Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 126 Laatste
Acties:
  • 615.713 views

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je WTW zou toch voldoende moeten ventileren om dat juist te voorkomen?

ik zat nog te denken aan 1 of 2 van die jager radiatoren, maar die zijn zo duur dat het gewoon goedkoper is om een losse airco te plaatsen.

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 26-01-2020 11:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:17:
je WTW zou toch voldoende moeten ventileren om dat juist te voorkomen?

ik zat nog te denken aan 1 of 2 van die jager radiatoren, maar die zijn zo duur dat het gewoon goedkoper is om een losse airco te plaatsen.
Ligt wel een beetje aan de verdeling van de ruimtes. Meestal zit de afzuiging alleen in wc, badkamer en keuken. Dan kan ik me voorstellen dat je in een dichte kamer sneller condens krijgt.

Overigens zijn die wtws vaak ook enorm slecht ingeregeld. Kan geen kwaad om dat eens goed te laten doen.

Verwijderd

@flippy Precies vanwege het koelingsprobleem heb ik ervoor gekozen om uiteindelijk niet voor L/W te gaan maar voor L/L, ook om te verwarmen. 2x investeren wordt me te gortig.

• flippy
  • Niet online

flippy

elke ruimte in mijn huis krijgt wtw, leefruimtes krijgen ook een eigen aanvoer (woon en slaapkamer), alle andere ruimtes alleen afvoer met co2 meting. dus ik zou minder last van vocht moeten hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:02:
[...]

Dan doe ik helemaal geen oog meer dicht....

Ik ga eens kijken of ik mijn overtollige pv stroom niet kan misbruiken om 450 ltr op te warmen.
Met een cop van 1.
https://www.heizungsdisco...ernative-aton-01aton.html
https://www.heizungsdisco...terface-mit-netzteil.html
Heeft ook een api
Zou van de week binnen moeten komen.
@CurlyMo Op 2m is het al een heel ander verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/20wuva0ana.36.57.png
Gebruikte onderdelen ook niet verkeerd lijkt het, een Hitachi compressor en Danfoss expansieventiel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:15:
[...]
Vind het wel prijzig, maar tof idee om de terug levering op te heffen. Ben benieuwd naar resultaat.
Nu nog goedkoop misschien.... >:)
En het is net wat meer dan enkel een verhitterelement...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
@Verwijderd Oftewel, iedereen aan de WP binnenhuis ;) Koop je er drie uit Polen, verdien je er € 1500 mee, heb je 7.5kW.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-12 12:39
t.oswald schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Onder de 20 graden garandeer ik je na een paar dagen koelen condensatie. Zeker als de ruimte plotseling met twee personen verrijkt wordt. En het mooie van die buffer is dat als je eenmaal condensatie op de vloer hebt, het dagen duurt om die weer weg te krijgen. Ik spreek uit ervaring. Deze zomer een week gekoeld zonder problemen. De vloer wordt langzaam kouder dank zij de betonbuffer.... We hebben een vergadering in de kamer, vier personen die ademen extra en dan plotseling water op de vloer. De vloer was overigens pas 22 graden, Ta 18. Twee dagen bezig geweest met een ventilator om de vloer weer droog te krijgen.
Ik ga een airco aanschaffen.
Mmm. Een risico dus voor een houtenvloer. Ik begreep dat Ta 18 wel het minimum is

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo Ben benieuwd naar je ervaringen ermee. ;)
Hou ons op de hoogte.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 11:47 ]

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:44:
@Verwijderd Oftewel, iedereen aan de WP binnenhuis ;) Koop je er drie uit Polen, verdien je er € 1500 mee, heb je 7.5kW.
Om even je enthousiasme te dimmen om 7.5kW te krijgen heb je er een stuk of 6 nodig bij 0C:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t0zkqt0bgc8f.44.51.png

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 23:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Vind het wel prijzig, maar tof idee om de terug levering op te heffen. Ben benieuwd naar resultaat.
Kan je zelf ook bouwen, het is namelijk een enkelfase element en de logo meet de overstroom van 3 fase waar hij (hoop ik) een berekening op maakt, de meter van de netbeheerder moet het salderen oplossen.
Wat als ze dat veranderen? Ik zou er dan maar 3 kopen :)

@CurlyMo
30 voor je COP, al gaat het dan wel beter met vvw, met radiatoren gaat het lastig worden denk ik.

@Greenisthebest
Rare redenatie, je koopt een systeem waar je meest van de tijd een voordeel aan hebt en niet vanwege een probleem die 2 dagen in het jaar voor komt. Een L/L wp zou hier prima zijn voor een paar dagen in de zomer maar wil dat geblaas niet de rest van het jaar. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

[...]

Ik ga eens kijken of ik mijn overtollige pv stroom niet kan misbruiken om 450 ltr op te warmen.
Met een cop van 1.
Heeft ook een api
Mogelijk alternatief ? https://www.amazon.de/dp/...stab+2%2Caps%2C170&sr=8-4

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd Lees mijn posts nog eens door...

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-12 10:38
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Om even je enthousiasme te dimmen om 7.5kW te krijgen heb je er een stuk of 6 nodig bij 0C:
[Afbeelding]
Lijkt mij toch nog wel een goede om de lucht uit de garage op te waarderen naar warmte voor het kantoor.
Het apparaat is gratis :+ . En als het overdag 5+ graden is, is het beter dan een 4Kw heater aan te zetten.
Een bult kun je er niet aan vallen denk ik.
Mits je enorm veel ruimte hebt voor deze semi knutsels natuurlijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Rol-Co

Rol-Co

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
alaintje schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Lijkt mij toch nog wel een goede om de lucht uit de garage op te waarderen naar warmte voor het kantoor.
Het apparaat is gratis :+ . En als het overdag 5+ graden is, is het beter dan een 4Kw heater aan te zetten.
Als je de warmte aan je garage gaat onttrekken, hoe warm (of koud) denk je dan dat het in je garage wordt....?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• alaintje
Andrehj schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:40:
[...]

Als je de warmte aan je garage gaat onttrekken, hoe warm (of koud) denk je dan dat het in je garage wordt....?
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar de garage is in dit geval ook niet meer dan 2 muren met wat dakleer. Maar wel 5 x zo groot als het kantoor. En altijd ietsje warmer dan buiten.
Het is natuurlijk ook geen probleem om lucht van buiten te pakken.

Verwijderd

@Rol-Co Ik wel. Zalig die warme lucht. En hoef mijn vloer niet af te breken (massief houten parketvloer) voor vloerverwarming en/of LTW weg te hangen om mijn 600m3 gas per jaar op te vangen. Onder aan de streep heeft L/L voor mij praktisch en financieel gezien veel meer voordelen. Juist vanwege het koelen heeft L/L voor mij de voorkeur en ik verwacht niet dat zomers koeler gaan worden (2 dagen per jaar?). Het is hier nu alweer 20 graden in woonkamer en de cv is nog niet aan geweest, met dank aan de zon. Koude winters zullen er steeds minder zijn, warme zomers (helaas) steeds meer. Het is een afweging die voor iedereen persoonlijk is.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12 10:29
flippy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:37:
elke ruimte in mijn huis krijgt wtw, leefruimtes krijgen ook een eigen aanvoer (woon en slaapkamer), alle andere ruimtes alleen afvoer met co2 meting. dus ik zou minder last van vocht moeten hebben.
En hoe gaat het met die aanvoer als de Tb 35 is? Ik probeer alleen maar op te merken dat je over het koelen niet al te hoge verwachtingen moet hebben. Bij Tb 30 kan ik mijn huiskamer op 25 houden, maar lager gaat i.v.m. condensatie bij mij echt niet lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 26-01-2020 12:49 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Moet deze er nog bij en even een programma schrijven enz enz

https://www.amazon.de/dp/...go&qid=1580038037&sr=8-12
En daar kom je nu mee...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aPKCI00J1OWr9qyTIQZnhvkz/thumb.jpg

Dan had ik dat allemaal niet hoeven te bestellen. :>

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:46:
[...]
En hoe gaat het met die aanvoer als de Tb 35 is?
best goed denk ik. aanvoer zit in schaduwzijde van het huis dus is altijd vrij koud. daarom is in ons geval een D systeem ook wenselijk.
ik ben momenteel bezig met de isolatie in huis (oa voorzetwanden en vervangen bestaande isolatie) en de verzadigingstijd zit rond de 17 uur. dus de zon komt nooit door de isolatie heen. de betonmassa en de wp doet de rest om de vloer koel te houden. dan zou de wtw unit ook zijn geld moeten verdienen door de inkomende lucht af te koelen en alvast wat vocht af te voeren.

als blijkt dat het echt niet voldoende is komt er alsnog reguliere airco in de woon en slaapkamer.

