Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste
Acties:

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 08:36
Noord27 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Vrijdag aanstaande, op valentijnsdag komt Marnix 'koffie drinken'.

Dat klinkt vrij dubieus.. 8)
spannend :)

• Ramon_1984
Vaak komt de vraag hiervoor bij waarom je bij een nieuwe vloerverwarming een opstartfase moet hanteren , nou hierom dus...

https://tweakers.net/ext/f/DcoALm61f2WQ55VFEvm9MptD/thumb.jpg

Over de gehele vloer meerdere " scheuren " , dit komt puur doordat de vloer uitzet en krimt.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:42:
Vaak komt de vraag hiervoor bij waarom je bij een nieuwe vloerverwarming een opstartfase moet hanteren , nou hierom dus...

[Afbeelding]

Over de gehele vloer meerdere " scheuren " , dit komt puur doordat de vloer uitzet en krimt.
zelfs met een nette opstartfase heb ik scheuren gekregen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Ramon_1984
kmf schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:58:
[...]

zelfs met een nette opstartfase heb ik scheuren gekregen.
Dat moet ook, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd met de tegels erop...

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01:35

Copitano

Hoorn NH

Zijn dat niet gewoon maxima. Staat bij mij nog gewoon op fabrieksinstelling.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:32
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Zijn dat niet gewoon maxima. Staat bij mij nog gewoon op fabrieksinstelling.
fabrieksinstelling is 43, 45, 47

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:23:
[...]

fabrieksinstelling is 43, 45, 47
Yes. Kun je daarmee Tr beïnvloeden???

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:05
Bij mij is alles niet zo snel spannend meer.

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆

• amarkest
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Yes. Kun je daarmee Tr beïnvloeden???
daar kun je het toergedrag vd buitenunit mee beinvloeden. helaas kun je er geen tijd aanhangen, want dan zou je ELGA snachts in een soort silentmode kunnen dwingen

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:44:
[...]

daar kun je het toergedrag vd buitenunit mee beinvloeden. helaas kun je er geen tijd aanhangen, want dan zou je ELGA snachts in een soort silentmode kunnen dwingen
silentmode hoeft voor mij niet. Ik hoor de buintenunit niet. Ook niet als hij vol gas draait. De pomp blijft hier al weken hangen op 80% terwijl de temperatuur in huis wegzakt. Zou hem dus graag harder laten werken. Dit is vanaf half januari. Voor die tijd draaide hij zonder moeite 4,3 tot 4,6 kW bij deze temperatuur. Komt nu niet boven 3,2 à 3,3 kW COP 3,25 gemeten met kWh meter voor stroom en Kamstrup voor kW warmte.

• amarkest
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:53:
[...]

silentmode hoeft voor mij niet. Ik hoor de buintenunit niet. Ook niet als hij vol gas draait. De pomp blijft hier al weken hangen op 80% terwijl de temperatuur in huis wegzakt. Zou hem dus graag harder laten werken. Dit is vanaf half januari. Voor die tijd draaide hij zonder moeite 4,3 tot 4,6 kW bij deze temperatuur. Komt nu niet boven 3,2 à 3,3 kW COP 3,25 gemeten met kWh meter voor stroom en Kamstrup voor kW warmte.
stooklijn wat hoger zetten?

• kmf
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Dat moet ook, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd met de tegels erop...
Je beweert dat de opstookprotocol bedoeld is om scheuren te krijgen zodat deze later niet meer komen? Ik heb juist begrepen dat deze ervoor bedoeld is om scheuren te voorkomen. Ook op de dekvloer.

• beumer
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:51
Noord27 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Vrijdag aanstaande, op valentijnsdag komt Marnix 'koffie drinken'.

Dat klinkt vrij dubieus.. 8)
Zou je een paar mooie foto's van de aansluitingen en evt filters enzo willen maken? Helpt mij om de boel alvast klaar te zetten voor installatie.
Mijn LG is een uurtje geleden thuis geleverd, straks even binnen zetten want staat nu enorm in de weg op de stoep. Dan nog een mooi plan bedenken om hem een verdieping hoger te krijgen.

[Voor 20% gewijzigd door beumer op 12-02-2020 16:05]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ja zou ik kunnen doen. Punt is dat er met de instellingen niets veranderd is ten opzichte van voor half januari, maar dat de opbrengst volledig is ingestort :? :? :?

• Noord27
---

[Voor 114% gewijzigd door Noord27 op 12-02-2020 17:08]

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Noord27 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:20:
Hierbij de ontvangen mail van RVO waarom de LG R32 monoblokken 5-7-9 dezelfde subsidie krijgen.

Iemand die meer inzicht heeft in de 'bivalente punt'?
Duidelijke uitleg, maar ik zou ff die naam van de man van het RVO onleesbaar maken, niet erg netjes (En in strijd met AVG) om hem met naam en toenaam op het grote boze internet te zetten.

[Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 12-02-2020 17:45]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:54
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Ja zou ik kunnen doen. Punt is dat er met de instellingen niets veranderd is ten opzichte van voor half januari, maar dat de opbrengst volledig is ingestort :? :? :?
Dit hele gedrag lijkt mij toch te wijzen richting tekort koudemidel.....

• ElgaFreak
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:34
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:53:
[...]

ik heb ook wel eens onverklaarbare zaken gehad. Even de netspanning eraf halen daarna ging die weer volgas. Al geprobeerd?

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:42:

[Afbeelding]

Die scheuren wil je toch juist laten komen, voordat de afwerking erover gaat...
Iedere smeervloer scheurt, daar ontkom je niet aan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

beste wat je kan doen is ook nog een laag wapening bovenop de buizen leggen. dan voorkom je vrijwel alle scheurwerking.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Die scheuren wil je toch juist laten komen, voordat de afwerking erover gaat...
Iedere smeervloer scheurt, daar ontkom je niet aan.
Precies, anders gaan de 2 mm voegen eraan, ze kwamen trouwens niet eens door verwarmen maar door het terug koelen van de vloer.

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Duidelijke uitleg, maar ik zou ff die naam van de man van het RVO onleesbaar maken, niet erg netjes (En in strijd met AVG) om hem met naam en toenaam op het grote boze internet te zetten.
wat bedoelen ze met bivalente punt?

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:08:
beste wat je kan doen is ook nog een laag wapening bovenop de buizen leggen. dan voorkom je vrijwel alle scheurwerking.
Mwoh… Ik heb zowel netjes mee laten storten als vezels... En daar sprongen nog steeds de scheuren in. Gelukkig wel in de eerste week van stoken, dus ruim voor de vloer erin ging.
Niks aan het handje, lekker laten scheuren, egaline erover en gaan.

De klappen die het af en toe gaf waren wel vrij hard. :P

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:20:
[...]

De boel draait al ruim 10 jaar probleemloos, dus zoveel kwaad zal het wel niet kunnen. Het opstoken van de fabriekshallen gebeurt met een Ta van +90 graden, dus heet wordt het wel :P
Lekker efficiënt 90c ;)
Tzt een warmtepompproject, ik voel het al bij je jeuken.
Kan je je werknemers ook nog een beetje afkoelen in de zomer (word steeds belangrijker koelen).

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:44:
[...]

Mwoh… Ik heb zowel netjes mee laten storten als vezels... En daar sprongen nog steeds de scheuren in. Gelukkig wel in de eerste week van stoken, dus ruim voor de vloer erin ging.
Niks aan het handje, lekker laten scheuren, egaline erover en gaan.

De klappen die het af en toe gaf waren wel vrij hard. :P
vezels doen niet zoveel op dit gebied, vezels zijn goed tegen haarscheuren. maar voor droogscheuren moet je echt wapeningsnetten hebben.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:09:
[...]

vezels doen niet zoveel op dit gebied, vezels zijn goed tegen haarscheuren. maar voor droogscheuren moet je echt wapeningsnetten hebben.
Dat zeg ik, heb beide ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

heb je 2 matten waar de slangen tussen zitten of alleen een legmat waar de slangen op vastgemaakt zijn?

met 2 matten hoor je eigenlijk geen noemenswaardige scheuren te krijgen.
alleen een mat onder doet niks om scheuren te voorkomen.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-02-2020 19:42]

• TimoDimo
  • Laatst online: 11:02
B-lex schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:54:
[...]

Ik ken wel water/water machines die dat doen. Bij L/W nog niet tegengekomen.
Ook wel logisch, want in water/water WP's zit al een water/koelvloeistof warmtewisselaar. Je hoeft alleen de flow anders te laten lopen. In lucht/water WP's moet je een extra wisselaar plaatsen. Toch zou het best een mooie toevoeging zijn.

Is er niet een klein water/water WP-je dat kan koelen voor "naast" je gewone lucht/water WP?

• gtv6
  • Registratie: april 2019
  • Nu online
@Grolsch
Toch effe een opmerking, ter luister en vermaak. In dit geval is cascade niet zo gunstig, jouw stralingspanelen vragen altijd een hoge temperatuur anders werken ze niet. Dat is in een hoge hal een van de keuzes, vloer verwarming was wellicht beter, maar niet in te passen om bedrijfsredenen.
Maar de kantoren zijn veel beter af met een eigen ketel, dan kan die ketel in voor en najaar tenminste op HR draaien. nu gebeurt dat nooit, want de hoogst vragende groep bepaalt. De derde groep weet ik niet maar op de groep radiatoren kun je een 10% besparen als die los is vanuit de verdeler.
Ziet er overigens wel netjes uit.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:42:
[...]

heb je 2 matten waar de slangen tussen zitten of alleen een legmat waar de slangen op vastgemaakt zijn?

met 2 matten hoor je eigenlijk geen noemenswaardige scheuren te krijgen.
alleen een mat onder doet niks om scheuren te voorkomen.
Heb noppenplaten waar de slangen in liggen. Daar bovenop netjes in het zandcement.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ElgaFreak schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:46:
[...]

