen als je een splitklep gebruikt. dus je WP moet constant switchen tussen boven en beneden bijvoorbeeld. je kan niet beide tegelijk stoken.

of kan je met de extra printplaat een andere oplossing in elkaar meubelen? ik he de handleidingen al door zitten spitten maar ik kan geen manier vinden om dit soepel werkend te krijgen zonder buffertank.

• Grolsch
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:16:
[...]

je kan niet 2 zones tegelijk verwarmen/koelen als je een splitklep gebruikt. dus je WP moet constant switchen tussen boven en beneden bijvoorbeeld. je kan niet beide tegelijk stoken.

of kan je met de extra printplaat een andere oplossing in elkaar meubelen? ik he de handleidingen al door zitten spitten maar ik kan geen manier vinden om dit soepel werkend te krijgen zonder buffertank.
Wie heeft het hier over verwarmen/koelen tegelijkertijd :? Volgens mij heeft @wervisser het over een 2-zone-systeem in de zin van 2 verschillende Ta temperaturen.

Verwarmen en koelen tegelijkertijd wordt inderdaad lastig met onze "standaard WP's" :P

2 zone's met elk een eigen Ta is "standaard" functionaliteit bij de Mitsu, mits je de juiste componenten hebt natuurlijk. Bij de Pana weet ik niet of dit ook zo is.

[Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2020 12:22]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb het ook niet over tegelijk, ik bedoel verwarmen/koelen. dus of, niet en.

• Grolsch
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:21:
ik heb het ook niet over tegelijk, ik bedoel verwarmen/koelen. dus of, niet en.
Zie mijn edit boven jouw post.

Maar bij Mitsu kan dit wel standaard, op aansluiting/uitgang OUT5 kun je een mengklep aansluiten, via de dipswitches kun je aangeven dat je een 2 zone systeem hebt, zie ook mijn plaatjes in mijn eerdere post.

En of je er dan een mengtank (mitsu woordje voor buffervat :P ) of open verdeler tussen zet maakt niet uit voor de werking.

Maar inderdaad zonder open verdeler gaat dit niet lukken, lijkt mij ook nogal logisch eigenlijk.

[Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2020 12:28]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de pana's kunnen dat ook. maar je zit dan nog steeds vast aan die overbodige tank en 2 extra pompen.
het zou een stuk netter zijn als je gewoon beide zones apart aan of uit kan zetten met een klep die gewoon de aanvoer dichtknijpt als de zone op temperatuur is zodat de rest van de warmte naar de andere zone kan.
voorwaarde is dan wel dat de Ta hetzelfde is van beide zones.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 11-02-2020 12:30]

• Grolsch
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:29:
de pana's kunnen dat ook. maar je zit dan nog steeds vast aan die overbodige tank en 2 extra pompen.
het zou een stuk netter zijn als je gewoon beide zones apart aan of uit kan zetten met een klep die gewoon de aanvoer dichtknijpt als de zone op temperatuur is zodat de rest van de warmte naar de andere zone kan.
voorwaarde is dan wel dat de Ta hetzelfde is van beide zones.
Juist dat dichtknijpen (dus beperken van flow) is de reden dat je een open verdeler nodig hebt. Bij ons op de zaak heb ik 3 CV ketels met in totaal ruim 300KW aan vermogen in cascade staan met daarachter (achter de open verdeler dus) 3 nageregelde zone's met elk hun eigen mengklep.

Dit is gewoon niet te realiseren naar mijn idee zonder open verdeler, maar misschien dat @Oxellaar daar anders over denkt :?

Maar je zou kunnen proberen het gewoon aan te sluiten zoals jij denk, in het buffervat zit geen enkele sensor bij het plaatje van Mitsu, dus als je deze er wel of niet tussen hebt zitten "ziet" de WP niet. Maar ik voorspel flow problemen :P

[Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2020 12:33]

• wervisser
Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Wie heeft het hier over verwarmen/koelen tegelijkertijd :? Volgens mij heeft @wervisser het over een 2-zone-systeem in de zin van 2 verschillende Ta temperaturen.
Inderdaad, een systeem met 2 verschillende aanvoeren als alternatief op een systeem waar ik de WP aan kan laten gaan op basis van een alternatieve thermostaat of thermostaatknop voor een specifieke radiator of radiatoren.

• TimoDimo
wervisser schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:38:
[...]

Inderdaad, een systeem met 2 verschillende aanvoeren als alternatief op een systeem waar ik de WP aan kan laten gaan op basis van een alternatieve thermostaat of thermostaatknop voor een specifieke radiator of radiatoren.
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar waarom zou je een buffervat nodig hebben? Dit is toch gewoon een standaard 2-zone opstelling, waarbij je twee aanvoertemperaturen hebt, eventueel twee thermostaten en de laagste temperatuur d.m.v. een mengventiel bereikt wordt? Dus zoals bijvoorbeeld dit schema uit de Panasonic monobloc handleiding:

https://tweakers.net/ext/f/kKgBxPd06MyCxev2hz1Xp0Dh/full.png

@Grolsch @flippy

• Grolsch
  • Nu online
TimoDimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar waarom zou je een buffervat nodig hebben? Dit is toch gewoon een standaard 2-zone opstelling, waarbij je twee aanvoertemperaturen hebt, eventueel twee thermostaten en de laagste temperatuur d.m.v. een mengventiel bereikt wordt? Dus zoals bijvoorbeeld dit schema uit de Panasonic monobloc handleiding:

[Afbeelding]

@Grolsch @flippy
Omdat je bij een 2e zone niet ontkomt aan een 2e pomp. Zonder open verdeler krijg je dan 2 pompen in serie die elkaar kunnen gaan tegenwerken waardoor bijvoorbeeld zone 1 geen flow meer krijgt.