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Zouden jullie eens mee willen denken. Ik ben er inmiddels uit dat de warmtepomp alleen voor verwarming hoeft te zorgen en dat mijn keuze voor 95% zeker een LG HM071M.U43 wordt met een Atlantic Explorer V4 voor het SWW. Maar dan de plek waar deze moet komen, daar heb ik nog twee locaties voor:

Locatie 1. Op het platte dak, vlak voor de ruimte waar nu de CV ketel hangt en straks de Atlantic komt. Voordeel is dat aansluiten een makkie is, de kwestie van de warmtepomp aan de cv leidingen hangen met wat afsluiters en een filter ertussen, electra aanleggen en klaar. Nadeel is het platte dak, het is wel berekend op een extra verdieping, liggen twee H-profielen in en voldoende stevige balken, daarboven underlayment, pir-isolatie, epdm en een laag grind als balast. Het dak is eenvoudig bereikbaar voor onderhoud en ik maar weinig slang buiten hangen dus kans op bevriezing is redelijk klein. Ik ben wel bang voor het resoneren op dit dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lo07TUGdKY0qw7KAZM3Ob0gn/thumb.jpg

Locatie 2, bij de voordeur. Voordeel is dat ik hier wat beton kan storten en resoneren kan voorkomen. Ook is de verdeler van de CV te vinden in de kelder net als de meterkast voor het aanleggen van een aparte groep. Ik heb alleen geen kruipruimte en moet dus buitenom met de slangen, waarschijnlijk door de grond en dat betekent warmteverlies. Ook is het installeren iets meer werk (graven, beton storten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CBNYmGdUl2vvMilpHSDXZuaa/thumb.jpg

Ik kan ook kiezen om het eerst op het platte dak te proberen en bij teveel resoneren te verplaatsen naar de voorkant, maar ik doe het liever maar 1 keer. Wat zouden jullie kiezen?

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Moet deze er nog bij en even een programma schrijven enz enz

https://www.amazon.de/dp/...go&qid=1580038037&sr=8-12
Het enige wat ik me af zit te vragen, buiten dat het hobby is, welk 'probleem' je voor zo veel geld wilt/kunt oplossen als het verschil 0,11/kWh is.

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
alaintje schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Ik had een beetje hetzelfde idee. In het bijgebouw heb ik een behoorlijke garage met extra ruimte (nu in gebruik als puber ruimte / AirBnB). Dit alles wordt voorzien van sww en verwarming d.m.v. vvw met een 3 jaar oude gasketel.
Als ik nu zo'n hawe ophang met een ketel met 2 spiralen er naast, dan verwarmt de hawe de verwarming en sww voordat ie door de gasketel gaat voor tot een graad of 30. Als ik dan de vloerverwarming ook nog eens verlaag naar 35 graden, dan bespaar ik aardig op het gas voor weinig..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@beumer
Op het dak, met wat stevige tegels eronder, sumo voeten en veerdempers.
Trillingen warmtepomp dempen

En een panasonic. (hoewel ik nog geen LG heb gehoord)
(bij een vriend staat die op de uitbouw. je hoort niets)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 13:07 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:44:
Wat heb ik nu weer gedaan :+
Het gaat flink tochten met 3 van die dingen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:47:
[...]

En daar kom je nu mee...
[Afbeelding]

Dat is een s7 1200 ;) heel andere koek. Die heb ik ook nog liggen, met display.
@AUijtdehaag
Lol, had niet omhoog gescrold >:) maar als ik beide zou hebben ging ik niet voor de logo hoor, die ging weer op marktplaats. De s7 praat met 485 met deze bordjes, kan je gelijk een vrachtje pt100 of pt1000 aansluiten, web based programma maken om alles aan te sturen en uit te lezen.

@Greenisthebest
Door jouw parketvloer is dat misschien een redelijke optie, die vloer isoleert wat en voelt nooit echt koud aan, maar ik heb bijv een betonvloer met plavuizen en dat is echt niet lekker als je daar op loopt zonder verwarming. Al is het nog zo warm in de kamer, als je koude poten hebt krijg je het koud.
Een lucht/water is ook om het hele huis te verwarmen, ik kan moeilijk een airco in de badkamer hangen en op elke slaapkamer, dat worden een hoop binnen units, maar daar warm ik nu allemaal wel.
Het is nu 22,6 graden in de kamer mede door de zon en een cv heb ik niet eens. :)

Ik hang dan liever 1 unitje op in een slaapkamer of overloop bovenverdieping om het daar een paar graden frisser te maken bij een hete zomer.

Je verhaal van warme winters en warme zomers is een onderbuikgevoel denk ik?
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Het enige wat ik me af zit te vragen, buiten dat het hobby is, welk 'probleem' je voor zo veel geld wilt/kunt oplossen als het verschil 0,11/kWh is.
Eens, het is nog te vroeg om dit soort dingen aan te schaffen, duurt nog een jaar of 4 zeker voordat je er last van hebt en met mijn 4 elementen in 2 boilers kan ik bijna traploos vergroten.

Ev batterij met een zappy lader in de schuur voor de toekomst, batterij van de sloop, zappy kost 500,-
Of tegen die tijd een kant en klare oplossing. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 26-01-2020 13:27 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
Speedy-Andre schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Wat heb ik nu weer gedaan :+
Het gaat flink tochten met 3 van die dingen :P
Toch ga ik het wel verder uitpluizen voor de WPB.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Die ipad van je, kan geen grotere plaatjes aan?
//einde offtopic #heater element

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik zie dat er soms mensen zijn die 2 keer een 5kW wp installeren i.p.v. 1 keer een 10kW. Wat is de reden daarvoor?

• alaintje
@woger ik zelf denk een groter modulatiebereik en dubbele subsidie.
Daarnaast zou je nog wat handig kunnen spelen met apart defrosten van de toestellen wellicht.

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:54

stuffer

Ondertietel

beumer schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:58:
Zouden jullie eens mee willen denken. Ik ben er inmiddels uit dat de warmtepomp alleen voor verwarming hoeft te zorgen en dat mijn keuze voor 95% zeker een LG HM071M.U43 wordt met een Atlantic Explorer V4 voor het SWW. Maar dan de plek waar deze moet komen, daar heb ik nog twee locaties voor:

Locatie 1. Op het platte dak, vlak voor de ruimte waar nu de CV ketel hangt en straks de Atlantic komt. Voordeel is dat aansluiten een makkie is, de kwestie van de warmtepomp aan de cv leidingen hangen met wat afsluiters en een filter ertussen, electra aanleggen en klaar. Nadeel is het platte dak, het is wel berekend op een extra verdieping, liggen twee H-profielen in en voldoende stevige balken, daarboven underlayment, pir-isolatie, epdm en een laag grind als balast. Het dak is eenvoudig bereikbaar voor onderhoud en ik maar weinig slang buiten hangen dus kans op bevriezing is redelijk klein. Ik ben wel bang voor het resoneren op dit dak.

