Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.691 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:59:
[...]
Houd er rekening mee dat je met het weer zoals deze week (-2°C en mist) ruim 20% van het maximaal vermogen kwijt bent aan defrosts.

Als voorbeeld mijn SW75YAA met 8kW capaciteit en eens per uur een defrost:
Tijdens een defrost is er 10 min. geen warmteproductie, dus 8kWh/60*50=6,7kWh warmte.
Er wordt 0,35kWh warmte onttrokken voor de defrost, dus 6,7-0,35=6,35kWh = 79% van het opgegeven vermogen is beschikbaar om het huis te verwarmen.
Hier hetzelfde weer met ook elk uur een defrost, maar met mijn Mitsu gewoon op 100% heb ik iets betere resultaten.
Defrosts duren tussen de 6 en 6,5 minuten.
Resultaat 9,47 kW ofwel 84%. Maar uiteraard wel iets om rekening mee te houden.
Mijn 400 ltr boiler warmt ie ook lekker vlot op: gemiddeld in 30 minuten :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
lerssi schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Ik zou voor de PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C of NIBE gaan.

Ikzelf heb de eerste en ben dik tevreden. Stille unit met voldoende capaciteit.
Wel even gezocht hier maar kon niet vinden wat je setup verder was, gebruik je de PUHZ-SW75YAA ook voor SWW?
Na het bekijken van de atlantic explorer vandaag toch wel gezien dat zoiets wel heel erg fijn is, dan kan het monoblock in de zomer uit blijven en in de winter heb ik weinig last van het eventuele geluid buiten. Geluid binnen van de wpb viel me alles mee en is goed weg te isoleren.
HiBe schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:34:
[...]

Voor die Nibe heb je ook nog een besturingsunit nodig, bijvoorbeeld een SMO-20
Dan wordt dit al met al een veel duurdere setup dan de rest, maakt de terugverdientijd ook een stuk langer.
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Op een ander Spaans adres is ie voor €3.835 te krijgen. Komen nog wel verzendkosten bij of je moet zelf iets regelen. Ik heb daar eind vorig jaar nog een Ecodan en Zubadan besteld.
Hoewel een bezoekje aan Spanje wel op de planning staat verwacht ik niet dat meenemen in het vliegtuig nou heel handig is, past net niet in het handbagagevakje O-)
Hier is hij trouwens €2.809,- maar zit de ERSD-VM2C er niet bij

[ Voor 5% gewijzigd door beumer op 22-01-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Neem niet weg dat en losse WP boiler waarschijnlijk een goedkopere oplossing is, maar SWW met de SW75YAA maken gaat ook zeker goed komen.
In welke zin goedkoper? Losse boiler is toch goedkoper dan een wp boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:54:
[...]

In welke zin goedkoper? Losse boiler is toch goedkoper dan een wp boiler?
In principe wel, maar bij een losse WP boiler krijg je weer subsidie waardoor dit onder aan de streep netto goedkoper is .

Nu schijnt de subsidie op WP boilers wel versoberd te zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08-2024
@HiBe : Hierbij mijn huidige test om een vat van 30 graden op te warmen die ik een tijdje uitgeschakeld had. Nu heb ik 100% laadpomp geforceerd.
Is het normaal dat de pomp maar 3kW trek in deze situatie? hij zou 11kW moeten kunnen trekken. (De piekjes zijn van het koken.)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/02FQTBe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:21
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
[...]
Wel even gezocht hier maar kon niet vinden wat je setup verder was, gebruik je de PUHZ-SW75YAA ook voor SWW?
Na het bekijken van de atlantic explorer vandaag toch wel gezien dat zoiets wel heel erg fijn is, dan kan het monoblock in de zomer uit blijven en in de winter heb ik weinig last van het eventuele geluid buiten. Geluid binnen van de wpb viel me alles mee en is goed weg te isoleren.
De PUHZ-SW75YAA is geen monoblock, maar een split. (Anders had ik em ook nooit gekocht).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:34
[...]

[...]

Dan wordt dit al met al een veel duurdere setup dan de rest, maakt de terugverdientijd ook een stuk langer.

[...]

Hoewel een bezoekje aan Spanje wel op de planning staat verwacht ik niet dat meenemen in het vliegtuig nou heel handig is, past net niet in het handbagagevakje O-)
Ik bedoel eigenlijk dat zelf een transporteur regelen goedkoper kan zijn dan het standaard aanbod van volgens mij €500.

Ik heb mijn SWW nog via de gasketel lopen en ben nu op basis van gasverbruik voor SWW in de winter aan het kijken wat de beste opties zijn. Echter met de nieuwe subsidies komen er terugverdientijden uit van meer dan 20 jaar voor zowel wpboiler als los vat. Een doorstromer is zelfs duurder dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:57:
[...]

In principe wel, maar bij een losse WP boiler krijg je weer subsidie waardoor dit onder aan de streep netto goedkoper is .

Nu schijnt de subsidie op WP boilers wel versoberd te zijn.
Volgens mij was die voor de atlantic explorer eerder €1250,- en nu nog 'maar' €650,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:51
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Waarom moet je dan denken aan een apart systeem voor SWW :? De SW75YAA zou dat ook heel goed kunnen hoor. Dat uurtje per dag op een gunstig tijdstipt ga jij echt niet voelen met vloerverwarming.

Neem niet weg dat en losse WP boiler waarschijnlijk een goedkopere oplossing is, maar SWW met de SW75YAA maken gaat ook zeker goed komen.

Wil je de bovenverdieping actief gaan verwarmen :? zelf heb ik vloerverwarming, maar los van de badkamer worden de slaapkamers nagenoeg niet verwarmd (thermostaten staan op 18 graden). Nu moet ik er wel bij vertellen dat wij een relatief nieuwe woning (2017) hebben, dus aanzienlijk beter geïsoleerd.

Je zou ook een paar jaga's op kunnen hangen, of oversized andere radiatoren.
Dat dacht ik omdat als je dan de rekensom opnieuw doet met 1900m3 dan kom je vermogen tekort.

Actief verwarmen was wel de bedoeling maar of het nodig is dat kan ik nu niet inschatten. In mijn huidige woning is het wel nodig maar die is wel 25 jaar ouder.

Welke boiler zou je aanraden? Heb nu een Atlantic 200 op 52graden en dat is meer dan voldoende inhoud. Nu wel geen bad en in de nieuwe woning wel.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Ik bedoel eigenlijk dat zelf een transporteur regelen goedkoper kan zijn dan het standaard aanbod van volgens mij €500.

Ik heb mijn SWW nog via de gasketel lopen en ben nu op basis van gasverbruik voor SWW in de winter aan het kijken wat de beste opties zijn. Echter met de nieuwe subsidies komen er terugverdientijden uit van meer dan 20 jaar voor zowel wpboiler als los vat. Een doorstromer is zelfs duurder dan gas.
Hoe dan? Met 300 vaste lasten voor gas heb je een boiler er toch al in vier/vijf jaar uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

BasTijs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:00:
@HiBe : Hierbij mijn huidige test om een vat van 30 graden op te warmen die ik een tijdje uitgeschakeld had. Nu heb ik 100% laadpomp geforceerd.
Is het normaal dat de pomp maar 3kW trek in deze situatie? hij zou 11kW moeten kunnen trekken. (De piekjes zijn van het koken.)

[Afbeelding]
Wellicht haal je thermische en elektrische kW's door elkaar? Een 11kW WP heeft hopelijk geen 11kW stroom nodig ;) Met 3kW elektrisch zou je een COP van 3,7 hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Andrehj schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:01:
[...]

De PUHZ-SW75YAA is geen monoblock, maar een split. (Anders had ik em ook nooit gekocht).
Helder, deze is dan bijvoorbeeld ook te combineren met ERPT30X-VM2ED? Dit is dan waarschijnlijk ook niet zelf aan te sluiten, maar daar zou ik dan @koevlaas2 voor kunnen vragen.

keuzes, keuzes, keuzes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:04:
[...]

Volgens mij was die voor de atlantic explorer eerder €1250,- en nu nog 'maar' €650,-
waneer is dat veranderd dan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Hoe dan? Met 300 vaste lasten voor gas heb je een boiler er toch al in vier/vijf jaar uit?
Ik betaal €230 voor 175m3 gas all-in. Ook de jaarlijkse welkomstpremie niet vergeten.

