Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Waarom zou het richting wp gaan?
Weet je hoe een open meng verdeler werkt?
Blijkbaar niet?

Als open is, was mijn aanname dat de verdeler zelf niet door middel van een thermostaat bijmengt uit de retour?

En zodoende dus rechtstreeks de retour uit de vloer weer terug gaat?

Maar ik laat mij graag corrigeren :)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 23-01-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:31:

LG HM071M.U43 -> inkoop €2.714,-, subsidie €1.800,-

Panasonic WH-MDC09H3E5 (Aangepast van WH-MDC07H3E5 na opmerking van @flippy, verschil inkoop is 185,- en de subsidie is gelijk) -> inkoop €3.389,-, subsidie €1900,-

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C (wel met binnenunit, heb ik die eigenlijk nodig icm wpb?) -> inkoop €4.205,-, subsidie €1.900,-

Nibe F2120-8 -> inkoop €6.727,-, subsidie €1.900,-

Uiteraard transport en installatiekosten nog even niet meegenomen. Die moet ik bij allemaal maken, al kan de installatie mogelijk nog wel verschillen qua prijs.
Goed gisteren twijfelde ik nog tussen vier modellen, dat is teruggebracht naar 2 met een voorkeur voor de LG.
De Daikin vind ik echt te duur worden en ik kan de meerprijs hier thuis nog niet echt rechtvaardigen.
De Mitsubishi is een split unit, hier heb ik dan een aparte installateur voor nodig (€€€) en is de aanschafprijs ook wat hoger. Ik ben ook niet bang voor bevriezing, de unit komt op het zuiden nagenoeg tegen de gevel.
Dan houden we de Panasonic WH-MDC09H3E5 & LG HM071M.U43 over waarbij de laatste volgens mij iets beter presteert bij temperaturen onder de -5 (toch?). Hoewel het deze winter niet echt veel vriest zijn dat wel de momenten dat ik niet wil twijfelen of mijn huis nog op temperatuur blijft. Komt er ook nog eens bij dat dit netto wel de goedkoopste unit is van het lijstje, dat maakt evt upgraden in de toekomst ook geen moeilijke keuze. Kloppen mijn aannames een beetje?

Dan blijft over het sww. Daarvoor wil ik de Atlantic Explorer V4 270l in gaan zetten ipv een normaal boilervat. Dan kan de warmtepomp in de zomer uit zodat ik daar in de tuin geen last van heb en blijft de installatie eenvoudig. Hoewel ik nog wel twijfel over de versie met of zonder spiraal. Zonder zijn de aansluitingen minder complex, maar met houd ik de mogelijkheid om bijvoorbeeld de warmtepomp icm driewegklep nog in te zetten om het sww sneller op te warmen, of maak ik het hiermee nodeloos complex voor die enkele uitzondering dat ik mijn wpb leeg trek en ook het elektrische element het niet meer bij kan benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LangeFries schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:03:
[...]

Zit er wel een gesloten verdeler op de vloerverwarming, anders ben je gewoon water linea recta retour aan het pompen naar de WP en gaat hij uit.
Het feit dat zijn WP veel vermogen vraagt bij vvw-only en zijn WP zegt dat er een deltaT=3 is lijkt ondanks dat het een openverdeler is e.e.a. correct te werken. Alle Ten zijn tenslotte 30C of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:12
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Blijkbaar niet?

Als open is, was mijn aanname dat de verdeler zelf niet door middel van een thermostaat bijmengt uit de retour?

En zodoende dus rechtstreeks de retour uit de vloer weer terug gaat?

Maar ik laat mij graag corrigeren :)
Jij bent in verwarring met een pomp loze gesloten verdeler. Die doet dat inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:04:
[...]
DeltaT bij alleen gebruik Vloerverwarming is ongeveer 3 graden.
Bij aanvoer 30 is retour iets minder dan 27 graden
Bij aanvoer 32 graden is retour ongeveer 28,5 / 29 graden

Retourtermperatuur loopt te hoog op, dus warmte-afgifte aan vloer is blijkbaar niet goed. (Mijn conclusie).

Ik heb daarom advies gekregen om retourventiel en thermostaat er helemaal uit te halen. Meer kan ik nu echt niet meer verzinnen. Dan moet ik een expert gaan inschakelen.
Met die open verdeler komt er van die Ta van 30 waarschijnlijk maar hooguit 23 via de verdeler de vloer in. De wp krijgt door de menging al snel een Tr van 27 en gaat uit. Zeker als er nog allerlei muizengaatjes in je verdeler zitten die de doorstroming verhinderen. Ik heb ook een jaar met een open verdeler gewerkt, maar wel met het retourventiel en de thermostaat er direct uit. En dan was nog door de menging de aanvoer de vloer in 24 bij een Ta van 28. Volgens mensen die zeggen dat het met een open verdeler wel kan, komt het systeem na een langere periode 24/7 wel meer in evenwicht. Duurde mij in ieder geval te lang en ik heb er een gesloten verdeler in laten zetten. Nu gaat de Ta van 26 ook echt de vloer in en komt er echt 24 uit de vloer retour. Kortom, volgens mij is er niets abnormaals aan de hand met je wp. De aanvoer temp de vloer in is gewoon te laag voor de gewenste ruimtetemperatuur, volledig te verklaren door de open verdeler met retourventiel en thermostaat.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:59
t.oswald schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Met die open verdeler komt er van die Ta van 30 waarschijnlijk maar hooguit 23 via de verdeler de vloer in. De wp krijgt door de menging al snel een Tr van 27 en gaat uit. Zeker als er nog allerlei muizengaatjes in je verdeler zitten die de doorstroming verhinderen. Ik heb ook een jaar met een open verdeler gewerkt, maar wel met het retourventiel en de thermostaat er direct uit. En dan was nog door de menging de aanvoer de vloer in 24 bij een Ta van 28. Volgens mensen die zeggen dat het met een open verdeler wel kan, komt het systeem na een langere periode 24/7 wel meer in evenwicht. Duurde mij in ieder geval te lang en ik heb er een gesloten verdeler in laten zetten. Nu gaat de Ta van 26 ook echt de vloer in en komt er echt 24 uit de vloer retour. Kortom, volgens mij is er niets abnormaals aan de hand met je wp. De aanvoer temp de vloer in is gewoon te laag voor de gewenste ruimtetemperatuur, volledig te verklaren door de open verdeler met retourventiel en thermostaat.
had jij ook een hydraulisch actieve verdeler?
op die van mij zit een ventiel als deze dicht staat mengt hij niet meer. rechts van de kraan zie je een inbus zitten

Afbeeldingslocatie: https://vloerverwarming.nl/wp-content/uploads/2017/09/Therminon_LTV_Compact_Dubbel-Afsluitbaar_Wilo-Para-1.jpghttps://vloerverwarming.n...sluitbaar_Wilo-Para-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dewim1 op 23-01-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:30
LangeFries schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:03:
[...]

Zit er wel een gesloten verdeler op de vloerverwarming, anders ben je gewoon water linea recta retour aan het pompen naar de WP en gaat hij uit.
Het is inderdaad nog een open verdeler. Deze:

Verdeler 1

Thermostaatknop is al buiten werking gesteld, voetventiel gaat er dit weekend uit.