[Afbeelding]

Locatie 2, bij de voordeur. Voordeel is dat ik hier wat beton kan storten en resoneren kan voorkomen. Ook is de verdeler van de CV te vinden in de kelder net als de meterkast voor het aanleggen van een aparte groep. Ik heb alleen geen kruipruimte en moet dus buitenom met de slangen, waarschijnlijk door de grond en dat betekent warmteverlies. Ook is het installeren iets meer werk (graven, beton storten).

[Afbeelding]

Ik kan ook kiezen om het eerst op het platte dak te proberen en bij teveel resoneren te verplaatsen naar de voorkant, maar ik doe het liever maar 1 keer. Wat zouden jullie kiezen?
Je kan het altijd proberen om te beginnen met het platte dak. Is natuurlijk qua afstand wel het makkelijkst.

Ik heb het zelf ook zo geprobeerd maar morgen gaat ie echt van dak af en komt ie op de grond van de achtertuin. We worden helemaal dol van de brom.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stuffer Dan ben ik benieuwd welk merk je hebt staan en wat eronder zit.
Op de grond, komt het probleem van geluidsweerkaatsing om de hoek kijken.
(Tenzij je groot woont :+ )

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 13:35 ]

• beumer
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:04:
@beumer

Wat bedoel je met sumovoeten? En die veerdempers zien er goed uit d:)b

• AUijtdehaag
  • Niet online
@beumer google ff op sumo 600 (mag ook 450 zijn)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 13:36 ]

• Rol-Co

Rol-Co

stuffer schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:32:
[...]

Je kan het altijd proberen om te beginnen met het platte dak. Is natuurlijk qua afstand wel het makkelijkst.

Ik heb het zelf ook zo geprobeerd maar morgen gaat ie echt van dak af en komt ie op de grond van de achtertuin. We worden helemaal dol van de brom.
Hij staat hier ook op een houten dak, op sumo 600 voeten maar geeft een brom inderdaad, echter is dat bij ons in de schuur dus geen probleem.
Wel is hij daardoor rondom vrij waardoor het geluid goed weg valt in de open ruimte, niemand hoort hem of heeft er last van, zelfs wij zelf niet als we in de douche staan waar enkel glas zit en de warmtepomp recht onder staat op 1m afstand.
Dus kijk wel waar je hem gaat zetten, je krijgt misschien weer andere geluiden. Ik zou eerst nog met trotoir bandjes en veren kijken of je het acceptabel kan krijgen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-12 12:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik raak de instellingen van de Zubadan niet meer aan voorlopig ;)

Sinds de 50% vermogensreductie is het rendement keurig.
Januari (tot nu toe):

1887kWh geproduceerd / 457kWh verbruikt = COP 4,12

Opgesplitst naar warm water en verwarmen:
SWW = 220kWh warmte gemaakt / 79kWh verbruikt = COP 2,78
Verwarmen = 1667kWh warmte gemaakt / 378kWh verbruikt = COP 4,41

Geen stooklijn, geheel op thermostaat en een bereik tussen 30 en 40 graden aanvoertemperatuur ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43Wnb2J.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LH1AJ2o.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-01-2020 14:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Rol-Co

Rol-Co

@BlueTooth76
Ik kom voor verwarmen ook op die COP uit, 24/7 aan op retour temp vloer. Prima zo en geen omkijken aan.
Niks meer aan doen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 23:35
flippy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:26:
graag wat practisch advies voor ik wat ga kopen,

ik probleer uit te zoeken welke versie ik moet halen maar ik snap de verschillende pakketen niet helemaal wat welke doet of waarom ik voor een bepaald pakket moet kiezen.

de 3 versies:

CZ-TAW1
CZ-NS4P
CZ-NS4P + CZ-TAW1

wat kan ik precies met die versies?
in mijn geval wil ik wel alles kunnen loggen en dergelijke maar ik heb alleen vloerverwarming op 2 verdiepingen en een losse radiator in de garage, geen SWW of iets dergelijks, die word geregeld door de atlantic.

nice to have:
is het trouwens mogelijk om de vloerverwarming boven en beneden van elkaar te scheiden? zo handig zijn als ik bijvoorbeeld alleen beneden zou kunnen stoken als er niemand boven is of juist alleen boven koelen in de zomer om beter te kunnen slapen.

ps: ik wil geen buffervat.
Met de cz-ns4p kan je o.a 2 zones aansturen, de cz-taw1 is de internet koppeling met je wp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• stuffer

stuffer

Ondertietel

AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:33:
@stuffer Dan ben ik benieuwd welk merk je hebt staan en wat eronder zit.
Op de grond, komt het probleem van geluidsweerkaatsing om de hoek kijken.
(Tenzij je groot woont :+ )
Loria6008 op plat dak van de uitbouw. Samen met een climeleon.

Helaas had de installateur er niet aan gedacht (ondanks dat het op de website staat) om de climeleon een maatje groter te nemen. Dus geen plek meer voor trillingsdempers.
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Hij staat hier ook op een houten dak, op sumo 600 voeten maar geeft een brom inderdaad, echter is dat bij ons in de schuur dus geen probleem.
Wel is hij daardoor rondom vrij waardoor het geluid goed weg valt in de open ruimte, niemand hoort hem of heeft er last van, zelfs wij zelf niet als we in de douche staan waar enkel glas zit en de warmtepomp recht onder staat op 1m afstand.
Dus kijk wel waar je hem gaat zetten, je krijgt misschien weer andere geluiden. Ik zou eerst nog met trotoir bandjes en veren kijken of je het acceptabel kan krijgen.
Hou ik zeker rekening mee, omdat ie nu tussen de schuur en schuttingen komt te staan.

Helaas hebben we er al 3x 30x60 tegels onder liggen en matjes en van die rubberen voeten. (sumo dus :) )

Boven op de schuur heb ik nog aan zitten denken vanwege betonnen dak maar dan staat ie vol in het zicht voor de buren. Leek mij niet zon aardig plan.

Work in progress....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TvUVmavKkEUCfO6WFGMlxPWC/medium.png

[ Voor 53% gewijzigd door stuffer op 26-01-2020 15:03 ]

*** NIKS ***

• Rol-Co

Rol-Co

stuffer schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:47:
[...]

Loria6008 op plat dak van de uitbouw. Samen met een climeleon.

Helaas had de installateur er niet aan gedacht (ondanks dat het op de website staat) om de climeleon een maatje groter te nemen. Dus geen plek meer voor trillingsdempers.

[...]

Hou ik zeker rekening mee, omdat ie nu tussen de schuur en schuttingen komt te staan.

Helaas hebben we er al 3x 30x60 tegels onder liggen en matjes en van die rubberen voeten. (sumo dus :) )

Boven op de schuur heb ik nog aan zitten denken vanwege betonnen dak maar dan staat ie vol in het zicht voor de buren. Leek mij niet zon aardig plan.

Work in progress....

[Afbeelding]
Maak je er sww mee? In de zomer aan je terras wat verkoeling zo.... en geluid.

• reneeke1970
  • Laatst online: 20:20
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Kan je zelf ook bouwen, het is namelijk een enkelfase element en de logo meet de overstroom van 3 fase waar hij (hoop ik) een berekening op maakt, de meter van de netbeheerder moet het salderen oplossen.
Wat als ze dat veranderen? Ik zou er dan maar 3 kopen :)

@CurlyMo
30 voor je COP, al gaat het dan wel beter met vvw, met radiatoren gaat het lastig worden denk ik.

@Greenisthebest
Rare redenatie, je koopt een systeem waar je meest van de tijd een voordeel aan hebt en niet vanwege een probleem die 2 dagen in het jaar voor komt. Een L/L wp zou hier prima zijn voor een paar dagen in de zomer maar wil dat geblaas niet de rest van het jaar. :)
Nou het element is traploos aan te sturen, dus zit toch wat gecompliceerd in elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Maak je er sww mee? In de zomer aan je terras wat verkoeling zo.... en geluid.
Ja maar heb er vrede mee. De 200 liter was afgelopen zomer zo warm en de climeleon helpt ook nog een beetje.