Zie ook de waarschuwing onder "caution" m.b.t. de "pump".

Maar zoals eerder aangegeven, je kunt het proberen, werkt het dan heb je geluk, werkt het niet dan moet je een open verdeler + extra pomp aanschaffen.

[Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2020 13:52]

• TimoDimo
Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Omdat je bij een 2e zone niet ontkomt aan een 2e pomp. Zonder open verdeler krijg je dan 2 pompen in serie die elkaar kunnen gaan tegenwerken waardoor bijvoorbeeld zone 1 geen flow meer krijgt.

Zie ook de waarschuwing onder "caution" m.b.t. de "pump".

Maar zoals eerder aangegeven, je kunt het proberen, werkt het dan heb je geluk, werkt het niet dan moet je een open verdeler + extra pomp aanschaffen.
Ja ok, maar dat is altijd het geval bij deze opstelling. Ook bij CV-ketels is dit volgens mij een zeer standaard uitvoering waarbij vloerverwarming gecombineerd wordt met radiatoren of convectoren. Volgens mij is het doorgaans geen punt, zeker niet als je een vloerverwarmingsverdeler gebruikt met geïntegreerde pomp die ten opzicht van de WP nagenoeg hydraulisch neutraal het water door de vloer pompt.

• twain4me
  • Nu online
Voor wie ook wil weten wanneer panasonic met de monoblock J serries komt.
Ik had de vraag toegevoegd bij een mail aan RJTec.
(antwoord is wel specifiek op mijn offerte aanvraag, dus een monoblock 9KW drie fase Tcap)
Hi
I am currently at a Panasonic training. There will be no T-CAP J series this year.
wat een toffe gast 8)

[Voor 14% gewijzigd door twain4me op 11-02-2020 17:28]

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:18

timovd

Voorsprong door techniek

Monoblock != T-CAP
Het lijkt er op dat het alleen bij een split blijft.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-04 15:29
@timovd Volgens mij bestaan er ook Monoblock T-CAP modellen: https://www.immotecshop24...ea-T-CAP-TYP-WH-MXC12H9E8

@twain4me Kan je toevallig voor ons navragen of er wel kleinere J serie monoblocs komen? Dus bijvoorbeeld een 5kW variant? En zo ja, wanneer?

• twain4me
  • Nu online
Heronimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:00:

@twain4me Kan je toevallig voor ons navragen of er wel kleinere J serie monoblocs komen? Dus bijvoorbeeld een 5kW variant? En zo ja, wanneer?
gedaan, zal het antwoord wel posten.

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:30
timovd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:57:
Monoblock != T-CAP
Het lijkt er op dat het alleen bij een split blijft.
:'( Da's niet fijn. Daar zat ik nu net op te wachten om die dan te plaatsen of evt de 9kw LG als daat goede ervaringen mee komen. Lijkt erop dat het dus alleen de LG kan worden met R32 en nog vol vermogen beschikbaar bij -10

• twain4me
  • Nu online
@Heronimo

in mei dus :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@rykers158 ik ken het gevoel }:| Met het gevaar op wachten op iets waarvan je niet weet of het wel gaat komen kan betekenen dat de subsidiepot leeg is tegen de tijd dat hij er dan eventueel is |:(

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-04 15:29
twain4me schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:00:
@Heronimo

in mei dus :)

***members only***

@rykers158 ik ken het gevoel }:| Met het gevaar op wachten op iets wat je niet weet of gaat komen kan betekenen dat de subsidiepot leeg is tegen de tijd dat hij er dan eventueel is |:(
Ah, goede tip van dat fiscale jaar. Denk dat het dan toch een H serie gaat worden.

• twain4me
  • Nu online
Heronimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:23:
[...]

Ah, goede tip van dat fiscale jaar. Denk dat het dan toch een H serie gaat worden.
Model en shop staan vast, ik moet alleen nog even beslissen of ik per overschrijving ga betalen of iets meer dan 1% duurder via paypal. :Y)

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-02-2020 17:33]

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:30
Welke shop rekent maar 1 % voor Paypal? ik betaalde 3 of 3,5 % dacht ik...
Voor 1 % zou ik helemaal niet na willen denken!

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• rykers158
twain4me schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:00:

@rykers158 ik ken het gevoel }:| Met het gevaar op wachten op iets waarvan je niet weet of het wel gaat komen kan betekenen dat de subsidiepot leeg is tegen de tijd dat hij er dan eventueel is |:(
Klopt, dat is een risico. Ik had gehoopt dat de J versie monoblock er in 3 fase T-cap medio juni zou zijn. Dan kon ik ook nog even kijken hoe de ervaringen met terugmoduleren met de LG warmtepompen zou zijn. Dit omdat iknalleen radiatoren heb en bij tempersturen boven de 10 graden een beperkte warmtevraag.

De LG HM123.U33 uit Italië lijkt nu het meest interessant qua netto investering, maar ik heb geen idee hoe ver die terug kan moduleren.
De Panasonic mxc09h3e8 kan tot ca 4 kw terug. Dat kan ik misschien net kwijt in de radiatoren bij lage warmtevraag.

De 9 kw 1 fase LG lijkt op papier ook een optie, maar daar ben ik wat huiverog voor omdat RVO die aanmerkt als 5 kw.

• doek55
  • Laatst online: 14:59
@rykers158 Waarom ga je dan niet voor de Mitsubishi SW75YAA of de R32 equivalent als je je druk maakt om broeikasgassen? Deze kan tot 3kW terug en heeft een max van 8,5kW bij -10°C.