Aanvoer van de groepen kan ik toch sturen met imbus-sleutel onder rode kapjes? Deze staan nu volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Remco45 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:37:
@TweakersOnly
Gezien de verschillen tussen radiatoren dicht en open lijkt het een flow-probleem.
Kan je in jouw schema de leiding diameters aangeven?
Met name de leiding PRIMAIR, leiding tussen Zolder CV splitter en Kruipruimte CV splitter, en tot slot van Kruipruimte CV splitter naar Vloerverwarmingverdeler.
Voor zover ik kan zien zijn alle koper leidingen 22mm. Vanuit kruipruimte gaat een kunststof leiding omhoog naar cementdekvloer in de gang en vervolgens ongeveer 5 meter onder tegelvloer naar verdeler in de garage.

Zojuist even snelle meting gedaan:
Aanvoer WP: 29,8
Retour WP: 26,6

Met infrarood thermometer gemeten:
Aanvoerleiding: 26,7
Retourleiding: 19,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
ijhas schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:09:
Ik heb hier in het verleden wel eens gelezen over een "omgekeerde stooklijn". Ta lager naarmate het buiten kouder wordt, maar wel langer doorstoken. Zijn er Tweakers die dit nog met succes toepassen? Of is dit inmiddels achterhaald?
Ja, ik. Bij 0c en lager buiten liet ik de aanvoertemperatuur zakken van 30 naar 28c. Echter dit jaar heb ik een vaste Ta van inmiddels 29c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Voor zover ik kan zien zijn alle koper leidingen 22mm. Vanuit kruipruimte gaat een kunststof leiding omhoog naar cementdekvloer in de gang en vervolgens ongeveer 5 meter onder tegelvloer naar verdeler in de garage.

Zojuist even snelle meting gedaan:
Aanvoer WP: 29,8
Retour WP: 26,6

Met infrarood thermometer gemeten:
Aanvoerleiding: 26,7
Retourleiding: 19,8
Heb je voor correcte meting wel even een stukje pvc plakband op de leidingen gedaan, anders krijgt je door reflectie van het glimmende oppervlak v.d. leidingen foute waardes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20:57
t.oswald schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:01:
[...]

@TweakersOnly

Dit is het beeld van een open verdeler met ventielen en thermostaat er in. Aan het begin de avond zie je de war de temperatuur verhogen. Een min of meer vaste delta-t.

Vw verdeler

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:55:
[...]

[Afbeelding: Verdeler 1]
Op de foto rechts, bijna buiten beeld zit een verbinding tussen aanvoer en afvoer.
Daarboven vermoedelijk een instelmogelijkheid.
Als deze open staat, ontstaat een kortsluiting.
Probeer ... helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Domosapiens schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Op de foto rechts, bijna buiten beeld zit een verbinding tussen aanvoer en afvoer.
Daarboven vermoedelijk een instelmogelijkheid.
Als deze open staat, ontstaat een kortsluiting.
Probeer ... helemaal dicht.
Die verbinding staat inderdaad helemaal dicht. Grijs kapje eraf en met imbus dichtgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:55:
[...]

[Afbeelding: Verdeler 1]

Thermostaatknop is al buiten werking gesteld, voetventiel gaat er dit weekend uit.

Aanvoer van de groepen kan ik toch sturen met imbus-sleutel onder rode kapjes? Deze staan nu volledig open.
Waarom haal je het pomp gedeelte er niet af en sluit hem rechtstreeks aan op aanvoer en retour, dan heb je een gesloten verdeler zonder pomp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Waarom haal je het pomp gedeelte er niet af en sluit hem rechtstreeks aan op aanvoer en retour, dan heb je een gesloten verdeler zonder pomp.
Zo technisch ben ik niet en wat klussen betreft heb ik twee linkerhanden. Wat zou er dan in de plaats moeten komen van de pomp? Gewoon koper leiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Dat kan maar dan moeten de aanvoer en retour buizen richting de hoofdleiding wel wat dikker dan 16mm

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Zo technisch ben ik niet en wat klussen betreft heb ik twee linkerhanden. Wat zou er dan in de plaats moeten komen van de pomp? Gewoon koper leiding?
Nee hier loshalen en de leidingen op aansluiten, al dan niet met een afsluiter er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/krbfn3v6.jpeg

@koevlaas2
Dat zou in beide gevallen het beste zijn, dikte leiding is inherent aan de temperatuur, des te dunner de leiding des te hoger de temperatuur, hoger in temperatuur is weer een open verdeler.
Lager in temperatuur is meer liters erdoor, maar 30-32 graden gaat wel met een 22 of 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Ik lees hier al een tijdje geïnteresseerd mee aangezien onze nieuwbouwwoning (oplevering feb 2021) ook voorzien zal zijn van een warmtepomp met vloerverwarming. Recentelijk hebben we van de ontwikkelaar de typenummers doorgekregen:
Buitenunit: Mitsubishi PUHZ-SW75 YAA
Binnenunit: Mitsubishi EHST20D-VM2C

Volgens de specificaties die ik online kan vinden kan de EHST20D-VM2C echter niet koelen (https://alklima.nl/leveri...en-verwarmen/ehst20d-vm2c). Dit wekte bij ons verbazing aangezien in het verkooptraject meerdere malen is bevestigd dat de warmtepomp ook ingezet kan worden om de vloer te koelen. Na navraag bij de ontwikkelaar hebben alle kopers bericht gekregen dat het systeem inderdaad niet kan koelen en dat er sprake is geweest van een 'misverstand'. De ontwikkelaar verschuilt zich hierbij achter de verklaring dat koelen niet aan te raden is ivm condensvorming en geluidsoverlast van de buitenunit.

Wij gaan hier uiteraard niet mee akkoord, maar ik zou graag wat meer munitie hebben in mijn betoog tegen de ontwikkelaar. Hierbij denk ik aan:

1) Weet iemand of er daadwerkelijk hardwarematig verschil is tussen de EHST20D-VM2C (geen koeling) en de ERST20D-VM2C (wel koeling)? Ik kan me bijv. voorstellen dat het dezelfde apparaten zijn met een softwarematige wijziging.

2) Heeft een plaatsen van een unit met koeling nog verdere gevolgen voor de rest van de installatie?

3) Stel dat we er echt niet uitkomen met de ontwikkelaar, is het 't dan waard om kosten te maken voor juridische bijstand of kunnen we het dan bijv. beter achteraf laten ombouwen tegen een acceptabele kosten?

Alvast mijn dank!

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1.Yup, de eh koelt niet, de er wel , r staat voor reverse. H voor Heat denk ik.

2. Condens water afvoer, meer niet.

3. Verschil is niet zo groot, en afspraak is afspraak, hij moet gewoon leveren wat is afgesproken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepey
@Grolsch thanks voor je super snelle reactie, heb ik wat aan!

M.b.t. 3) uiteraard eens, maar aangezien de koelfunctie nergens zwart-op-wit staat kan dat nog wel eens een lange discussie gaan worden. Stel nou dat de EH bijv. voor 'n paar honderd euro omgebouwd kan worden naar een ER, dan zou ik dat wellicht overwegen en mezelf een hoop energie en frustratie besparen. Maar ik ben bang dat het gewoon echt andere apparaten zijn?

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Net een nieuwe meting gedaan op vloerverwarming:

Aanvoerleiding vloerverwarming: 26,5 graden
Aanvoerleidingen groepen: 18 tot 20 graden
Retourleidingen groepen: 16 tot 18 graden
Retourleiding vloerverwarming: 16,5 graden
Geen pvc plakband, even ducttape om leidingen gedaan.