Atlantic Explorer v4 kost netto €1.320 daar komen de aansluitingen lucht en water nog bij. Gas afsluiten kost bij Enexis officieel €750 (ik weet dat er een heel forum loopt dat het misschien voor minder kan). Energielasten zijn dan per jaar €100 lager, maar dat kost je ruimte en comfort.

Mijn gasketel is pas 10 jaar oud, dus die kan nog wel even mee voor alleen SWW. Misschien komen er de komende jaren wel betere/goedkopere oplossingen of wordt gas heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:29:
[...]

waneer is dat veranderd dan?
Volgens mij per 1-1 behoorlijk gezakt, weet niet meer of hij voor die tijd nog 1250 was of dat dit al langer geleden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Dat dacht ik omdat als je dan de rekensom opnieuw doet met 1900m3 dan kom je vermogen tekort.

Actief verwarmen was wel de bedoeling maar of het nodig is dat kan ik nu niet inschatten. In mijn huidige woning is het wel nodig maar die is wel 25 jaar ouder.

Welke boiler zou je aanraden? Heb nu een Atlantic 200 op 52graden en dat is meer dan voldoende inhoud. Nu wel geen bad en in de nieuwe woning wel.
Hoe groter je vat is, hoe lagere Tboiler je kunt hanteren met een betere COP tot gevolg.

Hoe groot je boiler moet zijn kun je toch het beste zelf bepalen.
WIj hebben een 400 liter boiler op 48 graden in het midden, en zondags tijdens de grote douche / badderronde kan dat net ;) (1 x groot ligbad + 2 x douchen onder een regendouche).

Het ligt er ook aan hoe vaak je per dag je vat wilt verwarmen, ik doe dat 1 x per dag op 14.00.

Vergeet niet dat de Hydrobox ook nog een 2KW element aan boord heeft, als je echt te kort komt bij -10 (eens in de 10 jaar misschien) dan kan het element ook nog helpen, dan heb je ruim 10KW vermogen beschikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:29:
[...]

Ik betaal €230 voor 175m3 gas all-in. Ook de jaarlijkse welkomstpremie niet vergeten.

Atlantic Explorer v4 kost netto €1.320 daar komen de aansluitingen lucht en water nog bij. Gas afsluiten kost bij Enexis officieel €750 (ik weet dat er een heel forum loopt dat het misschien voor minder kan). Energielasten zijn dan per jaar €100 lager, maar dat kost je ruimte en comfort.

Mijn gasketel is pas 10 jaar oud, dus die kan nog wel even mee voor alleen SWW. Misschien komen er de komende jaren wel betere/goedkopere oplossingen of wordt gas heel duur.
Je kunt hem laten verzegelen dat kost amper 100 euro. Die 750 betaal je als je hem helemaal weg laat halen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Dat kan slechts voor 12 maanden, daarna moet je laten verwijderen voor €750, schrijft Enexis op haar website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Laatst online: 20-09 21:20
[...]

[...]

[...]

Ik gebruik mijn wp voor verwarming en sww.
Alles aangesloten en ingesteld door de befaamde @koevlaas2

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Op een ander Spaans adres is ie voor €3.835 te krijgen. Komen nog wel verzendkosten bij of je moet zelf iets regelen. Ik heb daar eind vorig jaar nog een Ecodan en Zubadan besteld.
De ***** ene Albert Hoekstra heeft zijn Ecodan per gouden koets laten vervoeren :+

https://www.instaladorate...sporte-split-holanda.html

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:47:
[...]

Hoe groter je vat is, hoe lagere Tboiler je kunt hanteren met een betere COP tot gevolg.

Hoe groot je boiler moet zijn kun je toch het beste zelf bepalen.
WIj hebben een 400 liter boiler op 48 graden in het midden, en zondags tijdens de grote douche / badderronde kan dat net ;) (1 x groot ligbad + 2 x douchen onder een regendouche).

Het ligt er ook aan hoe vaak je per dag je vat wilt verwarmen, ik doe dat 1 x per dag op 14.00.

Vergeet niet dat de Hydrobox ook nog een 2KW element aan boord heeft, als je echt te kort komt bij -10 (eens in de 10 jaar misschien) dan kan het element ook nog helpen, dan heb je ruim 10KW vermogen beschikbaar.
Hoewel het me mooi lijkt om alles met 1 systeem te doen, zie ik toch ook wel de voordelen van 2 aparte systemen. Je hebt gegarandeerd de WP beschikbaar voor verwarming. De installatie is iets eenvoudiger. Je bent netto goedkoper uit. En misschien wat flexibeler qua plaatsing.

Nee, nu ik het zo terug lees zijn dat toch geen overtuigende voordelen en ga ik denk toch voor 1 systeem. 200L @52 graden moet voldoende zijn, wil ik veilig gaan zitten moet ik misschien naar 300, dan kan ik altijd nog de temperatuur verlagen met een hogere cop als bijkomend voordeel.

Stel ik wil naregeling toepassen voor de kantoorruimte en badkamer kan dat dan in combinatie of is het vat alleen als SWW te gebruiken.
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Helder, deze is dan bijvoorbeeld ook te combineren met ERPT30X-VM2ED? Dit is dan waarschijnlijk ook niet zelf aan te sluiten, maar daar zou ik dan @koevlaas2 voor kunnen vragen.

Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:57:
Dat kan slechts voor 12 maanden, daarna moet je laten verwijderen voor €750, schrijft Enexis op haar website.
Ik lees het nu ook inderdaad, dat moet veranderd zijn, bij mij is hij nu al bijna 3 jaar verzegeld. Hier baal ik wel van want hier had ik geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Ik lees het nu ook inderdaad, dat moet veranderd zijn, bij mij is hij nu al bijna 3 jaar verzegeld. Hier baal ik wel van want hier had ik geen rekening mee gehouden.
Geen slapende honden wakker maken en lekker afwachten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn warmtepomp start altijd volgas op als ik het huis ga verwarmen. Zou de COP beter worden als ik de warmtepomp ga uitrusten met een demand control, en continue op laaglast ga draaien (20 Hz). Dit door de stooklijn met een ESP8266 net onder de actuele Ta te leggen. 20 Hz is voor mij voldoende tot iets boven het vriespunt. Panasonic WH-MDC05F3E5.

Iemand betrouwbare cijfers van dat deellast zuiniger is dan vollast bij een warmtepomp, het liefst panasonic. Of dat is een mythe?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 22-01-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:25:
Mijn warmtepomp start altijd volgas op als ik het huis ga verwarmen. Zou de COP beter worden als ik de warmtepomp ga uitrusten met een demand control, en continue op laaglast ga draaien (20 Hz). Dit door de stooklijn met een ESP8266 net onder de actuele Ta te leggen. 20 Hz is voor mij voldoende tot iets boven het vriespunt.

Iemand betrouwbare cijfers van dat deellast zuiniger is dan vollast. Of dat is een mythe?
Nee hoor, geen mythe maar een feit, check de COP tabellen maar na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn warmtepomp start altijd volgas op als ik het huis ga verwarmen. Zou de COP beter worden als ik de warmtepomp ga uitrusten met een demand control, en continue op laaglast ga draaien (20 Hz). Dit door de stooklijn met een ESP8266 net onder de actuele Ta te leggen. 20 Hz is voor mij voldoende tot iets boven het vriespunt. Panasonic WH-MDC05F3E5.

Iemand betrouwbare cijfers van dat deellast zuiniger is dan vollast. Of dat is een mythe?
Ik zou starten op 60% van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
[...]

Alles duurt lang in Den Haag om iets te regelen

https://groenlinks.nl/nie...eert-kosten-afsluiten-gas

Bij Enexis is het nu € 752,55 weer een stuk hoger dan vorig jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door space-one op 22-01-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:57:
Ja, maar zoals je zelf ook al aangaf, is dat echter waarschijnlijk onzin. (Er loopt een rechtzaak, uitspraak mogelijk voorjaar 2020.)

Voor de andere kezers, die wellicht niet op de hoogte zijn, er is géén wettelijke grondslag voor het toerekenen van kosten. Daarom proberen ze je ook te misleiden verleiden tot het geven van een opdracht via hun website. Immers als je opdracht geeft is er wel juridische grondslag voor kosten toerekenen.