Beeld van de opstelling nu en zoals die gaat zijn morgen:

(oranje waar nu de buis ligt voor de leidingen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KaGCQ3OsCDGqNhywk7J7tbzz/medium.png

[ Voor 30% gewijzigd door stuffer op 26-01-2020 15:55 ]

*** NIKS ***

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:47:
[...]
En daar kom je nu mee...
[Afbeelding]
Sorry voor slightly off-topic: Ik heb ook nog steeds het plan om na zeer goede ervaringen met een Logo van 2005 voor de nieuwe woning weer een logo te bestellen, maar zou die ook graag met Domoticz willen kunnen uitlezen (en evt aansturen). Heb jij daar toevallig al wat mee geëxperimenteerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• beumer
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:35:
@beumer google ff op sumo 600 (mag ook 450 zijn)
Dat maakt het monteren ook makkelijk. Ik begin dus met rubbergranulaat tegeldragers, dan dikke tegels/opsluitband/stoepband, daar bovenop sumo 600, daar boven die veren en dan de warmtepomp.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:19:
[...]

Nou het element is traploos aan te sturen, dus zit toch wat gecompliceerd in elkaar
Ja klopt, de ehs kan met stappen van 750W en de esh-r kan traploos. Maar het is en blijft een 1 fase.

• TimoDimo
  • Laatst online: 26-12 19:26
[...]

Met een cop van 1.
Heeft ook een api
Kun je (of iemand anders) uitleggen waarom je (in de zomer dus) niet gewoon je Mitsubishi WP zou kunnen gebruiken om je PV-overschot te gebruiken? Dus met een buffervat met hygiënespiraal of een spiraal in je SWW-boiler? Dan is het veel efficiënter en gebruik je waarschijnlijk niet eens alles, dus kun je ook nog terugleveren.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-12 15:51
BasTijs schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Heb jij een hydraulisch schema van jullie aansluiting of volgens welke standaard nibe schema is deze aangesloten? Die van ons is volgens deze aangesloten (SCHEMA LW 1001 PB) https://www.nibe.eu/downl...ht_water_schemasV6_19.pdf

Wat me opvalt is dat als de 3-weg klep naar warmwater schakeld en de pomp voor verwarming door draait, dan lijkt de verwarmingpomp via het buffervat het warme water uit het boilervat te trekken wat voor een grote temperatuur drop zorgt. Wellicht duurt het opwarmen hierdoor extra lang. Na een tijdje bereikt het buffervat en verwarmingleiding 40 graden en stopt de pomp (volgens mij door de max 40 graden aanvoer beveiliging).
Wij hebben schema LW 1001 (zonder PB). Waarbij we dus maar 1 pomp hebben. Deze pomp wordt door de SMO20 gestuurd, en d.m.v. de AUX contacten geven wij aan wanneer we wel/geen verwarming nodig hebben. Is nog niet helemaal 100% ingeregeld (nog niet genoeg echt koude dagen gehad) maar we zijn een aardig eind op weg.

Het enige probleem wat wij hebben is dat de pomp door lijkt te draaien als de 3-weg klep omgezet wordt van de boiler naar het vloerverarmingscircuit, waardoor er kortstondig water heter dan 35 graden het verwarmingscircuit ingaat.... het kan ook een probleem zijn met een verkeerd geplaatste sensor. Moet ik nog een keertje uitzoeken (staat nog niet bovenaan de prioriteiten lijst).

• koevlaas2
HiBe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Wij hebben schema LW 1001 (zonder PB). Waarbij we dus maar 1 pomp hebben. Deze pomp wordt door de SMO20 gestuurd, en d.m.v. de AUX contacten geven wij aan wanneer we wel/geen verwarming nodig hebben. Is nog niet helemaal 100% ingeregeld (nog niet genoeg echt koude dagen gehad) maar we zijn een aardig eind op weg.

Het enige probleem wat wij hebben is dat de pomp door lijkt te draaien als de 3-weg klem omgezet wordt van de boiler naar het vloerverarmingscircuit, waardoor er kortstondig water heter dan 35 graden het verwarmingscircuit ingaat.... het kan ook een probleem zijn met een verkeerd geplaatste sensor. Moet ik nog een keertje uitzoeken (staat nog niet bovenaan de prioriteiten lijst).
Dat hetere water komt uit je wp zelf, dat is geen probleem en koelt je boiler niet af.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Sorry voor slightly off-topic: Ik heb ook nog steeds het plan om na zeer goede ervaringen met een Logo van 2005 voor de nieuwe woning weer een logo te bestellen, maar zou die ook graag met Domoticz willen kunnen uitlezen (en evt aansturen). Heb jij daar toevallig al wat mee geëxperimenteerd?
Nee, ik heb er niet zo een behoefte aan.
Maar logo praat ook modbus tcp/ip en node-red op de pi/odroid ook, dus alles kan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
TimoDimo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:53:
[...]

Kun je (of iemand anders) uitleggen waarom je (in de zomer dus) niet gewoon je Mitsubishi WP zou kunnen gebruiken om je PV-overschot te gebruiken? Dus met een buffervat met hygiënespiraal of een spiraal in je SWW-boiler? Dan is het veel efficiënter en gebruik je waarschijnlijk niet eens alles, dus kun je ook nog terugleveren.
Ik kan de WP niet zo mooi sturen als dit element.
Toegegeven, mooier met de warmtepomp. (cop enzo)
Hoofdzakelijke reden om het niet zo te doen in de zomer, is dat ik geen 450 ltr van 60 graden op zolder wil hebben staan. Het is al warm genoeg binnen.
Zolang we nog mogen salderen, gaat het ook prima met een vat op 30 graden in de winter en 20 in de zomer en een 11 kW doorstroomverwarmer.
Maar deze tweaker wil experimenteren en verder kijken.

@Rol-Co
A CAN-EZ3A can be paired with maximum 12 CORA devices
Te weinig gaten in mijn buffervat...

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 19:34 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:53:
[...]

Ik kan de WP niet zo mooi sturen als dit element.
Toegegeven, mooier met de warmtepomp. (cop enzo)
Hoofdzakelijke reden om het niet zo te doen in de zomer, is dat ik geen 450 ltr van 60 graden op zolder wil hebben staan. Het is al warm genoeg binnen.
Zolang we nog mogen salderen, gaat het ook prima met een vat op 30 graden in de winter en 20 in de zomer en een 11 kW doorstroomverwarmer.
Maar deze tweaker wil experimenteren en verder kijken.

@Rol-Co
[...]
Is ie rvs? Maak er zo een paar bij voor je hoor, in rvs een kleine moeite.

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-12 21:12
BlueTooth76 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:20:
Ik raak de instellingen van de Zubadan niet meer aan voorlopig ;)

Sinds de 50% vermogensreductie is het rendement keurig.
Januari (tot nu toe):

1887kWh geproduceerd / 457kWh verbruikt = COP 4,12

Opgesplitst naar warm water en verwarmen:
SWW = 220kWh warmte gemaakt / 79kWh verbruikt = COP 2,78
Verwarmen = 1667kWh warmte gemaakt / 378kWh verbruikt = COP 4,41

Geen stooklijn, geheel op thermostaat en een bereik tussen 30 en 40 graden aanvoertemperatuur ingesteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe stel je zoiets in ?
Ik heb vaste 24u kamertemperatuur 20,5 graden en ik zou ook willen testen met
50 / 75% vermogen
Bereik water temperatuur tussen 28 en 38 graden

Ecodan 75yaa

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• koevlaas2
lerssi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:47:
[...]

Hoe stel je zoiets in ?
Ik heb vaste 24u kamertemperatuur 20,5 graden en ik zou ook willen testen met
50 / 75% vermogen
Bereik water temperatuur tussen 28 en 38 graden

Ecodan 75yaa
Voor jou niet interessant, jij hebt je vermogen nodig m.i
Maar om je interesse te bevredigen, hiervoor heb je een kabeltje nodig die je in je buitenunit steekt.