Vloertemperatuur is ongeveer 16,5 graad.

Tussen hoofd aanvoerleiding en aanvoerleiding groepen mis ik dus 7-8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:15:

Even voor de duidelijkheid, kan je in de foto aangeven waar je wat meet?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
jeepey schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:13:
@Grolsch thanks voor je super snelle reactie, heb ik wat aan!

M.b.t. 3) uiteraard eens, maar aangezien de koelfunctie nergens zwart-op-wit staat kan dat nog wel eens een lange discussie gaan worden. Stel nou dat de EH bijv. voor 'n paar honderd euro omgebouwd kan worden naar een ER, dan zou ik dat wellicht overwegen en mezelf een hoop energie en frustratie besparen. Maar ik ben bang dat het gewoon echt andere apparaten zijn?
Im zou vragen waarom er niet 'gewoon' de Mitsubishi ERST20D-VM2C geleverd kan worden. Immers, de vraag is waarom er de H-varant geleverd kan worden. Is het een kwestie van te scherp geprijst door de ontwikkelaar en probeert die nu geld te besparen, is het een bulk-contract, of is er een technische reden?

Afhankelijk van die reden kan er wellicht afgeweken worden. Dwz als het puur om geld gaat, kun je wellicht overwegen zelf dan maar de meerkosten te betalen, en het als 'meerwerk' laten opnemen, of een andere oplossingen bedenken.

Het 'waarom' is denk ik echter het belangrijkste voor de gevolgstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
t.oswald schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Even voor de duidelijkheid, kan je in de foto aangeven waar je wat meet?
VVW verdeler temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:15:

Doet niks dus, 16,5 graad vloer heb je weinig aan, vanaf een 25 graden gaat hij pas merkbaar worden, waarom komt er maar 26,5 aan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeepey
Armin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Im zou vragen waarom er niet 'gewoon' de Mitsubishi ERST20D-VM2C geleverd kan worden. Immers, de vraag is waarom er de H-varant geleverd kan worden. Is het een kwestie van te scherp geprijst door de ontwikkelaar en probeert die nu geld te besparen, is het een bulk-contract, of is er een technische reden?
Eens! Die vraag heb ik al bij ze uit staan. Na mijn eerste vragen over dit onderwerp hadden ze ook al veel tijd nodig om een antwoord te produceren (bij de meeste vragen reageert de kopersbegeleider meestal binnen enkele uren, nu duurde het 7 dagen). Mijn vermoeden is dat ze het nog in 2019 hebben willen inkopen i.v.m. de subsidies, in de nieuwsbrief werd namelijk gesproken over "de units die inmiddels zijn besteld door onze installateur". Als ze daarmee een fout hebben gemaakt zitten ze nu natuurlijk met 50+ van die binnenunits voor het hele project. Maar goed, dat is slechts een vermoeden en dat zal het blijven zolang ze zelf geen duidelijke verklaring geven :)

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Doet niks dus, 16,5 graad vloer heb je weinig aan, vanaf een 25 graden gaat hij pas merkbaar worden, waarom komt er maar 26,5 aan dan?
Op advies vanuit tweakers in dit topic de tA op warmtepomp ingesteld op 30 graden. Daarvan komt dan ongeveer 26,5 warmte aan bij vloerverwarming verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:32:
[...]

Op advies vanuit tweakers in dit topic de tA op warmtepomp ingesteld op 30 graden. Daarvan komt dan ongeveer 26,5 warmte aan bij vloerverwarming verdeler
Ah, dat is best een groot verschil, is de afstand groot? Ongeïsoleerde buizen naar de vvw verdeler? Ik heb hier vanaf zolder tot de bgg nog geen halve graad verschil namelijk, maar met isolatie er om.
30 graden is verder goed, en hoe lang loopt de wp al? Ik vind de dt over de vloer nog groot, net of het pas aan staat, kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Armin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Afhankelijk van die reden kan er wellicht afgeweken worden. Dwz als het puur om geld gaat, kun je wellicht overwegen zelf dan maar de meerkosten te betalen, en het als 'meerwerk' laten opnemen, of een andere oplossingen bedenken.

Het 'waarom' is denk ik echter het belangrijkste voor de gevolgstappen.
De H is het aller goedkoopst, dat zal de reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Ah, dat is best een groot verschil, is de afstand groot? Ongeïsoleerde buizen naar de vvw verdeler? Ik heb hier vanaf zolder tot de bgg nog geen halve graad verschil namelijk, maar met isolatie er om.
30 graden is verder goed, en hoe lang loopt de wp al? Ik vind de dt over de vloer nog groot, net of het pas aan staat, kan dat kloppen?
Daar ligt het probleem toch niet? Er komt 26,5 aan bij de thermostaat op de verdeler. Die 16,5 in de retour verwacht je toch niet. Gaat er dan helemaal geen, of nauwelijks warmte door de thermostaat de vloer in? @koevlaas2 ? Is de thermostaat kapot, moet er overigens sowieso uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Verwarmingsbuizen zijn inderdaad nog niet geïsoleerd, gebeurt dit weekend. Aanvoer retour loopt vanuit zolder via cv-Ketel hok (eerste etage) en gang naar de kruipruimte. Vandaar uit splitsing naar vloerverwarming en radiators woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Thermostaat gaat er sowieso uit, samen met voetventiel. Waarschijnlijk beste om het gehele blok met vvw pomp ook er tussenuit te halen, lees ik vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

t.oswald schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:41:
[...]

Daar ligt het probleem toch niet? Er komt 26,5 aan bij de thermostaat op de verdeler. Die 16,5 in de retour verwacht je toch niet. Gaat er dan helemaal geen, of nauwelijks warmte door de thermostaat de vloer in? @koevlaas2 ? Is de thermostaat kapot, moet er overigens sowieso uit toch?
Jawel, zijn vloer is 16,5 dus ja dan krijg je dat als retour, wat had jij verwacht dan? Daarom vroeg ik ook of het net aan staat en hoe lang hij loopt.
Aan de temperaturen te zien mengt hij nog dus gaat het erg langzaam met die vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepey
koevlaas2 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:38:
[...]

De H is het aller goedkoopst, dat zal de reden zijn.
Wat voor prijsverschil t.o.v. de R moet ik dan aan denken?

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Als die 16,5 en 26,5 qua meting kloppen heeft hij dus een deltaT=10, die zal eerst kleiner moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Rol-Co schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:46:
[...]

Jawel, zijn vloer is 16,5 dus ja dan krijg je dat als retour, wat had jij verwacht dan? Daarom vroeg ik ook of het net aan staat en hoe lang hij loopt.
Aan de temperaturen te zien mengt hij nog dus gaat het erg langzaam met die vloer.
Als ie zou mengen verwacht ik een retour enkele graden hoger dan de retour uit de vloer, dus ongeveer 22. En zonder mengen verwacht ik een retour uit de vloer van 22 of hoger. Als de thermostaat defect is en bijvoorbeeld maar heel weinig van die Ta van 26 doorlaat naar de vloer dan kan het beeld toch kloppen? Op de foto is het bij 2 tussen de 18 en de 20 terwijl het voor de thermostaat nog 26,5 is en bij 3 uit de vloer 16,5. Er gaat gewoon geen warmwater de vloer in!

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 24-01-2020 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:42:
[...]