ik heb ook wel eens onverklaarbare zaken gehad. Even de netspanning eraf halen daarna ging die weer volgas. Al geprobeerd?
Ja, al geprobeerd. Maakt geen verschil. Vanmiddag een monteur er bij gehad. Zelfde conclusie. Maar er kan ook nog iets anders spelen. Op de Elga tool uitgelezen dat de compressor 32 ampère zou trekken. Dat is natuurlijk onmogelijk op een 16 ampère afgezekerde groep. Had alleen geen spullen bij zich om het koelmiddel af te tappen. Hoop dat ze het snel oplossen. Dit kost onnodig rendement. :(

• Noord27
Ramon_1984 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:37:
[...]
wat bedoelen ze met bivalente punt?
Zie hieronder voor de RVO uitleg. Alleen zit er volgens mij helemaal geen E-element standaard ingebouwd. Dat is een optie (3 of 6kW) bij deze modellen, omdat ze tot -25 graden door kunnen blijven gaan. Dat heb ik nog terug gekoppeld.

https://www.mupload.nl/img/n1c2dnn39k.jpg

[Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 12-02-2020 21:40]

• Daannn1987
  • Laatst online: 11:58
amarkest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:44:
[...]

@Copitano heeft een Opentherm gateway.. ik heb de documentatie nagelezen van OTGW maar kan niet achterhalen of je deze parameters daarmee kunt beïnvloeden.
Als dat kan, kan je zelf evt de automatisering daarvan doen dmv domoticz of dergelijke..

Ik heb geen zin om een openthermgateway te bestellen en erachter te komen dat dit niet kan.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:06:
[...]

@Copitano heeft een Opentherm gateway.. ik heb de documentatie nagelezen van OTGW maar kan niet achterhalen of je deze parameters daarmee kunt beïnvloeden.
Als dat kan, kan je zelf evt de automatisering daarvan doen dmv domoticz of dergelijke..

Ik heb geen zin om een openthermgateway te bestellen en erachter te komen dat dit niet kan.
Kan ik binnenkort wel even proberen. Alleen deze week geen tijd.

• ElgaFreak
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:54:
[...]

Ja, al geprobeerd. Maakt geen verschil. Vanmiddag een monteur er bij gehad. Zelfde conclusie. Maar er kan ook nog iets anders spelen. Op de Elga tool uitgelezen dat de compressor 32 ampère zou trekken. Dat is natuurlijk onmogelijk op een 16 ampère afgezekerde groep. Had alleen geen spullen bij zich om het koelmiddel af te tappen. Hoop dat ze het snel oplossen. Dit kost onnodig rendement. :(
Zover ik weet moet je die waarde door 10 delen. 3,2 amp voor jou pomp zou betekenen 732watt. Dat is aardig in de buurt van jou 80% toch?

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Kan ik binnenkort wel even proberen. Alleen deze week geen tijd.
Heeft geen haast! Zou top zijn dank vast

• TimoDimo
Weet iemand dit: als je bovenop je buffervat een automatische ontluchter zet, laat hij dan ook lucht toe als je je vat vacuüm trekt per ongeluk?

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:30
Als er een be-luchter in geïntegreerd zit, dan wel, ligt dus aan merk/type.
Maar als je buffer op de begane grond staat, heb je sowieso geen probleem met vacuum, als je tenminste niet in de kelder aftapt.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:54:
[...]
Heb noppenplaten waar de slangen in liggen. Daar bovenop netjes in het zandcement.
enkele wapening dus. dat knapt wel lekker op die noppenplaat.

• TimoDimo
Naalroc schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:20:
Als er een be-luchter in geïntegreerd zit, dan wel, ligt dus aan merk/type.
Maar als je buffer op de begane grond staat, heb je sowieso geen probleem met vacuum, als je tenminste niet in de kelder aftapt.
Eén van deze? https://flamcogroup.com/e...r-vents/groups/g+c+p+view

Kan het niet vinden daar....

Mijn buffervat staat boven. Beneden (een verdieping lager) alleen een paar radiatoren (drie stuks) en niet al teveel leidingwerk. Moet ik eigenlijk bang zijn voor vacuümtrekken of niet? (Je leest van die horrorverhalen over imploderen van vaten e.d.)

• Grolsch
  • Nu online
gtv6 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:47:
@Grolsch
Toch effe een opmerking, ter luister en vermaak. In dit geval is cascade niet zo gunstig, jouw stralingspanelen vragen altijd een hoge temperatuur anders werken ze niet. Dat is in een hoge hal een van de keuzes, vloer verwarming was wellicht beter, maar niet in te passen om bedrijfsredenen.
Maar de kantoren zijn veel beter af met een eigen ketel, dan kan die ketel in voor en najaar tenminste op HR draaien. nu gebeurt dat nooit, want de hoogst vragende groep bepaalt. De derde groep weet ik niet maar op de groep radiatoren kun je een 10% besparen als die los is vanuit de verdeler.
Ziet er overigens wel netjes uit.
De stralingspanelen draaien bij ons ook op WAR met als voetpunt 40 graden, juist kantoor krijgt altijd de hoogste Ta omdat deze niet nageregeld wordt op de hoofd leiding.