• TimoDimo
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:53:
[...]

@Rol-Co
[...]
Het idee van een instelbaar verwarmingslement is toch juist dat je maar één element nodig hebt? Of snap ik het nu verkeerd? Wie wil er 12 elementen in z'n vat? 8)7

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Het idee van een instelbaar verwarmingslement is toch juist dat je maar één element nodig hebt? Of snap ik het nu verkeerd? Wie wil er 12 elementen in z'n vat? 8)7
Nee, het idee van dat apparaat is om zonnestroom wat niet gebruikt wordt te gebruiken, 1 element is 3000W dus wat ga je doen als je 20kWp aan pv hebt en een 5000 liter boiler?
Dan heb je meer elementen nodig, 3 zou mooi zijn. :)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Nee, het idee van dat apparaat is om zonnestroom wat niet gebruikt wordt te gebruiken, 1 element is 3000W dus wat ga je doen als je 20kWp aan pv hebt en een 5000 liter boiler?
1 element van 9 kW ?

• TimoDimo
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Ah een PV-zonneboiler dus. Moet je wel een enorm vat hebben met zulke vermogens. En wat heb je dan aan zoveel heet water? En daarbij, een efficiëntere warmtepomp moet natuurlijk eerst ingeschakeld worden voordat je de rest van je overschot gaat verbruiken, dus dan heb je toch geen drie elementen nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 26-01-2020 20:12 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@koevlaas2 @TimoDimo

Op 3 fase is het mooiste als hij de 3 fase onafhankelijk kan regelen, ik zie die slimme elementen niet in een 3 fase versie dus dan maar 3 stuks op de controller, die heeft ook 3 meet units om elke fase te meten.

Het zijn geen gewone elementen.
https://www.ta.co.at/download/datei/34573512-manual-ehs-r/

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-12 21:12
koevlaas2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Voor jou niet interessant, jij hebt je vermogen nodig m.i
Maar om je interesse te bevredigen, hiervoor heb je een kabeltje nodig die je in je buitenunit steekt.
Jij hebt hem ingesteld en zal het weten, dan laat ik hem zo staan ;)

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• beumer
Ik was er redelijk over uit dat ik voor een LG HM071M.U43 zou gaan voor het verwarmingsgedeelte maar ik zie nog 1 obstakel, namelijk het in bedrijf nemen. Klopt het dat dit alleen door gecertificeerde installateurs mag gebeuren?

Dit staat er in de installatiehandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RauUZRIy3C6BCMmCEnJpe2O2/thumb.png

En is dit bij andere warmtepompen ook het geval? Zoals de Panasonic WH-MDC09H3E5?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40
beumer schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:44:
Ik was er redelijk over uit dat ik voor een LG HM071M.U43 zou gaan voor het verwarmingsgedeelte maar ik zie nog 1 obstakel, namelijk het in bedrijf nemen. Klopt het dat dit alleen door gecertificeerde installateurs mag gebeuren?

[Afbeelding]

En is dit bij andere warmtepompen ook het geval? Zoals de Panasonic WH-MDC09H3E5?
Ik heb 9kW T-Cap en volgens mij staat er inderdaad ook zoiets in. Je krijgt ook zo'n soort popup als je het installateursmenu opent.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• TimoDimo
Ja ze zijn dus traploos van 0-3000W instelbaar. Alhoewel ik dan niet snap dat op pagina 9 staat dat 1500+750W niet aanstuurbaar is; slechts 750W kun je aansturen... Wat bedoelen ze hier?

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:18:
@koevlaas2 @TimoDimo

Op 3 fase is het mooiste als hij de 3 fase onafhankelijk kan regelen, ik zie die slimme elementen niet in een 3 fase versie dus dan maar 3 stuks op de controller, die heeft ook 3 meet units om elke fase te meten.

Het zijn geen gewone elementen.
https://www.ta.co.at/download/datei/34573512-manual-ehs-r/
Je kan ze ook zelf maken, een soort van vermogensregeling per fase.

• TimoDimo

[Afbeelding]

Ik heb geen idee wat een installatielicentie is, maar het lijkt me dat het net als bij de Panasonic is, waarbij je ook gewoon in het menu kunt komen. Ik heb die vraag recentelijk ook gesteld in het Panasonic topic.

Dat zijn in ieder geval monoblocks dus die kun je zelf installeren.

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Ja ze zijn dus traploos van 0-3000W instelbaar. Alhoewel ik dan niet snap dat op pagina 9 staat dat 1500+750W niet aanstuurbaar is; slechts 750W kun je aansturen... Wat bedoelen ze hier?
Kan toch?
Eerst van 0-750
Dan 750 vast aan en tot 1500 regelbaar
Dan 1500 vast aan en regelen tot 2250
Dan 1500 en 750 vast aan en regelen naar 3000W

@koevlaas2
Ja kan maar je moet nog wel de regeling hebben, dan kost het net zoveel, je houd je netload niet zomaar op 0.

• TimoDimo
O ja natuurlijk, stom van mij |:(

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:22

[Afbeelding]

Je zal een wachtwoord moeten invoeren, volgens mijn is de code de firmware versie.
Staat op YouTube in ieder geval hoe je het moet doen
Verder kan er niet heel veel fout gaan .

• TimoDimo
Weet iemand of je een verdeler met pomp die hydraulisch instelbaar is ook volledig actief kunt maken? Deze Therminon bijvoorbeeld? Je kunt de schroef aan de rechterkant dan namelijk draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/06Fzn0GptNgnLShyQ9HnbJMe/full.png

https://vloerverwarming.n...stallation-guide-V2.0.pdf

Maar is hij dan ook helemaal actief, m.a.w. is de retour naar de pomp afgesloten? Ik wil namelijk een hoge temperatuurverwarming aansluiten, dus wil geen menging van retourwater.

Tweede vraag: voor koeling in de winter wil ik een "minimum thermostatische knop" op de aanvoer zetten om te zorgen dat het dauwpunt niet bereikt wordt. Kan dat? (De warmtepomp moet ook een convector condenserend koelen.)

• koevlaas2
TimoDimo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:25:

Maar is hij dan ook helemaal actief, m.a.w. is de retour naar de pomp afgesloten? Ik wil namelijk een hoge temperatuurverwarming aansluiten, dus wil geen menging van retourwater.

Tweede vraag: voor koeling in de winter wil ik een "minimum thermostatische knop" op de aanvoer zetten om te zorgen dat het dauwpunt niet bereikt wordt. Kan dat? (De warmtepomp moet ook een convector condenserend koelen.)
Je gaat toch niet je wp hele hoge temperaturen laten maken ?
#WPCOPZelfmoord.

• TimoDimo
koevlaas2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Je gaat toch niet je wp hele hoge temperaturen laten maken ?
#WPCOPZelfmoord.
Nee nee.... wees maar niet bang. Er komt uiteindelijk overal LTV, maar er is eerst tijdelijk nog een andere energiebron beschikbaar (CV-ketel) voor de radiatoren/convectoren die ik op die verdeler wil aansluiten.

• Ramon_1984
Weet iemand of je een verdeler met pomp die hydraulisch instelbaar is ook volledig actief kunt maken? Deze Therminion bijvoorbeeld? Je kunt de schroef aan de rechterkant dan namelijk draaien:

[Afbeelding]

Waarom plaats je geen gesloten verdeler ?
Dan kan je daar voorlopig een mengshunt op aansluiten en klaar ben je .

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op FOK! forum nu iemand met een gemengde COP van 2.4 op z'n Mitsubishi L/W warmtepomp.
Ben wel benieuwd naar de reden...

https://forum.fok.nl/topic/2536163

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• TimoDimo
Ramon_1984 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Waarom plaats je geen gesloten verdeler ?
Dan kan je daar voorlopig een mengshunt op aansluiten en klaar ben je .
Ik dacht dat zo'n complete verdeler wel handig zou zijn, alles-in-een: verdeler, pomp, mixventiel...