De reden waarom men beweerd dat het écht niet kan is overigens milieu - niet veiligheid. Het laten liggen van oude ongebruikte leidingen is zelfs als deze drukvrij zijn een milieudelict aldus de netbeheerders.

Ook relevant hier is dat bestaande gevallen waar een slotje is geplaatst of de gasmeter gewoon nog hangt, wel kostenloos verwijdert worden. Immers dit milieu-beleid is iets waar de netbeheerders naar eigen zeggen niet op de hoogte van waren voor begin 2019. Dus enkel gevallen van daarna moeten betalen. De rest wordt de komende jaren alsnog kostenloos verwijdert.

En voor appartementen en woningbouwcorporatie huizen gelden ook andere regels. Dus enkel de particuliere gasverlater die nu zijn meter wil laten hangen of een slotje wil, moet nu een vermoeiende brief/email wisseling uitvoeren met personeel van de netbeheerders.

Meer details en hulp van mede Tweakers hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Gewoon wachten tot ze de gasleidingen gaan vervangen in de wijk, had ik hier namelijk en heb gevraagd alleen te verwijderen wat dus ook (kosteloos) gebeurd is. :)

Iemand betrouwbare cijfers van dat deellast zuiniger is dan vollast bij een warmtepomp, het liefst panasonic. Of dat is een mythe?
Ik zou echt willen dat dat kon zeg, dat je in kan stellen wat hij maximaal mag draaien, dan ben je van dat idiote gedoe bij de start af.
:)

[ Voor 45% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2020 23:36 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:34:
[...]
Ik zou echt willen dat dat kon zeg, dat je in kan stellen wat hij maximaal mag draaien, dan ben je van dat idiote gedoe bij de start af.
:)
Ik weet niet of je een Panasonic hebt gemaakt is of niet, maar in dat geval helpt de Silent Mode 3 echt heel veel. Hij toert veel minder snel op. Hierdoor ook in voorjaar en najaar een betere cop. Werkt hier in ieder geval super tot aan het vriespunt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Huis is van 1996. Dak na-isoleren is mogelijk maar niet zo makkelijk, dak ik namelijk vanaf de 1e verdieping al schuin. Er is nog geen ventilatie aanwezig (wel roosters in een hoop ramen). Glas in de deur van de bijkeuken is enkel voor de rest is alles dubbel glas, ik zit erover te denken om nieuwe kozijnen met triple glas te plaatsen, ramen zijn niet zo heel groot dus valt qua kosten wel mee en er zijn boven toch al 2 ramen lek-blind.

Wellicht moeten we er nog wel rekening mee houden dat het houtskeletbouw is?

[Afbeelding]
Ik zou je afvragen waarom jet dak wilt isoleren.
Wss slaap je daar onder. en weinig andere echt warme ruimtes...

Ik zou eens denken aan warme ruimtes.
En die kun je ook maken door je verdiepingsvloer of plafond te isoleren.
Daarnaast heeft oudere houtskelet een hekel aan verkeerd na isoleren..
Scheelt veel kwh in je wp...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fullpower schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:09:
[...]

Ik weet niet of je een Panasonic hebt gemaakt is of niet, maar in dat geval helpt de Silent Mode 3 echt heel veel. Hij toert veel minder snel op. Hierdoor ook in voorjaar en najaar een betere cop. Werkt hier in ieder geval super tot aan het vriespunt.
Ja dat heb ik gelezen maar is alleen panasonic H versie zover ik weet. En ik heb geen panasonic.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Dylantje2 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:15:
[...]

Ik zou je afvragen waarom jet dak wilt isoleren.
Wss slaap je daar onder. en weinig andere echt warme ruimtes...
Omdat een groot deel van je warmte via je dak ontsnapt. Hoe groter de temperatuur verschillen tussen zolder en benedenverdieping des te meer warmte daar naartoe trekt en des te harder je moet stoken om het behaaglijk te houden.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Felicia schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:28:
[...]

Omdat een groot deel van je warmte via je dak ontsnapt. Hoe groter de temperatuur verschillen tussen zolder en benedenverdieping des te meer warmte daar naartoe trekt en des te harder je moet stoken om het behaaglijk te houden.
En daarnaast, isoleren doe je niet alleen voor de winter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

koevlaas2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:45:
[...]

Ja

[...]

Nee die zit er niet bij.
Vandaag binnen gekregen. Zit per kogelkraan 1 pakkingring bij.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:24
Tip: externe temperatuurmeter Levertijd ca. 3 weken.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.78844c4dzOqeTw
Heb er zelf 2 gekocht en vastgezet aan de Ta en Tr leidingen van de waterpomp. Werkt prima!
Via www.devicebit.com kun je je data uitlezen en downloaden voor de niet handige programmeurs zoals ik. 8)7

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimhaw schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:52:
Tip: externe temperatuurmeter Levertijd ca. 3 weken.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.78844c4dzOqeTw
Heb er zelf 2 gekocht en vastgezet aan de Ta en Tr leidingen van de waterpomp. Werkt prima!
Via www.devicebit.com kun je je data uitlezen en downloaden voor de niet handige programmeurs zoals ik. 8)7
Je zou eigenlijk zo'n ding moeten hebben:
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/15072509c.jpg

Maar kan die zo snel niet los krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:31
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Hoeveel mensen ik wel niet op de DM heb staan die ook interesse hebben in een LG monoblok.. En me de waar dan te koop voor de prijs die ik heb betaald: helaas allemaal te lang gewacht.

Je kunt niet echt een verkeerde keuze maken. Hoe langer je wacht, des te minder je kunt besparen. Subsidie op WP-boilers is aanzienlijk omlaag gegaan, om maar even een zijstraat in te slaan. En installateurs zitten maanden vol gepland met klussen.

Als je de @koevlaas2 formule aanhoud voor capaciteitsberekening dan zit je prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Noord27 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:04:
Je kunt niet echt een verkeerde keuze maken. ...
Wait, dus als ik nu een Elga koop dan kan ik gen verkeerde keuze maken? O-)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:24
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Je zou eigenlijk zo'n ding moeten hebben:
[Afbeelding]

Maar kan die zo snel niet los krijgen.
Kan, maar met aluminium-tape creëer je hetzelfde effect. Zit goed vast en temperatuur is gelijk aan die van de WP. Tov de WP is de sampling vele malen beter. Heb nu een veelvoud ervan.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Noord27 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Hoeveel mensen ik wel niet op de DM heb staan die ook interesse hebben in een LG monoblok.. En me de waar dan te koop voor de prijs die ik heb betaald: helaas allemaal te lang gewacht.

Je kunt niet echt een verkeerde keuze maken. Hoe langer je wacht, des te minder je kunt besparen. Subsidie op WP-boilers is aanzienlijk omlaag gegaan, om maar even een zijstraat in te slaan. En installateurs zitten maanden vol gepland met klussen.

Als je de @koevlaas2 formule aanhoud voor capaciteitsberekening dan zit je prima.
Eens, die subsidie is behoorlijk afgebouwd en eigenlijk had ik al in december de knoop door moeten hakken, nog langer wachten wordt financieel waarschijnlijk niet gunstiger. Maar uiteindelijk is dit elke keer maar een paar honderd euro subsidie en om eerlijk te zijn gaat het me daar niet om. Ik wil uiteindelijk gewoon een stabiele unit waar we het thuis niet te koud mee krijgen en ik gewoon nog kan douchen zonder alles te moeten timen, als dat dan 100,- meer per jaar kost dan is dat ook prima.

Het liefst ook een combinatie waarmee ik mezelf ook niet vast zet voor de toekomst, dus flexibiliteit qua producten. Daar twijfel ik wel aan bij bijvoorbeeld eencombinatie van PUHZ-SW75YAA met ERPT30X-VM2ED, daar zet je niet even snel een alleen een ander boilervat of buitenunit voor neer als een van de twee stuk is. Dat bedoel ik vooral met de keuzes.

Als een unit een stukje duurder is maar dat gedurende zijn levensduur weer compenseert dan is dat prima, heb gelukkig de luxe om daar niet op te hoeven letten. Of bijvoorbeeld de Daikin die hogere aanschafprijs kan compenseren betwijfel ik maar ik kan er ongetwijfeld ook naast zitten, de andere genoemde merken (PAN, LG, MIT) zitten over de totale levensduur een stuk dichter bij elkaar.