Alleen met aanwarmen wordt Ta 90 gebruikt, daarna WAR met ruimte compensatie.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Je kunt er veel mee uitlezen. Vanuit Domoticz kun je alleen setpoint wijzigen.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:46:
[...]

Heeft geen haast! Zou top zijn dank vast
Ja alleen gebruikt 900 watt ipv 750😖

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 01-04 20:24
TimoDimo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:02:
[...]

Eén van deze? https://flamcogroup.com/e...r-vents/groups/g+c+p+view

Kan het niet vinden daar....

Mijn buffervat staat boven. Beneden (een verdieping lager) alleen een paar radiatoren (drie stuks) en niet al teveel leidingwerk. Moet ik eigenlijk bang zijn voor vacuümtrekken of niet? (Je leest van die horrorverhalen over imploderen van vaten e.d.)
Imploderen kan ... bij foutief aftappen (beneden aftappen zonder lucht toe-te-laten boven).

Maar ....
Meer waarschijnlijk bij drinkwaterboilers (water afgesloten en een domoor tapt toch nog warm water)
Meer waarschijnlijk bij RVS vaten dan Emaille vaten (sterkte)

Ik heb deze in gebruik bij een RVS drinkwaterboiler:
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100

.......omdat je ooit je huis verkoopt
.... mogelijk aan een domoor ...

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:03
Gisteren, bij een Tb. van 2C tot 3C. en een vochtigheid van 92% toch een paar keer een defrost gehad, Locatie
noorden, is dat normaal? (zat toen ook redelijk dicht met ijsvorming)

• Daannn1987
Copitano schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:33:
[...]

Ja alleen gebruikt 900 watt ipv 750😖
Waarschijnlijk leest hij het compressor vermogen uit... daarbij komt nog de fan + pomp intern + rest van electronica

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01-04 22:09
Chip2710 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:20:
Gisteren, bij een Tb. van 2C tot 3C. en een vochtigheid van 92% toch een paar keer een defrost gehad, Locatie
noorden, is dat normaal? (zat toen ook redelijk dicht met ijsvorming)
Hier net zo. Luchtvochtigheid is hoog, dan is het bij mij ook feest rond 1 tot 3 graden...

• amarkest
Daannn1987 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Waarschijnlijk leest hij het compressor vermogen uit... daarbij komt nog de fan + pomp intern + rest van electronica
@ElgaFreak @Aziraphale

bij mij 23w in standby en 42w met pomp erbij. Fan 90w?? Totaal gisteren korte piek van 1120w.

laagst totaal is 170w

[Voor 3% gewijzigd door amarkest op 13-02-2020 11:06]

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:15
amarkest schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:58:
[...]

@ElgaFreak @Aziraphale

bij mij 23w in standby en 42w met pomp erbij. Fan 90w?? Totaal gisteren korte piek van 1120w.
Bij mij 23-24w standby en hij gaat ook maximaal naar een 1100w. Heb hem nu wel weer naar RAR teruggezet, nadat hij er vannacht op WAR 2 kuub doorgestookt had. Dat deed hij op RAR nooit.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• amarkest
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Bij mij 23-24w standby en hij gaat ook maximaal naar een 1100w. Heb hem nu wel weer naar RAR teruggezet, nadat hij er vannacht op WAR 2 kuub doorgestookt had. Dat deed hij op RAR nooit.
Raar is dat.

bij mij is ie vanmorgen vanaf 07.00 alweer volle bak bezig met 2 defrostst.

Vraag Plugwise helpdesk om remote assistentie door het invullen van een aanvraag op de website.
Wellicht zien ze een instelling die je over het hoofd ziet.
Response helpdesk wisselt soms binnen een uur soms na een paar dagen, afhankelijk van de urgentie denk ik.

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Klopt dat getal is alleen de stroom van de compressor. Volgens mij klopt het heel aardig.

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:01:
[...]

Zie hieronder voor de RVO uitleg. Alleen zit er volgens mij helemaal geen E-element standaard ingebouwd. Dat is een optie (3 of 6kW) bij deze modellen, omdat ze tot -25 graden door kunnen blijven gaan. Dat heb ik nog terug gekoppeld.

[Afbeelding]
Ja precies, daarom snap ik het ook niet.