Als ie zou mengen verwacht ik een retour enkele graden hoger dan de retour uit de vloer, dus ongeveer 22. En zonder mengen verwacht ik een retour uit de vloer van 22 of hoger. Als de thermostaat defect is en bijvoorbeeld maar heel weinig van die Ta van 26 doorlaat naar de vloer dan kan het beeld toch kloppen? Op de foto is het bij 2 tussen de 18 en de 20 terwijl het voor de thermostaat nog 26,5 is en bij 3 uit de vloer 16,5. Er gaat gewoon geen warmwater de vloer in!
Oftewel de knop van die kraan afhalen en met hamertje tikken tot hij los schiet, zit gewoon vast....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:58:
[...]

Jij bent in verwarring met een pomp loze gesloten verdeler. Die doet dat inderdaad
Ok... En wat doet een open mengverdeler dan anders? Heb zitten zoeken, maar het is geen makkelijke zoekterm merk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

t.oswald schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:42:
[...]

De verdeler mengt retour bij, vandaar de 18-20 graden op de slangen in, dus hij warmt nu een 16,5 graden vloer met 18-20 graden water, dat doet niets of duurt een week of zo. Maar ik weet niet hoe lang hij aan staat, geen antwoord nog.

2 dingen zijn gewoon niet goed nog, 26,5 Ta bij de verdeler met een wp op Ta30, en het bijmengen naar 18-20 op de slangen.
Ik zou eens kijken wat er gebeurd als je de wp overdag op 35 graden Ta zet, gewoon om te zien wat er bij de vloer gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan snap ik nog niet waar ik een onware uitspraak deed...

Als de vloerverwarming zijn warmte niet kwijt kan, zal er toch warmer water retour gestuurd worden? Of dit nou via de vloer of via de thermostaat erlangs gaat is niet zo belangrijk toch...?

@Rol-Co die Ta bij de verdeler is vaak niet zo makkelijk op te lossen. Ik stook nu op 40 graden aanvoer (op gas) en daar blijft resp 37 (eerste verd.) En 36 graden (bg) van over. Alleen, deel van de leidingen ligt door de vloer van de tweede verdieping (meter of zeven), rest in een koof waar ik niet bij kom zonder het halve pand weer uit elkaar te halen. Kan me voorstellen dat dit scenario voor meer mensen geldt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2020 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik beweer niet dat jij een onware uitspraak doet, welke uitspraak bedoel je ?

Ik heb het idee dat bij hem de flow via de thermostaat (bypass) retour gaat ipv de vloer in gezien de Dt van 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:07:
Ik beweer niet dat jij een onware uitspraak doet, welke uitspraak bedoel je ?

Ik heb het idee dat bij hem de flow via de thermostaat (bypass) retour gaat ipv de vloer in gezien de Dt van 10.
Nee, sorry, jij niet... @reneeke1970 gaf aan dat ik het principe van die verdeler niet begreep. Kan uiteraard, maar ik leer graag bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Eens met @Rol-Co
De flow vanuit de WP wordt te veel gemengd met de retour uit de vloer en wordt te veel geknepen.
Thermostaatventiel buiten werking stellen is niet genoeg: die dingen hebben inwendig vaak een hele kleine diameter, idem bij voetventiel. Was ook bij mij zo (leidingen ook deels door kruipruimte).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM/medium.jpg

Zou het als volgt aanpakken:
Aansluiten zoals @Rol-Co 's posting van 22:35.
Vullen, goed ontluchten en enkele uren laten draaien en ondertussen weer meten.

Mogelijk is de kunststof leiding een "bottleneck".
Op jouw foto is de leiding vanuit vloer dunner dan die naar de verdeler: het lijkt mij 16 mm? Dat is maar 12 mm inwendig. Zal van de lengte afhangen of dat een probleem is. Mogelijk moet je die ook vervangen.

Daarna isoleren, maar dan wel meteen goed met Armaflex.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
Update:

Gisteravond alle radiators dichtgedraaid, pomp vloerverwarming op stand 3 (van 6).
Alle aanvoer vloeverwarmingsbuizen volledig opengezet met imbussleutel.

Temperatuur tegelvloer is opgelopen van 16,5 graad naar 20,5 graad (groep 7) tot 22,5 graad (groep 1,2,3)
Verbruik vloerverwarming ligt nu op 1200 watt met elke 40 minuten aan/uit.

Aanvoer warmtepomp: 29 graden
Retour warmtepomp: 26 graden.

Ruimtetemperatuur schommelt tussen 20 en 20,5 graad.

Moet nu gaan werken. Vanavond meer meetresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:07

thido

Tilburg

TweakersOnly schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:19:
Update:

Gisteravond alle radiators dichtgedraaid, pomp vloerverwarming op stand 3 (van 6).

Temperatuur tegelvloer is opgelopen van 16,5 graad naar 20,5 graad (groep 7) tot 22,5 graad (groep 1,2,3)

Elke 40 minuten aan/uit. Zijn dat niet gewoon defrosts?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Remco45 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:14:
[...]
Mogelijk is de kunststof leiding een "bottleneck".
Op jouw foto is de leiding vanuit vloer dunner dan die naar de verdeler: het lijkt mij 16 mm? Dat is maar 12 mm inwendig. Zal van de lengte afhangen of dat een probleem is. Mogelijk moet je die ook vervangen.

Daarna isoleren, maar dan wel meteen goed met Armaflex.
Er ligt 5m kunststof leiding vanuit garage via woonkamer, keuken, hal naar kruipruimte in cementdekvloer onder vrijwel nieuwe tegelvloer. Lijkt me niet dat ik die kan vervangen zonder hak en breekwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ik bedenk me net nog iets:
In de kruipruimte wordt cv leiding gesplitst naar vloerverwarming verdeler en twee radiatoren in de woonkamer. Als de warmtepomp aanslaat, dan suizen beide radiators enorm. Radiators op eerste etage hebben daar geen last van. De radiators in woonkamer zijn wel gewoon koud.

Wellicht dat oorzaak suizen van radiators hier ook te maken heeft met problemen vloerverwarming verdeler. Water debiet in warmtepomp met alleen vloerverwarming is ongeveer 13 liter per minuut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Suizen is een indicatie voor het flowprobleem.
Vandaar het stappenplan zoals hierboven beschreven: mogelijk dat het door de aansluiting zoals @Rol-Co beschreef voldoende is opgelost. Meten is weten. Je kan nu met 13/min ca 4,5 kW kwijt.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20:47
TweakersOnly schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:36:
Ik bedenk me net nog iets:
In de kruipruimte wordt cv leiding gesplitst naar vloerverwarming verdeler en twee radiatoren in de woonkamer. Als de warmtepomp aanslaat, dan suizen beide radiators enorm. Radiators op eerste etage hebben daar geen last van. De radiators in woonkamer zijn wel gewoon koud.

Wellicht dat oorzaak suizen van radiators hier ook te maken heeft met problemen vloerverwarming verdeler. Water debiet in warmtepomp met alleen vloerverwarming is ongeveer 13 liter per minuut
De flow over die radiatoren zal vele malen hoger zijn dan door de vloerverwarming (minder weerstand).
Lijkt mij dat ze daarom suizen.. of heb je ze geknepen?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TweakersOnly schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:19:
Update:

En geef dan ook de Ta en Tr even door die je in het display van de pana krijgt bij de system check. Ik was gisteren nog benieuwd naar die Tr in relatie tot de Tr van 16,5 gemeten bij de retour van de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
t.oswald schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:24:
[...]