• BasTijs
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
Remco45 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:49:
@BasTijs @Chip2710 @HiBe

Volgens het schema zitten aan de buffer zitten alleen twee uitgangen/afvoeren en geen aanvoer? :?
Als de vloerverwarmingspompen draaien tijdens SWW-bedrijf, zou menging plaatsvinden op het T-stuk links-onder bij het buffervat. https://www.mupload.nl/img/usfnb84.jpeg
Als ik BasTijs was, zou ik eerst het schema zelf goed natekenen, wellicht dat dan e.e.a. duidelijk wordt.
Mijn probleem van het warmwater is opgelost door een 1-weg klep te installeren bij dat T-stuk aan de bufferzijde. Daarmee krijgt bij warmwater opwarmen alleen het boilervat warmwater en wordt de buffer niet gebruikt. Ook kan de verwarmingspomp dan niet water mengen door het via de buffer te trekken.

Nu warmt hij binnen 30 to 60 minuten op, beetje afhankelijk van ontdooien of niet.

@HiBe of iemand anders met een Nibe (F2120), hebben jullie de compressor curve op auto of zelf ingesteld? Soms lijkt de compressor op zijn laagste Hz te draaien (35hz geloof ik) voor meerdere uren, maar dus met weinig effect. Als ik hem handmatig hoger zet dan warmt het wel een stuk sneller op, maar ik zie ook vaak defrosts voorbij komen bij hogere HZ wat het weer minder efficient maakt.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:11
Ik zit net even in het installatiehandboek te kijken wat voor koelleidingen ik nodig heb, alleen kom ik er niet uit.
Volgens het boekje van de 75YAA buitenunit moet ik 3/8" en 5/8" leidingen gebruiken.
Maar volgens het boekje van de EHST20C binnenunit 1/4" en 1/2" 8)7

Mijn gevoel zegt dat dikker beter is, dus 3/8" en 5/8" en dan pas vlak voor de binnenunit koppelingen terug naar de kleinere diameter?

• rykers158
doek55 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:42:
@rykers158 Waarom ga je dan niet voor de Mitsubishi SW75YAA of de R32 equivalent als je je druk maakt om broeikasgassen? Deze kan tot 3kW terug en heeft een max van 8,5kW bij -10°C.
Als hij er als monobloc was geweest had ik die zeker gekozen. Is een erg mooie warmtepomp. Alleen kan ik de binnenunit niet kwijt zonder de cv ketel weg te halen. Omdat ik alleen met radiatoren blijf draaien moet ik die nog even achter de hand houden ivm waf van de warmtepomp.
Nadeel van een split is ook dat ik hem niet zelf kan installeren.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

altijd gaan voor de dikkere.
als het kan zelfs een maatje groter leidingen dan de fitting is. dus 32mm leiding voor 1" aansluiting.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:11
@flippy
32mm voor het water staat in de planning, dus dat komt goed, bedankt voor de tip. :)
De vraag gaat over de split koelmiddel leidingen tussen de binnen- en buitenunit.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

voor de koperen aircoleiding moet je gewoon de diameters aanhouden die aan de compressorkant zit.

edit: let op: aircoleiding is NIET hetzelfde als die koperen meuk die je bij de gamma haalt.

[Voor 33% gewijzigd door flippy op 11-02-2020 20:31]

• doek55
  • Laatst online: 14:59
Blackraven schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:10:
Ik zit net even in het installatiehandboek te kijken wat voor koelleidingen ik nodig heb, alleen kom ik er niet uit.
Volgens het boekje van de 75YAA buitenunit moet ik 3/8" en 5/8" leidingen gebruiken.
Maar volgens het boekje van de EHST20C binnenunit 1/4" en 1/2" 8)7

Mijn gevoel zegt dat dikker beter is, dus 3/8" en 5/8" en dan pas vlak voor de binnenunit koppelingen terug naar de kleinere diameter?
Dat klopt. De SW75YAA kan met zowel een lichte als zware binnenunit overweg. Bij de lichte binnenunit moet je kort daarvoor overgaan naar 1/4" en 1/2".

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
En de R32 Mitsubishi's zijn er ook als monoblock bij Instaladora Termica in Spanje

Dato DUO synth voor twee

• Cees-JanH
  • Laatst online: 01-04 23:33
twain4me schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Model en shop staan vast, ik moet alleen nog even beslissen of ik per overschrijving ga betalen of iets meer dan 1% duurder via paypal. :Y)
Gaat een panasonic worden bij rjtec zo te horen...ik zit zelf nog te twijfelen aan een LG 9 kw ipv de Panasonic omdat de capaciteit als het echt koud wordt hoger is. Het terugmoduleren,geluidsniveau en bouwkwaliteit lijken me bij de Panasonic veel beter.

Is er iemand met wijze woorden ?

• Rol-Co

Rol-Co

doek55 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:42:
En terecht, dit jaar is alles boven de 2500 gwp uitgefaseerd en mag dus niet meer bijgevuld of geserviced worden.
Als dat binnen een aantal jaar naar 2000 gaat heb je met de huidige R410a (2088) ook al een probleem, dus dan is het wel fijn als je er al R32 in hebt met een gwp van 675.
Ook de performance van R32 is beter en draait nagenoeg op dezelfde druk.

Voorlopig tot 2030 nog
https://koudetechniek.eng...seren-r134a-r407-en-r410/

https://koudetechniek.engie-services.nl/media/w2ffjfvo/4221-engie-refrigeration-z-card-schema-uitfaseren-crop.jpg

[Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 11-02-2020 21:27]

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Ik heb al heel wat topics doorgelezen maar blijf toch zweven.

Wat zijn nu de overwegingen om te kiezen tussen een warmtepomp incl. SWW of een ventilatiewarmtepompboiler alleen voor SWW & een losse warmtepomp enkel voor verwarming?