• koevlaas2
  • Nu online
patrickvanvalen schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:49:
Instaladora thermica rekent nu even €365,- voor verzenden naar Nederland. Op de site staat wel een prijs van €90,-. Maar na bestellen krijg je een mailtje dat het €365,- kost.
Sla je slag want in de zomer rekent hij zomaar € 695,-

• patrickvanvalen
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-03 23:51
Vorige keer heb ik €90,- betaald.
Nog al een verschil.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
@Ramon_1984 , @Noord27 blijkbaar rekent RVO dus altijd met het punt waarop de warmtepomp een andere warmtebron zou inschakelen als hij die mogelijkheid heeft. Dit ongeacht of de mogelijkheid aanwezig is. Blijkbaar schakelen de verschillende LG's die extra capaciteit altijd in bij ca. 5 kw afgegeven vermogen.

Dat is wel wat onlogisch in mijn ogen. Zowel voor de wp (waarom zo vroeg al bijschakelen bij een 9kw wp), als voor RVO (waarom hiermee rekenen, terwijl er vaak geen extra verwarmingsmogelijkheid aanwezig is, omdat die standaard niet mee wordt geleverd).

• Chip2710
falconz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Hier net zo. Luchtvochtigheid is hoog, dan is het bij mij ook feest rond 1 tot 3 graden...
OK, bedankt.
Ook locatie noorden?

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 11:57
rykers158 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:43:
@Ramon_1984 , @Noord27 blijkbaar rekent RVO dus altijd met het punt waarop de warmtepomp een andere warmtebron zou inschakelen als hij die mogelijkheid heeft. Dit ongeacht of de mogelijkheid aanwezig is. Blijkbaar schakelen de verschillende LG's die extra capaciteit altijd in bij ca. 5 kw afgegeven vermogen.

Dat is wel wat onlogisch in mijn ogen. Zowel voor de wp (waarom zo vroeg al bijschakelen bij een 9kw wp), als voor RVO (waarom hiermee rekenen, terwijl er vaak geen extra verwarmingsmogelijkheid aanwezig is, omdat die standaard niet mee wordt geleverd).
Volgens mij is het gewoon slordigheid van LG, ze hebben gewoon 3x dezelfde sheet ingediend met de verschillende typenummers omdat de units hetzelfde zijn, niet rekening houdende met wat dit betekend voor de subsidie.

Staat wel typenummer van de 7kw, maar alle specs zijn van de 5kw.. geen wonder dat je dan subsidie krijg voor de 5..

• Ramon_1984
lolle1212 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Volgens mij is het gewoon slordigheid van LG, ze hebben gewoon 3x dezelfde sheet ingediend met de verschillende typenummers omdat de units hetzelfde zijn, niet rekening houdende met wat dit betekend voor de subsidie.

Staat wel typenummer van de 7kw, maar alle specs zijn van de 5kw.. geen wonder dat je dan subsidie krijg voor de 5..
Ik denk precies hetzelfde, het gaat mijn hierbij niet om het geld wat je misloopt, maar om de correcte informatie die consumenten kunnen nalezen op de subsidie pagina.

• Cable_boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:33
Ik heb hier ook al eens gevraagd of je kunt vertragen of voorkomen dat de backup heater van de LG inschakelt. Helaas nog niks over gevonden op internet of in de handleiding(en)

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || PV: 7000 Wp

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 11:57
Cable_boy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:48:
Ik heb hier ook al eens gevraagd of je kunt vertragen of voorkomen dat de backup heater van de LG inschakelt. Helaas nog niks over gevonden op internet of in de handleiding(en)
Die backupheater is er simpelweg niet. (By default) dus voorkomen.. dat is standaard al zo, zit simpelweg fysiek niet in het apparaat. (Kun je wel als optionele optie kopen) Bij bijv. Panasonics zit er standaard een backupheat er in, maar dat doet LG niet.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

aparte vraag: heeft de optionele heater voor de opvangbak daadwerkelijk nut met ons hollandtse kutweer?

de handleiding adviseert namelijk om geen afvoer te gebruiken als je geen bodemheater hebt aangezien de fan dan vastvriest.

[Voor 64% gewijzigd door flippy op 13-02-2020 17:11]

• koevlaas2
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:42:
aparte vraag: heeft de optionele heater voor de opvangbak daadwerkelijk nut met ons hollandtse kutweer?

de handleiding adviseert namelijk om geen afvoer te gebruiken als je geen bodemheater hebt aangezien de fan dan vastvriest.
WGGGG (WeGGeGooid Geld)

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

dat vermoeden had ik al.

gewoon 50mm afvoerbuis eronder richting de hemelwaterafvoer is toch voldoende?

• Daannn1987
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:03:
[...]

10 cold standby, 24-25w standby, 40w bij pomp actief.
Max ligt hier meestal rond de 1000... Pas bij hogere TA (TA30+) heb ik wel eens ±1100 gezien.

• koevlaas2
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:37:
[...]

dat vermoeden had ik al.

Ja, dat is al heel mooi.

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01-04 22:09
Chip2710 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:52:
[...]
OK, bedankt.
Ook locatie noorden?
Veluwe. Zelfs vandaag overdag nog iedere 90 minuten een DF. Temp 3 graden, luchtvochtigheid 98%. Ta 27 graden, loopt continu op 850 watt, met 63 Hz. Bepaald geen volle bak, maar het is gewoon smerig koud...