@Noord27 Overigens heb je de link waar je hem besteld had toch gedeeld? Dat is toch gewoon hier? Lastige bij dit soort aankomen is dat ik geen idee heb welke 'Accessori' ik er verder bij moet bestellen, wel/geen boilervat (prijs valt me mee) en of buffervat omdat dit weer situatiespecifiek is.

[ Voor 4% gewijzigd door beumer op 23-01-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beumer schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:42:
[...]

Het liefst ook een combinatie waarmee ik mezelf ook niet vast zet voor de toekomst, dus flexibiliteit qua producten. Daar twijfel ik wel aan bij bijvoorbeeld eencombinatie van PUHZ-SW75YAA met ERPT30X-VM2ED, daar zet je niet even snel een alleen een ander boilervat of buitenunit voor neer als een van de twee stuk is. Dat bedoel ik vooral met de keuzes.
Is dat zo? Lijkt redelijk mix-and-match te zijn op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
Remeha mercuria 6kW hybride warmtepomp is een paar maanden geleden geinstalleerd, maar tot nu toe is het geheel naar mijn idee niet goed geinstalleerd cq. ingeregeld.

Met hulp van enkele tweakers ben ik de afgelopen week een stuk wijzer geworden.

Situatie:
Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 120 m2 oppervlakte, verwarming middels Vloerverwarming 10 cm HOH met open verdeler.

Probleem:
Warmtepomp verbruikt veel elektriciteit en idem geluid (2500 watt) en schakelt 2 tot 3 keer per 2 uur uit en aan.

Om het problem op te lossen, heb ik al advise gekregen om stooklijn te verlagen, WAR aan te zetten en voetventiel / thermostaat uit de vloer verwarming verdeler te halen.

Enkele dingen uitgevoerd, aanpassingen aan Vloerverwarming verdeler gebeuren in dit weekend.

Stooklijn staat nu ingesteld op 29 graden.

Ik ben gisteren alle CV leidingen langsgelopen met volgend resultaat:

verwarmingsschema

Vanuit de warmtepomp gaat er een centrale CV-leiding naar het huis, die gesplitst wordt naar alle radiatoren en de Vloerverwarming verdeler.

Gebruik ik alleen vloerverming, dan verbruikt de warmtepomp 2300 watt om per 40 minuten opnieuw op te starten.
Zet ik naar de vloerwarming de radiatoren beneden open, dan gaat het verbruik naar 1400 watt, wel nog steeds per 40 minuten opnieuw opstarten.
Zet ik echter alle radiatoren in huis open, met name de radiator op badkamer, dan zakt het verbruik terug naar ongeveer 750 watt met slechts 1 keer per 2 uur opnieuw opstarten van de warmtepomp.

Alle radiatoren worden nu verwarmd door de warmtepomp.

Hoewel het verbruik nu redelijk normal is en de kamertemperatuur met deze instellingen op 20 graden blijft, is dit voor mij eerste verbetering.

Verwarmingsschema zoals nu is aangelegd lijkt me niet ideaal. Hoe kan ik het verwarmingscircuit zonder hak en breekwerk aanpassen zodat verbruik rendament van warmtepomp kan verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
Ik heb mijn berekening voor vervanging van de SWW gasketel gemaakt en blijkbaar is gas nog steeds te goedkoop.

Warmtepompboiler
• Atlantic Explorer 4 270FS met spiraal €1.970
• Subsidie -€650
• Watts veiligheidsgroep 3/4MF €36
• Nibe LKA 523 beluchter €37
• Luchtkanalen €50
• Leidingwerk €50
Totale investering €1.493

Voorraadvat
• Termica 300l RVS 2 coils 3,4m2 €1.281
• 3-weg klep 28mm €91
• Overdrukventiel 3 bar €8
• Leidingwerk €50
Totale investering €1.467

Gasverbruik
Jaarlijks voor SWW 175m3
Variabele kosten gas €138
Vaste kosten gas €190
Welkomstpremie -€100
Totaal gas: €228 per jaar

Elektrisch COP=3
175*8/3(COP) = 467kWh
Stilstandsverlies 2kWh p/d*365*50%a/3(COP) = 122kWh (abinnen de isolatieschil geen verlies in de winter)
Totaal 589kWh * €0,22 = €130 per jaar.

Gas is dus €100 duurder per jaar.

De maakt een terugverdientijd van €1.500/€100 = 15 jaar excl. verwijderkosten gasleiding. Met de huidige stand van zaken komt daar nog €750/€100 = 7,5 jaar bij. Zo lang gaat deze wpboiler niet leven. Wat is de levensduur van een RVS vat?

COP=1 alternatieven
175*8 = 1.400kWh * €0,22 = €308 dus €80 duurder dan de gasketel.
Thermisch laadstation van Flamco met COP=1 à €3.400
17-24kW Doorstroomverwarmer gekoppeld aan een deftige thuisaccu, zodat je instant warm water hebt en beter kunt salderen. Geen idee of dat al bestaat.

Als mijn gasketel nu vervangen moest worden zou ik voor het RVS voorraadvat gaan, aangezien dat grotendeels uit passieve techniek bestaat, maar ik wacht het de komende jaren nog wel even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 11:29
doek55 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:34:
Ik heb mijn berekening voor vervanging van de SWW gasketel gemaakt en blijkbaar is gas nog steeds te goedkoop.

Warmtepompboiler
• Subsidie -€650
• Luchtkanalen €50
• Leidingwerk €50

Voorraadvat
• 3-weg klep 28mm €91
• Leidingwerk €50

Gasverbruik
Jaarlijks voor SWW 175m3
Vaste kosten gas €190
Welkomstpremie -€100

Elektrisch COP=3
175*8/3(COP) = 467kWh
Stilstandsverlies 2kWh p/d*365*50%a/3(COP) = 122kWh (abinnen de isolatieschil geen verlies in de winter)

De maakt een terugverdientijd van €1.500/€100 = 15 jaar excl. verwijderkosten gasleiding. Met de huidige stand van zaken komt daar nog €750/€100 = 7,5 jaar bij. Zo lang gaat deze wpboiler niet leven. Wat is de levensduur van een RVS vat?

COP=1 alternatieven
17-24kW Doorstroomverwarmer gekoppeld aan een deftige thuisaccu, zodat je instant warm water hebt en beter kunt salderen. Geen idee of dat al bestaat.

Als mijn gasketel nu vervangen moest worden zou ik voor het RVS voorraadvat gaan, aangezien dat grotendeels uit passieve techniek bestaat, maar ik wacht het de komende jaren nog wel even af.
Paar opmerkingen over het warmtepompboiler scenario:

-Die Atlantic Explorer 4 270FS met spiraal €1.970 is niet erg logisch imho, waarom spiraal? zonder spiraal kost je 1889 inclusief verzenden. (Toch weer 81,- euro bespaart)

-Die luchtkanalen van 50,-.. zelf 160mm geïsoleerde slang van ventilatieshop gebruikt. (8,50 voor 1 meter, vaak voldoende, 16euro voor 3 meter en anders 25 voor 6m.) tenminste 30,- te besparen t.o.v. geraamde kosten.

Dus totaal kan er sowieso wel 110,- af. (wss wel meer, want afhankelijk van situatie stelt leidingwerk natuurlijk niks voor, ik denk dat ik er miss 15,- aan heb uitgegeven.)

Opmerkingen over gas SWW:

-Die welkomst bonus van 100,- per jaar voor alleen gas? (meestal krijg je zonder gas ook welkomstbonus, zei het lager, dus klopt deze 100 differentiatie wel? (Stel niet dat het niet zo is, ik heb geen idee)

EDIT: Je vergeet ook de kosten mbt tot onderhoud van de gasketel

Daarnaast vergeet je in je terugverdient tijd constructie dat de gasprijs een stijgende lijn is t.o.v electra (in nederland iig, en dit qua belastingdruk ook voor de komende jaren vaststaat dat het gaat stijgen.)

[ Voor 4% gewijzigd door lolle1212 op 23-01-2020 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Warmtepompboiler
Wat als je dit als alternatieve WPB pakt?