Dit leek vrij populair te zijn maar wellicht grotendeels door de subsidie die nu gereduceerd is? Zijn er sterke argumenten om voor twee systemen te gaan ipv 1? Koelen met de warmtepomp zie ik niet zo zitten aangezien ik niet bij alle leidingen kan om te isoleren/vervangen, als dat een wens zou worden heb ik wel een mooie plek in gedachten voor een L/L warmtepomp (airco) in het trapgat.

[Voor 22% gewijzigd door assje op 11-02-2020 21:17]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:16:
Ik heb al heel wat topics doorgelezen maar blijf toch zweven.

Wat zijn nu de overwegingen om te kiezen tussen een warmtepomp incl. SWW of een ventilatiewarmtepompboiler alleen voor SWW & een losse warmtepomp enkel voor verwarming?

Dit leek vrij populair te zijn maar wellicht grotendeels door de subsidie die nu gereduceerd is? Zijn er sterke argumenten om voor twee systemen te gaan ipv 1? Koelen met de warmtepomp zie ik niet zo zitten aangezien ik niet bij alle leidingen kan om te isoleren/vervangen, als dat een wens zou worden heb ik wel een mooie plek in gedachten voor een L/L warmtepomp (airco) in het trapgat.
Sww met de wp heb je ook een hygiëne boiler nodig wat geld kost, een wpb kost ook geld maar toch iets subsidie. Ook kan de wp voor verwarmen gewoon passend en hoeft alleen te verwarmen.

Voordelen
2x subsidie
Wp kan doorverwarmen
Eventueel iets kleiner
Gescheiden systemen ivm defecten

Nadelen
Iets meer stroomverbruik
Iets meer onderhoud
Meer materieel dus meer kans op defect

• rykers158
@David die wm85yaa zou een mooie zijn. Alleen staat die nog niet op de isde subsidielijst. Daarmee is hij dan wel relatief duur ;)

@Rol-Co helemaal mee eens, wat mij betreft is het nu echt tijd om op R32 over te stappen.

Heeft iemand een idee hoe lang het eerder heeft geduurd voordat nieuwe mitsubishi modellen in NL beschikbaar kwamen, nadat ze eerder al in Spanje te koop waren?

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Juist dat dichtknijpen (dus beperken van flow) is de reden dat je een open verdeler nodig hebt. Bij ons op de zaak heb ik 3 CV ketels met in totaal ruim 300KW aan vermogen in cascade staan met daarachter (achter de open verdeler dus) 3 nageregelde zone's met elk hun eigen mengklep.

Dit is gewoon niet te realiseren naar mijn idee zonder open verdeler, maar misschien dat @Oxellaar daar anders over denkt :?

Maar je zou kunnen proberen het gewoon aan te sluiten zoals jij denk, in het buffervat zit geen enkele sensor bij het plaatje van Mitsu, dus als je deze er wel of niet tussen hebt zitten "ziet" de WP niet. Maar ik voorspel flow problemen :P
Tijd voor een WP projectje op je zaak *O*

• assje
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:21:
Voordelen
2x subsidie
Wp kan doorverwarmen
Eventueel iets kleiner
Gescheiden systemen ivm defecten

Nadelen
Iets meer stroomverbruik
Iets meer onderhoud
Meer materieel dus meer kans op defect
Ik vind het vooral ook belangrijk dat het simpel is, ik wil vooral niet aan de slag met Domoticz, logging of wat dan ook, ik wil dat het gewoon werkt.

Zou dat ook een argument zijn voor twee losse systemen? Anders voordeel is dat ik de ventilatiewarmtepomp nu al kan doen en dus iets meer gefaseerd kan doen (vloerverwarming moet eerst nog gerealiseerd worden en gaat nog 1-2 jaar duren).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Ik vind het vooral ook belangrijk dat het simpel is, ik wil vooral niet aan de slag met Domoticz, logging of wat dan ook, ik wil dat het gewoon werkt.

Zou dat ook een argument zijn voor twee losse systemen? Anders voordeel is dat ik de ventilatiewarmtepomp nu al kan doen en dus iets meer gefaseerd kan doen (vloerverwarming moet eerst nog gerealiseerd worden en gaat nog 1-2 jaar duren).
2 apparaten is het meest simpel, geen boilers met gelaagheid, 3 weg kleppen enz enz, maar gewoon een ding wat warm water maakt en een andere (eventueel later) die verwarmd, redelijk simpel.
Heb ik zelf ook, ook geen domotica alleen een kwh metertje om het te meten in verbruik en de warmtepomp heeft een warmtemeter om te zien of het allemaal nog draait zoals het ooit bedoeld is.

• Grolsch
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Vind je een CV ketel dan ook ingewikkeld :? Deze CV ketels maken al 10-tallen-jaren zowel warm CV water als warm douchewater.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van een all-in-one systeem, dus gewoon een WP die zowel CV als SWW doet.

Ook met een losse WP boiler heb je een losse boiler.

Elke WP fabrikant verkoopt standaard oplossingen voor zowel CV als SWW, dus het werkt gewoon voor 100% goed. Komt geen domotica of logging aan te pas.

Maar voor beide oplossingen is iets te zeggen, en geef mij maar 1 systeem (WP) die zowel SWW als CV regelt. Het blijft een kwestie van smaak.
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Tijd voor een WP projectje op je zaak *O*
Leuk klusje voor jou :P

Even de Koevlaas formule er op los laten.....

22.000m3 gas per jaar * 8 / 1650 = 106KW WP.

Men neme 8 stuks Zubadan 14KW, en die zetten we in cascade, dat is nog eens maximaal kunnen moduleren, van 5 KW tot 112 KW :P

Alleen jammer dat de stralingspanelen die op 8 meter hoogte hangen toch wel een Ta van ruim 80 graden nodig hebben om bij serieuze kou de hallen te verwarmen :+

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:14:
[...]