• Ramon_1984
Cable_boy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:48:
Staat keurig omschreven hoe en waarom de backup heater aan gaat.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

amarkest schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:58:
[...]

@ElgaFreak @Aziraphale

laagst totaal is 170w
Een piek van 1120w heb ik hier nog nooit gezien. 1040w is wel ongeveer het maximaal en dan vaak ook nog als de ketel bijspringt. Maar het is nu helemaal dramatisch. Er komt zit nu regelmatig onder COP=3. Hoop dat de monteur snel terug komt om het koude middel bij te vullen. Heb de ELGA maar even uitgezet zodat de CV de boel even wat sneller op kan warmen en minder pendelt. (6 minuten aan 6 minuten uit)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ElgaFreak schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Klopt dat getal is alleen de stroom van de compressor. Volgens mij klopt het heel aardig.
Okay, dat kan het verschil verklaren. Hier inderdaad standby ook 26-27w. Maar het warmte vermogen blijft (ver) achter met de eerdere prestaties van de ELGA. Ik meet al ruim twee jaar en heb wel eens een slechte COP dag meegemaakt. Maar dat kan te maken hebben met het meten in GJ. Dat is op dagbasis relatief grof, maar op maandbasis vereffent dat zich. Over de laatste vier weken zit ik nu onder COP 3,5 terwijl de mussen dood van dak vallen van de warmte buiten _O-
Ze gaan het koudemiddel nawegen :Y

• Cable_boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:33
Ramon_1984 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:27:
[...]

Staat keurig omschreven hoe en waarom de backup heater aan gaat.
Tot nu toe heb ik dit alleen voor SWW gevonden maar niet voor CV. Kun je me vertellen in welk document en paragraaf je dit hebt gelezen?

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || PV: 7000 Wp

• ElgaFreak
Copitano schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:48:
[...]

Okay, dat kan het verschil verklaren. Hier inderdaad standby ook 26-27w. Maar het warmte vermogen blijft (ver) achter met de eerdere prestaties van de ELGA. Ik meet al ruim twee jaar en heb wel eens een slechte COP dag meegemaakt. Maar dat kan te maken hebben met het meten in GJ. Dat is op dagbasis relatief grof, maar op maandbasis vereffent dat zich. Over de laatste vier weken zit ik nu onder COP 3,5 terwijl de mussen dood van dak vallen van de warmte buiten _O-
Ze gaan het koudemiddel nawegen :Y
Dat klinkt inderdaad wel vreemd. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is. Houd ons op de hoogte.

• Chip2710
falconz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:10:
[...]

Veluwe. Zelfs vandaag overdag nog iedere 90 minuten een DF. Temp 3 graden, luchtvochtigheid 98%. Ta 27 graden, loopt continu op 850 watt, met 63 Hz. Bepaald geen volle bak, maar het is gewoon smerig koud...
OK bedankt voor je info, duidelijk, dan ben ik niet de enige....

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08:55
flippy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:37:
[...]

dat vermoeden had ik al.

Nee geen afvoer zoals handleiding zegt, 50 mm vriest gewoon dicht

• koevlaas2
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Nee geen afvoer zoals handleiding zegt, 50 mm vriest gewoon dicht
Je kan wel een soort druppelopvang maken die stroomt dan vanzelf over indien dichtgevroren.

• Grolsch
  • Nu online
Gewoon geen opvangbak en wat grind eronder gaat al bijna 3 seizoenen heel goed hier

• kmf
  • Niet online
Mijn waterbaan heeft dit seizoen goed werk geleverd.
Smeltwater loopt rustig weg naar de HWA. Geen bevriezingen of overvol. En hierdoor ook geen ijsbaan op het dakterras en dus geen een extra koud slaapkamerdak.

https://i.ibb.co/7yD0Hwc/IMG-4376.jpg
https://i.ibb.co/n1Gn3DB/IMG-4377.jpg

• Grolsch
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:13:
Mijn waterbaan heeft dit seizoen goed werk geleverd.
Smeltwater loopt rustig weg naar de HWA. Geen bevriezingen of overvol. En hierdoor ook geen ijsbaan op het dakterras en dus geen een extra koud slaapkamerdak.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het idee is leuk, maar ook al stevige vorst meegemaakt? Mijn gevoel zegt dat deze waterbaan binnen no time veranderd in een ijsbaan.

• kmf
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 06:45:
[...]

Het idee is leuk, maar ook al stevige vorst meegemaakt? Mijn gevoel zegt dat deze waterbaan binnen no time veranderd in een ijsbaan.
Aangezien de warmtepomp geen koude lucht over de halfopen pijpen blaast en er geen water in de pijpen blijft zitten, is er van bevriezing geen sprake. En als het zal gebeuren met sneeuw, dan stroomt het water over op de grindrand

• Grolsch
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:30:
[...]