Zo'n mengshunt is dus het deel van een verdeler met de pomp en het mengventiel, toch?
Dus open verdeler = gesloten verdeler + mengshunt ?

Misschien nog wat meer achtergrond dan: ik heb een 300 liter buffervat met hygiënespiraal die ik op zo'n 40 tot 50 graden wil houden voor SWW. Nu nog met ketel, maar later moet dat zonneboiler + WP worden. En als die dat niet halen met een goede COP, dan een doorstroomverwarmertje erbij.

Verder moet de verdeler dus altijd enigszins actief blijven om water uit het buffervat te kunnen pompen. (Dat kan toch zonder aparte pomp neem ik aan?)

In ieder geval moet het buffervat nu nog heet (70-80 graden) zijn vanwege enkele plaatradiatoren, dus wil ik nu juist een gesloten verdeler. Later als alles LTV is zou het buffervat nog steeds heet kunnen zijn, dus moet ik eventueel retourwater bijmengen (de aanvoer komt dan wel uit het midden van het vat, maar dat kan toch wel aardig warm worden).

En ik wil er ook gewoon een beetje mee kunnen tweaken met al die verschillende afgiftesystemen: dus als zo'n Therminon bijvoorbeeld helemaal hydraulisch actief of helemaal neutraal zou kunnen worden ingesteld zou dat wel leuk zijn. Maar dat weet ik dus niet. Iemand? :)

• TimoDimo
BlueTooth76 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:00:
Op FOK! forum nu iemand met een gemengde COP van 2.4 op z'n Mitsubishi L/W warmtepomp.
Ben wel benieuwd naar de reden...

https://forum.fok.nl/topic/2536163
De WP aangesloten op je PV-installatie. Iets voor @AUijtdehaag? :)

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-12 06:56
@BlueTooth76 en dergelijk lage COP krijg je volgens mij alleen door foutieve instellingen (element wat veel bijspringt, of een takke hoge aanvoer
Meet/berekening fout zou nog kunnen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Appie Heijn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:53:
@BlueTooth76 en dergelijk lage COP krijg je volgens mij alleen door foutieve instellingen (element wat veel bijspringt, of een takke hoge aanvoer
Meet/berekening fout zou nog kunnen.
Ja, ik ga niet beweren dat de Mitsubishi de beste rekenaar is als het aankomt op het vaststellen van het rendement maar kan me ook niet voorstellen dat hij er COP 1,6 naast zit ;) De meeste users hier komen wel op aardig dezelfde uitkomst.

Lijkt me inderdaad iets met te hoge aanvoer of SWW op 70 graden ofzo haha.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-01-2020 11:58 ]

TimoDimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:32:
[...]

Ik dacht dat zo'n complete verdeler wel handig zou zijn, alles-in-een: verdeler, pomp, mixventiel...

Zo'n mengshunt is dus het deel van een verdeler met de pomp en het mengventiel, toch?

Misschien nog wat meer achtergrond dan: ik heb een 300 liter buffervat met hygiënespiraal die ik op zo'n 40 tot 50 graden wil houden voor SWW. Nu nog met ketel, maar later moet dat zonneboiler + WP worden. En als die dat niet halen met een goede COP, dan een doorstroomverwarmertje erbij.

Verder moet de verdeler dus altijd enigszins actief blijven om water uit het buffervat te kunnen pompen. (Dat kan toch zonder aparte pomp neem ik aan?)

In ieder geval moet het buffervat nu nog heet (70-80 graden) zijn vanwege enkele plaatradiatoren, dus wil ik nu juist een gesloten verdeler. Later als alles LTV is zou het buffervat nog steeds heet kunnen zijn, dus moet ik eventueel retourwater bijmengen (de aanvoer komt dan wel uit het midden van het vat, maar dat kan toch wel aardig warm worden).

En ik wil er ook gewoon een beetje mee kunnen tweaken met al die verschillende afgiftesystemen: dus als zo'n Therminion bijvoorbeeld helemaal hydraulisch actief of helemaal neutraal zou kunnen worden ingesteld zou dat wel leuk zijn. Maar dat weet ik dus niet. Iemand? :)
Bij een WP moet je als je de keus hebt gewoon altijd een gesloten verdeler gebruiken, dus zonder mixventiel en zonder eigen pomp.

Bij het gebruik van een buffervat heb je 1 secundaire pomp nodig na je buffervat.

Kijk maar eens naar foto's van bijvoorbeeld @Remco45 van een open verdeler, en hoe die "standaard" de flow nogal beperken.

Een gesloten verdeler is ook nog eens goedkoper, dus wat mij betreft een no-brainer. En als jij meerdere afgiftesystemen hebt los van je vloerverwarming dan heb je sowieso een pomp achter je buffervat nodig. Het pompje van je v.v. verdeler gaat er niet voor zorgen dat er water in je radiatoren komt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Appie Heijn
BlueTooth76 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Ja, ik ga niet beweren dat de Mitsubishi de beste rekenaar is als het aankomt op het vaststellen van het rendement maar kan me ook niet voorstellen dat hij er COP 1,6 naast zit ;) De meeste users hier komen wel op aardig dezelfde uitkomst.

Lijkt me inderdaad iets met te hoge aanvoer of SWW op 70 graden ofzo haha.
Wat ook nog kan is dat er meer verbruikers op de groep van de WP(/element) zitten. Heb zelf namelijk uit nood ook even de solarcontroller+pomp bij de groep van mijn element gezet. Daarom is mijn meting ook niet correct meer. Ga ik dit jaar allemaal aanpakken tijdens de verbouwing. Kan ik daarna ook weer op de spreadsheet :)

Moet nog wel wat elec omgebouwd worden de komende maanden.
3 fasen voor de PV + uitlees
Uitlezen van WP, en het element separaat.
Uitlezen L/L tuinkantoor
Uitlezen L/L woning
Uitlezen Ventilatie Type D

Maak ik meteen maar even gebruik van mijn post:
Ik heb nu WP-->50L buffer-->PompgroepCV
De pompgroep voorziet nu de open vloerverwarmingverdeler van warmte, tevens de radiatoren boven.

Met de verbouwing wordt de huidige vloerverw verd. vervangen door een gesloten exemplaar, echter kom ik dan niet in de knoei met de radiatoren boven?

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 27-01-2020 12:08 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Appie Heijn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Wat ook nog kan is dat er meer verbruikers op de groep van de WP(/element) zitten. Heb zelf namelijk uit nood ook even de solarcontroller+pomp bij de groep van mijn element gezet. Daarom is mijn meting ook niet correct meer. Ga ik dit jaar allemaal aanpakken tijdens de verbouwing. Kan ik daarna ook weer op de spreadsheet :)

Moet nog wel wat elec omgebouwd worden de komende maanden.
3 fasen voor de PV + uitlees
Uitlezen van WP, en het element separaat.
Uitlezen L/L tuinkantoor
Uitlezen L/L woning
Uitlezen Ventilatie Type D
Het zijn de gegevens van de display van de WP van die user, dus niet van een externe meter ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/93zHGNG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bh5rzUw.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-01-2020 12:08 ]

• Appie Heijn
@BlueTooth76 achso, en meet hij dmv een gekoppelde externe S0 meter, of echt alles intern?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Appie Heijn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:09:
@BlueTooth76 achso, en meet hij dmv een gekoppelde externe S0 meter, of echt alles intern?
Alles intern.

Geproduceerd / verbruikt = COP

Maar dat doe ik voor de COP overigens ook hoor.
Heb zelf wel een RasPi met domoticz en meet ook alles los maar de interne verbruiksmeter van de Mitsubishi is heel nauwkeurig bij mij, over het hele jaar iets van 0,5% afwijking ofzo.

