Remeha mercuria 6kW hybride warmtepomp is een paar maanden geleden geinstalleerd, maar tot nu toe is het geheel naar mijn idee niet goed geinstalleerd cq. ingeregeld.
Met hulp van enkele tweakers ben ik de afgelopen week een stuk wijzer geworden.
Situatie:
Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 120 m2 oppervlakte, verwarming middels Vloerverwarming 10 cm HOH met open verdeler.
Probleem:
Warmtepomp verbruikt veel elektriciteit en idem geluid (2500 watt) en schakelt 2 tot 3 keer per 2 uur uit en aan.
Om het problem op te lossen, heb ik al advise gekregen om stooklijn te verlagen, WAR aan te zetten en voetventiel / thermostaat uit de vloer verwarming verdeler te halen.
Enkele dingen uitgevoerd, aanpassingen aan Vloerverwarming verdeler gebeuren in dit weekend.
Stooklijn staat nu ingesteld op 29 graden.
Ik ben gisteren alle CV leidingen langsgelopen met volgend resultaat:
Vanuit de warmtepomp gaat er een centrale CV-leiding naar het huis, die gesplitst wordt naar alle radiatoren en de Vloerverwarming verdeler.
Gebruik ik alleen vloerverming, dan verbruikt de warmtepomp 2300 watt om per 40 minuten opnieuw op te starten.
Zet ik naar de vloerwarming de radiatoren beneden open, dan gaat het verbruik naar 1400 watt, wel nog steeds per 40 minuten opnieuw opstarten.
Zet ik echter alle radiatoren in huis open, met name de radiator op badkamer, dan zakt het verbruik terug naar ongeveer 750 watt met slechts 1 keer per 2 uur opnieuw opstarten van de warmtepomp.
Alle radiatoren worden nu verwarmd door de warmtepomp.
Hoewel het verbruik nu redelijk normal is en de kamertemperatuur met deze instellingen op 20 graden blijft, is dit voor mij eerste verbetering.
Verwarmingsschema zoals nu is aangelegd lijkt me niet ideaal. Hoe kan ik het verwarmingscircuit zonder hak en breekwerk aanpassen zodat verbruik rendament van warmtepomp kan verbeteren?