• Hewalex PCWU 2,5/3,0 kW €1100-€1300 (Die laatste inclusief verzending)
• Subsidie -€1600
• Termica 300l RVS 2 coils 3,4m2 €769 (+ koerier is meestal te regelen voor €100-200) zonder spiralen (tenzij solar) is €639
• Luchtkanalen €50
• Leidingwerk €50
Totale investering €412-842 (afhankelijk van exacte configuratie en verzending)

Die kosten voor de verwijdering van de gasleiding is ook een punt van discussie, dus afhankelijk van je aanpak hoef je die niet mee te tellen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Rimco Die Hewalex kende ik nog niet en staat inderdaad voor €1.600 in de subsidielijst (KA09781). Dat is een mooie optie. Edit: Het is wel een flinke unit die 350m3/h doet en de COP van 4,17 bij A15/W35 is niet best. Mijn Ecodan haalt dan bijna 6.

@lolle1212 Die €100 was toen ik eind vorig jaar een nieuw contract afsloot. Als ik nu kijk bij bijvoorbeeld Greenchoice is het €110:
Bij het sluiten van een contract voor elektriciteit en gas ontvangt u van Greenchoice een
welkomstkorting van € 220. Bij het sluiten van een contract voor elektriciteit of gas bedraagt de
welkomstkorting € 110. De welkomstkorting kan per klant maximaal eenmaal worden toegekend. De
welkomstkorting geldt alleen als u tenminste één (1) jaar klant blijft. Zegt u uw contract op voordat deze
periode verstreken is, dan vervalt uw recht op de welkomstkorting. De korting is inclusief btw.

[ Voor 8% gewijzigd door doek55 op 23-01-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:32:
Remeha mercuria 6kW hybride warmtepomp is een paar maanden geleden geinstalleerd, maar tot nu toe is het geheel naar mijn idee niet goed geinstalleerd cq. ingeregeld.

Met hulp van enkele tweakers ben ik de afgelopen week een stuk wijzer geworden.

Situatie:
Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 120 m2 oppervlakte, verwarming middels Vloerverwarming 10 cm HOH met open verdeler.

Probleem:
Warmtepomp verbruikt veel elektriciteit en idem geluid (2500 watt) en schakelt 2 tot 3 keer per 2 uur uit en aan.

Om het problem op te lossen, heb ik al advise gekregen om stooklijn te verlagen, WAR aan te zetten en voetventiel / thermostaat uit de vloer verwarming verdeler te halen.

Enkele dingen uitgevoerd, aanpassingen aan Vloerverwarming verdeler gebeuren in dit weekend.

Stooklijn staat nu ingesteld op 29 graden.

Ik ben gisteren alle CV leidingen langsgelopen met volgend resultaat:

[Afbeelding: verwarmingsschema]

Vanuit de warmtepomp gaat er een centrale CV-leiding naar het huis, die gesplitst wordt naar alle radiatoren en de Vloerverwarming verdeler.

Gebruik ik alleen vloerverming, dan verbruikt de warmtepomp 2300 watt om per 40 minuten opnieuw op te starten.
Zet ik naar de vloerwarming de radiatoren beneden open, dan gaat het verbruik naar 1400 watt, wel nog steeds per 40 minuten opnieuw opstarten.
Zet ik echter alle radiatoren in huis open, met name de radiator op badkamer, dan zakt het verbruik terug naar ongeveer 750 watt met slechts 1 keer per 2 uur opnieuw opstarten van de warmtepomp.

Alle radiatoren worden nu verwarmd door de warmtepomp.

Hoewel het verbruik nu redelijk normal is en de kamertemperatuur met deze instellingen op 20 graden blijft, is dit voor mij eerste verbetering.

Verwarmingsschema zoals nu is aangelegd lijkt me niet ideaal. Hoe kan ik het verwarmingscircuit zonder hak en breekwerk aanpassen zodat verbruik rendament van warmtepomp kan verbeteren?
Klinkt als waterzijdig inregelen..

Hoe ik het lees en wat ik beredeneer wat er gebeurd;
Zet jij alleen je VVW open -> Heeft de WP moeit om de stooklijn te halen, want VVW = veel afgfite.

Zet jij de VVW + Radiatoren beneden open -> Heeft de WP minder moeite om de stooklijn te halen want er is waarschijnlijk een hoge flow over je radiatoren waardoor het water sneller terug is en de TA dus sneller omhoog gaat. Gevolg is dus dat WP de gewenste TA haalt en gaat terugmoduleren.

Zet jij VVW + Radiatoren beneden + Radiatoren boven open -> Eigenlijk hetzelfde als hierboven maar dan nog sneller. Gevolg is dus dat WP de gewenste TA haalt en gaat terugmoduleren.

Dus kortom waterzijdig inregelen en zorgen dat de retourtemperaturen van de radiatoren gelijk zijn aan die van de VVW.
Daarna eens kijken naar je TA / stooklijn / war

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Daannn1987 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Zet jij alleen je VVW open -> Heeft de WP moeit om de stooklijn te halen, want VVW = veel afgfite.

Zet jij de VVW + Radiatoren beneden open -> Heeft de WP minder moeite om de stooklijn te halen want er is waarschijnlijk een hoge flow over je radiatoren waardoor het water sneller terug is en de TA dus sneller omhoog gaat. Gevolg is dus dat WP de gewenste TA haalt en gaat terugmoduleren.

Zet jij VVW + Radiatoren beneden + Radiatoren boven open -> Eigenlijk hetzelfde als hierboven maar dan nog sneller. Gevolg is dus dat WP de gewenste TA haalt en gaat terugmoduleren.

Dus kortom waterzijdig inregelen en zorgen dat de retourtemperaturen van de radiatoren gelijk zijn aan die van de VVW.
Daarna eens kijken naar je TA / stooklijn / war
Ik vind het vreemd dat alle radiatoren direct vanuit warmtepomp warmte krijgen. Daardoor krijgen radiatoren per definitie max aanvoertemperatuur van ongeveer 30 graden.

Ik had verwacht dat alleen de vloerverwarming direct door de warmtepomp rechtstreeks wordt aangestuurd. tussen warmtepomp en Vloerverwarming een mengklep met open verdeler naar CV ketel. Radiatoren worden dan aangestuurd vanuit de CV-ketel.

Ik heb nu alle radiatoren volledig open gezet, maar is in principe niet de bedoeling. Radiatoren op slaapkamers kunnen dicht blijven wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik lees al een paar maanden mee, omdat ik een huis gekocht heb waarvan ik in maart de sleutel krijg. Het betreft een jaren 30 huis met steense muren waarvan alleen de ramen goed zijn geïsoleerd. Nu heft de huidige bewoner een verbruik van 4400m3 gas en 9000kW electriciteit per jaar maar.... Hij stookt ook het zwembad warm met een gasketel en er is een bijgebouw met een eigen gasketel die het hele gebouw incl. garage op 20 graden houdt. Daarnaast wil ik de muren van binnen uit gaan isoleren (wisselend rd1.5 tot rd4, afhankelijk van de mogelijkheid), ik ga de kruipruimte en vloeren isoleren en op de begane grond als op de 1e verdieping ga ik vloerverwarming plaatsen. Er blijven nog wel enkele plekken met radiatoren (Hal en badkamer). Daarbij wordt de 20 jaar oude ketel vervangen door een WP.
Vraag is nu; welke WP moet ik nemen? Met de berekening van Koevlaas kom ik bij 4000m3 op 20kW uit, maar aangezien er zo veel verschillende factoren onduidelijk zijn, is berekenen niet echt een mogelijkheid ben ik bang.
Is er iemand die een redelijk geïsoleerd jaren 30 huis heeft (vrijstaand) van ongeveer 200m2 woonoppervlak, die een wp heeft geïnstalleerd?
Ik neig nu naar een WP van 9kW of 12kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:47
@woger Wij hebben een vrijstaand huis uit 1924, waarbij we de spouwmuur (5 à 6cm) hebben laten navullen. Overal HR++ (Ug1,1) glas. We stoken alleen beneden en de badkamer boven (vloerverwarming).
Ons gasverbruik voor verwarmen is plm. 1100-1200m3 p/j en qua sizing ga ik zelf voor een 7.5kW model.