De geproduceerde warmte is uiteraard een interpretatie van Mitsubishi zelf maar m'n COP wijkt weinig af van de anderen hier. Grolsch zit er maar 0.05 naast, bijvoorbeeld.

Een Kamstrup staat nog wel op mijn verlanglijst maar er zijn meer wensen die voor gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-01-2020 12:14 ]

• TimoDimo
Grolsch schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Bij het gebruik van een buffervat heb je 1 secundaire pomp nodig na je buffervat.
Een volledig actief ingestelde verdeler moet toch wel water uit een buffervat kunnen pompen?
Grolsch schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:03:
[...]
Een gesloten verdeler is ook nog eens goedkoper, dus wat mij betreft een no-brainer. En als jij meerdere afgiftesystemen hebt los van je vloerverwarming dan heb je sowieso een pomp achter je buffervat nodig. Het pompje van je v.v. verdeler gaat er niet voor zorgen dat er water in je radiatoren komt.
Ik zat te denken aan een verdeler op het buffervat (ingesteld op hogere temperatuur voor radiatoren/convectoren). En een tweede voor vvw, ingesteld op lage temperatuur. Maar jij zegt dus dat de pomp die bij een verdeler hoort minder krachtig is dan een losse pomp, dus dat dat niet werkt? Zijn die pompen niet allemaal gewoon standaard? Voor vvw is toch ook best wel wat kracht nodig?

• Ramon_1984
TimoDimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:32:
[...]

En ik wil er ook gewoon een beetje mee kunnen tweaken met al die verschillende afgiftesystemen: dus als zo'n Therminon bijvoorbeeld helemaal hydraulisch actief of helemaal neutraal zou kunnen worden ingesteld zou dat wel leuk zijn. Maar dat weet ik dus niet. Iemand? :)
Een warmtepomp sluit je altijd aan op een gesloten verdeler, voor nu zou je dit kunnen plaatsen.
https://www.vloerverwarmi...l-alpha2-l-circulatiepomp

Straks krijg je achter buffervat een transport pompje voor de vloerverwarming en de radiatoren en kan de mengshunt er zo weer tussen uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:38:
[...]

De WP aangesloten op je PV-installatie. Iets voor @AUijtdehaag? :)
Er draait hier al 3 jaar een mitsubsidie met kamstrup iedere winter.
En dakpannen bijna niet meer te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2020 13:24 ]

• TimoDimo
AUijtdehaag schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Er draait hier al 3 jaar een mitsubsidie met kamstrup iedere winter.
Maar kan die Mitsubsidie ;) niet zijn vermogen aanpassen aan de hand van beschikbare PV-overschot? Dan hoef je niet met verwarmingslementen in de weer en heb je COP>1. Aangezien je bezwaar was het niet nauwkeurig kunnen aansturen van de WP.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee die regelt op deltaT

• TimoDimo
Ja, maar goed, je kunt natuurlijk een grote of een kleine deltaT gebruiken, afgestemd op je PV. In dat gelinkte FOK! topic gebeurt dat misschien? (Heb het niet helemaal doorgelezen, maar waarom zouden ze anders de PV op de WP aansluiten? Alleen maar om het verbruik te tonen op de wandthermostaat???)

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-12 15:58
.

[ Voor 99% gewijzigd door hannibal2206 op 27-01-2020 13:53 . Reden: dubbele entry .. ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-12 15:58
Rimco schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:47:
@Japie.G Als je nog bezig bent zijn deze wel altijd fijn in een T-stuk:

[Afbeelding]
Heb je een link hiervan ?
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:04:
@beumer

Bij mij ook al 3 jaar een Pana 5kW mono op de garage, geen enkele trilling of geluid hoorbaar.

En, is de temp van de omgevingslucht niet wat hoger daar in vergelijk met direct boven de grond ??

[ Voor 25% gewijzigd door hannibal2206 op 27-01-2020 13:53 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben langzamerhand mijn boodschappenlijstje aan het vullen...

Heb momenteel standaard Robot-verdelers met pomp.
Als ik het zo zie kan ik deze 1:1 vervangen door de robot LT variant. Dan hoef ik (op het oog althans) niets meer met de leidingen te doen qua lengte.

Echter; deze robot LT verdelers zijn niet voorzien van flowmeters. Is er een reden om niet voor de Robot variant te gaan maar voor een ander type? Gezien het om drie verdelers gaat; wel of niet met een eigen pomp? Zou op zich niet vervelend zijn als ze kunnen komen te vervallen, gezien het geluid op de slaapverdieping.

De Robot LT verdeler is volgens mij plug-and play. Voor een LT-C geldt dit zeker niet.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2020 16:04 ]

TimoDimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Een volledig actief ingestelde verdeler moet toch wel water uit een buffervat kunnen pompen?

[...]

Ik zat te denken aan een verdeler op het buffervat (ingesteld op hogere temperatuur voor radiatoren/convectoren). En een tweede voor vvw, ingesteld op lage temperatuur. Maar jij zegt dus dat de pomp die bij een verdeler hoort minder krachtig is dan een losse pomp, dus dat dat niet werkt? Zijn die pompen niet allemaal gewoon standaard? Voor vvw is toch ook best wel wat kracht nodig?
Je wilt dus een wat complexere situatie, namelijk 2 verschillende "zones" met verschillende Ta temperaturen.

Als je dit echt wil dan moet je inderdaad een open verdeler met eigen pomp hebben, maar kun je niet af met 1 Ta :? Radiatoren doen niet zoveel met een lagere Ta, maar wellicht voor de slaapkamers voldoende ? Ik heb de vloerverwarming op de slaapkamers zo'n 355 dagen per jaar uit staan, hooguit 10 dagen per jaar dat het kouder dan 18 graden wordt en de thermostaten warmte vragen.

Zoals eerder aangegeven beperkt zo'n mixventiel nogal de flow, en met een WP wil je maximale flow door je vloer, zonder menging van water.

Hieronder het foto'tje van @Remco45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM/medium.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• TimoDimo
Grolsch schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Je wilt dus een wat complexere situatie, namelijk 2 verschillende "zones" met verschillende Ta temperaturen.

Als je dit echt wil dan moet je inderdaad een open verdeler met eigen pomp hebben, maar kun je niet af met 1 Ta :? Radiatoren doen niet zoveel met een lagere Ta, maar wellicht voor de slaapkamers voldoende ? Ik heb de vloerverwarming op de slaapkamers zo'n 355 dagen per jaar uit staan, hooguit 10 dagen per jaar dat het kouder dan 18 graden wordt en de thermostaten warmte vragen.

Zoals eerder aangegeven beperkt zo'n mixventiel nogal de flow, en met een WP wil je maximale flow door je vloer, zonder menging van water.

Hieronder het foto'tje van @Remco45

[Afbeelding]
Ja dat wil ik inderdaad. :) Nog iets complexer zelfs, er zijn eigenlijk drie zones, allemaal aangesloten op het buffervat:
  • Radiatoren en convectoren in de woonkamer (HTV of LTV afhankelijk van wat voldoende blijkt), maar geen condenserende koeling, dus alleen HTK
  • Convectoren voor verwarming slaapkamers die condenserend kunnen koelen (dus HTV of LTV en LTK)
  • Vloerverwarming en wandverwarming in de badkamer (LTV, HTK)
Beperkt vloerverwarming dus, maar wel verdelers want dat kun je handig aansluiten en inregelen. De logische oplossing leek mij dus drie verdelers, of mogelijk dat ik vvw en radiatoren en convectoren met HTK samenvoeg en op LTV draai. Als dit een stom idee is, laat gerust weten. ;)

Dan over de flow e.d.: als het zo is dat er maar een klein gaatje in het mixventiel / mengventiel zit van een verdeler met pomp * (waarom eigenlijk??? :? ) dan lijkt me verdelers gebruiken in mijn geval niet zo'n goed plan inderdaad. Alhoewel, ik lees overal dat als er maar een heel korte vernauwing ergens in zit dat dat verwaarloosbaar is...