En geef dan ook de Ta en Tr even door die je in het display van de pana krijgt bij de system check. Ik was gisteren nog benieuwd naar die Tr in relatie tot de Tr van 16,5 gemeten bij de retour van de verdeler.
Aanvoer en retour van de warmtepomp is: 29 graden / 26 graden bij stooklijn 30 graden
Aanvoer en retour van de Vloerverwarmingverdeler was gisteravond: 26,5 / 16,5 graden.

Vanmorgen heb ik aanvoer- en retourtemperatuur van Vloerverwarming niet meer gecontroleerd, maar temperatuur van tegelvloer is vanaf gisteravond tot vanmorgen opgelopen van 16,5 graad naar ongeveer 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
pleio65 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:34:
[...]

@TweakersOnly

Dit is het beeld van een open verdeler met ventielen en thermostaat er in. Aan het begin de avond zie je de war de temperatuur verhogen. Een min of meer vaste delta-t.

[Afbeelding: Vw verdeler]
@pleio65 Offtopic: Welke warmtemeters gebruik je om de aanvoer- en retourtemperatuur te meten en de te koppelen aan domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
TweakersOnly schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:55:
[...]

@pleio65 Offtopic: Welke warmtemeters gebruik je om de aanvoer- en retourtemperatuur te meten en de te koppelen aan domoticz?
Naast DS18B20 sensoren met een Raspberry of Arduino kun je ook eventueel meten met deze meters.

https://www.bol.com/nl/p/...mometer/9200000051356387/ of de Action

Ik gebruik ze onder de cv ketel op metalen buizen met een stukje aluminiumfolie met 2 tyraps vast gezet.
Wel hebben ze meestal een afwijking van 1 - 2 graden maar om het verschil tussen aanvoer en retour te meten maakt dat niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
space-one schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Naast DS18B20 sensoren met een Raspberry of Arduino kun je ook eventueel meten met deze meters.
https://www.bol.com/nl/p/...mometer/9200000051356387/ of de Action
Wel hebben ze meestal een afwijking van 1 - 2 graden maar om het verschil tussen aanvoer en retour te meten maakt dat niks uit.
Een WP heeft bij een beetje flow vaak maar een dT van 3 graden... Dan maakt een afwijking van 1 -2 graden wel degelijk veel uit!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:54:
[...]

Een WP heeft bij een beetje flow vaak maar een dT van 3 graden... Dan maakt een afwijking van 1 -2 graden wel degelijk veel uit!
De afwijking is gelijk van beide meters en als dat niet zo was heb je helemaal gelijk. Leg de meters in de kamer maar eerst naast elkaar dan geven ze dezelfde temperatuur aan.

[ Voor 19% gewijzigd door space-one op 24-01-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MikeyMan schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Nee, sorry, jij niet... @reneeke1970 gaf aan dat ik het principe van die verdeler niet begreep. Kan uiteraard, maar ik leer graag bij ;)
Als de pomp harder gaat, wil het niet zeggen dat hij ook harder retour naar wp gaat pompen. Als je de ventielen knijpt gaat hij harder over de slangen pompen en blijft retour gelijk. Daar ging het toch om?
En een vloer kan warmte altijd kwijt, mits er hard genoeg overheen gepompt word, te hard bestaat niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20:57
TweakersOnly schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:55:
[...]

DS18B20 sensoren met rpi.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
space-one schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:56:
[...]

De afwijking is gelijk van beide meters en als dat niet zo was heb je helemaal gelijk. Leg de meters in de kamer maar eerst naast elkaar dan geven ze dezelfde temperatuur aan.
Bij mij zijn ook alle 7 meters onderling geijkt, dus Dt bepalen gaat dan goed.

29,4 graden ziet mijn WP als 30 graden. Wie nu gelijk heeft laat ik in het midden, maar als stooklijn 30 graden is zie ik mijn sensoren op 29,4 graden regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

space-one schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Maar van een warmtemeter zijn beide pt500 sensoren gekalibreerd, dat zal niet voor niets zijn vermoed ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Bij mij zijn ook alle 7 meters onderling geijkt, dus Dt bepalen gaat dan goed.

29,4 graden ziet mijn WP als 30 graden. Wie nu gelijk heeft laat ik in het midden, maar als stooklijn 30 graden is zie ik mijn sensoren op 29,4 graden regelen.
Hoe heb je dit gedaan? Ik heb ze gewoon een poos naast elkaar gelegd in de ruimte en toen de temperatuur gelijk gesteld in domoticz. Maar eigenlijk zou je ze in een bak ijswater moeten doen en dan de temp op 0 stellen, of in kokend water en de temp op 100 stellen. Maar die losse sensortjes in water hangen leek me niet verstandig😅 Wie weet heb jij een slimmere manier gevonden?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Hoe heb je dit gedaan? Ik heb ze gewoon een poos naast elkaar gelegd in de ruimte en toen de temperatuur gelijk gesteld in domoticz. Maar eigenlijk zou je ze in een bak ijswater moeten doen en dan de temp op 0 stellen, of in kokend water en de temp op 100 stellen. Maar die losse sensortjes in water hangen leek me niet verstandig😅 Wie weet heb jij een slimmere manier gevonden?
Ik heb ze in een bak kokend water gelegd, zelfde idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jeepey schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:47:
[...]

Wat voor prijsverschil t.o.v. de R moet ik dan aan denken?
Even uit mijn hoofd een paar 100 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wie kan mij vertellen welk magneetfilter geschikt is voor een redelijk hoge flow? Ik heb 1,5-3,0m3/h nodig, maar vaak is dit maar moeilijk (terug) te vinden. Daarnaast zou een 1" aansluiting het beste uitkomen, want dit stuk zal in 1" worden uitgevoerd. Het liefste zou ik zelfs nog meer in 5/4" uit willen voeren, maar ik heb gemerkt dat veel onderdelen dan plots een stuk duurder worden.

De TF1 bestaat wel in 1" en zou een max debiet hebben van 3,0m3/h, maar 2-in-1 met een microbellenafscheider is eigenlijk wel zo handig.

Tot nu toe lijkt de SpriroCombi UC100WJ een goede kandidaat, de UC125WJ is namelijk niet te vinden online. Bij deze staat er enkel een nominaal debiet van 2,0m3/h, maar geen maximaal debiet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:57
Rimco schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:14:
Wie kan mij vertellen welk magneetfilter geschikt is voor een redelijk hoge flow? Ik heb 1,5-3,0m3/h nodig, maar vaak is dit maar moeilijk (terug) te vinden. Daarnaast zou een 1" aansluiting het beste uitkomen, want dit stuk zal in 1" worden uitgevoerd. Het liefste zou ik zelfs nog meer in 5/4" uit willen voeren, maar ik heb gemerkt dat veel onderdelen dan plots een stuk duurder worden.

De TF1 bestaat wel in 1" en zou een max debiet hebben van 3,0m3/h, maar 2-in-1 met een microbellenafscheider is eigenlijk wel zo handig.

Tot nu toe lijkt de SpriroCombi UC100WJ een goede kandidaat, de UC125WJ is namelijk niet te vinden online. Bij deze staat er enkel een nominaal debiet van 2,0m3/h, maar geen maximaal debiet.
Misschien deze: Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?

https://www.ebay-kleinanz...co-plus/919833487-84-7529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:23
Lichte rammel in de Toshiba buitenunit.