Het is een beetje een gok, maar ik denk dat je met 9 à 12kW een heel eind in de goede richting zit als je ook het glas vervangt door HR++.
Het is wel belangrijk dat je voldoende afgifte hebt zodat je het vermogen goed kwijt kunt. Daarvoor is het belangrijk om de m2 vloeroppervlak die je van vvw gaat voorzien te weten.

Zelf heb ik er bewust voor gekozen toen we het huis 1,5 jaar geleden kochten, om eerst minimaal één winter af te wachten om een beetje een idee te krijgen bij het gasverbruik. De vorige bewoners (die het echt niet warm stookten, verbruikten zo'n 3000m3 gas). Omdat het huis na aankoop grondig gerenoveerd/verbouwd is, durfde ik geen enkele uitspraak te doen over het te verwachten gasverbruikt.
Wellicht is dat voor jou ook nog een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:36:
[...]

Ik vind het vreemd dat alle radiatoren direct vanuit warmtepomp warmte krijgen. Daardoor krijgen radiatoren per definitie max aanvoertemperatuur van ongeveer 30 graden.

Ik had verwacht dat alleen de vloerverwarming direct door de warmtepomp rechtstreeks wordt aangestuurd. tussen warmtepomp en Vloerverwarming een mengklep met open verdeler naar CV ketel. Radiatoren worden dan aangestuurd vanuit de CV-ketel.

Ik heb nu alle radiatoren volledig open gezet, maar is in principe niet de bedoeling. Radiatoren op slaapkamers kunnen dicht blijven wat mij betreft.
Waarom is dat vreemd?
Hoe meer capaciteit hoe beter, zeker bij een warmtepomp..
Je wilt juist die circuits niet splitten, wat je wel moet doen is het in balans brengen wat ik eerder al aanhaalde...

Het idee van een hybride warmtepomp is dat de warmtepomp samenwerkt met de CV ketel..
A.d.v. parameters kun je veelal besturen hoe deze samenwerking moet gaan.. Maar zolang de WP het alleen af kan is dat vrijwel altijd voordeliger stoken.

Als jij boven niet wil stoken moet je die radiatoren lekker dichthouden.
Dus voor nu; Boven dicht, en de retour van alle radiatoren in de woonkamer gelijk krijgen met de retour van de WP.

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 23-01-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

doek55 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:10:
@Rimco Die Hewalex kende ik nog niet en staat inderdaad voor €1.600 in de subsidielijst (KA09781). Dat is een mooie optie. Edit: Het is wel een flinke unit die 350m3/h doet en de COP van 4,17 bij A15/W35 is niet best. Mijn Ecodan haalt dan bijna 6.

[...]
Volgens mij is de COP op ventilatielucht vaak al minder vanwege de beperkte condenser. De Atlantic V4 lijkt het wel wat beter te doen, maar dat is geen complete verassing denk ik. Het is wat moeilijk om een goede vergelijking te maken, maar dit geeft een idee:

V4 270LPCWU 2,5kWPCWU 3,0kWPCWU 2,5kW 300L
A7/W353,8
A15/W354,17
EN16147 A73,16
EN16147 A204,33,67

Ik sta open voor toevoegingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Cranberry schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:22:
@woger Wij hebben een vrijstaand huis uit 1924, waarbij we de spouwmuur (5 à 6cm) hebben laten navullen. Overal HR++ (Ug1,1) glas. We stoken alleen beneden en de badkamer boven (vloerverwarming).
Ons gasverbruik voor verwarmen is plm. 1100-1200m3 p/j en qua sizing ga ik zelf voor een 7.5kW model.

Het is een beetje een gok, maar ik denk dat je met 9 à 12kW een heel eind in de goede richting zit als je ook het glas vervangt door HR++.
Het is wel belangrijk dat je voldoende afgifte hebt zodat je het vermogen goed kwijt kunt. Daarvoor is het belangrijk om de m2 vloeroppervlak die je van vvw gaat voorzien te weten.

Zelf heb ik er bewust voor gekozen toen we het huis 1,5 jaar geleden kochten, om eerst minimaal één winter af te wachten om een beetje een idee te krijgen bij het gasverbruik. De vorige bewoners (die het echt niet warm stookten, verbruikten zo'n 3000m3 gas). Omdat het huis na aankoop grondig gerenoveerd/verbouwd is, durfde ik geen enkele uitspraak te doen over het te verwachten gasverbruikt.
Wellicht is dat voor jou ook nog een overweging.
Nee, is helaas geen optie. De huidige ketel is meer dan 20 jaar oud en we gaan ook verbouwen, gedeeltelijk nieuwe betonvloeren met vvw en de plek van de ketel gaat ook verdwijnen, dus daar moet op een andere plaats een nieuwe WP komen. Alle ramen (op 3 na bij de voordeur) zijn dubbel HR+ voor het oude glas in lood, dus dat zit wel goed.
Het blijft natuurlijk natte vinger werk, maar ik denk dat de meeste warmte nu verdwijnt door de vloer en muren en natuurlijk de jaren 30 spleten ;-) (Ik kan via de naad van de voordeur zien wie er voor de deur staat...)
Ik heb er wel aan gedacht om de cv ketel die nu in het bijgebouw zit te verwisselen met die in het huis en daar dan een WP te plaatsen, maar ik denk dat die te klein is. Bovendien weet ik niet hoe lang de subsidie nog loopt.
Oh overigens is de oppervlakte van de vloerverwarming beneden en 1e verdieping beide ongeveer 60m2 dus 120m2 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@woger hoe ga je de overige 80m2 verwarmen dan?

Het staat en valt m.i. bij de isolatie. Hoe verder je daarin wilt en kunt gaan hoe beter.
Verder zijn hier wel wat anderen met vergelijkbare situatie in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:46:
@woger hoe ga je de overige 80m2 verwarmen dan?

Het staat en valt m.i. bij de isolatie. Hoe verder je daarin wilt en kunt gaan hoe beter.
Verder zijn hier wel wat anderen met vergelijkbare situatie in dit topic...
Met radiatoren, eventueel met fans. De zolder is nieuw (6 jaar) en goed geïsoleerd, dus dat moet geen probleem zijn. Badkamer wordt wel in de komende 5 jaar verbouwd, dus ik leg daar wel alvast een vvw leiding naar toe.
Kwa isolatie is het nog een beetje afwachten. In de woonkamer komt er minimaal 20mm K118 of 30mm PIR op, wat al genoeg is om 50% van de maximaal te halen isolatiewaarde is. Andere ruimtes probeer ik zo veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

woger schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:52:
[...]

Met radiatoren, eventueel met fans. De zolder is nieuw (6 jaar) en goed geïsoleerd, dus dat moet geen probleem zijn. Badkamer wordt wel in de komende 5 jaar verbouwd, dus ik leg daar wel alvast een vvw leiding naar toe.
Kwa isolatie is het nog een beetje afwachten. In de woonkamer komt er minimaal 20mm K118 of 30mm PIR op, wat al genoeg is om 50% van de maximaal te halen isolatiewaarde is. Andere ruimtes probeer ik zo veel mogelijk.
Als je toch bezig bent dan niet meteen overal VVW? Anders doe je het nooit meer.
Ietswat warme vloer is wel lekker hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:01:
[...]

Als je toch bezig bent dan niet meteen overal VVW? Anders doe je het nooit meer.
Ietswat warme vloer is wel lekker hoor. :)
Hal is volledig jaren 30, daar ben ik verliefd op geworden ;) , dus daar gaat niets aan gebeuren, buiten de deur en ongeïsoleerde raampjes isoleren.
Bijkeuken hoeft niet verwarmd te worden en de zolder is eigenlijk net nieuw. Misschien dat daar nog ooit vloerverwarming komt, maar zeker nu nog niet. Als ik het goed begreep staat daar de verwarming ook uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Daannn1987 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:29:
[...]
Hoe meer capaciteit hoe beter, zeker bij een warmtepomp..
volgens mij zijn er al enkele duizenden berichten hier waar duidelijk word gesteld dat die stelling niet waar is, ook niet voor een reguliere CV.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

woger schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:06:
[...]

Hal is volledig jaren 30, daar ben ik verliefd op geworden ;) , dus daar gaat niets aan gebeuren, buiten de deur en ongeïsoleerde raampjes isoleren.
Bijkeuken hoeft niet verwarmd te worden en de zolder is eigenlijk net nieuw. Misschien dat daar nog ooit vloerverwarming komt, maar zeker nu nog niet. Als ik het goed begreep staat daar de verwarming ook uit.
Ok... Dat gaat meer om het design aan de buitenkant toch? Best ingrijpend om het later te doen...