Heeft een los mengventiel wel gewoon een goede doorlaat? Want een verdeler kun je volgens mij ook zelf bouwen hoe je het wilt hebben van een pomp en een mixventiel en als basis een gesloten verdeler. (?) Misschien moet ik eens een eigen topic maken, maar als iemand me alvast een beetje op weg kan helpen... _/-\o_

*) Dat heet toch eigenlijk ook geen open verdeler maar een gedeeltelijk hydraulisch neutrale verdeler? Een open verdeler is toch als het water in een soort grote cilinder komt (of zelfs een buffervat) en alles wat erop aangesloten is volledig hydraulisch neutraal van elkaar is? Of is de doorlaat tussen de aanvoer en de retour op de verdeler zo groot dat het water daarin twee kanten op kan stromen en het als open verdeler geldt? Volgens mij niet, maar dit ter zijde.

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 27-01-2020 16:48 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12 10:29
MikeyMan schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:00:
Ben langzamerhand mijn boodschappenlijstje aan het vullen...

Heb momenteel standaard Robot-verdelers met pomp.
Als ik het zo zie kan ik deze 1:1 vervangen door de robot LT variant. Dan hoef ik (op het oog althans) niets meer met de leidingen te doen qua lengte.

Echter; deze robot LT verdelers zijn niet voorzien van flowmeters. Is er een reden om niet voor de Robot variant te gaan maar voor een ander type? Gezien het om drie verdelers gaat; wel of niet met een eigen pomp? Zou op zich niet vervelend zijn als ze kunnen komen te vervallen, gezien het geluid op de slaapverdieping.

De Robot LT verdeler is volgens mij plug-and play. Voor een LT-C geldt dit zeker niet.
Ik heb hem zonder flow meters en dacht ook dat ik de robot openverdeler 1 op 1 kon (laten) vervangen door de LT. Mooi mis, @koevlaas2 is er nog behoorlijk lang mee aan het vechten geweest! Alles moest worden bijgesneden. Wellicht dat het model met flow meters wel past? Zou de vraag even bij Robot neerleggen. Ook goed uitkijken voor gruis bij het boren van de nieuwe bevestiging. Die past sowieso niet 1 op 1 op de oude gaten. De aanvoer en retour zitten ook anders op de verdeler.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TimoDimo Op het eerste gezicht is je grootste probleem uiteindelijk dat je je verwarming niet op een lagere temperatuur kan draaien vanwege je SWW (min 40-50?). Je wilt dus eigenlijk je buffervat los kunnen koppelen van de warmtevraag, anders ga je je COP om zeep helpen al de WP er komt.

Als je plek hebt wil je dus wellicht een tweede SWW-buffer hebben zodat je daarin de hoge temperaturen kan hebben terwijl de huidige buffer kouder kan worden als je het niet nodig hebt voor de verwarming.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12 09:36
Weet iemand of je een verdeler met pomp die hydraulisch instelbaar is ook volledig actief kunt maken? Deze Therminon bijvoorbeeld? Je kunt de schroef aan de rechterkant dan namelijk draaien:

[Afbeelding]

Ik gok (hier kunnen geen rechten aan verleend worden :+ ) dat je deze idd hydraulisch actief kunt maken door deze in te draaien.
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn VTE Slim verdeler (pagina 3/5)
https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf

Let wel.. hydraulisch actief kan je systeem aardig beinvloeden..
Als ik mijn vvw pomp op max zette trok de VVW vrijwel alle warmte naar zich toe..

Uiteindelijk heb ik de VVW pomp zelfs uitgezet en is de VVW een gesloten verdeler geworden.
Tevens zijn vrijwel alle flow beperkingen eruit gehaald (15mm naar 22mm, afsluiters weg, puntstuk erin gedraaid en uitgeboord voor meer flow :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2020 19:10 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t.oswald schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:43:
[...]

Ik heb hem zonder flow meters en dacht ook dat ik de robot openverdeler 1 op 1 kon (laten) vervangen door de LT. Mooi mis, @koevlaas2 is er nog behoorlijk lang mee aan het vechten geweest! Alles moest worden bijgesneden. Wellicht dat het model met flow meters wel past? Zou de vraag even bij Robot neerleggen. Ook goed uitkijken voor gruis bij het boren van de nieuwe bevestiging. Die past sowieso niet 1 op 1 op de oude gaten. De aanvoer en retour zitten ook anders op de verdeler.
Dat zou niet mooi zijn. Heb niet heel erg veel ruimte over aan leidingen... :X

• pleio65
  • Laatst online: 26-12 12:39
TimoDimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Ja dat wil ik inderdaad. :) Nog iets complexer zelfs, er zijn eigenlijk drie zones, allemaal aangesloten op het buffervat:
  • Radiatoren en convectoren in de woonkamer (HTV of LTV afhankelijk van wat voldoende blijkt), maar geen condenserende koeling, dus alleen HTK
  • Convectoren voor verwarming slaapkamers die condenserend kunnen koelen (dus HTV of LTV en LTK)
  • Vloerverwarming en wandverwarming in de badkamer (LTV, HTK)
Beperkt vloerverwarming dus, maar wel verdelers want dat kun je handig aansluiten en inregelen. De logische oplossing leek mij dus drie verdelers, of mogelijk dat ik vvw en radiatoren en convectoren met HTK samenvoeg en op LTV draai. Als dit een stom idee is, laat gerust weten. ;)

Dan over de flow e.d.: als het zo is dat er maar een klein gaatje in het mixventiel / mengventiel zit van een verdeler met pomp * (waarom eigenlijk??? :? ) dan lijkt me verdelers gebruiken in mijn geval niet zo'n goed plan inderdaad. Alhoewel, ik lees overal dat als er maar een heel korte vernauwing ergens in zit dat dat verwaarloosbaar is...

Heeft een los mengventiel wel gewoon een goede doorlaat? Want een verdeler kun je volgens mij ook zelf bouwen hoe je het wilt hebben van een pomp en een mixventiel en als basis een gesloten verdeler. (?) Misschien moet ik eens een eigen topic maken, maar als iemand me alvast een beetje op weg kan helpen... _/-\o_

*) Dat heet toch eigenlijk ook geen open verdeler maar een gedeeltelijk hydraulisch neutrale verdeler? Een open verdeler is toch als het water in een soort grote cilinder komt (of zelfs een buffervat) en alles wat erop aangesloten is volledig hydraulisch neutraal van elkaar is? Of is de doorlaat tussen de aanvoer en de retour op de verdeler zo groot dat het water daarin twee kanten op kan stromen en het als open verdeler geldt? Volgens mij niet, maar dit ter zijde.
De Robot LTV is hydraulisch actief te maken. Wat er dan precies in de verdeler gebeurt is mij niet helemaal duidelijk. Moet de interne pomp nog wel draaien? En wat met de thermostaat?
https://www.heatnet.nl/start/ingebruiknemen-robot.html

Is beetje off topic.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12 09:36
pleio65 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:24:
[...]

De Robot LTV is hydraulisch actief te maken. Wat er dan precies in de verdeler gebeurt is mij niet helemaal duidelijk. Moet de interne pomp nog wel draaien? En wat met de thermostaat?
https://www.heatnet.nl/start/ingebruiknemen-robot.html

Is beetje off topic.
Bij het hydraulisch actief maken van de verdeler zal de VVW water als 't ware aan gaan zuigen..
Je brengt dus je afgifte systeem in de war als je dit niet juist inregel..

In mijn geval heb ik de pomp (VTE verdeler) zelfs helemaal uitgezet en ook geen thermostaat meer.

Probeer ook te begrijpen hoe het verwisselen van de retourlocatie geen menging meer toelaat..
M.i. als je C afdopt en J de retour laat worden is er nog steeds een connectie tussen aanvoer en retour..

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 56 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.