Men neme 8 stuks Zubadan 14KW, en die zetten we in cascade, dat is nog eens maximaal kunnen moduleren, van 5 KW tot 112 KW :P

Alleen jammer dat de stralingspanelen die op 8 meter hoogte hangen toch wel een Ta van ruim 80 graden nodig hebben om bij serieuze kou de hallen te verwarmen :+
Frezen we toch even 6000m2 vloerverwarming in 8)

• Grolsch
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Frezen we toch even 6000m2 vloerverwarming in 8)
Appeltje eitje, deze week savonds nog een keer tijd ? :+

• patrickvanvalen
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-03 23:51
Instaladora thermica rekent nu even €365,- voor verzenden naar Nederland. Op de site staat wel een prijs van €90,-. Maar na bestellen krijg je een mailtje dat het €365,- kost.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:30
Zoiets betaalde ik ook 1 1/2 jaar geleden.
Even terug gezocht: was €295...

[Voor 33% gewijzigd door Naalroc op 11-02-2020 23:08]

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• TimoDimo
[...]

Vind je een CV ketel dan ook ingewikkeld :? Deze CV ketels maken al 10-tallen-jaren zowel warm CV water als warm douchewater.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van een all-in-one systeem, dus gewoon een WP die zowel CV als SWW doet.
Zijn er ook l/w warmtepompen die bij het koelen aan de "verdamperkant" een extra warmtewisselaar koelvloeistof <==> systeemwater hebben (in plaats van koelvloeistof <==> lucht) zodat je met dat systeemwater (circuit gescheiden van koelcircuit natuurlijk) je SWW kunt maken? Als je dan koelt in de zomer met je heat coils eventueel heb je gratis warm water. Is je vat warm dan val je terug op l/w.

Zomaar een gedachte. Laat maar weten als het nergens op slaat. :) Een beetje hetzelfde dus als een VRF-systeem, maar dan kleinschaliger en gericht op het geval koelen en SWW. @koevlaas2 @Oxellaar
Ook met een losse WP boiler heb je een losse boiler.

Elke WP fabrikant verkoopt standaard oplossingen voor zowel CV als SWW, dus het werkt gewoon voor 100% goed. Komt geen domotica of logging aan te pas.

Maar voor beide oplossingen is iets te zeggen, en geef mij maar 1 systeem (WP) die zowel SWW als CV regelt. Het blijft een kwestie van smaak.

[...]
Tja, wat is de definitie van domotica. Bij sommigen blijkbaar dus complexiteit en onbetrouwbaarheid. :|

Cascade van zoveel WP's? Dat betekent toch met alle retouren aan de aanvoeren gekoppeld (waterzijdig of koudemiddelzijdig)? Is de stroming dan niet veel te hoog?

• assje
  • Nu online
TimoDimo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:41:
Tja, wat is de definitie van domotica. Bij sommigen blijkbaar dus complexiteit en onbetrouwbaarheid. :|
Ik heb eens wat met Domoticz gedaan op een Rbi, dat zou allemaal heel eenvoudig zijn.

Als niet ITer veel dat me allemaal enorm tegen, was een keer de spanning eraf geweest zat ik weer een avond commando's te googlen om de boel weer aan de praat te krijgen.

Ik heb daar gewoon geen tijd/energie voor, ik heb genoeg andere dingen te doen.
Nee, maar als je door dit forum bladert krijg je nog niet echt het idee dat een warmtepomp net zo simpel is als een CV ketel.

[Voor 24% gewijzigd door assje op 12-02-2020 07:06]

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Nu online

Zijn er ook l/w warmtepompen die bij het koelen aan de "verdamperkant" een extra warmtewisselaar koelvloeistof <==> systeemwater hebben (in plaats van koelvloeistof <==> lucht) zodat je met dat systeemwater (circuit gescheiden van koelcircuit natuurlijk) je SWW kunt maken? Als je dan koelt in de zomer met je heat coils eventueel heb je gratis warm water. Is je vat warm dan val je terug op l/w.

Zomaar een gedachte. Laat maar weten als het nergens op slaat. :) Een beetje hetzelfde dus als een VRF-systeem, maar dan kleinschaliger en gericht op het geval koelen en SWW. @koevlaas2 @Oxellaar
Ik ken wel water/water machines die dat doen. Bij L/W nog niet tegengekomen.

• Aziraphale
@amarkest Gisteren de dipswitch omgezet en de stooklijn ingesteld op 50/35, maar het heeft niet als resultaat dat hij vloeiender gaat lopen. Nog steeds hele korte runs en vannacht meer dan een kuub gas bijgestookt, terwijl ik het anders zonder zou kunnen doen. Ta komt ook alleen boven de 30 uit als hij de ketel bijschakelt, zelf doet de Elga dat nog steeds niet of nauwelijks. Dat laatste was bij RAR ook al het geval, maar toen trok hij de ketel er veel minder bij.

Heb je nog een tip qua instellingen? Anders denk ik dat ik hem snel weer op RAR ga zetten.

[Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 12-02-2020 08:21]

• Grolsch
  • Nu online
[...]

[...]

Ik heb zelf voor de hobby mbv domotica temperatuurlogging gemaakt mbv van een Odroid, Domoticz, InfluxDB, Grafana en 7 stuks temperatuursensoren, maar dit is absoluut niet nodig voor de werking. Het doet verder ook niets. Als het crashed of stopt blijft mijn WP gewoon doordraaien.
[...]

Cascade van zoveel WP's? Dat betekent toch met alle retouren aan de aanvoeren gekoppeld (waterzijdig of koudemiddelzijdig)? Is de stroming dan niet veel te hoog?
Los van het feit dat het als grapje bedoeld was is het heel goed mogelijk om WP's in cascade op te stellen, voor een Zubadan geldt maximaal 6 stuks.