Waar kan dit op duiden? ☃️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Heronimo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Misschien deze: Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?

https://www.ebay-kleinanz...co-plus/919833487-84-7529
Nog meer opties dus, maar deze lijkt inderdaad qua prijs en maximaal debiet tot nu toe de beste optie :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rimco schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:14:

Zet je er toch 2 parallel...

TF1
Voor dat geld kan ik 'm ook leveren (zonder verzendkosten).

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 25-01-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:22:
[...]

Zet je er toch 2 parallel...
Is op zich ook een optie, maar minder fraai voor het buiswerk en in zeker zin heb je dan ook geen garantie dat het vuil in het filter komt voordat het bij de WP/pomp aankomt. Geen idee of het überhaupt 100% alles in 1 keer op vangt, maar wie weet. Iemand ervaringen met verschil ik kwaliteit van de filters? Die van Flamco lijkt een veel kleinere magneet te hebben ten opzichte van de andere 2. Voordeel is wel dat de isolatie er al bij zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 25-01-2020 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 20-09 22:54
amarkest schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:12:
Lichte rammel in de Toshiba buitenunit.

Waar kan dit op duiden? ☃️
Dat er iets los zit? 4 schroefjes en je kan het bovendeksel lichten en misschien zien waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rimco schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Is op zich ook een optie, maar minder fraai voor het buiswerk en in zeker zin heb je dan ook geen garantie dat het vuil in het filter komt voordat het bij de WP/pomp aankomt. Geen idee of het überhaupt 100% alles in 1 keer op vangt, maar wie weet. Iemand ervaringen met verschil ik kwaliteit van de filters? Die van Flamco lijkt een veel kleinere magneet te hebben ten opzichte van de andere 2. Voordeel is wel dat de isolatie er al bij zit.
Sommige merken WP's hebben nog een vuilfilter in hun circuit zitten, zelf installeer ik nog weleens een 5/4 vuilfiter. Deze vuilfilters zijn ook in 2" of nog groter te krijgen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 In dit geval geen intern filter, maar ik volg wel netjes de handleiding tot op de letter waarbij ik dus net voor de WP retour een mechanisch filter van 0.3mm heb. Aangezien de gehele installatie oud ijzer bevat (wel mooi direct 2x 5/4") wil ik nog een extra filter voor de pomp en om het mechanisch filter niet direct dicht te hebben zitten. De aansluiting van de WP zelf is 1" en de eerste paar onderdelen dicht bij de WP hou ik dus ook nog in 1" om de kosten te drukken. Het gaat daarbij dan om wat verplichte kranen, stukjes flex buis (RVS), een Kamstrup (Qn=2,5m3/h) en dan misschien ook het voorfilter. Na die paar onderdelen gaan we over naar 5/4".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4OMxqTnvbCA43vqed2XMzu4N/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rimco schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:50:
@koevlaas2 In dit geval geen intern filter, maar ik volg wel netjes de handleiding tot op de letter waarbij ik dus net voor de WP retour een mechanisch filter van 0.3mm heb. Aangezien de gehele installatie oud ijzer bevat (wel mooi direct 2x 5/4") wil ik nog een extra filter voor de pomp en om het mechanisch filter niet direct dicht te hebben zitten. De aansluiting van de WP zelf is 1" en de eerste paar onderdelen dicht bij de WP hou ik dus ook nog in 1" om de kosten te drukken. Het gaat daarbij dan om wat verplichte kranen, stukjes flex buis (RVS), een Kamstrup (Qn=2,5m3/h) en dan misschien ook het voorfilter. Na die paar onderdelen gaan we over naar 5/4".

[Afbeelding]
Dan is je Kamstrup het kleinste gaatje, Qn=2.5 dat is 1" met +/- 3/4 gat oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:12:
[...]

Dan is je Kamstrup het kleinste gaatje, Qn=2.5 dat is 1" met +/- 3/4 gat oid.
Maar is maar 10cm lang dus geeft niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2/@Rol-Co inderdaad G1, maar sluit hem wel direct aan, zonder van die kranen met wartelmoer die er dan weer 3/4 van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38
Afgelopen week heeft @koevlaas2 bij mij een Mitsubishi split geïnstalleerd (ERSD-VM2D en PUHZ-SW75YAA).

Ik heb een huis dat is gebouwd in 1974 met sterke Tinus als loodgieter gezien dikwandige buizen van 22, 28 en 35mm, gelast en gebogen. In de woonkamer staat een T20 radiator van 4m lang en 40cm hoog. Ik heb gezocht of deze nieuw te krijgen zijn maar het lijkt erop dat ze voor deze lengte niet meer gemaakt worden. Hoe zou dat toch komen?

Inmiddels hebben de spouwmuren isolatie, is 35m2 enkelglas en aluminium kozijn vervangen door kunststof met HR++ glas en is het dak vernieuwd met veel beter isolatie. Het zou dus moeten lukken met een warmtepomp en die staat nu te zoemen. Hij is braaaaf.

En tot nu toe ziet het er goed uit. De thermostaat staat nu nog wat laag op 18 graden en met een buiten temperatuur van 2 a 10 graden maakt hij toch mooie lange runs van 2 a 3 uur met een cv water temperatuur van circa 34 graden. Debiet is 23 liter/minuut. Delta t is 2.0 a 2.2 graden (verschil gemeten met losse elektronische thermometer).

Hmm… Mooi, maar wel vreemd voor een CV installatie met alleen radiatoren of zou… En wat blijkt, ik heb vloerverwarming in de badkamer. Nooit geweten, maar ja de Veenstra’s en afstellen gaat niet altijd samen. Ok, ik voelde wel een hete lijn in de vloer maar ik dacht dat dat de leiding naar de radiator was.
Afijn, met die lange runs kan die vloer nu wél helemaal lekker opwarmen.

Ik ben nog in dubio om de radiator in de woonkamer te vervangen door Jaga’s maar tot nu toe is gaat het eigenlijk verrassend goed. Juist door die lange runs is de radiator steeds warm en wellicht dat het beetje warmtestraling ook helpt.

De installatie ging prima. Gelukkig hebben loodgieters nu ook beter materiaal.

Wellicht hebben ze toch nog een beetje naar de inmiddels niet meer sterke Tinus geluisterd toen hij met kapotte rug en halve long in de WAO werd gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Ik heb eens geklaagd bij de leverancier van de warmtepomp dat het me niet de bedoeling lijkt dat de waterpomp bij het standaard pompvolume een kleine stofzuiger achterlaat bij de radiatoren. Tijdje niets gehoord, dus dacht dat ik genegeerd werd maar toen kreeg ik opeens een uitnodiging van de onderaannemer die het loodgieterswerk had gedaan dat ze even wilde kijken.
Ter plekke geconstateerd door de monteur die de waterpomp na wat uitleg heeft vervangen. Ik had een Grondfos Alpha 2 25-60 die geruild is met een 25-40. Gevolg, zelfde geluid als de 25-60 op PP1 maar nu op de auto-adapt stand en variabel tussen 0,8 en 1,0 m3 per uur waar de 25-60 op PP1 stand tussen de 0,5 en 0,7 bleef hangen (beide volgens de eigen display).