Maargoed, das een keuze natuurlijk. Blijft het zwembad en de garage e.d. wel in-place? Zonneboilers lijken me daarvoor efficienter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@flippy Volgens mij heeft @Daannn1987 het over afgiftecapaciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rimco schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:12:
@flippy Volgens mij heeft @Daannn1987 het over afgiftecapaciteit :)
Haha ja klopt ^^
Ik snapte @flippy al niet... Maar nu wel.
Praat inderdaad over afgifte capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Ok... Dat gaat meer om het design aan de buitenkant toch? Best ingrijpend om het later te doen...

Maargoed, das een keuze natuurlijk. Blijft het zwembad en de garage e.d. wel in-place? Zonneboilers lijken me daarvoor efficienter.
Zwembad en garage blijven wel in-place inderdaad, maar ik overweeg een 'gratis' WP te plaatsen voor verwarming zoals de eerder beschreven HEWALEX PCWU en dan voorlopig de ketel alleen gebruiken voor sww. Maar dat is voor na de zomer/volgend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:40
Ik wil ook binnenkort een warmtepomp installeren. Met zo'n Panasonic monoblock kun je dat mooi zelf doen. :)

Een vraagje hierover: als je een buffervat hebt, moet je dan de aanvoer- en retouraansluitingen voor het opwarmen van het vat apart aansluiten van de aanvoer en retour van je afgiftesysteem? Dus zoals tomtommetje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" ? Of kun je ook gewoon één aansluiting voor zowel vatverwarming en afgifte maken? Dus zo: (ik heb @tomtommetje's versie even aangepast. Ik heb ook afsluiters geplaatst zodat je volgens mij ook nog kunt koelen). Tomtommetje's schema aangepast

EDIT: of eigenlijk kan de hele extra aanvoer/retour naar het buffervat weg, dus zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VwQ1bAxIXM4vU3fu6t9X6Dbj/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door TimoDimo op 02-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00
verkeerde topic, 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door jjonkie op 23-01-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:25:
[...]

@TweakersOnly
Als dat waar zou zijn / is, dan loopt de kamerT op, wat kennelijk (nog) niet gebeurd, andere/betere verklaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jjonkie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:46:
We hebben sinds okt een Samsung S12 Windfree hangen, deze staat op het platte dak van de garage/carport. De leiding loopt door een gootje door mijn kantoor naar de woonkamer.

De leidingen maken een suizend/borrelend geluid als een oude koelkast, ook maakt de buitenunit veel lawaai. Dit geluid komt niet van de fan maar van de compressor.

De unit resoneert behoorlijk dus ik ben wat aan het experimenteren geweest met rubber tegels (ontkoppeling) en opsluitbandjes (massa) maar ik zet het apparaat eigenlijk niet aan omdat ik me stoor aan het geluid.

Mijn gevoel zegt te weinig vulling in het systeem maar ik zeg dat volledig ongefundeerd en zonder enige kennis van dit soort systemen.

Voordat ik de installateur benader zou ik graag beslagen ten ijs komen. Wat is jullie gedachte bij bovenstaande ?
Is dat geen Lucht/lucht WP? Ook wel airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00
Ja, sorry zit in het verkeerde topic. Excuses !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:55:
[...]

@TweakersOnly
Als dat waar zou zijn / is, dan loopt de kamerT op, wat kennelijk (nog) niet gebeurd, andere/betere verklaring ?
Laatste verklaring die ik heb (ben niet zo technish aangelegd) is dat toevoer naar vloerverwarmingsbuizen te zeer geknepen wordt, waardoor warmte niet wordt afgegeven aan de vloer maar teruggaat richting warmtepomp.

Eigenlijk zou ik een gesloten vloerverwarmng verdeler moeten hebben, heb ik nu niet.
Komende week wordt voetventiel en thermostaatknop verwijderd uit de Vloerverwarming verdeler.
Ik heb 7 Vloerverwarming groepn en 8 leidingen. Laatste leiding is verbinding tussen aanvoerbalk en retourbalk Vloerverwarming verdeler. Die verbinding heb ik al dichtgezet met imbus,

Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee meer wat ik zou kunnen doen (behalve inregelen leidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Laatste verklaring die ik heb (ben niet zo technish aangelegd) is dat toevoer naar vloerverwarmingsbuizen te zeer geknepen wordt, waardoor warmte niet wordt afgegeven aan de vloer maar teruggaat richting warmtepomp.
Als dat waar zou zijn zou je WP weinig energieverbruik hebben maar het tegenovergestelde is toch het geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018

Warmtepompboiler
• Subsidie -€650
• Luchtkanalen €50
• Leidingwerk €50

Voorraadvat
• 3-weg klep 28mm €91
• Leidingwerk €50

Gasverbruik
Jaarlijks voor SWW 175m3
Vaste kosten gas €190
Welkomstpremie -€100

Elektrisch COP=3
175*8/3(COP) = 467kWh

COP=1 alternatieven

Je vergeet ook de energiebelasting over gas. Is flink bedrag wat stijgt. Over electra krijg je terug.
Zodra je van het gas gaat valt er zo 500 euro /jaar avste kosten en belastingen weg.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Als dat waar zou zijn zou je WP weinig energieverbruik hebben maar het tegenovergestelde is toch het geval ?
Het tegenovergestelde is inderdaad waar. :(
Ik heb me de afgelopen weken ingelezen in de diverse topics rondom L/W warmtepompen, maar door alle informatie en instellingen die ik afgelopen week heb aangepast kan ik geen rationale verklaring voor het gedrag van warmtepomp geven.

Ik constateer:
* Bij gebruik van warmtepomp schiet verbruik warmtepomp omhoog en schakelt iedere 40 minuten uit. Kamer komt niet op temperatuur
- Bij gebruik van warmtepomp en radiatoren wordt verbruik redelijk normal (700 watt) en blijft wamtepomp ook continue draaien.

Mijn conclusie na de reacties van vandag was: Meer flow, daardoor meer warmteafgifte en hogere deltaT, waardoor warmtepomp ook zuiniger kan zijn.

Maar ik weet nu even helemaal niet meer wat ik kan doen. Ben de draad volledig kwijt wat dat betreft. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Ik heb me de afgelopen weken ingelezen in de diverse topics rondom L/W warmtepompen, maar door alle informatie en instellingen die ik afgelopen week heb aangepast kan ik geen rationale verklaring voor het gedrag van warmtepomp geven.

Ik constateer:
* Bij gebruik van warmtepomp schiet verbruik warmtepomp omhoog en schakelt iedere 40 minuten uit. Kamer komt niet op temperatuur
- Bij gebruik van warmtepomp en radiatoren wordt verbruik redelijk normal (700 watt) en blijft wamtepomp ook continue draaien.

Mijn conclusie na de reacties van vandag was: Meer flow, daardoor meer warmteafgifte en hogere deltaT, waardoor warmtepomp ook zuiniger kan zijn.

Maar ik weet nu even helemaal niet meer wat ik kan doen. Ben de draad volledig kwijt wat dat betreft. :'(
Energie verdwijnt niet, Wikipedia: Wet van behoud van energie even rustig nadenken, na frustratie komt creativiteit en dan valt het kwartje vast en zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Ik constateer:

Hogere flow kan ook inhouden dat het water niet de tijd krijgt om zijn warmte af te geven aan de ruimte. Dan komt het te warm terug, en slaat de WP weer af.

Kun je aanvoer en retour bij de VVW verdeler meten? Of heb je uitleesmogelijkheid op je WP om een deltaT te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 11:29
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:58:
[...]

Hogere flow kan ook inhouden dat het water niet de tijd krijgt om zijn warmte af te geven aan de ruimte. Dan komt het te warm terug, en slaat de WP weer af.

Kun je aanvoer en retour bij de VVW verdeler meten? Of heb je uitleesmogelijkheid op je WP om een deltaT te achterhalen?
Nee dat kan niet de oorzaak zijn. Als de flow zo hoog is, dat het water niet afkoelt dan is de vloer dus op temperatuur. Als de vloer op temperatuur is, en de ruimte niet (voldoende) opwarmt staat de Ta te laag.