Die moet je dan allemaal aansluiten op een open verdeler (wat een heel groot buffervat zou kunnen zijn).

Nu hangen er bij ons 3 CV ketels in cascade (115KW+85KW+85KW) die zijn aangesloten op een open verdeler, zie onderstaande foto's.

https://www.mupload.nl/img/dt9pg1.jpg

https://www.mupload.nl/img/tkzsigg.jpg

Open verdeler:

https://www.mupload.nl/img/wye66q.jpg

3 zones, waarvan 2 nageregeld, de laatste groep (radiatoren kantoren) draait op WAR, met op elke radiator een thermostaat.

https://www.mupload.nl/img/jmv2tfamhgn6p.jpg

Detail van zo'n mengkraan

https://www.mupload.nl/img/uj26bd1.jpg

• Noord27
  • Laatst online: 15:26
Ramon_1984 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:26:
@Oxellaar kon de champagne op de vsk beurs open worden getrokken?

@Noord27 @koevlaas2 is er al een datum voor de Lg R32 gepland?
Vrijdag aanstaande, op valentijnsdag komt Marnix 'koffie drinken'.

Dat klinkt vrij dubieus.. 8)

[Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 12-02-2020 09:11]

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆

• TimoDimo
Grolsch schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:41:
[...]

Ik heb zelf voor de hobby mbv domotica temperatuurlogging gemaakt mbv van een Odroid, Domoticz, InfluxDB, Grafana en 7 stuks temperatuursensoren, maar dit is absoluut niet nodig voor de werking. Het doet verder ook niets. Als het crashed of stopt blijft mijn WP gewoon doordraaien.

[...]

Los van het feit dat het als grapje bedoeld was is het heel goed mogelijk om WP's in cascade op te stellen, voor een Zubadan geldt maximaal 6 stuks.

Die moet je dan allemaal aansluiten op een open verdeler (wat een heel groot buffervat zou kunnen zijn).

Nu hangen er bij ons 3 CV ketels in cascade (115KW+85KW+85KW) die zijn aangesloten op een open verdeler, zie onderstaande foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Open verdeler:

[Afbeelding]

3 zones, waarvan 2 nageregeld, de laatste groep (radiatoren kantoren) draait op WAR, met op elke radiator een thermostaat.

[Afbeelding]

Detail van zo'n mengkraan

[Afbeelding]
Nu snap ik beter wat cascade is bedankt. :)

Het zou wat worden om dat aan de WP te krijgen met die stralingspanelen.

De pompen zitten trouwens in de aanvoer. Bij hoge temperatuur niet zo'n goed idee toch?

Nette installatie hoor. Beetje jammer van het deukje in de isolatie. :D

• rykers158
Aangezien er geen Panasonic T-Cap monobloc in J-versie komt voor de zomer ben ik nog eens in de LG therma V R32 aan het verdiepen.

Waar ik vooral nog benieuwd naar ben is waardoor het komt dat voor de subsidie de 5, 7 en 9kw 1 fase allemaal als 5 kw worden aangemerkt en er in afgifte blijkbaar toch verschil is in vermogen.

Als ik het engineering data book erop na sla lijkt het verschil alleen te kunnen komen door een verschil in flowrate voor de verschillende typen:
HM051M U43, Water flow rate 15.8 LPM
HM071M U43, Water flow rate 20.1 LPM
HM091M U43, Water flow rate 25.9 LPM

Zou het kunnen dat dit verschil leidt tot verschil in maximale afgifte? Of zouden er toch nog meer verschillen moeten zijn?
Want alle 3 hebben dezelfde pomp: GRUNDFOS UPM3K 20-75 CHBL, waarbij staat aangegeven dat de pomp kan moduleren van 10% tot 100%.
Zou dat dan betekenen dat de 9KW minder ver terug kan dan de 7KW?

De HM121M U33 / HM123M U33 jaagt het water nog sneller door de leidingen: Water flow rate 34.5 LPM

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:18:
@amarkest Gisteren de dipswitch omgezet en de stooklijn ingesteld op 50/35, maar het heeft niet als resultaat dat hij vloeiender gaat lopen. Nog steeds hele korte runs en vannacht meer dan een kuub gas bijgestookt, terwijl ik het anders zonder zou kunnen doen. Ta komt ook alleen boven de 30 uit als hij de ketel bijschakelt, zelf doet de Elga dat nog steeds niet of nauwelijks. Dat laatste was bij RAR ook al het geval, maar toen trok hij de ketel er veel minder bij.

Heb je nog een tip qua instellingen? Anders denk ik dat ik hem snel weer op RAR ga zetten.
ELGA Ta instellingen?

https://tweakers.net/ext/f/aKPLf9q03biDo4ztNt2aRlW5/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/hNqEY7z2g1k1bZk5qnCvQ6N3/thumb.jpg

[Voor 8% gewijzigd door amarkest op 12-02-2020 10:40]

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 11:57
rykers158 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:50:
Aangezien er geen Panasonic T-Cap monobloc in J-versie komt voor de zomer ben ik nog eens in de LG therma V R32 aan het verdiepen.

Waar ik vooral nog benieuwd naar ben is waardoor het komt dat voor de subsidie de 5, 7 en 9kw 1 fase allemaal als 5 kw worden aangemerkt en er in afgifte blijkbaar toch verschil is in vermogen.

Als ik het engineering data book erop na sla lijkt het verschil alleen te kunnen komen door een verschil in flowrate voor de verschillende typen:
HM051M U43, Water flow rate 15.8 LPM
HM071M U43, Water flow rate 20.1 LPM
HM091M U43, Water flow rate 25.9 LPM

Zou het kunnen dat dit verschil leidt tot verschil in maximale afgifte? Of zouden er toch nog meer verschillen moeten zijn?
Want alle 3 hebben dezelfde pomp: GRUNDFOS UPM3K 20-75 CHBL, waarbij staat aangegeven dat de pomp kan moduleren van 10% tot 100%.
Zou dat dan betekenen dat de 9KW minder ver terug kan dan de 7KW?