Het is misschien een meetverschil tussen wat de 2 verschillende pompen aangeeft en ik aan geluid ervaar maar ik heb toch echt het idee dat er meer water doorheen gaat tegen minder geluid. Zal tussen de oren zitten maar ik hou de logging nog in de gaten om te kijken of er echt iets veranderd is.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:43:
[...]

Ik heb ze in een bak kokend water gelegd, zelfde idee.
Gebruik je dan die versie in een waterdicht omhulsel? En gebruik je die dan ook om aan de buis te tapen? De ‘bare sensor’ lijkt me beter om aan de buis te plakken toch? Maar die ‘bare-sensor’ durf ik niet in kokend water te gooien🤪

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:39
PhobosatHome schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:28:
Afgelopen week heeft @koevlaas2 bij mij een Mitsubishi split geïnstalleerd (ERSD-VM2D en PUHZ-SW75YAA).

Ik heb een huis dat is gebouwd in 1974 met sterke Tinus als loodgieter gezien dikwandige buizen van 22, 28 en 35mm, gelast en gebogen. In de woonkamer staat een T20 radiator van 4m lang en 40cm hoog. Ik heb gezocht of deze nieuw te krijgen zijn maar het lijkt erop dat ze voor deze lengte niet meer gemaakt worden. Hoe zou dat toch komen?

Inmiddels hebben de spouwmuren isolatie, is 35m2 enkelglas en aluminium kozijn vervangen door kunststof met HR++ glas en is het dak vernieuwd met veel beter isolatie. Het zou dus moeten lukken met een warmtepomp en die staat nu te zoemen. Hij is braaaaf.

En tot nu toe ziet het er goed uit. De thermostaat staat nu nog wat laag op 18 graden en met een buiten temperatuur van 2 a 10 graden maakt hij toch mooie lange runs van 2 a 3 uur met een cv water temperatuur van circa 34 graden. Debiet is 23 liter/minuut. Delta t is 2.0 a 2.2 graden (verschil gemeten met losse elektronische thermometer).

Hmm… Mooi, maar wel vreemd voor een CV installatie met alleen radiatoren of zou… En wat blijkt, ik heb vloerverwarming in de badkamer. Nooit geweten, maar ja de Veenstra’s en afstellen gaat niet altijd samen. Ok, ik voelde wel een hete lijn in de vloer maar ik dacht dat dat de leiding naar de radiator was.
Afijn, met die lange runs kan die vloer nu wél helemaal lekker opwarmen.

Ik ben nog in dubio om de radiator in de woonkamer te vervangen door Jaga’s maar tot nu toe is gaat het eigenlijk verrassend goed. Juist door die lange runs is de radiator steeds warm en wellicht dat het beetje warmtestraling ook helpt.

De installatie ging prima. Gelukkig hebben loodgieters nu ook beter materiaal.

Wellicht hebben ze toch nog een beetje naar de inmiddels niet meer sterke Tinus geluisterd toen hij met kapotte rug en halve long in de WAO werd gedumpt.
Ik weet niet hoe groot je huis is en of dat de enige radiator is maar klinkt als een kopie van mijn huis en ik deed het met een 6kWh pana en dat ging prima.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Japie.G Als je nog bezig bent zijn deze wel altijd fijn in een T-stuk:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1OOPFdC3PL1JjSZFtq6AlRVXa2/1x-DS18B20-Digital-Temperature-Sensor-G1-2-Thread-Probe-DIA-7mm-1m-PVC-3-core-Wire.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38
Maikie18 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Ik weet niet hoe groot je huis is en of dat de enige radiator is maar klinkt als een kopie van mijn huis en ik deed het met een 6kWh pana en dat ging prima.
Pana had ook gewerkt maar ik vind de mitsu en 3 fasen technisch mooier 😊. Kost meer maar dat heb ik er voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

graag wat practisch advies voor ik wat ga kopen,

ik probleer uit te zoeken welke versie ik moet halen maar ik snap de verschillende pakketen niet helemaal wat welke doet of waarom ik voor een bepaald pakket moet kiezen.

de 3 versies:

CZ-TAW1
CZ-NS4P
CZ-NS4P + CZ-TAW1

wat kan ik precies met die versies?
in mijn geval wil ik wel alles kunnen loggen en dergelijke maar ik heb alleen vloerverwarming op 2 verdiepingen en een losse radiator in de garage, geen SWW of iets dergelijks, die word geregeld door de atlantic.

nice to have:
is het trouwens mogelijk om de vloerverwarming boven en beneden van elkaar te scheiden? zo handig zijn als ik bijvoorbeeld alleen beneden zou kunnen stoken als er niemand boven is of juist alleen boven koelen in de zomer om beter te kunnen slapen.

ps: ik wil geen buffervat.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 25-01-2020 23:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Gewoon eens een out-of-the-box gedachte.

De Solmax / Hewalex PCWU 3kW is een lucht/water WP die je in huis kan hangen. Ding is € 1200,- met € 1600,- subsidie :)

Nu is 3kW best veel voor een WP voor alleen SWW. Dus wat nu als je zo'n ding in een buiten/buiten opstelling binnen ophangt voor verwarming i.p.v. (alleen) SWW? En zou je er ook twee kunnen ophangen om op 6kW te komen bij strenge winters?

Ik zie overigens dat er al eerder over gesproken is met het doel van verwarmen door @woger.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 26-01-2020 09:15 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo hoe stil is die brommer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
45dB(A) Noise (measured at source)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:42:
Gewoon eens een out-of-the-box gedachte.

De Solmax / Hewalex PCWU 3kW is een lucht/water WP die je in huis kan hangen. Ding is € 1200,- met € 1600,- subsidie :)

Nu is 3kW best veel voor een WP voor alleen SWW. Dus wat nu als je zo'n ding in een buiten/buiten opstelling binnen ophangt voor verwarming i.p.v. (alleen) SWW? En zou je er ook twee kunnen ophangen om op 6kW te komen bij strenge winters?
Vraag is denk ik wat levert dat systeem nog bij -7 en wat is de sCOP waar je op mag rekenen bij gemiddeld 3C in de maanden dec jan en feb ?
CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Dan kom je weer op de kosten / moeite voor elektrisch bij verwarmen me een COP1 straalkachel :)
Kan hoeft natuurlijk niet als er meer 'betrouwbare' gegevens beschikbaar zijn wat er onder die omstandigheden wel/niet mogelijk is is het een kwestie van sommetjes maken en kijken wat de uitkomst is. Op zich wel een leuk idee.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Vraag is denk ik wat levert dat systeem nog bij -7 en wat is de sCOP waar je op mag rekenen bij gemiddeld 3C in de maanden dec jan en feb ?
Dan kom je weer op de kosten / moeite voor elektrisch bij verwarmen me een COP1 straalkachel :)

Aangezien je geen nieuwe reactie hebt gemaakt, moet ik het ook maar zo doen:
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:15:
[...]
Kan hoeft natuurlijk niet als er meer 'betrouwbare' gegevens beschikbaar zijn wat er onder die omstandigheden wel/niet mogelijk is is het een kwestie van sommetjes maken en kijken wat de uitkomst is. Op zich wel een leuk idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/riIVxi8yOGgTB9tPm2Kxje1x/full.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 26-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Aangezien je geen nieuwe reactie hebt gemaakt, moet ik het ook maar zo doen:

[...]