Aangezien de warmtepomp geen koude lucht over de halfopen pijpen blaast en er geen water in de pijpen blijft zitten, is er van bevriezing geen sprake. En als het zal gebeuren met sneeuw, dan stroomt het water over op de grindrand
Als het buiten <-5 graden is, dan is je goot ook <-5 graden.

Het ontdooide water zal een temperatuur van vlak boven de 0 graden hebben (het is immers net ontdooid).

Ik verwacht dat het een schaatsbaan wordt, maar de praktijk zal het leren :P

Het is in ieder geval het proberen waard.

• kmf
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:34:
[...]

Als het buiten <-5 graden is, dan is je goot ook <-5 graden.

Het ontdooide water zal een temperatuur van vlak boven de 0 graden hebben (het is immers net ontdooid).

Ik verwacht dat het een schaatsbaan wordt, maar de praktijk zal het leren :P

Het is in ieder geval het proberen waard.
als het -5 is, zijn er ook minder defrost :)

Ik weet niet hoe de lekbak van mitsu eruit ziet, maar die van de panasonic heeft een paar van die zielige gaten van 1cm. En die is ook geen ijsbaan.

[Voor 14% gewijzigd door kmf op 14-02-2020 07:43]

• Chip2710
Grolsch schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:07:
Gewoon geen opvangbak en wat grind eronder gaat al bijna 3 seizoenen heel goed hier
Welke afmeting heeft die grindbak en hoe diep is deze gevuld met grind?

• Grolsch
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:41:
[...]

als het -5 is, zijn er ook minder defrost :)

Ik weet niet hoe de lekbak van mitsu eruit ziet, maar die van de panasonic heeft een paar van die zielige gaten van 1cm. En die is ook geen ijsbaan.
De Mitsu heeft geen lekbak, valt "gewoon" in het grind.
Chip2710 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:00:
[...]

Welke afmeting heeft die grindbak en hoe diep is deze gevuld met grind?
Aangezien Tinypic al mijn foto's verwijderd heeft moet ik ff in het archief zoeken, wordt vervolgd :P

[edit]

Nog een paar foto's gevonden

Hier een foto voor het grind:

https://www.mupload.nl/img/01n307fbcfa.jpg

Hier een foto na het grind:

https://www.mupload.nl/img/d4i0r8cc.jpg

En begin vorig jaar heb ik er een afdakje omheen getimmerd :P

https://www.mupload.nl/img/enh3ekoyti4.jpg

[Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2020 08:57]

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:07:
Heb ook grind eronder werkt hier al 2 winters prima. :*)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Naalroc
Hier ook, foto's hiervan zijn al meerdere malen geplaatst.

• reneeke1970
Ik gebruik ook grind, want ondanks afschot van twee procent haalde het water de afvoerput niet anderhalve meter verder. Één ijsvlakte van 5 cm dik. Heeft toch wel 20 kilo zout gekost haha

• Chip2710
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:21:
[...]

De Mitsu heeft geen lekbak, valt "gewoon" in het grind.

[...]

Aangezien Tinypic al mijn foto's verwijderd heeft moet ik ff in het archief zoeken, wordt vervolgd :P

[edit]

Nog een paar foto's gevonden

Hier een foto voor het grind:

[Afbeelding]

Hier een foto na het grind:

[Afbeelding]

En begin vorig jaar heb ik er een afdakje omheen getimmerd :P

[Afbeelding]
Thx. die bak (uitsparing) is niet diep,......20/30cm.?

• Grolsch
  • Nu online
Chip2710 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Thx. die bak (uitsparing) is niet diep,......20/30cm.?
Ik denk inderdaad een CM of 30 á 40.

LxB zal zo'n 120x40CM zijn, dus er "past" 144 liter in, daar moet je natuurlijk de kiezels vanaf trekken, maar zoveel defrost water kom er nu ook weer niet vanaf.

En als je goed kijkt zie je dat ik onderin de bak een afvoer heb zitten.

Ik heb in de 3 stookseizoenen de bak nog nooit zien overstromen in ieder geval :P

• amarkest
Copitano schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:01:
All,
Buitendeel van de ELGA heeft hier weer eens flink last van de wind. Vervelende is dat het er op lijkt dat ook de CV mee op en neer danst en het dus niet warmer wordt in huis.

[Afbeelding]
[Afbeelding](We bevriezen nog niet :+ maar toch klopt dit niet). ELGA stoppen is geen optie, want die stuurt de ketel OpenTherm aan, of ik moet de kabel van de thermostaat los halen en overzetten naar de CV. Overweeg nu maar een tweede thermostaat en de CV helemaal los koppelen van de ELGA en zelfstandig laten werken op een half graadje lager als het setpoint van de ELGA.
Daar kun je contacten 30-31 voor gebruiken.
Ik schakel die via een potentiaalvrije schakelaar s nachts staat elga geblokkeerd voor verwarming en wordt de Hrketel en/of elektr radiator aangestuurd.
Heel simpel via Klikaanklikuit amu-500

https://tweakers.net/ext/f/Jf0GDLEbsO2OsKzRFBqXbw2T/thumb.jpg

• Chip2710
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Ik denk inderdaad een CM of 30 á 40.