De HM121M U33 / HM123M U33 jaagt het water nog sneller door de leidingen: Water flow rate 34.5 LPM
Eh die Grundfos pomp is alleen het waterpompje, niet erg relevant voor de capaciteit van de warmtepomp.

Dat wordt voornamelijk bepaalt door de compressor, die overigens hetzelfde is voor de 5,7 &9 kw. Wel zal de maximale frequentie lager gelimiteerd zijn bij de 5&7.

Wel betekend dit dat de 9kw logisherwijs het beste modulatie bereik heeft, omdat de 5kw even ver kan terugmoduleren als de 9kw door dezelfde compressor.

De hogere flow rates zijn simpelweg om bijdezelfde deltaT meer flow nodig is voor de afgifte van hogere capaciteit.

De RVO heeft op die subsidie lijsten wel vaker rare quirks staan, zou ik niet te zwaar aan tillen. Je kunt ze erover ook contacten.

[Voor 8% gewijzigd door lolle1212 op 12-02-2020 10:36]

• Aziraphale
Ah, die heb ik dus niet... Hoe ga ik daaraan komen?

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:39:
[...]

Ah, die heb ik dus niet... Hoe ga ik daaraan komen?
Wat heb je niet?

• Aziraphale
Die Elga Ta instellingen en die service tool. Ik heb alleen de instellingen van de Anna en de dipswitches tot mijn beschikking. Verder draait de Elga op fabrieksinstellingen en zal dus zelfs op vol vermogen geen Ta van 40 leveren. Deed hij dat maar, dan had ik geen gas meer nodig...

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Die Elga Ta instellingen en die service tool. Ik heb alleen de instellingen van de Anna en de dipswitches tot mijn beschikking. Verder draait de Elga op fabrieksinstellingen en zal dus zelfs op vol vermogen geen Ta van 40 leveren. Deed hij dat maar, dan had ik geen gas meer nodig...
de tool en de kabel heb ik via @avandermeulen verkregen.
Als je de honeywell thermostaat nog hebt, die bij de ELGA is geleverd, dan kun je die Tr instellingen daar ook mee zetten. Dat staat in de installatie handleiding. Ik heb firmware v12.65 op de elga draaien

@Aziraphale @capitano Herstel. Ik heb fw 16.0 sorry

[Voor 3% gewijzigd door amarkest op 14-02-2020 18:23]

• rykers158
lolle1212 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:34:
[...]
Dat wordt voornamelijk bepaalt door de compressor, die overigens hetzelfde is voor de 5,7 &9 kw. Wel zal de maximale frequentie lager gelimiteerd zijn bij de 5&7.

Wel betekend dit dat de 9kw logisherwijs het beste modulatie bereik heeft, omdat de 5kw even ver kan terugmoduleren als de 9kw door dezelfde compressor.

[...]

De RVO heeft op die subsidie lijsten wel vaker rare quirks staan, zou ik niet te zwaar aan tillen. Je kunt ze erover ook contacten.
Dat is dan wel interessant, want alle LG Therma V R32 monoblocks hebbben de RJB036MAA × 1 compressor. Ook de HM123.U33. Daarmee zou die dan dus net zover terug kunnen moduleren als de 5 kw versie? Dan wordt de keuze wel makkelijk. Dan heb ik hooguit extra capaciteit beschikbaar voor als het echt koud is, terwijl ik altijd net zover terug zou kunnen moduleren met deze wp.

Zojuist RVO maar een bericht gestuurd met de vraag hoe dit nu zit in de isde lijst. Omdat er bij de grotere modellen wel verschil zit in vermogen volgens de lijst (10 en 11 kw voor de 12 resp 14 en 16 kw versie)

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Als je de honeywell thermostaat nog hebt, die bij de ELGA is geleverd, dan kun je die Tr instellingen daar ook mee zetten. Dat staat in de installatie handleiding. Ik heb firmware v12.65 op de elga draaien
Ik heb (even uit mijn hoofd) 15.3 er op staan, die is er ten tijde van de hybernation-ellende op gezet. Die Honeywell heb ik nog wel ergens liggen, dus die zal ik in ieder geval even opzoeken en kijken wat ik daarmee kan. Die servicetool lijkt me ook wel interessant, maar is daar veilig mee te werken zonder dat ik het hele systeem op de hobbel krijg?

Ik zag trouwens in de instellingen van de Anna ook nog iets staan over de verwarmingssnelheid (is nu 1,48 graden/uur) en de minimale activatietemperatuur ketel (nu 25 graden). Kan ik daar ook nog iets mee?

En waar heb jij de thermostaat op staan? In de handleiding van de Elga staat dat de HCTM op 22 zou moeten staan bij weersafhankelijk regelen, maar zo warm wil ik het niet hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 12-02-2020 11:16]

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 11:57
rykers158 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Dat is dan wel interessant, want alle LG Therma V R32 monoblocks hebbben de RJB036MAA × 1 compressor. Ook de HM123.U33. Daarmee zou die dan dus net zover terug kunnen moduleren als de 5 kw versie? Dan wordt de keuze wel makkelijk. Dan heb ik hooguit extra capaciteit beschikbaar voor als het echt koud is, terwijl ik altijd net zover terug zou kunnen moduleren met deze wp.
Hmm dat was me nog niet eens opgevallen, opmerkelijk. Je ziet namelijk wel dat er 1.4kg R32 in de 5/7/9 zit, en 2.4kg R32 in de 12/14/16. (En de grotere afmetingen van de unit/condensor)

Waardoor het mij lijkt dat ze 2 type's maken, zeg maar A & B, en A als 5/7/9 verkopen en B als 12/14/16.