Ik denk eerder de flow of Ta of beide te laag, waardoor er niet voldoende afgifte is om aan het minimum van de wp te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:58:
[...]

Dat bedoelde ik ook met mijn reactive. Ik heb de pomp van vloerverwarming verdeler omlaag gezet van stand 6 naar stand 3.

Echter, in beide situaties krijg ik zonder radiators de woning niet warmer dan 19,5-20 graden met iedere 40 minute opnieuw opstarten warmtepomp. DeltaT is daarbij ongeveer 3 graden, bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 30-32 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan @TweakersOnly Het energieverbruik is hoog en er wordt (nog) geen warmte aan de ruimte afgegeven. De vraag is dus waar blijft die warmte ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:03:
@MikeyMan Het energieverbruik is hoog en er wordt (nog) geen warmte aan de ruimte afgegeven. De vraag is dus waar blijft die warmte ?
DeltaT bij alleen gebruik Vloerverwarming is ongeveer 3 graden.
Bij aanvoer 30 is retour iets minder dan 27 graden
Bij aanvoer 32 graden is retour ongeveer 28,5 / 29 graden

Retourtermperatuur loopt te hoog op, dus warmte-afgifte aan vloer is blijkbaar niet goed. (Mijn conclusie).

Ik heb daarom advies gekregen om retourventiel en thermostaat er helemaal uit te halen. Meer kan ik nu echt niet meer verzinnen. Dan moet ik een expert gaan inschakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakersOnly op 23-01-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:04:
[...]
Kun je ook aan de slangen zelf meten?
Je pomp moet harder en mogelijk je retour iets knijpen om meer menging te forceren.
Andere optie is dat je bodem isolatie te slecht is en dat je wormen aan het verwarmen bent hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:04:
[...]
Als je (nog) niets van oplopen van de kamerT merkt, waar blijft dan die energie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:02:
[...]
Dat bedoelde ik ook met mijn reactive. Ik heb de pomp van vloerverwarming verdeler omlaag gezet van stand 6 naar stand 3.

Echter, in beide situaties krijg ik zonder radiators de woning niet warmer dan 19,5-20 graden met iedere 40 minute opnieuw opstarten warmtepomp. DeltaT is daarbij ongeveer 3 graden, bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 30-32 graden.
Waarom gebruik je de radiatoren niet?
Je wilt juist meer vermogensafgifte, dan draait de WP ook zuiniger (door lagere TA)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:30
@doek55 @Rimco Volgens mij kan je die Hewalex hier zelfs nog wat voordeliger bestellen: https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:08:
[...]

Je pomp moet harder en mogelijk je retour iets knijpen om meer menging te forceren.
Andere optie is dat je bodem isolatie te slecht is en dat je wormen aan het verwarmen bent hi
Heel goed punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:08:
[...]

Dat laatste hoop ik uiteraard niet. :(
Woonhuis is van bouwjaar 1991 met kruipruimte die extra geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:11:
[...]
Dat laatste hoop ik uiteraard niet. :(
Woonhuis is van bouwjaar 1991 met kruipruimte die extra geisoleerd is.
Probeer eens op halve meter van verdeler af je retour slang uit de vloer te meten. Moet toch wel 23/24 zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@TweakersOnly @Daannn1987 @MikeyMan Wat is de oppervlakteT van je vloer ? Als je een AanvoerT=30 en retourT=27 hebt dan moet je volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een oppervlakteT hebben van 24.9C indien de buizen 16mm zijn en op een afstand van 5cm t.o.v. oppervlakte liggen. Heb je die situatie qua oppervlakteT (reeds) ? Zo niet, wat is de/een mogelijke oorzaak ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Heronimo schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:10:
@doek55 @Rimco Volgens mij kan je die Hewalex hier zelfs nog wat voordeliger bestellen: https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/
Mijn eerste link (1100 euro) zat op 4600zl, je zit er dus nog 12 boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:20:
@TweakersOnly @Daannn1987 @MikeyMan Wat is de oppervlakteT van je vloer ? Als je een AanvoerT=30 en retourT=27 hebt dan moet je volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een oppervlakteT hebben van 24.9C indien de buizen 16mm zijn en op een afstand van 5cm t.o.v. oppervlakte liggen. Heb je die situatie qua oppervlakteT (reeds) ? Zo niet, wat is de/een mogelijke oorzaak ?
Geld die formule ook voor open ht meng verdeler?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 De temperaturen gelden voor in en uit v.d. vloer. In hoeverre of dat overeenkomt met wat de WP aangeeft weet ik uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Probeer eens op halve meter van verdeler af je retour slang uit de vloer te meten. Moet toch wel 23/24 zijn
Ik zal straks temperatuur van vloer eens opmeten met warmtemeter, icm met aanvoer en retourtemperatuur warmtepomp en dichtzetten radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:30:
[...]
Ik zal straks temperatuur van vloer eens opmeten met warmtemeter, icm met aanvoer en retourtemperatuur warmtepomp en dichtzetten radiators.
Laat radiators maar open, dat heeft geen invloed op vloer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
reneeke1970 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Laat radiators maar open, dat heeft geen invloed op vloer
Ook de radiators op slaapkamers en badkamer open laten staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersOnly schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:45:
[...]

Ook de radiators op slaapkamers en badkamer open laten staan? :?
Volgens mij wil je onderzoeken waarom je WP zo veel energie verbruikt als je vvw-only draait, of vergis ik mij ? Indien ja, alle radiatoren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Nee hoor, geen mythe maar een feit, check de COP tabellen maar na ;)
Zubudan handleiding gezien. Laaglast is niet het zuinigste. Het zuinigste is mid. Het is me niet gelukt om data te vinden van een warmtepomp zonder flash injectie. Een ecodan of Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TweakersOnly heb je een kruipruimte? Hoe koud/warm is het daar? Dat zou nog best een aardige suggestie zijn.

@reneeke1970 Pomp harder zetten als de afgifte niet hoog genoeg is, snap ik niet zo :?
Dan gaat het water toch sneller retour richting WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
@TweakersOnly
Gezien de verschillen tussen radiatoren dicht en open lijkt het een flow-probleem.
Kan je in jouw schema de leiding diameters aangeven?
Met name de leiding PRIMAIR, leiding tussen Zolder CV splitter en Kruipruimte CV splitter, en tot slot van Kruipruimte CV splitter naar Vloerverwarmingverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Dre schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:17:
[...]
Zubudan handleiding gezien. Laaglast is niet het zuinigste. Het zuinigste is mid. Het is me niet gelukt om data te vinden van een warmtepomp zonder flash injectie. Een ecodan of Panasonic.
Voor data Mitsubishi Ecodans en Zubadans, zie databook: https://library.mitsubish.../Ecodan_ATW_Databook_2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heb daar even een willekeurige unit uit gepakt bij 2 temperaturen:

PUHZ-W50VHA2(-BS) met Ta 35 Tb 2
Max = 3,5 COP
Nom = 3,5 COP
Mid = 3,54 COP
Min = 3,59 COP

PUHZ-W50VHA2(-BS) met Ta 40 Tb -7
Max = 2,5 COP
Nom = 2,7 COP
Mid = 2,87 COP
Min = 2,67 COP

Vind het allemaal niet veel uitmaken qua COP. Pagina 98 voor de liefhebbers. Denk dat alleen dat de grote units significant voordeel hebben van mid-last. Maar bij de meeste zal die juist op laaglast draaien lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 23-01-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:31:
@TweakersOnly heb je een kruipruimte? Hoe koud/warm is het daar? Dat zou nog best een aardige suggestie zijn.

@reneeke1970 Pomp harder zetten als de afgifte niet hoog genoeg is, snap ik niet zo :?
Dan gaat het water toch sneller retour richting WP...
Waarom zou het richting wp gaan?
Weet je hoe een open meng verdeler werkt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09 22:14
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:49:
[...]

Volgens mij wil je onderzoeken waarom je WP zo veel energie verbruikt als je vvw-only draait, of vergis ik mij ? Indien ja, alle radiatoren dicht.
Zit er wel een gesloten verdeler op de vloerverwarming, anders ben je gewoon water linea recta retour aan het pompen naar de WP en gaat hij uit.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Pagina: 1 ... 54 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.