Afgelopen week heeft @
koevlaas2 bij mij een Mitsubishi split geïnstalleerd (ERSD-VM2D en PUHZ-SW75YAA).
Ik heb een huis dat is gebouwd in 1974 met sterke Tinus als loodgieter gezien dikwandige buizen van 22, 28 en 35mm, gelast en gebogen. In de woonkamer staat een T20 radiator van 4m lang en 40cm hoog. Ik heb gezocht of deze nieuw te krijgen zijn maar het lijkt erop dat ze voor deze lengte niet meer gemaakt worden. Hoe zou dat toch komen?
Inmiddels hebben de spouwmuren isolatie, is 35m2 enkelglas en aluminium kozijn vervangen door kunststof met HR++ glas en is het dak vernieuwd met veel beter isolatie. Het zou dus moeten lukken met een warmtepomp en die staat nu te zoemen. Hij is braaaaf.
En tot nu toe ziet het er goed uit. De thermostaat staat nu nog wat laag op 18 graden en met een buiten temperatuur van 2 a 10 graden maakt hij toch mooie lange runs van 2 a 3 uur met een cv water temperatuur van circa 34 graden. Debiet is 23 liter/minuut. Delta t is 2.0 a 2.2 graden (verschil gemeten met losse elektronische thermometer).
Hmm… Mooi, maar wel vreemd voor een CV installatie met alleen radiatoren of zou… En wat blijkt, ik heb vloerverwarming in de badkamer. Nooit geweten, maar ja de Veenstra’s en afstellen gaat niet altijd samen. Ok, ik voelde wel een hete lijn in de vloer maar ik dacht dat dat de leiding naar de radiator was.
Afijn, met die lange runs kan die vloer nu wél helemaal lekker opwarmen.
Ik ben nog in dubio om de radiator in de woonkamer te vervangen door Jaga’s maar tot nu toe is gaat het eigenlijk verrassend goed. Juist door die lange runs is de radiator steeds warm en wellicht dat het beetje warmtestraling ook helpt.
De installatie ging prima. Gelukkig hebben loodgieters nu ook beter materiaal.
Wellicht hebben ze toch nog een beetje naar de inmiddels niet meer sterke Tinus geluisterd toen hij met kapotte rug en halve long in de WAO werd gedumpt.