Het gelijke typenummer van de compressor is wel wat raar, want een 16kw unit met dezelfde compressor als een 5kw lijkt me extreem onwaarschijnlijk, en zou ook gek zijn als je het verschil in R32 ziet (1.4vs2.4kg is nogal een verschil)

• Grolsch
  • Nu online
TimoDimo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Nu snap ik beter wat cascade is bedankt. :)

Het zou wat worden om dat aan de WP te krijgen met die stralingspanelen.

De pompen zitten trouwens in de aanvoer. Bij hoge temperatuur niet zo'n goed idee toch?

Nette installatie hoor. Beetje jammer van het deukje in de isolatie. :D
De boel draait al ruim 10 jaar probleemloos, dus zoveel kwaad zal het wel niet kunnen. Het opstoken van de fabriekshallen gebeurt met een Ta van +90 graden, dus heet wordt het wel :P

En dat deukje is inderdaad jammer, maar het is een los stookhok, normaal kom ik daar nooit, en het zal voor de werking wel niet zoveel uitmaken.

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb (even uit mijn hoofd) 15.3 er op staan, die is er ten tijde van de hybernation-ellende op gezet. Die Honeywell heb ik nog wel ergens liggen, dus die zal ik in ieder geval even opzoeken en kijken wat ik daarmee kan. Die servicetool lijkt me ook wel interessant, maar is daar veilig mee te werken zonder dat ik het hele systeem op de hobbel krijg?

Ik zag trouwens in de instellingen van de Anna ook nog iets staan over de verwarmingssnelheid (is nu 1,48 graden/uur) en de minimale activatietemperatuur ketel (nu 25 graden). Kan ik daar ook nog iets mee?

En waar heb jij de thermostaat op staan? In de handleiding van de Elga staat dat de HCTM op 22 zou moeten staan bij weersafhankelijk regelen, maar zo warm wil ik het niet hebben.
@avandermeulen @ElgaFreak @Daannn1987 @reneeke1970

-je hebt volgens mij minimaal 16.0 nodig om parameters via de HCTM aan te passen

-servicetool werkt veilig, zeker als je er alleen maar mee kijkt en niets aanpast.

-ANNA rekent zelf de opwarmingssnelheid uit. 1,45c is m.i. de standaard waar ie mee van start gaat. kun je niet aanpassen, hoogstens resetten (heb je dat al gedaan na de omschakeling naar WAR?)
Bij mij duurde het een paar dagen voor het inleerproces klaar was.

-stooklijn in stelling bij mij op de ANNA 55/35 beetje warmer, kijken hoeveel warmte dat geeft.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Welke parameter gebruik je om Tr in te stellen? Ik heb 16.6 op de ELGA maar kan in de handleiding niet zo een twee drie de juiste parameter vinden. Ik heb nog gewoon de Honeywell thermostaat hangen met tussen de Honeywell en de ELGA een OTGW. Ik krijg de Ta van de ELGA op dit moment niet boven de 30 graden met Tbuiten hier 6 graden. Vermogen 3 kW warmte in plaats van ruim 4 kW wat het met deze temperatuur eigenlijk zou moeten zijn, modulatie 80%.

[Voor 14% gewijzigd door Copitano op 12-02-2020 13:19]

• Aziraphale
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Welke parameter gebruik je om Tr in te stellen? Ik heb 16.6 op de ELGA maar kan in de handleiding niet zo een twee drie de juiste parameter vinden. Ik heb nog gewoon de Honeywell thermostaat hangen met tussen de Honeywell en de ELGA een OTGW. Ik krijg de Ta van de ELGA op dit moment niet boven de 30 graden met Tbuiten hier 6 graden. Vermogen 3 kW warmte in plaats van ruim 4 kW wat het met deze temperatuur eigenlijk zou moeten zijn, modulatie 80%.
Dat is dus ook wat de mijne doet...

@amarkest Ik zal dan 16 hebben, want ik kon van alles in de hctm aanpassen. Zojuist de verwarmingssnelheid gereset, maar die blijft op 1,48 staan... Stooklijn staat op 55/35.

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Dat is dus ook wat de mijne doet...

@amarkest Ik zal dan 16 hebben, want ik kon van alles in de hctm aanpassen. Zojuist de verwarmingssnelheid gereset, maar die blijft op 1,48 staan... Stooklijn staat op 55/35.
duurt wel een paar dagen soms zo'n inleer process..............

• amarkest
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:17:
[...]

https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.3.pdf

P80,81 en 82

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:03:
[...]

duurt wel een paar dagen soms zo'n inleer process..............
Zou het dan een nieuw inleerproces zijn? Wat me nu namelijk wel opvalt is dat hij de afgelopen 24 uur (sinds ik hem omgezet heb naar WAR) ineens periodes heeft dat hij een gewenste keteltemperatuur van 0 heeft. Dat was bij RAR nooit het geval.

In Domoticz:

https://i.imgur.com/cjJjvIAm.jpg

In Anna:

https://i.imgur.com/TdWEcYmm.jpg

[Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 12-02-2020 14:08]

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Zou het dan een nieuw inleerproces zijn? Wat me nu namelijk wel opvalt is dat hij de afgelopen 24 uur (sinds ik hem omgezet heb naar WAR) ineens periodes heeft dat hij een gewenste keteltemperatuur van 0 heeft. Dat was bij RAR nooit het geval.
dat is bij mij niet voorgekomen

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:20:
[...]

dat is bij mij niet voorgekomen
Zal hem eens een paar dagen laten draaien. Kijken wat er gebeurt.

Pagina: 1 ... 63 ... 84 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True