LxB zal zo'n 120x40CM zijn, dus er "past" 144 liter in, daar moet je natuurlijk de kiezels vanaf trekken, maar zoveel defrost water kom er nu ook weer niet vanaf.

En als je goed kijkt zie je dat ik onderin de bak een afvoer heb zitten.

Ik heb in de 3 stookseizoenen de bak nog nooit zien overstromen in ieder geval :P
OK, er zit wel een afvoer in, zonder zal dus niet gaan......?
Ik heb tijdelijk een 100ltr. waterton er onder staan, nou die is redelijk snel gevuld....

[Voor 7% gewijzigd door Chip2710 op 14-02-2020 13:09]

• Grolsch
  • Nu online
Chip2710 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:06:
[...]

OK, er zit wel een afvoer in, zonder zal dus niet gaan......?
Ik heb tijdelijk een 100ltr. waterton er onder staan, nou die is redelijk snel gevuld....
Ik verwacht dat die afvoer nagenoeg niets doet. De bak is ook niet dicht, maar gewoon open aan de onderkant, dus het water lekt gewoon de grond in.

Volgens mij hebben @reneeke1970 en @Naalroc er verder ook geen afvoer aan zitten :?

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Ik verwacht dat die afvoer nagenoeg niets doet. De bak is ook niet dicht, maar gewoon open aan de onderkant, dus het water lekt gewoon de grond in.

Volgens mij hebben @reneeke1970 en @Naalroc er verder ook geen afvoer aan zitten :?
Inderdaad, cm of dertig diep en dan gewoon het zand in.
Mooie rode steentjes tussen de rode tegels in...

• Chip2710
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Inderdaad, cm of dertig diep en dan gewoon het zand in.
Mooie rode steentjes tussen de rode tegels in...
OK, bedankt, als het weer mooi is, ga ik een bakkie maken...

• Chip2710
Ff een vraag wat de beste positie is voor de temp. voeler in de drinkwatertank.
In de Joule tank zitten onder en boven een 2-tal gaten voor de voeler, ik schat een diameter van 6 of 7mm. echter ik zou kiezen voor een positie in het midden echter dat zitten alleen maar grote gaten van 16mm. in die buurt.
De voeler onderin werkt volgens mij niet, deze zit vlak bij de koud water toevoer
en zal meteen een andere waarde uitlezen....

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

sensor doe je altijd bovenin.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 14-02-2020 16:34]

• Naalroc
Dat ben ik beslist niet met je eens!

• reneeke1970
Chip2710 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:22:
Ff een vraag wat de beste positie is voor de temp. voeler in de drinkwatertank.
In de Joule tank zitten onder en boven een 2-tal gaten voor de voeler, ik schat een diameter van 6 of 7mm. echter ik zou kiezen voor een positie in het midden echter dat zitten alleen maar grote gaten van 16mm. in die buurt.
De voeler onderin werkt volgens mij niet, deze zit vlak bij de koud water toevoer
en zal meten een andere waarde uitlezen....
Bovenin is als eerste warm en daarna trekt het naar onderen. Dus hoe lager de sensor, des te meer warm water heb je. Maar des te lager, des te eerder slaat je wp aan voor misschien slechts een beetje verwarmen. Meeste kiezen 60/70 procent van de hoogte van het vat.

• Ramon_1984
@Noord27 is de koffie met @koevlaas2 lekker ?

• Chip2710
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Bovenin is als eerste warm en daarna trekt het naar onderen. Dus hoe lager de sensor, des te meer warm water heb je. Maar des te lager, des te eerder slaat je wp aan voor misschien slechts een beetje verwarmen. Meeste kiezen 60/70 procent van de hoogte van het vat.
Thx.
Yep, eens.

• Grolsch
  • Nu online
Ik heb de sensor om te schakelen in het midden zitten, bij een joules vat is die opening wat groter inderdaad, maar koperen buisje doet wonderen.

Verder in elk vrij gat een sensor steken :+ we zijn immers tweakers :+

Ik ga een weekje op vakantie.
WP helemaal uitzetten lijkt mij iets te dapper, dus voor nu alle ruimte temperaturen maar 2 graden lager gezet ;)

• Chip2710
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:49:
Ik heb de sensor om te schakelen in het midden zitten, bij een joules vat is die opening wat groter inderdaad, maar koperen buisje doet wonderen.

Verder in elk vrij gat een sensor steken :+ we zijn immers tweakers :+

Ik ga een weekje op vakantie.
WP helemaal uitzetten lijkt mij iets te dapper, dus voor nu alle ruimte temperaturen maar 2 graden lager gezet ;)
Een speciaal koper pijpje, verschil in diameter is nogal groot.....
Fijne vakantie
Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True