[Afbeelding]
Je moet hem wel in kunnen stellen op 30 graden, kan dat? Ook denk ik dat de cop hard naar beneden gaat bij iets kou, eigenlijk moet je wat van binnen uit een zolder pakken, dat is normaal warmte wat weg lekt, zo heb ik een 5kW binnen gehad en ging best goed.

In de manual staat 2,5kW en op die duitse site 3.0kW, wat is het nu? Met zijn verbruik van 680W scheelt dat nogal wat in cop, 3,67 t.o.v 4,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:53:
[...]
45dB(A) Noise (measured at source)
[...]
Dan doe ik helemaal geen oog meer dicht....

Ik ga eens kijken of ik mijn overtollige pv stroom niet kan misbruiken om 450 ltr op te warmen.
Met een cop van 1.
https://www.heizungsdisco...ernative-aton-01aton.html
https://www.heizungsdisco...terface-mit-netzteil.html
Heeft ook een api
Zou van de week binnen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08-2024
HiBe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:57:
[...]

lijkt in grote lijnen wel op ons systeem; F2120-16 met SMO20, 500L boilervat, 120L buffervat.

op dit moment (1 graden Celsius buiten) hebben wij 27,7 graden aanvoer temperatuur... berekende aanvoer temperatuur is 27,3 volgens de SMO20.

graadminuten staat bij ons op -120

Warmwater maken duur meestal tussen de 30 en 60 minuten. in extreme gevallen kan het een kwartiertje langer zijn...
Heb jij een hydraulisch schema van jullie aansluiting of volgens welke standaard nibe schema is deze aangesloten? Die van ons is volgens deze aangesloten (SCHEMA LW 1001 PB) https://www.nibe.eu/downl...ht_water_schemasV6_19.pdf

Wat me opvalt is dat als de 3-weg klep naar warmwater schakeld en de pomp voor verwarming door draait, dan lijkt de verwarmingpomp via het buffervat het warme water uit het boilervat te trekken wat voor een grote temperatuur drop zorgt. Wellicht duurt het opwarmen hierdoor extra lang. Na een tijdje bereikt het buffervat en verwarmingleiding 40 graden en stopt de pomp (volgens mij door de max 40 graden aanvoer beveiliging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:02:
[...]

Dan doe ik helemaal geen oog meer dicht....

Ik ga eens kijken of ik mijn overtollige pv stroom niet kan misbruiken om 450 ltr op te warmen.
Met een cop van 1.
https://www.heizungsdisco...ernative-aton-01aton.html
https://www.heizungsdisco...terface-mit-netzteil.html
Heeft ook een api
Zou van de week binnen moeten komen.
Vind het wel prijzig, maar tof idee om de terug levering op te heffen. Ben benieuwd naar resultaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:26:
graag wat practisch advies voor ik wat ga kopen,

ik probleer uit te zoeken welke versie ik moet halen maar ik snap de verschillende pakketen niet helemaal wat welke doet of waarom ik voor een bepaald pakket moet kiezen.

de 3 versies:

CZ-TAW1
CZ-NS4P
CZ-NS4P + CZ-TAW1

wat kan ik precies met die versies?
in mijn geval wil ik wel alles kunnen loggen en dergelijke maar ik heb alleen vloerverwarming op 2 verdiepingen en een losse radiator in de garage, geen SWW of iets dergelijks, die word geregeld door de atlantic.

nice to have:
is het trouwens mogelijk om de vloerverwarming boven en beneden van elkaar te scheiden? zo handig zijn als ik bijvoorbeeld alleen beneden zou kunnen stoken als er niemand boven is of juist alleen boven koelen in de zomer om beter te kunnen slapen.

ps: ik wil geen buffervat.
Zie handleiding pana
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
En van dat koelen zou ik me maar niet teveel voorstellen. Wordt wel een lekker vochtige slaapkamer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Je moet hem wel in kunnen stellen op 30 graden, kan dat? Ook denk ik dat de cop hard naar beneden gaat bij iets kou, eigenlijk moet je wat van binnen uit een zolder pakken, dat is normaal warmte wat weg lekt, zo heb ik een 5kW binnen gehad en ging best goed.
Zolder is precies waar de WPB ook moet komen en nu CV hangt. Hij kan inderdaad op 30oC werken. Maar waarom moet hij 30oC doen?
In de manual staat 2,5kW en op die duitse site 3.0kW, wat is het nu? Met zijn verbruik van 680W scheelt dat nogal wat in cop, 3,67 t.o.v 4,41
Handleiding zegt 2.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Zolder is precies waar de WPB ook moet komen en nu CV hangt. Hij kan inderdaad op 30oC werken. Maar waarom moet hij 30oC doen?

[...]

Handleiding zegt 2.5kW.
Waar kan ik die handleiding vinden, linkje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Zie handleiding pana
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
En van dat koelen zou ik me maar niet teveel voorstellen. Wordt wel een lekker vochtige slaapkamer....
ik heb 25cm dikke solide betonvloeren in huis, dus die kunnen heel wat warmte absoberen in de zomer maar dan moet ik die warmte wel zien af te voeren. aangezien de 1e verdieping aan beide kanten warmte kan ontrekken aan de woning lijkt me het handigste om hoofdzakelijk die vloer af te laten koelen. als ik die vloer op 16c kan houden zodat er geen condens vormt zou het toch best goed moeten werken in de zomer. omdat ik zoveel massa heb kan ik hem juist in de nacht laten draaien om overdag een koele vloer te hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flippy Doe ik ook hier.
Je moet inderdaad het dauwpunt in de gaten houden.
Ik noem het geen koelen, maar voorkomen dat de temperatuur in huis doorschiet.
En dat is al prettig genoeg.

Hou wel in de gaten dat bij een kanaalplaatvloer, de warmte/koude kan afgevoerd worden door de kanalen als deze niet zijn dichtgemaakt..
Ik heb alles dicht gepurt. Om de 10 - 15 cm een gaatje in de vloer, en aan beide kanten bij de muur.
En koude daalt, dus op zolder heb ik ook vloerverwarming liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb geen kanaalplaatvloeren maar 25cm dikke gestorte vloeren uit 1 stuk. dus flink wat thermishe massa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
flippy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:29:
[...]

ik heb 25cm dikke solide betonvloeren in huis, dus die kunnen heel wat warmte absoberen in de zomer maar dan moet ik die warmte wel zien af te voeren. aangezien de 1e verdieping aan beide kanten warmte kan ontrekken aan de woning lijkt me het handigste om hoofdzakelijk die vloer af te laten koelen. als ik die vloer op 16c kan houden zodat er geen condens vormt zou het toch best goed moeten werken in de zomer. omdat ik zoveel massa heb kan ik hem juist in de nacht laten draaien om overdag een koele vloer te hebben.
Onder de 20 graden garandeer ik je na een paar dagen koelen condensatie. Zeker als de ruimte plotseling met twee personen verrijkt wordt. En het mooie van die buffer is dat als je eenmaal condensatie op de vloer hebt, het dagen duurt om die weer weg te krijgen. Ik spreek uit ervaring. Deze zomer een week gekoeld zonder problemen. De vloer wordt langzaam kouder dank zij de betonbuffer.... We hebben een vergadering in de kamer, vier personen die ademen extra en dan plotseling water op de vloer. De vloer was overigens pas 22 graden, Ta 18. Twee dagen bezig geweest met een ventilator om de vloer weer droog te krijgen.
Ik ga een airco aanschaffen.

Pagina: 1 ... 55 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.